Gisteren op tv een programma over privacy gezien. De welbekende (en besproken) onderwerpen kwamen hier weer naar voren. Maar ook hardloopapps als Strava.
Je geeft Strava vrijwillig zelf heel veel informatie over jezelf. Heel veel nuttige informatie werd er gezegd.
Maar wat heeft Strava aan deze informatie en wat voor kwaad kan het bij mij?
Dat Strava weet wanneer ik hardloop en deze gegevens 'verkoopt' en dat ik dan aanbiedingen krijg van trailschoenenfabrikanten omdat ik vaak over de hei loop, lijkt mij niet echt om van te schrikken.
Dat gratis alleen de zon is, weten we. En als ik dan toch reclame krijg, geef mij dan in ieder geval nuttige reclame (???)
Er werd ook iets gezegd over dat Strava je hartslag weet. Wat zouden ze daarmee kunnen? Verkopen aan zorgverzekeringen die mijn premie verhogen omdat ik 'ongezond' ben? Laten we hopen dat de overheden dit nooit zullen accepteren...
Bovendien weet Strava niet wie ik ben. Het is niet zo dat ik mij moet registreren met een identiteitsbewijs.
Wat voor 'goeds' kan Strava met mijn gegevens dan? Aan horecagelegenheden de data verkopen zodat ze weten wanneer er veel wielrenners langskomen en dan extra appeltaart kunnen inslaan?
Wat doet en wat kan Strava met deze data? Kan iemand voorbeelden noemen? Zowel in positieve en negatieve zin. En zijn er mensen die bewust Strava niet gebruiken vanwege de privacy?
En dan de privacyinstellingen van Strava zoals bv dat je kunt afschermen waar je woont in een straal van (bv) 500 m. Dat heb ik ook ingesteld, maar volgens mij kan je met verschillende lopen toch wel een cirkel maken, waarvan het middelpunt dus mijn huis is (elke Stravalog geeft je 2 punten op die cirkel).
*overal waar hierboven Strava staat, kan elke andere soortgelijke app voor gelezen worden...
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.