[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 214 215 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-05 11:28
Zjanzjak schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:53:
[...]

Hoe bedoel je? Alles, maar dan ook alles, is terug te vinden in de Tesla app toch.
Laadsessies, tarieven, etc..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2QgWOZRPpvExP6qI63JMblE_eQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sY98P0fGYG4q5wZuLWb54ebB.jpg?f=fotoalbum_large
Helaas niet. Op het display van de auto staat wel de prijs van de laatste sessie, hier niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-05 18:49
Sandervans schreef op zondag 4 mei 2025 @ 00:22:
[...]

Helaas werd de laadpas vanochtend geweigerd bij desbetreffende laadpaal, dus het feest is wel over.
Ik kan dit bevestigen. Afgelopen vrijdag werd mijn Electroverse kaart ook al geweigerd bij een Rexel paal. OVO kent de paal ook niet, dus uiteindelijk maar mijn Shell gepakt om er in ieder geval wat in te krijgen 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik wilde vandaag laden bij Van der Valk Leeuwarden. Hier stonden Ecotap laadpunten. Had een Vattenfall, Shell en ANWB pas, maar geen werd geaccepteerd. Ik dacht dat ik met deze 3 passen overal wel terecht zou moeten kunnen. Iemand die weet hoe dit precies zit? Of had ik gewoon pech. (MIsschien dat ik vanuit de ANWB app de sessie had moeten starten zie ik zojuist, zie ook wat inactieve palen staan, misschien dat ik daar wel stond…)

[ Voor 21% gewijzigd door Bulldog op 06-05-2025 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:39

Dennis1812

Amateur prutser

Je kan ook via de app van eco tap makkelijk laden.
Is soms zelfs het goedkoopste.
Misschien het installeren waard?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05:50
Bulldog schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:59:
Ik wilde vandaag laden bij Van der Valk Leeuwarden. Hier stonden Ecotap laadpunten.
Fijne prijs

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EheYV3GIFl1gxMurFrDnu9NXCgY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OuvKhmlVFJKrwFUUuEpVZt0K.png?f=fotoalbum_large

Apple | BYD | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:07:
Je kan ook via de app van eco tap makkelijk laden.
Is soms zelfs het goedkoopste.
Misschien het installeren waard?
Welke app is van Ecotap? Zocht er laatst toevallig nog naar maar kon niets vinden. Tijd geleden hadden ze een verschrikkelijke app. :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:36
S_Chief schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:32:
Welke app is van Ecotap? Zocht er laatst toevallig nog naar maar kon niets vinden. Tijd geleden hadden ze een verschrikkelijke app. :X
Easy Charging Quality.

https://play.google.com/s...m.easyChargingQuality.app

Niet de fijnste app maar goed, de Ecotap-app dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-05 23:22
arjandijk162 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:49:
[...]

[Afbeelding]
Helaas niet. Op het display van de auto staat wel de prijs van de laatste sessie, hier niet
Is toch logisch, staat notabene op je screenshot.
arjandijk162 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:26:
Ik rijd nu een maand of 3 een Tesla M3 en heb mn TravelCard (MKB Brandstof) gekoppeld aan de auto voor de superchargers. Nu zie ik flinke tot enorme verschillen tussen de tesla app en mn afrekening.
*knip*
Ook zitten er wat rare uitschieters in Oostenrijk tussen waar ik voor 40 kWh 137 euro kwijt was aan de supercharger.
Je factuur staat bij je laadpas aanbieder. Installeer deze app:
https://play.google.com/s...fleetcor.travelcard&pli=1

Koppel/Registreer je met je laadpas en je kunt de tarieven zien bij de SuC in Flachau die gelden voor jouw pas. Vergelijk dat met de tarieven in de Tesla app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shXmJLJ_TscbT3Ki7XZvTY1qeAg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZXYu0zltwGK4fZW7lpw67M8b.png?f=fotoalbum_large

Lijkt me toch niet zo moeilijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKfw2AV7fMzxIZRIHDfdCu1IqGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMndiEzdZ1Xd2Btdpsyum27k.jpg?f=fotoalbum_large

@-MD- en @arjandijk162
SUC Flachau
Zie de prijzen met de travelcard (let op EXCL. BTW).
Laden dus 2,15 euro per minuut inclusief BTW.

[ Voor 4% gewijzigd door Azqi op 07-05-2025 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:05
Vanwege ev lease auto wilde ik graag een extra laadpaal aanvragen voor in de wijk bij de gemeente, er zijn er namelijk erg weinig en steeds bezet. Echter aanvraag wordt niet in behandeling genomen als je de mogelijkheid hebt op eigen terrein een laadpaal te installeren. Dat laatste wil ik niet omdat ik de kosten te hoog vind voor 4 jaar: pakweg 2800,- euro zelf betalen, al dan niet via lease maar dan betaal je hem ook zelf via de eigen bijdrage. Dat is 700,- euro per jaar! Mag de gemeente zo’n bijdrage van mij vragen om te investeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:07
mv_ak schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:27:
Vanwege ev lease auto wilde ik graag een extra laadpaal aanvragen voor in de wijk bij de gemeente, er zijn er namelijk erg weinig en steeds bezet. Echter aanvraag wordt niet in behandeling genomen als je de mogelijkheid hebt op eigen terrein een laadpaal te installeren. Dat laatste wil ik niet omdat ik de kosten te hoog vind voor 4 jaar: pakweg 2800,- euro zelf betalen, al dan niet via lease maar dan betaal je hem ook zelf via de eigen bijdrage. Dat is 700,- euro per jaar! Mag de gemeente zo’n bijdrage van mij vragen om te investeren?
Ze vragen het niet van jou, ze installeren gewoonweg geen openbare laadpaal. De gemeente kan je niet dwingen zelf een laadpaal te installeren, maar ze komen je niet tegemoet door een extra openbare te installeren. Je kunt het laadpalenbeleid van je gemeente controleren of een raadslid benaderen?

Je zou er voor kunnen kiezen om een granny-charger te gebruiken (230V lader op een gewoon stopcontact) met een laadvermogen van max 2,3kW.
Overigens moet installatie ook goedkoper kunnen. Ik kocht zelf een laadpaal voor 600 euro en was ongeveer 900 aan de installateur kwijt.
Mijn gemiddelde laadprijs is €0,15-€0,17 (dynamisch contract)
Uitgaande van €0,47 openbaar scheelt dat €0,30 per kWh. Verbruik van 20kwh elke 100 km is een terugverdientijd van 25.000km. Makkelijk terug te verdienen in 4 jaar?
En met een dure verplichte paal van de leasemaatschappij kun je alle stroomkosten declareren?

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Als je er zelf 1 plaatst is het natuurlijk niet voor 4 jaar. Maar kan je hem veel langer gebruiken.
Kans is natuurlijk groot dat je volgende lease weer een EV wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjandijk162
Azqi schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 07:01:
[Afbeelding]

@-MD- en @arjandijk162
SUC Flachau
Zie de prijzen met de travelcard (let op EXCL. BTW).
Laden dus 2,15 euro per minuut inclusief BTW.
Jemig, dus travelcard pakt meer dat 100% bovenop Tesla? Wat een scambusiness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Je kunt ook gewoon bij een snellader laden, net als iedereen met een brandstofauto naar een tankstation gaat. Ik heb zelf een paal van marktplaats gehaald (€250) en met een lokaal klusbedrijf geïnstalleerd. (€400). Ik had nog geld kunnen besparen door de automaat die in de stoppenkast moest van marktplaats te halen, die heeft nog €150) gekost. Er zijn dus genoeg manieren om te besparen. Granny laden is verre van comfortabel. Heb dat 3 weken gedaan en een laadtijd van 19 uur+enorme laadverliezen en warme kabels maak het tot een zeer slechte permanente oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:57
Raar beleid van die gemeente. Je vraagt een laadpaal toch niet aan voor privé gebruik maar voor algemeen gebruik, en of je als aanvrager zelf de mogelijkheid hebt om op eigen terrein er eentje te plaatsen is irrelevant want daarmee los je het gebrek aan laders in de wijk niet op.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:43
Als je gewoon een eigen oprit hebt daar is het gemeentelijke beleid niet voor

Je kan toch gewoon met een verlengsnoer laden als je een paal te duur vindt
Wat is het probleem daarvan ?

Hoewel als de laaddruk echt te groot is
Zullen gemeentes wel meer laadpalen plaatsen

Echter is de laaddruk te groot of zijn er teveel klevers in het laatste geval kan je om handhaving verzoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door boyette op 07-05-2025 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:06
boyette schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:09:
[...]

Als je gewoon een eigen oprit hebt daar is het gemeentelijke beleid niet voor

Je kan toch gewoon met een verlengsnoer laden als je een paal te duur vindt
Wat is het probleem daarvan ?

Hoewel als de laaddruk echt te groot is
Zullen gemeentes wel meer laadpalen plaatsen

Echter is de laaddruk te groot of zijn er teveel klevers in het laatste geval kan je om handhaving verzoeken.
Met een verlengsnoer heb je geen meter voor de afgenomen stroom, en dan kan je die laadkosten niet bewijzen.
Maar er bestaan ook 'losse laders' met een geijkte meter en backoffice. Dat hoeft echt geen 2800€ te kosten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
De gemeente vraagt niets van jou maar vindt dat je het zelf op kunt lossen op eigen terrein en helpt je niet, hoe je het verder op wilt lossen is aan jou. Het beleid is gericht op hen die afhankelijk zijn van straatparkeren. Het staat je uiteraard vrij om alsnog van de openbare laadvoorzieningen gebruik te maken.
De kosten die je noemt zijn idd erg hoog, het beste kies je zelf een lader uit en laat die installeren door een lokale elektricien. Als je controle wilt hebben en houden over wat je met je lader doet kun je ook beter wegblijven van sommige partijen als Coolblue en anderen aangezien je dan vaak aan een abonnement vastzit waar je nooit meer van af komt. Vaak kun je in het laadtarief dat je van je werkgever vergoed krijgt ook de lader zelf en installatie verrekenen uitgesmeerd over een x aantal jaar, dan is het helemaal een no-brainer.
En uiteraard is dit niet de laatste EV die jij of de toekomstige bewoner van je woning heeft; een waarschijnlijker scenario is dat je nu in je allerlaatste fossiele auto rijdt.

[ Voor 5% gewijzigd door ASW1 op 07-05-2025 09:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:55
Morgen (8 mei) voor 1 cent per kWh snelladen bij Leap24 in Venlo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rlRLlH5dXECaZudL8dIDf6NwS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wls2wOrNZg0arDn8msn9AUUK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door bart155 op 07-05-2025 10:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:40
PeterZ(on) schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:02:
[...]

Raar beleid van die gemeente. Je vraagt een laadpaal toch niet aan voor privé gebruik maar voor algemeen gebruik, en of je als aanvrager zelf de mogelijkheid hebt om op eigen terrein er eentje te plaatsen is irrelevant want daarmee los je het gebrek aan laders in de wijk niet op.
Afbreukrisico. Niks dat de aanvrager ervan weerhoudt om te concluderen 'hm, toch duur die commerciële paal, ik doe het thuis wel'. En dan staat de openbare paal (relatief) te verstoffen of onze o zo heilige parkeerplekjes te claimen.

Cash is king.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pr088
mk1992 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:51:
[...]

Afbreukrisico. Niks dat de aanvrager ervan weerhoudt om te concluderen 'hm, toch duur die commerciële paal, ik doe het thuis wel'. En dan staat de openbare paal (relatief) te verstoffen of onze o zo heilige parkeerplekjes te claimen.
En moet voor een privéauto ruimte gemaakt worden in de openbare ruimte wanneer de eigenaar zelf de ruimte heeft om de auto te parkeren en een laadinstallatie aan te leggen? Het blijft wel gemeenschapsgeld...

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01:24
Ze heb ik ook aparte laadervaring de afgelopen dagen. Bij een school staan 2 laadpalen, 4 aansluitingen 22 kW. in geen enkele app komen ze naar voren en met veel zoeken blijken het E-Flux palen te zijn. Aangezien ze op het schoolterrein staan even navragen bij de conciërge wat het kost. Geen idee en verder ook geen informatie beschikbaar. Even testen dus. €0,60 per kWh, 2x zo duur als de Vattenfall paal in de straat. Ik verder navragen, blijken ze door de gemeente geplaatst te zijn en niemand er blij mee te zijn, want 4 parkeerplaatsen weg. Niemand laadt er en staan er dus voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Meestermaas schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:42:
Ze heb ik ook aparte laadervaring de afgelopen dagen. Bij een school staan 2 laadpalen, 4 aansluitingen 22 kW. in geen enkele app komen ze naar voren en met veel zoeken blijken het E-Flux palen te zijn. Aangezien ze op het schoolterrein staan even navragen bij de conciërge wat het kost. Geen idee en verder ook geen informatie beschikbaar. Even testen dus. €0,60 per kWh, 2x zo duur als de Vattenfall paal in de straat. Ik verder navragen, blijken ze door de gemeente geplaatst te zijn en niemand er blij mee te zijn, want 4 parkeerplaatsen weg. Niemand laadt er en staan er dus voor niks.
Zijn het oudere laadpalen? Immers, de bewuste gemeente zit waarschijnlijk op dit moment in een concessie met Vattenfall toch? Andere tijden, andere afspraken, andere prijzen. Komt heel vaak voor. En dus niet echt een aparte laadervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
Nee, juist nieuwere. Maar het vreemde is dat ze op schoolterrein staan en daarmee belangrijke plekken van docenten innemen. Dat vind ik vreemd. Alsof de gemeente even een paar laadpalen in mijn tuin komt plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Laatst online: 17:05
ASW1 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:28:
[...]

De gemeente vraagt niets van jou maar vindt dat je het zelf op kunt lossen op eigen terrein en helpt je niet, hoe je het verder op wilt lossen is aan jou. Het beleid is gericht op hen die afhankelijk zijn van straatparkeren. Het staat je uiteraard vrij om alsnog van de openbare laadvoorzieningen gebruik te maken.
De kosten die je noemt zijn idd erg hoog, het beste kies je zelf een lader uit en laat die installeren door een lokale elektricien. Als je controle wilt hebben en houden over wat je met je lader doet kun je ook beter wegblijven van sommige partijen als Coolblue en anderen aangezien je dan vaak aan een abonnement vastzit waar je nooit meer van af komt. Vaak kun je in het laadtarief dat je van je werkgever vergoed krijgt ook de lader zelf en installatie verrekenen uitgesmeerd over een x aantal jaar, dan is het helemaal een no-brainer.
En uiteraard is dit niet de laatste EV die jij of de toekomstige bewoner van je woning heeft; een waarschijnlijker scenario is dat je nu in je allerlaatste fossiele auto rijdt.
Ok goede tips allen en hoe dat zit met laadtarief ga ik nakijken! Als de initiële kosten lager uitvallen én het zich deels terugverdient wordt het wellicht interessant. En ook het huis wordt meer waard met laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Meestermaas schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:55:
Nee, juist nieuwere. Maar het vreemde is dat ze op schoolterrein staan en daarmee belangrijke plekken van docenten innemen. Dat vind ik vreemd. Alsof de gemeente even een paar laadpalen in mijn tuin komt plaatsen.
In bijna heel Nederland draagt de gemeente na bouw van een school het eigendom over aan het schoolbestuur, ook van het plein. Vraag me dus af of het schoolbestuur niet heeft ingestemd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16:06
arjandijk162 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:53:
[...]

Jemig, dus travelcard pakt meer dat 100% bovenop Tesla? Wat een scambusiness
Dat doen alle grote passen, zoals Shell recharge. Daar zit het verdienmodel.
Thuisladen kost mijn werkgever standaard 0.54 euro per kWh. Echt belachelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrSpixel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 22:35
Is de school recent gebouwd? Anders is het een verplichting om laadpalen te plaatsen vanaf de bouw:

https://www.hateha.nl/nie...d%20worden%20gerenoveerd.

En waarschijnlijk wordt het gebouw overgedragen aan de scholengemeenschap maar blijft de grond van de gemeente, dan het zijn dat er nog een laadpalenconcessie is voor op afgesloten gemeentegrond. Niet specifiek voor publiek laden bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Ik ben wel nieuwsgierig wat het adres van deze laadpalen is. Wellicht zijn er Tweakers die goedkopere laadpassen kunnen vinden/aanraden...

Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:36
Meestermaas schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:55:
Als de laadpalen op het schoolterrein staan dan zijn het geen publieke (voor iedereen toegankelijke) laadpalen en dan kan de eigenaar of beheerder van het terrein dus zelf het tarief bepalen, maar ook zelf bepalen wie er mogen parkeren. Dan kunnen er dus ook prima auto’s van bv. docenten geparkeerd worden die niet opladen.

Een mogelijk addertje onder het gras is als de eigenaar/beheerder van het terrein de hele installatie en exploitatie van de oplaadplekken heeft uitbesteed aan een laadpaalexploitant. Dan kan het zijn dat de laadpaalexploitant (een deel van) de installatiekosten op zich neemt en in ruil zelf een (hoog) tarief mag instellen en mag eisen dat er alleen EV’s geladen worden.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-05 20:09
Duur. Ik heb een laadpaal laten installeren (zappi). Niet de goedkoopste en het installeren kostte ook wel wat. Maar totaal kostte de laadpaal me 1700 euro. Met de huidige tariefverschillen tussen openbaar laden (48 ct, electroverse) en thuis (30 ct) en 350 kWh per maand laden heb ik de laadpaal er in circa 3 jaar uit verdiend. En dan heb ik het nog niet over het kunnen gebruiken van zonnestroom, wat interessant gaat worden als de saldering er in 2027 definitief af is.
Alleen snap ik dat je een systeem wil zodat je ook makkelijk kan declareren. Er zijn voldoende laadpalen met app / integratie die je kan uitlezen en waar je de getallen kan aanleveren. Misschien moet je hier in de community vragen wie een oplossing heeft die ideaal is voor scheiding zakelijk / particulier gebruik?

ik heb zelf geen leaseauto (helaas) maar ik zou het wel weten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Hier een laadpaal via de werkgever, maar ik kan zelf niet aan de verbruiksgegevens doordat ik geen toegang heb tot die backoffice. Dus er een shelly achter gehangen die exact het stroomverbruik meet en ook super eenvoudig in mijn home assistant te integreren valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
Het betreft het parkeer terrein van het Twickel College in Hengelo.

Nog een detail. Op de kaart in de E-Flux app komen ze niet terug, maar je kan er dus laden met de laadpas en dan zie je ze wel terug bij de sessies in de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnTV3Qra8K0Kils2pOnVksnSdxA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XQhBzxcg0B1Wx4V61PN6zkZv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uvehkDianKZzO-emp1RgdxDd-w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bgsMGNPuitGzopWopgJMrrYO.png?f=fotoalbum_large

Vreemd toch, je kan ergens laden, maar wat het kost is nergens terug te vinden en de palen ook niet. Ze staan er ook al langere tijd, dus zijn echt niet zo nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:36
Meestermaas schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 18:54:

Nog een detail. Op de kaart in de E-Flux app komen ze niet terug, maar je kan er dus laden met de laadpas en dan zie je ze wel terug bij de sessies in de app.

[…]

Vreemd toch, je kan ergens laden, maar wat het kost is nergens terug te vinden en de palen ook niet. Ze staan er ook al langere tijd, dus zijn echt niet zo nieuw.
Dit is logisch, want (zoals ik hierboven ook al had geschreven) dit zijn geen publieke laadpalen, en ze zijn alleen bedoeld voor medewerkers of bezoekers van de school. Niet-publieke palen worden dan meestal ook niet gedeeld met de laad-apps, om te voorkomen dat iedereen daar zijn EV gaat opladen (“Hij staat toch als beschikbaar in mijn app?” :? ).

Als jij een eigen laadpaal op je oprit hebt wil je ook niet verrast worden door een wildvreemde EV aan je laadpaal omdat die in de laad-apps staat. Er zijn wel mensen die dit overkomen is en er vervolgens achterkwamen dat hun eigen privé-laadpaal per ongeluk als publiek beschikbaar werd getoond… ;)

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
Tja de school bepaalt (volgens het personeel) niet de prijs en is helemaal niet blij met de palen, want minder plekken. Ze zijn door de gemeente geplaatst, aldus het personeel. Wat maakt dat dit dan geen publieke laadpalen zijn?

Ook is het totaal onduidelijk wat de kosten zijn en met welke aanbieder je te maken hebt. Welke laadpassen je kan gebruiken is ook niet bekend.

De docenten bij deze school zonder oprit gaan niet elektrisch rijden. Ze vertrouwen het niet en vinden het ondoorzichtig. Ik snap ze wel.

[ Voor 39% gewijzigd door Meestermaas op 08-05-2025 21:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:30

koboy

Heb een idee voor een icon

Meestermaas schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 21:17:
Tja de school bepaalt (volgens het personeel) niet de prijs en is helemaal niet blij met de palen, want minder plekken. Ze zijn door de gemeente geplaatst, aldus het personeel. Wat maakt dat dit dan geen publieke laadpalen zijn?

Ook is het totaal onduidelijk wat de kosten zijn en met welke aanbieder je te maken hebt. Welke laadpassen je kan gebruiken is ook niet bekend.

De docenten bij deze school zonder oprit gaan niet elektrisch rijden. Ze vertrouwen het niet en vinden het ondoorzichtig. Ik snap ze wel.
Hengelo is Overijssel, dus nu een Vattenfall concessie meen ik. Als het palen van voor de concessie zijn verwacht ik eerder Allego en geen eflux.
Zowiezo gaat het om prive terrein, dus de gemeente plaatst daar niet. Waarschijnlijk zijn ze bij een verbouwing ofzo geplaatst om subsidie te krijgen of om aan 1 of andere verplichting te voldoen net als de paar schaam zonnepaneeltjes die verplicht op nieuwbouw liggen.

Mijn gok is dat de scholen-koepel hiervoor verantwoordelijk is geweest. Het mag dan geen geld kosten, dus het zijn niet publiek zichtbare palen met een stevig tarief. Kan ook dat het tarief hoog is gezet met de energie crisis, en vergeten is bij te stellen.

Grootste kans op antwoorden over het hoe en waarom heb je waarschijnlijk bij facility management of personeelszaken.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Meestermaas schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 21:17:

Omdat er 1 laadpunt is waar de prijzen niet goed te achterhalen zijn gaan ze niet elektrisch rijden? :?
Ik snap ze niet.

In dit topic is nu verteld waarom die prijzen niet zichtbaar zijn en wellicht kan je ze uitleggen dat dit een uitzondering is en in 99% van de gevallen de prijzen wel zichtbaar zijn. Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Waarschijnlijk zijn het van die standaard anti typetjes die je met geen enkel argument zal overtuigen.

Enkel met afpakken van de benzine/diesel. En dan nog met een hoop gemor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Dennis1812 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:03:
Waarschijnlijk zijn het van die standaard anti typetjes die je met geen enkel argument zal overtuigen.
Dit schuurt zowat tegen het equivalent van een wappie aan.
Dan snap ik het weer wel. :Y

Maar goed, uiteraard kan ik me wel vinden dat het af en toe een laadpasjungle is, en het soms eventjes wat moeite kost om het meest goedkope tarief te achterhalen. Maar dat staat totaal los van dat er van 1 laadpunt het tarief niet duidelijk is, EN dat dan de reden is, vanwege dat ENE laadpunt, om niet elektrisch te gaan rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ja, en het is ook alleen soms lastig al je perse het allergoedkoopste tarief zoekt.
Accepteer je dat je iets boven CPO zit maar gemak hebt gebruik je gewoon ANWB en klaar.

En als je het 1x uitzoekt voor de laadplekken rondom je huis ben je voor 95% klaar.
Nu heb ik het geluk in een goedkope Vattenfall concessie te wonen en betaal ik 33ct/kWh. Maar toch. 1x uitzoeken en je bent eigenlijk wel klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:29
Pr088 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:11:
[...]
In bijna heel Nederland draagt de gemeente na bouw van een school het eigendom over aan het schoolbestuur, ook van het plein. Vraag me dus af of het schoolbestuur niet heeft ingestemd....
Klopt. schoolbesturen verkrijgen (gratis) eigendom van het terrein en het pand. Totdat het niet meer gebruikt wordt door de school en dan valt het eigendom terug aan de gemeente. Dit komt omdat gemeenten bekostiging krijgen vanuit de rijkoverheid voor het bouwen van schoolgebouwen en schoolbesturen krijgen bekostiging voor onderhoud en exploitatie.

Er loopt een kadastrale grens precies middendoor dit parkeerterrein. Het ene deel (west) zit op hetzelfde perceel als het schoolgebouw. Het andere deel (oost) bestaat mogelijk uit sportaccommodaties? Ik kan het niet goed zien op de satellietfoto. Die zullen mogelijk in eigendom en beheer zijn van de gemeente. In dat geval heeft de school hier dan inderdaad niets mee te maken en niets over te zeggen.

Maar is moeilijk te zeggen zonder de exacte eigendomssituatie te weten.

[ Voor 25% gewijzigd door tweakerpip op 09-05-2025 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
tweakerpip schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:22:
[...]

Klopt. schoolbesturen verkrijgen (gratis) eigendom van het terrein en het pand. Totdat het niet meer gebruikt wordt door de school en dan valt het eigendom terug aan de gemeente. Dit komt omdat gemeenten bekostiging krijgen vanuit de rijkoverheid voor het bouwen van schoolgebouwen en schoolbesturen krijgen bekostiging voor onderhoud en exploitatie.

Er loopt een kadastrale grens precies middendoor dit parkeerterrein. Het ene deel (west) zit op hetzelfde perceel als het schoolgebouw. Het andere deel (oost) bestaat mogelijk uit sportaccommodaties? Ik kan het niet goed zien op de satellietfoto. Die zullen mogelijk in eigendom en beheer zijn van de gemeente. In dat geval heeft de school hier dan inderdaad niets mee te maken en niets over te zeggen.

Maar is moeilijk te zeggen zonder de exacte eigendomssituatie te weten.
Meestal is het gewoon een geld kwestie
Er zijn genoeg partijen die gratis de laadpalen plaatsen maar dan wel tegen zeer commerciële tarieven

Je kunt wel zelf de tarieven en aansluiting doen maar dan investeer je het ook zelf

Een school heeft hier gewoon meestal geen geld voor dus doen ze het zo

Dan kost het niets.msar krijg je dit soort tarieven

De school kan wel zeggen we hebben laadpalen dus voldoen aan de eisen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Meestermaas schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 18:54:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb gekeken op Google Maps en het ziet er naar uit dat dit privé-terrein is. Het lijkt me sterk dat de gemeente daar laadpalen heeft neergezet. Het lijkt me meer voor de hand liggen dat het schoolbestuur ze daar heeft laten plaatsen. De installateur heeft de laadpalen op "privé" (i.p.v. "openbaar") gezet, zodat ze niet zichtbaar zijn in alle laadapps.

Wellicht kan je een foto van de laadpaal plaatsen, zodat we kunnen zien wie de CPO van de laadpaal is?

Zolang je niet weet wat het CPO-tarief is, raad ik je aan een laadpas te gebruiken met een vast tarief:
  • Eneco laadpas: € 0,54 per kWh + starttarief van € 0,39
  • Shell Recharge laadpas: € 0,55 per kWh + starttarief van € 0,35
Dan kom je sowieso niet voor verrassingen te staan. En anders 1 straat verderop parkeren. Daar staan twee Vattenfall-palen (totaal 4 laadpunten) waar je kunt laden voor € 0,3614 per kWh.

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
Dat laatste doe ik hoor en als ik er weer een keer ben maak ik even een foto. Ik werk er niet, dus was gewoon een eenmalig laden. Alleen is dit dus niet heel goed voor het imago van het laden bij mensen die nog onbekend zijn ermee.

Dank voor alle reacties en het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Meestermaas schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:36:
Dat laatste doe ik hoor en als ik er weer een keer ben maak ik even een foto. Ik werk er niet, dus was gewoon een eenmalig laden. Alleen is dit dus niet heel goed voor het imago van het laden bij mensen die nog onbekend zijn ermee.

Dank voor alle reacties en het meedenken!
Nou.. mensen hoeven niet op te laden bij die school
Er zijn genoeg andere plekken dus de imagoschade zal wel meevallen

En de meerderheid van de ev rijders zijn leaserijders en die interesseert het allemaal vrij weinig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
Meestermaas schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:36:
Alleen is dit dus niet heel goed voor het imago van het laden bij mensen die nog onbekend zijn ermee.
Sorry hoor, 1... één....ÉÉN laadpunt, en dat ENE laadpunt schaadt het imago?
Kom op zeg, wees durf eens reëel te zijn en toe te geven dat dit eigenlijk een klein beetje onzin is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

@Meestermaas aldus ANWB zijn er ongeveer 156.000 paaltjes om uit te kiezen momenteel. Wat zich dagelijks verder uitbreidt.
Wat maakt dat ene paaltje dan uit?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Wie wil er morgen gratis AC laden in Amsterdam Noord?
33 kWh te vergeven tussen 12 en 15u, bij mij op de oprit :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MichielFRL
ASW1 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:08:
En jij hebt bijna 10 euro verdiend ;). #dynamischenergiecontract

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:06
ASW1 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:08:
Geen fout idee, zouden meer mensen moeten doen. Iedereen wint.
_/-\o_

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcduck
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:01
Idd, de ecotap app ("Easy charging quality", wat een naam...) maar weer eens geïnstalleerd. Inderdaad nog steeds €0,30/kWh, maar wel een starttarief van €0,91. Alsnog prima als je daar toch bent en flink zou moeten bijladen.

EDIT: In Electroverse is die ook €0,30/kWh zie ik nu! En daar géén starttarief voor zover ik kan zien.
In Electroverse kun je mooi filteren op operator. Ecotap is hier vrij schaars in Leeuwarden en de meeste Ecotap laadpalen zijn hier niet aantrekkelijk met €0,54. Maar ik zie alsnog een aantal andere publieke listed Ecotap laadpunten in Leeuwarden met tarieven van €0,30 /kWh, maar ook €0,25 en €0,00. (meestal op industrieterreinen)

Hoe werkt dit? Stel dat het géén privé terrein van een bedrijf is, kan ik dan met de Electroverse app gewoon een sessie met dat 0,00 tarief starten?

Voor de reizigers naar het noorden: Ecotap bij McDonald's Harlingen is ook €0,30 zie ik nu in Electroverse. Uiteraard gewoon maar 22 kW. Als het nodig is pak ik zelf liefst een Tesla supercharger (bijv Hoorn) op de terugweg naar Friesland vanuit de randstad, maar voor anderen is deze laadpaal misschien een handige tip.

[ Voor 48% gewijzigd door mcduck op 10-05-2025 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:50
Edit: foutje

[ Voor 94% gewijzigd door SalexSun op 11-05-2025 08:11 ]

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:48
Edit: ook foutje ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Of-Aaargh op 11-05-2025 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-05 13:40
Gisteren bij Tesla Apeldoorn-Oost geladen. Ik was daar om 11:59 en daardoor ging de hele sessie voor het tarief van "voor 12 uur" , dus 38 cent.
Daarna in Enschede geladen bij een bedrijf wat gesloten was. Via Electroverse voor 24,21 geladen. Erg goedkoop.
(locatie: Bruggenmorsweg 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Meer mensen een melding van Bonnet dat je 150 dagen niet ben ingelogd?
Vorige week nog geladen met OVO 🤷🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:53
Zit met OVO/Bonnet en E-Flux te mailen over waarom de OVO laadpas niet werkt op een E-Flux paal hier in Leiden. Ze wijzen zo onderhand naar elkaar... Fijne jongens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Tazzy schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:16:
Zit met OVO/Bonnet en E-Flux te mailen over waarom de OVO laadpas niet werkt op een E-Flux paal hier in Leiden. Ze wijzen zo onderhand naar elkaar... Fijne jongens!
Een eflux paal?
Is dat wel een publieke paal of zomaar een paal bij iemand thuis of achter een schuur ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-05 08:03

GateKeaper

#1 Procastinator

mcduck schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:03:
[...]

Idd, de ecotap app ("Easy charging quality", wat een naam...) maar weer eens geïnstalleerd. Inderdaad nog steeds €0,30/kWh, maar wel een starttarief van €0,91. Alsnog prima als je daar toch bent en flink zou moeten bijladen.

EDIT: In Electroverse is die ook €0,30/kWh zie ik nu! En daar géén starttarief voor zover ik kan zien.
In Electroverse kun je mooi filteren op operator. Ecotap is hier vrij schaars in Leeuwarden en de meeste Ecotap laadpalen zijn hier niet aantrekkelijk met €0,54. Maar ik zie alsnog een aantal andere publieke listed Ecotap laadpunten in Leeuwarden met tarieven van €0,30 /kWh, maar ook €0,25 en €0,00. (meestal op industrieterreinen)

Hoe werkt dit? Stel dat het géén privé terrein van een bedrijf is, kan ik dan met de Electroverse app gewoon een sessie met dat 0,00 tarief starten?

Voor de reizigers naar het noorden: Ecotap bij McDonald's Harlingen is ook €0,30 zie ik nu in Electroverse. Uiteraard gewoon maar 22 kW. Als het nodig is pak ik zelf liefst een Tesla supercharger (bijv Hoorn) op de terugweg naar Friesland vanuit de randstad, maar voor anderen is deze laadpaal misschien een handige tip.
Bij Kapenga (veel woonboulevards) kan je gratis laden terwijl je opzoek bent naar een nieuwe eettafel. Gaat wel traag, dus zou er niet op gaan zitten wachten. Wel leuk om gewoon even wat bij te laden als je er toch moet zijn.

Van de Valk is toch wel mijn favoriet hier in de stad. Ik werk regelmatig een halve dag vanuit hun restaurant om mijn auto weer vol te gooien, en even niet vanuit huis werken. Wel jammer dat ze er geen Supercharger hebben, want ook hier is na 4 uur mijn auto verre van vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek1230
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-05 20:57
Hoe zit het met de verrekening van jullie laadkosten? Als privé persoon met laadpaal van werkgever.
Heb sinds afgelopen maand mijn Shell newmotion abonnement weer geactiveerd nu is het volgende:
  • Ik vul netjes mijn kWh prijs in €0,28
  • Als vergoeding krijg ik nu: verbruik * (kWh prijs-BTW). Dat is dus al minder dan dat ik per kWh betaal.
  • Tot mijn verbazing krijg ik ook nog een rekening voor de verschuldigde BTW…
Nu moet ik dus bijleggen op mijn thuis geladen stoom. Dit was 1,5 jaar geleden niet op deze manier.
Hoe kan ik dit oplossen? Het enigste verschil is dat ik toen een TNM pas had en nu een MTE pas heb, welke ik alleen als gast gebruik kan gebruiken.

Indien dit niet meer mogelijk is met deze laadpaal dan moet hier een vervanger voor komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
GateKeaper schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:06:
[...]

Van de Valk is toch wel mijn favoriet hier in de stad. Ik werk regelmatig een halve dag vanuit hun restaurant om mijn auto weer vol te gooien, en even niet vanuit huis werken. Wel jammer dat ze er geen Supercharger hebben, want ook hier is na 4 uur mijn auto verre van vol.
Welke van der Valk bedoel je dan ? Want als ik bij een Tesla staat naast een van der Valk zijn de chargers van het hotel zelf en eventueel een supercharger van het hotel of andere merken altijd ongebruikt.
Die tarieven zie ik altijd als wel 2 x de prijs van Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
niek1230 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:12:
Hoe zit het met de verrekening van jullie laadkosten? Als privé persoon met laadpaal van werkgever.
Heb sinds afgelopen maand mijn Shell newmotion abonnement weer geactiveerd nu is het volgende:
  • Ik vul netjes mijn kWh prijs in €0,28
  • Als vergoeding krijg ik nu: verbruik * (kWh prijs-BTW). Dat is dus al minder dan dat ik per kWh betaal.
  • Tot mijn verbazing krijg ik ook nog een rekening voor de verschuldigde BTW…
Nu moet ik dus bijleggen op mijn thuis geladen stoom. Dit was 1,5 jaar geleden niet op deze manier.
Hoe kan ik dit oplossen? Het enigste verschil is dat ik toen een TNM pas had en nu een MTE pas heb, welke ik alleen als gast gebruik kan gebruiken.

Indien dit niet meer mogelijk is met deze laadpaal dan moet hier een vervanger voor komen.
Ik heb dit niet zelf dus wellicht klopt het niet helemaal. Maar….
1/ werkgever zou vergoeding INCLUSIEF btw moeten geven. Jij bent een particulier en kan alleen vergoedingen inclusief btw krijgen. Temeer daar je de kosten ook daadwerkelijk inclusief btw maakt.
Ik heb heel veel declaraties voor reizen, hotels, restaurants ingediend en die heb ik altijd inclusief btw vergoed gekregen.
2/ de btw moet je dan ook betalen aan je energieleverancier maar die zit bij de 0.28euro die je als kWh prijs inclusief btw rekent.
3/ “verschuldigde btw” kan je dan niet nog extra moeten betalen want die zat al bij de 0.28 is. Extra betalen klopt zeker niet. Het kan zijn dat het een “kennisgeving is van betaalde btw” (btw deel staat ook vaak op kassa bonnen). En je moet even goed kijken… is het wel “verschuldigde btw” of krijg je het terug, dat zou dan namelijk precies de compensatie zijn voor de btw die je werkgever niet betaalt.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
niek1230 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:12:
Wellicht vind je hier ook wat antwoorden --> Thuisladen van je EV deel 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

kevertje1977 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 06:17:
[...]

Welke van der Valk bedoel je dan ? Want als ik bij een Tesla staat naast een van der Valk zijn de chargers van het hotel zelf en eventueel een supercharger van het hotel of andere merken altijd ongebruikt.
Jaaa, van die heerlijke Allego snelladers.
Met een 800V auto lekker door stampen, ipv ongeveer 2x zo lang staan.
Haal daar gemiddelde laadsnelheden van 150kW+, en kom dan met Freshmile op 40-45 cent per kWh. Duurder dan Tesla, maar ook veel sneller weer door.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
koboy schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:54:
[...]

Haal daar gemiddelde laadsnelheden van 150kW+, en kom dan met Freshmile op 40-45 cent per kWh. Duurder dan Tesla, maar ook veel sneller weer door.
Maar als je toch al een halve dag werkt in die Van der Valk maakt het toch niet uit of je auto in 20 of in 40 minuten vol is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
koboy schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:54:
[...]

Maar wat is duurder ? Want ik zie vaak tarieven van 69 of 89 cent.
Ik stond zondag nog te laden in Apeldoorn-Oost bij Tesla met 156kW voor 38 cent.
(en mijn Polestar2 kan maar 150kW) ;-)

Ik ga echt niet 2 keer zoveel betalen voor een beetje meer snelheid.

[ Voor 7% gewijzigd door kevertje1977 op 13-05-2025 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

kevertje1977 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:07:
[...]

Ik stond zondag nog te laden in Apeldoorn-Oost bij Tesla met 156kW voor 38 cent.

Die Polestar is 400V, en trekt dus aan de Tesla V3 palen volgens mij gewoon zijn max. Mijn Ioniq 6 (en ook de verwanten) komen bij Tesla niet verder dan 100kW, terwijl ik op 800V tot vlak onder de 50% 230kW trek, en die 100kW grens pas doorga boven de 80%. Ik kom effectief altijd onder de 45 cent/kWh uit, wat niet eens zo veel meer is dan die 38 cent, en ik sponsor niet een bedrijf waar ik al jaren morele bezwaren tegen heb.
Maar je kunt het gewoon narekenen: neem je gemiddelde laadsnelheid van een paar sessies, en dan 30 cent per kW plus 30 cent per minuut.

De nieuwe CLA zul je nooit aan een Tesla lader zien (uitgezonderd de enkele V4). Die heeft geen DC-DC omvormer en kan alleen maar aan 800V palen terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
kevertje1977 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:07:

Freshmile is bij snelladers nogal eens 30 cent per kWh en 30 cent per minuut.
Stel dat jij GEMIDDELD met 100 kW laad en je pompt er 50 in, dan zou dat, theoretisch gezien, een half uur duren, dus betaal je ongeveer 48 cent de kWh.

Bij AgriSnellaad in Zeeland is het trouwens 25 cent per kWh en 15 cent per minuut, kom je, in jouw geval, theoretisch gezien op 34 cent de kWh uit. Dat is dus zelfs goedkoper dan Tesla.

In beide gevallen is het iig niet 2 keer zoveel wat je betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:53
boyette schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:55:
[...]

Een eflux paal?
Is dat wel een publieke paal of zomaar een paal bij iemand thuis of achter een schuur ?
Dat is een beetje de vraag, echt publiek is ie misschien niet maar het is een paal van Universiteit Leiden (op een gesloten parkeer terrein van) waarop ik met andere passen wel kan laden. Misschien eens met de techneuten van ons vastgoed babbelen. Zou kunnen dat ze de paal in eigen beheer hebben

[ Voor 3% gewijzigd door Tazzy op 13-05-2025 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
SalexSun schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:50:
[...]

Maar dan heb je dus de kans dat een random Duitser op jou kosten gaat laden(?)
Truck, van Duitse postcode invoeren en dan bij plaatsnaam je nederlandse postcode, heeft bij mij niet gewerkt. Ik krijg zojuist het volgende mailtje van Ewe Go
leider konnte Ihre EWE Go Ladekarte nicht an die folgende Adresse zugestellt werden und wurde aus Sicherheitsgründen deaktiviert:
Ik denk dat de brief is teruggekomen bij Ewe Go, er is iig geen duitser op mijn kosten aan het laden 8)

Dan maar de app gebruiken als ik een keer in Duitsland bij hun laders wil laden, ik had hem niet nodig voor de tarieven in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
jouwheld schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:17:
[...]

Truck, van Duitse postcode invoeren en dan bij plaatsnaam je nederlandse postcode, heeft bij mij niet gewerkt. Ik krijg zojuist het volgende mailtje van Ewe Go

[...]

Ik denk dat de brief is teruggekomen bij Ewe Go, er is iig geen duitser op mijn kosten aan het laden 8)

Dan maar de app gebruiken als ik een keer in Duitsland bij hun laders wil laden, ik had hem niet nodig voor de tarieven in NL.
Ik kreeg hetzelfde berichtje nadat ik vorig jaar augustus een pas heb besteld. Blijkbaar duurt het even voordat de Deutsche Post 'onbestelbare post' terugstuurt :*) In de tussentijd de 'fictieve' laadpas wel een paar keer gebruikt bij FastNed als digitaal betaalmiddel. Werkte als een trein 8).
Nu is de lol blijkbaar voorbij. Nieuwe bestelpoging gedaan! Mocht het niet werken dan kijk ik naar een DHL bezorgpunt in de buurt bij de Nederlandse grens. Dat is vanaf mijn woonplaats Groningen nog wel een keertje te doen. Wish me luck _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Pr088 op 13-05-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Pr088 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:23:
[...]

Ik kreeg hetzelfde berichtje nadat ik vorig jaar augustus een pas heb besteld. Blijkbaar duurt het even voordat de Deutsche Post 'onbestelbare post' terugstuurt :*) In de tussentijd de 'fictieve' laadpas wel een paar keer gebruikt bij FastNed als digitaal betaalmiddel. Werkte als een trein 8).
Nu is de lol blijkbaar voorbij. Nieuwe bestelpoging gedaan! Mocht het niet werken dan kijk ik naar een DHL bezorgpunt in de buurt bij de Nederlandse grens. Dat is vanaf mijn woonplaats Groningen nog wel een keertje te doen. Wish me luck _/-\o_
Je kan het toch gewoon vanuit Duitsland door laten sturen naar je huisadres, hier https://id.nl/huis-en-ent...ruik-een-doorstuurservice bespreken ze er een aantal.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19-05 15:07
Zjanzjak schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:53:
[...]

Freshmile is bij snelladers nogal eens 30 cent per kWh en 30 cent per minuut.
Stel dat jij GEMIDDELD met 100 kW laad en je pompt er 50 in, dan zou dat, theoretisch gezien, een half uur duren, dus betaal je ongeveer 48 cent de kWh.

Bij AgriSnellaad in Zeeland is het trouwens 25 cent per kWh en 15 cent per minuut, kom je, in jouw geval, theoretisch gezien op 34 cent de kWh uit. Dat is dus zelfs goedkoper dan Tesla.

In beide gevallen is het iig niet 2 keer zoveel wat je betaalt.
freshmile is nog bij velen onbekend maar is voor mij een essentiele laadpas, iedereen met een EV met een half deftige laadcurve kan er zijn voordeel mee doen . In Belgie alleen zijn er circa 549 100kW en meer laadstations waar je kan snelladen aan 0,3/0,3 of 0,25/0,15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
PeterZ(on) schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:40:
[...]

Je kan het toch gewoon vanuit Duitsland door laten sturen naar je huisadres, hier https://id.nl/huis-en-ent...ruik-een-doorstuurservice bespreken ze er een aantal.
Dat kan, maar de meeste aanbieders die ik heb gezien rekenen zo'n € 15-20. Dat vind ik (te)veel voor een laadpas die ik graag wil hebben, maar hoogstens een paar keer per jaar gebruik. Ik zit nu nog in de hobbyfase dat ik voordelige laadpassen zo makkelijk en goedkoop mogelijk spaar 8).
De EWE GO laadpas specifiek zou ik waarschijnlijk maximaal 5x per jaar gebruiken, vooral voor het goedkopere FastNed en BP Pulse, beiden € 0,62.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

kevertje1977 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 06:17:
[...]

Leeuwarden. Dichtstbijzijnde Supercharger is Drachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Denk erover om mijn shell account te verwijderen na het lezen van dit rtl artikel. Het zit me ook totaal niet lekker dat zoveel apps die ik niet gebruik, over mijn creditcard gegevens beschikken. Misschien toch maar eens opruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
GateKeaper schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:19:
Denk erover om mijn shell account te verwijderen na het lezen van dit rtl artikel. Het zit me ook totaal niet lekker dat zoveel apps die ik niet gebruik, over mijn creditcard gegevens beschikken. Misschien toch maar eens opruimen.
Onlangs met OVO klantenservice chat contact via de app. Dat was goed, snel en op zondag. Ik moest wel eerst door de chatbot heen, maar dat ging vlot

[ Voor 5% gewijzigd door SalexSun op 13-05-2025 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
GateKeaper schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:19:
Er zit dan ook compleet 0 beveiliging op (alle) laadpassen, ze bevatten alleen een nummer voor je account/pas... dat is door iedereen te kopieren (of te verzinnen, pak je eigen laadpasnr, en ga er een paar onder/boven zitten... tada, nieuwe laadpas, en iemand anders krijgt te rekening.

De apps hebben in ieder geval nog enige beveiliging (of plug&charge), dan is de beveiliging prima m.b.v. tls/certificaten, maar een laadpas, dat is puur een korte integer. Iedereen met een NFC emulator (of een smartphone-appje) kan alle laadpassen clonen/faken/emuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

markjanssen schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:28:
[...]

Er zit dan ook compleet 0 beveiliging op (alle) laadpassen, ze bevatten alleen een nummer voor je account/pas... dat is door iedereen te kopieren (of te verzinnen, pak je eigen laadpasnr, en ga er een paar onder/boven zitten... tada, nieuwe laadpas, en iemand anders krijgt te rekening.

De apps hebben in ieder geval nog enige beveiliging (of plug&charge), dan is de beveiliging prima m.b.v. tls/certificaten, maar een laadpas, dat is puur een korte integer. Iedereen met een NFC emulator (of een smartphone-appje) kan alle laadpassen clonen/faken/emuleren.
Het verbaast me enigzins dat je de pas/app niet aan de auto kan koppelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ViWe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-05 20:38
Last Mile Solutions factureert dubbel voor laadsessies. Ik heb bij Greenchoice, het logo op de pas waarop mij dit is gebeurd, hierover geklaagd, zij sturen mij terug dat LMS dit weet maar toch vind dat we moeten betalen.
Tja, dacht het niet. Slecht antwoord van Greenchoice, slecht gedrag van LMS. Ik heb ook bij hen gereclameerd, geen antwoord, wel vandaag een in gebrekestelling en dreiging met incasso kosten.
Dus: check je facturen eens op dubbel factureren. Ze weten ervan en doen het gewoon.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• K0ENH
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:14
Pr088 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:04:
[...]

Dat kan, maar de meeste aanbieders die ik heb gezien rekenen zo'n € 15-20. Dat vind ik (te)veel voor een laadpas die ik graag wil hebben, maar hoogstens een paar keer per jaar gebruik. Ik zit nu nog in de hobbyfase dat ik voordelige laadpassen zo makkelijk en goedkoop mogelijk spaar 8).
De EWE GO laadpas specifiek zou ik waarschijnlijk maximaal 5x per jaar gebruiken, vooral voor het goedkopere FastNed en BP Pulse, beiden € 0,62.
Hallo als stille lezer ook maar even mengen hier..
onlangs ewe-go via mailboxde.com laten versturen naar NL voor 4,71 ik vond dit een prima prijs voor een backup pas. 15-20 zou ik ook op het randje vinden maar voor dit bedrag een prima optie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ViWe schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:37:
Last Mile Solutions factureert dubbel voor laadsessies. Ik heb bij Greenchoice, het logo op de pas waarop mij dit is gebeurd, hierover geklaagd, zij sturen mij terug dat LMS dit weet maar toch vind dat we moeten betalen.
Tja, dacht het niet. Slecht antwoord van Greenchoice, slecht gedrag van LMS. Ik heb ook bij hen gereclameerd, geen antwoord, wel vandaag een in gebrekestelling en dreiging met incasso kosten.
Dus: check je facturen eens op dubbel factureren. Ze weten ervan en doen het gewoon.
Van 50Five ontving ik na reclameren het volgende bericht:

"Dit is inderdaad een bekend probleem. Last Mile Solutions geeft het volgende aan:

We willen u graag informeren over een recent probleem met onze roamingpartner Ubricity. Door een tijdelijke verbindingsfout werden sommige tariferingstransacties per ongeluk twee keer ontvangen in ons systeem, wat leidde tot dubbele kosten voor klanten.

We hebben de kwestie grondig onderzocht en kunnen bevestigen dat het onderliggende probleem nu volledig is opgelost. Als onderdeel van onze oplossing zijn alle dubbele transacties geïdentificeerd en gecrediteerd. Deze aanpassingen zijn terug te vinden op de factuur van 15 mei.

We begrijpen dat verschillen in facturering ongemakkelijk kunnen zijn en we bieden onze oprechte excuses aan voor de verwarring of het ongemak dat dit kan hebben veroorzaakt. U kunt er zeker van zijn dat we de nodige stappen hebben ondernomen om soortgelijke voorvallen in de toekomst te voorkomen.

U ontvangt dus rond 15 mei een factuur met daarop crediteringen."

Dus ik wacht nog even af ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
K0ENH schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:42:
[...]

Hallo als stille lezer ook maar even mengen hier..
onlangs ewe-go via mailboxde.com laten versturen naar NL voor 4,71 ik vond dit een prima prijs voor een backup pas. 15-20 zou ik ook op het randje vinden maar voor dit bedrag een prima optie
Dat vind ik nog wel oke! 5 euro. Ik ga eens kijken! Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:01
Ik lees zojuist dat mijn gemeente ( gemeente raad ) gaat stemmen om aan te sluiten bij rotterdam binnen de Regionale Agenda Laadinfrastructuur Zuid-West (RAL-ZW) https://www.agendalaadinf...st+nederland/default.aspx

Als de gemeente waarin ik woon voor 1 juli van 2025 het besluit neemt om toe te treden, dan kan er per 1 juli 2026 van het regionale netwerk gebruik worden gemaakt.

de gemeente maakt nu niet gebruik van een concessie, maar er heerst een : " vrije markt model" wat in de praktijk resulteerd, in dure laadpalen rond de 60 cent en weinig concurentie : Allego en Qwello
shell recharge is hier het goedkoopst met 54 cent.

misschien dat iemand in rotterdam iets kan toelichten wat het voor hem inhoud qua kosten, laadpaal exploitanten enzv. welke laadpas?
dat zijn wat vraagtekens die bij mij rijzen, ik heb nog even ( als het doorgaat) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-05 23:23
murky123 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:59:
Ik lees zojuist dat mijn gemeente ( gemeente raad ) gaat stemmen om aan te sluiten bij rotterdam binnen de Regionale Agenda Laadinfrastructuur Zuid-West (RAL-ZW) https://www.agendalaadinf...st+nederland/default.aspx

Als de gemeente waarin ik woon voor 1 juli van 2025 het besluit neemt om toe te treden, dan kan er per 1 juli 2026 van het regionale netwerk gebruik worden gemaakt.

de gemeente maakt nu niet gebruik van een concessie, maar er heerst een : " vrije markt model" wat in de praktijk resulteerd, in dure laadpalen rond de 60 cent en weinig concurentie : Allego en Qwello

misschien dat iemand in rotterdam iets kan toelichten wat het voor hem inhoud qua kosten, laadpaal exploitanten enzv. welke laadpas?
dat zijn wat vraagtekens die bij mij rijzen, ik heb nog even ( als het doorgaat) ;)
Zie
https://www.50five.com/nl-nl/e-mobility/laadpas-zuid-holland

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
ah, ok, geld dus alleen maar voor ENGIE/EQUANS-laadpalen in de deelnemende gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
murky123 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:59:

Ik kom niet uit Rotterdam, maar ik wil je er wel voor waarschuwen dat na 1 januari 2026 niet meteen de wereld verandert. Het zal waarschijnlijk gaan om palen die vanaf dat moment nieuw geplaatst worden en het is goed mogelijk dat de bestaande partijen in je gemeente binnen een vergunningmodel minstens 10 jaar de paal mogen exploiteren. Dus het wordt waarschijnlijk met een speld in een hooiberg zoeken naar de eerste nieuwe concessielaadpalen in 2026 :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
Pr088 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:45:
[...]

Ik kom niet uit Rotterdam, maar ik wil je er wel voor waarschuwen dat na 1 januari 2026 niet meteen de wereld verandert. Het zal waarschijnlijk gaan om palen die vanaf dat moment nieuw geplaatst worden en het is goed mogelijk dat de bestaande partijen in je gemeente binnen een vergunningmodel minstens 10 jaar de paal mogen exploiteren. Dus het wordt waarschijnlijk met een speld in een hooiberg zoeken naar de eerste nieuwe concessielaadpalen in 2026 :9
Hoi pr088,

ik realiseer mij dat wel, ik heb ook een mail gestuurd naar de betrokken persoon binnen de gemeente
weetje, ik rijd particulier EV, 100% afhankelijk van openbare laadpalen, we hebben genoeg dekking dat is het probleem niet, ik wil graag verder vergroenen, elektrificeren binnen mijn gezin. dus de auto van mijn vrouw.

maar ik merk ( ook in mijn omgeving en vergelijkbare situatie ) dat er heel erg afwachtend gehandeld word, een nieuwe auto is een filke investering en dan is het wel prettig om te weten wat de visie is van de gemeente waarin je woont, en wat de kosten gaan zijn voor een kw stroom (voorzover dat mogelijk is te voorspellen) 2 x een EV , 100% afhangelijk van openbaar en dan +60cent een kw stroom is gewoon heel duur en zet de rem op mijn plannen.

word het dan maar weer een ICE? jaja ik weet van de ETS2, en eindige korting op de banrdstof accijns.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
murky123 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:09:
[...]

Hoi pr088,

ik realiseer mij dat wel, ik heb ook een mail gestuurd naar de betrokken persoon binnen de gemeente
weetje, ik rijd particulier EV, 100% afhankelijk van openbare laadpalen, we hebben genoeg dekking dat is het probleem niet, ik wil graag verder vergroenen, elektrificeren binnen mijn gezin. dus de auto van mijn vrouw.

maar ik merk ( ook in mijn omgeving en vergelijkbare situatie ) dat er heel erg afwachtend gehandeld word, een nieuwe auto is een filke investering en dan is het wel prettig om te weten wat de visie is van de gemeente waarin je woont, en wat de kosten gaan zijn voor een kw stroom (voorzover dat mogelijk is te voorspellen) 2 x een EV , 100% afhangelijk van openbaar en dan +60cent een kw stroom is gewoon heel duur en zet de rem op mijn plannen.

word het dan maar weer een ICE? jaja ik weet van de ETS2, en eindige korting op de banrdstof accijns.
60 cent voor openbaar laden is inderdaad erg fors, maar met de huidige stroomprijzen is het maar de vraag of het veel goedkoper wordt. Ik heb zelf ook een tijd 100% openbaar geladen in de regio Groningen en daar liggen de concessietarieven nu op 47 cent. Dat is in de periode 2024-2025 elk half jaar bijgesteld en heeft ook op 36 en 40 cent gelegen. Na de afschaffing van de belastingkorting ging de boel naar 47.
Hoe Vattenfall het zo goedkoop doet in Overijssel en Brabant is nog steeds een vraag.
Het nieuwe gemeentelijke laadpalenbedrijf in Groningen (die gemeente doet het nu in eigen beheer) ligt ook rond de 45-50 cent, zonder winstoogmerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

murky123 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:09:
[...]

Hoi pr088,

Ik ben nog even in het SGZH concessie gebeuren gedoken. De huidige (tweede) concessie loopt af voor het plaatsen van de palen op 31 december dit jaar. Exploitatie van bestaande palen gaat nog 5 jaar langer door.

Voor de nieuwe concessie is Rotterdam net als vorige keren de penvoerder, vandaar dat er over Rotterdam gesproken is.

Wellicht heeft dit trouwens ook gevolg voor de SGZH1 palen. Uitgaande van ook daar een 5 jaar extra exploitatie komt daar ook eind dit jaar een eind aan het lagere vaste tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Pr088 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:15:
[...]

60 cent voor openbaar laden is inderdaad erg fors, maar met de huidige stroomprijzen is het maar de vraag of het veel goedkoper wordt.
Op dit moment kost de stroom maar 11 cent. Stroom is de hele week al goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
MichielFRL schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:19:
[...]

Op dit moment kost de stroom maar 11 cent. Stroom is de hele week al goedkoop.
Maar de meeste grootleveranciers zoals Vattenfall, Allego kopen niet dynamisch zulke volumes per uur in.
En je moet rekening houden met kosten voor onderhoud, plaatsing, gebruiksvolume, vergunningen, aansluitingen door netbeheerder etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
overeenkomsten ( Power Purchase Agreements) die afgesloten worden met de grote producenten worden nooit openbaar gemaakt. helaas

en bedrijven zoals allego maken natuurlijk gretig gebruik van de diverse aftrekposten en afschrijvingsregelingen voor duurzame investeringen, en de btw-teruggave

[ Voor 38% gewijzigd door murky123 op 15-05-2025 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:03

_Apache_

For life.

Pr088 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:04:
[...]

Ik heb een laaddruppel van VandeBron, die is 1,50,- per maand (als klant, anders 3,-)
En omdat die in het buitenland slecht werkt, een Plugsurf druppel, eenmalig een tientje, aan de creditcard gekoppeld.
Hoge tarieven neem ik voor lief, jaarkosten blijven onder de 5 tientjes.
Omdat ik heel weinig bij publieke laadpalen laadt, maar als ik dat dan doe moet het wel werken. :)

Mijn situatie is iets afwijkend, omdat ik een EV motor rij, met kleine accu (17kWh) en best wel zuinig is (~6Wh/100km), dus redt het eigelijk altijd wel naar huis. Op vakanties heb ik de laaddruppels nodig.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
_Apache_ schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:23:
[...]

Ik heb een laaddruppel van VandeBron, die is 1,50,- per maand (als klant, anders 3,-)
En omdat die in het buitenland slecht werkt, een Plugsurf druppel, eenmalig een tientje, aan de creditcard gekoppeld.
Hoge tarieven neem ik voor lief, jaarkosten blijven onder de 5 tientjes.
Omdat ik heel weinig bij publieke laadpalen laadt, maar als ik dat dan doe moet het wel werken. :)

Mijn situatie is iets afwijkend, omdat ik een EV motor rij, met kleine accu (17kWh) en best wel zuinig is (~6Wh/100km), dus redt het eigelijk altijd wel naar huis. Op vakanties heb ik de laaddruppels nodig.
Prima optie! Met de motor kun je denk ik alleen Type 2 AC laden? Of zit er op een motor ook een snellaadpoort CCS2 voor DC laden? Afhankelijk van het land kan ik je mogelijk nog wel wat tips geven.
De EWE Go laadpas (of app) biedt in Duitsland ook bij laadpalen op straat een goede stabiele prijs.
VandeBron zelf ook gebruikt toen ik klant was. Werkt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:03

_Apache_

For life.

Pr088 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:37:
[...]
Prima optie! Met de motor kun je denk ik alleen Type 2 AC laden? Of zit er op een motor ook een snellaadpoort CCS2 voor DC laden? Afhankelijk van het land kan ik je mogelijk nog wel wat tips geven.
De EWE Go laadpas (of app) biedt in Duitsland ook bij laadpalen op straat een goede stabiele prijs.
VandeBron zelf ook gebruikt toen ik klant was. Werkt goed!
Ik heb een Zero SRS die kan alleen AC laden, concurrent Energica kan ook CCS laden. Met als nadeel dat de Energica niet supersnel kan laden, 15kW hoor ik hier en daar (terwijl de Zero op de 12kW AC blijft hangen), het verschil vind ik verwaarloosbaar. En ben toch niet zoveel op de snelweg te vinden (in NL, maar niet in DLD), dus AC laden is prima.
Mijn Zero haalt die 12kW overigens niet, daar heb je een extra lader voor nodig, die bij mij blijft bij 6.5kW hangen. Met wel als voordeel dat ik nog een frunk heb (daar had de extra lader gezeten).

Mijn VandeBron heeft een paar keer geweigerd, maar dat lijkt meer te maken hebben gehad met dat de motor vrij snel 'in slaap' gaat als ik de sleutel eruit neem en dan de sessie probeer te starten.
Soms helpt het om de motor aan te laten staan, dan de sessie te starten en dan te ontkoppelen.

Ik ga over een paar weken naar DLD, dus tips zijn welkom, alhoewel ik nu met mijn Plugsurfing druppel ook wel veel minder zorgen heb dan alleen de vandebron pas.

[ Voor 16% gewijzigd door _Apache_ op 15-05-2025 16:12 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Weet iemand hoe het zit met laden van groene stroom bij vattenfall paal?

- volgens https://laadpastop10.nl/chargecard/11/Vattenfall%20Incharge is dit groene stroom, maar op de website van vattenfall lees ik er niks over terug
- if so, is laden met de OVO pas bij een vattenfall paal dan ook met groene stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
SalexSun schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:05:
Weet iemand hoe het zit met laden van groene stroom bij vattenfall paal?

- volgens https://laadpastop10.nl/chargecard/11/Vattenfall%20Incharge is dit groene stroom, maar op de website van vattenfall lees ik er niks over terug
- if so, is laden met de OVO pas bij een vattenfall paal dan ook met groene stroom?
Waar de stroom naar de laadpaal vandaan komt wordt niet door de laadkaart bepaald. Het is niet zo dat als je met je OVO-pas een sessie betaalt, er stroom uit een andere leiding naar de paal gaat. Het blijft dezelfde stroom van de laadpaalbeheerder.
Maar inderdaad, mij valt nu op dat 'groene stroom' tegenwoordig minder wordt genoemd op de website van VattenFall InCharge. Misschien heeft het te maken met de toenemende druk en censuur die bepaalde overheden op bedrijven uitoefenen tegen alles wat 'woke' is, zoals milieubewustzijn en klimaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Of-Aaargh schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 15:36:
[...]

Waar de stroom naar de laadpaal vandaan komt wordt niet door de laadkaart bepaald. Het is niet zo dat als je met je OVO-pas een sessie betaalt, er stroom uit een andere leiding naar de paal gaat. Het blijft dezelfde stroom van de laadpaalbeheerder.
Maar inderdaad, mij valt nu op dat 'groene stroom' tegenwoordig minder wordt genoemd op de website van VattenFall InCharge. Misschien heeft het te maken met de toenemende druk en censuur die bepaalde overheden op bedrijven uitoefenen tegen alles wat 'woke' is, zoals milieubewustzijn en klimaat.
Of de geladen stroom groen is hangt toch af van welke aanbieder je gebruikt (die jou de rekening stuurt), net zoals dat thuis het geval is?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het zijn eigenlijk twee losse kwesties:
- Wat doet de operator/energieleverancier van de laadpaal?
- Wat doet de aanbieder van de laadpas?

Energie is groen wanneer voor de geleverde kWh een even grote hoeveelheid GvO's wordt afgeboekt. Het afboeken geeft de garantie dat je niet zomaar energie van het net uit een anonieme bron geleverd hebt gekregen, maar dat een groene opwekker daadwerkelijk jouw energie heeft toegevoegd aan het net.

Afgeboekt is afgeboekt; een laadpasaanbieder kan energie die al groen is niet opnieuw grijs maken. Maar andersom kan wel. Het maakt namelijk niet uit welke partij voor jouw verbruik administratief de afboeking doet, als het maar gebeurt.

Sommige aanbieders (zoals Greenchoice) willen garanderen dat het groen is. Omdat zij niet kunnen weten wat de operator precies voor overeenkomsten heeft, boeken zij zelf altijd GvO's af bij het gebruik van de laadpas. Alleen kan je dan wel de grappige situatie krijgen (bijvoorbeeld als je met die pas zakelijk thuis laadt) dat je energie "dubbel" groen wordt, wanneer zowel de laadpasaanbieder als de energieleverancier GvO's afboeken. Je maakt dan als het ware de grijze stroom van iemand anders ook groen zonder dat diegene dat door heeft. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

PeterZ(on) schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 15:49:
[...]

Of de geladen stroom groen is hangt toch af van welke aanbieder je gebruikt (die jou de rekening stuurt), net zoals dat thuis het geval is?
Je krijgt echt geen andere stroom uit de paal met een andere pas.

Pagina: 1 ... 214 215 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2