Ik snap het 'dedain' richting Rusland nooit helemaal.
Rusland is op technologisch gebied nog steeds een serieuze partij. Helemaal als je kijkt naar de raket industrie, waar (helaas?) de nucleaire tak direct tegen aan hangt.
Met SpaceX en na de invasie van de Krim (2014), zijn we minder afhankelijk geworden van Rusland, maar daarvoor was Rusland het belangrijkste ruimtevaart land, zonder de Russen lag het ISS al ergens in een oceaan. En als je ziet wat Boeing voor een enorme bende ervan heeft gemaakt, waarbij er nu mensen vastzitten in het ISS omdat ze niet weten of ze veilig terug kunnen komen.....
Rusland heeft laten zien met de hypersonische raket, maar ook de KA52 en andere ontwikkelingen dat ze nog steeds in staat zijn om technische hoogstandjes te leveren. Het werkt, het vliegt, het doet z'n ding.
'Ja maar onze wapens zijn beter'
Dat is allemaal leuk en aardig, maar bij een nucleaire oorlog (MAD) is dat niet relevant. Of er een 10Mt of 12Mt kernbom op een stad valt is totaal irrelevant.
We hebben niks dat een kernbom kan tegenhouden, en de ballistische raketten die we konden tegenhouden met Patriots, Tja, die Patriots staan in UA of aan de grens met Rusland.
En we weten wel ongeveer waar de duikboten van de Russen uithangen, maar als er een in de Noordzee bovenkomt om te lanceren, dan hebben we misschien net onze F35's in de lucht wanneer de duikboot weer onderduikt.
En ja. Ik ken ook de verhalen van soldaten die hun eigen laarzen moeten meebrengen, of van winterkleding die door corruptie al lang is verdwenen. En de foto's van Chinese banden ken ik ook. Maar dat zit op een totaal andere plaats. Een nucleaire lanceer installatie is een plek waar je als gewone militair niet binnenkomt. Die worden gebouwd met een levensduur waarbinnen ze minimaal onderhoud nodig hebben en worden regelmatig
getest.
Rusland heeft net miljarden geïnvesteerd in hun nucleaire arsenaal, spannende verhalen over hoe duur het allemaal is ten spijt, daar is niet genoeg op bezuinigd om te denken dat dat een reden is dat niks werkt. En Rusland laat in filmpjes regelmatig zien dat het ook werkt. 100% vast niet, maar alles boven de 0% is miljoenen doden.
Ik heb mijn zoontje het laatst ook uitgelegd:
Er zit in het Kremlin een meneer, die met 1 bevel de Westerse wereld kan vernietigen, ten koste van zijn eigen wereld/land. Dat is niet anders dan sinds de jaren '60. Online Rusland bashen of eenzijdige YouTube filmpjes veranderen daar weinig aan (imho).