NicoHF schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:49:
Adviseer je Joblin boven Standardnotes?
Was juist recent overgestapt op Standardnotes, maar wil best nog een keer overstappen, maar dan nu wel voor de langere termijn.
Een eigen cloud heb ik op het moment niet, dus het zal dan ergens gehost moeten worden.
Ik gebruik Joplin al lange tijd naar tevredenheid. Standardnotes geen ervaring mee, dus heb zo geen vergelijking klaar liggen. Ooit wel naar gekeken maar meende dat je daar een account nodig bent. Ik wil zo min mogelijk accounts en hou dingen liever op mijn de cloud van mijn keuze dan op die van een derde partij.
Als ik zo ff gouw op de website kijk (en dan heb ik niet de privacy-policies gelezen, dus dat kan wel echt verschil maken nog) klinkt Standardnotes niet per se verkeerd kwa software. Ook die is opensource, geeft auditrapporten uit, heeft 100% inkomen uit subsciptions en doet niet aan tracking (zeggen ze, niet gecheckt). Joplin is iets meer customisable, maar het lijkt alsof Standardnotes daarentegen weer een wat fancier'er basis heeft.
Wat wel echt een groot nadeel is dat ik meteen zie, is dat Standardnotes US-based is. Dat is voor mij meteen een no-go. Zeker als je een account hebt. Je notes zijn wel mooi encrypted, maar je persoonlijke data voor je account (naam, billing adress, betaalgegevens, etc) niet. Iig niet op een manier dat het bedrijf er niet bij kan. En de Amerikaanse wet is niet zo top voor privacy. Gezien Joplin opensource is en standaard op eigen device draait en bestanden in eigen cloud gooit is het minder een issue waar ze weg komen tenzij je hun cloud gebruikt. Maar zelfs dan zit je niet heel verkeerd, de eigenaar komt uit London en hun cloud data staat in Frankrijk. Dat is privacy-technisch wel echt een heel stuk beter dan de US.
Joplin is over het algemeen goed bekend in de open source community's. Ze hebben ook een optie met cloud abonnement, maar zelf laat ik het gewoon naar mijn clouddrive synchroniseren. Dat kan eigenlijke elke cloud opslag zijn. En op zich is een cloudopslag niet verkeerd, of het nou een eigen NAS is of een dienst die je afneemt. Zorgt toch voor een back-up van je bestanden mocht je PC opeens kapot gaan. Maar je kan het dus ook gewoon met de Joplin Cloud laten doen als je dat echt niet wil.
Ik zou zelf dus Joplin over Standardnotes pakken ivm locatie van bedrijf en opslag, eventueel met de cloud dienst die Joplin aanbied als je het gehost wil hebben buiten eigen cloudopslag.
Aangezien het allemaal encryptie heeft maakt het nog veel uit welke?
Dit is in algemene zin iets te kort door de bocht. Sowieso moet je kijken wat er allemaal encrypted wordt (enkel inhoud of ook metadata bijv.) en met welke algoritmes/protocollen. Daarnaast heb je met closed-source apps ook nog het punt dat de encryptie door de app geregeld wordt, en je de app dus moet vetrouwen geen misbruik te maken van jouw keys. Dit zijn dingen die je mee moet nemen naast "is er encryptie". Maar nogmaals, dit is in algemene zin. Heb niet gecheckt hoe dat zich verhoud naar Standardnotes.
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.