Private Browsing

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Veel mensen hechten waarde aan de privacy. Voor meer informatie over in het algemeen, zie het Persoonlijke Privacy Topic.

Dit huidige topic hier kan gezien worden als een subtopic van het Persoonlijke Privacy Topic, alleen dan specifiek over private browsing.

Let op, dit topic gaat NIET over adblocking (het blokkeren van advertenties), maar puur het om beschermen van je privacy tijdens het surfen.
(Advertenties vormen voor veel websites een inkomsten bron. Het is de bedenkelijk of het blokkeren van advertenties uberhaupt moreel is.)
Andere privacy topics

Wat is private browsing?

Onder private browsing wordt in dit topic verstaan: het minimaliseren dat derden je surfgedrag kunnen volgen. (Indien er een betere naam is, laat het dan weten.)

Waarom private browing?

Als je geen maatregelen neemt, kunnen derden standaard je surfgedrag (op websites) volgen door o.a. trackers te gebruiken. De informatie die over je verzameld wordt is met name welke links/URLs je bezoekt. Op basis van andere gegevens die op andere wijze van je verkregen zijn, kunnen ze met een hoge waarschijnlijkheid de bezochte links koppelen/matchen aan jou als persoon. Links bevatten bepaalde onderwerpen die dus aan jou gekoppeld kunnen worden, lopend van ziektes, werk, hobbies t/m seksuele voorkeur. Deze informatie wordt vervolgens verkocht/verhandeld door datahandeleren en weer verder doorverkocht. Ook kan deze informatie worden misbruikt, bijvoorbeeld door verzekeraars, werkgevers, overheden, oplichters, criminelen etc.

Tracker blockers

Voor veel websites zijn advertenties een inkomstenbron, zo ook voor tweakers.net. Tracker blockers blokkeren naast trackers vaak ook advertenties, waardoor in dit geval tweakers.net inkomsten mis loopt. Whitelist Tweakers.net daarom in je trackerblocker, het kost slechts ongeveer twee muisklikken :)

Websitebeheerders willen weten hoeveel bezoekers er per dag hun websites komen, welke pagina's ze bezoeken, waar de bezoekers vandaan komen, wat voor browser ze gebruiken, etc. Op dezelfde wijze willen winkels weten hoeveel klanten er per dag de winkel in komen, welke paden in de winkel vooral bewandeld worden etc. Dit is onderdeel van het takenpakket van een websitebeheerder, en het is normaal dat een websitebeheerder kan zien wat je op zijn/haar website doet.

Websitebeheerders kunnen zelf code schrijven om bezoekers binnen hun website te volgen, of, wat meestal wordt gedaan, het gebruik maken van een externe gebruikersstatiekservices van bedrijven die daar gespecialiceerd in zijn, zodat websitebeheerders mooiere/betere overzichten kunnen opvragen over het surfgedrag binnen hun website dan wanneer ze dat zelf zouden schrijven. Voorbeelden van gebruikersstatiekservices zijn Google Analytics, Statcounter en Histats.

Het privacy probleem zit hem in deze externe gebruikersstatiekservices. Deze bedrijven geven de websitebeheerder inzicht in hun website, maar zorgen er ook voor dat er meer wordt gedaan dan alleen dat, deze bedrijven volgen/tracken namelijk de gebruikers op alle andere sites waar zo'n tracker van dat bedrijf ook wordt gebruikt, om deze informatie vervolgens vaak door te verkopen aan derden.

Dit (het tracken) wordt niet alleen gedaan bij externe gebruikersstatiekservices, maar ook bij bijvoorbeeld bij Twitter/Facebook/Google+ like buttons.

Veel websitebeheerders zijn zich niet van bewust dat de gebruikersstatiekservices waar zij gebruik van maken, de privacy van hun bezoekers flink kunnen schaden, of er wordt gedacht: iedereen gebruikt toch al deze handige services, dus waarom ik ook niet.

Trackers op websites hebben een grote invloed op de privacy, want deze bedrijven hebben vaak naast je surfgedrag ook al via andere wegen je naam, adres, tel en emailadres bemachtigd, welke vervolgens aan elkaar kunnen worden gekoppeld.

Het blokkeren van trackers is echter vrij simpel met de beschikbare tools, de tracker blockers, die dat automatisch voor je kunnen doen. Deze tracker blockers worden geinstalleerd als een plugin/extensie op de browser, en treden in actie zodra een webpagina geladen wordt. De blockers zoeken in de webpagina naar elementen/code fragmenten van trackers, en blokkeren ze vervolgens zodat ze niet geladen worden in de webpagina.

Er zijn twee verschillende soorten trackers blockers: 1) op filterlijst gebaseerde blockers en 2) algoritmische blockers.
Filterlijst blockers
Filterlijst blockers werken als volgt: je importeert of abonneert je op een bepaalde lijst, en vervolgens worden alle elementen die in de lijst voorkomen geblokkeerd in de webpagina's die je bezoekt. Deze lijsten zijn meestal in het Adblock Plus filter syntax formaat, en kunnen ook door andere bepaalde andere filterlijst blockers worden ingelezen.

Een veel gebruikte filterlist voor privacy is EasyPrivacy van EasyList:
https://easylist.to/
https://easylist.to/easylist/easyprivacy.txt
uBlock Origin/uBlock0
Beweert met benchmarks de snelste filterlist blokker te zijn, en weinig resources te gebruiken.
Het gebruiken van uBlock Origin i.c.m. andere filterlijst blokkers heeft waarschijnlijk geen extra toevoegde waarde.
Adblock Plus (ABP)
Heeft van origine weinig met AdBlock te maken.
Ook Adblock Plus heeft het Acceptable Ads program, waarmee marketing bedrijven hun ads tegen betaling bij Adblock Plus kunnen whitelisten (ongewenst), zodat bepaalde trackers nog steeds worden doorgelaten tenzij je deze optie uitschakelt. Schakel dus de Acceptable Ads optie uit.
Het Acceptable Ads program is een reden voor gebruikes om kritiek te hebben op ABP.
AdBlock (AB)
  • Website: https://getadblock.com/
  • Wikipedia: AdBlock
  • Browsers: Chrome, Safari, Opera, Edge (Firefox plugin is verouderd)
  • Type licentie: Open Source
  • Opmerking: schakel de Acceptable Ads optie uit en importeer een goede filterlijst.
AdBlock heeft van origine niets met AdBlock Plus te maken, echter is AdBlock overgekocht door een onbekende koper, en nu mogelijk in handen van Adblock Plus. Vanuit de AdBlock website wordt er gelinkt naar de AdBlock Plus site, en beiden maken gebruik van Acceptable Ads program, waardoor trackers tegen betaling worden gewhitelist.
uBlock
De huidige eigenaar vertoon mogelijk wat misselijkmakend gedrag: https://www.reddit.com/r/.../ublock_vs_ublock_origin/
Het stelen van de credits van de originele ontwikkelaar, vervolgens donaties ontvangen, en de software niet meer updaten.

De vorige eigenaar is verder gegaan met uBlock Origin.
Algoritmische blockers
Overige blockers

Andere tools

Als je geen tools gebruikt, zullen derden je surfgedrag volgen.

Er zijn diverse tools geschikbaar, vaak in de vorm van browser plugins. Elke tool heeft zijn eigen voor en nadelen, waardoor het lastig is om een one-size-fits-all tool aan te wijzen.

PrivacTools.io heeft een goed overzicht van diverse tools.

Search engines

Search engines (betrouwbaarheid niet gecheckt) (op volgorde in populariteit, 10-7-2016)

Private browsing online checks

[ Voor 54% gewijzigd door Cyb op 27-03-2017 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Misschien wel een goed idee om dit af te splitsen. Alvast bedankt voor de moeite te nemen om een informatieve topic-start te maken, er staat veel nuttige info in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingKoning
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-08 11:13
Goed idee om af te splitsen! Sowieso een goed idee om zorgen mbt privacy hier met elkaar te delen. In nieuwsberichten op de frontpage merk ik dat er onder tweakers veel zorgen zijn over privacy, maar in mijn persoonlijk omgeving zie ik dat veel mensen hun schouders er over ophalen. Hier info met elkaar delen vind ik een erg goed idee!

Ik herhaal even (schaamteloos :+) een vraag die ik in het andere topic ook had gesteld, omdat hij eigenlijk meer hier thuis hoort:

Ik gebruik nu sinds een tijdje "Random Agent Spoofer" (RAS, https://github.com/dillbyrne/random-agent-spoofer), een add-on voor Firefox.
Deze add-on zou er voor moeten zorgen dat je browser random wordt gespoofed, zodat er geen unique fingerprint gemaakt kan worden op basis van je browserinstellingen.

Als ik echter de check doe op Panoptclick (https://panopticlick.eff.org), wordt er nog steeds gezegd dat ik niet veilig ben voor "fingerprinting". Uit de score blijkt zelfs dat ik een vrij unieke fingerprint heb.
Het gekke is dat als ik sites niet whitelist waar ik 2FA heb aanstaan, zij het wel steeds zien als een nieuwe browser. 8)7
Iemand hier ervaring mee? en een idee hoe dit komt? Wel een beetje op gezocht online, en wat geklooid aan de instellingen, maar kon er niet echt wijs uit worden....

[ Voor 11% gewijzigd door KingKoning op 25-09-2016 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dit vond ik ook wat bizar, maar dat zal het verschil zijn tussen sites die zich aan de regels houden en sites die je bij DoubleClick en AdSense eerst laten passeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:53

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

KingKoning schreef op zondag 25 september 2016 @ 22:52:

Als ik echter de check doe op Panoptclick (https://panopticlick.eff.org), wordt er nog steeds gezegd dat ik niet veilig ben voor "fingerprinting". Uit de score blijkt zelfs dat ik een vrij unieke fingerprint heb.
Het gekke is dat als ik sites niet whitelist waar ik 2FA heb aanstaan, zij het wel steeds zien als een nieuwe browser. 8)7
Iemand hier ervaring mee? en een idee hoe dit komt? Wel een beetje op gezocht online, en wat geklooid aan de instellingen, maar kon er niet echt wijs uit worden....
Maar de random browser data van Panoptclick kan nog steeds uniek zijn natuurlijk. Alleen is het steeds een andere unieke combinatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Misschien is OpenVPN een leuke om toe te voegen?

Op school, onder weg of waar dan eigenlijk ook heb ik veelal OpenVPN draaien naar huis, waar ik mijn Raspberry Pi heb ingericht als VPN server. Ecrypted verbinding van mijn apparaat eigenlijk altijd laptop naar huis en daar het wilde web op.
Ik heb hiernaast ook nog een betaalde VPN voor als ik meer privacy wilt helaas werken niet alle diensten meer met mijn betaalde VPN aan anders zou ik die altijd aan laten staan.

edit: Mocht iemand zich afvragen hoe je 'gemakkelijk' OpenVPN installeerd: https://github.com/Nyr/openvpn-install

[ Voor 11% gewijzigd door True op 25-09-2016 23:18 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
KingKoning schreef op zondag 25 september 2016 @ 22:52:
[...]
Ik gebruik nu sinds een tijdje "Random Agent Spoofer" (RAS, https://github.com/dillbyrne/random-agent-spoofer), een add-on voor Firefox.
Deze add-on zou er voor moeten zorgen dat je browser random wordt gespoofed, zodat er geen unique fingerprint gemaakt kan worden op basis van je browserinstellingen.

Panoptclick kijkt misschien meer naar de uniekheid van je de browsergegevens (al dan niet gespooft), terwijl het bij RAS vooral gaat om het randomizen en spoofen. Het kan zijn dat RAS op random gegevens uit komt die vrij uniek zijn (in principe ongewenst als het om privacy gaat, maar niet direct een probleem), waardoor je bij Panoptclick slecht scoort. Maar je traceerbaarheid is wel lager bij random gegevens.

Het gaat er met vooral om dat de "bits of identifying information" laag is, en de daarmee samenhangende "one in x browsers have this value" ook laag is.

De browser geeft Panoptclick aan bij "User Agent", en is waarschijnlijk steeds random als je RAS gebruikt.

Ik zie dat er bij mij ook wat gaten zijn. Bijv. mijn screen size is vrij uniek, maar spoofing daarvan staat standaard uit in RAS. (Aan te zetten via > Options > Screen size spoofing)

Ook zijn in mijn Firefox blijkbaar uitgeschakelde plugins uit te lezen, ondanks dat ze uitgeschakeld zijn. Wat bij mij een groot lek is. Te verbergen via: Options > Block plugins, al hoewel dat wel lastig is als je bepaalde plugins selectief wilt kunnen activeren.

Verder zijn System fonts bij mij ook een groot lek. In RAS kan je dit verminderen met: Options > Limit detectable fonts. Maar ook dit is weer niet selectief per font te kiezen. Tweakers ziet er dan bijv. net iets anders uit (verschil is wel moeilijk te zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
True schreef op zondag 25 september 2016 @ 23:11:
Misschien is OpenVPN een leuke om toe te voegen?

Op school, onder weg of waar dan eigenlijk ook heb ik veelal OpenVPN draaien naar huis, waar ik mijn Raspberry Pi heb ingericht als VPN server. Ecrypted verbinding van mijn apparaat eigenlijk altijd laptop naar huis en daar het wilde web op.
Ik heb hiernaast ook nog een betaalde VPN voor als ik meer privacy wilt helaas werken niet alle diensten meer met mijn betaalde VPN aan anders zou ik die altijd aan laten staan.

edit: Mocht iemand zich afvragen hoe je 'gemakkelijk' OpenVPN installeerd: https://github.com/Nyr/openvpn-install
Heb OpenVPN toevoegd aan de OP.

Heb nog me nog niet echt verdiept in VPNs i.c.m privacy. Misschien dat het ook technisch gezien op een lower level zit, namelijk op netwerk niveau i.p.v. applicatie niveau. En kan daarmee bijv. niet alleen voor private browsing handig zijn, maar ook bijv. als je anoniemer torrents wilt gebruiken.

Maar ook voor private browing kunnen er bij VPN specifieke use cases zijn, bijvoorbeeld, stel je wilt anoniem op Facebook onder een 2de account, en deze volledig afschermen van een 1ste account, zonder dat Facebook een link kan maken. Dan heb je iets als een VPN of proxy nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

...Op school, onder weg of waar dan eigenlijk ook heb ik veelal OpenVPN draaien naar huis, waar ik mijn Raspberry Pi heb ingericht als VPN server. Ecrypted verbinding van mijn apparaat eigenlijk altijd laptop naar huis en daar het wilde web op...
Huh? Dit voegt toch niets toe aan je privacy?
Het enige wat verandert is dat je niet de ISP voor onderweg of op school gebruikt, maar je thuis-isp.
Dat maakt het alleen maar makkelijker om jou te tracken; steeds hetzelfde ip-adres

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Brahiewahiewa schreef op maandag 26 september 2016 @ 02:17:
[...]

Het enige wat verandert is dat je niet de ISP voor onderweg of op school gebruikt, maar je thuis-isp.
Dat maakt het alleen maar makkelijker om jou te tracken; steeds hetzelfde ip-adres
Doordat je een volledig encrypted verbinding hebt kan niemand op je netwerk meekijken met je. Geen sniffer, geen logs, niets. De eigenaar of netwerkbeheerder ziet dus niet meer wat je doet. Nu kun je zeggen dat veel https gebruikt maar dat is lang niet alles. Tap je zelf maar eens af met Wireshark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

True schreef op maandag 26 september 2016 @ 02:28:
[...]
Doordat je een volledig encrypted verbinding hebt kan niemand op je netwerk meekijken met je. Geen sniffer, geen logs, niets. De eigenaar of netwerkbeheerder ziet dus niet meer wat je doet. Nu kun je zeggen dat veel https gebruikt maar dat is lang niet alles. Tap je zelf maar eens af met Wireshark.
Dat heeft niets met privacy te maken, maar met security. Dit topic gaat over privacy; dat jij aan de hand van systeemkenmerken gevolgd wordt tijdens je avonturen op het wilde web. Je logt in op een site voor babyvoeding en op de volgende site die je bezoekt krijg je pontificaal een reclame van durex.

Dat kan met jouw methodiek nog steeds; 't is zelfs makkelijker want je gebruikt steeds hetzelfde ip-adres

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Brahiewahiewa schreef op maandag 26 september 2016 @ 02:44:
[...]

Dat heeft niets met privacy te maken, maar met security.
Niets. :/
Security is de eerste stap naar privacy, zonder security geen privacy.
Als iemand over je schouder mee kan kijken heb je geen privacy.
Let op, dit topic gaat NIET over adblocking (het blokkeren van advertenties), maar puur het om beschermen van je privacy tijdens het surfen.
Dit topic gaat over privacy; dat jij aan de hand van systeemkenmerken gevolgd wordt tijdens je avonturen op het wilde web. Dat kan met jouw methodiek nog steeds; 't is zelfs makkelijker want je gebruikt steeds hetzelfde ip-adres
Fair enough dat sites een beter beeld kunnen krijgen als het vanaf één IP komt. Aan de andere kant, gebruiken van een hosted VPN zit iedereen op hetzelfde IP hetzelfde met tor. Meer anonimiteit en privacy dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Cyb schreef op zondag 25 september 2016 @ 23:47:
[...]

Heb OpenVPN toevoegd aan de OP.

Heb nog me nog niet echt verdiept in VPNs i.c.m privacy. Misschien dat het ook technisch gezien op een lower level zit, namelijk op netwerk niveau i.p.v. applicatie niveau. En kan daarmee bijv. niet alleen voor private browsing handig zijn, maar ook bijv. als je anoniemer torrents wilt gebruiken.

Maar ook voor private browing kunnen er bij VPN specifieke use cases zijn, bijvoorbeeld, stel je wilt anoniem op Facebook onder een 2de account, en deze volledig afschermen van een 1ste account, zonder dat Facebook een link kan maken. Dan heb je iets als een VPN of proxy nodig.
Goed bezig, maar....

Zolang de hele/halve wereld niet in de gaten heeft dat simpele "DNS" requests via bepaalde servers lopen heb je er alsnog vrij weinig aan :)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

True schreef op maandag 26 september 2016 @ 03:05:
[...]

Niets. :/
Security is de eerste stap naar privacy, zonder security geen privacy.
Als iemand over je schouder mee kan kijken heb je geen privacy.
Onzin. Security gaat over de veiligheid van jouw data en eventueel over de veiligheid van jouw persoon.
Je gaat toch ook niet met een kogelvrij vest aan surfen? Misschien is er wel een moordenaar die van jouw onoplettendheid gebruik maakt om je neer te schieten. Heeft niks met privacy te maken.

Ik kan prima over een open wifi netwerk browsen terwijl mijn privacy niet in het geding is.
En jij kunt prima over je super secure VPN browsen terwijl je je privacy te grabbel gooit.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingKoning
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-08 11:13
Mr_gadget schreef op zondag 25 september 2016 @ 23:10:
[...]
Maar de random browser data van Panoptclick kan nog steeds uniek zijn natuurlijk. Alleen is het steeds een andere unieke combinatie
Dat dacht ik eerst ook, maar als je doorklikt naar de uitkomst van de fingerprinting zie ik daadwerkelijk steeds dezelfde uitkomst.
Cyb schreef op zondag 25 september 2016 @ 23:29:
[...]

Panoptclick kijkt misschien meer naar de uniekheid van je de browsergegevens (al dan niet gespooft), terwijl het bij RAS vooral gaat om het randomizen en spoofen. Het kan zijn dat RAS op random gegevens uit komt die vrij uniek zijn (in principe ongewenst als het om privacy gaat, maar niet direct een probleem), waardoor je bij Panoptclick slecht scoort. Maar je traceerbaarheid is wel lager bij random gegevens.

Het gaat er met vooral om dat de "bits of identifying information" laag is, en de daarmee samenhangende "one in x browsers have this value" ook laag is.

De browser geeft Panoptclick aan bij "User Agent", en is waarschijnlijk steeds random als je RAS gebruikt.

Ik zie dat er bij mij ook wat gaten zijn. Bijv. mijn screen size is vrij uniek, maar spoofing daarvan staat standaard uit in RAS. (Aan te zetten via > Options > Screen size spoofing)

Ook zijn in mijn Firefox blijkbaar uitgeschakelde plugins uit te lezen, ondanks dat ze uitgeschakeld zijn. Wat bij mij een groot lek is. Te verbergen via: Options > Block plugins, al hoewel dat wel lastig is als je bepaalde plugins selectief wilt kunnen activeren.

Verder zijn System fonts bij mij ook een groot lek. In RAS kan je dit verminderen met: Options > Limit detectable fonts. Maar ook dit is weer niet selectief per font te kiezen. Tweakers ziet er dan bijv. net iets anders uit (verschil is wel moeilijk te zien).
Ok dan begrijp ik waarom ik nog steeds zo uniek ben, want in de uitkomsten van Panoptclick zie dat ik enorm hoog scoor op de "uniekheid" (bits of identifying information) van mijn plugins en system fonts. In het lijstje plugins in Panoptclick zie ik idd ook allemaal uitgeschakelde plugins staan. Ik dacht dat ook gespoofed/gerandomized werd, maar het is dus feitelijk alleen je browser, en al die plugins en fonts blijven gewoon staan.
Thanx! vanavond thuis weer even aan die instellingen sleutelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op maandag 26 september 2016 @ 02:17:
[...]

VPNs worden ook veel gebruikt door torrent gebruikers, om hun IP-adres te verbergen en alleen de VPN IP-adres zichtbaar te maken. Met name in Duitsland, waar torrent gebruikers door wetgeving snel gevonden kunnen worden, wordt het denk ik veel gebruikt.

Maar ook voor niet-torrent gebruikers kan er een privacy reden zijn:
Als je volledig privacy veilig wilt zijn, moet je gedrag splitsen over IP-adressen. Bijvoorbeeld: IP-adres1 voor werk, IP-adres2 voor shopping, IP-adres3 voor gevoelige politieke discussies, IP-adres4 voor Facebook account1, IP-adres5 voor Facebook account2, IP-adres6 voor je smartphone. (Misschien dat er betere verdelingen zijn, maar even voor het beeld.)
Door het spliten van je gedrag over IP-adressen, wordt het lastiger om je te matchen.

Een voorbeeld van matchen kan zijn: op je PC bestel je wat bij een webshop. De webshop weet je naam, adres, tel, email en IP-adres. Vervolgens gebruik je een smartphone op dezelfde internetverbinding, waardoor er een match gemaakt kan worden tussen de gegevens die de webshop heeft, en alles waar apps op je smartphone toegang tot hebben (contactenlijsten, gps, profielfotos, en het matchende IP-adres etc).

Een VPN voor je smartphone zou je smartphone kunnen loskoppelen van je PC, waardoor matchen lastiger wordt.
Brahiewahiewa schreef op maandag 26 september 2016 @ 04:56:
[...]
Ik kan prima over een open wifi netwerk browsen terwijl mijn privacy niet in het geding is.
En jij kunt prima over je super secure VPN browsen terwijl je je privacy te grabbel gooit.
Ik ben geen wifi expert, maar op een open wifi netwerk wordt dacht ik HTTP (maar niet HTTPS) in plain text verstuurd. Met andere woorden: je buurman kan dan precies je surfgedrag volgen. Beveiligde netwerken hebben dit probleem niet of minder, of maken het misschien praktisch in tijd niet haalbaar.

Privacy en security zijn naar mijn mening twee aparte gebieden, de één is geen subcategorie van de ander, althans in de praktijk. Dit is bijvoorbeeld zichtbaar bij virusscanners: virusscanner verhogen je security, maar kunnen tegelijkertijd ook je complete privacy om zeep helpen.
Maar er is wel een overlap/intersectie tussen die twee: als bepaalde security onderdelen laag zijn, kunnen onbevoegden bij je persoonlijke gegevens.

[ Voor 24% gewijzigd door Cyb op 26-09-2016 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
wimmel_1 schreef op maandag 26 september 2016 @ 04:00:
[...]
Goed bezig, maar....

Zolang de hele/halve wereld niet in de gaten heeft dat simpele "DNS" requests via bepaalde servers lopen heb je er alsnog vrij weinig aan :)
Dat standaard de dns requests via de dns server van je provider lopen? En de provider daarmee gemakkelijk kan inzien welke websites er opgevraagd zijn.
Das waar inderdaad. Heb net DNS toegevoegd aan het lijstje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Cyb schreef op zondag 25 september 2016 @ 21:02:
Veel mensen hechten waarde aan de privacy. Voor meer informatie over in het algemeen, zie het Persoonlijke Privacy Topic.

Dit huidige topic hier kan gezien worden als een subtopic van het Persoonlijke Privacy Topic, alleen dan specifiek over private browsing.

(Advertenties vormen voor veel websites een inkomsten bron. Het is de bedenkelijk of het blokkeren van advertenties uberhaupt moreel is.)
Andere privacy topics

Wat is private browsing?

Onder private browsing wordt in dit topic verstaan: het minimaliseren dat derden je surfgedrag kunnen volgen. (Indien er een betere naam is, laat het dan weten.)

Waarom private browing?

Als je geen maatregelen neemt, kunnen derden standaard je surfgedrag (op websites) volgen door o.a. trackers te gebruiken. De informatie die over je verzameld wordt is met name welke links/URLs je bezoekt. Op basis van andere gegevens die op andere wijze van je verkregen zijn, kunnen ze met een hoge waarschijnlijkheid de bezochte links koppelen/matchen aan jou als persoon. Links bevatten bepaalde onderwerpen die dus aan jou gekoppeld kunnen worden, lopend van ziektes, werk, hobbies t/m seksuele voorkeur. Deze informatie wordt vervolgens verkocht/verhandeld door datahandeleren en weer verder doorverkocht. Ook kan deze informatie worden misbruikt, bijvoorbeeld door verzekeraars, werkgevers, overheden, oplichters, criminelen etc.

Tools

Als je geen tools gebruikt, zullen derden je surfgedrag volgen.

Er zijn diverse tools geschikbaar, vaak in de vorm van browser plugins. Elke tool heeft zijn eigen voor en nadelen, waardoor het lastig is om een one-size-fits-all tool aan te wijzen.

Search engines

Search engines (betrouwbaarheid niet gecheckt) (op volgorde in populariteit, 10-7-2016)

Private browsing online checks

Zet AUB Ublock Origin bovenaan ipv ABP. De laatste is een twijfelachtig geval geworden. Nog beter is eigenlijk helemaal van de lijst te schrapen als je privacy je lief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvdVeer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-07 19:32
Goed intiatief dit topic. Discussie over het gebruik van VPNs zou ik apart houden. Mis alleen nog de AdGuard browser plug-in in het lijstje. Prima blocker die ik gebruik in Safari / OSX (ook beschikbaar voor Windows).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

VPN kan hier wel bij hoor, buiten grijs-gebied manieren om landelijke beperkingen te omzeilen, is het primair bedoeld als een security principe dat in het geval van hedendaagse tracking ook een privacy-kenmerk heeft. Een goede, Europees-gevestigde, privacy-minded VPN provider ligt niet zomaar voor het grijpen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:51

Typhone

Who Dares Wins

Let daarbij vooral op hoe privé een VPN provider daadwerkelijk is. Er zijn er genoeg die vaag blijven over jouw data. Vanwege mijn werk zit ik regelmatig in Duitsland en daar zijn ze bijvoorbeeld met torrents niet lief als je daarmee gesnapt wordt. Daar ga ik het verder niet over hebben maar ik heb daar van tevoren wel goed gekeken welke providers ik anoniem kon regelen. Daarbij is het sowieso nodig om veel zaken van de NPO terug te kijken en blaft wegmisbruikers gemist ook regelmatig dat ik in het buitenland zit. Dus is zo'n VPN wel handig.

Voor mij begint privacy deels niet direct in je browser maar in de manier waarop je het internet überhaupt opgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
JanvdVeer schreef op maandag 26 september 2016 @ 19:24:
Goed intiatief dit topic. Discussie over het gebruik van VPNs zou ik apart houden. Mis alleen nog de AdGuard browser plug-in in het lijstje. Prima blocker die ik gebruik in Safari / OSX (ook beschikbaar voor Windows).
Daar zat ik ook al aan te denken, of VPN wel echt hier thuis hoort. Het kan wel gebruikt worden voor vergaande private browsing, maar kan ook vallen on private networking (als ik vlug even een naam bedenk) en netwerk security. Er zijn ook meerdere privacy toepassingen te bedenken van VPNs, waarbij er ook een overlap kan zijn met smartphone privacy en wifi privacy/security. Misschien voorlopig nog even hier laten, om te kijken wat voor toepassingen en discussies er zijn, en eventueel later een part topic van maken.
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2016 @ 12:15:
[...]

Zet AUB Ublock Origin bovenaan ipv ABP. De laatste is een twijfelachtig geval geworden. Nog beter is eigenlijk helemaal van de lijst te schrapen als je privacy je lief is.
Ik ben ze momenteel in het kort aan het vergelijken, want het is mezelf wat onduidelijk geworden met al die blockers en varianten als AB vs ABP en uBlock, uBlock Origin, uMatrix. Ik zal de OP daarna aanpassen.

Wat is er mis met ABP? Ze hebben het Acceptable Ads whitelist programma/feature, wat ongewenst is, maar het is ook uitschakelbaar. Daarnaast zijn de filters standaard niet voldoende voor privacy, maar die zijn ook te importeren.
ABP is verder wel open source (positief).

[ Voor 37% gewijzigd door Cyb op 28-09-2016 00:08 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:44
Een vpn via een andere bedrijf(server)heeft als voordeel, dat al je traffic daar naar toe gaat, dus je provider ziet niet wat je doet, dus niks kan loggen.
Wel ziet deze vpn provider alles, dus zolang deze alle logs niet bewaard, dan zou het goed zijn, als dit tenminste zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Het overzicht op https://www.privacytools.io is ook mooi uitgebreid. Hier de aanbevelingen voor je browser van die website. Maar ook de internet vrijheid toolbox van Bits of Freedom helpt je een stap in de goede richting te doen.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Cool Topic! Hierdoor net uMatrix ontdekt. Ziet er interessant uit.

Wat mij, privacy-technisch, ook altijd nog stoort, zijn die utm_*-variabelen in alle linkjes uit mails en zo. Ik heb hier nog geen (Firefox) add-on voor gevonden, die de URL rewrite, voordat deze verzonden wordt. Dat is nodig, omdat die links ook uit andere apps kunnen komen. De add-ons die enkel de huidige pagina aanpassen zijn daarom niet voldoende.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Cyb schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 23:58:
[...]

Daar zat ik ook al aan te denken, of VPN wel echt hier thuis hoort. Het kan wel gebruikt worden voor vergaande private browsing, maar kan ook vallen on private networking (als ik vlug even een naam bedenk) en netwerk security. Er zijn ook meerdere privacy toepassingen te bedenken van VPNs, waarbij er ook een overlap kan zijn met smartphone privacy en wifi privacy/security. Misschien voorlopig nog even hier laten, om te kijken wat voor toepassingen en discussies er zijn, en eventueel later een part topic van maken.

[...]

Ik ben ze momenteel in het kort aan het vergelijken, want het is mezelf wat onduidelijk geworden met al die blockers en varianten als AB vs ABP en uBlock, uBlock Origin, uMatrix. Ik zal de OP daarna aanpassen.

Wat is er mis met ABP? Ze hebben het Acceptable Ads whitelist programma/feature, wat ongewenst is, maar het is ook uitschakelbaar. Daarnaast zijn de filters standaard niet voldoende voor privacy, maar die zijn ook te importeren.
ABP is verder wel open source (positief).
Abp is niet opensource, in bezit van commercieel bedrijf. Daarom ublock origin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 17:51:
[...]
Abp is niet opensource, in bezit van commercieel bedrijf. Daarom ublock origin.
Adblock Plus is zover ik zie wel opensource:
https://adblockplus.org/ geeft het aan
https://adblockplus.org/en/source
https://github.com/adblockplus/
Wikipedia: Adblock Plus

Even los van of er betere tools zijn, dat het in handen is van een commercieel bedrijf, is nog geen reden om het niet te gebruiken. Ook commerciele bedrijven kunnen goede kwaliteit software vrijgeven, het Internet staat er vol mee.
Ghostery, welke vaak bij programma's als Tros Radar wordt aangeraden, is een ander verhaal: proprietary, in handen van marketingbedrijven, en heeft ware rare praktijken.

• Room42
  • Niet online
Cyb schreef op woensdag 28 september 2016 @ 18:18:
[...] dat het in handen is van een commercieel bedrijf, is nog geen reden om het niet te gebruiken. [...]
Behalve als het verdienmodel juist is wat het zelf bestrijdt: Advertenties 8)7

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Drumstick3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-05-2024
dicespark schreef op woensdag 28 september 2016 @ 15:09:
Het overzicht op https://www.privacytools.io is ook mooi uitgebreid. Hier de aanbevelingen voor je browser van die website.
Superhandige site ty _/-\o_

Verwijderd

Heb je een risico-inschatting van het openen van (een deel van) je netwerk gemaakt en zo ja, wat kwam daaruit?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2016 @ 03:09:
[...]

Heb je een risico-inschatting van het openen van (een deel van) je netwerk gemaakt en zo ja, wat kwam daaruit?
Niet bewust een risico-inschatting, maar zeker wel onbewust.
Port forwarded van router naar mijn Raspberry Pi. RPi wil alleen een VPN opzetten met de juiste 2048 bit private key. Alleen ik heb deze key op mijn apparaten. Als er een poging wordt gedaan op die poort iets te doen vangt fail2ban dit af(althans als het onsuccesvol is) en banned dat IP adres, geen 2e poging gewoon gelijk bannen. De kans dat iemand mijn key kan krijgen of dit zou kunnen bruteforcen( 8)7 ) is zo goed als nul. In ieder geval als ik eens in de zoveel tijd een andere key ga gebruiken.

Ik hoor het erg graag als iemand een lek in mijn denkwijze kan prikken _/-\o_

• Room42
  • Niet online
True schreef op donderdag 29 september 2016 @ 18:43:
[...]

Niet bewust een risico-inschatting, maar zeker wel onbewust.
Port forwarded van router naar mijn Raspberry Pi. RPi wil alleen een VPN opzetten met de juiste 2048 bit private key. Alleen ik heb deze key op mijn apparaten. Als er een poging wordt gedaan op die poort iets te doen vangt fail2ban dit af(althans als het onsuccesvol is) en banned dat IP adres, geen 2e poging gewoon gelijk bannen. De kans dat iemand mijn key kan krijgen of dit zou kunnen bruteforcen( 8)7 ) is zo goed als nul. In ieder geval als ik eens in de zoveel tijd een andere key ga gebruiken.

Ik hoor het erg graag als iemand een lek in mijn denkwijze kan prikken _/-\o_
Het gaat niet over het opzetten van de VPN-verbinding, maar juist daarna. Met een VPN-verbinding knoop je eigenlijk gewoon twee netwerken aan elkaar. Als je daar geen goede firewall tussenzet, kan het kwade netwerk (het vreemde netwerk dus) op jouw private netwerk rondneuzen. Ook daar wil je dus goede beveiliging tussen zetten, zodat alleen kan wat jij wilt.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Room42 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 19:12:
[...]

Het gaat niet over het opzetten van de VPN-verbinding, maar juist daarna. Met een VPN-verbinding knoop je eigenlijk gewoon twee netwerken aan elkaar. Als je daar geen goede firewall tussenzet, kan het kwade netwerk (het vreemde netwerk dus) op jouw private netwerk rondneuzen. Ook daar wil je dus goede beveiliging tussen zetten, zodat alleen kan wat jij wilt.
Daar hoef ik niks voor aan te passen, daar kan normaal ook al niks mee gebeuren. Alles staat dicht. Hoe denk je dat iemand op de McDonalds' WiFi mijn laptop of telefoon kan binnendringen? Behalve als ik juist dingen expliciet open zet, gebruik maak van software of OS'en met exploits aanwezig(ofwel niet geüpdatete software / OS) zal er niets kunnen gebeuren. Behalve dan afluisteren van de verbinding, maar daar hadden we juist wat voor ;)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

True schreef op donderdag 29 september 2016 @ 21:09:
[...]

Daar hoef ik niks voor aan te passen, daar kan normaal ook al niks mee gebeuren. Alles staat dicht. Hoe denk je dat iemand op de McDonalds' WiFi mijn laptop of telefoon kan binnendringen? Behalve als ik juist dingen expliciet open zet, gebruik maak van software of OS'en met exploits aanwezig(ofwel niet geüpdatete software / OS) zal er niets kunnen gebeuren. Behalve dan afluisteren van de verbinding, maar daar hadden we juist wat voor ;)
Split Tunneling?

Je kunt op een VPN endpoint (en vaak ook in een VPN client) aangeven óf "Spit Tunneling" toe gestaan wordt. Als dat toegestaan is dan is je "VPN Client" dus géén sandbox en is er verkeer mogelijk tussen de host van de client én alles áchter het eindpoint.

Het "endpoint" overruled gelukkig altijd de clientsetting... Met een "most restrictive".

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 29-09-2016 21:33 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

wimmel_1 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 21:27:
[...]

Split Tunneling?

Je kunt op een VPN endpoint (en vaak ook in een VPN client) aangeven óf "Spit Tunneling" toe gestaan wordt. Als dat toegestaan is dan is je "VPN Client" dus géén sandbox en is er verkeer mogelijk tussen de host van de client én alles áchter het eindpoint.

Het "endpoint" overruled gelukkig altijd de clientsetting... met een "most restrictive".
Is split tunneling niet om de VPN client ook zijn eigen internet toegang te laten gebruiken naast internet toegang via de VPN host? Maar dat is in mijn geval niet mogelijk, al het verkeer moet via de VPN host.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

True schreef op donderdag 29 september 2016 @ 21:33:
[...]

Is split tunneling niet om de VPN client ook zijn eigen internet toegang te laten gebruiken naast internet toegang via de VPN host? Maar dat is in mijn geval niet mogelijk, al het verkeer moet via de VPN host.
Stel: Ik knoop een (al dan niet Domain Joined) laptop welke ik middels 2 NIC's (WLAN + LAN, die zijn standaard aanwezig tegenwoordig) laat contacten mét een AD domein én met een willekeurige VPN provider......

Wie kan er vervolgens wáár allemaal (TCP/IP Tecnisch gezien) komen, misschien ná wat aanpassingen in de NIC en/of TCP/IP config van die laptop?

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 29-09-2016 21:45 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

wimmel_1 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 21:40:
Stel: Ik knoop een (al dan niet Domain Joined) laptop welke ik middels 2 NIC's (WLAN + LAN, die zijn er standaar tegenwoordig) laat contacten mét een AD domein én met een willekeurige VPN provider......

Wie kan er vervolgens wáár allemaal (TCP/IP Tecnisch gezien) komen, misschien ná wat aanpassingen in de NIC en/of TCP/IP config van die laptop?
Ik heb weinig kaas van die domein soep gegeten, blijf het liefst zo ver mogelijk van niet consumenten Microsoft.

Voor zo ver ik weet ligt dit compleet aan de instellingen van die laptop. Maar wat is nu je punt? Voor zo ver ik weet is er bij gebruik van vrij standaard instellingen geen enkel probleem en kan HekkerHans niet mijn (thuis)netwerk binnen dringen als ik bij de McDonalds mijn VPN aanzet naar huis.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

True schreef op donderdag 29 september 2016 @ 21:46:
[...]

Ik heb weinig kaas van die domein soep gegeten, blijf het liefst zo ver mogelijk van niet consumenten Microsoft.

Voor zo ver ik weet ligt dit compleet aan de instellingen van die laptop. Maar wat is nu je punt? Voor zo ver ik weet is er bij gebruik van vrij standaard instellingen geen enkel probleem en kan HekkerHans niet mijn (thuis)netwerk binnen dringen als ik bij de McDonalds mijn VPN aanzet naar huis.
Er vanuitgaande dat je je eigen laptop 100% kunt en durft te vertrouwen.... Ja dan heb je gelijk. Probleem is dat de meeste mensen dat niet kunnen of op z'n minst niet zouden moeten dúrven (ongeacht 't OS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-Jay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:40

K-Jay

Klaas Jan

Door het lezen van dit artikel van de Correspondent werd ik getriggerd om naar private browsing te kijken. Ik had nog een oude Raspberry pi liggen en die heb ik in een uurtje met Pi-Hole omgetoverd in een DNS-server. En dat werkt goed! Op de admin-pagina kun je zien hoeveel ads/trackers het zwarte gat in zijn gestuurd en dat zijn er best wel veel. Een aanrader!

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
K-Jay schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:57:
Door het lezen van dit artikel van de Correspondent werd ik getriggerd om naar private browsing te kijken. Ik had nog een oude Raspberry pi liggen en die heb ik in een uurtje met Pi-Hole omgetoverd in een DNS-server. En dat werkt goed! Op de admin-pagina kun je zien hoeveel ads/trackers het zwarte gat in zijn gestuurd en dat zijn er best wel veel. Een aanrader!
Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik heb hem (Pi-Hole) een tijdje gedraaid maar liep tegen, voor mij nog, onverklaarbare DNS issues aan. Ik had geen tijd om er echt in te duiken, dus voorlopig vertrouw ik weer even op mijn dichtgetimmerde browser, maar ik realiseer me dat dat maar een programma is dat tracking-problemen heeft.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:31

Pazo

Mroaw?

Mooi topic dit, goede startpost met nuttige veel info, bedankt! _/-\o_

Ik ben sinds een tijdje ook meer bezig met privacy, voornamelijk op de computers en mobieltjes die we in huis gebruiken, en wat die allemaal verzenden / achterlaten, om daar grip op te krijgen en waar nodig zaken te blokkeren / filteren.

Laatst heb ik Pi-Hole op een RPI geïnstalleerd, en dat werkt erg goed. Het mooie hiervan vind ik vooral dat het gelijk voor het hele netwerk werkt. Dus ik hoef niet elk apparaat in mijn netwerk apart in te stellen. Dat vind ik een nadeel met al die plugins etc, dat je op elke PC moet installeren en 'bijhouden / updaten'.

Nu is mijn vraag of er hier mensen zijn die misschien weten wat ik nog meer met m'n Raspberry Pi kan, of dat er meer programma's / plugins zijn, zoals bijvoorbeeld tracker blockers / programma's als Ublock / Adblock / Ghostery etc. die ik op de PI kan installeren zodat het gelijk voor het hele netwerk functioneel is. Uiteraard heb ik zelf ook al zitten zoeken, maar kom dat niet tegen. Ik wil graag op netwerkniveau filteren / blokkeren. Zijn er hier mensen die dat weten of is dat er inderdaad niet?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-08 18:19
Wat ik een beetje mis in dit topic is een stuk over de invloed van de webbrowser zelf die je uitkiest. Je kan inderdaad DuckDuckGo gebruiken als zoekmachine, maar als je Google Chrome gebruikt kan Google toch alsnog de gewenste data verzamelen voor commerciële doeleinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Chrome heeft een ingebakken phone-home-optie en is dus per definitie niet de juiste browser als je om je privacy geeft. Dan kun je beter naar Chromium kijken, of wat anderen op basis van Chromium hebben gebakken.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-08 10:42
nino_070 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:13:
Wat ik een beetje mis in dit topic is een stuk over de invloed van de webbrowser zelf die je uitkiest. Je kan inderdaad DuckDuckGo gebruiken als zoekmachine, maar als je Google Chrome gebruikt kan Google toch alsnog de gewenste data verzamelen voor commerciële doeleinden?
ik heb even voor jou gezocht: https://lifehacker.com/57...e-send-to-google-about-me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-08 10:42
Ik weet wat de OS's doorsturen. Ik gebruik hier een aantal Windows 10 machines, maar daarnaast gebruik ik ook Linux Mint, want ik waardeer mijn privacy enorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:39
Wat ik als leek graag zou willen in de OP:
- wat is het probleem/waarom zou je private willen browsen (verwijzen mag)
- wat is het principe of methodiek waarmee je je privacy beschermt (onafhankelijk van oplossingen/tools)
- en wat is een setup waarmee je dit goed genoeg regelt voor de veelvoorkomende thuissituatie: desktop-laptops-mobieltjes-nas-router. (Smart-TV en internetten via gameconsoles laat ik maar even buiten beschouwing). En ik schrijf 'goed-genoeg-setup' omdat ik er van overtuigd ben van de 80-20-regel: het gaat niet om de beste setup maar om een setup die zo makkelijk in te stellen is dat het ook gebeurd en gebruikt wordt.

Vervolgens kan een ieder op de eenvoudige setup reageren met verbetersuggesties waarin de techniek hoogtij viert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
Dankjewel, wel jammer dat het "Usage data" aspect niet verder is toegelicht. Als ik dit zo lees denk ik niet het gevaar loop dat ik met mijn Chrome gebruik in een "google-profiel" beland, gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
Highland schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 15:30:
Wat ik als leek graag zou willen in de OP:
- wat is het probleem/waarom zou je private willen browsen (verwijzen mag)
Dit staat al in de OP, het is aan jouzelf om te beoordelen of je dit zwaarwegend genoeg vind om meer je browsegegevens af te schermen.
- wat is het principe of methodiek waarmee je je privacy beschermt (onafhankelijk van oplossingen/tools)
Ik begrijp je statement "onafhankelijk van oplossingen/tools" niet helemaal. Als je browset, maak je nou eenmaal gebruik van "tools". Alhoewel ik ze eerder diensten zou noemen. Als je diensten gebruikt, zoals Chrome, Google Search, YouTube enzovoorts, betaal je doorgaans niks. Daarom is het verdienmodel ofwel advertenties, ofwel het verzamelen van jouw gegevens, ofwel een combinatie hiervan. Dit is met de "tools" die dit topic aandraagt niet anders, DuckDuckGo bijvoorbeeld is een "privacyvriendelijke tool" om in jouw bewoordingen te blijven, maar verdient ook gewoon aan advertenties. Je classificatie tool is niet echt nuttig, en het principe wat je moet hanteren is "Blijft mijn privacy goed genoeg gewaarborgd als ik deze dienst gebruik?". Dit is naar eigen inschatting, ik vind persoonlijk het massaal verzamelen van big data, door advertenties op verschillende websites oa., en dit proberen te linken aan 1 persoon te ver gaan, en kies daarom voor een adblocker en een privacyvriendelijke zoekdienst.
- en wat is een setup waarmee je dit goed genoeg regelt voor de veelvoorkomende thuissituatie: desktop-laptops-mobieltjes-nas-router. (Smart-TV en internetten via gameconsoles laat ik maar even buiten beschouwing). En ik schrijf 'goed-genoeg-setup' omdat ik er van overtuigd ben van de 80-20-regel: het gaat niet om de beste setup maar om een setup die zo makkelijk in te stellen is dat het ook gebeurd en gebruikt wordt.

Vervolgens kan een ieder op de eenvoudige setup reageren met verbetersuggesties waarin de techniek hoogtij viert.
Wat bedoel je precies met een setup? Je ontkomt toch niet aan het gebruiken van de standaard software van bijvoorbeeld Windows. Je privacy online beschermen is wat anders dan alles krampachtig versleutelen van jou kant, als je dat soms bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:13
Een wat ouder topic, maar volgens mij nog steeds interessant. Ik ben benieuwd wat de tweakers gebruiken om hun privacy te verbeteren met standaard browser-addons. Ik heb zelf alleen Firefox in gebruik, zowel op mobiel als PC en laptop. Ik gebruik Ghostery, maar ik zoek eigenlijk een alternatief, omdat ik in PiHole nog steeds zie dat deze verbinding zoekt met Ghostery (ghostery-collector.ghostery.com). Daarnaast Disconnect.me en Adblock Plus. Ze werken elkaar niet zozeer tegen in Firefox, maar 3 tools is toch wel wat veel, vermoed dat dit efficiënter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als je Facebook gebruikt:
https://blog.mozilla.org/...book-container-extension/

Tevreden met Firefox alleen jammer dat deze zoveel batterij van de laptop vergt. Dat doet Opera bijvoorbeeld veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoja
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-04 17:01

ParaNoja

1984 is here

The__Virus schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 09:32:
Een wat ouder topic, maar volgens mij nog steeds interessant. Ik ben benieuwd wat de tweakers gebruiken om hun privacy te verbeteren met standaard browser-addons. Ik heb zelf alleen Firefox in gebruik, zowel op mobiel als PC en laptop. Ik gebruik Ghostery, maar ik zoek eigenlijk een alternatief, omdat ik in PiHole nog steeds zie dat deze verbinding zoekt met Ghostery (ghostery-collector.ghostery.com). Daarnaast Disconnect.me en Adblock Plus. Ze werken elkaar niet zozeer tegen in Firefox, maar 3 tools is toch wel wat veel, vermoed dat dit efficiënter kan.
Een update op dit topic zou zeker geen kwaad kunnen!

Om enkele te noemen:

-Gebruik van gescheiden browsers, en niet terwijl je bij social media of big G ingelogd bent browsen.

-De EFF heeft een aantal goede tools; Privacy badger, https everywhere (deze zag ik al staan) en zou denk ik ook vermeld mogen worden als bron: https://www.eff.org/pages/tools

-Misschien goed om ipv 1 vpn provider, enkele privacy bewuste te vermelden als protonvpn.
-Beetje info over bijv. DNS lek in VPN zou een mooie toevoeging zijn.
-Ik mis het Wireguard VPN protocool helemaal. Open VPN wordt wel vermeld.

-Adblock (plus) hadden naar mijn mening echt allang verwijderd moeten worden.

-Brave browser, nieuwe privacy minded browser. Met o.a. ingebouwde ad blocking, TOR en anti- browser fingerprinting.

-Gebruik van wachtwoordmanager als bijv. keepass2.

[ Voor 1% gewijzigd door ParaNoja op 07-10-2020 15:00 . Reden: 1tje vergeten ]

If it isn't broke, take it apart and fix it ¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:13
Haha als je zo'n oud bericht van mij quote, grijp ik de mogelijkheid aan ook even een update van hier te geven ;)

PiHole draait nog steeds naar volle tevredenheid. Daarnaast inmiddels over naar Edge (Chromium): deze werkt gewoon veel soepeler dan Firefox, zeker op een 100Hz scherm. Daarnaast het niet meer hebben van een extra browser vond ik een plus. Ik heb heeeel veel jaren Firefox gebruikt, maar ze konden het niet meer bijhouden qua performance, wat ik erg jammer vind. Verder Privacy Badger samen met uBlock origin draaien daar blijft het op dit moment bij.

Wel Bitwarden in een container draaien voor wachtwoordbeheer. En intern nog als actie op Vlans in te stellen en alle IoT-zaken allemaal scheiden van het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:42
@Cyb linkjes search engines komen allemaal bij Alexa.com uit??

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:50
MarcelGo schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:39:
@Cyb linkjes search engines komen allemaal bij Alexa.com uit??
Nee hoor, alleen linkjes naar de populariteitscheck
Pagina: 1