Zelf zonnepanelen op platdak schuur plaatsen (oost-west)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:44
Inleiding
Familie is onlangs bezig geweest met het vergroten van hun schuur. Dakruimte is hierdoor ook meer geworden, wat goed uitkomt met hun wens voor zonnepanelen. Idee is het dak gewoon mooi vullen met een oost-west opstelling op een simpele stringomvormer (Goodwe o.i.d.). Heb al even wat zitten kijken en mooiste zou zijn om het als een set bij iets als Stralendgroen te bestellen.

Omdat het een vrij lage schuur betreft waar goed zicht op is vanuit huis willen ze graag een mooi uitziende set, dus met dichte kappen zodat je niet tegen een stapel grindtegels o.i.d. aan zit te kijken :P
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpdRNqpJf2zogHYvKf2DaR1Djio=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AuUe9oyNzE9R6zoBupTEzUMI.jpg?f=user_large
Noord zit hier links. En ja, er komt nog weer een aluminium daktrim omheen ;)
Beschikbare (dak)ruimte
Grootste deel is 455x382cm. En dat kleine vierkantje achterin is 130x225cm.
De maten zijn de binnenmaten, tot aan de opstaande randen.
Schaduw
Nee
Jaarverbruik
N.v.t., gewoon dak lekker vol.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase 25A volgens de Enexis website, de schroefzekering zit helaas achter een verzegelde kap dus niet te checken. Maar ik vermoed dat het 35A is, 25A was er waarschijnlijk allang een keer uitgevlogen met wat verbruikers aan.
Budget en doel
Dakje lekker vol, met €2k moeten we een heel eind komen.
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf doen.
Bijhouden van data
Standaard app van omvormer is voldoende, denk dat er nog wel iets van een HomeWizard met losse kWh-meter tussen komt.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCjndmoTW6i8pO46i_aE9Wv3XYA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dyBFjufVuZr9xQvsu9ZlrpMI.png?f=user_large
Al even aan de puzzel geweest in Sunny Design. Dit is met Jinko 430Wp. Noord is hier boven (huis zit dus links), het heeft de voorkeur om oost-west te gaan met een opstelling zoals hier afgebeeld. Dit met het oogpunt op afbouw salderen, mooiere spreiding over de dag en esthetisch beter aanzicht (dakjes). Denk wel dat we op 7 panelen uitkomen, want ook met 375Wp of 350Wp legt SunnyDesign er nog steeds niet meer dan 7 op. Hoofdgedachte blijft wel om zoveel mogelijk Wp uit het beschikbare aantal m2 dak te persen.

Vraag is ook nog even wat voor omvormer, vanwege oost-west is het handig om met 2xMPPT te werken denk ik, maar je hebt dan 1x4 en 1x3, dat zijn beide wel korte strings en dus mogelijk te weinig opstartspanning? Ik zat bijv. naar Goodwe GW3000-DNS-30-T te kijken, die heeft een opstartspanning van 50V en een MPTT range van 40-560V. Maar bij 'nominal' staat 360V, dus of deze omvormer zich happy gaat voelen met maar 3 paneeltjes in één string :?
Regio
Drenthe
Concrete vragen die ik heb
  1. Nog op-/aanmerkingen op het legplan?
  2. Zijn de Jinko 430Wp een goede keuze of beter wat anders kiezen?
  3. Welk montagemateriaal? (Solarstell Connect zat ik nu naar te kijken)
  4. Welke omvormer?
Note to self: installatie moet na plaatsing ook worden aangemeld op https://www.energieleveren.nl/

[ Voor 46% gewijzigd door ThinkPad op 25-02-2024 20:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-06 15:18
Je zou kunnen overwegen om met micro omvormers te werken, dan ben je minder afhankelijk van een minimale string spanning en kan/heeft elk paneel zijn eigen mppt, en geen losse omvormer die je ergens kwijt moet. Ik heb zelf Hoymiles in gebruik naar tevredenheid.

Heb je overigens al gekeken of het dak het gewicht aankan van de panelen + ballast?

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Meauses schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:29:
Je zou kunnen overwegen om met micro omvormers te werken, dan ben je minder afhankelijk van een minimale string spanning en kan/heeft elk paneel zijn eigen mppt, en geen losse omvormer die je ergens kwijt moet. Ik heb zelf Hoymiles in gebruik naar tevredenheid.

Heb je overigens al gekeken of het dak het gewicht aankan van de panelen + ballast?
Technisch een prima idee. Maar ik zit even te kijken naar bijv. een Hoymiles HM-400, maar qua vermogen is die eigenlijk net te krap (400W AC, zou je theoretisch (4)30Wp * 7 = 210Wp mislopen in meest optimale omstandigheden) maar vooral op prijs is het een onvoordelige keuze. Met 7 stuks kom je op bijna €750. Een Goodwe met 2xMPPT is €200 goedkoper. Een dubbel uitgevoerde Hoymiles zoals de HMS-1000 (de HMS-900-2T zou beter passen, maar zie ik in NL niet te koop :? ) is met 7 dan net weer een beroerd aantal en nóg duurder.

Qua gewicht denk ik dat het wel los loopt. De uitbreiding aan de linkerkant is met flink dikke staanders gedaan. En door de wand die iets terugvalt vanaf dit vooraanzicht zit er ook onder het middendeel nog wel ondersteuning. Het is steviger dan het lijkt op de foto's :) Door de dakjes op 13° (Solarstell Connect) zijn het geen windvangers en door dichte kappen zal er ook minder ballast nodig zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 20-02-2024 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik denk dat je iets teveel verwacht van een N/W opstelling van een 430Wp paneel in Nederland onder deze hoek. Met 80% omvormer vermogen zou je zowel goed moeten zitten in aftoppen als geen geld in een te grote omvormer gestopt te hebben.

Ik heb zelf de verhouding voor zuid, 30 graden op 77% en zuid 90 graden 71% in gebruik (inverter vermogen percentage van paneel vermogen). Ja, in mei mis ik wel wat Wh maar is en was de kosten van een grotere micro niet waard.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
O/W ;)

Ik neig qua omvormer toch naar de GW3000D-NS G3 (Goodwe heeft geen lichtere omvormers met 2xMPPT) vanwege de lage opstartspanning.

Heb ook naar Growatt zitten kijken, een 2500TL-XH heeft 2x MPPT maar begint pas vanaf 100V i.t.t. de Goodwe die dat al vanaf 50V doet. Hoe zit het met 'scheef' belasten van een 2x MPPT? Want ik zie op PVcalc dat als ik 4 panelen op west hang, dat de 2500 omvormer best nog wel aftopt op 21 juni.
Of is het niet de helft van het omvormervermogen per MPPT maar kan dat ook 2000W en 500W zijn bij wijze van spreken?

Blijft ook de vraag of 3 panelen qua nominaal voltage voldoende is om de omvormer goed te laten presteren.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 20-02-2024 22:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
Als je 2 strings doet moet jje een XS variant pakken, zodat opstart spanning lager is... maar string van 3 panelen is gewoonweg extreem laag.

https://nl.goodwe.com/dns-g3 * deze serie heeft 2 mppts

PS - met jouw gekozen panelen + hellingshoek:
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.29&max2=0

je komt zelfs op beste dag niet boven 2500 kW uit, dus je kan hele kleine omvormer pakken zonder enig aftopppnig

-
Je hebt echt de 50V opstart nodig, want met 3 panelen haal je maar net boven de 100V, dus dan is een vogelpoepje al genoeg om onder de opstartwaarde te komen (bij wijze van spreken). - Met 3 panelen hal je de 100 V niet eens, dus is geen optie.

50V (DNS-G3) is the way to go!

[ Voor 25% gewijzigd door 99ruud99 op 20-02-2024 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:40

FreakNL

Well do ya punk?

Dat dak ligt toch veel te vol. Hoe ga je nog onderhoud plegen?

Ook zou ik twijfelen over het gewicht. Ik zou er 4 leggen op zuid ofzo. Maar dat is mijn mening.

Zorg je wel voor een aparte groep btw.

[ Voor 16% gewijzigd door FreakNL op 20-02-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-06 15:18
ThinkPad schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:39:
[...]

Technisch een prima idee. Maar ik zit even te kijken naar bijv. een Hoymiles HM-400, maar qua vermogen is die eigenlijk net te krap (400W AC, zou je theoretisch (4)30Wp * 7 = 210Wp mislopen in meest optimale omstandigheden) maar vooral op prijs is het een onvoordelige keuze. Met 7 stuks kom je op bijna €750. Een Goodwe met 2xMPPT is €200 goedkoper. Een dubbel uitgevoerde Hoymiles zoals de HMS-1000 (de HMS-900-2T zou beter passen, maar zie ik in NL niet te koop :? ) is met 7 dan net weer een beroerd aantal en nóg duurder.

Qua gewicht denk ik dat het wel los loopt. De uitbreiding aan de linkerkant is met flink dikke staanders gedaan. En door de wand die iets terugvalt vanaf dit vooraanzicht zit er ook onder het middendeel nog wel ondersteuning. Het is steviger dan het lijkt op de foto's :) Door de dakjes op 13° (Solarstell Connect) zijn het geen windvangers en door dichte kappen zal er ook minder ballast nodig zijn.
Ik zat eerder te denken aan een HMS 2250-6T+HMS400/450 of 2000-4T x 2. Dan zou je niet veel meer kwijt moeten zijn dan bij een growatt/goodwe en je bent gelijk van je string spanning probleem af (Hoymiles start bij 22V) En je zal op O/W zoals eerder genoemd waarschijnlijk niet meer dan 70/80% van de capaciteit halen van de panelen. En vanwaar Jinko en bijv geen JASolar? Dat drukt de prijs weer een beetje.

Ik kan je iig het Hoymiles topic aanraden om even door te struinen :)

Verder erg leuk project om zelf te doen!

[ Voor 8% gewijzigd door Meauses op 21-02-2024 07:17 ]

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
FreakNL schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:13:
Dat dak ligt toch veel te vol. Hoe ga je nog onderhoud plegen?

Ook zou ik twijfelen over het gewicht. Ik zou er 4 leggen op zuid ofzo. Maar dat is mijn mening.

Zorg je wel voor een aparte groep btw.
Welk onderhoud? De bitumen dakbedekking is net nieuw aangebracht, dat gaat wel weer een 20 jaar mee.
4 op zuid is wel erg zonde met zoveel dakruimte.

En eigen groep komt er, in de vorm van een PV-verdeler in de schuur :)
Meauses schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:13:
[...]
En vanwaar Jinko en bijv geen JASolar? Dat drukt de prijs weer een beetje.
JA Solar vind ik ook prima hoor, heb ik bij mij thuis ook al 7 jaar liggen. Was meer dat ik even in de gauwigheid voor de maatvoering in SunnyDesign een courant paneel zocht en deze Jinko qua €/Wp wel gunstig leek. Zal ook nog even kijken naar JA Solar.
Verder erg leuk project om zelf te doen!
Zeker, denk dat er vrij betaalbaar een mooie set te leggen valt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:32
ThinkPad schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:01:
Want ik zie op PVcalc dat als ik 4 panelen op west hang, dat de 2500 omvormer best nog wel aftopt op 21 juni.
Of is het niet de helft van het omvormervermogen per MPPT maar kan dat ook 2000W en 500W zijn bij wijze van spreken?
https://www.thomasberger....0&temp_coeff2=0&max2=1250

Zo klopt het plaatje ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Even contact gehad met Stralendgroen en mijn legplan gestuurd met de vraag of het gaat passen en of ze de boel in Solarstell calculator willen berekenen qua ballast.

Fysiek zou het moeten passen, maar ze geven aan dat ik waarschijnlijk geen rekening heb gehouden met NEN7250 waarbij je ongeveer 1/6e van de hoogte van je dak aanhoudt als afstand tot de dakranden, met een minimum van 75cm. Dat heet de vrijerand zone of 'no go zone' en heeft te maken met turbulente windkrachten aan de dakranden.

Heb nog de volgende screenshots gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThQ_xPWoWEzgtbjifOrqA0_6uTo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XotUGg0zUr58cAl3KYM2VfpX.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtkmNw54xn9z3EPIHu9aV6MItKU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZEvvf1uedCxxK21yVyzy2XQG.png?f=user_large

Die afstand van 75cm lijkt mij voor zo'n laag schuurtje (ik krijg de exacte hoogte nog door van familie) enigszins overdreven, ik zie genoeg platte daken waar het ook strak tegen de randen ligt. Dan maar een paar extra stoeptegels ballast erop toch?

Ook wil ik i.v.m. het aanzicht sowieso zijpanelen plaatsen en op het paneel rechtsboven ook een achterpaneel. Dit zal ook meehelpen qua windbelasting.

Er is nog wel enige afstand tot de daadwerkelijke dakrand, de afmetingen in mijn screenshot zijn de binnenmaten tot waar de opstaande rand van de dakbedekking begint. Maar veel meer dan 10-15cm zal het niet.

Ik heb ze nu gevraagd om de berekening nog eens te doen wanneer het dak zich op 6m hoogte zou bevinden, ben wel benieuwd wat er dan aan ballast op zou moeten volgens de calculatie.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 23-02-2024 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Vandaag nog even langs geweest en het dak op geweest om e.e.a. te meten. Het gaat prima passen. De no-go zone loopt eigenlijk ook wel los, want aan de rechterkant (zuid) zit het dak van het schuurtje van de buren natuurlijk nog, die is op het legplan in SunnyDesign niet te zien, maar op m'n foto wel. En aangezien in NL de wind meestal uit zuidwesten komt is er dus eigenlijk niks aan de hand. Aan de noordkant hebben we ook nog best wat afstand tot de dakrand. De oost en west kanten ligt het al wat dichter op de randen, maar daar zit de lage zijde van de panelen en bij het paneel bovenin het hoekje komt een achterplaat op.

Schuur is overigens 2,4m hoog. En ook voldoende stevig, de overspanning is eigenlijk vrij kort doordat het bestaande deel er grotendeels nog staat en het linkerdeel erbij is gezet, maar dan wel met vrij dikke balken (6x6) op de hoeken.

We gaan het binnenkort maar even bestellen, denk dat alles bij Stralendgroen besteld gaat worden. Alleen de omvormer niet, want ze verkopen geen Goodwe helaas :-(

Verder nog even een montagevideo van Solarstell gekeken, allemaal erg makkelijk. Als je LEGO Technic snapt dan kun je dit ook. Heb er wel zin in om het te gaan leggen :)

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 24-02-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MwZ-K1Yg440ark_u1-kYF48g4A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lftUhUai5nwzI4m7AVpnevid.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3H5byIhKhBhDeUnIlvwvO6l1lqk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4PCQNUEuU7IrISjrMl1xgroJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NG4KBRTa-nfal02vGfKyfBrNZOs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rGGKbITwjCEHabJjSdHosEeX.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij zou dit de boodschappenlijst moeten worden, alleen de omvormer mist nu nog (die ga ik elders bestellen). Iemand nog op-/aanmerkingen? Die koppelstukken en zijpanelen etc. is best een gepuzzel, eigenlijk maakt dat 7e paneel het ingewikkeld, anders was het gewoon een o+w setje van 4 en een o+w setje van 2 en die aan elkaar verbinden. Ga het sowieso nog aan de webshop voorleggen voor een eindcontrole voordat we gaan bestellen.

Kabels zijn vrij lang/veel geworden i.v.m. het voorkomen van inductielussen en omdat het twee strings zijn natuurlijk. Ik twijfel nog of ik de panelen onderling zo met elkaar kan doorverbinden of dat ik daar ook nog korte kabeltjes voor moet hebben. Liever niet natuurlijk, elke stekker extra is weer een potentiële storingsbron. Maar zag in de datasheet van de Jinko's dat de aansluitkabels vrij kort zijn (400mm voor plus en 200mm voor min), in landscape kom je dan vrij beroerd uit denk ik...

Edit: als ik naar een complete set kijk dan mis ik mogelijk nog de plastic voetjes en de schroeven voor de zijpanelen.

[ Voor 48% gewijzigd door ThinkPad op 25-02-2024 00:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik kan je boodschappenlijst niet echt goed beoordelen omdat ik tot nu toe niet met een dergelijk systeem heb gewerkt, maar ik mis niets. (ik zou me hier niet druk maken om inductie lussen, het is geen zonneveld)
Ander punt: ik zou in deze situatie de boel zonder ballast aan het dak vast monteren. Bij een huis zou ik dat niet doen, maar in deze situatie wel. Ook liggen schuren doorgaans tussen huizen en is de wind belasting derhalve lager dan wanneer het niet beschut tussen de huizen (2 1/2 woonlaag) zou liggen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:23
Kijk even in de datasheets van blubase voor de lengtes van de basiselementen of het op dak gaat passen.

De panelen kan je in landscape doorverbinden, de kabels zijn lang genoeg. Voetjes zitten al aan de basiselementen en schroeven zitten bij de zijpanelen.

Het 'enkele' paneel ligt op twee verschillende basiselementen. Klopt dat met de tussenafstand en?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
Een koppelstuk oost-west kan eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@onetime Aan het dak vastmaken (door de dakbedekking heen) is wel veel meer kans op lekkage. Daarnaast valt het mij qua ballast wel mee wat er op moet, 136kg. Dat zijn 15 stoeptegels verspreid over een paar m2. Wat ik zo heb gezien in de schuur qua balken e.d. gaat hij dat prima houden.
grlk schreef op zondag 25 februari 2024 @ 08:42:
Kijk even in de datasheets van blubase voor de lengtes van de basiselementen of het op dak gaat passen.
Basiselement O-W voor deze maat panelen is 2280mm, dat zou goed moeten komen.
De panelen kan je in landscape doorverbinden, de kabels zijn lang genoeg. Voetjes zitten al aan de basiselementen en schroeven zitten bij de zijpanelen.
Ah wist niet dat dat er standaard al bij zat. Mooi als het doorverbinden idd kan, scheelt een hoop extra verbindingen.
Het 'enkele' paneel ligt op twee verschillende basiselementen. Klopt dat met de tussenafstand en?
Ik had hem als volgt in gedachten:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a191iuQFrFwcmqVOP6pOFY9e_Ow=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iJc7PrOYsaJ8po067Z1yqvMT.png?f=user_large
1 t/m 5 is dan deze https://www.stralendgroen...iselement-oost-west-2280/
En nr. 6 is deze https://www.stralendgroen...t-basiselement-landscape/

Maar dit zijn dingen die ik aan de webshop nog even wil vragen of ze het legplan door de Solarstell Calculator kunnen gooien, is altijd lastig om dat zelf qua artikelen bij elkaar te klikken in de webshop. Met zo'n calculator rolt er zo een materiaallijst uit verwacht ik.
grlk schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:02:
Een koppelstuk oost-west kan eraf.
Ik dacht dat de middelste (nr. 2 in onderstaande foto) ook doorgekoppeld moest worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OqEq9fCz8W6wCcX2Swtis8aMZKM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QsKwzhoQPEBGd8DpdU7LUG6N.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
Het zal wel uit de calculator komen, maar het landscape element is langer. Dus heb je daar een ander koppelstuk nodig. Kijk maar naar de afbeeldingen of de datasheets https://blubase.com/nl/downloads/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb reactie gehad van Stralendgroen:
quote: Stralendgroen
Voor dit systeem heb je nodig:
11x basiselement landscape, incl voetjes, klemmen aanvinken
5x koppelstuk 32cm
3x achterplaat landscape groot
3x koppelstuk oostwest
5x ballastbak landscape groot
grlk schreef op zondag 25 februari 2024 @ 08:42:
[...]
Een oost-west steun is dus eigenlijk 2x een basissteun aan elkaar geklikt? Ik dacht dat het echt een ander product was. Alleen even goed opletten hoeveel voetjes er dan in het winkelmandje komen. Eén steun heeft 2 voetjes, maar bij oost-west zijn dat er drie.

Ik snap alleen de 3x achterplaat niet, wellicht bedoelen ze oost-west zijpanelen?
Ook de 5x ballastbak vind ik wat vreemd, in het eerdere ballastschema staan er 4 ballastbakken. Zou ook niet weten waar die 5e dan moet komen?

Zal nog even weer in de pen klimmen, wil vandaag/morgen graag een boodschappenlijst hebben zodat we kunnen gaan bestellen. De groepenkast in huis en schuur moet ook nog aangepakt/gerealiseerd, dus we hebben nog wel even werk voordat de boel draait.
Goodwe is heel goed te vergelijken met Growatt. Je zou dus prima de Growatt MIN 3000 kunnen toepassen. Als je deze combineert met Trina Vertex 425wp panelen, of Trina Vertex 435wp glas glas panelen, dan gaat dat goed werken! Dan haal je die opstartspanning weer ruimschoots (40*3=120) .
Ze doen het dus eigenlijk andersom: ze zoeken panelen bij de omvormer. Ik zoek liever de juiste omvormer bij de panelen. De Trina Solar Vertex S+ Dual glass 435wp is een stukje duurder (€52 op 7 panelen). De Trina Solar Vertex S 425wp zijn iets goedkoper (€5 op 7 panelen :+ ) maar vind ik geen mooie panelen door dat 'kruis' van de busbars, de installatie ligt vanuit huis vol in het zicht dus all-blacks is dan wel zo mooi.

Ik blijf bij m'n keuze om voor Goodwe te gaan.

Voor de uitlezing is inmiddels al een HomeWizard P1 en een HomeWizard kWh-meter besteld zodat de uitlezing niet via omvormer hoeft en het allemaal mooi in één overzicht staat voor elektra/gas/zon.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 27-02-2024 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
Print de blubase datasheets even uit, daar staan tekeningen op. De OW steun is korter dan twee aan elkaar geklikte landscape elementen. Voetjes zitten bij de elementen. Achterplaat heb je maar 1 keer nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
ik denk dat ze het omgekeerde hebben voorgesteld, \/\/ ipv /\/\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
grlk schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:32:
Print de blubase datasheets even uit, daar staan tekeningen op. De OW steun is korter dan twee aan elkaar geklikte landscape elementen. Voetjes zitten bij de elementen. Achterplaat heb je maar 1 keer nodig
De basiselementen oost/west hebben een andere hoek dan de landscape basiselementen, we kunnen ze dus niet door elkaar gebruiken!

Je zou er natuurlijk voor kunnen kiezen de linker opstelling met oost/west basiselementen te doen, en de rechteropstelling met landscape basiselementen. Dit heeft wel iets invloed op je rendement omdat de hellingshoek dus niet met elkaar matcht!

Je hebt inderdaad gelijk 1 achterplaat is voldoende.

Solarstell heeft aangegeven dat een duaal systeem (oost.west) niet mag worden onderbroken. Dat dat ene paneel mist kan dus eigenlijk niet. Je moet dit berekenen in je ballastberekening als een losse rij van 1 paneel. Je hebt daar dus wel een extra ballastbak nodig!
Ben haast geneigd om het 7e paneel rechtsboven weg te laten, wordt wel erg ingewikkeld zo :S Maarja 430Wp opbrengst is ook weer zonde om op te geven.

Zal vanavond nog even zitten om spul bij elkaar te klikken zoals ze het nu voorstellen.

Datasheet – connect landscape & portrait
Datasheet – connect Oost-West

Edit: ik loop echt helemaal vast 8)7 Heb https://www.solar-outlet.nl ook even gemaild met mijn wens. Zij lijken iets voordeliger en bieden ook de Goodwe aan die ik zoek. Ben benieuwd met wat voor materiaallijst zij komen.
Heb echt even hulp nodig, ik verzand een beetje in de basiselementen en koppelstukken e.d. :+

Snap de opmerking van Stralendgroen over het verschil in hellingshoek ook niet, zowel landscape als oost-west zijn beiden 13° volgens de datasheets.

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 27-02-2024 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
In afwachting van de webshop(s) naar de opstelling van het montagemateriaal heb ik de boel nog even in Goodwe EzDesigner doorgerekend om te kijken of de GW3000-DNS-30 inderdaad gaat werken.

Heb wel de omvormer zelf moeten kiezen, als ik de 'auto design' gebruikte dan wou hij mij 2 losse omvormers laten ophangen (een 1000 en een 1500), dat gaan we niet doen 8)7 Vind de tool niet enorm duidelijk, maar volgens mij werkt het gewoon? (Ik ben van SunnyDesign gewend dat je allerlei waarschuwingen e.d. ziet als de omvormer niet matched qua spanningen/panelen). Als ik 4 panelen op een GW700 hang dan krijg ik wel overload waarschuwingen en met 3 paneeltjes op een 6000W omvormer ook waarschuwingen, dus ik vermoed dat de GW3000 met 2x MPPT dus prima moet kunnen in deze 3+4 O-W opstelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRtuODNptt2Kxvf_KCdCmpIorIE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UW9G1bGXnVBRB7ZSBgNZsBN2.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8APvh2p6szq9Zeuq8RkicXOCGU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/waU1CKOgZKscpiT638t0Mn5X.png?f=fotoalbum_tile

De opbrengst prognose lijkt mij schromelijk overdreven met 3600 kWh per jaar :+ PVcalc heeft het over 2300 kWh wat mij realistischer lijkt ;)

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 27-02-2024 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:45
@ThinkPad De D-NS G3 zou prima moeten zijn. Specifiek de G3. Die heeft een vanaf 50V tracker. Oudere 80V. Dat maakt op een string van 3 nog wel uit.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
ok vast te laat maar waarom geen portrait en dan 4 breed? met wat mazzel lukt dat net binnen de 4,50m die je hebt ^^ dan kun je 8 panelen leggen van ~175x110cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:22
De gekozen frames zijn top. Ik heb bij solar-outlet 2x een set besteld. Dan weet je zeker dat je niets vergeet.
1x 3 panelen en 1x 4 panelen. Wel tweemaal een 1500xs omvormer van goodwe ipv 1 omvormer met 2x mppt. Maar dat was meer omdat we de eerste al hadden hangen.

Denk ook even hoe je de bedrading gaat leggen. Je wil dat eigenlijk niet in een 'O' leggen(wat heel verleidelijk is) maar precies terug gaan zoals je ook heen ging. In verband met EMC en storing.

[ Voor 20% gewijzigd door LED-Maniak op 27-02-2024 23:03 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Ronald schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:26:
@ThinkPad De D-NS G3 zou prima moeten zijn. Specifiek de G3. Die heeft een vanaf 50V tracker. Oudere 80V. Dat maakt op een string van 3 nog wel uit.
Klopt dat had ik gezien in de datasheets inderdaad. Daarom wil ik ook geen Growatt, die start pas vanaf 100V op wat met de 3 panelen op oost gewoon veel te hoog is.
Fr33z schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:52:
ok vast te laat maar waarom geen portrait en dan 4 breed? met wat mazzel lukt dat net binnen de 4,50m die je hebt ^^ dan kun je 8 panelen leggen van ~175x110cm
Er is nog niks besteld hoor, ik zal jouw voorstel nog even in SunnyDesign gooien zodra ik tijd heb.
LED-Maniak schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 23:01:
De gekozen frames zijn top. Ik heb bij solar-outlet 2x een set besteld. Dan weet je zeker dat je niets vergeet.
1x 3 panelen en 1x 4 panelen.
[...]

Denk ook even hoe je de bedrading gaat leggen. Je wil dat eigenlijk niet in een 'O' leggen(wat heel verleidelijk is) maar precies terug gaan zoals je ook heen ging. In verband met EMC en storing.
Ik heb solar-outlet gisteravond gemaild met de vraag of ze een boodschappenlijst kunnen aanleveren. Zoals ik aangaf verzand ik een beetje in al die basiselementen en koppelstukken 8)7 Het lijkt er ook op dat sommige websites een oost-west opstelling verkopen door 2 basiselementen te koppelen, i.p.v. de kortere o-w basiselementen te gebruiken.

Bedrading was ik al wel uit idd, flink meer meters bekabeling door het op deze manier te leggen, maar een inductielus is niet handig idd. Misschien dat ik de bekabeling ook wel bestel zodra de panelen er liggen, dan kan ik het op de juiste lengte bestellen i.p.v. dat ik veel te ruim heb gerekend en bossen met overlengte onder de panelen heb liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 28-02-2024 09:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:00

Wuursj

want worst is al bezet

Qua frame: voor mijn schuur ik heb ook het uiterlijk mee genomen in de keuze omdat de boel nogal in het zicht is. Niet alleen vanuit de tuin maar ook door de ramen van 1e en 2 verdiepingen van aardig wat huizen. Ik vond de full black versie van Flatfix Fusion een stukje mooier dan Solarstell.

Flatfix fusion is wat compacter, het dakje is wat dichter waardoor het mooier is maar ook minder plek in neemt. En muv van de buizen (die uit het zicht zijn) kan alles in het zwart (zijkappen, klemmen, verbindingstukken, schroeven),

Bij Solarstell vind ik vooral de uistekende open, blinkende uiteinden beduidend minder.

Niet dat ik er veel aan heb aangezien de buurman nu net wel solarstell gebruikt heeft :P :'(

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/j9PYEm7.png
(links Flatfix Fusion van mij, nu 3 jaar oud, rechts hagelnieuw Solarstell van de buurman. Gezien de leeftijd zullen zijn paneeltjes wel iets groter zijn)

Eventueel prijsverschil zou ik niet weten maar Flatfix Fusion was prima te doen en super simpel in elkaar te zetten.

[ Voor 57% gewijzigd door Wuursj op 28-02-2024 11:13 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Van solar-outlet het volgende antwoord gekregen:
Bedankt voor uw bericht. Voor de totale set die u had willen plaatsen, bieden wij losse montageses aan van Blubase Oost-West 2 panelen.

Deze sets kunnen dan per ‘eiland’ aan elkaar worden gekoppeld met bijvoorbeeld koppelstukken van 10cm. Dan heeft u dus 3 sets nodig van Landscape Oost-West 2 panelen in de maatvoering ‘Landscape groot’. Dit past bij de Jinko 430.
Vanwege dat paneel rechtsboven blijf ik dan met extra materiaal voor een 8e paneel zitten schijnbaar? Gaan ze totaal niet op in :+ Daarnaast 3x2 = 6, ik wil 7 geef ik aan :?

@Fr33z Ik heb o-w met 8x430 in portrait nog bekeken, dat zou het een stuk simpeler maken en ziet er nog rustiger uit. Helemaal geen slechte tip. Aan montagemateriaal is het €100 duurder (+ nog een extra paneel uiteraard). Ben alleen bang dat het qua breedte met de Jinko 430 niet gaat passen, 4 * 1134 = 4536 en dat wordt wel heul krap als het dak 455 breed is. De steunen zullen ook nog wat uitsteken dus ik vrees dat dat niet gaat passen.
Kan helaas geen afmetingen vinden hoe breed het geheel wordt met een set zoals deze: https://www.solar-bouwmar...riaal-comp-121598534.html dat moet iemand dan door de Solarstell Calculator gooien denk ik.

6x portrait o-w met Jinko 430 zou wel passen, maar vind ik met 2580Wp capaciteit weer net weinig.
Als ik rond de 3000Wp uit wil komen dan zou 8x een paneel van 350-375 mogelijk wel passen... morgen nog maar even verder op puzzelen. Laat maar, dit is totaal geen courant vermogen meer en dus niet/nauwelijks meer te verkrijgen.

@Wuursj Ziet er zeker strak uit! Ik heb Flatfix Fusion wel eens in handen gehad en is zeker mooi spul. Ik zie dat Stralendgroen het aanbied, maar ook met Flatfix is het weer een hele puzzel aan welke lengtes basiselementen/ballastbakken ik moet hebben. Ze hebben bij Stralendgroen iig. niet erbij staan: "voor paneel met afmeting tot X moet je basiselement Y" hebben etc. Frustrerend...

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 28-02-2024 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:00

Wuursj

want worst is al bezet

ThinkPad schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:09:
@Wuursj Ziet er zeker strak uit! Ik heb Flatfix Fusion wel eens in handen gehad en is zeker mooi spul. Ik zie dat Stralendgroen het aanbied, maar ook met Flatfix is het weer een hele puzzel aan welke lengtes basiselementen/ballastbakken ik moet hebben. Ze hebben bij Stralendgroen iig. niet erbij staan: "voor paneel met afmeting tot X moet je basiselement Y" hebben etc. Frustrerend...
Ja het is gedoe.
Het handigst is een dealer met een Esdec account. Die kan de tool van Esdec / Flatfix gebruiken: invullen van paneel grootte en daar komt meteen de lijst met onderdelen uit die je nodig hebt. Ik heb dat toen via SolarGarant gedaan maar in principe kan elke dealer dat regelen.
Zo'n tool zou gewoon beschikbaar voor idereen moeten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 28-02-2024 22:19 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grlk
Je kan alles opbouwen met 11 landscape blubase elementen, dan hebben ze allemaal dezelfde lengte.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
er zijn panelen met iets andere maten waarmee je mss wel 4x portret kan doen:.

https://www.solar-bouwmarkt.nl/410-wp-mwt-full-black.html

https://www.solar-bouwmar...-full-black-shingled.html

• ThinkPad
grlk schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:40:
Je kan alles opbouwen met 11 landscape blubase elementen, dan hebben ze allemaal dezelfde lengte.
Ja als dat past is dat misschien wel het meest eenvoudig.
Qua breedte zou dat misschien wel kunnen, maar zijn wel flink lange panelen met 1889mm en 1899mm.
Twee van die lengtes is 3778 en 3798mm. Op een dak van 3,82m is dat wel erg krap. Nu liggen ze natuurlijk niet plat in elkaars verlengde waardoor het iets korter zal zijn, maar ook met 10° is het wel erg proppen en komt het erg dicht op de randen te liggen verwacht ik.

Denk dat ik toch maar bij het plan van O-W landscape met 7 panelen blijf.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 29-02-2024 11:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
Nog even telefonisch en via de mail contact gehad met Solarstell Blubase en alleraardigst te woord gestaan ondanks dat ik maar gewoon een particulier ben. Fijn hoor :) d:)b

Het 'open' paneel rechtsboven kan eigenlijk niet vanwege windbelasting geeft men aan. Ze zijn intern ook aan het kijken naar de ballastberekeningen omdat het weer de laatste jaren steeds onstuimiger wordt. Ik heb gezegd dat het op een laag schuurtje is, er een achterplaat op komt en ik op die plek wel wat extra ballast zal leggen ;)

Ik heb ze ook nog gevraagd over het verschil in de oost-west basiselementen, of twee losse landscape steunen die je 'back-to-back' doorkoppelt. De O-W basiselementen zijn voordeliger gaf men aan.

Ze hebben het legplan even door de calculator gegooid en heb nu een boodschappenlijst gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulYOVkcX5jG90LBWTYjuY16St1E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TIH0bMhyi8tnqXazvcq7vg0h.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8EvQ7GI3NSfU7GwR8T0U6m64Fs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HsHJOdXJhLR9hNaevQPtKzPK.png?f=user_large
We gaan vanavond de materialen bestellen :) Montagemateriaal, panelen en de omvormer.

- Panelen: Jinko 430Wp all-black JKM430N-54HL4R-BK die zijn bij solar-outlet voor all-black met >=430Wp het goedkoopste qua €/Wp zag ik
- Omvormer: Goodwe GW3000-DNS-30-T

De connectoren en kabels regel ik later even bij een lokale zaak die het per meter verkoopt, dan kan ik zodra we de frames hebben staan even meten wat we echt nodig hebben i.p.v. op de gok maar wat bestellen en met flinke overlengtes zitten. Heb ook al een MC4 krimptang onderweg. Groepenkast + PV-verdeler voor in de schuur zijn ook al geregeld.

Let's go! :9 Volgende update zal waarschijnlijk zijn als ze erop liggen. Komend weekend eerst de groepenkasten verbouwen.

Inclusief een nieuwe groepenkast in huis + PV-verdeler (samen bijna €400) en nog wat te bestellen solarkabel & MC4 meuk komen we op zo'n €0,65/Wp voor 3010Wp.

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 05-03-2024 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Afgelopen weekend de groepenkasten (huis + schuur) aangelegd. Dat is alvast geregeld.

Minpuntje dat de levering vanuit Solar-outlet vanochtend ineens onaangekondigd voor de deur stond, net toen familie op het punt stond de deur uit te gaan voor werk. Geen belletje of mailtje gehad dat levering aanstaande was.

En het pakket is nog beschadigd ook :( Steekt een stuk ballastbak o.i.d. uit wat krom is. Hopelijk niet nog meer spullen kapot. Chauffeur heeft notitie gemaakt dat levering beschadigd was. Op het verzendlabel stond levering 8-3, blijkbaar paste de levering niet meer in de planning van het vervoersbedrijf ofzo.

Vanavond/morgen maar even langs om de inventaris op te maken zodat we een mail kunnen opstellen. -->
  • 3 panelen met krassen op de folie voorzijde, waarvan één paneel ook achterop een kras door de backsheet heen
  • 1 ballastbak krom/beschadigd
  • 1 achterplaat krom/beschadigd
Edit 12/3: Gisteravond een mail opgesteld met de defecten beschreven + foto's erbij. Vanochtend al een mail terug dat de genoemde producten opgestuurd gaan worden (op een vrijdag ;) ) en als tegemoetkoming een creditering van de verzendkosten (€89 meen ik). We wachten het even af, fijn dat Solar-Outlet het zo snel oppakt :)

[ Voor 123% gewijzigd door ThinkPad op 12-03-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Vandaag nalevering gehad, 3 onbeschadigde panelen en ballastbak + achterplaat (y)

Levermoment helaas wederom niet volgens afspraak (vrijdag afgesproken), maar we hebben i.i.g. de boel compleet nu. Kwam ook onaangekondigd, de track & trace van VSDV Transport bleek in de spamfolder (Gmail) te zijn beland gisteravond. In de track & trace stond ook "30 min. voor aanvang levering bellen" (net als op het verzendlabel van de eerste levering) maar er is nooit gebeld.

Van een retourorder voor de defecte & teveel geleverde spullen wist de chauffeur niks af. Ook geen plek voor in de vrachtauto.

We kijken het nog even aan over het weekend heen, wellicht komt het transportbedrijf morgen voor de retourzending. En de beloofde creditering verzendkosten (€89,99) is ook nog niet teruggestort namelijk.

[ Voor 132% gewijzigd door ThinkPad op 14-03-2024 09:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
Vandaag, tussen de buien ( }:| ) door, de frames en panelen geplaatst *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqVJjinG_LSEhCrP-Dern-3-FFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sarYbEcAOj84i7GdvM7vUM1d.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas nog niet operationeel, moet nog even opmeten wat er aan DC-bekabeling moet komen zodat we dat op de juiste lengtes kunnen bestellen. Ook nog even de omvormer ophangen en dan hopelijk volgend weekend de boel operationeel maken.

Blubase connect is mij goed bevallen, werkt erg gemakkelijk. Wel vind ik dat er ondanks de zijpanelen nog vrij grote openingen aan de zijkant zitten :? Voor wind ben ik niet bang (het ligt stevig, ondanks maar 4 ballastbakken op de 4 'hoeken'), maar katten of vogels kunnen daar bijv. wel makkelijk onder kruipen. Zou haast twijfelen of dit wel de goede zijplaten zijn, maar dit is conform de materiaallijst die ik rechtstreeks van Blubase kreeg. @Wuursj ik snap nu idd het verschil in afwerking wat je liet zien, Flatfix is dan net weer wat mooier voor het oog.

Ook ligt het nog niet helemaal super strak haaks/paneelnaden netjes in elkaars verlengde, dat gaan we nog even beter leggen zodra we de bekabeling gaan doen en het hopelijk goed weer is om daar meer tijd voor uit te trekken. Ik snap nu het nut van die 'Solarsteller' wel meer. Wij hadden even een schuttingplank op paneellengte gezaagd om een hulpmiddeltje te hebben.

Geeft wel een kick als het er zo allemaal op ligt, gaaf om te zien dat het gelukt is zoals ik het bedacht had _/-\o_

De defecte/teveel materialen zijn overigens niet opgehaald vrijdag. Gaan we nog even weer achteraan |:( Inmiddels ook opgehaald :)

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 11-04-2024 10:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
En om 12:45 nadat ik de laatste MC4-connector eraan had geknepen, kon dan eindelijk de stroom erop. We zijn live *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0bxSOupOQeg3plZ8_Vsf_6XAvo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hzazF9s7aSztq6wkt0tDBAb0.jpg?f=user_large

Verwachte jaaropbrengst 2200 - 2400 kWh :)

Edit 7-5: De panelen doen het uitstekend. Onlangs de eerste parabool mogen verwelkomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iuCYNBfxP2-dL-cHP8rhA-0K63Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z5HIxgZjGo3VnDSwE2at3r4o.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKDeF_yUnQE8AJ6uEjmLB2srsPA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KfHnLjzQfSeqSGSPsBOcaECe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door ThinkPad op 07-05-2024 08:38 ]

Pagina: 1