Toon posts:

Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Feedbacktopic

Pagina: 1 2 3
Acties:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:08

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Mede-auteurs:
  • tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:01

ZieMaar!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:36

polthemol

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:49

teacup

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Welkom in het Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Feedbacktopic

Wat in dit topic besproken kan worden:
• Vragen of opmerkingen over het Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
• Je mening over de algemene manier van modereren in dit themaforum;
• Vragen, opmerkingen en ideeën over themaforum in het algemeen.

Wat in dit topic niet besproken kan worden:
• Individueel gesloten topics. Hierover kan je met de moderator contact opnemen, die het topic gesloten heeft (zie ook Je topic is dicht en het is onterecht? Lees hier!);
• Individuele modacties. Hiervoor kun je eveneens met de moderator contact opnemen.
• Metadiscussies over het postgedrag van users.

Verder blijft uiteraard het algemeen beleid van toepassing in dit topic. :)

[Voor 3% gewijzigd door defiant op 08-03-2022 18:07]

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:34

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het is me een beetje onduidelijk wat er nou in het algemene topic kan/mag en wat er in de afzonderlijke fronts terecht moet komen. Vooral die laatste is wat lastig bijhouden eerlijk gezegd.

Welke afweging is hierin gemaakt?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:59
Ik begrijp de wens om alles op te splitsen in aparte topics; maar het is voor mij onduidelijk wat waar hoort.

De natuurlijke discussie gaat van één onderwerp focus naar het andere. Dit ga je denk ik nu een beetje missen.

[Voor 34% gewijzigd door Sebazzz op 07-03-2022 13:47]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Daarom is er ook altijd nog een centraal topic. De overige topics geven nu wel de mogelijkheid om eventuele specifieke situaties te bespreken en raken zo niet onder gesneeuwd onder het hoge post tempo van het centrale topic.

Als er behoefte is aan andere specifieke topics dan horen we dat ook graag :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Allereerst, ik bemoei me niet met de moderatie, ik reageer hier als gebruiker.

Mbt die fronts denk ik vooral aan het posten van militaire acties, verplaatsingen van troepen, etc.

Het maakt het inderdaad wel wat meer versplinterd maar aan de andere kant maakt het zaken makkelijker vindbaar en wordt het ook makkelijker om de situatie per front beter te volgen.

Ik vermoed ook dat het een kwestie van aftasten is. Een Europese oorlog een logische vorm geven is iets waar we nog niet echt ervaring mee hebben...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• verwijderd69
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
@polthemol Excuus voor off topic berichten, zal niet weer gebeuren.

I live inside that bubble, reality of the naive.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:23

Player1S

Formerly known as L1nt

misschien hele domme suggestie, misschien handige suggestie maar zou een topic "Oorlog en kinderen" misschien een idee zijn?

Ik had bijvoorbeeld afgelopen week mijn kinderen ivm de vakantie en keken we elke dag jeugdjournaal. Ik heb wel even zitten twijfelen of we dat nog wel moesten blijven doen. Mijn dochter (bijna 8) had tijd geleden bijvoorbeeld nachtmerries over vulkanen na een item over de vulkaanuitbarsting onlangs.

Ik weet niet of er meer ouders zijn die toch met vragen zitten over hiermee om te gaan met hun kinderen.
Zal waarschijnlijk geen druk topic worden maar toch.

Player1s Twitch

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Topicstarter
Player1S schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:30:
misschien hele domme suggestie, misschien handige suggestie maar zou een topic "Oorlog en kinderen" misschien een idee zijn?

Ik had bijvoorbeeld afgelopen week mijn kinderen ivm de vakantie en keken we elke dag jeugdjournaal. Ik heb wel even zitten twijfelen of we dat nog wel moesten blijven doen. Mijn dochter (bijna 8) had tijd geleden bijvoorbeeld nachtmerries over vulkanen na een item over de vulkaanuitbarsting onlangs.

Ik weet niet of er meer ouders zijn die toch met vragen zitten over hiermee om te gaan met hun kinderen.
Zal waarschijnlijk geen druk topic worden maar toch.
Zou dat niet in dit topic passen? Impact op persoonlijke situatie: familie, vrienden, werk

Tweakers Discord

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fiber
  • Laatst online: 17:53

Fiber

Beaches are for storming.

Ik vind die verschillende fronten topics inderdaad ook wat 'to much' en vrijwel niet te doen. Ik dacht zelf meer aan een topic over de oorlog, met focus op de gevechtshandelingen, neergehaalde vliegtuigen etc. Dat is er natuurlijk al.

En dan aparte topics over NAVO/EU lidmaatschap, vluchtelingenstromen/evacuaties, opvang in Nederland, persoonlijke verhalen, politieke context, sancties, economische gevolgen, gas/olie/energie gevolgen, en ik vergeet er vast nog wel een paar. Eigenlijk vooral om het 'oorlogstopic' sec over de oorlogshandelingen te laten gaan en alle verwante zaken en gevolgen een eigen topic te geven.

Maar dat zijn mijn twee centen...

Edit: Ik vind een discussie over het rendement van warmtepompen dus compleet off topic in De oorlog in Oekraïne - deel 2 En wat Premier Rutte vind over de NAVO ook.

[Voor 12% gewijzigd door Fiber op 08-03-2022 18:17]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Het kernprobleem is dat 1 groot topic door de aard van ons forum op zich zelf een probleem is, zeker als het populair wordt is het steeds moeilijker te volgen en daalt ook de signal-to-noise ratio van de discussie. Dat is niet alleen hier zo, dat is met elk groot en snellopend topic zo. Aangezien we een technisch gezien geen threads hebben binnen topics is dat extra beperkend.

Iemand die de topics continu volgt haalt er misschien waarde uit, maar iemand die sporadisch langskomt of maar een paar onderwerpen interesseert gaat geen topic terug lezen van rond de ~1500 posts.

Het is met die reden dat de discussie wat proberen te spreiden, zodat er ook een gefocuste discussie kan ontstaan over onderwerp en die niet verborgen zitten in een topic van ~650 pagina's, zoals bij de vorige topics.

[Voor 3% gewijzigd door defiant op 08-03-2022 18:17]

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Topicstarter
Fiber schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:32:
Maar duurt wel lang. Zeker de helft van de laatste paar pagina's in De oorlog in Oekraïne - deel 2 zijn off topic. Het kan een keus zijn om dat te gedogen, maar dan is dit hele forum feitelijk overbodig.
Soms zijn we niet aanwezig als het net nodig is :+

Ondertussen heb ik de boel afgesplitst naar een nieuw topic. Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Tweakers Discord

Acties:
  • +6Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
DoubleDutch schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:34:
[...]

Zag het voorbij komen plus zoveel meer steden en dorpen kompleet weggevaagd. 😔

@DaniëlWW2 Is het misschien een idee om een draadje te openen waar dit soort foto's geplaatst kunnen worden, misschien in de topic titel aangeven NSFW?
Het is misschien omdat ik echt een cynicus kan zijn, maar met die afbeeldingen zie ik persoonlijk niet echt de noodzaak voor een NSFW tag of apart topic. Dit gebeurd gewoon tijdens een oorlog. En zaken die beduidend gruwelijker zijn dan dit, gaan we gewoon helemaal niet toestaan.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:23

Amphiebietje

In de blubber

Fiber schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:32:
[...]

Wellicht is het beter om gewoon te zeggen dat off topic geklets is toegestaan in De oorlog in Oekraïne - deel 2? Dan hoef ik me er niet meer aan te ergeren en is het feit dat alle mods blijkbaar liever met een biertje in de zon zitten of zo, wat ik goed begrijp, niet zo'n ramp meer...?
Daarnaast, voor een topic waar in de topic-warning letterlijk als eerste punt staat "Geen ongefundeerde speculaties over WW3", wordt dat onderwerp toch keer op keer door pakweg dezelfde mensen opnieuw opgerakeld. Ook geen probleem?

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Amphiebietje schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 12:36:
Daarnaast, voor een topic waar in de topic-warning letterlijk als eerste punt staat "Geen ongefundeerde speculaties over WW3", wordt dat onderwerp toch keer op keer door pakweg dezelfde mensen opnieuw opgerakeld. Ook geen probleem?
Als je dat ziet dan graag een topic report. We houden het topic niet realtime in de gaten, maar lezen altijd wel de topic reports.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fiber

Fiber

defiant schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 12:42:
[...]

Als je dat ziet dan graag een topic report. We houden het topic niet realtime in de gaten, maar lezen altijd wel de topic reports.
Zijn jullie al weer een beetje bijgelezen of vinden jullie de discussie zoals die nu al een tijdje gaat gewoon wel on topic? Dat kan natuurlijk ook en dan hebben TR's dus geen zin.

sampoo in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-06 21:30
DoubleDutch schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 07:54:
[...]

Telegram installeren. 😉

[mbr]post links die zo te zien zijn door mensen. We gaan hier geen informatie plaatsen waarvoor allerlei extra tooling/apps nodig zijn[/mbr]
@polthemol

Dit doe ik al 301 pagina's zonder problemen, zie hier geen reden voor om dit niet te doen, heb genoeg informatie gedeeld via telegram waar leden wat aan hadden. 🤔
Of kan ik [embed] van telegram ook hier posten?

Voor het openen van Twitter heb ik ook een app nodig om het te bekijken, worden deze dan ook geweerd?

[Voor 10% gewijzigd door DoubleDutch op 25-03-2022 10:17]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:31
DoubleDutch schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:06:
[...]

Dit doe ik al 301 pagina's zonder problemen, zie hier geen reden voor om dit niet te doen, heb genoeg informatie gedeeld via telegram waar leden wat aan hadden. 🤔

Voor het openen van Twitter heb ik ook een app nodig om het te bekijken, worden deze dan ook geweerd?
offtopic:
Ik moet zeggen dat ik dit ook fijn vind als het wel gepost wordt (mocht het wat toevoegen). Reddit kan ik helaas ook niet lezen zonder app, dus hopelijk kunnen we hier gewoon mee doorgaan.

[Voor 5% gewijzigd door DeKoetsier op 25-03-2022 10:15]

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
@polthemol

Er zijn 2 criteria's voor dit soort bronnen:
  1. Ze moeten betrouwbaar zijn, dat is met sociale media natuurlijk altijd heel twijfelachtig. Vandaar dat we hierin terughoudend zijn.
  2. Het moet controleerbaar en zichtbaar zijn voor iedereen, dus geen paywalls of loginwalls om content te hoeven bekijken of lid moeten zijn van een channel/community.
Nu is er volgens mij een verschil in hoe de desktop en mobiele OS'en opgaan met sociale media. Op de desktop kan ik de meeste gewoon bekijken, maar op mobiel kan de browser mensen naar een app sturen. Dat laatste is wat we in principe niet van mensen gaan verwachten, maar ik heb geen idee of dat gebeurd.

• DoubleDutch
defiant schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:48:
[...]

Er zijn 2 criteria's voor dit soort bronnen:
  1. Ze moeten betrouwbaar zijn, dat is met sociale media natuurlijk altijd heel twijfelachtig. Vandaar dat we hierin terughoudend zijn.
  2. Het moet controleerbaar en zichtbaar zijn voor iedereen, dus geen paywalls of loginwalls om content te hoeven bekijken of lid moeten zijn van een channel/community.
Nu is er volgens mij een verschil in hoe de desktop en mobiele OS'en opgaan met sociale media. Op de desktop kan ik de meeste gewoon bekijken, maar op mobiel kan de browser mensen naar een app sturen. Dat laatste is wat we in principe niet van mensen gaan verwachten, maar ik heb geen idee of dat gebeurd.
Ik probeer zo veel mogelijk te checken of het betrouwbare bronnen zijn, ook ik plaats wel eens iets wat ik achteraf denk stom stom.
Is het een probleem als ik een link naar een Telegram post en erbij zet (alleen te openen met een telegram account), dan is het voor iedereen duidelijk of je het kunt bekijken of niet?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:21
Maak dan een screenshot als het mogelijk is zou ik zeggen.

Maar zoals ik in het topic zelf ook had geschreven, zowel op desktop als mobiel kan ik beide met Chrome (waarbij op mobiel ik geen desktop modus ofzo aan heb staan) zowel Reddit als Twitter bekijken zonder app. Vooral Reddit pusht de app wel, maar die melding kan ik gewoon wegdrukken.

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
DoubleDutch schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 13:47:
Is het een probleem als ik een link naar een Telegram post en erbij zet (alleen te openen met een telegram account), dan is het voor iedereen duidelijk of je het kunt bekijken of niet?
Ons belangrijkste criteria is dat als je bronnen post dat ze te openen zijn voor anderen, dus geen gesloten/privé kanalen waar je eerst lid van moeten worden. Als hij gewoon geopend kan worden in de browser, met desnoods een nag naar die app die je kan en mag skippen, dan is het prima.

Voor mensen die een embed feature willen voor telegram, je kan hier een feature request indienen: Mooie Features

Acties:
  • +2Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:36

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
[...]

@polthemol

korte aanvulling op @defiant : de post die ik gemod had, kon ik niet openen zonder telegram te installeren/in te loggen. Dat gaat bij veel andere telegramposts wel (idem met twitter: een twitterbericht kun je openen zonder een account te hebben/in te loggen/ een app te moeten hebben).

Mogelijk dat telegram een differentiatiesysteem heeft waarbij je soms wel/soms niet een account nodig hebt?

Voor de rest was dus de afweging die @defiant hier aan gaf wat ik toepaste.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DoubleDutch
Ah ok,was mij niet opgevallen dat het prive of niet te openen was.
Was ook geen lid en bij mij opende die hem wel,warschijnlijk iets mis gegaan,ga erop letten. d:)b

Acties:
  • +5Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-03 22:07
Momenteel loopt de discussie in De oorlog in Oekraïne - deel 2 uit de hand.
Ik meld het even hier omdat op behandeling topic reports begrijpelijke vertraging zit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:07
polthemol schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:45:
[...]

korte aanvulling op @defiant : de post die ik gemod had, kon ik niet openen zonder telegram te installeren/in te loggen. Dat gaat bij veel andere telegramposts wel (idem met twitter: een twitterbericht kun je openen zonder een account te hebben/in te loggen/ een app te moeten hebben).

Mogelijk dat telegram een differentiatiesysteem heeft waarbij je soms wel/soms niet een account nodig hebt?
Het is vziw een kanaaleigenschap of deze op de website een preview kunnen hebben, of per se in de app (ook al is het open) bekeken moet worden.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:07
defiant schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 22:33:
[...]

Voor mensen die een embed feature willen voor telegram, je kan hier een feature request indienen: Mooie Features
Voila: Telegram preview

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@mods kan dat hele discussie over:

"POW in de knie geschoten worden"

Geruimd worden oid ? ... er zijn al 10 talle posts over wellus/nietus .. lijkt mij een rode haring oid

Tja vanalles

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ander verzoek,
ik heb Hoe afhankelijk zijn we echt van het russisch gas aangemaakt (hopenlijk zijn jullie het ermee eens ?) .. om de gas discussie uit het algemene oorlogs topic te trekken

Vond het zelf niet gepast om in het topic over dit te hebben (nee ben geen mod i know) .. maar wellicht als jullie bereidwillig zijn zouden jullie wat posts van het 1ne naar het andere willen verhuizen c.q. daar willen verzamelen .. / topic titel change oid heb ik geen bezwaar tegen (duh) ..

Mijn doel van het topic is inzichtelijk te maken hoe "afhankelijk" we wel/niet zijn en waarom dit zo'n machtsmiddel is (en ook weer niet)

en dat betreft ik hoef niet de "topicstarter" te zijn .. dat boeit me totaal niet.

Tja vanalles

Acties:
  • +2Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Topicstarter
vso schreef op maandag 28 maart 2022 @ 22:25:
ander verzoek,
ik heb Hoe afhankelijk zijn we echt van het russisch gas aangemaakt (hopenlijk zijn jullie het ermee eens ?) .. om de gas discussie uit het algemene oorlogs topic te trekken

Vond het zelf niet gepast om in het topic over dit te hebben (nee ben geen mod i know) .. maar wellicht als jullie bereidwillig zijn zouden jullie wat posts van het 1ne naar het andere willen verhuizen c.q. daar willen verzamelen .. / topic titel change oid heb ik geen bezwaar tegen (duh) ..

Mijn doel van het topic is inzichtelijk te maken hoe "afhankelijk" we wel/niet zijn en waarom dit zo'n machtsmiddel is (en ook weer niet)

en dat betreft ik hoef niet de "topicstarter" te zijn .. dat boeit me totaal niet.
Ik heb bij de laatste post in die discussie verzocht verder te gaan in 1 van de 2 topics die nu lopen. Als ik de hele discussie verplaats dan zijn de berichten ouder dan de TS van het nieuwe topic en dan klopt de volgorde niet meer :)

Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog is er ook nog, maar daar gaat het vooral over wat mensen zelf kunnen doen en de landelijke maatregelen. Het nieuwe gas topic is met een andere insteek gemaakt. Wel even erop letten dat de discussie uiteindelijk niet hetzelfde wordt als in het andere topic.

Tweakers Discord

• vso
  • Niet online

vso

tja...

als een mod op De oorlog in Oekraïne - deel 2 een oogje wilt werpen .. we (ook ikzelf) hebben het imho wel heel erg veel over "randzaken" ..

Tja vanalles

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Afsplitsen in "Het Oekraine-conflict en de Nederlandse onwil tot sancties"?

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:40

Dido

heforshe

En vanaf hoeveel inwoners mogen we iets nu een stad noemen? :X

Wat betekent mijn avatar?

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Dido schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 18:52:
En vanaf hoeveel inwoners mogen we iets nu een stad noemen? :X
Heeft niet met inwoners te maken, maar hangt van de stadsrechten af toch?

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• vso
  • Niet online

vso

tja...

beste modjes hebben jullie een probleem met een

Topic waar je wat "stoom" af kan blazen .. HK (kan ik niet in,denk ik)

maar waar je wat meme's of andere informatie over de oorlog kwijt kan/
beetje de droevige/wrange/grappige post zodat die niet het oorlog topic vervuilen

beetje dit nivo

wel ZT met (dus binnen de regels van GOT) maar iets meer "linkdrop" aardig..

Tja vanalles

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

De laatste paar dagen worden er toch weer allerlei schokkende beelden gedeeld in het Oekraine-topic, terwijl er dit in de topic-waarschuwing staat:
Deel aub geen schokkende beelden.
Dat sommige deelnemers dit goedpraten door te stellen dat een oorlog gewoon gruwelijk is en dat dat getoond moet worden, is natuurlijk een drogreden. Andere deelnemers weten best dat een oorlog gruwelijk is, maar oorlogs-snuff-filmpjes hoeven ze niet te zien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Zou een "front" topic voor acties in Rusland iets zijn? We hebben nu meerdere aanvallen op Russisch grondgebied gezien en talloze acties die duidelijk op sabotage wijzen. Interessant om dit centraal te kunnen bespreken zodat ook de trends wat beter opvallen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:34

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Aanvullend op wat @Fiber "... niveau ..." en @defiant "... zoveel mogelijk serieus houden ..." al hebben benoemd, is het een idee om wat strenger toe te zien op deragatoire termen en het toenemend aantal éénregelige posts?
Ook de posts welke een 'grappigheidje' bevatten om het 'luchtig' te houden leiden mij af van de schaarser wordende discussies met waarde.

Voorbeelden: de 'prednisonkop' discussies en de daaropvolgende opmerking over een gesloten McDonalds zijn beneden elk serieus peil.

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Net vroeg ik mij in een post af hoe wij onze overheid kunnen aanduwen in het geven van hun support aan Oekraïne. Misschien dat een nieuw topic helpt, al ligt overdifferentiatie op de loer.

Misschien zou het nuttig zijn om een topic te hebben waarin informatie wordt verzameld wat onze Nederlandse overheid nu allemaal voor Oekraïne heeft gedaan, met het huidige uitstaande beleid en de mogelijke prestaties in de toekomst. Doel is natuurlijk niet om een wedstrijdje wapenleveranties te laten ontstaan. Dat zou in mijn ogen een verkeerde drijfveer zijn. Als ik een doel zou moeten omschrijven dan zou ik zeggen: Lezers, ongeacht hun maatschappelijke rol, engageren, activeren"

Het topic kan ook fungeren als een consolidatie topic. Informatie uit het lopende Oekraïne topic slaat erin neer. Zou trouwens ook in een blog kunnen. Fora zijn heerlijk, maar kunnen ook oeverloos zijn. Willen we (ook toevallige) lezers aansluiten op de actuele status dan moet die informatie goed gepresenteerd worden.

Is weer een extra forumtopic terecht? Iets in de trant van "Wat doet onze Nederlandse overheid?".

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:32

nst6ldr

Down with Big Tech.

teacup schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:58:
Net vroeg ik mij in een post af hoe wij onze overheid kunnen aanduwen in het geven van hun support aan Oekraïne. Misschien dat een nieuw topic helpt, al ligt overdifferentiatie op de loer.

Misschien zou het nuttig zijn om een topic te hebben waarin informatie wordt verzameld wat onze Nederlandse overheid nu allemaal voor Oekraïne heeft gedaan, met het huidige uitstaande beleid en de mogelijke prestaties in de toekomst. Doel is natuurlijk niet om een wedstrijdje wapenleveranties te laten ontstaan. Dat zou in mijn ogen een verkeerde drijfveer zijn. Als ik een doel zou moeten omschrijven dan zou ik zeggen: Lezers, ongeacht hun maatschappelijke rol, engageren, activeren"

Het topic kan ook fungeren als een consolidatie topic. Informatie uit het lopende Oekraïne topic slaat erin neer. Zou trouwens ook in een blog kunnen. Fora zijn heerlijk, maar kunnen ook oeverloos zijn. Willen we (ook toevallige) lezers aansluiten op de actuele status dan moet die informatie goed gepresenteerd worden.

Is weer een extra forumtopic terecht? Iets in de trant van "Wat doet onze Nederlandse overheid?".
'de overheid' leest geen Tweakers, in ieder geval niet de krijgsmacht noch politiek. Daar durf ik mijn handen voor in het vuur te steken. Mocht je onze betrokkenheid willen aanjagen, dan zou ik iets voorstellen als het blog wat @GekkePrutser postte:
GekkePrutser schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:41:
In het kader van het zo accuraat mogelijk bespreken van de situatie in Oekraine vond ik deze link die ik best wel uitzonderlijk vond: https://mattlakeman.org/2022/05/15/notes-on-ukraine/

Een Amerikaanse toerist (ja echt, hoe de fuck kom je er op om vakantie te houden in een oorlogsgebied 8)7 ) bespreekt zijn ervaringen op de grond terwijl hij daar 2 maanden heeft rondgelopen om foto's te maken. Wat het redelijk uniek maakt is dat er geen redactie tussen zit die controversiele dingen er tussenuit haalt en geen grote mediaconcerns die vinden dat ze aan de overheidsvisie moeten voldoen. Dat maakt dit artikel redelijk 'rauw' (overigens is hij wel alleen aan de Oekraiense kant geweest).

Hij gaat ook heel erg in op het leven op de straat en onder de soldaten en foreign legions (die een totale puinhoop zijn waardoor alleen de psychopaten die het 'voor de lol' doen zijn overgebleven volgens hem, alle pro's zijn vertrokken).

Nouja doe er mee wat je wil, het is in elk geval wel een 'long read' met veel interessante foto's vind ik.
Niet dat je zelf foto's moet gaan maken, maar je zal de informatie logisch navolgbaar en chronologisch moeten indelen en op vaste momenten updaten. De informatie kan je wel hier vandaan halen, en je zou kunnen vragen aan kenners als @DaniëlWW2 om strategisch inzicht, ik zou je vragen over de betrokken wapensystemen best willen beantwoorden (voor zover mijn geheimhoudingsplicht dat toelaat).

Het is wel een flinke operatie om zoiets op te bouwen overigens, en het kost tijd om geloofwaardigheid te krijgen. Het blog en domeinnaam zelf zijn de kosten niet (al is het niet gratis).

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
teacup schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:58:

Ik betwijfel of dat veel zin heeft omdat onze overheid haar best doet om ons vooral niet te vertellen wat ze doen. ;)
Tweede is dat de Nederlandse overheid totaal geen impact op de uitkomst van dit conflict gaat hebben.

Derde is dat ik denk dat we met [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 de lading op zich wel dekken. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
nst6ldr schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:49:
[...]

'de overheid' leest geen Tweakers, in ieder geval niet de krijgsmacht noch politiek. Daar durf ik mijn handen voor in het vuur te steken. Mocht je onze betrokkenheid willen aanjagen, dan zou ik iets voorstellen als het blog wat @GekkePrutser postte:
[...]

Niet dat je zelf foto's moet gaan maken, maar je zal de informatie logisch navolgbaar en chronologisch moeten indelen en op vaste momenten updaten. De informatie kan je wel hier vandaan halen, en je zou kunnen vragen aan kenners als @DaniëlWW2 om strategisch inzicht, ik zou je vragen over onze wapensystemen best willen beantwoorden (voor zover mijn geheimhoudingsplicht dat toelaat).

Het is wel een flinke operatie om zoiets op te bouwen overigens, en het kost tijd om geloofwaardigheid te krijgen. Het blog en domeinnaam zelf zijn de kosten niet (al is het niet gratis).
Voor mij persoonlijk zou dit missie zoveel zijn, naast allerlei andere missie's in mijn leven. Ik heb zelf al een aantal keren gedacht om dit op te pakken, en heb inderdaad over een blog gedacht. De informatievorm leent zich beter voor structureren. En die structuur hebben we eigenlijk wel nodig, om het niveau van confrontatie hoger te krijgen. Affiniteit is er ook wel. In mijn jeugd bij een bergingsgroep gezeten die WO-II vliegtuigcrashes en de geschiedenis van Vliegveld Bergen onderzocht. Het was in de oorlogsjaren druk boven Noord-Holland, boven Egmond, vanwege een (bijna lachwekkend) structureel tekort in het Duitse Himmelbett systeem. De radarondersteuning voor de Duitse Nachtjagt.

Ik weet dat ik dit zou kunnen, maar ben ook beducht voor de capaciteit die het zou kosten. Als je mijn track record op tweakers nagaat, been there. Daarom is het nog niet gematerialiseerd.

Geen verontschuldiging, ik denk er serieus over na, en dank je voor het duwtje. Je hebt helemaal gelijk dat het die kant op zou moeten. Zou voor een tweakblogs ook een klaroenstoot kunnen zijn, tweakblogs, too big to fail. Wordt ook wel gevonden. Een eigen domeinnaam is misschien beter voor de herkenbaarheid.
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 18:06:
[...]
Ik betwijfel of dat veel zin heeft omdat onze overheid haar best doet om ons vooral niet te vertellen wat ze doen. ;)
Tweede is dat de Nederlandse overheid totaal geen impact op de uitkomst van dit conflict gaat hebben.

Derde is dat ik denk dat we met [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 de lading op zich wel dekken. :)
Yep, mee eens, onze overheid beschouw ik als een lost cause :X. Het enige wat ons dan nog rest is de Nederlanders zelf te bereiken en dan via de Nederlanders en via de media de overheid als een grindbak in het strandzand achter ons aanslepen. Een revitalisatie van wat er nog rest aan onze defensie industrie zou ik al als een klein overwinninkje beschouwen. Los van of zoiets een doelstelling zou moeten zijn. Wat de doelen zijn die we dan nastreven is even een verhaal apart.

Even los van de doelen en los van het plan voor een blog alternatief is een apart topic geen goed idee. Te weinig substantie en te weinig lezers. [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 is goed genoeg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
teacup schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 19:17:
Voor mij persoonlijk zou dit missie zoveel zijn, naast allerlei andere missie's in mijn leven. Ik heb zelf al een aantal keren gedacht om dit op te pakken, en heb inderdaad over een blog gedacht.
Het is, helaas moet ik zeggen, dat de enige manier om structureel aandacht ergens op gevestigd te krijgen sociale media is zoals bijvoorbeeld Twitter. Dat is het enigste medium wat mensen met enige invloed binnen politiek, media en overheid vaak volgen. Vanwege die invloed en omdat sociale media niet gediversifieerd zijn en iedereen dus op 1 plek zit is het helaas vaak ook toxisch.

Als je ergens aandacht op wilt vestigen dan kan je misschien wel een blog of een site maken, maar om z.g.n. "engagement" te krijgen zul je die blog vervolgens moet promoten op social media.

Dat is dan ook het nadeel van de huidige dynamiek op het internet, want je hebt de volgende tegenstelling:
  • Als je een diepgaande inhoudelijk discussie wilt hebben moet je meestal niet op sociale media zijn.
  • Alleen sociale media hebben invloed op de samenleving vanwege het bereik en invloed.
Discussies hier op het forum zijn hierdoor voornamelijk nuttig voor de mensen die op het forum aanwezig zijn, het heeft weinig bereik erbuiten.

Kijk bijvoorbeeld maar eens hoe weinig er gelinked wordt naar GoT op reddit:
https://old.reddit.com/domain/gathering.tweakers.net/ (maar 5 posts in de hele historie van reddit).

Het bereik op twitter is wat groter met ongeveer 450 links, maar het meeste is technisch, politieke en maatschappelijke discussies elders ben ik buiten GoT nog niet tegengekomen. Als iemand die wel kan vinden ben ik wel geïnteresseerd.
https://www.google.com/se...et%22++site%3Atwitter.com

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Topicstarter
sugarlevi01 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:51:
@tweakduke
Kun je misschien de werkelijkheid vertellen dat die wat serieuzer moet gaan worden?
Ik beschreef letterlijk wat er in het filmpje gebeurt?

Letterlijk, *dronegeluid* hey een drone. Een Oekraïnse? *dronegeluid* *dronegeluid stopt, en drone duikt naar beneden* en vervolgens Boem.
En daarna begint er eentje te roepen van YABAI! YABAI! YABAI! oftewel iets in de trant van 'Ga!, ga!, ga!'.

zie oa:
[Twitter]

De zwarte komedie van het leven schrijft zichzelf wel. Ik verzin het niet. Ik hoef het niet eens aan te dikken. Als we niet eens meer bij de absurditeit van de realiteit zelf kunnen stil staan wordt het leven wel heel saai.

Misschien dat ik yabai anders had kunnen schrijven, want ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten schrijven, maar het lijkt mij erg ver om te denken dat ik een anime karakter in het Japans aan het schrijven ben, en ze schreeuwen het behoorlijk hard. Dus het leek mij duidelijk dat ik niet 'Cool! Cool! Cool!' opschreef.
Doordat je 'geniaal dit' met de :D smiley erbij had gezet, leek het iets te lollig. Maar fair enough ik heb de post hersteld :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12:50
Ik sorteer alvast voor.

Over De oorlog in Oekraïne - deel 2 is het wenselijk dat mensen zich soms(!) als fans gedragen? Er is een verschil met steun uitspreken en je als fan gedragen. Er zijn nu een aantal posts waarbij men juicht bij bepaalde nieuws of persoonlijk worden omdat ze elkaars zorgen op de situatie niet delen. Dit terwijl het topic bedoeld is voor informatievoorziening van de situatie.

Naar mijn idee zijn er geen regels over treden, maar ik zie soms wel gedrag waarbij ik denk dat het topic verkeerd kan lopen. Een advies om iets afstandelijker/objectiever naar de situatie kijken kan helpen.
Aan de andere kant: Oorlog is emotioneel en ook ik heb de voorkeur voor Oekraïne. Een puur klinische behandeling van de situatie kan onwenselijk zijn.

Voor de goeie orden: Voor beide situaties zijn er trol-gedrag te bedenken. Het gaat mij dan vooral om welke mix wij wenselijk vinden. Naar mijn idee verandert die mix af-en-toe wel eens.

edit Ik verwees naar het verkeerde topic.

[Voor 4% gewijzigd door DevWouter op 25-06-2022 14:31]

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Topicstarter
Ik ben af en toe online, maar ben op vakantie :)

Het topic staat op de radar dat het een verzamelbak is en blijft, ondanks eerdere verwijzingen.

Als een collega tijd heeft zal die er naar kijken, maar de bezetting is wat dunner door vakanties.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:26
Fiber schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 10:04:
[...]

Of heb ik wat gemist en mogen we tegenwoordig onbeperkt 'off topic' gaan...?
Een beter forum begint bij jezelf, derhalve maar de mod het werk bespaard en verplaatst. ;)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:20

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Waarom wordt er zo slecht gemodereerd in Skalaar in "De oorlog in Oekraïne - deel 3" ?

Zeker 50% hoort in in andere topics thuis (staat notabene onderaan in de TW en quickreply is moede hierom uitgezet). Af en toe is er eens een modbreak maar nog geen 2 posts erna begint het offtopic geneuzel weer van voren af aan.

Er is expliciet gevraagd om een report te doen maar er wordt niets mee gedaan, waarom voeg je dan de 3/4 topics niet gewoon samen als niemand er zich ook maar iets van aantrekt, dat scheelt iedereen een hoop werk/irritatie.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Ondanks mijn vriendelijke vraag om posts in het juiste topic te plaatsen, blijft het aantal niet ter zake doende (voor het specifieke topic: de Oorlog in Oekraïne) posts oplopen.
Als voorbeeld: deze
Het wordt dus, ondanks de topic reports die ik aanmaak maar waar niks mee gedaan wordt, steeds meer een vergaarbak met random berichten die maar gewoon neergeplempt worden of meningen die nergens op slaan of speculaasjes terwijl de Goedheiligman nog niet eens in het land is.
Terwijl toen het conflict tussen Oekraïne en Rusland begon dit topic nou juist een van de beste plekken was om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in het conflict zelf.
Maar heden ten dage wordt je dus gedwongen om langs een groot aantal posts te scrollen die met de oorlog an sich helemaal niks te maken hebben.
En dat vind ik hoogst irritant, temeer omdat wanneer ik er in het forum een voorzichtige opmerking over maak, er gezegd wordt dat ik de moderatie aan jullie over moet laten en dat ik me er vooral zelf niet mee mag 'bemoeien'.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
We hebben een nieuwe opzet gemaakt, we stappen af van een algemeen topic, maar maken de volgende opdeling qua topics in de volgende categorieën:
  • Dagelijks nieuws en actualiteiten omtrent de oorlog
  • Achtergronden bij de oorlog.
  • Geopolitieke gevolgen van de oorlog buiten Rusland en Oekraïne.
Deze opdeling is ook zichtbaar in onze UKR topic wijzer: UKR: Topic wegwijzer

De belangrijkste wijziging zit hem in het algemene topic, we hebben een nieuw topic voor dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne

We begrijpen vanuit moderatie de wens om 1 topic te hebben voor nieuws en actualiteiten om te kunnen volgen omtrent de oorlog in Oekraïne. We zullen dus aan de ene kant qua beleid soepeler zijn, alles wat nieuwswaardig is qua dagelijkse ontwikkelingen en actualiteiten kan gepost worden, met 1 grote maar: het moet een relatie hebben met de oorlog in Oekraïne. Berichten over bijvoorbeeld warmtepompen of gas in Nederland zal offtopic blijven.

Aan de andere kant willen we ook benadrukken dat alles wat niet valt onder dagelijkse ontwikkelingen en actualiteiten zoals diepgang en discussies in andere topics hoort. Dit vraagt ook om jullie medewerking. Een discussie over wapensystemen is de moeite waard om terug te lezen in een apart topic, actualiteiten en nieuws van een week terug vaak niet. Het is zonde als een interessante inhoudelijke discussie niet meer terug te vinden is in duizenden posts.

Om de vluchtigheid van de dagelijkse ontwikkelingen en actualiteiten verder te bedrukken zullen we ieder week een nieuw topic aanmaken en deze nummeren met weeknummers.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
defiant schreef op maandag 25 juli 2022 @ 00:17:
We hebben een nieuwe opzet gemaakt, we stappen af van een algemeen topic, maar maken de volgende opdeling qua topics in de volgende categorieën:
  • Dagelijks nieuws en actualiteiten omtrent de oorlog
  • Achtergronden bij de oorlog.
  • Geopolitieke gevolgen van de oorlog buiten Rusland en Oekraïne.
Deze opdeling is ook zichtbaar in onze UKR topic wijzer: UKR: Topic wegwijzer

De belangrijkste wijziging zit hem in het algemene topic, we hebben een nieuw topic voor dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne

We begrijpen vanuit moderatie de wens om 1 topic te hebben voor nieuws en actualiteiten om te kunnen volgen omtrent de oorlog in Oekraïne. We zullen dus aan de ene kant qua beleid soepeler zijn, alles wat nieuwswaardig is qua dagelijkse ontwikkelingen en actualiteiten kan gepost worden, met 1 grote maar: het moet een relatie hebben met de oorlog in Oekraïne. Berichten over bijvoorbeeld warmtepompen of gas in Nederland zal offtopic blijven.

Aan de andere kant willen we ook benadrukken dat alles wat niet valt onder dagelijkse ontwikkelingen en actualiteiten zoals diepgang en discussies in andere topics hoort. Dit vraagt ook om jullie medewerking. Een discussie over wapensystemen is de moeite waard om terug te lezen in een apart topic, actualiteiten en nieuws van een week terug vaak niet. Het is zonde als een interessante inhoudelijke discussie niet meer terug te vinden is in duizenden posts.

Om de vluchtigheid van de dagelijkse ontwikkelingen en actualiteiten verder te bedrukken zullen we ieder week een nieuw topic aanmaken en deze nummeren met weeknummers.
Ik browse FP standaard op +2 omdat ik snel nuttige toevoegingen wil kunnen lezen (dat zijn ze niet altijd maar het is beter dan +1).

GoT werkt anders maar je kunt tot een soortgelijk resultaat komen: iemand met weinig tijd kan nog steeds een topic met veel posts prima in de gaten houden door alleen geupvote posts te lezen. Voorbeeld: Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Feedbacktopic

Persoonlijk had ik het algemene topic met notificaties aanstaan. Dan kun je relatief eenvoudig bijblijven. Af en toe miste ik wat maar zo gaat dat met nieuws. Met 20 verschillende threads ga ik dat niet bijbenen (en dan ook nog iedere week opnieuw aanmelden bij nieuws topic). Heb ook niet de neiging van eens even kijken of iemand nog iets boeiends heeft gevonden mbt Kherson front. Nee, ik lees gewoon zo'n nieuwstopic.

Denk zelf dat tag systeem evt icm minimum votes prima werkt.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds

Acties:
  • +3Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Het idee achter het actualiteiten topic is dat het het gaat om dagelijks nieuws, daarvan zal bijna niemand het topic vanaf het begin af aan terug gaan lezen. Omdat toch beheersbaar te maken is het idee ontstaan om het in korte iteraties op te knippen, d.w.z. zo is duidelijker in welk tijdframe berichten hebben plaats gevonden. De nieuwe reeks wordt uiteraard weer een serie.

Voor wie in de actualiteiten wil duiken kan direct dan bij lezen bij de relevante week.

Het breekt natuurlijk wel de gewoonte van 1 groot topic, dus er zitten ook wel nadelen aan. Het probleem is in het algemeen dat onze forum structuur zich niet leent voor dit soort topics met actualiteiten, threaded forums zoals de frontpage of reddit lenen zich velen malen beter hiervoor. Met continue chronologische non-threaded posts blijft het behelpen.

Daar komt ook de ergernis van sommige mensen vandaan als posts offtopic gaan, in een threaded discussie kan je discussies inklappen en overslaan. Op GoT moet je door scrollen en/of naar de volgende pagina.

Deze nieuwe opzet staat overigens niet in steen gebeiteld, als mensen het niets vinden dan doen we langere iteraties, per maand oid.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
bloody schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:25:
verplaatst
Het zou best fijn zijn wanneer dit topic gemerged kan worden met het 'hoofd' topic.
Nu dubbele berichten over en weer en met het lage(re) volume kan dat prima denk ik?
Nee helemaal niet. Ik heb die fronttopics zeer bewust zo opgezet omdat ik me besefte dat een groot, algemeen topic, volstrekt onleesbaar is als je specifieke details wil weten of een tijdlijn van ontwikkelingen wil hebben. :)

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
DevWouter schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 23:40:
(@Jerie volgens mij als je op een topic abonneer dan ben je ook automatisch geabonneerd op topics die later in die serie komt. Je hoeft dus niet elke keer opnieuw te abonneren).
Nope, moet je steeds handmatig doen. Waarschijnlijk op te lossen in software.

De enige logische reden om een topic te sluiten met vervolgserie is ivm performance van de software. Maar dat lijkt me met huidige soft- en hardware en een SQL database nauwelijks meer van belang.

Ik begrijp verder het nut niet. Want voorheen ga je gewoon verder waar je bent gebleven. Zoeken kan op datum, je moet gewoon goed lezen waar je zit. Op welke pagina je zat kun je ook onthouden (moet je niet steeds het aantal posts per pagina aanpassen). Nu zou je dan diverse topics moeten doorspitten (of door hele subforum zoeken). Ik lees eigenlijk nauwelijks subfora hier maar specifieke topics. Waarom? Veel teveel content en teveel topics die me nauwelijks interesseren (een te laag signal to noise ratio, dat per persoon gaat verschillen); anderzijds wil ik dat ook zo houden anders krijg je dat effect dat je maar blijft scrollen op je social media (een van de redenen dat ik dat niet meer heb). Ik heb trouwens geen idee in hoeverre mijn workflow standaard is of afwijkt

Ik lijk de enige te zijn die het niets vind. Dus wat dat betreft /care. Verder heb je een trouwe groep posters en heel wat lurkers. Die laatste groep wordt bediend met info maar laat nauwelijks van zich horen. Terwijl ze wel meedoen (soms zie je ze een duimpje geven terwijl ze verder niets reageren). Hun visie erover telt ook, wat die ook moge zijn.

Trouwens ondanks mijn kritiek wel respect voor het modder eten. Het is een klus die veel vrije tijd kost waar je niet altijd waardering van anderen van krijgt weet ik uit ervaring.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12:50
Jerie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 07:48:
[...]

Nope, moet je steeds handmatig doen. Waarschijnlijk op te lossen in software.

De enige logische reden om een topic te sluiten met vervolgserie is ivm performance van de software. Maar dat lijkt me met huidige soft- en hardware en een SQL database nauwelijks meer van belang.

Ik begrijp verder het nut niet. Want voorheen ga je gewoon verder waar je bent gebleven. Zoeken kan op datum, je moet gewoon goed lezen waar je zit. Op welke pagina je zat kun je ook onthouden (moet je niet steeds het aantal posts per pagina aanpassen). Nu zou je dan diverse topics moeten doorspitten (of door hele subforum zoeken). Ik lees eigenlijk nauwelijks subfora hier maar specifieke topics. Waarom? Veel teveel content en teveel topics die me nauwelijks interesseren (een te laag signal to noise ratio, dat per persoon gaat verschillen); anderzijds wil ik dat ook zo houden anders krijg je dat effect dat je maar blijft scrollen op je social media (een van de redenen dat ik dat niet meer heb). Ik heb trouwens geen idee in hoeverre mijn workflow standaard is of afwijkt

Ik lijk de enige te zijn die het niets vind. Dus wat dat betreft /care. Verder heb je een trouwe groep posters en heel wat lurkers. Die laatste groep wordt bediend met info maar laat nauwelijks van zich horen. Terwijl ze wel meedoen (soms zie je ze een duimpje geven terwijl ze verder niets reageren). Hun visie erover telt ook, wat die ook moge zijn.

Trouwens ondanks mijn kritiek wel respect voor het modder eten. Het is een klus die veel vrije tijd kost waar je niet altijd waardering van anderen van krijgt weet ik uit ervaring.
Verdikke, ik was toch vrij zeker dat de subscription automatisch mee verhuisde, maar blijkbaar heb ik heb het mis.

Wat betreft de reden die is uitgelegd door defiant in "Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Feedbac...", maar laat ik daarbij zeggen dat ik neutraal ben ondanks dat ik me een goed beeld kan vormen op de impact voor de moderatie als de gebruikers. Voor mij persoonlijk is het nog even aankijken, maar wat voor mij werkt hoeft niet voor anderen te werken dus daarom is jouw ervaring hierboven ook belangrijk.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Snow_King schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:23:
[...]
Maar over het algemeen lijkt er minder berichtgeving te zijn. Dit topic is rustiger en zo lijkt de oorlog dat nu ook te zijn. Statischer in ieder geval. Niet dat er niets gebeurd.[...]
Het heeft me bijna een week gekost om erachter te komen dat ik dit topic niet meer volg na de splitsing. Het zou me niet verbazen als dat voor meer mensen geldt.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:57
Caelorum schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:54:
[...]

Het heeft me bijna een week gekost om erachter te komen dat ik dit topic niet meer volg na de splitsing. Het zou me niet verbazen als dat voor meer mensen geldt.
Dit de hele splitsing is naar mijn idee erg jammer.

Doet het een beetje de das om.

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Een aantal post is verplaatst naar het feedback topic n.a.v.: defiant in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-W31"

Het probleem is en blijft dat we met onze forum software geen goede manier hebben om grote topics beheerbaar te maken. Maken we 1 algemeen topic wat lang open blijft, dan heb je topics met 1000+ reacties die waarschijnlijk niemand ooit meer gaat teruglezen. Ga je naar kortere iteraties, dan moeten mensen wel weer nieuwe topics volgen.

Daarnaast heb je het probleem dat het forum topic gedreven is qua opzet, d.w.z. het hoofdniveau van een forum is eigenlijk UKR met daar onder de threads. Maar het dagelijkse topic vervult nu eigenlijk die rol, de losse topics worden eigenlijk nauwelijks gebruikt.

Nu willen we niet dwingend zijn in onze huidige keuzes, maar dan is input vanzelfsprekend wel vereist op de plek waar het thuishoort, tot nu toe is er in het feedback topic weinig commentaar geweest op de huidige opzet.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Ik heb geen probleem met de huidige opzet. Wel dat je niet een topic reeks kan volgen, maar alleen individuele topics. Je moet maar net doorhebben dat er een nieuwe topic is aangemaakt.

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

Dirk

Coördinator Frontpagemoderatie

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
M'n MF request: defiant in "Mogelijkheid om een topic-reeks te volgen"

Verder is de huidige opzet uiteraard open voor feedback, we kunnen de frequentie bijvoorbeeld ophogen van 1 week naar bijvoorbeeld 1 maand.

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Aangezien die feature er nog niet is en afhankelijk van prio's misschien ook niet komt en er mensen wel op het topic geabonneerd zijn, is het denk de beste tussenweg de frequentie te verlagen naar 1 maand. Zo is er dan nog wel enige chronologisch overzicht, maar dan wat minder frequent.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik snap het idee van verschillende topics om het overzichtelijk te houden, maar ik merk dat er vaak parallele discussies ontstaan. Ik betrap mezelf er net ook op dat ik een tweet deel die al in een ander topic stond. Is het een idee om een aantal topics samen te voegen? Zo hard loopt het algemene topic ook niet meer momenteel...

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
rube schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 01:03:
Kortom, vraag/welgemeend advies: kun je in "gewone" duidelijke(re) taal neerzetten wat je bedoelt?
Met een meta-discussie wordt bedoelt: een discussie niet over het onderwerp zelf, maar een discussie over hoe de discussie zelf gevoerd wordt. Dit is iets wat we niet toestaan, aangezien het offtopic is, snel persoonlijk wordt en daarmee het topic laat ontsporen.

Voor meta-discussie die niet persoonlijk is of over specifieke berichten gaat dit feedback topic bedoelt, juist om die discussie weg te houden bij de discussie topics.

Specifiek was modbreak gericht op de neiging van sommigen die deelnemers in het topic over 1 kam te scheren. Fictief voorbeeld is als iemand zegt: "Dit topic is veel te optimistisch over Oekraïne ". Iemand spreekt dan het topic aan alsof het 1 groep is. Dat is echter bijna nooit het geval, mensen hebben individueel allemaal verschillende meningen en achtergronden. Daarnaast creëert het een kunstmatig wij versus zij situatie, wat zelden productief is.
user109731 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 20:45:
Ik snap het idee van verschillende topics om het overzichtelijk te houden, maar ik merk dat er vaak parallele discussies ontstaan. Ik betrap mezelf er net ook op dat ik een tweet deel die al in een ander topic stond. Is het een idee om een aantal topics samen te voegen? Zo hard loopt het algemene topic ook niet meer momenteel...
Het is nu natuurlijk de vakantieperiode, dus topics zullen over het algemeen minder hard gaan lopen. Maar de specifieke topics zijn bedoelt om de discussie gefocust op 1 onderwerp te kunnen houden zodat de discussie de diepte in kan gaan en het toegevoegde waarde heeft om eventueel terug te lezen.

Bijvoorbeeld, niemand zal het dagelijkse topic teruglezen om een discussie over de diverse fronts te lezen, maar wel de individuele topics, aangezien die er specifiek en alleen daarover gaan.

We zijn hierdoor juist terughoudend om alles 1 topic samen te brengen, ook omdat het past binnen de oorspronkelijk gedachte van een topic gedreven forum. Maar we merken wel dat steeds meer mensen dat zo niet meer beschouwen en algemene topics beschouwen als een soort feed waarin alles samenkomt wat je kan volgen op 1 plek.

[Voor 36% gewijzigd door defiant op 15-08-2022 10:13]

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:36
Bedankt, voor mij een heel stuk duidelijker. En wellicht ligt het aan mij en/of de topics die ik volg, het werk wat ik deed en doe en dat ik in een enorme bubbel leef 8)7 maar het woord "meta-discussie" was voor mij echt nieuw. Ik kan me dus zo voorstellen dat dat voor meerdere mensen (zoals ik >:) ) het geval is.

• Fiber

Fiber

Wanneer gaan jullie nou eindelijk eens dat oeverloze off topic geleuter aanpakken in: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M8 Of moet het eerst echt volledig uit de hand lopen?

• verwijderd69
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ik lees dat er wat onenigheid is ontstaan in het Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M8 over een aantal lange 'copy paste posts' van @Anoniem: 421923?

Ik weet niet of er meldingen zijn geweest van users die zich daar aan storen of dat het een besluit vanuit moderatie betreft, maar persoonlijk zou ik het erg jammer vinden als dit er toe leidt dat tyrunar de handdoek in de ring gooit...

Ik vind zijn posts zeer waardevol binnen het topic, momenteel heb ik het overdag druk en wanneer ik vrij ben lees ik meteen bij in het topic en mede dankzij tyrunar's bijdragen krijg ik een goed beeld van de actualiteiten.

Tyrunar laat je a.u.b niet uit het veld slaan, je posts worden erg gewaardeerd!

Als blijkt dat erover geklaagd is bij moderatie vind ik dat erg jammer, hoe moeilijk is het nu om even door te scrollen? Het gaat soms dagenlang offtopic zonder ingrepen en dan wordt er ingegrepen bij ontopic berichten omdat ze te lang zijn? Bij een user die veel tijd steekt in het posten van relevante informatie?

Sorry, maar ik vind dat niet terecht.

I live inside that bubble, reality of the naive.

• Skalaar
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:12

Skalaar

What air defence doing?

verwijderd69 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:28:
Ik lees dat er wat onenigheid is ontstaan in het Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M8 over een aantal lange 'copy paste posts' van @Anoniem: 421923?

Ik weet niet of er meldingen zijn geweest van users die zich daar aan storen of dat het een besluit vanuit moderatie betreft, maar persoonlijk zou ik het erg jammer vinden als dit er toe leidt dat tyrunar de handdoek in de ring gooit...

Ik vind zijn posts zeer waardevol binnen het topic, momenteel heb ik het overdag druk en wanneer ik vrij ben lees ik meteen bij in het topic en mede dankzij tyrunar's bijdragen krijg ik een goed beeld van de actualiteiten.

Tyrunar laat je a.u.b niet uit het veld slaan, je posts worden erg gewaardeerd!

Als blijkt dat erover geklaagd is bij moderatie vind ik dat erg jammer, hoe moeilijk is het nu om even door te scrollen? Het gaat soms dagenlang offtopic zonder ingrepen en dan wordt er ingegrepen bij ontopic berichten omdat ze te lang zijn? Bij een user die veel tijd steekt in het posten van relevante informatie?

Sorry, maar ik vind dat niet terecht.
100% mee eens, daarbij zijn er veel mensen die Twitter niet kunnen of willen openen om de informatie te lezen. Tweakers is een platform waar mensen doorgaans geen moeite hebben met lange stukken tekst, zo lang het maar relevant is. Het is hier geen Facebook of Reddit.

Daarnaast is het een beetje meten met 2 maten. Als iemand een Twitter draad van 20 embedded tweets in 1 post plakt wordt er niet ingegrepen. Als je consequent bent, zeg je dan ook dat diegene maar een samenvatting naar de draad moet schrijven, met een link naar de draad. (Zou ik het ook niet mee eens zijn, maar dat terzijde).