Momenteel heb ik zes zonnepanelen op mijn dak liggen. Deze waren bij aankoop van de woning reeds aanwezig. Door het thuiswerken is mijn energieverbruik omhoog gegaan, daarom ben ik mijn opties in kaart aan het brengen om het huidige systeem uit te breiden.
Type*: DMEGC DM290-M156+60BK (maat: 1650x992x35 mm):
Genoeg ruimte om nog een aantal extra panelen te plaatsen. Zeker 3-4 extra is geen enkel probleem.
Huidige opbrengst zonnepanelen +- 1500-1600 kWh.
Er hangt momenteel een Goodwe GW1500-NS voor de 6 reeds aanwezige zonnepanelen.
- Indien dit niet kan, een andere omvormer aanschaffen met +3-4 panelen (mits terugverdientijd redelijk is).
- De huidige omvormer zal de bottleneck zijn verwacht ik? (Goodwe GW1500-NS) Of zou deze nog twee extra panelen kunnen bedienen zonder te veel problemen?
Aan de hand van het antwoord op deze vragen wil ik verder kijken wat wijsheid is. Of de boel zo laten een kleine uitbreiding. Of het grondig opnieuw uitvoeren.
Foto's
Huidige situatie 6 zonnepanelen van 290 Wp (1740 Wp) op zuid-west (240°) (+- ∠30°)Type*: DMEGC DM290-M156+60BK (maat: 1650x992x35 mm):
Beschikbare (dak)ruimte
Alles binnen de witte lijntjes
Genoeg ruimte om nog een aantal extra panelen te plaatsen. Zeker 3-4 extra is geen enkel probleem.
Schaduw
Er is vrijwel (geen) schaduw buiten de 3 pijpjes op het dak.Jaarverbruik
Afgelopen jaar heb ik 1200 kWh niet zelf opgewekt.Huidige opbrengst zonnepanelen +- 1500-1600 kWh.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 x 25AEr hangt momenteel een Goodwe GW1500-NS voor de 6 reeds aanwezige zonnepanelen.
Budget en doel
Huidige netto verbruik richting de 0 kWh brengen, maar zou het huidige systeem (goedkoop) met 2 panelen uitgebreid kunnen worden dan zou dat ook een optie zijn.Wie gaat het project uitvoeren
Zelf.Bijhouden van data
Graag mogelijkheid om uitlezen van data, de huidige Goodwe app voldoet.Reeds verkregen offertes
Nog geen aangevraagd, zelf leggen.Regio
Kop van OverijsselHuidige ideeën
- Systeem uitbreiden met 2-4 extra panelen (op de huidige omvormer) indien mogelijk.- Indien dit niet kan, een andere omvormer aanschaffen met +3-4 panelen (mits terugverdientijd redelijk is).
Advies
- Moet ik kijken richting een geheel nieuwe installatie? (niet direct de voorkeur) of is de huidige situatie ook relatief goedkoop nog wat verder te upgraden.- De huidige omvormer zal de bottleneck zijn verwacht ik? (Goodwe GW1500-NS) Of zou deze nog twee extra panelen kunnen bedienen zonder te veel problemen?
Aan de hand van het antwoord op deze vragen wil ik verder kijken wat wijsheid is. Of de boel zo laten een kleine uitbreiding. Of het grondig opnieuw uitvoeren.