[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 216 ... 219 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:10
jouwheld schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:09:
[...]

[...]

Hmm of ik heb pech gehad of het is zeer recent aangepast. Ik heb op 29 april mijn creditcard verwijderd in de app en kan nu dus niks meer qua laadpassen zonder VIN in te voeren.
Een nieuwe CC kun je overigens niet toevoegen bij "Betaalmethoden" maar via "Mobilize charge pass" en dan "Al je charge passes". Ik kan ook nog steeds een abo afsluiten, ik heb ook android.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19-06 22:31

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
PaPi36 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:33:
[...]

Nou geweldige tip van je hoor... Zie hier het antwoord van ecotap
--------
Wij zijn alleen de fabrikant als we een lader verkopen zal die partij zelf bepalen wat ze op gebied van laden,etc,etc vragen.

Altijd goed kijken voor je gaat laden is mijn advies.
Met vriendelijke groet,
--------

Zodoende de vraag aan gebruikers van de ecotap pas....
Hoe en waar checken jullie de prijs die aan de laadpaal getekend gaat worden met de ecotap laadpas?
Het was geen tip, gewoon een oprechte vraag. Ecotap is in dit geval de MSP waar jij een contract mee hebt en zij zijn dus wettelijk verplicht je dit vooraf te vertellen.

Een MSP die niet vooraf de juiste prijs van een laadpunt wil of kan vertellen is onrechtmatig bezig en zou je daarom niet moeten willen gebruiken.

[ Voor 26% gewijzigd door Hachy op 22-05-2025 01:18 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:40
PaPi36 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:33:
Hoe en waar checken jullie de prijs die aan de laadpaal getekend gaat worden met de ecotap laadpas?
Met de Ecotap app;
Zjanzjak schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:39:
Easy Charging Quality.

https://play.google.com/s...m.easyChargingQuality.app

Niet de fijnste app maar goed, de Ecotap-app dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-06 11:22
Fishbeast schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:28:
[...]

ja, same hier. Ik vind dat zo %&(*$%&*$%^ he. Er worden steeds meer passen ondersteund, maar MTC schitterd van afweizgheid in dat lijstje; en ik heb het idee dat het wel een van de grotere leveranciers is, als ik bij de leaserijdens om me heen kijk.
Anyway, gelukkig heb ik een paal voor de deur, en laad ik eigenlijk alleen maar langs de weg op vakantie of een sporadische lange rit voor mijn werk.
Ik heb een beetje spaghetticode gemaakt om invoices uit de Tesla api te trekken en bij MTC te submitten, voel je vrij om dit te gebruiken, zelf laad ik niet zovaak bij Tesla dus ik kan testers goed gebruiken

https://github.com/WesSec/tesla_mtc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db I Delirium
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:07
Als ik mijn auto koppel voor autocharge van Fastned en dan de EWE go pas koppel als betaalmethode, wordt dan na het laden met autocharge het tarief van EWE go in rekening gebracht?
Mij lijkt het logisch van wel maar veiliger om eerst even te checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:35
Ik zou eerst die EWE pas aan het account koppelen, en misschien dan eerst nog eens laden bij FastNed om te kijken of het daadwerkelijk werkt, daarna pas het autocharge inschakelen.
Daarna zul je inderdaad het EWE tarief voor bij Fastned laden betalen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sunshin3 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:27:
[...]
Hangt van je laadpasleverancier af, Travelcard kan je er wel in zetten.
Dat is alleen 'betalen' via de laadpas... niet het activeren van de laadsessie, dat blijft via de APP gaan afaik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:02
db I Delirium schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:51:
Als ik mijn auto koppel voor autocharge van Fastned en dan de EWE go pas koppel als betaalmethode, wordt dan na het laden met autocharge het tarief van EWE go in rekening gebracht?
Nee, helaas,
Afgelopen weekend ondervonden.
Bij autocharge is gewoon het volle Fastned tarief gerekend (0,74 ipv de 0,62 via EWE Go).
Autocharge heb ik nu uitgezet.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db I Delirium
HansAuutB schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:50:
[...]

Nee, helaas,
Afgelopen weekend ondervonden.
Bij autocharge is gewoon het volle Fastned tarief gerekend (0,74 ipv de 0,62 via EWE Go).
Autocharge heb ik nu uitgezet.
Thanks!
En werd het tarief van 0.74 dan via Fastned betaald of via de EWE go kaart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
db I Delirium schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:02:
[...]

Thanks!
En werd het tarief van 0.74 dan via Fastned betaald of via de EWE go kaart?
Dat weet ik nog niet. Via een van beide nog geen afschrijving ontvangen. Maar in de Fastned app staat wel bij laadhistorie kWh x 0,74.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db I Delirium
HansAuutB schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:10:
[...]

Dat weet ik nog niet. Via een van beide nog geen afschrijving ontvangen. Maar in de Fastned app staat wel bij laadhistorie kWh x 0,74.
Ik ga het eens navragen bij Fastned, op hun site zeggen ze namelijk wel:
Snelle tip
Voeg je laadpas toe aan de Fastned app en profiteer van Autocharge, volg live je laadsessies, krijg een overzicht van al je laadsessies en meer!

Goed om te weten:

Nieuwe laadpassen moeten eerst geactiveerd worden. Neem contact op met je laadpasaanbieder als je hier problemen mee hebt.
Het kan zijn dat wij nog niet verbonden zijn met je laadpasaanbieder: Neem contact op met je laadpasaanbieder om te checken of zij bij ons zijn aangesloten.
Je laadpasaanbieder kan een aangepaste prijs of servicekosten berekenen. Kijk op de website van de laadpasaanbieder voor info over prijzen en voorwaarden. 🕵️
Als je je sessie start met je laadpas, word je gefactureerd via je laadpasaanbieder. Zelfs als je een bank/creditcard als primaire betaalmethode hebt in je Fastned app.
Support van Fastned is snel:
Bedankt voor je bericht, goed dat je hier even contact over opneemt! Wanneer je een laadpas aan je account toevoegt, zal dit je primaire betaalmethode zijn. Als je gebruikmaakt van Autocharge, zal het tarief van de laadpas aangehouden worden. De facturering zal dan ook via de aanbieder van de laadpas verlopen.

Mocht ik verder nog ergens mee kunnen helpen dan hoor ik het graag!
@HansAuutB als het goed is gaan ze jou dus via EWE 0.62 in rekening brengen, ben benieuwd
Ik ga het ook testen, kan ik nu incidenteel via EWE betalen en in de zomer een Gold membership nemen voor de vakantie en dan de primaire betaling via Fastned zetten.

[ Voor 23% gewijzigd door db I Delirium op 23-05-2025 14:43 . Reden: reactie support toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hopiconjo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:34
HansAuutB schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:10:
[...]

Als het goed wordt het via EWE card afgeschreven. Ik ga ervan uit dat je in Fastned wallet deze kaart als standaard betaalmethode hebt gezet? Het klopt dat je in fastned app het bedrag ziet wat je normaal gesproken kwijt bent via fastned maar de factuur krijg je van EWE met de daar bijhorende tarieven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:35
Als je eerder de auto op autocharge aangemeld had met betaling per bank of creditcard, zal FastNed bij autocharge daar de betaling van innen tot je die betaalmogelijkheid verwijderd/veranderd hebt.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:13
Kwestie van even proberen. Het werkt zoals jij beschrijft, maar ik gebruik geen autocharge. Het lijkt in de app alsof je het FastNed-tarief betaald, maar het EWE tarief wordt gefactureerd door EWE. _/-\o_

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
hopiconjo schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:09:
[...]

Als het goed wordt het via EWE card afgeschreven. Ik ga ervan uit dat je in Fastned wallet deze kaart als standaard betaalmethode hebt gezet? Het klopt dat je in fastned app het bedrag ziet wat je normaal gesproken kwijt bent via fastned maar de factuur krijg je van EWE met de daar bijhorende tarieven
Dit klopt precies. :)

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:28
Dat is toch logisch? Je betaad het tarief van de pasaanbieder.
Volgens mij wordt je bij koppelen ook gewaarschuwd dat je dan geen korting kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Inmiddels verschillende reacties op Fastned autocharge en de EWE Go pas.
Zodra mijn afschrijving bekend is, laat ik het weten.

In mijn geval was autocharge al geactiveerd voordat ik EWE Go als standaard betaalmethode instelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:21
Ik heb dat een dik jaar geleden net andersom gehad. Mijn anwb pas aan de fastned app gekoppeld en met autocharge werd de anwb pas voor de betaling gebruikt. Met het starttarief wad dat duurder dan het Fastned tarief. Dus de koppeling weer ongedaan gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:55
HansAuutB schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 20:19:

In mijn geval was autocharge al geactiveerd voordat ik EWE Go als standaard betaalmethode instelde.
Je ziet in de EWE Go app toch ook gewoon je FastNed-laadsessie met de bijbehorende prijs van 62 cent? Ik in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:38
Vraagje over het laden van een niet Tesla met Tesla tegoed.
De situatie is als volgt; Ik heb recent mijn Model 3 verkocht en een nieuwe Model Y in bestelling staan. Aangezien de levering van de Y vertraagd is moet ik waarschijnlijk met een geleende EV (Kia E Niro 2021) op vakantie. Hier heb ik twee vragen over:

-Dien ik omdat ik nu tijdelijk geen Tesla bezit een maand abonnement afsluiten om te profiteren van de gunstige tarieven?
-Kan ik het Tesla tegoed dat ik nog op mijn account heb gebruiken om een andere EV te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
HansAuutB schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 20:19:

Autocharge staat los van wat je betaald. Als je de laadpas hebt gekoppeld op het moment van laden betaal je de prijs van de laadpas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
La1974 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 23:12:
[...]

Je ziet in de EWE Go app toch ook gewoon je FastNed-laadsessie met de bijbehorende prijs van 62 cent? Ik in ieder geval wel.
Klopt. Stom, ik zat bij invoices te kijken.
Bij Charging History staat iid de Fastned autocharge laadsessie tegen het EWE Go tarief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14:17
Oef, Shell pakt uit bij de meubelboulevard in Spijkenisse. 2 maal 150kW zuilen en 12 AC palenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9FFvqEKSYYVxnLM_-WVaJcj71M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eC7qUR1xyi33z6EuGEIxOVx3.jpg?f=fotoalbum_large

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-06 14:04
Weet niet of er mensen komen of hoe vaak:
Bij de McDonalds Breukelen staan wat normale laadpalen.
Die staan nergens in de laadpaal apps, dus vond het wel een risico om daar te laden, maar het is goed uitgepakt.
0 euro. De paal heeft aangegeven dat we er drie kwartier stonden en 0kWh hebben opgeladen.
Dat is niet juist, het was ongeveer 8kWh :)

Weet niet of het een eenmalige fout was, of dat er iets anders aan de hand is.

(Laden via Vattenfall pas)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
tim.w schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 00:00:
Vraagje over het laden van een niet Tesla met Tesla tegoed.
De situatie is als volgt; Ik heb recent mijn Model 3 verkocht en een nieuwe Model Y in bestelling staan. Aangezien de levering van de Y vertraagd is moet ik waarschijnlijk met een geleende EV (Kia E Niro 2021) op vakantie. Hier heb ik twee vragen over:

-Dien ik omdat ik nu tijdelijk geen Tesla bezit een maand abonnement afsluiten om te profiteren van de gunstige tarieven?
-Kan ik het Tesla tegoed dat ik nog op mijn account heb gebruiken om een andere EV te laden?
Vraag 1 ja, zonder abbo betraal je het duurdere tarief. (non abbo/non testla tarieven).
Vraag 2, Nee, volgens de voorwaarden van Tesla zelf niet.
Note: Supercharging credits can only be used as a payment method for charging sessions of Tesla vehicles at Superchargers sites owned by Tesla.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:52
Even een long shot vraag;
ik herinner me een hele goedkope aanbieder van snelladen in Frankrijk.
Vaak in the middle of nowhere, als ik me goed herinner de kleur groen in het logo en locaties vooral in Noord-west Frankrijk.
Iemand bij wie er een lampje gaat branden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
ASW1 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:45:
Even een long shot vraag;
ik herinner me een hele goedkope aanbieder van snelladen in Frankrijk.
Vaak in the middle of nowhere, als ik me goed herinner de kleur groen in het logo en locaties vooral in Noord-west Frankrijk.
Iemand bij wie er een lampje gaat branden?
https://iecharge.io/locations/

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:28
Vorig jaar regelmatig geladen à € 0,25 kWh. Inderdaad in de middle of nowhere met maar weinig stalls. Autocharge is ook mogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcnRblWw7tkm-H1leTStB9NSUmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwo636vP2pP1ZtEDeExWHuIT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8I91FZZVaMeya6FkekXt2XcYOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GqfBVpVVKdqNEHB0j6Gfjqt2.jpg?f=fotoalbum_large

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hoe kom ik achter de Tesla owner prijzen in Nederland, maar ook in het buitenland? Ik zie wel de prijzen voor niet Tesla owners, maar hoe en waar kun je de prijzen voor Tesla owners zien? (Bij voorkeur online).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:15
Bulldog schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:39:
Hoe kom ik achter de Tesla owner prijzen in Nederland, maar ook in het buitenland? Ik zie wel de prijzen voor niet Tesla owners, maar hoe en waar kun je de prijzen voor Tesla owners zien? (Bij voorkeur online).
Volgens mij zijn de Tesla Owner prijzen dezelfde als wanneer je als niet-Tesla rijder een abonnement van 10 euro per maand afsluit. Of wel: het voordeel voor de Tesla-rijder is het gratis abonnement. De prijzen per Supercharger kun je vinden in de Tesla-app (onder 'betaal minder met lidmaatschap').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auke 325ci
  • Registratie: December 2013
Klopt helemaal aangaande Tesla prijzen en abonnement! Ik ben naast Tesla nog geen goedkopere DC laad mogelijkheden tegen gekomen of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq85
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12-06 17:54
Auke 325ci schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:21:
Klopt helemaal aangaande Tesla prijzen en abonnement! Ik ben naast Tesla nog geen goedkopere DC laad mogelijkheden tegen gekomen of mis ik iets?
Ook gewoon zonder TESLA abbonement valt het niet mee om goedkoper te snelladen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor zover ik heb gezien is in Nederland het goedkoopste non-Tesla DC laadnetwerk met een redelijke dekking die van IONITY. 0,39 per kWh met een abonnement van 11,99 per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Zr40 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:25:
Voor zover ik heb gezien is in Nederland het goedkoopste non-Tesla DC laadnetwerk met een redelijke dekking die van IONITY. 0,39 per kWh met een abonnement van 11,99 per maand.
Ik moet wel zeggen dat de dekking in Noord Holland echt afwezig is. Enkel in Medemblik is daar een ionity lader en dat ligt echt ver van dichtbevolkte gebieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auke 325ci
Idem in het oosten van het land vind ik de dekking van Ionity echt matig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:42

Harrie van Til

Doe maar blauw

Nou, dan doe ik ook een duit in het zakje: de dekking in Noord-Nederland is echt ruk.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:15
Gelukkig is er voor mij een Ionity-laadstation in de buurt, dus ik maak daar best veel gebruik van. Helaas worden per 1 juni de prijzen bij Ionity voor Mini- en BMW-rijders meer dan verdubbeld (van 22ct. naar 45ct./kWh), dus vanaf dan ga ik ergens anders laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik kom ook uit het mooie oosten, maar het hoeft voor ons plattelandsmensen toch geen verrassing te zijn dat dekking van $vul_maar_iets_in_wat_vooral_meerwaarde_heeft_bij_hoge_gebruiks_frequentie. In het geval van snelladers - welke aanbieder dan ook - vind ik het wel vrij logisch dat we die vooral op de verkeersaders door NL (of eigenlijk Europa breed) zien op de plekken waar er veel gereden wordt. De noordelijke drie provincies, Salland, Twente en de Achterhoek is gewoon veel bestemmingsverkeer met relatief weinig doorgang naar andere locaties hierom is het totaal niet logisch om hier snellaadfunctionaliteiten te plaatsen. Men gaat ze hier toch veel minder frequent gebruiken. Op de wat grotere N en A wegen zijn er dan wel weer aan aantal (diverse) aanbieders die wel snelladers geplaatst hebben op de noord/zuid A32, A28/N48 en N34. En de oost/west A28/A37 en A7.

Dit is gewoon puur vraag en aanbod.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
True schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:43:
Ik kom ook uit het mooie oosten, maar het hoeft voor ons plattelandsmensen toch geen verrassing te zijn dat dekking van $vul_maar_iets_in_wat_vooral_meerwaarde_heeft_bij_hoge_gebruiks_frequentie. In het geval van snelladers - welke aanbieder dan ook - vind ik het wel vrij logisch dat we die vooral op de verkeersaders door NL (of eigenlijk Europa breed) zien op de plekken waar er veel gereden wordt. De noordelijke drie provincies, Salland, Twente en de Achterhoek is gewoon veel bestemmingsverkeer met relatief weinig doorgang naar andere locaties hierom is het totaal niet logisch om hier snellaadfunctionaliteiten te plaatsen. Men gaat ze hier toch veel minder frequent gebruiken. Op de wat grotere N en A wegen zijn er dan wel weer aan aantal (diverse) aanbieders die wel snelladers geplaatst hebben op de noord/zuid A32, A28/N48 en N34. En de oost/west A28/A37 en A7.

Er worden waarschijnlijk wel veel meer km's gemaakt per inwoner.
Anderszijds veel meer grondgebonden woningen waardoor veel EV bezitters zelden publiek zullen laden. In en rond grote steden is dat uiteraard anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ASW1 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:54:
[...]

Er worden waarschijnlijk wel veel meer km's gemaakt per inwoner.
Anderszijds veel meer grondgebonden woningen waardoor veel EV bezitters zelden publiek zullen laden. In en rond grote steden is dat uiteraard anders.
Maar nog steeds denk ik dat men dan (in de randstad/steden) eerder een 11 kW openbare paal pakt dan bij een snellader gaat laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

True schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:43:

Ik rijd veel en ook naar Drenthe/Groningen. Snelladers genoeg. Als je b.v. Stadskanaal kijkt, op het bedrijventerrein staan er meerdere snelladers van bv Leap en Shell. Het net is daar ook minder overbelast, dus je kan nog eens wat aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
True schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:42:
[...]

Maar nog steeds denk ik dat men dan (in de randstad/steden) eerder een 11 kW openbare paal pakt dan bij een snellader gaat laden.
Niet als die snellader flink goedkoper is dan de 11kw paal in de straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:40

Dennis1812

Amateur prutser

markjanssen schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 19:57:
[...]

Niet als die snellader flink goedkoper is dan de 11kw paal in de straat.
Dat zijn ze gelukkig niet.
Betaal nog altijd maar 33ct met Vattenfall.

En niet elke auto kan snelladen natuurlijk

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tormentor1985
  • Nu online
Dennis1812 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 20:10:
[...]

In Haarlem is publiek laden tegenwoordig € 0,50 per kWh. Vorig jaar was het nog €0,38 dus echt een schofterige verhoging zeker als je na gaat dat ik thuis juist een prijsverlaging had gekregen.

Met die prijzen is snelladen in een aantal gevallen goedkoper.

[ Voor 18% gewijzigd door tormentor1985 op 30-05-2025 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
True schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:42:
[...]

De prijs van AC en snelladen ligt vaak niet ver uiteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
tormentor1985 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 22:52:
[...]

In Haarlem is publiek laden tegenwoordig € 0,50 per kWh. Vorig jaar was het nog €0,38 dus echt een schofterige verhoging zeker als je na gaat dat ik thuis juist een prijsverlaging had gekregen.

Met die prijzen is snelladen in een aantal gevallen goedkoper.
Vergeet niet dat de 7 cent belastingkorting per 1 januari 2025 verviel. En is de stroomprijs voor variabele contracten juist niet gestegen? De prijzen worden meestal een half jaar vastgelegd op de dan geldende marktprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
ASW1 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 22:58:
[...]

De prijs van AC en snelladen ligt vaak niet ver uiteen.
Mwah. Niet met je eens.
Meerderheid AC palen kosten 30-50 cent.
Meerderheid DC is 60 cent of hoger, uitzondering Tesla.

[ Voor 3% gewijzigd door Pr088 op 30-05-2025 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Mwah. Niet met je eens.
Meerderheid AC palen kosten 30-50 cent.
Meerderheid DC is 60 cent of hoger, uitzondering Tesla.
En de tijdswinst is ook wat waard... Op een AC laadpaal hoef je niet te wachten tijdens laden.

[ Voor 21% gewijzigd door Pr088 op 30-05-2025 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:01
Wij gaan aankomende zomer naar Corsica met onze E niro. Nu wou ik alvast gaan kijken naar de tarieven daar, maar da’s schrikken soms. Ik probeer via de go charge app te achterhalen wat de goedkoopste aanbieder is, echter laat go charge niks zien, of hij verspringt constant naar m’n eigen omgeving. Is er nog een andere app die meerdere prijzen laat zien van verschillende aanbieders?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tormentor1985
  • Nu online
Pr088 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 22:59:
[...]

Vergeet niet dat de 7 cent belastingkorting per 1 januari 2025 verviel. En is de stroomprijs voor variabele contracten juist niet gestegen? De prijzen worden meestal een half jaar vastgelegd op de dan geldende marktprijs.
Ik ben per 1 mei van €0,244922 per kWh naar €0,236119 per kWh gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World2022
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/es5xiGfTBgmZT2OXNA3IpzcgnwA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTsCpM7eaCBlhT425HoMEKsX.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand ervaring hiermee en met welke laadpas laad je voor 1ct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:28
Possible schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 23:18:
Wij gaan aankomende zomer naar Corsica met onze E niro. Nu wou ik alvast gaan kijken naar de tarieven daar, maar da’s schrikken soms. Ik probeer via de go charge app te achterhalen wat de goedkoopste aanbieder is, echter laat go charge niks zien, of hij verspringt constant naar m’n eigen omgeving. Is er nog een andere app die meerdere prijzen laat zien van verschillende aanbieders?
Chargeprice App

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Er zijn een paar Tesla SuC's op Corsica, 44ct zo te zien. Met een abbo vast goedkoper.

Als je niet bij Tesla wil laden, tsja dan moet je op de blaren zitten 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
https://app.moovility.me/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:32
World2022 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 07:43:
[Afbeelding]

Gewoon contactloos betalen aan de lader, geen pas nodig. Heb op 8 mei de auto helemaal volgeladen voor maar 41 cent… 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:53
World2022 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 07:43:
[Afbeelding]

Ik heb van de week in Schagen geladen voor 1 cent. Ik heb daarvoor de QR code gescand die op de paal staat, dan kan je met Apple Pay afrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Ik probeer via de go charge app te achterhalen wat de goedkoopste aanbieder is, echter laat go charge niks zien, of hij verspringt constant naar m’n eigen omgeving.
Dat klopt omdat deze app alleen voor Nederland is. ;)

Qua buiten Nederland, hier vast veel meer tips --> Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

[ Voor 17% gewijzigd door Zjanzjak op 31-05-2025 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
tormentor1985 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 23:26:
[...]

Ik ben per 1 mei van €0,244922 per kWh naar €0,236119 per kWh gegaan.
Ik bedoelde te zeggen dat er waarschijnlijk een vertraging in de prijsaanpassing zit, mogelijk gaat de prijs per 1 juni wel wat omlaag (meeste concessies stellen bij op 1 januari en 1 juni)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
janne_nl schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 09:01:
Er zijn een paar Tesla SuC's op Corsica, 44ct zo te zien. Met een abbo vast goedkoper.

Als je niet bij Tesla wil laden, tsja dan moet je op de blaren zitten 😉
Dat is prima, maar we gaan naar meerdere plekken hè 😉

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Chargeprice kun je gebruiken, missichien dat dat meer oplevert. Ik zou eens gaan Googlen wie daar de lokale Franse aanbieders zijn. En Nederland is echt niet het duurste qua openbaar laden. Dus je zult linksom of rechtsom waarschijnlijk meer kosten maken. Focus op 1 of 2 laadpassen die competitief zijn en vier een mooie vakantie. Die paar tientjes vind je nooit weer terug. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Possible schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 13:42:
[...]

Dat is prima, maar we gaan naar meerdere plekken hè 😉
Volgens mij zijn er 3. Het eiland is 180km. Dat zou toch moeten lukken....

Misschien kun je wel laden bij je accomodatie(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
janne_nl schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:40:
[...]

Volgens mij zijn er 3. Het eiland is 180km. Dat zou toch moeten lukken....

Misschien kun je wel laden bij je accomodatie(s).
Ik meende dat er 1 in aanbouw was en 2 operationeel. Maar het moet vast goed komen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:08
jeroenkb schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:55:
[...]

Woon in Amsterdam. Tarief van Equans is bij mij 32 cent. Tarief via ChargeAssist: 32 cent.

Denk niet dat er nog iemand goedkoper gaat zijn (zonder tijdelijke aanbiedingen). Dus geen abo nodig
Ik kwam tot de ontdekking dat er zelfs Equans palen in Amsterdam zijn die in de APP op 0,30 per kWh staan. Of dat 0,3099 is weet ik niet, voor mij net even te ver om voor die 2 cent verschil een kwartier te lopen :)
Bijvoorbeeld : J.M. van der Meylaan 9, 1019 EH Amsterdam.

En voor de rest : mijn favoriete locaties zijn bij Equans 34 cent. En in de Charge-Assist app 32 cent.
Dus ik kies de laatste weken dan toch voor Charge-Assist.

[ Voor 5% gewijzigd door kevertje1977 op 01-06-2025 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auke 325ci
Net op een 22kw AC paal in Duitsland geladen, dat is ook wel fijn hoor! Waarom zijn er in Nederland zo weinig 22lw AC palen? In Duitsland is dat eerder regel dan uitzondering...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Auke 325ci schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:29:
Net op een 22kw AC paal in Duitsland geladen, dat is ook wel fijn hoor! Waarom zijn er in Nederland zo weinig 22lw AC palen? In Duitsland is dat eerder regel dan uitzondering...
Open deurtje hoor .. Omdat er weinig meerwaarde in 22 kW palen zit. Er zijn maar enkele EVs die hier baat bij hebben dus de vraag is gewoon kleiner en kun je ook prima tijdens een werkdag of een nacht met 11 kW laden tot 100% (uitzonderingen daargelaten). En daarbij moet je ook aanvoer hebben voor 22 kW dus niet inkakken omdat er twee auto's staan te laden.
Ergo, duurder om neer te zetten en zeer geringe toegevoegde waarde door matige markt én weinig noodzaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
22kW AC laden is heerlijk als je een auto hebt die dat ondersteunt. O.a. Renault heeft (optioneel) ondersteuning voor 22kW AC laden.
Bij bedrijven zie je vaak wel 22kW AC laadpalen.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
True schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:36:
[...]

Open deurtje hoor .. Omdat er weinig meerwaarde in 22 kW palen zit. Er zijn maar enkele EVs die hier baat bij hebben .
Nou, alle 1fase laders hebben daar anders wel flink voordeel bij, namelijk dubbele snelheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
Net op een 22kw AC paal in Duitsland geladen, dat is ook wel fijn hoor! Waarom zijn er in Nederland zo weinig 22lw AC palen? In Duitsland is dat eerder regel dan uitzondering...ten
Omdat een aansluiting boven 3x25A een eigenaar van de laadpaal meer vastrecht kost, net als thuis. Op 3x25A kun je 17kW laden. Met 1 aangesloten auto 11kW, bij twee beiden 8,5kW. Snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

PeterZ(on) schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 22:32:
[...]

Nou, alle 1fase laders hebben daar anders wel flink voordeel bij, namelijk dubbele snelheid.
Nogmaals, weinig gezien de beperkte markt. En 1 fase boordlader eigenaren wellicht de auto kopen voor puur in de buurt van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
True schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 23:08:
[...]

Nogmaals, weinig gezien de beperkte markt. En 1 fase boordlader eigenaren wellicht de auto kopen voor puur in de buurt van de woning.
Vooral oudere EVs hebben geen 3-fase OBC, of het was een optie. De meeste EVs met bouwjaar (schatting) na 2021 zijn nagenoeg allemaal 11kW AC. Laadpalen bouwen voor oudere voertuigen is niet handig. En ik zie 22kW niet direct een succes worden, omdat het voor thuisladers nauwelijks een optie is. In Nederland blaas je direct je zekeringen eruit, met 3x25A ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Pr088 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 23:35:
[...]

Vooral oudere EVs hebben geen 3-fase OBC, of het was een optie. De meeste EVs met bouwjaar (schatting) na 2021 zijn nagenoeg allemaal 11kW AC. Laadpalen bouwen voor oudere voertuigen is niet handig. En ik zie 22kW niet direct een succes worden, omdat het voor thuisladers nauwelijks een optie is. In Nederland blaas je direct je zekeringen eruit, met 3x25A ;)
Blij dat ze daar in Spanje anders over denken, daar zie je bijna overal 22kW laders. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tormentor1985
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 23:54:
[...]

Blij dat ze daar in Spanje anders over denken, daar zie je bijna overal 22kW laders. :)
Komt waarschijnlijk omdat ze daar niet zo'n belachelijk hoog vastrecht hebben voor 3 x 35 ampere. Dat verschil is hier echt +/- factor 4 a 5 x de prijs van een 3 x 25 ampere. Dit soort kromme prijzen houden innovatie nogal tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:35
Wat leuk! Wij gaan hetzelfde doen met onze I-PACE deze zomer. Ik had ook al gezocht maar de meeste (snel)laders zijn blijkbaar van e-motum en niet goedkoop. De enige punten met schappelijke prijzen lijken de 2 Tesla superchargers op het eiland. Ik ga binnenkort maar eens vriendelijk vragen of ik de auto bij ons vakantiehuis aan de granny mag laden.

Welke laders pak je onderweg door Frankrijk? Volgens mij is IONITY en Tesla (als backup) de voordeligste optie als je bij de snelweg wilt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

tormentor1985 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 00:05:
[...]

Komt waarschijnlijk omdat ze daar niet zo'n belachelijk hoog vastrecht hebben voor 3 x 35 ampere. Dat verschil is hier echt +/- factor 4 a 5 x de prijs van een 3 x 25 ampere. Dit soort kromme prijzen houden innovatie nogal tegen.
Meer door hetzelfde draadje knallen kun je amper innovatie noemen - zeker als het niet onbekend terrein is, maar dit wordt ietwat OT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
Pr088 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 23:35:
[...]

Eigenlijk zeg je dus hier dat Nederland ver achter loopt in het stroom netwek. Openbare laadpalen is heel wat anders dan de thuis laadpalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auke 325ci
Het zal dan wel met vastrecht kosten te maken hebben. Ik vind 22kw laden juist ideaal, mijn wagen is dan met max 4 uurtjes vol waardoor de laadpaal ook minder lang bezet is en toekomst technisch lijkt mij 22kw AC ook logischer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
mog__wai schreef op zondag 1 juni 2025 @ 00:17:
[...]

Wat leuk! Wij gaan hetzelfde doen met onze I-PACE deze zomer. Ik had ook al gezocht maar de meeste (snel)laders zijn blijkbaar van e-motum en niet goedkoop. De enige punten met schappelijke prijzen lijken de 2 Tesla superchargers op het eiland. Ik ga binnenkort maar eens vriendelijk vragen of ik de auto bij ons vakantiehuis aan de granny mag laden.

Welke laders pak je onderweg door Frankrijk? Volgens mij is IONITY en Tesla (als backup) de voordeligste optie als je bij de snelweg wilt laden.
Ah top! Er schijnt wel een nieuwe tesla supercharger in aanbouw te zijn, dus hopelijk is die af tegen die tijd af!

Wij rijden de heenreis via Italië, nemen de boot bij livorno. Gaan dus via Duitsland, Zwitserland en Italië. Voornamelijk IONITY en tesla inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
lfah2000 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 06:37:
[...]

Eigenlijk zeg je dus hier dat Nederland ver achter loopt in het stroom netwek. Openbare laadpalen is heel wat anders dan de thuis laadpalen.
Nee dat zeg ik niet. Sterker nog: Nederland doet het erg goed met plaatsen van laadpalen.
Op elke hoek staat er eentje.
Het hoge vastrecht beperkt plaatsing 22kW palen inderdaad, maar de vraag is of dat onwenselijk is. Ons stroomnet is afgesteld op maximaal vermogen.
Met de beperkte ruimte op het net is het misschien juist niet handig om 22kW aan aan te leggen als de meerderheid van de auto's maar 11kW laden kan.

Overigens vind ik de 4 uurtjes laden ook wel bijzonder. Mijn auto is gemiddeld in 4 uurtjes 11kW ook vol. 50kWh accu en is nooit tot de bodem leeg. Gaan jullie er vanuit dat iedereen een 90kWh accu heeft? (Ook een hele kleine groep rijders, durf ik te voorspellen.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pr088 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 08:52:
[...]
Overigens vind ik de 4 uurtjes laden ook wel bijzonder. Mijn auto is gemiddeld in 4 uurtjes 11kW ook vol. 50kWh accu en is nooit tot de bodem leeg. Gaan jullie er vanuit dat iedereen een 90kWh accu heeft? (Ook een hele kleine groep rijders, durf ik te voorspellen.)
Ik heb een ~80 kWh accu. Het komt praktisch gezien nooit voor dat ik krap zit in de beschikbare laadtijd wanneer ik AC ga laden. En met een dergelijk grote accu is 100% vol laden, of zelfs 80%, wel fijn maar nooit noodzakelijk.

Zou ik wel krap komen te zitten in de tijd, dan moet dat wel een onverwachte oorzaak hebben want anders was 'ie 's nachts al volgeladen. In zo'n situatie zou ik sowieso niet 4 uur wachten op een volle AC lading, ook niet als dit in theorie met 22 kW zou kunnen gaan. Kom ik tekort dan ga ik naar een snellader op mijn route, laad 10 minuten met 120 kW en rijd weer verder.

Ik kan niet thuis laden, dus qua prijs maakt AC versus DC ook niet bijster veel uit voor mij met de netwerken in mijn omgeving en op mijn gebruikelijke route. € 0,34 / kWh bij InCharge (AC), € 0,39 / kWh bij IONITY (DC).

Voor mij is laden met AC "ik heb alle tijd" of "ik hoef eigenlijk niet te laden maar waar ik een paar uur parkeer staat toevallig ook een laadpaal". En daar is 11 kW ruim voldoende voor. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Auke 325ci schreef op zondag 1 juni 2025 @ 07:54:
Het zal dan wel met vastrecht kosten te maken hebben. Ik vind 22kw laden juist ideaal, mijn wagen is dan met max 4 uurtjes vol waardoor de laadpaal ook minder lang bezet is en toekomst technisch lijkt mij 22kw AC ook logischer...
Eigenlijk zou er een mix moeten zijn (of komen), ‘sneller’ laden op 22kw en langzaam op 6 ofzo voor de nacht. Dan kun je de aansluiting sowieso verdelen over meerdere palen en is het niet bezwerend om een laadpaal in de nacht bezet te houden.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-06 10:40
Dennis1812 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 20:10:
[...]

dat kan je niet zeggen, je praat voor jezelf. in jou situatie.
in mijn regio is een snellader al vaak goedkoper dan 11Kw in de straat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:40

Dennis1812

Amateur prutser

murky123 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:53:
[...]

dat kan je niet zeggen, je praat voor jezelf. in jou situatie.
in mijn regio is een snellader al vaak goedkoper dan 11Kw in de straat
Ik praat voor mijn idee voor heel Brabant/Limburg.
Vattenfall heeft die paal niet alleen voor mij neergezet hoor.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dennis1812 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:18:
[...]

Dit is trouwens geen garantie meer in Brabant en Limburg. Bij Vattenfall palen die vanaf 2024 zijn geplaatst betaal je € 0,45/kWh. Dat zie je bijvoorbeeld bij een paar locaties in Oisterwijk, zoals aan de Waterhoefweg. Daar staan zelfs 2 Vattenfall palen op 100 meter afstand van elkaar, de ene goedkoop en de andere duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
Pr088 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 08:52:
[...]

Nee dat zeg ik niet. Sterker nog: Nederland doet het erg goed met plaatsen van laadpalen.
Op elke hoek staat er eentje.
Het hoge vastrecht beperkt plaatsing 22kW palen inderdaad, maar de vraag is of dat wenselijk is. Ons stroomnet is afgesteld op maximaal vermogen.
Met de beperkte ruimte op het net is het misschien juist niet handig om 22kW aan aan te leggen als de meerderheid van de auto's maar 11kW laden kan.

Vastrecht wordt doorbelast in de kWh prijs. En de prijzen van openbare palen zijn nu niet echt laag te noemen. Dus met dat argument ben ik het niet met je eens.
Volgens mij was er 15 jaar geleden sprake van dat het stroomnet flink gemoderniseerd moest worden. De netbeheerders hebben toen niet geinversteerd en leggen nu de rekening bij de afnemers/gebruikers. Ook daar ben ik het niet met je eens.
In Spanje en Frankrijk zijn er wel voldoende/meer 22 kWh palen. Het kan dus wel, behalve in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tormentor1985
  • Nu online
lfah2000 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 16:21:
[...]

In Spanje en Frankrijk zijn er wel voldoende/meer 22 kWh palen. Het kan dus wel, behalve in Nederland.
Ik vraag me af of in Spanje ook het geweldige idee is doorgeduwd om het elektriciteitsnet te privatiseren. Of zou het daar nog gewoon een overheid zijn die de touwtjes in handen heeft en kan doen en laten wat ze willen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Pr088 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:29:
[...]

De Nederlandse netbeheerders mogen niet voor investeren. Ze moeten vraaggestuurd aanleggen volgens de wet. Dat moet het geheel betaalbaarder houden. Dat blijkt nu voor een 'dubbeltje op de eerste rang'. Vergelijking met Spanje en Frankrijk vind ik lastig. Ik heb geen idee wat daar de kosten van netbeheer zijn, wat consumenten aan vastrecht betalen en welk deel de overheid bijlegt (en wij dus ook via belastingen betalen). Jij wel?
Toevallig weet ik het voor Frankrijk omdat ik er woon.
Dit is het tarief voor een niet-residentiële aansluiting (residentiële aansluitingen zijn iets goedkoper per maand).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpUsF4t9EAOEKD1OcdTOpQC_fJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mF217PDmymAojNjmerO0Ynuf.png?f=fotoalbum_large

Je zou dan moeten kijken naar de 24 kVA aansluiting en dat kost €35,19 per maand excl. 5,5% belasting en de kWh prijs is 16,59 cent excl. 20% belasting.
Dit zijn de door de staat gereguleerde tarieven en kunnen afhankelijk van de aanbieder nog iets lager uitvallen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
tormentor1985 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:00:
[...]

Ik vraag me af of in Spanje ook het geweldige idee is doorgeduwd om het elektriciteitsnet te privatiseren. Of zou het daar nog gewoon een overheid zijn die de touwtjes in handen heeft en kan doen en laten wat ze willen?
Het electriciteitsnet is in Nederland niet geprivatiseerd. De netbeheerders zijn in handen van gemeenten en provincies, TenneT is eigendom van de Staat. Allemaal publiek bezit dus.

Wat bedoel je te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Pr088 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:54:
[...]

Het electriciteitsnet is in Nederland niet geprivatiseerd. De netbeheerders zijn in handen van gemeenten en provincies, TenneT is eigendom van de Staat. Allemaal publiek bezit dus.

Wat bedoel je te zeggen?
De lokale elektriciteitsboeren (producenten) zoals Vattenval, Essent, Eneco enzo zijn echt wel private partijen met eigen belangen. Sterker nog, die belangen (maximale winst dus minimale investeringen) botsen met die van de netbeheerders, die dan weer geen batterijen mogen plaatsen om het net te ontlasten. Dat zullen de producenten echt niet vrijwillig doen, want investering dus minder winst voor de aandeelhouders. Ik vermoed dat dat bedoeld wordt met geprivatiseerd.

[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 02-06-2025 01:03 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
daemonix schreef op maandag 2 juni 2025 @ 01:02:
[...]

De lokale elektriciteitsboeren (producenten) zoals Vattenval, Essent, Eneco enzo zijn echt wel private partijen met eigen belangen. Sterker nog, die belangen (maximale winst dus minimale investeringen) botsen met die van de netbeheerders, die dan weer geen batterijen mogen plaatsen om het net te ontlasten. Dat zullen de producenten echt niet vrijwillig doen, want investering dus minder winst voor de aandeelhouders. Ik vermoed dat dat bedoeld wordt met geprivatiseerd.
Dat vermoed ik ook. Maar zij zijn niet de eigenaar van het elektriciteitsnet en verstrekken ook niet de aansluitingen en bepalen ook niet de hoogte van het vastrecht.
Dus de insinuatie dat netcongestie ontstaan is door het loslaten van publieke regie op het net is aantoonbaar onjuist.
De tegenstrijdige belangen bestaan inderdaad. Ik werk zelf in de sector en elke batterij die 'netcongestie' oplost voor een private partij werkt vooral voor winstmaximalisatie is op sommige momenten zelfs contraproductief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:55

kaanmijo

Picobello B.V.

Ben op dit moment in Groningen en in Zuidbroek gaat Tesla upgraden naar V4, links naast de foto stonden nog 4 V4 palen op een pallet :). Goed om te zien dat ze de oude sites niet uit het oog verliezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGToOry7RsXWnrnYeg475Eql9bY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jjVt9tdxNluvje4zn28llG18.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
kaanmijo schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:33:
Ben op dit moment in Groningen en in Zuidbroek gaat Tesla upgraden naar V4, links naast de foto stonden nog 4 V4 palen op een pallet :). Goed om te zien dat ze de oude sites niet uit het oog verliezen.

[Afbeelding]
Mooi om te zien! Ben benieuwd of ze V2's vervangen of de nieuwe V4 bijplaatsen. Zuidbroek heeft in mijn herinnering niet veel laadpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Pr088 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:02:
[...]

Mooi om te zien! Ben benieuwd of ze V2's vervangen of de nieuwe V4 bijplaatsen. Zuidbroek heeft in mijn herinnering niet veel laadpunten.
Opmerkelijk, op de Tesla site staat er helemaal niets over terwijl zoiets lang van tevoren al wordt aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Denk bijplaatsen, de huidige zijn V3 namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:35
kaanmijo schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:33:

[Afbeelding]
Eindelijk een kabellengte die compatibel is met auto's die de laadpoort niet linksachter op de hoek hebben? (ie alle non-tesla's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:16

koboy

Heb een idee voor een icon

[...]

Zal voorlopig wel bijplaatsen worden, maar ze zullen iets moeten doen voor 2027 met de oude laders. Vanaf dan geldt er een verplichting dat je met een bankpas/creditcard moet kunnen laden bij laders van 50kW+.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
koboy schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:30:
[...]

Zal voorlopig wel bijplaatsen worden, maar ze zullen iets moeten doen voor 2027 met de oude laders. Vanaf dan geldt er een verplichting dat je met een bankpas/creditcard moet kunnen laden bij laders van 50kW+.
Geldt dat ook voor bestaande laadpalen? Ik dacht alleen voor nieuw te plaatsen vanaf 2024?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speculaes
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19-06 12:24
Dennis1812 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:18:
[...]

In onze wijk (Tilburg) staan zeker 15 laadpalen. Allen minimaal 0,60ct. Voor een Vattenfall moet ik naar een andere wijk toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Speculaes schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:46:
[...]

In onze wijk (Tilburg) staan zeker 15 laadpalen. Allen minimaal 0,60ct. Voor een Vattenfall moet ik naar een andere wijk toe.
Dat zit je al bij het omslagpunt dat je net zo goed benzine kunt rijden. Schandalig.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Pr088
ASW1 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:29:
[...]

Dat zit je al bij het omslagpunt dat je net zo goed benzine kunt rijden. Schandalig.
Duurzaam gedrag hoeft niet goedkoper te zijn toch? Ik ben blij met alles wat het goedkoper maakt, maar duurzaam rijden is ook wel wat waard, net als het comfort van een EV. Als de TCO net zo uitkomt als een benzineauto dan vind ik het wel waard. We hoeven niet elke duurzame keuze in Nederland terug te verdienen.

Pagina: 1 ... 216 ... 219 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2