Terreur is dan ook symbolisch om angst aan te wakkeren en maakt mensen bang dat dit ook met hun auto kan gebeuren. Het is een vorm van chantage die wat mij betreft flink aangepakt mag worden

Wozmro schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:23:
...En wat betreft de meest politiek correcte auto in het algemeen denk ik dat twee meest belangrijke parameters hierin zijn: massa en volume.
Simpel gezegd: in functie van je behoeften probeer je te streven naar een zo klein en zo licht mogelijke auto...
Met thema;'s bedoel ik meer bijvoorbeeld milieuvervuiling, werkomstandigheden, recycling, kartelvorming, belastingontwijking, et cetera. Dus wat zijn de onderwerpen die posters hier meenemen bij het zoeken naar een 'politiek correcte' auto?
...En nog even mijn eigen hoogstpersoonlijke mening: menselijke emoties koppelen aan de materiële auto waarmee je rijdt is niet meer van deze tijd. Dat zijn altijd al verzinsels geweest van de autofabrikanten.
Dat is inderdaad een zeer persoonlijke mening. Voor de één is een auto een gebruiksvoorwerp en voor de ander iets dat juist beleving geeft....en alles ertussenin. En dan niet alleen aan de kant van de autobezitter, maar ook aan de kant van mensen die alleen al van de aanblik van een bepaald type of merk auto (die niet eens van henzelf is) gefrustreerd, boos, verdrietig, recalcitrant et cetera worden. Zo is er een user op GoT waarbij het stoom al uit de oren komt als het woord auto langs komt. Over emotie gesproken
Daarnaast speelt emotie een grote rol om mensen aan een groen imago te helpen. Dat imago is (nog) onlosmakelijk verbonden aan een EV. En voor een ICE geldt weer dat het in de toekomst misschien een middel wordt om een vrijgevochten imago te krijgen binnen het establishment.
offtopic:
De (auto)fabrikant verkoopt dan ook emotie/beleving naast het praktische aspect. Denk aan vrijheid, succes, macht, et cetera. Maar niet alleen in de reclame, maar ook de auto zelf: de lijnen, kleur, geluid (niet alleen van de motor), imago, et cetera. Ik ben echter niet met je eens dat het niet meer van deze tijd is. EV's lijken door hun aerodynamische vorm meer op elkaar, zijn wellicht niet meer de mooiste en het gemis van motorgeluid haalt ook veel emotie weg. Maar bijvoorbeeld de acceleratie maakt een boel goed. En als de emotie er helemaal uit zou zijn dan zou iedereen in precies dezelfde auto rijden in een enkele kleur. Nou ja twee dan, zwart in koude landen en wit in warme landen
Ik vind mijn EV niet heel mooi en in ieder geval veel minder mooi dan mijn hobbyauto en qua geluid delft die eerste al helemaal het onderspit in vergelijking met mijn zescilinder. Maar het hoge koppel en formidabele acceleratie maakt dan weer een boel goed. Beide vind ik fijn, maar gebruik ik voor hele andere momenten en doelen. Ik leg graag de link met horloges: in de jaren 80 en 90 waren mechanische horloges op sterven na dood en alles moest quartz zijn. Toch hebben liefhebbers samen met slimme fabrikanten het mechanische horloge weer een boost kunnen geven. Mijn simpele maar degelijke quartz geeft mij een ander imago en gebruik ik voor andere doeleinden dan mijn in house automaat. Voordeel is natuurlijk wel dat mechanische horloges niet aan een in de toekomst verdwijnende pomp hoeven te hangen
Maar goed, ik dwaal wat af. Mocht je een topic starten over dir onderwerp dan hoor ik het graag