Foto's
3D Bag: De woning staat op een hele graad na pal noord-zuid. Dak over de garages loopt over de hele rij door./f/image/BGb3XBALXG5UUvtieULCuGLo.png?f=fotoalbum_large)
SolarEdge Designer is best fijn...
/f/image/Av2XsFElx683n8dlToGNURTS.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Dak: 480 breed tussen de erfgrens, 420 lang inclusief de dakranden... Bitumen dakKrap-krap-krap maar buren hebben er 8 op liggen in Zuid-portret opstelling.
Garage: 480 breed, 520 lang, amper dakranden. Grind op bitumen.
8 panelen, ongeacht formaat en opstelling. Voorkeur oost-west - net iets lager dan op zuid en ik kijk er op uit vanuit de woonkamer...
Jaarverbruik
Woning uit 1974, amper tot niet na-geïsoleerd (Daar ben ik ook mee bezig)Circa 2500kWh, 900-1000m3 (slaapkamers amper verwarmd)
Na isolatie en overgang op warmtepomp zal er 2000-2500kWh extra nodig zijn - ik heb niet de illusie dat dit de meest efficiënte woning in Nederland gaat worden ;-)
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x25A - Hoofdschakelaar, 2x aardlek, 8x installatieautomaat.Budget en doel
Voor 5000 ex btw moet het dak vol denk ik lukken.Wie gaat het project uitvoeren
Ik, met de elektrotechnische kennis van pa om het veilig te houden.Bijhouden van data
Meer is leuk, niet cruciaalReeds verkregen offertes
Ik heb een offerte van Solar bouwmarkt opgevraagd en dit uitgebouwd. Die offerte was op basis van Enphase, alles zuid op solarstell connect. 16x375w => €5034.90 ex btwRegio
West FrieslandOverwegingen
Vanaf half maart staat de zon weer hoog genoeg om de gehele schuur mee te kunnen pakken.De fase waar ik nu op aangesloten zit staat zorgwekkend hoog. regelmatig 245 tijdens de lunch, en ik heb al eens 250 gemeten.
Ik heb hierover gesproken met iemand met duidelijk kennis van zaken bij Liander. Dit was laat in de middag, met 239 op mijn fase en 234 en 233 op de andere fasen (zoals hij kon zien). Die andere 2 fasen zijn dus veel bruikbaarder. Liander heeft dit wel op de radar staan - er staan het nodige aan netstabiliteitsklachten open in en bij het dorp (maar de vraag is hoe snel het verbeterd kan worden).
Ik zag deze post over netimpedantie: Ik zie richting 1 volt daling als ik 2kW via de waterkoker trek (s'avonds, ~233 -> ~232), dus dat klinkt dan weer wat positiever.
Ik denk dat de verstandige optie is dan eerst over naar een 3x25A aansluiting, en of 3 fasig, of over de 2 betere fasen terug te leveren.
Opties
Ik heb 3 opties uitgewerkt, allen met dezelfde panelen en opstelling (Zie SolarEdge impressie)De schoorsteen links midden is rond de 50cm hoog.
Rechtsonder zijn wat korte pijpen van de ventilatie (20-30cm)
Prijzen hieronder zijn hoofdzakelijk van Winkelman, de reden dat ik de prijzen bij hun gepakt hebben is dat zij het lompste paneel (JA Solar 495Wp) op de site hebben wat ik (leverbaar) gevonden heb.
Alle opties delen deze keuzes, maar ik sta zeker open voor suggesties.
8x JA Solar Jam66S-30-495 €1276,03 ex btw
(Hoogste Wp, op garage past 8 stuks wat dan ook, 12 stuks eigenlijk met geen enkel paneel)
8x Jinko JKM360M-6TL3-V Tiger €743.80 ex btw
(Relatief kort paneel met goede Wp voor op dak, de rijen gaan niet bijzonder ver uit elkaar komen, dus minimaliseer ik zo het werpen van schaduw op de 2e set later in het jaar)
Montagemateriaal voor een oost-west opstelling kost € 413,53 ex btw
Montagemateriaal voor een zuid opstelling kost € 437,16 ex btw
Bekabeling etc €260-€300 afhankelijk van de precieze opstelling.
Opbrengst gemodelleerd met SolarEdge designer (Met 2 1 fase SE omvormers)
6840Wp, 6640 kWh per jaar
/f/image/XsujwUbX1p4LZtIucBaX48fH.png?f=fotoalbum_large)
2 Chinese String omvormers
Garage: Growatt 3000MTL-S Enkelfasige omvormer 2 MMPT - Oost en West elk op eigen string. Met 80V startup zou 4 panelen per string genoeg moeten zijn?Dak: Growatt MIC 2500TL-X 1 fase Omvormer 1 MPPT - Alles op 1 string. Gaat dat goed later in het jaar als de eerste set wat schaduw op de 2 zou kunnen werpen?
€ 3.838,60 ex btw - €0.57 / Wp - 3.9 ct / kWh
2 SolarEdge 1 fase omvormers
Garage: SolarEdge 3000 HD-Wave SE3000H, p505 optimizersDak: SolarEdge 2200 HD-Wave SE2200H, p404 optimizers (SE designer geeft geen optie voor p404, dus gemodelleerd met p505) p404s zou prima moeten zijn toch?
Als er al schaduw op de 2e set gaat vallen dan hebben 85v optimizers ruim voldoende marge om tot 370v te komen. Blocking zou pas optreden als de achterste set 11x minder dan de voorste set zou leveren.
€ 4.951,82 ex btw - €0.72 / Wp - 5.1 ct / kWh
1 SolarEdge 3 fase omvormer
SolarEdge SE5k gemodelleerd met alle 16 op p505s... Al zou denk ik een p404-p505 mix moeten kunnen.€ 4.808,24 ex btw - €0.70 / Wp - 5ct/kWh
Blocking van de set op dak zou optreden als de schuur 9x minder dan het dak levert. Eerder als schaduwwerking van de voorste rij op achterste rij mee zou spelen.
Mijn conclusie
Bij de 3 fase SE oplossing is er een risico van blocking, met name van late herfst tot vroege lente als de garage eigenlijk permanent in de slagschaduw van de woning zit. Hoewel er een zeker voordeel is om op 3 terug te leveren denk ik dat deze optie niet voldoende zeker is.De dual omvormer triple-string Growatt oplossing zou prima moeten werken, en is met behoorlijke afstand de winnaar op prijs, ook als het een paar kWh moet inleveren ten opzichte van SolarEdge.
SMA's zou nog net voordeliger zijn dan SolarEdge, maar zit wat mij betreft te dicht er op (€0.66 / Wp)
En toch trek ik nog wel naar de dual omvormer SolarEdge oplossing. Deels gemoedsrust (er zit bij mij nog wat twijfel over de chinese omvormers... terecht of niet) en de per paneel monitoring heeft Tweaker-bonuspunten... Uiteindelijk is het slechts 5 tientjes per jaar meer; en ik heb genoeg duurdere hobbies (Racefietskettingen heden ten dage

Ik ben in elk geval van plan om bekabeling aan de zware kant uit te voeren om het voltage aan de omvormer zo laag mogelijk te houden (6mm^2 YMMV, of 4mm^2 voor 3 fase).
YMMV-AS is een hoop duurder dan solar kabel, en ik overweeg het sowieso in mantelbuis in te graven. Dus wellicht is het handig om de omvormer voor de garage ook op zolder te hangen. Beperkt de kabellengte en dus voltage aan de omvormer.
Graag hoor ik of alles klopt, of er andere opties te overwegen zijn... Of ik iets gemist heb. Ik heb moeite in dit topic gestoken... maar totdat je echt alles weet, weet je meestal niet wat je niet weet ;-)
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.