Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:35
Sinds september de sleutel gekregen van ons huis, inmiddels in twijfel om zonnepanelen op onze garage te laten plaatsen.
De kennis van dit alles is echt 0, of sterker nog -100. ik heb er echt geen verstand van en dus ook echt geen idee wat ik moet kiezen qua materiaal en of ik überhaupt wel panelen moet nemen.

Het dak waar wij ze zouden willen laten plaatsen is een plat dak, dit dak heeft een net nieuw bitumen dakbedekking, ik ga er verder wel vanuit dat het dak ook stevig genoeg is voor een X aantal panelen.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiQkRSEc5DSAwGDDTpixp4LCRrE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lWHAENym45nGFgFz0yFhIzmB.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIr5fFDIHu7PDuJoeJ3JI_jwrBI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wUZJaoYfJyH1vpV6BUGUE0ow.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
De afmetingen van het dak zijn ongeveer 11 bij 3,5/4 meter
Schaduw
Zoals je ziet staat er een boom aan de zuid kant , deze kan wel enige schaduw over het dak geven
Jaarverbruik
Omdat we in september pas hier zijn gaan wonen weten we het totale jaarverbruik nog niet. We hebben in de woonkamer een pelletkachel en in de badkamer een elektrische vloerverwarming, deze staat natuurlijk in de winter aan en daardoor schiet het verbruik omhoog. Verder zijn er geen grote energie verbruikers zoals elektrische auto, warmtepomp oid.
Ik schat het jaar verbruik op 3500 kWh.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgkoz2i2yqE-RcLdGcmmlHnAm58=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/ermOZmDWOe7gIaVvuElG5jz3.gif?f=fotoalbum_large
Dit is mijn huidige meterkast, is dit voldoende?
Budget en doel
Budget max 6000 euro, met als doel om de maandelijkse kosten omlaag te krijgen.
Er is geen plan om op korte termijn een elektrische auto , warmte pomp te plaatsen, de huidige situatie zal voorlopig de situatie zijn.
Wie gaat het project uitvoeren
Er zijn nog geen offertes aangevraagd, ook omdat de mensen direct langs willen komen om te kijken. Dit wil ik de mensen nog niet aandoen omdat we er nog helemaal niet zeker van zijn of we het überhaupt wel willen.
Bijhouden van data
De data wil ik bijhouden via een app, wel hangt er al een Homewizard P1 om het stroom bij te houden, dit zou dan ook voor de zonnepanelen gebruikt gaan worden.
Reeds verkregen offertes
Nog geen
Regio
Regio Helmond/ Eindhoven. Aanraders qua aanbieders/installateurs uit deze regio zijn zeker welkom!!!

Hopelijk is dit enige informatie waarmee jullie mij kunnen helpen met het maken van de juiste keuze!

[ Voor 15% gewijzigd door Dirk0s op 21-01-2024 17:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-08 14:14
Voor wat betreft de groepenkast, de hoofdschakelaar ontbreekt, doorgaans plaatst de installateur deze als ze de installatie komen plaatsen.

Verder zou ik zeggen, vraag een paar offertes aan en laat je eens verrassen. Als je deze hier kan posten kunnen we helpen met je besluitvorming.

Op het dak zou wellicht een oost/west opstelling passen. Dan heb je een betere dakvulling. Die boom op het zuiden geeft enkel in de wintermaanden wat problemen, maar dan genereer je maar 15% van je totale jaar opbrengst, dus niet echt spannend, in mijn ogen niet spannend genoeg voor een parallel systeem (optimizers of micro-omvormers) dus een string omvormer zou wat mij betreft volstaan.

Er zijn zat bedrijven die gewoon een offerte kunnen uitbrengen, zo spannend is het allemaal niet. Veel bedrijven willen langskomen om je een goed gevoel te geven en bij kans een handtekening op te kunnen halen, is allemaal niet nodig.

Je verbruik van de afgelopen jaren is een prima leidraad, alle apparaten met stekker heb je meegenomen vanuit je oude woning, daar hangt het van af he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Nou in mijn vorige woning had ik jaarlijks verbruik van 1200-1300, de maand december hier hadden we al 425 verbruikt.
Die vloerverwarming is een groot verbruiker die ik in de vorige woning niet had.

Ook vind ik het lastig, wat als dalijk die saldering eraf gaat, dan heb ik weinig aan de panelen in de winter. Helaas is de winter de tijd dat wij de groot verbruiker aan hebben, dan gaan we dus alsnog daarvoor flink betalen om die warm te krijgen?

Wat zijn een beetje goede installateurs die online offertes aanbieden?

[ Voor 7% gewijzigd door Dirk0s op 21-01-2024 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:16
De beste installateur is degene waar jij een goed gevoel bij hebt.
Dat is ook de reden waarom ze langs komen, niet om in te meten maar om kennis te maken. Dat inmeten hebben ze vooraf met de satelliet gedaan.

Let op dat vaak in die contacten staat dat je zelf verantwoordelijk bent voor de dakconstructie. Zorg ervoor dat de zwaarte berekening hun verantwoordelijkheid is.

Hoe hoog is die boom op het zuiden?
Een paneel is 1.72 x 1.13 (ongeveer) je wilt graag 30 cm afstand houden van dakrand.
Dus in breedte passen er 3, in lengte 6...
Max 6k budget dus waarschijnlijk 12 panelen (mooi dakje van 6x2)
Alternatief 10 panelen, dan blijf je ver weg van de boom.
Alternatief: 3x5 leggen (dus anderhalf dakje, 2x west 1x oost), maar staat minder mooi.
Alternatief: panelen op zuid, maar dat is ramp zodra salderen stopt. (Geen spreiding) dan passen er maximaal 18 panelen op (buiten budget). Advies is dan 14 panelen, blijf je mooi weg van boom en budget is op.

1 paneel kost ongeveer 400-450 euro . (Meer panelen maakt het goedkoper).

Zo'n elektrische vloerverwarming is gewoon een slurper. Enige wat je kan doen is deze vervangen voor IR paneel

[ Voor 5% gewijzigd door 99ruud99 op 22-01-2024 06:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
We hebben de vloerverwarming inderdaad al uit staan en vervangen voor een electrische kachel die smorgens 10 min voor douchen aanspringt.

Mijn gevoel zegt gewoon dat als we nu zonnepanelen nemen en de salderingsregeling eraf gaat we eigenlijk niet veel meer aan de panelen hebben. In de zomer is het verbruik niet hoog en dit is nou net de periode waar zonnepanelen nut hebben.

Op korte termijn is er ook geen plan voor een warmtepomp, electrische auto of iets anders wat een grootverbruiker kan zijn.
De kosten in de winter zullen dus ook blijven.

Mijn vraag is dan, wat is het nut dan nog van zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

Electrische vloerverwarming is prima om de vloer comfortabel te houden (niet om de ruimte te verwarmen), mits je het goed gebruikt. Vaak kun je een timer instellen, zet deze dan aan 30min voordat je gaat douchen smorgens, en na een uur weer uit.

Die van ons staat 1 uur per dag aan in de winter, dus 0,5kwh per dag x 365 x 0,25 = 45kwh.

Qua panelen, wij hebben ongeveer 30% direct verbruik met onze warmtepomp/boiler, daarmee zou ik rekenen. Scheelt in ons geval 900 euro per jaar bij een investering van 10k. Dus zelfs zonder salderen zou het nog de moeite zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 22-01-2024 09:22 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Een warmtepomp en boiler is bij ons niet aanwezig en zal er voorlopig ook niet komen.
Dus ik ben bang dat ik nu voor een x bedrag ga investeren maar dat ik over een aantal jaar nog met hoge kosten zit als we de vloerverwarming weer gaan gebruiken.

Is het b.v. niet verstandiger om de vloerverwarming beneden (op gas) te voorzien van een warmtepomp schakelaar? Schijnt ook een hoog electra verbruik te hebben, en zo op deze manier je verbruik omlaag te brengen ipv panelen.
https://www.tercalshop.nl...laar-type-tpomp3-11e.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 16:16

silverball

De wagen voor moderne mensen

Dirk0s schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:26:
Een warmtepomp en boiler is bij ons niet aanwezig en zal er voorlopig ook niet komen.
Dus ik ben bang dat ik nu voor een x bedrag ga investeren maar dat ik over een aantal jaar nog met hoge kosten zit als we de vloerverwarming weer gaan gebruiken.

Is het b.v. niet verstandiger om de vloerverwarming beneden (op gas) te voorzien van een warmtepomp schakelaar? Schijnt ook een hoog electra verbruik te hebben, en zo op deze manier je verbruik omlaag te brengen ipv panelen.
https://www.tercalshop.nl...laar-type-tpomp3-11e.html
Warmtepompschakelaar :? Een reguliere pompschakelaar kan overigens zin hebben, zoals diegene in je linkje, maar daar weet ik niet genoeg van om er iets concreets over te zeggen.

Verder is het koffiedik kijken en je moet de berekening voor jezelf maken. Je kan je geld ook in een Warmtepomp stoppen o.i.d.

Hou er wel rekening mee in je berekening dat de bedoeling is dat je post-salderen minimaal 80% van je kale tarief terug gaat krijgen als TLV; maar het kan zomaar wezen dat we nog een paar jaar langer kunnen salderen en je dan je panelen er al uit hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door silverball op 22-01-2024 10:36 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
silverball schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:35:
[...]

Warmtepompschakelaar :? Een reguliere pompschakelaar kan overigens zin hebben, zoals diegene in je linkje, maar daar weet ik niet genoeg van om er iets concreets over te zeggen.

Verder is het koffiedik kijken en je moet de berekening voor jezelf maken. Je kan je geld ook in een Warmtepomp stoppen o.i.d.

Hou er wel rekening mee in je berekening dat de bedoeling is dat je post-salderen minimaal 80% van je kale tarief terug gaat krijgen als TLV; maar het kan zomaar wezen dat we nog een paar jaar langer kunnen salderen en je dan je panelen er al uit hebt.
Excuses, ik bedoelde natuurlijk vloerverwarmingspomp schakelaar 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Nog even terugkomend op die tercal 11E (wat los staat van mijn zonnepanelen vraag)

Is in de zomerperiode het stopzetten en om de 2 weken inschakelen voldoende voor de pomp/vloerverwarming? of blijkt dit toch schadelijk te zijn voor de apparatuur oid?

Het huidige verbruik van die pomp is nu 90watt, kan dus aan behoorlijke besparing opleveren voor mij om er een Tercal tussen te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jay448
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-03 19:28
Om zelf even aan te haken op dit topic heb ik nog wel een aanrader voor een partij in de regio Eindhoven / Helmond.

Ik woon zelf in Eindhoven en ik ben in december druk bezig geweest met offertes vergelijken (6 offertes aangevraagd) en de partij waar ik uiteindelijk mee in zee ben gegaan is EEO uit Geldrop. Van alle gesprekken had ik bij hun het beste gevoel. Tevens was de adviseur heel erg technisch en zijn ze goed gecertificeerd op Enphase (wat ik wel prettig vond omdat ik graag Enphase op mijn dak wilde hebben 🙂). 7 februari komen ze 17 435WP panelen neerleggen met Enphase IQ8AC omvormers. Qua prijs vond ik ze goed concurreren met andere offertes.

Succes met het uitzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:06
jay448 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:57:
Om zelf even aan te haken op dit topic heb ik nog wel een aanrader voor een partij in de regio Eindhoven / Helmond.

Ik woon zelf in Eindhoven en ik ben in december druk bezig geweest met offertes vergelijken (6 offertes aangevraagd) en de partij waar ik uiteindelijk mee in zee ben gegaan is EEO uit Geldrop. Van alle gesprekken had ik bij hun het beste gevoel. Tevens was de adviseur heel erg technisch en zijn ze goed gecertificeerd op Enphase (wat ik wel prettig vond omdat ik graag Enphase op mijn dak wilde hebben 🙂). 7 februari komen ze 17 435WP panelen neerleggen met Enphase IQ8AC omvormers. Qua prijs vond ik ze goed concurreren met andere offertes.

Succes met het uitzoeken!
Zou je misschien de prijzen van die offertes kunnen delen? Met name de prijzen per wattpiek? Ik heb zelf ook interesse en heb nu een offerte voor € 0,87 per wattpiek.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jay448
radeoxx schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:07:
[...]

Zou je misschien de prijzen van die offertes kunnen delen? Met name de prijzen per wattpiek? Ik heb zelf ook interesse en heb nu een offerte voor € 0,87 per wattpiek.
Natuurlijk! Dat is wel een heel erg lage prijs per wattpiek. Ik heb niet alleen naar prijs per wattpiek gekeken maar ook naar het soort systeem (in mijn geval Enphase) en de garanties van de verschillende producten. In mijn situatie heb ik voor een systeem op parallelschakeling gekozen, die zijn vaak wel wat duurder.

Ik had ook andere Enphase offertes gekregen van andere partijen. Deze partijen namen bijvoorbeeld de Enphase IQ8+ omvormers die aanzienlijk minder op laat leveren (300 VA) i.p.v. de IQ8AC (366 VA)

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik zou dus zeker niet alleen naar prijs per wattpiek kijken als ik jou was!

Hopelijk geeft dit een beetje inzicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
En wat is de reden dat je voor deze onderdelen hebt gekozen behalve de garantie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jay448
Dirk0s schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 06:07:
En wat is de reden dat je voor deze onderdelen hebt gekozen behalve de garantie?
Buiten dus inderdaad de garantie van 25 jaar op de omvormers vind ik de uitbreidbaarheid van het systeem wel prettig. Omdat er geen gebruik van 1 centrale omvormer wordt gemaakt kan ik in de toekomst bijvoorbeeld nog 10 panelen er bij leggen zonder dat ik dan gelijk een nieuwe omvormer moet kopen. Ook is het opstart vermogen van het systeem een stuk lager omdat de panelen allemaal individueel werken. Verder omdat ik aan 2 kanten van mijn dak de panelen plaats (oost-west) waren micro omvormers naar mijn idee iets beter in mijn situatie.

Van de verhalen die ik heb gehoord moet je een gewone omvormers naar 12,5 - 15 jaar vernieuwen, dat hoeft bij deze Enphase dingen niet. Dat rechtvaardigde bij mij de hogere aanschaf prijs in ieder geval wel.

De panelen zijn verder gewoon wat de installateur aanbood. Uiteindelijk zijn de meeste panelen vrij het zelfde. Jinko is een Tier 1 producent (voor wat dat waard is) en ze hebben 30 jaar vermogens garantie wat ik zelf wel fijn vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Nu de salderingsregeling afbouw uitgesteld is is het (voor mij) wat interessanter om zonnepanelen te laten leggen.

Wat is nu de beste keuze:
- Aantal leggen om jaarlijks verbruik eruit te halen?
- zoveel mogelijk leggen?

Toch blijf ik het lastig vinden om een definitieve keuze te maken, ook gister weer een radar uitzending waar mensen benadeeld worden die er veel meer hebben liggen dan nodig door bepaalde boetes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:30
Investeren is risico nemen. En daar kan niemand je hier mee helpen.
Als je zo stellig bent dat je verbruik niet omhoog zal gaan, dan heeft veel meer neerleggen dan nodig om je gebruik te compenseren niet veel nut.

Maar als je voorheen 1200/1300 op kWh zat is het wel goed om eens te kijken waar dat hogere verbruik echt vandaan komt. Want als die 2000+ kWh door de elektrische vloerverwarming komt zou ik daar toch wat aan gaan doen. En dan heb je ook een stuk minder panelen nodig om je verbruik af te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Toch een beetje twijfel gehad. Wel of geen zonnepanelen nemen? Zelf leggen of laten leggen??

Na wat denken en erin verdiepen denk ik dat grotendeels zelf leggen nog niet eens zo groot probleem gaat worden.
Ik wil het dus wel gaan proberen en heb daarbij het volgende plan:

Ik wil 3 rijen van ieder 4 panelen leggen in landscape oost - west op het platdak.
Deze manier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wlkj3cW6emmXLNNjU78Tj4BUaNU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6ln21re4mbA0QsL7bK3Q5e7W.png?f=user_large

Ik zelf heb daarbij deze materialen daarvoor gevonden:
Zonnepanelen 12x Jinko 430 WP All black Tiger neo n Type € 876,00
https://www.solar-outlet.nl/jinko-430-wp-all-black.html
Omvormer Goodwe 5000 DNS 301 1 fase € 699,00
https://www.solar-outlet.nl/goodwe-5000-dns.html
montageset blubase landscape oost-west inc zijplaten € 948,00
https://www.solar-outlet....-voor-4-panelen-oost.html
YMVK-AS 60Meter grondkabel € 283,00
https://www.elektramat.nl/ymvk-as-grondkabel-2x4-per-meter/
DC kabels Plus en min kant en klaar € 50,00
https://www.solar-bouwmar...2Uo626wHexQRoCgvwQAvD_BwE
Dakleiding houder 4x € 16,00
https://www.elektramat.nl...k9WfYO5GradhoCjr8QAvD_BwE
overig montage materiaal € 50,00

Totaal € 2.922,00

Mis ik hier dingen volgens jullie? Hebben jullie tips of aanpassingen qua materiaal?
Alle extra info is welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Nog even ter toevoeging, ik zou de panelen zo willen leggen.
Rood = 1 string
Blauw = 1 string
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-EPhMfuIGP5LoFHW2cxC5k7fWI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2DA1ybbgB4eCKk7MdLzBvQIu.png?f=fotoalbum_large
Volgens mij zou dit dan de beste opstelling moeten zijn! :)

[ Voor 102% gewijzigd door Dirk0s op 07-03-2024 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je legt de panelen nu noord zuid landscape?

Waarom niet oost/west portrait?
https://www.solar-outlet....-sets/oost-west-portrait/

of wellicht 3x 4 landscape richting zuid op dual betonvoeten?
https://betonfabriek.nl/p...van-zonnepaneel-steunen-6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1bGHv7ty_HklK2rPacrEYslYkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrHYaATU8CMYZNQdq9nq5V3T.jpg?f=fotoalbum_large

Wel regelmatig reinigen met maar 6 graden helling.

[ Voor 61% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-03-2024 20:31 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
AUijtdehaag schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:04:
Je legt de panelen nu noord zuid landscape?

Waarom niet oost/west portrait?
https://www.solar-outlet....-sets/oost-west-portrait/

of wellicht 3x 4 landscape richting zuid op dual betonvoeten?
https://betonfabriek.nl/p...van-zonnepaneel-steunen-6
[Afbeelding]

Wel regelmatig reinigen met maar 6 graden helling.
Dan lijkt mij die 1e een beter optie. Elke keer schoonmaken zie ik niet zo zitten.

Wat is het voordeel van portrait ten opzichte van landscape?

En 1 lange rij van 2x6 ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dak is 3.5 - 4 mtr breed.
Dat is 2 panelen naast elkaar opgeteld. (zelf nameten voor de zekerheid)

Dan lijkt dit me de beste manier.

Panelen in portrait oost/west
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juh4OxQPm_leBKb_MZ__bfahOOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzUhjcE7LnnkL1FHvM35X95v.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-03-2024 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Pak minimaal 15° hellingshoek, zodat je minder vuil op je panelen krijgt. (En is ook voordelig voor oost west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Bedankt!

Waarom de keuze voor portrait en niet landscape?

Ik ben nog wel een beetje bang voor de boom en de schaduw die daar vanaf gaat komen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Kijk straks eens rond uur of 17 a 18, tot hoe ver is schaduw van boom?

Nu staat de zon nog relatief laag, later in seizoen staat deze hoger.

Dan weet je meteen welke panelen wel / geen schaduw gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dirk0s schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:42:
Bedankt!

Waarom de keuze voor portrait en niet landscape?

Ik ben nog wel een beetje bang voor de boom en de schaduw die daar vanaf gaat komen. :/
Afmetingen, in portrait gebruik je meer vd breedte van het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Oke, vandaag schijnt de zon goed dus kan ik mooi die boom checken straks.
Wel nog even een vraag over oost-west vs zuid.

Is 2 rijen van 4 en 1 van 2 op zuid niet beter qua opbrengsten? Of gaat die rij van 2x6 op oost- west echt meer opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZt4Zotn1uXXBqCbuMlZHW73ryY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qGYvQALvp04T7aoG7Du3OhzH.jpg?f=fotoalbum_large

Deze foto is van vandaag rond 13:00 toch aardig wat schaduw. Geeft dit geen problemen met string omvormer?

Ook ben ik met @migjes per dm in contact. De grond kabel is ook nog een discussie puntje.

De afstand is ongeveer 50-55 meter. Wat is dan de kabel die ik moet gebruiken voor beste prestaties? Iemand hier tips voor bij 12 panelen + 3600 watt omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dirk0s schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:27:
Oke, vandaag schijnt de zon goed dus kan ik mooi die boom checken straks.
Wel nog even een vraag over oost-west vs zuid.

Is 2 rijen van 4 en 1 van 2 op zuid niet beter qua opbrengsten? Of gaat die rij van 2x6 op oost- west echt meer opleveren?
Ik kan niet bedenken hoe je het nu wilt leggen met die opmerking

Kijk eens bij de buurman, daar liggen er 2 in landscape en 3 in portrait, alles op zuid.
Hoe wil je dan 2 rijen van 4 gaan leggen? Er passen maar 3 panelen naast elkaar in portrait ipv 4.

Teken het eens uit.
Tinkercad vind ik vrij laag drempelig om even te leren.

Zuid gaat je meer opleveren dan oost/west, zelfs met 2 panelen minder.
Oost/west presteert op een plat dak pas, goed als de zon hoog staat.
Oost/west is enkel interessant als je daardoor meer panelen kan plaatsen dan zuid.

Gedurende dit topic kom ik dan tot deze conclusie:
Als ik jou was zou ik dan alles op zuid plaatsen, zoals je buurman.
Geen zin om schoon te maken, dan betonvoeten op minimaal 10 graden
https://betonfabriek.nl/p...el-steunen-6-en-10-graden

Voordeel daarvan is dat het nog enigszins verplaatsbaar is naderhand.

De schaduw lijkt nu erg, maar zon staat ook nog wel wat lager. Uiteraard kan je er voor kiezen ze zo min mogelijk in de schaduw te leggen.
Neem een goodwe DNS G3 met lage Vmpp spanningen, dan kan je de panelen in 2 strings verdelen
6 op de string met enigszins schaduw en 4 op de string zonder schaduw. (uitgaand van 10 panelen landscape zuid)

Micro omvormers kan ook, maar bedenk wel dat ze van schaduw ook geen zon maken, zelfs niet met duurdere onderdelen...dan een simpele stringomvormer met schaduwmanagement.

50-55 mtr kabel dan zou je een 3-fase kabel voor kunnen nemen.
4x 4 mm2 ymvk-as als je hem in moet graven. Dan zou je aders kunnen combineren.
En dan naar een soort-van PV verdeler met automaat. Kan je naderhand nog altijd kiezen om het op te splitsen.
Wifi logging met die afstand zal ook een probleem zijn, wellicht een homewizard kWh meter in de meterkast plaatsen voor de logging.

En wat vind @migjes ?

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-03-2024 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Heb het zelf inderdaad even verkeerd ingeschat in mijn vorige plan. Ik moet het even goed nameten maar ik denk dat op het breedste stuk er wel 4 in portrait naast elkaar zouden kunnen.

EDIT: Gister even op het dak alles goed nagemeten, 4 in portraitmode is niet mogelijk.
Het zouden er dan dus 2 in landscape moeten en dan krijg je de situatie die jij @AUijtdehaag eerder hebt getekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xusJlKd9AcKRQbL1ueG2qfaoCVw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5hqiFkbKERm0I1D1U38W9Lcj.png?f=user_large

Zou dit een betere optie zijn dan de 2x6 op oost-west??
En de voeten van sun-solar zijn 7 graden, is dit wel voldoende??
En wat moet de ruimte zijn tussen de blokken om geen schaduw te krijgen op de panelen? Denk dat ik maar ongeveer 7 meter heb ivm de schaduw van de boom. (Heb de gemeente ook gemaild of de boom een stuk snoeien ook mogelijk is)

De homewizard is al aanwezig! Maar omdat ik toch moet graven voor een kabel zou ik ook nog altijd een UTP kabel kunnen mee graven om zo wifi achter bij de garage te hebben?

[ Voor 50% gewijzigd door Dirk0s op 11-03-2024 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Toch nog een in dubio over de omvormer.
Als ik 2 strings wil leggen van ieder 6 panelen, is dan:
De goodwe 4200 de beste keuze (via zonnigewinkel ook de goedkoopste van de 2)
https://zonnigewinkel.nl/...nkelfase-2-mppt-omvormer/

of de goodwe 3600?
https://zonnigewinkel.nl/...nkelfase-2-mppt-omvormer/

Edit 1:
Contact via zonnigewinkel zelf gehad en die geven aan dat 2x6 en 3600 omvormer te klein is.
en dat ik dus voor de 4200 moet gaan.

Edit 2:
Contact via solar-outlet en die geven weer aan dat als ik geen plannen heb voor meer panelen in de toekomst is de 3600 een betere keuze ivm de lagere opstartspanning en hierdoor de omvormer eerder op de dag in productie zal gaan.

[ Voor 34% gewijzigd door Dirk0s op 13-03-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Dirk0s Neem de goedkoopste, ze hebben op maximum vermogen na dezelfde specs.
Daardoor dus ook een hogere piek opbrengst bij de grootste,

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 09:42
Dirk0s schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:00:
Edit 1:
Contact via zonnigewinkel zelf gehad en die geven aan dat 2x6 en 3600 omvormer te klein is.
en dat ik dus voor de 4200 moet gaan.
lekkere BS, hadden beter kunnen zeggen: wij willen meer geld verdienen.
hebben geen kennis van de zaken dus.
Edit 2:
Contact via solar-outlet en die geven weer aan dat als ik geen plannen heb voor meer panelen in de toekomst is de 3600 een betere keuze ivm de lagere opstartspanning en hierdoor de omvormer eerder op de dag in productie zal gaan.
lekkere BS, de opstart spanning is gewoon het zelfde, en die doet er niet toe.
(ik heb al 100% de spanning nog voordat de zon ook maar een klein stukje boven de horizon is.)

een 3600 is wel iets simpeler aan te sluiten, dat is 16A groep met dito aansluitspullen.
(hoewel ik gewoon een 4200 ook op een 16A groep zou hangen, alleen dan krijg ik hier altijd piepers die denken dat dat niet kan of onveilig is.)
een 4200 hang je dan weer op een 20A groep, maar dan zijn standaard bouwmarkt spullen even opletten welke je gebruikt om hem aan te sluiten.
maar groot verschil verder, nop marginaal op zijn best.

voor jaar opbrengst is de 3600 en de 4200 eigenlijk een te klein verschil.
denk aan 1 a 2% verschil, maar voor de meeste mensen te moeilijk om te meten hoeveel het is.
(hier krijg je bijna alleen onderbuik verhaaltjes van of BS zo als ik boven al schreef.)

@AUijtdehaag
ik denk dat deze gebruiker een k-pop zangeresje is.
ik had allang het dak vol gegooid, zelfs met mijn wat mindere werk ethos (lui). >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk0s
migjes schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:24:
[...]

lekkere BS, hadden beter kunnen zeggen: wij willen meer geld verdienen.

[...]

lekkere BS, de opstart spanning is gewoon het zelfde, en die doet er niet toe.
(ik heb al 100% de spanning nog voordat de zon ook maar een klein stukje boven de horizon is.)

een 3600 is wel iets simpeler aan te sluiten, dat is 16A groep met dito aansluitspullen.
(hoewel ik gewoon een 4200 ook op een 16A groep zou hangen, alleen dan krijg ik hier altijd piepers die denken dat dat niet kan of onveilig is.)
een 4200 hang je dan weer op een 20A groep, maar dan zijn standaard bouwmarkt spullen even opletten welke je gebruikt om hem aan te sluiten.
maar groot verschil verder, nop marginaal op zijn best.

voor jaar opbrengst is de 3600 en de 4200 eigenlijk een te klein verschil.
denk aan 1 a 2% verschil, maar voor de meeste mensen te moeilijk om te meten hoeveel het is.
(hier krijg je bijna alleen onderbuik verhaaltjes van of BS zo als ik boven al schreef.)

@AUijtdehaag
ik denk dat deze gebruiker een k-pop zangeresje is.
ik had allang het dak vol gegooid, zelfs met mijn wat mindere werk ethos (lui). >:)
Bedankt voor het compliment als K-pop zangers ;)
Als het weinig verschil heeft dan kies ik toch voor de 3600 ivm de 16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Dirk0s schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:35:
[...]

Bedankt voor het compliment als K-pop zangers ;)
Als het weinig verschil heeft dan kies ik toch voor de 3600 ivm de 16A.
lol.

het maakt niet veel uit voor je.
met die meterkast van jouw, snap ik wel dat je een elektricien wil inhuren om het aan te sluiten.
en die kunnen heel goed een 20A groep installeren. ;)

dus kies maar alles is goed.
(behalve nu dat het seizoen langzaam begint, is uitstel het ergste wat je kunt doen.
de opbrengsten gaan nu elke dag al hard omhoog, je begint nu geld te verliezen >:) .)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
migjes schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:40:
[...]

lol.

het maakt niet veel uit voor je.
met die meterkast van jouw, snap ik wel dat je een elektricien wil inhuren om het aan te sluiten.
en die kunnen heel goed een 20A groep installeren. ;)

dus kies maar alles is goed.
(behalve nu dat het seizoen langzaam begint, is uitstel het ergste wat je kunt doen.
de opbrengsten gaan nu elke dag al hard omhoog, je begint nu geld te verliezen >:) .)
Ik heb 0 kennis van Electra, vandaar de vele vragen en keuzes.

Dat het voor jou een makkelijk iets is wil niet zeggen dat dat voor andere ook is.

Mijn probleem is gewoon dat ik de beste keuze wil voor hoogste opbrengsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Dirk0s schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:06:
[...]

Ik heb 0 kennis van Electra, vandaar de vele vragen en keuzes.

Dat het voor jou een makkelijk iets is wil niet zeggen dat dat voor andere ook is.

Mijn probleem is gewoon dat ik de beste keuze wil voor hoogste opbrengsten.
probleem is eerder, je stelt keer op keer de zelfde vragen.
en dat het niet makkelijk is de eerste keer, dat snappen we wel, dat heeft iedereen gehad.
en is ook gewoon zo, hier na denk je ooo was dit alles, appeltje eitje. ;)
(maar pas op, dingen zo als kabel dikte, en minimum eisen die nodig zijn, vergis je niet.
maar die hebben we al door genomen, en je hebt alles goed onder controle.)

je kunt wel proberen te gaan voor het beste van het beste.
maar zo werkt het niet, een redelijke set doet 98% efficiënt werken, een goede set doet 99% efficiënt werken.
een dak zonder zonnepanelen doet 0% efficiënt werken.
ik word blijer van 98% als 0%. ;)

je hebt gewoon een zetje nodig: ga het eens doen, je kunt het, ik heb er vertrouwen in!

Pagina: 1