Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:39
ds23man schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:06:
[...]

60K voor 100 panelen?

Heb hier 60 liggen met Solar edge liggen in een vrije veld opstelling, heeft me denk ik 15 K aan materiaal gekost. 17,5kWp.
108 panelen op 200 meter van de meterkasten
Denk ook dat het ligt aan wanneer je ze aanschaft, en of je omvormers ook buiten staan onder een shelter.
Wij vorig jaar op het hoogtepunt van de markt, toen waren panelen schaars en duur, en wisten we ook nog niet dat de gemeente een jaar dwars ging liggen.
Toen was een andere offerte een paar procent goedkoper, maar niet veel.

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 26-10-2023 18:29 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:18
https://nos.nl/l/2495457

Toch nog wel een beetje op tijd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Nou, pffff. :9~
Dat maakte het inderdaad moeilijk, agrarische grond en plannen afwijkend van het bestemmingsplan.

Inmiddels loopt er nog één bezwaarprocedure van de plaatselijke milieuclub die vindt dat de vergunning afgegeven is op oneigenlijk gebruik van de regels.
Met bezwaren als dat het grindveld ten koste gaat van het bodemleven en dat daar geen onderzoek naar is gedaan.............. 8)7

Maar Jetten en De Jonge slaan een beetje door, wel vergroenen, geen koeien en geen zonnepanelen?
En wat als je geen daken daarvoor hebt?
En de Jonge wil wel woningbouw daar......
Oh, en het stroomnet is te klein, weet je wat, dan maken we de stroom gewoon nog duurder, dan gebruiken de mensen vanzelf minder. 8)7
Gelukkig zijn ze demissionair en mogen ze in November thuis plannen gaan maken.
Jetten begon al te draaien nadat de Provinciale Staten-verkiezingen uitwees dat ze weggevaagd gaan worden in November.
Tijd voor mensen met echt verstand van zaken, ipv mensen uit de banencarrousel met verstand van luchtkastelen.

Inmiddels gevonden bij Weidmüller via een link in het PDF datasheet:
https://mdcop.weidmueller...eidmueller_Assets//106826

quote:
During crimp process it must also be noted that wire end ferrules are only meant for the usage of fine-
stranded conductors according to VDE 0295 class 5. Deviations must be evaluated.

Dat wordt dus een dagje vloeken om alles dat in losse kasten bedraad was, nu, gemonteerd, los te halen en de hulzen te verwijderen. :(

[ Voor 25% gewijzigd door Teijgetje op 26-10-2023 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Vandaag de C25 300mA alamat geplaatst.
De adereindhulzen op de 16mm2 weggelaten.
Voor en na
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ks7hthFZh-kDIhkoGogwIhouEU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o60Y86dUMQJzcgpoetkMEOj8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPusTX7STP54FWbsrqin_QBmko8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sGK20z0Pk6EEse2TiqEirF8b.jpg?f=fotoalbum_tile

Bij het halen van soepele 10 mm2 bij het plaatselijke grote elektrotechnische bedrijf kwam ik daar in de pauze van het aanwezige personeel, 5 monteurs.
Op de vraag mbt adereindhulzen en geslagen kabel kreeg ik als antwoord dat het niet hoefde, maar op doorvragen over verboden en afkeur kreeg ik als antwoord dat het niet verboden was en geen afkeur was.
Voorlopig dus maar verder niet gesloopt.
Ben dus toch wel benieuwd naar een linkje naar de paragraaf in NEN 1010 die dat verbiedt.

[ Voor 23% gewijzigd door Teijgetje op 27-10-2023 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:22
Op YouTube een filmpje gekeken over de export limit.
Ipv 3ct klemmen kan je ook een kWh meter plaatsen en verbinden

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:27
Teijgetje schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:55:
Vandaag de C25 300mA alamat geplaatst.
De adereindhulzen op de 16mm2 weggelaten.
Voor en na
[Afbeelding][Afbeelding]
Teijgetje schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:17:
[...]

Staat inderdaad in de handleiding:

Please install a type B leakage protection switch above 300 mA.

8)7 8)7
Geen Type B geplaatst?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Xander schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 23:18:
[...]

[...]

Geen Type B geplaatst?
Nee, C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Nee, het is een Type A aardlekbeveiliging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgdQBiebCe5N_XcTAWp5kw_uhIY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DNDwEXAV3P7saE4tSJd0m7JO.jpg?f=user_large

C-karakteristiek slaat op de kortsluitbeveiliging.

Deze aardlekautomaat mag je volgens de fabrikant van de omvormer dus helemaal niet toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Teijgetje schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:55:
Ben dus toch wel benieuwd naar een linkje naar de paragraaf in NEN 1010 die dat verbiedt.
Dit soort dingen staat niet letterlijk in NEN1010, maar er staat natuurlijk wel dat je fabrikantvoorschriften moet volgen.

Dat je aardlekautomaat ongeschikt is staat dan weer wel in NEN1010. ;)
712.530.3.4 Toestellen voor aardlekbeveiliging
Waar een toestel voor aardlekbeveiliging wordt gebruikt voor de beveiliging van de PV-AC-voedingsketen, moet dit toestel voor aardlekbeveiliging van het type B volgens NEN-EN-IEC 62423 zijn, tenzij:
— de omvormer ten minste voorziet in een enkelvoudige scheiding tussen de AC-zijde en de DC-zijde,
— de installatie ten minste voorziet in een enkelvoudige scheiding tussen de omvormer en het toestel voor aardlekbeveiliging door middel van gescheiden wikkelingen van een transformator of
— de omvormer volgens een verklaring van de fabrikant geen toestel voor aardlekbeveiliging van het type B nodig heeft.

OPMERKING Om andere redenen kan het toepassen van een toestel voor aardlekbeveiliging nog steeds noodzakelijk zijn, zie hoofdstuk 41.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
BarryH schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 23:10:
Op YouTube een filmpje gekeken over de export limit.
Ipv 3ct klemmen kan je ook een kWh meter plaatsen en verbinden
Heb je een link naar dat filmpje?
Xander schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:04:
[...]

Nee, het is een Type A aardlekbeveiliging.
[Afbeelding]

C-karakteristiek slaat op de kortsluitbeveiliging.

Deze aardlekautomaat mag je volgens de fabrikant van de omvormer dus helemaal niet toepassen.
Dat heb ik helemaal niet gezien bij bestellen. :(
Stom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Teijgetje schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:16:
[...]

Heb je een link naar dat filmpje?
[...]

Dat heb ik helemaal niet gezien bij bestellen. :(
Stom
Niet schrikken van de prijs. Als hij al bestaat in samengesteld apparaat (alamat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Bestaat niet in alamat, al nagevraagd.
En inderdaad zijn de prijzen vanaf 600 voor alleen de aardlek.

Voorlopig houden we het dus even hier op.
Type B is advies van Growatt, dan slaat hij minder snel uit door lekstromen.

Xander in "[PV] Teijgetje's grote avontuur in het v..."
Dat je aardlekautomaat ongeschikt is staat dan weer wel in NEN1010. ;)
Ik dacht dat de omvormer intern beschikte over een transformator die het DC-circuit van het AC-circuit scheidt, en dat dan type A wel mag?

Voorlopig draait de installatie sinds gister.
Bij de buuf zit ook type A 300mA en die is nog niet offline geweest.

Ik begreep ook dat als je type B gaat toepassen je alle aardleks in de installatie(s) type B moet maken.
Dan heb je het over ca. 15k aan aardlekschakelaars.
We kijken het vooralsnog even aan, er werden eerder ook type A geplaatst.

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 28-10-2023 12:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Teijgetje schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:48:
Bestaat niet in alamat, al nagevraagd.
Bestaat wel, alleen niet van Hager. Bijvoorbeeld Doepke maakt deze wel.
Type B is advies van Growatt, dan slaat hij minder snel uit door lekstromen.
Nee dat is niet de reden. De spoel van een type A aardlekschakelaar kan verzadigd raken door DC lekstromen groter dan 6mA waardoor de aardlekschakelaar niet meer werkt en dus niet uitschakelt wanneer nodig. Het is echt wel een veiligheidsdingetje, niet alleen iets om ongewenst uitschakelen te voorkomen.

Zie bijvoorbeeld https://www.nen.nl/nieuws...lekbeveiliging-toepassen/
Xander in "[PV] Teijgetje's grote avontuur in het v..."

[...]

Ik dacht dat de omvormer intern beschikte over een transformator die het DC-circuit van het AC-circuit scheidt, en dat dan type A wel mag?
Ja, maar zo'n beetje alle hedendaagse omvormers zijn transformatorloos, zie ook de TL in het typenummer van jouw exemplaar. ;)
Voorlopig draait de installatie sinds gister.
Bij de buuf zit ook type A 300mA en die is nog niet offline geweest.
Zoals gezegd is het niet ongewenst uitschakelen waar je bang voor moet zijn. ;)

Die omvormer van de buurvrouw is kleiner en mag wellicht wel achter type A, dan zou je even moeten opzoeken of daar wel een dergelijke verklaring van de fabrikant voor is.
Ik begreep ook dat als je type B gaat toepassen je alle aardleks in de installatie(s) type B moet maken.
Dan heb je het over ca. 15k aan aardlekschakelaars.
Sowieso als je aardlekschakelaars in serie zou plaatsen (bijvoorbeeld de voorbeveiliging van een onderverdeler, of in België met een "hoofddifferentieel") ja. Met parallel geplaatste aardlekschakelaars vind ik het een beetje vergezocht, dan zouden je buren ook alles moeten vervangen, uiteindelijk zijn verschillende huisaansluitingen ook maar parallel aangesloten. ;) Maar inderdaad zijn er ook partijen die claimen dat je alles zou moeten vervangen.
We kijken het vooralsnog even aan, er werden eerder ook type A geplaatst.
Als er zo duidelijk type B in de handleiding wordt voorgeschreven zou ik de installateur daar mooi op aanspreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Xander schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:03:
[...]

Bestaat wel, alleen niet van Hager. Bijvoorbeeld Doepke maakt deze wel.
Bedankt voor de link.

Die vallen gelukkig best mee zonder BTW...... :X
BDRCBO 4 B25/0,3/3N-B SK
Ik denk deze.

DRCBO 4 C25/0,3/3N-B SK
Ik denk deze.

Ik vraag me dan af of elke bv Growatt bezitter een alamat heeft die, in mijn geval ruim half, zo duur (maar vaak even duur) is dan de omvormer zelf?
Ik zou een aardlek kunnen nemen en een groep, iets goedkoper, maar dan heb ik 8 din plaats nodig en is mijn groepenkast vol, om uit te kunnen breiden zou ik dan kunst en vliegwerk uit moeten halen om er een groepenkast bij te plaatsen op een andere muur.
Het aansluitblok, waar een extra alamat zo op bijgezet kan, is eigenlijk ook niet te vervangen voor aansluitblokken, dan zijn de 4 contacten nu al vol.

Maar dinsdag komt er een ploeg om de vierde string van ons te zoeken, die moet er inderdaad zijn :X , en alles te regelen zodat de installatie opgeleverd kan worden.
Ik leg het ze voor.

[ Voor 19% gewijzigd door Teijgetje op 28-10-2023 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:43
@Teijgetje

Ik heb hier thuis twee Growatt omvormers hangen (kleine jongens in vergelijking met jou), maar ik heb ze gewoon achter standaard 30mA aardlekschakelaars hangen zonder problemen.

Wel heb ik destijds bij Growatt om certificaten/bevestiging gevraagd dat de omvormers minder dan 6mA DC lekstroom hebben, zodat je gewoon type A aardlekschakelaars kan blijven gebruiken.
Als in een gedeelte van de installatie meer dan 6mA DC lekstroom kan lopen, dient dat deel te worden beveiligd met een aardlekschakelaar van het type B. Het type B aardlekschakelaar is een combinatie van type A en heeft een extra meetcircuit om DC stromen te kunnen meten.

Het dubbel meetcircuit en het feit dat type type nog weinig wordt toegepast maakt dat een type B aardlekschakelaar prijzig is. Ze zijn wel verplicht om PV eindgroepen en eindgroepen voor het laden van elektrische voertuigen te beveiligen. In beide gevallen mag echter van een type B worden afgezien als er een garantie is dat de lekstromen die kunnen gaan lopen een DC component hebben die kleiner is dan 6 mA, de zogenaamde 6mA verklaring.
Bron: https://123groepenkast.nl/Welk-type-aardlekschakelaar

[ Voor 50% gewijzigd door GioStyle op 28-10-2023 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Teijgetje schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:32:
Ik vraag me dan af of elke bv Growatt bezitter een alamat heeft die, in mijn geval ruim half, zo duur (maar vaak even duur) is dan de omvormer zelf?
Veel omvormers mogen achter een type A aardlekschakelaar omdat ze geen DC lekstroom hoger dan 6mA kunnen hebben.

The plot thickens....
https://pim.4blue.nl/Grow...%20Aardlekbeveiliging.pdf

Jouw MID 25KTL3-X1 is blijkbaar één van die omvormers. 8)7 Mooi natuurlijk, maar waarom zegt Growatt zelf dan wel dat je type B moet gebruiken? Ik kan die verklaring niet rijmen met jouw citaat uit de installatiehandleiding:
Teijgetje schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:17:
[...]

Staat inderdaad in de handleiding:

Please install a type B leakage protection switch above 300 mA.

8)7 8)7
Veel omvormers, zeker in grote installaties, zullen trouwens überhaupt niet door een aardlekschakelaar zijn beveiligd. In principe hoeft dat ook niet, mits er bij kortsluiting naar aarde maar een andere beveiliging uitschakelt. Afhankelijk van de kwaliteit van de aarding zal bij kortsluiting naar aarde ook een installatieautomaat of smeltpatroon snel genoeg uitschakelen. Veel zwaardere aansluitingen zijn uitgevoerd als TN-stelsel (aarde wordt meegeleverd door de netbeheerder), dan kun je aardlekbeveiliging wel achterwege laten. Mogelijk is jouw aansluiting een TT-stelsel (aarde is afhankelijk van een eigen aardelektrode), dan kun je die aardlekschakelaar wel eens heel hard nodig hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ja, klopt. Dank je.
Ik heb een iets uitgebreidere kWh meter van Eastron dan hij.
Maar daar gaat een RS485 kabel van naar de omvormer.
Dat kan dus als je omvormer bij de meterkast zit, in mijn geval zit daar 190 meter tussen, wel te overbruggen met een kabel maar die moet dan voor buiten zijn en ingegraven worden.
Zo`n kabeltje kwam ook op €200, nog niet ingegraven en weggewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Xander schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:01:
[...]

Veel omvormers mogen achter een type A aardlekschakelaar omdat ze geen DC lekstroom hoger dan 6mA kunnen hebben.

The plot thickens....
https://pim.4blue.nl/Grow...%20Aardlekbeveiliging.pdf

Jouw MID 25KTL3-X1 is blijkbaar één van die omvormers. 8)7 Mooi natuurlijk, maar waarom zegt Growatt zelf dan wel dat je type B moet gebruiken? Ik kan die verklaring niet rijmen met jouw citaat uit de installatiehandleiding:
Dank, zo ver had ik nog niet gezocht. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Allebei vallen ze daar onder, dat scheelt een hoop geld.

In de handleiding van de MOD 7000TL3-X staat hetzelfde, als in de 25KTL, op pagina 16 , gebruik type B, groter dan 300mA.
Zeker apart dus, maar wellicht geldt die uitzondering voor andere landen niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Teijgetje schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:02:
[...]

Ja, klopt. Dank je.
Ik heb een iets uitgebreidere kWh meter van Eastron dan hij.
Maar daar gaat een RS485 kabel van naar de omvormer.
Dat kan dus als je omvormer bij de meterkast zit, in mijn geval zit daar 190 meter tussen, wel te overbruggen met een kabel maar die moet dan voor buiten zijn en ingegraven worden.
Zo`n kabeltje kwam ook op €200, nog niet ingegraven en weggewerkt.
Maar die kan je ook direct naast je omvormer hangen. Dan kan je niet regelen obv je verbruik maar wel limieteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Teijgetje schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:18:
[...]

Dank, zo ver had ik nog niet gezocht. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Allebei vallen ze daar onder, dat scheelt een hoop geld.

In de handleiding van de MOD 7000TL3-X staat hetzelfde, als in de 25KTL, op pagina 16 , gebruik type B, groter dan 300mA.
Zeker apart dus, maar wellicht geldt die uitzondering voor andere landen niet?
Het hangt schijnbaar nog wel af van de instellingen:
therefore, when choose safety standard VDE 0126, inverter DC leakage current is lower than 1mA.
Het is door de handleiding alleen nog steeds niet conform NEN1010. :+ :+ :+
134.1.1 De elektrische installatie moet worden aangelegd volgens goed vakmanschap, geleverd door vakkundig personeel, en met het gebruik van de juiste materialen. Elektrisch materieel moet worden geïnstalleerd volgens de instructies van de fabrikant van het materieel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Xander schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:59:

Het is door de handleiding alleen nog steeds niet conform NEN1010. :+ :+ :+
Ik heb ze allebei weggegooid, zijn we weer conform NEN 1010. :+

Maar ook volgens de fabrikant is het conform NEN (NEderlanse Norm):

-De fabrikant zegt standaard plaats type B.
-NEN 1010 heeft de uitzondering dat type A voldoet wanneer de lekstroom kleiner/gelijk is aan 6 mA DC (in 234 andere landen geldt NEN 1010 niet).
-Fabrikant geeft certificaat af dat betreffend product een maximale lekstroom heeft van 1 mA DC
-NEderlandse Norm staat dan type A toe.
-plaatsing Alamat C25 300mA type A of C16 300mA type A is daarmee geheel volgens norm.

Bron:
Volgens het NEN kan een aardlek type A prima met een maximale lekstroom van 1mA DC.
Reden is dat de type A RCD verzadigd kan raken, waardoor er geen afschakeling optreedt. De type A RCD kan als het ware “blind” worden door de gelijkstroomcomponent groter dan 6 mA.

Vanuit de productnormen: NEN-EN-IEC 61008 en NEN-EN-IEC 61009 wordt aangegeven dat de type A RCD betrouwbaar werkt (en getest is) met een vlakke gelijkstroomcomponent tot en met 6 mA. Daarboven moet een type B worden toegepast.
Hij raakt dus niet verzadigd, dat gebeurt alleen met een gelijkstroomcomponent groter dan 6 mA.
Ergo: Getest en veilig bevonden volgens NEN 1010. _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 29-10-2023 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Inmiddels lekker opgeschoten:

Gistermiddag de werkschakelaar aangepast en neopreen kabel geplaatst bij de 25k omvormer.
Maar weer een tentje gemaakt tegen de regen.
Het gaatje achterin is gebleven, er was geen plaats meer voor een ventplug.
Wat ook wel weer beter is imo, nu is de bodem van de kast het niveau waar condens weg kan lopen, met een ventplug als afvoer moet er een mm of 7 water in staan voordat het over die rand loopt.
De blindpluggen vond ik wat kort schroefdraad hebben, zitten nu ca 2-3 schroefdraadgangen vast, waarschijnlijk vervang ik die nog als ik ze met wat langer schroefdraad vind.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfbTBdYzIzrVNDDV4Oti-5Vgd30=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5iKAf7UgzjiYnabuR9lUWDd4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3473EHzUXscGjMWCPvKMwV3jEE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tUoqMBnjULMgrVuhc751LNcB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILIYUS9sWNHkxoEkL6jx4aHvVM8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q6MwmXqy0Fcvh2Uff7XEySfs.jpg?f=fotoalbum_tile

Beetje overvallen door de wintertijd, had in mijn hoofd dat het pas rond half zeven/zeven donker zou worden....
Toen het donker was was het kwart voor 6. :+

Vanochtend vroeg om 8 uur begonnen en de andere gedaan, gelukkig nog met tentje:
Stekker eerst even in de schuur aangesloten, bruin mocht nu weer op L1. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFs1eHnVb7czhoMdUbsrPjy7ay8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvGgdwtzk7HUqVYAnFGkGZwe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ByH61pXnfg15-joAd0JDHvADj0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SRLO1QsjUG0HjJM2f4okJOKP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tiv1qanKXVHBTS0I2XcYh9ZdtQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGzT3PQj3Zav8phgaGvbcJRy.jpg?f=fotoalbum_tile

Toen de monteurs kwamen om half 10 was ik op een tiewrapje na klaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jJ7c7qQqObSQfToYAqVURO_QAo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1v7mreLIIghkKusfBDmlYKf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/947bMs9Tj1KG9oejTRf_K9TCSWs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RvUyopRNMXFYoJSiRlRE1I19.jpg?f=fotoalbum_tile

Hier zijn de twee meest linkse buizen al aangelegd maar nog leeg en los, voor de ontbrekende string.

De monteurs hebben alle strings uitgezocht, en gelabeld, en aangesloten.
Het bleek dat een andere eerdere ploeg een string Oost en West aan elkaar gezet had. :?
Maar nu zijn er dus 2 strings met 19 panelen Oost+West en 2 strings met 24 panelen Oost+West.

Ondertussen bij de buurvrouw de alamat ook vervangen voor C16 300mA en gelijk bruin daar ook op L1 gezet.

Dus alles werkt inmiddels zoals het zou moeten.
Hij komt nog een keer terug om de strings door te meten want alle meetapparatuur van hen (Fluke) en mij (Fluke en Voltcraft) gingen maar tot 600V.
Blijft de afstelling/export limit van de omvormer over.

En afgesproken dat ik alles even op papier zet en we de volgende keer daar even over overleggen.
Wel al een eerste redelijk bod gehad qua prijsvermindering, waar ik niet op in ben gegaan.

Al met al dus een mooie dag (tussen de buien door)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gb82XEopbZd_wyV4mJMBNv0w0ng=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/deHAgeo6CT2CSIUQDGFFBmCD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XY3ok2L2E6DG7jqGHZRWMZwgHSE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K9DJUVGVj5mS0iXu1qKfjeue.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 31-10-2023 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Teijgetje Hoe zijn de strings nu verdeeld over de 3 MPPTs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Dat zal ik morgen even kijken, maar zo uit mijn hoofd 19 oost en 19 west op MPPT 1/PV1/PV2, 24 oost op MPPT2/PV3 en 24 west op MPPT3/PV5.

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 31-10-2023 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
BarryH schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:07:
@Teijgetje Hoe zijn de strings nu verdeeld over de 3 MPPTs?
Natuurlijk verkeerd snel gekeken gister, in de regen, hoe het achter gelaten was .
24Oost en 24West op MPPT1 en 19Oost en 19West op MPPT2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpSQXQXSJ2IbZ4W8lNUA1WVtR9w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZVhENfbB6fJYRrClg37GNdag.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbmCuYDF-hsUJia-fPmScWc-sDQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5O9eGOVfBxaUpF4ntJ201suT.jpg?f=fotoalbum_tile

Nu nog uitvinden waarom ik alleen melding heb van PV1, PV2 en PV3 in het menu op de omvormer, en geen PV4.
Growatt maar gemaild hoe dat zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Teijgetje schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:17:
Nu nog uitvinden waarom ik alleen melding heb van PV1, PV2 en PV3 in het menu op de omvormer, en geen PV4.
Growatt maar gemaild hoe dat zit.
Omdat je maar 3 MPPT's hebt?
Teijgetje schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:06:
[...]

MPPT 1 = PV1 en PV2
MPPT 2 = PV3 en PV4
MPPT 3 = PV5 en PV6
Ben je daar heel zeker van? Ik zou zeggen MPPT 1 = PV1, MPPT 2 = PV2 en MPPT 3 = PV3.

Dat je spanning ziet op PV3 terwijl daar niets is aangesloten is niet zo uitzonderlijk, je zult alleen geen stroom / vermogen zien.

Dit klopt dan ook precies:
Teijgetje schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:24:
PV1 953V
PV2 749V
Omdat Voc 38,7V is zou PV1 24,6 panelen zijn, PV2 19,3
Teijgetje schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:17:
24Oost en 24West op MPPT1 en 19Oost en 19West op MPPT2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Xander schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:24:

Ben je daar heel zeker van? Ik zou zeggen MPPT 1 = PV1, MPPT 2 = PV2 en MPPT 3 = PV3.

Dat je spanning ziet op PV3 terwijl daar niets is aangesloten is niet zo uitzonderlijk, je zult alleen geen stroom / vermogen zien.
Nee, ik ben daar niet heel zeker van, in de handleiding gaat het ook maar over PV1 en PV2 in het menu, daar wordt PV3 niet genoemd.
Ik geloof dat er zo`n 450V op die lege MPPT stond. :?
Vandaar mijn mail aan Growatt.

En de oude waarden zeggen nu niet zoveel nu alles anders aangesloten is.
Er was een string Oost aan een string West verbonden eerder, dus dat was een string van 48 of 38 panelen waarbij de "schaduwkant" de opbrengst beïnvloedde.
Ik zal morgen eens kijken wat voor vermogen ze leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Teijgetje schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:43:
Ik geloof dat er zo`n 450V op die lege MPPT stond. :?
Dat is schijnbaar normaal bij Growatt.
redbullwaning schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:02:
Het oplopende en terugzakende voltage is een normaal gedrag van growatt bij ongebruikte niet aangesloten ingangen
Fairy schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:23:
Dat kan ik wel bevestigen. Ik heb er 3 hangen. Het terugzakken niet direct, maar wel dat er voltage wordt gemeten op de ongebruikte poorten.
Fairy schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:13:
Mijn 3 Growatt inverters laten ook spanning zien op ongebruikte aansluitingen. Daar kan je niet helemaal van op aan. De actieve aansluiting heeft wat inslag op de ongebruikte poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Xander schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:59:
[...]

Dat is schijnbaar normaal bij Growatt.

[...]

[...]

[...]
Ah, wel apart.
Volgens mij kwam hij daar voor terug om alles nog eens door te meten, omdat dat teruglopende voltage vreemd was.......
Misschien dan beter 24 op MPPT1, 24 op MPPT2 en 2x 19 op MPPT3.
Maakt denk ik qua opbrengst niets uit, maar geen spookvoltages dan.

[ Voor 14% gewijzigd door Teijgetje op 01-11-2023 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Teijgetje schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:04:
[...]

Lijkt me idd het beste

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Teijgetje schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:04:
[...] Ah, wel apart.
Volgens mij kwam hij daar voor terug om alles nog eens door te meten, omdat dat teruglopende voltage vreemd was.......
Maakt denk ik qua opbrengst niets uit, maar geen spookvoltages dan.
Dat geeft inderdaad de beste verdeling, als de drie mppt's gelijk zijn. Ik weet dat er omvormers zijn waarbij één van de mppt's sterker is dan de andere(n). Als dat ook bij jou zo is, dan de 2x 19 = 38 panelen op de sterkste.
En die 2x 24 ieder op een aparte, om alles zo optimaal mogelijk te benutten.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Vanochtend bericht gehad van Growatt,

Dear Sir,

To limit the AC-output to (3x)25 A in the menu of the Growatt MID 25KTL3-X1, CT clamps are required. The CT clamps are used to measure the current flowing through the wires and provide feedback to the inverter. Without CT clamps, the inverter will not be able to accurately measure the current and limit the output. To connect the 3 CT clamps, the RRCR connector can be used.

Regarding the connection of the panels to the 3 MPPT's, it is recommended to connect a similar East and West string to MPPT 1 and the other two to MPPT 2. This will help to balance the load across the MPPT's and ensure that each MPPT is operating at its maximum efficiency. It is also recommended to make different string-lengths, 2 x 21 panels and 2 x 22 panels, to ensure that the load is balanced across the MPPT's.

It is important to note that the optimal configuration may vary depending on the specific installation and environmental factors. It is recommended to consult with a professional installer.

Have a great day!
Met vriendelijke groet/Kind regards,

De strings moeten dus beter aangepast/verdeeld maar blijven op MPPT1 en MPPT2,
outputlimit kan alleen met CT`s die hopelijk nog boven in de werkschakelaar passen en samen met de 6mm aarde uit de M12 wartel kunnen onderin. Dan zou dat redelijk snel aangepast moeten zijn, qua export limit dan.

Voor de strings moet het veld weer open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Weer een paar antwoorden verder.
Komt er op neer dat de omvormer alleen aan te sturen is via de al eerder hier besproken Eastron SDM630MCT met CT`s en een RS485 kabel naar de omvormer.

Ik weet dat er geen aftakking mag zijn in de kabel naar de meterkast, als in een stopkontakt.
Weet iemand of dat ook voor een meter geldt?
De CT`s kan ik waarschijnlijk wel boven in de werkschakelaar kwijt, alleen heeft de meter L1,L2,L3 en N nodig.
Mag ik die bij/onder de werkschakelaar weghalen?
Ik kan zoiets plaatsen met het hele circus er in, en dan een RS 485 kabeltje naar de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 11:10
Teijgetje schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:56:
Weer een paar antwoorden verder.
Komt er op neer dat de omvormer alleen aan te sturen is via de al eerder hier besproken Eastron SDM630MCT met CT`s en een RS485 kabel naar de omvormer.

Ik weet dat er geen aftakking mag zijn in de kabel naar de meterkast, als in een stopkontakt.
Weet iemand of dat ook voor een meter geldt?
De CT`s kan ik waarschijnlijk wel boven in de werkschakelaar kwijt, alleen heeft de meter L1,L2,L3 en N nodig.
Mag ik die bij/onder de werkschakelaar weghalen?
Ik kan zoiets plaatsen met het hele circus er in, en dan een RS 485 kabeltje naar de omvormer.
Een meter mag er gewoon tussen. Die verbruikt nauwelijks stroom. De reden dat een stopcontact verboden is, is dat je daar bijvoorbeeld straalkachels op aan zou kunnen sluiten, en er bijvoorbeeld 32A stroom gaat lopen door kabel die daar niet op berekend is.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Oekiejoekie schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:11:
[...]

Een meter mag er gewoon tussen. Die verbruikt nauwelijks stroom.
Dat scheelt alweer.
In de aansluitdraden naar de meter komen nog 1A zekering, zoals voorgeschreven.
Dan ga ik even kijken hoe ik dat allemaal aan ga sluiten voordat ik het bestel.

Kunnen de 2,5 mm² gewoon bij de 16 mm² in het werkschakelaarcontact geschroefd?
Of moet ik daar iets mee, bv dubbel doen? Dat wordt een neopreen 4 aderig met adereindhulzen.
Aarde om de afscherming op aan te sluiten haal ik uit de aardedoos.

En voor de RS485, standaard is afgeschermd 2x 24AWG/0,25mm2 , ik neem aan dat afgeschermd 2x0,75mm5 ook geen probleem is?

[ Voor 18% gewijzigd door Teijgetje op 08-11-2023 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
update 15-12-2023:
Inmiddels met de installateur tot een mooie deal gekomen.
Hij gaf toe dat eea anders aangepakt had moeten worden en nam zijn verantwoordelijkheid.
En heeft een groot deel van de rekening verscheurt.
Dit was zijn eerste grote veld en duidelijk een leermomentje, alles op daken was gesneden koek.

Uiteindelijk heb ik daardoor €0,87/Wp betaald voor de aanschaf van de 108 zonnepanelen, de twee omvormers, de shelter, en plaatsing van alles door 8 man.
En aangeschaft op het hoogtepunt van de markt in 2022 dus.

Eind goed, al goed.....al moet ik de omvormer nog beperken en denk ik dat ik twee panelen afsnoep van de buurvrouw (die heeft toch meer stroomopbrengst dan ze gebruikt, en een gratis installatie) zodat ik al onze strings naar 22 panelen kan brengen en onze omvormer meer in balans is.
En die daardoor hopelijk langer mee gaat.

En misschien dat ik voor of na de Scope 12 keuring wel de alamat vervang zodat ik maximaal 3x32A terug kan leveren. Dat kan de kabel maximaal aan.
Dat is nog even een nadenkertje, maar niet helemaal NEN 1010.

[ Voor 204% gewijzigd door Teijgetje op 26-12-2023 23:15 ]

Pagina: 1 2 Laatste