Toon posts:

Uitbreiden zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:10
Momenteel heb ik zes zonnepanelen op mijn dak liggen. Deze waren bij aankoop van de woning reeds aanwezig. Door het thuiswerken is mijn energieverbruik omhoog gegaan, daarom ben ik mijn opties in kaart aan het brengen om het huidige systeem uit te breiden.
Foto's
Huidige situatie 6 zonnepanelen van 290 Wp (1740 Wp) op zuid-west (240°) (+- ∠30°)
Type*: DMEGC DM290-M156+60BK (maat: 1650x992x35 mm):
Beschikbare (dak)ruimte
Alles binnen de witte lijntjes ;)
Genoeg ruimte om nog een aantal extra panelen te plaatsen. Zeker 3-4 extra is geen enkel probleem.

Schaduw
Er is vrijwel (geen) schaduw buiten de 3 pijpjes op het dak.
Jaarverbruik
Afgelopen jaar heb ik 1200 kWh niet zelf opgewekt.
Huidige opbrengst zonnepanelen +- 1500-1600 kWh.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 x 25A
Er hangt momenteel een Goodwe GW1500-NS voor de 6 reeds aanwezige zonnepanelen.
Budget en doel
Huidige netto verbruik richting de 0 kWh brengen, maar zou het huidige systeem (goedkoop) met 2 panelen uitgebreid kunnen worden dan zou dat ook een optie zijn.
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf.
Bijhouden van data
Graag mogelijkheid om uitlezen van data, de huidige Goodwe app voldoet.
Reeds verkregen offertes
Nog geen aangevraagd, zelf leggen.
Regio
Kop van Overijssel
Huidige ideeën
- Systeem uitbreiden met 2-4 extra panelen (op de huidige omvormer) indien mogelijk.
- Indien dit niet kan, een andere omvormer aanschaffen met +3-4 panelen (mits terugverdientijd redelijk is).
Advies
- Moet ik kijken richting een geheel nieuwe installatie? (niet direct de voorkeur) of is de huidige situatie ook relatief goedkoop nog wat verder te upgraden.
- De huidige omvormer zal de bottleneck zijn verwacht ik? (Goodwe GW1500-NS) Of zou deze nog twee extra panelen kunnen bedienen zonder te veel problemen?

Aan de hand van het antwoord op deze vragen wil ik verder kijken wat wijsheid is. Of de boel zo laten een kleine uitbreiding. Of het grondig opnieuw uitvoeren.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:11
Als je tegen aftoppen kan en er ook tegen kan dat de nieuwe panelen hoger en breder zijn dan kun je tot maximaal 6 panelen bijleggen op de bestaande omvormer. Uiteraard kan 2 erbij zonder gedonder op dezelfde omvormer.

Alles je goed zoekt kun je op marktplaats een goodwe 2500xs of ns of een 3000 XS/NS kopen voor rond de 250 euro. Vervolgens zet je je 1500 voor 150 euro te koop. Kost dan lang zo veel centen niet.

Dan nog een installateur vinden die het voor je wil doen, dat zal het duurste zijn

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:59

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Waarom maar 2-4 panelen bijleggen als je het toch zelf gaat doen en je ruimte zat hebt? Ik zou zoveel mogelijk plaatsen als je budget toelaat. De teruglevertarieven zijn momenteel idioot hoog (46ct/kWh) dus de terugverdientijd is ook erg kort.

Vervolgens een lucht-lucht warmtepomp ('airco') laten plaatsen en maandelijks lachen om je energierekening.

Teken de boel maar eens in met https://www.sunnydesignweb.com even het typenummer van je huidige panelen invoeren en dan kun je mooi kijken hoeveel je kwijt zou kunnen als je het hele dak vol zou willen leggen.

[Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 06-02-2022 21:01]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• RobertowNL
ThinkPad schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:57:
Waarom maar 2-4 panelen bijleggen als je het toch zelf gaat doen en je ruimte zat hebt? Ik zou zoveel mogelijk plaatsen als je budget toelaat. De teruglevertarieven zijn momenteel idioot hoog (46ct/kWh) dus de terugverdientijd is ook erg kort.
Vervolgens een lucht-lucht warmtepomp ('airco') laten plaatsen en maandelijks lachen om je energierekening.
Zeker ook een goede toevoeging. Al dan niet direct.
Teken de boel maar eens in met https://www.sunnydesignweb.com even het typenummer van je huidige panelen invoeren en dan kun je mooi kijken hoeveel je kwijt zou kunnen als je het hele dak vol zou willen leggen.
Afgelopen weekend even lopen spelen, en ik kan zo'n 13-15 van de huidige panelen kwijt op mijn dak.
Dat komt ook uit Sunnydesign. Nieuwe(re) panelen zijn ietsjes groter, maar daar is zover ik zie genoeg ruimte voor.

Wat voor panelen passen er goed/het beste bij de huidige panelen. Kom ik weg met zoiets Of is het zonde om rendement in te leveren en zal ik de huidige opstelling helemaal af moeten schrijven?

• RobertowNL
Een tweetal offertes ontvangen.

Besloten om de huidige installatie zelf te verwijderen & het leggen van de nieuwe installatie over te laten aan de installateur.

Daarvoor de volgende offertes ontvangen:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik neig sterk om voor de eerste offerte te gaan. Zeker inclusief de nieuwe meterkast denk ik dat dit een prima keuze is. Zijn er dingen die ik daarbij over het hoofd zie?
Legplan is ongeveer geworden zoals ik hem ook hierboven uitgetekend heb.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:00
Beide zijn netjes, maar de eerste is gewoon netjes. Zeker ook op de kosten van de meterkast met knap merk componenten.

Ik zou alleen een 3 fase omvormer pakken... 5kW op 1 fase is een hoger risico op uitval door hoge netspanning.
De omvormer scheelt slechts 250 euro; en misschien dat er wat bij komt op bekabeling/werkschakelaar/etc.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• RobertowNL
Ronald schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:35:
Beide zijn netjes, maar de eerste is gewoon netjes. Zeker ook op de kosten van de meterkast met knap merk componenten.

Ik zou alleen een 3 fase omvormer pakken... 5kW op 1 fase is een hoger risico op uitval door hoge netspanning.
De omvormer scheelt slechts 250 euro; en misschien dat er wat bij komt op bekabeling/werkschakelaar/etc.
'probleem' daarbij is dat ik maar een 1 fase aansluiting heb. Dan zal ik deze ook nog moeten laten aanpassen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
Gelijk maar regelen dan, de 3 fase groepenkast komt er toch al volgens de offerte ;-)
(Kosten aan netbeheerder mogen mee in btw teruggave, mooi moment ervoor dus)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• RobertowNL
Ronald schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:44:
Gelijk maar regelen dan, de 3 fase groepenkast komt er toch al volgens de offerte ;-)
(Kosten aan netbeheerder mogen mee in btw teruggave, mooi moment ervoor dus)
Bedankt, direct even contact gehad en ondertussen ook daarvoor de nieuwe offerte ontvangen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu zegt Solis als merk mij niet direct erg veel. Het lijkt zo op het eerste gezicht ook wel een redelijk merk?

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• RobertowNL
@ThinkPad @Ronald @
Nogmaals dank voor het meedenken. Zojuist zijn ze geplaatst. Op naar terugleveren met 59 cent.

[Voor 21% gewijzigd door RobertowNL op 19-05-2022 14:28]

• Ronald
@RobertowNL Altijd mooi om het resultaat te zien *O*

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:15
RobertowNL schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:27:
@ThinkPad @Ronald @
Nogmaals dank voor het meedenken. Zojuist zijn ze geplaatst. Op naar terugleveren met 59 cent.
[Afbeelding]
Mooi werk! Hoe zit dat met die terugleververgoeding? Das toch maar 7 cent ofzo toch als je meer teruglevert dan verbruikt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertowNL
Stokertje schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:12:
[...]

Mooi werk! Hoe zit dat met die terugleververgoeding? Das toch maar 7 cent ofzo toch als je meer teruglevert dan verbruikt?
Zie dit topic:
Het grote terugleververgoeding topic

• RobertowNL
Ronald schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:00:
@RobertowNL Altijd mooi om het resultaat te zien *O*
Nu de panelen enige tijd liggen valt mij iets op, hij lijkt af te toppen op 5.44KW.
Is er gemakkelijk te zien hoeveel last/verlies ik hier van heb?

Het aftoppen lijkt al redelijk vroeg op de dag te beginnen, vandaag bijvoorbeeld is dit het geval vanaf 11:30 (als er niet een wolkje voor de zon schuift).

Edit:

Zeker als ik kijk wat het prijsverschil is tussen een 5K en 6K omvormer, begin ik te twijfelen.
https://www.zonion.nl/web...mvormers/solis-s5-gr3p5k/
https://www.zonion.nl/web...mvormers/solis-s5-gr3p6k/

Het verschil is hier nog geen 20 euro, dat is nog geen 40kWh om de aftop om terug te verdienen :+

[Voor 27% gewijzigd door RobertowNL op 02-06-2022 14:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
Vandaag is de eerste dag in 10 maanden dat hij bij mij langer dan een paar minuten op aftop stond. Bij mij wat ik kon zien tussen 0 en 100W voor een uur...

Dat verschil van 0,05-0,1 kWh had ik toch voor 2,5-5ct kunnen verkopen ;-)

Rendementscurve van de Solis kan anders zijn dan SMA...

Maar op de SMA 6.0 zou je onder de streep - ondanks de aftop - minder opwekken.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee