Puppetmaster schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:17:
[...]
Minder auto is zeker een goed idee, maar het is lastiger mensen daarmee te overtuigen uit hun ICE te stappen. Het meest overtuigend zijn “volwaardige” auto’s met een praktijk-range van >500km. Dit omdat het grote publiek bang gemaakt is voor range anxiety door de fossiele lobby.
500km in de zomer is tussen 0 en 100% accu.
Bij voorkeur rij je tussen de 10 en 80% accu -> 350km werkelijk bereik
In de winter "verlies" je ~20% bereik, dus blijft er ~ 280km over.
Dat is domweg niet genoeg om Utrecht - Maastricht op en neer te doen.
Mijn ouders hebben (nog) geen laadpaal, dus moet ergens laden. Lekker handig met 2 kinderen en logeer-meuk
Of beter gezegd, we gaan om het jaar in de winter met de auto naar Letland. Het gros is geen probleem, maar tussen Warschau en Litouwen is het heel dun qua (snel)laadpalen...
Plus dat wat harder doorrijden (130 ipv 100km/u) flink verschil maakt op een rit van 1900km.
Ik snap dat het een extreem type gebruik is.
Maar ook even naar vrienden in Parijs of vlakbij Frankfurt in kouder weer is toch weer... net onhandig.
In de zomer met de EV Europa door maak ik me 0,0 zorgen, dat is het niet

De WLTP cyclus duurt 30 min over 23km, de gemiddelde snelheid is dus 46km/h wat vrij laag is. Het “snelweg”onderdeel duurt slechts 4 minuten waarbij kortstondig 130km/h aangestipt wordt.
Ook in dat deel fluctueert de snelheid.
Er worden geen langere stukken op hoge snelheid gereden.
Ah, goed om te weten. Dat verklaart de WLTP van onze Passat GTE (PHEV) van 1gr
Die kan 30 - 38km elektrisch.
Met elektrische stadsritten (5km) haal ik overigens ~22kWh/100. Overigens hetzelfde met binnenwegen en snelweg. Al die start/stops bij stoplichten en bochten zijn funest.
Puur hybride snelweg zonder opladen gaat het naar ~6,4l/100km.
[
Voor 4% gewijzigd door
DropjesLover op 28-04-2025 15:06
]