Requiem19 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:16:
[...]
Het alternatief is dat er op Tweakers een verbod komt om Russische propaganda te delen. Het gevolg is dat het zicht op de beeldvorming in Rusland (nog verder) verminderd.
Ik ben benieuwd wat hier de gedachtes over zijn, ook vanuit het moderatie team.
Hoewel ik het in grote lijnen eens ben met @
nst6ldr, zit daar voor mij ook het pijnpunt bij verbieden/onzichtbaar maken.
Waar we, volgens mij, naar zoeken is een manier om een Russische "
We hebben het hoofdkwartier van de hullies stukgemaakt! 10000 doden en drie star destroyers naar de filistijnen" uitspraken -indien gewenst- wél te kunnen bespreken, maar heel ver uit de buurt te houden van het onderliggende, feitelijke
"Rusland beschiet restaurant. 10 doden" nieuws.
Misschien zou het al helpen wanneer de min of meer vaste posters, waar ik mijzelf ook toe reken, de Russische reacties op nieuws niet meer in het "strijdverloop" topic te donderen, maar, eventueel met referentie/quote naar het normale nieuwsbericht te posten in een ander topic (bijvoorbeeld in
Media, experts, beeldvorming: hoe beoordeel je uitspraken?).
Dan vervuilen we de nieuwsfeiten in het strijdverloop topic niet en kunnen we enige ruimte nemen voor discussie over de vraag wat de mogelijke verklaring is voor de "feiten" in dit soort nieuwsberichten.
Hierbij kunnen we ons meer richten op de onderliggende frames in Russische media, zonder bezig te hoeven zijn met de vrij zinloze vraag of er bij zo'n raketaanval nou wel of niet star destroyers zijn vernietigd (Spoiler: Nee).
Denk aan de langzaam bewegende trend van een paar maanden terug, waarbij het "Nazi" frame langzaam werd vervangen door een -al even belachelijk- christelijk/religieus/anti-satanistisch frame.
Geen idee of dit een nuttige oplossing lijkt en voor de moderatoren werkbaar is, maar hiermee zouden we deze discussies een plek geven, terwijl we voorkomen dat de desinformatie zijn deraillerende werk doet.