Persoonlijke Privacy Topic

Pagina: 1 2 ... 18 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Het idee achter dit topic is het maken van een algemene plaats om nieuwtjes, info en tips over persoonlijke privacy te delen. Bijvoorbeeld info over: software die de privacy wel/niet schendt, browser plugins om tracking te voorkomen, hoe om te gaan met medische gegevens, Facebook, het wel/niet afgegeven van je passport voor een kopie etc.
Omdat dit een breed onderwerp is en het meerdere GoT forums kan beslaan, zie ik het liefst een apart forum komen over privacy, maar mogelijk is daar te weinig interesse in, vandaar dit topic.
Subtopics:

Inleiding

In dit topic wordt onder "privacy" verstaan: het beschermen van je persoonlijke gegevens. Daarbij moet je niet alleen denken aan veel gebruikte algemene informatie als NAW-gegevens (naam, adres, woonplaats), email en telefoonnummer, maar ook gevoeligere informatie als geboortedatum, bsn-nummer, religie, opleiding, werkgever, lijst van relaties, lijst van vrienden, lijst van familie, medische gegevens, erfelijke aanleg op ziekten, medisch risico, seksuele voorkeur/gedrag, fysieke fitheid, huidige GPS locatie, vakantielocaties, verslavingen, uitgaansgedrag, strafblad, inkomen, financiele gedrag, winkelgedrag, creditgegevens, interesses, pasfoto enz.

Veel mensen hoor je zeggen "ik heb niets misdaan, ik heb niets te verbergen". Hoeveel en of je behoefte hebt aan privacy, is meer een filosofische en psychologische discussie. Een narcist die dagelijks pikante selfies op Facebook plaatst, zal er anders tegen aan kijken (tenzij de pikante selfies leiden tot een stalker) dan bijvoorbeeld een leraar die geen zin heeft in telefoontjes van boze ouders (van gezakte leerlingen) op het privéadres. Hetzelfde geldt voor een politieagent met kinderen, die vanwege zijn werk vijanden heeft gekregen.
Maar ook als je geen vijanden hebt, kan het belangrijk zijn om je privacy te beschermen. Zo is het niet verstandig om publiekelijk direct vakantiefoto's te plaatsen op social media terwijl je nog op vakantie bent. Inbrekers maken daar namelijk gebruik van.

De bovenstaande voorbeelden zijn echter nog vrij licht op het gebied van privacy. Het kan ook gevoeliger, voorbeelden:
  • Wat als je een erfelijk verhoogd risico hebt op bepaalde ziekten, verzekeraars deze informatie in handen krijgen, en op basis daarvan jou een aanvullende zorgverzekering preventief weigeren.
  • Wat als criminelen weten dat jij bepaalde waardevolle spullen verzameld, recent hebt aangeschaft, of geërfd hebt.
  • Wat als een extremistische organisatie een lijst van honderdduizenden homoseksuele Nederlanders in handen krijgt, inclusief NAW gegevens.
  • Wat als jij, je naasten of je kinderen gepest worden, en persoonlijk informatie terecht komt bij de pesters.
  • Wat als je je zeer kritisch hebt uitgelaten over Poetin, maar graag naar Rusland op vakantie wilt.
  • Wat als je ongeadresseerde brievenbusreclame haat, maar bedrijven er achter zijn gekomen wat je interesses zijn, en op basis daarvan je geadresseerde reclame gaan toesturen.
  • Wat als je een huis wilt huren, en de verhuurder op basis van het gehad hebben van een alcohol verleden, religie, of misschien wel je vriendenlijst, jou weigert.
  • Wat als bewakingspersoneel in een dure winkel jou extra gaat volgen omdat het bewakingssysteem automatisch aangeeft dat jij de producten in de winkel niet kan betalen op basis van je inkomen/uitgave-gedrag.
  • Wat je vriendin/vrouw al 3 jaar zwanger probeert te worden, en haar werkgever via een eenvoudig schermpje al pratende tijdens een mogelijke contractverlenging, dat in één keer op kan vragen op het scherm?
  • Wat als je een vastcontract gaat krijgen, maar de werkgever via slechts één muisklik kan inzien dat je een verhoogd risico hebt erfelijke ziekten en op vroegtijdig overlijden.
  • Wat als criminelen al deze gegevens van jou in handen hebben, en dit dreigen online te publiceren tenzij er 200 euro wordt betaald, als een soort ransomware.
En zo zijn er nog tal van voorbeelden te bedenken.

Een bekend voorbeeld dat in 2012 in de VS het nieuws haalde was: een vader die er achter kwam dat zijn minderjarige dochter zwanger was, doordat ze thuis reclamefolders over babyproducten bezorgd kreeg. De winkelketen waar de dochter namelijk aankopen deed (zonder zwangerschaps/baby producten te kopen), kwam er namelijk via geautomatiseerde analyses op haar aankoopsdrag achter dat ze zwanger moest zijn, en begon haar daarom alvast reclamefolders over babyproducten toe te sturen. (Zwangere vrouwen zorgen namelijk voor veel omzet.) YouTube: How Target uses habits in its stores (from The Power of Habit by Cha...

Het lijkt een ver van mijn bed show, je hebt op Internet toch immers nooit dergelijke informatie vrijgegeven?
Toch geeft haast elke internetgebruiker onbewust persoonlijke informatie van zich vrij door simpelweg alleen maar webpaginas te bezoeken, onafhankelijk of dat via een zoekmachine als Google gaat. Deze bezoekingen worden verzameld door bedrijven, de datahandelaren. Van deze bedrijven heb je meestal nooit direct contact gehad of zelfs van gehoord. De datahandel wordt dan soms ook wel als 'de grootste industrie waar niemand van gehoord heeft' gezien.
Datahandelaren verzamelen gegevens van je zodra je het Internet gebruikt, bijv. op een PC/mobiel door te surfen, of door het gebruik of het geïnstalleerd hebben van apps. Datahandeleren slaan deze informatie permanent op, en proberen gegevens van je te koppelen (al dan niet met een redelijke nauwkeurigheid), bijvoorbeeld het koppelen van je mobiel met de PC, je PC op je werk etc. Zodat er steeds meer over je bekend wordt.
Vervolgens verhandelen ze deze data met andere handelaren en derden. Omdat het gaat om grote hoeveelheden gevoelige en waardevolle gegevens, wordt er regelmatig ingebroken bij de datahandelaren, door criminelen, waardoor gevoelige gegevens op darknet markten terecht kunnen komen.

Informatiebronnen/nieuws over privacy

Private browsing

Dit onderwerp is opgesplitst naar: Private Browsing

Data broking / Datahandel

Software

Identiteitsfraude

Overig

[ Voor 214% gewijzigd door Cyb op 02-11-2023 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Staan ABP en Ghostery er niet om bekend dat ze tegen betaling ook ads door laten?

Ik dacht dat ik met ABP gestopt was na een artikel dat ze surfgedrag bijhielden. Kan het alleen zo snel niet vinden.

Ook een mooie addon voor Chrome is Privacy Badger van de EFF. Houd een enorme berg tracking troep tegen :)
Tweakers is gelukkig heel netjes qua gebruik van tracking cookies volgens privacy badger :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:12

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Plugins zoals NoScript zijn ook wel prettig. Verder vind ik het onderwerp nogal breed. Is dit bewust zo gekozen?

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

sapphire schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 07:56:
Staan ABP en Ghostery er niet om bekend dat ze tegen betaling ook ads door laten?
Adblock Plus zeker, die hanteren whitel;ists van reclamemakers die (tegen betaling) niet geblokkeerd worden door ABP. Zie nieuws: AdBlock Plus-dev biedt makers iOS-adblockers geld om zijn whitelist t... bijvoorbeeld :)

Van Ghostery weet ik het zo 1-2-3 niet.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:00
...maar met 1 vinkje in ABP heb je ook die non-intrusive adds geblocked.

Lijst van toegestane domains/adds kan je hier vinden en is trouwens best lang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-05 23:03

Deathchant

Don't intend. Do!

Bih Ghostery moet je ook actief instellen dat je alle cookies/trackers wilt blocken. Staat default niet aan. ABP moet je ook een vinkje uitzetten van "allow non intrusive ads" o.i.d.

NoScript is idd een goeie en ik gebruik zelf nog Disconnect, BLUR (voorheen DoNotTrackMe) en https everywhere.
Volgens mij moet je toch ook al iets van een VPN en/of proxy gebruiken om je IP adres wat moeilijker achterhaalbaar te maken. Een lijst van goeie VPN''s heeft iemand ooit al eens in een topic gepost, dus volgens mij heeft dit topic een behoorlijke relatie met dat ene topic.

Dit topic is idd erg breed want je kunt ook de volgende dingen aanhalen:
- OV chipkaart -> anonieme OV chipkaart
- Al die supermarkt bonuskaartjes waar je korting op je boodschappen krijgt (in ruil voor inzage in je koopgedrag dat gelinkt wordt aan je adres + persoonsgegevens)
- "Kopietje paspoort" wat veel non-overheids instanties tegenwoordig al van je vragen (wettelijk gezien mag je dat weigeren)
- Pinnen in winkels (je bank weet je koopgedrag)
- WiFi tracking door winkels waarbij je WiFi signaal van je smartphone gemonitord wordt
- Social media en de onderliggende links naar je persoonlijke gegevens (Facebook -> Gmail -> Android telefoon -> Lijst met contacten, sms, aantal apps, gebelde nummers e.d.)

Dus de list goes on and on...

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
BadpunK schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 08:39:
Plugins zoals NoScript zijn ook wel prettig. Verder vind ik het onderwerp nogal breed. Is dit bewust zo gekozen?
en @Deathchant

Het is inderdaad een erg breed onderwerp. Ik heb het idee dat mensen die om hun privacy geven, vaak geinteresseerd zijn in alle noodzakelijke onderwerpen daar over. Het gebruik van een topic-tag als "privacy" is te onoverzichtelijk. Een apart forum zou het mooiste zijn, maar trekt mogelijk te weinig bezoekers. Een oplossing is iets als een overzichtstopic als deze.
Ik vermoed dat een groot deel van de discussie zal gaan over adblockers, wat discussie over andere noodzakelijke onderwerpen kan ondersneeuwen.
Een optie is om in dit topic te linken naar andere discussie topics, maar dat zorgt misschien weer voor onderbelichting van het overzichtstopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Is toch niet verkeerd om dit breed te houden. Kun je elkaar tips geven bijvoorbeeld.

Over wifi tracking: bij mij staat standaard alles uit qua wifi, GPS en bluetooth. Als een winkel het expliciet vermeld gooi ik wifi met Chainfire's Pry-fi aan >:)

En qua bonus kaarten, hier in de lokale AH gewoon een kaart gekregen zonder te registreren dus succes met dat volgen :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik gok dat je wel eens pint als je een bonuskaart gebruikt? Ik 'vergeet' hem altijd. Vroeger haalde ik elke maand een nieuwe en liet die dan in de trein liggen.

Tegenwoordig boeit het me iets minder.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:26

Speedmaster

Make my day...

sapphire schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 11:47:
En qua bonus kaarten, hier in de lokale AH gewoon een kaart gekregen zonder te registreren dus succes met dat volgen :)
Meteen voor jou dan maar meteen1, je rekent zeker wel af met je PIN pas bij de AH......

Edit: Boudewijn was net iets sneller

[ Voor 5% gewijzigd door Speedmaster op 09-07-2016 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:52
Hier twee sites handig voor torrents:
- http://www.pobralem.pl laat je zien of je IP gekoppeld is aan het downloaden van gecopyright materiaal.
- http://john.bitsurge.net/public/biglist.p2p.gz is een blocklist
Verder kun je in je client encryptie requiren om het meeluisteren te blokkeren.

Voor browsen gebruik ik Firefox+Self Destructing Cookies(+uBlock0). Hiermee heb je geen gezeur dat sommige sites niet werken, maar toch wis je elke keer de tracking cookies dus valt het effectief tegen om je te tracken. Expire history by days kun je ook gebruiken om de database van bezochte sites klein te houden.
Boudewijn schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 11:56:
Ik gok dat je wel eens pint als je een bonuskaart gebruikt? Ik 'vergeet' hem altijd. Vroeger haalde ik elke maand een nieuwe en liet die dan in de trein liggen.

Tegenwoordig boeit het me iets minder.
Ik wisselde nog wel eens met vrienden van kaart. En vond er ook weleens een. En soms kun je de cassiere lief aankijken ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Brent op 09-07-2016 12:14 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

sapphire schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 11:47:
Zolang je maar iedere keer dezelfde kaart gebruikt maakt het de AH niet uit. Ze zijn niet echt geinteresseerd in je naam of adres, het gaat om de patronen in je koopgedrag.

Ik heb geen kaart maar 9/10 keer krijg ik wel bonuskorting zonder er om te vragen. Als ik zegt dat ik er geen bij me heb tikken ze meestal zelf eentje in. Als ze dat niet direct doen dat treuzel ik een beetje met het inpakken van m'n boodschappen voor ik ga betalen. Veel kassameisjes lijken uit verveling dan maar een code in te voeren.

[ Voor 29% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 09-07-2016 12:18 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
In mijn omgeving een veelgebruikte methode voor privacy bewaking is het aanleggen van een geboortedatum register voor abonnementen. Dus bij elk abonnement wordt er een andere geboortedatum opgegeven en zodra er weer gebeld dient te worden met de betreffende helpdesk wordt in bijv. KeePass weer opgezocht welke geboortedatum er was opgegeven. Ook om identiteitsfraude te voorkomen en om koppeling op naam / geboortedatum te vermijden.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 99% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 10:37 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Goede start, maar ik mis het belangrijkste element. Gedrag van de mensen zelf.
Grootste pc virus zit immers voor het beeldscherm. Ongelofelijk om te zien hoe makkelijk mensen informatie weggeven op het moment dat er naar gevraagd word.
Voorbeeldje is het vragen naar een email adres bij een contante verkoop. Totaal niet relevant voor een dergelijke transactie en alleen bedoeld voor reclame doeleinden. Ik denk dat 99.9% hem simpelweg geeft. Als ik weiger word ik vaak aangekeken met een blik van "hoezo, je wilt je emailadres niet geven?"

Maar ook tweakers doet er hard aan mee, die vinden namelijk al die dingen in je startpost niet leuk. Dat kost namelijk reclamecentjes. Zelfs als je een betaald abbo hebt, blokkeren nog steeds bepaalde acties. Exact de reden dat ik geen abbo heb hier.

En dat zie je in meer en mindere mate bij veel websites, jou privacy is veel waard, maar niet de inkomsten van desbetreffende site.

Ik zal dus ook mijn muren zo hoog mogelijk proberen te houden.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-05 19:18

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tipjes voor als je een keer wordt gevraagd om een kopie identiteitsbewijs of rijbewijs af te geven.
  • Je hebt sowieso het recht om dit te weigeren. Probleem is dat je dan vaak niet veel verder komt. Maar blindelings akkoord gaan is ook niet nodig.
  • Schrijf minimaal op de kopie waarvoor deze gebruikt wordt. Bijvoorbeeld "Deze kopie is gemaakt op $datum t.b.v. $reden en mag alleen daarvoor worden gebruikt" Schrijf hierbij over de kopie heen!
  • Als je verder wilt gaan: Maak met een zwarte stift je pasfoto onbruikbaar op de kopie. Net als je BSN nummer. Die hebben ze nergens voor nodig. Desnoods maak je een voorbereide kopie waarbij je zelf de foto en BSN hebt verwijderd.
  • Neem de kopie weer mee!. Ze hebben hem verder nergens voor nodig.
Er zijn overigens ook handige apps die je daarin kunnen ondersteunen:
Google Play: KopieID

Overigens leuk filmpje over identiteitsfraude: YouTube: See how easily freaks can take over your life

[ Voor 16% gewijzigd door Equator op 09-07-2016 13:03 ]

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 10:37 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Equator schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 12:55:
Tipjes voor als je een keer wordt gevraagd om een kopie identiteitsbewijs of rijbewijs af te geven.
  • Je hebt sowieso het recht om dit te weigeren. Probleem is dat je dan vaak niet veel verder komt. Maar blindelings akkoord gaan is ook niet nodig.
  • Schrijf minimaal op de kopie waarvoor deze gebruikt wordt. Bijvoorbeeld "Deze kopie is gemaakt op $datum t.b.v. $reden en mag alleen daarvoor worden gebruikt" Schrijf hierbij over de kopie heen!
  • Als je verder wilt gaan: Maak met een zwarte stift je pasfoto onbruikbaar op de kopie. Net als je BSN nummer. Die hebben ze nergens voor nodig. Desnoods maak je een voorbereide kopie waarbij je zelf de foto en BSN hebt verwijderd.
Het lastige is hier echter dat typisch de mensen die hierom vragen hotels/campings in Zuid-Europa zijn, die toch al niet echt voorop lopen met zulke issues, en doodleuk elk excuus zullen aanwenden je niet verder te helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
Verder vind ik wat je post nogal een dooddoener. Ja joh, je moet je privé gegevens niet weggeven. Is het heus ja? Wauw, nooit geweten. |:(
Je zou je verbazen over hoeveel mensen dit blijkbaar niet in de gaten hebben.
n dat geval, als we jouw tips toepassen, zet de PC maar uit, sluit jezelf op en kom niet meer buiten.
Over een dooddoener gesproken en waar zie je precies dat ik aangeef dat je je maar in de kelder moet opsluiten en de sleutel weggooien?

Het enigste wat ik aangeef is dat menselijk gedrag een belangrijke factor is en dat mis ik in de startpost.

Samen met gedrag van websites inclusief tweakers. Je mag wel reclame blokken, alleen niet onze site.
En dat heb ik gedaan omdat het eigenlijk alle suggesties voor veiligheid van de startpost teniet doet als je alles gaat whitelisten.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-05 19:18

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Brent schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 13:14:
[...]

Het lastige is hier echter dat typisch de mensen die hierom vragen hotels/campings in Zuid-Europa zijn, die toch al niet echt voorop lopen met zulke issues, en doodleuk elk excuus zullen aanwenden je niet verder te helpen.
En dat maakt het lastig ja. En dan hebben we het niet over het feit dat dergelijke bedrijven ook niet heel verstandig omgaan met dergelijke gegevens.. Je kopie ligt dan gewoon op de stapel, open en bloot. Ideaal als je iemand zijn identiteit wilt stelen :)
arbraxas schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 13:14:
[...]

Samen met gedrag van websites inclusief tweakers. Je mag wel reclame blokken, alleen niet onze site.
En dat heb ik gedaan omdat het eigenlijk alle suggesties voor veiligheid van de startpost teniet doet als je alles gaat whitelisten.
Laten we deze discussie niet hier ook nog eens ophalen. Die loopt in Lieve Adjes al vaak genoeg. Er is daar voldoende over geschreven. Je bent het er mee eens of niet.

Maar, de menselijke aard hierin is wel belangrijk. Dat klopt. Volgens mij is dit topic juist bedoeld om de mensen (vooral tweakers nu) hierop te wijzen.

[ Voor 37% gewijzigd door Equator op 09-07-2016 13:19 ]

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Daarom laat ik ook meestal mijn rijbewijs zien / kopieren.
Voor echt officiele dingen als leningen etc voldoet dat niet. Laatst nog gedaan bij een cursus. Die moesten zonodig een kopie vanwege "fraude". Voor een flutcursus nergens voor nodig, dus moesten ze maar akkoord gaan met het rijbewijs of geen cursus en geen cursusgeld voor hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
arbraxas schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 13:20:
Daarom laat ik ook meestal mijn rijbewijs zien / kopieren.
Rijbewijzen zijn echter alleen in NL en DE officiële identificatie documenten. Daarbuiten wordt het vaak geweigerd als geldig bewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Rijbewijs is in elk geval in Nederland geen officieel identificatie document. Dat het vaak word geaccepteerd is wat anders. Maar een hypotheek ga je niet krijgen op het tonen van je rijbewijs. (Even los van alle financiele geneuzel).

Dat is ook mijn punt, ze kunnen het niet zo misbruiken als een paspoort.

[ Voor 14% gewijzigd door arbraxas op 09-07-2016 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
arbraxas schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 13:23:
Rijbewijs is in elk geval in Nederland geen officieel identificatie document.
Dat is het wel, echter inderdaad vaak wordt het niet zo gezien voor zaken buiten politie en hotels.

Nederland regelt het sowieso raar, het is (geloof samen met DE) dat je je verplicht je te kunnen identificeren zonder een ID (gratis of tegen weinig) aan te bieden. Er is hier wel een ID, maar daar moet je voor dokken, waar je hem in de rest van Europa (terecht) gratis of tegen drukkosten krijgt, je moet je immers kunnen identificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Belangrijke is voor mij ook de afweging van voor- en nadelen. Je privacy wordt geschaad. Punt. Vraag is wat je acceptabel vindt en wanneer de nadelen van privacybescherming te hoog worden. Ik leef niet off the grid en ga wel de deur uit (dus wordt op camera's opgenomen). Ik ga internet op, "zelfs" met een OS & browser die ik morgen weer gebruik, betaal elektronisch, etc. Simpelweg omdat de alternatieven met te veel geld en/of moeite kosten.

Om dezelfde reden blokkeer ik geen ads van sites waar ik vaker kom (en geen abo heb of anderszins betaal). Het is of meer privacy, of op termijn bestaat de site niet meer.

Iets dergelijks geldt ook voor de virusscanners: natuurlijk staat in de AV van virusscanners dat URL's, data en files naar de maker kunnen gaan: daar wordt gescand. Vraag is alleen welke leverancier ik de data toevertrouw. (En welke settings ik inschakel: bijv is de URL-scan uit te schakelen). Ook mijn OS-maker vertrouw ik (Apple, Microsoft, en RedHat, Intel, IBM en vele onbekenden die committen op Linux). Immers is hen controleren me te duur en ik heb geen zin een air gapped computer te gebruiken.

Desalniettemin is er wel heel wat te doen om mijn 'fysieke' leven (niet stomdronken met blote piem0l over straat lopen, geen schone kopie paspoort maken, etc.) en digitale leven (devices voldoende hardenen, beveiligen, opletten wat ik op internet verspreid, etc.)
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 12:15:
Zolang je maar iedere keer dezelfde kaart gebruikt maakt het de AH niet uit. Ze zijn niet echt geinteresseerd in je naam of adres, het gaat om de patronen in je koopgedrag.

Ik heb geen kaart maar 9/10 keer krijg ik wel bonuskorting zonder er om te vragen. Als ik zegt dat ik er geen bij me heb tikken ze meestal zelf eentje in. Als ze dat niet direct doen dat treuzel ik een beetje met het inpakken van m'n boodschappen voor ik ga betalen. Veel kassameisjes lijken uit verveling dan maar een code in te voeren.
offtopic:
Of de kassajuf verdient zo airmiles voor zichzelf. Good for them. Maar hier is dus de afweging een beetje meer privacy vs een beetje meer geld.

En bij een paspoort-kopie is de afweging privacy vs een andere camping of autoverhuurder gaan zoeken, de opdracht krijgen van de klant, etc.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
bij zwartrijden in het openbaar vervoer
Blijkbaar mag je ook zwartrijden met een rijbewijs ;p

Maar daar is nogal wat veranderd waar het rijbewijs geldig voor is. Zelfs financiele dingen en notaris. Volgende keer dus maar weigeren of een compleet onbruikbare kopie afleveren.

https://rijbewijs.nl/iden...iceren-met-het-rijbewijs/
Mooi lijste wat je waarvoor gebruiken mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
JCE schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 12:46:
[...]
De tool blokkeert bovendien een heleboel trackers. Erg relaxed en wellicht iets voor de OP.
Hier ook geprobeerd in een VM (Ubuntu) maar het blokkeerde mij teveel.
Een link aanklikken op Twitter werkte niet meer omdat de redirect geblokkeerd werd bijv.

Of m'n vriendin zat 30s tegen een zwart scherm aan te kijken op YouTube voordat het filmpje begon. De reclame werd dus geblokkeerd, maar voor de user experience was het niet goed. Ik merkte zelf, en kreeg van mijn vriendin, teveel klachten en heb Pi-hole dus maar weer uit m'n netwerk gehaald. Nu maar gewoon uBlock Origin in m'n browser en die laat ik rommel in de browser blokkeren.

Grote verschil is dat je met uBlock ook alleen één vervelende <div> kunt blokkeren, terwijl je met Pi-hole alleen een heel domein kunt afblokken, nogal rigoreus. Ook kun je Pi-hole niet simpel even uitzetten en de pagina herladen, wat bij een adblocker wel kan.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 09-07-2016 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Wat ik zelf er nog bij gebruik is Peerblock.
Die heeft het voordeel dat het geen plugin is voor een browser en dus voor alle verbindingen van je pc van toepassing is.

Zet je hem op nogal aggresief blokken dan kun je het verhaal van Thinkpad hierboven krijgen en begint het vrouwtje wat te zagen ;p

Ik vind het een perfecte toevoeging, zeker als je nog wel eens een torrentje draaien hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
hier werkt pi-hole eigenlijk geheel prima, alleen doubleclick werkt niet (deze zie ik nog wel eens voorbij komen op tweakers)
Oke, op Youtube duurt het soms even voordat er iets begind, daar hebben we dan weer ABP voor
die site (http://www.pobralem.pl) kende ik nog niet. blijkbaar heeft het ip adres die ik nu heb een aardig verleden :+
Ghostery is met de nieuwe versie (6.x) niet echt meer privacy vriendelijk. ik zit op de 5.4.11 versie en daar blijf ik ook! wil niet via hun website mijn lokale instellingen aanpassen...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
Hackers richten zich tegenwoordig ook op bekende Youtube kanalen door bij telecom bedrijven simkaarten proberen te bemachtigen/kapen: YouTube: Your Privacy is at Risk

[ Voor 13% gewijzigd door Cyb op 09-07-2016 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Van uBlock ontwikkelaar Raymond Hill, mis ik in de lijst uMatrix.Github link
uMatrix is te vergelijken met Noscript maar biedt een duidelijke regel/rule-set matrix.
De 'Very bare walkthrough for first time users' github pagina link
Deze extensie is m'n 1e privacy-tool voor browsen. En simpelweg om een hoop cruftdata mee te blocken.
Het is 'set and forget' maar kan aardig wat set-input vereisen.

Daarnaast kan je misschien denken aan HTTPS-Everywhere.

Zelf gebruik ik voor 'privacy'-doeleinden bijvoorbeeld ook een VPN-extensie als Zenmate, al is het maar om bijvoorbeeld tijdens het prijs vergelijken van een vliegreis op verschillende data, vervelende prijsstijgingen te vermijden.

[ Voor 26% gewijzigd door Baserk op 09-07-2016 15:37 ]

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
Heb je suggesties toegevoegd aan de OP.
Zelf gebruik ik voor 'privacy'-doeleinden bijvoorbeeld ook een VPN-extensie als Zenmate, al is het maar om bijvoorbeeld tijdens het prijs vergelijken van een vliegreis op verschillende data, vervelende prijsstijgingen te vermijden.
Begrijp ik je goed dat ze dan verschillende prijzen laten zien afhankelijk van je IP-adres? Dat zou toch wel bizar zijn eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:18

Zenix

BOE!

Ik gebruik persoonlijk pfBlocker op PfSense dat werkt prima en is redelijk vergelijkbaar met pi-hole qua functionaliteit. Na een aantal weken tunen werkt het nu al tijden prima. Verder gebruik ik nog U-Block Origin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
sapphire schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 07:56:
Ik dacht dat ik met ABP gestopt was na een artikel dat ze surfgedrag bijhielden. Kan het alleen zo snel niet vinden.
Dat heb ik nooit gelezen. Enige wat ik weet is dat ABP acceptable ads standaard aan laat staan. Maar dat is ook zo uitgeschakeld. Niet echt moeilijk.

ABP is helaas een van de weinige adblockers die IE ondersteund. Kennelijk wil niemand de moeite nemen om extensies voor IE te maken. Misschien als Edge eindelijk ondersteuning krijgt voor extensies dat mensen meer genegen zijn hun plugins om te zetten voor Edge. Het schijnt relatief eenvoudige te zijn om een Chrome plugin naar Edge om te zetten.

Vroeger had Kaspersky ook een goede adblocker in hun internet security pakket. Helaas is die de laatste jaren minder effectief geworden. Veel meuk van Google komt moeiteloos er doorheen.

Leuk voor de OP:

Voor je mobiel is het wel handig om de Opera (mini) browser te downloaden. Deze heeft een ingebouwde adblocker. Scheelt vervelende reclame en als je onderweg bent bespaart het ook data. Erg fijn om toch niet MB's zinloos te gebruiken om die irritante reclames te laden.

Je kan ook reclames blokkeren zonder adblocker: http://winhelp2002.mvps.org/hosts.htm

Nadeel is wel dat je moet rotzooien met je Hosts file en dat deze best groot wordt hierdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Cyb schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 16:02:
[...]

Heb je suggesties toegevoegd aan de OP.

[...]

Begrijp ik je goed dat ze dan verschillende prijzen laten zien afhankelijk van je IP-adres? Dat zou toch wel bizar zijn eigenlijk.
In principe zou het niet heel vreemd zijn hoor. Zo heb je ook sites waar je automatisch korting krijgt als je een tijdje op één product blijft rondhangen, het omgekeerde dus. En gezien Apple gebruikers toch geld zat hebben kunnen die ook wel wat meer betalen: http://www.ibtimes.co.uk/...ac-android-device-1474431 ;)

Echter deze specifieke vraag ik me af of het niet een hoax is gebaseerd op mensen die een aantal keer kijken, en daarna werden prijzen hoger door de normale algorithmes voor iedereen. Misschien zijn er prijsvechters die eraan hebben gedaan, maar ik heb meerdere malen voor verschillende mensen bij Ryan Air gedubbel checked, en elke keer kreeg ik exact dezelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Als searchengine kan je naast duckduckgo ook https://startpage.com/ gebruiken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02 18:50
uBlock heeft tegenwoordig toch de trackers die Disconnect ook heeft?
Is het nog zinvol om die naast elkaar te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliencowfarm
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-02 20:40

aliencowfarm

ˑ•●☻

Misschien zijn Decentraleyes en betterprivacy nog mooi toevoegingen op je lijstje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

526735

Tigertje schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 21:56:
uBlock heeft tegenwoordig toch de trackers die Disconnect ook heeft?
Is het nog zinvol om die naast elkaar te gebruiken?
In uBlock Origin moet je nog wel zelf de Disconnect trackerlijst aanzetten in de instellingen. Als jij die aanzet, iss het volgens mij niet zinvol om Disconnect er nog naast te draaien…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Als je nog eens wat munitie zoekt voor iemand die het argument "ik heb niets te verbergen" gebruikt in een discussie over privacy: https://decorrespondent.n...erbergen/6428004-ab2d5fc2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-05 20:11
Equator schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 12:55:
Er zijn overigens ook handige apps die je daarin kunnen ondersteunen:
Google Play: KopieID

Overigens leuk filmpje over identiteitsfraude: YouTube: See how easily freaks can take over your life
In onze branche (contant geld) moeten wij client onderzoek doen. En moeten wij kopieën bewaren van id-bewijzen. Andere wetten spreken dit weer tegen, maar als wij dat niet doen zijn wij strafbaar (en als we het wel doen ook, maar daar wordt niet echt naar gekeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

RedHat schreef op zondag 10 juli 2016 @ 00:34:
In onze branche (contant geld) moeten wij client onderzoek doen. En moeten wij kopieën bewaren van id-bewijzen. Andere wetten spreken dit weer tegen, maar als wij dat niet doen zijn wij strafbaar (en als we het wel doen ook, maar daar wordt niet echt naar gekeken).
Als je wettelijk bent verplicht een kopie te maken, dan mag het (begrijp ik van autoriteitpersoonsgegevens.nl).

Ik zou er als onderzochte niet zomaar aan willen meewerken als je me niet hard kunt maken dat het moet, door naar de betreffende wet & het specifieke artikel te wijzen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 16:27:
[...]

Voor je mobiel is het wel handig om de Opera (mini) browser te downloaden. Deze heeft een ingebouwde adblocker. Scheelt vervelende reclame en als je onderweg bent bespaart het ook data. Erg fijn om toch niet MB's zinloos te gebruiken om die irritante reclames te laden.
[...]
Ads zijn opzich het probleem niet, als het om privacy gaat. Het zijn de trackers.

Zelf heb ik een zeer laag vertrouwen in apps als het om privacy gaat. Veel browsers verzamelen bijvoorbeeld je internet gedrag, ook al zit er een adblocker in. Vooral een mobiele app browser wekt snel twijfels. Neem bijvoorbeeld die Opera Browser, ze verwijzen naam de privacyverklaring http://www.opera.com/privacy :
We collect data to:
Improve, debug, and maintain Opera products and services
Study and personalize user experiences
Fulfill legal requirements
Conduct business analysis and research, and marketing campaigns
Ensure better security and fraud protection
[...]

What data we collect?
The information we collect may include: personal data, for example your name, email, IP-address, location; and non-personal technical data, for example who manufactured your device, your screen's resolution, your mobile operator's region and code.
Dus al hoewel persoonlijke gegevens binnen ads gebruikt kunnen worden om ads gericher te maken, betekent het blocken van ads niet dat je persoonlijke gegevens beschermt blijven bij het bezoeken van websites. Daarom wordt er ook onderscheid gemaakt tussen ads en tracking. Maar meestal bekent het helaas (want ik ben niet tegen ads opzich) dat het blocken van trackers ook automatisch het blocken van ads betekent, want ze gebruiken meestal dezelfde technieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Wellicht interessant om een stuk over encryptie toe te voegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Cyb schreef op zondag 10 juli 2016 @ 12:34:
[...]
Vooral een mobiele app browser wekt snel twijfels. Neem bijvoorbeeld die Opera Browser, ze verwijzen naam de privacyverklaring http://www.opera.com/privacy :
Ik heb meer vertrouwen in Opera dan in de optelling van elke mogelijk tracker/stuk javascript denkbaar. Afweging dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Zelf ben ik wel privacy-minded, om de redenen die ebia al aanhaalde maar vooral ook omdat we nu in vlug tempo ons recht op privacy aan het verliezen zijn aan een oudere generatie die het gewoon niet doorheeft (want waarom zou een bedrijf niet eerlijk en oprecht zijn ?) en anderzijds aan een jonge generatie die nog helemaal niet doorhebben dat hun daden en uitspraken van nu voor altijd gearchiveerd staan online.

Een bedrijf staat sowieso niet boven de wet waar elke burger en rechtspersoon zich aan dient te houden. Doordat bedrijven in sneltempo landsgrensoverschreidend zijn gaan werken en niet hoeven te verantwoorden aan de lokale wetgeving in de meeste gevallen, staan zij echter wel boven de wet. Neem bijvoorbeeld Facebook vs Belgische Privacycommissie: als reactie sluit Facebook de toegang af van niet-aangemelde bezoekers, maar ze gaan gewoon door met het data-minen verzamelen van gegevens van iedereen die een Facebook knopje op een website tegenkomt. Waarom moet dat bedrijf geen verantwoording afleggen ?

Media Markt en andere ketens tracken je locatie in hun winkels en vragen je zonder schaamte je eID (in België) aan de kassa. Handig om koopgedrag meteen aan een unieke identiteit te koppelen. En zo zijn er nog tal van voorbeelden waar het duidelijk is dat sommige bedrijven te machtig zijn geworden en er hard misbruik van maken.

Zelf gebruik ik allerlei middelen om tracking en data-mining tegen te gaan:
- geen 3rd party cookies accepten
- ad- en malware blocking in browser
- geen privacy-schendende search engines
- ad- en malware blocking via DNS
- op publieke access points gebruik maken van een VPN
- geen kortings- of klantenkaarten
- niet automatisch wifi-netwerken joinen op mobile devices
- sociale netwerken vermijden
- voorkeur geven aan Europese data-storage
- etc.

Nu is dit geen bubbel van veiligheid en het is een utopie om zelfs het meeste tracking, profiling en logging tegen te gaan, maar ik zal tegen de stroming in blijven zwemmen om te vechten voor het recht op privacy en het verbannen van het automatisch en publiekelijk profileren. Ik ben nog vrij jong maar oud genoeg om een tijd te hebben gekend waar een bedrijf jouw respect moest verdienen en je geen slaaf was van dat bedrijf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Mijn grote probleem met privacy is dat het initiatief verlegd is. Als privacy-minnend persoon moet je steeds meer tijd besteden aan je privacy. Je moet bijhouden welke software nuttig is, en welke gekraakt is, je moet je verdiepen in zaken als Keepass. Je moet bijhouden wie je welke data geeft.

Als het niet je hobby is, is het een bijbaan om te zorgen dat je een beetje anoniem kunt blijven. Een gemiddeld mens heeft nog net gehoord van cookies, maar 3rd party-cookies? Een plugin? Een andere zoekengine als google? DNS? VPN? Laat staan dat je je telefoon gaat tweaken om zo min mogelijk data te lekken.

En daar gaat het mis.

Het is niet de persoon die actief actie zou moeten ondernemen om zijn privacy te beschermen, het zijn bedrijven die actief beperkt zouden moeten worden in het verzamelen van data.

Hoe de f*ck kun je van Truus de buurvrouw, je vader of neefje van 14 verwachten dat zij zich hier allemaal in verdiepen?

[ Voor 21% gewijzigd door Ardana op 14-07-2016 18:39 ]

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ard1998
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-05 19:29
Ardana schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 18:34:
Het is niet de persoon die actief actie zou moeten ondernemen om zijn privacy te beschermen, het zijn bedrijven die actief beperkt zouden moeten worden in het verzamelen van data.
Mits de persoon in kwestie toestemming geeft om de gegevens te laten verzamelen. (En dan zonder de "Als je ons geen toestemming heeft mag je ons programma niet gebruiken" regeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

En idd, niet verborgen in de kleine lettertjes van de EULA of algemene voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Zeer goede opmerking en inderdaad, je word gestraft als je een moer om je rechten geeft. Ik wil gerust voor veel diensten betalen als ze mij kunnen garanderen dat ze mijn profiel en data niet verkopen. Maar dat is tegenwoordig ook niet zo evident meer dat als je ervoor betaalt, dat er ook kritisch met je gegevens omgegaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-05 23:03

Deathchant

Don't intend. Do!

Mijn grote probleem met privacy is dat het initiatief verlegd is. Als privacy-minnend persoon moet je steeds meer tijd besteden aan je privacy. Je moet bijhouden welke software nuttig is, en welke gekraakt is, je moet je verdiepen in zaken als Keepass. Je moet bijhouden wie je welke data geeft.

Als het niet je hobby is, is het een bijbaan om te zorgen dat je een beetje anoniem kunt blijven. Een gemiddeld mens heeft nog net gehoord van cookies, maar 3rd party-cookies? Een plugin? Een andere zoekengine als google? DNS? VPN? Laat staan dat je je telefoon gaat tweaken om zo min mogelijk data te lekken.

En daar gaat het mis.

Hoe de f*ck kun je van Truus de buurvrouw, je vader of neefje van 14 verwachten dat zij zich hier allemaal in verdiepen?
Precies dit!
Ik zeg niet dat het een feit is dat overheden dit met opzet doen, maar ze creeeren wel een cultuur waarbij mensen elkáár de schuld toeschuiven. Hoevaak (ook hier op GoT) wordt er niet gezegd "zelf schuld" of "je bepaalt zelf wat je deelt, dan moet je ook niet miepen" of "beetje common sense gebruiken" en dat soort dingen. Ja, voor de gemiddelde tweaker zou je dat kunnen zeggen, maar het is gewoon absoluut niet eerlijk om deze delicate kwesties te verschuiven van grote bedrijven (vaak ook gesubsidieerd door overheden) en overheden naar de individuele burger.
Daarnaast zijn het juíst deze instanties, waar wij ons vertrouwen in leggen, die privacy op regelmatige basis schenden...en wij maar denken "nee, dat zou de overheid nooit doen, want het is de overheid".

Allemaal die opt-out dingen in plaats van opt-in, omdat overheden en bedrijven voor ons moeten bepalen wat wij gemakkelijk vinden, alleen maar zodat er meer gebruik wordt gemaakt van een dienst, terwijl toestemming en keuzemogelijkheid gewoon wegvalt. "Je kunt het toch ook uitzetten" is gewoon geen goed genoege keuze, want je weet nooit wat ze bij de eerste activatie/gebruik al verzamelen.
Nee, het hoort gewoon zo te zijn dat er een nieuwe dienst gemaakt wordt en gebruikers dienen geinformeerd te worden hoe ze deze dienst (al dan niet gratis) kunnen aanzetten.

En dat is precies waar de politiek en overheden goed in zijn: de aandacht afleiden van de daadwerkelijke verantwoordelijken, zodat ze er niks mee hoeven te doen. Mooi toch, dat mensen naar zichzelf wijzen ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dat "ik heb niets te verbergen" argument vind ik wel het meest onzinnige ooit. Je kunt dat op genoeg manieren pareren. Waar ik van baal is dat ik mijzelf moet gaan verdedigen in plaats van dat degene die iets van mij wil weten aannemelijk maakt waarom die info nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01

Klopt helemaal, en je moet haast een juridische achtergrond hebben om de kleine lettertjes allemaal te begrijpen. Bijkomend probleem van 'het internet' is dat je al snel te maken krijgt met wetgeving in diverse landen. Het is ook wel begrijpelijk dat een Amerikaanse website, die zich alleen richt op de eigen markt, bijvoorbeeld geen rekening houdt met de privacybelangen van de gemiddelde Europeaan.

Binnen bedrijven zie ik vaak dat het gaat om een spanningsveld tussen marketing en legal. Marketing wil graag de mogelijkheid hebben dergelijke data te vergaren zodat ze er 'iets' mee kunnen, legal remt vaak af maar voor de meeste type bedrijven is dit wel één van hun minste juridische zorgen. Ik heb diverse bedrijven gezien waarbij dat dan weer resulteerde in de privacy policies vaak ruimer zijn omschreven dan dat er daadwerkelijk aan informatie wordt verzameld. Dat is puur gemak, zodat niet voor elke bit of byte die aan de dataverzameling worden toegevoegd de betreffende marketingteams niet nog een keer langs legal hoeven.

Ik denk wel dat het mooi zou zijn als er een soort gedragscode of anders een soort keurmerk komt voor de inbreuk op privacy door een bepaald product of dienst. Bijvoorbeeld zoiets als bij de risico's van beleggingsproducten: https://www.afm.nl/nl-nl/...ter-ebi-downloadbestanden Afhankelijk van wat kenmerken zou je een aantal categorieën kunnen maken van 0 (geen enkele logging) tot 5 (social media met gezichtsherkenningsfunctionaliteit). Niet verbieden maar wel informeren.

Het probleem aankaarten heeft in de praktijk weinig nut. Marketing wil z'n ding doen, legal ziet het niet als een belangrijk punt om energie in te steken (of heeft ook gewoon beperkte kennis van het onderwerp). Breng je het op in een discussie dan wordt je als aluminiumhoedje weggezet (ebia in 'nieuws: Internetters kunnen beloofde snelheid nameten via door ACM a..., of neemt de betreffende organisatie nog wel de moeite om te reageren (zie verderop in die thread) maar is dat meer damage control dan daadwerkelijke actie.

Het is ook niet dat bedrijven verder een incentive hebben om netjes om te gaan met privacy. Slechts een enkele keer zie je dat het gebruikt wordt als een verkoopargument (denk aan de diverse 'veilige' online cloud storage diensten'), maar verder lijkt het niemand te boeien. Ook wetgeving verandert continue. Een provider a la XS4ALL die vroeger nog strijdlustig was en de nodige rechtszaken voerde om op te komen voor mensenrechten, zijn in feite monddood gemaakt door regelingen als de CIOT, verplichting tot het hebben van tappunten, dataretentiewetgeving, etc. Je kunt dus stellen dat overheid even hard meedoet met dit soort in met deze data-obesitas trend, daar gaat het goede voorbeeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Mooi voorbeeld van onnodige data-vergaring:

Contactformulier woningbouwvereniging

Telefonisch of per email zijn ze niet bereikbaar, en als je 'n simpele vraag hebt over wat dan ook, moet je vrijwel ál je persoonlijke gegevens (incl. geboortedatum!) vrijgeven voordat je ze zelfs maar een vraag mag stellen... Bizar... en totaal onnodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
Net op TV, een simpel voorbeeldje van misbruik van ingekochte data:
http://www.npo.nl/groeten-van-max/18-07-2016/POW_03169303 (vanaf 7:22)
Het misbruikende bedrijf (Spotreis) belt een willekeurig persoon op over een vakantieabonnement. Aan de telefoon vraagt de verkoper aan het slachtoffer om meteen zijn/haar email te openen en op een link te klikken. Het slachtoffer denkt dan gewoon informatie te zien op een website.
Vervolgens is er twee weken later 200EUR van je rekening afgeschreven, zonder dat je gegevens van je zelf hebt afgegeven (ook niet je bankrekening). (Onduidelijk is of de slachtoffer hun emailadres hebben afgegeven, maar in principe is dat niet eens nodig.)

Het misbruikende bedrijf heeft simpelweg een lijst van namen, telefoonnummers, emailadressen en bijbehorende bankrekeningen ingekocht. Belt vervolgens een willekeurig persoon op, stuurt dit persoon terwijl aan de telefoon is een email, vraagt dit persoon om op de link in de email te klikken, waarmee het persoon/slachtoffer onbewust *akkoord* zou zijn gegaan met een contract van 200EUR met automatische incasso.
Als slachtoffer verwacht je vooral niet dat je genaaid kan worden, omdat je niet aan het bedrijf je bankgegevens hebt doorgegeven.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyb op 18-07-2016 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ardana schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 22:09:
Mooi voorbeeld van onnodige data-vergaring:

Contactformulier woningbouwvereniging

Telefonisch of per email zijn ze niet bereikbaar, en als je 'n simpele vraag hebt over wat dan ook, moet je vrijwel ál je persoonlijke gegevens (incl. geboortedatum!) vrijgeven voordat je ze zelfs maar een vraag mag stellen... Bizar... en totaal onnodig...
Heb je de AP al getipt hierover?

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Boudewijn schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 06:45:
[...]

Heb je de AP al getipt hierover?
AP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 10:37 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Nu wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Laatst online: 08:39
Leuk topic, zeer interessant.

Wellicht handig om de volgende 2 websites toe te voegen:

- www.security.nl (meesten hier wel bekend. Niveau niet super hoog, maar er staan soms wel interessante artikelen op. Comments zijn over algemeen van matig niveau)

- https://donottrack-doc.com/en/intro/ (bevat veel informatie over data mining, security, privacy, et cetera. Je kunt hen toestemming geven om jou gedurende een periode te "volgen" met cookies e.d., waarna je een report krijgt welke informatie ze allemaal over jou kunnen verzamelen (zoals big data miners ook doen).
Mocht je dit interessant vinden, dan raad ik je aan om tijdelijk tools zoals ghostery en ADP uit te zetten, want anders valt er weinig te minen voor dit onderzoek).

Verder gebruik ik http://winhelp2002.mvps.org/hosts.htm om op een Windows systeem ads te blokken.
En ik gebruik adaway op mijn (rooted) Android om ads te blokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

Stomp niet af, blijf slijpen

Privacy topic, en dan zo breed, top! Die Zembla uitzendingen kan ik nog wel dromen, wat een handel is dat!

Wat ik sinds dit artikel nieuws: Mozilla: gebruik van trackingbescherming Firefox verkort laadtijd met... eigenlijk bij iedereen die Firefox gebruikt instel is de trackingprotection.
Ook gaan meer mensen in mijn omgeving - na een beknopte uitleg over trackingprotection - Firefox steeds meer gebruiken.

"Nee, je hebt wél iets te verbergen" De Correspondent

Stomp niet af, blijf slijpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigertje
segil schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:56:
Leuk topic, zeer interessant.

Wellicht handig om de volgende 2 websites toe te voegen:

- www.security.nl (meesten hier wel bekend. Niveau niet super hoog, maar er staan soms wel interessante artikelen op. Comments zijn over algemeen van matig niveau)

- https://donottrack-doc.com/en/intro/ (bevat veel informatie over data mining, security, privacy, et cetera. Je kunt hen toestemming geven om jou gedurende een periode te "volgen" met cookies e.d., waarna je een report krijgt welke informatie ze allemaal over jou kunnen verzamelen (zoals big data miners ook doen).
Mocht je dit interessant vinden, dan raad ik je aan om tijdelijk tools zoals ghostery en ADP uit te zetten, want anders valt er weinig te minen voor dit onderzoek).

Verder gebruik ik http://winhelp2002.mvps.org/hosts.htm om op een Windows systeem ads te blokken.
En ik gebruik adaway op mijn (rooted) Android om ads te blokken.
toon volledige bericht
Die eerste website doet niets bij mij, alleen een grijze pagina. Kan tijdelijk zijn natuurlijk. Die tweede website is inderdaad erg boeiend.

Ik maak altijd een combinatie van Mvps en Dan Pollocks. Ik voeg daar voor mijzelf nog een anti-facebook lijstje aan toe. Kost me elke maand 5 minuten om te updaten maar dan heb ik ook wat.
Plus Ghostery, Ublock (waar Mvps en Pollocks dan weer op zijn uitgezet) en Random Agent Spoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FavouriteSongs
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-04 19:44
arbraxas schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 13:23:
Rijbewijs is in elk geval in Nederland geen officieel identificatie document. Dat het vaak word geaccepteerd is wat anders. Maar een hypotheek ga je niet krijgen op het tonen van je rijbewijs. (Even los van alle financiele geneuzel).

Dat is ook mijn punt, ze kunnen het niet zo misbruiken als een paspoort.
Bij overheidsinstanties is een rijbewijs wel een officieel document, niet-overheidsinstanties willen het nog wel eens weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-03 13:43

amx

Ik heb de laatste tijd wat DNS problemen, en ik wilde een combinatie maken van goede DNS servers en daarnaast beveiliging tegen virussen/malware door de DNS servers van Norton en Comodo te gebruiken. Voordeel is dan dat ik zelf geen blocking lists hoef te configureren van onvertrouwde websites.

Ik heb gelezen dat Norton wel aan tracking doet. Ik ben wel redelijk met beveiliging bezig, maar ik draai geen adblocker/ghostery of andere software. De DNS problemen zijn zo te zien wel opgelost met deze nieuwe DNS servers.

Heeft iemand ervaring met DNS servers van ontwikkelaars zoals Norton of Comodo en de eventuele privacy issues?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Als het je om privacy te doen is, moet je eens naar opendns kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-03 13:43

amx

Is dat niet dezelfde opendns die onderdeel van Cisco is en in hun privacybeleid zeggen dat ze je informatie met derde partijen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

OpenDNS was volgens mij vroeger wel OK voor privacy, maar ik betwijfel of het dat nu is.

plan: Meet-up #4: Security & Privacy: live hacking, ransomware en meer

Een reactie:
Interessant! Jammer dat je onnodige gegevens moet opgeven bij de aanmelding, nota bene bij een event over security & privacy. Wat moeten jullie met mijn geboortedatum? En ik hoef geen BTW-bon, maar moet toch een adres opgeven...
Toch typerend wat er mis is met privacy in de huidige maatschappij om voor elk scheetje je data te vragen. Dat Tweakers als onderdeel van de Persgroep dit weinig serieus neemt verrast me niet, maar dat dit nota bene gedaan wordt voor een seminarie over privacy en security...

Er is ook nauwelijks kritiek op, alsof het doodnormaal is om onnodige gegevens te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Als het om privacy gaat dan ben je beter af met OpenNIC, die hebben privacy zo'n beetje als belangrijkste doel: https://www.opennicproject.org/

Je kan ook nog zelf een DNS-server draaien. Dan is er geen centrale partij die al je queries ziet (behalve je ISP en andere MITMs). Of dat beter is voor je privacy durf ik niet te zeggen. Al je DNS-verkeer via een versleutelde tunnel naar een externe DNS-resolver lijden heeft ook zo z'n voordelen (performance hoort daar niet bij ;) )

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigertje
Over zelf een DNS server starten gesproken, wie heeft er ervaring met Pi-hole?

Ik ben er nu wat over aan het lezen en het lijkt me wel een aardig idee, zo'n extra buffer tegen reclame en privacy aantastende ellende.
Maar ik vraag me af hoe goed het werkt? Of ik dan helemaal afscheid kan nemen van adblockers en aangepaste hosts files? Vertraagt het mijn internet snelheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Tigertje schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 17:21:

Ik ben er nu wat over aan het lezen en het lijkt me wel een aardig idee, zo'n extra buffer tegen reclame en privacy aantastende ellende.
Maar ik vraag me af hoe goed het werkt? Of ik dan helemaal afscheid kan nemen van adblockers en aangepaste hosts files? Vertraagt het mijn internet snelheid?
Ik heb pi-hole hier draaien, met als dns resource opendns en openNIC, out-of-the-box werkt het prima. wel kan ik bepaalde sites niet meer zien, of werken niet meer goed (vooral sites die adblockers weren...)
Ik merk geen vertragingen, het enige wat wel vertraagd is, is YouTube, geen advertentie maar wel +/- 10 seconde buffer schermpje bij begin van een video...
Soms wil er wel eens een advertentie/trackers door heen glippen maar die kun je heel makkelijk via een blacklist/whitelist toevoegen (zit tegenwoordig ook standaard een admin console bij de installatie, minpunte wat dat betreft er zit geen wachtwoord op, iedereen in jou netwerk kan dus de whitelist / blacklist aanpassen...)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Tigertje schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 17:21:

Ik.

Heb het in een VM op m'n thuisserver draaiend gehad. Het idee is wel leuk, maar in de praktijk zorgde het voor irritatie en onbegrip.

M'n vriendin kijkt veel YouTube en i.p.v. reclame zat ze dan 30s tegen een zwart scherm aan te kijken. Je gaat dan denken: "Is er iets met de verbinding?". Het tijdvak voor de reclame werd dus wel ingevuld, maar het daadwerkelijke filmpje werd geblokt.

Ook sommige sites gingen stuk door Pi-hole, linkjes op Twitter kon ik soms niet eens meer aanklikken.
Het grootste nadeel vond ik echter dat je het niet snel even tijdelijk uit kunt zetten. Een adblocker in je browser zet je even uit, je refreshed de pagina en dan werkt het wel weer.
Plus dat een adblocker ook één enkel <div>-element of subdomeinen kan blokkeren (www.site.nl/advertenties/) waarbij Pi-hole alleen het topleveldomain (www.site.nl) kan blokkeren.

Uiteindelijk de VM weer weggeknikkerd en weer een adblocker in de browser gaan gebruiken (uBlock Origin).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik heb een Pi-Hole draaien als VM, ook op thuisservertje, met de Comodo DNS servers. Zelden een probleem maar ik heb het enkel voorzien op mijn toestellen, a-technische mensen snappen niet als een website vreemd doet en dan mag je het toch weer "oplossen". Ik combineer het met uBlock Origin in Firefox trouwens.

Qua snelheid ervaar ik juist dat alle sites vlotter openen doordat er niet moet gewacht worden op crappy ads die geladen moeten worden. Dit kan een adblocker ook natuurlijk, maar ik lijk er zeker geen slechtere prestaties door te ervaren.

Heeft iemand nog een goede suggestie voor een user agent randomizer voor Firefox >45 ? Dit zou ook best wat tracking kunnen tegenhouden, maar ik vind geen die werkt met een moderne Firefox.

[ Voor 19% gewijzigd door Phuncz op 12-08-2016 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
uMatrix icm https://techblog.willshou.../most-common-user-agents/ ? Zag dat het hoog tijd was mijn lijst weer eens te updaten :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigertje
Dank allemaal voor de informatie over Pi-hole.
Als ik zo lees is het toch niet veel voordeliger dan wat ik nu heb. Ik blijf nog even bij uBlock, Ghostery en hosts files, dat werkt prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigertje
Phuncz schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 20:37:

Heeft iemand nog een goede suggestie voor een user agent randomizer voor Firefox >45 ? Dit zou ook best wat tracking kunnen tegenhouden, maar ik vind geen die werkt met een moderne Firefox.
Bedoel je zoiets als Random Agent Spoofer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Tigertje schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 21:16:
[...]

Bedoel je zoiets als Random Agent Spoofer?
Inderdaad, maar deze zou al een tijdje broken zijn.
uMatrix ken ik niet, maar als ik de uitleg lees, kom ik niets tegen van user agents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigertje
Phuncz schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 21:25:
[...]

Inderdaad, maar deze zou al een tijdje broken zijn.
Ik weet niet zeker wat je het belangrijkste aspect vindt van de spoofer maar het spoofen heb ik snel gestopt omdat het allerlei problemen gaf (tot aan het niet kunnen installeren van andere add-ons in FF).
De andere settings kan je voor een groot deel ook zelf instellen via config:about. Dus ik heb 'm er afgehaald.
Het enige echt "broken" deel ervan was overigens dat je 'm kon uitzetten en dan alleen met heel veel moeite weer kon aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
Phuncz schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 21:25:
uMatrix ken ik niet, maar als ik de uitleg lees, kom ik niets tegen van user agents.
Zie bijv. https://github.com/gorhil...tches#user-agent-spoofing .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Klein trapje, omdat onze eigen AIVD nu zelfs encryptie wil verbieden. Een aardig artikel in de NRC met daarin wat mij betreft een superkwoot:
Pleit hij nou en plein public voor een geheim achterdeurtje in de software, zodat de AIVD met afgetapte berichtenverkeer kan meelezen of wil hij een in beslag genomen telefoon kunnen openen? Vraagt hij om een (kansloos) politiek verbod op encryptie? Of houdt hij een pleidooi om verkeersgegevens van WhatsApp-gebruikers in te kunnen zien (die zijn ook versleuteld)?

Mijn grootste angst is dat Bertholee, die zijn carrière in 1995 begon als Commandant van 41e Afdeling Veldartillerie en in 2011 hoofd van de AIVD werd, het antwoord daarop ook zelf niet precies weet.
Die man is inderdaad verre van expert en zou dus zulke dingen niet eens moeten denken. Vraag me af hoe dat gaat binnen de AIVD, waar er natuurlijk heus wel echte IT security experts werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dat is vaak wel het probleem in de politiek, dat ze geen raking met de realiteit van hun beslissingen hebben, maar wel een kans zien om carrière te maken. In het slechtste geval moet ie vroeger op pensioen, in het beste geval heeft ie later een dikker pensioen, dus dan krijg je van dat willekeurig gespartel.

Sowieso heeft encryptie geen nut als er een backdoor in zit, het duurt immers maar zolang totdat het naar buiten komt (voorbeeld 1, voorbeeld 2).

Als de overheid niet in staat is criminelen en terroristen te vatten zonder makkelijke toegang tot geëncrypteerde data, dan doen ze hun werk toch héél slecht. Ze willen afluisteren en bespioneren gewoon makkelijk en zonder gerechtelijke procedures kunnen doen, want als ze willen kunnen ze ook een keylogger in het toetsenbord verstoppen of een opname-apparaat in een laptop plaatsen, als er echt iemand verdacht wordt. Maar ze willen dat vanop afstand vanuit hun bureaustoel kunnen, op iedereen. Is ook leuk voor politiek getouwtrek als je iemands gegevens tegen de persoon kunt gebruiken onder dwang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharetra
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-05 23:49
Phuncz schreef op maandag 19 september 2016 @ 17:47:

Als de overheid niet in staat is criminelen en terroristen te vatten zonder makkelijke toegang tot geëncrypteerde data, dan doen ze hun werk toch héél slecht. Ze willen afluisteren en bespioneren gewoon makkelijk en zonder gerechtelijke procedures kunnen doen, want als ze willen kunnen ze ook een keylogger in het toetsenbord verstoppen of een opname-apparaat in een laptop plaatsen, als er echt iemand verdacht wordt. Maar ze willen dat vanop afstand vanuit hun bureaustoel kunnen, op iedereen. Is ook leuk voor politiek getouwtrek als je iemands gegevens tegen de persoon kunt gebruiken onder dwang.
Daar komt nog eens bij dat het aantal aanslagen in Nederland bijzonder laag is en dat het aantal doden nog een heel stuk lager is (tussen 1950 en 2009 30 volgens Wikipedia). Tuurlijk, elk slachtoffer is er één te veel. Maar het risico is zo laag dat het schenden van het recht op privacy van 17 miljoen mensen echt je reinste flauwekul is, als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Het kan heel snel gaan, kijk maar naar Frankrijk en België, die ook maar recent zeer bedreigd worden. Maar dan nog is terrorisme niet afhankelijk van encryptie om te werken, sowieso als ze weten wie ze moeten hebben (belangrijk punt), dan zal encryptie echt niet de hele zaak onmogelijk maken. Het is gewoon een drogreden voor de politici om een maatregel erdoor te krijgen als er geen andere goede reden voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05:57

TNW

Goede tip dat Pi-hole. Gelijk op mijn Debian NAS gezet, DHCP op Cisco aangepast, binnen minuten aan het werk. Mobieltje en wat oudere tablet hebben nu ook geen last meer van ernstig vertragende en slecht wegklikbare reclametroep. :)

Weblog | Straling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingKoning
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Phuncz schreef op maandag 19 september 2016 @ 19:12:
Het kan heel snel gaan, kijk maar naar Frankrijk en België, die ook maar recent zeer bedreigd worden. Maar dan nog is terrorisme niet afhankelijk van encryptie om te werken, sowieso als ze weten wie ze moeten hebben (belangrijk punt), dan zal encryptie echt niet de hele zaak onmogelijk maken. Het is gewoon een drogreden voor de politici om een maatregel erdoor te krijgen als er geen andere goede reden voor is.
Inderdaad. Je ziet het nu ook weer in New York, die vader van die verdachte heeft 2 jaar geleden bij de FBI aangegeven dat hij bang was dat zijn zoon radicaliseerde. Onderzoek gedaan, niets opgeleverd, 2 jaar later toch een "aanslag".
In Belgie en Frankrijk is ook gebleken dat informatie over die verdachten al bekend was bij de diensten, maar dat daar niks mee gedaan werd, of in ieder geval te weinig.

Bijzonder slecht idee dus om overheden nog meer bevoegdheden te gaan geven om informatie te verzamelen, als ze nu al niet weten wat ze met alle info moeten doen....

edit: Ik vroeg me overigens af, ik gebruik nu sinds een tijdje "Random Agent Spoofer" (RAS, https://github.com/dillbyrne/random-agent-spoofer), een add-on voor Firefox.
Deze add-on zou er voor moeten zorgen dat je browser random wordt gespoofed, zodat er geen unique fingerprint gemaakt kan worden op basis van je browserinstellingen.

Als ik echter de check doe op Panoptclick (https://panopticlick.eff.org), wordt er nog steeds gezegd dat ik niet veilig ben voor "fingerprinting".
Iemand hier ervaring mee? en een idee hoe dit komt? Wel een beetje op gezocht online, en wat geklooid aan de instellingen, maar kon er niet echt wijs uit worden....

[ Voor 22% gewijzigd door KingKoning op 21-09-2016 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:15

Janar

Geen

Ik vind dit wel een goed topic.

Sinds het boek: "Je hebt wel iets te verbergen" van Maurits Martijn & Dimitri Tokmetzis (De Correspondent), ben ik actiever bezig om mezelf te 'verbergen'. Ik vind het wel een aanrader, zeker een kleine eye-opener. Eigenlijk was het vermoeden al daar, maar met dit boek wordt het sterker bevestigd.

Ik heb dus op advies van hen Privacy Badger geïnstalleerd. Ik probeer ook meer en meer cookies te stoppen, maar helemaal lukt het niet of je moet gewoon veel schakelen en veel exceptions maken. Maar gemakzucht dient nog steeds de mens.

Ik merk nu al dat er een groot verschil is. Ik zie veel minder advertenties en de advertenties die ik zie, zijn niet op de persoon gespecificeerd.

Een paar maanden geleden al geweigerd om mijn ID af te geven in hotel voor een kopie. Dat was heel simpel; of ik krijg een kamer of ik ga naar een ander hotel. Ik kreeg toch een kamer. Dat ga ik in vervolg vaker doen.

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Een beetje een tik van mij hoor, maar elke keer als ik iemand dat zie schrijven check ik hun Tweakers profiel, en daar kan jij ook nog wel wat zaken uitschakelen als je op je privacy gesteld bent ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
Zit al een tijdje te denken om dit topic op te splitsen. Het onderwerp is te groot, discussies lopen door elkaar etc. Ik heb daarom net een subtopic gemaakt over private browsing: Private Browsing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
De Albert Heijn werkt met bonuskaarten. Het klinkt onschuldig, maar ze kunnen er wel je complete aankoopsgedrag mee vastleggen, en vervolgens doorverkopen aan bijvoorbeeld zorgverzekeraars. Of voor marketing: YouTube: How Target uses habits in its stores (from The Power of Habit by Cha...

Had wel eens ergens gelezen dat iemand daarom elke week een nieuwe bonuskaart haalde. Maar je kan ook gewoon zonder bonuskaart vragen of ze de bonus wel willen aftikken. Vaak doen ze dat zelfs al automatisch.

Weet alleen niet of ze ook bij het pinnen je bankrekeningnummer/iban kunnen aflezen. (Neem aan van wel?) Maar dan zou je dus eigenlijk alleen met cash moeten betalen...... (Totdat ze komen met facerecognition camera's, en daarmee alsnog je kunnen identificeren en volgen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
@Cyb

Vraag me inderdaad ook af of ze een anonieme bonuskaart kunnen koppelen aan je rekeningnummer. Ik dacht van niet maar weet eigenlijk niet waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik vermijd alle vormen van bonuskaarten, behalve de papieren versie met een stempeltjes. Bespaart m'n portefeuille (Secrid: lekker klein, handig én gemaakt in Nederland) en broekzak van onnodige troep.

Iets wat ik graag zou willen is geo-fences opzetten voor waar WiFi en Bluetooth wél mag werken, om te vermijden dat ze je in de winkels volgen. Maar zover ik weet heeft iOS daar geen ondersteuning voor dus voor mij helaas geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigertje
Tk55 schreef op zondag 25 september 2016 @ 22:17:
@Cyb

Vraag me inderdaad ook af of ze een anonieme bonuskaart kunnen koppelen aan je rekeningnummer. Ik dacht van niet maar weet eigenlijk niet waarom.
Waarschijnlijk wel maar dan weer niet aan jou want volgens mij kan de AH niet zien wie jij bent aan de hand van een pinbetaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Maar dan zouden ze aankopen ook volgen aan de hand van je rekeningnummer. Dan is die bonuskaart slechts een bonusje voor ze :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
Tk55 schreef op zondag 25 september 2016 @ 22:44:
Maar dan zouden ze aankopen ook volgen aan de hand van je rekeningnummer. Dan is die bonuskaart slechts een bonusje voor ze :+
Precies, bankrekeninggegevens kunnen ze gemakkelijk inkopen bij datahandelaren (die dat weer verkregen hebben via allerlei andere bedrijven, webshops, en overal waar je ooit je adres i.c.m. een bankbetaling hebt opgegeven).

(@Phuncz, de Secrid, die heb ik ook, fijne portemonnee.)

Heb een apart (sub)topic gemaakt voor Smartphone Privacy
(Wifi tracking zou daar ook besproken kunnen worden.)

[ Voor 12% gewijzigd door Cyb op 25-09-2016 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Drizzle
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
[quote]Janar schreef op zondag 25 september 2016 @ 19:31:
Ik vind dit wel een goed topic.

Sinds het boek: "Je hebt wel iets te verbergen" van Maurits Martijn & Dimitri Tokmetzis (De Correspondent), ben ik actiever bezig om mezelf te 'verbergen'. Ik vind het wel een aanrader, zeker een kleine eye-opener. Eigenlijk was het vermoeden al daar, maar met dit boek wordt het sterker bevestigd.

Bedankt voor de tip Janar! Ik heb zojuist het boek aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
Janar schreef op zondag 25 september 2016 @ 19:31:
[....]
Een paar maanden geleden al geweigerd om mijn ID af te geven in hotel voor een kopie. Dat was heel simpel; of ik krijg een kamer of ik ga naar een ander hotel. Ik kreeg toch een kamer. Dat ga ik in vervolg vaker doen.
Alleen wel lastig in het buitenland, indien je thuis alles hebt zitten regelen, je moe aan komt bij het hotel etc. Dan heb je vaak niet veel mogelijkheden.
Ik zat vooral te denken aan het vooraf thuis afdrukken van een paspoort kopie, daar het nodige op schrijven en verbergen. (Volgens de Rijksoverheid pagina.) en dan hopen dat ze daar mee akkoord gaan.

(Heb het boek "Je hebt wél iets te verbergen" na het lezen van je post toegevoegd aan de OP :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Boek heb ik ook gelezen, idd een aanrader!

Wbt aankopen doen bij AH... Je kan cadeaukaarten kopen met cash (soort chipkaart met saldo)
Die kan je gebruiken in combinatie met een anonieme bonuskaart voor korting en dan kan je dus ook bv gebruik maken van de zelfscan. Die cadeaukaart kan je gebruiken op die betaalzuilen namelijk.

Schijnt alleen een probleem te zijn als je (heel) veel cadeau kaarten koopt, dat de belastingdienst ed. daar weer veel interesse in hebben, mbt fraude/witwassen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaiziks
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-12-2024

zaiziks

Da da da

Tigertje schreef op zondag 25 september 2016 @ 22:32:
[...]

Waarschijnlijk wel maar dan weer niet aan jou want volgens mij kan de AH niet zien wie jij bent aan de hand van een pinbetaling.
Anonieme AH-bonus card + pinbetaling, als die combinatie een aantal keren voorkomt heb je de combinatie rekeningnummer en kaartnummer al. Vervolgens bestel je iets bij bol.com en Ahold koppelt beide systemen aan elkaar. Rekeningnummer + bol.com bezorgadres en ze weten wie die anonieme bonuskaart heeft ;)

La la la la la la la la la

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
Mag een pinbetaling door de winkelier gekoppeld worden aan andere gegevens? Zo ja, waarom hebben ze die bonuskaart dan?
Pagina: 1 2 ... 18 Laatste