[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 215 ... 219 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:44
Dennis1812 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:03:
[...]

Je krijgt echt geen andere stroom uit de paal met een andere pas.
Thuis wel dan? Daar kun je toch ook grijze of groene stroom krijgen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:04:
[...]

Thuis wel dan? Daar kun je toch ook grijze of groene stroom krijgen.
Ook daar is stroom gewoon stroom....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:55

kaanmijo

Picobello B.V.

Iemand nog de gouden tip voor een normaal tarief bij Park & Charge of CityCharging? Ik laadde altijd bij de laatste met OVO + light boost voor 40 cent per kWh en ze hebben nu, na anderhalf jaar, de prijs opeens verhoogd naar 56 cent per kWh :'( Heb al een hele rits providers nagekeken, maar ze komen geen van allen onder de 52 cent per kWh. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1Bg-ldXrXZgB8v45jwsBxp8U5E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zj1GMvxVtimq9eZL1DXd3XtP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:04
Zr40 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 15:55:
Het zijn eigenlijk twee losse kwesties:
- Wat doet de operator/energieleverancier van de laadpaal?
- Wat doet de aanbieder van de laadpas?

Energie is groen wanneer voor de geleverde kWh een even grote hoeveelheid GvO's wordt afgeboekt. Het afboeken geeft de garantie dat je niet zomaar energie van het net uit een anonieme bron geleverd hebt gekregen, maar dat een groene opwekker daadwerkelijk jouw energie heeft toegevoegd aan het net.

Afgeboekt is afgeboekt; een laadpasaanbieder kan energie die al groen is niet opnieuw grijs maken. Maar andersom kan wel. Het maakt namelijk niet uit welke partij voor jouw verbruik administratief de afboeking doet, als het maar gebeurt.

Sommige aanbieders (zoals Greenchoice) willen garanderen dat het groen is. Omdat zij niet kunnen weten wat de operator precies voor overeenkomsten heeft, boeken zij zelf altijd GvO's af bij het gebruik van de laadpas. Alleen kan je dan wel de grappige situatie krijgen (bijvoorbeeld als je met die pas zakelijk thuis laadt) dat je energie "dubbel" groen wordt, wanneer zowel de laadpasaanbieder als de energieleverancier GvO's afboeken. Je maakt dan als het ware de grijze stroom van iemand anders ook groen zonder dat diegene dat door heeft. :P
Het kan dus zijn dat bij gebruik van de Vattenfall pas wel GvO wordt afgeboekt, maar bij gebruik van de OVO pas geen GvO wordt afgeboekt.

De vraag is nu wat er werkelijk gebeurt? Als ik voor €0,038 meerprijs per kWh volledig groen laad is me dat wel waard

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:26
SalexSun schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:22:
[...]

Het kan dus zijn dat bij gebruik van de Vattenfall pas wel GvO wordt afgeboekt, maar bij gebruik van de OVO pas geen GvO wordt afgeboekt.

De vraag is nu wat er werkelijk gebeurt? Als ik voor €0,038 meerprijs per kWh volledig groen laad is me dat wel waard
Ik blijf erbij dat groene stroom enkel op papier groen is. Ik mijn ogen gaat er niks veranderen aan de energie mix in dit land als jij of iedereen in dit land vandaag €0,038 per kWh meer gaat betalen.

Ook thuis is dit niet anders. Stroom is simpelweg niet groen als je auto snachts aan de lader hangt en het windstil is. Het enige wat het groen maakt is omdat ze een groen stroom certificaat kopen van landen die "groene stroom over hebben" en dat doorverkopen aan landen om grijze stroom "groen" te maken.

Wat ik daar persoonlijk niet van begrijp is wat er met die groene stroom gebeurt in een land wat dat "over" heeft. Zou dit betekenen dat bijvoorbeeld in Noorwegen waar stroom door een waterkracht centrale groen is maar bijvoorbeeld een bedrijf geen groene stroom afneemt maar "grijs" ze daardoor groene stroom certificaten aan ons kunnen verkopen?

Ik kan zelf volgens mij geen grijze stroom afnemen. In ieder geval niet bij Vattenfall waar ik nu zit. Als dat wel zou kunnen en het zou goedkoper zijn dan zou dat zeker mijn voorkeur hebben.

Er wordt vanalles gedaan om groene stroom te maken die niet groen of duurzaam is en het dieptepunt is nog wel dat Amerikaanse bedrijven bossen omver harken, omtoveren in pallets en 100% exporteren naar de Eemshaven om daar als "groene energie" te verbanden. Als de Eemshaven enkel zou draaien op Hollands hout zou er binnen 8 maanden geen boom meer in Nederland staan. Volstrekt kansloos in my opinion.

Kijk vooral de Zembla documentaire "bos als brandstof" of de uitzending van Lubach over groene stroom en trek zelf de conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
tormentor1985 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:01:
[...]

Ik blijf erbij dat groene stroom enkel op papier groen is. Ik mijn ogen gaat er niks veranderen aan de energie mix in dit land als jij of iedereen in dit land vandaag €0,038 per kWh meer gaat betalen.

Ook thuis is dit niet anders. Stroom is simpelweg niet groen als je auto snachts aan de lader hangt en het windstil is. Het enige wat het groen maakt is omdat ze een groen stroom certificaat kopen van landen die "groene stroom over hebben" en dat doorverkopen aan landen om grijze stroom "groen" te maken.

Wat ik daar persoonlijk niet van begrijp is wat er met die groene stroom gebeurt in een land wat dat "over" heeft. Zou dit betekenen dat bijvoorbeeld in Noorwegen waar stroom door een waterkracht centrale groen is maar bijvoorbeeld een bedrijf geen groene stroom afneemt maar "grijs" ze daardoor groene stroom certificaten aan ons kunnen verkopen?

Ik kan zelf volgens mij geen grijze stroom afnemen. In ieder geval niet bij Vattenfall waar ik nu zit. Als dat wel zou kunnen en het zou goedkoper zijn dan zou dat zeker mijn voorkeur hebben.

Er wordt vanalles gedaan om groene stroom te maken die niet groen of duurzaam is en het dieptepunt is nog wel dat Amerikaanse bedrijven bossen omver harken, omtoveren in pallets en 100% exporteren naar de Eemshaven om daar als "groene energie" te verbanden. Als de Eemshaven enkel zou draaien op Hollands hout zou er binnen 8 maanden geen boom meer in Nederland staan. Volstrekt kansloos in my opinion.

Kijk vooral de Zembla documentaire "bos als brandstof" of de uitzending van Lubach over groene stroom en trek zelf de conclusie.
Dat we met z’n allen redelijk genaaid worden ben ik wel van overtuigd.

1) De grijze stroom die jij overdag laadt als de zon schijnt wordt volgens mij gwn ‘s nachts aan mij als groene energie verkocht. Als jij dus denkt overdag te laden omdat dat groen is heb je het mis zolang je geen GvO energie afneemt

2) Ik koop bij Eneco 100% groene energie. Daarbij zorgt mijn eigen teruggeleverde zonneenergie in de zomer voor de benodigde GvO zodat ze me in de winter grijze opgewekte energie als groen kunnen leveren.

(Geen bron van bovenstaande, maar puur beredeneerd. Als iemand het kan bevestigen of ontkrachten ben ik geïnteresseerd)

Dit gaat redelijk offtopic, maargoed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

SalexSun schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:18:
[...]

Dat we met z’n allen redelijk genaaid worden ben ik wel van overtuigd.

1) De grijze stroom die jij overdag laadt als de zon schijnt wordt volgens mij gwn ‘s nachts aan mij als groene energie verkocht. Als jij dus denkt overdag te laden omdat dat groen is heb je het mis zolang je geen GvO energie afneemt
Dat is niet genaaid worden, maar juist de kracht van administratief verrekenen. Dit is wat het mogelijk maakt om 's nachts wel administratief groen te laden, omdat overdag een overschot aan zonnestroom aan een administratief grijze aansluiting geleverd wordt. Met de GvO systematiek kan een energieleverancier dit aantonen, en dit zijn ze ook verplicht middels het stroometiket.

Los daarvan is het natuurlijk wel beter om te laden wanneer er een 'overschot' aan groene energie is dan een 'tekort'. Des te minder grijze energiebronnen moeten bijspringen, des te groener het daadwerkelijk wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 17-05-2025 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zr40 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:44:
[...]

Dat is niet genaaid worden, maar juist de kracht van administratief verrekenen. Dit is wat het mogelijk maakt om 's nachts wel administratief groen te laden, omdat overdag een overschot aan zonnestroom aan een administratief grijze aansluiting geleverd wordt. Met de GvO systematiek kan een energieleverancier dit aantonen, en dit zijn ze ook verplicht middels het stroometiket.

Los daarvan is het natuurlijk wel beter om te laden wanneer er een 'overschot' aan groene energie is dan een 'tekort'. Des te minder grijze energiebronnen moeten bijspringen, des te groener het daadwerkelijk wordt.
Daarom wordt aangeraden om niet te laden als de zon schijnt om 16:00 toch? O, wacht....

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tormentor1985
daemonix schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:52:
[...]

Daarom wordt aangeraden om niet te laden als de zon schijnt om 16:00 toch? O, wacht....
Dat onder andere ja 😅 en bij tesla kan je vanaf 23:00 uur op windstille dagen veel goedkoper laden dan om 12 uur s middags als we een overschot aan energie hebben en de windmolens stil gezet worden. En boeren krijgen geld toe om de lampen in de kassen aan te zetten op zo'n zonnige dag.

Je kan administratief in mijn ogen niet iets recht praten wat krom is. Consumenten kunnen volgens mij niet eens grijze stroom kopen en we hebben een dusdanig overschot dat windmolens uit de wind gedraaid worden omdat je overdag groene stroom terug geeft. Savonds gaat de gasturbine gewoon lekker draaien om het tekort weer aan te vullen.

Met dynamische contracten waarbij mensen hun zonnepanelen massaal uit gaan zetten om maar niet te hoeven betalen zal ook overdag die gascentrale gepland harder gaan draaien omdat als de zon te hard straalt we kunnen gaan voorspellen dat er een dip gaat komen. Misschien moeten we gewoon lekker naar een systeem waar het onmogelijk is om terug te leveren en het aan de netbeheerder over laten om de bestaande windmolens en zonneparken goed aan te sturen zonder ons consument als onbetrouwbare factor in die mix mee te nemen. Wij kijken immers enkel naar of het iets oplevert of geld kost en maken daarop logischerwijs onze beslissingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06 14:04
M.a.w. de dynamische prijzen zullen anders berekend worden, bij een voorspeld overschot, oh nee, dat is er niet meer, want zonnepanelen staan uit, betaal je alsnog veel voor stroom die je dan nodig hebt.
In plaats van thuisaccutjes te verkopen als verdienmodel kan beter gekeken worden hoe je de accu’s in elektrische auto’s kunt laden op momenten dat er een overschot is, en hoe je dat kunt terugleveren als de auto ‘s avonds wel thuis staat. Dan wordt de stroom het meest efficiënt en effectief gebruikt.

Dus dat er meer plaatsen zijn waar je auto’s die langdurig stil staan tegen normale tarieven (slim) kunt laden, om zo het net te ontzien op momenten van overschotten, ipv meteen na inpluggen ‘s ochtends vroeg als je op je werk komt, of ‘s avonds als je weer thuis op de oprit staat. Als je dan ook die paar kWh voor koken en de wasmachine en de tv uit je auto kunt gebruiken, hoef je ‘s avonds nog maar weinig extra stroom te produceren voor huishoudens.

[ Voor 65% gewijzigd door engelbertus op 17-05-2025 19:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-06 22:05
jeroenkb schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:51:
[...]

Ook daar is stroom gewoon stroom....
Dit lijkt me een heel dwaze redenering. Als je groene stroom koopt, dan krijg je de garantie dat evenveel stroom ooit is opgewekt. Daar gaat het om, niet dat die stroom door dezelfde leidingen gaat als niet duurzaam opgewekte stroom.

Maar los daarvan is het raar dat het in veel gevallen voordeliger is om thuis 's nachts te laden dan overdag op het werk. Dat zou andersom moeten zijn. Laden tussen 10 en 16.00 uur zou voor halve prijs moeten gaan. Dat zou pas echt zoden aan de dijk zetten om de energiedrukte in de avond te voorkomen.

[ Voor 28% gewijzigd door DDDikkiedik op 17-05-2025 20:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tormentor1985
DDDikkiedik schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 20:11:
[...]

Dit lijkt me een heel dwaze redenering. Als je groene stroom koopt, dan krijg je de garantie dat evenveel stroom ooit is opgewekt. Daar gaat het om, niet dat die stroom door dezelfde leidingen gaat als niet duurzaam opgewekte stroom.

Maar los daarvan is het raar dat het in veel gevallen voordeliger is om thuis 's nachts te laden dan overdag op het werk. Dat zou andersom moeten zijn. Laden tussen 10 en 16.00 uur zou voor halve prijs moeten gaan. Dat zou pas echt zoden aan de dijk zetten om de energiedrukte in de avond te voorkomen.
Het idee dat we volledig op groene stroom kunnen draaien is helaas niet realistisch. Vrijwel niemand wil grijze stroom en energieleveranciers bieden het ook niet actief aan. Ik heb zelf gezocht naar een aanbieder van grijze stroom, maar zonder resultaat. Toch kan het simpelweg niet kloppen dat iedereen groene stroom heeft, want dat is technisch onmogelijk.

Fossiele bronnen blijven noodzakelijk om de onbalans in het elektriciteitsnet op te vangen. Gas is daarin de schoonste optie. Veel schoner dan kolen of biomassa. Biomassa wordt op papier als CO2 neutraal beschouwd, maar is in de praktijk vaak vervuilender dan steenkool.

De RWE-kolencentrale in Eemshaven wil jaarlijks 1 miljoen ton biomassa bijstoken. Dit is niet haalbaar met resthout. Daarom worden er massaal bossen gekapt in onder andere Amerika. De biodiversiteit verdwijnt en maakt plaats voor ecologisch arme monoculturen. Hoewel dit in Nederland verkocht wordt als "groene energie" is het allesbehalve dat.

De uitstoot van aardgas is niet alleen lager dan die van biomassa, maar de CO2 die vrijkomt zou ook nuttig ingezet kunnen worden voor herbebossing. Een verstandige energiemix bestaat volgens mij uit zon, wind, kernenergie en gas, gecombineerd met actief herstel van bossen en biodiversiteit niet het verdere vernietigen daarvan.

Overigens vind ik het idee van auto's laden op momenten dat er een overschot is prima. Zeker als er veel meer parkeerplaatsen zijn die (ook) een laadpunt hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door tormentor1985 op 17-05-2025 21:14 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:22

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Kunnen we aub vanaf hier weer ontopic verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Laatst online: 20-06 22:05
tormentor1985 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 21:13:
[...]

Het idee dat we volledig op groene stroom kunnen draaien is helaas niet realistisch. Vrijwel niemand wil grijze stroom en energieleveranciers bieden het ook niet actief aan. Ik heb zelf gezocht naar een aanbieder van grijze stroom, maar zonder resultaat. Toch kan het simpelweg niet kloppen dat iedereen groene stroom heeft, want dat is technisch onmogelijk.

Fossiele bronnen blijven noodzakelijk om de onbalans in het elektriciteitsnet op te vangen. Gas is daarin de schoonste optie. Veel schoner dan kolen of biomassa. Biomassa wordt op papier als CO2 neutraal beschouwd, maar is in de praktijk vaak vervuilender dan steenkool.

De RWE-kolencentrale in Eemshaven wil jaarlijks 1 miljoen ton biomassa bijstoken. Dit is niet haalbaar met resthout. Daarom worden er massaal bossen gekapt in onder andere Amerika. De biodiversiteit verdwijnt en maakt plaats voor ecologisch arme monoculturen. Hoewel dit in Nederland verkocht wordt als "groene energie" is het allesbehalve dat.

De uitstoot van aardgas is niet alleen lager dan die van biomassa, maar de CO2 die vrijkomt zou ook nuttig ingezet kunnen worden voor herbebossing. Een verstandige energiemix bestaat volgens mij uit zon, wind, kernenergie en gas, gecombineerd met actief herstel van bossen en biodiversiteit niet het verdere vernietigen daarvan.

Overigens vind ik het idee van auto's laden op momenten dat er een overschot is prima. Zeker als er veel meer parkeerplaatsen zijn die (ook) een laadpunt hebben.
Gezien de waarschuwing haal ik een deel weg. Ik zag de waarschuwing pas na het typen en het hoofdpunt is hier wel thuis.

Ik ben geen techneut, maar ik snap nog niet helemaal waarom onbalans niet deels met batterijen en deels met stuwmeren en groene waterstof kan worden opgelost. Voor nu zijn er nog gascentrales.

Daarnaast denk ik dat een verplicht hoog electriciteitstarief tussen 16.00 en 21.00 uur en een verplicht laag tarief tussen 10 en 15 uur ook al heel erg zou helpen voor een evenwichtige manier van autoladen. Een deel van de mensen wordt nu eenmaal daardoor veel meer gedreven. Maar los daarvan vind ik het uberhaupt onbegrijpelijk dat er zoveel laadpalen zijn geplaatst zonder dat er regelingen zijn dat die in principe tussen vier uur en negen uur niet werken. De gemeente bezuinigt op laadpalen. De burgers moeten dan (niet in mijn dorp hoor, hier zijn laadpalen in overvloed) hun auto verplaatsen, én verplicht laden op het moment dat dat het slechtst is voor het milieu.

Overigens, als het in Europa voldoende waait in de nacht, dan zou er 's nachts toch ook voldoende stroom moeten zijn.

Wat betreft biomassa zijn wij het eens, maar wat mij betreft, moet dat ook heel snel niet meer als groen gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
SalexSun schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:22:
[...]

Hier iemand mss nog een sluitend antwoord op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Even ter controle...

Bij Kia Charge heb ik de mogelijkheid om te abonneren op IONITY Power voor € 7,49 per maand. Alleen is het dan onduidelijk wat ik precies betaal per kWh. Volgens de IONITY website hoort bij dit abonnement een tarief van € 0,39 per kWh, maar in de voorwaarden van Kia Charge staat: "-0,20 EUR korting op de flexibele prijs per kWh van het Easy tarief voor laadbeurten bij alle IONITY oplaadpunten in Nederland." En laat dat nou net € 0,69 per kWh zijn, wat het € 0,49 per kWh zou maken.

Een tarief van € 0,49 per kWh matcht wel weer met het Motion abonnement van IONITY, maar die is goedkoper dan het abonnement via Kia Charge. En (correct me if I'm wrong) het abonnement rechtstreeks bij IONITY is niet beperkt tot Nederland?

Misschien mis ik iets, maar bij het laden bij IONITY zie ik geen enkel voordeel om hier Kia Charge voor te gebruiken?

Fun fact: Kia Charge Plus is elders wel nuttig voor mij ivm de 15% korting op het CPO tarief. Dat maakt het de goedkoopste optie voor de laadpaal op het werk met € 0,44 per kWh. Maar als IONITY praktisch blijkt (nog geen ervaring mee), dan ga ik natuurlijk niet méér betalen voor 11 kW AC dan voor DC en kan Plus er ook uit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPi36
  • Laatst online: 19-06 12:56
komende vrijdag ga ik overstappen naar een hybride wagen en zal ik dus met enige regelmaat zo'n 10 tot 15 kwh moeten laden (17kwh batterij). Een flink deel van dit forum gescand en verschillende apps gedownload. Wat een ondoorzichtige business is dit. Bij mij in de buurt staan vooral equans laadpalen en die schijnen in een versie 1 en versie 2 te bestaan waarbij de versie 1 de laagste laadprijzen heeft van 39 ct.

Waar ik nu op uitkom als meest voordelige lijkt (ik wens geen abonnement af te sluiten):
- laden via de electroverse app want geen starttarief en geen abonnement en geen opslag per kwh
- laden via ecotap voor opslag 2ct per kwh (pasje heb ik in aanvraag maar nog steeds niet binnen)

Dealer raadt ANWB aan maar wat ik zo snel zie heeft deze een hoog starttarief en ook nog eens een opslag op de laadprijs. Behoorlijk slechte deal lijkt dat.

Zit ik zo een beetje correct of heb ik dan nog een voordelige optie over het hoofd gezien? Alle info/hulp is welkom....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
PaPi36 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:20:
komende vrijdag ga ik overstappen naar een hybride wagen en zal ik dus met enige regelmaat zo'n 10 tot 15 kwh moeten laden (17kwh batterij). Een flink deel van dit forum gescand en verschillende apps gedownload. Wat een ondoorzichtige business is dit. Bij mij in de buurt staan vooral equans laadpalen en die schijnen in een versie 1 en versie 2 te bestaan waarbij de versie 1 de laagste laadprijzen heeft van 39 ct.

Waar ik nu op uitkom als meest voordelige lijkt (ik wens geen abonnement af te sluiten):
- laden via de electroverse app want geen starttarief en geen abonnement en geen opslag per kwh
- laden via ecotap voor opslag 2ct per kwh (pasje heb ik in aanvraag maar nog steeds niet binnen)

Dealer raadt ANWB aan maar wat ik zo snel zie heeft deze een hoog starttarief en ook nog eens een opslag op de laadprijs. Behoorlijk slechte deal lijkt dat.

Zit ik zo een beetje correct of heb ik dan nog een voordelige optie over het hoofd gezien? Alle info/hulp is welkom....
Bij mij is ChargeAssist het goedkoopst bij Equans. Geen abo, geen starttarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPi36
jeroenkb schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:22:
[...]

Dank...blijkbaar heb ik app al geinstalleerd maar geeft de kaart geen tariefinfo omdat ik geen laadpas ingevoerd heb. Hoe kom ik aan een laadpas voor deze app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
PaPi36 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:32:
[...]

Dank...blijkbaar heb ik app al geinstalleerd maar geeft de kaart geen tariefinfo omdat ik geen laadpas ingevoerd heb. Hoe kom ik aan een laadpas voor deze app?
Ik heb geen laadpas in gebruik bij ChargeAssist. Gewoon een account aangemaakt en een betalingsmiddel in de app toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:13
jeroenkb schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:22:
[...]

Ik snap je wens om geen abonnement te willen. Maaarr..... Er zijn goede alternatieven op de markt, tegen prima prijzen. Ik vind persoonlijk TAP Electric erg fijn. Goede app, live bijhouden van laadvoortgang en geeft in aan welke laadpaal het goedkoopst is in de buurt. Ideaal. Kost (slechts) € 2,50 per maand, plus een fijne RFID-sleutelhanger. Als je regelmatig openbaar laadt is dat de moeite wel waard.
Electroverse is ook goed.

Woon je trouwens in Drenthe/Groningen? Check dan even de Equans-site voor het kortingstarief bij TAP Electric (50% korting op maandkosten)
Provincie meldt zelf dat ChargeAssist CPO zonder starttarief rekent bij alle palen in die Equans-concessie.

[ Voor 16% gewijzigd door Pr088 op 19-05-2025 14:49 ]

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Pr088 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:46:
[...]

Ik snap je wens om geen abonnement te willen. Maaarr..... Er zijn goede alternatieven op de markt, tegen prima prijzen. Ik vind persoonlijk TAP Electric erg fijn. Goede app, live bijhouden van laadvoortgang en geeft in aan welke laadpaal het goedkoopst is in de buurt. Ideaal. Kost (slechts) € 2,50 per maand, plus een fijne RFID-sleutelhanger. Als je regelmatig openbaar laadt is dat de moeite wel waard.

Woon je trouwens in Drenthe/Groningen? Check dan even de Equans-site voor het kortingstarief bij TAP Electric (50% korting op maandkosten)
Provincie meldt zelf dat ChargeAssist CPO zonder starttarief rekent bij alle palen in die Equans-concessie.
Woon in Amsterdam. Tarief van Equans is bij mij 32 cent. Tarief via ChargeAssist: 32 cent.

Denk niet dat er nog iemand goedkoper gaat zijn (zonder tijdelijke aanbiedingen). Dus geen abo nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPi36
jeroenkb schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:55:
[...]

Woon in Amsterdam. Tarief van Equans is bij mij 32 cent. Tarief via ChargeAssist: 32 cent.

Denk niet dat er nog iemand goedkoper gaat zijn (zonder tijdelijke aanbiedingen). Dus geen abo nodig
klinkt inderdaad onlogisch om een abonnement te nemen als tarieven hetzelfde zijn en er geen startkosten zijn.

Is er een manier om een bankrekening als betaalmiddel in te voeren? Ik zie namelijk alleen laadpas (erg onduidelijke optie vind ik want dan waarschijnlijk via bv eflux laadpas weer starttarief?), google pay en credit card als opties staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khallouki
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-06 22:03
Weet iemand wat het tarief is voor SGZH2.0 palen met charge assist in Rijswijk? Ik kan het tarief niet zien in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
PaPi36 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:58:
[...]

klinkt inderdaad onlogisch om een abonnement te nemen als tarieven hetzelfde zijn en er geen startkosten zijn.

Is er een manier om een bankrekening als betaalmiddel in te voeren? Ik zie namelijk alleen laadpas (erg onduidelijke optie vind ik want dan waarschijnlijk via bv eflux laadpas weer starttarief?), google pay en credit card als opties staan.
Alleen via Google Pay. Niet rechtstreeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPi36
jeroenkb schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:03:
[...]

Alleen via Google Pay. Niet rechtstreeks.
ai...als ik dat doe geeft Charge Assist app aan dat op de laadpalen in de buurt die betaaloptie niet wordt ondersteund. Alleen EV Laadpas.

Iemand idee welke laadpas ik zou kunnen nemen waarbij ik geen startkosten via die laadpas nog eens om de oren krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
PaPi36 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:09:
[...]

ai...als ik dat doe geeft Charge Assist app aan dat op de laadpalen in de buurt die betaaloptie niet wordt ondersteund. Alleen EV Laadpas.

Iemand idee welke laadpas ik zou kunnen nemen waarbij ik geen startkosten via die laadpas nog eens om de oren krijg?
laadpas zal ook gekoppeld moeten worden aan credit card vermoed ik. Een laadpaal kan niet zoveel met een gewone betaalrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaPi36
jeroenkb schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:13:
[...]

laadpas zal ook gekoppeld moeten worden aan credit card vermoed ik. Een laadpaal kan niet zoveel met een gewone betaalrekening.
dank. zo blijkt wel wat een vervelende smerige business vol duistere verdienmodellen en technische barrieres het betreft. Mag best wel eens wat aan gedaan worden.

In electroverse app is de koppeling wel gelukt via google pay en staan er geen meldingen dat equans palen in de buurt het niet zouden accepteren. Vrijdag zal ik het zeker weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Pr088 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:46:
[...]

TAP kan ook zonder abonnement. Ik gebruik die als ik bij mijn zus moet laden (Heijningen). Thuis alles op Vattenfall.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPi36
Dennis1812 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:35:
[...]

TAP kan ook zonder abonnement. Ik gebruik die als ik bij mijn zus moet laden (Heijningen). Thuis alles op Vattenfall.
Deze net bekeken om te kijken of de light versie wat is als backup. Maar je betaalt dan buiten de 5% aan kosten per laadsessie ook een verkapte verhoging per KWH van 3,6 cent (in ieder geval hierin de buurt). Die valt om het principe dan al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Laatst online: 10:14
PaPi36 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:58:
[...]
credit card als opties staan.
Je kan gewoon je Mastercard of Visa debitcard nummer gebruiken

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPi36
MichielFRL schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:14:
[...]

Je kan gewoon je Mastercard of Visa debitcard nummer gebruiken
Helaas niet... charge assist geeft bij de laadpalen hier van equans aan dat alleen de betaaloptie "EV Laadpas" geaccepteerd wordt. Ik heb nu een electroverse pas ook aangevraagd. Als die binnen is ga ik die toevoegen in de charge assist app....kijken of dat werkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19-06 22:31

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
PaPi36 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:30:
[...]

dank. zo blijkt wel wat een vervelende smerige business vol duistere verdienmodellen en technische barrieres het betreft. Mag best wel eens wat aan gedaan worden.
Gebeurt ook. Het onderzoek "Prijstransparantie Benchmark 2025' is bijna afgerond, de eerste publicaties worden in juni verwacht.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfred Spijker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-06 20:07
PaPi36 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:30:
[...]
Helaas niet... charge assist geeft bij de laadpalen hier van equans aan dat alleen de betaaloptie "EV Laadpas" geaccepteerd wordt. Ik heb nu een electroverse pas ook aangevraagd. Als die binnen is ga ik die toevoegen in de charge assist app....kijken of dat werkt.
Nee dat werkt niet. ChargeAssist is van GreenFlux/TotalEnergies en de gevraagde EV Laadpas is hun zakelijke laadpas.
EDIT: Electroverse gebruikt een afwijkende laadpascode. Je kan wel een laadpas met NL-code (NL-XXX-######-#) invoeren, van Shell bijvoorbeeld maar wat heeft dat voor nut? Je gaat dan gewoon het Shell-tarief betalen neem ik aan.

[ Voor 18% gewijzigd door Alfred Spijker op 19-05-2025 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
@PaPi36 Het zou verdomde handig zijn als je zegt waar 'hier in de buurt' is.
We hoeven echt je adres niet maar dat maakt het meekijken wat voor jou de goedkopere optie is een stuk makkelijker. Er zal misschien wel iemand in die regio wonen en je gelijk al kunnen melden hoe en wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkiej
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:35
PaPi36 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:20:

Zuid-Holland? Dan de SGZH van 50five (geen opslag of abonnement) of OVO charge app (ook geen opslag of abonnement, of met abonnement maar dan korting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcduck
  • Laatst online: 19-06 17:48
mcduck schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:03:

EDIT: In Electroverse is die ook €0,30/kWh zie ik nu! En daar géén starttarief voor zover ik kan zien.
In Electroverse kun je mooi filteren op operator. Ecotap is hier vrij schaars in Leeuwarden en de meeste Ecotap laadpalen zijn hier niet aantrekkelijk met €0,54. Maar ik zie alsnog een aantal andere publieke listed Ecotap laadpunten in Leeuwarden met tarieven van €0,30 /kWh, maar ook €0,25 en €0,00. (meestal op industrieterreinen)

Hoe werkt dit? Stel dat het géén privé terrein van een bedrijf is, kan ik dan met de Electroverse app gewoon een sessie met dat 0,00 tarief starten?
Om hierop terug te komen; (TLDR: werkt niet.)

De Ecotap laadpaal van €0,00 /kWh (in Electroverse) in Leeuwarden gevonden. Stond uiteindelijk op een heel andere plek dan op kaart; maar wel op een openbaar parkeerterrein (meerdere bedrijven) bij Energiewacht (ook palen daar van andere providers).

Maar goed; sessie starten, hé het lijkt te werken, begint even te laden maar stopt kort daarna weer. Blijkbaar dus gewoon niet goed ingesteld oid. Ben vergeten hetzelfde met de fysieke electroverse laadpas te proberen. Zal ik volgende keer nog eens doen als ik daar in de buurt ben.

De andere genoemde laadpaal met het tarief van €0,25 ook even opgezocht (nu ik toch op dat industrieterrein was). Maar die staat echter op privéterrein met een hek wat 's avonds dicht gaat. Alsnog even geprobeerd (via Electroverse app), maar ook daar zelfde verhaal hij start even met laden en stopt dan weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-06 21:05
Hi all,

Ik overweeg de nieuwe Mercedes CLA, maar daar kwam natuurlijk het nieuws uit dat deze niet bij 400volt laders kan laden.
Ik reis nogal eens door Europa met de auto, dus ik zou graag willen begrijpen hoe groot een issue dit nou echt is.

1) Kan iemand dit exact uitleggen?
2) Is er een kaart waar je erop kan filteren? Nog niet gevonden zelf

Ter duiding: ik begreep dat Ionity en Fastned gewoon werken, daar kom je ver mee. Maar in het binnenland van Spanje of Italië heb je wel eens wat minder gangbare laders en dan is het fijn om te weten wat kan en wat niet kan. Als je bijv nooit aan de “snelladers” van Max 50 kW kan laden die daar vaak staan, is dat goed om te weten. De vraag is dan nog of dat erg is met een auto met zo’n range, maar toch. Je wil niet in de middle of nowhere vast komen te staan en 11 uur moeten wachten aan een langzame lader.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPi36
Bokkiej schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 07:35:
[...]

Zuid-Holland? Dan de SGZH van 50five (geen opslag of abonnement) of OVO charge app (ook geen opslag of abonnement, of met abonnement maar dan korting).
Dank Die nu ook aangevraagd. Benieuwd of die een opslag op de KWH prijs doet dan. Vermelden ze vaak niet maar bij vergelijken blijkt dat dan (zoals ANWB, TAP, Laadkompas).

Update: Hmmm zit op de kaart te kijken van 50five en ik zie bij lokale laadpaal helaas eenmalige kosten als indicatie staan en een hoger kwh tarief....

[ Voor 14% gewijzigd door PaPi36 op 20-05-2025 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPi36
Alfred Spijker schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:23:
[...]

Nee dat werkt niet. ChargeAssist is van GreenFlux/TotalEnergies en de gevraagde EV Laadpas is hun zakelijke laadpas.
EDIT: Electroverse gebruikt een afwijkende laadpascode. Je kan wel een laadpas met NL-code (NL-XXX-######-#) invoeren, van Shell bijvoorbeeld maar wat heeft dat voor nut? Je gaat dan gewoon het Shell-tarief betalen neem ik aan.
Ook vreemd dan want dan is charge assist dus op de equans palen hier in de buurt (omgeving Delft) als particulier niet te gebruiken want ik heb geen zakelijke laadpas. Blijft de zoektocht naar een laadpas zonder enige opslagkosten (electroverse wel al in aanvraag en nu ook de 50five). En anders maar geen charge assist als backup als de andere opties goed blijken te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:15
juanpabloo schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:23:
Hi all,

Ik overweeg de nieuwe Mercedes CLA, maar daar kwam natuurlijk het nieuws uit dat deze niet bij 400volt laders kan laden.
Ik reis nogal eens door Europa met de auto, dus ik zou graag willen begrijpen hoe groot een issue dit nou echt is.

Ter duiding: ik begreep dat Ionity en Fastned gewoon werken, daar kom je ver mee. Maar in het binnenland van Spanje of Italië heb je wel eens wat minder gangbare laders en dan is het fijn om te weten wat kan en wat niet kan. Als je bijv nooit aan de “snelladers” van Max 50 kW kan laden die daar vaak staan, is dat goed om te weten. De vraag is dan nog of dat erg is met een auto met zo’n range, maar toch. Je wil niet in de middle of nowhere vast komen te staan en 11 uur moeten wachten aan een langzame lader.

Dank!
Grootste nadeel is dat je niet bij Tesla kan laden, maar ook al zou dat wel kunnen haal je daar niet de snelheid die je auto kan halen en sla je ze toch over, hetzelfde voor de 50kw laders.
Ik rijd al twee jaar in een 800 volt auto, die wel bij 400 volt kan laden. Het aantal keren dat ik dat gedaan heb is op een hand te tellen. En dit was puur vanwege de prijs bij Tesla en Lidl, niet omdat er geen andere opties waren. Met Spanje en Italië heb ik geen ervaring, maar voor Noord-West europa zie ik geen problemen. Als je tijd hebt kan je de mening van Tesla Björn eens kijken. https://youtu.be/BN5QbRcNLAUsi=7KyQPcZeGxsUcn8d
Hij ziet ook geen reden om de CLA hiervoor te laten staan, 800 volt is de toekomst!

11 uur vast staan is ook wat overdreven, als er echt geen andere optie is hoef je alleen maar te laden wat je nodig hebt om bij de volgende snellader te komen.

[ Voor 4% gewijzigd door jouwheld op 20-05-2025 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:58
Hi all,

Ik zou het eens bij de dealer gaan vragen aangezien er sprake van was dat er ook DC/DC converters in bepaalde landen aan boord zullen zijn waarmee je wel 400V kunt laden.
En als de dealer het niet weet moeten ze die vraag bij de importeur uitzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Hi all,

Dank!
Met een bereik van meer dan 600km zou ik mij daar geen enkele zorgen over maken, je kan vanuit Madrid nagenoeg alle uithoeken van het land bereiken en dan heb daar naartoe keus genoeg bij de vele Ionity's. En naast Ionity zijn er nog genoeg andere anders met HPC's. Als de CLA jouw keuze is dan ging ik ervoor, ook zonder de mogelijkheid bij een 400V lader te kunnen laden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
PeterZ(on) schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:25:
[...]

Met een bereik van meer dan 600km zou ik mij daar geen enkele zorgen over maken, je kan vanuit Madrid nagenoeg alle uithoeken van het land bereiken en dan heb daar naartoe keus genoeg bij de vele Ionity's. En naast Ionity zijn er nog genoeg andere anders met HPC's. Als de CLA jouw keuze is dan ging ik ervoor, ook zonder de mogelijkheid bij een 400V lader te kunnen laden.
Eens! Ik zou vooral kijken hoe zuinig de auto in praktijk gaat worden. Dat lijkt heel positief. Met een bereik van 600km is laden onderweg bijna overbodig, behalve bij hele lange trips. Duitsland, Ned, België, Scandinavische landen lukt prima. En FastNed/Ionity in Frankrijk ook. Spanje/Italië mogelijk iets lastiger maar ook goed te doen. Niet naar de VS verhuizen :D

Ik bedoel: ik heb dit weekend een weekendje Maastricht gedaan vanuit Groningen. 2x350km. Maximaal 1 keer laden.... Even checken: ben op de enkele reis 1 Ionity (Apeldoorn) tegengekomen en 6-7? FastNed laders gepasseerd. 8)

Als ik Mercedes fan zou zijn dan zou ik de CLA echt overwegen. Mooie auto.
Mijn budget is wat beperkter, dus ik ga 4-5 jaar in de ijskast en hoop dat dan de Mazda 6e tweedehands lekker heeft afgeschreven. Ik vind dat zo'n mooie wagen 8) _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door Pr088 op 20-05-2025 12:36 ]

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Pr088 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:30:
[...]

Eens! Ik zou vooral kijken hoe zuinig de auto in praktijk gaat worden. Dat lijkt heel positief. Met een bereik van 600km is laden onderweg bijna overbodig, behalve bij hele lange trips. Duitsland, Ned, België, Scandinavische landen lukt prima. En FastNed/Ionity in Frankrijk ook. Spanje/Italië mogelijk iets lastiger maar ook goed te doen.
Italië weet ik niet maar Spanje is met zo'n bereik echt geen probleem, met mijn Ioniq is het een stuk spannender. :) En naast Ionity heb je daar nog vele andere aanbieders zoals Zunder of Powerdot, dus keus genoeg. En laden doe je op je bestemming gewoon weer met AC, dus laden kan altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-06 10:40
Ionity zelf heeft geen laadpas, maar een app. kan dat een probleem zijn in de EU op sommige plekken?

zie zie het mij al voor me, dat er geen 4 of 5G dekking is en je wil bij een ionity lader aan de gang.

ik zit namelijk te denken om een maandje ionity power af te sluiten voor een vakantie in een paar landen buitenland straks.

of maak ik mij weer onnodig zorgen om niks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-06 08:27

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

murky123 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:49:
Ionity zelf heeft geen laadpas, maar een app. kan dat een probleem zijn in de EU op sommige plekken?

zie zie het mij al voor me, dat er geen 4 of 5G dekking is en je wil bij een ionity lader aan de gang.

ik zit namelijk te denken om een maandje ionity power af te sluiten voor een vakantie in een paar landen buitenland straks.

De palen gebruiken zelf hoogstwaarschijnlijk ook 4G/5G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)

Ionity komt zelf ook met een eigen laadpas hoewel ze er nog niet duidelijk over zijn in welke vorm. Ik wacht er met smart op want precies wat je zegt, geen netwerk is niet kunnen laden. Voor nu gebruik ik mijn Chargemap laadpas en daar kun je ook een Ionity abo mee afsluiten, naast natuurlijk de Mobilze laadpas maar daar zijn nogal problemen mee met de betaling en geblokkeerde passen, dus niet echt betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:06:
[...]

De palen gebruiken zelf hoogstwaarschijnlijk ook 4G/5G.
Als jouw provider geen roaming overeenkomst heeft met die partij heb je alsnog een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088

In West-Europa niet (n=1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Pr088 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:19:
[...]

Ik zou daar niet van uit gaan, zelfs in Duitsland genoeg locaties zonder netwerkdekking. Zo heb ik in mijn vaste hotelletje op de grens met D/B/Lux geen netwerk. Ook een twee jaar geleden bij een SuC in D geen netwerk en niet kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hopiconjo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:34
Ionity ondersteund aantal automerken voor plug en charge; is dat geen optie?. Ik gebruik bij ionity (en fastned) nooit mijn pas en gewoon plug en charge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
hopiconjo schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:46:
Ionity ondersteundt aantal automerken voor plug en charge; is dat geen optie?. Ik gebruik bij ionity (en fastned) nooit mijn pas en gewoon plug en charge
Mijn VW volgens mij niet. En hoewel mijn Opel het wel moet kunnen heb ik al driemaal ruzie gehad met FastNed. Nog niet gelukt dus. Ik heb een handvol keren geladen in DE/BE en dat ging met prima dekking (Vodafone).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14-06 20:26
PeterZ(on) schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:09:
[...]

Ionity komt zelf ook met een eigen laadpas hoewel ze er nog niet duidelijk over zijn in welke vorm. Ik wacht er met smart op want precies wat je zegt, geen netwerk is niet kunnen laden. Voor nu gebruik ik mijn Chargemap laadpas en daar kun je ook een Ionity abo mee afsluiten, naast natuurlijk de Mobilze laadpas maar daar zijn nogal problemen mee met de betaling en geblokkeerde passen, dus niet echt betrouwbaar.
Volgens mij zijn er alleen problemen met de Mobilze laadpas icm een Visa creditcard. Ik heb de koppeling met Mastercard en nu drie abonnementen gehad, 1 keer een nieuwe laadpas ontvangen maar daarna nog steeds de oude laadpas gebruikt.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-06 16:06
Pr088 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:19:
[...]

Op reis naar Spanje zelfs met dekking problemen met ee Ionity app. Laden startte niet. Met de ANWB druppel.wel meteen.

Edit: neemt niet weg dat het meestal wel werkte.

[ Voor 8% gewijzigd door janne_nl op 20-05-2025 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:50

Het lijkt me dat als er initieel geen dekking bij een (nieuwe) ionity paal is ionity zelf wel heeft gezorgd dat die er wel is. Anders hebben ze immers vrijwel geen klanten.

Kwa “ervaringen” zie je op dit forum in ieder geval vrij weinig klachten over de combinatie “geen dekking” en “ionity”.

Edit… en dan net de post hiervoor van @janne_nl dus wel. 8)7
Maar…. Als je dus maar een ander pasje hebt zal het in het uitzonderlijke “geen dekking” geval dus wel wel werken (een keertje zonder korting).

[ Voor 12% gewijzigd door Stefannn op 20-05-2025 15:57 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
In mijn geval was het probleem niet zozeer de dekking, maar het laden begon gewoon niet. Druppel van de ANWB ervoor en bet laden begon meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

janne_nl schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:58:
In mijn geval was het probleem niet zozeer de dekking, maar het laden begon gewoon niet. Druppel van de ANWB ervoor en bet laden begon meteen.
Mijn ervaring met mobiel internet in het buitenland (en soms ook in NL) is dat als de dekking beperkt is tot EDGE (=2G!) je vaak op je kop kunt gaan staan maar dat niets werkt terwijl je telefoon dus wel aangeeft dat er internet is.

In het buitenland helpt het dan vaak om handmatig een ander netwerk te kiezen. Je NL provider heeft een lijstje (op de SIM?) met voorkeur netwerken waar ze deals mee hebben. Zo lang je telefoon maar spraak dekking heeft houdt hij hier verbinding mee, terwijl de data dekking belabberd is.
Uiteraard zal dit je diep in de teutoonse wouden vaak niet helpen, maar op normaal bereikbare plaatsen als een Ionity station vaak wel.

Maar ook ik zit te wachten op de pas van Ionity, al was het maar voor het gemak en omdat kleine vingertjes niet de data verbinding op een pas uit kunnen zetten.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ja, mee eens. Gekke was dat ik wel gewoon 4g had en mijn telefoon (lees nu.nl) gewoon goed werkte.

Maar geoed, geduld is niet mijn beste eigenschap zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Laatst online: 10:14
mcduck schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:17:
De Ecotap laadpaal van €0,00 /kWh (in Electroverse) in Leeuwarden gevonden. Stond uiteindelijk op een heel andere plek dan op kaart; maar wel op een openbaar parkeerterrein (meerdere bedrijven) bij Energiewacht (ook palen daar van andere providers).
Is dat de paal waar Essent op staat?

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:35

Harrie van Til

Doe maar blauw

LT1970 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:05:
[...]

Volgens mij zijn er alleen problemen met de Mobilze laadpas icm een Visa creditcard. Ik heb de koppeling met Mastercard en nu drie abonnementen gehad, 1 keer een nieuwe laadpas ontvangen maar daarna nog steeds de oude laadpas gebruikt.
Ik heb na het koppelen van de Mastercard ipv de VISA aan de Mobilizepas geen enkel probleem meer gehad met afrekenen. Loopt als een zonnetje hier in Frankrijk en Spanje bij Ionity. _/-\o_

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcduck
  • Laatst online: 19-06 17:48
MichielFRL schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:26:
[...]

Is dat de paal waar Essent op staat?
Yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

hopiconjo schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:46:
Ionity ondersteund aantal automerken voor plug en charge; is dat geen optie?. Ik gebruik bij ionity (en fastned) nooit mijn pas en gewoon plug en charge
Hoe configureer je dit? Ik zie de optie nergens in de IONITY app en op de website hebben ze het alleen over MSPs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hopiconjo
Zr40 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:36:
[...]

Hoe configureer je dit? Ik zie de optie nergens in de IONITY app en op de website hebben ze het alleen over MSPs.
in mijn geval (BMW) heb ik autocharge bij de auto geactiveerd en koppelt automatisch aan mijn BMW laadpas (met Ionity abonnement). Bij Fastned op de app autocharge geactiveerd (kenteken invoeren) en gekoppeld aan mijn BMW laadpas.Eerste keer met pas laden en daarna hoeft het niet meer

Heb hier video tutotial gevonden voor Ionity(wel in duits)
https://www.ionity.eu/de/stories/laden-und-zahlen-bei-ionity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:30
Zr40 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:36:
[...]

Ze verwijzen je op de website voor vragen terug naar de (auto-)dealer, want het kan kennelijk (vooreerst?) alleen met auto's waaraan een merkgebonden laadpas gekoppeld is.
Kia en Hyundai bieden het aan, evenals BMW (Mini ook?), maar bij Kia/Hyundai* zijn de laadkosten hoger dan dat je rechtstreeks een abo neemt bij Ionity.

*Vaak is er een eerste jaar abo 'gratis' bij die merkgebonden laadpassen, en ga je daarna een abo betalen.
Ook kun je bij een abo direct bij Ionity zelf maandelijks opzeggen, bij Kia en Hyundai (anderen?) zit je er een jaar aan vast.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Peter-036 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:12:
[...]
Ze verwijzen je op de website voor vragen terug naar de (auto-)dealer, want het kan kennelijk (vooreerst?) alleen met auto's waaraan een merkgebonden laadpas gekoppeld is.
Kia en Hyundai bieden het aan, evenals BMW (Mini ook?), maar bij Kia/Hyundai* zijn de laadkosten hoger dan dat je rechtstreeks een abo neemt bij Ionity.
Inderdaad, dat is ook de reden dat ik het niet via Kia Charge wil gebruiken. :P Een iets hoger maandbedrag voor het gemak zou ik nog prima vinden, maar niet een 10 cent hogere kWh-prijs. Ik verwacht minimaal 400 kWh per maand te laden. :P
*Vaak is er een eerste jaar abo 'gratis' bij die merkgebonden laadpassen, en ga je daarna een abo betalen.
Ook kun je bij een abo direct bij Ionity zelf maandelijks opzeggen, bij Kia en Hyundai (anderen?) zit je er een jaar aan vast.
Dit klopt niet (meer), het Ionity abonnement bij Kia Charge is wel maandelijks opzegbaar. Dus dat is gelukkig geen nadeel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
Harrie van Til schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:40:
[...]

Ik heb na het koppelen van de Mastercard ipv de VISA aan de Mobilizepas geen enkel probleem meer gehad met afrekenen. Loopt als een zonnetje hier in Frankrijk en Spanje bij Ionity. _/-\o_
Heb je die Mastercard recent gekoppeld? Ik had ook nooit problemen en meerder keren een abbo genomen. Echter toen ik mijn verlopen cc had verwijderd kon ik geen nieuwe betaal methode meer toevoegen zonder eerst een VIN in te voeren. Ik gebruik de android app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20-06 09:02
Ik vind eigenlijk niet helemaal terug hoe je alleen de openbare publiekelijke laadpunten kunt vinden op de Shell Recharge kaart of bij Chargemap, ABRP oid.

Binnenkort ga ik een Shell Recharge laadpas ontvangen waarbij ik dan een app of overzicht wil gebruiken, waarmee ik de openbare publiekelijke laadpunten kan vinden waar er geladen kan worden.

Op de bovengenoemde kaarten vind ik de laadpunten wel, maar hier staan ook de laadpunten bij de bedrijven en/of mensen privé in weergegeven. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14-06 20:26
jouwheld schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:52:
[...]

Heb je die Mastercard recent gekoppeld? Ik had ook nooit problemen en meerder keren een abbo genomen. Echter toen ik mijn verlopen cc had verwijderd kon ik geen nieuwe betaal methode meer toevoegen zonder eerst een VIN in te voeren. Ik gebruik de android app.
Ik heb ongeveer een maand geleden nog een Mastercard gekoppeld. Ik kreeg een nieuwe laadpas en moest daar opnieuw een creditcard aan koppelen, geen probleemloos en een VIN was niet nodig. Was ook op Android.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-06 10:40
hoe moet ik dit lezen dan ? Ionity i.c.m. Kia charge

als ik Ionity wil laden in europa, en het met een pas wil doen, kan ik het via KIA charge doen, Ik heb die pas al wel, maar nog geen Ionity afgenomen, wat ik dan zou kunnen doen voor een maandje.

maar hoe moet ik dit lezen, wat ga ik betalen ?
Er staat: Met dit abonnement profiteert u van gereduceerde tarieven op het IONITY-laadnetwerk in 24 landen langs de belangrijkste Europese snelwegen.

als ik bij kia charge kijkt en de abonnementsdetails gaat lezen , is het Ionity power voor 7,49 per maand.
daar staat ook vermeld : -0,20 EUR korting op de flexibele prijs per kWh van het Easy tarief voor laadbeurten bij alle IONITY oplaadpunten in Nederland . Het starttarief is niet van toepassing.

ik lees dat als 20 cent korting alleen in nederland op een flex prijs van het easy tarief ( ik ga dan uit van het duurste tarief dan maar )

maarrrr Ionity power is een tarief van 39 cent bij Ionity zelf.

8)7

[ Voor 4% gewijzigd door murky123 op 21-05-2025 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-06 17:46
Jcrs7 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:35:
Ik vind eigenlijk niet helemaal terug hoe je alleen de openbare publiekelijke laadpunten kunt vinden op de Shell Recharge kaart of bij Chargemap, ABRP oid.

Binnenkort ga ik een Shell Recharge laadpas ontvangen waarbij ik dan een app of overzicht wil gebruiken, waarmee ik de openbare publiekelijke laadpunten kan vinden waar er geladen kan worden.

Op de bovengenoemde kaarten vind ik de laadpunten wel, maar hier staan ook de laadpunten bij de bedrijven en/of mensen privé in weergegeven. 8)7
Je vindt in die apps alleen openbare laadpunten. Als dat niet de bedoeling is, is dat verkeerd geconfigureerd door de beheerder/eigenaar van de laadpaal. Je kunt hooguit gezond verstand gebruiken om die er zelf "uit te filteren". De meeste mensen zullen het inderdaad niet zo bedoelen, maar er zullen ongetwijfeld ook mensen zijn die de laadpaal op hun oprit bewust openbaar hebben gezet en nog steeds aan het wachten zijn op de eerste persoon die z'n auto aankoppelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@murky123 Daar had ik mij een paar pagina's terug ook over verbaasd. :)

Het "IONITY Power" abonnement via Kia Charge geeft je dezelfde tarieven als het Motion abonnement van IONITY zelf, maar dan 1,50 per maand duurder, en hoe ik het lees inderdaad ook alleen binnen Nederland. Rechtstreeks bij IONITY abonneren is dus altijd goedkoper. Alleen kan je dit nog niet combineren met Plug & Charge, dat lijkt voor Kias alleen beschikbaar te zijn bij Kia Charge.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 21-05-2025 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hopiconjo
murky123 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:00:
hoe moet ik dit lezen dan ? Ionity i.c.m. Kia charge

als ik Ionity wil laden in europa, en het met een pas wil doen, kan ik het via KIA charge doen, Ik heb die pas al wel, maar nog geen Ionity afgenomen, wat ik dan zou kunnen doen voor een maandje.

maar hoe moet ik dit lezen, wat ga ik betalen ?
Er staat: Met dit abonnement profiteert u van gereduceerde tarieven op het IONITY-laadnetwerk in 24 landen langs de belangrijkste Europese snelwegen.

als ik bij kia charge kijkt en de abonnementsdetails gaat lezen , is het Ionity power voor 7,49 per maand.
daar staat ook vermeld : -0,20 EUR korting op de flexibele prijs per kWh van het Easy tarief voor laadbeurten bij alle IONITY oplaadpunten in Nederland . Het starttarief is niet van toepassing.

ik lees dat als 20 cent korting alleen in nederland op een flex prijs van het easy tarief ( ik ga dan uit van het duurste tarief dan maar )

maarrrr Ionity power is een tarief van 39 cent bij Ionity zelf.

8)7

https://kiacharge.com/web...*001QW1*X/services/IONITY
Tja, maar die flextarieven liggen soms hoger dan ander providers hanteren. Het is dan leuk dat je korting krijgt maar per saldo betaal je soms meer dan andere providers. Ieder geval bij BMW scheel Ionity zeker!!1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bImqNZ92aFQOb4zonL62n5tjlG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMNxADxXSvtmgB9EB5gQsWPs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

hopiconjo schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:34:
[...]

Tja, maar die flextarieven liggen soms hoger dan ander providers hanteren. Het is dan leuk dat je korting krijgt maar per saldo betaal je soms meer dan andere providers. Ieder geval bij BMW scheel Ionity zeker!!1
[Afbeelding]
Niet lang meer, vanaf volgende maand wordt dit € 0,45/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
hopiconjo schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:34:
[...]

[Afbeelding]
Geniet er nog maar even van.

BMW rekent vanaf 1 juni €0,45/kWh bij Ionity in Nederland. In overige EU landen gelden vanaf 1 juni ook hogere tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPi36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V04eBj_Jxx_y_aROu2fliTXRZF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c9cxeKtRBeV4kOjzsj3sejni.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist de Ecotap pas binnen gekregen. Begrepen dat ik de AgriSnellaad app dan moet gebruiken voor de prijsindicaties. Nu heb ik een laadpaal in de buurt opgezocht en zie dan -91 cent staan als starttarief. Het kwh tarief lijkt net zo laag als bij bv Electroverse en dus niet met de 2 cent per kwh opgehoogd die zou gelden bij Ecotap.

Wat kan ik nu verwachten aan kosten als ik vrijdag voor het eerst ga opladen met de Ecotap pas bij deze Equans laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Heb je die vraag ook al aan Ecotap gesteld en zo ja wat zeiden ze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaPi36
Hachy schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:56:
Heb je die vraag ook al aan Ecotap gesteld en zo ja wat zeiden ze?
ik begrijp wat je hiermee wilt zeggen maar dit is een gebruikersforum met werkelijke ervaringen zonder marketing opsmuk. Dus ik hoor het liever van de experts hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
PaPi36 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:55:
[Afbeelding]

Zojuist de Ecotap pas binnen gekregen. Begrepen dat ik de AgriSnellaad app dan moet gebruiken voor de prijsindicaties. Nu heb ik een laadpaal in de buurt opgezocht en zie dan -91 cent staan als starttarief. Het kwh tarief lijkt net zo laag als bij bv Electroverse en dus niet met de 2 cent per kwh opgehoogd die zou gelden bij Ecotap.

Wat kan ik nu verwachten aan kosten als ik vrijdag voor het eerst ga opladen met de Ecotap pas bij deze Equans laadpaal?
Ik heb nog nooit een werkelijk negatief starttarief gezien. Dus ik ga er van uit dat het starttarief gewoon 91 cent kost. Electroverse vind ik een hele betrouwbare partij. Maak een screenshot bij de eerste keer laden, zij garanderen dat je altijd de prijs betaalt die de app vermeldt (en zo niet dan kun je het terugvragen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een negatief starttarief... dat is heel interessant... maar dat moet wel een fout zijn :)

[ Voor 1% gewijzigd door markjanssen op 21-05-2025 14:05 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesteit
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-06 22:14
Hoe gaat het eigenlijk als je via de LM een EU laadpas krijgt. Dien ik dan nog allerlei andere passen aan te vragen om ergens te kunnen laden?

Iemand ervaring daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPi36
Pr088 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:04:
[...]

Ik heb nog nooit een werkelijk negatief starttarief gezien. Dus ik ga er van uit dat het starttarief gewoon 91 cent kost. Electroverse vind ik een hele betrouwbare partij. Maak een screenshot bij de eerste keer laden, zij garanderen dat je altijd de prijs betaalt die de app vermeldt (en zo niet dan kun je het terugvragen).
Dank voor de info...goed te weten en Electroverse ziet er ook heel goed uit met een snelwerkende app met goede info. Itt bv die AgriSnallaad app die langzaam is en vreemde waardes laat zien. Na het scannen van dit forum begrijp ik dat het handig is meerdere passen beschikbaar te hebben. Denk dat ik eerste keer dan maar met Electroverse via de app (want pas is nog niet binnen) ga proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatGuy2303
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-06 15:58
Volgens mij heeft iemand ooit een linkje geplaatst naar een kaart waarop ook geplande/in ontwikkeling zijnde locaties van Tesla superchargers stond. Gezocht, maar niet kunnen vinden, ook niet via Google.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-06 20:20

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Majesteit schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:12:
Hoe gaat het eigenlijk als je via de LM een EU laadpas krijgt. Dien ik dan nog allerlei andere passen aan te vragen om ergens te kunnen laden?

Iemand ervaring daarmee?
Ik heb met MTC nog geen andere laadpas (europe) nodig gehad afgelopen 3 jaar. Wel hekel ik MTC omdat je deze pas nog steeds niet als betaalmiddel kan toevoegen in de Tesla app voor Super Chargen (en ik dus moet declareren). Een enkele keer heb ik met een QR code laden moeten starten en betalen, deze palen lijken überhaupt geen passen te accepteren.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPi36
markjanssen schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:05:
Een negatief starttarief... dat is heel interessant... maar dat moet wel een fout zijn :)
heb nog een paar laadpalen van Equans via die app geopend en overal wordt hier in de buurt starttarief van -91 cent aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
ThatGuy2303 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:17:
Volgens mij heeft iemand ooit een linkje geplaatst naar een kaart waarop ook geplande/in ontwikkeling zijnde locaties van Tesla superchargers stond. Gezocht, maar niet kunnen vinden, ook niet via Google.
https://supercharge.info/map deze o.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesteit
DaMightyWackO schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:17:
[...]

Ik heb met MTC nog geen andere laadpas (europe) nodig gehad afgelopen 3 jaar. Wel hekel ik MTC omdat je deze pas nog steeds niet als betaalmiddel kan toevoegen in de Tesla app voor Super Chargen (en ik dus moet declareren). Een enkele keer heb ik met een QR code laden moeten starten en betalen, deze palen lijken überhaupt geen passen te accepteren.
Ah dus superchargen kan überhaupt niet via de laadpas van de LM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
PaPi36 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:00:
[...]

ik begrijp wat je hiermee wilt zeggen maar dit is een gebruikersforum met werkelijke ervaringen zonder marketing opsmuk. Dus ik hoor het liever van de experts hier.
Het lijkt mij een volstrekt heldere vraag aan je MSP n.a.v. zo'n vreemd starttarief. De experts hier zouden die denk ik ook als eerste daar stellen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatGuy2303
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-06 15:58
Bedankt, had ik toch goed onthouden dat er bij Arnhem noord bij het Postiljon hotel één komt. Dacht bij v.d Valk Tiel ook, maar die staat hier niet meer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunshin3
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 28-05 15:30
Majesteit schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:12:

Iemand ervaring daarmee?
Ik heb een Travelcard (van Ayvens, voorheen Leaseplan) daarmee kun je niet overal laden.
Zeker in het buitenland, zijn nog wel eens laders waar je specifieke apps voor nodig bent (bijvoorbeeld op de camping of wat dan ook)

Travelcard heeft in de app wel de laders in staan waar het zeker lukt.
Vorig jaar naar Spanje geweest (1 lader aan de snelweg accepteerde de druppel niet (waren 8 laders waarvan maar 1 gebruikt werdt, dus konden veel mensen kennelijk niet laden), een lader bij de BP kon ik niet laden (was in Playa 'd aro en de lader bij de camping zelf deed het niet).

m.a.w. de route door Frankrijk ging top, op die ene laadstop na, alleen ter plaatse kan het nog wel eens zoeken zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunshin3
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 28-05 15:30
Majesteit schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:56:
[...]

Hangt van je laadpasleverancier af, Travelcard kan je er wel in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesteit
Sunshin3 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:25:
[...]

Ik heb een Travelcard (van Ayvens, voorheen Leaseplan) daarmee kun je niet overal laden.
Zeker in het buitenland, zijn nog wel eens laders waar je specifieke apps voor nodig bent (bijvoorbeeld op de camping of wat dan ook)

Travelcard heeft in de app wel de laders in staan waar het zeker lukt.
Vorig jaar naar Spanje geweest (1 lader aan de snelweg accepteerde de druppel niet (waren 8 laders waarvan maar 1 gebruikt werdt, dus konden veel mensen kennelijk niet laden), een lader bij de BP kon ik niet laden (was in Playa 'd aro en de lader bij de camping zelf deed het niet).

m.a.w. de route door Frankrijk ging top, op die ene laadstop na, alleen ter plaatse kan het nog wel eens zoeken zijn.
Levering van mijn eerste EV zal komende week ergens zijn, als die is ingepland kan ik de laadpas aanvragen. Zit via een tussenpartij bij Arval

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-06 20:20

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Majesteit schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:56:
[...]

Sommige passen zoals Travelcard of DKV kan je wel toevoegen in de Tesla app als betaalmethode. En dan kan je wel direct op kosten van de LM laden.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
ThatGuy2303 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:18:

Bedankt, had ik toch goed onthouden dat er bij Arnhem noord bij het Postiljon hotel één komt. Dacht bij v.d Valk Tiel ook, maar die staat hier niet meer op.
Houten en Arnhem staan al een tijdje met die status.
Die van Tiel is denk ik weer geschrapt, was paar keer sprake van;

https://tesla360.nl/waar-...chargers-in-2024-en-2025/

Ook in dit topic eens genoemd;
LigeTRy schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:44:
Nederland wordt weer een supercharger rijker. bij de vd valk in Gorinchem komt er eentje bij!

https://supercharge.info/map?siteID=8440

En ook in Tiel staat er eentje op de planning, mooie toevoegingen

Edit:

Blijkbaar zijn ze ook aan het bouwen in Arnhem (A12), en Spier (A28)
Maar op dit kaartje van Tesla zelf zie ik alleen Houten nog en is Arnhem ook verdwenen;
https://www.tesla.com/fin...coming_soon_superchargers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishbeast
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-06 14:24
DaMightyWackO schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:17:
[...]

ja, same hier. Ik vind dat zo %&(*$%&*$%^ he. Er worden steeds meer passen ondersteund, maar MTC schitterd van afweizgheid in dat lijstje; en ik heb het idee dat het wel een van de grotere leveranciers is, als ik bij de leaserijdens om me heen kijk.
Anyway, gelukkig heb ik een paal voor de deur, en laad ik eigenlijk alleen maar langs de weg op vakantie of een sporadische lange rit voor mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:35

Harrie van Til

Doe maar blauw

jouwheld schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:52:
[...]

Meer dan een maand geleden nadat ik een nieuwe pas kreeg opgestuurd vanwege niet-betaalde laadsessies (door CC-problemen). Nooit een vraag over VIN gehad. Ook Android

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
LT1970 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:47:
[...]

Ik heb ongeveer een maand geleden nog een Mastercard gekoppeld. Ik kreeg een nieuwe laadpas en moest daar opnieuw een creditcard aan koppelen, geen probleemloos en een VIN was niet nodig. Was ook op Android.
Harrie van Til schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:58:
[...]

Meer dan een maand geleden nadat ik een nieuwe pas kreeg opgestuurd vanwege niet-betaalde laadsessies (door CC-problemen). Nooit een vraag over VIN gehad. Ook Android
Hmm of ik heb pech gehad of het is zeer recent aangepast. Ik heb op 29 april mijn creditcard verwijderd in de app en kan nu dus niks meer qua laadpassen zonder VIN in te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:50
jouwheld schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:09:
[...]

[...]

Hmm of ik heb pech gehad of het is zeer recent aangepast. Ik heb op 29 april mijn creditcard verwijderd in de app en kan nu dus niks meer qua laadpassen zonder VIN in te voeren.
M.b.t. my Renault mobilize,
Toen ik het in november aanvroeg kwam de pas niet erg snel en heb ik een tweede account met de e-mail van mijn vrouw gemaakt. Uiteindelijk kwamen beide passen.

Maar goed…
Ik heb geen Renault.
Op mijn eigen account is sinds december een Mastercard credit card gekoppeld en heb ik het intense abonnement. Ik laad normaal thuis maar wilde het niet opzeggen vanwege de non-Renault problemen. Ik wil in juni naar Noorwegen en dan is de pas erg handig.

Dat gezegd hebbende…
Mijn eigen account lijkt het nog te doen. Subscription staat nog als actief.
Als ik uitlog en inlog op account van mijn vrouw kan ik inderdaad geen creditcard koppelen laat staan abonnement nemen zonder eerst een vin in te vullen.
Ik kan daarna uitloggen en weer inloggen op mijn eigen account en dan bestaat de subscription nog steeds.
Dit alles op de iOS app.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPi36
Hachy schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:10:
[...]

Het lijkt mij een volstrekt heldere vraag aan je MSP n.a.v. zo'n vreemd starttarief. De experts hier zouden die denk ik ook als eerste daar stellen ;-)
Nou geweldige tip van je hoor... Zie hier het antwoord van ecotap
--------
Wij zijn alleen de fabrikant als we een lader verkopen zal die partij zelf bepalen wat ze op gebied van laden,etc,etc vragen.

Altijd goed kijken voor je gaat laden is mijn advies.
Met vriendelijke groet,
--------

Zodoende de vraag aan gebruikers van de ecotap pas....
Hoe en waar checken jullie de prijs die aan de laadpaal getekend gaat worden met de ecotap laadpas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
PaPi36 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:33:
[...]

Nou geweldige tip van je hoor... Zie hier het antwoord van ecotap
--------
Wij zijn alleen de fabrikant als we een lader verkopen zal die partij zelf bepalen wat ze op gebied van laden,etc,etc vragen.

Altijd goed kijken voor je gaat laden is mijn advies.
Met vriendelijke groet,
--------

Zodoende de vraag aan gebruikers van de ecotap pas....
Hoe en waar checken jullie de prijs die aan de laadpaal getekend gaat worden met de ecotap laadpas?
Aangezien je de enige lijkt te zijn met die vraag, waarom probeer je het niet gewoon? Dan kun je hem hier beantwoorden, daar hebben we allemaal wat aan in plaats van de vraag stellen en geen moeite te doen om hem beantwoord te krijgen. @Hachy vroeg niet voor niets wat het antwoord van Ecotap was? @Hachy is de expert.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Pagina: 1 ... 215 ... 219 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2