dawg schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:28:
offtopic:
Wéér een topic?! Het lijkt wel een fetisj, al die topics over deelonderwerpen, excuus. Waarom kan beïnvloeding niet gewoon in de topics die er al zijn? We hebben topics over de Europese Unie, de VS, Nederland, Duitsland, Rusland, Big Tech, Desinformatie, Brongebruik, en dan ben ik vast nog een aantal vergeten. Nu ontstaat er zoveel overlap dat er geen overzicht meer is, alles staat in afzonderlijke topics.
Ik heb je post verplaatst vanuit
Bescherming EU democratie tegen politieke beïnvloeding omdat dit meer een meta discussie is.
De startpost van dat topic beantwoordt je vraag eigenlijk zelf al, wat platgeslagen, ik betrek hem wel even op dit specifieke topic alleen:
Politieke beïnvloeding is best een lastig begrip. Desondanks vinden we het nodig om het begrip los te trekken van de bestaande politieke topics. In de politieke topics moet het gaan over hoe de verschillende politieke stromingen zich tot elkaar verhouden (conservatisme, liberalisme, sociaaldemocratie, confessioneel, populistisch). In politieke topics gaat het over welke visie de stromingen loslaten op hoe onze samenleving moet worden bestuurd.
Een democratische samenleving is geen vanzelfsprekendheid. Ze heeft onderhoud en betrokkenheid nodig van haar bevolking en haar overheid. Een democratie is ook kwetsbaar. Die kwetsbaarheid is in dit internettijdperk alleen maar toegenomen. Totalitaire actoren (staten en individuen) maken goed gebruik van de mogelijkheden die internet hiervoor biedt.
Om apart focus te zetten op de kwetsbaarheid van onze democratie als stelsel behandelen we in dit topic de volgende kwesties:
- Benoemen, aanwijzen en registreren politieke beïnvloeding van EU en haar lidstaten
- Verkennen hoe democratieën kwetsbaar zijn voor beïnvloeding.
- Tenslotte, misschien wel het belangrijkst, hoe zijn democratieën te beschermen tegen krachten die hen trachten te ondermijnen.
Met de internationale politieke conventies in het achterhoofd is wel iets te zeggen over hoe we politieke beïnvloeding kunnen herkennen. Wordt invloed uitgeoefend op een natiestaat en haar bevolking, en dit gebeurt niet via de gangbare nationale en internationale politieke infrastructuur, dan kunnen we dit politieke beïnvloeding noemen.
Dit aparte topic is er om onszelf te trainen in het herkennen van politieke beïnvloeding. Dat maakt ons weerbaar. En ja, de scheiding leggen is lastig, juist omdat politieke beïnvloeding zo geraffineerd is. Daarvoor is bewustwording nodig. Om die reden zetten we een knip tussen de politiek inhoudelijke discussies zelf en de beïnvloeding van die discussies.
Over die beïnvloeding gaan we onszelf nog wel het nodige leren. die startpost was een aftrap. Hopelijk helpt het ons beter te begrijpen waarom we op een bepaald moment in de tijd over onderwerp X praten. Wie begon erover? En waarom? Wat was de aanleiding? Waarom gaat het daarover, en niet juist over iets anders waar iedereen met de rug naartoe staat. Een stapje naar achteren zetten tijdens de politieke discussies en inzien dat ook wij in onze discussies beïnvloedbaar zijn, dan zijn we al halfweg.
En onszelf natuurlijk betrekken in politiek, als Statler and Waldorf van de muppetshow commentaar geven vanaf de zijlijn is veilig, maar bereikt weinig. Dit laatste zeg ik vooral tegen mijzelf. Ben niet zo politiek geëngageerd moet ik toegeven.