Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Waarschijnlijk krijgen we Oekraïners in huis. Via via, niet via een officieel orgaan, die zijn niet veel verder dan de 48-uurs opvang.

Ik lees dat de overheid nog niet alles op orde heeft, wat ook niet gek is na 2-3 weken:
https://nos.nl/collectie/...twoorden-zijn-er-nog-niet
En er was recent een artikel op ik dacht ad.nl dat er veel opvangplekken thuis niet benut werden, want de coordinatie ontbreekt.

Mijn gemeente is hard bezig met opvangplekken, meerdere sporthallen, kerken en ik hoorde dat er in ieder geval 1 bedrijfspand zsm werd omgebouwd naar bewoonbare kantoorunits. Echter, ze hebben het over 48-uurs opvang, maar er is nog geen enkele communicatie wat er dan na die 2 dagen gaat gebeuren.

Vanuit TakeCareBnB of het COA lijkt er wel iets meer communicatie te komen, maar of daar iets inhoudelijks bij zit...?

Doel van dit onderwerp is het uitdokteren hoe we mensen het beste kunnen opvangen en wat de regelgeving/begeleiding vanuit de centrale en lokale overheid is.

Kijk, hier lijkt meer informatie beschikbaar te komen:
https://www.refugeehelp.com/get-help
En bijbehorende persbericht: https://nos.nl/artikel/24...-de-mensen-die-hen-helpen

[ Voor 9% gewijzigd door Motrax op 18-03-2022 10:28 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:43
Zoals ik in het 'Hulpacties Oekraïne" al had gemeld zijn we bezig via Takecarebnb om een vluchteling in huis te halen.
Van wat ik heb begrepen heeft Takecarebnb direct contacten met COA/Gemeentes om zo de mensen uit de AZC's te halen en te koppelen aan de gastgezinnen.
Het grote nadeel wat er nu speelt is dat er veel onduidelijk is bij de diverse gemeentes. Wat ik zelf een beetje gek vind want hoe vaak/lang hebben wij als Nederland wel niet vluchtelingen opgevangen?
Nu zijn de mensen uit Oekraïne iets anders qua status, maar naar mijn idee zijn veel protocollen e.d. vergelijkbaar (maar goed dan ben ik als n00b).

Wij hebben ons gisterenavond ingeschreven bij Takecarebnb, en we zullen binnenkort worden gebeld om te kijken of wij wel voldoen aan hun verwachtingen en vice versa. Zodra er een klik is tussen ons dan zal een 'matchmaker' bij ons thuis komen om te kijken wat wij kunnen bieden, en dan zien ze gelijk wat voor type mensen wij kunnen huisvesten. Zo kunnen wij bijvoorbeeld geen bejaard stel huisvesten omdat ze een steile trap omhoog moeten. En omdat wij 2 katten en 2 honden hebben moet men daar wel mee om kunnen gaan qua bijvoorbeeld angst voor honden of allergie voor katten.
Nadat de 'matchmaker' weg is dan gaan zij kijken wie er het best bij ons past, en dan zal er een kennismakingsgesprek volgen om te zien of er een klik is, zo ja dan kunnen/mogen ze gelijk met ons mee naar huis voor een weekend proeflogeren. Mocht het dan nog steeds bevallen dan kunnen ze tot max 3 maanden bij ons verblijven tenzij wij of onze gast(en) er eerder mee willen stoppen, of juist langer willen blijven.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ervaringen tot nog toe:
4 mensen hier bij mij in huis
2 bij een kennis van mij
(allemaal vrienden/familie van mijn Oekrainse vrouw incl 2 kinderen)

Financieel:
Voorlopig nog geen geldelijke steun voor Oekrainers vanuit de overheid, leefgeld is nu nog even wachten.
Vanaf volgende week inschrijven gemeente/bsn.
Vanaf 1 april mogelijk dat ze zonder werkvergunning in NL mogen werken.
(voorlopig zijn ze hier alleen nog bij de gemeente aangemeld, zit nog te twijfelen of we iets via IND of COA moeten, voorlopig willen ze weer terug zodra Putin zijn keutel intrekt)

School:
Kinderen onder de 12 kunnen aan een willekeurige basisschool voor les/overdag (geen idee of dat goed geregeld is, voor hier om volgende week op te pakken)
1 van de kinderen krijgt nu al digitaal van de juf uit Oekraine 4 uur per dag les iig.
Voor alle kinderen worden er momenteel per gemeente geprobeerd om klassen samen te stellen zodat je Oekrainse kinderen bij elkaar hebt. (vooral issues dat ze voornamelijk het cyrillische alfabet hebben geleerd etc)

Overige:
Voedsel/Kleding/Medische noodzaak zijn voor nu via gemeente geregeld, zodra ze gemeente ingeschreven zijn/bsn kunnen ze ook zonder medische noodzaak langs doctor/tandarts etc.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 18-03-2022 12:28 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:19

Punkrocker

Mostly harmless

YakuzA schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:23:
...

School:
Kinderen onder de 12 kunnen aan een willekeurige basisschool voor les/overdag (geen idee of dat goed geregeld is, voor hier om volgende week op te pakken)
1 van de kinderen krijgt nu al digitaal van de juf uit Oekraine 4 uur per dag les iig.
Voor alle kinderen worden er momenteel per gemeente geprobeerd om klassen samen te stellen zodat je Oekrainse kinderen bij elkaar hebt. (vooral issues dat ze voornamelijk het cyrillische alfabet hebben geleerd etc)

...
Hulde voor de juf! _/-\o_

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Net op de NOS dat vluchtelingen 60 euro per week krijgen. Wie bij een gastgezin woont krijgt nog eens 75 euro extra.

Zometeen komt onze vluchteling aan. Eens kijken hoe we dit geregeld kunnen krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
RoD schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:36:
Net op de NOS dat vluchtelingen 60 euro per week krijgen. Wie bij een gastgezin woont krijgt nog eens 75 euro extra.

Zometeen komt onze vluchteling aan. Eens kijken hoe we dit geregeld kunnen krijgen.
Inderdaad, zie https://nos.nl/artikel/24...60-euro-leefgeld-per-week

Wat is de logica om vluchtelingen bij gastgezinnen extra te geven? Is dat omdat er in opvangcentra voor eten, water, etc gezorgd wordt? Moeten dan serieus geld gaan vragen als (potentieel) gastgezin aan vluchtelingen voor leefkosten?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

KabouterSuper schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 16:21:
[...]

Wat is de logica om vluchtelingen bij gastgezinnen extra te geven? Is dat omdat er in opvangcentra voor eten, water, etc gezorgd wordt? Moeten dan serieus geld gaan vragen als (potentieel) gastgezin aan vluchtelingen voor leefkosten?
Nouja, de NOS stelt dus inderdaad dat dit is gedaan zodat ze in de kosten kunnen bijdragen. Wij kunnen de kosten wel dragen, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen een barrière kan vormen. Misschien dat dit dus meer mensen over de streep trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ik zou me ogen uit me kop schamen als ik mensen opvang en ze "weg moet sturen" omdat ik het financieel niet kan bolwerken .. en nauwelijks zelf mijn gezin kan eten geven en diep in de schulden kom als gevolg

Anderzijds zou ik het niet accepteren dat ze 100% aan mij geven .. zou ze op hun hart drukken "ga desnoods ergens terrasje pakken oid" ..

Voor 1 a 2 weken op iemands zak teren is best lastig .. jij vraagt er niet om en je weet ook niet hoe breed de overkant het heeft .. ik weet niet wat de levens norm is .. bv 1 brood daar kost normaal 20 cent en hier 2 euro ? en je hebt erg weinig geld .. (of niks) wat dan ?

"gasten weten wanneer ze de deur moeten verlaten" .. --> oftewel je eigen houdbaarheids datum ..
in dit geval is dat onbekend en naarmate de tijd vordert zal een normaal mens zich een last gaan voelen .. zeker als je kinderen meesleept .. want kinderen passen zich sneller aan en gedragen zich dus zoals ze thuis deden .

in mijn optiek kan je 3 dingen doen met dat geld
1) geld vragen ---> besteden aan onderhoud voor de extra personen
2) geld vragen ---> "sparen" met als doel het alsnog te verstrekken bij vertrek
3) niks vragen

Ik zou 2 doen, bedrag laat ik even in het midden .. ik hoef er niet rijk van te worden en zolang ik het kan trekken geen probleem .. en geef ik dat bedrag met liefde als ze weg gaan .. als ik het echter niet financieel kan bolwerken dan tast ik wel in dat potje .. maar dat is wel een extra hindernis voormezelf.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-04 21:38
[...]

Vergeet niet dat de vluchtelingen op jouw adres worden ingeschreven. Dat kan uiteindelijk ook extra kosten met zich mee brengen voor gemeentelijke belasting, riool, water, stroom etc...

Wij hebben al een intake gesprek gehad van de week van TakeCareBnB. Maar wellicht dat wij een persoon in huis nemen geregeld via facebook.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik vind het wel echt knap dat mensen dit kunnen. Dat wou ik even zeggen.

Zelf trek ik het al nauwelijks als mijn eigen moeder hier een paar dagen per jaar logeert, laat staan dat ik wildvreemden in huis zou nemen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:02
Lethalis schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 20:07:

Zelf trek ik het al nauwelijks als mijn eigen moeder hier een paar dagen per jaar logeert, laat staan dat ik wildvreemden in huis zou nemen.
Ik ben het helemaal met je eens, en ik heb het ook nog nooit gedaan maar we hebben ons nu toch opgegeven en zijn ons huis er voor aan het klaarmaken. Ik heb heel vaak dit soort situaties “afgekocht” met donaties etc. Maar ik kwam er dit keer niet mee weg voor mezelf, en ook mijn vrouw had dit gevoel. En we moeten nog erg aan het idee wennen dat we wellicht binnenkort niet meer met z’n tweetjes zijn, toch voelt het ook wel weer goed en moeten we het gewoon doen.

Wel heb ik veel aan de tips die ik hier lees rondom het in het begin duidelijk maken van de verwachtingen naar elkaar. Het zal een bijzondere ervaring worden (als het daadwerkelijk zover komt) met zowel hoogte als dieptepunten, maar we komen er wel doorheen. Als we zo het verschil kunnen maken voor een of twee mensen is het mij dat wel waard.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wauskoek

Dat snap ik wel hoor. :)

Tijdens sommige reizen ben ik wel eens uitgenodigd om bij mensen te overnachten die heel gastvrij waren. Ook enige keren Couchsurfing gedaan. En zo eigenlijk een internationaal vrienden netwerkje opgebouwd. Die ik dan ook weer hier thuis over de vloer krijg. Zo heb ik ook mijn huidige partner leren kennen en voor ons is het dan eigenlijk niet zo heel vreemd. Ik heb veel gekregen en zo is het natuurlijk mooi om iets terug te geven.

Een vluchteling is wel weer iets nieuws voor ons. Zal even wat tijd en moeite kosten maar daar slaan we wel door heen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
mooi inderdaad voor wie dit kan, niet alleen de ruimte ervoor heeft maar ook bereid is om voor een periode wat privacy in te leveren. ik snap dat je geen tegenprestatie kan verwachten in welke vorm dan ook, deze mensen zijn getraumatiseerd en mogelijk in shock, maar heel goed mogelijk dat er toch een vorm van vriendschap ontstaat naar mate de gewenning vordert.

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
@JJ Le Funk

We hoeven er inderdaad niks voor terug te krijgen. Dit is in onze ogen het beste wat we kunnen doen van de verschrikkelijke situatie daar.

Mail die ik van TakeCareBnB heb gekregen. Geeft beetje een idee wat de stand van zaken is.
Goedemiddag,

U hebt zich bij Takecarebnb aangemeld als gastgezin voor Oekraïense vluchtelingen. Misschien was dat kort geleden, misschien al één of twee weken terug. Via dit bericht willen we u informeren over de stand van zaken en wat u kunt verwachten.

Misschien hebt u zich afgevraagd waarom het zo lang duurt voordat u iemand gastvrijheid kunt verlenen. De reden daarvan is dat we een heel zorgvuldige aanpak kiezen om te voorkomen dat kwetsbare mensen nog meer problemen krijgen. Ze moeten bijvoorbeeld eerst worden geregistreerd door de gemeente waar ze verblijven. Ook voor de gastgezinnen die zich hebben aangemeld is er een nauwkeurige procedure: iedereen wordt bijvoorbeeld door Takecarebnb gebeld (misschien is dat in uw geval al gebeurd). Dan kunnen vragen beantwoord worden. Van ieder gastgezin zal Takecarebnb ook een VOG, een Verklaring Omtrent het Gedrag, moeten krijgen. Niemand wil immers dat de vluchtelingen, meestal vrouwen en kinderen, bij ‘de verkeerde’ mensen terecht komen. En zorgvuldigheid kost tijd.

Natuurlijk leest u dat er her en daar al vluchtelingen bij gastgezinnen logeren. Maar er zijn helaas ook berichten dat daar al het nodige misgaat. Hoe beter we vooraf met elkaar ons werk doen, hoe duurzamer de oplossing is. En dat voorkomt veel teleurstelling, voor gast en gastgezin.

Zoals gezegd: u wordt door ons gebeld. Als wij de VOG ontvangen hebben maken we de koppeling met een of enkele vluchtelingen en geven we die informatie door aan de gemeente waar de vluchteling verblijft. Door of namens die gemeente wordt dan met u als gastgezin contact opgenomen en heel specifiek de ‘match’ gemaakt. Als er eenmaal iemand bij u logeert zal er begeleiding beschikbaar zijn door of namens de gemeente.

Dat alles laat vast nog vragen open. Onze belangrijkste boodschap: we zijn u niet vergeten, heb begrip voor het feit dat zorgvuldigheid tijd kost en blijf beschikbaar. De vluchtelingen hebben u voorlopig nog heel hard nodig.

Over een week hoort u langs deze weg weer van ons. Heel erg bedankt voor uw aanmelding en voor uw begrip en geduld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
wauskoek schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:41:
@JJ Le Funk

We hoeven er inderdaad niks voor terug te krijgen. Dit is in onze ogen het beste wat we kunnen doen van de verschrikkelijke situatie daar.

Mail die ik van TakeCareBnB heb gekregen. Geeft beetje een idee wat de stand van zaken is.

[...]
Ik hoor en lees zo her en der dat TakeCareBnB volledig overspoeld is met aanmeldingen. Het is niet alleen een kwestie van zorgvuldigheid, maar ook acuut capaciteitstekort.

Ik weet niet hoeveel VOG aanvragen er normaliter gedaan worden, maar een piek van 25.000 is waarschijnlijk ook niet even weggewerkt.

Het lastige van de officiele iniatieven is dat alles officieel volgens de regels moet, omdat ze er voor verantwoordelijk zijn als er iets misgaat.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Motrax schreef op zondag 20 maart 2022 @ 19:33:
[...]
Ik hoor en lees zo her en der dat TakeCareBnB volledig overspoeld is met aanmeldingen. Het is niet alleen een kwestie van zorgvuldigheid, maar ook acuut capaciteitstekort.

Ik weet niet hoeveel VOG aanvragen er normaliter gedaan worden, maar een piek van 25.000 is waarschijnlijk ook niet even weggewerkt.

Het lastige van de officiele iniatieven is dat alles officieel volgens de regels moet, omdat ze er voor verantwoordelijk zijn als er iets misgaat.
vog aanvraag normaal +/- een week maar dat kan per gemeente verschillen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Laatst online: 21:36
Dit inderdaad, wij hebben er echt geen ruimte voor in huis anders zou ik het wel overwegen. Nu weet ik dat je “ruimte” kan maken maar die mensen moet je wel wat kunnen bieden ook een bepaalde privacy.

Ik check wel de gemeente website en Facebook voor lokale initiatieven waar ik mogelijk kan bijdragen met andere hulp maar dat is nu nog niet nodig in onze gemeente zo te merken.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Wat is het toch allemaal treurig georganiseerd in Nederland met het ambtelijke apparaat. De gemeente weet nog steeds niets, websites worden niet geüpdated en nog steeds word je van het kastje naar de muur gestuurd. Na 4 weken oorlog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
RoD schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:18:
Wat is het toch allemaal treurig georganiseerd in Nederland met het ambtelijke apparaat. De gemeente weet nog steeds niets, websites worden niet geüpdated en nog steeds word je van het kastje naar de muur gestuurd. Na 4 weken oorlog.
We gaan het meemaken... maar ik heb geen hoge verwachtingen inderdaad. Ik hoor en lees her en der dat zelfs inschrijven in het GBA per gemeente nog moeilijk gaat. Laat staan wat die aangekondigde vergoeding gaat goed. Toegegeven: pas afgelopen vrijdagmiddag aangekondigd.

De basisscholen hier zijn ook aan het puzzelen. Nederlandse lessen gaan ze niet aanbieden, met verwachting dat de oorlog niet lang duurt. Maar wel misschien spelen, socializen enz. Of centraal onderwijs op afstand met een juf/meester uit Oekraine, of een juf die meegekomen is naar Nederland.

Wij gaan van de week een paar mensen krijgen. Ik benieuwd. Waarschijnlijke een forse cultuurschok, ik heb geen idee hoe Oekrainers zijn :)

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Motrax schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:28:
[...]
We gaan het meemaken... maar ik heb geen hoge verwachtingen inderdaad. Ik hoor en lees her en der dat zelfs inschrijven in het GBA per gemeente nog moeilijk gaat. Laat staan wat die aangekondigde vergoeding gaat goed. Toegegeven: pas afgelopen vrijdagmiddag aangekondigd.

De basisscholen hier zijn ook aan het puzzelen. Nederlandse lessen gaan ze niet aanbieden, met verwachting dat de oorlog niet lang duurt. Maar wel misschien spelen, socializen enz. Of centraal onderwijs op afstand met een juf/meester uit Oekraine, of een juf die meegekomen is naar Nederland.

Wij gaan van de week een paar mensen krijgen. Ik benieuwd. Waarschijnlijke een forse cultuurschok, ik heb geen idee hoe Oekrainers zijn :)
Ze hebben wel wat andere gewoontes :) Mocht je vragen hebben, laat maar horen. Het is allemaal niet heel schokkend, als je het maar weet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:54
Dat komt doordat we de opvang van vluchtelingen en asielzoekers in Nederland centraal hebben ondergebracht bij het COA. Dat er nu in eens allerlei particulieren met goede bedoelingen vluchtelingen in huis gaan halen is een totale frustratie van het systeem. Dat kun je het systeem natuurlijk niet kwalijk nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Den_S85 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:32:
[...]

Dat komt doordat we de opvang van vluchtelingen en asielzoekers in Nederland centraal hebben ondergebracht bij het COA. Dat er nu in eens allerlei particulieren met goede bedoelingen vluchtelingen in huis gaan halen is een totale frustratie van het systeem. Dat kun je het systeem natuurlijk niet kwalijk nemen.
De bedoeling is anders wel degelijk dat je je bij de gemeente meldt als je een vluchteling hebt. De gemeente moet schijnbaar ook het leefgeld gaan uitdelen. Alleen zijn ze hier nog steeds clueless en hebben ze werkelijk waar niets zinnigs te zeggen.

Kan ook een symptoom zijn van mijn gemeente overigens, weet niet of het elders al wel in gang wordt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

RoD schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:29:
[...]

Ze hebben wel wat andere gewoontes :) Mocht je vragen hebben, laat maar horen. Het is allemaal niet heel schokkend, als je het maar weet :P
Wij overwegen het ook serieus. Het is nog even bekijken hoe/wat en het zal niet ^ hier om hangen, maar ik ben nu wél benieuwd :P Ik hoorde wel al dat ze wat 'nors' kunnen lijken, maar gegeven de situatie is dat wel 't minste wat ik zou verwachten :X

[ Voor 13% gewijzigd door RobIII op 21-03-2022 13:37 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

RobIII schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:34:
[...]

Wij overwegen het ook serieus. Het is nog even bekijken hoe/wat en het zal niet ^ hier om hangen, maar ik ben nu wél benieuwd :P
Het zijn kleine dingetjes :) Die van ons zat gisteren op haar kamer onder de dekens, omdat het koud was. Wist niet dat de verwarming gewoon aangezet kan worden omdat in Oekraïne alles centraal geregeld is. En als er geen verwarming is, dan is er geen verwarming. :P

Verder vind ik Oekraïners gemiddeld genomen iets meer mediterrane trekjes hebben, ietwat meer van het collectief, familie, praten met wat meer emotie. Maar tegelijkertijd kunnen ze zich in het Engels soms wat bot/kortaf uiten, dat heeft dan weer met de structuur van de Russische/Oekraïense taal te maken (en dus een iets te letterlijke vertaling)

En schoenen aan in huis is uit den boze :P

Anyways, zelf ben ik vrij goed compatibel met de Oekraïense mentaliteit, ik denk al met al dat het in de dagelijkse omgang niet heel ver van ons af ligt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Het probleem is dat de vluchtelingen uit Oekraine in principe vrij inreizen hebben in NL.
Daardoor is het in principe geen taak voor het COA.
Ze zitten ergens tussen de bestaande structuren.

Verder is het ook een illusie dat als we 20.000 mensen uit Oekraine bij het COA aanmelden dat er ineens magisch wel plekken zijn waar mensen kunnen verblijven.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 21-03-2022 13:40 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Laatst online: 22:54

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Ah, joh, inderdaad allemaal niet noemenswaardig / schokkends. Ik denk dat ik meer moeite ga hebben met de verhalen waar ze mee gaan komen (en dan uiteraard niet omdat ik 't er niet over wil hebben maar dat 't me ontzettend moeilijk lijkt daar iets op te zeggen).

[ Voor 19% gewijzigd door RobIII op 21-03-2022 13:40 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

RobIII schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:39:
[...]

Ah, joh, inderdaad allemaal niet noemenswaardig / schokkends. Ik denk dat ik meer moeite ga hebben met de verhalen waar ze mee gaan komen.
Inderdaad. Soms wat interpretatieverschilletjes, maar dat is het ook. Ik denk dat de cultuur geen enkel probleem zal vormen, en als je elkaar een beetje verstaat, je er wel uit komt.

Wat betreft de verhalen over de oorlog, de meesten die ik gesproken heb (in totaal toch al wel heel wat), zijn er vrij nuchter over. Er zit veel verdriet achter, maar het vermogen van Oekraïners om te lijden, is veel groter dan ons westerlingen.

[ Voor 22% gewijzigd door RoD op 21-03-2022 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
@RoD Ik moest even nadenken, ik dacht je vrouw of ergens in de familie oorspronkelijk Oekraïne is?

Een paar vragen:
  1. Ik las ergens dat ze ontbijten met soep? Wut? Hoe kijken ze tegen al dat broodgevreet van de Nederlanders aan?
  2. Wat is voor mensen uit Oekraine de grootste omschakeling met de Nederlandse cultuur en gewoonten?
Schoenen moet de kinderen hier toch al uit doen, dus dat maakt verder niet uit. Centrale verwarming hebben we hier ook, en op zolder waar de bedden staan, is geen verwarming :+ :X
[...]

Dat is deels waar. Gastgezinnen voor vluchtelingen waren altijd al mogelijk, alleen was dat minder bekend, op minder grote schaal. COA is overigens niet in staat om zo snel op te schalen, vandaar ook de inzet van de veiligheidsregio's. Als COA uberhaupt hier al wat in doet, omdat ze meer zijn van de vluchtelingen buiten Europa?

Om eerlijk te zijn zou ik het ook niet fijn vinden om met 200 mensen in een sporthal te zitten, als je verderop in de straat bij een gezin zou kunnen zitten. Alles in perspectief natuurlijk: beter dan in Mariepoel zitten verhongeren, dorst en vervolgens opgeblazen te worden door de Russen.

☻/
/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:00
@Motrax mag ik u vragen om toch de registratie te doen via officieel kanaal - dit helpt ze later namelijk bij het vinden van een huis. Zodra de opvang bij jou stopt moeten ze anders weer van voor af aan beginnen, als je nu al laat registreren dan begint hun tijd vast te lopen.
Mocht je het moeilijk vinden, stuur maar een PM :)

ps groot ding: oekrainers vinden kraanwater ondrinkbaar XD (dus doen ze niet als je ze niet heel duidelijk maakt dat het kan)

[ Voor 16% gewijzigd door 99ruud99 op 21-03-2022 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Motrax schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:45:
@RoD Ik moest even nadenken, ik dacht je vrouw of ergens in de familie oorspronkelijk Oekraïne is?
Yes, mijn vriendin is Oekraïens :)
Een paar vragen:
[list=1]
• Ik las ergens dat ze ontbijten met soep? Wut? Hoe kijken ze tegen al dat broodgevreet van de Nederlanders aan?
:D Borsch of schi zijn wel bekende gerechten. Ja, het kan dat ze met soep ontbijten, maar dat is niet per se een gewoonte. Brood eten doen ze niet veel. Voorbeeldje: waar wij zeggen dat we "brood met jam" eten, zeggen zij dat ze "jam met brood" eten. Het brood is meer om de jam vast te kunnen houden, zeg maar :P Ze eten meer warm / gekookt, en met meer variatie. Een broodje kaas aanbieden is dan wel heel erg armoedig, zeg maar. Maar laat ze ook vooral zelf met ideeën komen :) Ik ben zelf erg blij met de culinaire verrijking aan mijn leven :9
• Wat is voor mensen uit Oekraine de grootste omschakeling met de Nederlandse cultuur en gewoonten?
[/list]
De directheid van Nederlanders, dat vooral. De humor is ook anders.

En mijn vriendin vindt het vreemd dat ze gefeliciteerd wordt met andermans verjaardag, en bovendien eten zij de taart ná het eten, niet vóór het eten :P Verder vindt ze het vreemd dat alles zo "open" is, dat je bij mensen in hun huis naar binnen kan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

99ruud99 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:50:
@Motrax mag ik u vragen om toch de registratie te doen via officieel kanaal - dit helpt ze later namelijk bij het vinden van een huis. Zodra de opvang bij jou stopt moeten ze anders weer van voor af aan beginnen, als je nu al laat registreren dan begint hun tijd vast te lopen.

ps groot ding: oekrainers vinden kraanwater ondrinkbaar XD (dus doen ze niet als je ze niet heel duidelijk maakt dat het kan)
Kraanwater moet je ze inderdaad even van op de hoogte stellen. Wat er in Oekraïne uit de kraan komt wil je absoluut niet drinken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:48

mrc4nl

Procrastinatie expert

RoD schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:52:
[...]

Kraanwater moet je ze inderdaad even van op de hoogte stellen. Wat er in Oekraïne uit de kraan komt wil je absoluut niet drinken.
en dat elke eerste maandag vd maand het luchtalarm afgaat, is misschien ook handig

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
99ruud99 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:50:
Zeker! We zijn van plan zsm BSN aanvragen, in GBA inschrijven. We hebben een koophuis met meerdere personen, geen zorgtoeslag en/of huurtoeslag, dus nergens invloed op belastingen of toeslagen.

Bij GBA inschrijving vragen we bij de gemeente na wat de lokale procedures zijn, als ze die al hebben...

Wat kunnen we nog meer doen?
mrc4nl schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:02:
[...]

en dat elke eerste maandag vd maand het luchtalarm afgaat, is misschien ook handig
Op cynische manier grappig, helaas maar al te waar! :X
RoD schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:51:
:D Borsch of schi zijn wel bekende gerechten. Ja, het kan dat ze met soep ontbijten, maar dat is niet per se een gewoonte. Brood eten doen ze niet veel. Voorbeeldje: waar wij zeggen dat we "brood met jam" eten, zeggen zij dat ze "jam met brood" eten. Het brood is meer om de jam vast te kunnen houden, zeg maar :P Ze eten meer warm / gekookt, en met meer variatie. Een broodje kaas aanbieden is dan wel heel erg armoedig, zeg maar. Maar laat ze ook vooral zelf met ideeën komen :) Ik ben zelf erg blij met de culinaire verrijking aan mijn leven :9
Dat wordt dan nog een leuke: tussen de middag eerst een boterham gezond, daarna pas zoet ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Motrax op 21-03-2022 14:26 ]

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:00
door aan te melden bij de gemeente / crisislocatie kan er ook al voor langere termijn opvang gekeken worden.
ps , wel heel goed dat jij je huis zo ter beschikking stelt aan iemand die het minder heeft :)

[ Voor 30% gewijzigd door 99ruud99 op 21-03-2022 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:38:
[...]

Het probleem is dat de vluchtelingen uit Oekraine in principe vrij inreizen hebben in NL.
Daardoor is het in principe geen taak voor het COA.
Ze zitten ergens tussen de bestaande structuren.

[...]
dus omdat ze niet illegaal zijn vallen ze buiten de regelingen van het COA waaronder ziektekostenverzekering?

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
Verschilt per gemeente dus veel blijkbaar. Morgen gaan wij naar een bijeenkomst van de gemeente. Dus er lijkt wel wat te lopen achter de schermen daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:44
wauskoek schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:36:
[...]

Verschilt per gemeente dus veel blijkbaar. Morgen gaan wij naar een bijeenkomst van de gemeente. Dus er lijkt wel wat te lopen achter de schermen daar.
Weet niet welke gemeente dat is, maar gemeente Ede houdt morgen ook een bijeenkomst. Ik hoop dan ook meer info te krijgen. Via particulier initiatief en de kerk hebben wij twee gasten uit de Oekraïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

JJ Le Funk schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:10:
[...]

dus omdat ze niet illegaal zijn vallen ze buiten de regelingen van het COA waaronder ziektekostenverzekering?
Omdat Oekraïners vrij reizen hebben naar de EU/Schengen, vallen ze niet direct onder ons pre-defined vakje asielzoeker.

Pas zodra ze volgende week bij de gemeente ingeschreven zijn/bsn krijgen, hebben ze de normale ziektekostenverzekering van de staat zoals andere asielzoekers nu ook hebben. (nu zijn wel levensbedreigende dingen gedekt via een andere regeling)

En vanaf 1 April mogen ze in principe in NL werken om zichzelf te voorzien.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 21-03-2022 16:50 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
JJ Le Funk schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:10:
[...]

Ik lees hier dat alles in de basisverzekering vergoed is:
https://www.refugeehelp.com/get-help/category/health-care

Maar @YakuzA zegt dat alleen spoed verzekerd is, tenzij je BSN geregeld is.

Met andere woorden: BSN regelen, dan zit het sowieso goed ;)

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Motrax schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:01:
[...]
Ik lees hier dat alles in de basisverzekering vergoed is:
https://www.refugeehelp.com/get-help/category/health-care

Maar @YakuzA zegt dat alleen spoed verzekerd is, tenzij je BSN geregeld is.

Jupz. Ik kreeg vorige week mail van de gemeente terug dat ze ivm de drukte met verkiezingen vanaf de 23e afspraken gingen maken voor registratie in BRP en BSN.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Respect voor de mensen die dit doen. Mijn vrouw wilde dat ook, maar ik zie dat niet zo zitten. Hoe lang duurt het, hoe laat gaan ze naar bed? Waar moet je over praten? Wat als het niet klikt? Moet je ze een sleutel geven? We hebben wel een kamer over, maar ik vind het nogal een belasting voor mensen die je (nog) niet kent.

Voor verzerkering van familie uit het buitenland heb ik dit wel eens gebruikt https://www.oomverzekeringen.nl/verzekeringen-nederland/ , wat er niet onder valt zijn ziektes en aandoeningen die ze al hebben/hadden (maar die eerder genoemde verzekering is waarschijnlijk goedkoper)

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 21-03-2022 17:58 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
Motrax schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:01:
[...]
Begrijp ik het zo goed:

Als degene die onderdak biedt bij de gemeente toestemming geeft om de vluchteling(en) in te schrijven op haar/zijn adres, dan krijgen deze een BSN (mits het adres zich hiervoor leent).

En een BSN is de enige voorwaarde voor het afsluiten van een reguliere ziektekosten-verzekering. Deze zal men moeten bekostigen uit de vergoeding/zakgeld-regeling van de overheid.

Totdat wet- en regelgeving is aangepast, dan kan het COA dit overnemen met hun regelingen voor asielzoekers waaronder een ziektekostenverzekering inclusief tandartsvergoeding.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
JJ Le Funk schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:03:
[...]

Begrijp ik het zo goed:

Als degene die onderdak biedt bij de gemeente toestemming geeft om de vluchteling(en) in te schrijven op haar/zijn adres, dan krijgen deze een BSN (mits het adres zich hiervoor leent).

En een BSN is de enige voorwaarde voor het afsluiten van een reguliere ziektekosten-verzekering. Deze zal men moeten bekostigen uit de vergoeding/zakgeld-regeling van de overheid.

Totdat wet- en regelgeving is aangepast, dan kan het COA dit overnemen met hun regelingen voor asielzoekers waaronder een ziektekostenverzekering inclusief tandartsvergoeding.
Mij is onduidelijk of de GBA inschrijving daar aan gekoppeld zit. Mij lijkt het niet, BSN zou voldoende moeten zijn. De GBA inschrijving is waarschijnlijk, -maar mij ook onduidelijk- een voorwaarde van de gastgezin vergoeding die een Oekranier kan krijgen.
[...]

Om hier op terug te komen: COA is hiervoor niet eens gebruikt en loopt alsnog volledig over. Moet je nagaan als er echt 50k plekken bij het COA geregeld moesten worden.

Overigens is het een irritante varkenscyclus: nu weer teveel instroom, gedoe met opvang. Jaar later weer te weinig, alles wordt weer afgebouwd. Boem, instroom stijgt weer: tekort. Enz enz. Elke paar jaar weer hetzelfde liedje.

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:47

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Misschien heb ik hier wat succes;

Iemand (ene Laurens) heeft op www.shelter4ua.com een post gemaakt en verblijf aangeboden. Hij heeft alleen míjn telefoonnummer vermeld. Ik word dus sinds 10/3 plat gewhatsappt en gebeld door Ukrainse mensen op de vlucht. Helaas kan ik ze niet helpen, althans niet aan een verblijfplaats. Ik verwijs ze door naar de gemeente en naar refugeehelp.com, maar het begint nu een beetje vervelend te worden - zowel voor mij als voor de vluchtelingen. Ik heb shelter4ua.com al gemaild, maar geen respons.

Misschien is hier iemand die deze Laurens kent (of beter nog; diegene zit in dit topic)? Of heeft iemand tips om de post op shelter4ua.com verwijderd te krijgen?

Ik heb een screenshot van de post, maar die ga ik hier niet plaatsen omdat mijn prive telefoonnummer er in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-04 14:46

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Marzman schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:45:
Respect voor de mensen die dit doen. Mijn vrouw wilde dat ook, maar ik zie dat niet zo zitten. Hoe lang duurt het, hoe laat gaan ze naar bed? Waar moet je over praten? Wat als het niet klikt? Moet je ze een sleutel geven? We hebben wel een kamer over, maar ik vind het nogal een belasting voor mensen die je (nog) niet kent.

Voor verzerkering van familie uit het buitenland heb ik dit wel eens gebruikt https://www.oomverzekeringen.nl/verzekeringen-nederland/ , wat er niet onder valt zijn ziektes en aandoeningen die ze al hebben/hadden (maar die eerder genoemde verzekering is waarschijnlijk goedkoper)
Mee eens hoor. Vooral de onbekende tijdsduur. Met de grote golf aan vluchtelingen die nog moet komen en de alarmsignalen dat er plekken tekort zijn, kunnen ze waarschijnlijk niet snel ergens anders heen.

Ik denk dat je mentaliteit moet zijn dat:
Je ze toch zult moeten vertrouwen. Ook als je ze niet kent. Die sleutel moet je dus geven, want je kunt ze niet afhankelijk laten zijn van jouw thuis zijn.
Als je een slaapkamer over hebt, kun je ook aangeven dat dat hun plek is, dus hoe laat ze naar bed gaan is aan hun. Je hoeft niet elke avond samen op de bank door te brengen.

Als het een maand is zijn er 2 mensen welkom, maar het is geen maand, dus zie ik zelf ook geen mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hann1BaL schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:37:
[...]

Als het een maand is zijn er 2 mensen welkom, maar het is geen maand, dus zie ik zelf ook geen mogelijkheid.
Een moeder met een kindje voor een maand lijkt me ook nog wel te regelen, maar als er nog een hele golf komt kun je ze ook niet op straat zetten na een maand.

Tegenover mij staan alle woningen leeg (hele blokken) omdat die over twee jaar gerenoveerd gaan worden door de sociale woningvereniging (het plan was eerst gesloopt), ik zou zeggen laat die mensen daar tijdelijk wonen, het is niet dat de woningen kapot zijn, maar wel enkel glas enzo nog.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:03
Icephase schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:32:
Misschien heb ik hier wat succes;

Iemand (ene Laurens) heeft op www.shelter4ua.com een post gemaakt en verblijf aangeboden. Hij heeft alleen míjn telefoonnummer vermeld. Ik word dus sinds 10/3 plat gewhatsappt en gebeld door Ukrainse mensen op de vlucht. Helaas kan ik ze niet helpen, althans niet aan een verblijfplaats. Ik verwijs ze door naar de gemeente en naar refugeehelp.com, maar het begint nu een beetje vervelend te worden - zowel voor mij als voor de vluchtelingen. Ik heb shelter4ua.com al gemaild, maar geen respons.

Misschien is hier iemand die deze Laurens kent (of beter nog; diegene zit in dit topic)? Of heeft iemand tips om de post op shelter4ua.com verwijderd te krijgen?

Ik heb een screenshot van de post, maar die ga ik hier niet plaatsen omdat mijn prive telefoonnummer er in staat.
Whois al bekeken? https://www.whois.com/whois/shelter4ua.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Motrax schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:13:
[...]
Mij is onduidelijk of de GBA inschrijving daar aan gekoppeld zit. Mij lijkt het niet, BSN zou voldoende moeten zijn. De GBA inschrijving is waarschijnlijk, -maar mij ook onduidelijk- een voorwaarde van de gastgezin vergoeding die een Oekranier kan krijgen
Bij Burgerzaken formulieren gekregen om thuis alvast in te vullen. Inschrijving BRP (het is geen GBA meer...) komt ook een BSN mee. Ik vraag mij af of het zo gekoppeld mag worden, maar ok. Contact met de gemeente was vlot na 3x doorverbonden te worden, maar nog geen zicht op hoe de vergoeding voor gasten tot stand komt.

Omdat alles decentraal en alles langs elkaar heen gaat, heeft niemand een totaal overzicht.

Basisscholen hier zijn bezig taalklassen te gaan regelen, maar ze zitten nog met lokatie, middelen, mensen en ook Oekraniers die 'les' willen geven. En ze weten niet eens voor hoeveel kinderen. Een puzzel die stap voor stap gelegd wordt.

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-04 14:46

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Marzman schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:45:
[...]

Een moeder met een kindje voor een maand lijkt me ook nog wel te regelen, maar als er nog een hele golf komt kun je ze ook niet op straat zetten na een maand.

Tegenover mij staan alle woningen leeg (hele blokken) omdat die over twee jaar gerenoveerd gaan worden door de sociale woningvereniging (het plan was eerst gesloopt), ik zou zeggen laat die mensen daar tijdelijk wonen, het is niet dat de woningen kapot zijn, maar wel enkel glas enzo nog.
Ik ken de situatie niet, maaar ik gok dat die ook gerenoveerd gaan worden omdat er ook een grote groep anderen is die op een huis wacht. Verder denk ik dat de schaal zo gaat zijn dat het EN EN wordt en niet OF.
Heel moeilijke situatie.

We hebben het er thuis wel over gehad, maar eventueel een Engels sprekende moeder met redelijk jong kind zou mogelijk zijn. En anders gaat het gewoon niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:28
Ik vind de opvang van vluchtelingen echt gewoon een taak van de overheid. We betalen niet voor niets belasting. De meeste mensen die ik ken en ikzelf (veelal familie) zouden makkelijk een of meerdere gezinnen kunnen onderbrengen, maar we denken allemaal hetzelfde hierover.
Daarnaast vind ik al die hulp ook gewoon heel overdreven in tegenstelling tot de hulp die geboden is de bevolking van andere landen die oorlog kenden of waar nog steeds oorlog is.
Ik vind het wel heel erg wat er gebeurt daar, maar die mensen uit Oekraine verdienen wat mij betreft gewoon dezelfde behandeling als alle andere vluchtelingen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Himalaya
  • Laatst online: 21:02
fisherman schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 18:19:
Ik vind de opvang van vluchtelingen echt gewoon een taak van de overheid. We betalen niet voor niets belasting. De meeste mensen die ik ken en ikzelf (veelal familie) zouden makkelijk een of meerdere gezinnen kunnen onderbrengen, maar we denken allemaal hetzelfde hierover.
Daarnaast vind ik al die hulp ook gewoon heel overdreven in tegenstelling tot de hulp die geboden is de bevolking van andere landen die oorlog kenden of waar nog steeds oorlog is.
Ik vind het wel heel erg wat er gebeurt daar, maar die mensen uit Oekraine verdienen wat mij betreft gewoon dezelfde behandeling als alle andere vluchtelingen.
Hier kunnen we een heel lange discussie van maken, en natuurlijk heb je best valide standpunten maar ik heb tijdens onze lange reizen op verschillende werelddelen altijd ervaren dat de mensen die het minste hebben het gemakkelijkst delen. En mensen die veel hebben daar ook sneller een muur omheen zetten en de verantwoordelijkheid elders leggen. En dat moet iedereen zelf weten. Ik snap het en heb me ook heel vaak zo gedragen, maar deze keer niet. We hebben het vaak over opvang in de regio, en dit keer zijn wij dat, en dat stokje pak ik op als het nodig is.

Iedereen moet gewoon doen waar hij/zij zich goed bij voelt.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:04
Ik heb verder geen inhoudelijke bijdrage maar wil even tegen iedereen die mensen uit Oekraïne in huis nemen zeggen: respect. Op zich hebben we de ruimte wel maar ik zie te veel beren op de weg. Zie het niet zitten dus ik kijk ook wel of ik op andere manieren nog een bijdrage kan leveren naast een financiële bijdrage richting Giro 555.

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:24

Wimo.

Shake and Bake!

DePaul schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 18:43:
Ik heb verder geen inhoudelijke bijdrage maar wil even tegen iedereen die mensen uit Oekraïne in huis nemen zeggen: respect. Op zich hebben we de ruimte wel maar ik zie te veel beren op de weg. Zie het niet zitten dus ik kijk ook wel of ik op andere manieren nog een bijdrage kan leveren naast een financiële bijdrage richting Giro 555.
Dit, met het godsvermogen wat de overheid iedere maand afroomt van mijn (bedrijfs)inkomen draag ik mijn steentje wel bij. Dat het geld vaker op de verkeerde plekken terecht komt is helaas ook buiten mijn macht. In deze situatie ga ik er vanuit dat de overheid haar verantwoordelijkheid neemt. Ik werk wel gewoon door...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Laten we het ontopic houden en de politieke dimensie er hier buiten houden.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
KabouterSuper schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 20:28:
Laten we het ontopic houden en de politieke dimensie er hier buiten houden.
En toen viel het stil :D

Anyway. Onze gasten zijn aangekomen met een eigen auto. Weinig spullen mee, maar ze hopen dat ze binnenkort hier in Nederland iets kunnen huren voor een voor hun betaalbare prijs (ain't gonna happen) of dat de oorlog zo over is (idem, gaat ook niet 123 gebeuren). Dat gaan we over een paar weken wel oplossen.

Wel als echte Nederlander zijnde, hebben we meteen fietsen voor ze geregeld _/-\o_

Taalbarriere is echt enorm. Google Translate is al moeizaam, omdat blijkbaar de intentie er versnipperd uit komt, maar het is niet te controleren wat de kwaliteit is. Ik moet zeggen dat het Nederlands eigenlijk best goed is... maar bijvoorbeeld vragen stellen over hun familie, de situatie in Oekraine, wat ze zelf hebben meegemaakt, is eigenlijk niet te doen.

Ff een vraagje, ik hoorde het ook van een ander gastgezin verderop: als onze kinderen naar bed gaan, dan gaan ze gauw op hun eigen plek op zolder zitten. Ik heb geprobeerd uit te leggen dat ze echt niet tot last zijn beneden, maar dit land echt niet. Is dat een cultureel iets wat ik niet ken?

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
Motrax schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:39:
[...]

Anyway. Onze gasten zijn aangekomen met een eigen auto. Weinig spullen mee, maar ze hopen dat ze binnenkort hier in Nederland iets kunnen huren voor een voor hun betaalbare prijs (ain't gonna happen) of dat de oorlog zo over is (idem, gaat ook niet 123 gebeuren). Dat gaan we over een paar weken wel oplossen.

Wel als echte Nederlander zijnde, hebben we meteen fietsen voor ze geregeld _/-\o_

Taalbarriere is echt enorm. Google Translate is al moeizaam, omdat blijkbaar de intentie er versnipperd uit komt, maar het is niet te controleren wat de kwaliteit is. Ik moet zeggen dat het Nederlands eigenlijk best goed is... maar bijvoorbeeld vragen stellen over hun familie, de situatie in Oekraine, wat ze zelf hebben meegemaakt, is eigenlijk niet te doen.

Ff een vraagje, ik hoorde het ook van een ander gastgezin verderop: als onze kinderen naar bed gaan, dan gaan ze gauw op hun eigen plek op zolder zitten. Ik heb geprobeerd uit te leggen dat ze echt niet tot last zijn beneden, maar dit land echt niet. Is dat een cultureel iets wat ik niet ken?
_/-\o_ respect hoor.

Ze kunnen goed fietsen maak ik hieruit op. Maar de verkeersregels wil je misschien ook een klein beetje toelichten? Verkeer van rechts gaat voor op een gelijkwaardige kruising is bijvoorbeeld wel een gekke regel waarbij je van de sokken gereden kan worden als je die niet kent.

Wat hun verhaal betreft. Misschien helemaal niet naar vragen? Dat haalt toch ook veel nare emoties omhoog lijkt mij. En het NOS journaal overslaan voordat die gare Poetin in beeld komt?

Dat verdwijnen naar de zolderkamer. Begrijpelijk uit een soort van privacy respecteren en niemand tot last willen zijn. Als je dat toch anders ziet dan is blijkbaar melden dat het echt niet hoeft niet de juiste manier.

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Motrax schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:39:
[...]

Voor de Google translate kun je altijd beter vanuit het Engels vertalen naar Russisch of Oekrains ipv vanuit het Nederlands.
Die is in mijn ervaring vaak beter van kwaliteit.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:25

Seraphin

Meep?

YakuzA schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 21:13:
[...]

Voor de Google translate kun je altijd beter vanuit het Engels vertalen naar Russisch of Oekrains ipv vanuit het Nederlands.
Die is in mijn ervaring vaak beter van kwaliteit.
Dit idd. Ik heb wel eens een zakelijk document (8 pagina's) van het Engels naar het Russisch omgezet dmv google translate, en door een Rus laten tegenlezen (iemand die ook volledig vloeïend Engels spreekt / leest). Daar zat eigenlijk maar 1 kromme zin in, veroorzaakt door een acroniem in de tekst.

Geen idee of Engels - Oekraïens ook zo goed werkt, wellicht / hopelijk lezen jouw gasten ook Russisch?

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Seraphin schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:53:
[...]
Dit idd. Ik heb wel eens een zakelijk document (8 pagina's) van het Engels naar het Russisch omgezet dmv google translate, en door een Rus laten tegenlezen (iemand die ook volledig vloeïend Engels spreekt / leest). Daar zat eigenlijk maar 1 kromme zin in, veroorzaakt door een acroniem in de tekst.

Geen idee of Engels - Oekraïens ook zo goed werkt, wellicht / hopelijk lezen jouw gasten ook Russisch?
Ik spreek zelf Russisch, dus voor mij maakt het niet heel veel uit :)
Ze kunnen idd allemaal Russisch en Oekrains lezen en spreken. (Komen uit regio Odessa)

Weet uit het verleden dat als je NL>RU vertaalt, de vertaal app vaak intern EN als tussentaal pakt en dus NL>EN>RU doet.
Waardoor vanuit het NL vertalen vaker rare quirks vertoond dan als je al vanuit EN begint.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:36
YakuzA schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:44:
[...]
Weet uit het verleden dat als je NL>RU vertaalt, de vertaal app vaak intern EN als tussentaal pakt en dus NL>EN>RU doet.
Waardoor vanuit het NL vertalen vaker rare quirks vertoond dan als je al vanuit EN begint.
Op het gevaar af off-topic te gaan:

Engels gebruiken als tussentaal is hoe translating software vroeger werkte, maar dat is bij Google Translate al lang niet meer zo. Google Translate gebruikt een deep-learning neural network dat direct van de ene naar de andere taal kan vertalen, zonder tussenstap naar Engels. Het neurale netwerk heeft zelfs een eigen tussentaal ontwikkeld.

Meer info mbt. Google Translate:

https://en.wikipedia.org/...eural_Machine_Translation

Citaat: The GNMT system is said to represent an improvement over the former Google Translate in that it will be able handle "zero-shot translation", that is it directly translates one language into another (for example, Japanese to Korean).Google Translate previously first translated the source language into English and then translated the English into the target language rather than translating directly from one language to another.

En verder:

https://www.newscientist....nguage-to-translate-with/

https://ai.googleblog.com...slation-with-googles.html

Tot zover mijn off-topic bijdrage ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
ReneK schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:24:
[...]

Op het gevaar af off-topic te gaan:

Engels gebruiken als tussentaal is hoe translating software vroeger werkte, maar dat is bij Google Translate al lang niet meer zo. Google Translate gebruikt een deep-learning neural network dat direct van de ene naar de andere taal kan vertalen, zonder tussenstap naar Engels. Het neurale netwerk heeft zelfs een eigen tussentaal ontwikkeld.

Meer info mbt. Google Translate:

https://en.wikipedia.org/...eural_Machine_Translation

Citaat: The GNMT system is said to represent an improvement over the former Google Translate in that it will be able handle "zero-shot translation", that is it directly translates one language into another (for example, Japanese to Korean).Google Translate previously first translated the source language into English and then translated the English into the target language rather than translating directly from one language to another.

En verder:

https://www.newscientist....nguage-to-translate-with/

https://ai.googleblog.com...slation-with-googles.html

Tot zover mijn off-topic bijdrage ;-)
Nou vind ik het anders best on-topic, we constateren steeds vaker dat de vertaling van Google Translate regelmatig ernaast zit.

Voorbeeldje van vandaag: 'Dan moet je even aanbellen', 'huh waarom moet ik je bellen?'

Anyway. Inschrijving in BRP. Ronkende berichten in het nieuws dat er al 11.000 Oekraïners staan al staan ingeschreven en dat de inschrijving belangrijk is enz enz.

Onze lokale gemeente werkt NIET mee, ook al hadden we een tandarts nodig. Ze verschuilen er achter dat er sinds vanochtend een nieuwe richtlijn is, dat het vanaf nu (maandagmorgen vroeg) verplicht is om met een beedigde tolk om de identiteit vast te kunnen stellen. We hebben hier alle paspoorten EN geboortecertificaten. En vrijdag wilden we inschrijven, maar was de bezetting op vrijdagochtend 'laag' en waren ze in middag gesloten.

Gemeente wil niet zelf een tolk regelen, of massaal een stel mensen inschrijven met een tolk. Dit moeten we allemaal zelf doen.

Ik kan nergens de verplichting terugvinden, sterker nog, een paspoort zou voldoende moeten zijn. Redenatie vanuit de lokale gemeente is: Oekraïners snappen nietwaar ze voor tekenen en daarom moet er een bedigde tolk aanwezig zijn. Dat is heel vreemd, we hebben papier gekregen met diverse talen erop en onze gasten wisten heel goed dat ze een BSN moesten aanvragen.

Daaraan gekoppeld zit ook de gastfamilie vergoeding die nog op gang moet gaan komen. Dus naast het weigeren van zorg, weigeren ze ook de financiele vergoeding (waarvan ik dan nog van snap dat de regeling op gang moet komen).

Coordinatie vanuit de gemeente ontbreekt totaal. Zijn ze niet verplicht, maar ik verwacht van een lokale gemeente meer. We hadden al meer rampverhalen gehoord, maar nu zijn we er ook echt tegen aan gelopen. Buurgemeente coordineert veel meer, 1 tandarts aangewezen waar alle Oekraïners naar toe kunnen gaan enz.

Zelf nu een lokale tandarts gebeld, probleem uitgelegd en we konden vanmiddag terecht. De helden _/-\o_

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
@Motrax jouw gemeente werkt de inschrijving tegen door uit het niets een beëdigd tolk verplicht te stellen, die ze vervolgens zelf niet leveren. Even snel een paarse krokodil gecreëerd, niet fraai want ze mogen blij zijn dat burgers zich inzetten voor onderdak (hun taak) en dat proces ondersteunen ipv. tegenwerken.

Bijzonder van die tandarts. Hoewel achterstallig gebitsonderhoud natuurlijk ook al een probleem was in het eigen land en niet een resultaat is van de oorlog lijkt mij.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
JJ Le Funk schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:10:
@Motrax jouw gemeente werkt de inschrijving tegen door uit het niets een beëdigd tolk verplicht te stellen, die ze vervolgens zelf niet leveren. Even snel een paarse krokodil gecreëerd, niet fraai want ze mogen blij zijn dat burgers zich inzetten voor onderdak (hun taak) en dat proces ondersteunen ipv. tegenwerken.

Bijzonder van die tandarts. Hoewel achterstallig gebitsonderhoud natuurlijk ook al een probleem was in het eigen land en niet een resultaat is van de oorlog lijkt mij.
Een vulling die er uit viel, weinig aan te doen, behalve dat het fors pijn deed. We begrepen half iets over de goedkoopste beunhaas en niet verzekerd in Oekraine, maar geen idee of dat gangbaar is of niet... wel 4x per jaar controle. En toegegeven: ik ben ook niet verzekerd voor de tandarts, omdat het allemaal aanvullend is.

Als de gemeente niet rap over de brug komt, dan weet ik verderop een lokale politicus aan te spreken die we vaagjes kennen. Of er komt meer duidelijk over WAT nu precies die nieuwe regels rondom de beedigde tolk is. Ik lees dingen over de tolkentelefoon, maar dat is allemaal B2B en als de gemeente er een contract mee heeft, is dit ter plekke te regelen of op zijn minst in te plannen.

We hebben hier in de gemeente traditioneel ook veel arbeidsmigranten uit het oostblok, ik ben benieuwd hoe ze die dan ooit gaan inschrijven... zullen de lokale werkgevers ook waarderen.

[ Voor 4% gewijzigd door Motrax op 28-03-2022 21:28 ]

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
Motrax schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:27:
[...]
Een vulling die er uit viel, weinig aan te doen, behalve dat het fors pijn deed. We begrepen half iets over de goedkoopste beunhaas en niet verzekerd in Oekraine, maar geen idee of dat gangbaar is of niet... wel 4x per jaar controle. En toegegeven: ik ben ook niet verzekerd voor de tandarts, omdat het allemaal aanvullend is.
[...]
zo zie je maar, een vooroordeel is snel gemaakt, mijn excuses.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Motrax schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:27:
[...]

Als de gemeente niet rap over de brug komt, dan weet ik verderop een lokale politicus aan te spreken die we vaagjes kennen. Of er komt meer duidelijk over WAT nu precies die nieuwe regels rondom de beedigde tolk is. Ik lees dingen over de tolkentelefoon, maar dat is allemaal B2B en als de gemeente er een contract mee heeft, is dit ter plekke te regelen of op zijn minst in te plannen.

We hebben hier in de gemeente traditioneel ook veel arbeidsmigranten uit het oostblok, ik ben benieuwd hoe ze die dan ooit gaan inschrijven... zullen de lokale werkgevers ook waarderen.
ik snap je persoonlijke frustratie, maar ben zelf erg blij dat een gemeente alleen wil werken als er een beedigd tolk bij aanwezig is. schrijf je iemand in dan erkennen we met zn allen de juistheid van deze gegevens, te gebruiken door alle instanties in nederland ( tot het einde der tijden). wat controle aan de voorkant kan een boel ellende voorkomen.

zelf ben ik benieuwd hoe men er mee omgaat als de verblijvers een wekelijkse/maandelijkse vergoeding gaan ontvangen. ga je dan huur heffen of ze laten meebetalen aan zaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Motrax schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:22:
[...]
Nou vind ik het anders best on-topic, we constateren steeds vaker dat de vertaling van Google Translate regelmatig ernaast zit.
Voor geschreven tekst kan ik echt DeepL aanraden. Nagenoeg perfect (sta er steeds versteld van wanneer ik EN-NL doe). Helaas nog geen UA beschikbaar, maar wel Russisch en dat kunnen de meeste Oekrainers prima.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
dyrc schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 08:36:
[...]

zelf ben ik benieuwd hoe men er mee omgaat als de verblijvers een wekelijkse/maandelijkse vergoeding gaan ontvangen. ga je dan huur heffen of ze laten meebetalen aan zaken?
misschien iets afspreken over een bijdrage in de boodschappen? maar verder zou ik er wel moeite mee hebben om met formules te komen voor het delen van de vaste lasten (gas/water/stroom/huur of hypotheekrente). een beetje geld is het enige wat ze nog een gevoel van onafhankelijkheid kan geven. als men nou vrijwillig op zoek was geweest naar woonruimte had het anders geweest.
(ik besef dat het wel makkelijk is hier een mening over te hebben vanaf de zijlijn)

[ Voor 6% gewijzigd door JJ Le Funk op 29-03-2022 17:51 ]

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:59
fisherman schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 18:19:
Als hier in Nederland oorlog uitbreekt en jij vlucht, wordt je dan liever in een sporthal met veldbedden opgevangen of dat iemand je in huis neemt die daar de mogelijkheid toe heeft?

De overheid kan ook niet alles, die kunnen moeilijk materiaal in opslag hebben voor meerdere 10 duizenden vluchtelingen 'just in case' en al helemaal niet op korte termijn voor zoveel mensen opvang regelen. Dan is dit een prima tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
JJ Le Funk schreef op maandag 28 maart 2022 @ 23:41:
[...]

zo zie je maar, een vooroordeel is snel gemaakt, mijn excuses.
Nee joh, geen probleem. Je hebt niet alle informatie om een compleet beeld te vormen, sterker nog: die context hebben wij ook nauwelijks door de taalbarriere ;)
dyrc schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 08:36:
[...]

ik snap je persoonlijke frustratie, maar ben zelf erg blij dat een gemeente alleen wil werken als er een beedigd tolk bij aanwezig is. schrijf je iemand in dan erkennen we met zn allen de juistheid van deze gegevens, te gebruiken door alle instanties in nederland ( tot het einde der tijden). wat controle aan de voorkant kan een boel ellende voorkomen.

De juistheid van de gegevens stel je vast door de officiele papieren te controleren, niet door er een tolk bij te halen om te controleren of ze Oekraiens spreken. Of er dan ter plekke achterkomen ze alleen Russisch spreken. Of heb je bijvoorbeeld in Duitsland of Belgie toen je een keer moest legitimeren er ook een tolk bij moeten halen? Mijn Duits of Belgisch is niet zo goed :D

Ik las wel op ad.nl over de Haaglanden dat de opvang vol zit en dat ze moeite hebben om de echtheid van de papieren te controleren. Ik vraag me af hoe ze ooit Oostblokkers hebben ingeschreven.

De frustratie is dat de lokale gemeente geen enkele coordinerende rol op zich neemt.

Ik ben nu inmiddels wel zover dat Oekrainers onder een subsidieregeling vallen voor mensen die geen zorgverzekering hebben en dat -in theorie- er zelfs geen bsn nodig is.
JJ Le Funk schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:29:
[...]

misschien iets afspreken over een bijdrage in de boodschappen? maar verder zou ik er wel moeite mee hebben om met formules te komen voor het delen van de vaste lasten (gas/water/stroom/huur of hypotheekrente). een beetje geld is het enige wat ze nog een gevoel van onafhankelijkheid kan geven. als men nou vrijwillig op zoek was geweest naar woonruimte had het anders geweest.
(ik beself dat het wel makkelijk is hier een mening over te hebben vanaf de zijlijn)
Huur heffen is er niet bij. Praktisch punt: dan komen er ook officiele rechten en verplichtingen bij en volgens onze hypotheekverstrekker mag er niet verhuurd worden. Een bijdrage aan de huishoudkosten zou welkom zijn, maar dat vind ik niet zo boeiend. Nederland is -denk ik- duurder dan Oekraine en als hun appartement aan bonken geschoten wordt, hebben ze het geld hard nodig.

Het punt over zelfstandigheid is belangrijk. Zelf geld hebben geeft je gevoel en ruimte om dingen zelf te kunnen regelen.

Vandaar ook dat we fietsen geregeld hebben, kunnen ze beter rondcrossen. Praktisch punt; ze durven denk ik niet te fietsen :D Welkom in Nederlands, fietsen zul je! :+

[ Voor 25% gewijzigd door Motrax op 29-03-2022 09:46 ]

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-04 15:17
*knip* dit topic is specifiek onderdeel van de oorlog in Oekraïne. Jouw vraag is daardoor offtopic

[ Voor 81% gewijzigd door polthemol op 29-03-2022 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:16
Tremio schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:52:
*knip* dit topic is specifiek onderdeel van de oorlog in Oekraïne. Jouw vraag is daardoor offtopic
*knip* we gaan geen discussie starten over wat beter is om te doen, dat doet alleen maar afbreuk aan ieders goede intenties

[ Voor 49% gewijzigd door polthemol op 29-03-2022 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:25

dragonhaertt

@_'.'

mugenmarco schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:00:

*knip* we gaan geen discussie starten over wat beter is om te doen, dat doet alleen maar afbreuk aan ieders goede intenties

Wat betreft vertalingen, vanuit engels is vaak inderdaad beter. Dit komt niet zozeer door het algoritme, maar door hoe de nederlandse taal werkt.
Onze taal zit vol met homoniemen, koppelwoorden, bijwoorden en afgeleide werkwoorden. Ik ken een aantal mensen die nederlands proberen te leren, en als je het probeert uit te leggen valt pas op hoe veel dubbele betekenissen we kennen (itt engels).
Engels (of liever nog, een van latijns afgeleide taal) is een stuk consistenter en daardoor vaak beter automagisch te vertalen.

[ Voor 22% gewijzigd door polthemol op 29-03-2022 10:31 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:16
dragonhaertt schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:04:
[...]

Wat betreft vertalingen, vanuit engels is vaak inderdaad beter. Dit komt niet zozeer door het algoritme, maar door hoe de nederlandse taal werkt.
Onze taal zit vol met homoniemen, koppelwoorden, bijwoorden en afgeleide werkwoorden. Ik ken een aantal mensen die nederlands proberen te leren, en als je het probeert uit te leggen valt pas op hoe veel dubbele betekenissen we kennen (itt engels).
Engels (of liever nog, een van latijns afgeleide taal) is een stuk consistenter en daardoor vaak beter automagisch te vertalen.
Omdat dit topic en de berichten voor zover ik kan zien expliciet over Oekraïne gaat

[ Voor 14% gewijzigd door polthemol op 29-03-2022 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:25
Respect voor mensen die vluchtelingen opvangen thuis. Ik wordt al zenuwachtig als vrienden een nachtje blijven pitten en ik niet mijn eigen ding kan doen de dag erna of wanneer de moeder van mijn vrouw (Hongaars) een paar dagen op bezoek komt. Heb niets tegen de mensen maar heb gewoon mijn ruimte nodig. Primaire reactie is natuurlijk dat je wilt hebben maar nieuwsberichten laten nu al zien dat dit soort gevoelens 'normaal' zijn..

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:09
Wij zitten hier in het officiële proces via Takecarebnb. Na initiële langzame start zit er nu toch wel vaart in. Afgelopen week intake gesprek gehad, zondag VOG link en de VOG kwam vandaag per post. Doorgestuurd aan Takecarebnb en de volgende stap zou nu een match via de gemeente moeten zijn.

Wij hebben aangegeven ouderen of volwassenen op te willen vangen. Ons huis (en wij) zijn niet kind-proof. We hebben gelukkig wel wat ruimte en kunnen een slaapkamer, woonkamer en badkamer bieden. Ben ook benieuwd naar de support van en samenwerking met gemeente en organisaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzarect0r
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:50
Iemand enig idee of ik mijn 15 jarig broertje bij mij thuis kan laten verblijven? Of is het het beste om gewoon even met de gemeente contact op te nemen?

Hij zou in ieder geval naar Polen gebracht worden door m'n vader en vervolgens via vliegtuig of bus naar mij toe komen. Ik vraag mij af of ik nog iets van toestemming van zijn ouders schriftelijk over dien te dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Rzarect0r schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:12:
Iemand enig idee of ik mijn 15 jarig broertje bij mij thuis kan laten verblijven? Of is het het beste om gewoon even met de gemeente contact op te nemen?

Hij zou in ieder geval naar Polen gebracht worden door m'n vader en vervolgens via vliegtuig of bus naar mij toe komen. Ik vraag mij af of ik nog iets van toestemming van zijn ouders schriftelijk over dien te dragen.
Even met de aanname dat we het hier hebben over familieleden uit Oekraine ;)

Sowieso contact opnemen met de gemeente ivm inschrijving BRP. Hopelijk heeft hij identificatie papieren mee?

Hier staat wat informatie, maar meest concrete is de gemeente bellen:
https://www.rijksoverheid...ere-opvang-oekrainers-poo
Even zoeken op 'Bijzondere categorie gasten'. Waarschijnlijk valt je broertje onder:
Voor alle kinderen die in Nederland verblijven moet het gezag zijn geregeld.
Dit kan ouderlijk gezag zijn of voogdij door iemand anders dan de ouders.
Ouderlijk gezag is ook mogelijk als ouders in het buitenland verblijven
Alleen staat er niet in het document hoe je dat aantoont. Maar gelukkig kan een 15-jarige zelf ook het e.e.a. toelichten.

☻/
/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rzarect0r schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:12:

Motrax schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:33:
[...]

Alleen staat er niet in het document hoe je dat aantoont. Maar gelukkig kan een 15-jarige zelf ook het e.e.a. toelichten.
Vziw was het beleid tov Oekrainse kinderen momenteel vermakkelijkt.
Als er 1 van de ouders bij is, is momenteel schriftelijke toestemming van 2e ouder niet benodigd etc.

Vermoed dat als je een familieband kan aantonen dmv paspoort/geboortecertificaat het momenteel zo te regelen is.
(voor inschrijving is geboorte certificaat nu ook voldoende, waar ze normaal minimaal een paspoort of id document van ambassade willen zien (gisteren aan de telefoon bevestigd door de gemeente hier))

[ Voor 40% gewijzigd door YakuzA op 31-03-2022 13:39 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:50

Dido

heforshe

Seraphin schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:53:
Daar zat eigenlijk maar 1 kromme zin in, veroorzaakt door een acroniem in de tekst.
offtopic:
Het zou me echt enorm verbazen als een acroniem voor een problematische vertaling zorgt...

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzarect0r
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:50
YakuzA schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:36:
[...]

[...]

Vziw was het beleid tov Oekrainse kinderen momenteel vermakkelijkt.
Als er 1 van de ouders bij is, is momenteel schriftelijke toestemming van 2e ouder niet benodigd etc.

Vermoed dat als je een familieband kan aantonen dmv paspoort/geboortecertificaat het momenteel zo te regelen is.
(voor inschrijving is geboorte certificaat nu ook voldoende, waar ze normaal minimaal een paspoort of id document van ambassade willen zien (gisteren aan de telefoon bevestigd door de gemeente hier))
Ja had de gemeente al gebeld, enige wat die nodig heeft is een schriftelijke toestemming van z'n ouders om de grens over naar Polen te gaan, daarna kan ik hem inschrijven als die hier eenmaal is aangekomen.

Paspoort enzo heeft die wel, dus dat viel eigenlijk best mee. De reis naar Polen zal het spannendst worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leto001
Rzarect0r schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:09:
[...]
Paspoort enzo heeft die wel, dus dat viel eigenlijk best mee. De reis naar Polen zal het spannendst worden.
Sterkte met de reis en opvang. Hoop dat je ouders veilig zijn en je broertje niet al teveel traumas heeft opgelopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
leto001 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:59:
[...]

Sterkte met de reis en opvang. Hoop dat je ouders veilig zijn en je broertje niet al teveel traumas heeft opgelopen.
We hebben onze gasten al verteld dat a.s. maandag om 12:00 het luchtalarm afgaat. Deels ook de taalbarriere, maar er was even paniek :X

☻/
/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Onze gasten zijn eindelijk ingeschreven in onze gemeente. Kostte moeite om die afspraak te maken, het inscrhrijven zelf was heel relaxed... alleen minimale inschrijving, dus burgelijke staat e.d. is er niet in opgenomen, 'omdat het zoooo druk was met de inschrijvingen'. Ik kan daar wat van vinden, maar ik ken hun proces en daarmee de hoeveelheid tijd per inschrijving niet.

Schril contract met de overheid die vind dat iedereen ingeschreven moet staan v.s. de lokale uitvoering.

De gastvergoeding wisten ze niks van, is ook niet zo vreemd als het kabinet een maatregel afkondigt, die dan door de lokale gemeente uitgevoerd moet worden. Daar gaan nog wel een paar weken overheen.

Nu met een bsn eens kijken wat er nog meer mogelijk is. Digid, misschien een bankrekening.

De taalbarriere blijft een feest. Google translate doet het soms goed, soms er ook ver naast. Een soort Russische roulette :X

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Motrax schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:54:
Onze gasten zijn eindelijk ingeschreven in onze gemeente. Kostte moeite om die afspraak te maken, het inscrhrijven zelf was heel relaxed... alleen minimale inschrijving, dus burgelijke staat e.d. is er niet in opgenomen, 'omdat het zoooo druk was met de inschrijvingen'. Ik kan daar wat van vinden, maar ik ken hun proces en daarmee de hoeveelheid tijd per inschrijving niet.

Schril contract met de overheid die vind dat iedereen ingeschreven moet staan v.s. de lokale uitvoering.

De gastvergoeding wisten ze niks van, is ook niet zo vreemd als het kabinet een maatregel afkondigt, die dan door de lokale gemeente uitgevoerd moet worden. Daar gaan nog wel een paar weken overheen.

Nu met een bsn eens kijken wat er nog meer mogelijk is. Digid, misschien een bankrekening.

De taalbarriere blijft een feest. Google translate doet het soms goed, soms er ook ver naast. Een soort Russische roulette :X
Hier een 6-pagina formulier gekregen dat nodig is, inclusief al die info.
Burgerlijke staat, ouders etc.
Vrijdag op voor de inschrijving iig.

Met bsn zul je wel DigiD etc kunnen aanvragen, bankrekening vermoed ik van niet, geen Nederlander en geen officiële verblijfsvergunning dus dan zullen de banken daar niet in mee gaan.

/edit: https://nos.nl/l/2423678#UPDATE-container-60522733
Hier krijgen ze dus een of andere prepaid pinpas :?

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 03-04-2022 22:13 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leto001
Kan je voor bank niet terecht bij online banken als N26 of Bunq. Geloof dat die laatste zelfs een actie hebben voor Oekraïense vluchtelingen.

https://www.bunq.com/ukraine-refugees

[ Voor 12% gewijzigd door leto001 op 03-04-2022 22:33 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
leto001 schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:14:
Kan je voor bank niet terecht bij online banken als N26 of Bunq. Geloof dat die laatste zelfs een actie hebben voor Oekraïense vluchtelingen.
Rabo is erg streng, hoge eisen qua verblijfsvergunning. ING soepeler.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
YakuzA schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:10:
[...]

Hier een 6-pagina formulier gekregen dat nodig is, inclusief al die info.
Burgerlijke staat, ouders etc.
Vrijdag op voor de inschrijving iig.
Formulier hier ook ingevuld, moeilijke vragen, zelfs voor Nederlanders. Allemaal ambtenarenpraat zonder fatsoenlijke toelichting of normaal taalgebruik.

Deden ze niks mee, alleen de gegevens op het paspoort werden overgenomen. Goede communicatie naar je klant, ik ben onder de indruk :X

Bankrekening gaan we uitzoeken, maar aan de andere kant: het gaat al hard, er zijn bij veel organisaties nog dingen niet bekend, dus rustig aan. Zolang de gastgezin vergoeding niet op gang komt, heeft het ook geen spoed.

[ Voor 17% gewijzigd door Motrax op 04-04-2022 09:07 ]

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Motrax schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:05:
Bankrekening gaan we uitzoeken, maar aan de andere kant: het gaat al hard, er zijn bij veel organisaties nog dingen niet bekend, dus rustig aan. Zolang de gastgezin vergoeding niet op gang komt, heeft het ook geen spoed.
10 dagen later... brief op de mat, morgenochtend kunnen we het leefgeld aanvragen. Maar... dan moet je wel ook de bankrekening op orde hebben :+

Beetje jammer, maar meteen aanvraag voor een bankrekening gedaan. Rabo, aangezien we die ook hebben. De app kan in Nederlands en in het Engels, dus dan kunnen we nog redelijk helpen. De rekening is gratis voor een jaar.

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Motrax schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:41:
[...]
10 dagen later... brief op de mat, morgenochtend kunnen we het leefgeld aanvragen. Maar... dan moet je wel ook de bankrekening op orde hebben :+

Beetje jammer, maar meteen aanvraag voor een bankrekening gedaan. Rabo, aangezien we die ook hebben. De app kan in Nederlands en in het Engels, dus dan kunnen we nog redelijk helpen. De rekening is gratis voor een jaar.
Hier afgelopen maandag voorlopig prepaid pinpassen van de gemeente gekregen.
Daar wordt het op gestort totdat de mensen zelf een rekening hebben geregeld.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
YakuzA schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:39:
[...]

Hier afgelopen maandag voorlopig prepaid pinpassen van de gemeente gekregen.
Daar wordt het op gestort totdat de mensen zelf een rekening hebben geregeld.
Ah top. Dan lijkt het allemaal wel op gang te komen. Weinig over te vinden in het nieuws, of ik heb het gemist. Anders hadden we afgelopen maandag al een bankrekening aangevraagd, dan waren we misschien op tijd geweest.

Gezien de starre houding van de gemeente hier, de blafbrief die we uit het niets hebben ontvangen dat we de volgende morgen moeten opdraven en dat er in de brief staat dat je een Europese rekening moet hebben (hoe controleren ze dat... relevante informatie!), heb ik er geen vertrouwen in dat er prepaid pinpassen zijn.

Dan maar wat later aanvragen en in 1x goed het proces instappen.

Leuk dat er een brief is, maar zelfs een voorbeeldberekening of een uitgewerkt overzicht ontbrak. Ze weten wel een brief te sturen, ze weten wie er op ons adres zijn en dan nog geen informatie verstrekken. Ik denk dat ik de berekening die ik op internet vind wel snap, maar het is wel weer begrijpend lezen, zonder enig voorbeeld uitwerking.

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Motrax schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 06:29:
[...]
Ah top. Dan lijkt het allemaal wel op gang te komen. Weinig over te vinden in het nieuws, of ik heb het gemist. Anders hadden we afgelopen maandag al een bankrekening aangevraagd, dan waren we misschien op tijd geweest.

Gezien de starre houding van de gemeente hier, de blafbrief die we uit het niets hebben ontvangen dat we de volgende morgen moeten opdraven en dat er in de brief staat dat je een Europese rekening moet hebben (hoe controleren ze dat... relevante informatie!), heb ik er geen vertrouwen in dat er prepaid pinpassen zijn.

Dan maar wat later aanvragen en in 1x goed het proces instappen.

Leuk dat er een brief is, maar zelfs een voorbeeldberekening of een uitgewerkt overzicht ontbrak. Ze weten wel een brief te sturen, ze weten wie er op ons adres zijn en dan nog geen informatie verstrekken. Ik denk dat ik de berekening die ik op internet vind wel snap, maar het is wel weer begrijpend lezen, zonder enig voorbeeld uitwerking.
Per gemeente is het helaas anders idd.

Zonder inschrijving BRP en BSN kun je geen rekening aanvragen, dus als je bij de gemeente inschrijving al de rekening door moet geven gaat nooit lukken.
Daarvoor hebben ze hier dus de tijdelijke prepaid pinpassen die je krijgt bij inschrijving + aanmaak bsn die je later in een brief thuis krijgt totdat je met de bsn een rekening kan openen.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:53

Plainside

I browse when I'm at work

Las het topic nog weer eens door, goed bezig man, zag dat je nog wat issue had met translatie.

Had je toevallig van https://pryv.it/ gehoord? Deze schijnt heel goed te werken voor het transleren tussen onze talen. Dacht geef het even mee als tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Plainside schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:35:
Las het topic nog weer eens door, goed bezig man, zag dat je nog wat issue had met translatie.

Had je toevallig van https://pryv.it/ gehoord? Deze schijnt heel goed te werken voor het transleren tussen onze talen. Dacht geef het even mee als tip.
Ja tnx! Ik had er gisteren kort over gelezen, maar kon het niet meer terug vinden. Ik ben benieuwd, want Google Translate is vrij basic. We hebben al wat verwarring en gelach gehad met de vertalingen :D

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside
  • Laatst online: 15:53

Plainside

I browse when I'm at work

Motrax schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:40:
[...]
Ja tnx! Ik had er gisteren kort over gelezen, maar kon het niet meer terug vinden. Ik ben benieuwd, want Google Translate is vrij basic. We hebben al wat verwarring en gelach gehad met de vertalingen :D
Ja dat ben ik wel gewend van Google Translate, dacht misschien dat DeepL ook nog een optie was maar zie niet de taal ertussen staan helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Laatst online: 22:38
Bij Openbank kunnen Oekraïners ook terecht voor een (gratis) bankrekening:
Hoe open je de rekening?

Bij de aanvraag voor je Open Betaalrekening heb je je Oekraïense identiteitsbewijs en je bevestiging van inschrijving in het BRP, met daarop je BSN, nodig.

Daarnaast moet je ook een overboeking doen naar je nieuwe Openbank-rekening. Dit vanaf een Oekraïense betaalrekening die op jouw naam staat.
https://www.openbank.nl/b...ng-vluchtelingen-oekraine

[ Voor 52% gewijzigd door U123456 op 15-04-2022 11:59 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Remy!!!!
Ondertussen zijn we weer een paar weken/maanden verder, maar we hebben vanmiddag middels video bellen kennis gemaakt met onze 'gast' voor de komende 3 maanden (of langer).
Het is gek genoeg geen oekrainer, maar een nigeriaanse student die in oekraine aan het studeren was. En toen brak de oorlog uit, ondertussen zit hij al 2 maanden in een opvangkamp. Ondertussen heeft hij al een tijdje werk in Apeldoorn, dus kon hij perfect bij ons terecht.
Gelukkig spreekt hij erg goed engels, dus qua communicatie moet het wel goedkomen. Aanstaande zaterdag halen we hem op. Ik ben erg benieuwd hoe het de komende tijd gaat verlopen.
De komende dagen nog even wat dingen in huis regelen:
- Sloten op de badkamer
- Rookmelder op de logeerkamer/verdieping
- Huisregels opstellen
- Hier en daar wat kasten opruimen zodat hij z'n spullen kwijt kan
- Nog even op jacht naar een goedkope/simpele laptop iets zodat hij in ieder geval Netflix e.d. kan kijken op de tv op de logeerkamer (is nog een oude niet-smarttv). Firestick voor weinig kunnen regelen.

Hoe gaat het hier verder met de andere gastgezinnen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Inderdaad een aantal maanden verder. Onze gasten zijn inmiddels (terug) naar Polen. Daar hebben ze meer familie zitten. Je ziet dat het voor onze gasten ook zoeken was wie waar nu terecht kwam van hun familie. Ze zaten verspreid over heel Europa. Hun voorkeur was toch dichter bij Oekraïne zelf en dichterbij familie. Ze zaten niet voor hun plezier in Nederland.

Waren nog meer redenen voor:
  • Ze hadden gehoopt snel iets te kunnen huren hier in Nederland, voor een schappelijke prijs (welkom huizencrisis)
  • Ze hopen dat de oorlog snel over is
  • Ze konden al een woordje Pools omdat ze dichtbij de grens woonden
We zijn wel blij dat ze weg zijn. Het is prima zo geweest, maar hun zoon was standje ADHD, kende geen grenzen en er werden ook 0 grenzen gesteld. Wel superstreng rondom zijn schoolwerk. Door taalbariere geen flauw idee of dat een cultureel ding was of dat iets voor hun gezin was.

Dit gaf onrust binnen ons gezin en we zijn ook nog even tussentijds verhuist. Dus nu aan het genieten van een nieuw huis, met alleen ons eigen gezin.

Verderop in de straat ook een gastgezin. Deze gaan ook afscheid nemen van hun gasten, die schijnen naar Duitsland te gaan.

Zouden we het nog een keer doen? Als het toevallig op ons pad komt wel, maar we gaan niet actief op zoek. En als ik het voor kiezen zou hebben, zou ik of voor kinderen met een makkelijkere leeftijd gaan (<4 of > 16 jaar) of helemaal geen kinderen.

☻/
/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Wij hebben er tot nu toe twee in huis gehad, eentje is terug naar Oekraïne, en de andere is doorgereisd naar Italië. Dus we hebben het huis weer voor ons alleen, maar mogelijk komen mijn schoonouders hier nog een poosje wonen.

Eigenlijk geen problemen gehad maar het scheelt natuurlijk dat je de taal en cultuur kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:18
Remy!!!! schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:59:
Ondertussen zijn we weer een paar weken/maanden verder, maar we hebben vanmiddag middels video bellen kennis gemaakt met onze 'gast' voor de komende 3 maanden (of langer).
Het is gek genoeg geen oekrainer, maar een nigeriaanse student die in oekraine aan het studeren was. En toen brak de oorlog uit, ondertussen zit hij al 2 maanden in een opvangkamp. Ondertussen heeft hij al een tijdje werk in Apeldoorn, dus kon hij perfect bij ons terecht.
Gelukkig spreekt hij erg goed engels, dus qua communicatie moet het wel goedkomen. Aanstaande zaterdag halen we hem op. Ik ben erg benieuwd hoe het de komende tijd gaat verlopen.
De komende dagen nog even wat dingen in huis regelen:
- Sloten op de badkamer
- Rookmelder op de logeerkamer/verdieping
- Huisregels opstellen
- Hier en daar wat kasten opruimen zodat hij z'n spullen kwijt kan
- Nog even op jacht naar een goedkope/simpele laptop iets zodat hij in ieder geval Netflix e.d. kan kijken op de tv op de logeerkamer (is nog een oude niet-smarttv).

Hoe gaat het hier verder met de andere gastgezinnen?
Waarom een slot op de badkamer als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Zenomyscus schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:24:
[...]

Waarom een slot op de badkamer als ik vragen mag?
Omdat er nog geen slot op zit :+
En omdat je bij ons vanaf de hal-->bijkeuken-->douche--> naar onze slaapkamer gaat. Dus het is nogal een gekke indeling. Wij slapen dus beneden, en onze gast slaapt boven.
Maar vooralsnog zit de bijkeuken in dezelfde ruimte als de badkamer/douche. Dus om te voorkomen dat wij/hij gestoord worden tijdens het douchen zetten we er een slot op.
Indien nodig kunnen wij ook vanaf onze slaapkamer direct naar buiten via de schuifdeuren, dus we zitten niet eventueel 'opgesloten' als de gast aan het douchen is.
Pagina: 1 2 Laatste