Mobiliteit feedback Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Simpel vraagje. (en is misschien wel GoT breed, maar zover heb ik niet gekeken)

Zouden we de naamgeving voor wat betreft de delen uniform kunnen maken? Dus <topic> - Deel <#>

Ipv <topic> - deel <#> of <topic> deel <#> of <topic> [Deel #]

[ Voor 4% gewijzigd door Tristan op 08-10-2024 16:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:49
We Are Borg schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:13:
[modbreak]Discussie over ICE VS EV, thuislaad strategie, stroomkosten (niet gerelateerd aan de lange rit in Europa), vliegen VS autorijden, phishings e-mail vanuit de IT afdeling van het werk en discussie waar dit topic wel en niet voor is: allemaal off-topic.
De discussie over de stroomkosten op de reis van @El Pollo Diablo van gemiddeld zo'n 80 cent per kWh waren juist wel gerelateerd aan lange reizen in Europa, want thuis betaal je veel minder.
Dergelijke info is erg interessant voor lezers van dit topic die een elektrische auto overwegen.
Erg jammer dat die hele discussie rücksichtlos weggemodereerd wordt. ;(

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 24-10-2024 09:39 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:19
Een reactie naar aanleiding van degenen die bovenstaand bericht een thumbs-up gaven.
Ik vind dat dergelijke langere discussies niet in dat topic over lange ritten horen, een enkele opmerking zal meestal kunnen passeren, maar haalt vaak meer berichten 'los'.

Of, en hoeveel hoger (goedkoper) de stroomkosten on het buitenland zijn tov die kosten thuis is niet relevant: je bent daar, en kunt dus niet thuis laden.
Wanneer mensen om dergelijke kosten besluiten om wel of niet een EV aan te schaffen, zijn die mijns inziens *raar* bezig.
Hoeveel van je kilometers rij je jaarlijks in die diverse andere landen vergeleken met de kilometers die je in Nederland rijdt?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:19

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Topicstarter
Andrehj schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:29:
[...]

De discussie over de stroomkosten op de reis van @El Pollo Diablo van gemiddeld zo'n 80 cent per kWh waren juist wel gerelateerd aan lange reizen in Europa, want thuis betaal je veel minder.
Dergelijke info is erg interessant voor lezers van dit topic die een elektrische auto overwegen.
Erg jammer dat die hele discussie rücksichtlos weggemodereerd wordt. ;(
Ik denk dat je de context van de posts nu wel verkeerd neerzet. Een paar quotes van jouw posts uit dat topic die ik heb weggehaald
Dan was deze reis op benzine (of diesel) veel goedkoper geweest en dat had nog een hoop gedoe met het zoeken naar (werkende of beschikbare) laadpalen gescheeld ook.
(Ik rij al meer dan 30 jaar auto en kan me niet herinneren ooit een defecte diesel- of benzinepomp tegen te zijn gekomen.)
Als de overheid wil dat iedereen binnenkort elektrisch gaat rijden, dan is er nog een heleboel te doen, want met zulke wildwest-stroomtarieven gaat elektrisch rijden nooit gemeengoed worden.
Hoe kan het toch dat we als maatschappij deze afzetterij accepteren? Wat zou er gebeuren als een tankstation ineens € 8 per liter benzine zou rekenen?
Dat zou uitgebreid in het 8 uur-journaal komen.
Op lange afstanden rij ik (met een 1.8 turbomotor in een grote stationwagen) altijd zuiniger, zeker als je met snelheden van een EV rijdt.
Geen idee waar je dat betaalt, maar hier in de buurt kost benzine bij het duurste tankstation € 1.90 en bij de Makro (waar het niet voor niets altijd erg druk is) € 1.83.
Duitsland, België, Frankrijk en Italië (landen die voor deze trip relevant zijn) zijn allemaal goedkoper dan dat (meestal € 1.70 à € 1.80).
Gemiddeld moet op zo'n trip € 1.75 makkelijk haalbaar zijn.
Zelfs met 1:14 kom je dan aan 12.5 cent per kilometer.
Maar mijn conclusie blijft dat een ICE in dit geval goedkoper en zeker gemakkelijker was geweest, en dat er dus door diverse instanties en overheden nog een boel werk te verzetten is om dat op te lossen.
Dit heeft toch niks met het topic te maken? Benzineprijzen, ICE vs EV: dit zijn geen EV ervaringen met lange ritten in Europa. Kan het relevant zijn voor mensen die een EV overwegen: zeker :) . Kunnen deze reiservaringen helpen met die keuze: ook zeker. Maar dit topic is niet gestart om mensen te helpen met de keuze voor EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:59
@We Are Borg
DonJunior in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"

Zou je alsjeblieft de moeite kunnen nemen om toe te lichten waarom je ingrijpt? Wellicht kunnen mensen er dan nog van leren. Alleen het woordje 'snip' daar kan ik helemaal niets mee.
Sowieso jammer dat men geen kritische vragen mag stellen zonder meteen weggemod te worden.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
DonJunior schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 06:24:
@We Are Borg
DonJunior in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"

Zou je alsjeblieft de moeite kunnen nemen om toe te lichten waarom je ingrijpt? Wellicht kunnen mensen er dan nog van leren.
Ja hoor dat kan ik. Er was een op en neer geping pong over de toon en waarom iemand reageert op een 3 maanden oud bericht. De toon daarin werd met elk bericht ongezelliger. Aangezien het niks met de ID7 te maken heeft heb ik de berichten weggehaald
Sowieso jammer dat men geen kritische vragen mag stellen zonder meteen weggemod te worden.
Dit herken ik niet: je mag zeker kritische vragen stellen. Zolang het maar over de ID7 gaat en niet op en neer offtopic over waarom iemand reageert op een oude reactie. Heeft niks met een ID7 te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:59
We Are Borg schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 06:48:
[...]

Ja hoor dat kan ik. Er was een op en neer geping pong over de toon en waarom iemand reageert op een 3 maanden oud bericht. De toon daarin werd met elk bericht ongezelliger. Aangezien het niks met de ID7 te maken heeft heb ik de berichten weggehaald

[...]

Dit herken ik niet: je mag zeker kritische vragen stellen. Zolang het maar over de ID7 gaat en niet op en neer offtopic over waarom iemand reageert op een oude reactie. Heeft niks met een ID7 te maken.
Kijk, dit waardeer ik, dank voor je feedback.
Het ging erover of er een kabel werd meegeleverd met een ID.7. Maar ik snap je punt.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:48
Kunnen we aub een open discussie houden in het tesla topic?
Interieur camera afplakken is sowieso al een maatregel tegen privacy. En daarnaast heb je nog altijd de beveiliging dat je het stuur moet blijven vasthouden.
Dus niets illegaals aan...

Ga dit niet op 1 hoop gooien met mensen die een gewichtje hangen aan het stuur om daar alles mee te gaan omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
this schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:05:
Kunnen we aub een open discussie houden in het tesla topic?
Wat mij betreft doen we dat ook, zolang we ons wel aan de wettelijke regels houden
Interieur camera afplakken is sowieso al een maatregel tegen privacy. En daarnaast heb je nog altijd de beveiliging dat je het stuur moet blijven vasthouden.
Tesla geeft zelf aan dat je en de handen aan het stuur moet houden en op de weg moet blijven letten. Tesla heeft een plicht als fabrikant om hier checks voor in te bouwen en hebben gekozen voor de camera als extra optie (naast stuur controle). Jij reageert direct op iemand die aangeeft de AP minder te gebruiken vanwege die camera controle. Dus het is niet de privacy waarom je reageert, maar om de controle van de AP te omzeilen. Dan kan je nu privacy als een argument gebruiken, maar daar ging de post (en jouw reactie) totaal niet over.
Dus niets illegaals aan...
In de topicwarning staat al een behoorlijke tijd:
Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
Deze regel is er niet voor niks
Ga dit niet op 1 hoop gooien met mensen die een gewichtje hangen aan het stuur om daar alles mee te gaan omzeilen.
Waarom is dat anders? Beide hebben hetzelfde doel: het omzeilen. En dat is een gesprek wat we niet willen faciliteren in het topic

Nogmaals wat jij doet met jouw Tesla moet je zelf weten, maar het bespreken van acties/handelingen die controles van de auto omzeilen (die de fabrikant verplicht moet inbouwen) is niet de bedoeling :)

[ Voor 3% gewijzigd door We Are Borg op 09-12-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
We Are Borg schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:22:
[...]

Wat mij betreft doen we dat ook, zolang we ons wel aan de wettelijke regels houden

[...]

Tesla geeft zelf aan dat je en de handen aan het stuur moet houden en op de weg moet blijven letten. Tesla heeft een plicht als fabrikant om hier checks voor in te bouwen en hebben gekozen voor de camera als extra optie (naast stuur controle). Jij reageert direct op iemand die aangeeft de AP minder te gebruiken vanwege die camera controle. Dus het is niet de privacy waarom je reageert, maar om de controle van de AP te omzeilen. Dan kan je nu privacy als een argument gebruiken, maar daar ging de post (en jouw reactie) totaal niet over.

[...]

In de topicwarning staat al een behoorlijke tijd:

[...]

Deze regel is er niet voor niks

[...]
Waarom is dat anders? Beide hebben hetzelfde doel: het omzeilen. En dat is een gesprek wat we niet willen faciliteren in het topic

Nogmaals wat jij doet met jouw Tesla moet je zelf weten, maar het bespreken van acties/handelingen die controles van de auto omzeilen (die de fabrikant verplicht moet inbouwen) is niet de bedoeling :)
De veiligheid wordt nog steeds gewaarborgd door de verplichting van je stuur stevig vast te houden. De camera is een alternatief.
Anders had Tesla wel voorzien dat je geen AP meer zou kunnen gebruiken als de camera niet werkt ;) .

[ Voor 3% gewijzigd door this op 09-12-2024 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-05 21:20
Mijn post in het Tesla-topic was ook verwijderd, prima, ik gaf alleen aan waarom er een andere post verwijderd is. Maar goed, ik had grappig genoeg precies het AutoPilot-puntje in die topic-warning gemist, prima.
Maar dan heb ik wel de vraag, waarom wordt hiervoor bij het Tesla-topic dan zo streng gehandhaafd op het niet mogen omzeilen van fabrikantssoftware, terwijl er een heel topic is voor OBD2/VCDS-programmeren waarbij je zelfs functies waarvoor niet is betaald aan de fabrikant kan activeren door betaling aan een bedrijf/Tweaker?
Of enorm grappig nog, een Tweakers-moderator die vraagt naar en bevestigt dat hij in zijn andere merkauto exact die melding van "hou je handen aan het stuur" wil deactiveren:
GeeMoney schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:46:
[...]

Blijvend? Als in:
Onbeperkt zonder handen aan je stuur op ACC te kunnen blijven rijden? Dat lijkt mij toch niet de bedoeling?
Bart ® schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:05:
[...]

Dat is exact de bedoeling. Behalve dat ik (een van) mijn handen gewoon aan het stuur heb, maar dat dat vaak te licht is voor detectie, waardoor ik regelmatig te zien krijg dat ik het stuur moet vasthouden, dat ik gewoon vast heb. Maar ik vraag niet om een morele discussie, ik vraag om een oplossing.
Is dit een verschil in inzicht in het Tweakers-team? Wordt er met dubbele maten gemeten per merk of topic? :? Het boeit mij eigenlijk vrij weinig hoor, maar ik vind het zo wel frappant.

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
this schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:26:
[...]

De veiligheid wordt nog steeds gewaarborgd door de verplichting van je stuur stevig vast te houden. De camera is een alternatief.
Anders had Tesla wel voorzien dat je geen AP meer zou kunnen gebruiken als de camera niet werkt ;) .
Een alternatief die de fabrikant geimplementeerd heeft en waarin we in de topicregels aangeven dat het niet de bedoeling is dit te omzeilen. Simpel stellen dat je de controle met het stuur niet omzeilt dus de camera omzeilen is wel prima gaat natuurlijk niet op.

Of je nu het stuur of de camera gebruikt qua omzeilen is niet relevant: het omzeilen willen we niet bespreken. Daarnaast je reageert nu op 1 punt maar het blijft staan: jij reageerde op een post met de enige insteek om de AP controle te omzeilen :)
MacorgaZ schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:29:
Mijn post in het Tesla-topic was ook verwijderd, prima, ik gaf alleen aan waarom er een andere post verwijderd is.
@this reageerde inderdaad in het topic met de vraag waarom zijn post verwijderd was. Dit is offtopic (kan via DM of in beleidstopic, hier dus). Dus jouw reactie op zijn offtopic reactie was ook offtopic, vandaar :)
Maar goed, ik had grappig genoeg precies het AutoPilot-puntje in die topic-warning gemist, prima.
Maar dan heb ik wel de vraag, waarom wordt hiervoor bij het Tesla-topic dan zo streng gehandhaafd op het niet mogen omzeilen van fabrikantssoftware, terwijl er een heel topic is voor OBD2/VCDS-programmeren waarbij je zelfs functies waarvoor niet is betaald aan de fabrikant kan activeren door betaling aan een bedrijf/Tweaker?
Het is niet alleen puur het omzeilen van de fabriekssoftware: wettelijk gezien is de fabrikant dit verplicht in te bouwen. Dus door het omzeilen breek je de wet en dit kan vergaande gevolgen hebben. Lijkt mij een belangrijk nuance :)

Ik volg dat topic wat jij aanhaalt zelf niet, dus wellicht kan een andere collega hier meer over vertellen. Een snelle scan over de TS laat zien dat je allerlei functies kan activeren die los staan van 'niet voor hoeven betalen' maar meer een optie zijn die de fabrikant nooit aanbiedt (betaald of niet). Bijv verlichtingsoptie, accu percentage, etc.
Of enorm grappig nog, een Tweakers-moderator die vraagt naar en bevestigt dat hij in zijn andere merkauto exact die melding van "hou je handen aan het stuur" wil deactiveren:

[...]

[...]

Is dit een verschil in inzicht in het Tweakers-team?

Wordt er met dubbele maten gemeten per merk of topic? :? Het boeit mij eigenlijk vrij weinig hoor, maar ik vind het zo wel frappant.
Voor elke user, of het nu crew is of niet, kan je een TR aanmaken en dan kijkt de (locale) crew ernaar. Die posts die jij aanhaalt zijn nooit gemeld via een TR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
We Are Borg schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:26:
[...]

Een alternatief die de fabrikant geimplementeerd heeft en waarin we in de topicregels aangeven dat het niet de bedoeling is dit te omzeilen. Simpel stellen dat je de controle met het stuur niet omzeilt dus de camera omzeilen is wel prima gaat natuurlijk niet op.

Of je nu het stuur of de camera gebruikt qua omzeilen is niet relevant: het omzeilen willen we niet bespreken. Daarnaast je reageert nu op 1 punt maar het blijft staan: jij reageerde op een post met de enige insteek om de AP controle te omzeilen :)

[...]

@this reageerde inderdaad in het topic met de vraag waarom zijn post verwijderd was. Dit is offtopic (kan via DM of in beleidstopic, hier dus). Dus jouw reactie op zijn offtopic reactie was ook offtopic, vandaar :)

[...]

Het is niet alleen puur het omzeilen van de fabriekssoftware: wettelijk gezien is de fabrikant dit verplicht in te bouwen. Dus door het omzeilen breek je de wet en dit kan vergaande gevolgen hebben. Lijkt mij een belangrijk nuance :)
Kan je dit staven met wetteksten? Want als het zo was, zou de AP niet meer werken als de camera geblokkeerd is.

Je ziet namelijk een belangrijk feit volledig over het hoofd. Als de camera het niet doet, moet je het stuur steviger vasthouden, anders valt de AP uit.
Dat zit daar niet in voor de grap.
Het zijn 2 op zichzelf staande veiligheidsopties. Ofwel via de camera, ofwel via het stuur.

[ Voor 3% gewijzigd door this op 10-12-2024 08:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
this schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:03:
[...]

Kan je dit staven met wetteksten?
https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2024/2689/oj

Je mag zelf gaan graven in de wet :)
Want als het zo was, zou de AP niet meer werken als de camera geblokkeerd is.

Je ziet namelijk een belangrijk feit volledig over het hoofd. Als de camera het niet doet, moet je het stuur steviger vasthouden, anders valt de AP uit.
Dat zit daar niet in voor de grap.
Het zijn 2 op zichzelf staande veiligheidsopties. Ofwel via de camera, ofwel via het stuur.
Ik zie niks over het hoofd. Tesla kiest er voor om EN de camera te gebruiken EN controle via het stuur. Wat jij terecht zegt: het zijn 2 op zichzelf staande veiligheidsoptie die beide controles zijn voor het functioneren van de AP, beide mag je niet omzeilen. Tesla heeft er voor gekozen dat als eentje niet werkt (camera) maar de controle op het stuur wel, dat de AP blijft werken. Dat kan.

Maar ik heb je dit nu al een paar keer toegelicht. De regel dat je niet mag bespreken hoe je de AP controles omzeilt staat duidelijk in de topicwarning. Een beetje omzeilen, de helft omzeilen, 1 van de 2 omzeilen: we willen niet dat het besproken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minetorpia
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-05 19:10
Wat ik erg jammer vind is dat het bespreken van autoverzekeringen off-topic is. Voor jongere Tweakers is het heel relevant, omdat een verzekering vinden voor een niet SR+ model een bijna onmogelijke opgave is.

Ik had uiteindelijk een verzekering gevonden bij de Rabobank, maar die is sinds vandaag (nieuw jaar) enorm verhoogd…

Ik begrijp dat verzekeringen in zijn algemeenheid off-topic is, maar wellicht kunnen we specifiek het bespreken van beschikbare verzekeringen voor jongere bestuurders wel toelaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
minetorpia schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:44:
Wat ik erg jammer vind is dat het bespreken van autoverzekeringen off-topic is. Voor jongere Tweakers is het heel relevant, omdat een verzekering vinden voor een niet SR+ model een bijna onmogelijke opgave is.

Ik had uiteindelijk een verzekering gevonden bij de Rabobank, maar die is sinds vandaag (nieuw jaar) enorm verhoogd…

Ik begrijp dat verzekeringen in zijn algemeenheid off-topic is, maar wellicht kunnen we specifiek het bespreken van beschikbare verzekeringen voor jongere bestuurders wel toelaten?
Of je maakt er een nieuw topic voor aan met een verwijzing in de TS van dit topic? Zeker als je het gaat specificeren voor 'jongere' bestuurders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:18

Als ik jong was geweest had ik occasion lease overwogen als je perse model 3 wil rijden. Als je al 200e per maand kwijt bent aan verzekering, richting de 100e belasting volgend jaar plus de brandstof dan zit je al snel aan de occasion lease prijs, en dan hebben we het nog niet over afschrijving gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:25

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter

Het staat je vrij om een specifiek over verzekeringen te make , maar het is/was offtopic in het M3 occasion topic (vandaar de move naar hier ivm beantwoorden vraag)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
@minetorpia zoals mijn collega @Notna ook al zegt: maak gerust een goede topicstart en start een nieuw topic hierover. Dat het offtopic is in het ene topic betekent niet dat het niet op Tweakers besproken kan worden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Notna schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:01:
[modbreak]

Nieuw jaar niewe kansen dachten sommige hier, met het negeren van de topicwarning? Als je post verwijderd is, lees dan de topicwarning nog een keer en zie daar de reden.

Graag weer verder ontopic :Y [/]
Ik zal hem lezen. Post hier nog niet zolang. Kleine tip voor je als moderator. Pas op met je eerste zin. Komt een beetje nivea over. Goed bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

@Notna, bedankt voor het opschonen van het laadpassen/-palen-topic. Ik vroeg me af waarom een reactie als dit blijft staan:
MathiasMetzger in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Dit heeft toch ook niets met het onderwerp te maken en gaat over een onderwerp dat in de Topic Warning expliciet als ongewenst is aangegeven?

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Laatst online: 08:45
marcieking schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:51:
@Notna, bedankt voor het opschonen van het laadpassen/-palen-topic. Ik vroeg me af waarom een reactie als dit blijft staan:

Dit heeft toch ook niets met het onderwerp te maken en gaat over een onderwerp dat in de Topic Warning expliciet als ongewenst is aangegeven?
@Notna Ik begrijp dat (een deel van) de discussie over het (a)sociaal zijn van het parkeren van MathiasMetzger bij de laadpaal, inclusief vage plaatjes, verwijderd is. Dat werd wel een heel specifieke welles/nietes discussie.

Maar ik vraag me wel af waarom mijn post daarna, die juist probeerde de problematiek van het wel/niet reserveren van parkeerplaatsen voor publiek laden wat breder te trekken in een economisch perspectief, en het te koppelen met het Slim laden van Vattenfal, dan ook verwijderd is?

Het zou wat mij betreft jammer zijn als ook beleidsaspecten rondom publiek laden en slim (publiek) laden off-topic worden verklaard in het Openbare laadpalen etc. topic.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
marcieking schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:51:

Dat is tweeledig:

1. Die heb ik gemist :+
2. Ik heb vooral even de 'onderkant' van het topic opgeschoond en daarna een modbreak geplaatst

Als er een dermate grote discussie plaatsvindt die offtopic is, wil ik niet gelijk alle posts doorkammen en verplaatsen of aanpassen. Daar zit verder nirt een bepaalde gedachte achter. Ik zal er in dit geval nog even naar kijken :)
Wesco schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:01:
[...]

@Notna Ik begrijp dat (een deel van) de discussie over het (a)sociaal zijn van het parkeren van MathiasMetzger bij de laadpaal, inclusief vage plaatjes, verwijderd is. Dat werd wel een heel specifieke welles/nietes discussie.

Maar ik vraag me wel af waarom mijn post daarna, die juist probeerde de problematiek van het wel/niet reserveren van parkeerplaatsen voor publiek laden wat breder te trekken in een economisch perspectief, en het te koppelen met het Slim laden van Vattenfal, dan ook verwijderd is?

Het zou wat mij betreft jammer zijn als ook beleidsaspecten rondom publiek laden en slim (publiek) laden off-topic worden verklaard in het Openbare laadpalen etc. topic.
Het probleem in deze, is dat de posts die compleet offtopic waren, verwoven zaten in reacties die opzich niet verkeerd waren. Dan is de keuze: alles gewoon verwijderen óf grondig gaat zitten knippen. Maar dat laatste heeft als risico dat andere mensen daar weer op reageren en we weer terug bij af zijn. Zodoende heb ik gekozen om gewoon de bulk te verwijderen :)
Devke schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:24:
[...]

Ik zal hem lezen. Post hier nog niet zolang. Kleine tip voor je als moderator. Pas op met je eerste zin. Komt een beetje nivea over. Goed bedoeld.
Even verplaatst naar het goede topic :)

Ik neem aan dat nivea = niveau is? (Tenzij je impliceert dat ik een droge huid heb en ik Nivea moet smeren :+ ) in dat geval: dat is niet de insteek, maar duly noted :)

Wedertip (?) lees voor je post, in welk topic dan ook, even de (indien aanwezig) topicwarning. Die staat onder her quick reply veld c.q aan het einde van het topic, in een rood kader. Dat voorkomt dit soort ingrepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Notna schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:25:
[...]

Dat is tweeledig:

1. Die heb ik gemist :+
2. Ik heb vooral even de 'onderkant' van het topic opgeschoond en daarna een modbreak geplaatst

Als er een dermate grote discussie plaatsvindt die offtopic is, wil ik niet gelijk alle posts doorkammen en verplaatsen of aanpassen. Daar zit verder nirt een bepaalde gedachte achter. Ik zal er in dit geval nog even naar kijken :)

[...]

Het probleem in deze, is dat de posts die compleet offtopic waren, verwoven zaten in reacties die opzich niet verkeerd waren. Dan is de keuze: alles gewoon verwijderen óf grondig gaat zitten knippen. Maar dat laatste heeft als risico dat andere mensen daar weer op reageren en we weer terug bij af zijn. Zodoende heb ik gekozen om gewoon de bulk te verwijderen :)

[...]

Even verplaatst naar het goede topic :)

Ik neem aan dat nivea = niveau is? (Tenzij je impliceert dat ik een droge huid heb en ik Nivea moet smeren :+ ) in dat geval: dat is niet de insteek, maar duly noted :)

Wedertip (?) lees voor je post, in welk topic dan ook, even de (indien aanwezig) topicwarning. Die staat onder her quick reply veld c.q aan het einde van het topic, in een rood kader. Dat voorkomt dit soort ingrepen :)
Haha ik dacht dat Nivea wel een algeheel bekende opmerking was. Je moet het eigenlijk ook schrijven met hoofdletters maar dat is gelijk zo schreeuwend. Niet gepast vind ik als ik zeg dat ik het goed bedoel 😜

Nivea staat voor Niet Invullen Voor Een Ander. Die eerste regel staat er een vraagteken bij je achter maar hij triggerde wel gelijk dit bij me. Weer wat geleerd 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Wesco schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:01:
[...]

Dat lijkt me juist heel goed. Misschien moet iemand die daar interesse in heeft daar een apart topic voor starten? Wat mij betreft is er weinig inhoudelijke overlap tussen enerzijds een topic over het optimaliseren van laadkosten door het kiezen van de juiste palen en passen, en anderszijds alle discussies daaromheen over onder meer laadpaalkleven en gemeentelijk beleid over parkeren. Wie beiden interessant vindt mag altijd beide topics volgen.

Nu moet ik elke keer een paar pagina's aan herhaling van zetten doorlezen om te kijken of er nog interessante passen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door marcieking op 05-01-2025 13:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

marcieking schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:08:
[...]

Dat lijkt me juist heel goed. Misschien moet iemand die daar interesse in heeft daar een apart topic voor starten? Wat mij betreft is er weinig inhoudelijke overlap tussen enerzijds een topic over het optimaliseren van laadkosten door het kiezen van de juiste palen en passen, en anderszijds alle discussies daaromheen over onder meer laadpaalkleven en gemeentelijk beleid over parkeren. Wie beiden interessant vindt mag altijd beide topics volgen.

Nu moet ik elke keer een paar pagina's aan herhaling van zetten doorlezen om te kijken of er nog interessante passen zijn.
Ik zal even een opzetje maken, ik merk dat ik als beginnende EV-rijder her en der wel wat punten heb die ik leuk vind om te bespreken, maar niet goed passen in de topics. Meestal zie ik dat dan wel in de niet te missen TW ;) Desalniettemin snap ik de ergernissen dat het OT gaat.
Als iemand mee wilt denken stuur maar een DM dan kan ik je als mede TS toevoegen en/of van te voren even sparren over de topic start.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

True schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:37:
[...]

Ik zal even een opzetje maken, ik merk dat ik als beginnende EV-rijder her en der wel wat punten heb die ik leuk vind om te bespreken, maar niet goed passen in de topics. Meestal zie ik dat dan wel in de niet te missen TW ;) Desalniettemin snap ik de ergernissen dat het OT gaat.
Als iemand mee wilt denken stuur maar een DM dan kan ik je als mede TS toevoegen en/of van te voren even sparren over de topic start.
Gezien berichten na 48u niet meer te editen zijn (bedankt mensen die hun hele post historie willen trashen) een nieuwe reactie.

Dit is het geworden: True in "Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic" ik sta open voor feedback (in DM het gemakkelijkste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 20:32

sapphire

Die-hard pruts0r

Even voor de zekerheid hier vragen maaaar...advies topic wbt de aanschaf van een auto mogen toch nog gewoon? Ik zie er namelijk zo weinig :p

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
@sapphire ja hoor dat kan hier prima :). Uiteraard wel met goede topicstart: budget, must haves, type brandstof, km per jaar, wat heb je zelf al gevonden qua opties, wat zijn je twijfels/vragen, etc.

Succes !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 20:32

sapphire

Die-hard pruts0r

We Are Borg schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:59:
@sapphire ja hoor dat kan hier prima :). Uiteraard wel met goede topicstart: budget, must haves, type brandstof, km per jaar, wat heb je zelf al gevonden qua opties, wat zijn je twijfels/vragen, etc.

Succes !
Thanx, niks bijzonders dus voor een Tweakers topic ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:50
Waarom is een vergelijking tussen een XC40 en een andere EV off-topic? Ik vind dat persoonlijk net interessant om te lezen en het gaat immers ook over de XC40. Dat we geen uren gaan doordraven over andere auto's in dit topic oké, maar als iemand met een XC40 een testritje doet met een andere wagen en even meedeelt hoe hij dit ervaart t.o.v. de XC40 dan vind ik dit net boeiender dan veel andere zaken die hier soms passeren.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:52
Largamelion schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:53:
Waarom is een vergelijking tussen een XC40 en een andere EV off-topic? Ik vind dat persoonlijk net interessant om te lezen en het gaat immers ook over de XC40. Dat we geen uren gaan doordraven over andere auto's in dit topic oké, maar als iemand met een XC40 een testritje doet met een andere wagen en even meedeelt hoe hij dit ervaart t.o.v. de XC40 dan vind ik dit net boeiender dan veel andere zaken die hier soms passeren.
Helemaal mee eens! Geef svp dit draadje een beetje "speelruimte", nu voelt het als een te krap keursliijf.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
@Largamelion en @Vulcan750 : jullie feedback vanuit Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic verplaatst naar dit topic.

Vergelijkingen met andere EVs wordt (tot nu toe) altijd geweerd uit de topics die gaan over een specifiek model. Dat betekent niet dat er geen ruimte voor is: er is bijv een algemeen EV topic die ook in de topicwarning staat :). Praktijk laat zien dat als je zo’n vergelijking laat staan, er zo 10+ Posts ontstaan over vergelijkingen die niks meer met het model (in dit geval de Volvo) te maken hebben. Dat vinden de meeste gebruikers zonde blijkt dan ook uit alle TRs die daar dan over binnen komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:50
We Are Borg schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:47:
@Largamelion en @Vulcan750 : jullie feedback vanuit Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic verplaatst naar dit topic.

Vergelijkingen met andere EVs wordt (tot nu toe) altijd geweerd uit de topics die gaan over een specifiek model. Dat betekent niet dat er geen ruimte voor is: er is bijv een algemeen EV topic die ook in de topicwarning staat :). Praktijk laat zien dat als je zo’n vergelijking laat staan, er zo 10+ Posts ontstaan over vergelijkingen die niks meer met het model (in dit geval de Volvo) te maken hebben. Dat vinden de meeste gebruikers zonde blijkt dan ook uit alle TRs die daar dan over binnen komen :)
Bedankt om het toch even te duiden. Als ik echter de plusjes zie die ik in die korte tijd kreeg voor mijn reactie op het verwijderen van die posts, dan concludeer ik dat er ook zeer veel mensen zijn die dergelijke posts net wel appreciëren (zoals ikzelf). Die worden dan 'gestraft' en verbannen naar een topic waar een heleboel info staat die hun totaal niet intresseert en die niets te maken heeft met de auto waarmee ze rijden.

Maar goed, so be it ...ik blijf het wel jammer vinden dat er voor zoiets geen plaats is en dat alles zo in hokjes wordt gestoken. Hier ga je nooit de ervaringen en standpunten lezen die je in dat topic wel krijgt.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:52
Largamelion schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:54:
[...]
Bedankt om het toch even te duiden. Als ik echter de plusjes zie die ik in die korte tijd kreeg voor mijn reactie op het verwijderen van die posts, dan concludeer ik dat er ook zeer veel mensen zijn die dergelijke posts net wel appreciëren (zoals ikzelf). Die worden dan 'gestraft' en verbannen naar een topic waar een heleboel info staat die hun totaal niet intresseert en die niets te maken heeft met de auto waarmee ze rijden.

Maar goed, so be it ...ik blijf het wel jammer vinden dat er voor zoiets geen plaats is en dat alles zo in hokjes wordt gestoken. Hier ga je nooit de ervaringen en standpunten lezen die je in dat topic wel krijgt.
Ik sluit me helemaal aan bij de woorden van Largamelion!
Ook begrijp ik dat er ergens een grens moet worden getrokken, maar maak er aub geen strak keurslijf van. Mij interesseert mijn auto en mijn merk auto, ik heb geen behoefte aan allerlei automobiel-topics (hokjes) om ervaringen te delen of problemen uit te wisselen.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

@Notna, zou het een idee zijn ook naar dit topic te verwijzen in de TW van het topic over laadpalen/laadpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
marcieking schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:07:
[...]

@Notna, zou het een idee zijn ook naar dit topic te verwijzen in de TW van het topic over laadpalen/laadpassen?
Prima idee, gedaan :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Laatst online: 20:15
JohanB schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:29:
@Taro niet allemaal gingen ze over politieke uitlatingen toch? Dit lijkt wat grof weg gesneden. Het gaat hier toch juist over ervaringen met de auto?

51% van het eenvandaag panel zegt dat Musk zijn gedrag invloed heeft op hoe ze over hun auto denken. Het dus is een integraal onderdeel geworden van de ervaring van de auto. Net als een knipperlicht knop versus een stengel

(Eens dat het niet over politieke uitlating hoeft te gaan, maar daar probeerde ik het juist vandaan te trekken)

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hier. Of/hoeveel mensen de auto anders ervaren door de recente gedragingen van Musk.

Bij mij is dat in iedergeval wel zo, ik zit met minder plezier in de auto en ik ga hem dus ook vervroegd inleveren
Ook al is het rijden wat mij betreft hetzelfde: die politiek onnozele statements van de Grote Baas indachtig maakt naderhand (ttz na mijn aankoop in 2022) dat ik wél spijt heb van mijn aankoop voor wat betreft hetgeen naderhand met mijn geld is gebeurd. Als het is om er een nog grotere onnozelaar voor een bedrag van 250 miljoen dollar mee te sponsoren, dan had ik net zo goed een ID.3 gekocht. Ik had dan niet zo'n fijne auto gehad, maar een pakweg Ioniq had ik dan toch ook nog een extra kans gegeven - dit is overigens ook wat een (ex-)collega van mij deed. Is dus wel degelijk een element dat in beschouwing mag worden, en ook wordt, genomen.

Dus @Taro jazeker, dit maakt integraal deel uit van de ervaring van mijn Model 3.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@flupp Zoals in het M3/Y topic aangegeven heb ik je reactie hierheen verplaatst om deze discussie niet in het Model 3/Y topic te voeren.

Ik begrijp heel goed wat je zegt, mijn vrouw en ik moeten ons op het werk ook regelmatig verdedigen en dat heeft invloed. Het probleem is echter dat als iemand hierover begint in het topic, dat er binnen no-time complete politieke discussies starten die ook niet vanzelf stoppen en er weer moet worden ingegrepen. Daarom is de keuze gemaakt: Het Tesla Model 3/Y topic gaat alleen over de auto, niet over Elon Musk en politiek, tenzij we het over Elon als engineer hebben in relatie tot de auto.

Als iedereen het erbij kon houden dat het gedrag van Elon wel of niet invloed heeft op de keuze dan zou het anders zijn. Maar helaas vinden enorm veel mensen het heel moeilijk om daar de grens te trekken, binnen 5 minuten komt er weer iemand langs die direct begint met reageren en daarbij compleet de topicwaarschuwing vergeet. En daarom is deze grens getrokken.

Waar die grens exact zou moeten liggen is voor iedereen anders. Persoonlijk heb ik helemaal geen zin in nog meer Elon & Trump inmenging in de topics waar ik mij voornamelijk begeef (Tesla & Crypto) en voor veel anderen geldt dat ook. Er zijn in AWM voldoende topics waar Trump & Elon besproken (kunnen) worden en anders moet iemand daar maar gewoon een Elon topic starten. Maar laten we aub focussen op de auto en als het invloed heeft op de keuze voor de auto: So be it, maar bespreek dat dus ergens anders aangezien het binnen no-time ontspoort.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Laatst online: 20:15
Taro schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:17:
@flupp Zoals in het M3/Y topic aangegeven heb ik je reactie hierheen verplaatst om deze discussie niet in het Model 3/Y topic te voeren.

Ik begrijp heel goed wat je zegt, ...
Fair enough.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Ik overwoog ook heel even een apart topic in AWM te openen over Musk, maar ik wist niet precies in welke context ik het moest gieten. "Elon Musk en de Amerikaanse verkiezingen" leek me net iets teveel van het goede, dus daarom maar posts gequote in het "Trump II..." Topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Er lijkt weer een discussie over onduidelijkheid en wisselende laadtarieven met de bijbehorende vergelijking met benzine tanken los te barsten:

[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Is het een idee om een kort 'mobiliteit beleid' te maken?
Ik zag een user (m.i. terecht) een opmerking maken over link droppen en lo and behold daar wordt fel op gereageerd. Ik dacht ik kijk eens wat in het mobiliteit beleid staat, maar die schijnt niet te bestaan.

Als ik bijv. naar: Wonen Beleid kijk staat daar een prachtig stukje in:
Discussieer constructief
Discussies kunnen makkelijk ontsporen, probeer dat te voorkomen. Hier enkele tips om een discussie prettig te houden.
Blijf on-topic in discussies, start eventueel een nieuw topic over een ander onderwerp.
Schrijf coherente posts in plaats van een quote in dertig stukken te knippen en per zin te reageren.
Ruk zinnen niet uit de context, probeer te begrijpen wat de schrijver ermee wil zeggen. Ga bij ambiguïteit in een post niet van het ergste geval uit.
Herhaal argumenten niet tot in den treure.
Laat een topic rusten als je alles gezegd hebt dat je wilt zeggen, het laatste woord hebben is niet belangrijk en lukt waarschijnlijk toch niet.
Post geen kale links naar een extern document of video; maak een samenvattinkje van de argumenten en conclusies daarin.
En bovenal: probeer elkaars mening te waarderen, ondanks de verschillen.
Het wel hebben van zo'n beleid biedt sowieso twee dingen:
a) handvatten voor iedereen om een keer te lezen en binnen die kaders te reageren
b) de mogelijkheid voor normale users om elkaar vriendelijk (en onderbouwd) te wijzen op punten die de discussie positief beïnvloeden
Beiden komen m.i. ten goede van een discussie zonder dat er (helaas frequent) ingegrepen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:55
In het BEV draadje staat een (gezien de regels in dat draadje terechte) modbreak dat het enkel over BEVs mag gaan.

Nu begrijp ik natuurlijk goed dat het niet de bedoeling is dat er hele verhandelingen over PHEVs en ICEs in het draadje horen, maar aan enig 'terug' grijpen cq vergelijken met de andere aandrijfvormen valt toch ook niet helemaal te voorkomen?

Er is een transitie gaande van ICE naar BEV, waarbij de consument in de praktijk een hele grote voorkeur lijkt te hebben voor de tussenvariant, de PHEV. Dan is het toch niet onlogisch dat er vergelijkingen worden gemaakt met de 'oude' ICE en die populaire tussenvorm af en toe ook aan bod komt?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
@alexbl69 ik snap jouw punt en in dit topic zie je het dus ook vaker 'mis' gaan. Het is opgenomen in de topicregels, omdat als je het los laat, de discussie rondom BEV vs PHEV/ICE in de praktijk de boventoon gaat voeren. Dit zijn vake felle discussies waarbij het onderwerp BEV zal ondersneeuwen. De discussie zelf kan prima gevoerd worden, maar dan dus in een ander topic :)

@True mijn voorkeur zou zijn om dit qua beleid op GoT niveau vast te leggen. Ik verwacht in alle fora dat als iemand een video post, hierbij context geeft (samenvatting, waarom relevant, etc). Beleid per forum (bijv MOB) is dan puur voor specifiek beleid wat niet GoT breed is (kan ook een uitzondering zijn op normaal beleid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

We Are Borg schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:22:
@alexbl69 ik snap jouw punt en in dit topic zie je het dus ook vaker 'mis' gaan. Het is opgenomen in de topicregels, omdat als je het los laat, de discussie rondom BEV vs PHEV/ICE in de praktijk de boventoon gaat voeren. Dit zijn vake felle discussies waarbij het onderwerp BEV zal ondersneeuwen. De discussie zelf kan prima gevoerd worden, maar dan dus in een ander topic :)

@True mijn voorkeur zou zijn om dit qua beleid op GoT niveau vast te leggen. Ik verwacht in alle fora dat als iemand een video post, hierbij context geeft (samenvatting, waarom relevant, etc). Beleid per forum (bijv MOB) is dan puur voor specifiek beleid wat niet GoT breed is (kan ook een uitzondering zijn op normaal beleid).
Lijkt mij prima, maar het is nu helemaal niet opgenomen in bijv de forum FAQ of de huisregels of natuurlijk een subforum beleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:06
True schreef op zondag 2 februari 2025 @ 00:08:
Is het een idee om een kort 'mobiliteit beleid' te maken?
Ik zag een user (m.i. terecht) een opmerking maken over link droppen en lo and behold daar wordt fel op gereageerd. Ik dacht ik kijk eens wat in het mobiliteit beleid staat, maar die schijnt niet te bestaan.

Als ik bijv. naar: Wonen Beleid kijk staat daar een prachtig stukje in:

[...]

Het wel hebben van zo'n beleid biedt sowieso twee dingen:
a) handvatten voor iedereen om een keer te lezen en binnen die kaders te reageren
b) de mogelijkheid voor normale users om elkaar vriendelijk (en onderbouwd) te wijzen op punten die de discussie positief beïnvloeden
Beiden komen m.i. ten goede van een discussie zonder dat er (helaas frequent) ingegrepen moet worden.
Ik snap ook niet dat de linkdrop er nog staat.

Klik hier om te zien hoe wij €500 verdienden in een uur tijd. Link.

Hopelijk word dit de toekomst waardoor de brandstofauto verdwijnt. Link.

Volgens mij word er verwacht omwille de discussiewaarde aan te geven waar het filmpje over gaat en wat je er zelf van vind?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
True schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:03:
[...]

Lijkt mij prima, maar het is nu helemaal niet opgenomen in bijv de forum FAQ of de huisregels of natuurlijk een subforum beleid.
Bij de algemene huisregels willen we denk ik voorkomen dat het een boekwerk wordt waar niemand nog de moeite neemt om het te lezen.

Punt 2 van de huisregels “ Voer een respectvolle discussie.” past hierbij wel: puur een link/video droppen helpt niet met een goede discussie starten. Begrijp mij niet verkeerd: het benoemen van voorbeelden zoals deze is zeker niet verkeerd, maar zoals ook in de huisregels staat: wat er niet in staat is niet automatisch toegestaan :)

@Devian ik had die posts nog niet aangepast want kwam iets tussen, maar is alsnog gebeurd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

@Notna, na de recente modbreak gaat het weer over het gebrek aan transparantie over laadtarieven.

mcduck in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Sorry; gisteren wel gelezen maar niet aan toe gekomen. Ik ga er even naar kijken; dank voor het melden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:25
gjcvro schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:25:
Kunnen we nou ophouden met dat gesemmel over musk, daar is een heel topic voor, ga daar je beklag doen.
Beetje raar dat het prima is om te bespreken waarom je de Model Y Juniper links laat liggen vanwege design of techniek, maar niet vanwege de sterke associatie met Musk. Dat voelt toch een beetje als selectieve moderatie, misschien zelfs censuur. Ben het er trouwens mee eens dat een algemene discussie over Musk hier niet echt thuishoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
saturn21 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:30:
[...]

Beetje raar dat het prima is om te bespreken waarom je de Model Y Juniper links laat liggen vanwege design of techniek, maar niet vanwege de sterke associatie met Musk. Dat voelt toch een beetje als selectieve moderatie, misschien zelfs censuur. Ben het er trouwens mee eens dat een algemene discussie over Musk hier niet echt thuishoort.
Even naar het goede topic gezet.

Inhoudelijk: censuur? Serieus? Het hebben van specifieke topics om politiek geneuzel buiten de reguliere topics te houden is censuur?

Er is een reden dat we dit soort gepraat in een apart topic hebben gezet, en dat is omdat het ontzettend storend is om het over politieke voorkeuren te hebben in MOB als MOB over vorm, techniek en smaak gaat van de auto(s) in het betreffende topic.

Daar mag je een mening over hebben (waarvan akte), maar is simpelweg een maatregel om het leuk voor iedereen (of iig: de meeste) te houden.

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 24-02-2025 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

@Notna, bij de laatste paar mod breaks is er gezegd dat reacties de volgende keer verwijderd worden, maar is dat niet gedaan.

De discussie ging weer over hoe ingewikkeld en intransparant de prijzen zijn, is het misschien een keer tijd om het topic wat op te schonen van off-topic-reacties?

uFx in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
marcieking schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 06:46:
@Notna, bij de laatste paar mod breaks is er gezegd dat reacties de volgende keer verwijderd worden, maar is dat niet gedaan.

De discussie ging weer over hoe ingewikkeld en intransparant de prijzen zijn, is het misschien een keer tijd om het topic wat op te schonen van off-topic-reacties?

uFx in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
'
Bij deze gedaan en terechte opmerking. Ben er wat laks in geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hoi, in het Elroq topic stond in de topic warning heel handig een link naar de sheet waarop iedereen de bestel- en levertijden kan bijhouden. Super handig, dan kun je een beetje volgen hoe het gaat met de bestellingen. De link stond al in de TS, maar die wordt blijkbaar toch niet zo goed gelezen. Door het toevoegen van de link in de TW was het linkje bij iedereen bekend. Heel fijn @Notna .

Nu is toch besloten dat de link weggehaald moet worden en ik begrijp dat niet. Er zijn zat topics te vinden waarin vergelijkbare 'handigheidjes' staan.
Let op:
Op https://whereboat.com kan je schepen volgen die Tesla's vervoeren. Staat je auto mogelijk op een Hoegh schip? Dan kan je hier je VIN invoeren om dat te controleren: https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo.
De TW is juist bij grote topics voor dit soort zaken toch superhandig? Wat is de reden dat het linkje nu weggehaald moet worden?

even los van de discussie of het een bug is dat MO tags zichtbaar zijn

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Met name omdat het een linkje is naar een bestand. En wij niet kunnen garanderen dat zo'n bestand veilig is. Voor hetzelfde geld zit er volgende week een virus in. Met een linkje naar een website van een bedrijf is dat een heel ander verhaal, ook qua verantwoordelijkheid. Ook aan het op deze manier publiekelijk verzamelen van allerlei gegevens kleven wel wat risico's.

Prima als users dat onderling zo willen doen, maar wij gaan het niet aanmoedigen / ondersteunen door het in de TW te zetten :)

De communicatie achter de schermen en de verschillende verzoekjes om het linkje toe te voegen liepen even een beetje door elkaar, waardoor het linkje door de ene mod werd toegevoegd terwijl ik met de andere mod in gesprek was om dat dus niet te doen. Sorry voor eventuele verwarring die dat opleverde :)

[ Voor 23% gewijzigd door Orion84 op 02-03-2025 13:48 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
We moeten m.i. niet overdrijven hoor, het is een linkje naar een exceldocument. Natuurlijk kun je niet garanderen dat het bestand veilig is, maar ik denk dat je ook nog eigen verantwoordelijkheid hebt als bezoeker. Daarnaast stel je wel dat dat bij bedrijven minder groot is, maar dat is nog maar zeer de vraag. Een snelle zoektocht leert dat er veel vaker naar externe sites gelinkt wordt vanuit de topicwarning of naar bijvoorbeeld een chrome extensie.

Daarnaast vind ik de risico's die met dataverzameling te maken hebben ook wel wat ver gezocht. Het gaat om een lijstje met bestelde auto's, hoe zwaar wil je dat maken ('datacollectie via extern platform begreep ik de uit DM??). Wat voor risico's zijn daar aan verbonden (en de AVG roepen is wel een hele stretch).

Ten slotte vind ik het ook wel wat boter op het hoofd gehalte om te stellen dat je de veiligheid van de links niet kunt garanderen maar tegelijk als als het commercieel voordeel biedt (advertenties) je deze verantwoording minder voelt. Daar wordt ook gebruik gemaakt van externe content waarvan meerdere malen bewezen is dat deze virussen bevatten. Daar hoor je me verder niet over, want ik snap best dat de kachel moet branden, maar gebruik dan niet veiligheid als argument om links naar een excelbestand niet toe te staan.

Goed, dat gezegd hebbende hoeven we het ook niet groter te maken dan het is hoor. Besteed aub niet verplicht je hele vrije zondag aan deze discussie. Ik vind het jammer dat het linkje weg is want het document werd een stuk beter gevonden in de TW dan daarvoor, maar het is niet mijn site en ik slaap prima vannacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Zou een oproep om gegevens aan te leveren voor een tabel in de TS trouwens wel acceptabel zijn? Daar zit wel wat werk in om bij te houden, maar als enkele andere auteurs toegevoegd worden aan de TS is dat wellicht ook een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

P_de_B schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:08:
We moeten m.i. niet overdrijven hoor, het is een linkje naar een exceldocument. Natuurlijk kun je niet garanderen dat het bestand veilig is, maar ik denk dat je ook nog eigen verantwoordelijkheid hebt als bezoeker. Daarnaast stel je wel dat dat bij bedrijven minder groot is, maar dat is nog maar zeer de vraag. Een snelle zoektocht leert dat er veel vaker naar externe sites gelinkt wordt vanuit de topicwarning of naar bijvoorbeeld een chrome extensie.

Daarnaast vind ik de risico's die met dataverzameling te maken hebben ook wel wat ver gezocht. Het gaat om een lijstje met bestelde auto's, hoe zwaar wil je dat maken ('datacollectie via extern platform begreep ik de uit DM??). Wat voor risico's zijn daar aan verbonden (en de AVG roepen is wel een hele stretch).

Ten slotte vind ik het ook wel wat boter op het hoofd gehalte om te stellen dat je de veiligheid van de links niet kunt garanderen maar tegelijk als als het commercieel voordeel biedt (advertenties) je deze verantwoording minder voelt. Daar wordt ook gebruik gemaakt van externe content waarvan meerdere malen bewezen is dat deze virussen bevatten. Daar hoor je me verder niet over, want ik snap best dat de kachel moet branden, maar gebruik dan niet veiligheid als argument om links naar een excelbestand niet toe te staan.

Goed, dat gezegd hebbende hoeven we het ook niet groter te maken dan het is hoor. Besteed aub niet verplicht je hele vrije zondag aan deze discussie. Ik vind het jammer dat het linkje weg is want het document werd een stuk beter gevonden in de TW dan daarvoor, maar het is niet mijn site en ik slaap prima vannacht.
Iedereen en z'n moeder kan dat bestand aanpassen, er hoeft maar een grapjurk te zijn die het leuk vind om er malware in te stoppen en je hebt de poppen aan het dansen. Wij hebben daar 0 controle over en gaan dat bestand dus niet uit onze naam linken in een topicwarning. Als we dat wel zouden doen geeft dat gebruikers ook een vals gevoel van veiligheid, omdat minder duidelijk is dat het iets is dat door een gebruiker is opgezet en niet beheerd wordt door Tweakers.

Dat is ook niet te vergelijken met advertenties. Daar zitten inderdaad ook risico's aan, maar daar heeft Tweakers/DPG wel tot op zekere hoogte controle over, technisch, danwel via afspraken met hun partners over hoe daar de verantwoordelijkheid ligt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

P_de_B schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:20:
Zou een oproep om gegevens aan te leveren voor een tabel in de TS trouwens wel acceptabel zijn? Daar zit wel wat werk in om bij te houden, maar als enkele andere auteurs toegevoegd worden aan de TS is dat wellicht ook een optie?
Dat lijkt me een veiliger optie inderdaad en iets wat ook prima in een topicwarning onder aandacht kan worden gebracht. Als je mensen een template laat invullen in een post en daarbij een of meer van de topicstarters laat taggen, hoef je enkel dat stukje te copy pasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Orion84 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:23:
[...]

Dat lijkt me een veiliger optie inderdaad en iets wat ook prima in een topicwarning onder aandacht kan worden gebracht. Als je mensen een template laat invullen in een post en daarbij een of meer van de topicstarters laat taggen, hoef je enkel dat stukje te copy pasten.
@S_Chief ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Orion84 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:45:
Met name omdat het een linkje is naar een bestand. En wij niet kunnen garanderen dat zo'n bestand veilig is. Voor hetzelfde geld zit er volgende week een virus in. Met een linkje naar een website van een bedrijf is dat een heel ander verhaal, ook qua verantwoordelijkheid. Ook aan het op deze manier publiekelijk verzamelen van allerlei gegevens kleven wel wat risico's.

Prima als users dat onderling zo willen doen, maar wij gaan het niet aanmoedigen / ondersteunen door het in de TW te zetten :)

De communicatie achter de schermen en de verschillende verzoekjes om het linkje toe te voegen liepen even een beetje door elkaar, waardoor het linkje door de ene mod werd toegevoegd terwijl ik met de andere mod in gesprek was om dat dus niet te doen. Sorry voor eventuele verwarring die dat opleverde :)
Je zegt hier bestand, ik heb even gekeken het lijkt m.i. een online sheet te zijn van MS. Maakt dit de afweging voor jullie anders dan met een Google sheet linkje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ga ik niet aan beginnen. Loop hier al even rond en ervaring leert dat mensen het niet consistent aanleveren, ook niet als je een format aanbiedt (je ziet ook dat dit topic nieuwe users heeft aangetrokken, die zijn niet per se bekend met UBB-codes). Daarnaast mag je bij elke update (er staan nogal wat datums in) weer aan de slag. Ik kan je verzekeren dat je inbox vol loopt of dat mensen het niet meer aangeven omdat het te omslachtig is. Het fijne van zo'n Excel is dat je gegevensvalidatie kan toepassen (en dat iedereen het uiteraard zelf kan invullen).

Als iemand het wel wilt bijhouden in de TS dan maak ik je medeauteur.

Overigens ben ik wel benieuwd hoe iemand via Office online malware moet gaan proppen in een beveiligd Excel-bestand, maar dat terzijde.

Lees ook al meerdere keren dat er risico's kleven aan het verzamelen van data op deze manier, maar wat die risico's dan zijn ontgaat mij.

[ Voor 13% gewijzigd door S_Chief op 02-03-2025 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

True schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:30:
[...]

Je zegt hier bestand, ik heb even gekeken het lijkt m.i. een online sheet te zijn van MS. Maakt dit de afweging voor jullie anders dan met een Google sheet linkje?
Fair enough, dat maakt het risico inderdaad denk ik kleiner, aangezien je het zo te zien niet in excel kan openen, maar enkel in je browser. Toch neem ik hier liever het zekere voor het onzekere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Orion84 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:45:
[...]

Fair enough, dat maakt het risico inderdaad denk ik kleiner, aangezien je het zo te zien niet in excel kan openen, maar enkel in je browser. Toch neem ik hier liever het zekere voor het onzekere.
Maar als je nu aangeeft dat je dus die links in de TW niet wilt hebben en dus ook niet als het naar een publieke inzichtelijke online-only sheet verwijst die door iedereen aan te passen is?

Is dit dan nieuw beleid? Want ik kan binnen twee minuten al snel met nog wel 5 topics in MOB komen waar een vergelijkbare verwijzing nog wel in de TW staat, iets met gelijke monniken gelijke kappen. Nu heb ik niets te zoeken in het Elroq-topic, maar ik vond voor mijn ID.7 het wel een toevoeging dat de lijst daar juist laagdrempelig gebruikt werd.
NB dit was tijdens Covid natuurlijk veel meer een ding toen er echt dramatische levertijden op praktisch alle (Europese) auto's zat, desalniettemin lijkt het nog steeds een toevoeging te kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
S_Chief schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:32:
[...]

Ga ik niet aan beginnen. Loop hier al even rond en ervaring leert dat mensen het niet consistent aanleveren, ook niet als je een format aanbiedt (je ziet ook dat dit topic nieuwe users heeft aangetrokken, die zijn niet per se bekend met UBB-codes). Daarnaast mag je bij elke update (er staan nogal wat datums in) weer aan de slag. Ik kan je verzekeren dat je inbox vol loopt of dat mensen het niet meer aangeven omdat het te omslachtig is. Het fijne van zo'n Excel is dat je gegevensvalidatie kan toepassen (en dat iedereen het uiteraard zelf kan invullen).
Ik heb er even naar gekeken en zo'n tabel bijhouden wordt inderdaad een enorme klus, ik ben het met je eens dat dat wel heel snel in verval raakt. Dan laten we maar gewoon alleen een link in naar het bestand in de TS staan.

Ik zie overigens echt nog niet hoe dit beveiligde online excelbestand door m'n moeder voorzien kan worden door malware, maar ok.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-05 17:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

P_de_B schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:25:
[...]

Ik heb er even naar gekeken en zo'n tabel bijhouden wordt inderdaad een enorme klus, ik ben het met je eens dat dat wel heel snel in verval raakt. Dan laten we maar gewoon alleen een link in naar het bestand in de TS staan.

Ik zie overigens echt nog niet hoe dit beveiligde online excelbestand door m'n moeder voorzien kan worden door malware, maar ok.
De beheerder van het bestand kan het vervangen door een met virus. Dus er is niet geen risico.

Dat gezegd hebbende. Het is ook wel een beetje een maatregel die meer bij een hele vervelende overijverige coorperate liability & risk management adviseur past en die dan door het totale wars van begrip en risicoaverse management team wordt overgenomen dan bij een tweakers moderatorteam.

Zet er gewoon bij dat dit een bestand is dat niet is gehost door tweakers en het is ook best wel ok. Het is niet dat je de hele uitgever in gevaar brengt als er via dat bestand virussen verspreid gaan worden (nog lost van dat de kans dat dat gebeurt ook echt nihil is, dus de voordelen wegen IMO ruimschoots op tegen de bijna absente risico's, ergo de overijverige liabilityadviseurd)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Als ik het bestand vervang dan is die url al gelijk niet meer geldig..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

@Notna ik heb een paar TRs aangemaakt, voor de zekerheid hier ook even een heads up dat het laadpassentopic weer een discussie over tarieftransparantie heeft: boyette in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:01
Ik zag dat mijn persoonlijke ervaring met de model Y was verwijderd foor @Notna omdat het politiek zou zijn. Ik zie dit punt niet helemaal of zelfs helemaal niet. Kan daar wat uitleg over komen?

Ik denk dat het niet helpt om alles zogenaamd aan politiek te koppelen en dan te censureren

[ Voor 22% gewijzigd door JohanB op 18-03-2025 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
Je noemt een tesla een nazi-auto: hoezo zie je het punt niet @JohanB ? Het is niet inhoudelijk over de auto en je koppelt een merk aan nazi’s. Het tesla model 3/Y topic gaat over de auto zelf, niet wat je vindt van het merk / eigenaar.

[ Voor 27% gewijzigd door We Are Borg op 18-03-2025 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
JohanB schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:56:
Ik zag dat mijn persoonlijke ervaring met de model Y was verwijderd foor @Notna omdat het politiek zou zijn. Ik zie dit punt niet helemaal of zelfs helemaal niet. Kan daar wat uitleg over komen?

Ik denk dat het niet helpt om alles zogenaamd aan politiek te koppelen en dan te censureren
Wat @We Are Borg dus aangeeft + Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"

Lijkt mij duidelijk verder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
@We Are Borg en @Notna voor zover ik me herinner heb ik het niet direct een nazi-auto genoemd, maar zo zou je dat inderdaad ook kunnen zien. Kan me vergissen, maar volgens mij had ik had het meer gerelateerd aan de ervaring met de auto. Uiteraard koppel ik het daarbij aan een nazi, dat is de realiteit van deze auto vandaag de dag.

Daarnaast heb ik dus ook geen discussie over het politieke programma van Musk. Zoals in de de post van Taro werd gesuggereerd om niet te doen.

Ik vind (en velen met mij) dat de ervaring met de auto anders is door het gedrag van de eigenaar. Het gaat dus wel degelijk over het hebben van de auto en wat iemand daar bij voelt. Net als iemand in diezelfde auto het goed/slecht voelt of ie hard optrekt.

Het is een integraal onderdeel van de auto. Anders kunnen we elk gesprek over de auto wel weg gooien. " dit gaat over een teschnische snufje van de auto, niet de auto zelf"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
JohanB schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:15:
@We Are Borg en @Notna voor zover ik me herinner heb ik het niet direct een nazi-auto genoemd, maar zo zou je dat inderdaad ook kunnen zien.
Ik zie het niet zo: zo heb je het letterlijk gepost:
Hier gaat de nazi-besmette auto er ook uit!

Ik was al niet heel erg tevreden, maar ik wil in geen enkel verband staan of financieren van zo'n regime en kan alleen (toekomstige) kopers hetzelfde aanraden
Kan me vergissen, maar volgens mij had ik had het meer gerelateerd aan de ervaring met de auto. Uiteraard koppel ik het daarbij aan een nazi, dat is de realiteit van deze auto vandaag de dag.
Of dat de realiteit is van deze auto verschillen de meningen over, maar daar hebben we sowieso een ander topic voor om dit te bespreken: Welke auto kun je nog politiek correct kopen?
Daarnaast heb ik dus ook geen discussie over het politieke programma van Musk. Zoals in de de post van Taro werd gesuggereerd om niet te doen.

Ik vind (en velen met mij) dat de ervaring met de auto anders is door het gedrag van de eigenaar. Het gaat dus wel degelijk over het hebben van de auto en wat iemand daar bij voelt. Net als iemand in diezelfde auto het goed/slecht voelt of ie hard optrekt.

Het is een integraal onderdeel van de auto. Anders kunnen we elk gesprek over de auto wel weg gooien. " dit gaat over een teschnische snufje van de auto, niet de auto zelf"
Nogmaals, jij mag iets vinden over de eigenaar en daarom ook over de auto. Maar als het voornamelijk over de eigenaar gaat en niet de auto, dan is het offtopic in het ervaringen topic van de model3/Y en er is een ander topic voor om daar fatsoenlijk over in gesprek te gaan: Welke auto kun je nog politiek correct kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
We Are Borg schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:34:
[...]

Ik zie het niet zo: zo heb je het letterlijk gepost:

[...]

[...]
Of dat de realiteit is van deze auto verschillen de meningen over, maar daar hebben we sowieso een ander topic voor om dit te bespreken: Welke auto kun je nog politiek correct kopen?

[...]

Nogmaals, jij mag iets vinden over de eigenaar en daarom ook over de auto. Maar als het voornamelijk over de eigenaar gaat en niet de auto, dan is het offtopic in het ervaringen topic van de model3/Y en er is een ander topic voor om daar fatsoenlijk over in gesprek te gaan: Welke auto kun je nog politiek correct kopen?
Nu probeer je het weer naar en politiek punt te trekken om je punt proberen te maken, waar ik totaal geen interesse heb en ga ik dus niet op in.

Dat het beeld besmet is met nazi gedachten (of je het daar mee eens bent of niet) is duidelijk uit alle discussies hieromheen

Ik wilde mijn ervaring met de auto delen. En daar is het merkgevoel een groot onderdeel van. Daar is voldoende (wetenschappelijk) onderzoek naar.

Het lijkt me sterk dat hier binnenkort uit elk topic gevoelskwesties worden gecensureerd? Dat is een integraal onderwel van auto’s/fietsen/treinen you name it.

Ik denk dat het verstandig is om hier een beter beleid te hebben. Want dit zorgt (klaarblijkelijk) voor verwarring en mond dood maken.

[ Voor 4% gewijzigd door JohanB op 18-03-2025 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
@JohanB Nogmaals: ik leg je uit dat je gevoel rondom het merk en de auto prima op Tweakers kan. Maar niet in dat topic. Heeft niks met censuur te maken: ik verwijs je tweemaal naar het topic waar je je gevoelens rondom het merk kunt bespreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
We Are Borg schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:30:
@JohanB Nogmaals: ik leg je uit dat je gevoel rondom het merk en de auto prima op Tweakers kan. Maar niet in dat topic. Heeft niks met censuur te maken: ik verwijs je tweemaal naar het topic waar je je gevoelens rondom het merk kunt bespreken.
Dit lijkt een wat kort door de bocht / ondoordachte reactie.

Dan wordt het toch onhoudbaar of een heel leeg topic? Het staat er vol met gevoelens (eergister ging het nog over premium gevoel bijv. - wel of niet beïnvloed door diezelfde CEO) en reacties op uitspraken en gedragingen van de CEO (het gaat al jaren over Elon’s visie op andere zaken rondom de auto zoals FSD en vision bijv. - niet M3/MY specifiek)

[ Voor 4% gewijzigd door JohanB op 18-03-2025 19:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@JohanB Hier is eerder uitgebreid over gesproken, zie ook het besluit dat daaruit voort is gekomen: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3".

Er is op Tweakers plek voor de discussie die je graag wil voeren, dat mag in het AWM topic: Welke auto kun je nog politiek correct kopen?, maar niet in het forumonderdeel Mobiliteit dat zich in het geval van Tesla puur richt op de elektrische auto's.

Als Elon Musk iets zegt over FSD, dan mag dat prima in het Tesla topic worden besproken. Gaat het om Elon Musk mbt politiek, dan is Welke auto kun je nog politiek correct kopen? de juiste plaats. En als iedereen alleen graag over Elon Musk icm politiek spreekt, dan bloedt het Tesla topic inderdaad dood en floreert dat andere topic, dat is dan maar zo en geen reden om het besluit te herzien.

Dit besluit opnieuw aanvechten voegt niets toe en zal niet tot een andere uitkomst leiden. Laten we onze energie aan positieve zaken besteden.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
Taro schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:15:
@JohanB Hier is eerder uitgebreid over gesproken, zie ook het besluit dat daaruit voort is gekomen: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3".

Er is op Tweakers plek voor de discussie die je graag wil voeren, dat mag in het AWM topic: Welke auto kun je nog politiek correct kopen?, maar niet in het forumonderdeel Mobiliteit dat zich in het geval van Tesla puur richt op de elektrische auto's.

Als Elon Musk iets zegt over FSD, dan mag dat prima in het Tesla topic worden besproken. Gaat het om Elon Musk mbt politiek, dan is Welke auto kun je nog politiek correct kopen? de juiste plaats. En als iedereen alleen graag over Elon Musk icm politiek spreekt, dan bloedt het Tesla topic inderdaad dood en floreert dat andere topic, dat is dan maar zo en geen reden om het besluit te herzien.

Dit besluit opnieuw aanvechten voegt niets toe en zal niet tot een andere uitkomst leiden. Laten we onze energie aan positieve zaken besteden.
Onduidelijk, inconsistent en niet Tweakers waardig. Jammer.

Dat komt vooral door waar de zeer arbitraire grens wordt getrokken voor “politiek”. Een glijdende schaal zo blijkt maar weer, waar we het één wegzetten als “politiek” en het ander zogenaamd wel Tesla gerelateerde gedragingen vinden.

Ik denk (ook op basis van wat we recent zien) die twee intiem verbonden zijn (zie verkoop praatjes van Tesla bij het witte huis bijv)

[ Voor 4% gewijzigd door JohanB op 18-03-2025 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
JohanB schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:28:
[...]

Onduidelijk, inconsistent en niet Tweakers waardig. Jammer.

Dat komt vooral door waar de zeer arbitraire grens wordt getrokken voor “politiek”. Een glijdende schaal zo blijkt maar weer waar we het één wegzetten als “politiek” en het ander zogenaamd wel Tesla gerelateerde gedragingen vinden.

Ik denk (ook op basis van wat we recent zien) die twee intiem verbonden zijn (zie verkoop praatjes van Tesla bij het witte huis bijv)
Dat is jouw mening, je standpunt is helder. Dat jij deze factoren onlosmakelijk met elkaar verbindt en daar consequenties voor jezelf aan verbindt betekent niet automatisch dat anderen dat ook moeten doen. Iedereen mag daarin eigen keuzes maken. Iemand die graag alleen de auto bespreekt wil niet constant de politiek erbij betrekken en daarom hebben we dit van elkaar gescheiden. Als jij dat zelf wel graag wil bespreken, dan is daar een prachtig topic voor beschikbaar: Welke auto kun je nog politiek correct kopen?

Het is overigens ook niet de bedoeling om in dit feedback topic je visie te delen, daarvoor is het AWM topic.

Hier laat ik het bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
Taro schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:42:
[...]

Dat is jouw mening, je standpunt is helder. Dat jij deze factoren onlosmakelijk met elkaar verbindt en daar consequenties voor jezelf aan verbindt betekent niet automatisch dat anderen dat ook moeten doen. Iedereen mag daarin eigen keuzes maken. Iemand die graag alleen de auto bespreekt wil niet constant de politiek erbij betrekken en daarom hebben we dit van elkaar gescheiden. Als jij dat zelf wel graag wil bespreken, dan is daar een prachtig topic voor beschikbaar: Welke auto kun je nog politiek correct kopen?

Het is overigens ook niet de bedoeling om in dit feedback topic je visie te delen, daarvoor is het AWM topic.

Hier laat ik het bij.
Ik wil het niet over politiek hebben en het gaat niet over mijn visie. Het gaat over het arbitrair verwijderen van bepaalde posts waar ik feedback op geef

Ik had dan ook een niet politiek geladen post over mijn ervaring met de auto en waarom ik die weg doe. Over de auto. Net als we het over FSD hebben. En je hem weg kan doen om de phantom brakes. Iets waar ook niet iedereen last van heeft en iedereen ook daar z’n eigen keuze mag maken.

Die post is weggehaald zonder ook maar een enigzins normale onderbouwde uitleg.

[ Voor 3% gewijzigd door JohanB op 18-03-2025 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
JohanB schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 18:56:
[...]

Dit lijkt een wat kort door de bocht / ondoordachte reactie.

Dan wordt het toch onhoudbaar of een heel leeg topic? Het staat er vol met gevoelens (eergister ging het nog over premium gevoel bijv. - wel of niet beïnvloed door diezelfde CEO) en reacties op uitspraken en gedragingen van de CEO (het gaat al jaren over Elon’s visie op andere zaken rondom de auto zoals FSD en vision bijv. - niet M3/MY specifiek)
Ik snap je punt om alle omstreden zaken en de auto maar ik snap de moderators ook zeer zeker. Misschien is dit het moment om de discussie te starten in het bestemde topic. Laten we het ingrijpen van de mods respecteren. Ze doen dit allemaal in hun vrije tijd en proberen tweakers voor iedereen toegankelijk te houden in alle topics en de daarin besproken onderwerpen. Anders kunnen we net zo goed 1 vergaarbak topic openen en ons ongans zoeken 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Er zijn al een paar reacties offtopic, deze gaat weer direct tegen de Topic Warning in.

CP1977 in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:00
Dit topic gaat over de kosten, maar ook over andere voor- en nadelen van laadpas- en laadpaal-aanbieders, toch? Het ging over wel of niet laden bij Tesla tov een andere aanbieder op weg naar vakantie. Ik deelde met een poging tot wat humor (of dat geslaagd was, laat ik aan een ieder) wat voor mij en andere een grote reden is om niet bij Tesla te gaan laden. Natuurlijk is dat tegenwoordig een beetje een open deur, maar ik had behoefte om dit grote nadeel toch nog eens te benoemen.

Dus, @We Are Borg , als je mij vraagt
moet dat nou
Zeg ik eigenlijk. Ja. Eigenlijk kan t niet vaak genoeg, dus t valt nog mee ;)

Maar ik denk dat met dit bericht mijn opmerking er voor de oplettende lezer ook wel weer staat. Dus laat maar hangen verder.

[ Voor 4% gewijzigd door Prullenbak84 op 19-04-2025 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Prullenbak84 Ik heb je post even hier naartoe verplaatst omdat vragen/opmerkingen op de moderating offtopic zijn in het topic zelf. [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ik zal inhoudelijk even wachten op de reactie van @We Are Borg

[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 20-04-2025 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
twain4me schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:31:
@Prullenbak84 Ik heb je post even hier naartoe verplaatst omdat vragen/opmerkingen op de moderating offtopic zijn in het topic zelf. [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ik zal inhoudelijk even wachten op de reactie van @We Are Borg
Ik heb even getwijfeld om hier ook iets te zeggen maar deed dat expres niet. Ik dacht ik leg ff uit waar ik vandaan kwam en maak tegelijkertijd toch subtiel mijn punt wat ik eerder met en grapje probeerde te maken.

Ondanks dat ik t een beetje vreemd vind dat iets zonder duidelijke reden (mod vond t grapje niet leuk? De mening beviel de mod niet zo? Lijken me eigenlijk geen gezonde redenen om t zo hard weg te knippen, maar vooruit) wordt geknipt, vond ik t helemaal niet zo’n probleem. Maar ik wilde wel gewoon mijn opmerking nog ff plaatsen, dat is waar t mij om ging. Die moderatie was niet mijn punt in deze verplaatste post. En daarom koos ik ervoor om er hier verder geen gedoe van te maken. Vandaar ook mijn “laat maar hangen” opmerking aan het eind.

Maar nu is ie wéér weg. Wordt dit gedaan omdat die mening niet gewaardeerd wordt? Lijkt me een slechte zaak. Wordt dit gedaan omdat dat niet in dit topic hoort? Want dat wist ik niet. En ik zou ook niet weten waarom niet.

Edit: ah, ik lees hier even terug en zie nu in dit topic een trend van Posts die iets “politieks” (basis mensenrechten zijn geen politiek, maar goed) over Tesla zeggen en dat @We Are Borg en ook @Notna daar niet zo goed tegen kan. Ik wacht nog even de uitleg af, maar t lijkt al wel duidelijk wat hier aan de hand is.

Ik begrijp best dat je de topics die gerelateerd zijn aan vooral Tesla niet wil laten overspoelen met oeverloze discussies. Aan de andere kant: dat is nou eenmaal de realiteit waarin we leven. Die realiteit wegstoppen in losse topics, zodat de Tesla en crypto topics lekker ongestoord met oogkleppen op verder hun ding kunnen doen (omdat sommige mods dat wel handig vinden? Wellicht? Vraagteken?) riekt wel een beetje. De dingen zo af en toe een keer (een beetje luchtig, want dat is gewoon leuker) aankaarten waar ze spelen lijkt me veel gezonder.

[ Voor 24% gewijzigd door Prullenbak84 op 20-04-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
O en dan nog wat: wil een mod even mijn oorspronkelijk geknipte grap dm’en?

Dat vind ik altijd misschien nog wel het irritantste:
Dat ik niet eens kan zien wát er precies geknipt/veranderd is. Dat zal technische beperking zijn waar jullie als mods niks aan kunnen doen, maar soms is dat écht lastig. In dit geval omdat ik terug wil lezen hoe ik t precies verwoord had (vond t best geslaagd eigenlijk :p) maar in andere gevallen ook om zelf nog eens te reflecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
mijn motivatie om je bericht naar de feedback te verplaatsen staat hierboven al en als je zelf al twijfelde om het hier te plaatsen denk ik dat je die ook wel begrijpt. ;) Ik heb geen enkel probleem met je mening en op tweakers is er ruimte voor bijna elke mening zolang men de huisregels in acht neemt en de reactie constructief, vriendelijk en ONTOPIC is geformuleerd.

Naamsverbasteringen, vergelijkingen met de 2e wereldoorlog, etc zijn in een topic wat hier niet primair over gaat al snel flamebait wat snel zorgt voor een offtopic discusie of musk nu wel of geen hitlergroet maakte of hij ne wel of niet een nazi is etc. Daarnaast willen wij een veilige discussie omgeving en als er aan de lopende band 2e wereldoorlog vergelijking (grapjes) worden gemaakt als je een vraag hebt over een tesla(lader) krijg je vanzelf dat mensen geen vragen meer durven te stellen en dat is juist slecht voor de discussie in het algemeen. Met als bijwerking dat dit nu net is waar populisten op uit zijn, meer polarisatie (zie je wel dat ze stom zijn, kom maar veilig bij ons) Maar ook op tweakers is er dus ruimte voor de discussie over trump/musk/tesla etc maar dus niet in elk topic, In de meeste topics binnen mobiliteit staat het ook in de topicwarning en moderen we erop omdat we anders 50 al dan niet grappige musk topics zouden hebben en alle oorspronkelijke gespreksonderwerpen overschaduwd worden en de diepte niet meer in kunnen. Vaak kan een grapje maken (slecht of goed) prima. (hoewel we daar in basis de huiskamer voor hebben) Maar juist omdat het onderwerp redelijk beladen is kan het snel escaleren, ik vermoed dat er daarom is geknipt.

Nu heb ik toch nog inhoudelijk gereageerd.;)

ik zal de reactie naar je sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Daarnaast willen wij een veilige discussie omgeving en als er aan de lopende band 2e wereldoorlog vergelijking (grapjes) worden gemaakt als je een vraag hebt over een tesla(lader) krijg je vanzelf dat mensen geen vragen meer durven te stellen en dat is juist slecht voor de discussie in het algemeen.
En hier verschillen we dus van mening. Als dit ervoor zorgt dat mensen niet meer over Tesla (laders) durven te vragen, of ze niet meer aan willen raden, of er niet meer naartoe gaan, is dat helemaal niet slecht voor de discussie. Dat is de positieve uitwerking die ik met mijn opmerking probeer te bereiken.

Als ik om een andere reden een auto of wat dan ook afraadt, doe ik dat óók om ervoor te zorgen dat de ander dat product niet koopt. Dus ja. Mijn opmerking is negatief over tesla met connotaties die essentieel onderdeel zijn van de reden dat ik t afraad om er geld heen te sturen. Die connotaties zijn niet mijn schuld (geloof me, ik had t graag anders gezien en heb in t verleden genoeg bij tesla geladen). En nogmaals: hoewel ik begrijp dat jullie het forum gezellig proberen te houden: ik denk dat het geen enkele zin heeft om dit in aparte topics weg te stoppen zodat de mensen die het eigenlijk zouden moeten zien, lekker door kunnen gaan met dit merk te steunen zonder hier zo af en toe bij stil te staan.

We zijn nu in een situatie beland, waarbij het Ok is om een tesla-lader aan te raden omdat je 20 cent goedkoper is, maar het niet ok is om dan te zeggen: “maar dan moet je wel een paar drempels over, gezien de huidige stand van de wereld” want dan maak je het politiek. (En natuurlijk was mijn opmerking veel explicieter, maar nogmaals dat is een kwestie van humor die niet iedereen kan waarderen)

Plus: in dit specifieke geval had ik al een aantal
Duimpjes en nog geen negatieve reactie te zien. Dus zo heel erg onthutsend was t nou ook niet. Lijkt alsof alleen @We Are Borg op de teentjes was getrapt? Ik hoop het niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Prullenbak84 op 20-04-2025 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
@Prullenbak84 wat is de positieve insteek van deze orginele post?
Locatie van Tesla is juist ontzettend onhandig. Je moet altijd eerst van de snelweg af, omkeren om al je vooruitgang te verloochenen, bij de vrijheidslaan extreem rechts, dan een “onhandige” manoeuvre maken en helemaal om het apartheidsplein heen.

Al kreeg ik geld toe, konden ze nog, eh…aan het gas.
Het is puur een post om Tesla (superchargers) te vergelijken met extreem rechts. Ik zie de humor niet: zeker niet met de laatste zin over gas.

Het heeft niks inhoudelijk met opladers te maken anders dan een politiek punt te maken. Dus offtopic en beïnvloed het topic negatief qua sfeer. Wil je discussiëren over Elon en of de auto (en opladers) nog politiek correct zijn kan je daar in een ander topic over discussiëren: Welke auto kun je nog politiek correct kopen?
Als ik om een andere reden een auto of wat dan ook afraadt, doe ik dat óók om ervoor te zorgen dat de ander dat product niet koopt
Daar is het topic niet voor. Het aantal duimpjes maakt een post niet ontopic of oké.

[ Voor 11% gewijzigd door We Are Borg op 20-04-2025 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
We Are Borg schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:03:
@Prullenbak84 wat is de positieve insteek van deze orginele post?

[...]

Het is puur een post om Tesla (superchargers) te vergelijken met extreem rechts. Ik zie de humor niet: zeker niet met de laatste zin over gas.
Ok, die opmerking over gas twijfelde ik zelf ook een beetje over ;) Maar echt, ik vind dit niet meer dan smaak over wat nog grappig is of wat niet. Van wat betreft de positieve insteek: Volgens mij heb ik dat net uitgelegd. Je zou het satire kunnen noemen. Of je vindt het gewoon een hele slechte misplaatste grap. En het is als mod jullie goed recht om die grap weg te halen. Zeker als ie overkomt als een soort ragebait-poging. Dat was niet mijn bedoeling, maar als ie zo overkomt, daar zijn jullie voor om dat in te schatten. Helemaal prima. (zolang dat dus niet alleen maar is omdat de mening je niet bevalt...dat zou een slechte zaak zijn. Ik wil niemand hiervan beschuldigen, maar de schijn wordt wel gewekt en dat is jammer. Zoals ik de schijn wekte uit te zijn op negatieve reacties, en daar zal ik op moeten letten, moeten juillie hier misschien op letten. gratis tippie ;) ). Dat is ook alles wat ik in mijn tweede (hier naartoe verplaatste) opmerking zei: Best, dan haal je die grap weg omdat je die te ver vindt gaan. Maar dan maak ik mijn punt graag netjes alsnog. Dat is wat ik probeerde. Ik vind dat punt namelijk wél in dat topic passen, want hier ben ik het dus niet mee eens:
Het heeft niks inhoudelijk met opladers te maken anders dan een politiek punt te maken. Dus offtopic en beïnvloed het topic negatief qua sfeer. Wil je discussiëren over Elon en of de auto (en opladers) nog politiek correct zijn kan je daar in een ander topic over discussiëren: Welke auto kun je nog politiek correct kopen?
Zoals ik hierboven ook al zei: Ik vind het een buitengewoon slechte ontwikkeling dat de "politieke" (het is mijns inziens geen politieke discussie, ik geef een reden aan waarom ik een specifiek merk of dienst mijd) discussie nu weggestpt wordt in aparte topics. Het feit dat dat in dit geval gevoelig ligt, en historische connotaties heeft, en mensen dit liever niet zien, is niet mijn schuld, maar juist een reden om het zo af en toe te benoemen op de plek waar het speelt.

Dit "ok jouw ongemakkelijke mening mag je alleen daar in een apart hoekje gelijkgezinden wel even benoemen"-beleid is erg jammer. Het houdt het forum misschien wel (kunstmatig) gezellig, maar bevordert op geen enkele manier inhoudelijke en volwassen discussies.
[...]

Daar is het topic niet voor. Het aantal duimpjes maakt een post niet ontopic of oké.
Nee, het aantal duimpjes maakt een post niet ontopic (al vind ik het dus wel ontopic, zoals hierboven uitgelegd), maar als je duimpjes krijgt en die negatieve discussie die jullie willen vermijden blijft uit, dan is dat wel een teken dat het over het algemeen als oké (of misschien toch grappig?) wordt gezien, lijkt me. Daarnaast is het topic volgens mij wel degelijk om laadpalen/netwerken/passen aan danwel af te raden.

Dus het aantal duimpjes maakt een post niet ontopic, maar ook: Een volledig platgemodereerd forum maakt de 'discussie' zonder plaats voor wat humor ook niet per se volwassen of gezellig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@Prullenbak84 als ik zo vrij mag zijn om als medegebruiker van GoT en fanatiek poster en lezer op MOB mijn mening uiteen te zetten.

Toen ik vorig jaar juni een nieuwe auto mocht uitkiezen was Tesla al van mijn lijstje vanwege Musk z'n gedrag met Twitter, dat was nog voor z'n Donald vriendschap. Eerder (2+ jr geleden) had ik absoluut een Tesla overwogen en mijn rationele had een M3 bij release ook erg hoog zitten. Ik wil nu absoluut niets met Tesla te maken hebben.
Ondanks dit kan ik absoluut snappen dat het hele politieke beladen onderwerp andere zaken volledig overschaduwd. Nog steeds kun je je mening hierin wel benoemen. In dit geval had een:
"Telsa SC staan meestal best ver van de snelweg en zijn voor ritten erg onpraktisch, kijk bijv. naar deze A, B en C locaties waar je toch al snel 10 tot 15 minuten kwijt bent liggend aan het verkeer om van en naar de snelweg te komen. En daarbij is het Tesla .." (en dan vul je even wat verwijzingen in)
Dan geef je wel je beargumenteerd je praktische overweging aan én benoem je nog even dat jij het er sowieso niet mee hebt, zonder dat je het volledig uit verband trekt en er een Godwin van maakt. Dat je bijval krijgt over een post, maakt het nog niet on topic of waardevol.

Overigens is: Welke auto kun je nog politiek correct kopen? helemaal niet alleen gelijkgezinden, er is daar genoeg tegengeluid dat het een degelijke discussie is.

Een vergelijkbaar onderwerp is het constant hebben over foutparkeerders bij openbare laadpalen, zeker in het verleden werden daardoor complete topics (zowel openbaar, laadpassen als lange ritten met EVs) volledig overschaduwd. Of in het lange ritten met EV de vergelijking maken met ICE wagens. Het kan wellicht een interessante discussie zijn, maar als je het daar gewoon wilt hebben over lange ritten met je EV wil je helemaal niets lezen over dat een brandstofauto wel 800km kan totdat die 10min moet tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
Prullenbak84 schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:36:
[...]

Ok, die opmerking over gas twijfelde ik zelf ook een beetje over ;)
Ik niet ;) Maar al zou ik er over twijfelen: jouw complete post is offtopic. Het gaat inhoudelijk over laadpalen, niet over wat je vindt van de eigenaar. Wil je daarover discussiëren: kan zeker in een ander topic of start een nieuw topic :)
Zoals ik hierboven ook al zei: Ik vind het een buitengewoon slechte ontwikkeling dat de "politieke" (het is mijns inziens geen politieke discussie, ik geef een reden aan waarom ik een specifiek merk of dienst mijd) discussie nu weggestpt wordt in aparte topics. Het feit dat dat in dit geval gevoelig ligt, en historische connotaties heeft, en mensen dit liever niet zien, is niet mijn schuld, maar juist een reden om het zo af en toe te benoemen op de plek waar het speelt.

Dit "ok jouw ongemakkelijke mening mag je alleen daar in een apart hoekje gelijkgezinden wel even benoemen"-beleid is erg jammer. Het houdt het forum misschien wel (kunstmatig) gezellig, maar bevordert op geen enkele manier inhoudelijke en volwassen discussies.
Hoe kom jij tot de conclusie dat je in een apart hoekje wordt gezet met de verwijzing naar een topic waar je precies jouw punt wel inhoudelijk kunt bespreken? Ik volg het topic inhoudelijk niet maar Welke auto kun je nog politiek correct kopen? heeft 70+ (afgehandelde) topicreports: niet een teken dat iedereen daar het met elkaar eens is. Kortom, genoeg te discussiëren zegt mijn gevoel :)
Nee, het aantal duimpjes maakt een post niet ontopic (al vind ik het dus wel ontopic, zoals hierboven uitgelegd), maar als je duimpjes krijgt en die negatieve discussie die jullie willen vermijden blijft uit, dan is dat wel een teken dat het over het algemeen als oké (of misschien toch grappig?) wordt gezien, lijkt me. Daarnaast is het topic volgens mij wel degelijk om laadpalen/netwerken/passen aan danwel af te raden.

Dus het aantal duimpjes maakt een post niet ontopic, maar ook: Een volledig platgemodereerd forum maakt de 'discussie' zonder plaats voor wat humor ook niet per se volwassen of gezellig.
Draai het om: als die post blijft staan, komt er een reactie op over Elon. En ontstaat er een complete discussie over Tesla/Elon die prima ergens anders op Tweakers gevoerd kan en mag worden, zonder dat het het inhoudelijke topic over EV laadpalen laat veranderen in een politieke discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
We Are Borg schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:47:
[...]

Ik niet ;) Maar al zou ik er over twijfelen: jouw complete post is offtopic.
Je blijft dit hard herhalen, maar ik heb heel vaak uitgelegd waarom ik vind van niet. Ergens best jammer dat je die argumenten niet wil erkennen, maar goed.
[...]
Hoe kom jij tot de conclusie dat je in een apart hoekje wordt gezet met de verwijzing naar een topic waar je precies jouw punt wel inhoudelijk kunt bespreken?
Ik heb dat nu toch al een paar keer uitgelegd ook? En het kan aan mij liggen, maar ik lees hier: "Hoe kom je tot de conclusie dat je in een apart hoekje wordt gezet? Ik verwijs je toch telkens naar een hoekje waar je prima heen kan?"

Daarnaast wil ik het helemaal niet hebben over welke auto je nog kan kopen, want ik heb dat pas gedaan. Ik wil het hebben over laadpalen/netwerken en redenen om daar wel of niet te gaan laden. Waarbij zaken als gemak, locatie, prijs, maar ook zeker het bedrijf wat je steunt, gewoon een (zwaarwegende, bespreekbare) factor (zouden moeten (kunnen)) zijn.
[...]

Draai het om: als die post blijft staan, komt er een reactie op over Elon. En ontstaat er een complete discussie over Tesla/Elon die prima ergens anders op Tweakers gevoerd kan en mag worden, zonder dat het het inhoudelijke topic over EV laadpalen laat veranderen in een politieke discussie.
Dat die reactie komt, naam jij aan. Dat schat jij in, maar na een dag was dat nog niet gebeurd. Dus ik weet niet hoe zeker je ervan kan zijn. Goed, jullie zijn de moderators, en dat inschatten is wat jullie doen. Soms doe je dat goed, soms misschien minder. Allemaal prima, niks dan respect. Zoals ik al vaker gezegd heb: Ook de vorm zorgde voor een andere indruk dan wat ik ermee probeerde te bereiken. Geen enkel probleem dat dat verwijderd werd. Ik neem aan dat jullie ook liever zouden zien dat alles volwassen besproken kon worden, en dat je niet een soort kleuterschool aan het managen bent. Wat dat betreft snap ik het heus wel. Ik dacht dat het vooral de vorm was, en probeerde dat dus goed te draaien met mijn tweede post. En daar ging het mis, denk ik. Want nu blijkt de inhoud het probleem, en is het grootste probleem dat het "off topic" was. En niet dat het door een mod als flamebait of smakeloos werd gezien. Dit geeft te denken en ik heb jammergenoeg geen nog geen duidelijke verklaring gezien.

Was mijn post "off topic" of is het hele topic tesla gewoon "off limits", omdat we niet met de ongemakkelijke dingen geconfronteerd willen worden in onze tesla-bubbel-topics? Ik hoop het toch heel hard van niet...Maar, de eerlijkheid gebied me te zeggen dat dit soort dingen niet helpen de indruk weg te nemen
Taro schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:17:
@flupp Persoonlijk heb ik helemaal geen zin in nog meer Elon & Trump inmenging in de topics waar ik mij voornamelijk begeef (Tesla & Crypto) en voor veel anderen geldt dat ook.
Maar goed. Dus.Om het welles-nietes spelletje te vermijden...

Ik wil hier graag hier iets uithalen, en een gerelateerde vraag stellen die het gesprek hopelijk wat constructiever maakt: Waar leggen we dan de grens? Is het de vorm, of was het de inhoud? Mag een reactie zoals @True hem beschrijft wel? Wat als ik mijn grap achterwege had gelaten, iemand had gequote en gezegd: "Tesla is inderdaad niet altijd het aller handigst tijdens lange ritten, omdat ze vaak niet langs de snelweg zitten. Aan de andere kant zitten ze wel vaak bij restaurants, hotels of winkelcentra, wat ook weer een voordeel kan zijn. Maar momenteel maakt het mij niet uit waar ze zitten, mij zien ze voorlopig om duidelijke andere redenen niet meer terug". Was dat ok geweest?

Of...wordt het gewoon niet gewaardeerd dat je iets negatiefs zegt over de huidige staat van Tesla en in het bijzonder hun CEO, in topics die daar niet specifiek over gaan... En dat kan je zover doortrekken, dat ik dus in geen enkel ander topic meer iets negatiefs mag zeggen over geen enkel bedrijf of ceo? Mag iemand in het elektrische auto's topic dus niet meer vragen welke auto die moet kopen, en als iemand een XPeng aanraadt, mag 'ie niet zeggen "Ik wil geen chinese auto, bedankt voor de tip verder", want dan zit je in het verkeerde topic? Of mag diegene zeggen "ik heb het politiek beladen topic doorgelezen en ik wil geen tesla, geen chinees, raadt mij een auto aan"? Op zo'n manier wordt het hele forum wel ontzettend op eieren lopen. Niet te doen.

(veeel) Eerder in datzelfde laadpalen-topic, en dan praat ik voglens mij wel echt over jaren terug, ging het ook over Shell. Shell was destijds vrij goedkoop en een aantal, waaronder ik, vermeden die stations toch liever (ik nog steeds trouwens), want Shell is ook niet per se het lekkerste bedrijf. Dat kon gewoon uitgesproken worden. Is dat nu ook verboden? Kan ik in dat topic zeggen dat ik het bedrijf Shell niet wil steunen, of moet ik daar een apart topic voor openen? Of is dit echt specifiek tesla/musk, omdat dat extra gevoelig ligt? Enfin, je ziet ook wel wat hier gebeurt. Dit is niet houdbaar. Voor de bezoekers niet, maar ook voor jullie als mods toch gewoon niet?

Kortom: Ik ben oprecht benieuwd: Waar ligt nu de grens? Kan ik dingen benoemen als ik het maar netjes houd? Kan ik alles en iedereen benoemen, maar Musk niet? En waarom niet? Waar vind ik deze richtlijnen, of zijn die er niet en is dit gewoon hoe de pet en de mening van de dienstdoende mod staat? En wat doen jullie eraan om eventuele willekeur/persoonlijke voorkeur, of de indruk daarvan, te voorkomen?

[ Voor 6% gewijzigd door Prullenbak84 op 21-04-2025 10:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@Prullenbak84 Zie hier: Taro in "Mobiliteit feedback"

Je mag er overigens op hinten dat het een persoonlijke keuze van mij betreft, dat is niet het geval, het is achter de schermen besproken en dit betreft een gezamenlijk besluit. Echter heb ik er als individu wel echt last van, het ging zelfs zo ver in sommige topics dat ik in mijn handtekening niet eens meer heb staan dat het Tesla's betreft. Ik kom hier voor mijn plezier en om kennis op te doen en delen en niet om digitale modder naar mij te laten gooien. Als je het over politiek wil hebben icm auto's, dan is Welke auto kun je nog politiek correct kopen? daarvoor de juiste plek, niet in Mobiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Taro schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:33:
@Prullenbak84 Zie hier: Taro in "Mobiliteit feedback"

Je mag er overigens op hinten dat het een persoonlijke keuze van mij betreft, dat is niet het geval, het is achter de schermen besproken en dit betreft een gezamenlijk besluit. Echter heb ik er als individu wel echt last van, het ging zelfs zo ver in sommige topics dat ik in mijn handtekening niet eens meer heb staan dat het Tesla's betreft.
Ik kan niks anders doen dan dit van je aannemen. Ik hintte erop, omdat er een bepaalde indruk ontstond. Ik denk dat het verder aan jullie is of je die indruk ok vindt, of dat je manieren zou moeten zoeken om die indruk niet te laten ontstaan.
Ik kom hier voor mijn plezier en om kennis op te doen en delen en niet om digitale modder naar mij te laten gooien.
Kritisch zijn is niet per se modder gooien. Modder gooien kan nooit OK zijn en volgens mij is het ingrijpen van een mod dan wel redelijk duidelijk en logisch.
Als je het over politiek wil hebben icm auto's, dan is Welke auto kun je nog politiek correct kopen? daarvoor de juiste plek, niet in Mobiliteit.
Ja, nou dit weet ik ondertussen ;) Volgens mij heb ik wel genoeg uiteen gezet wat ik hiervan vind :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Prullenbak84 schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:40:
[...]

Ik kan niks anders doen dan dit van je aannemen. Ik hintte erop, omdat er een bepaalde indruk ontstaat. Ik denk dat het verder aan jullie is of je die indruk ok vindt, of dat je manieren zou moeten zoeken om die indruk niet te laten ontstaan.
Benieuwd of anderen die indruk ook ervaren, getuige de hoeveelheid duimpjes die het bericht in het Tesla topic heeft valt dat volgens mij wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Taro schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:52:
[...]

Benieuwd of anderen die indruk ook ervaren, getuige de hoeveelheid duimpjes die het bericht in het Tesla topic heeft valt dat volgens mij wel mee?
Hahah het zou nu hééél makkelijk zijn om ook te gaan zeggen dat het aantal duimpjes niks zegt :p

Ik doelde op de indruk die bij mij ontstond dat -ff kort door de bocht - (sommige) mods wellicht iets te fanatiek zijn met het wegknippen van opmerkingen over tesla/musk omdat ze te snel als “politiek” bestempeld worden en zo lekker alle kritiek in een apart topic schuiven, omdat dit lekker uit komt.

Jouw antwoord neem ik gewoon voor waar aan, dat dit niet het geval is. Blijft er misschien voor jullie wel een taak om ervoor te zorgen dat die indruk er ook niet is. Maar als jullie niet het idee hebben dat die indruk er bij (veel) anderen ook is, dan is dat ook best.
We zitten nu tenslotte in het feedback topic. Dit is feedback, doe ermee wat je wil :)

[ Voor 4% gewijzigd door Prullenbak84 op 21-04-2025 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:34
Prullenbak84 schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:10:
[...]

Hahah het zou nu hééél makkelijk zijn om ook te gaan zeggen dat het aantal duimpjes niks zegt :p

Ik doelde op de indruk die bij mij ontstond dat -ff kort door de bocht - (sommige) mods wellicht iets te fanatiek zijn met het wegknippen van opmerkingen over tesla/musk omdat ze te snel als “politiek” bestempeld worden en zo lekker alle kritiek in een apart topic schuiven, omdat dit lekker uit komt.

Jouw antwoord neem ik gewoon voor waar aan, dat dit niet het geval is. Blijft er misschien voor jullie wel een taak om ervoor te zorgen dat die indruk er ook niet is. Maar als jullie niet het idee hebben dat die indruk er bij (veel) anderen ook is, dan is dat ook best.
We zitten nu tenslotte in het feedback topic. Dit is feedback, doe ermee wat je wil :)
Als je kritiek op Musk toelaat in de Tesla topics of de algemenere topics over EV's, dan ontspoort het enorm snel, en gaat het al snel niet meer over de auto's zelf.
(ben er ook schuldig aan geweest denk ik)

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Het gaat in het laadpassen/-palen-topic weer behoorlijk offtopic.

[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste