Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja, iets met hetzelfde blijven doen en andere resultaten verwachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-07 21:39
Hoi @teacup ,

Ik was even benieuwd waarom mijn post over weginfra in Polen verplaatst naar een wapentopic?
Sinds wanneer is weginfra een wapen? :p

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:47

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
@D_Jeff Ik denk dat je het ook wel met mij eens zal zijn dat het onderwerp ver afdwaalt van de dagelijkse ontwikkelingen in Oekraïne. De F-16 discussie waar ze deel vanuit maakte sowieso al te groot geworden.

Een apart topic over de stand van zaken van de Oekraïense infrastructuur zou je van mij zo mogen starten, want dat zou op zich een goede lijn zijn om ons uit de ze oorlog te denken.

Omdat de post in de context van de F-16 en startbanen discussie viel heb ik hem daar maar bij gelaten.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@teacup Dank voor de toelichting, ik zal verder niet ontkennen dat het "op het randje" was.
Een (weg-) infra topic had ik nog niet aan gedacht en het is nou niet dat de nationale wegbeheerder (van UA) geen pepernoot doet; ook daar komen best creatieve oplossingen voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
@D_Jeff Wat ik eigenlijk al een tijd een lancune vind is dat we wel een topic hebben over de gewapende strijd in Oekraïne, maar dat er geen algemeen topic over het land Oekraïne is. In een dergelijk topic zouden dergelijke infrastructurele posts ook beter landen. Stand van het land, infrastructuur en overheid kan zo wat meer aandacht krijgen. Oekraïne is tenslotte meer dan alleen een strijdperk. We hebben nota bene al wel een topic voor Rusland. Daarin mixen we trouwens de gewapende strijd ook met andere zaken.

Wat ik sowieso graag zou willen zien is dat discussie meer in andere topics plaatsvinden, daar beklijven ze beter en kan in een rustiger pitch worden gediscussieerd. Het dagelijkse topic gaat door alle andere posts wat te snel om een discussie goed (met focus) te voeren. Er gebeuren in dat topic te veel dingen tegelijk. Een obsceniteit van dat topic abonneer mechanisme. Van mij mag dat veranderen in een forum abonneer mechanisme. Kan je eerst kijken in wel topic wat gebeurt en daar ga je dan eerst heen. Dan zou dat Dagelijkse, zeker nu met dat weinige nieuws heel rustig kunnen worden.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@teacup Ik heb voor nu een simpel beginnetje gemaakt, heb alleen nog even niet helder hoe ik het verder ga invullen.

Maar er is iig weer een wens van je lijstje af :P
2) Mijn post over de infraplannen van Polen kan ook naar het nieuwe topic toe - bvd

[ Voor 19% gewijzigd door D_Jeff op 19-05-2023 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Oke joh, goed initiatief, nu moeten we ook :).

Met een dergelijk topic kunnen we weer enkele categorie posts over Oekraïne plekje geven.

Morgen zal ik je wat helpen om het meer vorm te geven. En nog wat broeden op de titel.

Ik verplaats je post er nu nog even naar toe.

Eindelijk weer eens een bezoeker die een topic aanzwengelt ;) .

Edit:
Heb hem even zo moeten doen. Timestamp issue moeten opvangen met een oude afval post mijzelf die voor de datum van jouw wegen in Oekraïne post viel.

[ Voor 19% gewijzigd door teacup op 19-05-2023 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:53
@teacup je hebt mijn posts in het 'dagelijkse discussie'-topic verplaatst naar het 'situatie binnen rusland'-topic. Daar ben ik het niet echt mee eens; men reed in Humvees en ander Oekraïens materieel. Mijns inziens zijn mijn bijdragen dan ook gerelateerd aan de dagelijkse ontwikkelen in de oorlog in Oekraïne, ongeacht in welk land deze geografisch plaats vinden. Het feit dat er Humvees en MaxxPros bij betrokken waren laten geen ruimte voor twijfel over de herkomst van deze aanvallen.

Ik snap dat dit een nieuwe situatie is en dat de moderatieregels daar niet op voorbereid zijn, maar ik vind dat deze ontwikkelingen onmiskenbaar onderdeel zijn van de oorlog in Oekraïne. Daarom heb ik zorgvuldig gekozen om deze posts precies daar te maken - met name als daar sealioning-esque posts verschijnen die beweren dat optimisme over de Oekraïense uitgangspositie ongepast zijn. Daar wil ik wel repliek op kunnen geven zonder dat het weggemodereerd wordt.

Uiteindelijk gaat het mij niet om die paar posts. Ik zou graag richtlijnen zien die aangepast zijn op het feit dat Oekraïens materieel nu ook op russisch grondgebied verschijnt. Ik hoop dat jullie daar achter de schermen al mee bezig zijn, maar zo niet: maak svp duidelijk wat in welk topic past en wat niet. Het is een ontzettend grijs gebied sinds de oorlog nu zowel in Oekraïne als in rusland gevoerd wordt.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
@BeefHazard
Laat ik je zeggen dat ik je betoog herken. Enkele dagen terug is de topicindeling aan de orde laten komen. Die discussie moet nog verder zijn beslag krijgen, ik kan er in dit stadium nog niets verder over zeggen.

Maar eigenlijk is een eerste stapje al gezet met Oekraïne: Maatschappij & wederopbouw.

Heb dus nog wat geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:53
@teacup wilco. Maar wil je misschien alvast hier iets verder verhelderen wat op dit moment de criteria zijn voor welke onderwerpen in het 'dagelijkse discussie'-topic horen en welke elders? Het is nu erg onduidelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door BeefHazard op 24-05-2023 22:39 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
@BeefHazard
Vooralsnog is het dagelijkse topic bedoeld voor de dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne.

De focus is dus op de strijd in Oekraïne, binnen de landsgrenzen van Oekraïne. Ook is die focus nogal breed, omdat binnen dat kader er van alles bijgehaald kan worden.

Met die actie in Rusland zit daar naar de huidige richtlijn een knip.

En we merken nu dat dit wringt. Dat eens dus.

Andere onderwerpen, NAVO gerelateerd, diepte discussies over wapens horen er niet thuis, maar ik denk dat dit ook niet de discussie is.

Om die reden moeten we denk ik dat beleid wat bijbuigen. Maar dit even wat ik er nu over zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:59
Ik moet zeggen dat het momenteel inderdaad heel lastig is om het goede topic te kiezen. Veel discussies zitten al op het randje, maar verschuiven daarna op zo'n manier dat ze eigenlijk halverwege over zouden moeten naar een ander topic. Maar doe je dat krijg je weer hele rare discussies omdat je dan 2 halve discussies in 2 topics krijgt.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:03
@redwing maar neem nu het bericht over StormShadow onder de Su-24. Bij dat bericht wordt er nog aangehaald, "ik dacht dat het mig29 zou zijn".
Eerste bericht dat erop inpikt, is een antwoord. Het 2de bericht verwijst al naar het wapentopic met "daar vond ik de info niet".
Dan worden er nog wat wikigegevens uitgewisseld. En op zich valt het daar stil.
Er is een modbreak ivm andere berichten, er volgt wat nieuws over trainingen. En rond kwart voor 11 is er iemand bijgelezen, en die heeft ook nog wel een mening over de Su-24, en hij quote het bericht met de verwijzing naar het wapentopic. En dan volgen er terug 11 berichten over de Su-24, hoeveel airframes UA heeft gekregen,...

Vanaf het 2de bericht, had men eigenlijk de discussie al naar het wapentopic moeten trekken. En eigenlijk had het antwoord, dus de eerste reactie op het nieuws, al naar het wapentopic kunnen gaan.
Op zich is het niet moeilijk. Ga ik reageren op het nieuws zelf > nieuwstopic. Reageer ik op het wapensysteem > wapentopic.

[ Voor 6% gewijzigd door Arator op 25-05-2023 08:12 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Arator schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:07:
@redwing maar neem nu het bericht over StormShadow onder de Su-24. Bij dat bericht wordt er nog aangehaald, "ik dacht dat het mig29 zou zijn".
Eerste bericht dat erop inpikt, is een antwoord. Het 2de bericht verwijst al naar het wapentopic met "daar vond ik de info niet".
Dan worden er nog wat wikigegevens uitgewisseld. En op zich valt het daar stil.
Er is een modbreak ivm andere berichten, er volgt wat nieuws over trainingen. En rond kwart voor 11 is er iemand bijgelezen, en die heeft ook nog wel een mening over de Su-24, en hij quote het bericht met de verwijzing naar het wapentopic. En dan volgen er terug 11 berichten over de Su-24, hoeveel airframes UA heeft gekregen,...

Vanaf het 2de bericht, had men eigenlijk de discussie al naar het wapentopic moeten trekken. En eigenlijk had het antwoord, dus de eerste reactie op het nieuws, al naar het wapentopic kunnen gaan.
Op zich is het niet moeilijk. Ga ik reageren op het nieuws zelf > nieuwstopic. Reageer ik op het wapensysteem > wapentopic.
Alleen krijg je dan dus een reaktie in een topic op een post die daar nooit is gemaakt. En in jouw voorbeeld is het inderdaad nog logisch, maar vaak verschuift het in een aantal posts. En waar leg je dan de knip, omdat je dan in een topic een vraag krijgt die in het andere topic verder beantwoord wordt. Het probleem is dat veel dagelijkse ontwikkelingen uiteindelijk naar een wapens of rusland discussie toe gaan. En dan heb je ook nog de vraag hoe lang iets dagelijks nieuws is. Die Stormshadow wordt pas net gebruikt en is daarmee dagelijks nieuws, maar is de 2e keer dat er over gerapporteerd wordt nog dagelijks nieuws? En zo ook die SU-24, op zich valt het onder dagelijks nieuws dat de Stormshadow onder een SU-24 wordt gehangen. Die airframes is dan weer een ander verhaal, maar je krijgt dan al snel dat replies op die SU-24 in 2 topics terecht komen.

Ik verwacht dan ook dat je met zoveel topics heel vaak in het grijze gebied zal zitten. Van veel posts die verplaatst worden snap ik wel waarom ze verplaatst worden, maar ik zou de knip in veel gevallen anders leggen. En zo zal iemand anders daar weer een andere mening over hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Kijk een kort zijlijntje om even een puntje op de i te zetten over wapen X, ik verwacht dat niemand zich daar druk over maakt.

Wat we alleen zien gebeuren dat zodra eenmaal die zijlijn gestart is veel reacties er enthousiast op duiken. Snappen doe ik dat wel, iets met technici en specs. Een te lange subdraad wordt alleen disruptief in dat topic. Aantallen reacties zie ik als een belangrijke afweging of reacties moeten worden verplaatst.

Een makkelijk antwoord is hierop niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Na de vorige modbreak:
teacup in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M6"

Is het de 4826e keer dat het gewoon door blijft gaan over van alles en nog wat behalve de dagelijkse ontwikkelingen. In dit geval de gevolgen van het opblazen van de dam, uitgestrekt tot discussie over historie en luchtlandingen en zo verder tot humor over een brug te ver.

Ik begrijp op zich dat er geprobeerd wordt te sturen binnen reacties, maar als 80% van de reacties van sturing worden voorzien dan is er toch iets anders mis: té lang heeft een vaste groep zich volledige vrijheid toegeëigend om elk topic in hun persoonlijke kroeg te veranderen en moderatie wordt gewoon genegeerd... Omdat die negeren beloond wordt met het kunnen voortzetten van hetzelfde gedrag.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2023 22:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Verwijderd zal er misschien iets mee te maken hebben dat alles maar eindeloos gesplitst wordt. Hoe je het ook wendt of keert, er is een link tussen het opblazen van de dam en het strijdverloop. Vandaag en de komende weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dan nodig ik je uit de reacties van de afgelopen paar dagen nog eens een voor een door te nemen. Er is behoefte aan discussie, maar ook een behoefte aan een shortlist van de laatste ontwikkelingen.

Structureel, al maanden, is het keer op keer dezelfde groep die het topic voor de laatste ontwikkelingen tot kroeg omvormt om even rustig allerlei details van wapens, geschiedenis of speculatiess en analyses pagina's en pagina's lang uiteen te zetten.

Tot aan alvast preventieve meldingen aan moderatie om zich vrij te voelen het naar de juiste topics te zetten. Daar zijn we zelf te goed voor, nietwaar? En de moderatie haalt het zichzelf op de hals door consequent niet op te treden en braafjes de posts blijft verplaatsen. Dezelfde groep veegt dankbaar de voeten aan de moderators die dit themaforum niet meer onder controle hebben.

Wat dat betreft ben ik het met je eens; er moet niet veel gesplitst te worden, een kroegtopic zou het moeten oplossen met de mededeling dat het daarbuiten 3 strikes = out is om een maandje niet meer in het Oekraieneforum aanwezig te zijn.

Iets anders gaat niet meer werken, het is te lang op de mods gelegd om alles maar te verplaatsen en je ziet dat als het druk is er gewoon meer dan een dag aan kroegpraat ontstaat.

[Edit]Terwijl ik dit schrijf, random voorbeeld is alweer daar:
downtime in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M6"

Luchtmobiele brigades en Iraq. Jawel, jawel, wat een actuele ontwikkelingen in het strijdverloop va Oekraïene...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2023 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:43

Fiber

Beaches are for storming.

Verwijderd schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:53:
Dan nodig ik je uit de reacties van de afgelopen paar dagen nog eens een voor een door te nemen. Er is behoefte aan discussie, maar ook een behoefte aan een shortlist van de laatste ontwikkelingen.

Structureel, al maanden, is het keer op keer dezelfde groep die het topic voor de laatste ontwikkelingen tot kroeg omvormt om even rustig allerlei details van wapens, geschiedenis of speculatiess en analyses pagina's en pagina's lang uiteen te zetten.

[...]

Luchtmobiele brigades en Iraq. Jawel, jawel, wat een actuele ontwikkelingen in het strijdverloop va Oekraïene...
Ik stoor me daar helemaal niet zo aan, dat houdt het topic nog een beetje levendig, zeker als er niet zo veel echt nieuws is. Waar ik me dan wel weer aan stoor is een klein aantal steeds terug kerende trollen. Ik mag hier geen namen noemen natuurlijk, maar die mogen van mij wel permanent uit dit forum geweerd worden. Er wordt vaak wel wat aangedaan, maar vaak niet snel en niet hard genoeg en dan is het kwaad alweer geschied.

Een soort kroeg topic met wat (dus niet heel veel) lossere moderatie ben ik overigens wel voor, die was er in de Corona tijd ook. Maar ook daar zou ik geen trollen willen zien.

Edit:
En vergeet niet, degenen die soms wat uitweiden zijn over het algemeen ook degenen die het meeste echte nieuws brengen. En dit is een forum, voor een droge opsomming van het nieuws hebben we Twitter of andere bronnen of zo denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Fiber op 07-06-2023 23:04 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
@Verwijderd Het topic is nu zo vorm gegeven dat veel van de reacties binnen de topicregels vallen. Het "Dagelijkse" topic is altijd een tolerant topic geweest, in verhouding tot de andere topics in het forum.

Wat @MikeyMan ook aangeeft, ondanks dat er een apart topic voor de dam is gemaakt, is de impact van die dam maar heel lastig offtopic te houden. Dat dit topic niet ieders ding zal zijn doet niets af aan de afwegingen die erover zijn gemaakt.

Ik zal er nog maar een keer op wijzen, er zijn andere topics in dit forum die meer de diepte ingaan. Dit topic is nu wat het is, de titel is veranderd en meer specifiek gemaakt. Het beoogd ook meer een handschoen te zijn voor de mensen die het conflict intensief volgen en erover posten. Met de PIN's worden hiernaast de reacties uitgelicht voor wie de feiten wil skimmen.

Als het topic geen fit met je is dan adviseer ik je de andere topics. Het staat je natuurlijk vrij om alle reacties te bekijken, maar als je dat storend vindt, dan geven de PINNED reacties een goeie samenvatting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Verwijderd tsjah, ik begrijp dat je graag zonder storing of discussie de dagelijkse portie nieuws tot je wilt nemen? Is een forum de juiste dienst daarvoor?

Een discussie over (het gebrek aan) air assault heeft direct betrekking op het recente en toekomstige strijdverloop. Zoveel mogelijkheden zijn er namelijk niet om een stuk water over te komen.

Of en hoe daar air assault bij ingezet kan worden, en dat daar recente voorbeelden bij gegeven worden waarom dit wel of niet van nut zou zijn vind ik nou niet zo heel ver gezocht.

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 07-06-2023 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teacup schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:01:
@Verwijderd Het topic is nu zo vorm gegeven dat veel van de reacties binnen de topicregels vallen. Het "Dagelijkse" topic is altijd een tolerant topic geweest, in verhouding tot de andere topics in het forum.

Wat @MikeyMan ook aangeeft, ondanks dat er een apart topic voor de dam is gemaakt, is de impact van die dam maar heel lastig offtopic te houden. Dat dit topic niet ieders ding zal zijn doet niets af aan de afwegingen die erover zijn gemaakt.

Ik zal er nog maar een keer op wijzen, er zijn andere topics in dit forum die meer de diepte ingaan. Dit topic is nu wat het is, de titel is veranderd en meer specifiek gemaakt. Het beoogd ook meer een handschoen te zijn voor de mensen die het conflict intensief volgen en erover posten. Met de PIN's worden hiernaast de reacties uitgelicht voor wie de feiten wil skimmen.

Als het topic geen fit met je is dan adviseer ik je de andere topics. Het staat je natuurlijk vrij om alle reacties te bekijken, maar als je dat storend vindt, dan geven de PINNED reacties een goeie samenvatting.
Een analyse hoe succesvol eerdere damsabotages waren en daarna hele historische uiteenzetting is gewoon kroegpraat.

Zeker die laatste link: luchtlandingen en Iraq...

En die behoefte is er ook, dat begrijp ik ook en soms lees ik dat ook graag. Maar maak dan een kroegtopic. Die pins zijn ook niet functioneel als moderatie er soms een dag+ niet is.

Mensen blijven teruggaan naar kroeggedrag, dus los het dan ook op die manier op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:05:
[...]

Een analyse hoe succesvol eerdere damsabotages waren en daarna hele historische uiteenzetting is gewoon kroegpraat.

Zeker die laatste link: luchtlandingen en Iraq...

En die behoefte is er ook, dat begrijp ik ook en soms lees ik dat ook graag. Maar maak dan een kroegtopic. Die pins zijn ook niet functioneel als moderatie er soms een dag+ niet is.

Mensen blijven teruggaan naar kroeggedrag, dus los het dan ook op die manier op.
Ik ben bang dat je redelijk alleen staat in je mening over hoe dit topic er uit zou moeten zien.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:08:
[...]

Ik ben bang dat je redelijk alleen staat in je mening over hoe dit topic er uit zou moeten zien.
Ah ja, daar komen natuurlijke al die pogingen tot sturing vandaan en de ladingen upvotes als er een keer iemand toch iets over in het topic van zegt als het weer eens eindeloos door gaat :w

Verwijderd in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M6"
Kom, trommel nog even meer van je kroegmaatjes op die je posts hier upvoten om je bubbel dat iedereen zo blij is met die continue derailment kracht bij te zetten. Zullen we de mods vragen een fatsoenlijke poll op te zetten, graag!

Nieuwssites zijn traag, ladingen Twitter en andere bronnen veel werk om op waarde te brengen. Een forum als Tweakers is een ideaal medium als juist ingevuld om een stukje toetsing te brengen bij snelheid.

De drogreden van veel bijdragen dus recht op offtopic kunnen we achterwege laten. Ik draag elders meer bij oms anderen te helpen. Zullen we een Tweakcoin gaan introduceren van wie hoeveel ergens van mag vinden of mag proberen de waarde van content te verbeteren? Het is het oude liedje weer...

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2023 23:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-07 17:13

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Fiber schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:08:
[...]

Ach kommop, dat is niet waar het om gaat.

Nu plempt merendeel gewoon zijn reactie neer en dan geduldig wachten tot @teacup met de bezem er door gaat en alles naar de juiste vergaarbakjes dirigeert.

Steeds weer semi offtopic blijven reageren in het verkeerde topic. Zet je quote dan in ieder geval in het juiste topic en ga daar verder. Zelfs dat is al teveel gevraagd voor de meeste hier, en dat zijn niet eens groentjes.

Slow news day nodigt ook nog eens kattig gedrag uit bij gebrek aan vers materiaal.
Misschien moeten sommige even een stapje terug nemen uit UKR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teacup schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:01:

Tsja, ik vind dat een zwaktebod. Ik heb het al vaker gezegd: moderators die actief posts verplaatsen is niet goed. Nu een hele lading posts van edits voorzien is ook niet goed.
Je loopt qua editing en veranderen van context door verplaatsing her en der behoorlijk op de grens van het verworden van editor en daarmee aansprakelijke voor de wijze waarop content uiteindelijk inhoudelijk overblijft.

Daar is binnen de groep forum admins altijd behoorlijk een grens in getrokken. Die ontbreekt hier en is een deel van de reden van mijn ageren. Maar wellicht kan ik dat beter een keer in LA uiteen zetten als die concepten hier in dit subforum niet toegepast noch begrepen lijken te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:33:
[...]

Tsja, ik vind dat een zwaktebod. Ik heb het al vaker gezegd: moderators die actief posts verplaatsen is niet goed. Nu een hele lading posts van edits voorzien is ook niet goed.
Je loopt qua editing en veranderen van context door verplaatsing her en der behoorlijk op de grens van het verworden van editor en daarmee aansprakelijke voor de wijze waarop content uiteindelijk inhoudelijk overblijft.

Daar is binnen de groep forum admins altijd behoorlijk een grens in getrokken. Die ontbreekt hier en is een deel van de reden van mijn ageren. Maar wellicht kan ik dat beter een keer in LA uiteen zetten als die concepten hier in dit subforum niet toegepast noch begrepen lijken te worden.
Ik vind deze reactie behoorlijk op de man en vind dat echt niet kunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Verwijderd schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:10:
[...]

Nieuwssites zijn traag, ladingen Twitter en andere bronnen veel werk om op waarde te brengen. Een forum als Tweakers is een ideaal medium als juist ingevuld om een stukje toetsing te brengen bij snelheid.
Wederom: dit is niet jouw redactie, deze tweakers zijn geen vrijwilligerswerk aan het verrichten. Je kan dan wel heel trots zijn dat je veel duimpjes krijgt voor een post waar je als quasi werkplaats chef iedereen maant z'n bek te houden en weer aan het werk te moeten, maar je kan ook gewoon kijken waar die duimpjes van af komen. Allemaal lurkers die niks brengen en alleen komen halen.

Dat je juist Tweakers - een tech forum - het meest geschikt vindt om als nieuws redactie te fungeren vind ik heel raar. Ja, er zitten mensen met geschiedenis- en domeinkennis, maar die jaag je met zo'n houding al heel snel weg. Niemand heeft zin om een liveblog te vullen als vrijwilligerswerk.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
allen, ik denk dat de punten die een ieder wil maken in deze discussie wel gemaakt zijn ondertussen. Het begint nu een beetje persoonlijk te worden over en weer, wat een goed moment is om er een punt achter te zetten.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* moderaties doen we op basis van TR. De discussie/feedbackronde over een kroegtopic hier is klaar, je punt is gemaakt

[ Voor 75% gewijzigd door polthemol op 08-06-2023 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21-07 17:38
Kunnen de mods svp een eenduidig beleid hanteren in Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M6

Met alle respect, eerst wordt de meta discussie afgekapt waarbij @teacup (wellicht terecht) stelt dat je een TR moet aanmaken ipv op tig pagina's aan emotionele onzin te reageren.

Vervolgens maak je een TR aan, krijgen we een modbreak van @polthemol dat we na 8 pagina's en counting maar gewoon 'eroverheen moeten lezen'.

Het gaat al 5 dagen lang over onzin, en kennelijk mag het nog eens 5 dagen lang over onzin gaan wat zich dan te zijner tijd al 10 dagen geleden heeft afgespeeld omdat we collectief de Russische propaganda slikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
FlowSnake schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:25:
Kunnen de mods svp een eenduidig beleid hanteren in Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M6

Met alle respect, eerst wordt de meta discussie afgekapt waarbij @teacup (wellicht terecht) stelt dat je een TR moet aanmaken ipv op tig pagina's aan emotionele onzin te reageren.

Vervolgens maak je een TR aan, krijgen we een modbreak van @polthemol dat we na 8 pagina's en counting maar gewoon 'eroverheen moeten lezen'.

Het gaat al 5 dagen lang over onzin, en kennelijk mag het nog eens 5 dagen lang over onzin gaan wat zich dan te zijner tijd al 10 dagen geleden heeft afgespeeld omdat we collectief de Russische propaganda slikken.
het is vrij eenduidig: niet reageren om wat frustratie te uiten of iemand de maat te nemen, wat nu te vaak gebeurt. Negeer het gewoon.
Als je denkt dat iets gierend uit de bocht vliegt, staat het je _altijd_ vrij een TR aan te maken.

Het gaat voor de rest niet persé om onzin al 5 dagen lang, er is heel weinig betrouwbare informatie beschikbaar, dus we zijn aan het kijken naar het heftig herkauwen en hyperanalyseren van wat er wel bekend is. Of die analyses correct zijn, is een tweede.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-07 11:23

koudepinda

Don't Panic

Ik sluit me aan bij flowsnake.

De meest belachelijke hersenkronkels op basis van overgeinflateerde plofvissen blijven staan. Dat mond vervolgens uit in een ellenlange welles nietes discussie. Puntje bij paaltje. Word er over geen enkele gefundeerde ontwikkeling gesproken.
In notabene het strijdverloop topic, waar expliciet de regel geldt check je bronnen. Met de huidige media stilte, kan je concluderen dat betrouwbare bronnen er nu vrijwel niet zijn... en dus heeft het geen zin om,
A: berichten van bullshit herkomst te posten.
En dan
B: daar op een paniek aanval te krijgen.
C: een zinloze discussie over vage bullshit zonder bronnen.

Dat aankaarten in dat topic is vervolgens dan wel offtopic, en wordt prompt volledig verwijdert :+

Daarop voortbordurend.
Kan er niets benoemd worden in de discussie omdat de scheidslijn veel te vaag is, en halve berichten gewoon weg gemoffeld worden.

Als iemand in een discussie, consequent foute bronnen aanhaald, dan is diegenen een intrigant (troll) dat benoemen is niet op de man spelen als het feitelijk is vast te stellen.
Iemand die liegt is een leugenaar.
Iemand doden, maakt je een moordenaar.
Dat benoemen maakt direct duidelijk voor iedereen waar je mee te maken hebt.
Dus iemand die bij elke hik en snik van de toren roept over het einde der dagen is een paniekpiet.

Anderhalf jaar na dato van de invasie hebben we nog steeds dezelfde onlogische gevolgstrekkingen die verspreid word door vrijwel dezelfde figuren. En dat benoemen wordt weg gemodereerd. Alsof je een discussie op gelijke voet voerd.
Dit is pertinent onwaar getuige jullie eigen opgestelde regels.
Niet ieders mening is evenveel waard... en verdient dus niet een gelijk platform. Het omgekeerde lijkt momenteel eerder te spelen.

Ander zijspoor:
Hierboven stellen jullie
polthemol schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:35:
[...]

het is vrij eenduidig: niet reageren om wat frustratie te uiten of iemand de maat te nemen, wat nu te vaak gebeurt. Negeer het gewoon.
Als je denkt dat iets gierend uit de bocht vliegt, staat het je _altijd_ vrij een TR aan te maken.

Het gaat voor de rest niet persé om onzin al 5 dagen lang, er is heel weinig betrouwbare informatie beschikbaar, dus we zijn aan het kijken naar het heftig herkauwen en hyperanalyseren van wat er wel bekend is. Of die analyses correct zijn, is een tweede.
En daar kan ik mijn absoluut niet in vinden. In een op nieuws gebaseerd topic is er dus simpelweg geen actie bij gebrek aan nieuws. En is een gebrek aan nieuws dus geen aanleiding voor kansloze discussies zonder basis.

Is dat wel het geval dan dekt de topic titel de lading niet. En mist de ondersteuning vanuit de topic regels zelf ook.

En dit is de crux van wat mij dus zo irriteert. En volgens mij flowsnake ook.

Wat is het nu voor topic???? Waarom is er zoveel ruimte voor stromen aan bullshit. En niet voor het aankaarten daarvan??

Bijdeze ben ik er weer volstrekt klaar mee. Na m'n verwijderde betoog wou ik me niet nog eens zo gedetailleerd uitlaten, want het voelt kansloos en als verspilde moeite. En gezien naar mijn mening de gemiddelde waarde van posts er op achteruitgaat sta ik daarin niet alleen.

[ Voor 4% gewijzigd door koudepinda op 10-06-2023 22:37 ]

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
koudepinda schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 22:27:
Ik sluit me aan bij flowsnake.

De meest belachelijke hersenkronkels op basis van overgeinflateerde plofvissen blijven staan. Dat mond vervolgens uit in een ellenlange welles nietes discussie. Puntje bij paaltje. Word er over geen enkele gefundeerde ontwikkeling gesproken.
In notabene het strijdverloop topic, waar expliciet de regel geldt check je bronnen. Met de huidige media stilte, kan je concluderen dat betrouwbare bronnen er nu vrijwel niet zijn... en dus heeft het geen zin om,
A: berichten van bullshit herkomst te posten.
En dan
B: daar op een paniek aanval te krijgen.
C: een zinloze discussie over vage bullshit zonder bronnen.

Dat aankaarten in dat topic is vervolgens dan wel offtopic, en wordt prompt volledig verwijdert :+

Daarop voortbordurend.
Kan er niets benoemd worden in de discussie omdat de scheidslijn veel te vaag is, en halve berichten gewoon weg gemoffeld worden.

Als iemand in een discussie, consequent foute bronnen aanhaald, dan is diegenen een intrigant (troll) dat benoemen is niet op de man spelen als het feitelijk is vast te stellen.
Iemand die liegt is een leugenaar.
Iemand doden, maakt je een moordenaar.
Dat benoemen maakt direct duidelijk voor iedereen waar je mee te maken hebt.
Dus iemand die bij elke hik en snik van de toren roept over het einde der dagen is een paniekpiet.

Anderhalf jaar na dato van de invasie hebben we nog steeds dezelfde onlogische gevolgstrekkingen die verspreid word door vrijwel dezelfde figuren. En dat benoemen wordt weg gemodereerd. Alsof je een discussie op gelijke voet voerd.
Dit is pertinent onwaar getuige jullie eigen opgestelde regels.
Niet ieders mening is evenveel waard... en verdient dus niet een gelijk platform. Het omgekeerde lijkt momenteel eerder te spelen.

Ander zijspoor:
Hierboven stellen jullie

[...]

En daar kan ik mijn absoluut niet in vinden. In een op nieuws gebaseerd topic is er dus simpelweg geen actie bij gebrek aan nieuws. En is een gebrek aan nieuws dus geen aanleiding voor kansloze discussies zonder basis.

Is dat wel het geval dan dekt de topic titel de lading niet. En mist de ondersteuning vanuit de topic regels zelf ook.

En dit is de crux van wat mij dus zo irriteert. En volgens mij flowsnake ook.

Wat is het nu voor topic???? Waarom is er zoveel ruimte voor stromen aan bullshit. En niet voor het aankaarten daarvan??

Bijdeze ben ik er weer volstrekt klaar mee. Na m'n verwijderde betoog wou ik me niet nog eens zo gedetailleerd uitlaten, want het voelt kansloos en als verspilde moeite. En gezien naar mijn mening de gemiddelde waarde van posts er op achteruitgaat sta ik daarin niet alleen.
De discussies over 'ja maar jij bent gewoon negatief', 'nee, jij bekijkt alles te positief' en meer van die oneliners is waar de modbreak op slaat.

Als posts niet door de beugel kunnen, moet je ze simpelweg via een TR aankaarten. Als je er zelf op gaat reageren (en vooral als die reactie met een gestrekt been erin vliegt) is de kans, zoals je zelf al vaststelde, groot dat je eigen reactie een moderatie krijgt. Die werkwijze is nog nooit anders geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

polthemol schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 22:51:
[...]

De discussies over 'ja maar jij bent gewoon negatief', 'nee, jij bekijkt alles te positief' en meer van die oneliners is waar de modbreak op slaat.

Als posts niet door de beugel kunnen, moet je ze simpelweg via een TR aankaarten. Als je er zelf op gaat reageren (en vooral als die reactie met een gestrekt been erin vliegt) is de kans, zoals je zelf al vaststelde, groot dat je eigen reactie een moderatie krijgt. Die werkwijze is nog nooit anders geweest.
Die modbreak haalde ik juist aan. En ondersteunde ik qua argument, die post van mij in dat topic was ook op niemand specifiek gericht, maar het topic. De reactie is simpelweg gedelete als offtopic :+ . Ik ga absoluut niet de moeite nemen om die helemaal te reconstrueren want dat voelt volstrekt zinloos, en niet mogelijk.

En ondertussen ga je vrijwel geheel voorbij aan de punten van mijn betoog. En zie ik het gestrekte been op me afkomen :X . En daarmee is wat mij betreft de
Waarde balans tussen reacties hier vrij duidelijk. Maximum effort minimal return. En een portie inlegkunde.

always bring a towel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
polthemol schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 22:51:
[...]

Mwah, er is geen sprake van 'jij bekijkt het te positief', er is weinig negatiefs te melden namelijk. UA verliest aan de lopende band materieel en manschappen.

De discussie zou 'te positief' zijn als we beelden krijgen van een massaslachting, tientallen tanks en munitiedepots, en honderden militairen, bevestigd van beide kanten waarbij de een 'groot succes' benoemt en/of de ander 'wat mindere tijden'.

En ja, ik begrijp het grijze gebied. Want er zijn weinig bronnen in de informatie stilte. Maar er gaat geen bewijs komen van iets dat er niet gaande is, en ook het 'bewijs' van de negatieve zijde is een grijs gedraaid filmpje uit drie verschillende hoeken van 6 dagen geleden. Het is geen voetbalwedstrijd waar we één kans hadden middels één match, en dat was het dan.

Met relativering en common sense is redelijk te onderbouwen wat er nu gaande is. Maar ik krijg nu het gevoel alsof we, zoals @koudepinda benoemt, de paniekpieten, maar lekker in de emotie moeten laten gaan en negeren, iets dat al pagina's lang door ettert, met precies dezelfde footage, post na post, en de waanzin ervan niet meer mogen benoemen.

Ik zou het graag om willen draaien. Als je het niet aankan om anderhalve kapotte Leopard te zien en de relativiteit van de impact in te schatten in een oorlog waarbij er honderden van die machines beschikbaar zijn gesteld, ga lekker in de zon zitten en ga een herhaling van Shownieuws kijken op de ipad.

Als RF echt een slag slaat, zullen we dat breed uitgemeten te horen krijgen vanuit hen, als ook niet vanuit UA.

Verder wil ik er ook niet echt een discussie van maken, ik wil me graag inzetten ook opdat het de mods werk uit handen neemt, waarbij ik waarschijnlijk ook niet altijd uit de goede hoek kom, maar ik krijg nu tegenstrijdige berichten over de verwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-07 13:26
Ik lurk veel in het topic, en ik weet niet of het zo bedoeld is maar al die betweterige ingrepen hangen me de neus uit. Als een post fout is, verwijder die dan. Een ingreep met een modbreak in een eigen post, door mod geplaatst, komt prima en duidelijk over. Maar al die aangepaste berichten met daarin een mod die maar verteld wat de poster fout heeft gedaan komt mij de neus uit. Het leest op sommige pagina's echt voor geen meter. Verwijder gewoon het bericht en als je echt graag wil vertellen wat er fout is, stuur de tweaker een bericht. Het is inhoudelijk gezien ook gewoon offtopic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
FlowSnake schreef op zondag 11 juni 2023 @ 08:41:
[...]

Mwah, er is geen sprake van 'jij bekijkt het te positief', er is weinig negatiefs te melden namelijk. UA verliest aan de lopende band materieel en manschappen.

De discussie zou 'te positief' zijn als we beelden krijgen van een massaslachting, tientallen tanks en munitiedepots, en honderden militairen, bevestigd van beide kanten waarbij de een 'groot succes' benoemt en/of de ander 'wat mindere tijden'.

En ja, ik begrijp het grijze gebied. Want er zijn weinig bronnen in de informatie stilte. Maar er gaat geen bewijs komen van iets dat er niet gaande is, en ook het 'bewijs' van de negatieve zijde is een grijs gedraaid filmpje uit drie verschillende hoeken van 6 dagen geleden. Het is geen voetbalwedstrijd waar we één kans hadden middels één match, en dat was het dan.

Met relativering en common sense is redelijk te onderbouwen wat er nu gaande is. Maar ik krijg nu het gevoel alsof we, zoals @koudepinda benoemt, de paniekpieten, maar lekker in de emotie moeten laten gaan en negeren, iets dat al pagina's lang door ettert, met precies dezelfde footage, post na post, en de waanzin ervan niet meer mogen benoemen.

Ik zou het graag om willen draaien. Als je het niet aankan om anderhalve kapotte Leopard te zien en de relativiteit van de impact in te schatten in een oorlog waarbij er honderden van die machines beschikbaar zijn gesteld, ga lekker in de zon zitten en ga een herhaling van Shownieuws kijken op de ipad.

Als RF echt een slag slaat, zullen we dat breed uitgemeten te horen krijgen vanuit hen, als ook niet vanuit UA.

Verder wil ik er ook niet echt een discussie van maken, ik wil me graag inzetten ook opdat het de mods werk uit handen neemt, waarbij ik waarschijnlijk ook niet altijd uit de goede hoek kom, maar ik krijg nu tegenstrijdige berichten over de verwachtingen.
Allereerst even de standaard disclaimer: ik reageer hier op persoonlijke titel, ben geen mod in dit subforum.

Wat mij betreft is dit wat eenzijdig belicht. De kapotte Leopard's en Bradley's waren opzienbarend omdat we zoiets nog niet eerder hebben gezien, het een stuk van het front af gebeurde en vragen opriep over de strategie. Ook mensen met kennis hebben vragen gesteld bij wat hier is gebeurd.

Die discussie mag dus wmb ook gevoerd worden. Net zo goed als de context daarin ook benoemd mag, en moet worden. De context die jij hierboven schetst dus.

Het komt wmb van beide kanten. Ja, doemdenken en op emotie spelen is onnodig, maar constant ageren tegen degenen die dit incident (laat ik het zo maar noemen) willen bespreken, is wmb ook niet nodig.

Je kan zowel vaststellen dat dit een pijnlijke tik is geweest om zoveel voertuigen in een klap te vernietigen waarbij er tevens vragen zijn over wat er nou eigenlijk gaande is en of het allemaal strategisch goed in elkaar zat, en tegelijkertijd constateren dat een incident zoals deze over het geheel genomen geen noemenswaardige impact gaat hebben op het al dan niet slagen van het counteroffensief.

Ik vind het zelf bijzonder storend dat de zaken blijkbaar niet benoemd konden worden. In een aantal dagen tijd kwam er met plukjes informatie naar buiten over 1. de eerste vernietigde Leopard's en Bradley's (zijn ze echt, etc), 2. de hoeveelheid verloren voertuigen (het werden er steeds meer) 3. waar ze zijn verloren en wat de Oekraïense strategie was mbt de mijnenroller en het konvooi erachter). Dat was in het topic voor dagelijkse ontwikkelingen imo gewoon nieuwswaardig en vermeldenswaardig en dus ging het een tijdje over dit onderwerp.

Toen de russen vergelijkbaar materiaal verloren bij Vuhledar was deze discussie er niet en maakten we ons allemaal vrolijk over wat die russen nu weer voor stomme actie begaan hadden.

Kortom, wmb moeten beide kanten gewoon benoemd worden. Ja, dit is een vervelend incident, nee, het zegt niets over het slagen van het counteroffensief. Dat moet gewoon kunnen zonder dat er op de man wordt gespeeld of op andermans manier van posten wordt afgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
@RoD ik vind zeker dat alle gebeurtenissen ongeacht de zijde benoemd moeten worden, laat dat voorop staan.

Losses mogen niet gedownplayed worden, overwinningen mogen voorzichtig gevierd worden. En de huidige situatie staat in contrast met de push back zoals we die kennen rondom Kharkiv en Kherson.

Maar eerlijkheidshalve, maar misschien is het een kwestie van snel van begrip zijn; het ging dagen nergens over door een redelijke groep die ongeacht of dit nu een verkeerde strategie was of bad luck, niet in staat was om te relativeren, en leek daarbij ook niets te willen horen van enige relativering.

En fin, wat mij betreft duidelijk allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

RoD schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:33:
[...]

Allereerst even de standaard disclaimer: ik reageer hier op persoonlijke titel, ben geen mod in dit subforum.

Wat mij betreft is dit wat eenzijdig belicht. De kapotte Leopard's en Bradley's waren opzienbarend omdat we zoiets nog niet eerder hebben gezien, het een stuk van het front af gebeurde en vragen opriep over de strategie. Ook mensen met kennis hebben vragen gesteld bij wat hier is gebeurd.

Die discussie mag dus wmb ook gevoerd worden. Net zo goed als de context daarin ook benoemd mag, en moet worden. De context die jij hierboven schetst dus.

Het komt wmb van beide kanten. Ja, doemdenken en op emotie spelen is onnodig, maar constant ageren tegen degenen die dit incident (laat ik het zo maar noemen) willen bespreken, is wmb ook niet nodig.

Je kan zowel vaststellen dat dit een pijnlijke tik is geweest om zoveel voertuigen in een klap te vernietigen waarbij er tevens vragen zijn over wat er nou eigenlijk gaande is en of het allemaal strategisch goed in elkaar zat, en tegelijkertijd constateren dat een incident zoals deze over het geheel genomen geen noemenswaardige impact gaat hebben op het al dan niet slagen van het counteroffensief.

Ik vind het zelf bijzonder storend dat de zaken blijkbaar niet benoemd konden worden. In een aantal dagen tijd kwam er met plukjes informatie naar buiten over 1. de eerste vernietigde Leopard's en Bradley's (zijn ze echt, etc), 2. de hoeveelheid verloren voertuigen (het werden er steeds meer) 3. waar ze zijn verloren en wat de Oekraïense strategie was mbt de mijnenroller en het konvooi erachter). Dat was in het topic voor dagelijkse ontwikkelingen imo gewoon nieuwswaardig en vermeldenswaardig en dus ging het een tijdje over dit onderwerp.

Toen de russen vergelijkbaar materiaal verloren bij Vuhledar was deze discussie er niet en maakten we ons allemaal vrolijk over wat die russen nu weer voor stomme actie begaan hadden.

Kortom, wmb moeten beide kanten gewoon benoemd worden. Ja, dit is een vervelend incident, nee, het zegt niets over het slagen van het counteroffensief. Dat moet gewoon kunnen zonder dat er op de man wordt gespeeld of op andermans manier van posten wordt afgegeven.
Voor een groot deel kan ik me vinden in je mening.

Maar waar het nu omgaat is eindeloze speculatie zonder confermatie.
Welke kant dat ook op gaat.

We kregen vrijwel uitsluitend de Russische kant, die kant probeert altijd een run te nemen met de werkelijkheid. Dat blijven herkauwen is precies het doel, en daar mee speel je ze in de hand.

Daar ageer ik tegen om het simpele feit dat ik voor Oekraïne ben in dit conflict. En dit soort bullshit simpelweg ondermijnend werkt.

Vorig jaar sprak ik me hard uit tegen mensen die propaganda verspreide over de rol die de nato zogenaamd zou hebben. En dat die rol altijd slecht is want: pas op propaganda.

Nato heeft Libische burgers vermoord Joegoslavië, maar de palestijnen dan, etcetera etcetera...
ik heb ze allemaal hard onderuit gehaald met daadwerkelijke bronnen. Die zooi was toen snel weg. Dat is toen maar heel licht gemodereerd...
Was het gezellig?? Nee. Was het effectief? Ik denk het wel. We hebben het hier over een gaand conflict, er sterven elke dag zinloos mensen.
Wat mij betreft is daar over een gesprek, discussie of een nieuwsdeling geen thee kransje. Ongeacht hoe luchhartig we het proberen te houden.

Valse neutraliteit bewaren tussen posters is dan dus ook naar mijn mening contraproductief.

Als bullshit geen tegengas hoeft te dulden en we hier allemaal ons kleine stukje "safe space" hebben om op een eiland stupide zooi te verspreiden, en bij een confrontatie gered worden van het erkennen van de realiteit. Zal degene nooit een mening hoeven aan te passen, en blijft de persitente shit ons hier altijd achtervolgen als stront aan een schoen.

Nu maakt iedereen wel eens een fout in een analyse, daar hoeft niet het halve nucleaire arsenaal op verschoten te worden. Maar sommigen hebben er wel een handje van om akelig consistent heel vreemde conclusies te trekken.

Resumé,
Pro discussie. Pro gefundeerd nieuws goed of slecht.
Anti speculeren op basis van niets.

Ik kan ook gaan speculeren dat de wereld een kaassoufle is want korst, en niemand heeft de kern gezien dus kan net zo goed gesmolten kaas zijn. En waag het, me te confronteren met de realiteit. /3 >:)
R/nocontext

Ps.
vuhledar.
Nee, die kant hadden we wel gehad mochten we in de RU telegram zitten.... mag ik zeggen dat ik blij ben dat dit niet het geval was.
+ daar was meer context uiteindelijk. Die hebben we nu ook met de verloren tanks en Bradley's. En wat blijkt, de soep word niet zo heet gegeten.

Ik ben nu dus ook heel erg gelukkig dat er weer berichten vanuit betrouwbaardere bronnen word gedeelt. Maar blijf bij mijn punt dat gebrek aan nieuws gewoon stilte is, en dat opvullen zinloos is.

always bring a towel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Ik zal proberen een inkijkje te geven welke verwachtingen aan het Strijdverloop topic hangen, en hoe dit topic allerlei verschillende behoeftes moet beantwoorden. Zelf ben ik sinds eind vorig jaar mod hier, en daarvoor frequente bezoeker.

Allereerst wil een forum als UKR zo veel mogelijke mensen op wat voor manier ook betrokken krijgen en houden bij het Oekraïne onderwerp. Als ik een onderscheid mag maken zie ik drie groepen.
  • mensen die vooral lezen
  • mensen die soms langskomen en wat posten (want AWM toegang)
  • mensen die het forum dagelijks bezoeken en context hebben bij de berichten die ze lezen en plaatsen
Opzet
Zonder de derde categorie, de dagelijkse groep, is er effectief geen UKR forum. Die groep is er vooral vanuit hun verbinding met het lot van Oekraïne. Ondanks die bias zie ik dagelijkse hoe ze hun best doen wat werkelijk gebeurd is boven water te krijgen. Hierin zijn Russische bronnen geen serieus materiaal, die geven vaak een vervormde werkelijkheid. De video's kunnen wel een "werkelijke " situatie weergeven, maar voor de context moeten we toch echt andere bronnen hebben.

Het Strijdverloop topic (voorheen "Dagelijkse") is altijd een schaap met vijf poten geweest. Met ingang van deze maand hebben de het topic wat verder afgebakend. Alleen strijdverloop. De beperking dat het alleen in Oekraïne moest plaatsvinden is wel weggevallen, en ook wapensystemen mogen aan de orde komen, als dat in de discussie van belang is. Een belangrijke gedachte achter deze opzet is om te zorgen dat die derde groep zijn ding kan doen.

Werkelijkheid
Maar dan de werkelijkheid. Welke verwachtingen gaan los op dat Strijdverloop topic:
  • lezers willen vooral een goed geordende lijst aan nieuwsfeiten, waarvan het stof is neergedaald
  • de dagelijkse bezoekers zien het vooral als hun werk- en discussie omgeving
  • de toevallige passant heeft ook een mening en zal die als geroutineerde tweakers-forum bezoeker meteen even delen.
Met het bovenstaande wordt de spagaat wel duidelijk. Voor een consensus over een nieuwsfeit hebben vaste bezoekers in sommige gevallen wel tientallen posts nodig. Hieronder is al aangegeven waarom die discussie heel relevant kan zijn om nieuws goed te interpreteren. Dat maakt de inhoud van het topic nog geen hapklaar brok voor een lezer.

Komt in het nieuws dat het Oekraïne offensief is begonnen dan komen bovendien de nodige passanten in het forum op bezoek en laten daar ook reacties achter.

Bij tweakers hebben we verder een topic abonneer systeem, zodat veel mensen van het hele UKR forum alleen maar dat Strijdverloop topic zien. Dit maakt met name dit topic extra druk met posts terwijl er eigenlijk niet zoveel nieuws is te melden. Tenslotte zijn mensen op zoek naar aandacht, en die is natuurlijk het grootst in een topic dat de meeste bezoekers heeft. Wat hierdoor ondersneeuwt is dat de andere topics in het forum zeker zoveel informatie opleveren met vaak nog een grotere diepgang. Maar dat terzijde.

Moderatie
Over de moderatie nog even. In de forum- en topicopzet wordt getracht het zo in te richten dat het allemaal vanzelfsprekend is. Topicregels moet je meer lezen als tools dan als wetten. Als een moderator het nodig vind dan kan een van de tools worden (verwijdering, moderatie) gebruikt.

Dat die tools niet altijd worden ingezet kan een van de volgende redenen hebben:
  • capaciteit moderatie, met stip op een (vaak niet genoeg tijd om het hele forum bij te houden) en zeker niet real time
  • een verwijdering heeft op zijn beurt ook een impact op een topic, ook verwijderingen zijn een stoorfactor en levert moderatie meer werk op aan nazorg (DM's ed.)
  • een in eerste instantie vruchteloze discussie kan uiteindelijk tot een vruchtbare conclusie leiden
Het hier en nu
De afgelopen dagen was het druk in het Strijdverloop topic. Moderatie heeft op dat soort momenten wat het nakijken. Het gaat gewoon te hard als je een uurtje achteraf wat kan modereren. Ondanks dat de topicregels (de tools) beschikbaar zijn is dat vaak de reden dat het niet tot uitvoer komt.

Om de ruis in het topic niet te belastend te maken voor de lezers hebben we eerder dat pin mechanisme geïntroduceerd. Enkele van de regelmatige bezoekers zorgen dat relevante feiten en nieuws wordt gepind. Iemand die even snel wil scannen wat er is gebeurt kan zo filteren. Zo trachten we de verwachtingen van die verschillende groepen mensen te beantwoorden.

Samenvattend
Een ideale wereld wordt dit niet. We zullen met elkaar moeten dealen. En een beetje tolerant naar elkaar toe helpt hier wel bij denk ik. We zijn allemaal uiteindelijk verenigd in die betrokkenheid bij de strijd in Oekraïne. Een post van een beginnende poster met een naïeve vraag, gewoon laten gaan. Steekt iets je echt, maak dan een TR aan, dan kijkt een moderator ernaar, en vaak komt dan de discussie er direct omheen ook wel aan bod. Zijn de regels van toepassing, dan worden die ook wel uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

@teacup Wil je een forum zijn waarop men current affairs kan bespreken of enkel nieuws berichten posten?

Current affairs kan heel breed uitvallen en daardoor ontstaat de neiging dingen te splitsen om het enigszins overzichtelijk te houden... als lezer. Maar dat is meteen al een hindernis voor de posters... waar zal ik dit plaatsen?
Ik heb daar niet meteen een oplossing voor maar men moet snappen dat met splitsing ook voorkeur komt.
Tenslotte zijn mensen op zoek naar aandacht, en die is natuurlijk het grootst in een topic dat de meeste bezoekers heeft.
Persoonlijk geef ik niet vaak een +je in een UKR topic omdat voor mij de berichtgeving hoe dan ook verlies van levens betekend in een absurd zinloze oorlog welke ik eigenlijk niet wil aansporen op enkele wijze.

Misschien willen sommige mensen inderdaad iets te graag de eerste zijn met 'nieuws' vanwege de duimpjes.
Zet ze eens uit en kijk eens of er een verandering in dynamiek is. (of niet, ik roep ook maar wat :) )

Wat ik wel gemerkt heb is dat als er geen duimpjes zijn* lezers echt moeten lezen om waardevolle bijdrages te vinden in plaats van gewoon te scannen (of de filter aanzetten) op +jes en enkel die reacties te absorberen.
Dat is een prima recept voor bubble vorming. (Of een lui brein kweken.)

*Bv het Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
FlowSnake schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:32:
@RoD ik vind zeker dat alle gebeurtenissen ongeacht de zijde benoemd moeten worden, laat dat voorop staan.

Losses mogen niet gedownplayed worden, overwinningen mogen voorzichtig gevierd worden. En de huidige situatie staat in contrast met de push back zoals we die kennen rondom Kharkiv en Kherson.

Maar eerlijkheidshalve, maar misschien is het een kwestie van snel van begrip zijn; het ging dagen nergens over door een redelijke groep die ongeacht of dit nu een verkeerde strategie was of bad luck, niet in staat was om te relativeren, en leek daarbij ook niets te willen horen van enige relativering.

En fin, wat mij betreft duidelijk allemaal.
Laat ik even duidelijk maken dat het me ging om elkaar de maat nemen continu. Het staat dus los van andere posts die niet thuis horen in het topic. Met wat terugkeer waren er echter hele stapel reacties die gewoon op de persoon gingen met dat iets doemdenken was of dat die persoon weer te positief was, zonder verdere inhoud. Daar was het me om te doen, want ook die reacties houden elkaar in stand en verzuren discussies intens.

Het is dus de metadiscussie, niet de inhoudelijke.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Hippocampus schreef op maandag 12 juni 2023 @ 02:54:
@teacup Wil je een forum zijn waarop men current affairs kan bespreken of enkel nieuws berichten posten?

Current affairs kan heel breed uitvallen en daardoor ontstaat de neiging dingen te splitsen om het enigszins overzichtelijk te houden... als lezer. Maar dat is meteen al een hindernis voor de posters... waar zal ik dit plaatsen?
Ik heb daar niet meteen een oplossing voor maar men moet snappen dat met splitsing ook voorkeur komt.

[...]
Persoonlijk geef ik niet vaak een +je in een UKR topic omdat voor mij de berichtgeving hoe dan ook verlies van levens betekend in een absurd zinloze oorlog welke ik eigenlijk niet wil aansporen op enkele wijze.

Misschien willen sommige mensen inderdaad iets te graag de eerste zijn met 'nieuws' vanwege de duimpjes.
Zet ze eens uit en kijk eens of er een verandering in dynamiek is. (of niet, ik roep ook maar wat :) )

Wat ik wel gemerkt heb is dat als er geen duimpjes zijn* lezers echt moeten lezen om waardevolle bijdrages te vinden in plaats van gewoon te scannen (of de filter aanzetten) op +jes en enkel die reacties te absorberen.
Dat is een prima recept voor bubble vorming. (Of een lui brein kweken.)

*Bv het Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic
Wat ik in de eerdere post heb toegelicht is dat we verschillende groepen mensen hebben die UKR op verschillende manier gebruiken.

In essentie is het primair een overlegforum waarvan de bijvangst informatie voor derden is. De primaire rol is de overlegrol. Opdeling van onderwerpen is dan de next best thing willen we ook informatie nog wat consolideren. Hiermee halen we zelfs de dagelijkse bezoeker wat uit de comfort zone. Willen we structuur brengen in de informatie die wordt aangedragen dan is een tandje extra nodig om dat te bereiken. Er is ondanks die extra moeite veel voor te zeggen. Minder herhalingen, meer chronologie, meer focus, meer kennisopbouw.

Terzijde: Fora zijn bitches als het gaat om kennisopbouw. Van mij mogen de Tweakers fora een content management extentie. Dat is een betere tool om feiten naast elkaar te leggen, maar ook daar moet energie in om ordening te bereiken.

Naast de overlegrol zie ik dan die engagement rol, dat ook de vaste Tweakers forum bezoekers soms kunnen passeren, en de lezende bezoekers. UKR is een vehikel om draagvlak te houden voor wat in Oekraïne moet gebeuren. Een niet te onderschatten belang. Die hebben wel mee te bewegen in de informatie instroom en lopend overleg. De pinned Posts is een rudimentair middel om die behoefte te benaderen. Het kan veel mooier, maar (nog) niet bij tweakers. Dan gaan we richting content management.

Die duimpjes. Tja, ik geef ze wel. Voor goede bijdrages aan de kennis. Dus ook als de Russen iets zou zijn gelukt wat we nog niet op de kaart hadden, dan krijgt die post daarover van mij een duimpje voor het op de kaart zetten als de info van belang is. Maar duimpjes zijn subjectief. En misschien zijn er mensen die er op sturen. En duimpjes kunnen emotieversterkend werken, dat zie je met hoe emoposts gewaardeerd worden. Er zijn dus zeker nadelen aan duimpjes. Ze zijn als beloningssysteem echter ook een smeermiddel. Impact van duimpjes heeft veel kanten. Whatever denk ik dan, als het beloningssysteem zorgt dat mensen posten en een goed gevoel krijgen van de complimenten, het zij zo. Mag ook, niet iedereen is hetzelfde, en mensen hebben dus ook verschillende drijfveren om in actie te komen.

Ook maakt dit de ene actie (post) niet minder waardevol dan het andere, juist die verschillende invalshoeken maken het forum dynamisch. Als ik zelf een post schrijf dan wordt dat snel een lap tekst. Als iedereen dat zou doen dan wordt de boel een stuk statischer. Juist de combinatie van al die totaal verschillende personen maken een forum als UKR heel levend, en misschien een wat lastig te temmen paard. Dat laatste moeten we dan misschien maar op de koop toe nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

@teacup goede toelichting. Dank daarvoor.
Het is zeker een vehikel geworden, en gelukkig hoef ik niet achter het stuur te zitten ;)

De wens om het te managen is niet per se verkeerd maar het brengt wel veel werk met zich mee.
Zoals eerder geopperd hier door @Verwijderd zou een 'gemoedelijker gemodereerd' forum aka 'kroegtopic'
een optie zijn of is er vrees dat het een ongeleid projectiel gaat worden?

De wens voor 'Minder herhalingen, meer chronologie, meer focus, meer kennisopbouw' is best begrijpelijk maar is het haalbaar en vol te houden?

Niet iedere deelnemer bouwt kennis op, er zal altijd herhaling zijn, dat is inherent aan een forum met langlopende (of megagrote verzamel-) topics.

Oprecht kudos voor de inzet, UKR is echt een pittige kluif om te beheren lijkt me. (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Hippocampus schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 00:10:
@teacup goede toelichting. Dank daarvoor.
Het is zeker een vehikel geworden, en gelukkig hoef ik niet achter het stuur te zitten ;)

De wens om het te managen is niet per se verkeerd maar het brengt wel veel werk met zich mee.
Zoals eerder geopperd hier door @Verwijderd zou een 'gemoedelijker gemodereerd' forum aka 'kroegtopic'
een optie zijn of is er vrees dat het een ongeleid projectiel gaat worden?

De wens voor 'Minder herhalingen, meer chronologie, meer focus, meer kennisopbouw' is best begrijpelijk maar is het haalbaar en vol te houden?

Niet iedere deelnemer bouwt kennis op, er zal altijd herhaling zijn, dat is inherent aan een forum met langlopende (of megagrote verzamel-) topics.

Oprecht kudos voor de inzet, UKR is echt een pittige kluif om te beheren lijkt me. (y)
Dat het veel werk is, te veel, daar ben ik wel bij thuisgekomen :). Om die reden is nu dat lopende topic dichter tegen de meest waarschijnlijke discussie aan gaan zitten, de strijd zelf.

Verplaatsen zelf probeer ik nu zóveel als mogelijk te vermijden, en is met die opzet ook minder nodig.

Dat de kennis bij de vaste bezoekers in ieder geval in de kop zit is goddank ook zo. En die roepen soms nog weleens iemand terug wanneer bijvoorbeeld iets verkeerds wordt beweerd over 2022. Laten we hen onze ankers noemen :). Wat hier wel in werking is, is het local hero principe. Personen vangen met hun kennis en initiatief de ballen op. De organisatie (het forum) helpt hen daarin maar weinig. Het systeem kan herhaling niet voorkomen, en kennisopbouw moet vooral bij onszelf gebeuren.

Het onderwerp verdient alleen meer. Maar dat is even mijn mening als persoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:57

Shabbaman

Got love?

Kan dat geneuzel de diepgaande discussie over Nordstream niet in een apart topic?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Shabbaman schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:47:
Kan dat geneuzel de diepgaande discussie over Nordstream niet in een apart topic?
Mee eens.

Noem me nu maar bitter...
Als huidige dam consequenties in oorlogsgebied al niet passen. Dan ouwe koeien over een gepasseerd pijp station buiten territoriaal water ook niet. Meta-discussie enzo.

always bring a towel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Die discussie is nu naar [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 verplaatst.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Ik krijg een melding dat mijn post is verplaatst naar een topic genaamd "De aanslag op de Nord Stream leiding" o.i.d., maar als ik op de melding klik, ga ik naar het topic Russisch-Westerse verhouding en daar kan ik mijn bericht nergens terug vinden. Goed dat er gemodereerd wordt, maar het wordt er niet veel overzichtelijker van op deze manier..

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
Fanta schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:42:
[...]

Ik krijg een melding dat mijn post is verplaatst naar een topic genaamd "De aanslag op de Nord Stream leiding" o.i.d., maar als ik op de melding klik, ga ik naar het topic Russisch-Westerse verhouding en daar kan ik mijn bericht nergens terug vinden. Goed dat er gemodereerd wordt, maar het wordt er niet veel overzichtelijker van op deze manier..
In dit geval was er die tussenstap dat klopt. Het is een onderwerp wat meerdere raakvlakken heeft en uiteindelijk ook prima in het ZT past. Ik zag dat men daar was doorgegaan en heb besloten dat de overige posts alsnog daar op de plek zijn.

Ik heb de post waar de hele discussie mee begon gepind user109731 in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3"

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

tweakduke schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:49:
[...]

In dit geval was er die tussenstap dat klopt. Het is een onderwerp wat meerdere raakvlakken heeft en uiteindelijk ook prima in het ZT past. Ik zag dat men daar was doorgegaan en heb besloten dat de overige posts alsnog daar op de plek zijn.

Ik heb de post waar de hele discussie mee begon gepind user109731 in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3"
Dan alsnog de vraag waar mijn bericht is gebleven, die is namelijk niet mee verplaatst naar Russisch-Westerse verhoudingen..

[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
Fanta schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:56:
[...]

Dan alsnog de vraag waar mijn bericht is gebleven, die is namelijk niet mee verplaatst naar Russisch-Westerse verhoudingen..

[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Ah ja jouw post lijkt nergens meer te zijn Fanta in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3"

Dat is iets waar @crisp mee kan helpen, als hij even tijd heeft :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:29

crisp

Devver

Pixelated

tweakduke schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:00:
[...]

Ah ja jouw post lijkt nergens meer te zijn Fanta in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3"

Dat is iets waar @crisp mee kan helpen, als hij even tijd heeft :)
Bij deze teruggetoverd :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@mods kan het dubbelposten zeker in he dagelijks verloop een beetje gesnoeid worden ? 10 berichten die het zelfde melden vind ik echt te gortig .. ik vind het niet menselijk om te vragen of de mods alles onthouden maar 10+ berichten over het zelfde is wel extreem ..

bv geraakte bradley met 2 foto's kan ik ook reddit zelf openen .. en kijken, de attendering van medetweakers dat er wellicht meer te zien/lezen valt is wel nice maar dat zie ik neit als dubbelpost(s) of overbodig content

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Op zich hartstikke prima, maar daar overwoekert het ook de eventuele andere onderwerpen...

Wellicht is het wel makkelijker om dat topic te hernoemen naar "Het grote Nordstream 2 topic" of zo en een nieuw algemeen topic te starten over de [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:28
*knip* maak hier gewoon een TR voor, het feedbacktopic is er niet om individuele posts te bespreken

[ Voor 83% gewijzigd door polthemol op 17-06-2023 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
vso schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:45:
@mods kan het dubbelposten zeker in he dagelijks verloop een beetje gesnoeid worden ? 10 berichten die het zelfde melden vind ik echt te gortig .. ik vind het niet menselijk om te vragen of de mods alles onthouden maar 10+ berichten over het zelfde is wel extreem ..

bv geraakte bradley met 2 foto's kan ik ook reddit zelf openen .. en kijken, de attendering van medetweakers dat er wellicht meer te zien/lezen valt is wel nice maar dat zie ik neit als dubbelpost(s) of overbodig content
Het waren in het geval van de Bradley wat aanvullingen. In alle eerlijkheid krijgen we dit vaak omdat mensen snel een post willen maken en de context daarbij weg laten, waardoor mensen zich gedwongen voelen verdere nuances/aanvullingen te doen.

Dit patroon komt vaker wel terug, maar het zijn vaak niet echt dubbelposts of de dubbelposts komen doordat mensen quasi tegelijkertijd replyen / de post quoten. Gezien de discussie verder loopt is het niet een groot issue te noemen om er veel tijd in te steken, vooral niet omdat het niet zo vaak gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
Fiber schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:52:
[...]

Op zich hartstikke prima, maar daar overwoekert het ook de eventuele andere onderwerpen...

Wellicht is het wel makkelijker om dat topic te hernoemen naar "Het grote Nordstream 2 topic" of zo en een nieuw algemeen topic te starten over de [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 O-)
Het was even actueel en dit waait wel over, uiteindelijk is de energie-afhankelijkheid al decennia lang een onderdeel van de Russisch - Westerse verhouding.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

polthemol schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:40:
[modbreak]Laten we stoppen met alle wilde en ongefundeerde speculaties over hoe er al dan niet geescaleerd kan worden indien er daadwerkelijk een explosie zou plaatsvinden bij de kerncentrale. Volgende posts hierover zullen meteen richting de trashcan worden verplaatst[/modbreak]
Ik voel me aangesproken. Maar ik zie eerlijk gezegd geen wilde en/of ongefundeerde speculaties.
Meer een verkenning hoe eea onder druk gezet kan worden. Of dat wel in dat topic past is een tweede, maar lijkt me geen nutteloze discussie.

[ Voor 180% gewijzigd door polthemol op 21-06-2023 08:50 . Reden: mod made a booboo :) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
MikeyMan schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:44:
[...]

Ik voel me aangesproken. Maar ik zie eerlijk gezegd geen wilde en/of ongefundeerde speculaties.
Meer een verkenning hoe eea onder druk gezet kan worden. Of dat wel in dat topic past is een tweede, maar lijkt me geen nutteloze discussie.
excuus voor de edit hier, ik had te veel tabs open en dacht dat het in het topic zelf was.

Dit was niet specifiek op jou gericht of bedoelt, dus in die zin hoef je je niet aangesproken te voelen. De discussie begon weg te dobberen van het onderwerp en meer richting speculatie te gaan met hoe en of verdere escalatie kon, tot oa. 'misschien moeten we Moskou maar bombarderen'-reacties. Je begint dan al heel snel in een fantasiediscussie te komen die weinig meer te maken heeft met het dagelijkse verloop van het strijdtoneel in Oekraïne, vandaar de modbreak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Is het een idee om elk direct Westers ingrijpen hetzelfde te behandelen als nucleaire wapens? Gewoon niet in dat topic. En daarmee bedoel ik dan niet alleen Moskou bombarderen, maar ook dingen als no-fly zones instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Sissors schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:18:
Is het een idee om elk direct Westers ingrijpen hetzelfde te behandelen als nucleaire wapens? Gewoon niet in dat topic. En daarmee bedoel ik dan niet alleen Moskou bombarderen, maar ook dingen als no-fly zones instellen.
Dat is een idee. De vraag is waarom het een goed idee is. Dat zie ik niet beargumenteerd.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Jerie schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:22:
[...]

Dat is een idee. De vraag is waarom het een goed idee is. Dat zie ik niet beargumenteerd.
Omdat het even onrealistisch is als de nucleaire wapens. We gaan niet WW3 beginnen over Oekraïene.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:18
Daar is wel iets voor te zeggen: afgebakend criterium (anders loopt dit topic weer vol met "ja, maar" gedoe), direct navo ingrijpen is vrij onrealistisch, discussies erover lijken redelijk vatbaar voor ontsporen en lijken, terwijl ze ontsporen, niet of nauwelijks zinnige inzichten op te leveren anders dan "gaat niet gebeuren, want..." reacties die we al veel vaker hebben gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:17
DaniëlWW2 in "De situatie binnen Rusland"

@DaniëlWW2 valt het aanhalen van hier dirty bombs ook onder? Ik acht namelijk de kans dat radioactief materiaal op de zwarte markt wordt verkocht aanzienlijk groter dan de inzet van een atoomwapen als 'conventionele' atoombom. Ik had hier iets geschreven over dirty bombs maar voor de zekerheid weggehaald.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

jack zomer schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 19:20:
[...]

ik wel. ik denk trouwens de meerderheid wel
Dan maak je toch een topic aan en ga je aan het werk? Of wil je dat we op jouw voorwaarden aan de slag gingen? Want dan willen de tweakers die daadwerkelijk posten vast eerst hun arbeidsvoorwaardengesprek.

Oh ja, je zat ook in het verkeerde topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
nst6ldr schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 19:28:
[...]

Oh ja, je zat ook in het verkeerde topic.
??? zat in de situatie binnen rusland toch?

en mijn punt is en was meer:

dat orde houden is deze situatie een beetje verspilling is van tijd.
nog voor dat de minuut om is zijn er 30 berichten geplaatst.

op zich vind ik de regels in rood helemaal logisch, maar daar staat niet in dat er geen berichten gepost mogen worden met info vanuit een twitter account die veel dichter bij het vuur zitten dan jij en mij

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

5pë©ïàál_Tèkén' schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:01:
DaniëlWW2 in "De situatie binnen Rusland"

@DaniëlWW2 valt het aanhalen van hier dirty bombs ook onder? Ik acht namelijk de kans dat radioactief materiaal op de zwarte markt wordt verkocht aanzienlijk groter dan de inzet van een atoomwapen als 'conventionele' atoombom. Ik had hier iets geschreven over dirty bombs maar voor de zekerheid weggehaald.
Ik zou zeggen leef je uit, maar dan wel in Nucleaire dreiging Rusland

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Requiem19 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:28:
Ik vind het interessant om te horen hoe de Russen de waarheid verdraaien, om te weten wat voor BS propaganda de Russen voorgeschoteld krijgen.

Het is behoorlijk storend dat iemand die dit soort informatie deelt (nota bene van The Guardian) erop aangesproken wordt en gepoogd wordt om de mond te snoeren.

Zolang de context gegeven wordt dat dit Russisch nep nieuws is, zijn we oud en wijs genoeg om het te duiden. Als je dit geen interessante informatie vindt kun je het gewoon negeren, dan kan iedereen die wel wil weten hoe de Russische media dingen verdraaid gewoon op de hoogte blijven.

Als het echt onwenselijk is om elke vorm van Russische media te delen, kan die discussie in het juiste topic worden voortgezet: Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Feedbacktopic
Dan pak ik het bijltje op: een veelgemaakte denkfout is dat desinformatie louter verkeerde informatie is, terwijl dat helemaal afhangt van de intentie die achter het bericht zit. Als je dus desinformatie propageert - ook al duidt je het - draag je bij aan het creëren van een klimaat waarin het bericht z'n werk kan doen. Ook al lijkt iets eenvoudige misleiding, er zit altijd een goede reden achter die we zelf zelden kunnen doorgronden. Om maar wat voorbeelden te noemen:

- Sentiment sturing van lurkers, aangezien de topics veel meer bezoekers hebben dan posters.
- (Dubbel)spionage, waarbij een soort van canary trap wordt gebruikt om personen te vinden.
- Als kweekproef om van een afstand te bekijken welke dynamiek er uit bepaalde desinformatie komt.
- Creëren van drang om waardevolle informatie te delen als reactie op de foutieve informatie.

En dat zijn dan slechts te dingen die ik me nog kan herinneren van een (commerciële) intel training, wat er inmiddels nog meer voor redenen en strategieën zijn achter desinformatie - geen idee. Bij cyber aangelegenheden zeg ik altijd: ga je risico analyse niet doen op basis van je eigen fantasie, die schiet vaak tekort. Als er geen goede reden is om risico X te lopen, dan help je juist de vijand door redenen te verzinnen waarom die tóch geen gebruik van die kwetsbaarheid gebruik zou maken. Dat is bij desinformatie niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
nst6ldr schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:06:
[...]

Dan pak ik het bijltje op: een veelgemaakte denkfout is dat desinformatie louter verkeerde informatie is, terwijl dat helemaal afhangt van de intentie die achter het bericht zit. Als je dus desinformatie propageert - ook al duidt je het - draag je bij aan het creëren van een klimaat waarin het bericht z'n werk kan doen. Ook al lijkt iets eenvoudige misleiding, er zit altijd een goede reden achter die we zelf zelden kunnen doorgronden. Om maar wat voorbeelden te noemen:

- Sentiment sturing van lurkers, aangezien de topics veel meer bezoekers hebben dan posters.
- (Dubbel)spionage, waarbij een soort van canary trap wordt gebruikt om personen te vinden.
- Als kweekproef om van een afstand te bekijken welke dynamiek er uit bepaalde desinformatie komt.
- Creëren van drang om waardevolle informatie te delen als reactie op de foutieve informatie.

En dat zijn dan slechts te dingen die ik me nog kan herinneren van een (commerciële) intel training, wat er inmiddels nog meer voor redenen en strategieën zijn achter desinformatie - geen idee. Bij cyber aangelegenheden zeg ik altijd: ga je risico analyse niet doen op basis van je eigen fantasie, die schiet vaak tekort. Als er geen goede reden is om risico X te lopen, dan help je juist de vijand door redenen te verzinnen waarom die tóch geen gebruik van die kwetsbaarheid gebruik zou maken. Dat is bij desinformatie niet anders.
Het alternatief is dat er op Tweakers een verbod komt om Russische propaganda te delen. Het gevolg is dat het zicht op de beeldvorming in Rusland (nog verder) verminderd.

Ik ben benieuwd wat hier de gedachtes over zijn, ook vanuit het moderatie team.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11:33

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Requiem19 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:16:
[...]

Het alternatief is dat er op Tweakers een verbod komt om Russische propaganda te delen. Het gevolg is dat het zicht op de beeldvorming in Rusland (nog verder) verminderd.

Het probleem met leugens is dat we ze pas kunnen ontkrachten wanneer we ze als feitelijk beschouwen en dat gebeurt elke keer wanneer we met de leugen in aanraking komen. En aangezien de meeste mensen de hele tijd hun herinneringen overschrijven loopt men dus het risico dat men de leugen terugschrijft ipv de waarheid.

Wanneer men van te voren (of achteraf) aangeeft dat iets onwaar helpt een beetje maar voorkomt het niet. Er zal uiteindelijk altijd iemand aanwezig zijn die de leugen als waarheid aanneemt. Ondanks dat de meeste mensen beweren dat ze standvastig zijn is het tegendeel eerder waar en veranderen we veel vaker van mening dan dat we zelf in de gaten hebben.

Ik sluit me dan ook aan bij @nst6ldr op dit punt. Het verspreiden van Russische desinformatie is vooral dat: Het verspreiden van desinformatie. Ook wanneer het besproken wordt. De meeste vellige vorm zou nog waarheid-leugen-waarheid zijn ("De zon is heet, dus niet vochtig zoals X beweert, en dus droog"). Maar zelfs dan krijg je discussies: "De zon is een gas", "vochtigheid is relatief" et cetera).

@Requiem19 Maar laten we de discussie over een iets andere boeg gooien want hier boven gaat het puur en alleen over desinformatie en dat lijkt me hoe dan ook een no-go. Maar wat als de vraag zou zijn: In welke mate kunnen we de officiële verslaggeving van Rusland bespreken?

Persoonlijk denk ik dat het kan als het kort, feitelijk en van een formele Russische nieuwsorganisatie is. Het doel is dan het benoemen verandering in de Russische beleving ipv het discussiëren ervan.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Standaard disclaimer: ik ben geen moderator hier en post op persoonlijke titel.

De russische desinformatie verbannen lijkt me niet handig. Het is er, en het speelt een hele grote rol. Sommige mensen geloven het, sommige media plaatsen vanwege een misplaatst gevoel van "bothsideism" of neutraliteit, dus lijkt me ook dat het besproken moet worden. Belangrijk is om het in de juiste context te plaatsen.

Als rusland in Kramatorsk een pizzeria bombardeert en daarmee wederom een oorlogsmisdaag pleegt, terwijl ze zelf zeggen dat een militair object is geraakt, dan moet dat wmb gezegd kunnen worden. Zolang de juiste context er maar bij aangehaald wordt.

Vergeet ook niet dat er hier vooral mensen reageren die de oorlog volgen. Voor de bezoeker hier die minder vaak langskomt, kan het zomaar zijn dat er gedachten leven die beïnvloedt zijn door russische propaganda, omdat het helaas toch door blijft sijpelen naar de westerse media. Dan kunnen we juist hier een goede dienst bewijzen door aan te tonen wat de feiten zijn, en waar een bepaald narratief vandaan komt.

Daarnaast is een russisch verbond op propaganda niet te handhaven. Ja, het is makkelijk om officiële statements en Tass en dergelijke te verbannen, maar wat te denken van de heimelijke beïnvloedingscampagnes? Denk aan al die "Texanen" die toevallig rond het begin van de oorlog een Twitter-account hebben genomen om hun anti-Westerse mening te verspreiden. Denk ook aan de useful idiots. Die halen hun informatie van russische propaganda, moet je die dan ook verbannen? russische propaganda loopt dus veel dieper, en je komt dan op een gegeven moment ook in een grijs gebied waarbij het lastig is te bepalen wat propaganda is.

Daarom is het wmb beter om gewoon alles te benoemen, en juist te focussen op de context. Dat betekent dus niet zomaar russische statements posten, maar wel deze in de juiste context plaatsen. Of althans een poging hiertoe doen. Daar worden we allemaal beter van, want we lopen allemaal het risico er zo nu en dan toch in te trappen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

RoD schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:04:

Daarom is het wmb beter om gewoon alles te benoemen, en juist te focussen op de context. Dat betekent dus niet zomaar russische statements posten, maar wel deze in de juiste context plaatsen. Of althans een poging hiertoe doen. Daar worden we allemaal beter van, want we lopen allemaal het risico er zo nu en dan toch in te trappen.
Dat is juist precies wat je er mee bereikt, je betoog lijkt zich vooral op de meest oppervlakkige use case van desinformatie te richten. Juist daarom geef ik wat voorbeelden van doelen die met desinformatie komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:18
Requiem19 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:16:
[...]

Hoewel ik het in grote lijnen eens ben met @nst6ldr, zit daar voor mij ook het pijnpunt bij verbieden/onzichtbaar maken.

Waar we, volgens mij, naar zoeken is een manier om een Russische "We hebben het hoofdkwartier van de hullies stukgemaakt! 10000 doden en drie star destroyers naar de filistijnen" uitspraken -indien gewenst- wél te kunnen bespreken, maar heel ver uit de buurt te houden van het onderliggende, feitelijke "Rusland beschiet restaurant. 10 doden" nieuws.

Misschien zou het al helpen wanneer de min of meer vaste posters, waar ik mijzelf ook toe reken, de Russische reacties op nieuws niet meer in het "strijdverloop" topic te donderen, maar, eventueel met referentie/quote naar het normale nieuwsbericht te posten in een ander topic (bijvoorbeeld in Media, experts, beeldvorming: hoe beoordeel je uitspraken?).

Dan vervuilen we de nieuwsfeiten in het strijdverloop topic niet en kunnen we enige ruimte nemen voor discussie over de vraag wat de mogelijke verklaring is voor de "feiten" in dit soort nieuwsberichten.
Hierbij kunnen we ons meer richten op de onderliggende frames in Russische media, zonder bezig te hoeven zijn met de vrij zinloze vraag of er bij zo'n raketaanval nou wel of niet star destroyers zijn vernietigd (Spoiler: Nee).
Denk aan de langzaam bewegende trend van een paar maanden terug, waarbij het "Nazi" frame langzaam werd vervangen door een -al even belachelijk- christelijk/religieus/anti-satanistisch frame.

Geen idee of dit een nuttige oplossing lijkt en voor de moderatoren werkbaar is, maar hiermee zouden we deze discussies een plek geven, terwijl we voorkomen dat de desinformatie zijn deraillerende werk doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-07 12:17
Ligt het aan mij of is het te merken dat de topics een stuk rustiger zijn nu Twitter onbereikbaar is gemaakt voor velen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ossi schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:01:
Ligt het aan mij of is het te merken dat de topics een stuk rustiger zijn nu Twitter onbereikbaar is gemaakt voor velen?
Al mijn nitter feeds zijn kapot idd, en geen behoefte aan een Twitter account.

Beetje jammer, maar wel lekker rustig.

Denk dat er velen zijn die er hetzelfde in staan?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Regelmatig check ik (waarschijnlijk zoals velen onder ons) 's ochtends even het 'ontwikkelingen topic' voor het laatste nieuws. En regelmatig maak ik dan mee dat een topic gepusht is door 1 nietszeggende oneliner. Is het een idee dat mensen die dit posten even nadenken over de toegevoegde waarde?

*knip* we bespreken hier geen individuele posts/gebruikers

Als het topic overdag een beetje begint te leven zal ik echt niet vallen over een grapje tussendoor, maar als een topic 's nachts al uren stil ligt, bedenk dan even of jouw bericht genoeg toevoegt om alle mensen die het topic volgen te laten weten dat er een nieuw bericht is geschreven.

[ Voor 11% gewijzigd door polthemol op 21-07-2023 09:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

In de Explaining Ukraine podcast kwam de Oekrainse journalist Nina Kuryata langs en die merkte terecht op dat de manier waarop de oorlog beschreven wordt helpt de Russische narrative te ondersteunen. Overal, ook de titel van dit subforum heef het over 'De Oorlog in Oekraïne'. Zou iemand de gebeurtenissen van mei 1940 omschrijven als 'De Oorlog in Nederland'?

https://www.google.com/search?q=mei+1940+nederland

Hier is het duidelijk hoe het wordt omschreven, De Duitse Inval In Nederland. Er was een aanvaller en een aangevallene. De strijd speelde zich af op het gebied van de aangevallene maar die is niet verantwoordelijk (buiten een 'had nou maar gedaan wat de aanvaller wou' redenering) voor dat er die strijd is. Door consequent Rusland uit de titels te houden, iets dat alle persbureau's doen, wordt het minder met de oorlog geassocieerd dan zou moeten.

Zou een titel 'Russische Invasie Oekraïne' niet beter de situatie omschrijven?

[ Voor 4% gewijzigd door IJzerlijm op 21-07-2023 09:10 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-07 22:55
IJzerlijm schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:09:
In de Explaining Ukraine podcast kwam de Oekrainse journalist Nina Kuryata langs en die merkte terecht op dat de manier waarop de oorlog beschreven wordt helpt de Russische narrative te ondersteunen. Overal, ook de titel van dit subforum heef het over 'De Oorlog in Oekraïne'. Zou iemand de gebeurtenissen van mei 1940 omschrijven als 'De Oorlog in Nederland'?

https://www.google.com/search?q=mei+1940+nederland

Hier is het duidelijk hoe het wordt omschreven, De Duitse Inval In Nederland. Er was een aanvaller en een aangevallene. De strijd speelde zich af op het gebied van de aangevallene maar die is niet verantwoordelijk (buiten een 'had nou maar gedaan wat de aanvaller wou' redenering) voor dat er die strijd is. Door consequent Rusland uit de titels te houden, iets dat alle persbureau's doen, wordt het minder met de oorlog geassocieerd dan zou moeten.

Zou een titel 'Russische Invasie Oekraïne' niet beter de situatie omschrijven?
https://www.google.com/search?q=februari+2022+oekraine

Deze zoekopdracht geeft hetzelfde soort resultaten; 'De Russische invasie van Oekraïne'.

De Duitse aanval van mei 1940 betreft dat ene weekje van 10-17 mei, onderdeel van de oorlog. Voor ons is de oorlog de periode '40 - '45. In Oekraïne is de oorlog de facto al sinds 2014 bezig, en 2022 'full scale'. Verder lijkt het mij dat er in ieder geval in het westen weinig steun is voor de 'narrative' van de Russen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Divak schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:48:
[...]

Verder lijkt het mij dat er in ieder geval in het westen weinig steun is voor de 'narrative' van de Russen.
Dat valt vies tegen, er wordt nog met regelmaat verslagen vanuit het perspectief van Rusland, dat is ook hier op Tweakers gebeurd:

"Pro-russische gebieden"
Kiev > Kyiv

Decennia aan apppeasement is niet van de een op de andere dag afgeleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb maar weer een lading reports gedaan, moderatie blijft zich presenteren op een manier die niet consistent is met GoT policies. Meerdere uitvragen daarover leveren geen antwoord op.

Dus dan nogmaals maar eens publiek: waarom worden hier moderatiemethodes toegepast die in ieder geval in mijn tijd als admin als risico werden bestempeld? Je kan niet zomaar inhoud gaan aanpassen, de enige optie is volledig verwijderen en daarmee sturen.

Gezien eerdere opmerkingen over de werkwijze gewoon verwijderd zijn - in een feedbacktopic nota bene - zijn screenshots gemaakt en wordt het geheel geëscaleerd als posts weer verdwijnen en er toch weer op onverantwoordlijke wijze wordt gemodereerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
deze discussie is al diverse malen gevoerd met je hier, maar je blijft doorgaan tot je je zin krijgt lijkt het. Ik stel voor dat je contact opneemt met @Orion84. Nogmaals dezelfde dans hier gaan uitvoeren heeft geen enkel nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* @polthemol zal een DM naar @Orion84 hebben bedoeld

[ Voor 127% gewijzigd door teacup op 29-07-2023 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@teacup Lukt het nog een beetje met het managen van het forum?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
D_Jeff schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:08:
@teacup Lukt het nog een beetje met het managen van het forum?
Sind ik de timing van de maandwissel flexibel heb wel. Vergeet het topic niet wat we samen hebben aangemaakt :) . Economische aspecten van Oekraïne horen daar heel erg in thuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

@teacup

Ik zie dat bij diverse berichten stukken tekst worden weggeknipt, en worden vervangen door blauwe tekst door de moderator. In deze blauwe opmerking wordt ingegaan op het gedeelte wat weggeknipt is, waardoor het geheel een onleesbare brij wordt voor iemand die de originele tekst niet heeft gelezen. Ook heb ik er zelf niet veel aan als feedback, want ik houd niet bij wanneer ik wat precies heb gepost. Kan dit niet anders? Bijvoorbeeld alleen hele extreme teksten letterlijk weg knippen en de rest aanvullen met een opmerking in het blauw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Fanta schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:50:
@teacup

Ik zie dat bij diverse berichten stukken tekst worden weggeknipt, en worden vervangen door blauwe tekst door de moderator. In deze blauwe opmerking wordt ingegaan op het gedeelte wat weggeknipt is, waardoor het geheel een onleesbare brij wordt voor iemand die de originele tekst niet heeft gelezen. Ook heb ik er zelf niet veel aan als feedback, want ik houd niet bij wanneer ik wat precies heb gepost. Kan dit niet anders? Bijvoorbeeld alleen hele extreme teksten letterlijk weg knippen en de rest aanvullen met een opmerking in het blauw?
Hoi Skalaar, ik snap dat je dit zo ervaart. Waar het kan kies ik wel de stijl van de aanvullende opmerking. Over aanvullen versus verwijderen is trouwens binnen het moderatieteam wel een discussie die misschien nog een vervolg moet hebben. Op het moment dat statements weer door anderen opgepakt kunnen worden terwijl de moderatie wil juist dat de discussie eindigt dan wordt sowieso verwijderd.

Terugkomend op je post kan ik je de originele versie DMmen. Als je dat prettig vind geef het mij even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

teacup schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:18:
[...]

Hoi Skalaar, ik snap dat je dit zo ervaart. Waar het kan kies ik wel de stijl van de aanvullende opmerking. Over aanvullen versus verwijderen is trouwens binnen het moderatieteam wel een discussie die misschien nog een vervolg moet hebben. Op het moment dat statements weer door anderen opgepakt kunnen worden terwijl de moderatie wil juist dat de discussie eindigt dan wordt sowieso verwijderd.

Terugkomend op je post kan ik je de originele versie DMmen. Als je dat prettig vind geef het mij even aan.
Bedankt voor de uitleg.

Als het niet teveel moeite is zou ik van dit bericht het origineel nog wel willen ontvangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Fanta schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:22:
[...]

Bedankt voor de uitleg.

Als het niet teveel moeite is zou ik van dit bericht het origineel nog wel willen ontvangen.
Geef mij even tijd, moet weer werken. Vanmiddag stuur ik hem naar je toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik post niet meer actief in de UA fora (maar lees wel mee) omdat ik niet de ruimte ervaarde om kritisch te zijn richting UA. Ik zie de laatste tijd weer een enkeling die zich ook kritisch opstelt en vervolgens gelijk van alle kanten persoonlijk aangevallen wordt of zekfs beticht wordt van ‘Russisch narratief’.

Ik vind het spijtig om te zien dat GoT er nog steeds niet in slaagt om ruimte te bieden voor meerdere gezichtspunten, diversiteit en inclusiviteit, waar de discussie over de inhoud gaat in plaats van vermeende motieven van iedereen.

Ik hoop dat de moderatie hier meer bewustzijn over krijgt en kritisch nadenkt over de sfeer en cultuur die er nog steeds is in een verder ontzettend interessante en waardevolle bron over deze oorlog.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Requiem19 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:15:
Ik post niet meer actief in de UA fora (maar lees wel mee) omdat ik niet de ruimte ervaarde om kritisch te zijn richting UA. Ik zie de laatste tijd weer een enkeling die zich ook kritisch opstelt en vervolgens gelijk van alle kanten persoonlijk aangevallen wordt of zekfs beticht wordt van ‘Russisch narratief’.

Ik vind het spijtig om te zien dat GoT er nog steeds niet in slaagt om ruimte te bieden voor meerdere gezichtspunten, diversiteit en inclusiviteit, waar de discussie over de inhoud gaat in plaats van vermeende motieven van iedereen.

Ik hoop dat de moderatie hier meer bewustzijn over krijgt en kritisch nadenkt over de sfeer en cultuur die er nog steeds is in een verder ontzettend interessante en waardevolle bron over deze oorlog.
Als je posts ziet waarvan je denkt dat ze niet voldoen aan onze forum en topic regels dan zien we graag een topic report. Dat is de primaire manier om ons te verwittigen van post die niet door de beugel kunnen of anderszins aandacht behoeven. De mods lezen niet alle topics, maar naar een topic report wordt altijd gekeken als een mod bezig is met moderatie taken.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Als dit gaat over de post die ik vermoed dan vind ik dit echt irrelevant. Vaker wel dan niet zijn het posts gemaakt door mensen die het topic überhaubt niet volgen noch inlezen en even 'wijsheid' komen droppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing

Het probleem is niet het tegengeluid zelf, het probleem is dat het vaak een tegengeluid is wat slecht onderbouwd is. Daarbij staan er ook vaak stellingen in die helemaal niet kloppen ('er wordt al jaren geroepen dat rusland zijn tanks op zijn') of de boel uit zijn verband halen (b.v. oorlogsmisdaden van Oekraine vergelijken met wat rusland doet). Dan is jet zinloos om in te gaan op de inhoud omdat de inhoud gewoon niet klopt (en daar wordt je dan dus inderdaad op gewezen)

Maar als jij met een goed onderbouwd verhaal komt dat negatief is voor Oekraine zal daar gewoon serieus op ingegaan worden (en dat is ook vaker gebeurd).

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
RT als bron mag niet, dat staat als een paal boven water.

Hoe zit het met de RU Twitteraars en RU Telegrammers? Mag dat wel of niet? Zijn dit gewenste bronnen? Moet je dan duidelijk vermelden dat het RU bron betreft?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Jerie schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:19:
RT als bron mag niet, dat staat als een paal boven water.

Hoe zit het met de RU Twitteraars en RU Telegrammers? Mag dat wel of niet? Zijn dit gewenste bronnen? Moet je dan duidelijk vermelden dat het RU bron betreft?
Hier ben ik dus ook ondertussen erg benieuwd na wat betreft het toelaten van RU bronnen. Ik voel dat de generale consensus is dat het niet gewenst is.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:20
Yakolev schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:30:
[...]

Hier ben ik dus ook ondertussen erg benieuwd na wat betreft het toelaten van RU bronnen. Ik voel dat de generale consensus is dat het niet gewenst is.
Ik ben het eens dat Kremlin roeptoeter Russia Today moet worden geweerd.

Wat betreft andere Russische bronnen als die op Telegram en Twitter/X, die worden heel vaak aangehaald. Het beeld wat ik hierbij heb is dat als de Russische bron iets in hun nadeel bespreekt, ze meestal wel correct zijn. Soms ook goudeerlijk en dan verdwijnen ze ergens. Als ze voor zichzelf positief nieuws hebben moet je op gaan letten of het wel een correcte weergave is.

Daar komt bij dat het voor de leek niet duidelijk is of een Telegram bericht geschreven is door iemand aan de kant van de bezetters, of aan de kant van de bevrijders.

Dus in algemene zin : officiële newsoutlets die op de hand van het Kremlin zijn weren. De Telegram/Twitter gebruiker gewoon toestaan maar diens bericht wel even fact-checken als het te optimistisch is.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Het ligt aan de context.
Als je het gaat aandragen als bewijs voor een stellingname zonder verdere onderbouwing, tja dan zou je niet al te verbaast moeten opkijken als we je vragen om beter op je bronnengebruik te letten. Immers draag je niet veel bij aan een discussie, als je een verdraaid of vervalst propagandastandpunt komt uitdragen.

Maar als je iets in context plaatst of verder kan onderbouwen, dan is er weinig mis mee. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Een Russische bron (~Twitter bron) zonder andere ondersteunende info staat voor mij gelijk aan geen bron. Hiermee wil ik zeggen dat we kritisch moeten zijn op informatie van Russische zijde. Een Russische bron zonder verdere info is geen reden om een post te plaatsen.

Zoals ik het gebruik van zo'n bron zie:
Een signaal van een Russische blogger kan een trigger zijn dat er iets speelt. Hierop kan verder onderzoek worden gedaan om te zien wat westerse bronnen van deze gebeurtenis maken. Met deze context kan je dan een post maken met A zegt zus en B zegt zo.

Of die Russische bron voordelige of nadelige info over Rusland verspreid zou ik niet als vuistregel gebruiken. Nadelige info kan tot doel hebben ons zand in de ogen te strooien. Laten we niet naïef zijn, in deze oorlog is Rusland onze vijand. We zijn niet neutraal, en we staan niet langs de zijlijn. Ook hebben we die vijand als heel manipulatief leren kennen.

Uitgangspunt moet daarom zijn dat informatie vanuit Rusland moet worden gewantrouwd. Vanuit dit vertrekpunt kan dan nog worden gekeken of het ons iets vertelt, en wat dan precies. Door afwezigheid van informatie vanuit Oekraïne zal dan al te vaak de conclusie zijn dat we niets met een geïsoleerde melding van een Russische blogger kunnen. Hoe zinnig en relevant die misschien later, terugkijkend op alles, ook kan zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Met een disclaimer en uitleg waarom je eventueel een Russische bron post gebruikt zou in mijn meer dan genoeg moeten zijn. Je zou denken dat we op Tweakers genoeg intellectuele vermogen hebben om propaganda te onderscheiden van relevante informatie. Russische bronnen zullen vaak niet te verifiëren zijn door Westerse of pro-Oekraïense bronnen (en andersom) want zo zit de informatieoorlog op het moment in elkaar, en komt het wel, dan is het vaak dagen later.

Ik kan zo niet in discussie gaan, want andersom mag je alles claimen en speculeren. Een vb: Een random boot krijgt een raket / artillerie schot op hun dak omdat er vermeend een luisterstation erin zit terwijl op geen enkele manier het filmpje indiceert dat het ook daadwerkelijk zo is. Ik vraag mij dus oprecht hoe dat anders is van een filmpje waarbij er misschien wel/niet nog een HIMARS wordt geraakt. ''Het blijkt vaak achteraf te kloppen'' is dan het commentaar, is dat waarom het cijfer van neergeschoten vliegtuigen/helicopters van ''betrouwbare'' Oekraïense bronnen meer dan 3 keer zo hoog (347 vs 98 vliegtuigen / 325 vs 103 Helicopters) zijn als wat op Oryx staat bijvoorbeeld? Ik zou zelfs bijna durven te beweren dat ze dichter bij de cijfers van het Russische ministerie van Defensie zitten dan bij de werkelijkheid.

Als ik dus moeten wachten op verificatie, dan ben ik denk ik uitgespeeld in de topics hier. Wel jammer, want ik heb me wel erg goed vermaakt hier de laatste maand.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste