Gisteren en vandaag hebben m'n vriendin het best veel gehad, om op een manier Oekraïne te helpen. Naast het feit dat we laatst een paar boodschappentassen met eten/drinken/medicijnen hadden gedoneerd bij een stichting voelde dat voor ons toch niet voldoende.
Zodoende zijn we nu aan het oriënteren om eventueel 1á2 vluchtelingen uit Oekraïne in huis te nemen.
Gelukkig is er een
organisatie die dat voor ons kan regelen, want zomaar iemand aan de Poolse grens ophalen doen wij niet, en ik snap ook dat men ook niet even bij een wildvreemde in de auto stapt.
Vooralsnog vinden wij het best een grote en spannende stap om zomaar iemand in huis te nemen, dus we gaan ons de komende dagen eerst goed oriënteren. En gelukkig is er volgende week donderdag (helaas niet eerder) een
voorlichtingsavond (helaas ook niet in de buurt...). Hiermee kunnen wij kennismaken met een paar mensen die bij Takecarebnb werken, alsmede met een gastgezin + gast.
Voor die tijd moeten we nog wat dingen in huis aanpassen/inrichten, en wat zaken voor onszelf op orde maken:
1. Hoe gaan we het doen met de financiën
2. Hoe gaat het met de huisdieren (2 katten, 2 honden)
3. We hopen dit jaar september te kunnen trouwen, en dit geeft m'n vriendin helaas af en toe wat stress, naast d'r werk (in het ziekenhuis) heeft ze ook wat stress/vermoeidheid opgelopen. Dus levert een gast in huis niet nog meer stress op?...
4. Sinds een paar weken gebruiken we onze airco's om de woonkamer en slaapkamer op te warmen, waardoor de logeerkamers (zitten niet bij onze slaapkamer in de buurt) erg koud zijn rond deze tijd.
5. Vast nog wel meer...
Uiteindelijk zijn er genoeg beren op de weg (voor onszelf), maar uiteindelijk valt het in het niets bij wat men daar moet doormaken. Financiën (niet dat wij krap zitten, maar sparen voor een bruiloft...) lijkt mij geen probleem, dan doen we het de komende maanden wat rustiger aan. Ruimte in huis icm huisdieren, is voor ons wel een dingetje en zullen bij de intake dan ook aangeven dat men wel met honden/katten moet kunnen omgaan. Verwarming op de logeerkamers, we hebben eventueel nog 2 heaters (niet ideaal, maar goed).
Het enige wat wel een belangrijk punt is, is onze eigen gemoedsrust/stress. Het zou knullig zijn dat als we dadelijk iemand in huis hebben, dat door alle zaken bij elkaar wij met teveel stress komen te zitten.
Binnenkort heb ik ook een gesprek met een oud-collega die al tientallen jaren mensen onderdak biedt. Dat zijn dan voornamelijk mensen die in een moeilijke situatie zitten, maar dat zijn tot nu toe alleen nog maar mensen uit NL geweest, dus dat is wel een groot verschil. Maar hij kan ons wel goed informeren hoe het is om met een gast in huis te wonen.
Het scheelt dat we soort van ervaring hebben met iemand tijdelijk bij ons inwonen:
- 7 maanden lang heeft m'n broer bij ons gewoond, toen we net een paar maanden samenwoonde. Dat gaf in het begin wel wat strubbelingen, maar na het duidelijk maken van regels ging alles een stuk beter.
- En 3 jaar geleden heeft een goeie vriendin van m'n vriendin voor 2 maanden bij ons gewoond, en dat ging verder zonder problemen.
Zodra wij vorderingen maken omtrent dit traject zal ik jullie informeren. Let wel, er is ook nog steeds een kans dat we dit traject niet door gaan zetten, en dat zal waarschijnlijk maar logisch (vind ik dan) komen door punt 3 (van hierboven).