Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:41
Op verzoek een eigen topic gemaakt.

Er zijn vast mensen die al aan hun 2e set panelen toe zijn of reeds hebben. Zoekfunctie in dit topic levert veel resultaten op maar het woord "vervangen" of "vernieuwen" gaat niet alleen over een hele installatie vervangen. Daarom stel ik mijn vraag toch hier.

Ik woon in een nieuwbouwwoning uit 2017. Panelen zijn er voor oplevering van het huis in 2016 opgelegd (7x C-sun 260-60p met max output van 260w en Growatt 1500 omvormer met maximaal aan te sluiten vermogen 1950Wattpiek ). Ik gebruik veel meer stroom dan ik opwek (gebruik +/-3500, opbrengst +/- 1800) dus zou graag willen uitbreiden. De huidige omvormer staat uitbreiden helaas niet toe. Dus zijn er volgens mij 3 opties (mocht ik wat over het hoofd zien zijn tips van harte welkom)

1. nieuwe panelen aanschaffen - heb een offerte voor Solaredge systeem met 8 Jinko 430Wp Full Black incl Optimizers S440 en omvormer SE3500H incl. wifi en montage komt op een 4500 euro incl)
2. Nieuwe omvormer kopen en zelfde soort panelen erbij kopen
3. huidige panelen houden en tevreden zijn met wat ik heb

Als ik op marktplaats kijk lijken oude panelen niet veel op te leveren, misschien 100 euro per paneel, dus 700 euro totaal. Aan de ene kant voelt het zonde om de huidige panelen weg te doen maar met een tuin op het zuiden en ruimte voor max 8 panelen kan ik ze eigenlijk nergens hergebruiken. Verschil van 1800 kWh met huidige panelen naar 3440 met nieuwe panelen is best fors. Iemand al eens met dezelfde vraag geworsteld?

Dakorientatie is zuid. Hellingshoek 37,6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
@jadjong @MotorBeast Ja jullie hebben gelijk, ik had niet goed gekeken. Rond de 25 a 30 euro per oud paneel is realistischer. Ik heb nog wel een kans dat ik ze hier in de nieuwbouwwijk kan slijten aan medebewoners die interesse hebben in dezelfde (oude) panelen als op alle daken hier liggen.

Ik ga dan toch voor het vervangen van de panelen met een uitbreiding waar mogelijk. Zal mij nog even goed verdiepen in de optimizers. Heb best last van schaduw dankzij dakkapel dus dacht daarmee de wegvallende opbrengst in de middag op te lossen. Zie de afbeelding hieronder van mijn huidige situatie met het wegvallen van de opbrengst rond 16.00 uur (willekeurige zonnige dag in september 2023).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkcLGiraJJDbr2uY6KdeC0K-Khs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFqObJ2LRnJd7Vp05t0UqHo8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
Hieronder 2 reacties vanuit het hoofdtopic geknipt/geplakt naar hier. Ik dacht aan optimizers omdat ik veel last heb van schaduw op mijn huidige panelen (zie ook de screenshot hierboven). Met optimizers hoop ik echt het maximale uit de 8 nieuwe panelen te halen. Ik heb net al snel even gekeken naar een stringomvormer maar ik lees dat daarbij de volgende nadelen optreden (en die wil ik juist voorkomen)

Het belangrijkste nadeel van een stringomvormer is dat de prestaties van de hele string afhangen van het minst presterende paneel. Schaduw, vuil of defecten in één paneel kunnen de opbrengst van de hele string verminderen. Bovendien kan een stringomvormer een beperkende factor zijn voor systeemuitbreiding, omdat er rekening moet worden gehouden met de maximale ingangsspanning van de omvormer.

@laredo ik zou zelf geen waarde hechten aan de schattingen van de opbrengst van de panelen tijdens het vergelijken. Dit geeft alleen een grove indicatie wat mij betreft. Of het een betere deal is hangt natuurlijk sterk af van het materiaal wat ze leveren, dat las ik zo snel even niet terug. Daarnaast zou ik zelf alleen zaken doen met een stabiel en betrouwbaar bedrijf, volgens mij is VEH alleen een tussenpersoon hier en weet je zodoende niet met wie je zaken doet. Je hebt veel slechte installateurs rondlopen, mijn installateur is failliet gegaan en heeft een installatie achtergelaten die niet door een scope 12 keuring is gekomen.

laredo schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:57:
Een vraag over de prijs per wattpiek. Klopt mijn berekening bij deze offerte?

Verwachting is 3300Kwh op te wekken met 8 x panelen Jinko 430Wp, 8 x Optimizers S440, Omvormer SE3000H en installatie voor totaal € 3900,-

3900/3300=1,18 euro? Of zie ik iets over het hoofd? Is dit realistisch gezien de huidige prijzen?

Waarom optimizers? Als je een stringomvormer neemt schat ik in dat je €1000,- minder kwijt kan zijn. €0,85,- per WP moet lukken tegenwoordig. Scheelt toch weer wat tijd in tvt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@laredo Schaduw bij mij aan het einde van de dag met een Goodwe DNS G3 met schaduwmanagement. Welk probleem?

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13421&sid=17748

NB: 3300kWh ga je niet halen met schaduw. Zelfs zonder schaduw al heel optimitisch.

[ Voor 20% gewijzigd door MotorBeast op 04-03-2024 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mokkie
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 11:09
Interessant topic.
Door de komst van EV & hybride auto zijn onze verbruik hoger geworden. Schatting +/- 5000 kW extra over ons huidige PV systeem 4400kW ( uit 2019 )

Door gebrek van plek op mijn dak. Zal ik de PV moeten vernieuwen.
Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd naar of er bedrijven zijn die oude zonnepanelen innemen / inruilen voor nieuwe zwaardere PV systemen.

Voor nu weet ik niet of het verstandig is door onduidelijke regeling zoals met saldering / terugleverkosten etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:20
Even een relevante vraag; hoe groot zijn je huidige panelen? Daar waar ze een paar jaar terug bij 260Wp vaak 1x1,6M waren, is het nu vaak 1x2M. Dat verklaart ten dele die hogere opbrengst.

Kun je die grotere panelen wel kwijt?

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:04
@mokkie de efficiëntie per vierkante meter is niet enorm veel toegenomen. Je gaat dus weinig winnen.

Vrijwel zeker zijn er betere investeringen te doen in je woning.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mokkie
Opgezocht en zijn ongeveer 1 x 1.65mtr.
Daar had ik idd geen rekening meegehouden dat andere maten hebben.
Mijn platte dak is ongeveer 5,5 bij 12 mtr en zal waarschijnlijk zoals jullie zeggen niet veel meer uit kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@mokkie Precieze maten zijn van belang: 5,5 x 12 laat mij denken dat er 24 panelen op passen...
~0,4 x 24 ~~ "10kWp" kan misschien gewoon op dezelfde string omvormers die je al hebt hangen... toch?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mokkie
Bij het afleveren had ik wat foto's gezien en zag best wel vol uit. Zelf heb ik geen toegang op mijn dak.
Ik kan alleen niet volledig benutten van dak oppervlakte, in het midden zijn schoorstenen aanwezig voor de ventilatie. Daar lopen ook 2 strings doorheen. Omvormer is ook max vermogen voor 4400Wp.
Misschien bij herinrichting kan ik wel wat ruimte creëren en extra bijplaatsen. Nu zijn de pv in lengte gelegd. 3 naast elkaar in de breedte. Richting zuid westen.
De vraag is alleen, zijn er aannemers die dat kan en wilt doen zonder hoofdprijs te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@mokkie Desnoods via PM, maar waar woon je? En heb je luchtfoto's?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:35
Ronald schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:53:
@mokkie de efficiëntie per vierkante meter is niet enorm veel toegenomen. Je gaat dus weinig winnen.

Vrijwel zeker zijn er betere investeringen te doen in je woning.
Hoewel ik je eindconclusie wel onderschrijf, is de efficientie per m2 naar mijn idee wel enorm toegenomen. Als je de cijfers leest voelt dat niet zo, maar een efficiency verbetering van 18% naar 23% betekent niet "5% meer opbrengst", maar "30% meer opbrengst" per m2.

Voor TS: ik heb vorig jaar tijdens installatie warmtepomp op mijn platdak, ook getwijfeld of ik tegelijkertijd de 10x 275 Wp Zuid (geinstalleerd eind 2017) zou vervangen met 16x 400 (of meer) Wp Oost/west. Zelfs wat aanbieders langsgehad met offertes. Uiteindelijk besloten niet te doen om reden dat de meer opbrengsten slechts tijdelijk veel oplevert (zicht op einde salderingsregeling had ik al). Ik heb besloten ff paar jaar te wachten tot ofwel de omvormer het opgeeft, ofwel er zoveel vooruitgang is dat het een nobrainer wordt.

Voor mijn beslissing speelde mee dat ik heel gunstige vaste lage tarieven had tot februari 2025 (en straks wederom tot februari 2028). Dus de opbrengsten van zonnestroom geeft een relatief lage besparing voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:55
Wij hebben vorig jaar de panelen na 15 jaar vervangen. Ook 250wp voor 400+ wp. De oude hebben we op de noordkant van het dak gelegd. Dit wekt in ze zomer nog best wat op ( in de winter nauwelijks: nu max 1-2kw per dag voor 20 panele!)

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@mokkie Ventilatie kan desnoods onder de panelen uitkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:04
jurjen_g schreef op woensdag 6 november 2024 @ 18:10:
[...]

Hoewel ik je eindconclusie wel onderschrijf, is de efficientie per m2 naar mijn idee wel enorm toegenomen. Als je de cijfers leest voelt dat niet zo, maar een efficiency verbetering van 18% naar 23% betekent niet "5% meer opbrengst", maar "30% meer opbrengst" per m2.
We zaten in 2019 dichterbij de 20%.

En dan gaat het om een systeem wat zichzelf amper tot niet terugbetaald heeft, dus vervangen redelijk dicht bij kapitaalvernietiging zit.

Enige realistische optie is huidige systeem ombouwen naar oost west en daarna het vrij gekomen dak vol leggen… precies iets wat een installateur of niet aan wil beginnen, of domweg teveel voor wil hebben…

En dan nog gaat het op zijn best marginaal zijn. De 10-15% minder opbrengst van oost west moet ook gecompenseerd worden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1