Dan laat je onderhoudskosten (ICE vs EV) en MRB even buiten beschouwing neem ik aan?ASW1 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:29:
[...]
Dat zit je al bij het omslagpunt dat je net zo goed benzine kunt rijden. Schandalig.
Zoekfunctie gebruikt, maar kon niks vinden.
Ik heb sinds vorige week een EV. Vandaag mijn laadpas ontvangen van de werkgever. Een Travelcard. Ik heb deze al aan de Tesla app gekoppeld, maar het lukt mij maar niet om de pas aan de Fastned app de koppelen.
Volgens de site en FAQ van Travelcard moet dat wel kunnen, maar de Fastned app geeft aan 'Laadpas niet geldig' als ik het nummer ingeef. Ik heb het lange nummer en het NL-TCX nr al geprobeerd.
Iemand dit wel aan de praat gekregen?
Ik heb sinds vorige week een EV. Vandaag mijn laadpas ontvangen van de werkgever. Een Travelcard. Ik heb deze al aan de Tesla app gekoppeld, maar het lukt mij maar niet om de pas aan de Fastned app de koppelen.
Volgens de site en FAQ van Travelcard moet dat wel kunnen, maar de Fastned app geeft aan 'Laadpas niet geldig' als ik het nummer ingeef. Ik heb het lange nummer en het NL-TCX nr al geprobeerd.
[PSN: carlhendrix] | Steam ID : n3w_w4rri0r |
Aanschafwaarde is natuurlijk ook hoger. Daarom rekenen met Total Cost of Ownership.Elroq85 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:45:
[...]
Dan laat je onderhoudskosten (ICE vs EV) en MRB even buiten beschouwing neem ik aan?
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Nieuw te plaatsen vanaf 2024, bestaande vanaf 2027.Pr088 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:41:
[...]
Geldt dat ook voor bestaande laadpalen? Ik dacht alleen voor nieuw te plaatsen vanaf 2024?
Zitten de meeste andere operators volgens mij in die tijd al meer dan een upgrade/vervang cyclus verder, maar Tesla heeft er volgens mij een handje van om bij te plaatsen ipv vervangen.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Mag er van de werkgever aan de snellader gehangen worden met de zakelijk pas? Ken ze waarbij dat niet zo is, weet niet of ze dit dan zouden kunnen blokkeren.carlhendrix schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:50:
Moet nog gaan uitvinden hoe dat zometeen bij mij gaat zijn, maar dan moet ik eerst weten waar de pas van is
Zo sta ik er zelf ook in, maar veel mensen niet.Pr088 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:43:
[...]
Duurzaam gedrag hoeft niet goedkoper te zijn toch? Ik ben blij met alles wat het goedkoper maakt, maar duurzaam rijden is ook wel wat waard, net als het comfort van een EV. Als de TCO net zo uitkomt als een benzineauto dan vind ik het wel waard. We hoeven niet elke duurzame keuze in Nederland terug te verdienen.
Daarom hoop je dat de boel prijstechnisch zo ingericht wordt dat EV's in het voordeel zijn, en AC laden voor 60 cent valt daar mijns inziens niet onder.
Iemand de actie van LEAP al geprobeerd, gisternacht stonden de laadpalen nog op64ct (ipv de 1ct aanbieding), en toen ik net in de app keek zag ik ook nog 64ct staan (maar niet bij een laadpaal geweest nog).
(De 1ct/kwh actie in Delft/Rotterdam doel ik dan op)
Of om bij elektrisch te blijven, dat je net zo goed kunt gaan snelladen bij de duurdere snelladers.ASW1 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:29:
[...]
Dat zit je al bij het omslagpunt dat je net zo goed benzine kunt rijden. Schandalig.
[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 03-06-2025 08:18 . Reden: Zie topicwarning ]
Ik zie in de E-flux app nu €0.05/kWh voor 3 van de 4 palen in Delft. Eentje gemist in de update denk ik. Andere laadpasaanbieders zie ik de onveranderd hoge prijs nog.markjanssen schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:54:
Iemand de actie van LEAP al geprobeerd, gisternacht stonden de laadpalen nog op64ct (ipv de 1ct aanbieding), en toen ik net in de app keek zag ik ook nog 64ct staan (maar niet bij een laadpaal geweest nog).
Verder denk ik dat we de QR-code moeten proberen. Ik ga daar deze week zeker even langs!
[ Voor 8% gewijzigd door gertvdijk op 02-06-2025 15:58 ]
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Vandaag om 13.00 uur op de Reyerdijk te Rotterdam geprobeerd , met pasje van TAP: 8kWh voor € 0,39.Dus de 1 cent klopt, de rest is opslag van TAP.markjanssen schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:54:
grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp
Ik zie 'm nu ook voor 5ct staan, alleen de 1e laadpaal staat nog op 64 hier in mijn app, misschien cachinggertvdijk schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:58:
[...]
Ik zie in de E-flux app nu €0.05/kWh voor 3 van de 4 palen in Delft. Eentje gemist in de update denk ik. Andere laadpasaanbieders zie ik de onveranderd hoge prijs nog.
Verder denk ik dat we de QR-code moeten proberen. Ik ga daar deze week zeker even langs!
Zo eens langsrijden
In vergelijking met mijn PHEV (1:15) ligt dat omslagpunt veel hoger. 60ct/kwh komt overeen met een benzine prijs vab 1.44/liter.
Nu met een EV rij ik veel goedkoper. En prijzen van ev's en phev's liggen steeds korter bij elkaar.
Nu met een EV rij ik veel goedkoper. En prijzen van ev's en phev's liggen steeds korter bij elkaar.
Vanochtend even geweest, in Delft. In al mijn laadapps mocht ik het volle tarief betalen, maar met de QR-code was het inderdaad 1 cent. Werkte prima. Lekker goedkoop rijden deze week, want de paal staat redelijk op de route van/naar werkmarkjanssen schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:54:
Lekker cashen voor die laadpasaanbieders, zeg. €0.01 afdragen aan LEAP24 en zelf de rest opstrijken zeker?dekoningterijk schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:59:
In al mijn laadapps mocht ik het volle tarief betalen, maar met de QR-code was het inderdaad 1 cent. Werkte prima.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Ja, dit mag gewoon. Ik dacht, vraag het hier even. Maar ik denk dat ik morgen Fastned een mailtje stuur.Suicyder schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:46:
[...]
Mag er van de werkgever aan de snellader gehangen worden met de zakelijk pas? Ken ze waarbij dat niet zo is, weet niet of ze dit dan zouden kunnen blokkeren.
Bij mij hangt de travelcard gewoon in de Fastned app.carlhendrix schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:50:
Eerst lukte dat bij mij ook niet, toen bleek dat ik een brandstofpas van Travelcard gehad had, ipv een laadpas. Mijn huidige laadpas begint niet met jouw code.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 16:36
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
-
[ Voor 100% gewijzigd door Wolly op 02-06-2025 23:18 ]
Moet je een laadpas gebruiken (en dus aanvragen) voor dit tarief?markjanssen schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:38:
Er was niemand toen ik aankwam, nu 2 in use. Van de 4.[Afbeelding]
Klopt hoor. Het verschil met thuisladen wordt dan ook erg groot. Ooit zelf een berekening gemaakt voor het omslagpunt en dat lag voor mij 1,5 jaar geleden ongeveer rond de 0,55 per kWh. Geen idee of de variabelen intussen zijn veranderd (ja vast wel)ASW1 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:48:
[...]
Zo sta ik er zelf ook in, maar veel mensen niet.
Daarom hoop je dat de boel prijstechnisch zo ingericht wordt dat EV's in het voordeel zijn, en AC laden voor 60 cent valt daar mijns inziens niet onder.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Kan via de QR-code bij de paal. Sommige laadpassen rekenen de volle mep dus ik zou niet zo maar een laadpas gebruiken. Dit tarief geldt trouwens alleen maar tijdens de actie.Wolly schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:20:
Moet je een laadpas gebruiken (en dus aanvragen) voor dit tarief?
Klik op de afbeelding hieronder.
bart155 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:21:
Morgen (8 mei) voor 1 cent per kWh snelladen bij Leap24 in Venlo.
[Afbeelding]
Nou, het grapje met het Ewe-pasnummer in de fastned-app was ook van korte duur. Afgelopen zondag kwam ik bij de fastned en de app zei doodleuk dat de betaalmethode niet meer geldig was. Weet niet of dat door Fastned komt, of dat ewe mijn pas ongeldig heeft gemaakt (omdat ie dus nooit verstuurd is, maar ik het nummer van de factuur gepakt had). Dat moet ik nog eens even uit zien te zoeken. Maar jammer is het wel.
Toen maar voor de volle mep met mijn bankrekening geladen.
Weet je toevallig of je je Travelcard eerst bij een Fastned paal gebruikt hebt bij wijze van 'activatie'?Azqi schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:29:
[...]
Bij mij hangt de travelcard gewoon in de Fastned app.
Eerst lukte dat bij mij ook niet, toen bleek dat ik een brandstofpas van Travelcard gehad had, ipv een laadpas. Mijn huidige laadpas begint niet met jouw code.
Waar begint jouw laadpas mee dan? Ik heb een nummer met alleen getallen (beginnend met 306) en een NL-TCX-XXXXXX-X . Het is wel degelijk een laadpas, want ik heb de pas wel kunnen koppelen aan de Tesla app.
Heb je je mail gecheckt? Bij mij hebben ze na circa 8 maanden de eerste pas opgezegd. Heb gewoon een nieuwe aangevraagd en deze digitaal ontvangen na 2 dagen.Prullenbak84 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:06:
Nou, het grapje met het Ewe-pasnummer in de fastned-app was ook van korte duur. Afgelopen zondag kwam ik bij de fastned en de app zei doodleuk dat de betaalmethode niet meer geldig was. Weet niet of dat door Fastned komt, of dat ewe mijn pas ongeldig heeft gemaakt (omdat ie dus nooit verstuurd is, maar ik het nummer van de factuur gepakt had). Dat moet ik nog eens even uit zien te zoeken. Maar jammer is het wel.
offtopic
[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 03-06-2025 14:36 ]
Ik heb geen mail gehad, behalve dan de mail dat ze 'm niet gingen versturen, omdat ze alleen in Duitsland versturen. Maar in de ewe-go app zie ik dat mijn pas op "blocked" staat. Daar staat geen reden bij, maar waarschijnlijk is de reden "we hebben de pas niet verstuurd".Pr088 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:35:
[...]
Heb je je mail gecheckt? Bij mij hebben ze na circa 8 maanden de eerste pas opgezegd. Heb gewoon een nieuwe aangevraagd en deze digitaal ontvangen na 2 dagen.
Ik heb ook zitten fröbelen met verschillende adres mogelijkheden maar uiteindelijk mislukken ze allemaal.Prullenbak84 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:16:
[...]
Ik heb geen mail gehad, behalve dan de mail dat ze 'm niet gingen versturen, omdat ze alleen in Duitsland versturen. Maar in de ewe-go app zie ik dat mijn pas op "blocked" staat. Daar staat geen reden bij, maar waarschijnlijk is de reden "we hebben de pas niet verstuurd".
Uiteindelijk besloten niet moeilijk te doen en een account aangemaakt bij mailboxde.com en vervolgens naar mijn "adres" daar laten sturen en vanuit daar doorsturen naar mijn woonadres,
Bij mij waren de kosten van doorsturen €4,17 en met 2 weken was de pas in huis.
Voordeel is wel dat je zeker dat je laadpas code geldig blijft.
Ah. Ik wist wel van die mailboxen, maar niet met doorstuurservice. Bedankt voor de tip. Op zich is het een paar euro nog wel waard. Een keer goed opladen bij Fastned en je hebt het terug.tweetyvogel schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:04:
[...]
Ik heb ook zitten fröbelen met verschillende adres mogelijkheden maar uiteindelijk mislukken ze allemaal.
Uiteindelijk besloten niet moeilijk te doen en een account aangemaakt bij mailboxde.com en vervolgens naar mijn "adres" daar laten sturen en vanuit daar doorsturen naar mijn woonadres,
edit:
Ihre Bestellung wird nun von uns bearbeitet. Ihre EWE Go Ladekarte wird Ihnen innerhalb von 14 Tagen zugestellt.
[ Voor 9% gewijzigd door Prullenbak84 op 03-06-2025 14:18 ]
Ik heb het een tweede keer geprobeerd met 'fröbelen', maar het werkt inderdaad niet. Dus ga mailboxde.com ook maar eens proberen.tweetyvogel schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:04:
[...]
Ik heb ook zitten fröbelen met verschillende adres mogelijkheden maar uiteindelijk mislukken ze allemaal.
Vorige week vrijdag met de mobilize pas geladen bij Ionity. Bedrag werd gereserveerd op cc (Rabobank Visa) en is sinds vandaag als betaling geboekt. De voorgaande keren ging het bij mij ook niet goed (zelfde cc).PeterZ(on) schreef op donderdag 17 april 2025 @ 23:51:
[...]
En met welke CC heb je dan geladen? Ik heb met een Visa van de Rabobank en ANWB geladen en beide geven problemen. Verder is deze week de app geupdate en daarna zag ik nog steeds de aanbieding voor een abo, dus de berichten elders dat men geen abo kan afsluiten na de update alvorens een verplichte VIN in te voeren zijn voor mij niet het geval.
Ik heb na één keer fröbelen, met resultaat dat de pas werd teruggestuurd naar Ewe, zojuist de pas via mailboxde.com binnen. Duurt in totaal inderdaad iets van twee weken.Pr088 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:09:
[...]
Ik heb het een tweede keer geprobeerd met 'fröbelen', maar het werkt inderdaad niet. Dus ga mailboxde.com ook maar eens proberen.
Ik geloof dat BMW/Mini bij hun Active-abonnement de prijzen van de Allego AC-palen weer verhoogd heeft, nu naar 65ct/kWh. Dat wil zeggen dat de prijs binnen drie maanden tijd zowat verdriedubbeld is, van 25 naar 48 naar 65 cent
.
Als dat zo doorgaat betalen we volgende maand dus een euro per kWh.

@Prullenbak84 @jouwheld @Pr088 @tweetyvogel
Voor wat het waard is (en ik hoop dat we het over hetzelfde hebben),
Zondag stond ik redelijk toevallig in Duitsland bij ewe-go en zag op de paal dat het met account veel goedkoper was dan zonder.
Ik heb gewoon de app gedownload.
Ik kon kiezen of ik de pas thuisgestuurd wilde hebben en kon gewoon “nee” invullen.
Ik moest mijn ing rekening koppelen. Dat was een “sepa koppeling” op Iban dus niet op creditcard.
Daarna kon ik direct tegen laag tarief laden.
Ik heb inmiddels bevestiging in mail dat het account actief is.
Ik heb nog niks van de laadbeurt gezien. Geen mail bevestiging en geen afschrijving.
Ik ga in ieder geval dus geen pas thuis krijgen en heb wel een account.
(Ik hoop dat ik het allemaal goed onthouden heb. Het was wel even klungelen met de telefoon)
Zondag stond ik redelijk toevallig in Duitsland bij ewe-go en zag op de paal dat het met account veel goedkoper was dan zonder.
Ik kon kiezen of ik de pas thuisgestuurd wilde hebben en kon gewoon “nee” invullen.
Ik moest mijn ing rekening koppelen. Dat was een “sepa koppeling” op Iban dus niet op creditcard.
Ik heb nog niks van de laadbeurt gezien. Geen mail bevestiging en geen afschrijving.
(Ik hoop dat ik het allemaal goed onthouden heb. Het was wel even klungelen met de telefoon)
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Volgens mij heb je het goed gedaan. Of je nu wel of niet een pas bestelt, je krijgt em toch niet in Nederland bezorgdStefannn schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:02:
Je kunt je digitale EWE pas (in de app is het lange nummer te vinden) ook invoeren als laadpas in de FastNed app. Scheelt ook weer.
De reden dat mensen hier de fysieke laadpas proberen te bemachtigen is dat laden met de EWE-go app in NL niet werkt. In Duitsland wel.Stefannn schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:02:
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Waar in de app kan je dat vinden dan? Want ik zag dat nummer alleen op de factuur toen ik een fysieke pas bestelde. En dat nummer is nu dus ongeldig verklaard. Vandaar dat ik opnieuw een fysieke pas heb besteld.Pr088 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:05:
[...]
Volgens mij heb je het goed gedaan. Of je nu wel of niet een pas bestelt, je krijgt em toch niet in Nederland bezorgd
Je kunt je digitale EWE pas (in de app is het lange nummer te vinden) ook invoeren als laadpas in de FastNed app. Scheelt ook weer.
Ach ja, BMW Charging… Wat ooit in januari jl begon als een goed geprijsd “premium” laadabonnement is inmiddels verworden tot een soort mobiliteitsbelasting voor mensen met smaak. Die Allego AC-palen bij mij in de straat (nu 65 cent, serieus?!) zijn gewoon niet meer te verdedigen. Alsof ik m’n 320e sta te laden met champagne.Of-Aaargh schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:28:
Ik geloof dat BMW/Mini bij hun Active-abonnement de prijzen van de Allego AC-palen weer verhoogd heeft, nu naar 65ct/kWh. Dat wil zeggen dat de prijs binnen drie maanden tijd zowat verdriedubbeld is, van 25 naar 48 naar 65 cent.
Alsof dat nog niet genoeg was, zijn de SGZH 2.0-palen hier ook doodleuk met 20% gestegen naar 49 cent/kWh. Die waren de laatste tijd nog enigzins de next best ‘voordelige optie’… Dat feestje is dus ook voorbij.
Ik heb m’n BMW Charging-abonnement inmiddels opgezegd. Klaar met dit idiote prijsbeleid. Ik ben weer terug bij OVO Charge, waar je tenminste nog een beetje transparantie én korting krijgt, al blijft het overal natuurlijk karig. Serieus: goedkoop publiek laden bestaat gewoon niet meer.
App > account > Ewe go Charging rates > Ewe Go charging card (daar moet ook Active bij staan). Als je daar op drukt zie je je Laadpas nummerPrullenbak84 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 22:03:
[...]
Waar in de app kan je dat vinden dan? Want ik zag dat nummer alleen op de factuur toen ik een fysieke pas bestelde. En dat nummer is nu dus ongeldig verklaard. Vandaar dat ik opnieuw een fysieke pas heb besteld.
Die staat bij mij op blocked omdat ik geen Duits adres had. Maar daarnaast kan il me vergissen, maar bij mij kwam ie daar pas te staan toen ik er 1 bestelde volgens mij?greg-a schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:00:
[...]
App > account > Ewe go Charging rates > Ewe Go charging card (daar moet ook Active bij staan). Als je daar op drukt zie je je Laadpas nummer
Geen kaart besteld dus.Prullenbak84 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:11:
[...]
Die staat bij mij op blocked omdat ik geen Duits adres had. Maar daarnaast kan il me vergissen, maar bij mij kwam ie daar pas te staan toen ik er 1 bestelde volgens mij?
Even gecheckt:
er staat geen kaart bij “ App > account > Ewe go Charging rates > Ewe Go charging card”
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Nee precies. Ik geloof @greg-a natuurlijk meteen, maar daar is wel iets vreemds aan de handStefannn schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:41:
[...]
Geen kaart besteld dus.
Even gecheckt:
er staat geen kaart bij “ App > account > Ewe go Charging rates > Ewe Go charging card”
Bij jou in de buurt misschien.....Brundle010 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:10:
[...]
Serieus: goedkoop publiek laden bestaat gewoon niet meer.
Even de quote gefixed.Brundle010 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:10:
[...]
Ach ja, BMW Charging… Wat ooit in januari jl begon als een goed geprijsd “premium” laadabonnement is inmiddels verworden tot een soort mobiliteitsbelasting voor mensen met smaak. Die Allego AC-palen bij mij in de straat (nu 65 cent, serieus?!) zijn gewoon niet meer te verdedigen. Alsof ik m’n 320e sta te laden met champagne.
Alsof dat nog niet genoeg was, zijn de SGZH 2.0-palen hier ook doodleuk met 20% gestegen naar 49 cent/kWh. Die waren de laatste tijd nog enigzins de next best ‘voordelige optie’… Dat feestje is dus ook voorbij.
Ik heb m’n BMW Charging-abonnement inmiddels opgezegd. Klaar met dit idiote prijsbeleid. Ik ben weer terug bij OVO Charge, waar je tenminste nog een beetje transparantie én korting krijgt, al blijft het overal natuurlijk karig. Serieus: goedkoop publiek laden bestaat gewoon niet meer. In mijn straat
Je bent welkom hoor om te laden hier of naastgelegen dorpen. (z-o Brabant) Het kan prima goedkoop wordt bewezen door Vattenfall.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
ach ja, als je geen kaart besteld, is er geen laadpas en is er dus ook geen laadpasnummer. Klinkt enigzins logisch. Ik had wel een kaart besteld en deze laten bezorgen bij m'n hotel (de pas overigens nooit aangekomen).Stefannn schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:41:
[...]
Geen kaart besteld dus.
Even gecheckt:
Ik heb zomaar een donkerbruin vermoeden dat zodra de concessies uit 2017 en 2020 in Brabant zijn afgelopen, ook de goedkope Vattenfall-palen daar naar het nieuwe Brabantse Vattenfall-tarief van minimaal 47 cent gaan. Of zo mogelijk eerder, als ze het kunnen.Dennis1812 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:32:
[...]
Even de quote gefixed.
Je bent welkom hoor om te laden hier of naastgelegen dorpen. (z-o Brabant) Het kan prima goedkoop wordt bewezen door Vattenfall.
Maar omdat iets in de toekomst duurder wordt nu al roepen publiek laden niet bestaat is wel een beetje vooruitstrevend vind je ook niet?
Ik had het laatst over de dieselprijs (weggemod) en werd ik ook aangevallen op toekomstige scenarios
Leef in het nu en geniet nu van betaalbaar laden of tanken. Tuurlijk wordt alles duurder. Maar die euro heb je toch al.
Je kunt hem ook nu al verkopen en terug naar benzine als dat in je TCO voordeliger uitvalt.
Ik had het laatst over de dieselprijs (weggemod) en werd ik ook aangevallen op toekomstige scenarios
Leef in het nu en geniet nu van betaalbaar laden of tanken. Tuurlijk wordt alles duurder. Maar die euro heb je toch al.
Je kunt hem ook nu al verkopen en terug naar benzine als dat in je TCO voordeliger uitvalt.
O excuus ik begreep je verkeerd. Ik dacht dat je zei dat je dat nummer daar zag ook al had je geen pas besteld. Verwarring alomgreg-a schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:59:
[...]
ach ja, als je geen kaart besteld, is er geen laadpas en is er dus ook geen laadpasnummer. Klinkt enigzins logisch. Ik had wel een kaart besteld en deze laten bezorgen bij m'n hotel (de pas overigens nooit aangekomen).
Goed, ik had dus wel een pas besteld, maar die is niet aangekomen en omdat ik een adres “gefröbeld” had, is die geblokkeerd. Nu dus opnieuw een pas besteld met wel een normaal adres. Fingers crossed
BMW charging wordt uitgevoerd door dezelfde organisatie als waar o.a. Hyundai, Kia en ik meen ook de VAG groep zitten.Brundle010 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:10:
[...]
Ach ja, BMW Charging… Wat ooit in januari jl begon als een goed geprijsd “premium” laadabonnement is inmiddels verworden tot een soort mobiliteitsbelasting voor mensen met smaak. Die Allego AC-palen bij mij in de straat (nu 65 cent, serieus?!) zijn gewoon niet meer te verdedigen. Alsof ik m’n 320e sta te laden met champagne.
Ik heb m’n BMW Charging-abonnement inmiddels opgezegd. Klaar met dit idiote prijsbeleid. Ik ben weer terug bij OVO Charge, waar je tenminste nog een beetje transparantie én korting krijgt, al blijft het overal natuurlijk karig. Serieus: goedkoop publiek laden bestaat gewoon niet meer.
Voor Hyundai/Kia zijn twee jaar geleden de tarieven al naar dat van de laadpaal operator met forse opslag gegaan. Dat BMW het zo lang heeft laten lopen is dat er blijkbaar al die tijd geld bij mocht. De laadpaal operator krijgt zijn reguliere tarief namelijk.
Dit zal wel betaald zijn uit de priemiejum opslag die er voor deze auto's geldt, en ik vermoed dat door de toegenomen concurrentie daar een bezuiniging is gedaan.
Bijna 3 jaar geleden heb ik ook even de configurator voor de i4 er bij gepakt omdat die wellicht interessant was, maar toen ik richting de 20k meerprijs ging voor een kleinere auto t.o.v. de Ioniq 6 heb ik die maar dicht gegooid. Als het had gekund had BMW nog een optie gemaakt van de wielen.....
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ik zit hier ook tussen de SGZH 2.0 palen. Mini/BMW charging had dus de voorkeur. Welke pas is nu het handigste op op deze palen te gebruiken?Brundle010 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:10:
[...]
Ik kreeg vandaag een mail van Shell Recharge met:
Iemand een idee wat bedoelt wordt met: 'autorisatie voor directe automatische betalingen' is dat een incasso? Want nu gaat het op de creditcard van werk. Edit: Want nu gaat het via automatisch incasso met de zakelijke rekening van werk.Beste klant,
Per 1 juli 2025 gaan er beperkingen in voor Shell Recharge Accounts bij zakelijk gebruik.
De belangrijkste wijzigingen zijn:
• Maximaal 1 laadpas per account
• Verplichte autorisatie voor directe automatische betaling
Dit heeft directe gevolgen voor (uw/je) huidig(e) zakelijk gebruik en betalingen.
www.shell.nl/maakdeswitch
[ Voor 5% gewijzigd door True op 04-06-2025 19:31 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik gok dat ze bedoelen dat de zakelijke laadpas een pincode gaat krijgen.True schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:25:
[...]
Iemand een idee wat bedoelt wordt met: 'autorisatie voor directe automatische betalingen' is dat een incasso? Want nu gaat het op de creditcard van werk.
Lijkt me “automatische incasso”.True schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:25:
[...]
Iemand een idee wat bedoelt wordt met: 'autorisatie voor directe automatische betalingen' is dat een incasso? Want nu gaat het op de creditcard van werk.
Ze kunnen dan dus naar believen geld van je creditcard halen.
Dat klinkt erger dan het is.
Of eigenlijk…. Het is eigenlijk best bizar maar “is de standaard”.
Elk hotel en elke auto verhuurder kan dat als je daar je creditcard hebt geregistreerd.
Dit gaat goed omdat je elke betaling zonder pardon kan restitueren. Dan heeft de incasseerder heel veel werk en als hij dat erg vaak doet wordt hij eruit gegooid.
En hoe willen ze dat bewerkstelligen als ik ergens wil laden? Dan heb ik de app nodig (die werkt overigens voor geen meter)? En als er geen internet verbinding mogelijk is?Zr40 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:55:
[...]
Ik gok dat ze bedoelen dat de zakelijke laadpas een pincode gaat krijgen.
Ik heb het gevoel dat ze dit er niet mee bedoelen - of hebben hier nog een hele implementatie voor klaar liggen die ik zo snel niet scherp heb.
Oh wacht ik zie nu dat ik voor Shell Recharge al een automatisch incasso actief heb staan, de CC heb ik voor o.a. TAP en Tesla.Stefannn schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:09:
[...]
Lijkt me “automatische incasso”.
Ze kunnen dan dus naar believen geld van je creditcard halen.
Dat klinkt erger dan het is.
Of eigenlijk…. Het is eigenlijk best bizar maar “is de standaard”.
Elk hotel en elke auto verhuurder kan dat als je daar je creditcard hebt geregistreerd.
Dit gaat goed omdat je elke betaling zonder pardon kan restitueren. Dan heeft de incasseerder heel veel werk en als hij dat erg vaak doet wordt hij eruit gegooid.
Maar dat zou betekenen dat het gewoon blijft werken en ik dus niet over hoef?
PS ik weet hoe een creditcard werkt, dat is ook zeer zeker niet mijn vraag. En volgens mij bestaat automatisch incasso via een creditcard überhaupt niet ..
Autorisatie betekent dat er een bepaald bedrag geblokkeerd wordt op je rekening zodra je start met laden. Na afloop wordt deze blokkade vervangen voor de juiste afrekening. Dit is on te zorgen dat je niet kunt gaan laden en dan je hele rekening kan leegtrekken zodat de uiteindelijke transactie mislukt en je gratis hebt geladen.True schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:31:
[...]
Oh wacht ik zie nu dat ik voor Shell Recharge al een automatisch incasso actief heb staan, de CC heb ik voor o.a. TAP en Tesla.
Maar dat zou betekenen dat het gewoon blijft werken en ik dus niet over hoef?
PS ik weet hoe een creditcard werkt, dat is ook zeer zeker niet mijn vraag. En volgens mij bestaat automatisch incasso via een creditcard überhaupt niet ..
De autorisatie vervalt zowiezo na een bepaalde tijd. Gezien Shell dit in de wijzigingen zet zijn er blijkbaar zakelijke rekeningen die geen autorisatie toestaan.....
Dit gebeurt trouwens ook als je gaat tanken bij een onbemande pomp. Je krijgt dan op het scherm te zien: u kunt nu tanken voor maximaal xxx euro. Op de achtergrond is dan xxx euro op je rekening geblokkeerd.
100% zeker weet ik het ook niet, maar wat ik lees bij je link is dat voor zakelijk gebruik ze graag willen dat je overstapt naar de Shell Card. Volgens de voorwaarden zijn die cards aan te merken als betaalinstrument waar betaalopdrachten mee geïnitieerd kunnen worden. En daar gelden de regels voor zoals PSD2 die stelt voor alle betaalinstrumenten. Vandaar mijn gok over een pincode.True schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:28:
[...]
En hoe willen ze dat bewerkstelligen als ik ergens wil laden? Dan heb ik de app nodig (die werkt overigens voor geen meter)? En als er geen internet verbinding mogelijk is?
Ik heb het gevoel dat ze dit er niet mee bedoelen - of hebben hier nog een hele implementatie voor klaar liggen die ik zo snel niet scherp heb.
Dat druist wel in tegen het idee in van de Shell Recharge voor zakelijke klanten: geen gezeik altijd laden. En dan misschien wel een hogere prijs, maar zakelijk is dat minder relevant.Zr40 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:59:
[...]
100% zeker weet ik het ook niet, maar wat ik lees bij je link is dat voor zakelijk gebruik ze graag willen dat je overstapt naar de Shell Card. Volgens de voorwaarden zijn die cards aan te merken als betaalinstrument waar betaalopdrachten mee geïnitieerd kunnen worden. En daar gelden de regels voor zoals PSD2 die stelt voor alle betaalinstrumenten. Vandaar mijn gok over een pincode.
Ben benieuwd naar hun implementatie dan.
Volgens mij zijn de tarieven van Vattenfall ook stijgende. Die liggen nu rond 36 cent, maar dat was daarvoor 28 cent. Toegegeven ze zijn beter dan die 43 cent die ik nu via OVO Charge betaal met het light abonnement.Dennis1812 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:32:
[...]
Even de quote gefixed.
Volgens mij is OVO Charge met het light abonnement van 2 euro p mnd nu het voordeligste voor de SGZH 2.0 palen. CPO tarief is 48 cent en met de 10% korting kom je dan afgerond op 43 cent. Mocht iemand een beter tarief kennen, dan hoor ik dat heel graag.Psycho_Mantis schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:07:
[...]
Ik zit hier ook tussen de SGZH 2.0 palen. Mini/BMW charging had dus de voorkeur. Welke pas is nu het handigste op op deze palen te gebruiken?
Brundle010 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:14:
[...]
Volgens mij zijn de tarieven van Vattenfall ook stijgende. Die liggen nu rond 36 cent, maar dat was daarvoor 28 cent. Toegegeven ze zijn beter dan die 43 cent die ik nu via OVO Charge betaal met het light abonnement.
/f/image/7xLNcv8vSFpT8209sMi9X6V2.png?f=fotoalbum_large)
Dit betaal ik in eigenlijk de hele regio.
Van een BMW i4 naar een Ioniq 6koboy schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:32:
[...]
BMW charging wordt uitgevoerd door dezelfde organisatie als waar o.a. Hyundai, Kia en ik meen ook de VAG groep zitten.
Voor Hyundai/Kia zijn twee jaar geleden de tarieven al naar dat van de laadpaal operator met forse opslag gegaan. Dat BMW het zo lang heeft laten lopen is dat er blijkbaar al die tijd geld bij mocht. De laadpaal operator krijgt zijn reguliere tarief namelijk.
Dit zal wel betaald zijn uit de priemiejum opslag die er voor deze auto's geldt, en ik vermoed dat door de toegenomen concurrentie daar een bezuiniging is gedaan.
Bijna 3 jaar geleden heb ik ook even de configurator voor de i4 er bij gepakt omdat die wellicht interessant was, maar toen ik richting de 20k meerprijs ging voor een kleinere auto t.o.v. de Ioniq 6 heb ik die maar dicht gegooid. Als het had gekund had BMW nog een optie gemaakt van de wielen.....
OK, misschien meer ruimte, value for money. Maar qua uitstraling blijft het toch een soort retro-futuristische dolfijn op wielen.

BMW Charging voerde in januari jl pas een andere abonnementstructuur en tarieven door die met het Active abonnement een zeer voordelig tarief liet zien, te weten een extra korting van 30% op het Flex-tarief. Dit pakte bij Allego - 1 van hun preferred partners - erg gunstig uit want ik betaalde €0,25 per kWh. Een paar maanden later werd dit tarief bij Allego fors verhoogd naar €0,48 per kWh (92% stijging). En nu zijn ook de andere partners aan de beurt. Zo ga je gewoon niet om met je klanten.
Ik vind de Ioniq 6 gewoon een mooie auto, beetje retro 911 met de whale tail....Brundle010 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:43:
[...]
Van een BMW i4 naar een Ioniq 6![]()
OK, misschien meer ruimte, value for money. Maar qua uitstraling blijft het toch een soort retro-futuristische dolfijn op wielen.Maar hé, smaken verschillen.
BMW Charging voerde in januari jl pas een andere abonnementstructuur en tarieven door die met het Active abonnement een zeer voordelig tarief liet zien, te weten een extra korting van 30% op het Flex-tarief. Dit pakte bij Allego - 1 van hun preferred partners - erg gunstig uit want ik betaalde €0,25 per kWh. Een paar maanden later werd dit tarief bij Allego fors verhoogd naar €0,48 per kWh (92% stijging). En nu zijn ook de andere partners aan de beurt. Zo ga je gewoon niet om met je klanten.
In principe heeft Europese waar mijn voorkeur, maar op het moment dat er knopen doorgehakt moesten worden 2,5 a 3 jaar geleden was er vanuit de Europese fabrikanten gewoon niets wat qua techniek en efficiëntie in de buurt van de Ioniq 6 kwam. Ja de EQS, maar zoveel centen heb ik niet. Dan was er ook met net wat minder qua efficiëntie de i4: kleinere kofferbak, maar vooral ook veel krapper achterin in een redelijk vergelijkbaar formaat. De basisprijs leek nog wel houdbaar, maar zoals ik al opmerkte: je hoeft nog net niet als optie aan te geven dat er wielen onder moeten. Jemig wat ging die prijs hard omhoog met een grote accu, warmtepomp, parkeersensoren voor en achter......
Twee jaar geleden gooiden Hyundai en Kia de vaste prijs voor AC laden er uit. Was 45 cent toen, duidelijk lager dan Allego hier. Wat ik me herinner was het tarief bij BMW toen nog net wat lager.
Ben toen even flink pissig geworden en heb nog net niet de pas ritueel verbrand. Tijdje met eerst Enel-X en daarna Freshmile bij de Allego paal op de hoek geladen, nu 1x per week bij mijn schoonmoeder aan de SGZH1, aangevuld met snelladen met de Freshmile pas op de Allego snellader (hoera voor de 800V).
Ben met je eens dat het niet netjes is naar je klanten, zeker als priemiejum merk, maar bedenk wel: de EV markt zit in een dal momenteel, dus echt geld bijleggen op het opladen is er door de fabrikanten/importeurs niet echt meer bij. Verbaast me nog dat BMW dat zo lang gedaan heeft, en was sowieso verbaasd dat ze het super dure Allego als "partner" hadden aangemerkt met extra korting.
Ik sta op dit moment aan de Kleveringweg in Delft. Scannen van de qr code geeft 1 cent. Ik vind het nog niet echt een succes. Eerste keer geen handshake ofzo. Tweede poging een hoop herrie uit het apparaat maar geen wattjes de wagen in. Nu is het laden actief maar al tweemaal een aantal seconden gestopt. Het is dat het op m'n route lag, maar voor een normale prijs zou ik, als het altijd zo gaat, elders laden. Drie keer website laden, cc gegevens invullen en autoriseren in de cc app, stekker er in, er uit, er in... Je bent zo vijf minuten verder.markjanssen schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:54:
Ben blij dat het even droog was. Nu nog even afwachten wat er van mijn cc afgeschreven gaat worden.
Werkte bij mij prima in de e-Niro. Een jaar geleden en deze week beide keren probleemloos.-MD- schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:17:
Ik sta op dit moment aan de Kleveringweg in Delft. Scannen van de qr code geeft 1 cent. Ik vind het nog niet echt een succes. Eerste keer geen handshake ofzo. Tweede poging een hoop herrie uit het apparaat maar geen wattjes de wagen in. Nu is het laden actief maar al tweemaal een aantal seconden gestopt. Het is dat het op m'n route lag, maar voor een normale prijs zou ik, als het altijd zo gaat, elders laden. Drie keer website laden, cc gegevens invullen en autoriseren in de cc app, stekker er in, er uit, er in... Je bent zo vijf minuten verder.
Ben blij dat het even droog was. Nu nog even afwachten wat er van mijn cc afgeschreven gaat worden.
Ik gebruikte Google Pay met een Wise debit card gekoppeld. Reservering van 50 euro op de kaart lijkt in Wise direct van de laadpaalaanbieder te komen (Road b.v.). Kreeg binnen de minuut na beëindigen sessie netjes een "updated amount" naar het bedrag onder de euro.
/f/image/RnVuMw0g530KzlLZQ9qSD5lg.png?f=fotoalbum_medium)
Heb je gecheckt of het niet aan de creditcard lag? Er waren gisteren meerdere storingen met creditcard betalingen (waaronder ook bij de NS en bij restaurants voor gewaarschuwd werd).-MD- schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:17:
[...]
Ik sta op dit moment aan de Kleveringweg in Delft. Scannen van de qr code geeft 1 cent. Ik vind het nog niet echt een succes. Eerste keer geen handshake ofzo. Tweede poging een hoop herrie uit het apparaat maar geen wattjes de wagen in. Nu is het laden actief maar al tweemaal een aantal seconden gestopt. Het is dat het op m'n route lag, maar voor een normale prijs zou ik, als het altijd zo gaat, elders laden. Drie keer website laden, cc gegevens invullen en autoriseren in de cc app, stekker er in, er uit, er in... Je bent zo vijf minuten verder.
is daar geen file vorming voor laden ?Get!em schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:12:
[...]
Heb je gecheckt of het niet aan de creditcard lag? Er waren gisteren meerdere storingen met creditcard betalingen (waaronder ook bij de NS en bij restaurants voor gewaarschuwd werd).
Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Gister in Rotterdam geprobeerd, eerst maar de qr-code scannen, gedoe en geen succes,-MD- schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:17:
Ook bij de 2de keer geen succes.
EFlux-pas tevoorschijn gehaald, aha het begint met laden, gelukkig, 10 seconden later stopt het weer.
Nog een keer met die pas, en nog een keer met die pas, elke keer na een seconde of 10 stopte het.

Maar een stukje opgeschoven, laadpunt ernaast, weer scannen, kreeg foutmelding op mijn foon, hmm, nog een keer, nope, zelfde foutmelding, dan maar de EFlux-pas.... en warempel!
In totaal ook een goede 5 minuten maar voor die prijs hoor je mij niet klagen.
Heb in totaal 2 andere personen zien laden, eentje stond er toen ik aankwam en toen die persoon weg ging kwam er na een minuut of 5 net een ander, lekker rustig dus.
[ Voor 6% gewijzigd door Zjanzjak op 05-06-2025 22:47 ]
Tja, dat was gisteren. Of het de creditcard is, of de website, of de communicatie tussen die twee, of de communicatie tussen wagen en paal... Geen idee.Get!em schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:12:
[...]
Heb je gecheckt of het niet aan de creditcard lag? Er waren gisteren meerdere storingen met creditcard betalingen (waaronder ook bij de NS en bij restaurants voor gewaarschuwd werd).
Inderdaad dezelfde ervaring als @Zjanzjak. Ik had ook nog m'n wagen verplaatst want ik dacht dat de eerste paal defect was. Dus eigenlijk was het pas de 4e poging die succesvol was.
Het is ook niet dat ik wil klagen, ik heb uiteindelijk voor een uitstekende prijs kunnen laden. Echter ik neem aan dat deze actie is opgezet is om wat meer naamsbekendheid te creëren. Ik had er nog nooit van gehoord en wist niet eens dat die laadpalen daar stonden. Dan is het natuurlijk ook wel handig als de laadervaring een beetje oké is. De prijs is nu natuurlijk uitstekend, maar als die eenmaal vergelijkbaar is met de concurrentie dan zou het met deze eerste ervaring in de toekomst niet mijn eerste keuze zijn. Maar goed, ik lees ook positieve verhalen hierboven dus wellicht had ik een slecht moment. Zal het nog eens een poging geven als ik trek heb ik een McKroket ofzo. Ik heb weer wat financiële ruimte
/f/image/jzeyYYXgGydFO5KvVc3HG97a.png?f=fotoalbum_large)
Weet iemand wat de kleuren van IONITY betekenen?
Voor zover ik kan zien kunnen de “hoedjes” paars, wit of groen zijn als de palen niet in gebruik zijn.
Paars lijkt de meest voorkomende kleur.
Ik had net weer dat ik probeerde te laden maar dat de paal mijn mobilize pas niet herkende. De naastliggende IONITY paal deed het gewoon wel.
Ik weet nu niet meer welke kleur ik geselecteerd had.
Hier op het laad plein vrije palen met alle drie de kleuren. Het bedien paneel geeft exact dezelfde informatie.
Ik sta nu te laden met een groen hoedje. Iemand verderop met een paars hoedje.
Kortom… het lijkt compleet random.
Voor zover ik kan zien kunnen de “hoedjes” paars, wit of groen zijn als de palen niet in gebruik zijn.
Paars lijkt de meest voorkomende kleur.
Ik had net weer dat ik probeerde te laden maar dat de paal mijn mobilize pas niet herkende. De naastliggende IONITY paal deed het gewoon wel.
Ik weet nu niet meer welke kleur ik geselecteerd had.
Hier op het laad plein vrije palen met alle drie de kleuren. Het bedien paneel geeft exact dezelfde informatie.
Ik sta nu te laden met een groen hoedje. Iemand verderop met een paars hoedje.
Kortom… het lijkt compleet random.
Hier staan de kleuren beschreven: https://support.ionity.eu/faqs/ionity-chargers-halo-colours
Paars pulserend = aan het laden
Paars continu = klaar met laden
Wit = geen actieve laadsessie (of bezig met starten)
Gedimd wit = geen auto in de buurt gedetecteerd
Rood = fout
Groen komt volgens de support pagina niet voor.
Rood = fout
[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 06-06-2025 12:30 ]
gedimd wit lees ikZr40 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:59:
Uit = geen auto in de buurt gedetecteerd
En bijkomend ook:
Rood = paal in foutmodus
Heb ik mij ook afgevraagd. Bij deze palen, IONITY Montélimar Ouest, bij de Autogril, kon ik niet laden omdat ik geen paal in de app kon selecteren. Normaal staat er op de paal een nummer of QR code, maar op deze niet. De mensen die aan het laden waren gebruikten een pas of kaart (normale prijs). Zelf heb ik een abo en heb dus niet geladen. Op dezelfde air stonden een stukje verderop bij het tankstation een aantal laders die wel voorzien waren van een nummer en kon ik wel via de app zonder probleem laden. Als je op het kaartje kijkt in de app van IONITY dan zie je ze op twee verschillende plaatsen staan. Weet iemand waar het verschil inzit?
@Stefannn waar heb jij geladen? En weet je nog of deze palen genummerd waren?
Edit: ik zie nu de link van @Zr40 . Ga hier eens induiken.
Edit: ik zie nu de link van @Zr40 . Ga hier eens induiken.
[ Voor 4% gewijzigd door Wakkie op 06-06-2025 12:27 ]
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
[b]Wakkie schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:21:
Halsskov, Denemarken
Ahh.. dan is de verklaring denk ik simpel: “er klopt geen bal van”Zr40 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:59:[/b]
Hier staan de kleuren beschreven: https://support.ionity.eu/faqs/ionity-chargers-halo-colours
Rood = fout
Bij mijn locatie waren 19 palen, ongeveer 4 in gebruik. De rest was grotendeels paars, 4 of 5 witte, en 2 groene.
De 2de paal die werkte was groen en bleef dat. Anderen gingen laden bij paars. En weer iemand was aan het klungelen bij wit (ik weet niet of dat vanaf begin zo was) en die werd paars toen hij ging laden.
Ik heb wel het idee dat je wit moet mijden. Lijkt wel of die nog in de vorige sessie zit. Geen idee of dat echt zo is.
Als ik naar Street View foto's van die locatie kijk (uit 2023) dan zie ik een mix van nieuwe en oude laders. De oude hebben geen halo-verlichting zoals de nieuwe hebben, en de oude versie gebruikt wél de kleur groen.
:strip_exif()/f/image/9Sfqk0dIzDS8BUMgYKx0tuXu.png?f=user_large)
Links de nieuwe, met lader 1 gedimd (geen auto) en lader 2 paars (aan het laden). Rechts de oude, met groen.
Nouja, bij de nieuwe laders betekent wit (al dan niet gedimd) in principe 'beschikbaar', dus juist niet mijden.Ik heb wel het idee dat je wit moet mijden.
Het idee is, als het gaat om een wat grotere locatie, dat je meteen kan zien hoeveel laders nog beschikbaar zijn, ook als ze helemaal achterin staan.
De kleur klopt ook in mijn ervaring niet altijd inderdaad, ik ben zelfs een lader tegengekomen waar de halo-verlichting compleet ontbreekt
Ik zou zeggen: let niet op de kleur
[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 06-06-2025 19:58 ]
Geen foto gemaakt,Zr40 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:56:
[...]
Als ik naar Street View foto's van die locatie kijk (uit 2023) dan zie ik een mix van nieuwe en oude laders. De oude hebben geen halo-verlichting zoals de nieuwe hebben, en de oude versie gebruikt wél de kleur groen.
[Afbeelding]
Links de nieuwe, met lader 1 gedimd (geen auto) en lader 2 paars (aan het laden). Rechts de oude, met groen.
[...]
Nouja, bij de nieuwe laders betekent wit (al dan niet gedimd) in principe 'beschikbaar', dus juist niet mijden.
Het idee is, als het gaat om een wat grotere locatie, dat je meteen kan zien hoeveel laders nog beschikbaar zijn, ook als ze helemaal achterin staan.
De kleur klopt ook in mijn ervaring niet altijd inderdaad, ik ben zelfs een lader tegengekomen waar de halo-verlichting compleet ontbreektmaar ik ben nog geen lader tegengekomen waar het laden niet is gelukt.
Ik zou zeggen: let niet op de kleur
Maar die streetview lijkt gedateerd, of de hoek vertekend.
Het is een gigantisch laad terrein.
Er waren inderdaad oude en nieuwe.
Vooral “heel veel nieuwe”.
Maar goed, ongeveer 10 nieuwe palen die vrij waren met een paars “hoedje”. Dat is dus aardig “niet correct”.
3 oude ook vrij, wit,
1 oude, vrij, andere kleur (vergeten wat).
Ik heb nu 2x meegemaakt dat mijn mobilize pas met intense abbonemmet het niet deed bij een ionity paal. Maar dat hij het bij een andere paal op hetzelfde laadplein wel deed. In beide gevallen herkende de paal de auto wel, maar leek de rfid niks te doen.
Ik dacht dat het wellicht aan de kleur lag maar als ik dit zo lees is dat toch aardig random.
Misschien dat ionity palen af en toe een kapotte rfid lezer hebben. Aangezien ze standaard met app werken blijft dat wellicht redelijk onopgemerkt. (???)
Zo wel duidelijk denk ik?Stefannn schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:32:
[...]
[b]
Halsskov, Denemarken
[...]
Ahh.. dan is de verklaring denk ik simpel: “er klopt geen bal van”
Bij mijn locatie waren 19 palen, ongeveer 4 in gebruik. De rest was grotendeels paars, 4 of 5 witte, en 2 groene.
De 2de paal die werkte was groen en bleef dat. Anderen gingen laden bij paars. En weer iemand was aan het klungelen bij wit (ik weet niet of dat vanaf begin zo was) en die werd paars toen hij ging laden.
Ik heb wel het idee dat je wit moet mijden. Lijkt wel of die nog in de vorige sessie zit. Geen idee of dat echt zo is.
:strip_exif()/f/image/WwGAGh9LUMT5AE4oYYrfzlj6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HOnqBJutuEasmDCYr9g0gL6P.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan vraag ik me toch af hoe je met de app kan laden bij de “nieuwe” palen. Ik houd het voorlopig op de “genummerde” palen. Werk voor mij het prettigste.
Er is door Ionity anders wel lekker over nagedacht m.b.t. die statuskleuren, lekker allemaal verschillend.
Wie verzint zoiets.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Na 1 jaar toch nog eens de vraag of bij jullie de Electroverse bij sommige laadpalen niets in rekening brengt?Dinah schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 22:13:
Hebben gebruikers van de Elektrovers pas ook het 'probleem' dat laadsessies op specifieke laadpalen niet geïnd worden? Ook de laadsessie staan ook niet in de oplaadgeschiedenis.
Laadsessies bij andere laadpalen zijn door Elektrovers wel netjes dezelfde dag geïnd.
Nu al 3 x opgeladen en de 1e keer was enkele weken geleden.
Dat is namelijk het geval met de laadpaal bij mijn werkgever. Met andere laadpassen zoals laadkompas, Nissan/Plugsurfing wordt die laadsessie wel netjes geïnd.
Na het proberen van verschillende passen bij de laadpalen op een priveterrein van een bedrijf rekent Electroverse niets af voor deze palen. Andere passen doen dit wel en ook doet de Electroverse pas rkenet wel netjes af voor andere palen.
Na 1 jaar dus nog steeds niets in rekening gebracht, ik heb er af en toe mee opgeladen maar ook weer geen 'misbruik' van gemaakt. De laadlen hebben een QR code met een link naar e-flux.io voor prijsinfo.
[ Voor 3% gewijzigd door Dinah op 07-06-2025 09:24 ]
Herkenbaar. Het is erg aanlokkelijk om op die locaties de Electroverse pas te gebruiken maar ik ben ergens ook weer bang dat er later als nog een (dikke) rekening volgt.Dinah schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:21:
Na 1 jaar toch nog eens de vraag of bij jullie de Electroverse bij sommige laadpalen niets in rekening brengt?
Na het proberen van verschillende passen bij de laadpalen op een priveterrein van een bedrijf rekent Electroverse niets af voor deze palen.
De laadpalen waar de Electroverse pas het wel doet maar niks in rekening gebracht wordt staan ook niet in de Electroverse app.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Ik kan dit beamen. Ondervind precies hetzelfde op een bepaalde locatie. Laadsessies zijn niet zichtbaar in de app en er worden geen bedragen geïnd. Inmiddels heb ik hierover contact met "Engeland" en ze zijn de kwestie aan het onderzoeken. De 'gewone' klantenservice kon mijn vraag omtrent het niet in rekening brengen niet beantwoorden, ook niet na een 1e interne onderzoek. De kwestie wordt nu verder onderzocht door een andere afdeling. De bewuste locatie hebben ze inmiddels uit hun laadkaart, al dan niet tijdelijk, verwijderd.Dinah schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:21:
[...]
Na 1 jaar toch nog eens de vraag of bij jullie de Electroverse bij sommige laadpalen niets in rekening brengt?
Na het proberen van verschillende passen bij de laadpalen op een priveterrein van een bedrijf rekent Electroverse niets af voor deze palen. Andere passen doen dit wel en ook doet de Electroverse pas rkenet wel netjes af voor andere palen.
Na 1 jaar dus nog steeds niets in rekening gebracht, ik heb er af en toe mee opgeladen maar ook weer geen 'misbruik' van gemaakt. De laadlen hebben een QR code met een link naar e-flux.io voor prijsinfo.
Ik had het onlangs ook bij pannenkoekenhuis 't Brabants genot. Paal stond niet in de electoverse app. Ongeveer 20 kWh geladen zonder rekening. 🤷🏻♂️Dinah schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:21:
[...]
https://maps.app.goo.gl/HxYugV4CDR4mUwkR7?g_st=ac
Ik vraag me dan af, had ik daar "eigenlijk" niet mogen laden? Ik heb zojuist voor de duidelijkheid het pannenkoekenhuis een E-mail gestuurd. Ik laat wel even weten wat daar als antwoord uit komt.
[ Voor 38% gewijzigd door tormentor1985 op 07-06-2025 10:15 ]
Misschien een aantrekkelijke oplossing voor EV rijders met een snel ladende EV: de APAG Mobility Key
Roaming tarief DC laden €0,55/kWh + €0,05/minuut
Ik heb bij 3 aanbieders getest, NXT, Allego en Fastned.
Bij NXT en Allego geladen op 13-05-2025 en alleen de laadsessie bij NXT is gefactureerd (facturering is per maand). Allego is een officieel partner van Ladenetz dus die laadsessie zal volgende maand wel op de factuur staan.
De APAG Mobility Key werd bij Fastned niet geaccepteerd.
Bij NXT en Allego geladen op 13-05-2025 en alleen de laadsessie bij NXT is gefactureerd (facturering is per maand). Allego is een officieel partner van Ladenetz dus die laadsessie zal volgende maand wel op de factuur staan.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Benieuwd wat je voor antwoord krijgt. Laadpunt kom ik in een flink aantal apps ook niet tegen, behalve in de ChargeMap app, maar daar staat dan geen tarief bij, ook zeer weinig info verder.tormentor1985 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:01:
Ik had het onlangs ook bij pannenkoekenhuis 't Brabants genot. Paal stond niet in de electoverse app. Ongeveer 20 kWh geladen zonder rekening. 🤷🏻♂️
Ik vraag me dan af, had ik daar "eigenlijk" niet mogen laden? Ik heb zojuist voor de duidelijkheid het pannenkoekenhuis een E-mail gestuurd. Ik laat wel even weten wat daar als antwoord uit komt.
Laadpunt bevindt zich nou niet echt op een afgesloten terrein ofzo, als er verder ook geen melding bij staat dat het, bijvoorbeeld, alleen laden voor personeel is dan lijkt het mij iig dat je daar gewoon mag laden.
Zo niet, ziet het er naar uit dat je wellicht gratis geladen hebt.
Zelf nog nooit meegemaakt met de Electroverse kaart dat ik geen rekening kreeg. In de app zie ik altijd vrijwel direct dat ik geladen heb plus de kosten.
Nieuwe palen hebben ook een nummer.Wakkie schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:00:
Dan vraag ik me toch af hoe je met de app kan laden bij de “nieuwe” palen. Ik houd het voorlopig op de “genummerde” palen. Werk voor mij het prettigste.
Of begrijp ik je verkeerd?
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
WeMichielFRL schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:07:
Misschien een aantrekkelijke oplossing voor EV rijders met een snel ladende EV: de APAG Mobility Key
NXT heb ik geen idee van waar die staat, maar ziet er leuk uit voor Fastned. Ook met een trager ladende EV trouwens, die halen toch wel minimaal 1kWh/minuut, en dan kom je op 60 cent of minder uit bij alle drie.
Met een snel ladende (800V) EV zou ik bij Allego eerder kiezen voor Freshmile, die rekenen 30 cent/kWh + 30 cent/min. Zelf kom ik daarmee met onze Ioniq 6 altijd onder de 45 cent/kWh uit. Als de accu echt goed leeg is nog een stuk lager.
Sommige laders kun je zo instellen dat er met iedere RFID kaart geladen kan worden.Zjanzjak schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:34:
[...]
Laadpunt bevindt zich nou niet echt op een afgesloten terrein ofzo, als er verder ook geen melding bij staat dat het, bijvoorbeeld, alleen laden voor personeel is dan lijkt het mij iig dat je daar gewoon mag laden.
Zo niet, ziet het er naar uit dat je wellicht gratis geladen hebt.
Dan kun je bijvoorbeeld ook met je bibliotheekpas een laadsessie starten.
Ik was met de Ioniq 6 deze week bij Fastned Veen. 103 kW gemiddeld aan een 300 kW paal.koboy schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:58:
[...]
We
NXT heb ik geen idee van waar die staat, maar ziet er leuk uit voor Fastned. Ook met een trager ladende EV trouwens, die halen toch wel minimaal 1kWh/minuut, en dan kom je op 60 cent of minder uit bij alle drie.
Met een snel ladende (800V) EV zou ik bij Allego eerder kiezen voor Freshmile, die rekenen 30 cent/kWh + 30 cent/min. Zelf kom ik daarmee met onze Ioniq 6 altijd onder de 45 cent/kWh uit. Als de accu echt goed leeg is nog een stuk lager.
Dat is veel te langzaam natuurlijk. Kan ik net zo goed bij Tesla laden met 96 kW (800V auto)
Eind april bij Fastned in Duitsland 176 kW gemiddeld. Dan is Freshmile een top formule voor DC laden.
:strip_exif()/f/image/o4wDCou8wkodXwiGmZHbdEmQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Azqi op 07-06-2025 14:31 ]
Altijd even opletten, volgens mij zijn de tarieven (ook met Freshmile) in Duitsland fors hoger.Azqi schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:29:
[...]
Ik was met de Ioniq 6 deze week bij Fastned Veen. 103 kW gemiddeld aan een 300 kW paal.
Dat is veel te langzaam natuurlijk. Kan ik net zo goed bij Tesla laden met 96 kW (800V auto)
Eind april bij Fastned in Duitsland 176 kW gemiddeld. Dan is Freshmile een top formule voor DC laden.
[Afbeelding]
Fastned in Nederland doet volgens mij aan net balancing op een aantal plekken, maar het zou mij niet verbazen als ze ook fors te kleine aansluitingen hebben om 800V auto's goed te kunnen voorzien. De paar keer Fastned voor mij waren in elk geval teleurstellend.
Allego eigenlijk altijd volle bak, heeft daarom mijn voorkeur, en ook een redelijk dekking.
Freshmile/Fastned is vlgs mij nu 0,85.Azqi schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:29:
[...]
Ik was met de Ioniq 6 deze week bij Fastned Veen. 103 kW gemiddeld aan een 300 kW paal.
[Afbeelding]
Neem dan beter EweGo voor 0,62.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Ik ben heel benieuwd naar de uitkomst van dit onderzoek.Heppie schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:51:
[...]
Ik kan dit beamen. Ondervind precies hetzelfde op een bepaalde locatie. Laadsessies zijn niet zichtbaar in de app en er worden geen bedragen geïnd. Inmiddels heb ik hierover contact met "Engeland" en ze zijn de kwestie aan het onderzoeken. De 'gewone' klantenservice kon mijn vraag omtrent het niet in rekening brengen niet beantwoorden, ook niet na een 1e interne onderzoek. De kwestie wordt nu verder onderzocht door een andere afdeling. De bewuste locatie hebben ze inmiddels uit hun laadkaart, al dan niet tijdelijk, verwijderd.
Ik hoop dat ze geen laadsessies in rekening gaan brengen met terugwerkende van meer dan een jaar...
Heb ze niet kunnen ontdekken op de palen in Montélimar west. Normaal staat het nummer van de paal naast de aansluitkabel. Gek genoeg waren de nieuwe palen in Saint-Rambert wel genummerd. Zal er nog eens extra op gaan letten.HansAuutB schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:13:
[...]
Nieuwe palen hebben ook een nummer.
Of begrijp ik je verkeerd?
Dit ging over de actie van (bijna) gratis laden bij Leap24 aan de A13 deze week.
Was er zelf vanmiddag, 52 kWh geladen bijna voor niets, verder niemand gezien
Ben al vaker naar dit soort acties gereden bijvoorbeeld bij BP pulse bij Geel oost toen ik toevallig daar in de buurt moest zijn.
Als er ergens 50 cent korting op een liter benzine is staat er direct een file, dat verwacht ik eigenlijk ook wanneer je ergens voor niets laden kunt.
Veel leaserijders in EV's waarschijnlijk met een laadpas waardoor het voor hen niet uitmaakt, (nog) weinig particuliere EV rijders? Mensen staan niet in de rij voor dit soort acties.
Deze week 3x gestaan bij de Kleveringweg, zojuist nog. 😋ASW1 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 23:00:
[...]
Dit ging over de actie van (bijna) gratis laden bij Leap24 aan de A13 deze week.
Was er zelf vanmiddag, 52 kWh geladen bijna voor niets, verder niemand gezien
Ben al vaker naar dit soort acties gereden bijvoorbeeld bij BP pulse bij Geel oost toen ik toevallig daar in de buurt moest zijn.
Als er ergens 50 cent korting op een liter benzine is staat er direct een file, dat verwacht ik eigenlijk ook wanneer je ergens voor niets laden kunt.
Veel leaserijders in EV's waarschijnlijk met een laadpas waardoor het voor hen niet uitmaakt, (nog) weinig particuliere EV rijders? Mensen staan niet in de rij voor dit soort acties.
Weinig bezetting, al waren er zojuist nog wel een aantal en nog een gesprekje gehad met een tweaker.
Ook stond er iemand te laden die van niets wist en gewoon met zijn ANWB-druppel had betaald. Hopelijk was dat niet te veel voor hem, maar vrees het ergste want er staat €0,80 per kWh in de ANWB-laadpas-app. 🤪
En iemand anders met een Tesla die zijn E-flux laadpas gebruikte (€0,05 denk ik dan)
Paal nr 3 (eindigend op 003) deed het niet, gelijk rood lampje bij twee mensen. Zelf nergens last van gehad alle 3 de keren. Jammer dat de actie vandaag eindigt en niet ook morgen nog doorloopt... want ik moet morgen weer even 300km rijden. 😅
ja 2 keer inmdiddels.World2022 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 07:43:
[Afbeelding]
Heeft iemand ervaring hiermee en met welke laadpas laad je voor 1ct?
1 keer Rotterdam. geen problemen. Alleen de verkeerde laadpas gescand. Ik ontdekte de qr code pas op het eind.
1 keer Delft
Hoewel die 2de keer was 5 keer proberen. Scan de code op de paal. Volg de link, kies connector, betaal met creditcard/g-pay. Paalfan wordt gestart. Hang de connector in de auto en wacht op blauwe lamp. Paal stijgt op.
Geen laadpas scannen dus. Gebruik de QR-code op de paal.
In Delft had ik last van het lamme connector/arm syndroom. de communicatie pennen wilden niet helemaal mee werken.
Bij deze wil ik de medetweaker (die dus precies hierboven postte bedanken die mij kwam helpen. Succes met jow laadklepmotortje
[ Voor 8% gewijzigd door virus.elektro op 08-06-2025 23:39 ]
elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url
Was er vrijdag rond 18u met zwarte M3. Een tweaker vermoed ik, had me geholpen: witte M3.
Kreeg hem niet aangezwengeld paal 2, Delft, via Apple Pay. Reservering was wel gedaan van 50 door Road. Werd na 24 uur netjes teruggestort.
De tweaker heeft vooor mij via g-pay betaald. Waarvoor dank voor 44kwh🙏
Met Laadpas bv ovo/ Electroverse kwam er 3-4 cent administratiekosten bij dus 0,05. In Ovo app kan je ook filteren op snelle laders die onder een bepaalde limiet kosten.
Kan de moeite waard zijn in februari ook paar keer bij Kcircle geladen.
Laat de volgende actie maar doorkomen!
Kreeg hem niet aangezwengeld paal 2, Delft, via Apple Pay. Reservering was wel gedaan van 50 door Road. Werd na 24 uur netjes teruggestort.
De tweaker heeft vooor mij via g-pay betaald. Waarvoor dank voor 44kwh🙏
Met Laadpas bv ovo/ Electroverse kwam er 3-4 cent administratiekosten bij dus 0,05. In Ovo app kan je ook filteren op snelle laders die onder een bepaalde limiet kosten.
Kan de moeite waard zijn in februari ook paar keer bij Kcircle geladen.
Laat de volgende actie maar doorkomen!
[ Voor 4% gewijzigd door dr.nld op 09-06-2025 00:07 ]
Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR 2019
Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2