Dank je voor je input, ik zal het in overweging nemen allemaal.
• Grondkabels (YvmKAS-kabel/aardscherm) beter afmonteren op een aparte klemstrook (WAGO Topjob).
• Vanaf die klemstrook met soepel installatiedraad naar de automaten. Die starre kabels in automaten zijn echt een drama, er komt echt veel kracht te staan op alles tijdens het monteren.
• Hou de kasten overzichtelijk. Als je met dergelijke grote kabels werkt, is het beter om een grotere maat kast te nemen.
Ik zal overwegen om de meterkast uit te breken om ruimte te maken voor grotere kasten.
Dan heb ik meer plaats voor kabels en extra klemmenstroken en verdeelblokken.
Wat ik wel met je eens ben is dat het me verbaasde dat er geen kabelinvoer en beugel geplaatst werd bij de buurvrouw. De elektricien was immers twee keer komen kijken.
• Geen automaten 'op de kop', zet die allemaal recht zodat alles goed leesbaar is. In geval van nood een automaat perongelijk aanzetten ipv uitzetten kan levensgevaarlijk zijn.
Daar was ik inderdaad al achter gekomen en hadden we ons over verbaasd.
• Het stukje YvmKAS-kabel tussen de werkschakelaar en de omvormer zo ik vervangen door rubberkabel of PUR-kabel zodat dit wat flexibeler kan. YvmKAS-kabel mag je officieel niet in stekkers afmonteren (die zwarte kap is een stekker correct?).
Dat is het overwegen waard, mij werd verteld dat er gewoon een lus in de huidige kabel kon.
Neopreen 5x10 is een optie, dat past ook nog in de Wiska wartel.
De zwarte kap is een zwarte kap, daaronder zitten de aders met kabelschoenen aangesloten, zoals je kan zien op de foto.
De 10mm² links zit wel in een ronde stekker.
:strip_exif()/f/image/z6Z5tzYEq9TZMeY26kFZId6I.jpg?f=fotoalbum_large)
• De gebruikte beugels op de YvmKAS-kabel lijken mij uit de verwarmingsindustrie te komen? Ik had een tiewrap montageblokje met een stevige tiewrap gebruikt, die nu gebruikt zijn kan je nu nog steeds lostrekken met een beetje kracht, niet echt stevig mijns inziens.
Dat klopt inderdaad, ik had gezocht naar uv bestendig niet roestende beugels (ook niet gegalvaniseerd) of zadels met een opbouwhoogte die paste bij de werkschakelaar bij elektra, maar vond niet echt iets.
Dit voldoet, past strak, en zit vast, geen idee wie er zo hard aan gaat trekken dat het los komt, er zit zonder beugels al amper beweging in de grondkabels.
Maar als je linkjes hebt naar schroefbare tiewrap-montageblokjes met bijbehorende verhoogblokjes hoor ik het graag.
• Als je gebruik maakt van werkschakelaars, beter is het om de invoeren altijd aan de onderkant te doen, dit voorkomt water in de werkschakelaar. Bovenzijde nooit gebruiken (tenzij binnen toegepast). Ondanks het afdakje kan er nog steeds door de wind of condens water op de kabels komen en naar beneden stromen.
Het is wat het is, de Wiska wartel zorgt voor een waterdichte afdichting lijkt me. Strakker aandraaien kan niet.
Ik zal kijken of ik er een blindstop in zet als ik de kabel vervang voor neopreen, en de uitgang naar onder verplaats, en of ik dan onder ook nog ruimte overhoudt voor een kleine extra wartel voor de aarde.
Onder in de werkschakelaars zit een kleine opening, zodat condens afgevoerd kan en de schakelaar kan "ademen".
Afgesloten schakelapparatuur buiten wordt inderdaad door condens inwendig vaak een zwembad
• Dat betonplex-bordje is leuk, persoonlijk had ik de draadgoot gewoon tot onder de omvormers uit laten komen. Werkschakelaars direct monteren op het ijzerwerk met unitrud profielen (mag 1 maatje kleiner voor montagebalkje).
Zoals je eerder kon lezen is het Trespa 12 mm.
Zij wilden inderdaad betonplex monteren, wat weliswaar 10 jaar garantie heeft, maar toch geen 25 jaar mooi blijft..
En waarom er inderdaad niet doorgegaan is met dure draadmanden en unitrud van Conduct vroeg ik me ook af.
• In draadgoot met buis is een beetje overdreven, ik zou of een dichte goot nemen en dan met wartels uit de goot, of als je draadgoot gebruikt maak dan mooie bundeltjes zodat de kabels overzichtelijk in de goot liggen en je eventueel kabelsets kan vervangen.
Ik ging er van uit dat er een dichte goot met deksel kwam, maar er kwam een draadgoot, die al te kort was.
Ik had de extra lengte opgegeven.
En het was meer dat tot aan de rand van het grindveld het in buis lag en de rest zonder buis zou aangesloten worden.
Wat ik rommelig vond staan, buizen tot halverwege, ik was al lang blij dat ik 60 meter slagvast op voorraad had liggen om dat aan te passen.
Alles er af trekken had natuurlijk ook een optie geweest.
Maar waarom kan je nu niet simpel een kabelset vervangen dan?
Ik vind het wel storend dat op het grindveld de eerste meter zweeft en daar de kabelgoot ontbreekt
Maak er vooral iets moois van wat overzichtelijk is en wat een buitenstaander ook kan begrijpen!
Inderdaad was dat de bedoeling, jammer dat je het een onoverzichtelijk zooitje vindt en er niets van begrijpt nu.
Mij, en Stedin, leek het volkomen duidelijk.

edit:
Over de automaat: Zonnepaneel omvormers hebben geen hoge inschakelstromen, dus een automaat klasse B is voldoende.
Verder zou ik persoonlijk geen aardlek toepassen omdat dit een vast opgesteld apparaat is (met een werkschakelaar) en continuiteit belangrijk is. Met aardleks genereer je waarschijnlijk alleen maar meer problemen. De regels zijn hier tegenstrijdig over.
Inderdaad is B voldoende, C is imo dat stukje extra bedrijfszekerheid omdat er continu de max spanning over gaat. Al heeft dat niet echt met inschakelstromen te maken.
En C werd al geplaatst, met de verkeerde aardlekwaarde.
Vandaar beide verandert naar C 300mA.
De regels zijn inderdaad verschillend uitlegbaar.
Uitgangspunt is dat bij de installatie van zonnepanelen een type B aardlekbeveiliging is vereist, en bij twijfel hou ik me bij het veiligste en aan de montageinstructies.
We gaan het zien of het er wel in blijft met 300mA zoals geadviseerd door Growatt.
Een mindere beveiliging door een gewone automaat kan altijd nog.
Teijgetje schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:02:
[...]
Ik heb service@ginverter.com een mail gestuurd met de vraag hoe ik de converter in AC-output kon beperken tot (3x) 25A. (CT-klemmen of niet, en zo ja, kan dat in de RRCR connector aangesloten)
En hoe ik de panelen het best aan kan sluiten. 2x 19 O/W op MPPT1 en 2x24 O/W op MPPT2. Of?
En inderdaad of ik de strings moest aanpassen naar 2 x 21 en 2 x 22.
Geen idee hoe snel ze zijn in China.

Snel dus, vanochtend om 4:53 antwoord.
Het wordt geëscaleerd naar Growatt Nederland.
Nog even geduld dus.
[
Voor 10% gewijzigd door
Teijgetje op 24-10-2023 12:52
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.