Ja dat zou kunnen maar ik zei al dat ik dat niet deed dus een theoretische discussie.Wally2002 schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:01:
[...]
Het ging niet om “geen mobiel signaal” maar het via infrarood licht beïnvloeden van cameratoezicht. Dat is niet iets wat gebruikelijk is, zoals een VPN gebruiken of cash betalen.
Ik lees anders hier dat het niet kan, je 06 nummer naar een voip provider overzetten, heb je meer infoVaevictis_ schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:48:
[...]
Dat je de simkaart uit kunt zetten ik gebruik liever wifi met vpn naar thuis dan mobiele data. Ik hoef onderweg niet bereikbaar te zijn. En dan heb je dus een 06 nummer voor sms auth helaas nog steeds nodig.
Ik ga naar voipcheap.
Everything is better with Bluetooth
Cheapconnect biedt het wel aan. Wel een vrij duur abonnement...jeanj schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:58:
[...]
Ik lees anders hier dat het niet kan, je 06 nummer naar een voip provider overzetten, heb je meer info
https://www.cheapconnect.nl/mobiel/
Deze provider gebruik voor een lokaal nummer.
[ Voor 5% gewijzigd door Mawlana op 01-12-2025 17:20 ]
Volgens mij gebruiken ze een soort VaMo oplossing. Ik heb het op mijn werk ook. Ik kan zowel via VoIP als Mobiel zowel met het bedrijfsnummer als mijn mobiele nummer uitbellen en bereikbaar op zijn.
Je kunt voor 5 euro eenmalig en 8,95 per jaar prepaid VoiP nemen heb zo mijn moeders vaste lijn ook gemigreerd vanaf Odido. Heb je binnen 1 maand terugverdiend.Mawlana schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:20:
[...]
Cheapconnect biedt het wel aan. Wel een vrij duur abonnement...
https://www.cheapconnect.nl/mobiel/
Deze provider gebruik voor een lokaal nummer.
Maar dat is geen 06-nummer.Vaevictis_ schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:26:
[...]
Je kunt voor 5 euro eenmalig en 8,95 per jaar prepaid VoiP nemen heb zo mijn moeders vaste lijn ook gemigreerd vanaf Odido. Heb je binnen 1 maand terugverdiend.
Er staat ook niet dat 06 nummers niet geporteerd kunnen worden ik zal het eens navragen.
Vaevictis_ schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:58:
[...]
Er staat ook niet dat 06 nummers niet geporteerd kunnen worden ik zal het eens navragen.
Telecomaanbieders mogen 06-nummers alleen gebruiken voor mobiele telefonie. Dit is telefonie waarbij de telecomaanbieder een radionetwerk gebruikt om communicatie over grote afstanden mogelijk te maken.
Een anonieme OV chip met cash betalen gaat tegenwoordig niet meer. Vergeet je steeds uit te checken dan kost je dat per busreis meen ik 4 EUR en per treinreis 20 EUR, in beide gevallen minus de daadwerkelijke reiskosten, ervan uitgaande dat je niet overstapt. Als je steeds wilt overstappen zonder uitcheck gaat dat opvallen. Je hebt dan meerdere kaartjes nodig.Wally2002 schreef op maandag 1 december 2025 @ 05:48:
[...]
Voor reizen met OV is dat dus een met cash gekochte anonieme kaart waar cash saldo op is geladen of nog beter een los per reis met cash gekocht kaartje (dat kan vermoedelijk niet bij alle vervoerders meer?)
Bovendien is zoiets eenvoudig te herleiden i.c.m. camerabeelden. Subject logt iedere middag rond 16.30 in op NS Amsterdam CS. Hey, dat kunen we correleren op de camera's. We vorderen die beelden, zien het subject, houden deze staande, en vragen om ID. Het blijkt Truusje te zijn. Op een station of moment zo dood als een pier is dit nog veel eenvoudiger, al is de kwaliteit in het donker ook minder.
Bussen en treinen hangen vol met camera's, en ik zal je eerlijk zeggen: ik vind dat best.
Als je je voor bedrijven die tracken wilt beschermen zou ik alle radio's uitdoen. Cash betalen krijgt weer enige comeback.Je moet er idd vanuit gaan dat je gezicht op camerabeelden staat en gekoppeld kan worden aan de kaart en dus aan je reizen.
Tegen de overheid gaat je dat niet lukken.Het is zoals je schreef dus vooral de vraag tegen wie/wat je je wilt beschermen.
Als dat iets of iemand is met toegang tot de chipkaart data en de camerabeelden?
https://www.capable.design echt Italiaans, slechts 500 EUR per stukGa je dan met vermommingen werken, zonnebril, mondkapje?
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Dit kan m.i. toch bij de verkoop automaten van NS en RET die cash accepteren. het aantal automaten wordt afgebouwd en zeker bij RET accepteert niet elke automaat cash.Jerie schreef op maandag 1 december 2025 @ 23:18:
[...]
Een anonieme OV chip met cash betalen gaat tegenwoordig niet meer.
En anders kun je nog bij de plaatselijke tabaksshop of Bruna terecht.
Klopt, voor sommige buslijnen ook 10 euro borg. en losse NS kaartjes hebben al een toeslag van ik meen 1,50 euro.Vergeet je steeds uit te checken dan kost je dat per busreis meen ik 4 EUR en per treinreis 20 EUR, in beide gevallen minus de daadwerkelijke reiskosten, ervan uitgaande dat je niet overstapt. Als je steeds wilt overstappen zonder uitcheck gaat dat opvallen. Je hebt dan meerdere kaartjes nodig.
Als je hierin dus meer privacy wil dan zal je dus wat moeite moeten doen en extra kosten moeten maken.
Dat is ook een optie, alhoewel ik ook niet verbaasd zou zijn als dit patroon ook geleerd wordt door de persoonshwrkening.https://www.capable.design echt Italiaans, slechts 500 EUR per stuk
En je gezicht staat er nog steeds goed op
Ik heb het nagevraagd en 06 nummer porteren kan niet bij cheapconnect. Op zich heb ik wel andere VoIP in nummers die ik kan gebruiken. Zou dit ook werken voor bedrijven b.v. een 085 nummer? Als er ergens een 06 nummer wordt afgedwongen gaat het niet werken natuurlijk.
06-nummers zijn alleen voor mobiele telefoons die ook daadwerkelijk native kunnen bellen.
SIP (ongeacht hoe deze wordt gebruikt) is dat niet, VoIP (ongeacht hoe deze wordt gebruikt) is dat niet, en doorverbinden is dat ook niet. Je zou een 06 24/7 thuis kunnen zetten, en die dan door laten schakelen middels Asterisk / SIP die dan alleen werkt als je SIP client geconnect is. Bijvoorbeeld je device met VPN via WLAN (anders voicemail) op werk of in de trein/bus. Als je enkel telefoontjes ontvangt, dan zul je wel (bij pre-paid) af en toe deze uitgaand moeten gebruiken. SMS of belletje van 2 sec is doorgaans voldoende.
Wel gebruik je dan nog steeds radio's. Iemand die naast het spoor woont kan je MAC zo langs zien komen. Dat kun je randomizen, zou ik dan ook maar doen.
SIP (ongeacht hoe deze wordt gebruikt) is dat niet, VoIP (ongeacht hoe deze wordt gebruikt) is dat niet, en doorverbinden is dat ook niet. Je zou een 06 24/7 thuis kunnen zetten, en die dan door laten schakelen middels Asterisk / SIP die dan alleen werkt als je SIP client geconnect is. Bijvoorbeeld je device met VPN via WLAN (anders voicemail) op werk of in de trein/bus. Als je enkel telefoontjes ontvangt, dan zul je wel (bij pre-paid) af en toe deze uitgaand moeten gebruiken. SMS of belletje van 2 sec is doorgaans voldoende.
Wel gebruik je dan nog steeds radio's. Iemand die naast het spoor woont kan je MAC zo langs zien komen. Dat kun je randomizen, zou ik dan ook maar doen.
[ Voor 3% gewijzigd door Jerie op 02-12-2025 16:28 ]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Klopt zo hebben die leidenaar opgepakt die met een gemanipuleerde ov chipkaart gratis reisde. Ze hebben hem adhv camera beelden gevonden, plus hij reisde op bijna het zelfde tijdstip, dus dat was een makkelijke...Jerie schreef op maandag 1 december 2025 @ 23:18:
[...]
Bovendien is zoiets eenvoudig te herleiden i.c.m. camerabeelden. Subject logt iedere middag rond 16.30 in op NS Amsterdam CS. Hey, dat kunen we correleren op de camera's. We vorderen die beelden, zien het subject, houden deze staande, en vragen om ID. Het blijkt Truusje te zijn. Op een station of moment zo dood als een pier is dit nog veel eenvoudiger, al is de kwaliteit in het donker ook minder.
[...]
Verder vraagt de politie deze gegevens ook vaak op als er een misdrijf in de buurt van het ov is gepleegd, zo weet ik dat het een keer in rotterdam is gebeurd bij coolhaven of delftshaven (geen bron, kan geen artikel zo terug vinden)
In het gelinkte artikel lees ik niets over camerabeelden, wel dat men door het detectiesysteem van TransLink de verdachte transacties herkende waarna de man op basis van zijn reispatroon is gepakt.jeanj schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:15:
[...]
Klopt zo hebben die leidenaar opgepakt die met een gemanipuleerde ov chipkaart gratis reisde. Ze hebben hem adhv camera beelden gevonden, plus hij reisde op bijna het zelfde tijdstip, dus dat was een makkelijke...
Overigens neem ik aan dat, gezien de datum van dit bericht, dit nog de oude technologie was van de chipkaart die voor manipulatie vatbaar was.
De link van dat artikel naar om.nl is helaas dood. Het artikel stamt uit 2010 (vijftien jaar geleden!), en Archive.org heeft een uitzondering voor om.nl (op zich netjes). Archive.today heeft dit trouwens niet [...]. In ieder geval waren destijds de camera's van nog minder goede kwaliteit. Je kent dergelijke beelden wel van Opsporing Verzocht. Waarbij werd beschreven wat te zien is, en ik dan denk: 'oh, is dat wat ik nu zie'jeanj schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:15:
[...]
Klopt zo hebben die leidenaar opgepakt die met een gemanipuleerde ov chipkaart gratis reisde. Ze hebben hem adhv camera beelden gevonden, plus hij reisde op bijna het zelfde tijdstip, dus dat was een makkelijke...
Verder vraagt de politie deze gegevens ook vaak op als er een misdrijf in de buurt van het ov is gepleegd, zo weet ik dat het een keer in rotterdam is gebeurd bij coolhaven of delftshaven (geen bron, kan geen artikel zo terug vinden)
We weten dat de cameragegevens van bijvoorbeeld bussen en treinen worden gevorderd. Het is een tijdje geleden in het nieuws geweest dat die beelden na een week al waren verwijderd (volgens mij was dat i.v.m. de Maccabi rellen?). Op zich vind ik dat best een redelijk tijdsbestek. In geval van een fysieke misdaad zou er geen week overheen moeten gaan voor een aangifte. Met een belangrijke kanttekening (naast de relatief unieke casus van de Maccabi rellen): slachtoffers van seksueel geweld gaan niet altijd direct over tot aangifte. Dat zie je ook terug in publieke zaken zoals over Ali B. en Marco Borsato. Heck, mijn schoonmoeder stuurde me onlangs deze column, die begint met: "Het was een maandag in januari 1996." Dit speelde zich af nabij een steegje in Delft dat anno 2025 nog steeds als onveilig wordt beschouwd! Bijna dertig jaar later! Quote: "Onderzoeksprogramma ’Pointer’ vroeg duizenden vrouwen om de onveilige plekken in hun omgeving aan te wijzen. De steeg waar ik niet mee naar toe wilde, is een van de plekken die is gemeld." Gelukkig zijn er doorgaans bij de iets verdergaande zaken nog andere sporen, zoals DNA.
De genoemde gegevens zijn trouwens niet alleen interessant om vd op te sporen, ook getuigen. Die kunnen een zaak juridisch sterk onderbouwen, of meer vertellen over omstandigheden zoals bijvoorbeeld een toedracht.
Er is ook een goede reden dat DMs op T.net opvraagbaar zijn: er wordt hier gehandeld (relax, in hardware
Dat maakt het zo lastig m.b.t. privacy in het publieke debat. De tegenpartij leest ook gewoon mee, he. Gelukkig snijdt dat mes ook aan twee kanten want waar opsporing de tegenpartij is van criminaliteit, is criminaliteit dat ook van opsporing. In Nederland zou de burger niet hoeven te vrezen voor rechterlijke dwalingen of zaken als etnisch profileren. Hopelijk blijft dat ook nog lang zo (perfectie gaat niet lukken, wel nobel streven), want aan de andere kant van de oceaan zou ik daar niet zo zeker meer van zijn.
Ik heb voor beide een bron proberen te vinden echter, dat is toch lastig en niet geluktWally2002 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:04:
[...]
In het gelinkte artikel lees ik niets over camerabeelden, wel dat men door het detectiesysteem van TransLink de verdachte transacties herkende waarna de man op basis van zijn reispatroon is gepakt.
Overigens neem ik aan dat, gezien de datum van dit bericht, dit nog de oude technologie was van de chipkaart die voor manipulatie vatbaar was.
Aangezien ik regelmatig via Leiden CS reis heb ik dit over zijn aanhouding onthouden maar geen bron.
(wel vond ik een andere casus waarbij ook camera beelden waren)
Hetzelfde geldt voor het opvragen van OV gegevens door de Politie, in de artikelen die ik vind geven ze als voorbeeld reden bij een vermissing, en daar kan niemand tegen zijn. Maar de waarheid is als er een misdaad wordt begaan rond een metrostation, dan sta je gelijk op de lijst als potentiele getuige of dader. Ook is het geheel niet duidelijk of er nog een bevel vanuit rechter voor nodig is, of dat ze op elk verzoek van de Politie ingaan. Maar ook kon ik van die specifieke casus in Rotterdam geen artikel terug vinden, maar dat is ook zeker meer als 10 jaar terug. Wel vind ik terug dat er tussen RET en Politie een overeenkomst is voor het delen van camera beelden.
Ff specifiek hierop aanhakend (en ter uitbreiding, niet ter tegenargument), maar dit geld natuurlijk niet enkel voor bussen en treinen. Vrijwel alle camerabeelden kunnen worden gevorderd, ook die van je buren hun deurbel bijvoorbeeld. En dit gebeurd ook, hier hebben we al verscheidene voorbeelden van gezien.Jerie schreef op donderdag 4 december 2025 @ 05:20:
We weten dat de cameragegevens van bijvoorbeeld bussen en treinen worden gevorderd.
Wel is het zo dat zo'n vordering eisen heeft en niet zomaar uitgegeven wordt. Daarvoor moet er een redelijke verdenking zijn + een goede reden waarom de opgevraagde data nodig & relevant is. De politie die aanbelt en zegt "ik wil die beelden graag" is geen vordering en kan geweigerd worden. Helaas is niet elk bedrijf en persoon zo ingesteld dat ze een daadwerkelijke vordering eisen, en worden beelden vaak genoeg meegegeven zonder dat. Ik zeg helaas omdat deze regels bestaan om de burgers te beschermen in hun privacy en van onnodige inbreuk en surveillance, en autoriteiten niet blokkeren om deze gegevens op te vragen wanneer echt nodig (ze moeten het enkel op de juiste manier aanvragen).
Zou nodig moeten zijn (en bevel), maar zoals gezegd vragen ze vaak genoeg zonder en zijn er genoeg bedrijven en particulieren die het dan geven. Dat probleem is veel breeder dan enkel het OV.jeanj schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:02:
Ook is het geheel niet duidelijk of er nog een bevel vanuit rechter voor nodig is, of dat ze op elk verzoek van de Politie ingaan.
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Ik heb het even opgezocht.jeanj schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:02:
[...]
Ik heb voor beide een bron proberen te vinden echter, dat is toch lastig en niet gelukt
Aangezien ik regelmatig via Leiden CS reis heb ik dit over zijn aanhouding onthouden maar geen bron.
(wel vond ik een andere casus waarbij ook camera beelden waren)
Hetzelfde geldt voor het opvragen van OV gegevens door de Politie, in de artikelen die ik vind geven ze als voorbeeld reden bij een vermissing, en daar kan niemand tegen zijn. Maar de waarheid is als er een misdaad wordt begaan rond een metrostation, dan sta je gelijk op de lijst als potentiele getuige of dader. Ook is het geheel niet duidelijk of er nog een bevel vanuit rechter voor nodig is, of dat ze op elk verzoek van de Politie ingaan. Maar ook kon ik van die specifieke casus in Rotterdam geen artikel terug vinden, maar dat is ook zeker meer als 10 jaar terug. Wel vind ik terug dat er tussen RET en Politie een overeenkomst is voor het delen van camera beelden.
Het vorderen van die gegevens komt geen rechter aan te pas, maar een OvJ. Bij gevoelige gegevens ook een RC. Je wordt dan opgenomen in het strafdossier; daar kan enkel de verdachte en de advocaat bij, en natuurlijk de politie zelf.
Zie ook Artikel 126nda, 126nd, 126nc Wetboek van Strafvordering.
PS: de politie mag je best respect voor hebben en tonen, maar een hoofdletter hoeft nou ook weer niet