Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:25
Inmiddels zijn we wat verder qua bijna aansluiten.
De panelen zijn opnieuw gelegd, nu recht, op tegels uitgevlakt.
Ze zijn er allemaal af geweest.
Het verschil:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iieFdEB28bD7pjeeL-AET8cyWTw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IC4Rc3ouOS7V0TRq8VZRNYdR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BD2ebs0K4D5b7gPHUKukhnV9bw0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pG6NBN7FRzAcnuGaRYV7iNx8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6raymrDr7YbWKvv6WRI_iUASukQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLABNYNmI4vJK7u93x7YljP8.jpg?f=fotoalbum_tile

De shelter is geplaatst, vanwege hoogte-restricties verlaagd naar 1,5 m. en verdekt opgesteld tussen een heg.
Een hoop extra werk maar wel mooier dan naast de panelen in zicht (waar geheid gezeik over was gekomen :+ ).
Als alles gegroeid is dan zijn de panelen en shelter niet meer te zien van afstand achter alle heggen.
Paar stukjes (tweedehands) Trespa 12 mm gemonteerd voor de elektricien om de kabels op te monteren, dat had hij liever dan draadmanden. Vast aan de andere kant ook voor de toekomst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9OtKnqrytWypYl34eZ2TJTG6AM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JoFhPFeh2HP5KuhENvUgzLiV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kx2UuzeADdX0JIwvle8fsdXOQLc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uxqCaF7JEI524XxlImlEHASz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYZ-y21-qVmnEeZXS72BnXFp0iY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUKfc5HTd1M4Wg57Ikoutp0q.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vx2dOhEFILrfQTwPLNFKvoFNcIE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Yj5vmoyySj17BAcqcbqTehz.jpg?f=fotoalbum_tile

Volgend probleem dat opdook is vocht.....
Bij de 4 cm regenval van afgelopen dagen blijft er zoveel water op het veenveld liggen, dat maar langzaam wegzakt, dat ik verwacht dat water in de doorvoerbuis van de PV bekabeling op termijn voor problemen gaat zorgen.
Deze buis heeft op zijn diepste punt een afwateringsgat voor condens, alleen als er zoveel water blijft staan dan loopt de buis toch telkens daardoor voor een deel vol bij heftige regenval (communicerende vaten).
De bekabeling moet dus toch in een goot boven de grond naar de shelter.
Ik dacht het netjes weggewerkt te hebben zodat ik rond het veld kon maaien, niet dus. :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNOiJ2ReV1Ochu27GcphAPK54Pk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3PwQ3JOLcMyN75SfXDTOachE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfN8aa4YdWpSXHHU5VVOxJM_kt8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRruqgqZzSYGoGinByzA4Z86.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3YfVvSyqOOPL2jhaP4ZNnczE1c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M4yHTXZReQiM6ElJqc08S1g7.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_v2FCrW4k2nrLGaY7_b7-3tG8M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zi7UCsy3b86GyW88JrYN2Fah.jpg?f=fotoalbum_tile

Er wordt nog wel veel grond daar aangevuld om de kuilen weg te nemen, wellicht helpt dat iets tegen plasvorming, maar volgens mij niet genoeg.

En eind van aankomende week komt Stedin de hoofdzekering verzwaren zodat alles eindelijk kan draaien voor het eind van de maand hoop ik.
En de slimme meter voor het andere pand komt de week daarop, even hopen dat de huidige meter wel terugdraait.

Voor de meterkast is een kleine verandering nodig omdat een zonnepaneeluitbreiding niet via de huidige kabel kan nu het berekend is. :(
Er moet dan een extra kabel/omvormer/aardlekgroep er bij komen.
De bedoeling is nu om een aansluitblok te plaatsen tussen de hoofdschakelaar PV en de aardlekgroep PV waarbij de bekabeling van het aansluitblok naar de hoofdschakelaar wat zwaarder kan dan van aardlekgroep naar aansluitblok.
En de komende nieuwe aansluiting/aardlekgroep PV2 kan dan gewoon bij dit aansluitblok aangesloten.
Voor een vaste meter voor teruglevering ben ik van de geadviseerde SDM630MCT V2 uitgegaan, al zal deze niet communiceren met de omvormer(s) voorlopig vanwege het ontbreken van een kabel naar het veld voorlopig.
De meter heeft 2,5 mm2 ingangen voor de fases en de stuurstroom die ik van het aansluitblok kan trekken.
Om teruglevering te kunnen meten zijn er drie CT-klemmen nodig.

Mijn eerste vraag is kunnen deze klemmen? Ik kon niets over de outputspannig daarvan vinden.
Of moeten dat specifieke Eastron klemmen zijn die ruim anderhalf keer zo duur zijn?

Klopt dit schema zo? (schaamteloos gejat en iets aangepast)
N gaat trouwens wel via een alamat naar/van de omvormers.
En kan ik de modbus/RS485 aansluitingen ongebruikt laten (hier wel ingetekend)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdXEiPVlHLbxL7S5RS0GOCg1BhY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5BHuC0gYkhFHWTopKJSLNELk.png?f=fotoalbum_large

Ik snap alleen de LA en NA niet, de NA lijkt me op N te moeten ipv ook op L1.
Deze SDM630 aansluitingen komen ook uit het aansluitblok ipv zoals in het schema ingetekend.
In de gebruikshandleiding op pagina 23 zijn LA en NA gewoon L en N op poort 5 en 6 en zijn en volgens mij de werkspanning van de meter zelf.
De 1 A zekeringen lijken me een beetje overdreven? Of niet?

@jadjong @DjAntoon @TCMR als jullie iets meer weten?

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Teijgetje Zie ik daar een sloot vlak bij? Paar afvoer greppeltjes??? Desnoods een "slotgracht" met afvoer.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@onetime
Ja, sloten rondom, alleen ze extra graven of afvoer greppels gaat hem niet worden. ;)
Bij heftige regenval staat een flink deel onder water.
Dat ga ik niet oplossen met greppels, hooguit met een kuub of 1000 grond om het 10 centimeter op te hogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Teijgetje Zolang er hoogte / niveau verschil is helpt het...
edit: bij de panelen / omvormers bedoel ik.

[ Voor 26% gewijzigd door onetime op 24-09-2023 15:23 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@onetime
Ik zit nu te zoeken naar drainage om in te graven, dat zou een oplossing kunnen zijn.
We gaan meten, 50 meter kost maar 100 euro en grind, zand en worteldoek heb ik nog wel liggen om grindsleuven te maken die ik daarna ophoog met grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:13
Teijgetje schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:43:
Ik snap alleen de LA en NA niet, de NA lijkt me op N te moeten ipv ook op L1.
Deze SDM630 aansluitingen komen ook uit het aansluitblok ipv zoals in het schema ingetekend.
In de gebruikshandleiding op pagina 23 zijn LA en NA gewoon L en N op poort 5 en 6 en zijn en volgens mij de werkspanning van de meter zelf.
De 1 A zekeringen lijken me een beetje overdreven? Of niet?

@jadjong @DjAntoon @TCMR als jullie iets meer weten?
1-4 zijn meetpoorten voor spanning. 5-6 is de werkspanning van het apparaat zelf. 7-8 lijkt mij een doorlus van 5-6. Hij pakt geen werkspanning van 1-4 vanwege de vele vormen waarin je de meter in kan zetten (1f, 2f, 3f, 110v/208v/230v/400v) Dat is wat ik er van maak....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AudioHome
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:40
@Teijgetje Ziet er netjes uit, en dat is meestal een hoop extra werk en geduld!

Tip: Ik zie op de foto's dat in de verzamelbuis de rode en zwarte string kabels bij elkaar zitten.
Over het algemeen wil je die gescheiden houden tot aan de omvormer, zeker over deze afstanden.
Op b.v. platte daken gaan ze vaak apart in een eigen geaarde metalen draadgoot.
Het risico op een vlamboog is groot bij DC kabels (die ook nog eens vochtig kunnen worden.
In het Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel xx heb ik hier ook veel extra info over gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@jadjong
Dat had ik er ook uit gehaald, alleen dan de N van 6 op de N, niet op L1 zoals in dat schema staat.
Het schema kwam hier uit.
En waarom daar alleen de fasen geschakeld zijn in een automaat weet ik ook niet, ik heb 4 polige schakelaars en alamat.

Denk je dat die 1,2,3,4, en 5 die zekering van 1A nodig hebben? Er is wel plaats voor en veel werk is het ook niet.

@AudioHome
De elektricien had het alleen over dat het droog moest zijn, elders had ik ook gevonden dat vocht (als in "continu in een plas liggen") op den duur problemen kan geven, dat het in één buis zat was geen probleem.
Vandaar dat ik kijk of ik een drainage kan leggen onder de buis, zodat het via het condensafvoergat onderin niet vol kan lopen.
Daar is denk ik wel grondhoogte voor tot aan het grondwaterpeil, om daar een 65mm PP1000 buis onder te leggen.
En anders toch die bovengrondse kabelgoot voor de PV, die komt nu alleen op het veld, alleen zullen daar de strings gewoon in slagvaste pvc in gelegd worden.
En kan ik niet meer met de maaitractor en tractor om het veld, en komt er een stukje bostrimhandwerk bij.
Wat moet dat moet maar liever blijf ik zitten ipv lopen. :+

Heb daar ook al een boom of 5 weggehaald om schaduw op het veld te voorkomen.
Het is daar achter weidevogel-natuurgebied en de gemeente heeft iets tegen bomen, daar gaan roofvogels in zitten. :X
Dus dat was wel een mooi excuus. :9~
De waterkant die ik nu gemaaid heb ivm een slang voor watergeven neerleggen, de heggen hebben een druppelslang, ga ik denk ik ook bij het zonneveld beplanten met Liguster uit eigen kweek.
De restjes bomen die er nog staan gaan weg, alleen het bosje bij de shelter blijft staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80ypI4Nz1wlBMdyFx6WwtFQNpA8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CX6N5Eb06qQMgQdifecx1qa7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Gwfbjyo2d5Bu3IyuoZXm46mDQA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TmiYRd9OmSynKqssie1vWlHk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5njOiL_aPIBmCSPOuoxqnTgTB8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aYEklOQYZDg9uRrD8C3QJf99.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2S7S2Fu6n46rXw-c_2-hJaUWDMs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6MttHeCIWcklNAMAHEZ9sKo4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlBFo1HwFP0L9oVjSkkHCYWc6e8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bPZqj3achtSYFdxDqTxIJUUB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4JnWAiyYaodxJeEN_Cpo1jZA5I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/idSKE2JwjZzoiwPJF1K8gSBA.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-06 16:08
@Teijgetje Je kan er eventueel ook voor kiezen om een rond gat te graven, zodat er een vijver ontstaat.
Water draineren in zeiknatte klei en/of veen is niet makkelijk

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
D_Jeff schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:41:
@Teijgetje Je kan er eventueel ook voor kiezen om een rond gat te graven, zodat er een vijver ontstaat.
Water draineren in zeiknatte klei en/of veen is niet makkelijk
Overal vijvers? Is een optie. _O-

Maar die heb ik dus nu ook al, achter het zonneveld op meerdere plekken en op het grote veld een plas van ca 40 x 7 m, op zijn diepst een cm of 8, gekscherend "het moeras" genoemd.
Probleem is dat ik met natte grond te lang niet kan maaien, en we in het seizoen komen dat het niet meer weken droog is, en de plas steeds groter wordt lijkt wel. Er moet dus iets aan gedaan.
Nu viel er 4 cm regen in twee dagen, maar we komen langszaam in het regenseizoen terecht.

Ik heb gisteravond even gemeten met mijn laserwaterpas en ik kom over de 70 meter veld prima uit met een 65 mm PP1000 drainage in een zandgleuf over de diepste lengte, en dan 10 zijtakken van 2x3m.
En achter op het zonneveld kan ik simpel een buis onder het grind leggen en die aansluiten op een 25 meter om daar het af te voeren naar de sloot.

Nadat het dan opgehoogd/uitgevlakt is moet het probleem opgelost zijn en hoef ik geen koikarpers aan te schaffen. >:)

En ik heb al afgesproken dat de PV bekabeling sowieso in een metalen goot boven de grond komt, om problemen over 15-20 jaar te voorkomen.
Dat stukje over het veld verf ik wel groen als het me dwars zit.

[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 26-09-2023 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
afgesplitst van Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 want het wordt een heel verhaal

Ik heb een vraagje over stroomsterktes waarbij ik niets over de afkortingen kan vinden.
Dit is het testrapport van mijn omvormer.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsF8acc1WgkwIBHdqV65SHbCovY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9rqknfsAKnreIZ2Kpm8wSbt.jpg?f=fotoalbum_large

Is Iac(A) de max wisselstroom teruggeleverd?
En Ipv(A) de max door de panelen geleverde gelijkspanning?

Googelen op beide afkortingen levert niets op.
Maar het gaat er om wat voor werkschakelaar er tussen moet. Is 25A voldoende of 40A?

[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 22-10-2023 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-03 18:58
Teijgetje schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:41:
Ik heb een vraagje over stroomsterktes waarbij ik niets over de afkortingen kan vinden.
Dit is het testrapport van mijn omvormer.[Afbeelding]

Is Iac(A) de max wisselstroom teruggeleverd?
En Ipv(A) de max door de panelen geleverde gelijkspanning?

Googelen op beide afkortingen levert niets op.
Maar het gaat er om wat voor werkschakelaar er tussen moet. Is 25A voldoende of 40A?
Uitgangsstroom AC is 40A, je zult dus minimaal een 40A werkschakelaar moeten hebben.

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
weasel schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:50:
[...]

Uitgangsstroom AC is 40A, je zult dus minimaal een 40A werkschakelaar moeten hebben.
Dat dacht ik ook.
Echter wordt er ook een 25A alamat geplaatst.

Ik heb nog steeds geen berekening gezien wat teruggeleverd kan worden via mijn kabel. :(
Voorlopig kom ik tot : we hebben het nagevraagd, en het kan, als antwoord. :X
Als ik het zelf bereken dan wordt er een hoop afgekapt. :(
Natuurlijk is het fijn als je op een bewolkte dag ook genoeg opwekt door overcapaciteit panelen, maar dat was initieel niet de opzet.
Net als dat er van uitgegaan werd dat ik probleemloos uit kon breiden met 28 panelen voor warmtepompen ipv daar een nieuwe kabel van 190meter voor te moeten ingraven en wegwerken.

86 panelen Longhi LR4-60hph-350-380M via een 190 meter 4x16 YMVK-as kabel.
Kabel loopt ook over houten plafond en in buis, extra belasting wbt ingraven geldt niet.
PVcalc berekend dit op een mooie dag qua opbrengst.
Daar maak ik uit op dat de output haast aan die 39,2A per fase komt, waar hij in de praktijk dus op 25A afgesneden gaat worden ivm selectiviteit.

Dus wat kan max, en wat is wijsheid?
Ik kan evt de hoofdaansluiting nog verhogen naar 3x50A, alleen dan zou alleen de alamat vergroot moeten ipv alamat én werkschakelaar vervangen.
En ook aansturing via een RS485 kabel behoort tot de mogelijkheden als ik even 200 meter kabel ingraaf. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Wat is de huidige waarde van je hoofdaansluiting?

86*350Wp is 30KWp, op een omvormer die max 25Kw verstouwt, nominaal 36A per fase. Zonder enige intelligentie in het apparaat zal je vaak naar de groepenkast moeten wandelen. :+

Aftoppen scheelt je volgens Thomas Berge 2000kWh op jaarbasis (18kW max ipv 25kW max.

[ Voor 16% gewijzigd door jadjong op 07-10-2023 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:48
@Teijgetje in het menu van de goodwe kan je de limiet aanpassen naar b.v. 18000 VA en dan zal de 25A alamat voldoende zijn

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
jadjong schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 17:58:
Wat is de huidige waarde van je hoofdaansluiting?

86*350Wp is 30KWp, op een omvormer die max 25Kw verstouwt, nominaal 36A per fase. Zonder enige intelligentie in het apparaat zal je vaak naar de groepenkast moeten wandelen. :+

Aftoppen scheelt je volgens Thomas Berge 2000kWh op jaarbasis (18kW max ipv 25kW max.
De hoofdzekeringen zijn officieel veranderd van 25A naar 35A.
Ik wilde er nog 25 A inzetten om gezeur van het verbroken zegel en de te zware zekeringen te voorkomen, maar gezien de grote passchroeven en zekeringhouders was dat zo gammel dat ik de 35 er in heb laten zitten. Kon ook geen Siemens 25 A zekeringen vinden gezien er Siemens in zat, tegenwoordig heeft Stedin Hager zekeringen. _O- )
Aan de monteur uitgelegd dat de elektricien het zegel verbroken had zodat hij veilig de aanpassingen voor de 35A aansluiting kon doen, en dat hij zei dat er al 35A in zat.
Het was geen probleem, aansluiting nagekeken, verse 35A zekeringen er in gedraaid, op verzoek, en weer verzegeld.
Omdat het er al zat krijg ik zelfs de aansluitkosten voor verzwaring terug. _/-\o_

De hoofdzekering is dus nu officieel 3x35A, de alamat die zij plaatsen voor de PV is 25A, dus als er meer teruggeleverd wordt slaat die er uit.
En ik ging uit van max 380Wp per paneel?
De werkschakelaar is om die reden ook een 25A uitvoering (waar ik moeite krijg om de 4x 16 in aan te sluiten, zelfs met kabelschoenen 16/6 die net te breed zijn.)
Ik heb maar een setje gehaald, met extra heavy duty schoenen, om geen gerommel te krijgen, zodat het klaarligt. 16 mm2 kan alleen gesplitst in de klem geduwd (met of zonder adereindhulsen wat volgens de elektricien niet nodig was) :X

Alleen hoe kom jij bij 18kW en 2000 kWh minder?
Als ik in de specs kijk dan geeft een 18kW omvormer (bestaat niet) 17kW omvormer max 27,4 A en de 15kW omvormer max 24,2A bij max 22,5 kW PV-panelen.
Als ik een 15kW omvormer invul bij Thomas Berger verlies ik 3205 kWh op jaarbasis.
Dat zal iets minder zijn omdat hij op 25A begrensd wordt maar 3000kWh op jaarbasis minder is imo best veel.

Om het in te kopen betaal ik nu € 570 ex btw/energiebelasting, of ongeveer € 1080 incl.
En dat x 25 jaar, dat is bij gelijkblijvende prijs € 27.000.
Da`s best geld.
Aan de andere kant zou ik voor een 3x50A aansluiting op jaarbasis € 688 meer betalen waardoor ik netto € 392 aan die 3000 kWh overhou (bij saldering)

En ik weet dus niet of een uitbreiding met een 8 kW omvormer/12kW PV welke nog eens 13,3A per fase teruglevert überhaupt wel kan op die 35A?
Of dat ik dan toch naar de 3x50A moet.

@BarryH
Dat wordt inderdaad gedaan in de omvormer.

[ Voor 32% gewijzigd door Teijgetje op 07-10-2023 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Je kan ook een 35a alamat plaatsen.
Als de kabel te zwaar belast wordt neemt het voltage teveel toe en gaat de omvormer terug regelen
En 25a x 235v x 3 fase is 17,25 kW. Vaak kan je 10procent overbelasten, dus 18-19kW

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Teijgetje schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 21:00:

Alleen hoe kom jij bij 18kW en 2000 kWh minder?
Door jouw link te klikken en 18000W bij de omvormer in te voeren. :D

Growatt kan de output limiteren naar een ingestelde waarde, dus geen noodzaak om op zoek te gaan naar een omvormer die precies 15839W kan lever. Dat stel je simpelweg in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Teijgetje Heb je die 3x 35A nog ergens anders voor nodig? Zo niet, je omvormer dynamisch begrenzen op maximaal 3x 25A terugleveren (aan het net), dan levert hij 3x 25A plus je momentane verbruik.
Scheelt nogal in vaste lasten, want goedkoper vastrecht, en je verlies aan opbrengst is een stuk minder,
zeker als je al een aardige base load hebt. Wel je kabel dan met een 3x 35A alamat beveiligen.

En uitbreiden met nog een omvormer? Komen de panelen heel ergens anders? Waarom prik je ze er niet bij op deze? Ja wat meer aftopping, maar toch meer opbrengst in niet-piek situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@jadjong
Dat had ik begrepen, alleen ging ik er even van uit dat ca max 25A teruggeleverd werd ivm beveiigingen en niet een ingestelde waarde. Ik was dus uitgegaan van de 15k omvorver die wel zo te vinden is en onder full load bijna max geeft van 24,2A.

@onetime
Ja, er zitten 5 woningen en een showroom op, en heeft dus altijd al op 35A gedraaid.
Dynamisch afregelen gaat momenteel niet gezien daar een rs485 kabel voor nodig is naar de omvormer die er niet ligt.
Heb net Wifi geregeld naar 160 meter verderop waar ze staan, zodat ik via een app inzage heb, maar daar durf ik het niet mee te regelen.

En ik kreeg door dat de 4x16mm2 vol was qua stroom, en daar geen 13 of 14 A meer bij kon bij uitbreiding, en dan zit je ook weer met de aansluiting en beveiligingen die allemaal te laag zouden zijn, de alamat en 35A aansluiting zou te laag zijn. De werkschakelaar eventueel niet omdat voor de schakelaar dan op de kabel extra teruggeleverd zou worden. Maar misschien die ook.
Maar als dat wel allemaal zou kunnen waarom nu dan beperken?

Ik zit gewoon met een niet doorgerekende installatie waarvan ik het beste wil maken en moet uitzoeken wat ik terug kan vorderen/cq niet betalen omdat de oorspronkelijke opzet nu niet gehaald kan worden. :(

[ Voor 34% gewijzigd door Teijgetje op 08-10-2023 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:49
Teijgetje schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:18:
Ja, er zitten 5 woningen en een showroom op, en heeft dus altijd al op 35A gedraaid.
Heb je er al eens over gedacht om aparte aansluitingen te laten realiseren, i.p.v. het hele complex op één 3x35A? Het zal initieel wel een boel extra werk opleveren om alles netjes te splitsen, vermoed ik. Maar het zou wel iets meer "future-proof" zijn. Ik heb er te weinig verstand van om te bepalen wat zoiets zou kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Teijgetje Gewoon nu met 35A alamat afzekeren en dan testen op zomerse dag wat er met je voltages (bij omvormer) gebeurt bij 20kW+ productie. Ook dan de temperatuur van je kabel in huis meten.

Als je geen tijd hebt om te testen gewoon de goodwe op 18kW terugregelen. En ook dan voltages checken.

Verder is het verstandig deze casus in het grote elektra topic te bespreken, want daar zit meer kennis over dit soort hoge amperages/afstanden. En daar is de kans groot dat je de argumentatie tov je installateur goed kan opbouwen.

[ Voor 8% gewijzigd door BarryH op 08-10-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:15
Teijgetje schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:18:
@jadjong

En ik kreeg door dat de 4x16mm2 vol was qua stroom, en daar geen 13 of 14 A meer bij kon bij uitbreiding, en dan zit je ook weer met de aansluiting en beveiligingen die allemaal te laag zouden zijn, de alamat en 35A aansluiting zou te laag zijn. De werkschakelaar eventueel niet omdat voor de schakelaar dan op de kabel extra teruggeleverd zou worden. Maar misschien die ook.
Maar als dat wel allemaal zou kunnen waarom nu dan beperken?
4x16mm2 zou tot 80A moeten kunnen hebben, bij groter lengtes ws wat minder, maar in ieder geval ruim meer dan 35A volgens mij.

Bij nader inzien: volgens deze tabel zou je toch 16mm2 nodig hebben. :'(
https://boselektro.com/ca...kabelberekeningstabellen/
Een paar paar ampere meer zou moeten kunnen, maar ws heb je al vrij veel spanningsverlies.

[ Voor 14% gewijzigd door AtRi op 08-10-2023 12:59 . Reden: Verbetering/correctie ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
TCMR schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:54:
[...]

Heb je er al eens over gedacht om aparte aansluitingen te laten realiseren, i.p.v. het hele complex op één 3x35A? Het zal initieel wel een boel extra werk opleveren om alles netjes te splitsen, vermoed ik. Maar het zou wel iets meer "future-proof" zijn. Ik heb er te weinig verstand van om te bepalen wat zoiets zou kosten.
Nee, nooit over gedacht, om alles te splitsen zouden er 4 extra kabels vanaf de straat moeten komen.
Dat komt sowieso op 4 x €2700 graafkosten Stedin en alle extra kosten, de eenmalige en oa 5x levering á €355/j.
Bovendien zou de zonne-energie, die nu over één aansluiting loopt, ook gesplitst moeten worden nadat het exacte verbruik per woning bepaald is, wat ook 5x 190 meter kabel en 5 nieuwe omvormers inhoudt, en al het werk natuurlijk.
Ik heb nu plaats voor 4 omvormers (onze en buurvrouw hangt er al), er kunnen er nog twee bij, om er nog 4 bij te kunnen plaatsen moet ik een nieuwe vergunning aan gaan vragen voor een extra shelter, met een extra heg.........
En deze 25k omvormer kan dan voor weinig op marktplaats.

Dus je snapt hoop ik dat ca €30-40k uitgeven voor iets dat prima functioneert een beetje onzinnig is.
Wij vinden nu 86+22 panelen (á €60k) en 28 uitbreiding voor warmtepompen+warmtepompairco's futureproof genoeg. ;)
BarryH schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:43:
@Teijgetje Gewoon nu met 35A alamat afzekeren en dan testen op zomerse dag wat er met je voltages (bij omvormer) gebeurt bij 20kW+ productie. Ook dan de temperatuur van je kabel in huis meten.

Als je geen tijd hebt om te testen gewoon de goodwe op 18kW terugregelen. En ook dan voltages checken.

Verder is het verstandig deze casus in het grote elektra topic te bespreken, want daar zit meer kennis over dit soort hoge amperages/afstanden. En daar is de kans groot dat je de argumentatie tov je installateur goed kan opbouwen.
Dat zou een optie zijn mits de installatie niet aan NEN 1010 en Scope12 voor de verzekering hoeft te voldoen.
Voorlopig houden we het nu maar even selectief zoals voorgeschreven. ;)
AtRi schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:47:
[...]

4x16mm2 zou tot 80A moeten kunnen hebben, bij groter lengtes ws wat minder, maar in ieder geval ruim meer dan 35A volgens mij.

Bij nader inzien: volgens deze tabel zou je toch 16mm2 nodig hebben. :'(
https://boselektro.com/ca...kabelberekeningstabellen/
Een paar paar ampere meer zou moeten kunnen, maar ws heb je al vrij veel spanningsverlies.
Volgens de tabel mag max 32A bij 195 meter lees ik er uit, ik heb 190m .
En had ik dus om die 39,2A max geleverd te krijgen, die de omvormer kan leveren, al een 25mm² moeten leggen.
Maar voor 28 panelen met een omvormer die max 13,2A levert extra, moet ik al naar 35 mm².

Volgende verbazing zijn de werkschakelaars.
Zoekende naar iets dat continu 39,2A kan hebben, en waar genoeg kabelruimte in zit om 16 mm² aan te kunnen sluiten, en bij voorkeur wartels om de kabels waterdicht in te klemmen ipv een rubber vlies van 0,5 mm (of zo), vond ik in de specs van de Eaton dat hij maar IP20 is? :X
Snap ik het nu niet, lees ik de specs niet goed..........of hang je die beter niet buiten? |:(

Gelijk maar even checken of beide alamats wel een c-karakteristiek hebben.......

onetime schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:03:
@Teijgetje (& @BarryH) Nog beter een eigen topic, en dat ook even hier en in het grote elektra topic melden.
(ook even wat posts daar naar toe kopiëren) Je hebt een mooie installatie, en interessante vragen.
Ik zal eens kijken of ik wat bij elkaar kan zetten. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 08-10-2023 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:02
Teijgetje schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:30:
[...]

Volgende verbazing zijn de werkschakelaars.
Zoekende naar iets dat continu 39,2A kan hebben, en waar genoeg kabelruimte in zit om 16 mm² aan te kunnen sluiten, en bij voorkeur wartels om de kabels waterdicht in te klemmen ipv een rubber vlies van 0,5 mm (of zo), vond ik in de specs van de Eaton dat hij maar IP20 is? :X
Snap ik het nu niet, lees ik de specs niet goed..........of hang je die beter niet buiten? |:(
Niet buiten hangen idd. Volgens mij heeft deze wel een doorsteekmembraam, maar kun je er ook wartels bij gebruiken (die zitten er dan denk ik standaard niet bij).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@Martin7182
Ongeschikt voor buiten is ook wat Elektramat zei.
Nog afgezien dat ook voor binnen de m25 wartels te klein waren geweest.
Inmiddels komen er wel 2 IP65 werkschakelaars met m40 wartels waar de kabels wel in passen.

Wordt vervolgd. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
jadjong schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:15:
[...]

Niet iedereen werkt 7 dagen per week. O-)
Bij 20 dagen kom ik nog steeds uit op € 60-120/m. ;)
Niet iedereen werkt maar 14 dagen per maand . :+

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 15-10-2023 12:22 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Teijgetje
*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

Onze zonnepanelen zijn eindelijk aangesloten, HALLELUJA !!!!!!!!
Hij hoefde maar 5 strings aan te sluiten, dus dat lukte prima vanmiddag.
Al het andere werk had ik al aangepast en/of gedaan, zo kreeg hij het aangeleverd.
Ook het 12 mm trespa erachter geplaatst en alle schroeven getapt, er zou een plaatje betonplex geplaatst worden, alleen vertrouwde ik dat niet op 25 jaar levensduur. En dan moest alles overgezet over zoveel jaar. |:(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYSNHonk_6fweIvvDWoMQ1ARCPc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imRKfeWldC5w8Z0PQPr7xeML.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPVowohDGXQkSAzbjfEPv6H4Gfo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/svxkO3CVjyQ5V23sDDGw4aXl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZ4xfG6MTeJMVmfS-y7Er_qEso4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmqPXl07JqasTjfGbsKra7pA.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P81JsUUmjmEWmRNLMdzddC4D_rE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDenI0eRj5NFjuAjjNdZWSxD.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik had voor de zekerheid een PV-tang-set laten komen, want als het vandaag weer niet gelukt was had ik het zelf aangesloten.
Maar ja, nu garantie, en die set komt vast nog van pas (kreeg er nog 5 euro korting op ook). _/-\o_

En de wifi-dongels.........die had hij niet mee. 8)7
En terugregelen van max 36,2A naar 25A in de omvormer-software.......had geen idee. 8)7
(Een eigen poging om de max in te stellen naar 69% gaf foutmelding 401(te veel DCpower), dus maar hersteld)
Daar wordt dus weer een afspraak voor gemaakt. 8)7 8)7
Maar al lang blij dat 4 maanden nadat de zonnepanelen neergezet zijn de boel eindelijk draait..... 8)7 :X :X

En met het aanzetten van de HS en Alamat in de meterkast bleek na de eerste poging dat er geen stroom was (gaf de omvormer aan)?????
En ik had toch echt alles omhoog gezet. :+
Blijkt de Alamat op zijn kop te zijn gemonteerd, dat was blijkbaar makkelijker. :X :X
Ik had de boel al opgeruimd zodat er zonder gesleutel iets bij geplaatst kon, dacht ik......hopelijk heeft hij net genoeg kabel laten zitten zodat ik de alamat om kan draaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ks7hthFZh-kDIhkoGogwIhouEU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o60Y86dUMQJzcgpoetkMEOj8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOwz9C4875BNqFjTBanUI8plWQE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1hiwCMj5aBkwj1inIaRTJJt.jpg?f=fotoalbum_tile

Het is zoveel duidelijker, en logischer, als alle switches naar beneden uit staan en naar boven aan, ipv 1tje omgekeerd. (en als je daar dan gelijk een plakkertje bij doet kan ik me ook nog voorstellen. :X 8)7 )
Dat wordt dus nog even een gevecht met 16 mm² in een kleine ruimte. :+
Over de diepe kras op de nieuwe kWh-meter zullen we het maar niet hebben. :?

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 26-10-2023 19:02 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:54
Teijgetje schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:48:

Blijkt de Alamat op zijn kop te zijn gemonteerd, dat was blijkbaar makkelijker. :X :X
Ik had de boel al opgeruimd zodat er zonder gesleutel iets bij geplaatst kon, dacht ik......hopelijk heeft hij net genoeg kabel laten zitten zodat ik de alamat om kan draaien.
Wacht... WAT???????

Hoe...

Maar...

Wtf?

Sorry hier zijn echt geen woorden voor.

Gelukkig makkelijk te fixxen. Hoofdschakelaar uit, 8 schroeven los, ding goed om zetten en 8 schroeven weer vast... Heb je geen extra kabellengte voor nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online

Hij hoefde maar 6 strings aan te sluiten, dus dat lukte prima vanmiddag.
Al het andere werk had ik al aangepast en/of gedaan, zo kreeg hij het aangeleverd.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik had voor de zekerheid een PV-tang-set laten komen, want als het vandaag weer niet gelukt was had ik het zelf aangesloten.
Maar ja, nu garantie, en die set komt vast nog van pas (kreeg er nog 5 euro korting op ook). _/-\o_

En terugregelen van max 36,2A naar 25A in de omvormer-software.......had geen idee. 8)7
(Een eigen poging om de max in te stellen naar 69% gaf foutmelding 401(te veel DCpower), dus maar hersteld)
Maar al lang blij dat 4 maanden nadat de zonnepanelen neergezet zijn de boel eindelijk draait..... 8)7 :X :X

En met het aanzetten van de HS en Alamat in de meterkast bleek na de eerste poging dat er geen stroom was (gaf de omvormer aan)?????
[Afbeelding][Afbeelding]

Het is zoveel duidelijker, en logischer, als alle switches naar beneden uit staan en naar boven aan, ipv 1tje omgekeerd. (en als je daar dan gelijk een plakkertje bij doet kan ik me ook nog voorstellen. :X 8)7 )
Automaat op de kop geniaal :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
mcDavid schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:01:

Gelukkig makkelijk te fixxen. Hoofdschakelaar uit, 8 schroeven los, ding goed om zetten en 8 schroeven weer vast... Heb je geen extra kabellengte voor nodig?
Ik dacht ook dat automaten 2-weg beveiligd waren, dus of je nu boven of onder de voeding aansluit maakt dacht ik niets uit.
En ik heb voor de kWh-meter nog een aparte Hoofdschakelaar-PV, ik kan dus simpel alles spanningvrij schakelen en het terrein/woningen stroom laten houden.
Alleen is voor mijn OCD het beter als ik de aansluiting boven maak.(en voor de veiligheid, nu, bij naar beneden blijft de PV-spanning gewoon op het blok en kWh-meter staan terwijl je het afgeschakeld verwacht)
Bedrading achterlangs en dat is simpel voor te buigen, alamat plaatsen en vastzetten, en dan de aansluiting uit het blok achterlangs/onderlangs.
Dan ben ik die lelijke kluit boven de alamat kwijt en het aansluitblok kan weer naast de 4 glaszekeringhouders waar hij zat.
Post wel een foto als het veranderd is en hoe simpel dat er uit ziet. :9~

[ Voor 19% gewijzigd door Teijgetje op 17-10-2023 21:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:43
Teijgetje schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:11:
[...]

Ik dacht ook dat automaten 2-weg beveiligd waren, dus of je nu boven of onder de voeding aansluit maakt dacht ik niets uit.
Maakt inderdaad niet uit, het interne bimetaal wordt warm ongeacht of de stroom er ‘van boven naar onder’ door gaat of andersom. Voor differentiëlen maakt het ook niet uit, de interne spoel meet ook de lekstroom ongeacht van welke richting de stroom loopt.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Capt Waffles schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:20:
[...]

Maakt inderdaad niet uit, het interne bimetaal wordt warm ongeacht of de stroom er ‘van boven naar onder’ door gaat of andersom. Voor differentiëlen maakt het ook niet uit, de interne spoel meet ook de lekstroom ongeacht van welke richting de stroom loopt.
Dat had ik hem verteld toen hij het ging installeren dat het niet uitmaakte, hij hoefde daar alleen de automaat te plaatsen, wat ik, dacht ik, zo simpel mogelijk voor hem gemaakt had.
Maar hij wist dat niet zeker, op de eerste foto hoe hij het gemonteerd had, met geklaag dat het allemaal moeilijk was met 16².
Het was me tot vanmiddag niet opgevallen dat hij verkeerd om zat........je verwacht dat gewoon niet. :+

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 17-10-2023 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Is het niet zo dat de test-knop bij sommige niet werkt in omgekeerde volgorde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Hoe zit het met de vlamboog en de bluskamer in zo'n installatieautomaat. Warme lucht stijgt toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJZNJ5wqt4WX0175_up26Fz-W3I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TvJ9aELvS7CXHWne7xh80uZ0.jpg?f=user_large

Ondersteboven monteren lijkt me dan verboden.

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 17-10-2023 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Overigens kan je natuurlijk ook de meterkast in gaan met 4mm2 en dan voor de lange lengte die 16mm2 pakken. Dan is het wat makkelijker te verwerken. 4mm2 is met C25 correct beveiligd. Waarom heb je trouwens een C-karakteristiek gekozen en niet voor een B-karakteristiek?

[ Voor 26% gewijzigd door Dre op 17-10-2023 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Dre schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:27:
Overigens kan je natuurlijk ook de meterkast in gaan met 4mm2 en dan voor de lange lengte die 16mm2 pakken. Dan is het wat makkelijker te verwerken. 4mm2 is met C25 correct beveiligd. Waarom heb je trouwens een C-karakteristiek gekozen en niet voor een B-karakteristiek?
Ik weet niet of je hier op mij reageert?

Over de bekabeling... de omvormer wordt nu beperkt van 36-39A naar 25A, ik heb in de meterkast alles zo aangelegd dat de grootste stroombelasting kan, van het blok gaan ook 16 mm2 naar hoofdschakelaar en verdeelblok voor de hoofdschakelaar totaal.
Ik hou dus het liefst iets extra dikte voor uitbreiding later, dan later alles opnieuw te moeten bedraden.

Over de automaten...
Die heb ik niet gekozen maar heeft het bedrijf geplaatst.
Laat ik het er op houden dat eea een beetje vaag is.
Ik ging er eigenlijk van uit dat ze B-karakteristiek automaten hadden geplaatst. _O- _O-
Bij de buurvrouw/22 panelen hebben ze wel een B16 300mA-alamat geplaatst, maar een SEP automaat/alamat.
Daar heb ik naar gezocht of dat geen C- karakteristiek moest zijn, maar B in een huisinstallatie kon prima vond ik.
Hier voor en nadat ik het wat verbeterd had, het stoorde me dat de kabel geen beugel had, er geen kabelingang was geplaatst, en de bekabeling door de kast liep ipv er achterlangs.
Hij had geen groengeel-tape dus de aarde was nog niet afgewerkt, wat ik ook gedaan heb en een oog aan de aarde gezet.
(eigenlijk vind ik de onderste bekabeling wat lang, maar vooruit.... >:) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGFsLLTi_M_-vm_GZxHMzMRTWtE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/puBKr7EyNZE0yWAlucPeBLSO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdBJ8HtZQsH-tVaQsHfupV24A8Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWtigjH21fm5yZ7CZ0bpaV0i.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik ging er daarom van uit dat bij ons ook een B-karakteristiek SEP alamat was geplaatst.
Er zit dus bij ons Hager C25 0,03A alamat. :?
Waarom er niet voor hetzelfde merk, karakteristiek en beide 300mA gekozen is ontgaat me helemaal nu ik het beter bekijk. :X

Persoonlijk had ik wel voor C25 (of C16) gekozen als het aan mij lag, gezien de automaat altijd langdurig spanning teruglevert, en C iets grotere pieken aan kan en 300mA een iets grotere foutmarge heeft ivm de buiteninstallatie.

Ik ga even overdenken of dit ook weer een klacht waard is. >:)

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 17-10-2023 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ook het 12 mm trespa erachter geplaatst en alle schroeven getapt, er zou een plaatje betonplex geplaatst worden, alleen vertrouwde ik dat niet op 25 jaar levensduur. En dan moest alles overgezet over zoveel jaar. |:(
[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik weet dat jij met je tuin en kennis en ervaring daar beter in begaan bent dan ik, maar achter zo'n hegje op zo'n randje lijkt mij een prima plekje voor een ekster om even wat rond te neuzen en overal aan te zitten trekken met z'n scherpe snavel?
Teijgetje schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:16:
[...]

Ik weet niet of je hier op mij reageert?
Die heb ik niet gekozen maar heeft het bedrijf geplaatst.
Laat ik het er op houden dat eea een beetje vaag is.

Ik ging er eigenlijk van uit dat ze B-karakteristiek automaten hadden geplaatst. _O- _O-
Bij de buurvrouw/22 panelen hebben ze wel een B16 300mA-alamat geplaatst, maar een SEP automaat/alamat.
Daar heb ik naar gezocht of dat geen C- karakteristiek moest zijn, maar B in een huisinstallatie kon prima vond ik.
Hier voor en nadat ik het wat verbeterd had, het stoorde me dat de kabel geen beugel had, er geen kabelingang was geplaatst, en de bekabeling door de kast liep ipv er achterlangs.
Hij had geen groengeel-tape dus de aarde was nog niet afgewerkt, wat ik ook gedaan heb en een oog aan de aarde gezet.
(eigenlijk vind ik de onderste bekabeling wat lang, maar vooruit.... >:) )
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik ging er daarom van uit dat bij ons ook een B-karakteristiek SEP alamat was geplaatst.
Er zit dus bij ons Hager C25 0,03A alamat. :?
Waarom er niet voor hetzelfde merk, karakteristiek en beide 300mA gekozen is ontgaat me helemaal nu ik het beter bekijk. :X

Persoonlijk had ik wel voor C25 (of C16) gekozen als het aan mij lag, gezien de automaat altijd langdurig spanning teruglevert, en C iets grotere pieken aan kan en 300mA een iets grotere foutmarge heeft ivm de buiteninstallatie.

Ik ga even overdenken of dit ook weer een klacht waard is. >:)
Ik vind dat blote koper aan de bovenkant v.d. SEP alamat ook niet zo mooi.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
True schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:26:
[...]

Ik weet dat jij met je tuin en kennis en ervaring daar beter in begaan bent dan ik, maar achter zo'n hegje op zo'n randje lijkt mij een prima plekje voor een ekster om even wat rond te neuzen en overal aan te zitten trekken met z'n scherpe snavel?
Dat is na 10 seconden over. :+
Wel benieuwd hoe ekster smaakt......
Ik vind dat blote koper aan de bovenkant v.d. SEP alamat ook niet zo mooi.
Ik denk inderdaad dat ik daar ook nog adereindhulzen op zet.
Maar dat hoefde niet volgens hem.(ik zet ze zelfs om 16 mm²)
Had het vanochtend aangepast maar mijn 10 mm² hulzen waren op, die zijn vanmiddag binnengekomen.
Ook bruin en grijs omgedraaid, ook bij de werkschakelaar, omdat bij de omvormerstekker bruin fase 3 was ivm ruimte en plaats in de kabel, wat niet anders kon.
En mijn OCD dan weer voorschrijft dat een fasekleur vanaf de meterkast hetzelfde blijft. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Dre schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:13:
Hoe zit het met de vlamboog en de bluskamer in zo'n installatieautomaat. Warme lucht stijgt toch?

[Afbeelding]

Ondersteboven monteren lijkt me dan verboden.
Ik heb geen idee of ze ondersteboven kunnen.

Welke kant je voeding geeft maakt niet uit bij automaten.

En bij alamats ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Teijgetje Eigenlijk is fase1 bruin, fase2 zwart en fase3 grijs. Maar het is denk ik van groter belang dat een fase in het hele eigen net dezelfde kleur heeft. Niet alle drie bruin vind ik al een verbetering.

Met een automaat op zijn kop op de rail krijg je de kap er niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-06 16:34

timovd

Voorsprong door techniek

@Teijgetje Normaal gesproken zit (bij Hager) de N rechts. Dat zit 'ie bij jou nu ook, maar op een omgekeerde automaat. Ik zou dus alleen fase 1 en 3 omdraaien en blauw op de zelfde plek laten zitten. En de de bruine draden markeren, zodat je weet wat fase 1, 2 en 3 is.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@onetime

Inderdaad is normaal bruin fase 1, echter aangekomen bij het laatste stukje, de stekker van de kleine omvormer, bleek dat ik geen ruimte had om bruin te verwisselen met grijs, en de kabel alleen aan kon sluiten zoals de aders in de kabel gewikkeld zaten.
Dus werd bruin daar verplicht fase3, en heb ik daarna overal de bruin en grijs omgedraaid zodat kleuren alsook de aanduiding L1 en L3 van dezelfde kleur bleven.

@timovd
De op zijn kop gemonteerde automaat is van de grote omvormer, daar zit bruin gewoon op L1.

En dan denk je eigenlijk alles gehad te hebben.
Maar het liet me toch niet los. >:)

We hebben dus 86 panelen, 43 Oost en 43 West.
2 rijen van 19 stuks + 1 rij van 5 stuks Oost en 2 rijen van 19 stuks + 1 rij van 5 stuks West.
Tot zover de math........
Eerder waren voor de buurvrouw 16 Oost en 16 West als string gemaakt, maar na uitleg dat zij maar 22 panelen had, en dit al eigenlijk meer Wp was dan door Growatt geadviseerd werd op een 7k omvormer, hadden ze dit veranderd.
Er kwamen dus 5 Oost en 5 West bij twee strings van 19 van ons.
Dus hebben wij 1 string van 19 stuks Oost, 1 string van 24 stuks Oost, en 1 string van 19 stuks West + 1 string van 24 stuks West.
Tot daar gaat het ook goed........

Alleen bij de omvormer zitten maar 3 strings..........RaRa. :X :X :X |:( |:( |:(

Het zijn van die kleine dingetjes............ :9~ ;( ;( ;(

(ik zal binnenkort alles en jullie antwoorden naar een eigen topic kopiëren, inmiddels voelt het haast alsof ik dit topic gekaapt heb.......
Het "Hoe het niet moet, en waar op te letten-topic", of zo . :+ )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@Teijgetje Kijk maar eens naar DC voltage per string, daar kan je wel uit afleiden hoeveel panelen er op welke string zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Vanmiddag ging ik even kijken tot hoe hoog de DC-spanning opliep in de strings.
Er was zowaar een zonnetje af en toe om ca. 13.00 uur, dus ik dacht dat zowel Oost als West ongeveer evenveel zon zouden krijgen.

De installatie van de buurvrouw was mooi gelijk. _/-\o_
PV1 366V
PV2 371V
Gezien dit 11 om 11 panelen zijn dus een DC-spanning van 33 á 34 V per paneel.
Volgens specs geven de panelen maximale opbrengst (Vmp) bij 32,4 V.

Maar onze omvormer stond in storing. :? :X
Geen netspanning....... :X
PV1 953V
PV2 749V
PV3 485V
Omdat Voc 38,7V is zou PV1 24,6 panelen zijn, PV2 19,3, en PV3 12,5.
PV1 en PV2 komen dus in de buurt van strings van 19 en 24 panelen.
Wat PV3 moet voorstellen? Er zijn dus 43 panelen over waarvan ik er ca. 12 "terugvindt".
Ik had bij PV3 ongeveer eenzelfde waarde verwacht als bij 1 of 2, of over de top als er 43 panelen in die string zitten.

Omdat Etoday 0,6 kWh was schat ik dat hij vanochtend in storing gegaan is, dwz de automaat eruit geklapt bleek later.
Geen idee of dat door piekbelasting kwam, PV1 liep af en toe door naar 980V toen ik er bij stond en de omvormer kan max 1100V DC per string aan, of door de C25 30mA Alamat (die volgens mij 300mA moet zijn)?

Al met al lijkt het dus er op dat onze omvormer/installatie ruim 3 dagen gewerkt heeft. *O* *O* :X :X |:(
En had ik niet gekeken dan had hij in storing gebleven. :X
En ik 81,4 kWh opgewekt heb in die 3 dagen met 86 panelen, wel vrijwel alleen regendagen.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 21-10-2023 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Teijgetje

Het zou prima zo kunnen zijn dat er twee strings, met beide evenveel panelen, parallel op 1 MPPT zijn aangesloten. Dat is een valide werkwijze en kan goede resultaten geven.

Je zou de bekabeling eens langs kunnen lopen of de installateur het schema laten opsturen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
Gezien de rest van zijn posts zou ik de kabels maar gaan controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
BarryH schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:49:
@Teijgetje

Het zou prima zo kunnen zijn dat er twee strings, met beide evenveel panelen, parallel op 1 MPPT zijn aangesloten. Dat is een valide werkwijze en kan goede resultaten geven.

Je zou de bekabeling eens langs kunnen lopen of de installateur het schema laten opsturen :)
Maak echt eens een eigen topic.
En chk of 24 panelen x Voc x1,1 niet over de Vmax DC Vd omvormer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Teijgetje schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:24:
[...] Gezien dit 11 om 11 panelen zijn dus een DC-spanning van 33 á 34 V per paneel.
Die Vmp is in een gespecificeerde situatie. Met dit weer is de stroom lager, en bijgevolg het spanningsverlies door (interne) weerstand ook.
De invloed van dit weer op het spectrum (water absorbeert meer rood) van het licht is dat het licht blauwer is, dan hebben de fotonen gemiddeld meer energie, waardoor de vrijkomende elektronen ook een hogere energie hebben en dus een hogere spanning kunnen overbruggen in de PN-overgang. Wel zijn het er minder door minder licht, daardoor dus minder stroom.
Maar onze omvormer stond in storing. :? :X
Geen netspanning....... :X
[...]
Omdat Etoday 0,6 kWh was schat ik dat hij vanochtend in storing gegaan is, dwz de automaat eruit geklapt bleek later.
Geen idee of dat door piekbelasting kwam, PV1 liep af en toe door naar 980V toen ik er bij stond en de omvormer kan max 1100V DC per string aan, of door de C25 30mA Alamat (die volgens mij 300mA moet zijn)?
Met zoveel panelen zou ik inderdaad niet verbaasd zijn als die 30mA inderdaad te weinig is in deze vochtige omstandigheden. Door het vocht neemt de capacitieve koppeling tussen de panelen en de omgeving toe.
Al met al lijkt het dus er op dat onze omvormer/installatie ruim 3 dagen gewerkt heeft. *O* *O* :X :X |:(
En had ik niet gekeken dan had hij in storing gebleven. :X
Zie hier het belang van monitoring / de opbrengst een beetje in de gaten houden.
En ik 81,4 kWh opgewekt heb in die 3 dagen met 86 panelen, wel vrijwel alleen regendagen.
Niet ongebruikelijk met dit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
BarryH schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:49:
@Teijgetje

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.
Op dat moment van de dag is aan de andere installatie te zien dat zowel Oost als West "hetzelfde" opleveren.
Dus twee gelijke strings van 19 panelen zou gelijke spanning moeten geven, en de andere 2x 25 panelen ook.
De omvormer heeft 3 MPP-trackers waar elk twee aansluitingen op kunnen.
Zou je dus 2 strings parallel op 1 MPPT zetten dan is die aansluiting onder de omvormer, en moeten dus wel die twee strings aankomen onder de omvormer.
Daar komen maar drie strings aan.

Of bedoel je dat de strings onder de panelen zelf al samen op een kabel gezet zijn? Lijkt me niet logisch maar wie weet.
Alleen geven zowel de 2x 19 als de 2x 24 dan op dat moment van de dag, niet eens een topdag, uitgaande van de 33-34V per paneel van de buren, resp 1254V -1292V en 1584V -1632V, toch wel erg veel meer dan de 1100V max aansluit DC-spanning.
En de MPP-trackers regelen van 200V -1000V, dus dat komt mij al helemaal niet logisch over.

Maar ik ben geen expert in die materie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Teijgetje schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 01:02:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.

Of bedoel je dat de strings onder de panelen zelf al samen op een kabel gezet zijn? Lijkt me niet logisch maar wie weet.
Alleen geven zowel de 2x 19 als de 2x 24 dan op dat moment van de dag, niet eens een topdag, uitgaande van de 33-34V per paneel van de buren, resp 1254V -1292V en 1584V -1632V, toch wel erg veel meer dan de 1100V max aansluit DC-spanning.
En de MPP-trackers regelen van 200V -1000V, dus dat komt mij al helemaal niet logisch over.

Maar ik ben geen expert in die materie.
Natuurlijk, scheelt een berg kabel om dat gelijk bij de panelen te realiseren.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Teijgetje Bij parallel aansluiting heb je niet het aantal panelen x de Vmp, , maar het aantal panelen in serie x de Vmp. En als er dan 2 strings parallel staan heb je 2 x de I(mp) bij die net berekende spanning.

Jij lijkt met 1 string van alle panelen in serie te rekenen, zo kom je aan die hoge spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
onetime schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 00:38:

Zie hier het belang van monitoring / de opbrengst een beetje in de gaten houden.
Inderdaad, als de wifi-dongels gelijk geplaatst waren met aansluiten had ik het gelijk gemerkt.
Nu was het puur toeval.
Als het weer uitslaat verander ik de beide alamats naar C16/300mA en C25/300mA.
Een paar keer om de dongels gevraagd inmiddels, maar nog geen reactie gehad.
Ik heb Wifi aangelegd daarvoor, gezien een dongel twaalf euro kost ze daarom maar vast besteld.
onetime schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 01:12:
@Teijgetje Bij parallel aansluiting heb je niet het aantal panelen x de Vmp, , maar het aantal panelen in serie x de Vmp. En als er dan 2 strings parallel staan heb je 2 x de I(mp) bij die net berekende spanning.

Jij lijkt met 1 string van alle panelen in serie te rekenen, zo kom je aan die hoge spanning.
Maar die paralelle strings moeten toch ergens paralel aangesloten worden? Onder de omvormer lijkt me? 2 op 1 MPPT?
Of twee strings aan één kabel (2xrood op rood en 2x zwart op zwart, met diodes ertussen zodat altijd de lichtste string stroom levert)? Nee toch? Dan kap je een hoop opbrengst af.

[ Voor 39% gewijzigd door Teijgetje op 22-10-2023 01:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weasel
Teijgetje schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 01:21:
[...]

Inderdaad, als de wifi-dongels gelijk geplaatst waren met aansluiten had ik het gelijk gemerkt.
Nu was het puur toeval.
Als het weer uitslaat verander ik de beide alamats naar C16/300mA en C25/300mA.
Een paar keer om de dongels gevraagd inmiddels, maar nog geen reactie gehad.
Ik heb Wifi aangelegd daarvoor, gezien een dongel twaalf euro kost ze daarom maar vast besteld.

[...]

Maar die paralelle strings moeten toch ergens paralel aangesloten worden? Onder de omvormer lijkt me? 2 op 1 MPPT?
Of twee strings aan één kabel (2xrood op rood en 2x zwart op zwart, met diodes ertussen zodat altijd de lichtste string stroom levert)? Nee toch? Dan kap je een hoop opbrengst af.
Dit was toch een installatie met een Growatt omvormer? Heb het hier ook geprobeerd op een 30mA aardlekschakelaar (had nog een groep vrij achter mijn aardlekschakelaar). Maar deze ging er zelfs zonder panelen na een poos uit. Staat als het goed is ook in de handleiding.

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Teijgetje schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 01:21:
[...]Als het weer uitslaat verander ik de beide alamats naar C16/300mA en C25/300mA.

[...] Maar die paralelle strings moeten toch ergens paralel aangesloten worden? Onder de omvormer lijkt me? 2 op 1 MPPT?
Met zoveel panelen verwacht ik ieder moment een afschakeling op lekstroom.

Die parallelle strings kunnen gewoon op een splitter. Hoeft ook lang niet altijd met diodes.
(edit: meerdere aansluitingen op dezelfde mppt zijn meestal gewoon doorverbonden in de omvormer.)
Ze moeten wel een gelijke Voc en Vmp hebben, dus meestal evenveel van dezelfde panelen.

Kijk eens naar de opbrengst grafieken van panelen, let op de stroom-spannings afhankelijkheid.

[ Voor 4% gewijzigd door onetime op 22-10-2023 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@weasel @onetime

Vanochtend lag het er al weer uit. :X
Ik zal de gebruiksaanwijzing eens nakijken, als daar in staat 300mA te gebruiken, is het wel heel dom.

Heb inmiddels zelf nieuwe alamats besteld want ik begin steeds minder geduld te krijgen met ze.
Ik verreken het allemaal nog wel bij de afrekening.

Panelen parallel zetten snap ik nog steeds niet, we hebben het dan over hooguit 2x 20 meter 6 mm2 wat bespaard wordt.
Op een installatie van 60k ex BTW.
Gaat imo nergens over, temeer dat de omvormer over niet 3 maar 4 MPP-trackers beschikt die dubbel aangesloten kunnen worden. Ik zie nu dat MPPT 4 blind is, maar van de 3 MPPT's worden er nu maar
twee gebruikt.
En gezien de afgelezen spanningen lijkt me ook niet dat er twee dezelfde met andere oriëntatie naast elkaar geschakeld staan.
Maar ik zal deze week ook de zijschotten bij de panelen demonteren zodat ik de kabels kan bekijken/volgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyPrQ_QY3m0pPIqNjFAAMKvyg6E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Da6v5sZY38CrNZnLGtXUU18.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LJTsFbCozzZTo2YDc-nwP5cErI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6P4aPseYxcuzAz8bvLydSK3n.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik zal vanavond een eigen topic opstarten, als dat er staat graag wellicht een beetje mod-hulp zodat alles daarheen verplaatst kan.

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 24-10-2023 22:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:29
@Teijgetje Hoe kan PV3 een spanning laten zien op de omvormer, er zit niks op aangesloten 8)7

De 2e set kabels op MPPT1 (2) zou ik maar eens naar MPPT3 (5) zetten. En dan nog eens de spanningen op de omvormer checken.

[ Voor 39% gewijzigd door Rouske op 22-10-2023 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Rouske Dat kan komen door minieme lekstromen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
weasel schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:50:
[...]

Dit was toch een installatie met een Growatt omvormer? Heb het hier ook geprobeerd op een 30mA aardlekschakelaar (had nog een groep vrij achter mijn aardlekschakelaar). Maar deze ging er zelfs zonder panelen na een poos uit. Staat als het goed is ook in de handleiding.
Staat inderdaad in de handleiding:

Please install a type B leakage protection switch above 300 mA.

8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Rouske schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:43:
@Teijgetje Hoe kan PV3 een spanning laten zien op de omvormer, er zit niks op aangesloten 8)7

De 2e set kabels op MPPT1 (2) zou ik maar eens naar MPPT3 (5) zetten. En dan nog eens de spanningen op de omvormer checken.
MPPT 1 = PV1 en PV2
MPPT 2 = PV3 en PV4
MPPT 3 = PV5 en PV6
Nummers 1 t/m 6 staan er onder, daar komt PV voor te staan in het menu.

Er kunnen max 6 strings aangesloten

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 22-10-2023 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Teijgetje schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:06:
[...]

MPPT 1 = PV1 en PV2
MPPT 2 = PV3 en PV4
MPPT 3 = PV5 en PV6

Je zou dan verwachten dat 1, 3 en 5 gebruikt worden bij drie strings totaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:54
Ik vind het best sneu, geef je 60k uit voor 100+ panelen... Is het nog niet goed geregeld. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Teijgetje schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:06:
[...]
MPPT 1 = PV1 en PV2
MPPT 2 = PV3 en PV4
MPPT 3 = PV5 en PV6

Okay, dan is dat nu duidelijker.

Maar dan nog moeten PV1 en PV2 nagenoeg dezelfde spanning hebben, aangezien die op dezelfde MPPT1 zitten!
maw die beide stringen moeten dan evenveel panelen in serie hebben, staat ook in de handleiding.

Op elke MPPT een string aansluiten (wat ik al zei) en dan verder kijken wat je aan spanning en stroom ziet per MPPT.

Beter is natuurlijk fysiek de bekabeling nalopen, zodat je echt weet hoeveel panelen er per string in serie staan en welke wellicht bij de panelen al parallel gezet zijn.
Als er iets parallel gezet is moeten dat wel de zelfde aantallen zijn (bijv. 19/19), die ook dezelfde kant op kijken.

@GioStyle
Inderdaad wel heel triest hoe dit allemaal aangesloten is enzo :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Teijgetje een beetje laat om alsnog zelf een eigen topic te maken, want de oudste post is altijd de topicstart dus achteraf verplaatsen naar een nieuw topic gaat niet heel lekker. Je kunt natuurlijk wel jouw oude post editen.
Mocht er een post teveel verplaatst zijn, deze dan svp rapporteren.

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 22-10-2023 19:49 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

Ziet ik hier nu 2 omvormers? Is dit zowel de opstellingvan de buurvrouw als die van jou?

En is je 25kW omvormer nu teruggeregeld naar 3x25Ax235v = 17.625 VA ?

En kan je posten welke zonnepanelen je hebt? Liefst de datasheet? dan kunnen we wat beter helpen in de discussie over het aantal panelen per string wat kan/gewenst is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Is dit je omvormer:
https://www.ginverter.com...L3-X_Datasheet_202307.pdf

Dan is dit de handleiding:
https://www.ginverter.com...User_Manual_EN_202305.pdf

volgens pagina 22 kan je een power limit instellen

ook via de korte handleiding (pagina 2 onderaan):
https://www.ginverter.com...Quick_Guide_EN_202305.pdf

mocht het alleen met ct klemmen kunnen (wat me zou verbazen), dan kan je gewoon direct na de omvormer CT klemmen plaatsen, heb je geen gedoe met een lange r485 kabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weasel
Teijgetje schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:30:
@weasel @onetime

Vanochtend lag het er al weer uit. :X
Ik zal de gebruiksaanwijzing eens nakijken, als daar in staat 300mA te gebruiken, is het wel heel dom.

Heb inmiddels zelf nieuwe alamats besteld want ik begin steeds minder geduld te krijgen met ze.
Ik verreken het allemaal nog wel bij de afrekening.

Panelen parallel zetten snap ik nog steeds niet, we hebben het dan over hooguit 2x 20 meter 6 mm2 wat bespaard wordt.
Op een installatie van 60k ex BTW.
Gaat imo nergens over, temeer dat de omvormer over niet 3 maar 4 MPP-trackers beschikt die dubbel aangesloten kunnen worden. Ik zie nu dat MPPT 4 blind is, maar van de 3 MPPT's worden er nu maar
twee gebruikt.
En gezien de afgelezen spanningen lijkt me ook niet dat er twee dezelfde met andere oriëntatie naast elkaar geschakeld staan.
Maar ik zal deze week ook de zijschotten bij de panelen demonteren zodat ik de kabels kan bekijken/volgen.

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik zal vanavond een eigen topic opstarten, als dat er staat graag wellicht een beetje mod-hulp zodat alles daarheen verplaatst kan.
Zou de niet gebruikte ingangen ook even afdoppen aangezien de omvormer buiten hangt...
Teijgetje schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:17:
[...]

Staat inderdaad in de handleiding:

Please install a type B leakage protection switch above 300 mA.

8)7 8)7
Heb zelf een 300mA alamat toegepast werkt prima. Ik heb een 5k enkelfase omvormer lekstroom +- 100 mA

[ Voor 8% gewijzigd door weasel op 22-10-2023 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
BarryH schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:08:
[...]

Ziet ik hier nu 2 omvormers? Is dit zowel de opstellingvan de buurvrouw als die van jou?

En is je 25kW omvormer nu teruggeregeld naar 3x25Ax235v = 17.625 VA ?

En kan je posten welke zonnepanelen je hebt? Liefst de datasheet? dan kunnen we wat beter helpen in de discussie over het aantal panelen per string wat kan/gewenst is
Ja, er hangen twee omvormers, onze 25k en de 7k van de buurvrouw.

Nee, er is nog niets teruggeregeld, daar had de elektricien geen kaas van gegeten. :? :X
Wel gevraagd, en zelf maar een beetje het menu in gedoken, maar na een foutmelding hersteld wat ik veranderd had.
Ik moet even in de gebruiksaanwijzing zoeken hoe ik dat doe, welke parameter ik moet hebben.

Dat het uitslaat zou ook nog te veel ampère kunnen zijn inderdaad. Al verwacht ik dat niet met dit weer.

Dit zijn onze panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRP326k_Ak50TcAnVPZAQLEAhJw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Q7c0E3SgsLImKHyo3tdnA5mV.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OE-023clHFlcf0nEIC2xVstZ1vo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3l35wTm7aVMtOhRAVQZnrvCq.png?f=fotoalbum_tile

Ik zal het ook in de TS zetten, en een linkje er naar. Voorlopig dit.

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 22-10-2023 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Voc van de panelen is dus 40,1-41,3 (afh van het 350WP - 380WP paneel)

Bij max 1100 Volt DC: 1100/1,1 (voor koude dagen) / 40,1 = 24 panelen per string maximaal
je MPPT start bij 200volt. je panelen Vmpp ca. 33 volt: 200/33 = 6 panelen per string is het absolute minimum stringlengte

Amax = 11 A, dus je mag 2 strings panelen parallel aansluiten ( wellicht zelfs net 3 (32A kortsluitstroom)
je hebt 86 panelen: dus 2 strings van 24 op mppt1 en 2 strings van 19 panelen op mppt2 en alles is aangesloten?

[ Voor 10% gewijzigd door BarryH op 22-10-2023 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
BarryH schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:51:
Is dit je omvormer:
https://www.ginverter.com...L3-X_Datasheet_202307.pdf

Dan is dit de handleiding:
https://www.ginverter.com...User_Manual_EN_202305.pdf

volgens pagina 22 kan je een power limit instellen

ook via de korte handleiding (pagina 2 onderaan):
https://www.ginverter.com...Quick_Guide_EN_202305.pdf

mocht het alleen met ct klemmen kunnen (wat me zou verbazen), dan kan je gewoon direct na de omvormer CT klemmen plaatsen, heb je geen gedoe met een lange r485 kabel
Ja, dat klopt, de MID 25KTL3-X1

Op pagina 22 staan tekeningen van stekkers?

In de parameters had ik de exportlimit veranderd naar 69%, dat werkte niet.
Daar kreeg ik foutmelding "te veel DC power" op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Teijgetje schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:23:
[...]

Ja, dat klopt, de MID 25KTL3-X1

Op pagina 22 staan tekeningen van stekkers?
Pagina 22 van de PDF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Teijgetje Nee, op p22 van de pdf staat hoe je in het instellingen menu een powerlimiet in kan stellen.
Alleen: je hebt nu geen CT klemmen, dus je moet even kijken OF je , als je kiest voor CT no, nog wel een limiet kan instellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
GioStyle schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:54:
Ik vind het best sneu, geef je 60k uit voor 100+ panelen... Is het nog niet goed geregeld. :F
Ik moet even nakijken exact, die 60k ex was inclusief aanleg veld, bekabeling en wat kleine dingen. Uit wat ik "bespaarde" op incl btw kon ik onze tractor aanschaffen.

Inmiddels heb ik veel meer gedaan, alle fouten opgespoord, en ook die waarvan je denkt "huh, dat is basiskennis toch?", en gaat er dus nog meer af.
Plus dat op beide kabels niet uitgebreid kan worden, advies was beide 4x10mm2.
Op onze 16mm2 x 190m kan ik max 32A terugleveren, en de omvormer levert al meer als het stralend weer is.
Op de 10 mm2 x 220m max 16A. Daar is geloof ik nog 3x 3A ruimte. *O*
Plus dat nu ca 3300-4400kWh afgetopt wordt per jaar bij ons. Als ik dat inkoop ben ik ook 1300-1600 kwijt per jaar, en dat x 25 jaar........

Maar inderdaad het klopt van geen kant.
Dat wordt dus een pittig gesprek over wat we niet gaan betalen, gelukkig staat er nog 25k open.

@BarryH
Dit zijn bij mij pagina 21 en 22 in het pdf?
Wellicht bedoel je de exportlimit op pagina 37?
Want als ik zoek in het pdf op powerlimit vind ik niets en op power limit alleen op pagina 33 één entry die verwijst naar chapter 7.3.1? En dat bestaat dan weer niet in het pdf, wel 6.7.3.1?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMHe8F-WlN4QufAEGSRwyc2SrGY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PcZFwoEQdNA6zWqDY1ajPrbV.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aiYTMqEGYT9Gcg4tjCxXO6G7xP8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8t8MZ4PxnQe3aekePBKW5J1w.png?f=fotoalbum_tile

De exportlimit had ik aangepast zonder CT, en dat werkte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Teijgetje excuses. ik bedoelde inderdaad export limit.
Wat zou kunnen is dat je ct klemmen plaatst bij de werkschakelaar en dan de export limit instelt.

Verklaart verder idd niet waarom je omvormer er nu uitklapt.

Wellicht die aardlek van 30mA. En die zou ik zoiezo vervangen door iets dat klopt met de installatiehandleiding.

Parallel zou je nog eens naar die strings kunnen kijken. b.v. 1 string van 24 panelen op oost kan parallel aan 1 string van 24 panelen op west op mppt1 ingang aangesloten worden.

Eerst maar eens kijken hoe dat nu zit en waar de strings worden samengevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
BarryH schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 22:16:
@Teijgetje excuses. ik bedoelde inderdaad export limit.
Wat zou kunnen is dat je ct klemmen plaatst bij de werkschakelaar en dan de export limit instelt.

Verklaart verder idd niet waarom je omvormer er nu uitklapt.

Wellicht die aardlek van 30mA. En die zou ik zoiezo vervangen door iets dat klopt met de installatiehandleiding.
Inderdaad een hoop RTFM-fouten. :X
Staat ook in dat de geadviseerde werkschakelaar een 50A model is..... kreeg dus eerst 25A IP20, daarna 40A IP65 en heb zelf 63A IP 65 gehaald.
Zelfde met de aardlek.

Waar ik de CT klemmen op aansluit in de stekker heb ik nog niet gevonden.
Er is weliswaar met wat moeite plaats voor te maken in de werkschakelaar, maar de kabeluitgang kan alleen aan de bovenkant, en dan sluiten 3 kabeltjes in een wartel weer niet echt lekker af.

Inmiddels is de C25 300mA alamat besteld om de C25 30mA te vervangen, en overweeg ik om ook de B16 300 mA te vervangen voor een C16.
Niet echt nodig maar ik wil gewoon geen omkijken hebben naar de installatie qua checken of het wel werkt. De C blijft er langer in bij opstartpieken, volgende zomer, zullen we maar denken.

Dinsdag is alles er, ook de wifi-dongles dus dan kan de boel veranderd en rechtgezet.
En kunnen de installaties via de app gemonitord en geüpdatet worden.

De bekabeling checken gaat gebeuren zodra het een beetje knap weer is.

En ik ga Growatt, service@ginverter.com, zelf ook even om info vragen, hoe ik het best aansluit en hoe ik de export beperk.
Er staat vast niet voor niets "Contect us" op de laatste pagina. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Teijgetje schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:24:
Vanmiddag ging ik even kijken tot hoe hoog de DC-spanning opliep in de strings.
Er was zowaar een zonnetje af en toe om ca. 13.00 uur, dus ik dacht dat zowel Oost als West ongeveer evenveel zon zouden krijgen.

De installatie van de buurvrouw was mooi gelijk. _/-\o_
PV1 366V
PV2 371V
Gezien dit 11 om 11 panelen zijn dus een DC-spanning van 33 á 34 V per paneel.
...
Is het bij de buurvrouw dan wel PV1=MPPT1 en PV2 = MPPT2?

Dat ze de verdeling op deze manier aangepast hebben is ook wel ruk trouwens.
De buurvrouw per richting 1 meer of 1minder geven, geeft bij jouw een even aantal per richting, waardoor je per richting met gelijke aantallen ze paralel kan zetten op 1 MPPT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Rouske
De verdeling was zo uitgerekend aan de hand van jaarlijks verbruik.

Initieel gaven ze haar 2x 16 panelen tot ik aangaf dat ze er maar 22 kreeg.
En zijn de resterende 5 per oriëntatie bij 2 van onze strings van 19 gedaan.

Bij de buuf zitten de strings op hun eigen MPPT, de MOD 7000 TL3-X heeft twee MPPT`s, dus dat kon niet fout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNqKRt12aNanaT94vK_3j4IPevU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WYbXy9xpN5ZGMNNGeB4q8lux.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1X1iOcfvMXnJGUG10y4NXouuzns=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1WFo8O0EG7UyYOuLWLBU1xIS.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 24-10-2023 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@Teijgetje dan is het daar gelukkig goed gegaan. (y)

Hoe moeten jouw panelen (43× Oost en 43x west) dan nu volgens jouw (of de installateur :F) verdeeld en aangesloten worden op de omvormer met 3x MPPT?

Eerst maar eens in kaart brengen wat ze nu geknutseld hebben qua stringen :o

Ik zou 1 paneel per oriëntatie bij die van de buurvrouw zetten.
Dan heb je zelf een even aantal panelen (42) per oriëntatie en die kan je dan in 2 stringen van 21 parallel aan elkaar zetten.
Dit kan je al bij de panelen doen met Y-connectoren of elke string van 21 naar de omvormer brengen en daar op de beide ingangen zetten van een MPPT.

Dan krijg je als max stringspanning 21x Voc (40,9V) = 859V en als max stroom 2x Isc (11,52A) = 23,04A per MPPT.
Ruim binnen alle marges van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Rouske schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:36:
@Teijgetje dan is het daar gelukkig goed gegaan. (y)

Hoe moeten jouw panelen (43× Oost en 43x west) dan nu volgens jouw (of de installateur :F) verdeeld en aangesloten worden op de omvormer met 3x MPPT?
Na vorige week donderdag gevraagd te hebben wanneer de wifi-dongles kwamen, wat nu eigenlijk het stringplan is, en waarom er geen consistentie in geplaatste automaten was (B vs C en 300mA vs 30mA), en wanneer de omvormer ingeregeld werd, kreeg ik vanmiddag daar antwoord op.

Antwoord:
De Wifi-dongles konden pas als er Wifi was. (wat al drie weken bekend is bij de elektricien dat dat er is) 8)7
Het stringplan moest nog uitgevoerd worden door de elektricien. :X
Voor de instelling konden ze pas morgen contact opnemen met Growatt. :?
Ik zou morgen meer horen.

Niets over de alamats..... installatie slaat na 10 minuten uit momenteel. :X :( :(

Dat is dus een lang, en niet zo aardig, appje terug geworden van mijn kant.

Ik heb service@ginverter.com een mail gestuurd met de vraag hoe ik de converter in AC-output kon beperken tot (3x) 25A. (CT-klemmen of niet, en zo ja, kan dat in de RRCR connector aangesloten)
En hoe ik de panelen het best aan kan sluiten. 2x 19 O/W op MPPT1 en 2x24 O/W op MPPT2. Of?
En inderdaad of ik de strings moest aanpassen naar 2 x 21 en 2 x 22.
Geen idee hoe snel ze zijn in China. ;)

2 panelen bij de buurvrouw zou inderdaad kunnen, alleen bij ons 4 gelijke strings maken is wat meer werk.
Voor we daar aan beginnen wachten we even Growatt af.

Eerst maar de alamats aanpassen, de C25 300mA heeft geloof ik een dag vertraging, die wordt pas morgen verzonden zoals het er nu uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@Teijgetje O/W samen op 1 MPPT?
Niet gebruikelijk om te doen.
Ik mag aannemen dat Growatt dat niet gaat adviseren.
Het zou wel kunnen, met verliezen, maar is zeker niet ideaal of gebruikelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Rouske op 23-10-2023 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Rouske schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:13:
@Teijgetje O/W samen op 1 MPPT?
Niet gebruikelijk om te doen.
Ik mag aannemen dat Growatt dat niet gaat adviseren.
Het zou wel kunnen, met verliezen, maar is zeker niet ideaal of gebruikelijk.
Ik ging er van uit dat ze daar, MPPT1 = PV1 en PV2, parallel geschakeld werden.
Identieke strings met een andere oriëntatie.

Maar ik wacht inderdaad Growatts advies af.

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 23-10-2023 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Teijgetje schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:06:
@Rouske
De verdeling was zo uitgerekend aan de hand van jaarlijks verbruik.

Initieel gaven ze haar 2x 16 panelen tot ik aangaf dat ze er maar 22 kreeg.
En zijn de resterende 5 per oriëntatie bij 2 van onze strings van 19 gedaan.
Was dit vanaf dag 1 duidelijk? De opstelling die ik op de foto zie zou ik ook als 19/19/19/19+16/16 aansluiten zonder expliciete werkinstructie. En zelfs dan zou ik nog adviseren om niet vijf panelen bij de ander te plaatsen vanwege de oneven hoeveelheid. 21/21/21/21+12/12 is dan beter te behappen, maar nog altijd onhandig met bekabelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@jadjong
Ja, eigenlijk wel, 86 en 22 dan.
Alleen was na een jaar de oriëntatie veranderd van alles zuid naar 1/2 oost en 1/2 west.
Waar over gemaild was maar wat op de ochtend van plaatsing niet bleek veranderd qua materiaal, er was voor 108 panelen een zuidopstelling gebracht. Dat is ad hoc veranderd.
En is toen het stringplan on the fly gemaakt.

Er is toen niet gezegd dat het veel beter zou zijn als al onze vier strings gelijk zouden zijn.
Volgens mij gewoon wat het makkelijkst was, die 5 konden er per string wel bij.

Daar komt bij dat we door alle fouten al 3300-4400 kWh minder kunnen opwekken per jaar met de twee panelen er bij.
Twee panelen minder scheelt natuurlijk niet de wereld maar we zijn dus nu al niet energiebehoeftedekkend, en moeten die stroom gaan inkopen, zo lang de installatie leeft. :(

Omdat de shelter te hoog was en niet op het veld kon zijn de kabels verlengd/vernieuwd.
Maar eventueel kan ik zelf die strings wel aanpassen.
Kost wat kabel en een paar stekkers, krimptangset heb ik al....... :+
Al is dat beperkt, de strings van 11 liggen aan de ene kant van de bekabeling naar de shelter en de kabels van de 4 andere strings lopen onder die 5 extra panelen door aan de andere kant.
En heb me ook uit laten leggen (ondervonden) dat de DC+ gewoon vastgepakt kon, zolang je niet contact maakte met de DC-, pas dan kreeg je 900V gelijkstroom door je flikker. :+
Ik zie dan ook nu geen probleem meer om het eventueel aan te passen als Growatt dat adviseert.
Kwestie van DC schakelaar op de omvormer uit (en AC werkschakelaar en alamat/HS) dan kunnen de stekkers losgehaald en omgezet.

[ Voor 37% gewijzigd door Teijgetje op 23-10-2023 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:54
Teijgetje schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:45:
@jadjong

En heb me ook uit laten leggen (ondervonden) dat de DC+ gewoon vastgepakt kon, zolang je niet contact maakte met de DC-, pas dan kreeg je 900V gelijkstroom door je flikker. :+
Ik zou daar toch mee uitkijken hoor. Je hoeft maar ergens sluiting naar aarde te hebben of zo (andere stekker ligt in een plas water) en die zwevende spanning is ineens helemaal niet zo zwevend als je hoopte...

Als je stekkers knijpt, éérst controleren of het andere eind van die kabel ook losgekoppeld is. En kabels pas aansluiten als aan allebei de kanten een stekker zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Rouske

oost / west op 1 mppt kan best goed (mits gelijke stringlengtes en geen ingewikkelde schaduw dingen). Zie onderstaande info van SMA:

https://www.sma-sunny.com...polystring-configuration/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
mcDavid schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:47:
[...]

Ik zou daar toch mee uitkijken hoor. Je hoeft maar ergens sluiting naar aarde te hebben of zo (andere stekker ligt in een plas water) en die zwevende spanning is ineens helemaal niet zo zwevend als je hoopte...
Ik ben er zeker van dat geen kabel op de grond ligt, alles is netjes vastgezet.
Er is zelfs moeite genomen om alles altijd droog te houden, en de bekabeling naar de omvormer ligt ook elk in een eigen slagvaste buis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udUeeA4sQurEyrOUUEmVeGzyPNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtlpjCuNBKewFqZErrk0kOHs.jpg?f=fotoalbum_large

Ik was er bij toen de strings (eindelijk) aangesloten werden op de omvormers.
Dus alles was aangesloten met alleen open einden bij de omvormer.
Ik had het tot zover voorbereid:
10 mm² + werkschakelaar. Na ompolen van grijs en bruin maakte ik een krasje op de mantel van bruin, niet ernstig of door maar voor de zekerheid toch een dubbele krimpkous op die plek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGBKf49MyWNflp3Tr6McMUT99S8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/huFCbhkqrl7jDxPMQlMVqL2m.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRM2T2bKeOkV6H7v6Drgc7loPYg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/56RHC6RkqbP5aI3P6AsIkIn6.jpg?f=fotoalbum_tile

16 mm² + werkschakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6clRuVFxGIA5eRkyaughV4PgSFw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BJ1TlLPpNFJPrEmk0RFTHDla.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xahnCh35Nup1J0dVajcfQ9MF7Pk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vwhozstr6nQTnnsSmLjTnaWw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RVKsTzaPmu6fDEotLJf4EuLJ7E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pi2h812jNluU48FOi2KsMquv.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4S33BEecOsIHcviFRLNV8dlZOEI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZiFk7HvWxnyoVnHECE0XE8ZM.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fo273mv0YRK6ZVGcqwpjOL8qDhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/toTW95fAqs1TCj4kfcVHbIIL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vertelde dat als het weer uitgesteld werd ik het die avond, als er geen zon meer is en de spanning dus nihil, ik het zelf aangesloten had.
Daarop werd me dus uitgelegd dat het geen kwaad kon en je het ook niet voelde, zolang je geen lus maakte met jezelf ertussen.

Zo ziet het er uit nadat hij de 5 strings aansloot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KvNQKw9EUd9svRglt1VvPiSJa_E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHl66U5n1i0JTuOUovmhQokM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O08kTPLGTr3SAba9g9O-5hhy44Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNVNMlkKm8VM3HqR7JohTa5m.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar je hebt wel gelijk, beter safe than sorry, veiligheid voor alles.
Mocht ik de strings aan moeten passen dan gaat én de spanning er af én de kabel wordt losgekoppeld om aan te passen.

[ Voor 65% gewijzigd door Teijgetje op 24-10-2023 01:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Teijgetje Als het kan, zorg dat er maximaal 1 paneel aan de kabel zit waar je aan werkt...
En stekkers in elkaar klikken kan ook overdag. Losmaken ligt wel wat moeilijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
BarryH schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:49:
@Rouske

oost / west op 1 mppt kan best goed (mits gelijke stringlengtes en geen ingewikkelde schaduw dingen). Zie onderstaande info van SMA:

https://www.sma-sunny.com...polystring-configuration/
Volgens mij zeg ik dat toch ook ongeveer, niet ideaal, met iets verlies, maar kan wel, zeker door de vlakke opstelling.

Hier nog een doc daarover van Fronius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-06 09:56

LauPro

Prof Mierenneuke®

Teijgetje schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:16:
[...]
Over de bekabeling... de omvormer wordt nu beperkt van 36-39A naar 25A, ik heb in de meterkast alles zo aangelegd dat de grootste stroombelasting kan, van het blok gaan ook 16 mm2 naar hoofdschakelaar en verdeelblok voor de hoofdschakelaar totaal.
Ik hou dus het liefst iets extra dikte voor uitbreiding later, dan later alles opnieuw te moeten bedraden.
Persoonlijk vind ik die kasten echt een beetje een zooitje, even een paar punten:
  • Grondkabels (YvmKAS-kabel/aardscherm) beter afmonteren op een aparte klemstrook (WAGO Topjob).
  • Vanaf die klemstrook met soepel installatiedraad naar de automaten. Die starre kabels in automaten zijn echt een drama, er komt echt veel kracht te staan op alles tijdens het monteren.
  • Hou de kasten overzichtelijk. Als je met dergelijke grote kabels werkt, is het beter om een grotere maat kast te nemen.
  • Geen automaten 'op de kop', zet die allemaal recht zodat alles goed leesbaar is. In geval van nood een automaat perongelijk aanzetten ipv uitzetten kan levensgevaarlijk zijn.
  • Het stukje YvmKAS-kabel tussen de werkschakelaar en de omvormer zo ik vervangen door rubberkabel of PUR-kabel zodat dit wat flexibeler kan. YvmKAS-kabel mag je officieel niet in stekkers afmonteren (die zwarte kap is een stekker correct?).
  • De gebruikte beugels op de YvmKAS-kabel lijken mij uit de verwarmingsindustrie te komen? Ik had een tiewrap montageblokje met een stevige tiewrap gebruikt, die nu gebruikt zijn kan je nu nog steeds lostrekken met een beetje kracht, niet echt stevig mijns inziens.
  • Als je gebruik maakt van werkschakelaars, beter is het om de invoeren altijd aan de onderkant te doen, dit voorkomt water in de werkschakelaar. Bovenzijde nooit gebruiken (tenzij binnen toegepast). Ondanks het afdakje kan er nog steeds door de wind of condens water op de kabels komen en naar beneden stromen.
  • Dat betonplex-bordje is leuk, persoonlijk had ik de draadgoot gewoon tot onder de omvormers uit laten komen. Werkschakelaars direct monteren op het ijzerwerk met unitrud profielen (mag 1 maatje kleiner voor montagebalkje).
  • In draadgoot met buis is een beetje overdreven, ik zou of een dichte goot nemen en dan met wartels uit de goot, of als je draadgoot gebruikt maak dan mooie bundeltjes zodat de kabels overzichtelijk in de goot liggen en je eventueel kabelsets kan vervangen.
Maak er vooral iets moois van wat overzichtelijk is en wat een buitenstaander ook kan begrijpen!

edit:
Over de automaat: Zonnepaneel omvormers hebben geen hoge inschakelstromen, dus een automaat klasse B is voldoende.
Verder zou ik persoonlijk geen aardlek toepassen omdat dit een vast opgesteld apparaat is (met een werkschakelaar) en continuiteit belangrijk is. Met aardleks genereer je waarschijnlijk alleen maar meer problemen. De regels zijn hier tegenstrijdig over.

[ Voor 6% gewijzigd door LauPro op 24-10-2023 08:56 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
LauPro schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:43:
[...]
Persoonlijk vind ik die kasten echt een beetje een zooitje, even een paar punten:
Dank je voor je input, ik zal het in overweging nemen allemaal.
• Grondkabels (YvmKAS-kabel/aardscherm) beter afmonteren op een aparte klemstrook (WAGO Topjob).
• Vanaf die klemstrook met soepel installatiedraad naar de automaten. Die starre kabels in automaten zijn echt een drama, er komt echt veel kracht te staan op alles tijdens het monteren.
• Hou de kasten overzichtelijk. Als je met dergelijke grote kabels werkt, is het beter om een grotere maat kast te nemen.
Ik zal overwegen om de meterkast uit te breken om ruimte te maken voor grotere kasten.
Dan heb ik meer plaats voor kabels en extra klemmenstroken en verdeelblokken.
Wat ik wel met je eens ben is dat het me verbaasde dat er geen kabelinvoer en beugel geplaatst werd bij de buurvrouw. De elektricien was immers twee keer komen kijken.
• Geen automaten 'op de kop', zet die allemaal recht zodat alles goed leesbaar is. In geval van nood een automaat perongelijk aanzetten ipv uitzetten kan levensgevaarlijk zijn.
Daar was ik inderdaad al achter gekomen en hadden we ons over verbaasd.
• Het stukje YvmKAS-kabel tussen de werkschakelaar en de omvormer zo ik vervangen door rubberkabel of PUR-kabel zodat dit wat flexibeler kan. YvmKAS-kabel mag je officieel niet in stekkers afmonteren (die zwarte kap is een stekker correct?).
Dat is het overwegen waard, mij werd verteld dat er gewoon een lus in de huidige kabel kon.
Neopreen 5x10 is een optie, dat past ook nog in de Wiska wartel.
De zwarte kap is een zwarte kap, daaronder zitten de aders met kabelschoenen aangesloten, zoals je kan zien op de foto.
De 10mm² links zit wel in een ronde stekker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugDlXHfADe-OBgnJljjZOBUrE0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z6Z5tzYEq9TZMeY26kFZId6I.jpg?f=fotoalbum_large
• De gebruikte beugels op de YvmKAS-kabel lijken mij uit de verwarmingsindustrie te komen? Ik had een tiewrap montageblokje met een stevige tiewrap gebruikt, die nu gebruikt zijn kan je nu nog steeds lostrekken met een beetje kracht, niet echt stevig mijns inziens.
Dat klopt inderdaad, ik had gezocht naar uv bestendig niet roestende beugels (ook niet gegalvaniseerd) of zadels met een opbouwhoogte die paste bij de werkschakelaar bij elektra, maar vond niet echt iets.
Dit voldoet, past strak, en zit vast, geen idee wie er zo hard aan gaat trekken dat het los komt, er zit zonder beugels al amper beweging in de grondkabels.
Maar als je linkjes hebt naar schroefbare tiewrap-montageblokjes met bijbehorende verhoogblokjes hoor ik het graag.
• Als je gebruik maakt van werkschakelaars, beter is het om de invoeren altijd aan de onderkant te doen, dit voorkomt water in de werkschakelaar. Bovenzijde nooit gebruiken (tenzij binnen toegepast). Ondanks het afdakje kan er nog steeds door de wind of condens water op de kabels komen en naar beneden stromen.
Het is wat het is, de Wiska wartel zorgt voor een waterdichte afdichting lijkt me. Strakker aandraaien kan niet.
Ik zal kijken of ik er een blindstop in zet als ik de kabel vervang voor neopreen, en de uitgang naar onder verplaats, en of ik dan onder ook nog ruimte overhoudt voor een kleine extra wartel voor de aarde.
Onder in de werkschakelaars zit een kleine opening, zodat condens afgevoerd kan en de schakelaar kan "ademen".
Afgesloten schakelapparatuur buiten wordt inderdaad door condens inwendig vaak een zwembad
• Dat betonplex-bordje is leuk, persoonlijk had ik de draadgoot gewoon tot onder de omvormers uit laten komen. Werkschakelaars direct monteren op het ijzerwerk met unitrud profielen (mag 1 maatje kleiner voor montagebalkje).
Zoals je eerder kon lezen is het Trespa 12 mm.
Zij wilden inderdaad betonplex monteren, wat weliswaar 10 jaar garantie heeft, maar toch geen 25 jaar mooi blijft..
En waarom er inderdaad niet doorgegaan is met dure draadmanden en unitrud van Conduct vroeg ik me ook af.
• In draadgoot met buis is een beetje overdreven, ik zou of een dichte goot nemen en dan met wartels uit de goot, of als je draadgoot gebruikt maak dan mooie bundeltjes zodat de kabels overzichtelijk in de goot liggen en je eventueel kabelsets kan vervangen.
Ik ging er van uit dat er een dichte goot met deksel kwam, maar er kwam een draadgoot, die al te kort was.
Ik had de extra lengte opgegeven.
En het was meer dat tot aan de rand van het grindveld het in buis lag en de rest zonder buis zou aangesloten worden.
Wat ik rommelig vond staan, buizen tot halverwege, ik was al lang blij dat ik 60 meter slagvast op voorraad had liggen om dat aan te passen.
Alles er af trekken had natuurlijk ook een optie geweest.

Maar waarom kan je nu niet simpel een kabelset vervangen dan?

Ik vind het wel storend dat op het grindveld de eerste meter zweeft en daar de kabelgoot ontbreekt
Maak er vooral iets moois van wat overzichtelijk is en wat een buitenstaander ook kan begrijpen!
Inderdaad was dat de bedoeling, jammer dat je het een onoverzichtelijk zooitje vindt en er niets van begrijpt nu.
Mij, en Stedin, leek het volkomen duidelijk. :?
edit:
Over de automaat: Zonnepaneel omvormers hebben geen hoge inschakelstromen, dus een automaat klasse B is voldoende.
Verder zou ik persoonlijk geen aardlek toepassen omdat dit een vast opgesteld apparaat is (met een werkschakelaar) en continuiteit belangrijk is. Met aardleks genereer je waarschijnlijk alleen maar meer problemen. De regels zijn hier tegenstrijdig over.
Inderdaad is B voldoende, C is imo dat stukje extra bedrijfszekerheid omdat er continu de max spanning over gaat. Al heeft dat niet echt met inschakelstromen te maken.
En C werd al geplaatst, met de verkeerde aardlekwaarde.
Vandaar beide verandert naar C 300mA.
De regels zijn inderdaad verschillend uitlegbaar.
Uitgangspunt is dat bij de installatie van zonnepanelen een type B aardlekbeveiliging is vereist, en bij twijfel hou ik me bij het veiligste en aan de montageinstructies.
We gaan het zien of het er wel in blijft met 300mA zoals geadviseerd door Growatt.
Een mindere beveiliging door een gewone automaat kan altijd nog.

Teijgetje schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:02:
[...]

Ik heb service@ginverter.com een mail gestuurd met de vraag hoe ik de converter in AC-output kon beperken tot (3x) 25A. (CT-klemmen of niet, en zo ja, kan dat in de RRCR connector aangesloten)
En hoe ik de panelen het best aan kan sluiten. 2x 19 O/W op MPPT1 en 2x24 O/W op MPPT2. Of?
En inderdaad of ik de strings moest aanpassen naar 2 x 21 en 2 x 22.
Geen idee hoe snel ze zijn in China. ;)
Snel dus, vanochtend om 4:53 antwoord.
Het wordt geëscaleerd naar Growatt Nederland.
Nog even geduld dus.

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 24-10-2023 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
Teijgetje schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:12:
[...]

[...]

Ik zal overwegen om de meterkast uit te breken om ruimte te maken voor grotere kasten.
Wat ik wel met je eens ben is dat het me verbaasde dat er geen kabelinvoer en beugel geplaatst werd bij de buurvrouw. De elektricien was immers twee keer komen kijken.

[...]

Daar was ik inderdaad al achter gekomen en hadden we ons over verbaasd.

[...]

Dat is het overwegen waard, mij werd verteld dat er gewoon een lus in de huidige kabel kon.
De zwarte kap is een zwarte kap, daaronder zitten de aders met kabelschoenen aangesloten, zoals je kan zien op de foto.
[Afbeelding]

[...]

Dat klopt inderdaad, ik had gezocht naar uv bestendig niet roestende beugels (ook niet gegalvaniseerd) of zadels met een opbouwhoogte die paste bij de werkschakelaar bij elektra, maar vond niet echt iets.
Dit voldoet, past strak, en zit vast, geen idee wie er zo hard aan gaat trekken dat het los komt, er zit zonder beugels al amper beweging in de grondkabels.
Maar als je linkjes hebt naar schroefbare tiewrap-montageblokjes met bijbehorende verhoogblokjes hoor ik het graag.

[...]

Het is wat het is, de Wiska wartel zorgt voor een waterdichte afdichting lijkt me. Strakker aandraaien kan niet.
Ik zal kijken of ik er een blindstop in zet als ik de kabel vervang voor neopreen, en de uitgang naar onder verplaats, en of ik dan onder ook nog ruimte overhoudt voor een kleine extra wartel voor de aarde.
Onder in de werkschakelaars zit een kleine opening, zodat condens afgevoerd kan en de schakelaar kan "ademen".
Afgesloten schakelapparatuur buiten wordt inderdaad door condens inwendig vaak een zwembad

[...]

Zoals je eerder kon lezen is het Trespa 12 mm.
Zij wilden inderdaad betonplex monteren, wat weliswaar 10 jaar garantie heeft, maar toch geen 25 jaar mooi blijft..
En waarom er inderdaad niet doorgegaan is met dure draadmanden en unitrud van Conduct vroeg ik me ook af.

[...]

Ik ging er van uit dat er een dichte goot met deksel kwam, maar er kwam een draadgoot, die al te kort was.
Ik had de extra lengte opgegeven.
En het was meer dat tot aan de rand van het grindveld het in buis lag en de rest zonder buis zou aangesloten worden.
Wat ik rommelig vond staan, buizen tot halverwege, ik was al lang blij dat ik 60 meter slagvast op voorraad had liggen om dat aan te passen.
Alles er af trekken had natuurlijk ook een optie geweest.

Maar waarom kan je nu niet simpel een kabelset vervangen dan?

Ik vind het wel storend dat op het grindveld de eerste meter zweeft en daar de kabelgoot ontbreekt

[...]

Inderdaad was dat de bedoeling, jammer dat je het een onoverzichtelijk zooitje vindt en er niets van begrijpt nu.

[...]

Inderdaad is B voldoende, C is imo dat stukje extra bedrijfszekerheid omdat er continu de max spanning over gaat. Al heeft dat niet echt met inschakelstromen te maken.
En C werd al geplaatst, met de verkeerde aardlekwaarde.
Vandaar beide verandert naar C 300mA.
De regels zijn inderdaad verschillend uitlegbaar.
Uitgangspunt is dat bij de installatie van zonnepanelen een type B aardlekbeveiliging is vereist, en bij twijfel hou ik me bij het veiligste en aan de montageinstructies.
We gaan het zien of het er wel in blijft met 300mA zoals geadviseerd door Growatt.
Een mindere beveiliging door een gewone automaat kan altijd nog.

[...]

Snel dus, vanochtend om 4:53 antwoord.
Het wordt geëscaleerd naar Growatt Nederland.
Nog even geduld dus.
Export limit instellen kan gewoon via de webbrowser (eventueel ook op de omvormer zelf, zie handleiding).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Aqry0g1Nq-G91TCuhOm6SRJLSw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4uImQPKZIRGW2YegBU92XN4T.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
weasel schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:46:
[...]

Export limit instellen kan gewoon via de webbrowser (eventueel ook op de omvormer zelf, zie handleiding).
[Afbeelding]
Dat was exact wat ik gedaan had in het menu: De exportlimit aan gezet en ingesteld op 69% (36,2A x 69% = 25A)
Dan moet je de omvormer opnieuw opstarten en dan gaat hij in storing.......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:41
Hou er ook rekening mee dat je alleen soepele kabel mag voorzien van adereindhulzen, de 16mm2 kabel op de foto is niet soepel maar samengeslagen en hier adereindhulzen op persen tbv netheid is absoluut niet toegestaan. Deze adereindhulzen zijn hier niet voor gemaakt er zorgen voor overgangsweerstand met het risico op warmteontwikkeling en brand als gevolg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-06 09:56

LauPro

Prof Mierenneuke®

Teijgetje schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:12:
[...]
Ik snap dat misshien wat rauw op je dak valt, hoop dat je het opvat als opbouwende kritiek. Ik denk ook dat het voor een groot gedeelte aan jouw 'electricien' ligt. Hij heeft dit niet vaak gedaan en kent niet de juiste materialen. Zoals door Prutsertje13 ook is gemeld, zijn hulzen op starre draad echt een doodzonde en vragen om problemen. De electricien had hier informatie bij collega's over moeten inwinnen en dit niet zo moeten doen. Ik zou hem persoonlijk niet meer inhuren, zoek een professional.
Niets is zo frusterender dan bij een klant te staan en net dat ene beugeltje niet te hebben. Je hebt een hele bus met veel voorraad nodig om zo veelzijdig te zijn. Als iemand niet secuur werkt kan hij wel 10 keer komen 'kijken' maar nog steeds niet dat ene beugeltje besteld hebben. Spreek hem hier dus op aan en geef aan wat je verwacht.
[Afbeelding]
Het kan dus eigenlijk niet, want mag geen niet-soepele kabel in stekkers monteren, is gewoon afkeur.
Conrad heeft ze in diverse maten: https://www.conrad.nl/nl/...CllwQAvD_BwE&refresh=true
Afgesloten schakelapparatuur buiten wordt inderdaad door condens inwendig vaak een zwembad.
Een gaatje onderin is verstandig, het liefst een ventiel met een membraam waar water uit kan maar geen beestjes in, zoiets bijv.:
https://www.elektrototaal...acRYAq3G0cFxoC7yoQAvD_BwE

Ik ben het met je eens dat je met Wiska een stukje kwaliteit in huis hebt gehaald, echter moet je er vanuit gaan dat de installatie 20-30 jaar moet draaien straks, en dan zul je merken dat werkschakelaars met aansluitingen aan de onderkant nooit water op de contacten zullen krijgen, ook het rubber in de Wiska zal achteruit gaan na verloop van tijd. Er is een reden waarom alle aansluitingen van de omvormers aan de onderkant zitten.
Ik vind het wel storend dat op het grindveld de eerste meter zweeft en daar de kabelgoot ontbreekt.
Ik kan daar ook niet goed tegen idd ;) .
Nou, ik kom er wel uit. Maar het gaat er om om iets moois te maken toch? Als dit voor jou het doel is dan zou ik het verder laten, maar we zitten hier op Tweakers en dan heb je een zooitje experts bij elkaar ;) .
Ik ben van mening dat continuiteit belangrijker is dan af en toe een aardfout.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@LauPro
De neopreen kabel is besteld. Voor beide 5x10 mm2.

Gaatje hoefde niet van hem, er kwam toch geen water in. :+
Wijzigen naar de onderkant moet even bekeken worden of ik dan nog ruimte heb voor een ventplug en wartel M12, in het ergste geval blijft het gaatje zitten ipv de ventplug. Wordt wat krap denk ik om alles onder te zetten.
Maar de blindpluggen en M12 wartels en ventpluggen zijn ook besteld, en OBO wartels met trekontlasting voor de neopreen.

De adereindhulzen zal ik gelijk verwijderen van de grondkabel. Is mijn fout, niet de zijne, overijverig.
Ik had alles voorbereid, deels zoals hij gezegd had. Maar verwachtte dat hij even checkte of alles goed zat....niet dus, hij geloofde het allemaal wel.
Blij dus met jullie input, er moet een scope12 keuring volgen, dus daar moet alles aan voldoen.
Niets is zo frusterender dan bij een klant te staan en net dat ene beugeltje niet te hebben. Je hebt een hele bus met veel voorraad nodig om zo veelzijdig te zijn. Als iemand niet secuur werkt kan hij wel 10 keer komen 'kijken' maar nog steeds niet dat ene beugeltje besteld hebben.
Hij is wel 2x komen kijken, heeft 1 dag de twee automaten in de groepenkasten gezet, 1x tevergeefs geweest met weer de verkeerde werkschakelaars, en een derde keer de vijf strings aangesloten, in een tijdsbestek van 5 weken......
Dat was eerder frustrerend voor ons. ;)

De montageblokjes zijn ook besteld, en tiewraps 9mm, al moet ik nog kijken hoe ik die op hoogte breng.
Daar was Amazon toch goedkoper in bleek. Ipv 10 blokjes voor €12,60 incl verz. heb ik nu 100 blokjes en 20 tiewraps 750x9mm voor €21,80. _/-\o_
Ik ben van mening dat continuiteit belangrijker is dan af en toe een aardfout.
Ik ga toch maar uit van het advies om er toch een alamat voor te zetten, wel met de juiste type aardlek.

[ Voor 33% gewijzigd door Teijgetje op 24-10-2023 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@LauPro , @prutsertje
Natuurlijk geloof ik jullie op jullie blauwe ogen, maar om alle hulsjes van starre geslagen draad te verwijderen door de hele installatie is best wel veel werk. ;(
Hebben jullie een linkje naar nen1010 of zo waar in staat dat adereindhulzen op starre draad niet mogen en gevaarlijk zijn?
Ik kan niets vinden, behalve niet verplicht.
Het is toch gewoon een vertind koperen hulsje? Waarom zou dat om flex draad bij dezelfde diameter, en met hetzelfde moment vastgezet, geen probleem zijn, maar om starre draad wel en weerstand geven?

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 26-10-2023 16:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02:13
Teijgetje schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:25:
@LauPro , @prutsertje
Natuurlijk geloof ik jullie op jullie blauwe ogen, maar om alle hulsjes van starre draad te verwijderen door de hele installatie is best wel veel werk. ;(
Hebben jullie een linkje naar nen1010 of zo waar in staat dat adereindhulzen op starre draad niet mogen en gevaarlijk zijn?
Ik kan niets vinden, behalve niet verplicht.
Het is toch gewoon een vertind koperen hulsje? Waarom zou dat om flex draad bij dezelfde diameter geen probleem zijn maar om starre draad wel en weerstand geven?
Omdat de producent van de hulsjes dat voorschrijft.
Daar zul je ook de gebruiksvoorschriften vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Simpel360 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:30:
[...]

Omdat de producent van de hulsjes dat voorschrijft.
Daar zul je ook de gebruiksvoorschriften vinden.
Laat ik Weidmüller er bij pakken dan, lijkt me best een grote betrouwbare producent toch?
Ik heb het eea aan heel fijn gereedschap van ze.
Hier staan de 16 mm2 hulzen.
Maar waar staan de gebruiksvoorschriften waar je op doelt op hun site? Kun je die dan linken?

En ook in DIN 46228-4 staat niets, behalve de hardheid waar ze aan moeten voldoen.

En ik vind dat ze voor 80% gevuld moeten zijn om veilig gebruikt te kunnen worden.

Het gaat me dus niet om onwil, maar ik wil even zeker weten dat ipv het niet hoeft (maar wel mag), het niet mag.

[ Voor 16% gewijzigd door Teijgetje op 26-10-2023 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

GioStyle schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:54:
60K voor 100 panelen?

Heb hier 60 liggen met Solar edge liggen in een vrije veld opstelling, heeft me denk ik 15 K aan materiaal gekost. 17,5kWp.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:54
ds23man schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:06:
[...]

60K voor 100 panelen?

Heb hier 60 liggen met Solar edge liggen in een vrije veld opstelling, heeft me denk ik 15 K aan materiaal gekost. 17,5kWp.
Je quote me, maar wat moet ik precies met deze info?
Pagina: 1 2 Laatste