Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:56

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Mede-auteurs:
  • defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:02

defiant

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:00

tweakduke

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Aanleiding
In de topics over de oorlog in Oekraïne kwam naar voren dat veel mensen graag willen helpen en iets willen doen, maar dat het soms zoeken is naar wat wel helpt en wat niet. Daarvoor hebben we dit topic in het leven geroepen.
Organisaties met hulpinitiatieven
Aanvullingen? Graag DM.
Doel van dit topic
Overleg over wat zinvol is, en wat niet. Tips delen over hoe je kan helpen.

Helaas zijn er ook dingen die we niet kunnen/willen faciliteren:
  • Inzamelingen van geld. Hierboven zie je een lijst met betrouwbare organisaties waaraan je kan doneren, maar we kunnen geen andere inzamelingen faciliteren
  • Gecoördineerde acties. Samen afspreken te carpoolen naar de Poolse grens is prima, maar gecoördineerde acties voor het inzamelen van spullen, het huisvesten van vluchtelingen of andere activiteiten, graag via bestaande initiatieven. Via Tweakers faciliteren we dit niet vanwege de verantwoordelijkheden. Linkjes naar initiatieven die je elders host, zijn wel toegestaan.
Modbreak:Heb je tips of aanvullingen, DM dan even een van de topicstarters.

[ Voor 27% gewijzigd door ZieMaar! op 18-10-2024 14:28 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:20

Pierre

Van nature lui!

Ben wel benieuwd hoeveel geld er opgehaald wordt bij Giro 555 met liefde heb ik €250 gestort.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:54
Heb gisteren ook gestort van de privérekening.

Er stond bij het storten dat je ook zakelijk kon storten. Weten jullie of je dan een factuur krijgt die je kan boeken?

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Pierre schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:31:
Ben wel benieuwd hoeveel geld er opgehaald wordt bij Giro 555 met liefde heb ik €250 gestort.
Hier ook net een iDEAL betaling gedaan. Ik luisterde vandaag al naar Radio 555, fijn om te horen hoeveel mensen hier mee bezig zijn :) :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
Je kunt je airmiles doneren via de Albert Heijn app, of je levert het statiegeldbonnetje in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:55
Als het niet lukt via iDeal, gewoon overboeken kan ook.

Tis lekker druk! Wij hebben ook een flink bedrag overgemaakt en het bedrijf waar ik voor werk verdubbelt alles wat medewerkers overmaken.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-04 12:30
Weet iemand toevallig of ze het geld op dit moment ook meteen kunnen uitgeven?
Ik weet me uit het verleden nog situaties te herinneren waar het geld heel lang op de rekening bleef staan omdat ze er niet direct iets mee konden doen.
Als ze nu genoeg buffer hebbben houd ik het liever nog even achter de hand om misschien opvang adressen te steunen die dan dat geld kunnen gebruiken om eten en andere goederen kunnen kopen.

Daarnaast ben ik nog aan het zoeken of er ergens mensen nodig zijn om te helpen. Of in NL of in een van de gens landen. Ik begreep dat Chauffeurs niet meer nodig waren en zelfs problemen bij de grenzen veroorzaken omdat er te veel zijn en de wegen daar door verder dichtslippen.

Maar wellicht moeten er wel ergens tenten gebouwd worden? Of hebben die omringende landen zelf al genoeg vrijwilligers om daar te helpen? Ik vind het lastig om daar veel info over te vinden. Je hoort wisselende dingen. En ik heb zelf niet de juiste connecties.

Ik zit nu al wel in de appgroep van NijmegenforUkraine als ze daar hulp nodig hebben wordt het gepost (dit weekend is daar een inzamelings actie geweest en ze zijn nu aan het kijken naar de volgende stap)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:27
Hier wat geld direct overgemaakt naar iemand die dieren helpt in Kharkiv, althans, via Paypal naar der broer die het doorzet. Geen gigantisch bedrag, maar (als het echt is) kan het wel direct gebruikt worden.
Rechtstreeks naar Oekraïne is vaak lastig en ik weet niet ook niet of ze daar nog toegang hebben tot banken in steden als Kharkiv.

Ken er verder een paar die daar alles achter hebben moeten laten, die hoeven maar te zeggen wat ze nodig hebben, incl evt vervoer deze kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:57:
Hier wat geld direct overgemaakt naar iemand die dieren helpt in Kharkiv, althans, via Paypal naar der broer die het doorzet. Geen gigantisch bedrag, maar (als het echt is) kan het wel direct gebruikt worden.
Rechtstreeks naar Oekraïne is vaak lastig en ik weet niet ook niet of ze daar nog toegang hebben tot banken in steden als Kharkiv.

Ken er verder een paar die daar alles achter hebben moeten laten, die hoeven maar te zeggen wat ze nodig hebben, incl evt vervoer deze kant op.
In steden die zwaar getroffen zijn is het denk ik heel lastig om nog iets van contant te krijgen en daarnaast lastig om er vervolgens iets van te kopen. Ik weet het niet zeker maar gok dat ze daar wel afhankelijk zijn van de hulp organisaties.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:00

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Luchtbakker schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:50:
Ik doneer niet. Niet omdat k ik Oekraïne niet wil helpen, maar omdat ik zeker weet dat bij giro 555 een heel peloton aan managers zit die er graag een graantje uit pikken, en er vervolgens maar een klein deel daadwerkelijk bij het volk terecht komt.

Ik denk dat deze actie veel effectiever is: https://www.rtlnieuws.nl/...lijven-airbnb-ik-wil-iets
Direct doneren zal zeker ook doeltreffend zijn, maar stellen dat je zeker weet dat maar een klein deel van Giro 555 bij het volk terecht komt is meer een onderbuikgevoel dan op feiten gebaseerd.
Als je bijvoorbeeld in het jaarverslag van Cordaid kijkt geven zij 93% van hun inkomsten aan hulp uit. Nu zullen er ook wat organisatie tussen zitten waar dit percentage lager is, maar veruit het grootste deel zal naar hulp gaan.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Je kan ook direct geld overmaken naar de nationale bank van Oekraïne: https://bank.gov.ua/en/ne...koshtiv-na-potrebi-armiyi
For EUR remittances:

BENEFICIARY: National Bank of Ukraine
BENEFICIARY BIC: NBUAUAUXXXX
IBAN DE05504000005040040066
PURPOSE OF PAYMENT: for crediting account 47330992708
BENEFICIARY BANK NAME: DEUTSCHE BUNDESBANK, Frankfurt
BENEFICIARY BANK BIC: MARKDEFF
BENEFICIARY BANK ADDRESS: Wilhelm-Epstein-Strasse 14, 60431 Frankfurt Am Main, Germany

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Zojuist heb ik hier een donatie á 3 dagen salaris gedoneerd aan 555, ik zie dit als het equivalent van een weekendje de handen uit de mouwen steken. Mocht er wat achter de strijkstok achterblijven dan is dat maar zo; met het overgrote deel dat wel op de bestemming aankomt zal men ongetwijfeld iets geholpen zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
g0tanks schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:05:
Je kan ook direct geld overmaken naar de nationale bank van Oekraïne: https://bank.gov.ua/en/ne...koshtiv-na-potrebi-armiyi

[...]
Dit is ook wat wij hebben gedaan. Dan is het meteen op de plek waar het nodig is.

Schoonouders zijn hier aangekomen in Duitsland, met nog wat vluchtelingen. Schoonouders blijven bij schoonzus, de rest wordt in hetzelfde dorp opgevangen. Eerst hadden we geen idee waar we al die mensen moesten plaatsen, maar er kwam zo'n enorme stroom aan hulp op gang vanuit de buurt dat we ze makkelijk kwijt kunnen. Mooi om te zien.

Morgen weer naar huis en dan kijken of we bij ons in de buurt ook wat op gang kunnen brengen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:34
Gisteren en vandaag hebben m'n vriendin het best veel gehad, om op een manier Oekraïne te helpen. Naast het feit dat we laatst een paar boodschappentassen met eten/drinken/medicijnen hadden gedoneerd bij een stichting voelde dat voor ons toch niet voldoende.
Zodoende zijn we nu aan het oriënteren om eventueel 1á2 vluchtelingen uit Oekraïne in huis te nemen.
Gelukkig is er een organisatie die dat voor ons kan regelen, want zomaar iemand aan de Poolse grens ophalen doen wij niet, en ik snap ook dat men ook niet even bij een wildvreemde in de auto stapt.
Vooralsnog vinden wij het best een grote en spannende stap om zomaar iemand in huis te nemen, dus we gaan ons de komende dagen eerst goed oriënteren. En gelukkig is er volgende week donderdag (helaas niet eerder) een voorlichtingsavond (helaas ook niet in de buurt...). Hiermee kunnen wij kennismaken met een paar mensen die bij Takecarebnb werken, alsmede met een gastgezin + gast.
Voor die tijd moeten we nog wat dingen in huis aanpassen/inrichten, en wat zaken voor onszelf op orde maken:
1. Hoe gaan we het doen met de financiën
2. Hoe gaat het met de huisdieren (2 katten, 2 honden)
3. We hopen dit jaar september te kunnen trouwen, en dit geeft m'n vriendin helaas af en toe wat stress, naast d'r werk (in het ziekenhuis) heeft ze ook wat stress/vermoeidheid opgelopen. Dus levert een gast in huis niet nog meer stress op?...
4. Sinds een paar weken gebruiken we onze airco's om de woonkamer en slaapkamer op te warmen, waardoor de logeerkamers (zitten niet bij onze slaapkamer in de buurt) erg koud zijn rond deze tijd.
5. Vast nog wel meer...

Uiteindelijk zijn er genoeg beren op de weg (voor onszelf), maar uiteindelijk valt het in het niets bij wat men daar moet doormaken. Financiën (niet dat wij krap zitten, maar sparen voor een bruiloft...) lijkt mij geen probleem, dan doen we het de komende maanden wat rustiger aan. Ruimte in huis icm huisdieren, is voor ons wel een dingetje en zullen bij de intake dan ook aangeven dat men wel met honden/katten moet kunnen omgaan. Verwarming op de logeerkamers, we hebben eventueel nog 2 heaters (niet ideaal, maar goed).
Het enige wat wel een belangrijk punt is, is onze eigen gemoedsrust/stress. Het zou knullig zijn dat als we dadelijk iemand in huis hebben, dat door alle zaken bij elkaar wij met teveel stress komen te zitten.

Binnenkort heb ik ook een gesprek met een oud-collega die al tientallen jaren mensen onderdak biedt. Dat zijn dan voornamelijk mensen die in een moeilijke situatie zitten, maar dat zijn tot nu toe alleen nog maar mensen uit NL geweest, dus dat is wel een groot verschil. Maar hij kan ons wel goed informeren hoe het is om met een gast in huis te wonen.
Het scheelt dat we soort van ervaring hebben met iemand tijdelijk bij ons inwonen:
- 7 maanden lang heeft m'n broer bij ons gewoond, toen we net een paar maanden samenwoonde. Dat gaf in het begin wel wat strubbelingen, maar na het duidelijk maken van regels ging alles een stuk beter.
- En 3 jaar geleden heeft een goeie vriendin van m'n vriendin voor 2 maanden bij ons gewoond, en dat ging verder zonder problemen.

Zodra wij vorderingen maken omtrent dit traject zal ik jullie informeren. Let wel, er is ook nog steeds een kans dat we dit traject niet door gaan zetten, en dat zal waarschijnlijk maar logisch (vind ik dan) komen door punt 3 (van hierboven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Remy!!!! schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:44:
Gisteren en vandaag hebben m'n vriendin het best veel gehad, om op een manier Oekraïne te helpen. Naast het feit dat we laatst een paar boodschappentassen met eten/drinken/medicijnen hadden gedoneerd bij een stichting voelde dat voor ons toch niet voldoende.
Zodoende zijn we nu aan het oriënteren om eventueel 1á2 vluchtelingen uit Oekraïne in huis te nemen.
Gelukkig is er een organisatie die dat voor ons kan regelen, want zomaar iemand aan de Poolse grens ophalen doen wij niet, en ik snap ook dat men ook niet even bij een wildvreemde in de auto stapt.
Vooralsnog vinden wij het best een grote en spannende stap om zomaar iemand in huis te nemen, dus we gaan ons de komende dagen eerst goed oriënteren. En gelukkig is er volgende week donderdag (helaas niet eerder) een voorlichtingsavond (helaas ook niet in de buurt...). Hiermee kunnen wij kennismaken met een paar mensen die bij Takecarebnb werken, alsmede met een gastgezin + gast.
Voor die tijd moeten we nog wat dingen in huis aanpassen/inrichten, en wat zaken voor onszelf op orde maken:
1. Hoe gaan we het doen met de financiën
2. Hoe gaat het met de huisdieren (2 katten, 2 honden)
3. We hopen dit jaar september te kunnen trouwen, en dit geeft m'n vriendin helaas af en toe wat stress, naast d'r werk (in het ziekenhuis) heeft ze ook wat stress/vermoeidheid opgelopen. Dus levert een gast in huis niet nog meer stress op?...
4. Sinds een paar weken gebruiken we onze airco's om de woonkamer en slaapkamer op te warmen, waardoor de logeerkamers (zitten niet bij onze slaapkamer in de buurt) erg koud zijn rond deze tijd.
5. Vast nog wel meer...

Uiteindelijk zijn er genoeg beren op de weg (voor onszelf), maar uiteindelijk valt het in het niets bij wat men daar moet doormaken. Financiën (niet dat wij krap zitten, maar sparen voor een bruiloft...) lijkt mij geen probleem, dan doen we het de komende maanden wat rustiger aan. Ruimte in huis icm huisdieren, is voor ons wel een dingetje en zullen bij de intake dan ook aangeven dat men wel met honden/katten moet kunnen omgaan. Verwarming op de logeerkamers, we hebben eventueel nog 2 heaters (niet ideaal, maar goed).
Het enige wat wel een belangrijk punt is, is onze eigen gemoedsrust/stress. Het zou knullig zijn dat als we dadelijk iemand in huis hebben, dat door alle zaken bij elkaar wij met teveel stress komen te zitten.

Binnenkort heb ik ook een gesprek met een oud-collega die al tientallen jaren mensen onderdak biedt. Dat zijn dan voornamelijk mensen die in een moeilijke situatie zitten, maar dat zijn tot nu toe alleen nog maar mensen uit NL geweest, dus dat is wel een groot verschil. Maar hij kan ons wel goed informeren hoe het is om met een gast in huis te wonen.
Het scheelt dat we soort van ervaring hebben met iemand tijdelijk bij ons inwonen:
- 7 maanden lang heeft m'n broer bij ons gewoond, toen we net een paar maanden samenwoonde. Dat gaf in het begin wel wat strubbelingen, maar na het duidelijk maken van regels ging alles een stuk beter.
- En 3 jaar geleden heeft een goeie vriendin van m'n vriendin voor 2 maanden bij ons gewoond, en dat ging verder zonder problemen.

Zodra wij vorderingen maken omtrent dit traject zal ik jullie informeren. Let wel, er is ook nog steeds een kans dat we dit traject niet door gaan zetten, en dat zal waarschijnlijk maar logisch (vind ik dan) komen door punt 3 (van hierboven).
Dat heb ik dus ook. Ik overweeg het ook maar ik woon hier alleen.
Heb nog wel een extra slaap kamer maar die is nog niet helemaal af staat nog geen bed en is eigenlijk te klein voor 2 personen moet je met een stapel bed gaan werken.
Dus dan zou ik eigenlijk zelf in die kamer moeten gaan slapen en mijn eigen bed aan die mensen geven.

Maar wat nu als ik dan even uit huis wil dat is toch even een gek idee je kent die verder niet en die zitten dan alleen in jou woning. Dat doe ik nu ook al niet met vrienden omdat ik dat geen prettig idee vind. Maar met onbekenden is die stap nog wat groter.

Aan de andere kant moet je eigenlijk vertrouwen in de goedheid van mensen en dat er niets gebeurd mar vind het toch wel een raar idee. En die mensen hebben verder niets meer.

Moet dan ook even gaan kijken waar ik ga werken want ik heb mijn kantoor in de woonkamer.
Andere optie is zelf helemaal in de woonkamer gaan leven en die mensen de beide slaapkamers geven. Zodat ze een ruimte hebben om te slapen en een om te zitten met iets van een TVtje / laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Astennu schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:29:
[...]

Dat heb ik dus ook. Ik overweeg het ook maar ik woon hier alleen.
Heb nog wel een extra slaap kamer maar die is nog niet helemaal af staat nog geen bed en is eigenlijk te klein voor 2 personen moet je met een stapel bed gaan werken.
Dus dan zou ik eigenlijk zelf in die kamer moeten gaan slapen en mijn eigen bed aan die mensen geven.

Maar wat nu als ik dan even uit huis wil dat is toch even een gek idee je kent die verder niet en die zitten dan alleen in jou woning. Dat doe ik nu ook al niet met vrienden omdat ik dat geen prettig idee vind. Maar met onbekenden is die stap nog wat groter.

Aan de andere kant moet je eigenlijk vertrouwen in de goedheid van mensen en dat er niets gebeurd mar vind het toch wel een raar idee. En die mensen hebben verder niets meer.

Moet dan ook even gaan kijken waar ik ga werken want ik heb mijn kantoor in de woonkamer.
Andere optie is zelf helemaal in de woonkamer gaan leven en die mensen de beide slaapkamers geven. Zodat ze een ruimte hebben om te slapen en een om te zitten met iets van een TVtje / laptop.
Klopt dat stukje vertrouwen is voor ons ook wel een dingetje, maar ik denk/vermoed dat m'n oud-collega ons daar wel bij kan helpen. En wat doe je met sleutels e.d.? Geef je die direct, of na 1 week/maand?
Onze logeerkamers zijn zeker ook niet groot, maar voldoende voor een 2persoonsbed en nog wat ruimte eromheen.
En waar je ook aan 'moet' denken wat als de situatie andersom was, en jij komt als gast in zo'n gezin terecht, wat zou jij ervan vinden als zij hun hele huis op de kop zetten alleen voor jou? Ik zou mij daar enorm ongemakkelijk bij voelen. Daarom zullen wij qua slaapkamer indeling e.d. ook niets wijzigen.
De komende tijd werk ik nog thuis, maar dat zal de komende maanden ook minder worden, maar goed het zij zo. Ik heb binnenkort een gesprek met m'n manager, en zal dit traject ook even bij hem aankaarten, en dat het misschien wat invloed heeft op m'n thuiswerksituatie.

@mods, als dit een verkeerde plek is voor dit soort gesprekken laat maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Remy!!!! schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:36:
[...]

Klopt dat stukje vertrouwen is voor ons ook wel een dingetje, maar ik denk/vermoed dat m'n oud-collega ons daar wel bij kan helpen. En wat doe je met sleutels e.d.? Geef je die direct, of na 1 week/maand?
Onze logeerkamers zijn zeker ook niet groot, maar voldoende voor een 2persoonsbed en nog wat ruimte eromheen.
En waar je ook aan 'moet' denken wat als de situatie andersom was, en jij komt als gast in zo'n gezin terecht, wat zou jij ervan vinden als zij hun hele huis op de kop zetten alleen voor jou? Ik zou mij daar enorm ongemakkelijk bij voelen. Daarom zullen wij qua slaapkamer indeling e.d. ook niets wijzigen.
De komende tijd werk ik nog thuis, maar dat zal de komende maanden ook minder worden, maar goed het zij zo. Ik heb binnenkort een gesprek met m'n manager, en zal dit traject ook even bij hem aankaarten, en dat het misschien wat invloed heeft op m'n thuiswerksituatie.

@mods, als dit een verkeerde plek is voor dit soort gesprekken laat maar weten.
Nee klopt zeker mee eens.
Maar we hebben ook gezien dat niet iedereen hetzelfde denkt. Denk aan de azielzoekers in duitsland die daar al die vrouwen betast hebben. Of die elders overlast veroozaakt hebben.
Ja dit zijn andere mensen ja iedereen verdient een eerlijke kans maar het gaat dan toch door mijn hoofd.

Ik weet dat ik zelf super dankbaar zou zijn en zuinig op andersmans spullen. Maar vrienden van mij gaan al heel anders met spullen (ook die van anderen) om dan ik zelf. Dus ik weet dat ik zelf geen maatstaaf ben. En ben wel iemand die heel zuinig op alles is krasjes wilt voorkomen en zo.
Maar aan de andere kant wil ik ook wel graag die mensen helpen omdat ze helemaal niets meer hebben en ik zit hier in de luxe. Dat voelt ook niet eerlijk.

Mocht je trouwens meer horen van je familie over hoe dat met de sleutels gaat en zo hoor ik die ervaringen ook graag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Gaarne het verzoek om hier geen discussies te gaan voeren of welke actie / organisatie wel of niet volgens jou in orde is. Dit zijn overwegingen die ieder voor zich kan maken. We hoeven hier ook geen bericht te zien dat iemand niet doneert om welke reden dan ook, dit voegt niets toe. Hetzelfde gaat op voor de discussie die ontstond waarbij organisaties uitgeplozen worden en ervaringen worden gedeeld van mensen die er werkten. Hier is daar niet de plek voor.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricq
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-08-2024
Is er ergens een plek in Zuid-Holland waar ik wat spullen kan doneren? Ik heb nog wat goede slaapzakken en dekens. Is hier uberhaupt ergens vraag naar?

[ Voor 5% gewijzigd door Tricq op 08-03-2022 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Hieraan zou je ook nog kunnen doneren (die nemen geen deel aan de GIRO555 pot): https://www.eo.nl/program...erdaad/projecten/oekraine (https://www.eo.nl/program.../liveblog-oorlog-oekraine . Was me niet opgevallen eerder maar blijkbaar inmiddels een samenwerkingsverband met een aantal andere organisaties die hier terug te vinden zijn, o.a. Dorcas dus)

Hier onderaan zijn ook nog een aantal initiatieven genoemd https://www.instadp.com/i...ghlight:17935083484958502

Hier nog wat lokale acties in Flevoland zie ik: https://www.omroepflevola...oor-oekraine-per-gemeente

[ Voor 57% gewijzigd door apis29 op 15-03-2022 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik ben op zoek naar regels omtrent het doneren van medicijnen, specifiek tramadol en paracetamol met codeine. Ik heb hier een aantal doosjes van.
* is het een probleem dat de medicijnen over datum zijn (oudste is 6/2016).
* is codeine toegestaan, of valt deze onder een opiumwet en mag deze niet geimporteerd worden?

Wat heb ik gevonden:
* Apothekers raden in het algemeen niet aan om medicijnen over de datum te gebruiken.
* er wordt bij hulporganisaties wel gevraagd om tramadol, maar niet om paracetamol met codeine.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-03 19:25
KabouterSuper schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:32:

* is het een probleem dat de medicijnen over datum zijn (oudste is 6/2016).

Wat heb ik gevonden:
* Apothekers raden in het algemeen niet aan om medicijnen over de datum te gebruiken.
Hmmmm, wat zou het antwoord zijn dat je krijgt. ;)

Om eerlijk te zijn denk ik dat ze met medicatie sowieso voorzichtig zijn.

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Weltschmerz schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:48:
[...]
Hmmmm, wat zou het antwoord zijn dat je krijgt. ;)
De apotheek zal natuurlijk zeggen dat de medicijnen vernietigd moeten worden en dat ik nieuwe medicijnen kan krijgen. Maar In dit geval gaat het om een oorlogssituatie waarin er tekort is aan medicijnen, niet om een . Vandaar mijn vraag of er iets over bekend is. De enige site waar iemand zegt dat het kan, is een wazig forum met drugsgebruikers (tramadol wordt blijkbaar ook recreatief gebruikt). Dus dat helpt ook niet.

Ik kan in theorie opnieuw pijnstillers aanvragen bij mijn specialist, maar vind ik ook niet de juiste manier.
Weltschmerz schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:48:
[...]
Om eerlijk te zijn denk ik dat ze met medicatie sowieso voorzichtig zijn.
Ja, en ik ook. Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat een hulpverlener gearresteerd wordt vanwege het smokkelen van drugs. Aan de andere kant, tramadol is echt wel een hele goede pijnstiller, dus hard nodig.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-03 19:25
KabouterSuper schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:25:
[...]

De apotheek zal natuurlijk zeggen dat de medicijnen vernietigd moeten worden en dat ik nieuwe medicijnen kan krijgen. Maar In dit geval gaat het om een oorlogssituatie waarin er tekort is aan medicijnen, niet om een . Vandaar mijn vraag of er iets over bekend is. De enige site waar iemand zegt dat het kan, is een wazig forum met drugsgebruikers (tramadol wordt blijkbaar ook recreatief gebruikt). Dus dat helpt ook niet.

Ik kan in theorie opnieuw pijnstillers aanvragen bij mijn specialist, maar vind ik ook niet de juiste manier.

[...]

Ja, en ik ook. Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat een hulpverlener gearresteerd wordt vanwege het smokkelen van drugs. Aan de andere kant, tramadol is echt wel een hele goede pijnstiller, dus hard nodig.
Sowieso verstandig dat je daar gedegen onderzoek naar doet inderdaad :)

&

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OB1
  • Registratie: April 2014
  • Nu online

OB1

De burgemeester in Den Bosch heeft aangegeven binnen twee weken 1000 opvangplekken te willen realiseren, in de gemeente. Momenteel worden er 30 - 50 vluchtelingen opgevangen.

1000 opvangplekken is een aanzienlijk aantal en dat vind ik positief. Ik heb een DM gestuurd naar de OP met aanvullende links.

https://dtvnieuws.nl/nieu...t-1000-plekken-realiseren

AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:05

HaterFrame

Well... Poo came out!

Iemand enig idee hoe ik een vrachtwagen chauffeur uit ukraine aan geld kan helpen om te tanken zodat ie naar huis kan? Als t om een personen auto zou gaan had ik t betaald maar een vrachtwagen tank is me wat te gortig met de huidige prijzen.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Als iemand nog tips heeft om uit Chernihiv weg te komen houd ik me aanbevolen. Een familielid zit al een week in de schuilkelder, en er is geen verwarming, water of elektriciteit meer. Er lijken echter geen vluchtroutes te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:29
HaterFrame schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:11:
Iemand enig idee hoe ik een vrachtwagen chauffeur uit ukraine aan geld kan helpen om te tanken zodat ie naar huis kan? Als t om een personen auto zou gaan had ik t betaald maar een vrachtwagen tank is me wat te gortig met de huidige prijzen.
Hoeveel heeft ie nodig en hoe betrouwbaar is het?
Een paar Tweakers die wat bijleggen en een tankstation die geen marge rekent, en je komt al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:05

HaterFrame

Well... Poo came out!

Tux3.14 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:31:
[...]

Hoeveel heeft ie nodig en hoe betrouwbaar is het?
Een paar Tweakers die wat bijleggen en een tankstation die geen marge rekent, en je komt al een heel eind.
Ik zoek een wat structurelere oplossing, ik kom er de laatste dagen vrij veel tegen.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:47

resusaapje

h less

Via deze groep wordt ook een en ander gecoördineerd:
https://teslawensrit.nl/ukraine/

Elke week een flinke verzameling Tesla's plus een bus die naar Wrocław rijden. Medische artikelen kunnen meegenomen worden oa vanuit Den Haag. Terugrit met circa 40 vluchtelingen die verdeeld worden over het land.

Heb je een Tesla? Rij mee! Heb je medische goederen die die kant op moeten? Ze kunnen mee! Heb je huisvestiging? Geef het door!

We rijden vrijdag heen en zaterdag terug.

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Wil je doneren en zit je in crypto? Dan kan dit ook:

BTC, ETC, USDT, DOT

[ Voor 4% gewijzigd door resusaapje op 14-03-2022 09:01 ]

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

brainfart ?

Wellicht een stomme vraag, maar waarom worden er niet (2de hands) caravan(s) opgekocht niet alleen geeft dat vluchtelingen hier in NL een stukje "huis' maar ook iets wat je mee terug kan nemen als je huis weg is.

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Iemand al een vluchteling in huis? Wij krijgen er morgen eentje, maar naast het registreren bij gemeente is me niet helemaal duidelijk wat je nou allemaal moet doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Remy!!!!
RoD schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:30:
Iemand al een vluchteling in huis? Wij krijgen er morgen eentje, maar naast het registreren bij gemeente is me niet helemaal duidelijk wat je nou allemaal moet doen.
Wij hebben vanavond de informatieavond van Takecarebnb bijgewoond, veel info wisten we al via internet. Maar wel wat meer achtergrond info gekregen, en waarom je het vooral wel/niet moet doen. De hele avond is gefilmd, ik zal eerdags de link even delen als die beschikbaar komt.
Van het weekend gaan wij ons aanmelden bij Takecarebnb, maar het zal nog wel even duren eerdat wij aan de beurt zijn voor een intakegesprek. Er zijn duizenden aanmeldingen gekomen, en de organisatie is druk bezig met alles te verwerken.
Nu gaan wij de komende weken ons huis alvast klaarmaken voor onze gast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Zou eerst in huis de "regels' even onderling doornemen (lees gewenst gedrag) voorkomt dat je je binnen no-time aan elkaar irriteert. je hoeft ze niet bij binnenkomst gelijk op a4 formaat ondertekend in 3 voud te hebben maar scheelt ongemakkelijk gevoel van beide kanten.

Bijvoorbeeld: we kloppen op (slaapkamers) en komen binnen als er reactie is ..zeker bij "badkamer"

Wij nederlanders zijn "direct" en bespreken vrijwel alles.. dat kan voor hun erg wennen zijn.
ook dat we erg "agenda" zijn .. plannen .. (youtube expat in holland oid)

een mobieltje (2de hands/nieuw) met wifi toegang verstrekken (pre-paid tegoed?) is meer dat ze bereikbaar zijn op nummer x.y.z
Geef een blad met noodnummers, (wat normaal in je meterkast hangt) en jullie telefoonnummer oid ..
en laat een OV-chipkaart zien

Zou ook ergens in huis een envelop met 50,-(bedrag is aanjezelf) neerleggen (die alleen jullie weten) .. als je weg bent en er is een nood situatie kan je ze daar naar toe verwijzen ..

Bereid een stappen/boodschappen lijst met je partner samen ?? wellicht komen ze aan met de kleding aan het lijf ..

stel ook vragen. naast obvious de naam ==> kleding maat oid ..
btw verjaardag is ook wel handig .. eventuele religie (speciale dagen zoals sterfdag als men die wil eren)

maar vergeet niet je eigen grenzen te stellen ... bv je wilt best ze ergens naar toe brengen maar bij voorkeur bv paar dagen van te voren oid

willen ze koken ? wat willen ze doen om mee te helpen in het huishouden ?

Dit is wat ik zo uit de hoge hoed trek .. hoop dat je wat stof hebt om erover na te denken of je alles gebruikt of 100% in de bithemel laat staan is aan jou ;) )

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-04 21:38
Remy!!!! schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:22:
[...]

Wij hebben vanavond de informatieavond van Takecarebnb bijgewoond, veel info wisten we al via internet. Maar wel wat meer achtergrond info gekregen, en waarom je het vooral wel/niet moet doen. De hele avond is gefilmd, ik zal eerdags de link even delen als die beschikbaar komt.
Van het weekend gaan wij ons aanmelden bij Takecarebnb, maar het zal nog wel even duren eerdat wij aan de beurt zijn voor een intakegesprek. Er zijn duizenden aanmeldingen gekomen, en de organisatie is druk bezig met alles te verwerken.
Nu gaan wij de komende weken ons huis alvast klaarmaken voor onze gast.
We hebben eergisteren intake telefoontje gehad van TakeCareBnB. Ze vragen wat basis dingen zoals VOG en benadrukken dat jij verder verantwoordelijk voor de rest van het verloop en ook qua kosten.

Dat laatste blijkt op dit moment nog weinig concreets te zijn hoe dat gaat lopen. Op dit moment gaan ze er vanuit dat jij ook de zorgverzekering etc betaald. Vinden wij dat voor drie maanden geen probleem opzicht. Dat is wel iets waar je wel rekening mee moet houden. Verwacht wel dat dat later geregeld wordt dat de vluchteling een tegoed krijgen en/of basis dingen zoals zorgverzekering voor hun betaald gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
wauskoek schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:31:
[...]

We hebben eergisteren intake telefoontje gehad van TakeCareBnB. Ze vragen wat basis dingen zoals VOG en benadrukken dat jij verder verantwoordelijk voor de rest van het verloop en ook qua kosten.

Dat laatste blijkt op dit moment nog weinig concreets te zijn hoe dat gaat lopen. Op dit moment gaan ze er vanuit dat jij ook de zorgverzekering etc betaald. Vinden wij dat voor drie maanden geen probleem opzicht. Dat is wel iets waar je wel rekening mee moet houden. Verwacht wel dat dat later geregeld wordt dat de vluchteling een tegoed krijgen en/of basis dingen zoals zorgverzekering voor hun betaald gaat worden.
Qua VOG waren we positief verast dat ze daar om vroegen.
Vanavond hadden wij gehoord/begrepen dat o.a. zorgverzekering voor hun geregeld wordt, maar dit kunnen we verkeerd hebben begrepen. Maar goed, er is naar mijn idee nog veel onduidelijk hoe alles geregeld gaat worden, dus we gaan het wel meemaken de komende weken/maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-04 21:38
Remy!!!! schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:39:
[...]

Qua VOG waren we positief verast dat ze daar om vroegen.
Vanavond hadden wij gehoord/begrepen dat o.a. zorgverzekering voor hun geregeld wordt, maar dit kunnen we verkeerd hebben begrepen. Maar goed, er is naar mijn idee nog veel onduidelijk hoe alles geregeld gaat worden, dus we gaan het wel meemaken de komende weken/maanden.
Ik meende ook ergens gelezen te hebben op TakeCareBnB of het COA dat de zorgkosten etc voor hun betaald zou worden. De dame van het intake gesprek vertelde dat anders. Denk dat overal inderdaad nog veel dingen voor iedereen onduidelijk is. Stel je voor je haalt een gezin van 3 man in huis en daar de zorgkosten voor moet betalen, dat is niet te doen :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Totale verwarring en niemand die het weet. Hier bij onze gemeente weten ze het in ieder geval niet.

Berichtgeving, maar ook in de praktijk gaat niet veel verder dan 'we zijn bezig noodopvang in te richten', die hier lokaal alleen voor 48-uurs opvang zou moeten zijn. Dat is 2 dagen! Er ligt hier geen enkel plan of vorm van communicatie wat er na die 2 dagen moet gebeuren.

Dan worden er vervolgens wel weer gastheren en vrouwen gezocht 'om vragen te beantwoorden', maar als je dan vraagt welke antwoorden je kan geven, welke vragen je kan verwachten: niemand die het weet :o

Ik stel voor om een apart onderwerp te openen en dit onderwerp te laten voor spullen sturen naar Oekraïne :) En tada: Vluchteling in huis

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:22

Coldcat

HODL

RoD schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:21:
Als iemand nog tips heeft om uit Chernihiv weg te komen houd ik me aanbevolen. Een familielid zit al een week in de schuilkelder, en er is geen verwarming, water of elektriciteit meer. Er lijken echter geen vluchtroutes te zijn.
Een collega van mij zit ook vast in Chernihiv (Oekrainisch). Water / Electra en alles is er niet meer. Ik hoor net dat de stad bijna omsingeld is. Nu krijg ik de vraag of ik een fundraising wil organiseren voor de stad.

Ik ben zelf niet echt van de goede doelen alleen raakt dit bericht me toch. Zijn er partijen die ik kan benaderen die deze mensen kunnen helpen? Als ik rondkijk bieden de meeste organisaties hulp aan in de 'veilige' gebieden en bij de grens. Ik weet ook niet wat er in een gebied dat omsingeld is aan hulp te bieden is.

Zijn de organisaties van 555 geïnteresseerd in deze mensen zodat ze doeltreffend en effectief kunnen helpen?

Mocht iemand bekend zijn in die groepen dan hoor ik dat graag om eventueel contact te maken.

@RoD : Mocht jij een manier weten om daar weg te komen dan zou ik dat graag willen doorzetten naar betreffende persoon.

No one can predict the market! - Who the hell knows!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Coldcat schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:05:
[...]

Een collega van mij zit ook vast in Chernihiv (Oekrainisch). Water / Electra en alles is er niet meer. Ik hoor net dat de stad bijna omsingeld is. Nu krijg ik de vraag of ik een fundraising wil organiseren voor de stad.

Ik ben zelf niet echt van de goede doelen alleen raakt dit bericht me toch. Zijn er partijen die ik kan benaderen die deze mensen kunnen helpen? Als ik rondkijk bieden de meeste organisaties hulp aan in de 'veilige' gebieden en bij de grens. Ik weet ook niet wat er in een gebied dat omsingeld is aan hulp te bieden is.

Zijn de organisaties van 555 geïnteresseerd in deze mensen zodat ze doeltreffend en effectief kunnen helpen?

Mocht iemand bekend zijn in die groepen dan hoor ik dat graag om eventueel contact te maken.

@RoD : Mocht jij een manier weten om daar weg te komen dan zou ik dat graag willen doorzetten naar betreffende persoon.
Wij weten helaas ook nog geen manier om daar weg te komen :/ Er zijn wel mensen die af en toe met een auto heen en weer rijden, maar mijn familie durft dat niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004

Coldcat

HODL

RoD schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:25:
[...]

Wij weten helaas ook nog geen manier om daar weg te komen :/ Er zijn wel mensen die af en toe met een auto heen en weer rijden, maar mijn familie durft dat niet aan.
Vreselijk, sterkte!

No one can predict the market! - Who the hell knows!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-04 15:36
Gisteren 2 oudjes die in de supermarkt voedsel stonden in te zamelen voor Oekraïne. Hartverwarmend ;( O+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-04 21:07
Ik ga volgende week vertrekken met een busje naar de Oekraïnse grens om spullen te brengen en vluchtelingen op te halen. Er zijn whatsappgroepen waarin het e.e.a. gecoordineerd wordt. Erg gaaf en hartverwarmend om te lezen wat er allemaal gebeurd daar. Wekelijks rijden er meerdere busjes/toeringcars en vrachtwagens op en neer om de duizenden vluchtelingen te helpen. Het mes snijd aan 2 kanten: spullen brengen waar het het hardst nodig is, en vluchtelingen brengen naar een veilige plek.

We zamelen geld in om onderweg er naartoe boodschappen te doen. Goedkoper om dat in Polen te doen, en het is eten wat ze kennen, met etiketten die ze enigszins begrijpen.

Spullen die vanuit nederland meegaan zijn zaken zoals:
-Medicijnen/Wondverzoring/pijnstillers/babyvoeding
-Powerbanks (erg hard nodig)
-USB laders
-Solar laders
-Zak/Hoofdlampen
-Batterijen

Mocht je nog wat van bovenstaande spullen rond hebben slingeren in je tweakers-verzameling, ze zijn erg welkom.

[ Voor 7% gewijzigd door Cereal op 24-03-2022 00:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:25

Indoubt

Always be indoubt until sure

@Cereal Mooi initiatief.

Ik heb net een aantal survival/support backpacks ingeleverd bij iemand die morgen met een klein konvooi vertrekt naar de grens met Oekraine. Hulpgoederen heen en vluchtelingen terug. Ze hebben lokaal aan de grens met polen contacten en er is daar ook een organisatie die contacten heeft om het in Oekraine op de juiste plek te krijgen.

De backpacks wegen iets van 20 kg en zijn dus nog redelijk te dragen door een normaal persoon en kunnen zowel gebruikt worden door militairen in het veld als door mensen die in belegerde gebieden wonen.

Nu ben ik wel full monthy gegaan met het beschermen van de inhoud, al het voedsel is gevacumeerd en gesealed met extra stevige folie. Zelfs als zo'n backpack in de sloot komt te liggen is al het voedsel nog beschermd. Ook slaapzak, onderkleding, sokken, gasbrander met reserve vullingen, zaklampen, batterijen, pijnstillers en waterzuiveringstabletten en nog meer. Voedsel circa 15000 kcal ongeveer

Een backpack is gemaakt voor moeder/baby met aanvullend 30 gesealde porties babyvoeding en nog wat babyspul.

als er behoefte aan is wil ik mijn inhoudslijst wel posten (als ik erachter ben hoe ik word documenten post)

Ik heb geprobeerd solar opladers voor telefoons te krijgen maar die zijn overal uitverkocht. Sowieso zijn ik en mijn broer in 9 a 10 verschillende winkels geweest om alles bij elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
Wow wat gaaf! Goeie tip om losse porties babyvoeding mee te nemen en een moeder/baby tas te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:25

Indoubt

Always be indoubt until sure

Cereal schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:19:
Wow wat gaaf! Goeie tip om losse porties babyvoeding mee te nemen en een moeder/baby tas te maken.
Thanks!

Ik moet zeggen dat het wel enig effect teweeg heeft gebracht dat ik dit snel en op persoonlijke titel heb gedaan.

Ik heb inmiddels verschillende andere mensen bereid gevonden om min of meer hetzelfde te doen.

Veel mensen hebben iets tegen de reguliere hulpverleners en ik kan me dat ergens wel voorstellen, er gaat veel mis en er blijft veel aan de strijkstok hangen. Het is af en toe een soort zieligheids industrie geworden. De goede niet te na gesproken natuurlijk.

In ieder geval gaat dit navolging vinden door diverse anderen en een opdrachtgever heeft wil iets dergelijks doen en heeft contacten in Polen.

Er komt dus waarschijnlijk flink navolging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Cereal schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 00:45:
Ik ga volgende week vertrekken met een busje naar de Oekraïnse grens om spullen te brengen en vluchtelingen op te halen. Er zijn whatsappgroepen waarin het e.e.a. gecoordineerd wordt. Erg gaaf en hartverwarmend om te lezen wat er allemaal gebeurd daar. Wekelijks rijden er meerdere busjes/toeringcars en vrachtwagens op en neer om de duizenden vluchtelingen te helpen. Het mes snijd aan 2 kanten: spullen brengen waar het het hardst nodig is, en vluchtelingen brengen naar een veilige plek.

We zamelen geld in om onderweg er naartoe boodschappen te doen. Goedkoper om dat in Polen te doen, en het is eten wat ze kennen, met etiketten die ze enigszins begrijpen.

Spullen die vanuit nederland meegaan zijn zaken zoals:
-Medicijnen/Wondverzoring/pijnstillers/babyvoeding
-Powerbanks (erg hard nodig)
-USB laders
-Solar laders
-Zak/Hoofdlampen
-Batterijen

Mocht je nog wat van bovenstaande spullen rond hebben slingeren in je tweakers-verzameling, ze zijn erg welkom.
Is dit een burger initiatief of doen jullie dit samen met help-Ukraine.nl?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Cereal schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:19:
Zeker ook omdat het lang houdbaar is. Aan de andere kant, iemand uit ons groepje heeft dat vorige week ook meebracht naar een grote opvang en dit weekend stond het er nog. Dus tja, verstandigste is contact te zoeken met een lokale opvangorganisatie en ze te vragen waar ze behoefte aan hebben. Het zou zonde zijn spullen mee te nemen helemaal uit Nederland en dat die dan op de stort belanden.
Verrassend misschien, maar in bv Polen valt heel veel gewoon te kopen en goedkoper dan hier. Daarom nam iemand uit ons groepje dit weekend geld van sponsoren mee naar daar, kreeg bij de opvang een lijstje mee en ging dat kopen bij de lokale Makro. En dat bedoel ik niet figuurlijk, maar echt, de lokale Makro :)

Dingen die ze nodig hebben waar je vast niet aan denkt: Shampoo 2000L, vloerreiniger in 5L flessen, scheermesjes voor dames, ondergoed, wattenstokjes 1500st, vloermoppen, stofzuigers, 100 nagelscharen, 10.000 borden, dierenvoer
Niet nodig: kleding, dekens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Indoubt schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:37:
@Cereal Mooi initiatief.

Ik heb net een aantal survival/support backpacks ingeleverd bij iemand die morgen met een klein konvooi vertrekt naar de grens met Oekraine. Hulpgoederen heen en vluchtelingen terug. Ze hebben lokaal aan de grens met polen contacten en er is daar ook een organisatie die contacten heeft om het in Oekraine op de juiste plek te krijgen.

De backpacks wegen iets van 20 kg en zijn dus nog redelijk te dragen door een normaal persoon en kunnen zowel gebruikt worden door militairen in het veld als door mensen die in belegerde gebieden wonen.

Nu ben ik wel full monthy gegaan met het beschermen van de inhoud, al het voedsel is gevacumeerd en gesealed met extra stevige folie. Zelfs als zo'n backpack in de sloot komt te liggen is al het voedsel nog beschermd. Ook slaapzak, onderkleding, sokken, gasbrander met reserve vullingen, zaklampen, batterijen, pijnstillers en waterzuiveringstabletten en nog meer. Voedsel circa 15000 kcal ongeveer

Een backpack is gemaakt voor moeder/baby met aanvullend 30 gesealde porties babyvoeding en nog wat babyspul.

als er behoefte aan is wil ik mijn inhoudslijst wel posten (als ik erachter ben hoe ik word documenten post)

Ik heb geprobeerd solar opladers voor telefoons te krijgen maar die zijn overal uitverkocht. Sowieso zijn ik en mijn broer in 9 a 10 verschillende winkels geweest om alles bij elkaar te krijgen.
Men was onder de indruk. Vette dank daarvoor d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Cereal schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 00:45:
en het is eten wat ze kennen, met etiketten die ze enigszins begrijpen.
LOL, maar al te waar! ik had hele balen krentenbollen mee; niemand die zich daaraan waagde. Tot ik ze bij een tussenstop persoonlijk ging aanbieden en ze niet durfden weigeren. Na die eerste beet gingen de ogen glinsteren en ging de voorraad schoon op _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

RoD schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:25:
[...]

Al goed nieuws te melden? Vreselijke situatie. Ik denk dat ik in die situatie het er maar op zou wagen. Wat ik ervan meekrijg, is dat de Russen vooral op de hoofdwegen blijven. Dus als jouw familie via de landweggetjes rijdt, zou het best wel eens goed kunnen gaan.

Sterkte!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

resusaapje schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:35:
[...]

Al goed nieuws te melden? Vreselijke situatie. Ik denk dat ik in die situatie het er maar op zou wagen. Wat ik ervan meekrijg, is dat de Russen vooral op de hoofdwegen blijven. Dus als jouw familie via de landweggetjes rijdt, zou het best wel eens goed kunnen gaan.

Sterkte!
Ja het is uiteindelijk gelukt door met een auto ze op te halen. Via landweggetjes inderdaad, en de lichten uit. Ze zitten nu relatief veilig in Kyiv.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cereal
We zijn weer terug, uiteindelijk voor €5250,- aan blikvoer en pasta mogen kopen wat diep Oekraine in gaat de komende tijd. Op de terugweg 3 vluchtelingen meegenomen, waaronder 2 14-jarige jongens. Ze hebben hun pc thuis moeten laten.

Heeft iemand nog een werkende laptop liggen geschikt voor school (en liefst een die CS 1.6 draait :D)? Dan kan ik zorgen dat die bij het gastgezin komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
Cereal schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:54:
We zijn weer terug, uiteindelijk voor €5250,- aan blikvoer en pasta mogen kopen wat diep Oekraine in gaat de komende tijd. Op de terugweg 3 vluchtelingen meegenomen, waaronder 2 14-jarige jongens. Ze hebben hun pc thuis moeten laten.

Heeft iemand nog een werkende laptop liggen geschikt voor school (en liefst een die CS 1.6 draait :D)? Dan kan ik zorgen dat die bij het gastgezin komt.
DM mij de requirements en ik kan kijken wat ik voor je heb liggen. 2 laptops?

Edit: heb nog een Lenovo T440 en een Lenovo A275. Moet ze nog wel wissen en herinstalleren :)
DM mij maar.

[ Voor 8% gewijzigd door Tux3.14 op 31-03-2022 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cereal
Tux3.14 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:25:
[...]

DM mij de requirements en ik kan kijken wat ik voor je heb liggen. 2 laptops?

Edit: heb nog een Lenovo T440 en een Lenovo A275. Moet ze nog wel wissen en herinstalleren :)
DM mij maar.
Fantastisch, als het een beetje Office en web dingen kan doen is t al gauw goed. Ik weet niet wat de requirements zijn voor een middelbare school laptop. Kan er evt zelf ssd-tjes inzetten die ik nog heb liggen. Zie DM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bah wat een vervelend nieuws van de gemeente .. je zou ze wat doen toch ?

Gemeente wil Oekraïense vluchtelingen met dwangsom weg hebben

Twitter staat er ook vol van https://twitter.com/searc...ND&src=typed_query&f=live

hoop dat dit landelijk tot een protest komt, c.q dat Den Haag zich uitspreekt dat dit niet kan

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Toen ik voor het eerst hoore van de initiatieven om russen blind te bellen/mailen om de waarheid in UA aan het licht te brengen ping pongt het idee van daar vpn accounts aan koppelen in mn hoofd. En vanmorgen zag ik in dit topic een post met de strekking "normale mensen gebruiken geen vpn en weten niet wat het is" en dacht dang laat me eens actie ondernemen.
Begonnen te typen naar Atlas, waar ik een ding van heb. Maar bedacht me om eerst youtuber Adam Something een mailtje te sturen want via een sponsor link van hem (om hem te steunen (vind hem goede content maken) aan Atlas gekomen en of hij een idee aan Atlas wilde voorleggen.
Heheh hij gaf snel aan dat ik het prima zelf kon doen (maw "ik brand mijn vingers niet aan een wild idee bij een sponsor :)" en dus via support Atlas het volgende idee gestuurd:

Maak een trits accounts aand, geef de gegevens aan de waarheid aan russen sms/emailers en laat die accounts gratis vpnnen tot twee maanden na aflopen oorlog OF neem contact op en UA regering voor een deal dit te doen. Gebruik het als een pr stunt want in dit soort gevallen is het belang van een vpn en de bekendheid daarvan bij normale mensen groot genoeg om zelfs als pr stunt goed te kunnen werken, al is het maar dat iedereen die iemand in rusland kent, welke vpn dienst dan ook gaat aanraden goed voor de waarheid.

Na wat heen en weer mailen waarbij het eerst standaard bijna AI bot achtige antwoorden waren een stap verder, een echt persoon die echt gelezen heeft en het verder doorgezet heeft binnen de organisatie.
Nu zijn er hier vast mensen die ook een vpn dienst hebben, en iets kunnen met bovenstaande, wellicht wat getweaked maar goed, als je dat hebt, ga even die mailtjes sturen naar andere bedrijven dan Atlas of lol ook naar Atlas want dan kan het maar zo voor voldonde pressie zorgen dat ze het doen en er wat programmeurs voor aan het werk zetten, er zijn veel meer bedrijven als Atlas en via het "six degrees of separation" principe zouden wij als NL tweakers toch iedereen moeten kunnen bereiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
huh ik had dit in het overall topic geplaatst, dank mod :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Dit was de mail die me voorbij de standaard support antwoorden bracht
"yeah OK I get this default reply, Could you provide an emailaddress of somebody outside customer support or a phonne number of somebody a little higher up I can call? This is not a support question but a way to get something good started :)

Regards"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Muncher schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:04:
Indrukwekkende beelden van een donker Kiev. Ik hoop dat ze zich hier doorheen slaan.

Weet iemand een goed doel om aan te doneren om deze lui nu te helpen?

[Embed]
Niet persé Kyiv, maar hier lokaal is (al jarenlang) een organisatie actief die in het westen actief is.
De zusterstad is met alle "intern ontheemden" zo'n beetje verdubbeld, dus ook ver van het front is alle hulp welkom.
https://www.stichtingak.o...d-niet-in-de-kou-staan-2/

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik vond deze wel aardig, wordt geld ingezameld niet voor het kopen van wapens maar voor andere steun aan de bevolking het doel is 1 miljoen en ze schieten al leuk op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhTIHk9wgi91-FVtLswnbyzjl_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p18GReSc9qXw0KIdWUvM27lb.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Omdat sommige mensen wat minder opzichtig hun hulpactie hebben lopen weet ik niet of het handig/verstandig is om naam en rugnummer te noemen.

Na een Vraag-advertentie hier op Tweakers voor wat hardware heb ik een partij van 14 laptops, met lader muis en tas, opgestuurd naar de vrager. De laptops waren niet alle 14 helemaal zonder defecten (toetsen weg, accu op) maar wel heel goed te gebruiken en in nette staat.

Vandaag kreeg ik onderstaand bericht terug:
Van de 14, er 11 klaar gemaakt, ook die met ontbrekende toetsen (op 2 na en die ene met niet herkend toetsenbord). Ik had geen ssd`s en hdd`s en sshd`s meer in huis.
In totaal 17 laptops, waarvan 14 gereed en alle met tas, 4 muizen erbij, 2 laptop koelers en een uitvoering: TP-Link USB 3.0 Hub met 7 aansluitingen UH700 erbij.
1 compleet systeem, en 1 systeem klaar en 1 systeem zonder ssd met OS, wel al met 1tb hdd opslag. 4 headfoons en nog een externe hdd en wat netwerk spullen om over 500m het netwerk goed te bereiken via wifi.
Een dezer dagen gaat het richting UA om daar mensen blij mee te maken. Ik vind het een topinitiatief, wel van een heel andere orde dan alle etenswaren en andere broodnodigehulp die naar Oekraïne gaat.

Mocht iemand nog hardware over hebben, zoek eens in de "gevraagd" advertenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Ronald.42 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 01:37:
Ik vond deze wel aardig, wordt geld ingezameld niet voor het kopen van wapens maar voor andere steun aan de bevolking het doel is 1 miljoen en ze schieten al leuk op.

[Afbeelding]
Wat is jouw boodschap? >:)

[ Voor 6% gewijzigd door resusaapje op 25-11-2022 08:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Wy kam fram Fryslan,
Stjer smoarge lafaard!

De eerste regel komt van; YouTube: De Hûnekop - Wy Kam Fram Fryslân

En de tweede betekend; sterf vuile lafaard!

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Proton_ schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:12:
[...]

Niet persé Kyiv, maar hier lokaal is (al jarenlang) een organisatie actief die in het westen actief is.
De zusterstad is met alle "intern ontheemden" zo'n beetje verdubbeld, dus ook ver van het front is alle hulp welkom.
https://www.stichtingak.o...d-niet-in-de-kou-staan-2/
Even een paar voor mensen die deze vraag in de toekomst hebben:

United24: koopt ook militaire goederen. Opgericht door de UA regering zelf.
https://u24.gov.ua/

Saint Javelin: sponsort Help Us Help (humanitaire hulp). Verkoopt merch zoals truien en mokken.
https://www.saintjavelin.com/

Help us Help: humanitaire, medische en psychologische hulp.
https://helpushelp.charity/

Save the Children:
https://www.savethechildren.org/us/where-we-work/ukraine

Artsen zonder Grenzen/Medecins sans Frontieres:
https://www.artsenzondergrenzen.nl/

ShelterBox: helpt Oekraïners de winter door. Doneert pakketten met warmtedekens, warme kleren en reparatiekits om beschadigde woningen te repareren.
https://shelterbox.org/

En als je zelf iets wil doen: check eens bij je lokale bibliotheek of ze op zoek zijn naar taalmaatjes of voorlezers.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:26

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Hallo mede-tweakers. Dankzij jullie hulp en vooral met hulp van @GameNympho en @sypie en vele andere donateurs zijn er al een (groot) aantal laptops vorige week meegenomen. Worden op dit moment uitgedeeld en verzonden in Oekraïne naar studenten en kinderen voor online onderwijs. vanuit www.omwua.nl hebben we dit een formeel sub-project gemaakt. Wil je ons helpen? Neem gerust contact op. Wij zoeken dus concreet: gebruikte laptops tbv donatie in Oekraïne. wij controleren vooraf en screenen wie een laptop krijgt. Laptops zonder geheugen of harde schijf is geen probleem. Hier in NL en ook in UA lossen we dat graag op :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OyLwgTHNBUt3STrzRwdfP8QtmE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WAYhvRFup8mXZQgHSRaK6HAV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCj0vg9OVm1f6suhFrUxW-yPPS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2Sv4fcc2LAydQ71iOkwufZg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lzl5f-FZgPWFRwvE9XUwLjs9uxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2XYjceJZINIhYLlKE5ojv6X2.jpg?f=fotoalbum_large

Help Kids Online
Leren is voor kinderen de springplank naar een toekomst. Maar wat als die toekomst doorboord wordt door oorlog, hoe blijf je leren?

We willen dat kinderen leren en zich kunnen ontwikkelen, ze zijn de toekomst van het land. Ondanks bombardementen en alle ellende blijven de online Oekraïense scholen doorgaan. Daarom zoeken wij: gebruikte laptops.

Een aantal vrijwilligers helpen ons met het schoonmaken, leeghalen en installeren van de laptops. Zelfs laptops zonder harde schijf kunnen we maken. De toetsenborden worden bestickerd met het Oekraïense toetsenbord en de taal van de laptop wordt omgezet. Als alles geïnstalleerd is worden de laptops uitvoerig getest, voor deze naar Oekraïne gebracht worden.

On My Way UA brengt de laptops naar Oekraïne. De vrijwilliger gaat mee zodat de kinderen én de ouders uitleg krijgen. Een win-win-win situatie. We verkleinen de afvalberg, de laptops worden voor het goede doel ingezet en de kinderen krijgen de kans om zich te blijven ontwikkelen. Elke laptop die Windows 10 of MacOS kan draaien is welkom!

Doneren? Heeft u een laptop in uw bezit en wilt u deze schenken aan de Oekraïense kinderen? Ophalen of inleveren kan door het hele land. Stuur een berichtje of reactie en komen graag ophalen.

Alvast bedankt!

Meer weten over mij en wat ik allemaal doe aan hulpverlening UA? zie hier de blog.

En hier de video van het weeshuis (200+ kinderen) waar we laptops en computers hebben gebracht, we gaan nu proberen een 2e klaslokaal te voorzien van laptops.

[ Voor 3% gewijzigd door peterpijpelink op 21-03-2023 13:56 ]

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tux3.14
-

Bericht verwijderd, doel behaald.

[ Voor 96% gewijzigd door Tux3.14 op 07-02-2023 14:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ronald.42 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 01:37:

[Afbeelding]
Ze hadden wat langer werk als voorheen zat rond de 4 weken nu iets langer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwNuQt1CF4XXiurHWMBSKJmCSC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3GMqZ7bHoEmAHInmV5uuCpI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Tux3.14 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:16:
Lieve mede-tweakers,

In mijn vrije tijd spendeer ik mijn tijd als vrijwilliger voor de organisatie ON MY WAY UA (www.omwua.nl )
Dit is een organisatie met +/- 360 vrijwillgers. We verzamelen goederen en vrijwilligers in deze organisatie brengen ze dan richting de grens Polen/Oekraïne, sommigen rijden ook gewoon Oekraïne binnen. Bus of auto eenmaal leeg, gaan de vrijwilligers terug naar NL met vluchtelingen. Zaken als brandstof en dergelijke betalen we vaak uit eigen portemonnee, maar ook door middel van donaties.
Er is al meer dan 300 keer gereden, en daarmee meer dan 4000 vluchtelingen naar Nederland gebracht.

Voor de 21ste staat een rit gepland wat nog flink wat donaties nodig heeft. 3 man waaronder 2 veteranen gaan naar oost-Oekraïne om goederen langs te brengen die echt hard nodig zijn daar, denk aan winterkleding, medicijnen, zonde voeding en dergelijke.

Lieve tweakers, zouden jullie wat willen doneren? Bedrag groot of klein maakt niet uit. Alle kleine beetjes helpen! Op het moment van schrijven zitten we iets over de helft, maar rit is al over 5 dagen.
Hier kun je doneren: https://gofund.me/c398d58c

Alvast vriendelijk bedankt O+
Gedaan. Veel succes gewenst aankomende rit, en ernorm veel respect voor je inzet. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
Anoniem: 1032405 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:18:
[...]

Gedaan. Veel succes gewenst aankomende rit, en ernorm veel respect voor je inzet. _/-\o_
Dankjewel voor je donatie _/-\o_ Ik ga zelf niet rijden hoor, ik durf echt niet een risico gebied in te gaan. Maar 3 vrijwilligers/helden doen dat wel. Zoveel respect voor.
Ik verzamel door het land goederen die dan mee gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Tux3.14 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:26:
[...]

Dankjewel voor je donatie _/-\o_ Ik ga zelf niet rijden hoor, ik durf echt niet een risico gebied in te gaan. Maar 3 vrijwilligers/helden doen dat wel. Zoveel respect voor.
Ik verzamel door het land goederen die dan mee gaan :)
Inzet is inzet. Dat je niet een risico gebied in gaat begrijp ik maar al te goed. Maar je doet je ding en dat vind ik bewonderenswaardig d:)b

Nogmaals heel veel succes met de actie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
-
Dankzij deze oproep zijn er 9 donaties bijgekomen. Dankjewel lieve Tweakers O+

[ Voor 88% gewijzigd door Tux3.14 op 07-02-2023 14:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:25
Tux3.14 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:16:
Lieve mede-tweakers,

In mijn vrije tijd spendeer ik mijn tijd als vrijwilliger voor de organisatie ON MY WAY UA (www.omwua.nl )
Dit is een organisatie met +/- 360 vrijwillgers. We verzamelen goederen en vrijwilligers in deze organisatie brengen ze dan richting de grens Polen/Oekraïne, sommigen rijden ook gewoon Oekraïne binnen. Bus of auto eenmaal leeg, gaan de vrijwilligers terug naar NL met vluchtelingen. Zaken als brandstof en dergelijke betalen we vaak uit eigen portemonnee, maar ook door middel van donaties.
Er is al meer dan 300 keer gereden, en daarmee meer dan 4000 vluchtelingen naar Nederland gebracht.

Voor de 21ste staat een rit gepland wat nog flink wat donaties nodig heeft. 3 man waaronder 2 veteranen gaan naar oost-Oekraïne om goederen langs te brengen die echt hard nodig zijn daar, denk aan winterkleding, medicijnen, zonde voeding en dergelijke.

Lieve tweakers, zouden jullie wat willen doneren? Bedrag groot of klein maakt niet uit. Alle kleine beetjes

helpen! Op het moment van schrijven zitten we iets over de helft, maar rit is al over 5 dagen.
Hier kun je doneren: https://gofund.me/c398d58c

.
Alvast vriendelijk bedankt O+
Bij deze oolk een donatie van mij succes met je aktie. :)

[ Voor 3% gewijzigd door pletter op 17-01-2023 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
pletter schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:04:
[...]

Bij deze oolk een donatie van mij succes met je aktie. :)
Dankjewel <3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tux3.14
Voor Nikita, een Oekraïense jongen van 11 jaar, zamelen we geld in voor een Nintendo Switch en wat games. Hij is gevlucht van Oekraïne naar Nederland. Helaas is hij ernstig ziek en word hij behandeld in het Prinses Maxima ziekenhuis. Nikita heeft zijn computer en spelletjes achter moeten laten in Oekraïne. Hij speelde graag voetbal spelletjes zoals Fifa.

Hij ligt veel in het ziekenhuis en het spelen van games zouden een leuke afleiding zijn voor deze jongen. Vandaar dat we geld inzamelen voor een Nintendo Switch!
Ons doel is om 400 euro op te halen. Daarmee kunnen we een Switch halen met Fifa en wat andere spelletjes. Dat kan via onderstaande link, klik daarna op ‘Click to donate’. Elk bedrag is welkom, groot of klein.

https://tikkie.blob.core....6jS01PmM2NUkHiJc018cLg%3D

Edit: de donaties zijn binnen, dank allemaal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Tux3.14 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:32:
Voor Nikita, een Oekraïense jongen van 11 jaar, zamelen we geld in voor een Nintendo Switch en wat games. Hij is gevlucht van Oekraïne naar Nederland. Helaas is hij ernstig ziek en word hij behandeld in het Prinses Maxima ziekenhuis. Nikita heeft zijn computer en spelletjes achter moeten laten in Oekraïne. Hij speelde graag voetbal spelletjes zoals Fifa.

Hij ligt veel in het ziekenhuis en het spelen van games zouden een leuke afleiding zijn voor deze jongen. Vandaar dat we geld inzamelen voor een Nintendo Switch!
Ons doel is om 400 euro op te halen. Daarmee kunnen we een Switch halen met Fifa en wat andere spelletjes. Dat kan via onderstaande link, klik daarna op ‘Click to donate’. Elk bedrag is welkom, groot of klein.

https://tikkie.blob.core....6jS01PmM2NUkHiJc018cLg%3D
Je kunt naar de winkel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 01-04 13:56
Mooi dat het zo snel is gegaan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
Dat klopt. Alles al besteld.

Dank voor iedereen die heeft gedoneerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Tux3.14 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:01:
[...]

Dat klopt. Alles al besteld.

Dank voor iedereen die heeft gedoneerd!
Wou net nog doneren maar kan dus niet meer.

Dan maar onze snack vrienden uit Brabant :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

hier de video van het weeshuis (200+ kinderen) waar we laptops en computers hebben gebracht, we gaan nu proberen een 2e klaslokaal te voorzien van laptops.
[/quote]

We kunnen nog steeds laptops gebruiken, heb je er eentje liggen? Mag zonder geheugen of disk, dan gaan wij ermee aan de slag!

dank! _/-\o_

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

UPDATE 02-05-2023

Help Kids Online

Leren is voor kinderen de springplank naar een toekomst. Maar wat als die toekomst doorboord wordt door oorlog, hoe blijf je studeren?

We willen dat kinderen leren en zich kunnen ontwikkelen, ze zijn de toekomst van het land. Ondanks bombardementen en alle ellende blijven de online Oekraïense scholen doorgaan. Daarom zoeken wij: gebruikte laptops.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7HdIDronXNzPfWDqra6K2JJUi4=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/RRm6sOxrZ0fYyeiPG0JE2byM.webp?f=fotoalbum_large

Een aantal vrijwilligers helpen ons met het schoonmaken, leeghalen en installeren van de laptops. Zelfs laptops zonder harde schijf kunnen we werkend maken. (DDR3/4 memory en SSD's zijn erg gewild). De toetsenborden worden bestickerd met het Oekraïense toetsenbord en de taal van de laptop wordt omgezet. Als alles geïnstalleerd is worden de laptops uitvoerig getest, voor deze naar Oekraïne gebracht worden.

We brengen de laptops zelf naar Oekraïne. Een win-win-win situatie. We verkleinen de afvalberg, de laptops worden voor het goede doel ingezet en de kinderen krijgen de kans om zich te blijven ontwikkelen. Elke laptop die Windows 10 of MacOS kan draaien is welkom!

Doneren? Heeft u een laptop in uw bezit en wilt u deze schenken aan de Oekraïense kinderen? Ophalen of inleveren kan door het hele land. Stuur een berichtje of reactie en komen graag ophalen.

Meer weten over mij en wat ik allemaal doe aan hulpverlening UA? zie hier de blog.

En hier de video van het weeshuis (200+ kinderen) waar we laptops en computers hebben gebracht, we gaan nu proberen een 2e klaslokaal te voorzien van laptops.

UPDATE:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p80_b96zT-bLlLL_mlnNnd2RFss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VdrYqNnkPWL17D4OR4NJ8Mcl.jpg?f=fotoalbum_large

Dank aan @GameNympho en @Tux3.14 @hjkv en alle andere donateurs voor hun enthousiasme en hulp. Doe dit uiteraard niet alleen, alles is teamwork!! _/-\o_ 79 werkende laptops!, 35 laptops waar nog onderdelen voor gevonden moeten worden (voornamelijk memory en (ssd of nvme) disks). Aantal van de 35 laptops zijn puur voor onderdelen. En er gaan wel 11 systemen mee, vooral de (IDP) weeshuizen en scholen zijn hier erg blij mee.

Hou vooral de blog in de gaten, Woensdagavond ga ik rijden, eerste stuk alvast eind in Duitsland, Donderdag tot aan de Oekraïense grens, Vrijdag naar Lviv, lossen op meerdere locaties, koffie doen met de vrijwilligers en vrienden en overnachten in Lviv. Zaterdag haal ik een moeder en kind op in Lviv, afkomstig uit Zaporizhzhia. En dan terug naar Nederland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Deze kreeg ik vandaag van iemand ben benieuwd of ze smaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xZh7UCTauHHbVQUWi_gnKd23rA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7B337PlnD2EaOXnIZl9n2Zkq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieYtDxWq8sYBCwi7qQ5mM31uUCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/brwCTArsl9CSsCGgwQamOvwA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ronald.42 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:19:
Deze kreeg ik vandaag van iemand ben benieuwd of ze smaken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed bezig d:)b Deze dronk ik ook geregeld in Oekraïne. Niet het meest bijzondere bier, maar omdat mijn schoonmoeder daar vandaan komt, was het toch een moetje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Promotiefilmpje van BlueCheck (opgericht door o.a. Liev Schreiber) met Mila Kunis. Betreft een digitaal item in spelletje World of Warcraft waarmee 100% van het geld naar BlueCheck gaat.
BlueCheck Ukraine, co-founded by actor and activist Liev Schreiber, was launched by a collective of humanitarian crisis response experts whose mission is to quickly identify, vet, and support grassroots Ukrainian aid organizations that provide critical life-saving and humanitarian work on the ground. The organization fast-tracks urgent financial funds to partners who deliver medical care and rehabilitate damaged health facilities, evacuate and care for orphans and children with special needs, provide food, water, and shelter for people driven from their homes, take care of senior citizens, and quickly respond to many more urgent needs of Ukrainians affected by the war.
Website is https://www.bluecheck.in/blizzard (ja, ze hebben echt voor India ccTLD gekozen ...)

Ik vind zoiets een mooi initiatief omdat het een digitaal item betreft. Daar zitten bij hoge afname ook hoge marges op. Je hoeft zoiets immers maar 1x te designen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Nieuwe blog over onze hulpverlening aan Oekraine. https://ritvanjeleven.blogspot.com/2023/08/stil-maar-achter-de-schermen.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-04 20:49
In het "Strijdverloop" dook de vraag op hoe en wat met het helpen met 3Dprinten van drone onderdelen.
Tens schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:18:
[...]

In hoeverre is het anders dan een T-shirt kopen bij st Javelin, of een directe financiële bijdrage. Jouw geld kan dan gebruikt worden om een 3-D printer te kopen.

Persoonlijk zou ik het weten; gevoelsmatig is zelf iets maken net wat meer echt helpen dan een donatie.
Daardoor moest ik denken aan een post van Tatarigami op twitter. Klaarblijkelijk krijgt hij zoveel "hoe kan ik helpen" vragen, dat hij besloot een soort overzicht te maken. Het streeft er niet naar een compleet overzicht te zijn (dat zou onmogelijk zijn), maar het geeft m.i. een goed overzicht op welke manieren je zou kunnen helpen, ook wanneer je bankrekening minder gelukkig is.
To address one of the most common questions from ordinary citizens living abroad regarding how they can contribute to supporting Ukraine, I've compiled this guide

Please note that while I aim to provide a comprehensive guide, there may be some important organizations and steps I may have forgot to add. Nevertheless, I hope that it will be helpful nevertheless, featuring only organizations with which I have personal experience or have heard consistently positive feedback.

I'll structure the guide into three main sections:
-Donations;
- Democracy in Action;
- Informational Support and Economic Boycott;
- Leveraging Influencer Power.

1. Donations

Here is a list of foundations that I highly recommend. While this may not be an exhaustive list, these are the organizations with a proven track record of delivering consistent results, based on my personal experience:

ComeBackAlive (@BackAndAlive) - Widely regarded as the most reputable organization in Ukraine dedicated to supporting the military. They have been functioning for many years and have established an excellent reputation. The organization is managed by Taras Chmut (@TarasChmut), who is also the founder of Militarnyi (@militarnyi_en), an excellent source of information in English covering developments in military technology, procurement, and significant updates in the Ukrainian Defense industry.

Serhiy Prytula Charity Foundation (@CharityPrytula) - Another highly regarded and reputable charity foundation created by @serhiyprytula. This foundation is highly recommended and has procured a substantial amount of equipment for our military, including a satellite. Follow them as they frequently organize valuable fundraisers and have a good reputation among many individuals whom I personally trust and know.

The Liberty Ukraine Foundation (@LibertyUkraineF) is a remarkable 501(c)(3) nonprofit organization, represented by the dedicated Ukrainian veteran @Teoyaomiquu. It's an excellent option, particularly for those residing in the US. I can personally attest to the swift and timely delivery of essential life-saving equipment to several brigades at my request.

While there are indeed many more organizations, such as United 24, I haven't included them in this list as I lack personal experience with them.

2. Democracy in Action

While some may occasionally question the efficacy of democracy in the Western world, there's no denying that it works; otherwise, politicians wouldn't invest millions of dollars in every election to persuade you to vote for them.

What actions can an everyday citizen take?

Make it clear that when it comes to foreign policy, Ukraine is a deal-breaker for you. This can be accomplished through various means, such as sending emails, making phone calls, utilizing personal connections, or participating in support rallies. Public support is what drives assistance for Ukraine. Without your daily voices, your frustration over delays, and your requests for continuous help, Ukraine would never have received aid on such a significant scale. Whether it's through Facebook or Twitter, displaying the Ukrainian flag on your balcony or social media profile, or joining rallies in support of Ukraine, your voices can save the lives of Ukrainian soldiers and civilians. Be vocal, and your message will be heard.

3. Informational Support and Economic Boycott

This section serves as a natural extension of the previous one but emphasizes a slightly different aspect:

The relentless spread of aggressive Russian propaganda and disinformation across the internet is designed to erode support for Ukraine. To effectively counter this, it's crucial to identify these propagators and expose their false narratives and hidden agendas.
It's important to remember that engaging with small trolls and individuals without a significant following can inadvertently amplify their message, so it's often best to ignore them. However, when dealing with individuals who have a substantial following, it becomes important to counter their misinformation and provide additional context, much like appending community notes on X (Twitter).

Furthermore, consider actively participating in economic boycotts against companies that continue to conduct business in russia. It's essential not to remain silent about your actions; don't hesitate to post about why you've chosen not to buy certain products or support specific businesses, such as refraining from purchasing Pepsi products, for example. This transparency can help raise awareness about the importance of economic pressure as a means of discouraging companies from supporting russian actions, ultimately contributing to the effort to protect Ukraine.

4. Leveraging Influencer Power
If you happen to be an influencer on platforms like YouTube or any other social media, consider dedicating at least one episode or post to Ukraine within your field of expertise. For instance, if you're a historian, you can create an episode about significant historical events, much like the course of lectures by Professor Timothy Snyder (@TimothyDSnyder). If literature is your forte, introduce your audience to Ukrainian authors. If you're involved in the arts, set aside a day to talk about Ukrainian art. If your content revolves around IT or GameDev, use an episode to highlight Ukrainian contributions in these fields. This is of paramount importance, as Russia persists in its imperialistic policies with the objective of erasing any mention of Ukraine or its accomplishments, while denying its status as an independent nation and country.

While this guide may not be exhaustive, I hope that it can serve as a valuable reference point for ordinary citizens worldwide to contribute towards Ukraine's victory. Don't forget to like and share this message to help with algorithms
Bron

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
https://www.nu.nl/videos/...m-geld-in-te-zamelen.html

Afbeeldingslocatie: https://media.nu.nl/m/e5jx7apawqur_wd854/ultrarunner-liep-van-amsterdam-naar-kyiv-om-geld-in-te-zamelen.jpg
Ultrarunner Boas Kragtwijk liep in 50 dagen ruim 2.500 kilometer van Amsterdam naar Kyiv. Met zijn actie haalde hij bijna 60.000 euro op, genoeg om 2 ambulances te kopen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Mooi interview in De Volkskrant met schrijver Jaap Scholten over Protect Ukraine

De Russen móéten worden afgestopt, en dus verzamelt schrijver Jaap Scholten alles waar het Oekraïense leger om vraagt
Tijdens interviews met de Transsylvaanse aristocratie sprak hij veel mensen die door de communisten waren gemarteld. ‘De Sovjet-Unie kende instituten waar je leerde hoe je moest schaduwen, afluisteren, verhoren en martelen’, zegt Scholten. ‘Al die kennis blijft hangen. De cultuur van het Kremlin is helaas imperialistisch, bruut en wreed. Ik ben doodsbang voor zo’n sadistisch universum.’
En dat is dus de reden dat hij zich met zijn stichting niet op de Oekraïense burgerbevolking richt, maar op het leger. ‘We moeten de militairen helpen’, zegt hij. ‘Alleen zij kunnen de verkrachtingen, moordpartijen en kinderontvoeringen stoppen.’
Vooral het volgende stukje vond ik treffend:
Morele boost

Met drie vrienden haalde Scholten in anderhalf jaar tijd ongeveer 800 duizend euro aan donaties op. Met dat geld koopt hij spullen waar de militairen om vragen. Dat was aanvankelijk geen eenvoudige klus, zegt hij. Hij had uit Kyiv een lijst met levensreddende spullen gekregen, maar daarvan kon hij in Nederland niets vinden.

Op internet vond hij wel aanbiedingen van leveranciers uit Israël, Turkije en China, maar als leek kon hij moeilijk beoordelen of die betrouwbaar waren. Hij riep hulp in van bekenden en inmiddels heeft hij er zelf handigheid in gekregen. ‘Ik weet waar ze goede spullen voor goede prijzen verkopen.’

Afbeeldingslocatie: https://img.volkskrant.nl/7bea3e81a966abd95c25a45b35895163ea6660a9/de-russen-moeten-worden-afgestopt-en-dus-verzamelt-schrijver-jaap-scholten-alles-waar-het-oekraiense-leger-om-vraagt.webp

Een Toyota vol gereedschap die is overgedragen in Tsjernihiv. Beeld Jaap Scholten

Het eerste konvooi van de stichting vertrok afgelopen zomer. Met een groep vrijwilligers, onder wie de schrijvers Tommy Wieringa en Jelle Brandt Corstius, bracht Scholten zes terreinwagens vol spullen naar Oekraïne. ‘Toen ik een van die auto’s aan een vrijwilliger uit Tsjernihiv overdroeg, kon hij zijn tranen niet bedwingen. We waren helemaal uit Nederland gekomen om te helpen – dat geeft de mensen zo’n morele boost.’
(Dikgedrukt door mij.)

Ze werken rechtstreeks met de militaire eenheden omdat er helaas nog steeds corruptie bestaat.

Hier enkele voorbeelden:
De tweehonderd waterfilters die hij een dag eerder kocht, gaan naar Zaporizja, vertelt hij. Daar hebben militairen en burgers ze hard nodig, want er komt geen drinkwater meer uit de kraan. Zes elektrische mountainbikes van de Decathlon? Daarmee kunnen soldaten van de 36th Marine Brigade in groepjes van drie op verkenning aan het front.
(Dikgedrukt door mij.)

Nog enkele voorbeelden:
En dan is er nog het medische spul. Vijftig chest seals nemen ze mee, om open borstwonden af te plakken ‘als je door je longen wordt geschoten’. Vijftig Chito-SAM Patches voor het stelpen van ernstige bloedingen. En honderd tourniquets, knelverbanden voor eerste hulp bij slagaderlijke bloedingen. ‘Allemaal topkwaliteit, waarmee levens gered kunnen worden’, zegt Scholten. ‘Aan rommel heb je niets. Op het leveren van sommige Chinese tourniquets staat in Oekraïne nu zelfs een gevangenisstraf.’
De website is https://www.protectukraine.nl

[ Voor 8% gewijzigd door Jerie op 19-09-2023 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brinkiewestland
  • Registratie: December 2012
Tommy Wieringa heeft deze reis ook beschreven in de NRC:

https://www.nrc.nl/nieuws...regen-van-diesel-a4173868

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_2PphFcCFJ8kL7DIOkQFj7jDPw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WZHFKiZVrYu0H9NBsCZs4ril.png?f=fotoalbum_large

Dankzij vele donateurs hier weer mooi aantal laptops, computers en onderdelen onderweg naar Oekraïne. Ons project Keep them Learning blijft actief. Bijzondere dank _/-\o_ aan @GameNympho - nogmaals dank aan iedereen die geholpen heeft! Keep going :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Heeft iemand hier al eens zo'n sleutelhanger of iets gekocht, gemaakt van neergeschoten RU vliegtuig? Ik zit er aan te denken om er eentje te bestellen.

Ik heb wel al een sweater van Saint Javelin, en natuurlijk een donatie gedaan aan de friet (en snack) bakkers!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Blog geüpdatet met een leuke video van ons project in Lopatyn, weeshuis van 200+ kids (0-17jr), zijn veel (ook door mede-Tweakers) gedoneerde computers en dergelijke heen gegaan. Het grote touchscreen kregen we van een school in Nederland, was even werken om dat goed in Oekraiene te krijgen, paste niet in Tesla :P

Blog

Dank aan iedereen die helpt en ons heeft geholpen, met @GameNympho in het bijzonder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

peterpijpelink schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:11:
Blog geüpdatet met een leuke video van ons project in Lopatyn, weeshuis van 200+ kids (0-17jr), zijn veel (ook door mede-Tweakers) gedoneerde computers en dergelijke heen gegaan. Het grote touchscreen kregen we van een school in Nederland, was even werken om dat goed in Oekraiene te krijgen, paste niet in Tesla :P

Blog

Dank aan iedereen die helpt en ons heeft geholpen, met @GameNympho in het bijzonder!
Goed bezig! d:)b

Ik lees echter alarmerende berichten over nieuwe invoerverplichtingen die Oekraïne per 1 dec invoert? Hoe ga je daarmee om?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een andere manier om Oekraïne te sturen:
Meet the bands touring to raise funds for Ukraine’s army (and save the dates)

As Russia’s invasion of Ukraine continues, Ukrainian bands are embarking on charity tours where proceeds provide drones, vehicles and protective gear for the military.

Russia’s war against Ukraine has profoundly impacted the lives of Ukrainian musicians, with some volunteering to serve in the military where they continue to serve today, and others enduring Russian occupation and even having their homes destroyed. What unites these artists is the drive to support the Ukrainian military through their music by raising funds for the troops during concerts.

We highlight the most celebrated Ukrainian bands that will be touring in the US, Europe, and Australia this fall and winter. Both new and old bands, with a history of songs that speak to Ukrainian identity, have also produced powerful new wartime compositions – including collaborations with world-famous artists – dedicated to Ukraine’s fight against Russian aggression.
Voor meer info over de bands: https://euromaidanpress.c...-army-and-save-the-dates/

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F9gfuRgXoAAY-bo?format=jpg&name=large

GO_A komt naar Amsterdam en Antwerpen:

Dance, Oekraïense folk, rock:
PP23: Go_A zegent Pinkpop met Oekraïense witte magie
Hand in hand in de circle pit der verbinding

We leggen het toch af tegen Queens Of The Stone Age, laten we meteen onze beste kaart maar op tafel leggen. Dat moet de Oekraïense dance-folk-rockact Go_A gedacht hebben. Ze beginnen hun set met 'Shum', die razende en volkomen unieke song waarmee ze in 2021 vijfde werden op het Eurovisie Songfestival. Zo, het eerste ovationele applaus is binnen.

Heeft Go_A genoeg in huis om Pinkpop zo een uur lang op zijn kop te zetten? Jazeker. Om te beginnen is Kateryna Pavlenko een super intrigerende frontvrouw, een soort Morticia Addams met strak zwart haar en een rood brilletje waar ze de hele tijd overheen kijkt. En ze heeft een trefzekere stem, waarmee ze om de traditionele fluit cirkelt van Ihor Didenchuk (je kent hem ook van Kalush Orchestra). Zij samen vormen het oer-Oekraïnse blok van de groep, terwijl gitarist Ivan en producer Taras respectievelijk hardrock riffs en elektronische beats leveren. Het klinkt als een onmogelijke opgave om daar iets cools van te maken, maar het is zowaar gelukt. En dat zonder ook maar een moment lomp of plat te worden.

Natuurlijk is er de emotionele lading die nu rond elke Oekraïense artiest hangt. 'Russia is a terrorist state!', scandeert Kateryna. Go_A had ook voor de grootscheepse invasie van het land al als missie terug te gaan naar de historische en culturele roots. Even later speelt de groep 'Kalyna', een song over een plantje met rode besjes dat uitgroeide tot nationaal symbool van Oekraïne, een plant waarvan de mythe zegt dat ie alleen kan groeien en bloeien in aanwezigheid van goede mensen. Die symboliek ontgaat uiteraard de aanwezige Oekraïense diaspora niet, maar ook dwars door de taalbarrière heen is de lading voelbaar.
https://3voor12.vpro.nl/u...%AFense-witte-magie~.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

resusaapje schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:16:
[...]

Goed bezig! d:)b

Ik lees echter alarmerende berichten over nieuwe invoerverplichtingen die Oekraïne per 1 dec invoert? Hoe ga je daarmee om?
Even afwachten, voor 1 Dec nog eea verschepen en dan kijken wat er hoe. Maar is wel in eigen voet schieten wat mij betreft, zeker omdat als “ papierwerk “ niet klopt er 500 euro boete kan volgen. Het is een website/app waarin je iets uit 5000 items moet selecteren en zaken als gewicht, afmeting en serienummers etc moet vermelden. De ontvanger moet ook melden, dus hoop papierwerk. Maar hopelijk vanaf januari dat eea makkelijker is doordat systeem dan ingevoerd is.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-04 22:00
XWB schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:12:
[...]

Los van de bureaucratie, ik denk dat de Oekraïense Defensie niet genoeg budget heeft om alles aan te schaffen. Daarom zijn steunpakketten in de vorm van geld ook zo belangrijk.
Gelukkig is dit aan de andere kant ook zo enkel in de vorm van corruptie / kwaliteit problemen en logistiek.
Wel mag het zo zijn wij onze productie enorm mogen opschroeven ook van non-lethal aid.

Ik zelf zit al maanden te tobben hoe ik kan steunen los van geld.
Vanuit de IT kom ik regelmatig spullen tegen die echt nog een 2e leven kunnen krijgen in UA.
Maar ze moeten er wel wat aan hebben….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Mektheb schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:43:
[...]

Gelukkig is dit aan de andere kant ook zo enkel in de vorm van corruptie / kwaliteit problemen en logistiek.
Wel mag het zo zijn wij onze productie enorm mogen opschroeven ook van non-lethal aid.

Ik zelf zit al maanden te tobben hoe ik kan steunen los van geld.
Vanuit de IT kom ik regelmatig spullen tegen die echt nog een 2e leven kunnen krijgen in UA.
Maar ze moeten er wel wat aan hebben….
IT spul wordt gewaardeerd. Zie bijvoorbeeld https://ritvanjeleven.blogspot.com/

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-04 22:00
Bestaan hiervan is mij ontschoten dank
Pagina: 1 2 Laatste