Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:18
Foto's
3D Bag: De woning staat op een hele graad na pal noord-zuid. Dak over de garages loopt over de hele rij door.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFmvC7Ertwi7RTnDLd83Ddx0aMU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BGb3XBALXG5UUvtieULCuGLo.png?f=fotoalbum_large
SolarEdge Designer is best fijn...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sl1ZZU2G8sgPrVzIhlGvCsopgsw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Av2XsFElx683n8dlToGNURTS.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Dak: 480 breed tussen de erfgrens, 420 lang inclusief de dakranden... Bitumen dak
Krap-krap-krap maar buren hebben er 8 op liggen in Zuid-portret opstelling.

Garage: 480 breed, 520 lang, amper dakranden. Grind op bitumen.
8 panelen, ongeacht formaat en opstelling. Voorkeur oost-west - net iets lager dan op zuid en ik kijk er op uit vanuit de woonkamer...
Jaarverbruik
Woning uit 1974, amper tot niet na-geïsoleerd (Daar ben ik ook mee bezig)
Circa 2500kWh, 900-1000m3 (slaapkamers amper verwarmd)
Na isolatie en overgang op warmtepomp zal er 2000-2500kWh extra nodig zijn - ik heb niet de illusie dat dit de meest efficiënte woning in Nederland gaat worden ;-)
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x25A - Hoofdschakelaar, 2x aardlek, 8x installatieautomaat.
Budget en doel
Voor 5000 ex btw moet het dak vol denk ik lukken.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik, met de elektrotechnische kennis van pa om het veilig te houden.
Bijhouden van data
Meer is leuk, niet cruciaal
Reeds verkregen offertes
Ik heb een offerte van Solar bouwmarkt opgevraagd en dit uitgebouwd. Die offerte was op basis van Enphase, alles zuid op solarstell connect. 16x375w => €5034.90 ex btw
Regio
West Friesland
Overwegingen
Vanaf half maart staat de zon weer hoog genoeg om de gehele schuur mee te kunnen pakken.

De fase waar ik nu op aangesloten zit staat zorgwekkend hoog. regelmatig 245 tijdens de lunch, en ik heb al eens 250 gemeten.
Ik heb hierover gesproken met iemand met duidelijk kennis van zaken bij Liander. Dit was laat in de middag, met 239 op mijn fase en 234 en 233 op de andere fasen (zoals hij kon zien). Die andere 2 fasen zijn dus veel bruikbaarder. Liander heeft dit wel op de radar staan - er staan het nodige aan netstabiliteitsklachten open in en bij het dorp (maar de vraag is hoe snel het verbeterd kan worden).
Ik zag deze post over netimpedantie: Ik zie richting 1 volt daling als ik 2kW via de waterkoker trek (s'avonds, ~233 -> ~232), dus dat klinkt dan weer wat positiever.

Ik denk dat de verstandige optie is dan eerst over naar een 3x25A aansluiting, en of 3 fasig, of over de 2 betere fasen terug te leveren.
Opties
Ik heb 3 opties uitgewerkt, allen met dezelfde panelen en opstelling (Zie SolarEdge impressie)
De schoorsteen links midden is rond de 50cm hoog.
Rechtsonder zijn wat korte pijpen van de ventilatie (20-30cm)

Prijzen hieronder zijn hoofdzakelijk van Winkelman, de reden dat ik de prijzen bij hun gepakt hebben is dat zij het lompste paneel (JA Solar 495Wp) op de site hebben wat ik (leverbaar) gevonden heb.

Alle opties delen deze keuzes, maar ik sta zeker open voor suggesties.
8x JA Solar Jam66S-30-495 €1276,03 ex btw
(Hoogste Wp, op garage past 8 stuks wat dan ook, 12 stuks eigenlijk met geen enkel paneel)
8x Jinko JKM360M-6TL3-V Tiger €743.80 ex btw
(Relatief kort paneel met goede Wp voor op dak, de rijen gaan niet bijzonder ver uit elkaar komen, dus minimaliseer ik zo het werpen van schaduw op de 2e set later in het jaar)
Montagemateriaal voor een oost-west opstelling kost € 413,53 ex btw
Montagemateriaal voor een zuid opstelling kost € 437,16 ex btw
Bekabeling etc €260-€300 afhankelijk van de precieze opstelling.

Opbrengst gemodelleerd met SolarEdge designer (Met 2 1 fase SE omvormers)
6840Wp, 6640 kWh per jaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmgGlIvU1qeT9Qvr4ZBfegWOa4E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XsujwUbX1p4LZtIucBaX48fH.png?f=fotoalbum_large
2 Chinese String omvormers
Garage: Growatt 3000MTL-S Enkelfasige omvormer 2 MMPT - Oost en West elk op eigen string. Met 80V startup zou 4 panelen per string genoeg moeten zijn?
Dak: Growatt MIC 2500TL-X 1 fase Omvormer 1 MPPT - Alles op 1 string. Gaat dat goed later in het jaar als de eerste set wat schaduw op de 2 zou kunnen werpen?

€ 3.838,60 ex btw - €0.57 / Wp - 3.9 ct / kWh
2 SolarEdge 1 fase omvormers
Garage: SolarEdge 3000 HD-Wave SE3000H, p505 optimizers
Dak: SolarEdge 2200 HD-Wave SE2200H, p404 optimizers (SE designer geeft geen optie voor p404, dus gemodelleerd met p505) p404s zou prima moeten zijn toch?

Als er al schaduw op de 2e set gaat vallen dan hebben 85v optimizers ruim voldoende marge om tot 370v te komen. Blocking zou pas optreden als de achterste set 11x minder dan de voorste set zou leveren.

€ 4.951,82 ex btw - €0.72 / Wp - 5.1 ct / kWh
1 SolarEdge 3 fase omvormer
SolarEdge SE5k gemodelleerd met alle 16 op p505s... Al zou denk ik een p404-p505 mix moeten kunnen.

€ 4.808,24 ex btw - €0.70 / Wp - 5ct/kWh

Blocking van de set op dak zou optreden als de schuur 9x minder dan het dak levert. Eerder als schaduwwerking van de voorste rij op achterste rij mee zou spelen.
Mijn conclusie
Bij de 3 fase SE oplossing is er een risico van blocking, met name van late herfst tot vroege lente als de garage eigenlijk permanent in de slagschaduw van de woning zit. Hoewel er een zeker voordeel is om op 3 terug te leveren denk ik dat deze optie niet voldoende zeker is.

De dual omvormer triple-string Growatt oplossing zou prima moeten werken, en is met behoorlijke afstand de winnaar op prijs, ook als het een paar kWh moet inleveren ten opzichte van SolarEdge.
SMA's zou nog net voordeliger zijn dan SolarEdge, maar zit wat mij betreft te dicht er op (€0.66 / Wp)

En toch trek ik nog wel naar de dual omvormer SolarEdge oplossing. Deels gemoedsrust (er zit bij mij nog wat twijfel over de chinese omvormers... terecht of niet) en de per paneel monitoring heeft Tweaker-bonuspunten... Uiteindelijk is het slechts 5 tientjes per jaar meer; en ik heb genoeg duurdere hobbies (Racefietskettingen heden ten dage 8)7).

Ik ben in elk geval van plan om bekabeling aan de zware kant uit te voeren om het voltage aan de omvormer zo laag mogelijk te houden (6mm^2 YMMV, of 4mm^2 voor 3 fase).

YMMV-AS is een hoop duurder dan solar kabel, en ik overweeg het sowieso in mantelbuis in te graven. Dus wellicht is het handig om de omvormer voor de garage ook op zolder te hangen. Beperkt de kabellengte en dus voltage aan de omvormer.

Graag hoor ik of alles klopt, of er andere opties te overwegen zijn... Of ik iets gemist heb. Ik heb moeite in dit topic gestoken... maar totdat je echt alles weet, weet je meestal niet wat je niet weet ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:12

Gerco-M

mijn tornado res.

Nette openingpost en al veel informatie!

Zie ik het nou goed als op het meeste zuidelijke dak geen panelen komen?
Op dat dakje kan je er ook best 4 stuks kwijt toch? In O-W opstelling misschien niet super efficient vanwege schaduw van boven maar als je een Z opstelling wilt wel aardig rendabel toch.
Meer panelen is altijd een betere investering dan andere dure dingen. Als je het kwa omvormer en dergelijke allemaal kloppend krijgt natuurlijk.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Gerco-M Ah sorry.... Zoveel informatie, en dan heb ik niet bedacht dat alleen ik kan zien dat dat zuidelijk dak een balkon is. Bij deze 8)7

Ik heb alleen Panasonic N245 gevonden die aan het hek zou kunnen (80 cm breed), maar die panelen zijn nogal aan de prijs, als ze al te krijgen zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou hier gewoon micro omvormers voor nemen.
APS komt met nieuwe modellen (ergens dit jaar)
https://solarmagazine.nl/...panelen-lancering-in-2021

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Ronald schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:57:
@Gerco-M Ah sorry.... Zoveel informatie, en dan heb ik niet bedacht dat alleen ik kan zien dat dat zuidelijk dak een balkon is. Bij deze 8)7

Ik heb alleen Panasonic N245 gevonden die aan het hek zou kunnen (80 cm breed), maar die panelen zijn nogal aan de prijs, als ze al te krijgen zijn.
Nou een balkon, dan kan je ehhh lekker van het zonnetje genieten in de zomer! :9~

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@AUijtdehaag Als die verkrijgbaar zijn tegen de tijd dat ik op de aankoopknop ga drukken zien ze er goed uit... Q4 2020 is inmiddels Q3 2021 geworden, dus ik ga er niet van uit.

@Gerco-M Volgooien en op een terras gaan zitten kost denk ik minder... Maar er zitten ook scheidingsmuren tussen de balkons, dus het is geen echt ideale plek.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ronald
Vanmorgen stond de vrachtwagen voor de deur. Dropshipped direct van een van de distributeurs 8)7

Hele... Mooie... Zwarte Wrap
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wn1RxXfQBveN3xSNWUc5dkwdHt8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IO0qNL7bu7c4Y6cbhb0oYa2f.jpg?f=fotoalbum_large

En dan hopen we maar dat ze niet al te grof dat montagemateriaal op dat bovenste paneel gegooid hebben :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tql1Hc_ZgkhEYyHlR6Qar03J1bY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hh8MqH61eQTfIpsbTJSNa777.jpg?f=fotoalbum_large

Alle eindjes op een rijtje _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6lb6ifO4utpFH4Pzf3-qgt8TaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQ756QyBR9QrGowFka7u0g7d.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHdkPHbRpN1pkikCKvvI7QHKmOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jae45Mg8ac8KVmpRVOzGCPrg.jpg?f=fotoalbum_large
Ze hebben er 7 achterplaten bij gedaan, in 2 maten... Nja morgen maar bellen... Het hoort er volgens mij niet bij voor Oost-West opstelling... ik heb er in elk geval niets aan...

Gelijk maar even het dak op gegaan met deel 1 van de SolarStell. Amper een uurtje verder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMNEGz3PbvstwBsAtcL0ld9ClFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lqQWizfI7DnNBpnHK5UVlmlm.jpg?f=fotoalbum_large

Maar goed... allemaal leuk en aardig... Het gaat natuurlijk om dit *O* *O* *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9defLC-UjcIvSd4oYvQ3J_bogA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xgjTY7687p4tWqRODGBlrcx1.jpg?f=fotoalbum_large

Intussen licht binnen dit te wachten...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/roz6iZUC2NyXLR927vJmGsJHQF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLN3ynxTJ6hifr1hedOhYorJ.jpg?f=fotoalbum_large

12 kilo kabel... gereedschapjes... Morgen komt er nog meer want ik ben en blijf een stuk eigenwijs... dus aantal dingen komen bij een aantal verschillende shops vandaan... Had even niet gedacht dat de panelen er binnen 48 uur zouden staan :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
Op het platte dak van het huis gaat het liggen zoals ik in eerste instantie dacht. Een van de buren heeft intussen diezelfde liging, door een bedrijf. Dus dat gaat lukken. De opstelling op het garagedak zal iets anders worden (Het gaat redelijk proppen worden... Maar waar een wil is is een weg):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpKTCJYSVWLgP_cmEMXJU4Lxwx8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yD9WVcaUCQzdsNSsAEH8OH6w.png?f=user_large

Het zijn uiteindelijk 20 stuks Jinko JKM350N-6TL3-B geworden.
De oplettende lezer ziet SolarEdge... Nuttig... wellicht niet. Waarom dan toch?

Panelen op 3 oriëntaties.
Bedrijfszekerheid van 3 fase omvormer (ik zit bijna aan het eind van de kabel vanaf het laagspanningsverdeelhuis, en zie regelmatig 248V)

SMA Tripowers tot 6kW kunnen de Oost-West panelen met 18A niet in polystring aan... en hebben een veel te hoge minimum Vmpp voor deze setup. Dus dat valt af
Goodwe en Growatt vallen af omdat ze al helemaal geen polystring kunnen... en ook die hebben eigenlijk te hoge minimum Vmpp voor dit legplan.

2 omvormers ... sja... SolarEdge duur, 2 omvormers duur of zelfs duurder...
Monitoring op paneelniveau... is dan een mooie bonus (y)

De garage gaat van ergens in november tot ergens in februari geheel geen zon zien... Dus ik heb de uurdata van PVGIS gepakt; en de garage alleen met het diffuse component doorgerekend. Gierend langs het randje, maar er moet net genoeg uit komen om optimizer clipping te voorkomen.

De Jinko N-type panelen zijn de hoogste Wp (buiten heel mooi geprijsde panelen ala REC en Panasonics) die op een p404 optimizer kunnen. Die optimizer is efficiënter en behoorlijk minder duur dan p505.
Op p370/p401 kan dit systeem echt niet draaien ;-)

Inclusief bijna geheel nieuwe meterkast, heel heel veel bekabeling, gereedschap en wat min of meer optionele zaken en toekomstvoorbereidende extras die te verantwoorden zijn als Solarmateriaal komt het uit op net geen €6000 ex btw, of €0,86 / Wp. Zonder al die extras komt het denk ik neer op €5400ex btw of €0,77 / Wp maar helemaal scherp heb ik dat niet meer...

Niet heel verkeerd voor een SolarEdge systeem.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald
En hoewel er op dit topic direct niet zoveel respons was, heb ik via het uitzoekwerk voor anderen, gesteund door de enorme hoeveelheid zeer nuttige informatie die @Gerco-M, @AUijtdehaag, @busscherski, @WackoH, @twain4me en @Lardman keer op keer geduldig bij iedereen uitdragen heel veel geleerd.

En als laatste @cryptapix voor inmiddels 14 pagina's PMs waardoor over en weer veel duidelijk geworden is.

Zonnepanelen... hele simpele idioot complexe dingen... Maar wel mooi spul :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

SolarEdge, nou hoeveel schaduw heb je op je dak? >:) ;)
Nee gefeliciteerd hoor, mooie spullen en vast een perfect systeem voor jouw situatie!

Zo'n setje die in de winter geen zon ziet heb ik ook, bij mij is dat de NW. Wordt vast interessant en erg leerzaam om te zien hoe dat gaat werken en wat daar dan toch nog uit komt kwa productie.

Succes met bouwen en ik hoop dat ie spoedig werkend is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Gerco-M De ironie is... een heleboel schaduw dus, maar op precies de manier dat het juist lastig is voor SolarEdge...

Oh en in de ochtend en de avond op het moment... Die tuin op het noorden: Echt ideaal als je er ook daadwerkelijk wil zitten... Maar die bomenrij... sja :D de zon komt er toch echt achter te staan.... Maar dan boeit het amper nog...

Het is dus echt puur de 10 kleine omvormer n****tjes die zichzelf een voor een van het hek geduwd hebben... en SolarEdge bleef over 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-05 18:30
Dankjewel @Ronald Voor het delen van de foto's en dat je intussen tijdens je zoektocht vrijwel vanaf dag 1 in andere topics mensen hebt verteld wat je zelf al ontdekt had. Ik zie je regelmatig langskomen in veel topics en wilde je via deze weg even bedanken voor alle hulp die jij hier weer aan andere geeft!

In another note, ik ben zelf niet zo van de solar-edge maar je hebt perfect uitgelegd waarom het voor jou de beste optie was, hulde! (en meer foto's aub :9~ )

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Lardman Foto's gaan zeker komen... we maken er gewoon een blog topic van ;-)

Ik ben het verder eens met de SolarEdge stelling; het wordt gewoon te vaak te onpas toegepast en omdat het systeem echt wel on-intuïtieve beperkingen heeft gaat het hier en daar mis... En dat neem ik SolarEdge als bedrijf kwalijk; want dat is echt niet moeilijk te modelleren

Ik heb dat dan handmatig gedaan in Excel: Horizon files gemaakt (Met 360 foto's: hulde aan de persoon in generieke PV topic die dat idee in bracht, herinner me even niet wie het was), maar de modelleer software zou dat ook moeten kunnen). Uurdata voor een jaar laten genereren door PVGIS en op paneelniveau de optimizer opbrengst berekend voor elk uur.

Per paneel moet de garage minimaal 9% van wat de panelen bovenop doen geven om clipping te voorkomen, en dat is onder bijna alle omstandigheden te halen uit alleen het diffuse component.
Ik heb 1 dag in Excel dat het niet gaat; en ik twijfel of er een fout zit in de historische data, of dat het echt een dusdanig kraakheldere januaridag was dat er echt weinig diffuus was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Het zal me benieuwen hoe dat zal gaan in de winter en ook de rest van het jaar, en of het allemaal netjes volgens de simulaties gaat verlopen en je geen problemen hebt met clipping en dergelijke. En als die ene januari dag dan alsnog blijkt te weinig diffuus licht te hebben, dat is te overzien op de jaar opbrengst denk ik ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ronald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3klYYfl83TTtTvsSD6bEbb5f5y4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cACaGZXrZgiyt3I0XiCtglnG.jpg?f=fotoalbum_large

En de omvormer hangt, inmiddels ook met netwerk en Modbus kabels aangesloten. Heel bewust eigenlijk wel in de hal... Hangt niet in de weg, 1 meter kabel naar de groepenkast... En geen ventilatoren naast slaapkamer als ik op een zonnige zondag morgen wil uitslapen ;-)

Was wel weer even een fijne verassing. Mooi 4 gaten afgetekend met de beugel... Ram ik de 10mm boor zo in 2 oude gaten... Zorgvuldig opgevuld met stucgips, pluggen er in en uit laten harden. De volgende 2 gaten gingen gelukkig wel volgens planning ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMSGnXwyrrCF9P-LTDorb1QbraA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JubU34z0eyDdJKTyQkFeUlEi.jpg?f=fotoalbum_large

Om de bekabeling aan te sluiten moet hij open, dus gelijk maar op de foto... Kost wat... Dan heb je wat... Bouw kwaliteit lijkt prima... Koelblok (aan achterzijde) is vermoedelijk hetzelfde voor de hele serie omvormers... Dat ding is in elk geval lekker gewichtig.
Valt me op dat bijna alle componenten een eigen serienummer hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIuBTX5ffm6gCLdEXMW8O3LIAXs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJJtV1a2pWOTQUl95blGHgYr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sC-ezJmgexu2QAGM4Ws32St_WLc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vru3k5ep4E3Kr0qS3e0OcVMk.jpg?f=fotoalbum_tile

En dan het stukje waar ik met heel veel afstand het meest tegen op zag... en niet heel onterecht...
Ik dacht dat ik redelijk sterk was... maar die 40x60ers hakken er wel in.
Vervolgens bijna 10 meter door Onvervalste Westfriese klei.

En tevens een van de redenen dat ik het hele project zelf doe... Zonneboeren willen niet graven (en ik snap waarom)... Maar het is wel het lastigste van de hele klus ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jgvFpkTyMnKDKyaMAnS876PTSZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kj8hrxQcShGpv54Ij4sLTP91.jpg?f=fotoalbum_large

Zaterdag looptraining gedaan... Kabels door 2x25m mantelbuis trekken.
De ene Solar rood/zwart en aarde. De ander 4x4+4mm² YMMV-AS en Cat6a. Nu heb ik die kabel eigenlijk niet nodig, maar is prima te verantwoorden als deel van de installatie, dus gaat (Excl de cat6a) als laadpaal voorbereiding gewoon mee ex BTW.

Bij elkaar maar liefst 32 kilo kabel, zonder de mantelbuis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
Vandaag heb ik het werk af kunnen ronden waar ik met afstand het meeste tegenop zag. De mantelbuis met bekabeling ligt onder de grond *O*

Dinsdag met mijn pa een opening gemaakt om de buizen de garage in te kunnen krijgen. Shoppen bij de bouwmarkt voor installatiebuis, ventilatie kap. Er zat een buis in de schoorsteen die denk ik ooit gebruikt was voor een afvoer droger... Was aan de bovenkant alleen voorzien van een kooi... Hoe dat niet inregende... Geen idee... :S

De schoorsteen wordt dus voorzien van een ventilatie kap, en daar gaat een stuk installatie buis door in U vorm om de Solar kabel netjes buiten te krijgen.

'savonds de meterkast opnieuw opgebouwd in 2 nieuwe ABB kasten, en de 3 fase componenten bij gebouwd... alleen de kWh meter moet maar andersom aangesloten worden... Van beneden naar boven meet blijkbaar teruglevering... Handig :Z

Gister onder de originele fundering door gegraven (onderkant was na 45 jaar inklinken zichtbaar... (Woning staat op palen van 14 meter) Viel dus redelijk mee.

Muur van de uitbouw was iets meer geweld voor nodig... Onderdoor was helaas geen optie... Dus met een kernboor erdoor. Die tikje te krachtig gekochte Bosch heeft vandaag een deel van zijn geld opgebracht.

Vervolgens met zwager en wat mazzel de mantelbuizen onder de uitbouw door gekregen en vervolgens de sloot kunnen dempen... Voor de volgende stortbui gelukkig.

Nu kan het leuke deel beginnen d:)b

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 03-07-2021 23:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Ondertussen ligt het terras weer dicht, hangt de omvormer aan een krachtgroep, en ligt het SolarStell en 12 optimizers op de garage.

Zowaar lijk ik zelf een volwaardig installateurs account voor elkaar gekregen te hebben bij SolarEdge, en kan ik de omvormer zien in het account. De 12 optimizers gescannd met de SiteMapper en ook die zitten nu in het portaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdeXyS823t_iOdSWU4jJyHCvIrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWDCJWdCIZQUE8twUbBEPUv7.jpg?f=fotoalbum_large

En dat ziet er dan zo uit. Dak vol? Nou tot het randje... SolarStell legt best breed... Dus maar wat extra ballast... Had toch teveel bakken gekregen van Libra Energy (Die de daadwerkelijke levering deed in opdracht van Solar Outlet) 8)7.

Schematisch zit het zo, de bedrading is wat lastig goed te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D09YucpV2Lrz5AkUX7b4xZb91nU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DZ3MqQ1Mkz13yvNW000b8Mm1.png?f=user_large

Wat ik me nog af vraag: Heb ik zo inductielussen voldoende afgevangen? Of is het toch beter om de retourkabel eerst langs de hele string te leggen? De sprong tussen zowel paneel 3 en 4 en paneel 9 en 10 loopt door de 3e ligger. (Ik heb als het goed is ruim voldoende kabel, dat is geen afweging)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:28
Mooie setup en mooie reportage!
Hoort die Solarstell plat dak niet zonder grind geplaatst te worden? Je voetjes lijken nu op het grind te staan.
Ik heb van de week op LinkedInn nog een heel stuk zitten lezen over die mc4 tangen die op jouw foto staan, die(althans ze zien er exact hetzelfde uit) werden vernietigd als goedkope neptangen die de stekkers niet goed aanknijpen, ik ga er vanuit dat je er wel goed op let met de zonnepanelen kennis die je hebt maar toch.
Dat graafwerk en die gore plakklei, dat zal wel een zware geweest zijn ja!

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-05 21:03
Ronald schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:40:
[Afbeelding]

En de omvormer hangt, inmiddels ook met netwerk en Modbus kabels aangesloten. Heel bewust eigenlijk wel in de hal... Hangt niet in de weg, 1 meter kabel naar de groepenkast... En geen ventilatoren naast slaapkamer als ik op een zonnige zondag morgen wil uitslapen ;-)

Was wel weer even een fijne verassing. Mooi 4 gaten afgetekend met de beugel... Ram ik de 10mm boor zo in 2 oude gaten... Zorgvuldig opgevuld met stucgips, pluggen er in en uit laten harden. De volgende 2 gaten gingen gelukkig wel volgens planning ;-)

[Afbeelding]

Om de bekabeling aan te sluiten moet hij open, dus gelijk maar op de foto... Kost wat... Dan heb je wat... Bouw kwaliteit lijkt prima... Koelblok (aan achterzijde) is vermoedelijk hetzelfde voor de hele serie omvormers... Dat ding is in elk geval lekker gewichtig.
Valt me op dat bijna alle componenten een eigen serienummer hebben.

[Afbeelding][Afbeelding]

En dan het stukje waar ik met heel veel afstand het meest tegen op zag... en niet heel onterecht...
Ik dacht dat ik redelijk sterk was... maar die 40x60ers hakken er wel in.
Vervolgens bijna 10 meter door Onvervalste Westfriese klei.

En tevens een van de redenen dat ik het hele project zelf doe... Zonneboeren willen niet graven (en ik snap waarom)... Maar het is wel het lastigste van de hele klus ;)

[Afbeelding]

Zaterdag looptraining gedaan... Kabels door 2x25m mantelbuis trekken.
De ene Solar rood/zwart en aarde. De ander 4x4+4mm² YMMV-AS en Cat6a. Nu heb ik die kabel eigenlijk niet nodig, maar is prima te verantwoorden als deel van de installatie, dus gaat (Excl de cat6a) als laadpaal voorbereiding gewoon mee ex BTW.

Bij elkaar maar liefst 32 kilo kabel, zonder de mantelbuis.
Allereerst complimenten hoe je alles aanpakt en mooie setup.

Ik heb 1 tipje/opmerking: zover ik weet mag een omvormer niet gemonteerd worden tegen een brandbare achtergrond. Als ik het goed heb zie ik een muur die behangen is en dat daar de omvormer aan hangt. Het is geen NEN regel of zo maar verzekering kan er soms moeilijk over doen betreft warmteafgifte omvormer -> brandgevaar.

Zelf heb ik mijn SolarEdge omvormer aan een "blote" stenen muur gemonteerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
@No Hands Ja die SolarStell hoort eigenlijk direct op het bitumen... Maar het legt allemaal wat ruimer dan geplanned.. dus ik houd het maar even zo. De middelste dragers zit behoorlijk minder gewicht op dan de buitenste.

De tangen komen van Cedel. Ik hoop dat maar dat een Ingenieursbedrijf/energie specialist niet blind ali-meuk verkoopt... Lijkt verder op de tangen die ook Solar{bouwmarkt,outlet}/Winkelman verkopen.... De resultaten lijken vooralsnog okay....

En die klei was rot ja... Helemaal verrassend genoeg is bijna alles er ook weer in gegaan... Misschien een zakje of 2 zand over... Vergelijkbaar met het volume van de pijp die er in gegaan is.

@Petje72 nuttige opmerking, maar zou heel erg los moeten lopen. Er zit een ruime 5cm ruimte tussen koellichaam en muur, en het koellichaam zelf is ruim 12cm. Alle vermogenselektronica zit helemaal voorin.
Als er iets mis gaat is het eerder het plafond ;-)

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 22-07-2021 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-05 21:03
Ronald schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:36:
@No Hands Ja die SolarStell hoort eigenlijk direct op het bitumen... Maar het legt allemaal wat ruimer dan geplanned.. dus ik houdt het maar even zo. De middelste dragers zit behoorlijk minder gewicht op dan de buitenste.

De tangen komen van Cedel. Ik hoop dat maar dat een Ingenieursbedrijf/energie specialist niet blind ali-meuk verkoopt... Lijkt verder op de tangen die ook Solar{bouwmarkt,outlet}/Winkelman verkopen.... De resultaten lijken vooralsnog okay....

@Petje72 nuttige opmerking, maar zou heel erg los moeten lopen. Er zit een ruime 5cm ruimte tussen koellichaam en muur, en het koellichaam zelf is ruim 12cm. Alle vermogenselektronica zit helemaal voorin.
Als er iets mis gaat is het eerder het plafond ;-)
Ok, top, je kan het altijd later nog even verifieren bij je verzekering en later simpel aanpassen. Just to be sure.

Ik had na de verduurzaamheidverbouwing van ons huis inspectie van de verzekering, omdat er ook veel aan de polis/inboedel/opstal was aangepast. Die maakte de opmerking over de omvormer en zei dat de montage zo conform hun eisen was. Wij zijn verzekerd bij NH1816

^^^ de inspectie was trouwens vrijwillig en in samenspraak met de verzekeraar, was wel goed zo hoor je de kant van de verzekering en je kan jouw situatie goed laten zien en zo ziet ook de verzekeraar dat dingen goed geregeld zijn ons huis.

[ Voor 9% gewijzigd door Petje72 op 22-07-2021 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:31
Ronald schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:48:

[Afbeelding]

Wat ik me nog af vraag: Heb ik zo inductielussen voldoende afgevangen? Of is het toch beter om de retourkabel eerst langs de hele string te leggen? De sprong tussen zowel paneel 3 en 4 en paneel 9 en 10 loopt door de 3e ligger. (Ik heb als het goed is ruim voldoende kabel, dat is geen afweging)
Als je een bruikbaar antwoord wilt op die vraag zou ik beginnen met het tekenen van een duidelijk plaatje, waarin met rode en zwarte lijntjes duidelijk te zien is hoe de kabels lopen. Je geeft in het andere topic notabene zelf al aan dat het lastig te zien is... 8)7 :? Op basis van dit kladje is natuurlijk van de bekabeling geen chocola te maken.
Garbage in = garbage out.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik zal als ik weer thuis ben de highlighter over de foto halen... Mijn foute aanname dat de combinatie genoeg was?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ronald
Ik heb toch gewoon besloten de retour langs de hele string te leggen...

Gisteravond met mijn zwager de panelen erop gelegd. Was daarna helaas te laat om de optimizers nog te pairen (Daar is toch een beetje licht voor nodig).

Vanochtend het eerste deel van het systeem in bedrijf gesteld. *O*Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5WRoS1a8tdUzvl-bZjdPnW4xko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l4WhIFQPDkCmWPR3QCbz75Eb.jpg?f=fotoalbum_large

En dan kijk ik op de monitoring... HUH? Waarom draaien me optimizers op maar 30V? 750/12 is toch wel meer...

Hebben ze de SE5K-RWB 'voor korte strings' uitgeleverd. Die draait op 375V string spanning.
Voordeel: deze gaat zeker niet clippen in december (Op de normale SE5K 750V omvormer zou het net aan goed meten gaan... maar wel gierend langs het randje).
Nadeel: fractie lagere efficiëntie.

Dit model staat inmiddels bij Winkelman op de site, voor ruim 200 euro meer...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
Vandaag de laatste 8 panelen gelegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vN__w-6ORpej5NKyB3Gg2cJ6z9c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/92AL255yqpxUlKX9DLoarGgJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qjo5yoCFQAY7TeTwp7gcg8XWlMg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Svifvv8EpW9UUWcucA5Mqfn.jpg?f=fotoalbum_tile

Weer te laat voor in bedrijf stellen... Morgen even optimizer scan doen en gaan met de banaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:47
Er kan in ieder geval niemand zeggen dat je dak niet vol ligt. Tot op de mm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:40

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Kick vanwege een vraag naar aanleiding van deze installatie en vergelijkbare doelen. Als ik het goed zie heb jij hiermee een vergelijkbaar systeem met panelen op huis en garage die allebei naar 1 omvormer gaan, iets dat ik ook overweeg. Ik overweeg geen zelfinstallatie.

Ik heb echter van de installateur teruggekregen dat de gehele set op 1 omvormer (SE7K) aansluiten een probleem vormt vanwege inductielussen. Bij jou zie ik dat je het wel gewoon zo gelegd heb, en de afstanden zijn niet echt anders dan bij mij.

Ik zou het willen, omdat het me zo'n 600 euro scheelt, plus dakdoorvoeren, plus binnenruimte en rommel / herrie.

Voor mij zou het betekenen:
- 16 panelen op het huis, ongeveer 5m DC kabel naar omvormer tegen de achterkant van de woning.
- 6 panelen op de garage, met ongeveer 11m DC kabel naar diezelfde omvormer.

Presteert het zoals het in dit topic ligt goed? Zie je nadelen van die langere DC afstanden en evt. inductielus?

[ Voor 4% gewijzigd door DualDevil op 26-01-2022 13:47 ]

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik heb geen oppervlakte tussen de bekabeling, dus er zou geen inductie lus moeten zijn. Heen zijn de optimizers aan elkaar gekoppeld, teruggaande kabel langs de gehele lengte. Hierdoor iets van 110m solarkabel gebruikt. Dat is gewoon binnen datasheet SolarEdge en wat ik begreep van de schema's van agentschap Telecom.

Presteert zonder problemen.

In jouw geval: met SE7K moet je opletten met een set van 6, 3 fase omvormers hebben moeite met kleine aantallen op een andere richting.

Bij mij werkt het goed met al de richtingen, maar ik heb de korte string omvormer. Met een normale SE5k zou het af en toe met optimizer clipping draaien

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 26-01-2022 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:40

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

In mijn geval liggen er 6 panelen oost-west; 8 panelen zuid (6 op 1 dak vlak 2 op een ander); en 8 panelen oostnoordoost op een schuin dak.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 02:13
Ronald schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:32:
Ik heb geen oppervlakte tussen de bekabeling, dus er zou geen inductie lus moeten zijn. Heen zijn de optimizers aan elkaar gekoppeld, teruggaande kabel langs de gehele lengte. Hierdoor iets van 110m solarkabel gebruikt. Dat is gewoon binnen datasheet SolarEdge en wat ik begreep van de schema's van agentschap Telecom.

Presteert zonder problemen.

In jouw geval: met SE7K moet je opletten met een set van 6, 3 fase omvormers hebben moeite met kleine aantallen op een andere richting.

Bij mij werkt het goed met al de richtingen, maar ik heb de korte string omvormer. Met een normale SE5k zou het af en toe met optimizer clipping draaien
Mooi systeem! Uiteindelijk gelukt gelukkig.

Mocht je toch twijfelen over de se5k RWB dan is een iets efficiëntere se-5000 (1-fase) omvormer ook mogelijk, zolang je deze met de SolarEdge energiemonitor ook hebt op je 3x25A aansluiting.

Voordeel van die short string omvormer is dat je geen (losse) dure StorEdge module nodig hebt van ~1100€, mocht die thuisbatterij ooit komen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 26-01-2022 18:32 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Stef87 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:29:
[...]

Mooi systeem! Uiteindelijk gelukt gelukkig.

Mocht je toch twijfelen over de se5k RWB dan is een iets efficiëntere se-5000 (1-fase) omvormer ook mogelijk, zolang je deze met de SolarEdge energiemonitor ook hebt op je 3x25A aansluiting.

Voordeel van die short string omvormer is dat je geen (losse) dure StorEdge module nodig hebt van ~1100€, mocht die thuisbatterij ooit komen :)
Ik had je bericht elders gezien over het niet nodig zijn van de storedge... (Daarvoor bedankt!) En dat heeft eigenlijk de twijfel weggenomen. Zeker gezien ik slechts voor een normale SE5k betaald heb. Libra had verkeerd geleverd en in overleg met solar outlet gehouden.

SE5000H was geen optie vanwege de netspanning bij mij. Ik heb zonder invoeding al 250V gezien. Ook al is recent de spanning fors omlaag gegaan, ik durf het echt niet aan. Kosten van energymonitor om het in goede banen te leiden weegt ook niet op tegen verschil in efficiëntie.

Dus update naar SE7k voor noorddak is ook van de baan, dat zal als ik het door zet een voordelige 2e hands SExx00m of SE2200H worden... Voorkeur om het toch in het ecosysteem te houden... Ook al kan het prima met een kleine stringomvormer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSsGLvgeWW_j1aIdqRQxEwnnOso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W7ooZc8H14HnZBFsQ9A0A6UP.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft even geduurd… het niet bijster mooie Solarstell afgewerkt met HPL.

Smoelt beter zo

Pagina: 1