[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 218 ... 233 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:07
ASW1 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 23:00:
[...]

Dit ging over de actie van (bijna) gratis laden bij Leap24 aan de A13 deze week.
Was er zelf vanmiddag, 52 kWh geladen bijna voor niets, verder niemand gezien

Ben al vaker naar dit soort acties gereden bijvoorbeeld bij BP pulse bij Geel oost toen ik toevallig daar in de buurt moest zijn.
Als er ergens 50 cent korting op een liter benzine is staat er direct een file, dat verwacht ik eigenlijk ook wanneer je ergens voor niets laden kunt.

Veel leaserijders in EV's waarschijnlijk met een laadpas waardoor het voor hen niet uitmaakt, (nog) weinig particuliere EV rijders? Mensen staan niet in de rij voor dit soort acties.
Ik rij particulier.
Gokje:
1/ batterij is kleiner dan tank, dus voordeel is minder, maar ook probeer je als EV rijder je batterij vol te houden, dus thuis zal hij onder de 50% eigenlijk altijd aan de lader staan. Dan is er niet zoveel lege batterij om te laden.
2/ oprijlaan laders zullen er sowieso minder mee hebben. Auto is vaak vol en tarief thuis is sowieso al prima.
3/ is te moeilijk. Werkt alleen met specifieke pas. Ik zie in andere reacties dat velen tweakers tegenkomen……. De niet-tweaker trekt het niet.
4/ en lease rijders zullen er inderdaad niet op springen.

[ Voor 4% gewijzigd door Stefannn op 09-06-2025 08:48 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:21
Stefannn schreef op maandag 9 juni 2025 @ 08:47:
[...]

Ik rij particulier.
Gokje:
1/ batterij is kleiner dan tank, dus voordeel is minder, maar ook probeer je als EV rijder je batterij vol te houden, dus thuis zal hij onder de 50% eigenlijk altijd aan de lader staan. Dan is er niet zoveel lege batterij om te laden.
2/ oprijlaan laders zullen er sowieso minder mee hebben. Auto is vaak vol en tarief thuis is sowieso al prima.
3/ is te moeilijk. Werkt alleen met specifieke pas. Ik zie in andere reacties dat velen tweakers tegenkomen……. De niet-tweaker trekt het niet.
Precies mijn idee, ik kan thuis laden en dat kost ook niets en hoef dan niet ergens naartoe te rijden en te wachten. De enige locatie waar ik gratis kan laden, en dat doe ik ook, dat is op mijn vakantiestek en dat is dan ook nog de dichtstbijzijnde lader. :) Verder alleen als het echt zo uitkomt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:36

koboy

Heb een idee voor een icon

Stefannn schreef op maandag 9 juni 2025 @ 08:47:
[...]

Ik rij particulier.
Gokje:
Aanvulling van een particulier:
5/ geen zin om ½ uur heen en ½ uur terug te rijden, en ook nog eens te wachten daar.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:53

XanderDrake

Build the future!

ASW1 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 23:00:
[...]

Dit ging over de actie van (bijna) gratis laden bij Leap24 aan de A13 deze week.
Was er zelf vanmiddag, 52 kWh geladen bijna voor niets, verder niemand gezien

Ben al vaker naar dit soort acties gereden bijvoorbeeld bij BP pulse bij Geel oost toen ik toevallig daar in de buurt moest zijn.
Als er ergens 50 cent korting op een liter benzine is staat er direct een file, dat verwacht ik eigenlijk ook wanneer je ergens voor niets laden kunt.

Veel leaserijders in EV's waarschijnlijk met een laadpas waardoor het voor hen niet uitmaakt, (nog) weinig particuliere EV rijders? Mensen staan niet in de rij voor dit soort acties.
Ik kende de hele actie niet. En Leap24 ken ik alleen zijdelings. Als je zo'n versplinterd landschap aan EV services hebt, dan is de reach gewoon een stuk minder ver.
Ik ben voor diversiteit en concurrentie, maar hoe de EV laadmarkt in elkaar steekt vind ik toch echt te gefractioneerd.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Tesla heeft een jaar of 2 geleden (toen ze 10 jaar laadpalen hadden) een dag gratis laden gehad. Was mijn eerste keer aan een snellaadpaal. Nou ja gratis, het ijs dat we aten was duurder 🙈

En de opmerking dat de accu kleiner is dan een tank...bij veel PHEVs is dat niet helemaal waar. De tank van de PHEV tov de accu van een BEV. Mijn outlander had een tank van 40liter en met een beetje doorrijden werd dat snel 1 op 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik maak er wel een beetje een sport van om gebruik te maken van dit soort acties. Paar maanden terug had Circle-K wat gratis laden, en Tesla heeft 't idd ook eens gedaan. Bonnet ook eens een dagje kan ik me herinneren.

Ik heb deze week ook 2x gebruik gemaakt van het 'bijna gratis' laden bij Leap... Ja, dan moet je wel de QR-code scannen, en ben je even bezig met het hele payment-proces, maar omdat 't uiteindelijk 2x 60ct was, was dit wel de moeite waard.

Ik heb ook de Leap laders in Gouda geprobeerd, omdat ik ook wilde zien waar deze stonden, maar op deze lokatie waren de laadkabels gelocked in de laadpaal, en gaf het doorlopen van de payment-flow geen soelaas, de kabel bleef vast aan de lader, en die ging wel zijn startup-flow door (fans hard aan). Daarna maar doorgereden naar Delft, en daar succesvol kunnen laden.

Nu de actie voorbij is, weer lekker thuis laden, of bij tesla als ik eens onderweg wat nodig heb. Prijs blijft toch een van de belangrijkste beslis-argumenten voor het kiezen van het laadnetwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:40
gertvdijk schreef op zondag 8 juni 2025 @ 23:32:
En iemand anders met een Tesla die zijn E-flux laadpas gebruikte (€0,05 denk ik dan)
In de app staat/stond inderdaad 5 cent maar op de factuur was het uiteindelijk toch 1 cent met de E-Flux-pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:02
https://www.rtl.nl/nieuws...r-fraude-met-laaddruppels
Bij Ecotap rinkelde geen alarmbel toen er structureel op één dag met dezelfde codes op soms overlappende tijdstippen door locaties in heel Nederland diverse elektrische auto’s werden opgeladen.
Dit was het eerste wat ik dacht toen ik dit artikel las, hoe kun je tegelijk meerdere sessies starten op verschillende locaties... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeha
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:20
De tarieven van Vattenfall voor de 2024 concessie Brabant en Limburg gaan per 1 juli omhoog.. van € 0,4495 naar € 0,4672,

ik weet niet hoe deze concessie in elkaar zit maar met stroomprijzen die overdag bijna gratis zijn momenteel een verhoging op de toch al veel te dure prijs ..?

Hier staan 2 palen in de straat een oude van € 0,3380 en een nieuwe dure die wordt nu al bijna nooit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:33
boeha schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 07:32:
De tarieven van Vattenfall voor de 2024 concessie Brabant en Limburg gaan per 1 juli omhoog.. van € 0,4495 naar € 0,4672,

ik weet niet hoe deze concessie in elkaar zit maar met stroomprijzen die overdag bijna gratis zijn momenteel een verhoging op de toch al veel te dure prijs ..?

Hier staan 2 palen in de straat een oude van € 0,3380 en een nieuwe dure die wordt nu al bijna nooit gebruikt.
Het probleem kent meerdere oorzaken:
- mensen laden hun auto aan de openbare laadpaal vaak thuis en dus na werktijd 's avonds, wanneer de stroom duur is, dus de vlieger van 'goedkope' stroom gaat niet op.
- Sommige oude concessies staan tussentijdse prijsverhogingen niet toe, daarom verhogen clubs als Vattenfall nieuwere concessies waar de mogelijkheid (binnen grenzen) wel bestaat.
- Per 1 januari 2025 heeft de overheid de korting van 7 cent op energiebelasting op laadpalen geschrapt. Kost Vattenfall en anderen meteen 7 cent marge.
- Mijn eigen gedachte is ook dat laadpaalbedrijven jaren geleden inschreven met het idee dat laden in de openbare ruimte een vlucht ging nemen. Maar persoonlijk denk ik dat zakelijke rijders steeds vaker op kantoor/bedrijfslocatie kunnen laden omdat hun werkgevers investeren in terugbrengen CO2 uitstoot en particuliere groei nagenoeg volledig zit bij mensen met een eigen oprit en laadpaal.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04
Pr088 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:14:
[...]

- Mijn eigen gedachte is ook dat laadpaalbedrijven jaren geleden inschreven met het idee dat laden in de openbare ruimte een vlucht ging nemen. Maar persoonlijk denk ik dat zakelijke rijders steeds vaker op kantoor/bedrijfslocatie kunnen laden omdat hun werkgevers investeren in terugbrengen CO2 uitstoot en particuliere groei nagenoeg volledig zit bij mensen met een eigen oprit en laadpaal.
Dat is toch gewoon het gevolg van de willekeurige tarieven en gekke prijzen die gevraagd worden.

Die laadpaalbedrijven moeten eens echt naar hun klanten gaan luisteren.
Ik denk dat er wel meer mensen hun auto overdag willen kunnen laden, maar dan niet met overdreven kleeftarief, want ik kan die auto niet op elk moment zomaar gaan verzetten.

In Duitsland heb je op tal van plaatsen al een kleeftarief na 4 uur, of je vol geladen bent of niet. Als ik dan goed leeg ben, dan moet ik na 4 uur stekker gaan uit halen en opnieuw in steken...
De concurrentie speelt mijns inziens nog niet genoeg, en is natuurlijk ook locatiegebonden... Ik zou mijn auto ook niet 1km verder gaan laden omdat de prijzen er een paar cent lager liggen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:01
[...]

Het probleem kent meerdere oorzaken:
- mensen laden hun auto aan de openbare laadpaal vaak thuis en dus na werktijd 's avonds, wanneer de stroom duur is, dus de vlieger van 'goedkope' stroom gaat niet op.
- Sommige oude concessies staan tussentijdse prijsverhogingen niet toe, daarom verhogen clubs als Vattenfall nieuwere concessies waar de mogelijkheid (binnen grenzen) wel bestaat.
- Per 1 januari 2025 heeft de overheid de korting van 7 cent op energiebelasting op laadpalen geschrapt. Kost Vattenfall en anderen meteen 7 cent marge.
Ik denk dat het een kip en ei verhaal is. Zolang aanbieders met hun lage grootverbruikers-inkoopprijzen en subsidies niet in de buurt van de hogere consumentenprijzen gaan zitten gaat openbaar laden bij die aanbieders geen vlucht nemen. Bij mijn werk (waar niemand behalve het management een auto van de zaak heeft) staan 8 Vattenfall-palen met het oude tarief van 34 cent. Precies ernaast staat een rij Ecotap-palen met een tarief van 60 cent. Kun je raden welke palen vrijwel altijd volledig bezet zijn en bij welke palen vrijwel nooit ook maar één auto te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:42
[...]
Naar mijn idee komt het juist door de zakelijke rijders die het niets uitmaakt wat de kosten zijn, de baas betaalt toch.

Ik rij prive een EV, bij de laadpaal om de hoek betaal ik 0,33, thuis netto 0,11 (tlv/salderen).
Op kantoor mag ik ook laden (en bezoekers/gasten ook, erg aardig). De prijzen zijn niet te vinden in de laadapps, en staan ook nergens.
Ik heb er 1x geladen.
Nou, ons bedrijf is niet zo aardig voor de klanten die laden, 0,50. Op een industieterrein in Brabant.

Het grote probleem is toch gewoon dat het via concessie gaat?
We zijn gewoon nadrukkelijk monopolies aan het creeeren. In ons hele dorp staan alleen Vattenfall palen.
0,0 concurrentie.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
Tommie12 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:25:
[...]

Dat is toch gewoon het gevolg van de willekeurige tarieven en gekke prijzen die gevraagd worden.

Die laadpaalbedrijven moeten eens echt naar hun klanten gaan luisteren.
Ik denk dat er wel meer mensen hun auto overdag willen kunnen laden, maar dan niet met overdreven kleeftarief, want ik kan die auto niet op elk moment zomaar gaan verzetten.

In Duitsland heb je op tal van plaatsen al een kleeftarief na 4 uur, of je vol geladen bent of niet. Als ik dan goed leeg ben, dan moet ik na 4 uur stekker gaan uit halen en opnieuw in steken...
De concurrentie speelt mijns inziens nog niet genoeg, en is natuurlijk ook locatiegebonden... Ik zou mijn auto ook niet 1km verder gaan laden omdat de prijzen er een paar cent lager liggen.
In niet-concessiegebieden zie je dat een open-marktmodel ook niet werkt, dat leidt zelfs tot hogere prijzen.
Laadpaalbedrijven hanteren prijzen die voor jou en mij heel ondoorzichtig zijn, maar ik vraag me af of het willekeurig is. Er zal zeker een berekening achter zitten.
Locatiegebondenheid maakt de markt inderdaad minder elastisch. Daarnaast zijn ook veel elektrische rijders die openbaar laden leaserijders met laadpas van de zaak. Een (groot?) deel van de gebruikers is daarom veel minder prijsbewust. Dat houdt marktwerking ook tegen.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Kodess schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:47:
[...]

Naar mijn idee komt het juist door de zakelijke rijders die het niets uitmaakt wat de kosten zijn, de baas betaalt toch.
Deze is dubbelop een verbintenis tussen zakelijke EV en straatpalen:

Mensen die prive een EV kopen, zullen ook eerder in de hoek zitten met een eigen laadpaal.
De mensen met prive een EV, zullen dus vaak gelegenheidsladers zijn bij de straatpalen (op bezoek) en vaak niet dicht bij huis.

Voor zakelijk is het inderdaad op een gegeven moment: boeit niet, baas betaald en ik pak de dichtstbijzijnde gemakkelijkste wel.
Anders zouden veel van de snelweg tankstations ook niet kunnen bestaan. Tenzij je geld over hebt, is aan de snelweg fossiele brandstof tanken ook idioot duur.

De laadpaal aanbieders zien dat ook, en verkopen daarom vaak voor thuis ook laadpalen met een abonnement, zodat je er aan kan wennen en dan denkt dat een laadpaal thuis alleen met abonnement kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Get!em schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:30:
[...]

Deze is dubbelop een verbintenis tussen zakelijke EV en straatpalen:

Mensen die prive een EV kopen, zullen ook eerder in de hoek zitten met een eigen laadpaal.
De mensen met prive een EV, zullen dus vaak gelegenheidsladers zijn bij de straatpalen (op bezoek) en vaak niet dicht bij huis.

Voor zakelijk is het inderdaad op een gegeven moment: boeit niet, baas betaalt en ik pak de dichtstbijzijnde gemakkelijkste wel.
Anders zouden veel van de snelweg tankstations ook niet kunnen bestaan. Tenzij je geld over hebt, is aan de snelweg fossiele brandstof tanken ook idioot duur.

De laadpaal aanbieders zien dat ook, en verkopen daarom vaak voor thuis ook laadpalen met een abonnement, zodat je er aan kan wennen en dan denkt dat een laadpaal thuis alleen met abonnement kan.
Grotendeels met je eens, het abonnement is natuurlijk vaak een vergoeding voor de backoffice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:21
ASW1 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:52:
[...]

Kun je even context geven en niet alleen linkdumpen?
Rotterdams vervoerbedrijf heeft een vloot elektrische auto's en een hoop chauffeurs daarvoor die een laadpas gebruiken voor die elektrische auto's. Nu hebben een of meerdere chauffeurs de laadpas gekloont en privé gebruikt, wat een paar ton schade heeft opgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:42
ASW1 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:52:
[...]

Kun je even context geven en niet alleen linkdumpen?
vanaalten schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:23:
[...]

Rotterdams vervoerbedrijf heeft een vloot elektrische auto's en een hoop chauffeurs daarvoor die een laadpas gebruiken voor die elektrische auto's. Nu hebben een of meerdere chauffeurs de laadpas gekloont en privé gebruikt, wat een paar ton schade heeft opgeleverd.
Niet helemaal wat er is gebeurt. Mensen hebben de laaddruppels gekloond en de kloons doorverkocht op de zwarte markt.
Vandaar dat 1 druppel bv op 41 locaties is gebruikt in 1 dag. En ook veel in het buitenland.
Het is nog niet zeker of de chauffeurs het klonen hebben gedaan. Of iemand bij de service balie bv ;)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
Vraag me vooral af waarom Ecotap het zo makkelijk afschuift. Stel dat iemand mijn privélaadpas kloont.
Ik snap ook wel dat het een minder interessante optie is qua opbrengsten voor de crimineel maar lijkt me toch een risico wat voorkomen moet worden door de laadpasleveranier?

(misschien reden dat ik die link al vanmorgen gedeeld had O-) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Holzschuh schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:33:
Vraag me vooral af waarom Ecotap het zo makkelijk afschuift. Stel dat iemand mijn privélaadpas kloont.
Ik snap ook wel dat het een minder interessante optie is qua opbrengsten voor de crimineel maar lijkt me toch een risico wat voorkomen moet worden door de laadpasleveranier?

(misschien reden dat ik die link al vanmorgen gedeeld had O-) )
Het klonen van een prive pas valt veel te veel op. Na elke laadbeurt krijg je een mailtje, en dat gaat dus gewoon snel opvallen. Bij bedrijven verdwijnen de frauduleuze laad-sessies in de grote berg totdat de fraudeurs overmoedig worden en het totaal bedrag te veel gaat afwijken.

Waarom ecotap de boel afschuift? Lijkt me duidelijk: het is namelijk erg waarschijnlijk dat dit een inside job is en er iemand binnen het bedrijf een leuk zakcentje heeft verdiend; 17 laadpassen in 1 bedrijf zijn niet zomaar gekloond. Standpunt van Ecotap is dus dat er onzorgvuldig met de passen is omgesprongen. Dat ze zelf niet (genoeg) aan fraude detectie doen doet daar niet aan af en staat waarschijnlijk ook niet in de dienstverlening overeenkomst.

Geeft trouwens wel aan waarom ik de in gebruik zijnde laadpassen in een RFID blokkerend hoesje heb zitten samen met de sleutel.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holzschuh
koboy schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:05:
[...]Standpunt van Ecotap is dus dat er onzorgvuldig met de passen is omgesprongen. Dat ze zelf niet (genoeg) aan fraude detectie doen doet daar niet aan af en staat waarschijnlijk ook niet in de dienstverlening overeenkomst.
Onzorgvuldig met de passen is 1 ding. Blijf het raar vinden dat er geen controles zijn ingebouwd als er tegelijk meerdere sessies worden gestart met 1 pasje, zeker als dat niet bij hetzelfde laadplein is. Of sessies in een ander land gestart anders dan waar het contract is afgesloten. Maar dat kan mijn innerlijke accountant zijn die hier spreekt.

Hier zullen wel wat advocaten een leuke boterham aan gaan verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Denk dat ik nu wel weet waarom ik zoveel taxichauffeurs zie staan bij de peperdure BP pulse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Kodess schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:29:
[...]

[...]

Niet helemaal wat er is gebeurt. Mensen hebben de laaddruppels gekloond en de kloons doorverkocht op de zwarte markt.
Vandaar dat 1 druppel bv op 41 locaties is gebruikt in 1 dag. En ook veel in het buitenland.
Het is nog niet zeker of de chauffeurs het klonen hebben gedaan. Of iemand bij de service balie bv ;)
In theorie kan je ook een laadpas copiëren door een apparaatje tegen de laadpaal te kleven.
Er zijn toch ooit op die manier bankpassen gecopiëerd...

Tja, als een laadpas idd niks meer is dan een RFID tag, dan kan iedereen die dingen copiëren...

Tag kost niks, en als je die voor 20€ kan verkopen, dan is de criminele klant al winst aan het maken na 1 laadbeurt. En het opsporen is niet zo makkelijk, want ik vrees dat niet elke laadpaal een camerabewaking heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

ASW1 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:24:
Denk dat ik nu wel weet waarom ik zoveel taxichauffeurs zie staan bij de peperdure BP pulse.
Omdat de afdeling inkoop ze een pas heeft gegeven die niet te koppelen is aan de Tesla app? Nog even afgezien van het feit dat die chauffeurs niet willen klooien met apps waar ze ook weer een account voor moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Vraagje voor de OVO gebruikers. Hier in de buurt staat een Vattenfall paal die niet zichtbaar is in de app. Andere Vattenfall palen in de buurt verschijnen wel. Herkent iemand dit? En werkt hun laadpas daar wel ondanks dat de app 'm niet kent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:08
Zr40 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:28:
Vraagje voor de OVO gebruikers. Hier in de buurt staat een Vattenfall paal die niet zichtbaar is in de app. Andere Vattenfall palen in de buurt verschijnen wel. Herkent iemand dit? En werkt hun laadpas daar wel ondanks dat de app 'm niet kent?
Ja dat werkt gewoon met het pasje
En alleen met het pasje

Geen enkele paal werkt zonder pasje van Vattenfall met ovo voor zover ik weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Ik ben bezig met een lange Scandinavië tocht (zie eerdere post).
Ik ben/was heel blij met mijn mobilize intense abbonement. In euro-landen betaal je minder dan 40cent/kWh, ongeveer hetzelfde als met ionity power. Ik merk echter dat Denemarken, Zweden en Noorwegen achterblijven:

landmobilizeionity power
zweden5.38sek3.50sek
denemarken3.84dkk2.20dkk
noorwegen3.80nok3.00nok

Kortom… ik vind die mobilize pas erg handig maar voor de Scandinavische landen geeft hij niet echt veel euro voordeel.
In UK (waar ik vaak kom) geeft hij wel hetzelfde tarief als ionity power.

(Nb, cross post van lange ritten met electrische auto in Europa omdat dit echt wel in beide topics relevant is)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
Stefannn schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:32:
[...]
[b]

Halsskov, Denemarken

[...]

Ahh.. dan is de verklaring denk ik simpel: “er klopt geen bal van”

Bij mijn locatie waren 19 palen, ongeveer 4 in gebruik. De rest was grotendeels paars, 4 of 5 witte, en 2 groene.
De 2de paal die werkte was groen en bleef dat. Anderen gingen laden bij paars. En weer iemand was aan het klungelen bij wit (ik weet niet of dat vanaf begin zo was) en die werd paars toen hij ging laden.

Ik heb wel het idee dat je wit moet mijden. Lijkt wel of die nog in de vorige sessie zit. Geen idee of dat echt zo is.
Nou… update over de ionity lampjes….
Ik heb gister bij Malmö geladen.
Ik weet nu wel zeker dat je niet naar de lampjes hoeft te kijken:
2 auto’s stonden te laden bij een oude paal met een blauw lampje
1 auto stond te laden bij een oude paal met groen lampje.
1 oude paal was vrij en had een groen lampje
Ikzelf (de voorste blauwe ioniq5) ging laden bij een nieuwe paal met wit lampje dat daarna in paars veranderde.
Het lampje van de nieuwe paal naast me was helemaal uit maar er ging later iemand laden en dat werkte ook gewoon.
Geen van de lampjes knipperden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIqG781Xf8mgiXJhS8An3iYwZhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AiTWFrUxoBaJkVvfgdg0IomN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 09:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kx2zRrMjxuDm4KqOQVt6HXPawwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZtyCzGJTl2d7nE2fXJ2tDpr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan nergens vinden of het tarief dat ik zie staan in de Electroverse app incl. btw is (website als app bekeken). Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Als ik een pdf open met afrekening van een laadsessie staat er VAT bij @ChromeFR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 09:20
En weet je of dat hetzelfde tarief /kWh is dat je in de app ziet staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:54
ChromeFR schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:51:
[Afbeelding]

Ik kan nergens vinden of het tarief dat ik zie staan in de Electroverse app incl. btw is (website als app bekeken). Weet iemand dat?
Tarief is incl BTW op factuur wordt het uitgesplitst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:07
Vraag; ik overweeg een Ionity abonnement af te sluiten om tegen goedkopere tarieven te kunnen laden op vakantie. Ik heb een Shell recharge pas te leen die ik mag gebruiken van iemand.

Is er een manier om de Shell Recharge pas te koppelen aan het Ionity abonnement/account zodat hij de goedkopere tarieven in rekening brengt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

tim.w schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 06:04:
Vraag; ik overweeg een Ionity abonnement af te sluiten om tegen goedkopere tarieven te kunnen laden op vakantie. Ik heb een Shell recharge pas te leen die ik mag gebruiken van iemand.

Is er een manier om de Shell Recharge pas te koppelen aan het Ionity abonnement/account zodat hij de goedkopere tarieven in rekening brengt?
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeha
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:20
ChromeFR schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:51:
[Afbeelding]

Ja dat is de prijs incl btw.

Als je laadsessie is afgerond kun je bij ontvangsten je sessie aanklikken, als deze open is staat er rechts boven een download teken, en daar kun je de rekening in pdf downloaden en zie je de prijs excl btw en het btw bedrag .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
greg-a schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:56:
EnBW heeft een actie waarbij nieuwe leden een gratis laadpas kunnen aanvragen via de app (normaal 9.90 euro).

1) download the EnBW Mobility+ app (android en apple)
2) maak een account aan via de app en activeer deze via de link in de mail
3) als je een " laadabonnement " moet kiezen, kies dan voor Chaging tariff S deze is gratis
4) hierna zul je een voucher code ontvangen in de mail. Voer deze code in als je via de app een nieuwe laadkaart aanvraagt.

Je kan als adres gewoon een adres in NLD en BE opgeven.

De actie loopt tot 31.05.2025.

Als je al een account hebt, dan werkt dit ook door een nieuw account aan te maken en de ontvangen voucher code bij de bestaande/oude account in te voeren als je een laadpas aavraagt.
MMMMM meegedaan aan deze actie, code ingevuld en pas ontvangen. Maar nu hebben ze vandaag 9,90 euro geincasseerd voor een laadpas. Maar weer ff in m'n beste Duits gaan mailen met ENBW.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
BBKing schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:24:
MMMMM meegedaan aan deze actie, code ingevuld en pas ontvangen. Maar nu hebben ze vandaag 9,90 euro geincasseerd voor een laadpas. Maar weer ff in m'n beste Duits gaan mailen met ENBW.....
Ah, dat is kak. FWIW, bij mij is het wel goed gegaan:
Guten Tag Gert van Dijk,

anbei erhalten Sie Ihre EnBW mobility+ Rechnung.

Zeitraum: April 2025

Rechnungsnummer: xxxxxx

Rechnungsbetrag: 0,00 € incl. MwSt.
Ihre bestellten Ladekarten (WEEE-Reg.-Nr. DE xxxxx)
Versanddatum Beschreibung Menge Einheit Nettobetrag Bruttobetrag
30.04.2025 Ladekarte Ladetarif S 1 Stück 0,00 € 0,00 €

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:46
BBKing schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:24:
[...]

ah jammer - er was beperkt aanbod. Maar wel zuur dat ze de kaart verstrekken en dat je later er achter moet komen dat hier toch wel kosten aan zijn verbonden.
bij mij was het iig gratis en stond er netjes EUR 0.00 op de factuur.

success ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
greg-a schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:14:
[...]

ah jammer - er was beperkt aanbod. Maar wel zuur dat ze de kaart verstrekken en dat je later er achter moet komen dat hier toch wel kosten aan zijn verbonden.
bij mij was het iig gratis en stond er netjes EUR 0.00 op de factuur.

success ermee!
Ik heb een paar jaar terug wel eens een M of L abbo bij ze afgesloten, kreeg je toen (en nu nog) ook een gratis pas bij (en je kan iedere maand weer terug naar S). Helaas stuurden ze toen geen passen op naar nederland, dus dat account werd toen (terwijl ik in oostenrijk was) direct weer geannuleerd. Voor de terugweg toen maar een nieuw account gemaakt, en geen pas aangevraagd, want zolang je geen pas aanvroeg, boeide 't niet of je wel/niet in duitsland woonde.

Ondertussen zou dat geen issue meer moeten zijn. Maar alsnog heb ik nooit de behoefte gehad voor een laadpas van EnBW, de app voldoet meer dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20:24
Ik wil graag een Eflux backoffice op de Alfen Eve Single Proline ter verrrekening met mijn MTC card.
Kan dit enkel via SIM of zijn er ook andere manieren als ik vandaag nog een backoffice abbonement wil instellen dat ik het morgen in bedrijf kan laten stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:32
Wij gaan midden juli met onze EV6 LE naar Oostenrijk (via Duitsland). Wat is nu de 'go-to' oplossing voor goedkoop en probleemloos onderweg te laden?

Ik heb een half jaar terug gekeken en las vooral Ionity Power Abo. Nu lees ik her en der dat sommige een Renault pas (we hebben ook een Zoe ook al is dat niet verplicht lees ik) of Mobilize pas (intense) of en Chargemap pas hebben ivm pas vs app perikelen. Een pasje is altijd handig.

Ik verwacht zo'n 2.000km+ te gaan rijden. Als ik een verbruik reken van 20kWh/100km (lekker makkelijk rekenen) kom ik op 400kWh+ uit.

Ionity €8 + (400kWh * €0,39 =) €156 = €164 totaal
Renault: €5 + (400kWh * €0,49 =) €196 = €201 totaal
Mobilize Intense: €5 + (400kWh * €0,39 =) €156 = €161 totaal
Chargemap: €8 + (400kWh * (€0,69 - 30%) = €0,483 =) €193 = €201 totaal

Mis ik nog bepaalde aanbieders of zijn bovenstaande tarieven/berekeningen niet accuraat?

[ Voor 4% gewijzigd door Card Nox op 13-06-2025 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Card Nox schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:12:
Wij gaan midden juli met onze EV6 LE naar Oostenrijk (via Duitsland). Wat is nu de 'go-to' oplossing voor goedkoop en probleemloos onderweg te laden?

Ik heb een half jaar terug gekeken en las vooral Ionity Power Abo. Nu lees ik her en der dat sommige een Renault pas (we hebben ook een Zoe ook al is dat niet verplicht lees ik) of Mobilize pas of en Chargemap pas hebben ivm pas vs app perikelen. Een pasje is altijd handig.

Ik verwacht zo'n 2.000km+ te gaan rijden. Als ik een verbruik reken van 20kWh/100km (lekker makkelijk rekenen) kom ik op 400kWh+ uit.

Mobilize: €5 + (400kWh * €0,432 =) €173 = €178 totaal

Mis ik nog bepaalde aanbieders of zijn bovenstaande tarieven/berekeningen niet accuraat?
In dezelfde prijsrange, en ik schrijf het met lichte tegenzin heb je ook Tesla Suc, maar wellicht verlies je dan wat snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:59
BaBoK schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:45:
Ik wil graag een Eflux backoffice op de Alfen Eve Single Proline ter verrrekening met mijn MTC card.
Kan dit enkel via SIM of zijn er ook andere manieren als ik vandaag nog een backoffice abbonement wil instellen dat ik het morgen in bedrijf kan laten stellen?
Ik heb geen sim, enkel netwerkkabel. Dusja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:06

Harrie van Til

Doe maar blauw

Ik heb een half jaar terug gekeken en las vooral Ionity Power Abo. Nu lees ik her en der dat sommige een Renault pas (we hebben ook een Zoe ook al is dat niet verplicht lees ik) of Mobilize pas of en Chargemap pas hebben ivm pas vs app perikelen. Een pasje is altijd handig.

Mobilize Intens (€4,99/mnd) in Duitsland €0,39/kWh bij Ionity

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:41
Wij hebben onlangs een PHEV gekocht.Laden doen we thuis, nu nog via een gewone stekker, later volgt een laadpaal.

Over een maandje vertrekken we naar Frankrijk voor de zomervakantie en ben aan het uitzoeken welke laadpas ik het best kan aanschaffen om ook daar, bij de camping en elders, te kunnen laden.

Nu zag ik dat Bip&Go ook een pas aanbied met dekking in o.a. Nederland en Frankrijk. Ik gebruik Bip&Go al voor de TOL poortjes..
Maar ik zie geen enkele ervaring vwb de laadpas in dit topic.

Zijn er mensen met ervaring met deze laadpas? Of hebben jullie wellicht betere opties voor gebruik in NL en Frankrijk?
Liefst zonder abbonement aangezien de pas na de zomervakantie zeer beperkt zal worden worden gebruikt.

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Memphisto schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:13:
Wij hebben onlangs een PHEV gekocht.Laden doen we thuis, nu nog via een gewone stekker, later volgt een laadpaal.

Over een maandje vertrekken we naar Frankrijk voor de zomervakantie en ben aan het uitzoeken welke laadpas ik het best kan aanschaffen om ook daar, bij de camping en elders, te kunnen laden.

Nu zag ik dat Bip&Go ook een pas aanbied met dekking in o.a. Nederland en Frankrijk. Ik gebruik Bip&Go al voor de TOL poortjes..

Zijn er mensen met ervaring met deze laadpas? Of hebben jullie wellicht betere opties voor gebruik in NL en Frankrijk?
Liefst zonder abbonement aangezien de pas na de zomervakantie zeer beperkt zal worden worden gebruikt.
Heb je meer dan 1 pagina gelezen hier?

Los daarvan... voor snelladers zijn er er een paar voorkeuren (ionity, Tesla) om goedkoop te laden.
Jij zal toch echt even moeten nakijken welke laadpalen er in de buurt van je camping staan en wat het goedkoopst is. Kans is echter groot dat je goedkoper bent op benzine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Dit hoort eigenlijk in het reizen met een EV topic.....

Klopt volgens mij wel. Kijk even in de chargeprice app voor opladen op bestemming. Oostenrijk heeft per regio (snel)laders van de lokale energieleverancier, die nog wel eens aantrekkelijk geprijst zijn met de eigen app. Als ik me goed herinner altijd afgerekend per minuut, maar dat is met het oog op de laadsnelheid met een EV6 geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:40
BaBoK schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:45:
--> Thuisladen van je EV deel 2
Memphisto schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:13:

--> Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088

Enwb zou je ook kunnen checken. Hebben een abonnement van 5,99 voor 0,49 per kWh. Staan op fijne plekken langs de snelweg.
Maar eigenlijk kom je met Ionity prima in Oostenrijk (hoor ik altijd).
Oostenrijk zelf ken ik niet goed genoeg.

EWE GO kan soms goed uitkomen. Staan rond McDonalds, voor 0,52 per kWh zonder abonnement (met app).

20kwh per 100 is misschien een beetje laag, gezien je grote EV6 en snelwegkilometers op 120/130?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
Pr088 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:29:
[...]
20kwh per 100 is misschien een beetje laag, gezien je grote EV6 en snelwegkilometers op 120/130?
We rijden met een klein aanhangwagentje (zonder fietsjes erop) erachter dus ik mag niet zo hard.
Gemiddeld verbruik (so far) de laatste 22.000km is 14,2kWh/100km. Maar ook al is het verbruik wat meer, maakt voor de onderlinge verschillen niet veel uit omdat het voornamelijk de kosten per kWh die de boventoon voeren boven de fixed kosten.

EDIT: Damn, ik mag maar 80 op de Duitse snelwegen volgens Gemini, dat zou wel heel traag zijn.
Harrie van Til schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:56:
[...]
Mobilize Intens (€4,99/mnd) in Duitsland €0,39/kWh bij Ionity
Ahja, even de prijzen per land opgezocht, die lijkt me een goede optie gezien de kosten en het voorhanden hebben van een pasje.

[ Voor 39% gewijzigd door Card Nox op 13-06-2025 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:06

Harrie van Til

Doe maar blauw

Card Nox schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:43:
[...]

Ahja, even de prijzen per land opgezocht, die lijkt me een goede optie gezien de kosten en het voorhanden hebben van een pasje.
Test de kaart wel even in NL nadat je een CC hebt gekoppeld. Bij mij gaf VISA alleen maar problemen. Een Mastercard doet het perfect (net 4700km gereden in FR en ES).

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Card Nox schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:43:
[...]

We rijden met een klein aanhangwagentje (zonder fietsjes erop) erachter dus ik mag niet zo hard.
Gemiddeld verbruik (so far) de laatste 22.000km is 14,2kWh/100km. Maar ook al is het verbruik wat meer, maakt voor de onderlinge verschillen niet veel uit omdat het voornamelijk de kosten per kWh die de boventoon voeren boven de fixed kosten.

EDIT: Damn, ik mag maar 80 op de Duitse snelwegen volgens Gemini, dat zou wel heel traag zijn.

[...]

offtopic:
Vanuit mijn Ioniq 6 omgeving hoor ik voor een vouwwagen +30% voor het verbruik.
Qua snelheid: je kunt de geremde! aanhanger en auto laten keuren, dan mag je 100. Zie https://www.anwb.nl/kampe...ving/tempo-100-ontheffing
Als ik het goed heb kun je hiervoor ook in Duitsland zonder afspraak bij een TÜV of DEKRA vestiging binnenlopen net als voor een milieusticker, maar zou dat vooraf even uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Harrie van Til, bedankt voor de tip! Zojuist de kaart besteld, dan heb ik het ruim binnen en voldoende tijd om het even te testen voordat we op vakantie gaan.

@koboy,
offtopic:
We hangen er een klein licht bagagewagentje achter, deze is heel licht en vrij klein (Saris Grande Campione Bagagewagen). Die 100kmph had ik ook gezien maar een van de eisen is 'hydraulische schokdempers' en dit karretje heeft geen vering. Daarnaast kost het nog eens 130 euro....

[ Voor 8% gewijzigd door Card Nox op 13-06-2025 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:25
Tommie12 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:36:
[...]

In dezelfde prijsrange, en ik schrijf het met lichte tegenzin heb je ook Tesla Suc, maar wellicht verlies je dan wat snelheid.
Aangezien @Card Nox een EV6 heeft, zou ik niet voor Tesla gaan tijdens de reis. Haal je max 100 kW met je EV6. Ik zou ook voor Ionity gaan en als je hem aangevraagd krijgt met de Mobilize Intense pas nemen en anders abbo direct bij Ionity nemen. Op de weg naar Oostenrijk voldoende Ionity in Duitsland en ook wel in Oostenrijk. Op locatie in Oostenrijk kan je pech hebben dat er geen in de buurt zit, dan is Tesla een optie als je een half uur de tijd hebt. Wel prijs op basis laadduur ipv per kWh.
Of bij sommige Lidl's hebben ze een 50 kW lader staan, even de Lidl app installeren en land op Oostenrijk zetten, was dacht ik 39 cent per kWh uit mijn hoofd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
Ik vermoed dat het de komende vakantietijd heel erg druk gaat worden bij Ionity. Het lijkt me geen slecht idee om een plan B achter de hand te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn

Ik heb een half jaar terug gekeken en las vooral Ionity Power Abo. Nu lees ik her en der dat sommige een Renault pas (we hebben ook een Zoe ook al is dat niet verplicht lees ik) of Mobilize pas (intense) of en Chargemap pas hebben ivm pas vs app perikelen. Een pasje is altijd handig.

De mobilize intense geeft ook nog een paar % korting op de meeste AC palen en geen starttarief (laatste keer dat ik checkte) zodat je op locatie nog een beetje winst hebt. Laatste keer Oostenrijk was dat mijn keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Stefannn schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:07:
[...]

De mobilize intense geeft ook nog een paar % korting op de meeste AC palen en geen starttarief (laatste keer dat ik checkte) zodat je op locatie nog een beetje winst hebt. Laatste keer Oostenrijk was dat mijn keuze.
Dat heb ik ook al eens gecheckt, maar dat bleek bij alle laders waar ik keek een sigaar uit eigen doos aangezien het mobilize(plugsurfing)tarief hoger ligt dan het CPO tarief wat je bijvoorbeeld met Electroverse vaak krijgt.
Maar altijd goed om dit toch even te checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
MichielFRL schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:07:
Misschien een aantrekkelijke oplossing voor EV rijders met een snel ladende EV: de APAG Mobility Key

Roaming tarief DC laden €0,55/kWh + €0,05/minuut

Ik heb bij 3 aanbieders getest, NXT, Allego en Fastned.
Bij NXT en Allego geladen op 13-05-2025 en alleen de laadsessie bij NXT is gefactureerd (facturering is per maand). Allego is een officieel partner van Ladenetz dus die laadsessie zal volgende maand wel op de factuur staan.
De APAG Mobility Key werd bij Fastned niet geaccepteerd.
Dank voor deze tip, aangevraagd en ga ik testen.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
*snip, zie PM

[ Voor 113% gewijzigd door We Are Borg op 21-06-2025 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Hachy schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:44:
[...]

Ik heb hierover ook een stukje op LinkedIn gezet.
Ik denk dat we maar eens moeten overstappen op betalen met bankpas en/of creditcard, zijn we gelijk af van al dat gedoe van talloze laadpassen en of die het wel of niet doen. Alleen met die absurde ad-hoc prijzen is dat vaak veel duurder zoals dat in Duitsland vaak het geval is.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
*snip, zie PM

[ Voor 106% gewijzigd door We Are Borg op 21-06-2025 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:53
Ik snap plug & charge niet helemaal bij Fastned.
Met mijn Ford Explorer EV werkt het niet volgens hun maar met de Capri werkt het wel.
Heb ze al gemaild maar ze zeggen dat dit vanuit Ford zo is en Ford geeft aan dat dit aan Fastned ligt.

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:28:
Warempel, ik kijk vandaag opnieuw en nu is de paal wel zichtbaar in de app!
boyette schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:49:
[...]

Ja dat werkt gewoon met het pasje
En alleen met het pasje

Geen enkele paal werkt zonder pasje van Vattenfall met ovo voor zover ik weet
Inderdaad, even getest met de app, het werkt niet. De foutmelding is dat het laadverzoek werd geweigerd.

Met de pas heb ik het nog niet kunnen testen, die is nog onderweg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

mrfatmen schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:36:
Ik snap plug & charge niet helemaal bij Fastned.
Met mijn Ford Explorer EV werkt het niet volgens hun maar met de Capri werkt het wel.
Heb ze al gemaild maar ze zeggen dat dit vanuit Ford zo is en Ford geeft aan dat dit aan Fastned ligt.
Fastned heeft nog geen Plug & Charge support. Ze gebruiken Autocharge, wat technisch anders werkt.

Plug & Charge (ISO 15118) werkt doordat de auto een certificaat aanbiedt (die de gebruiker van de MSP heeft gekregen en heeft geïnstalleerd in de auto) en het laadpunt begrijpt het certificaat.

Autocharge werkt door het MAC-adres van de auto te herkennen, omdat dat adres (hopelijk) uniek is. Maar in de praktijk is dat vaak niet het geval. Sommige modellen gebruiken hetzelfde MAC-adres over alle auto's, en sommige modellen gebruiken juist een willekeurig MAC-adres bij iedere laadsessie. De auto kan dan niet herkend worden op basis van het MAC-adres en is dan niet compatible met Autocharge.

De grap is... zowel Ford als Fastned hebben gelijk, maar op een andere manier. Ford zegt, als Fastned Plug & Charge zou ondersteunen dan werkt het. En Fastned zegt, deze auto heeft geen uniek herkenbaar MAC-adres en daarom werkt Autocharge niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 14-06-2025 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:53
Zr40 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:51:
[...]

Fastned heeft nog geen Plug & Charge support. Ze gebruiken Autocharge, wat technisch anders werkt.

Plug & Charge (ISO 15118) werkt doordat de auto een certificaat aanbiedt (die de gebruiker van de MSP heeft gekregen en heeft geïnstalleerd in de auto) en het laadpunt begrijpt het certificaat.

Autocharge werkt door het MAC-adres van de auto te herkennen, omdat dat adres (hopelijk) uniek is. Maar in de praktijk is dat vaak niet het geval. Sommige modellen gebruiken hetzelfde MAC-adres over alle auto's, en sommige modellen gebruiken juist een willekeurig MAC-adres bij iedere laadsessie. De auto kan dan niet herkend worden op basis van het MAC-adres en is dan niet compatible met Autocharge.

De grap is... zowel Ford als Fastned hebben gelijk, maar op een andere manier. Ford zegt, als Fastned Plug & Charge zou ondersteunen dan werkt het. En Fastned zegt, deze auto heeft geen uniek herkenbaar MAC-adres en daarom werkt Autocharge niet.
Dat verklaard al het een en ander.
Maar dan blijft het toch vreemd dat Capri wel ondersteuning heeft en Explorer niet of zou Ford dat later aangepast hebben?

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

vanaalten schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:23:
[...]

Ook ANWB refereert daar aan. Via hun nieuwsbrief zeggen ze dat met hun laadpas, je niet simultaan kunt laden, of binnen vier uur kunt laden in Rotterdam en in Rome:

https://www.anwb.nl/auto/...pels-gevoelig-voor-fraude

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hachy schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:44:
Ik heb hierover ook een stukje op LinkedIn gezet.
Holy shit, 1 van de commentaren...
"Je hoeft niet eens een pas te skimmen of lenen/kopieren om deze te clonen" "je kan random pasnummers proberen in ranges van bestaande passen"

Toch is jouw commentaar wel een goede, om het in perspectief te zetten, dat een huissleutel vaak ook relatief eenvoudig te kopieren is.

[ Voor 13% gewijzigd door TucanoItaly op 14-06-2025 21:58 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004

Ik ga over een kleine twee weken die kant op. Voor in Oostenrijk heb ik de MOOVILITY Wallet Special mit Visa gevonden waarmee je op heel veel plekken voor €0,39/kWh kunt laden. Zie https://actions.cirrantic.com/walletspecialmitvisa_at

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
TucanoItaly schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:57:
[...]
"Je hoeft niet eens een pas te skimmen of lenen/kopieren om deze te clonen" "je kan random pasnummers proberen in ranges van bestaande passen"
Correct... dat was mijn comment.... Heb dit als proof-of-concept wel eens gedaan, sessie gestart (zonder te laden, en direct weer gestopt, want moest natuurlijk wel alleen een proof-of-concept blijven).

Ik heb mijn meeste ongebruikte passen dus ook maar geannuleerd, want er is zeker risoco op misbruik, en als je de facturen niet in de gaten houd, of de pasaanbieder geen push-berechten stuurt bij sessie-start, ga je dat niet snel zien, en ik heb niet direct de behoefte om hier lang en moeilijk over te gaan discussieren met pasaanbieders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:22
markjanssen schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:42:
[...]

Correct... dat was mijn comment.... Heb dit als proof-of-concept wel eens gedaan, sessie gestart (zonder te laden, en direct weer gestopt, want moest natuurlijk wel alleen een proof-of-concept blijven).

Ik heb mijn meeste ongebruikte passen dus ook maar geannuleerd, want er is zeker risoco op misbruik, en als je de facturen niet in de gaten houd, of de pasaanbieder geen push-berechten stuurt bij sessie-start, ga je dat niet snel zien, en ik heb niet direct de behoefte om hier lang en moeilijk over te gaan discussieren met pasaanbieders.
Lijkt me heel simpel als afnemer.... geen enkele factuur meer betalen. Laten zij maar bewijzen dat jij aan die paal hebt gestaan.

Als de beveiliging zo brak is is dat de verantwoordelijkheid van de aanbieder.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
alexbl69 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:27:

Lijkt me heel simpel als afnemer.... geen enkele factuur meer betalen. Laten zij maar bewijzen dat jij aan die paal hebt gestaan.....
Dat hoeven ze niet: er is met jouw pasje (of een kloon daarvan) geladen, ga jij maar bewijzen dat jij het niet was, en dat je ook niemand daartoe de gelegenheid hebt gegeven, op welke manier dan ook.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:22
Peter-036 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:22:
[...]

Dat hoeven ze niet: er is met jouw pasje (of een kloon daarvan) geladen, ga jij maar bewijzen dat jij het niet was, en dat je ook niemand daartoe de gelegenheid hebt gegeven, op welke manier dan ook.
Als ik het verhaal hierboven goed begrijp is het al voldoende als iemand toevallig jouw nummer intikt. Die kan dan gebruik maken van die paal, waarna de rekening op jouw factuur terecht komt.

We hebben zelf ook meerdere (diesel) wagens rijden, en de meer dan 100 tankbeurten op de 2-wekelijkse factuur die dat oplevert ga ik echt niet allemaal precies controleren. Onze chauffeurs hebben een fysieke tankpas met pincode. Onmogelijk te hacken? Ongetwijfeld niet, maar een stuk lastiger dan zomaar willekeurig een nummer invoeren.

Vermoed dat in geval van een rechtszaak de aanbieder in dit geval verweten zal worden dat zijn beveiliging rammelt (as in: niet aanwezig is), en dat in geval van een conflict de aanbieder extra bewijs mag aanleveren dat de klant daadwerkelijk daar geladen heeft.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Toch is jouw commentaar wel een goede, om het in perspectief te zetten, dat een huissleutel vaak ook relatief eenvoudig te kopieren is.
Een huissleutel kopiëren is nog wel net iets meer werk dan een laadpas skimmen hoor. 😅
Tenzij je toevallig zelf sleutelmaker bent en zo'n apparaat in je werkplaats hebt staan. 😉

En zelfs dan: Een huissleutel past maar op één deur, een laadpas op elke laadpaal. Feitelijk is het gewoon een betaalmiddel en zou het ook als zodanig beveiligd moeten worden. De branche kan lekker de kop in het zand steken - hebben we eerder ook gezien met de OV-chipkaart. Vroeger of later... 🤷🏼‍♂️
Wat zonde dat je vanuit die nieuwsbrief standaard naar linkdin verwijst, heb je geen eigen blog/website daarvoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Peter-036 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:22:
[...]

Die conclusie lijkt mij toch wat voorbarig.

Als ik op internet zoek wie aansprakelijk is voor het skimmen van een bankpas dan lees ik dat de bank aansprakelijk is, tenzij de klant nalatig is geweest. In het geval van een laadpas waarbij gewoon een nummer kan worden geraden/geprobeerd gaat het helemaal buiten de houder van de pas om en kan die er ook niets aan doen. Je zou het zelfs kunnen gooien op uitlokking als het zo eenvoudig kan. En als je dan nog aannemelijk kan maken dat er geladen is op locaties waar je nog nooit bent geweest dan zal het voor de uitgever van de laadpas toch wel moeilijk worden om de laadpashouder aansprakelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Dat klopt, van een typische Yale sleutel zijn er maar 3125 varianten. Maar als je die allemaal wil maken, en bij een bepaalde deur wil gaan proberen, dan duurt dat wel een tijdje….

Een electronische tag kan je waarschijnlijk gewoon simuleren, en er honderden of duizenden proberen op korte tijd. En daarbij komt dat dat er ook duizenden passen op dat ene slot….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:08
Tommie12 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:13:
[...]

Dat klopt, van een typische Yale sleutel zijn er maar 3125 varianten. Maar als je die allemaal wil maken, en bij een bepaalde deur wil gaan proberen, dan duurt dat wel een tijdje….

Een electronische tag kan je waarschijnlijk gewoon simuleren, en er honderden of duizenden proberen op korte tijd. En daarbij komt dat dat er ook duizenden passen op dat ene slot….
Nee dat kan niet
Of ja dat kan wel maar dat is kansloos dat gaat zo niet werken

[ Voor 5% gewijzigd door boyette op 15-06-2025 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-09 16:21

FFW

ecotap rekende twee kosten voor 1 laadsessie van 63kWh , namelijk : energie en 'connection' dit heeft de kosten bijna verdubbeld

Wat een flauwe rottruc zeg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SdFGcrOi0ysVdgf4KxUIpkf_8xk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pc5pJ6mzAbhS3fz2lCztSmVf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door FFW op 16-06-2025 09:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

FFW schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:14:
ecotap rekende twee kosten voor 1 laadsessie van 63kWh , namelijk : energie en 'connection' dit heeft de kosten bijna verdubbeld

[Afbeelding]
Ik zie twee tijd periodes . Een tijdreeks in de nacht met laden en een tijd overdag zonder laden.

Is dit niet gewoon blokkeer /parkeer tarief overdag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ja, een paal van Allego. Die doen dat al lang en de meeste MSPs rekenen dat door. Staat in de app van de MSP ook vermeld, anders even protesteren.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pr088

[Afbeelding]
De app van EcoTap (Easy Charge Quality) laat zien € 0,62 + 0,05 per minuut. Ingaande vanaf 300 minuten, d.w.z. na 5 uur aangesloten staan bij de paal, tussen 7:00 uur en 23:00 uur. Inderdaad een blokkertarief, dat precies klopt met de prijzen die EcoTap in hun app laat zien. Had je niet van tevoren gecheckt op blokkertarieven?

Electroverse was een optie geweest zonder blokkeertarieven (€ 0,62 per kWh). Balen dit. 'Goede leer voor de volgende keer'. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
marcieking schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:32:
Ja, een paal van Allego. Die doen dat al lang en de meeste MSPs rekenen dat door. Staat in de app van de MSP ook vermeld, anders even protesteren.
Staat keurig in de app van de MSP. Zuur dit, omdat tussen 20:18 (start laden) en 7:00 uur die 63kWh waarschijnlijk al wel geladen was. Dus vroeg opstaan had toch 3 tientjes gescheeld... :o

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-08 22:46

[Afbeelding]
Je auto bijna 24 uur bij de laadpaal laten staan is ook wel een beetje erg lang, niet?

Cupra Born

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tommie12

[Afbeelding]
Maar heb jij nu echt een paal bezet gehouden van 23 Mai 20h tot 24 Mei 19h50, terwijl je auto al helemaal geladen was op 24 Mei om 7h?

Iets van 'eigen schuld, dikke bult'?

Dit lesje kost je 25€, dus zo onoverkomelijk is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Tommie12 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:37:
[...]

Maar heb jij nu echt een paal bezet gehouden van 23 Mai 20h tot 24 Mei 19h50, terwijl je auto al helemaal geladen was op 24 Mei om 7h?

Iets van 'eigen schuld, dikke bult'?

Dit lesje kost je 25€, dus zo onoverkomelijk is dat niet.
€ 25,57 (ex btw) * 1,21 = € 30,94 inclusief btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-09 16:21

FFW

ah ok, ik was niet op de hoogte van blokkeertarieven. thx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murky123
  • Laatst online: 19:38
blokkertarieven zijn ook een non issue als je de wagen weghaalt na einde laadsessie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:51
FFW schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:53:
ah ok, ik was niet op de hoogte van blokkeertarieven. thx
Ook zonder blokkeertermijn is het niet sociaal om een laadpaal een half etmaal bezet te houden als de auto al geladen is, vooral als dat overdag is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:55

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

murky123 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:47:
blokkertarieven zijn ook een non issue als je de wagen weghaalt na einde laadsessie
Wel als die blokkertarieven al na 4 uur ingaan, wat absurd is (Allegro). Laat ze ingaan als je auto vol is, en niet 's nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
beschuit schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:48:
[...]

Wel als die blokkertarieven al na 4 uur ingaan, wat absurd is (Allegro). Laat ze ingaan als je auto vol is, en niet 's nachts.
elke moderne EV heeft in 4 uurtjes meer bereik geladen dan dat je van groningen naar maastricht kunt rijden.

niet zeuren ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
murky123 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:01:
[...]

elke moderne EV heeft in 4 uurtjes meer bereik geladen dan dat je van groningen naar maastricht kunt rijden.

niet zeuren ;)
nu kan ik wel snappen dat als je pakt om 23u aankomt met een lege batterij en je in de ochtend weer moet kunnen vertrekken, je niet om 2-3u in de ochtend even uit je bed gaat om je auto te gaan verzetten.
Dus naar mijn gevoel:
plaktarieven, jazeker
Maar misschien 's nachts wat soepeler of zo

Wel een wereld van verschil met een auto 24u er aan te laten hangen uiteraard

[ Voor 6% gewijzigd door stanny op 16-06-2025 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
stanny schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:05:
[...]

nu kan ik wel snappen dat als je pakt om 23u aankomt met een lege batterij en je in de ochtend weer moet kunnen vertrekken, je niet om 2-3u in de ochtend even uit je bed gaat om je auto te gaan verzetten.
ben het wel deels met je eens hoor, maar ook daar kan je op anticiperen, als je in je auto stapt en je weet dat je leeg thuis aankomt, kan je onderweg ook even 15 minuten bijladen . in veel gevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
beschuit schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:48:
[...]

Je kan dit natuurlijk voorkomen door het amperage te verlagen waarmee wordt geladen al zal dat niet met iedere auto kunnen. Of anders een 1 fase laadkabel bijkopen waarmee het laden in 1 keer 3 keer zo lang zal duren.

Desalniettemin ben ik wel voorstander van een tarief om de plek bezet te houden. Het gebeurt echt nog te vaak dat mensen hun auto onnodig lang laten staan.

Het probleem wat je dan alleen weer hebt in deze maatschappij dat de mensen die geld hebben hun gedrag niet gaan veranderen omdat het geen zeer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanny
  • Niet online
murky123 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:18:
[...]

ben het wel deels met je eens hoor, maar ook daar kan je op anticiperen, als je in je auto stapt en je weet dat je leeg thuis aankomt, kan je onderweg ook even 15 minuten bijladen . in veel gevallen
uiteraard, maar ik zie mezelf dat ook wel vergeten ;)

ik prijs mezelf gelukkig dat ik gewoon op mijn oprit kan laden.
Maar al die regeltjes rond laadpalen en parkeertarieven maken het de omslag naar elektrisch rijden ook niet bepaald aantrekkelijker op natuurlijk.

Natuurlijk staat alles wel aangeduid, maar de regels verschillen bij wijze van spreken per laadpaal. wat uniformiteit is wel welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
exact, gewoon een kleeftarief na 4 uur of 5 uur , op elke openbare laadpaal is wel gewenst. .

Is de 4 of 5 uur laadsessie je niet voldoende dan kan je altijd je stekker er uit trekken en weer een nieuwe sessie starten.

we hebben straks nu eenmaal niet voor elke wagen een beschikbare laadpaal in het openbare gebied.

en ja er zijn altijd mensen die roepen: ja maar, wat als......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:57
murky123 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:30:
exact, gewoon een kleeftarief na 4 uur of 5 uur , op elke openbare laadpaal is wel gewenst. .

Is de 4 of 5 uur laadsessie je niet voldoende dan kan je altijd je stekker er uit trekken en weer een nieuwe sessie starten.

we hebben straks nu eenmaal niet voor elke wagen een beschikbare laadpaal in het openbare gebied.

en ja er zijn altijd mensen die roepen: ja maar, wat als......
Mijn auto laadt op 1 fase en de laadpalen worden in verband met netbelasting afgeknepen naar 3,7 kW. Van helemaal leeg naar helemaal vol kost bij mijn auto bij een openbare laadpaal ca. 21 uur. Nu laad je nooit van 0% naar 100%, maar 4 of 5 uur pakt niet helemaal goed uit in dit geval.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zullen we gewoon stoppen met het eigen standpunt te verdedigen want dat is hier al zo vaak voorbij gekomen, want het is lekker makkelijk uitspraken doen als je er zelf geen last van hebt. Zie ook de topicwarning hieronder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-08 22:46
stanny schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:05:
[...]

Dus naar mijn gevoel:
plaktarieven, jazeker
Maar misschien 's nachts wat soepeler of zo

Wel een wereld van verschil met een auto 24u er aan te laten hangen uiteraard
Zowel Allego als Ecotap rekenen op dit laadpunt geen tijdstarief tussen 23:00 en 7:00. En bovendien pas als de laadsessie langer duurt dan 5 uur. Dus als jij na 18 uur jouw auto aansluit, kun je zonder tijdtarief laden tot 7 uur 's ochtends.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBP8bk9mYAgeUnqFjJvnfXk7s_c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rN7IbWYGCLtONkOelTgYrxIc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUJ5YBfWl4EB7DWqhW-Kl2XULME=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OcXNip94Qpfgivp3ml2an3SR.jpg?f=fotoalbum_tile

Cupra Born

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanny
  • Niet online
MadMan81 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:34:
[...]

Zowel Allego als Ecotap rekenen op dit laadpunt geen tijdstarief tussen 23:00 en 7:00. En bovendien pas als de laadsessie langer duurt dan 5 uur. Dus als jij na 18 uur jouw auto aansluit, kun je zonder tijdtarief laden tot 7 uur 's ochtends.

[Afbeelding][Afbeelding]
ah kijk, exact zoals ik het goed zou vinden _/-\o_
Pagina: 1 ... 218 ... 233 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2