Welke auto kun je nog politiek correct kopen?

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Teknix1982 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:59:
[...]

Jouw eerste opmerking en de laatste is precies waar het me om gaat. Je doet alsof mensen dat gedrag wel goed vinden omdat ze nog in een auto rijden van een merk wat een positieve missie heeft. Die opmerking zou ik zelfs gevaarlijk en demoniserend willen noemen want daarmee scheert men zomaar al die mensen over een kam zonder ze te kennen. Dat hebben we vaker zien gebeuren dat dat verkeerd uit pakt.
Nee, ik doe helemaal geen uitspraken over Tesla-bezitters. Dat heb ik in dit topic één keer gedaan en dat was dat ik wel begrijp dat je niet zomaar een auto in gaat ruilen omdat de CEO een extremist is. Het is niet hetzelfde als een X-account opzeggen. Mocht iemand nu op het punt staan een auto te kopen en het wordt een Tesla, dán mag dat best veroordeeld worden, vind ik. Ik heb ook toegelicht waarom.

Dus leg me geen woorden in de mond aub.

[ Voor 8% gewijzigd door dawg op 29-03-2025 15:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Teknix1982 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:59:
[...]

Jouw eerste opmerking en de laatste is precies waar het me om gaat. Je doet alsof mensen dat gedrag wel goed vinden omdat ze nog in een auto rijden van een merk wat een positieve missie heeft. Die opmerking zou ik zelfs gevaarlijk en demoniserend willen noemen want daarmee scheert men zomaar al die mensen over een kam zonder ze te kennen. Dat hebben we vaker zien gebeuren dat dat verkeerd uit pakt.
Niet 'nog in rijden' maar (zie topic titel).. 'Welke auto kun je nog politiek correct kopen?'

Mensen die zich nu bewust zijn van een Sieg heilende junk/Musk en de invloed die hij probeert uit te oefenen op Europa/USA mogen zich afvragen of ze nog wel een Tesla willen kopen, daar gaat het om.

Simpel voorbeeld. Ik ben nogal een sneakerhead en heb echt tientallen Nikes, koop ik nog nieuwe? Nee. Gooi ik die ik nu heb weg? Ook nee, ik draag ze nog wel af maar ik ga echt minder 'Made in USA' kopen. Ik was mijzelf ook een tijd geleden aan het inlezen om een 2e hands Tesla te kopen. Maar die aankoop zal er in de nabije toekomst niet meer van komen. Ik tuf nog wel ff door in m'n benzine wagen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
dawg schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:05:
[...]

Nee, ik doe helemaal geen uitspraken over Tesla-bezitters. Dat heb ik in dit topic één keer gedaan en dat was dat ik wel begrijp dat je niet zomaar een auto in gaat ruilen omdat de CEO een extremist is. Het is niet hetzelfde als een X-account opzeggen.

Dus leg me geen woorden in de mond aub.
Dat is uiteraard niet mijn bedoeling maar zo vatte ik jouw post wel op. Excuus want dat is inderdaad niet de bedoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

D-Ed schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:07:
[...]

Niet 'nog in rijden' maar (zie topic titel).. 'Welke auto kun je nog politiek correct kopen?'

Mensen die zich nu bewust zijn van een Sieg heilende junk/Musk en de invloed die hij probeert uit te oefenen op Europa/USA mogen zich afvragen of ze nog wel een Tesla willen kopen, daar gaat het om.

Simpel voorbeeld. Ik ben nogal een sneakerhead en heb echt tientallen Nikes, koop ik nog nieuwe? Nee. Gooi ik die ik nu heb weg? Ook nee, ik draag ze nog wel af maar ik ga echt minder 'Made in USA' kopen. Ik was mijzelf ook een tijd geleden aan het inlezen om een 2e hands Tesla te kopen. Maar die aankoop zal er in de nabije toekomst niet meer van komen. Ik tuf nog wel ff door in m'n benzine wagen ;)
Precies dit dus. Heb mijn laatste post wat verduidelijkt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Helder punt en valide vraag. Ik blijf bij mijn standpunt dat Tesla niet Musk is met alle redenaties die ik hiervoor al gegeven heb.

Jouw laatste punt bevestigd eigenlijk mijn standpunt wel. Is deze denkwijze op langere termijn niet slechter voor de wereld/milieu? Daarnaast, er zijn meer elektrische merken dan Tesla. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Teknix1982 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:14:
[...]

Helder punt en valide vraag. Ik blijf bij mijn standpunt dat Tesla niet Musk is met alle redenaties die ik hiervoor al gegeven heb.

Jouw laatste punt bevestigd eigenlijk mijn standpunt wel. Is deze denkwijze op langere termijn niet slechter voor de wereld/milieu? Daarnaast, er zijn meer elektrische merken dan Tesla. ;)
Qua 'bang for your buck' kwam de M3 wel erg dichtbij ;)

Overigens denk ik niet dat mensen 'emotioneel reageren' op de uitlatingen van Musk maar dat men nu echt wakker is geschud door wat daar allemaal aan de hand is. Canada die letterlijk aangeeft geen relatie meer met USA te hebben. Er zijn echt wezenlijke dingen aan het veranderen die verder gaan dan één of andere CEO die een paar gekke momentjes heeft.

Ik denk dat het goed is dat mensen daarover in dialoog gaan met elkaar. Zoals we toch in redelijk korte tijd met groene energie aan de slag zijn gegaan (nog wel wat puntjes in te verbeteren natuurlijk) zo kan het ook gaan met hoe mensen nu (hopelijk) meer lokaal/EU gaan kopen. Dit momentum is nog niet voorbij zo lijkt het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:52
Teknix1982 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:45:
Waar ik wat meer moeite mee heb is het Tesla = Musk idee. Tesla heeft in mijn beleving een duidelijke missie die een energietransitie moet bewerkstelligen. Ja Musk is (nog) CEO en heeft 12% maar de voordelen die Tesla gebracht heeft voor de wereld worden volgens mij niet ter discussie gesteld. Tesla is nog steeds een publiek bedrijf waar vele mensen werken die nog steeds in die missie geloven. Zou het niet beter zijn op de langere termijn voor de energietransitie en dus ook de wereld om een andere manier te zoeken om de onvrede over Musk zijn politieke ideeën te uiten? Bijvoorbeeld dat niemand meer op X gaat. Geen aandacht meer aan SpaceX en Starlink schenken.

Ik ontken de radicalisering van Musk zeker niet maar ik ontken bepaalde voordelen die Tesla brengt ook niet. Als daadwerkelijk Tesla aan het wankelen komt en daarmee ook de energietransitie dan vraag ik me af wat erger is. Daarnaast, zou men dan ook niet alle Chinese producten links moeten laten liggen? Of producten die in China gebouwd worden? Het is niet dat daar geen extreme dingen gebeuren? De vele zelfmoorden bij Foxconn anyone? Dat was niet omdat de omstandigheden daar zo fijn zijn. Toch kocht iedereen nog gewoon Apple iPhones. Ik denk dat als we willen we nog wel veel meer bedrijven en producten in de ban kunnen doen. En dit zijn producten die niet als missie hebben een verandering in de wereld te brengen. Maar misschien kijk ik wel teveel met wishful thinking naar Tesla en hun impact. Ik vraag me alleen af of Tesla zoveel slechter is dan andere grote bedrijven en hun CEO’s.
De macht van Musk komt vooral door zijn rijkdom. 12% van een enorm overgewaardeerd bedrijf is gewoon schandalig veel geld in de handen van 1 persoon, zeker als die dan nog een mediabedrijf in bezit heeft.
Trump heeft enkel respect voor geld en mediainvloed.

Knoop het een aan het ander, en je weet wat je moet doen.

Als we er dan nog rekening mee houden dat Tesla aandelen momenteel geprijsd zijn op perfectie, en dat is een enorm steil groeipad met enorme winsten in de jaren die komen, dan is dat ook een zwakke plek.
Tesla kan eens een kwartaal missen, en daar een goede uitleg voor geven, maar 2024 was niet goed (kleine krimp), en 2025 is slecht begonnen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:28
[...]
Ik was mijzelf ook een tijd geleden aan het inlezen om een 2e hands Tesla te kopen. Maar die aankoop zal er in de nabije toekomst niet meer van komen. Ik tuf nog wel ff door in m'n benzine wagen ;)
En dat is dan wel weer jammer.
Een tweedehands Tesla doet niks meer met de omzet van Tesla en draagt dus ook niet meer bij aan het vermogen van Musk.
Iedere EV is imo beter dan ICE, dus mijn zegen heb je ondanks dat ik nu geen nieuwe tesla meer zou kopen.
Of oriënteer je eens op een andere EV ipv doortuffen in je ICE. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:02

Videopac

Rommelt wat aan.

Puppetmaster schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 23:48:
[...]

Een tweedehands Tesla doet niks meer met de omzet van Tesla en draagt dus ook niet meer bij aan het vermogen van Musk.
Iedere EV is imo beter dan ICE, dus mijn zegen heb je ondanks dat ik nu geen nieuwe tesla meer zou kopen.
Ook een tweedehands Tesla stuurt je data naar Musk en kan door Musk uitgezet worden.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puppetmaster
Stuurt data naar Tesla idd.
Uitzetten zou technisch wel kunnen, maar is merk-zelfmoord. (En niet uniek voor Tesla’s)

[ Voor 14% gewijzigd door Puppetmaster op 30-03-2025 08:53 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:40
[...]

Behalve dat het kopen van een 2e hands indirect de afschrijving lager houdt (en dus voor anderen minder reden om geen nieuwe Tesla te kopen).
Daarnaast geef je de ex eigenaar direct de mogelijkheid een nieuwe te kopen.

Een andere EV kan natuurlijk zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
mitsumark schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:06:
[...]
Daarnaast geef je de ex eigenaar direct de mogelijkheid een nieuwe te kopen.
De ex eigenaar hoeft natuurlijk geen nieuwe tesla te kopen, dat kan ook een andere EV zijn.
De hoop is iig dat het geen ICE is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:25
Tommie12 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:51:
Als we er dan nog rekening mee houden dat Tesla aandelen momenteel geprijsd zijn op perfectie, en dat is een enorm steil groeipad met enorme winsten in de jaren die komen, dan is dat ook een zwakke plek.
Tesla kan eens een kwartaal missen, en daar een goede uitleg voor geven, maar 2024 was niet goed (kleine krimp), en 2025 is slecht begonnen.
Dan ga je er wel vanuit dat de mensen die aandelen TSLA bezitten rationeel denken. Terwijl ze al jaren blijk geven van het omgekeerde. De overwaardering van Tesla is niet van vandaag of gisteren.

Nu Tesla een van de grootste beursgenoteerde bedrijven is, zijn ook passieve indexfondsen verplicht om in te stappen; die kijken al helemaal niet naar kwartaal- of jaarcijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
CVTTPD2DQ schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:06:
[...]

Dan ga je er wel vanuit dat de mensen die aandelen TSLA bezitten rationeel denken. Terwijl ze al jaren blijk geven van het omgekeerde. De overwaardering van Tesla is niet van vandaag of gisteren.

Nu Tesla een van de grootste beursgenoteerde bedrijven is, zijn ook passieve indexfondsen verplicht om in te stappen; die kijken al helemaal niet naar kwartaal- of jaarcijfers.
Maar de actieve fondsen kijken er wel naar, en hedge fondsen durven al eens shorten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Statement 1.. Niks met elkaar te maken, al gaat de eigenaar van Tesla nu wel erg ver om zich met politiek te bemoeien, zelfs buiten eigen land.. Wat de rijders van die auto's (meestal leaseauto's) daarvan vinden en mee doen moeten ze zelf weten.. Ik heb sowieso al niks met elektrische auto's..

Ik rij zelf een Porsche 718 en denk echt geen moment aan wat de oprichter van dat merk 80+ jaar geleden eventueel allemaal deed voor het toenmalige regime in Duitsland.. Ik vind dat totaal niet relevant voor het merk nu.. Ik ben zelfs gewoon beetje trots dat ik het voor elkaar gekregen heb zo'n mooie sportauto van eigen geld te kopen en te rijden..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
Inflatable schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:36:
Statement 1.. Niks met elkaar te maken, al gaat de eigenaar van Tesla nu wel erg ver om zich met politiek te bemoeien, zelfs buiten eigen land.. Wat de rijders van die auto's (meestal leaseauto's) daarvan vinden en mee doen moeten ze zelf weten.. Ik heb sowieso al niks met elektrische auto's..

Ik rij zelf een Porsche 718 en denk echt geen moment aan wat de oprichter van dat merk 80+ jaar geleden eventueel allemaal deed voor het toenmalige regime in Duitsland.. Ik vind dat totaal niet relevant voor het merk nu.. Ik ben zelfs gewoon beetje trots dat ik het voor elkaar gekregen heb zo'n mooie sportauto van eigen geld te kopen en te rijden..
Het is natuurlijk de keus van Musk om zich met politiek te bemoeien, dan mag datzelfde ook andersom gelden, ondanks dat ze wellicht weinig met elkaar te maken (lijken te) hebben, tot je het geld gaat volgen...

80 jaar vind ik ook weer erg lang geleden, dat heeft geen waarde meer imo. Echter als Oliver Blume (CEO Porsche) vandaag de dag openlijk en financieel zou heulen met Tino Chrupalla / Alice Weidel (voorzitters AfD), dan zou ik daar wel een mening over hebben.

Daarnaast blijft het ieders goed recht om ook in het laatste hypothetische geval alsnog gewoon een nieuwe Porsche te kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 31-03-2025 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Tommie12 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:28:
Maar de actieve fondsen kijken er wel naar, en hedge fondsen durven al eens shorten.
Er zijn al jaren redenen om Tesla te shorten; toch had het je tot nu toe weinig geld opgeleverd. Markets can stay irrational longer than you can stay solvent.

Met dat in het achterhoofd, hoeveel Put-opties zou je kunnen kopen voor de prijs van een Tesla? Als het doel is om Elon te jennen vermoed ik dat geld op de optiemarkt meer effect heeft dan op de automarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
  • Nu online
mitsumark schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:18:
[...]

Het is natuurlijk de keus van Musk om zich met politiek te bemoeien, dan mag datzelfde ook andersom gelden, ondanks dat ze wellicht weinig met elkaar te maken (lijken te) hebben, tot je het geld gaat volgen...

80 jaar vind ik ook weer erg lang geleden, dat heeft geen waarde meer imo. Echter als Oliver Blume (CEO Porsche) vandaag de dag openlijk en financieel zou heulen met Tino Chrupalla / Alice Weidel (voorzitters AfD), dan zou ik daar wel een mening over hebben.

Daarnaast blijft het ieders goed recht om ook in het laatste hypothetische geval alsnog gewoon een nieuwe Porsche te kopen.
Ik heb ook echt wel een mening over Musk.. Ik wil het alleen niet te politiek maken, maar ik vind het opzich wel mooi dat veel "fans" nu geconfronteerd wordt met de ware aard van het beestje.. Dat sommigen zich daar nu geen raad mee weten.. Blijkt het toch allemaal wat minder goed bedoelde ideologie te zijn dan men dacht... Ik had die gedachten al veel langer, al vanaf dat meneer liet doorschemeren niks van vakbonden etc te moeten hebben.. Hij en nogal wel wat andere CEO's van grote invloedrijke zogenaamd ideologische bedrijven..

[ Voor 9% gewijzigd door Inflatable op 31-03-2025 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:48
Inflatable schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:47:
[...]

Ik heb ook echt wel een mening over Musk.. Ik wil het alleen niet te politiek maken, maar ik vind het opzich wel mooi dat veel "fans" nu geconfronteerd wordt met de ware aard van het beestje.. Dat sommigen zich daar nu geen raad mee weten.. Blijkt het toch allemaal wat minder goed bedoelde ideologie te zijn dan men dacht... Ik had die gedachten al veel langer, al vanaf dat meneer liet doorschemeren niks van vakbonden etc te moeten hebben.. Hij en nogal wel wat andere CEO's van grote invloedrijke zogenaamd ideologische bedrijven..
Deze reactie is dit topic in een notedop.

Met enkel ideologie run je geen bedrijven. Heel misschien dat je dat in Europa (een tijdje) lukt, maar in de VS en China zeker niet. Die CEO's zijn allemaal 'klootzakken'. Allemaal geven ze geen zak om werknemers of klanten, het gaat enkel om de opbrengst. Het enige verschil in perceptie tussen bedrijven/CEO's onderling is de mate van marketing, de volgzaamheid van de believers, en hoeveel er inmiddels bekend is over de handelswijze. Of het nu om Tesla, Apple, Microsoft, Google of welk groot bedrijf ook gaat; uiteindelijk blijken ze allemaal evil en slechts geïnteresseerd in 1 ding: the bottom line.

Frappant dat je vakbonden noemt. Terecht overigens, maar dat betekent automatisch dat je je qua opties praktisch alleen nog maar beperkt tot Europa. Want als de rechten van arbeiders ook meespelen bij de beslissing voor een auto kun je alles wat Aziatisch is (en zeker Chinees) ook van je lijstje strepen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
alexbl69 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:00:
[...]

Met enkel ideologie run je geen bedrijven. Heel misschien dat je dat in Europa (een tijdje) lukt, maar in de VS en China zeker niet. Die CEO's zijn allemaal 'klootzakken'. Allemaal geven ze geen zak om werknemers of klanten, het gaat enkel om de opbrengst. Het enige verschil in perceptie tussen bedrijven/CEO's onderling is de mate van marketing, de volgzaamheid van de believers, en hoeveel er inmiddels bekend is over de handelswijze. Of het nu om Tesla, Apple, Microsoft, Google of welk groot bedrijf ook gaat; uiteindelijk blijken ze allemaal evil en slechts geïnteresseerd in 1 ding: the bottom line.

Frappant dat je vakbonden noemt. Terecht overigens, maar dat betekent automatisch dat je je qua opties praktisch alleen nog maar beperkt tot Europa. Want als de rechten van arbeiders ook meespelen bij de beslissing voor een auto kun je alles wat Aziatisch is (en zeker Chinees) ook van je lijstje strepen.
Kort door de bocht gaan is ook een kunst.
Ik pik er 1 aspect uit: diversiteit.

Het is gewoon bewezen dat een bedrijf met een divers managment team en board veel betere beslissingen neemt op de lange termijn dan een bedrijf gerund door een stel witte mannen van 50+ uit 1 land.
En dat vertaalt zich in een gezonde bottom line.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inflatable
  • Nu online
alexbl69 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:00:
[...]

De meesten in dat soort posities zijn inderdaad klootzakken.. Maar voor de oude CEO van Microsoft, Bill Gates, wil ik toch wel een uitzondering maken.. Dat is denk ik oprecht geen kwaad persoon.. Dat is volgens mij gewoon een nerd die z'n passie volgde, geluk heeft gehad en samen met anderen van Microsoft iets heel groots gemaakt heeft.. Dat zie je ook aan wat hij nu tijdens pensioen met zijn kapitaal doet, heel veel liefdadigheid en goede doelen steunen om proberen de wereld iets te verbeteren.. Iets wat Musk en grote baas Trump in de VS alleen maar geldverspilling vinden, met als grootste hufterige actie het stopzetten van US Aid.. En dat heeft dus blijkt nu wel degelijk invloed op de Tesla verkopen hier, want die zijn gehalveerd in het laatste kwartaal.. Hoe breek ik de softpower van mijn land af in recordtempo..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
https://www.telegraaf.nl/...fmgVIQ#Echobox=1743505441

Toch dieper dan wat ik verwachtte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Nu online
Inflatable schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:22:
[...]

De meesten in dat soort posities zijn inderdaad klootzakken.. Maar voor de oude CEO van Microsoft, Bill Gates, wil ik toch wel een uitzondering maken.. Dat is denk ik oprecht geen kwaad persoon.. Dat is volgens mij gewoon een nerd die z'n passie volgde, geluk heeft gehad en samen met anderen van Microsoft iets heel groots gemaakt heeft..
Ook Bill Gates zat in het hoekje van agressieve leiders: https://www.businessinsid...7?international=true&r=US

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik denk dat het toen 'common practice' was bij startups... Praat het niet goed, maar het is lang geleden en in een andere tijdsgeest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:34:
[...]

Ik denk dat het toen 'common practice' was bij startups... Praat het niet goed, maar het is lang geleden en in een andere tijdsgeest.
Precies, en het feit dat hij het zelf toegeeft spreekt ook voor hem.. Ik zie een Trump of Musk dat echt niet doen.. Sterker nog, die vinden het waarschijnlijk allemaal maar woke en diversiteits onzin en zullen je keihard aanvallen als je erover begint tegen ze..

[ Voor 16% gewijzigd door Inflatable op 01-04-2025 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
Inflatable schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:47:
[...]

ik vind het opzich wel mooi dat veel "fans" nu geconfronteerd wordt met de ware aard van het beestje.. Dat sommigen zich daar nu geen raad mee weten.. Blijkt het toch allemaal wat minder goed bedoelde ideologie te zijn dan men dacht...
Hoezo vind je dat nu mooi?
Wat was er mis met de goed bedoelde ideologie die men voorgehouden werd?
De ideologie mbt de energietransitie, wat Tesla nog steeds (musk mogelijk niet) uitdraagt, sta ik iig nog steeds achter.
Achter Musk en z’n gedrag sta ik natuurlijk niet.
En daarmee lijkt hij vooral Tesla in de voet te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
  • Nu online
Puppetmaster schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:08:
[...]

Hoezo vind je dat nu mooi?
Wat was er mis met de goed bedoelde ideologie die men voorgehouden werd?
De ideologie mbt de energietransitie, wat Tesla nog steeds (musk mogelijk niet) uitdraagt, sta ik iig nog steeds achter.
Achter Musk en z’n gedrag sta ik natuurlijk niet.
En daarmee lijkt hij vooral Tesla in de voet te schieten.
Omdat ik als een soort fanboys achter een ideologie aanhuppelen en mensen die daarin het voortouw nemen soort van adoreren altijd een beetje eng en vooral naief vind.. En alles wat mensen wijst op hun naiviteit dus wel mooi vind, in de (ijdele) hoop dat men wat minder naief wordt..

De meeste Tesla rijders zal het echter niet raken, want die rijden die auto's helemaal niet vanuit een ideologische overweging maar omdat het gewoon allerlei financiele voordelen biedt.. Vandaar ook al het gemiep zodra die voordelen verdwijnen.. Zelfde verhaal met zonnepanelen etc..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
Inflatable schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:48:
[...]
Omdat ik als een soort fanboys achter een ideologie aanhuppelen en mensen die daarin het voortouw nemen soort van adoreren altijd een beetje eng en vooral naief vind..
Beetje over een kam niet? En een aardig stropop gehalte…

Zelfs dat er zakelijk EV gereden wordt (dus ook Tesla) omwille van stimulerings regelingen vind ik beter dan dat ze in plaats daarvan ICE’s zouden rijden. Privé idem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:20
https://nos.nl/l/2562114

“Amerikaanse media: Musk stapt binnenkort uit regering-Trump”

Nou, iedereen binnenkort weer aan de Tesla ;)

Zo is het ook; half jaar verder en we zijn het vergeten en vergeven . Dan kiezen we weer voor de beste auto in zijn klasse.

Kan niet uitblijven want Tesla’s staat in brand:

https://www.cnn.com/2025/...ss/tesla-sales/index.html

[ Voor 75% gewijzigd door MaStar op 02-04-2025 20:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

*knip* laat dergelijke labels achterwege

[ Voor 73% gewijzigd door polthemol op 03-04-2025 06:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
MaStar schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:24:
https://nos.nl/l/2562114

“Amerikaanse media: Musk stapt binnenkort uit regering-Trump”

Nou, iedereen binnenkort weer aan de Tesla ;)

Zo is het ook; half jaar verder en we zijn het vergeten en vergeven . Dan kiezen we weer voor de beste auto in zijn klasse.

Kan niet uitblijven want Tesla’s staat in brand:

https://www.cnn.com/2025/...ss/tesla-sales/index.html
Ik denk eerder dat Trump hem aanwrijft dat ze in Wisconsin verloren.

Maar voor mij verandert dat mijn mening over Musk nog niet.
Vertrouwen komt te voet en gaat per paard. Laat me zeggen dat het paard al heel ver gelopen is, en ik wil op meer dan 1 manier zien dat Musk mensenrechten gaat respecteren en echt voor het klimaat gaat werken, en niet gewoon achter de schermen de republikeinen blijft sponsoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13:24
"Tesla heeft in mijn beleving een duidelijke missie die een energietransitie moet bewerkstelligen"

Als het je daar om te doen is moet je BYD kopen. De Chinezen zijn all in op EV op een manier die alleen Noorwegen hun na doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puppetmaster
Het probleem is dat wanneer je uit principes geen Tesla koopt, dat je om dezelfde of vergelijkbare principes ook geen Chinese auto’s koopt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Puppetmaster schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:54:
Het probleem is dat wanneer je uit principes geen Tesla koopt, dat je om dezelfde of vergelijkbare principes ook geen Chinese auto’s koopt. :)
Wat buitenlandse politiek betreft heb je gelijk.
Als het gaat om CO2, dan vind ik dat China veel meer inspanningen doet dan de VS.

Hoe verklaar je dat Musk staat te dansen op een podium naast een oranje clown die "Drill baby drill" zegt, en windmolens op zee wil tegen houden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:48
Tommie12 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:05:
[...]
Als het gaat om CO2, dan vind ik dat China veel meer inspanningen doet dan de VS.
Dat blijkt niet uit de data...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3x5_71vvID86dZHddWuuB6H3TmA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fgPdnr5laQDzOQgCw0jeDBl6.png?f=fotoalbum_large

Naast India is China het enige land waar de CO2 uitstoot per capita stijgt. Ja, de VS zit daar nog boven, maar die doen dus wel meer om het aandeel te laten dalen dan China.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Je laat natuurlijk cijfers zien van de laatste jaren onder Biden. Tussen 2016 en 2020 onder Trump ging het omhoog.

Feit is natuurlijk ook dat China produceert voor de rest van de wereld...
De daling van Europa komt voor een belangrijk stuk ook doordat we minder in EU produceren en invoeren uit China.

In elk geval, China duwt het vervoer heel hard naar electrisch, en bouwt kerncentrales en windmolens aan een hels tempo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:20
Niet gekozen voor Tesla (Musk/Trump) in mijn autokeuze !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
Tommie12 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:05:
[...]

Dat klopt zeker, maar het ging niet om de hele VS, maar om Tesla.
Hoe verklaar je dat Musk staat te dansen op een podium naast een oranje clown die "Drill baby drill" zegt, en windmolens op zee wil tegen houden?
Dat kan en hoef ik niet te verklaren, want dat is Musk, niet Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:15
MaStar schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:14:
Niet gekozen voor Tesla (Musk/Trump) in mijn autokeuze !
Wat heb je, met welke reden, dan wel gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:58:
...en ik wil op meer dan 1 manier zien dat Musk mensenrechten gaat respecteren en echt voor het klimaat gaat werken, en niet gewoon achter de schermen de republikeinen blijft sponsoren.
Je kunt wel willen dat Musk verandert, maar dat gaat hij daarom niet doen natuurlijk.

Of bedoel je te zeggen dat je alleen een Tesla wil kopen als hij verandert? Of heb je een ander middel tot je beschikking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Roenie schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:32:
[...]
Je kunt wel willen dat Musk verandert, maar dat gaat hij daarom niet doen natuurlijk.

Of bedoel je te zeggen dat je alleen een Tesla wil kopen als hij verandert? Of heb je een ander middel tot je beschikking?
Het tweede natuurlijk.
Ik wil een Tesla pas overwegen als het bedrijf en de CEO geen extreemrechtse partijen en figuren steunt.
Maar het heeft er meer schijn van dat intussen BYD op techologisch vlak Tesla aan het voorbijsteken is.
Er zijn intussen meer goede EV’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Puppetmaster schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:16:

[...]

Dat kan en hoef ik niet te verklaren, want dat is Musk, niet Tesla.
In mijn perceptie is het simpel: Tesla = Musk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:01:
[...]

Het tweede natuurlijk.
Ik wil een Tesla pas overwegen als het bedrijf en de CEO geen extreemrechtse partijen en figuren steunt.
Maar het heeft er meer schijn van dat intussen BYD op techologisch vlak Tesla aan het voorbijsteken is.
Er zijn intussen meer goede EV’s.
In dat geval is het misschien een idee om Tesla simpelweg links te laten liggen en je op de Chinezen te richten. Dan hoef je je ook niet meer aan Musk te ergeren, iedere keer als de Tesla toch weer als optie langs komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Roenie schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:18:
[...]
In dat geval is het misschien een idee om Tesla simpelweg links te laten liggen en je op de Chinezen te richten. Dan hoef je je ook niet meer aan Musk te ergeren, iedere keer als de Tesla toch weer als optie langs komt.
In leasing zijn de europese auto's ondertussen ook betaalbaar en prima.
Mijn collega rijdt binnenkort met een Audi Q6 etron. Prima alternatief voor de Y denk ik.
Maar ik sluit met de dag minder en minder de chinezen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:42:
[...]

Mijn collega rijdt binnenkort met een Audi Q6 etron. Prima alternatief voor de Y denk ik.
Helemaal mooi :)

En een meer algemene opmerking, niet zozeer aan jou dus, misschien ook aardig om hier toe te lichten welke auto je correct zou kunnen kopen zoals de topictitel al aangeeft, in plaats van in herhaling te vallen dat een Tesla geen optie is. Dan zetten we dat merk voor dit topic dus gewoon in de ijskast en hoeven we daar ook geen woorden meer aan vuil te maken. Al is er dan wel de kans dat dit topic dan een stille dood sterft, want afgeven op Tesla geeft voor sommigen, zo lijkt het, meer voldoening dan inzichten delen over welke autofabrikanten dan wel bon ton zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Wel een beetje duurder, zeker privé. Ik zie eerder de MEB's als concurrent, zeker de nieuwe Enyaq (ook 10% duurder, maar geen 30-40%)
Interessant, op welke vlakken doen ze het beter dan een paar jaar geleden?
Alleen het pushen van EV, want verder lijkt er op politiek vlak niks veranderd?

Er is nu natuurlijk meer/betere keus, maar dan hebben we het over de auto zelf, niet de randzaken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
mitsumark schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:56:
[...]

[...]

Interessant, op welke vlakken doen ze het beter dan een paar jaar geleden?
Alleen het pushen van EV, want verder lijkt er op politiek vlak niks veranderd?

Er is nu natuurlijk meer/betere keus, maar dan hebben we het over de auto zelf, niet de randzaken :+
Ze hebben hun kans om Rusland dik te steunen voorbij laten gaan... en China is nog altijd niet binnen gevallen in Taiwan.

En er worden wel degelijk grote inspanningen geleverd om CO2 verder te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:29
Tommie12 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:00:
[...]

Ze hebben hun kans om Rusland dik te steunen voorbij laten gaan... en China is nog altijd niet binnen gevallen in Taiwan.

En er worden wel degelijk grote inspanningen geleverd om CO2 verder te verlagen.
Je kan je ook afvragen natuurlijk hoe Chinees een Tesla is als je naar de accu bijvoorbeeld kijkt. Is Tesla niet ook voor een groot deel afhankelijk van "het buitenland" om überhaupt zijn "Amerikaanse/Musk bolide" auto te kunnen maken?

Moet Musk ook China en landen te vriend houden?

Raken Trump zijn heffingen vriendje Musk niet ook keihard?

Een auto kopen "want die man is gek" snap ik maar de supply chain die achter iedere auto zit valt wel iets op aan te merken. Wellicht off topic, excuses daarvoor maar vind het wel een nuancering/overweging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
[...]

Als je een auto van minimaal 20k duurder (en dan heb je nog de basis uitrusting zonder enige optie op de Q6, waar zelfs een frunk een betaalde optie is) een alternatief vind dan heb je een ander leasebudget en inkomen dan de gemiddelde leaserijder.

[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 04-04-2025 11:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:46
[...]

Juist, exact wat ik gedaan heb. T/m 2017-2018 kun je erg nog free superchariging op vinden.. dus 90%van mijn stroom wordt door Elon zn toko betaald, ik vecht dus actief terug ipv alleen maar te praten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jongetje schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:03:
[...]

Als je een auto van minimaal 20k duurder (en dan heb je nog de basis uitrusting zonder enige optie op de Q6, waar zelfs een frunk een betaalde optie is) een alternatief vind dan heb je een ander leasebudget en inkomen dan de gemiddelde leaserijder.
Wel, dat is niet de realiteit voor belgische maandelijkese leaseprijzen.

Mijn Y LR DM in het blauw, witte zetels en met trekhaak en EAP zit aan dezelfde bovengrens van het budget als een Q6 Performance (RWD) met wat opties.
Audi geeft gewoon heel dikke kortingen en waarschijnlijk is de restwaarde een pak hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
jongetje schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:03:
En de gemiddelde leaserijder zit waarschijnlijk binnen de top 10% van de bevolking qua inkomen. Dit topic is bijna per definitie voor de geprivilgeerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:08
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:36:
[...]

En de gemiddelde leaserijder zit waarschijnlijk binnen de top 10% van de bevolking qua inkomen. Dit topic is bijna per definitie voor de geprivilgeerden.
België en Nederland hé. Auto’s zijn buiten NL een stuk goedkoper. Tommie heeft het over België, de grote prijsverschillen in NL maken voor de bijtelling aardig wat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:33
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:36:
[...]

Een behoorlijk achterhaald beeld. Kijk alleen al naar private leasend boomer Nederland. Als die collectief in de top 10% zitten wordt het tijd de AOW te herzien :P

Maar dat terzijde, de catalogusprijs is zeker vandaag de dag niet super relevant. De leasekosten zijn gebaseerd op de afschrijving. De afschrijving is echter niet gebaseerd op de catalogusprijs, maar op de betaalde prijs. Tesla staat er om bekend nul korting te geven, de Duitse merken daarentegen strooien juist rijkelijk met korting, om zo hun bolides op de markt te krijgen.

Dat merk je dus in je bijtelling, maar qua leasetarief kan het gewoon zijn dat een 10k duurdere auto honderd 200 Euro de maand goedkoper is in de lease. Als daar dan ook nog eens de grillen van Musk en het effect op het merkimago moeten worden ingeprijst, sta ik er niet van de kijken dat een Q6 in de lease concurreert met een Model Y.

In Nederland dempt de gewicht-gebaseerde MRB dit nog enigszins, maar in België en Duitsland valt ook die factor weg. Alleen de bijtelling blijft natuurlijk even slikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Cid Highwind schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:30:
Een behoorlijk achterhaald beeld. Kijk alleen al naar private leasend boomer Nederland. Als die collectief in de top 10% zitten wordt het tijd de AOW te herzien :P
offtopic:
De mediane leeftijd bij mij in de straat is zo rond de 70. Veruit de meeste mensen hebben geen auto (meer) voor de deur staan, ondanks dat er een zee van parkeerruimte is. Misschien is mijn straat niet representatief, maar ik vermoed dat jouw sample dat ook niet is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
SL65 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:43:
[...]

België en Nederland hé. Auto’s zijn buiten NL een stuk goedkoper. Tommie heeft het over België, de grote prijsverschillen in NL maken voor de bijtelling aardig wat uit.
Ik had het helemaal niet over bijtelling.
Sowieso is die een stuk lager.

Mijn Y kost me netto 70€ pm aan bijtelling en nog 30€ omdat ik een beetje boven het budget zat.
Een Q6 gaat misschien naar 100-120€ pm.

Ik heb het over de maandelijkse leasefactuur die mijn werkgever aan Arval of Leaseplan of zo betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
Tommie12 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:06:
[...]

Mijn Y kost me netto 70€ pm aan bijtelling en nog 30€ omdat ik een beetje boven het budget zat.

Ik heb het over de maandelijkse leasefactuur die mijn werkgever aan Arval of Leaseplan of zo betaalt.
Oké, maar je rekent zelf met de Belgische situatie toch? Dat probeerde ik aan te geven omdat sommige hier volgens mij het idee hebben dat je vanuit de Nederlandse situatie kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
SL65 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:25:
[...]

Oké, maar je rekent zelf met de Belgische situatie toch? Dat probeerde ik aan te geven omdat sommige hier volgens mij het idee hebben dat je vanuit de Nederlandse situatie kijkt.
Ik reken idd als Belg, en met gegevens die ik zelf gezien heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
SL65 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:25:
[...]

Volgens mij maakt dat niet zoveel uit, ook in Nederland bepaalt de catalogusprijs maar een deel van de maandelijkse leaseprijs.
Zou me momenteel niks verbazen als een Tesla van 60k hetzelfde kost per maand als een Audi van 80k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
Off-topic, punt wat ik probeer te maken is dat de bijtelling (en daarmee de fiscale waarde) toch relevant is? Snap de fixatie op de lease prijs niet zo goed, tenzij werkgever of privé. Zie dat de bijtelling in België grotendeels hetzelfde werkt dat wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-04 20:52

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

alexbl69 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:11:
[...]

Dat blijkt niet uit de data...

[Afbeelding]

Naast India is China het enige land waar de CO2 uitstoot per capita stijgt. Ja, de VS zit daar nog boven, maar die doen dus wel meer om het aandeel te laten dalen dan China.
Om dit aan te halen: de grafiek die je deelt gaat tot 2023. En de grafiek klopt zeker. Wat er echter niet bij staat is dat de piek van uitstoot volgens experts in 2025 zal gebeuren of dat deze piek inmiddels al achter ons ligt. Dit terwijl China had gemikt op 2030. https://climateactiontracker.org/countries/china/

Ik denk met de huidige regering in de US dat ik niet verbaasd zou zijn om een kleine stijging in de grafiek te zien voor het jaar 2025 met het hele "drill baby drill" verhaal. Tegelijk is de kostprijs per unit aan energie van wind en zon echt heel laag en veel goedkoper dan een unit aan energie van bijvoorbeeld een gasturbine. Kortom daar is een kans tot marktwerking die de daling alsnog doorzet. Maar ik ben er geen expert op :)

On topic: ik had het al eens geplaatst maar ik blijf heel blij met mijn Koreaanse EV :) Niet alleen vanuit het idee om iets minder uit te stoten maar ook algehele bouwkwaliteit en bang for buck. Kortom er is nog een antwoord beste mensen! (ik laat even weg dat een autofabrikant zoals Kia bijna alles bespioneerd in een auto en deze data verzameld en gebruikt. Geen idee of het ook wordt doorverkocht, ik sta er niet gek van te kijken. Tegelijk was Tesla net zo erg :+ ) https://foundation.mozill...ver-reviewed-for-privacy/

[ Voor 19% gewijzigd door Yariva op 04-04-2025 15:31 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Tommie12 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:06:
[...]

Dat is leuk in blijkbaar in België. Alleen in Nederland is de bijtelling 22 procent van de cataloguswaarde (en bij elektrisch de eerste 30k dit jaar nog 17 procent).
Dat betekend dat een elektrische auto van 50k, 443euro netto per maand kost.
Een elektrische auto van 70k, kost 649euro per maand aan bijtelling. Dat is elke maand ruim 200euro netto meer.

En veel mensen hebben principes maar zodra dat (veel) geld kost of comfort dan zijn die opeens verdwenen.

[ Voor 6% gewijzigd door jongetje op 04-04-2025 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jongetje schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 17:23:
[...]

Dat is leuk in blijkbaar in België. Alleen in Nederland is de bijtelling 22 procent van de cataloguswaarde (en bij elektrisch de eerste 30k dit jaar nog 17 procent).
Dat betekend dat een elektrische auto van 50k, 443euro netto per maand kost.
Een elektrische auto van 70k, kost 649euro per maand aan bijtelling. Dat is elke maand ruim 200euro netto meer.

En veel mensen hebben principes maar zodra dat (veel) geld kost of comfort dan zijn die opeens verdwenen.
Ja, 200€ netto is veel geld, maar daarom zet ik er altijd bij dat het over België gaat. Onze basis loonbelasting is wel hoger….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

SL65 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:57:
Off-topic, punt wat ik probeer te maken is dat de bijtelling (en daarmee de fiscale waarde) toch relevant is? Snap de fixatie op de lease prijs niet zo goed, tenzij werkgever of privé. Zie dat de bijtelling in België grotendeels hetzelfde werkt dat wist ik niet.
In België is de helft van de nieuwe auto's bedrijfswagens/leaseauto's.

De combinatie van verzekeraars en leasemaatschappijen maken Tesla's te duur en werkgevers die geen imagoschade willen, zorgt ervoor dat de helft van de nieuwe auto's in België geen Tesla mag zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-04 17:08
Wat ik wel mis in deze discussie is de efficiëntie van de EV. Dat is bij electrisch (en PHEV) nauwelijks een discussie omdat alleen de uitstoot aan de uitlaat telt (=0 voor een EV) en voor de rest vrijwel alleen de range belangrijk is (dus nog maar wat meer accu's geplaatst).

Een keus voor europees is hier bepaald geen vooruitgang. Die Audi Etrons zijn wat dat betreft toch rijdende bakstenen (al schijnen Volvo's ook erg onzuinig te zijn). Dat deed / doet Tesla toch een een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
exroosje schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:05:
Wat ik wel mis in deze discussie is de efficiëntie van de EV. Dat is bij electrisch (en PHEV) nauwelijks een discussie omdat alleen de uitstoot aan de uitlaat telt (=0 voor een EV) en voor de rest vrijwel alleen de range belangrijk is (dus nog maar wat meer accu's geplaatst).

Een keus voor europees is hier bepaald geen vooruitgang. Die Audi Etrons zijn wat dat betreft toch rijdende bakstenen (al schijnen Volvo's ook erg onzuinig te zijn). Dat deed / doet Tesla toch een een stuk beter.
De nieuwe A6 etron is behoorlijk efficient, en ook de id7 doet het goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:26

Mercedes komt ook in de goede richting en, niet Europees maar toch nog wel politiek correct dacht ik, Kia/Hyundai doet het ook goed.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

Andere merken hebben op efficiëntie een goede inhaalslag gemaakt waar Tesla stil lijkt te staan op dat gebied. Er is nog wel wat verschil, maar ik rij met mijn Polestar 2 (2023) bijna even zuinig als met onze Model Y (2024). Tuurlijk zijn dat twee verschillende type auto maar het verschil is voor mijn gevoel te verwaarlozen.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Sowieso lijkt de trend de verkeerde richting in te gaan. De BMW i3 had een verbruik van 12,2 kWh/100km. Dat lijkt geen enkele courante EV na te doen. Laat staan dat ze kunnen tippen aan het verbruik van de kleine electrische stadsauto's zoals de C-Zero e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:46:
[...]

Sowieso lijkt de trend de verkeerde richting in te gaan. De BMW i3 had een verbruik van 12,2 kWh/100km. Dat lijkt geen enkele courante EV na te doen. Laat staan dat ze kunnen tippen aan het verbruik van de kleine electrische stadsauto's zoals de C-Zero e.d.
12,2? Die van ons staat op 19... en dat voor een auto van slechts 1,2 ton met maar een bereik van 100km, de wereld ziet er nu echt beter uit.
C-Zero zou ik geen auto durven noemen, ik ben blij dat er veiligere en grotere auto's zijn. Maar als je daarmee 100 op de snelweg gaat rijden valt het verbruik ook tegen, zo aërodynamisch is die niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
mitsumark schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:51:
[...]
12,2? Die van ons staat op 19... en dat voor een auto van slechts 1,2 ton met maar een bereik van 100km, de wereld ziet er nu echt beter uit.
Volgens mij is lager beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:46:
[...]

Die i3 was gewoon een Polo-formaat auto met een mini batterij aan de prijs van een BMW 320i...
Dat was een pure stadsauto...

Ik beschouw dat als 'toe dipping' in electromobiliteit van BMW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Tommie12 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:48:
Die i3 was gewoon een Polo-formaat auto met een mini batterij aan de prijs van een BMW 320i...
Dat was een pure stadsauto...
Nou doe je alsof een Polo een hele kleine auto is ipv. een dikke B-segmenter. Natuurlijk zijn er mensen die de stationwagen nodig hebben, maar ik vermoed dat de meerderheid van de Nederlanders in een kleinere auto rondrijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:28:
[...]

Nou doe je alsof een Polo een hele kleine auto is ipv. een dikke B-segmenter. Natuurlijk zijn er mensen die de stationwagen nodig hebben, maar ik vermoed dat de meerderheid van de Nederlanders in een kleinere auto rondrijdt.
Destijds kostte een Polo 15-20k (en dan had je een dikke Polo), de i3 was 50k.
Hoe is dat vergelijkbaar? Binnenruimte scheelde niet veel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Tommie12 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:36:
Destijds kostte een Polo 15-20k (en dan had je een dikke Polo), de i3 was 50k.
Hoe is dat vergelijkbaar? Binnenruimte scheelde niet veel hoor.
Iemand maakte een opmerking dat de energie-consumptie van Europese EVs nogal te wensen overlaat. o.a. ivm. Tesla. ik wees dat de energie-consumptie van huidige EVs een stuk lager is dan die van EVs (inclusief belangrijke Europese) een paar jaar geleden. Dan kom jij met de opmerking dat je dat geen deftige EVs vond.

We dwalen wel steeds verder af van de discussie.

Stroomlijn en Massa zijn nou eenmaal belangrijke aspecten voor energieverbruik, ongeacht aandrijving. "Lichte" EVs doen het aanzienlijk beter qua energieverbruik, maar juist die zijn aan het verdwijnen.

Verder worden deze auto's (helaas) niet meer nieuw verkocht, dus de nieuwprijs is niet zo relevant meer.

[ Voor 6% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 08-04-2025 11:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:26
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:27:
[...]

Iemand maakte een opmerking dat de energie-consumptie van Europese EVs nogal te wensen overlaat. o.a. ivm. Tesla. ik wees dat de energie-consumptie van huidige EVs een stuk lager is dan die van EVs (inclusief belangrijke Europese) een paar jaar geleden. Dan kom jij met de opmerking dat je dat geen deftige EVs vond.

We dwalen wel steeds verder af van de discussie.

Stroomlijn en Massa zijn nou eenmaal belangrijke aspecten voor energieverbruik, ongeacht aandrijving. "Lichte" EVs doen het aanzienlijk beter qua energieverbruik, maar juist die zijn aan het verdwijnen.

Verder worden deze auto's (helaas) niet meer nieuw verkocht, dus de nieuwprijs is niet zo relevant meer.
@mitsumark bedoelt volgens mij dat hun BMW i3 bij lange na niet aan die 12.2kWh/100km komt en dat dus best vind tegenvallen voor zo'n "kleine" auto.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
Himalaya schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:23:
[...]

Mercedes komt ook in de goede richting en, niet Europees maar toch nog wel politiek correct dacht ik, Kia/Hyundai doet het ook goed.
Ja ik ben ook benieuwd naar Mercedes. Alleen dat de nieuwe instap CLA (250+?) al meer dan 2.000kg weegt belooft weinig goeds. Dat is kort gezegd erg zwaar voor een van de kleinere modellen, zeker in vergelijking met sommige alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Afbeeldingslocatie: https://images.nrc.nl/Ehq64RoN_E7iuqmTrAG2F1kYcKY=/1920x/filters:no_upscale():format(webp)/s3/static.nrc.nl/wp-content/uploads/2025/04/07151243/web-0704INBEELD_tesla9.jpg

Afbeeldingslocatie: https://images.nrc.nl/1K1lZXmKQAo_TyyzsmPL_srIxZU=/1920x/filters:no_upscale():format(webp)/s3/static.nrc.nl/wp-content/uploads/2025/04/07151305/web-0704INBEELD_tesla2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://images.nrc.nl/drNreg1Da3-AUJ0sfnmv_R6l7Tw=/1920x/filters:no_upscale():format(webp)/s3/static.nrc.nl/wp-content/uploads/2025/04/07151229/web-0704INBEELD_tesla3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://images.nrc.nl/ClgunKMYUz57QfJ-B0arm0AbAYU=/1920x/filters:no_upscale():format(webp)/s3/static.nrc.nl/wp-content/uploads/2025/04/07151238/web-0704INBEELD_tesla6.jpg

Afbeeldingslocatie: https://images.nrc.nl/8e16fdiounGIDzC2lrh-2p7qYUY=/1920x/filters:no_upscale():format(webp)/s3/static.nrc.nl/wp-content/uploads/2025/04/07152811/2ANP-523504755.jpg

NRC heeft wat mooie sfeerplaatjes. Meer op https://www.nrc.nl/nieuws...isme-tegen-tesla-a4889072

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Als ik dat allemaal zo zie dan snap ik wel dat de link met terreur die gemaakt wordt wel. Wat een treurnis de types die de eigendommen van anderen vernielen en daardoor groepen mensen angst aanjagen.

Maar goed, het onderwerp van deze draad is welke auto je politiek correct kunt kopen. Aan welke thema's denken de voorstanders van een dergelijke overweging bij de aanschaf van een auto dan? De SDG doelen of een deel daarvan? En welke criteria gelden per thema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:37
Inderdaad allesbehalve verstandig, andermans bezit vernielen wekt alleen maar meer razernij op.

In het grotere plaatje beschouwd wat betreft Musk denk ik gewoon dat het meest efficiënt is om geen Tesla (meer) te kopen. Maximaal effect in verhouding tot wat dat kost.

En wat betreft de meest politiek correcte auto in het algemeen denk ik dat twee meest belangrijke parameters hierin zijn: massa en volume.

Simpel gezegd: in functie van je behoeften probeer je te streven naar een zo klein en zo licht mogelijke auto.

En nog even mijn eigen hoogstpersoonlijke mening: menselijke emoties koppelen aan de materiële auto waarmee je rijdt is niet meer van deze tijd. Dat zijn altijd al verzinsels geweest van de autofabrikanten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik vind het juist wel krachtige symbolen :)

Dit gaat niet om auto’s van personen. Nog geen speldeprikje in vergelijking met de schade die Musk doet.

[ Voor 61% gewijzigd door eamelink op 08-04-2025 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
eamelink schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 23:08:

Dit gaat niet om auto’s van personen. Nog geen speldeprikje in vergelijking met de schade die Musk doet.
Terreur is dan ook symbolisch om angst aan te wakkeren en maakt mensen bang dat dit ook met hun auto kan gebeuren. Het is een vorm van chantage die wat mij betreft flink aangepakt mag worden :)
Wozmro schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:23:
...En wat betreft de meest politiek correcte auto in het algemeen denk ik dat twee meest belangrijke parameters hierin zijn: massa en volume.

Simpel gezegd: in functie van je behoeften probeer je te streven naar een zo klein en zo licht mogelijke auto...
Met thema;'s bedoel ik meer bijvoorbeeld milieuvervuiling, werkomstandigheden, recycling, kartelvorming, belastingontwijking, et cetera. Dus wat zijn de onderwerpen die posters hier meenemen bij het zoeken naar een 'politiek correcte' auto?
...En nog even mijn eigen hoogstpersoonlijke mening: menselijke emoties koppelen aan de materiële auto waarmee je rijdt is niet meer van deze tijd. Dat zijn altijd al verzinsels geweest van de autofabrikanten.
Dat is inderdaad een zeer persoonlijke mening. Voor de één is een auto een gebruiksvoorwerp en voor de ander iets dat juist beleving geeft....en alles ertussenin. En dan niet alleen aan de kant van de autobezitter, maar ook aan de kant van mensen die alleen al van de aanblik van een bepaald type of merk auto (die niet eens van henzelf is) gefrustreerd, boos, verdrietig, recalcitrant et cetera worden. Zo is er een user op GoT waarbij het stoom al uit de oren komt als het woord auto langs komt. Over emotie gesproken ;)

Daarnaast speelt emotie een grote rol om mensen aan een groen imago te helpen. Dat imago is (nog) onlosmakelijk verbonden aan een EV. En voor een ICE geldt weer dat het in de toekomst misschien een middel wordt om een vrijgevochten imago te krijgen binnen het establishment.

offtopic:
De (auto)fabrikant verkoopt dan ook emotie/beleving naast het praktische aspect. Denk aan vrijheid, succes, macht, et cetera. Maar niet alleen in de reclame, maar ook de auto zelf: de lijnen, kleur, geluid (niet alleen van de motor), imago, et cetera. Ik ben echter niet met je eens dat het niet meer van deze tijd is. EV's lijken door hun aerodynamische vorm meer op elkaar, zijn wellicht niet meer de mooiste en het gemis van motorgeluid haalt ook veel emotie weg. Maar bijvoorbeeld de acceleratie maakt een boel goed. En als de emotie er helemaal uit zou zijn dan zou iedereen in precies dezelfde auto rijden in een enkele kleur. Nou ja twee dan, zwart in koude landen en wit in warme landen ;)

Ik vind mijn EV niet heel mooi en in ieder geval veel minder mooi dan mijn hobbyauto en qua geluid delft die eerste al helemaal het onderspit in vergelijking met mijn zescilinder. Maar het hoge koppel en formidabele acceleratie maakt dan weer een boel goed. Beide vind ik fijn, maar gebruik ik voor hele andere momenten en doelen. Ik leg graag de link met horloges: in de jaren 80 en 90 waren mechanische horloges op sterven na dood en alles moest quartz zijn. Toch hebben liefhebbers samen met slimme fabrikanten het mechanische horloge weer een boost kunnen geven. Mijn simpele maar degelijke quartz geeft mij een ander imago en gebruik ik voor andere doeleinden dan mijn in house automaat. Voordeel is natuurlijk wel dat mechanische horloges niet aan een in de toekomst verdwijnende pomp hoeven te hangen ;)

Maar goed, ik dwaal wat af. Mocht je een topic starten over dir onderwerp dan hoor ik het graag ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-04 20:52

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Mijn Kia eNiro haalt in de zomer prima rond de 14kWh/100km. Je heb echt geen Tesla nodig om dat soort scores neer te zetten. Zie bijvoorbeeld ook tests zoals deze https://www.anwb.nl/auto/...-e-niro-vs.-tesla-model-3 waarbij de 2 elkaar niet veel ontlopen.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Himalaya schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:33:
[...]

@mitsumark bedoelt volgens mij dat hun BMW i3 bij lange na niet aan die 12.2kWh/100km komt en dat dus best vind tegenvallen voor zo'n "kleine" auto.
Ik baseer me op de WLTP; dat is misschien niet ideaal, maar dan vergelijk je in ieder geval geen appels met peren. En als de auto's volgens de WLTP steeds minder zuinig worden, zal dat ook niet geheel uit de lucht komen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Wat ik wel mis in deze discussie is de efficiëntie van de EV. Dat is bij electrisch (en PHEV) nauwelijks een discussie
Dat ben ik niet met je eens.
Verbruik is juist bij EV’s een hot item omdat dat een direct effect op je range heeft (icm accucapaciteit). Het hogere verbruik in de winter, het hogere verbruik in de praktijk tov WLTP heeft bij EV’s meer voelbare impact dan bij ICE’s.
Verbruikscijfers komen dan ook steevast in reviews of tests aan bod (net als bij ICE’s). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:26:
[...]
Ik baseer me op de WLTP; dat is misschien niet ideaal, maar dan vergelijk je in ieder geval geen appels met peren. En als de auto's volgens de WLTP steeds minder zuinig worden, zal dat ook niet geheel uit de lucht komen vallen.
De WLTP testcyclus maakt verbruiken onderling enigszins vergelijkbaar, maar heeft ook zeker beperkingen waardoor je nog steeds appels met peren kan vergelijken.
Een Twizy heeft een nog lager verbruik, maar is ook veel minder auto.

Daarnaast zegt WLTP ook weinig over snelweg rijden bij continu 100 of 130 km/h. Daar komt stroomlijn meer om de hoek kijken waarbij ik verwacht dat die I3 wel eens het onderspit kan delven tov een model 3… :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Puppetmaster schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:40:
De WLTP testcyclus maakt verbruiken onderling enigszins vergelijkbaar, maar heeft ook zeker beperkingen waardoor je nog steeds appels met peren kan vergelijken.
Een Twizy heeft een nog lager verbruik, maar is ook veel minder auto.
Het kan natuurlijk politiek correct zijn om "minder auto" te nemen, dus dat lijkt me relevant voor de discussie.
Puppetmaster schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:40:
Daarnaast zegt WLTP ook weinig over snelweg rijden bij continu 100 of 130 km/h. Daar komt stroomlijn meer om de hoek kijken waarbij ik verwacht dat die I3 wel eens het onderspit kan del en tov een model 3… :)
WLTP neemt windtunnelmetingen mee. De vraag is natuurlijk welke mix stads/snelverkeer ze nemen. Voor de cumulatieve CO₂-uitstoot is het moreel verdedigbaar dat electrische auto's vooral worden gebruikt door mensen die veel kilometers (moeten) maken. Voor onze gezondheid zou je juist het omgekeerde kiezen; electrificeer alle stadsautootjes, zodat je de fijnstofblootstelling van het grootste aantal mensen vermindert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

eamelink schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 23:08:

In feite is het niets meer dan actie=reactie. Echter waar Musk mensen wél direct kan raken (met DOGE), kunnen gewone stervelingen hem niet op een dergelijke manier raken, enkel indirect. Ik kan daar op een bepaalde manier wel begrip voor opbrengen, de schade die Musk iemand aandoet is meer direct en voor een groot gedeelte ook immaterieel. In tegenstelling tot het vernielen van Tesla’s wat Musk niet eens voelt op deze schaal.

Dit terreur noemen vind ik de omgekeerde wereld. Terreur is angst aanjagen en ik denk zomaar dat een lhbti+ persoon meer angst ervaart dan een Tesla-bezitter.
:)

[ Voor 15% gewijzigd door dawg op 09-04-2025 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:59:
[...]

Het kan natuurlijk politiek correct zijn om "minder auto" te nemen, dus dat lijkt me relevant voor de discussie.

WLTP neemt windtunnelmetingen mee. De vraag is natuurlijk welke mix stads/snelverkeer ze nemen.
Minder auto is zeker een goed idee, maar het is lastiger mensen daarmee te overtuigen uit hun ICE te stappen. Het meest overtuigend zijn “volwaardige” auto’s met een praktijk-range van >500km. Dit omdat het grote publiek bang gemaakt is voor range anxiety door de fossiele lobby.

De WLTP cyclus duurt 30 min over 23km, de gemiddelde snelheid is dus 46km/h wat vrij laag is. Het “snelweg”onderdeel duurt slechts 4 minuten waarbij kortstondig 130km/h aangestipt wordt.
Ook in dat deel fluctueert de snelheid.
Er worden geen langere stukken op hoge snelheid gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Puppetmaster schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:17:
Minder auto is zeker een goed idee, maar het is lastiger mensen daarmee te overtuigen uit hun ICE te stappen. Het meest overtuigend zijn “volwaardige” auto’s met een praktijk-range van >500km. Dit omdat het grote publiek bang gemaakt is voor range anxiety door de fossiele lobby.
Zou je denken? Als ik eens kijk wat in de buurt voor auto's geparkeerd staan. Opel Agila's, Kia Picanto's, de alomtegenwoordige Daihatsu Cuore. Ik denk dat er veel Nederlanders zijn die de voorkeur geven aan een compact Oost-Aziatisch autootje dat zijn hele leven nooit verder dan 100km aan een stuk hoeft te rijden.
Puppetmaster schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:17:
De WLTP cyclus duurt 30 min over 23km, de gemiddelde snelheid is dus 46km/h wat vrij laag is. Het “snelweg”onderdeel duurt slechts 4 minuten waarbij kortstondig 130km/h aangestipt wordt.
Ook in dat deel fluctueert de snelheid.
Er worden geen langere stukken op hoge snelheid gereden.
En de gemiddelde(!) autorit is in Nederland een kwartier en 19km lang. 66km/u dus. Ik denk dat die WLTP er niet zover naast zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
Voor stads-/dorpsgebruik en en wat ruraal rondrijden is WLTP best bruikbaar. Let wel dat jouw opgegeven 66 km/h gemiddeld bijna 150% van WLTP is.

Ik rijd zelf vrij vaak in een 2e generatie e-Up, onze tweede auto naast de (uitfaserende) Model 3. Dat is een erg fijn rijdend autootje met een laag verbruik. In mijn praktijk incl snelweg tussen de 10-12 kWh/100km. Blijf je lokaal binnen de bebouwde kom, dan makkelijk <10 kWh/100km.

Langere snelweg ritten gaat daarentegen niet veel zuiniger dan de Model3 en ook minder comfortabel. Komt nog bij dat op de snelweg in NL (@100km/h) 230 km wel de max is en snelladen niet z’n sterke punt is. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13:24
Die Koreanen begrijpen de Nederlandse markt.

Saaie auto die niet opvalt maar ook niet lelijk, betaalbaar en betrouwbaar (niemand wil naar de Tesla service center iedere 3 maanden).

Je verdient waarschijnlijk geen ene drol per Daihatsu of Kia maar ze gaan met duizenden het schip op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-04 15:33

ThunderNet

Flits!

emeralda schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:48:

Saaie auto die niet opvalt maar ook niet lelijk, betaalbaar en betrouwbaar (niemand wil naar de Tesla service center iedere 3 maanden).

Je verdient waarschijnlijk geen ene drol per Daihatsu of Kia maar ze gaan met duizenden het schip op.
Het aantal Daihatsu's wat NL binnenkomt is ongeveer 0.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online

Ik weet niet hoor, maar wanneer was de laatste keer dat je eens naar een Kia gekeken hebt?

Gaat me niet over mooi of niet mooi, maar niet opvallen?

Een EV9 of EV6 pik je er wel gelijk uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
(niemand wil naar de Tesla service center iedere 3 maanden).
Waarom denk je dat dat nodig zou zijn?
Ben d’r in 5 jaar maar 1x geweest voor een remvloeistof check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
jeroenkb schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:52:
Een EV9 of EV6 pik je er wel gelijk uit...
Dat is niet echt de typische Picanto of Ceed die je veel in Nederland ziet :p

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:12
Wij waren ook van plan om onze Model 3 voor een Model Y te vervangen. Sinds de welbekende groet kon ik dat toch niet meer over m'n hart verkrijgen, ook na het lezen van dit topic. Uiteindelijk is het een Volkswagen ID.7 Tourer geworden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:36
Helixes schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:56:
Uiteindelijk heeft iedere autofabrikant last van het feit dat ze maakindustrie zijn in een kapitalistische wereld. Geen van hen zit voor de lieve vrede of de toekomst van de wereld in de wedstrijd. De aandeelhouders moeten tevreden worden gesteld, en de rest moet worden gegreenwasht.

Het is een interessante studie om er achter te komen welke autofabrikant zowel politiek als duurzaam boven de rest uitsteekt. Sowieso is het niet de tijd van kleine, onafhankelijke autobouwers.

Op dit moment kan ik even niks beters verzinnen dan Toyota, denk ik. Ze zijn daar zeker niet clean, en Japanse bedrijven van die omvang hebben de neiging zich met de politiek te vermengen. Maar, de filosofie is er aardig, de producten hebben een lange levensduur (tot voor kort in ieder geval) - en ze hebben er geen sjoemeldiesels.

Het beste antwoord is dus misschien wel een tweedehands Toyota.

Saai, I know.
Ah, Toyota; de fabrikant die niet lang geleden nog sjoemelde met veiligheidstesten uit winstbelang. Zelfde geldt voor Mazda en Suzuki overigens. Oftewel: auto's die gebruikt werden voor de verplichte botsproeven veiliger maken dan de versie die daadwerkelijk de weg op ging vanuit de fabriek.

https://nos.nl/artikel/25...-vertrouwen-is-beschadigd

https://www.cnbc.com/2024...analysts-are-unfazed.html

Ik bezit zelf o.a. een Mazda en ben fan van het merk. Maar dat betekent niet dat ik het bedrijf an sich vertrouw. Dat zijn voor mij twee hele verschillende dingen.

Voor vrijwel elke autofabrikant die hier wél als 'goed' wordt bestempeld, is er minstens één misstand door deze fabrikant te benoemen. Misstanden die direct en/of indirect mensenlevens hebben geëist. De ene is uiteraard erger dan de ander, maar het blijven misstanden. Hoe 'erg' je een dergelijke misstand vind en daardoor niet in het merk gezien wil worden is subjectief, maar daarmee kan je eigenlijk deze hele discussie wel sluiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ZXRY schreef op zondag 27 april 2025 @ 01:53:
[...]

Ah, Toyota; de fabrikant die niet lang geleden nog sjoemelde met veiligheidstesten uit winstbelang. Zelfde geldt voor Mazda en Suzuki overigens. Oftewel: auto's die gebruikt werden voor de verplichte botsproeven veiliger maken dan de versie die daadwerkelijk de weg op ging vanuit de fabriek.

https://nos.nl/artikel/25...-vertrouwen-is-beschadigd

https://www.cnbc.com/2024...analysts-are-unfazed.html

Ik bezit zelf o.a. een Mazda en ben fan van het merk. Maar dat betekent niet dat ik het bedrijf an sich vertrouw. Dat zijn voor mij twee hele verschillende dingen.

Voor vrijwel elke autofabrikant die hier wél als 'goed' wordt bestempeld, is er minstens één misstand door deze fabrikant te benoemen. Misstanden die direct en/of indirect mensenlevens hebben geëist. De ene is uiteraard erger dan de ander, maar het blijven misstanden. Hoe 'erg' je een dergelijke misstand vind en daardoor niet in het merk gezien wil worden is subjectief, maar daarmee kan je eigenlijk deze hele discussie wel sluiten ;)
@Helixes

Ik ben het er ook mee eens dat Toyota dan niet de beste keuze is.
Toyota is nog altijd zwaar aan het lobbyen tegen EV, en sturen nogal gemengde info de wereld in over hybride (de auto die zochzelf oplaadt 8)7 ).
En eerlijk, hun EV’s lopen nog wel wat achter…

Ik maak altijd een onderscheid tussen wat bedrijven nu doen en wat er in het verleden gebeurd is, en waar ze afscheid van genomen hebben.
Dat VW ooit door Hitler is opgericht of gesteund vind ik irrelevant omdat ze daar nu echt wel afscheid van genomen hebben.
Dan heb je nog het dieselschandaal. De managers die achter het sjoemeldiesel schandaal zaten zijn ook ontslagen of gedwongen op te stappen. Die lei is voor mij nog niet helemaal proper, maar niet meer zo vuil als 5 jaar geleden. Daar zijn ongetwijfeld lessen uit getrokken.

Gaat allemaal over een persoonlijk gevoel natuurlijk, maar vandaag kan ik mezelf wel verantwoorden om een VW/Audi EV te kopen. Ligt iets moeilijker met een Toyoya, en is nog altijd een no-go bij Tesla.
Ik heb hier uiteraard niet de ambitie om alle merken te classificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik had een maand geleden het risico op de margin call niet verder opgevolgd.

Blijkbaar had Musk Twitter voor 44 miljard dollar gekocht en een maand geleden aan zijn xAI bedrijf voor 33 miljard dollar verkocht.
March 28 (Reuters) - Elon Musk's xAI has acquired X in a deal that values the social media platform at $33 billion and allows the value of his artificial intelligence firm to be shared with his co-investors in the company formerly known as Twitter.

The deal could also help xAI's ability to train its chatbot known as Grok.

He said the combination values "xAI at $80 billion and X at $33 billion ($45B less $12B debt)".
https://www.reuters.com/m...-x-45-billion-2025-03-28/
7 banken hadden 13 miljard dollar aan Musk uitgeleend:
The seven banks that extended $13 billion in loans to Musk to buy X kept the debt on their books for two years until they were able to sell it all at once last month, according to a source familiar with the transactions.
11 miljard dollar verlies nemen, is goed voor de verliezen van de winsten in capital gains tax aftrekken.

Normaal gezien doen de Amerikanen aan tax loss harvesting vlak voor oudjaar. Wie grote beursverliezen heeft, kan het verlies nemen over vele jaren spreiden en het is ook goed om korting op je inkomstenbelasting te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://abbeystreet.com/wp-content/uploads/2022/12/Tax-Loss-Harvesting-Schwab-Example-Photo.jpg

In België willen ze meerwaardebelasting op beleggingen invoeren, dan vraag ik om een eerlijk systeem waar je de verliezen kan aftrekken en je inkomen op de belastingaangifte omlaag zetten. Uiteraard ook gespreid verlies nemen zodat levenslange korting op de inkomstenbelasting mogelijk wordt.
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de aankoop van toekomstige auto's, niet wat mensen nu rijden.