[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 213 ... 222 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:50
Of-Aaargh schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:04:
Net een mail ontvangen van Mini. De voordelen van de BMW/Mini laadabonnementen worden verder afgebouwd. Na de prijsverhogingen in maart gaan de algemene kortingen per 1 juni omlaag van 30% naar 15% (bij dezelfde abonnementsprijs). Prijzen bij voorkeuspartners InCharge en bp pulse gaan ook omhoog. En tot slot worden de kWh-prijzen bij het Ionity-plus abonnement meer dan verdubbeld: van 22ct/kWh naar 45ct/kWh. Dat gaat ze veel abonnees kosten, ik denk dat alleen nog maar BMW- en Minirijders overblijven die het gratis abonnement gebruiken in het eerste jaar na aankoop.
Ach, jij bent daar mee bezig en bekijkt dat regelmatig.
Maar heel veel mensen rijden met een EV en hebben amper behoefte aan snelladen (<10% van hun kilometers). Dan is de prijs van de kWh niet zo doorslaggevend.
Trouwens, 80ct en meer vind ik afzetterij. 45ct is een vrij correcte prijs en als ik een Mini privé zou rijden, dan zou ik niet direct gealarmeerd zijn, tenzij ik elke maand 10-15€ moet betalen voor die laadpas.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Of-Aaargh schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:04:
Net een mail ontvangen van Mini. De voordelen van de BMW/Mini laadabonnementen worden verder afgebouwd. Na de prijsverhogingen in maart gaan de algemene kortingen per 1 juni omlaag van 30% naar 15% (bij dezelfde abonnementsprijs). Prijzen bij voorkeuspartners InCharge en bp pulse gaan ook omhoog. En tot slot worden de kWh-prijzen bij het Ionity-plus abonnement meer dan verdubbeld: van 22ct/kWh naar 45ct/kWh. Dat gaat ze veel abonnees kosten, ik denk dat alleen nog maar BMW- en Minirijders overblijven die het gratis abonnement gebruiken in het eerste jaar na aankoop.
Ik zag het ook. Dat van Ionity is belachelijk. Dan kan je beter het Ionity power pakket nemen dan via MINI/BMW.
Het is al een extra pakket en dan ga je die dik verdubbelen. Dan is het omrijden naar Ionity ook niet meer nodig op vakantie. Laad dan wel gewoon lekker bij Fastned of Tesla.

Ook erg jammer dat die 30% korting wegvalt. Volgens mij is Mini/bmw charging dan duurder dan de CPO prijs van SGZH1 en 2. Want ze rekenen die korting vanaf hun flex abonnement die al hogere tarieven rekent dan CPO.
Maar moet dit nog even narekenen/uitzoeken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-07 23:31
greg-a schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:56:
EnBW heeft een actie waarbij nieuwe leden een gratis laadpas kunnen aanvragen via de app (normaal 9.90 euro).

1) download the EnBW Mobility+ app (android en apple)
2) maak een account aan via de app en activeer deze via de link in de mail
3) als je een " laadabonnement " moet kiezen, kies dan voor Chaging tariff S deze is gratis
4) hierna zul je een voucher code ontvangen in de mail. Voer deze code in als je via de app een nieuwe laadkaart aanvraagt.
Thanks! Ik zat eerst een beetje vast tussen stap 2 en 3 door twee misvattingen / foute aannames. 1) Blijkbaar is een account en je email voor het account verifiëren nog geen profiel. 8)7 Ik bleef met geverifieerd account hangen in het 'Create profile' waarbij een 'access code' werd gevraagd. en 2) Ik dacht dat die access code die coupon code zou moeten zijn, maar daar moest ik blijkbaar 'No' aantikken.

Na account EN profiel te hebben kon ik inderdaad een abonnement kiezen en kon ik die laadsleutel met coupon code in de mail gebruiken. Half Duits en half Engels die app en mails, maar het is gelukt. Misschien helpt dit anderen in verwarring.

ingelogd maar geen profiel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7--LtwZ2XiYpHBvtrPgSEm0cV0Y=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/FfmVWVZOeGMoaQMTqVhmfx9e.png?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5qhiOtW2eeNgzGKT9nDyOXZEYM=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/lSK54z8FvXiHVyMiP9SndkFJ.png?f=fotoalbum_small

bij maken profiel, "no" kiezen bij access code
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IykKwSUVc59H4Z_sUxP3QbbR28A=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/2odtBiIYt1gfrj6Y8PjU5x8Z.png?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtE54M7YJRYAQUXw_6YOGQgDXGU=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/WljKmaUUS7l0sUTCK4dApTXf.png?f=fotoalbum_small

en dan wijst het zich vanzelf om dat profiel in te vullen met een gratis S-abonnement en payment method
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mz-jOZi8sdzqP3Dd-CqWplDdcws=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/X7o48zWCIQeHiI4coKVfU2QS.png?f=fotoalbum_small

vervolgens kan je bij Charging Cards & Autocharge in je payment profile terecht om de bestelling te doen met de coupon uit de mail
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhrxeUNy-QZ2FVn5atRWEBdBAG4=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/XCQQHi2LgVGEbD01X8vv8PRW.png?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NyQ6TT74YB7bXbuP58GGTq_VL5o=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/Au23rSSdUCrETtakywY4JXGI.png?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsnl0UG8ufoAM2J7Tqnfvv4UGrw=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/i9Llv22lrTYTf4lE1KU8wXcn.png?f=fotoalbum_small

[ Voor 7% gewijzigd door gertvdijk op 30-04-2025 14:26 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmie
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-07 18:13
melwasul schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:40:
M'n ouders krijgen binnenkort hun eerste EV (Volvo EX3). Ik was voor hun op zoek naar een laadpas om bij hun in de buurt zo goedkoop mogelijk te laden (regio kust - Knokke-Heist, België). De meeste laadpalen bij hun in de buurt zijn van Total Energies. Iets verder vind je ook veel Allego. Wat me opvalt is, hoe een (in mijn ogen) puinhoop de Belgische laadpas markt is op dit moment :o

Zelf woon ik in Oostenrijk, en voor de Duitse / Oostenrijks markt heb je verschillende websites / apps, waar je transparant de prijzen per laadpaal voor verschillende laadpassen kan opvragen (en best wel wat mogelijkheden hebt, om AC aan minder dan 50 ct / kWh te laden). Die transparantie lijkt in België totaal te ontbreken. Je kan weliswaar met een EnWB of Shell Recharge quasi overal laden, maar dan ben je snel aan 60+ ct/kWh. Of zijn dit gewoon de standaard prijzen voor de Belgische markt?

Ik weet niet of er Belgische tweakers meelezen met goede suggesties, in het bijzonder voor Total Energies en Allego laadpalen aan de kust?...
Als particulier is publiek AC laden naar mijn mening een ramp in België. CPO tarieven zijn veel te duur.

DATS24 heeft AC palen aan 0,40€/kWh, maar die zijn dun bezaaid en enkel bij hun tankstations.
In Brussel heb je palen van EnergyVision, die zijn onder de 0,40€.
TotalEnergies palen hebben geen standaard CPO tarief; hier bij ons staan die aan 0,47€/kWh. In Knokke zie ik 0,60€/kWh + transactietarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:52
Psycho_Mantis schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:49:
[...]

Ik zag het ook. Dat van Ionity is belachelijk. Dan kan je beter het Ionity power pakket nemen dan via MINI/BMW.
Het is al een extra pakket en dan ga je die dik verdubbelen. Dan is het omrijden naar Ionity ook niet meer nodig op vakantie. Laad dan wel gewoon lekker bij Fastned of Tesla.

Ook erg jammer dat die 30% korting wegvalt. Volgens mij is Mini/bmw charging dan duurder dan de CPO prijs van SGZH1 en 2. Want ze rekenen die korting vanaf hun flex abonnement die al hogere tarieven rekent dan CPO.
SGZH2 is op dit moment nog voordeliger met BMW/Mini Charging. SGZH1 is al 2 center per Kwh duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
netdata schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:28:
[...]

Goh is dat niet logisch? Hoe kan je nu 30% korting geven op de CPO prijs, dat kost hun toch handen vol geld, enige manier hoe ze dat kunnen compenseren is met een massa hoeveelheid aan slapende abbonementen...
Of mensen die daardoor ook voor andere locaties gebruik maken van hun laadpas

En er zijn nog wel meer redenen te bedenken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-07 14:22
Ted038 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:59:
[...]

in dat geval, wat is de beste / top3 aan dergelijke apps voor oostenrijk( & duitsland) ?
#askingforMyself / summerholiday ;)
Hangt er natuurlijk vanaf in welke regio je bent / hoe je naar Oostenrijk rijdt :)

Ikzelf woon in de Dachstein (Steiermark) regio en rij bijgevolg via de A3 naar België, over Passau i.p.v. München. Hier heb je verschillende (grote) EnBW snellaadparken vlakbij de snelweg (ik kan je altijd mijn lijstje sturen met stops). Je kan bij EnBW flexibel éénn maand een betaald abonnementje nemen (en nadien weer wisselen op het gratis laadtarief). Afhankelijk welk je neemt (5,99 of 17,99 actueel) betaal je bij hun snellaadstations 49 ct of 39 ct (per kWh). Idem trouwens bij de Smatrics snellaadstations in Oostenrijk (beiden hebben een joint-venture). Als je dus veel kilometers rijdt, en vooral bij EnBW en Smatrics snelladers kan laden, dan loont zich dit tijdelijke (voor één maand) abonnementje.

Verder heb ik nog de Tesla app (als niet-Tesla rijder). Afhankelijk wanneer en waar je bij Tesla laadt, kan je hier redelijk voordelig laden (al is dit wel heel tijdstip en plaatsafhankelijk).

Voor lokaal in Oostenrijk hang het er echt vanaf waar je bent. Bij mij in de omgeving heb je een aantal laadpalen waar je met een Linz AG laadpas redelijk OK kan laden (54 ct), al weet ik niet of je die als buitenlander kan bestellen. Met de IKB laadpas zelfs aan 39 of 49 ct.

Best even op voorhand kijken via bijvoorbeeld de app 'Moovility' of de website Instadrive welke laadpas voor de omgeving waar jij bent het voordeligst is.

Experience the mountains!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
Farmie schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:43:
[...]

Als particulier is publiek AC laden naar mijn mening een ramp in België. CPO tarieven zijn veel te duur.

DATS24 heeft AC palen aan 0,40€/kWh, maar die zijn dun bezaaid en enkel bij hun tankstations.
In Brussel heb je palen van EnergyVision, die zijn onder de 0,40€.
TotalEnergies palen hebben geen standaard CPO tarief; hier bij ons staan die aan 0,47€/kWh. In Knokke zie ik 0,60€/kWh + transactietarief.
Zo ervaar ik het ook: niet transparant en onoverzichtelijk. Die DATS palen zijn idd goedkoop, maar zoals je zelf al aangeeft, heel dun bezaait (2 bij de Colruyt in Knokke, zover ik kan zien).
Zonet nog ChargeNow gevonden: hiermee lijk je aan de meeste palen voor ca. 54 ct/kWh te kunnen laden. Maar soms weer met uitschieters tot 80 ct (AC laden) 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:20
Voor iedereen die morgen (Dag van de Arbeid) of tijdens Hemelvaartsdag of Pinksteren in Belgie is: bij de Smappee Smartstop snellaadpleinen kan je snelladen voor € 0,17 per kWh.

Voor meer info en locaties zie https://www.smappee.com/nl/smartstop/seasonal-savings

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Vraagje, hebben autos met een 22kw lader überhaupt wel zin in NL? De meeste palen zijn vaak 2x11 toch? Of zijn hier wel uitzonderingen mee?

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-07 23:08
melwasul schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:50:
[...]

Hangt er natuurlijk vanaf in welke regio je bent / hoe je naar Oostenrijk rijdt :)

#heleUitlegMetUitzonderingen ...
Ja, wel mopperen over Belgie, maar Oostenrijk is dus ook erg versnipperd en niet zo makkelijk als je eerst deed voorkomen ;)

Als tesla rijder red ik heenweg door duitsland wel, en ben ook niet zo bang voor Oostenrijk zelf ( Plangeross / Hotel heeft zelf Smatrics lader = EnWB , of volladen bij tesla Imst ;) ) , maar dacht dat je zo een kantenklare app had voor heel oostenrijk etc waarmee je in 1x klaar was :)

(& Daarna door de Dolomiti/ValGardena in )

[ Voor 30% gewijzigd door Ted038 op 30-04-2025 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:52
Psycho_Mantis schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:49:
[...]

Ja, de prijzen worden dan hoger dan de CPO prijzen. Want de korting geldt inderdaad voor hun eigen prijzen. Bijvoorbeeld Vattenvall in Brabant is nu al 5 cent hoger dan bij Vattenfall zelf, en dat wordt nu dus 10 cent meer. Weinig stimulans om nog een BMW/Mini-abonnement te gaan nemen.
Nu is 22 cent bij Ionity wel erg goedkoop, dus ik snap die keuze wel. Maar prijsverdubbelingen vind ik altijd wel even slikken als privérijder zonder eigen laadpaal (geen oprit of garage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:08
4v4t4r schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:52:
Vraagje, hebben autos met een 22kw lader überhaupt wel zin in NL? De meeste palen zijn vaak 2x11 toch? Of zijn hier wel uitzonderingen mee?
Als ik in dr Vattenfal app filter op 22kW zie ik er nog zat. Nader onderzoek leert dat daar ook 17kW palen bij zitten. Dus ja.

Zelf zou ik er niet naar op zoek gaan, maar als je tegen een auto aanloopt die het heeft....waarom niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:54
[quote]janne_nl schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:36:
[...]

Als ik in dr Vattenfal app filter op 22kW zie ik er nog zat. Nader onderzoek leert dat daar ook 17kW palen bij zitten. Dus ja.

Zelf zou ik er niet naar op zoek gaan, maar als je tegen een auto aanloopt die het heeft....waarom

In het buitenland is een ac-laadpaal van 22kW heel gebruikelijk omdat dat de standaard voor een stroomaansluiting is

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
Ted038 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:04:
[...]

Ja, wel mopperen over Belgie, maar Oostenrijk is dus ook erg versnipperd en niet zo makkelijk als je eerst deed voorkomen ;)

Als tesla rijder red ik heenweg door duitsland wel, en ben ook niet zo bang voor Oostenrijk zelf ( Plangeross / Hotel heeft zelf Smatrics lader = EnWB , of volladen bij tesla Imst ;) ) , maar dacht dat je zo een kantenklare app had voor heel oostenrijk etc waarmee je in 1x klaar was :)

(& Daarna door de Dolomiti/ValGardena in )
Ik bedoelde eerder, dat het -vind ik- relatief gemakkelijk is de laadpas te vinden met beste prijs voor een bepaalde laadpaal 😊. Ik heb de indruk dat je dergelijke tools/apps niet hebt specifiek voor Belgische laadpassen...

Om door gans Oostenrijk te rijden is waarschijnlijk een grote laadpas zoals EnBW het makkelijkst: daarmee kan je quasi overal laden. En zeker als je nu al weet, dat je enkele Smatrics laadpalen op de route hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Knip

[ Voor 62% gewijzigd door Notna op 01-05-2025 07:22 . Reden: Offtopic ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Volgens mij ging het om openbare laadpalen.

Met een accu kun je al snel de hele zomer de nodige uren op 5 kW laden. Ondanks de gratis stroom is ook het laadverlies dan wat kleiner.

Ow ja en snel naar 11kW als de prijs negatief is. Helaas morgenmiddag niet thuis met een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik heb sinds kort een EV. Ik heb thuis een laadpaal en zal die het meest gebruiker. Verder heb ik de volgende gratis laadpassen (zonder abo):
Greenchoice
Vattenfall incharge
TAP
Shell recharge

Nu heb ik wel een aardige dekking denk ik voor als ik een keer onderweg zou moeten laden. Nu nog even kijken wat een beetje voordelig is voor snelladers. Ik verwacht dat als ik het nodig heb, ik snel bij Fastned uit zal komen. Wat is de voordeligste pay as you go laadpas (dus zonder abo) voor Fastned op het moment?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
janne_nl schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:53:
Volgens mij ging het om openbare laadpalen.

Met een accu kun je al snel de hele zomer de nodige uren op 5 kW laden. Ondanks de gratis stroom is ook het laadverlies dan wat kleiner.

Ow ja en snel naar 11kW als de prijs negatief is. Helaas morgenmiddag niet thuis met een auto.
klopt - het gaat om openbare laadpalen. mijn nieuwe auto kan tot 22kW AC laden, ik vroeg me af of er echt palen zijn die dat leveren of dat de max stiekem 2x11 is (en dus staan ze als 22 in de meeste apps) maar feitelijk dus maar max 11 leveren. (even los van of ze geknepen worden op bepaalde tijdstippen)
Boeit verder niet heel veel, gewoon nieuwsgierig

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik verwacht dat degene die in de apps staan als 22kW (ook in NL) ook 22kW kunnen leveren. Maar dat ga je vast wel eens merken.

Maar als je van 22 tot 6 laadt met 11kW is je auto normaal echt wel vol. Als je accubal meer dan 80kWh is.

[ Voor 30% gewijzigd door janne_nl op 30-04-2025 20:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
  • Nu online
4v4t4r schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:29:
[...]

klopt - het gaat om openbare laadpalen. mijn nieuwe auto kan tot 22kW AC laden, ik vroeg me af of er echt palen zijn die dat leveren of dat de max stiekem 2x11 is (en dus staan ze als 22 in de meeste apps) maar feitelijk dus maar max 11 leveren. (even los van of ze geknepen worden op bepaalde tijdstippen)
Boeit verder niet heel veel, gewoon nieuwsgierig
Hier zijn de Allego palen 3x25A die dus ~17kW leveren, maar staan dus wel als 22kW in de apps. Echte 22kW palen heb ik persoonlijk nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:58
miicker schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:07:
Wat is de voordeligste pay as you go laadpas (dus zonder abo) voor Fastned op het moment?
Ik neem aan de Fastned app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:05
janne_nl schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:54:
Ik verwacht dat degene die in de apps staan als 22kW (ook in NL) ook 22kW kunnen leveren. Maar dat ga je vast wel eens merken.

Maar als je van 22 tot 6 laadt met 11kW is je auto normaal echt wel vol. Als je accubal meer dan 80kWh is.
Ik rijd een Ioniq, dus voor mij zijn 22kW laders relevant (ook al pak ik maar 1 fase...), maar in mijn ervaring is een als 22kW aangemerkte paal meestal gewoon 11kW en is de data fout. Je ziet inderdaad ook wel eens 17kW palen, maar met netcongestie zie ik juist steeds vaker 'geknepen' palen die max 6kW leveren en is de hele aanduiding in de apps dus moot.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Als je met 1 fase 6kW trekt is de paal ticj zeker 18kW lijkt me of 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:59
nathalia schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:33:
Voor iedereen die morgen (Dag van de Arbeid) of tijdens Hemelvaartsdag of Pinksteren in Belgie is: bij de Smappee Smartstop snellaadpleinen kan je snelladen voor € 0,17 per kWh.

Voor meer info en locaties zie https://www.smappee.com/nl/smartstop/seasonal-savings
Wat een slim idee. Vermoedelijk is de stroomprijs dan negatief, dus dat gaat hen veel geld opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:47

Harrie van Til

Doe maar blauw

jongetje schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:42:
[...]

Nee, dat is Ewego.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Even gekeken, maar ik zie dat zij de pas alleen opsturen naar adressen in Duitsland, hoe hebben jullie dat gedaan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:47

Harrie van Til

Doe maar blauw

miicker schreef op woensdag 30 april 2025 @ 23:06:
[...]

Even gekeken, maar ik zie dat zij de pas alleen opsturen naar adressen in Duitsland, hoe hebben jullie dat gedaan dan?
Even zoeken in dit forum en je hebt al je antwoorden.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
jongetje schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:42:
[...]

EWE GO (Duitsland). Vereist wel een trucje omdat ze geen fysieke laadpassen naar Nederland versturen. App installeren, digitale laadpas aanvragen, koppelen als primaire betaling in FastNed. €0,62.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:17
DDDikkiedik schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:01:
[...]

Wat een slim idee. Vermoedelijk is de stroomprijs dan negatief, dus dat gaat hen veel geld opleveren.
Ik denk niet dat laadpaalexploitanten met day ahead stroomprijzen werken. Ze kopen ruim van tevoren de stroom in.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
miicker schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:07:
Ik heb sinds kort een EV. Ik heb thuis een laadpaal en zal die het meest gebruiker. Verder heb ik de volgende gratis laadpassen (zonder abo):
Greenchoice
Vattenfall incharge
TAP
Shell recharge

Nu heb ik wel een aardige dekking denk ik voor als ik een keer onderweg zou moeten laden. Nu nog even kijken wat een beetje voordelig is voor snelladers. Ik verwacht dat als ik het nodig heb, ik snel bij Fastned uit zal komen. Wat is de voordeligste pay as you go laadpas (dus zonder abo) voor Fastned op het moment?
Buiten fastned om vergeet de Tesla laders niet. Meestal rond 40ct excl abo, goedkoper met maar dan moet je vaker laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
sigmundfreund schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:49:
[...]

Buiten fastned om vergeet de Tesla laders niet. Meestal rond 40ct excl abo, goedkoper met maar dan moet je vaker laden.
Is daar een bepaalde laadpas voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:54
Er zijn best wat 17kWh palen te vinden, bij schoonouders in Purmerend is 17kWh zo'n beetje de standaard bij Total en Ubitricity. Volle 22kW is zeldzaam inderdaad.

Maar het is vaak de keuze tussen 1-fase laden op wisselstroom (3.7kW en dat is het dan) of meerfasig laden op wisselstroom. Zie inderdaad wel dat nieuwe auto's vaak geknepen zijn op 11kW.

Cash is king.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:13

knakworst

Get more sats!

miicker schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:52:
[...]

Is daar een bepaalde laadpas voor nodig?
Nieuwste Tesla palen kunnen met pas. Maar Tesla app is het makkelijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
pmiddeld schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:28:
[...]

Ik denk niet dat laadpaalexploitanten met day ahead stroomprijzen werken. Ze kopen ruim van tevoren de stroom in.
Hoe meer energie je afneemt hoe voordeliger het is om op de spotmarkt te kopen. Kijk maar naar de prijzen van Tesla, die zijn ook in de daluren lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Laatst online: 18:55
mk1992 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:00:
[...]

Er zijn best wat 17kWh palen te vinden, bij schoonouders in Purmerend is 17kWh zo'n beetje de standaard bij Total en Ubitricity. Volle 22kW is zeldzaam inderdaad.

Maar het is vaak de keuze tussen 1-fase laden op wisselstroom (3.7kW en dat is het dan) of meerfasig laden op wisselstroom. Zie inderdaad wel dat nieuwe auto's vaak geknepen zijn op 11kW.
wel 17Kwh in totaal, dus als je alleen staat...
maar hier ook ex Total palen, zijn overgenomen, maar die worden dynamisch aangestuurd.
zie duidelijke pauzes in het laden soms en je deelt de 17kwh als je niet alleen laad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:56

GateKeaper

#1 Procastinator

Weet iemand wat de "Timing" kosten in de e-solutions app inhoudt? Is dat de overstay fee, of een vast bedrag per uur bovenop de kwh prijs? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y72o6qQq_VPeQvtEjOhce-k1Yk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i4OA80i9Y4ZyE5UOsygUaYgj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweetyvogel
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
GateKeaper schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:28:
Weet iemand wat de "Timing" kosten in de e-solutions app inhoudt? Is dat de overstay fee, of een vast bedrag per uur bovenop de kwh prijs? [Afbeelding]
Timing is het maximale bedrag per uur/60 min of een deel op basis van het aantal minuten x 1,58/60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:27
Ik probeer in de EnBW+ app mijn profiel af te ronden, maar als ik mijn geboortedatum probeer te selecteren met de date picker komt er i.p.v. 01/01/2007 (fictief) 01./0.1/20 te staan en dat ziet ie als foute input (logisch wel ;)). Zelf typen leidt tot hetzelfde resultaat. Heeft iemand anders daar ook last van (gehad) en evt. opgelost? Laatste versie van de app (8.13.3) en laatste versie van iOS (18.4.1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:21
Sandro! schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:11:
Ik probeer in de EnBW+ app mijn profiel af te ronden, maar als ik mijn geboortedatum probeer te selecteren met de date picker komt er i.p.v. 01/01/2007 (fictief) 01./0.1/20 te staan en dat ziet ie als foute input (logisch wel ;)). Zelf typen leidt tot hetzelfde resultaat. Heeft iemand anders daar ook last van (gehad) en evt. opgelost? Laatste versie van de app (8.13.3) en laatste versie van iOS (18.4.1).
Ja had ik ook. Je moet de boel even zelf invullen. Dus eerst een datum met de date picker selecteren. Vervolgens deze wissen met je toetsenbord en handmatig de datum invullen (of het punt of / was weet ik niet meer).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:54
Sandro! schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:11:
Waarom moet je om te kunnen laden je geboortedatum invullen? :( 8)7

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandro!
greg-a schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:14:
[...]

Ja had ik ook. Je moet de boel even zelf invullen. Dus eerst een datum met de date picker selecteren. Vervolgens deze wissen met je toetsenbord en handmatig de datum invullen (of het punt of / was weet ik niet meer).
Nou, het is gelukt. Dit door eerst alle overige velden te vullen en daarna in het geboortedatumveld 01.01.2007 (puntjes, geen streepjes, geen slashes) te typen en zonder het veld te verlaten op de blauwe knop te drukken.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
PeterZ(on) schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:22:
[...]

Waarom moet je om te kunnen laden je geboortedatum invullen? :( 8)7
Dat moet je aan EnBW vragen ;) Ik moest een datum voor 01-05-2007 invullen, waarschijnlijk Duitse voorzichtigheid dat ze zeker weten dat iemand >18 jaar oud is - al had ik natuurlijk iedere willekeurige datum kunnen invullen.

Misschien krijg ik een cadeautje op m'n verjaardag? :+

[ Voor 15% gewijzigd door Sandro! op 01-05-2025 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
Sandro! schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:51:
[...]

Dat moet je aan EnBW vragen ;) Ik moest een datum voor 01-05-2007 invullen, waarschijnlijk Duitse voorzichtigheid dat ze zeker weten dat iemand >18 jaar oud is - al had ik natuurlijk iedere willekeurige datum kunnen invullen.

Misschien krijg ik een cadeautje op m'n verjaardag? :+
De Duitse aanbieders sluiten formeel een laadcontract onder Duits recht met elke afnemer. Voor een contract moet je minstens 18 jaar oud zijn. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het daarom ook niet is toegestaan een fictieve geboortedatum in te vullen.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:54
Bij de Praxis in Spijkenisse wordt een snelladet van OG Cleanfuels geinstalleerd. Heeft iemand hiermee al ervaring?

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:20
grunaubaby schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:32:
Bij de Praxis in Spijkenisse wordt een snelladet van OG Cleanfuels geinstalleerd. Heeft iemand hiermee al ervaring?
OG Cleanfuels is van OrangeGas. Zij maken gebruik van DC-laadpalen van E-Flux by Road. Volgens mij kan je daar met de laadpas van Chargepoint US laden voor € 0,67 per kWh. Let dan wel op het kleeftarief van € 0,06 per minuut dat na het eerste uur in gaat.

Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandro!
Pr088 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:59:
[...]

De Duitse aanbieders sluiten formeel een laadcontract onder Duits recht met elke afnemer. Voor een contract moet je minstens 18 jaar oud zijn. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het daarom ook niet is toegestaan een fictieve geboortedatum in te vullen.
Het zal inderdaad niet toegestaan zijn, maar ik hoef geen legitimatiebewijs te laten zien, dus ik zou ook jouw geboortedatum kunnen invullen. Het zal pas een probleem zijn als zij een vermoeden hebben dat ik <18 ben. Maar goed, maakt verder niet uit allemaal - ik heb alles netjes ingevuld en de laadpas aan kunnen vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotjoek
  • Laatst online: 19:04

robotjoek

Samsung S25U + Ultrawatch

EnBW heeft een actie waarbij nieuwe leden een gratis laadpas kunnen aanvragen via de app (normaal 9.90 euro).

3) als je een " laadabonnement " moet kiezen, kies dan voor Chaging tariff S deze is gratis
4) hierna zul je een voucher code ontvangen in de mail. Voer deze code in als je via de app een nieuwe laadkaart aanvraagt.

Je kan als adres gewoon een adres in NLD en BE opgeven.

De actie loopt tot 31.05.2025.

Als je al een account hebt, dan werkt dit ook door een nieuw account aan te maken en de ontvangen voucher code bij de bestaande/oude account in te voeren als je een laadpas aavraagt.
gelukt, thx voor de heads-up !

XPeng G6SR(24) + Ratio Solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 14:05
janne_nl schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:54:
Als je met 1 fase 6kW trekt is de paal ticj zeker 18kW lijkt me of 3 fasen.
Excuus, had het duidelijker moeten omschrijven. 6kW over drie fasen, dus max 2kW voor mijn Ioniq.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Krijg wel een code via de mail, maar als ik die kopieer en invul krijg een foutmelding bij EnBW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Sandro! schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:44:
Nou, het is gelukt. Dit door eerst alle overige velden te vullen en daarna in het geboortedatumveld 01.01.2007 (puntjes, geen streepjes, geen slashes) te typen en zonder het veld te verlaten op de blauwe knop te drukken.
Ik heb een iPhone en jouw procedure gevolgd dus als laatste het geboortedatumveld, maar ik heb het zonder puntjes ingetikt. Dus achter elkaar "01012007" en dan voegt de app zelf punten toe. Dan op blauwe knop en klaar.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Tom Paris schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 21:00:
[...]

Excuus, had het duidelijker moeten omschrijven. 6kW over drie fasen, dus max 2kW voor mijn Ioniq.
Terwijl er niemand aan de andere kant staat te laden? Dan is het idd weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-07 18:00
Ik rijd nu een maand of 3 een Tesla M3 en heb mn TravelCard (MKB Brandstof) gekoppeld aan de auto voor de superchargers. Nu zie ik flinke tot enorme verschillen tussen de tesla app en mn afrekening. Doe ik nu iets doms? Is het gewoon heel dom om hiervoor een tankpas te gebruiken?

Machelen Belgie: Tesla 17.07 volgens factuur 20.67. Het kan natuurlijk zijn dat dit alleen de BTW is, maar het verschil is aanzienlijk.

Ook zitten er wat rare uitschieters in Oostenrijk tussen waar ik voor 40 kWh 137 euro kwijt was aan de supercharger.

Dus mijn vraag, kan ik enorm besparen door een creditcard te koppelen of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hopiconjo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:46
arjandijk162 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:26:

Ook zitten er wat rare uitschieters in Oostenrijk tussen waar ik voor 40 kWh 137 euro kwijt was aan de supercharger.
Enige wat ik me kan voorstellen is dat idle fee is gehanteerd wat rond 1 EUR per minuut is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
hopiconjo schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:41:
[...]

Enige wat ik me kan voorstellen is dat idle fee is gehanteerd wat rond 1 EUR per minuut is
Heb ik ook aan gedacht, maar we hebben de auto direct weggehaald na het laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:11

koboy

Heb een idee voor een icon

Ik rijd nu een maand of 3 een Tesla M3 en heb mn TravelCard (MKB Brandstof) gekoppeld aan de auto voor de superchargers. Nu zie ik flinke tot enorme verschillen tussen de tesla app en mn afrekening. Doe ik nu iets doms? Is het gewoon heel dom om hiervoor een tankpas te gebruiken?

Machelen Belgie: Tesla 17.07 volgens factuur 20.67. Het kan natuurlijk zijn dat dit alleen de BTW is, maar het verschil is aanzienlijk.

Dus mijn vraag, kan ik enorm besparen door een creditcard te koppelen of zie ik iets over het hoofd?
"Probleem" is dat op het moment dat je een laadpas koppelt/gebruikt het tarief van de laadpas geldt, en dat kan soms stevig afwijken van wat de laadpaal operator (CPO) rekent.
Binnen Nederland gebruikt MKB brandstof bijvoorbeeld een vast tarief van €0,57/kWh ex btw, flink meer dan de het CPO tarief op de meeste palen in Nederland. Ze zullen ongetwijfeld een hoger tarief voor de Tesla supercharger in Oostenrijk hebben staan. Wat zegt hun app wat het tarief daar is?

Ik ga er van uit dat je zakelijk rijdt, en je MKB brandstof gebruikt voor het gemak van 1 factuur die de belastingdienst en accountants bekend voorkomt. Aan jou de afweging of besparen met andere passen en het koppelen van je creditcard in de Tesla app de moeite waard is tegen de tijd van de extra administratie.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
koboy schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:51:
[...]

"Probleem" is dat op het moment dat je een laadpas koppelt/gebruikt het tarief van de laadpas geldt, en dat kan soms stevig afwijken van wat de laadpaal operator (CPO) rekent.
Binnen Nederland gebruikt MKB brandstof bijvoorbeeld een vast tarief van €0,57/kWh ex btw, flink meer dan de het CPO tarief op de meeste palen in Nederland. Ze zullen ongetwijfeld een hoger tarief voor de Tesla supercharger in Oostenrijk hebben staan. Wat zegt hun app wat het tarief daar is?

Ik ga er van uit dat je zakelijk rijdt, en je MKB brandstof gebruikt voor het gemak van 1 factuur die de belastingdienst en accountants bekend voorkomt. Aan jou de afweging of besparen met andere passen en het koppelen van je creditcard in de Tesla app de moeite waard is tegen de tijd van de extra administratie.
Dat standaardtarief lijkt inderdaad niet gunstig uit te komen in NL, in oostenrijk zie ik alleen een bedrag voor "other cars". Op het display van de auto zie je tijdens en na de laadbeurt wel het tarief en de kosten, maar deze kan ik achteraf niet meer vinden. De Tesla app zegt "factuurspecificatie bij laadpasleverancier"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:16

90c per kWh met die pas. Uh ja, je kunt aardig besparen. Al is die uitschieter wel gek. Zou ik even navragen bij ze. Als je zeker weet dat je geen idle fee te pakken hebt.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Inspired schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:57:
[...]

90c per kWh met die pas. Uh ja, je kunt aardig besparen. Al is die uitschieter wel gek. Zou ik even navragen bij ze. Als je zeker weet dat je geen idle fee te pakken hebt.
Ik heb die vraag inderdaad bij MKB Brandstof uitgezet. Ik kan na het opvragen van mijn voertuigdata alleen zien dat ik 3785s geladen heb voor 33.6kW. Dit was de dag voor vertrek dus helemaal volgeladen en dan gaat het laatste stukje langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
arjandijk162 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:00:
[...]

Ik heb die vraag inderdaad bij MKB Brandstof uitgezet. Ik kan na het opvragen van mijn voertuigdata alleen zien dat ik 3785s geladen heb voor 33.6kW. Dit was de dag voor vertrek dus helemaal volgeladen en dan gaat het laatste stukje langzamer.
Dat is 63m. Welke auto heb je? Ik laad mijne binnen een uur vol vanaf 0%. Dan zit er 75kWh in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Inspired schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:04:
[...]

Dat is 63m. Welke auto heb je? Ik laad mijne binnen een uur vol vanaf 0%. Dan zit er 75kWh in.
tesla m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Dan lijkt mij idle charge erg aannemelijk. Snap ik al helemaal niet dat je 90c gaat betalen. Via CC zit je daar al snel 40/50c onder per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Inspired schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:08:
[...]

Dan lijkt mij idle charge erg aannemelijk. Snap ik al helemaal niet dat je 90c gaat betalen. Via CC zit je daar al snel 40/50c onder per kWh.
Ik zal een goede prijs op mijn scherm en zag pas 1,5 maand later de facturen binnenkomen dus wil dat nu idd anders gaan doen. Wordt wel erg duur zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Pr088 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:06:
[...]

Onder 'User Account' en vervolgens 'EWE GO Charging Rates' kun je een laadpas aanvragen. Deze wordt wel aangemaakt, maar nooit verstuurd naar Nederlandse adressen. Je krijgt wel een laadpasnummer te zien in de app. Die kun je vervolgens invoeren in FastNed als betaalmiddel. In de FastNed app lijkt het alsof je de 'gewone' prijs van 0,74 cent betaalt, maar FastNed boekt de kosten op de EWE GO laadpas en EWE GO rekent 0,62 af. Meerdere keren FastNed gebruikt, works like a charm.
Met de EWE GO app kun je in Duitsland ook laden, maar niet in Nederland zelf (m.u.v. FastNed, zoals ik hier beschrijf).
Weet iemand of deze truc nog werkt? Ik kan geen laadpas aanvragen want enkel Duitsland. Het lukt dus ook niet om de digitale laadpas aan te maken/te zien

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Laatst online: 14:31
SalexSun schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:43:
[...]

Weet iemand of deze truc nog werkt? Ik kan geen laadpas aanvragen want enkel Duitsland. Het lukt dus ook niet om de digitale laadpas aan te maken/te zien
Je moet hem wel laten versturen, ik heb duitsland en duitse postcode gekozen vervolgens bij stad mijn postcode en stad ingegeven. Dit heeft bij sommige gewerkt, maar ik heb nog geen pas ontvangen. Ik heb wel het pasnummer in de app staan, heb hem zelf nooit ingevoerd bij Fastned.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
jouwheld schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:32:
[...]

Je moet hem wel laten versturen, ik heb duitsland en duitse postcode gekozen vervolgens bij stad mijn postcode en stad ingegeven. Dit heeft bij sommige gewerkt, maar ik heb nog geen pas ontvangen. Ik heb wel het pasnummer in de app staan, heb hem zelf nooit ingevoerd bij Fastned.
Maar dan heb je dus de kans dat een random Duitser op jou kosten gaat laden(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
SalexSun schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:50:
[...]

Nee, ze sturen de pas gewoon niet op.
Ik heb mijn eigen adres ingevuld en als land Duitsland. Pas wordt aangemaakt, maar komt nooit bij je huisadres. Verder doen zoals hierboven beschreven. Werkt als een trein.
In Nederland werkt het bij Fastned, zonder fysieke pas kun je verder alleen in Duitsland terecht. Als je de pas wilt moet je een Duits adres fiksen, bijvoorbeeld een DHL kluisje dicht bij de grens of familie in de Heimat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Als je al een account hebt, dan werkt dit ook door een nieuw account aan te maken en de ontvangen voucher code bij de bestaande/oude account in te voeren als je een laadpas aavraagt.
Heb zojuist het Charging tariff L abonnement aangevraagd, daarbij krijg je ook gratis een pas opgestuurd. Wanneer je binnen één maand voor 600 km of meer aan kWh verwacht te laden bij hen ben je goedkoper uit met die abonnement.

Wel een puntje om rekening mee te houden, het kan tot twee weken duren alvorens je de pas ontvangt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Laatst online: 14:31
SalexSun schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:50:
[...]

Ach heeft die ook een leuk cadeautje gekregen :P . Meeste passen moet je eerst activeren na ontvangst, maar deze lijkt inderdaad wel direct actief.
Ik bedacht mij laatst ook dat als iemand een of meerder laadpassen uit mijn verzameling in handen krijgt, zonder dat ik het weet, dat die flink erop los kan laden totdat ik mijn creditcardafschrijvingen check. Misschien toch eens een prepaid creditcard regelen zodat ik schade kan beperken. Hoe doen andere dit? Je kan een laadpas wel eens verliezen zonder het direct te merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
Ik heb gisteren nog een oude Mobilize kaart gebruikt met ionity nadat ik eerder deze week weer een abo had genomen. Het werkte allemaal prima, alleen daarna een mail dat het betalen niet was gelukt. Er zat een mooie link bij waarmee je direct kon betalen. Ook prima wmb. Hopelijk werkt het nog steeds op de terugweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:54
greg-a schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 15:34:
Ik heb gisteren nog een oude Mobilize kaart gebruikt met ionity nadat ik eerder deze week weer een abo had genomen. Het werkte allemaal prima, alleen daarna een mail dat het betalen niet was gelukt. Er zat een mooie link bij waarmee je direct kon betalen. Ook prima wmb. Hopelijk werkt het nog steeds op de terugweg
Begin maart ging het bij mij ook zo, maar na een aantal keren probleemloos te hebben geladen was het ineens over. Maar omdat ik onderweg was heb ik niet gelijk betaald met de betaallink want daar was m.i. ook geen haast bij gezien de betaaltermijn van 30dagen, dus of dat een oorzaak was.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjakkie123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-07 18:26
In Duitsland prima en goedkoop geladen via enbw. Laadpas vanuit Duitsland ook ontvangen in NL. Overigens niet nodig gehad alles kunnen activeren via de enbw app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
sjakkie123 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 16:28:
In Duitsland prima en goedkoop geladen via enbw. Laadpas vanuit Duitsland ook ontvangen in NL. Overigens niet nodig gehad alles kunnen activeren via de enbw app.
De ENBW app en ook EWE Go app werken prima in Duitsland. De pas is vooral voor het buitenland dat niet Duitsland is, of in regios met slechte mobiele dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

sjakkie123 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 16:28:
Hier ook zojuist geregistreerd bij enbw. Handig voor de komende bezoekjes aan Duitsland. Gratis abo gekozen, daarbij ontvang je per e-mail ook een code waardoor de fysieke laadpas gratis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domipost
  • Laatst online: 07-06 12:36
Bijzondere situatie hier... Er is een snellader (E-on, 50kW) geplaatst op het parkeerterrein van de supermarkt in onze wijk. In veel laadapps staat hij niet, in sommigen met een forse prijs (~80ct) en in Electroverse staat hij als gratis.

Ik kon zonder problemen laden met m'n Electroverse kaart, maar de laadsessie leek niet goed geregistreerd te worden. De lader stond nog steeds als beschikbaar in de app, er kwam geen actieve sessie en hij is ook niet in mijn geschiedenis terechtgekomen. Paal zelf toonde na het laden netjes een overzichtje van charge curve, tijd, etc., maar geen prijsinformatie. Klinkt dus als een gevalletje te mooi om waar te zijn en de rekening komt achteraf, maar mogelijk ook niet omdat hij echt voor €0,00 in de app staat? Iemand ervaring met zo'n situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red Boll
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:04

Red Boll

Kick Ass!

Domipost schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:51:
Klinkt dus als een gevalletje te mooi om waar te zijn en de rekening komt achteraf, maar mogelijk ook niet omdat hij echt voor €0,00 in de app staat? Iemand ervaring met zo'n situatie?
Wanneer ik met de ANWB laadpas gratis ga laden in een parkeergarage start er geen laadsessie in de ANWB app maar er wordt wel degelijk geladen.
Achteraf zie ik dan wel altijd een laadsessie in de ANWB app met een - (minteken) bij de kosten.

(In de ANWB app staat er bij de kosten €0,00 per kWh wanneer je de kosten opzoekt voor de laadpalen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domipost
  • Laatst online: 07-06 12:36
Thanks! Klinkt vergelijkbaar, misschien klopt t dan toch wel... Alleen wel bijzonder dat hij alleen bij Electroverse gratis zou zijn 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandervans
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:58
Domipost schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:51:
Bijzondere situatie hier... Er is een snellader (E-on, 50kW) geplaatst op het parkeerterrein van de supermarkt in onze wijk. In veel laadapps staat hij niet, in sommigen met een forse prijs (~80ct) en in Electroverse staat hij als gratis.

Ik kon zonder problemen laden met m'n Electroverse kaart, maar de laadsessie leek niet goed geregistreerd te worden. De lader stond nog steeds als beschikbaar in de app, er kwam geen actieve sessie en hij is ook niet in mijn geschiedenis terechtgekomen. Paal zelf toonde na het laden netjes een overzichtje van charge curve, tijd, etc., maar geen prijsinformatie. Klinkt dus als een gevalletje te mooi om waar te zijn en de rekening komt achteraf, maar mogelijk ook niet omdat hij echt voor €0,00 in de app staat? Iemand ervaring met zo'n situatie?
Ik heb min of meer hetzelfde aan de hand gehad met Electroverse bij een lokale Rexel laadpaal, alleen te gebruiken met laadpas. Staat hier ook voor €0,00 in de app. Stond bij het laden in de app wel gewoon als in gebruik, en zag de sessie wel in de app. De sessie in de app werd alleen niet beëindigd naar het beëindigen van de laadsessie met de laadpas. Deze verdween na 24 uur alsnog in de app. Sessie komt inderdaad niet in je laadgeschiedenis te staan.

Helaas werd de laadpas vanochtend geweigerd bij desbetreffende laadpaal, dus het feest is wel over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:12

johan_solar

kitesurfing and coding

Zojuist aangevraagd. Alles werkt volgens de beschrijving. Mijn doel is om in het buitenland ook bij niet Tesla laders te kunnen laden.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-07 08:12
johan_solar schreef op zondag 4 mei 2025 @ 05:27:
[...]

Zojuist aangevraagd. Alles werkt volgens de beschrijving. Mijn doel is om in het buitenland ook bij niet Tesla laders te kunnen laden.
Ik heb hem 2 weken geleden ook aangevraagd, maar nog niet binnen. Iemand al pas ontvangen?

Wat ook handig is: autocharge, als je dit activeerd heb je geen pas of app nodig. Laden begint ca 10 seconden na insteken stekker!

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Kird03 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:58:
[...]
Wat ook handig is: autocharge, als je dit activeerd heb je geen pas of app nodig. Laden begint ca 10 seconden na insteken stekker!
Handig is het zeker, maar wat ik persoonlijk een nadeel vind, is dat je bij locaties die autocharge ondersteunen niet meer een andere pas/app kan gebruiken wanneer bijvoorbeeld de tarieven met die pas/app gunstiger zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy

koboy

Zr40 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:47:
[...]

Handig is het zeker, maar wat ik persoonlijk een nadeel vind, is dat je bij locaties die autocharge ondersteunen niet meer een andere pas/app kan gebruiken wanneer bijvoorbeeld de tarieven met die pas/app gunstiger zijn.
Eerst pas aanbieden, dan pas inpluggen zou moeten werken....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Zr40 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:47:
[...]

Dat auto-charge moet je toch eerst activeren (en dan doe je dat dus niet en laadt je altijd met de app die je wilt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hopiconjo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:46
Wat koboy zegt is de manier. Wil je niet (om wat voor reden) gebruik maken van de autocharge met de daaran gekoppelde pas dan gebruik je voor laden de pas die je wel wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-07 18:13

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter

De superchargers in Oostenrijk hebben sinds kort ook forse tijdstarieven vooral bij hogere vermogens. Ook bij Tesla zelf kan dat flink in de papieren lopen.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Hachy schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:53:
[...]

De superchargers in Oostenrijk hebben sinds kort ook forse tijdstarieven vooral bij hogere vermogens. Ook bij Tesla zelf kan dat flink in de papieren lopen.
Bedoel je met tijdstarief een idletarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Wat is eigenlijk een goedkope backup kaart bij totalenergies palen in België ?

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-07 08:35
arjandijk162 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:57:
[...]

Bedoel je met tijdstarief een idletarief?
Ik heb niet gekeken, maar een tijd tarief begint bij het aansluiten al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinBMW
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:18
Nee. In Oostenrijk wordt niet per kWh, maar per minuut afgerekend en de prijs is afhankelijk van het vermogen dat je afneemt. Voorbeeld ( ik heb een abonnement bij Tesla): Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtmL7hO78XS0-Xe69oxTkIrYIOc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NUcza8U2yYuASvTT5UXb3NPA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
martinBMW schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:26:
Nee. In Oostenrijk wordt niet per kWh, maar per minuut afgerekend en de prijs is afhankelijk van het vermogen dat je afneemt. Voorbeeld ( ik heb een abonnement bij Tesla): [Afbeelding]
Het is spijtig dat ik nergens het bedrag van Tesla kan terugvinden, maar ik kan me niet herinneren dat het schokkend was. Zo lang er maar niet voor de volledige tijd het hoogste vermogen dat je hebt getrokken wordt gerekend....

Maar goed om te weten in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:49
arjandijk162 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:28:

Het is spijtig dat ik nergens het bedrag van Tesla kan terugvinden,
Hoe bedoel je? Alles, maar dan ook alles, is terug te vinden in de Tesla app toch.
Laadsessies, tarieven, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
  • Registratie: Oktober 2024
  • Nu online
Shell laadpas aangevraagd krijg nu net twee passen binnen een witte en een rode pas. Weet iemand wat het verschil is,ik kan er niks over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
  • Nu online
Goedemorgen, ik krijg net mijn bestelde shell laadpas binnen tot mijn verbazing krijg ik er twee opgestuurd een rode en een witte. Weet iemand wat het verschil is? Shell reageert niet en op het net is er niks over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
taylor schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:27:
Goedemorgen, ik krijg net mijn bestelde shell laadpas binnen tot mijn verbazing krijg ik er twee opgestuurd een rode en een witte. Weet iemand wat het verschil is? Shell reageert niet en op het net is er niks over te vinden.
Foto's? Volgens mij heeft Shell Recharge de boel verkocht aan 50Five. Mogelijk een pas van beide aanbieders gekregen, zowel 'oud' als 'nieuw'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
  • Nu online
[quote]Pr088 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:32:
[...]

Foto's? Volgens mij heeft Shell Recharge de boel verkocht aan 50Five. Mogelijk een pas van beide aanbieders gekregen, zowel 'oud' als

[ Voor 10% gewijzigd door taylor op 06-05-2025 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taylor
  • Nu online
taylor schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:41:
[...]

Foto's? Volgens mij heeft Shell Recharge de boel verkocht aan 50Five. Mogelijk een pas van beide aanbieders gekregen, zowel 'oud' als
Ik ben eruit ik trok de twee passen los de één de rode is een membercard en de witte de laadpas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

taylor schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:41:
[...]

De AC (thuis) laders zijn verkocht aan 50Five, de laadpas niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Platte_Band
  • Laatst online: 08-07 13:09
Eindelijk mijn OVO pas binnen, heeft gewoon een maand geduurt. Met de app kon ik geen sessie starten maar de pas doet het prima op de vattenfall palen. Nu weer kunnen laden voor ~€0,32/Kwh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
Platte_Band schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:21:
Eindelijk mijn OVO pas binnen, heeft gewoon een maand geduurt. Met de app kon ik geen sessie starten maar de pas doet het prima op de vattenfall palen. Nu weer kunnen laden voor ~€0,32/Kwh!
Even gekeken en dat is wel een goede tip. Wij zijn aangewezen op openbare laadpalen (voornamelijk vattenfall in de buurt) en dit lijkt de goedkoopste.

[ Voor 6% gewijzigd door SalexSun op 06-05-2025 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
greg-a schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 15:34:
Om terug te komen hierop. Op de terugweg weer bij een Ionity paal geladen met de Mobilize pas en dat werkte wederom direct. Het vreemde is wel dat ik de transactie nergens kan terugvinden, ik heb geen e-mail ontvangen, het is niet afgeschreven en er is geen transactie historie van....
Pagina: 1 ... 213 ... 222 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2