Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:24
Beste mede-tweakers,

Als lid van de duurzaamheidscommissie aan mij de leuke taak om te inventariseren welke PV-installaties er mogelijk zijn. Voordat ik partijen benader wil ik beslagen ten ijs komen. Ik ben redelijk ingelezen in de materie en heb zelf 3 panelen geïnstalleerd.
Graag feedback op het PV-, elektra- en constructiegedeelte. Ik heb specifieke vragen genummerd zodat je er gericht op kunt antwoorden. Helemaal top als je het onderdeel / nummer erbij zet.

Ervaringen over hoe je dit als VvE kunt regelen zijn welkom maar die beslissing ligt niet bij mij en wordt pas genomen zodra alles in Jip-en-Janneke taal is uitgelegd aan de medewoners. Mijn voorkeur gaat uit naar de derde optie:
  • Dakvlak opdelen en iedereen legt zelf op eigen kosten;
  • Als Vve plaatsen en gezamenlijk leveren aan een energiecoörporatie;
  • Als VvE plaatsen en iedereen een eigen aansluiting om terug te leveren;
  • We vinden het te duur en doen niets.
Bedankt alvast.

Uitvoering:
Oplevertermijn Begin 2025
Uitbesteden aan externe installateur

Situatiebeschrijving:
Regio Den Haag
Bouwjaar 1950
Daktype Platdak
Dakconstructie Hout + bitumen zonder kiezel
Breedte dak (m) ca. 169 meter
Diepte dak (m) ca. 11,5 meter
Obstakels Daklicht, schoorstenen en enkele dakdoorvoeren. Zie indicatiefoto's onderaan.
Aansluitingen 1-fase 35A
Dakrichting Zuid-Oost (Azimuth 135)

Doelprijs
  • Onder de €1,00 per Wp is wellicht mogelijk?
Voorkeuren
Ik woon zelf op de begane grond en heb een Enphase installatie in de tuin op mijn overkapping. Leuke monitoring en goede garantie.
Om de doelprijs laag te houden is een string omvormer wellicht gunstiger.
Er zijn diverse VvE leden die niet staan te wachten op informatie op de servers, laat staan Chinese.

1. Is er ook lokale KISS monitoring mogelijk, om externe monitoring te vermijden?[/li]
2. Moet ik de installateur vragen om ook Enphase te offreren?

Electra
Aansluitingen 1-fase 35A. Ik verwacht niet dat wij naar 3-fase gaan want wij hebben publieke parkeerplaatsen en verdere elektrificatie (warmtepompen en inductie) kunnen op 1-fase.
Bekabeling kan per drie woningen door de meterkast gevoerd worden. Hier lopen al een gasleiding en netaansluitingen door het begane-grond appartement 1,naar verdieping 1 en 2.
Dakdoorvoer per appartement in verdieping 2.
3. Ik weet alleen niet of het prettig of veilig is dat er DC door de meterkasten van verdieping 2 en 1 gaan. In een YMCV in slagvaste buis?[/li]
4. Ik ga er vanuit dat niemand ruimte heeft voor extra automaten dus is het handig om een uitbreiding met twee installatieautomaten in een kastje op te nemen?

Beschikbare ruimte, schaduw en dakruimte
Zie schets onder. Het zijn 13 portieken. Ben zelf ook al even bezig geweest in sunnydesign.heb er twee ingetekend omdat het dan naar de 13 te extrapoleren is. 5-6 panelen per huishouden (36-42 panelen per portiek) zou denk ik mogelijk zijn. Vragen:
5. Welke afstand tot de dakrand moet de installateur rekening mee houden, wij zijn 10m hoog?
6. Legrichting bepaalt hoeveel Wp we kwijtkunnen. Wat is handig, alvast rekening houden met afbouw saldering?
7. Wellicht met 2-/3- paneels schansen werken, om die voorkant goed te benutten?

Er ligt in onze buurt richting Zuid een paar grote installaties. De hoogste spanning die ik heb gemeten afgelopen jaar was 241V.
8. Is het handig om voor ZO-NW dakjes te gaan of eerder één richting?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jd9ueT-LvJXp98JU0Sjma7cn6rQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XvqQfnMIuRW5bZeWDuUgIGCY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jp1QQ5pXMPZ3PyBK1GrhzDIeAgA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3366nGoIBfyiCgDsztFDpq8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AozjeIc4crJI6Er5uK7l6_9JbQM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/we0fhlnFlLy5WbIlHLCsBg1C.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbX10d1e-fdjj3fazuYrq3RFc1M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lWY0PylN5VfoVxHMu5CYXUBt.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 18% gewijzigd door GudZ op 21-01-2024 13:11 . Reden: edt: afbeeldingen toegevoegd. ]

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hoe ga je bewerkstelligen dat iedereen dezelfde lichtopbrengst krijgt? Dat is wat anders dan dezelfde oppervlakte.

En het moet ook nog volgens de breukdelen uit je akte :+

Denk ook aan de verplichte zaken als scope12.

[ Voor 33% gewijzigd door Wolly op 21-01-2024 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

GudZ schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:03:

Er zijn diverse VvE leden die niet staan te wachten op informatie op de servers, laat staan Chinese.

1. Is er ook lokale KISS monitoring mogelijk, om externe monitoring te vermijden?[/li]
2. Moet ik de installateur vragen om ook Enphase te offreren?
Als dit je eerste vragen zijn dan is het wellicht toch tijd om eens wat beter over de echt belangrijke dingen na te denken om te kijken wat er nu echt mogelijk is.

Het begint natuurlijk allemaal wat je met het dak kan doen (zie bijvoorbeeld de splitsingsakte en de voorwaarden isn de opstalverzekering) en of het uberhaupt haalbaar is om individuele aansluitingen te realiseren en ook hoe je dan in corresponderende meterkasten kan komen, enz.

En als je verwijst naar plaatjes is het ook wel handig ze erbij te posten :-).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2024 11:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zonnepanelen van koopappartementen die op VvE dak liggen vallen onder inboedelverzekering normaal gesproken (en klopt, het is geen inboedel, en toch vallen ze eronder).

Wij hebben het als VvE ook gedaan, waarbij VvE heeft geregeld met een aanbieder, de VvE heeft zelf een aantal panelen voor eigen verbruik, rest zijn van de eigenaren, betaald door de eigenaren, en verbonden met de meterkast van de eigenaren. Dus geregeld door de VvE, maar uiteindelijk betaald iedereen gewoon een factuur en wordt eigenaar van de panelen. Eén iemand wilde niet mee doen (van de 10). Voor diegene is wel bekabeling gelegd, op kosten van de VvE, en die zal hij moeten terugbetalen wanneer later alsnog panelen er moeten komen, en die zal diegene moeten gebruiken (simpelweg doordat VvE geen toestemming gaat geven ergens anders kabels langs de buitenmuur naarbeneden te laten gaan).

Bij ons was dit mogelijk omdat alle meterkasten in een centraal bijgebouw zitten (wel groepenkasten bij de appartementen, maar de meters zitten bij elkaar in de buurt). Heb je dit niet, en moeten ze naar elk appartement apart de kabels gaan trekken, dan wens ik je veel succes.

Wij hebben zes panelen er bewoner. Qua opdelen van het dak: Dat hoeft niet zo streng (wilde sommige bij ons aan beginnen). Met de vergadering afspreken dat iedereen recht heeft op X panelen met fatsoenlijke hoeveelheid zon moet voldoen. Anders wordt opdelen echt een hoofdpijndossier, gezien het heel erg afhangt hoe dicht bij de rand je de panelen wil leggen. (En daar was het bij eerdere pogingen zonnepanelen te leggen op stukgelopen, aanbieder die ineens van 6 panelen per appartement er nog maar 3 kwijt kon, voor ongeveer dezelfde prijs als eerst 6, omdat die zover bij de rand vandaan moest blijven, omdat we net voorbij de afmetingen zaten waarbij je met standaard ballast dicht bij de rand mag komen, en ipv berekening te doen hoeveel ballast dan nodig was, wilde die liever gewoon heel ver bij de rand vandaan blijven. Maar dat is dus wel een dingetje, hoe dicht bij de rand de panelen mogen komen als het aantal verdiepingen hoog is).

Wij hebben Enphase voor onze panelen. Omdat de enige aanbieder die het uiteindelijk voor beetje redelijke prijs wilde doen daar nou eenmaal mee werkte. En met relatief weinig panelen is er niet zoveel mis met micro-omvormers, ook al hebben we weinig schaduw. De schets mist nog, maar bedenk alles waar "VvE" op staat, betekend dat prijzen x2 gaan. En zeker gezien dus de elektra naar elk appartement apart ook nog gelegd moet worden, gaan een hoop wat kleinere aanbieders hier niet op zitten te wachten. De gekte op de zonnepaneel markt is minder nu, maar €1 per Wp lijkt mij heeeeeeel erg optimistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:34:
Qua opdelen van het dak: Dat hoeft niet zo streng (wilde sommige bij ons aan beginnen). Met de vergadering afspreken dat iedereen recht heeft op X panelen met fatsoenlijke hoeveelheid zon moet voldoen.
Helaas, je hebt gewoon de splitsingsakte te volgen. De vergadering kan ook geen besluit nemen wat hiertegenin gaat, als een volgende eigenaar hierover begint heeft hij een sterke zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Wolly schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:39:
[...]

Helaas, je hebt gewoon de splitsingsakte te volgen. De vergadering kan ook geen besluit nemen wat hiertegenin gaat, als een volgende eigenaar hierover begint heeft hij een sterke zaak.
Als er specifiek in de splitsingakte staat dat er X aantal m2 van het dak voor appartement Y is, natuurlijk. Maar bij onze stond dat iig er niet in, en ik vermoed bij de meeste niet. En wat dus niet nodig is, is om dat wel te gaan toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:50:
[...]

Als er specifiek in de splitsingakte staat dat er X aantal m2 van het dak voor appartement Y is, natuurlijk. Maar bij onze stond dat iig er niet in, en ik vermoed bij de meeste niet. En wat dus niet nodig is, is om dat wel te gaan toevoegen.
Dat staat in geen enkele splitsingsakte, daar zijn de breukdelen voor om gemeenschappelijke delen te verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Wolly schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:52:
[...]

Dat staat in geen enkele splitsingsakte, daar zijn de breukdelen voor om gemeenschappelijke delen te verdelen.
En dat komt op exact hetzelfde neer als wat ik schreef natuurlijk...

Kom op. Punt is, dat stond niet voor het dak erin. Want het dak werd toen niet als gemeenschappelijk deel gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:06
Ik zou eerst het dak isoleren.

Een energie coöperatie heeft minimaal 750 panelen nodig om renderen. En jullie aansluiting is dan onvoldoende.

Terugleveren levert niks op als de salderingregeling verdwijnt.

Isoleren levert meer op dan een paar panelen.

Zuinige apparaten leveren ook meer op.
Nieuwe kleine koelkast 150 kwh per jaar, een oude dubbeldeurs kost zomaar 600 kwh pj

En dan per apartment eventueel een installatie, mijn verbruik is in de zomer bijna niks en in de winter veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:43
Wolly schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:52:
[...]

Volgens klopt dit niet, het is juist een gemeenschappelijk deel, de breukdelen zijn om de kosten ervan te verdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:59

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Optie 3 lijkt me juist erg complex. Ik zou gaan voor optie 2: panelen neerleggen als VVE, een deel van de opgewekte energie gebruiken voor het gebouw zelf (lift, verlichting enz). En wat je terugkrijgt evenredig verdelen over de bewoners. Heb je ook geen gedoe met extra leidingen naar de woningen en zorgen dat elke woning eenzelfde deel van de lichtopbrengst krijgt. Over KISS gesproken ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:56:
[...]

Kom op. Punt is, dat stond niet voor het dak erin. Want het dak werd toen niet als gemeenschappelijk deel gezien.
Dat komt niet op hetzelfde neer tenzij elk appartement hetzelfde breukdeel heeft, dat is lang niet altijd het geval.

Daarnaast is het dak altijd een gemeenschappelijk deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
deejeebv schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:56:
[...]

Volgens klopt dit niet, het is juist een gemeenschappelijk deel, de breukdelen zijn om de kosten ervan te verdelen.
En de mogelijke opbrengst die die delen opbrengen. Zou anders ook raar zijn, een twee keer zo groot penthouse appartement met dubbele bijdrage aan onderhoud van het gebouw zou dan evenveel panelen mogen leggen als het tiny appartementje op de benedenverdieping.

Edit:
. Verdeel het dakoppervlak over de eigenaren
Bekijk de splitsingsakte die je bij de koop van je appartement of huis kreeg van de notaris. Daarin staan de ‘breukdelen’ van de diverse woningen. Heeft iedereen hetzelfde breukdeel? Dan kan iedereen een even groot dakoppervlak krijgen. Zijn de breukdelen verschillend? Dan moet je hier bij het verdelen van het dak rekening mee houden.
https://www.milieucentraa...epanelen-voor-kleine-vve/

[ Voor 33% gewijzigd door Wolly op 21-01-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Uiteraard, maar dan kom je dus uit op wat dat betekend, je kan niet zomaar iemand vertellen dat het dak in de hoekjes waar geen zonnepanelen mogen gelegd worden van hem is volgens zijn aandeel. Zie bijvoorbeeld:
https://parelbeheer.nl/zo...e-vve-hoe-pakt-u-dit-aan/
Tip: Zorg ervoor dat de opbrengst van de zonnepanelen voor elk dakdeel gelijk is. Dat kan betekenen dat iemand met een minder gunstig stuk dak een groter deel krijgt toebedeeld om de opbrengst zo veel mogelijk gelijk te houden. Een dakdeel op het zuiden is bijvoorbeeld gunstiger dan een dakdeel op het oosten of westen.
En dat is dus geen harde wiskunde dat je met je splitsdeel van X %, dus precies recht hebt op 18.56m2.

Edit: Zie dat ik wel wat te makkelijk was in mijn oorspronkelijke post, ja je moet rekening houden met splitsdelen, maar daar ga je wel afronding in krijgen. Wat je niet hoeft te doen is het dak precies in te delen welk stukje van wie is, voor je aan zonnepanelen gaat beginnen.

[ Voor 16% gewijzigd door Sissors op 21-01-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:08:
Uiteraard, maar dan kom je dus uit op wat dat betekend, je kan niet zomaar iemand vertellen dat het dak in de hoekjes waar geen zonnepanelen mogen gelegd worden van hem is volgens zijn aandeel. Zie bijvoorbeeld:
https://parelbeheer.nl/zo...e-vve-hoe-pakt-u-dit-aan/

[...]

En dat is dus geen harde wiskunde dat je met je splitsdeel van X %, dus precies recht hebt op 18.56m2.

Edit: Zie dat ik wel wat te makkelijk was in mijn oorspronkelijke post, ja je moet rekening houden met splitsdelen, maar daar ga je wel afronding in krijgen. Wat je niet hoeft te doen is het dak precies in te delen welk stukje van wie is, voor je aan zonnepanelen gaat beginnen.
Ik verwijs je naar de tweede reactie in dit topic.

Wolly in "PV-installatie voor VvE"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Wolly schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:14:
[...]

Ik verwijs je naar de tweede reactie in dit topic.

Wolly in "PV-installatie voor VvE"
Yep, maar tegelijk, als het gewoon over een plat dak gaat, valt dat vaak wel mee. Bij ons hebben we alleen echt significant schaduw door bovenkant van de lift installatie die er wat bovenuit steekt. Daar geen panelen dus, dan hebben we nog wat buizen van ventilatie bijvoorbeeld en CVs, en daar beetje vandaan blijven, en als laatste hebben we de twijfelgevalletjes gebruikt voor VvE panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:37:
[...]

Yep, maar tegelijk, als het gewoon over een plat dak gaat, valt dat vaak wel mee. Bij ons hebben we alleen echt significant schaduw door bovenkant van de lift installatie die er wat bovenuit steekt. Daar geen panelen dus, dan hebben we nog wat buizen van ventilatie bijvoorbeeld en CVs, en daar beetje vandaan blijven, en als laatste hebben we de twijfelgevalletjes gebruikt voor VvE panelen.
Dat is mooi geregeld, maar elk dak is anders :)

Hoe hebben jullie trouwens zwart op wit gekregen dat de opstalverzekering akkoord is gegaan met de plaatsing? Steeds meer verzekeraars van VVE panden eisen een SCOPE12 keuring, is daar niet over gesproken?

En ja, ik weet dat je zegt dat het onder de inboedelverzekering zou vallen maar aangezien het ook een extra brandrisico/lekkage risico oplevert heeft de opstal er vast ook wel wat over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Microkid schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:57:
Optie 3 lijkt me juist erg complex. Ik zou gaan voor optie 2: panelen neerleggen als VVE, een deel van de opgewekte energie gebruiken voor het gebouw zelf (lift, verlichting enz). En wat je terugkrijgt evenredig verdelen over de bewoners. Heb je ook geen gedoe met extra leidingen naar de woningen en zorgen dat elke woning eenzelfde deel van de lichtopbrengst krijgt. Over KISS gesproken ;)
Dat is wel het meest KISS, maar ook het minste qua geld opbrengen.

Je hebt geen BTW aftrek en hetgeen aan overschot wordt teruggeleverd tegen een terugleververgoeding van ongeveer 8 cent/kWh maakt de terugverdientijd voor de panelen wel hoog.

Voor verbruik van een lift en verlichting is het natuurlijk prima, maar zodra je meer panelen dan nodig gaat leggen...

Er komt wel mogelijk een wetswijziging aan die dit sommetje weer zal wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Wolly schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:42:
[...]

Dat is mooi geregeld, maar elk dak is anders :)

Hoe hebben jullie trouwens zwart op wit gekregen dat de opstalverzekering akkoord is gegaan met de plaatsing? Steeds meer verzekeraars van VVE panden eisen een SCOPE12 keuring, is daar niet over gesproken?

En ja, ik weet dat je zegt dat het onder de inboedelverzekering zou vallen maar aangezien het ook een extra brandrisico/lekkage risico oplevert heeft de opstal er vast ook wel wat over te zeggen.
De panelen zelf en de installatie vallen onder de inboedel, of de hele handel afbrandt val natuurlijk onder opstal van de VvE. Het is gewoon doorgegeven aan ze, niet door mij, dus vraag me niet hoe dat precies is gegaan, ik weet wel dat het is gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:54:
[...]

De panelen zelf en de installatie vallen onder de inboedel, of de hele handel afbrandt val natuurlijk onder opstal van de VvE. Het is gewoon doorgegeven aan ze, niet door mij, dus vraag me niet hoe dat precies is gegaan, ik weet wel dat het is gebeurd.
Ik zou je aanraden om zwart op wit te krijgen dat de VVE verzekeraar er ook mee akkoord is. "Gewoon doorgegeven" is echt te mager voor de risico's die er zijn.

Je zegt zelf ook dat de VVE een aantal panelen in gebruik heeft, die vallen niet onder de inboedelverzekering want dat heeft een VVE niet. Gezien je meer dan 50 panelen op het dak hebt liggen moet er hoogstwaarschijnlijk ook periodiek gekeurd worden (scope12 vanaf 50 panelen).

Zie ook de site van vvebelang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:19:
[...]

Als dit je eerste vragen zijn dan is het wellicht toch tijd om eens wat beter over de echt belangrijke dingen na te denken om te kijken wat er nu echt mogelijk is.

Het begint natuurlijk allemaal wat je met het dak kan doen (zie bijvoorbeeld de splitsingsakte en de voorwaarden isn de opstalverzekering) en of het uberhaupt haalbaar is om individuele aansluitingen te realiseren en ook hoe je dan in corresponderende meterkasten kan komen, enz.

En als je verwijst naar plaatjes is het ook wel handig ze erbij te posten :-).
Afbeeldingen toegevoegd. Bedankt voor de heads-up.

Je hebt in principe gelijk als je het van één kant bekijkt. Het is kip of het ei. Als ik eerst de discussie open over dakvlakverdeling volgens splitsingsakte, dakdoorvoeren, etc. dan raak ik een detaildiscussie die ik nog niet wil voeren. Eerst moet iedereen warm zijn voor het idee anders heeft deze stap toch geen zin. Op details raken de meningen juist snel ver uiteen.

Als ik met een goede offerte kom, zal ik richting kunnen geven aan het proces in de vergaderingen. Ik draai al een tijdje mee in de verkoop en alleen een offerte zegt iets. Dat deze dan niet helemaal uitvoerbaar is voordat wij binnen de VvE bepaalde dingen afspreken is vraag 2. Excelletjes, websites en schetjes heb ik niets aan als ik mensen wil inspireren. Wat zou het ongeveer kosten, wat zit er allemaal in en wat levert het allemaal op.
Wolly schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:18:
Hoe ga je bewerkstelligen dat iedereen dezelfde lichtopbrengst krijgt? Dat is wat anders dan dezelfde oppervlakte.

En het moet ook nog volgens de breukdelen uit je akte :+

Denk ook aan de verplichte zaken als scope12.
Bedankt. Wedervragen:
Als we 'individuele installaties' hebben, zou die regelgeving dan gelden?
Is scope12 inmiddels überhaupt verplicht?
Zijn we als VvE stichting dan wel bedrijfsmatig aan het opwekken

@Sissors Zeer behulpzame informatie en fijn om te lezen dat jullie succesvol het voor elkaar hebben gekregen. Ik zie het als onvermijdelijk dat er doorvoeren worden gemaakt door elkaars meterkasten. Eén gaatje meer of minder naast de huidige 3 leidingen prikken zou praktisch niets uitmaken. Nu heeft al de benedenverdieping de gas- en netaansluitingen van de bovenste, het lijkt me dat ik daarmee de coulance kan opwekken dat de bovenste en middelste appartementen dit toelaten.
yoga schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:56:
Ik zou eerst het dak isoleren.
Isoleren levert meer op dan een paar panelen.
Dit traject loopt ernaast en uiteindelijk zijn de keuzes onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wellicht bij een gunstigere dakrenovatie (omgekeerd koud dak) zijn panelen niet nodig vanwege de constructie.
Wolly schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:42:
[...]

Zodra we de medebewoners hebben overtuigd komt dit aan de orde. Mijn persoonlijke panelen in de achtertuin vallen onder de opstal van de VvE, die deed daar niet moeilijk over. Daar betalen alle bewoners aan mee :*)
En als de verzekeraar moeilijk doet zien we het dan wel weer. Dan hebben we er alles aan gedaan maar ligt de schuld van het niet kunnen verduurzamen bovenhoofds. Ik kan gewoon niet accepteren niets te doen, ondanks dat het in een VvE allemaal een stuk lastiger is....

@allen: Het opdelen van het dak, hoe gaan we dit regelen binnen de VvE, wie heeft welke rechten... dat zijn discussies die we parallel kunnen voeren. Nu dat ik afbeeldingen heb gepost, hoe denken jullie dat we de totale opbrengst van een eventuele installatie optimaliseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wolly schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:00:
[...]
Ik zou je aanraden om zwart op wit te krijgen dat de VVE verzekeraar er ook mee akkoord is. "Gewoon doorgegeven" is echt te mager voor de risico's die er zijn.
Precies…. Ik schat ook dat als er een keer serieuze schade is zoals met een storm of brand er een hoop gedoe gaat ontstaan omdat het gewoon een gedeeld dak blijft en, ondanks dat wellicht individuen de panelen hebben betaald, dan de aansprakelijkheid weleens complex kan worden.

Helemaal met allemaal verschillende maatschappijen en ook nog een deel wel VVE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

GudZ schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:41:
[...]

Je hebt in principe gelijk als je het van één kant bekijkt. Het is kip of het ei. Als ik eerst de discussie open over dakvlakverdeling volgens splitsingsakte, dakdoorvoeren, etc. dan raak ik een detaildiscussie die ik nog niet wil voeren. Eerst moet iedereen warm zijn voor het idee anders heeft deze stap toch geen zin. Op details raken de meningen juist snel ver uiteen.
Wat jij details vindt is anders gewoon veel belangrijker dan welke technische installatie je kiest.
Welke server je solar data opstaat, dat is pas detail geneuzel :-).

De eerste vraag moet gewoon zijn of de gehele installatie voor de VVE gaat zijn of dat je individuele aansluitingen en terugleveringen wil en kan faciliteren. Dat maakt voor je business case ook een enorm verschil.

Om nog maar te zwijgen over andere randvoorwaarden zoals wat de netbeheerder van je plannen vindt want als ik het zo lees is er ook nog geen plan wat met de opbrengst te doen.

Je kan nu waarschijnlijk al bedenken dat als je niet individueel kan verrekenen, of dat er een groot gezamenlijk verbruik is of gaat komen, dat het gewoon niet uitkan.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:45:
[...]

Wat jij details vindt is anders gewoon veel belangrijker dan welke technische installatie je kiest.
Welke server je solar data opstaat, dat is pas detail geneuzel :-).

De eerste vraag moet gewoon zijn of de gehele installatie voor de VVE gaat zijn of dat je individuele aansluitingen en terugleveringen wil en kan faciliteren. Dat maakt voor je business case ook een enorm verschil.
Ik waardeer je reactie. Zat jij maar in onze bewonersgroep want dan waren we al een stuk verder. Ik heb nu een prijs per Wp nodig en een indicatie van hoe het geheel uit komt te zien.

Pas daarna komt de vraag of we dit überhaupt gaan doen. En daarna de discussie of de installateur de setjes moet opdelen of dat het één installatie wordt.

Dus: Hoe zou jij de boel neerplempen op dit dak? Dakjes, vol op zuid, vol op Z-O (gebouwrichting) of een ander idee?
Zou je werken met strings of met micro's? Zou je werken met middelgrote of grote modules? Welke helling of welk installatiemateriaal zou je gebruiken? Welke paneelafstand.

Dat soort vragen.

Na jouw 22% edit:
Als wij individueel gaan terugleveren is er slechts een aanmelding per huishouden vereist bij Stedin. En die hebben dan een dak vol individuele installaties die terugleveren. Wat is hieraan anders dan in een gemiddelde woonwijk?

[ Voor 9% gewijzigd door GudZ op 21-01-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Focus je op de andere aspecten… die technische vragen zijn helemaal nu niet relevant, dat is op het totaal gemier in de marge.

En die netbeheerder denkt daar vast wat anders over als je een paar honderd panelen op hetzelfde moment neerlegt in een naoorlogse wijk….

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2024 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:04:
Focus je op de andere aspecten… die technische vragen zijn helemaal nu niet relevant, dat is op het totaal gemier in de marge.
Alles wat zekerheid, inspiratie en deskundigheid overbrengt is belangrijk om juist in die detaildiscussies tot een goed besluit te komen.

Dus daarom de offerte met goede specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dat valt inderdaad onder de opstal, kopje eigenarenbelang.

Daar valt ook jouw goedkope ikea keuken en de Bulthaupt keuken van de buurman onder.

Is een gemaximeerd bedrag per appartement als ik mij niet vergis.
Mijn persoonlijke panelen in de achtertuin vallen onder de opstal van de VvE, die deed daar niet moeilijk over. Daar betalen alle bewoners aan mee :*)
Bedankt. Wedervragen:
Als we 'individuele installaties' hebben, zou die regelgeving dan gelden?
Is scope12 inmiddels überhaupt verplicht?
Zijn we als VvE stichting dan wel bedrijfsmatig aan het opwekken
Het gaat om het aantal panelen op het dak, niet waar de draadjes naartoe leiden. Dus ja.
Nog niet verplicht maar steeds meer verzekeraars eisen het wel.
Vve stichting? Een vve is geen stichting maar een vereniging.

Daarnaast denk ik dat het voor het risico niet uitmaakt of 50 panelen bedrijfsmatig of niet bedrijfsmatig zijn gelegd.

[ Voor 42% gewijzigd door Wolly op 21-01-2024 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:56:
[...]

Kan je de tekst over het dak/gemeenschappelijk deel van jullie akte dan eens posten? Want ik heb al heel veel aktes gezien en het dak was altijd gemeenschappelijk, wat ook niet meer dan logisch is.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Backpacker schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:23:
[...]

Kan je de tekst over het dak/gemeenschappelijk deel van jullie akte dan eens posten? Want ik heb al heel veel aktes gezien en het dak was altijd gemeenschappelijk, wat ook niet meer dan logisch is.
Het dak is gemeenschappelijk qua onderhoud. Iedereen, dus ook de appartementen op de lagere verdiepingen, moet (naar rato) bijdragen daaraan. Het dak is niet perse gemeenschappelijk qua gebruik. De splitsingsakte geeft je het exclusieve gebruiksrecht over je eigen appartement, de gemeenschappelijke ruimte daar gaat de VVE over. Als appartementshouder heb je bijvoorbeeld ook geen recht om 1/24e van de liftmachinekamer te gebruiken.

(Been there, done that. Heb in een vergelijkbaar gebouw gewoond, en daar was een zendamateur die antennes op het dak wilde plaatsen. Conflict is opgelopen tot aan de kantonrechter, resultaat: Die antennes mochten niet...)

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Overigens soort omvormers enzo lijkt mij niet heel relevant, en is ook gedeeltelijk waar een installateur die mee wil doen mee aankomt. Prijs per Wp lijkt me uiteraard erg relevant, dat is waar de bewoners toestemming voor moeten geven.
Backpacker schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:23:
[...]

Die was dus iets te kort door de bocht opgeschreven, er staat niet in dat iedereen recht heeft op splitsingsdeel * totaal m2 van het dak. En nee, ik ga niet nu hele splitsingsakte opnieuw doornemen ;)

(Komt nog bij dat bij ons de benedenverdieping niet hoeft te betalen aan het dak 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Nog een goede suggestie voor @TS: Kijk ook even eerst naar het meerjarenonderhoudsplan, en de staat van het dak. Zonnepanelen plaats je voor 20-25 jaar. Als er over pak 'm beet 3 jaar onderhoud of vernieuwing plaats moet vinden, moet het hele circus ook weer van het dak af. Dat kan, maar dat doet de dakdekker niet voor niks... Dan kan het makkelijker zijn om nog even uit te stellen, of om gepland onderhoud iets naar voren te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Wolly schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:11:
Vve stichting? Een vve is geen stichting maar een vereniging.

Daarnaast denk ik dat het voor het risico niet uitmaakt of 50 panelen bedrijfsmatig of niet bedrijfsmatig zijn gelegd.
Vereniging inderdaad. Excuses, iets met een baby op m'n arm en te snel typen.

Dan neem ik die op als mogelijke verplichting. Zal het alvast opvragen bij de verzekeraar.

[ Voor 52% gewijzigd door GudZ op 21-01-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Oekiejoekie schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:43:
Nog een goede suggestie voor @TS: Kijk ook even eerst naar het meerjarenonderhoudsplan, en de staat van het dak. Zonnepanelen plaats je voor 20-25 jaar. Als er over pak 'm beet 3 jaar onderhoud of vernieuwing plaats moet vinden, moet het hele circus ook weer van het dak af. Dat kan, maar dat doet de dakdekker niet voor niks... Dan kan het makkelijker zijn om nog even uit te stellen, of om gepland onderhoud iets naar voren te halen.
Loopt parallel inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Oekiejoekie schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:31:
[...]

Het dak is gemeenschappelijk qua onderhoud. Iedereen, dus ook de appartementen op de lagere verdiepingen, moet (naar rato) bijdragen daaraan. Het dak is niet perse gemeenschappelijk qua gebruik. De splitsingsakte geeft je het exclusieve gebruiksrecht over je eigen appartement, de gemeenschappelijke ruimte daar gaat de VVE over. Als appartementshouder heb je bijvoorbeeld ook geen recht om 1/24e van de liftmachinekamer te gebruiken.
Correct.
(Been there, done that. Heb in een vergelijkbaar gebouw gewoond, en daar was een zendamateur die antennes op het dak wilde plaatsen. Conflict is opgelopen tot aan de kantonrechter, resultaat: Die antennes mochten niet...)
Dat is een hele andere casus.Ik denk dat de vergadering in dat geval niet akkoord ging met de plaatsing van antennes op het dak, daar heb je als eigenaar dan niets tegenin te brengen.

In dit geval gaan we ervan uit dat 66% van de vergadering akkoord gaat met het plaatsen van de installatie. In dat geval moet je dus kijken naar de potentiele lichtopbrengst en die verdelen naar het aandeel dat mensen hebben in de gemeenschap.
. Verdeel het dakoppervlak over de eigenaren
Bekijk de splitsingsakte die je bij de koop van je appartement of huis kreeg van de notaris. Daarin staan de ‘breukdelen’ van de diverse woningen. Heeft iedereen hetzelfde breukdeel? Dan kan iedereen een even groot dakoppervlak krijgen. Zijn de breukdelen verschillend? Dan moet je hier bij het verdelen van het dak rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:31:
Overigens soort omvormers enzo lijkt mij niet heel relevant, en is ook gedeeltelijk waar een installateur die mee wil doen mee aankomt. Prijs per Wp lijkt me uiteraard erg relevant, dat is waar de bewoners toestemming voor moeten geven.

(Komt nog bij dat bij ons de benedenverdieping niet hoeft te betalen aan het dak 8)7 )
Nu ben ik helemaal benieuwd naar die akte. Dat is namelijk wel heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Microkid schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:57:
Het is dan misschien wel KISS, maar ik denk dat het snel een rendementsfactor x2 of x3 minder interessant wordt. TLV komt meer en meer onder druk te staan en veel terugleveren via een vve zal niet meehelpen voor een interessant tarief.

@GudZ wat is de netspanning op de drie fasen op een zonnige dag in maart tot september? Op de aansluiting van de vve. Hoeveel meter moet je overbruggen tussen die aansluiting en de panelen?
edit: lees ik goed dat er op dit moment niemand 3 fasen heeft binnen het gebouw? Ook de VVE niet? Ik neem aan dat iedereen wel een andere fase heeft (meestal 1-2-3-1-2-3 voor woonhuizen, ik weet niet hoe dat zit voor appartementen).

[ Voor 11% gewijzigd door True op 21-01-2024 16:32 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Wolly schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:16:
[...]

Dat is een hele andere casus.Ik denk dat de vergadering in dat geval niet akkoord ging met de plaatsing van antennes op het dak, daar heb je als eigenaar dan niets tegenin te brengen.
Uit de uitspraak die wij van de kantonrechter kregen, bleek wel duidelijk dat de uit de splitsingsakte afkomstige plicht tot gedeeltelijk meebetalen aan het dak, niet inhoudt dat je dan ook een gebruiksrecht voor datzelfde aandeel hebt.
In dit geval gaan we ervan uit dat 66% van de vergadering akkoord gaat met het plaatsen van de installatie. In dat geval moet je dus kijken naar de potentiele lichtopbrengst en die verdelen naar het aandeel dat mensen hebben in de gemeenschap.

[...]

Ja, maar als 66% akkoord jaar, verdeel je volgens dat artikel de ruimte wel over 100% van de appartementen. Dan blijft er dus 34% van het dak leeg voor als de buren die nu niet mee willen doen, in de toekomst wel willen plaatsen.

Als er ruimte over blijft, dan zou ik trouwens wel vanuit het huishoudelijk regelement eisen stellen aan installateurs en montagesystemen en dergelijke. Je wilt als VVE niet in de situatie komen dat als er over 3 jaar een nieuwe bewoner komt die alsnog panelen wil leggen op zijn/haar dakdeel dat die Beun de Haas-Solar of Hobbybob sustainable energy het dak op stuurt om maar wat te leggen. En als er ooit dakrenovatie noodzakelijk is, is het handig als al het montagemateriaal uniform is, zodat het snel te verwijderen en weer te installeren is.

Waar ik trouwens ook benieuwd naar ben (@TS ?): Ik had ooit een collega, en die woonde in een vogelaarwijk. Daar kwamen landelijke/EU-subsidies voor wijkverbetering. En daar kon de VVE gebruik van maken, maar dan moesten ze wel zelf 50% (9000 euro per appartement) bijdragen. Voor een deel van de bewoners was dat geen probleem, maar een ander deel van de bewoners waren starters en ouderen die met hangen en wurgen hun eerste woning hadden gekocht en/of aan hun maximale leencapaciteit zaten. Bij de VVE waar ik zelf bij zat werd ooit het idee geopperd om eenmalig 1500 euro extra bij te storten, en toen waren er ook leden die dat niet in een keer op konden hoesten. Dat hebben we toen opgelost door de bijdrage te verhogen, en bepaald minder noodzakelijk onderhoud wat uit te stellen. Hoe zit dat bij jullie in het complex ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
@Oekiejoekie

Over de financiële middelen van de VvE kan ik niet uitwijden. Ik ben hier slechts voor een goed idee hoe die panelen neer te leggen.

Hoe we de financiering, verzekering en opdeling regelen is echt pas van belang als we weten wat het kost. En ik weet pas wat het kost als een installateur mij een mooie offerte stuurt die adequaat is qua materiaal, arbeid, oriëntie of kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Oekiejoekie schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:45:
[...]

Uit de uitspraak die wij van de kantonrechter kregen, bleek wel duidelijk dat de uit de splitsingsakte afkomstige plicht tot gedeeltelijk meebetalen aan het dak, niet inhoudt dat je dan ook een gebruiksrecht voor datzelfde aandeel hebt.
Dat zegt ook niemand. In dit topic gaan we er bij het bespreken van de dakverdeling namelijk wel vanuit dat de Vergadering akkoord is gegaan met de plaatsing van zonnepanelen.
Ja, maar als 66% akkoord jaar, verdeel je volgens dat artikel de ruimte wel over 100% van de appartementen. Dan blijft er dus 34% van het dak leeg voor als de buren die nu niet mee willen doen, in de toekomst wel willen plaatsen.
Correct. De vergadering beslist (geeft toestemming) aan alle eigenaren om panelen te plaatsen. Het is aan de eigenaar om te beslissen of hij dat ook daadwerkelijk doet.
Als er ruimte over blijft, dan zou ik trouwens wel vanuit het huishoudelijk regelement eisen stellen aan installateurs en montagesystemen en dergelijke. Je wilt als VVE niet in de situatie komen dat als er over 3 jaar een nieuwe bewoner komt die alsnog panelen wil leggen op zijn/haar dakdeel dat die Beun de Haas-Solar of Hobbybob sustainable energy het dak op stuurt om maar wat te leggen. En als er ooit dakrenovatie noodzakelijk is, is het handig als al het montagemateriaal uniform is, zodat het snel te verwijderen en weer te installeren is.
Het verwijderen van panelen in geval van werkzaamheden is bij panelen die individueel bezit zijn de zorg (en op kosten) van de eigenaar.
Het is wel slim om bepaalde eisen te stellen aan de installateur, onder andere dat hij voldoet aan de eisen zoals genoemd in Scope12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
GudZ schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:50:
@Oekiejoekie

Over de financiële middelen van de VvE kan ik niet uitwijden. Ik ben hier slechts voor een goed idee hoe die panelen neer te leggen.

Hoe we de financiering, verzekering en opdeling regelen is echt pas van belang als we weten wat het kost. En ik weet pas wat het kost als een installateur mij een mooie offerte stuurt die adequaat is qua materiaal, arbeid, oriëntie of kosten.
Ik zou eerst maar eens beginnen om te kijken of het uberhaupt mag en kan op je platte dak. Indien je bijvoorbeeld isolatie hebt die makkelijk brandbaar is heb je al een probleem, het is maar te hopen dat je installateur je daarop wijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
GudZ schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:50:
@Oekiejoekie

Nee, maar ik begrijp dat jullie als VVE in één keer de bekabeling naar het dak willen regelen (Ik woonde ook ooit in zo'n jaren 50 appartement, alle meterkasten waren per 3 boven elkaar alle stroom en gas kwam van onder, en ik begrijp dat jullie dat nou met de solarbekabeling naar boven willen doen ?) en dat dan elke bewoner kan kiezen of die wel of niet op dit moment al panelen aan wil sluiten (Die ze dan zelf betalen) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:09
Als je alles op de installatie doet van de VVE en de aansluiting voor de algemene voorzieningen, zou ik a. nagaan of de bestaande aansluiting zwaar genoeg is, en b. of je wel terug mag leveren volgens de netbeheerder....

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erik1966
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-09 06:56
In onze VvE is de vraag om zonnepanelen te mogen leggen op het gezamenlijke dak als agendapunt naar voren gekomen tijdens een vergadering. Er is een werkgroep gevormd om de mogelijkheden te bespreken en de uitkomsten daarvan zijn tijdens een vergadering voorgelegd aan de VvE leden. Er is daarna weer een vergadering geweest waarin over een aantal agendapunten betreffende toestemming om als individuele leden van de VvE zonnepanelen of als VvE zelf panelen te leggen. Alle agendapunten zijn echter niet goedgekeurd om uiteenlopende redenen. Er is een groep die het niet kan betalen, een groep die het niet wil betalen en een groep die het niets interesseert. Ik zelf leun op twee gedachten. Ik zou het wel willen maar ik woon in een verblijfsrecht waar ik geen beschikking heb over een eigen dak. Verder wil ik geen financiële verplichtingen aan anderen opleggen omdat ik zelf zonnepanelen wil maar ze dan aan een aantal medebewoners opdring die ze niet willen. Mijn mening is ook dat de VvE zich niet met zaken moet bezighouden die niet over onderhoud en behoud van het pand gaan. Als je zonnepanelen op je dak wil koop je maar een huis waar dat mag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GudZ
erik1966 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:19:
In onze VvE is de vraag om zonnepanelen te mogen leggen op het gezamenlijke dak als agendapunt naar voren gekomen tijdens een vergadering. Er is een werkgroep gevormd om de mogelijkheden te bespreken en de uitkomsten daarvan zijn tijdens een vergadering voorgelegd aan de VvE leden. Er is daarna weer een vergadering geweest waarin over een aantal agendapunten betreffende toestemming om als individuele leden van de VvE zonnepanelen of als VvE zelf panelen te leggen. Alle agendapunten zijn echter niet goedgekeurd om uiteenlopende redenen. Er is een groep die het niet kan betalen, een groep die het niet wil betalen en een groep die het niets interesseert. Ik zelf leun op twee gedachten. Ik zou het wel willen maar ik woon in een verblijfsrecht waar ik geen beschikking heb over een eigen dak. Verder wil ik geen financiële verplichtingen aan anderen opleggen omdat ik zelf zonnepanelen wil maar ze dan aan een aantal medebewoners opdring die ze niet willen. Mijn mening is ook dat de VvE zich niet met zaken moet bezighouden die niet over onderhoud en behoud van het pand gaan. Als je zonnepanelen op je dak wil koop je maar een huis waar dat mag.
Mooie bijdrage van jouw perspectief. Het is wat mij betreft geen keuze om het pand te verduurzamen middels elektrificatie. Alle woningeigenaren moeten die kant op. PV hoort daar nu eenmaal bij. Als de keuze voor zonnepanelen 'nee' wordt, ontneemt de meerderheid mij en zichzelf een kans om te verduurzamen, de woningwaarde te verhogen en geld te besparen. Als de keuze 'ja' wordt, worden anderen 'kosten aangejaagd'. Tsja, het is maar net vanaf welke kant je het bekijkt. Kosten gaan altijd voor de baten uit.

Onderhoud en behoud van het pand beslissen we als VvE en wat mij betreft woningverbetering dus ook. Je krijgt straks hier label E,F,G niet meer verhuurd dus sowieso moeten de verhuurde panden bij ons überhaupt één of twee isolatie/elektrificatie-stappen nemen of verkopen.

Het meest actieve toegetreden lid van de duurzaamheidscommissie is een verhuurder en diegene wil volle bak verduurzamen. Juist degenen die er lang wonen en ook nog zullen wonen hebben op papier relatief veel baat bij verbetering van het pand. Typisch dat zij vaak juist sceptisch zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GudZ
erik1966 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:19:
Als je zonnepanelen op je dak wil koop je maar een huis waar dat mag.
Dit is erg stellig en kort door de bocht als je bedenkt dat niet iedereen de mogelijkheden heeft om te verhuizen, vanwege welke reden dan ook. Comfort verhogen, subsidies en saldering - de vruchten van verduurzaming - kunnen mensen in VvE's dan niet plukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik1966
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-09 06:56
GudZ schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:49:
[...]

Dit is erg stellig en kort door de bocht als je bedenkt dat niet iedereen de mogelijkheden heeft om te verhuizen, vanwege welke reden dan ook. Comfort verhogen, subsidies en saldering - de vruchten van verduurzaming - kunnen mensen in VvE's dan niet plukken...
Zelf zie ik dat met een aardgasverbruik van 350m3 tot 450m3 en 2500kwh elektriciteitsverbruik per jaar niet als een probleem, 75% van de VvE leden ook niet. Een minderheid kan natuurlijk geen dure aanpassingen afdwingen die nauwelijks renderen. Als ergens in 2040 de wijk van het aardgas gaat koop ik elektrische kachels en een boiler of iets dergelijks.
Pagina: 1