Inleiding
Familie is onlangs bezig geweest met het vergroten van hun schuur. Dakruimte is hierdoor ook meer geworden, wat goed uitkomt met hun wens voor zonnepanelen. Idee is het dak gewoon mooi vullen met een oost-west opstelling op een simpele stringomvormer (Goodwe o.i.d.). Heb al even wat zitten kijken en mooiste zou zijn om het als een set bij iets als Stralendgroen te bestellen.Omdat het een vrij lage schuur betreft waar goed zicht op is vanuit huis willen ze graag een mooi uitziende set, dus met dichte kappen zodat je niet tegen een stapel grindtegels o.i.d. aan zit te kijken
Foto's
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AuUe9oyNzE9R6zoBupTEzUMI.jpg?f=user_large)
Noord zit hier links. En ja, er komt nog weer een aluminium daktrim omheen
Beschikbare (dak)ruimte
Grootste deel is 455x382cm. En dat kleine vierkantje achterin is 130x225cm.De maten zijn de binnenmaten, tot aan de opstaande randen.
Schaduw
NeeJaarverbruik
N.v.t., gewoon dak lekker vol.Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase 25A volgens de Enexis website, de schroefzekering zit helaas achter een verzegelde kap dus niet te checken. Maar ik vermoed dat het 35A is, 25A was er waarschijnlijk allang een keer uitgevlogen met wat verbruikers aan.Budget en doel
Dakje lekker vol, met €2k moeten we een heel eind komen.Wie gaat het project uitvoeren
Zelf doen.Bijhouden van data
Standaard app van omvormer is voldoende, denk dat er nog wel iets van een HomeWizard met losse kWh-meter tussen komt.Reeds verkregen offertes
:fill(white):strip_exif()/f/image/dyBFjufVuZr9xQvsu9ZlrpMI.png?f=user_large)
Al even aan de puzzel geweest in Sunny Design. Dit is met Jinko 430Wp. Noord is hier boven (huis zit dus links), het heeft de voorkeur om oost-west te gaan met een opstelling zoals hier afgebeeld. Dit met het oogpunt op afbouw salderen, mooiere spreiding over de dag en esthetisch beter aanzicht (dakjes). Denk wel dat we op 7 panelen uitkomen, want ook met 375Wp of 350Wp legt SunnyDesign er nog steeds niet meer dan 7 op. Hoofdgedachte blijft wel om zoveel mogelijk Wp uit het beschikbare aantal m2 dak te persen.
Vraag is ook nog even wat voor omvormer, vanwege oost-west is het handig om met 2xMPPT te werken denk ik, maar je hebt dan 1x4 en 1x3, dat zijn beide wel korte strings en dus mogelijk te weinig opstartspanning? Ik zat bijv. naar Goodwe GW3000-DNS-30-T te kijken, die heeft een opstartspanning van 50V en een MPTT range van 40-560V. Maar bij 'nominal' staat 360V, dus of deze omvormer zich happy gaat voelen met maar 3 paneeltjes in één string
Regio
DrentheConcrete vragen die ik heb
- Nog op-/aanmerkingen op het legplan?
- Zijn de Jinko 430Wp een goede keuze of beter wat anders kiezen?
- Welk montagemateriaal? (Solarstell Connect zat ik nu naar te kijken)
- Welke omvormer?
[ Voor 46% gewijzigd door ThinkPad op 25-02-2024 20:03 ]