Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:19
Even een gecentraliseerd topic om de verschillende aspecten en verschillende merken te kunnen vergelijken op het gebied van politieke correctheid, en hierover te kunnen discussiëren zonder de merk specifieke topics te vervuilen.

Statement 1:
Politiek en auto's hebben niks met elkaar te maken, niet meenemen in het beslissen welke auto je rijdt.

Statement 2:
Politiek en auto's zijn met elkaar verstrengeld en hebben wel degelijk impact op de keuze.

In het geval van 2, hoe zit dat dan precies?
We weten natuurlijk allemaal dat de omstandigheden in China niet helemaal okee zijn, waarbij mensenrechten worden geschonden voor het (goedkoop) produceren voor allerlei producten, inclusief auto's en auto onderdelen.
Daarnaast kun je denken aan de (extreme) subsidies van de overheid, waardoor de concurrentie misschien wat minder eerlijk is dan je zou willen in een vrije markt.
Is dit een (politieke) keuze om de andere markten kapot te maken? Of noodzakelijk om de inhaalslag met de Europese en Amerikaanse markt te maken, en wat vinden we daar dan van?

Daarnaast is het nu natuurlijk een hot topic dat Elon Musk, met het grootste aandeel in Tesla, zich behoorlijk inmengt in de politiek. Niet alleen als "rechter hand" van Trump in Amerika, maar ook, mede via zijn platform X, in Europa.
Kun je met dat in het achterhoofd nog wel een Tesla kopen?

En dan de Europese merken, daar is natuurlijk ook niet alles perfect.
Ten eerste het omzeilen van milieuregels, bv met sjoemeldiesels, maar ook het tegengaan van Europese wetten die het milieu moeten verbeteren. Wellicht ingegeven door betaalbaarheid/winstgevendheid, is er weer een link met de Chinese subsidies, of zou er iets anders aan de hand zijn?
Daarnaast zitten deze auto's natuurlijk alsnog vol met Chinese onderdelen en hebben velen ook autofabrieken in China.

Natuurlijk kun je altijd nog denken, ze zijn allemaal "corrupt" dus allemaal even slecht, en het maakt niet uit wat ik als individueel doe. Dan is de vraag of je je steentje kunt bijdragen door zelf het minst erge alternatief te kiezen.
Helemaal geen auto is natuurlijk de beste optie, al dan niet voor iedereen even haalbaar of gewenst...

Kortom: wat kun je nog kopen met een zuiver geweten, of maakt het allemaal niet zoveel uit?

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 08-02-2025 18:42 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Vul hier bijna ieder ander product in en je hebt dezelfde problemen. Goud, gedolven door kinderen in Afrika in gaten die nergens doen denken aan een mijn.

Avocado’s die teveel water verbruiken. Vlees de bekende issues. Enzovoorts.

Welk automerk? Geen idee, het hele systeem moet dan anders. Bedrijven doen waarmee ze weg denken te komen, voor de korte termijn winst. Om dit soort onderwerpen te kunnen aanpakken moet je veel breder kijken, en dat begint elders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:51
Welke Europese merken verkopen er nog sjoemel diesels? Zie niet in hoe dat schandaal nu nog relevant is in de discussie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-08 15:12
Uiteindelijk heeft iedere autofabrikant last van het feit dat ze maakindustrie zijn in een kapitalistische wereld. Geen van hen zit voor de lieve vrede of de toekomst van de wereld in de wedstrijd. De aandeelhouders moeten tevreden worden gesteld, en de rest moet worden gegreenwasht.

Het is een interessante studie om er achter te komen welke autofabrikant zowel politiek als duurzaam boven de rest uitsteekt. Sowieso is het niet de tijd van kleine, onafhankelijke autobouwers.

Op dit moment kan ik even niks beters verzinnen dan Toyota, denk ik. Ze zijn daar zeker niet clean, en Japanse bedrijven van die omvang hebben de neiging zich met de politiek te vermengen. Maar, de filosofie is er aardig, de producten hebben een lange levensduur (tot voor kort in ieder geval) - en ze hebben er geen sjoemeldiesels.

Het beste antwoord is dus misschien wel een tweedehands Toyota.

Saai, I know.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Waarom specifiek auto’s? Bij alles wat ik aanschaf denk ik vooraf na. En dan vooral, heb ik het wel écht nodig? Of; wil ik van dat bedrijf/merk wel iets aanschaffen?

Helaas zijn veel mensen daarin best achteloos. Troep uit China, vliegvakanties of wintersport, goedkope kleding, noem maar op.

Of gaat dit topic enkel over Musk & Tesla. Wat mij betreft trekken we het veel breder. Anders wordt dit het zoveelste autotopic. En daar zijn er al zoveel van, sommige indirect.

[ Voor 16% gewijzigd door dawg op 25-01-2025 12:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Aan de ene kant is het leuk om te beseffen dat je hierin als consument een klein beetje invloed hebt, aan de ander kant moeten we het ook niet groter maken dan het is.

Musk schroeft die auto's niet zelf in elkaar, ik vermoed dat menig tweaker hier zelf voor een klein stukje mede-eigenaar is van Tesla. Rechtstreeks via het aandeel of onrechtstreeks via fondsen.

En dat gaat grotendeels op voor het volledige kapitalistische systeem. Een overtuigd veganist kan zonder het zelf te beseffen mede-eigenaar zijn van een slachthuis en daaruit inkomsten verkrijgen om zijn veganistische notenburger te kopen in de supermarkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Wozmro op 25-01-2025 12:15 ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:00
Ik heb bewust gekozen voor een auto die in Europa wordt gemaakt.
Dat lijkt me toch belangrijk qua werkgelegenheid.
Ook beter voor het milieu, maar dat zal niet veel verschil maken.

Een in Europa gemaakte Tesla viel voor mij ook af, door Musk zijn fascistische neigingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
KweNi schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:17:
Ik heb bewust gekozen voor een auto die in Europa wordt gemaakt.
Ik neem aan dat je bedoeld dat hij, voornamelijk door robots, in Europa is geassembleerd.

Natuurlijk is de kans ook groter dat onderdelen uit Europa komen, maar supply chains zijn ongelofelijk internationaal, en ondoorzichtig voor ons consumenten.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:00
Helixes schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:21:
[...]

Ik neem aan dat je bedoeld dat hij, voornamelijk door robots, in Europa is geassembleerd.

Natuurlijk is de kans ook groter dat onderdelen uit Europa komen, maar supply chains zijn ongelofelijk internationaal, en ondoorzichtig voor ons consumenten.
Ik zag dit filmpje:
YouTube: Škoda Elroq 2025 Production Line

Komen toch wat mensen aan te pas.

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
De essentie is gewoon simpel. Zonder het succes van Tesla was Musk niet in staat geweest om een dergelijke impact te hebben op de afbraak van de democratie in de Verenigde Staten die we nu zien.

Iedereen die een Tesla aanschaf is daar, wat mij betreft, indirect medeverantwoordelijk voor.

Alle argumenten die je hier tegenin kunt brengen vallen gewoon onder het kopje 'struisvogel' politiek.
Ik snap dat dat voor veel mensen niet prettig is; je wilt gewoon lekker consumeren en prijstechnisch de beste deal sluiten. Moraal is dan alleen maar lastig.

Verandert niets aan het gegeven dat Musk met de winst op de verkoop van jouw auto (en alle andere Tesla's) nu kan doen wat hij doet.

En dit geldt natuurlijk breder dan alleen Tesla....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
jeroenkb schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:05:
De essentie is gewoon simpel. Zonder het succes van Tesla was Musk niet in staat geweest om een dergelijke impact te hebben op de afbraak van de democratie in de Verenigde Staten die we nu zien.

Iedereen die een Tesla aanschaf is daar, wat mij betreft, indirect medeverantwoordelijk voor.

Alle argumenten die je hier tegenin kunt brengen vallen gewoon onder het kopje 'struisvogel' politiek.
Ik snap dat dat voor veel mensen niet prettig is; je wilt gewoon lekker consumeren en prijstechnisch de beste deal sluiten. Moraal is dan alleen maar lastig.

Verandert niets aan het gegeven dat Musk met de winst op de verkoop van jouw auto (en alle andere Tesla's) nu kan doen wat hij doet.

De essentie is gewoon nog simpeler. Door de subside van de, onder meer Nederlandse, overheid op Tesla auto's zijn er veel van deze dingen verkocht, de rest staat hier boven al.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 16:56

Ja die is mooi. Dat kan ik ook.

Iedereen die een iPhone OF Android telefoon heeft, dat in elkaar is gezet in China is indirect medeverantwoordelijk voor kinderarbeid, massale onderdrukking van o.a. Oeigoeren, en massamoord in o.a. Tibet. Immers, hadden mensen die zaken niet gekocht, dan had de Chinese overheid nooit de macht noch middelen gehad deze misdaden tegen de mensheid te bewerkstelligen.

Nog meer?

Volkswagen, sjoemeldiesel! Indirect verantwoordelijk voor allerlei ziektes als gevolg van onnodig veel fijnstof uitstoot. Voelt u zich schuldig?

Ben je in het bezit van een batterij, groot of klein? Kinderarbeid en millieuvervuiling! Kunt u nog slapen?

Als je maar lang genoeg zoekt vind je altijd wel iets in de supplychain. Wil je daar iets aan doen, dan moet de gehele wereld economie op de schop.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
DiscoNootje schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:19:
[...]

Iedereen die een iPhone OF Android telefoon heeft, dat in elkaar is gezet in China is indirect medeverantwoordelijk voor kinderarbeid, massale onderdrukking van o.a. Oeigoeren, en massamoord in o.a. Tibet. Immers, hadden mensen die zaken niet gekocht, dan had de Chinese overheid nooit de macht noch middelen gehad deze misdaden tegen de mensheid te bewerkstelligen.

Nog meer?

Volkswagen, sjoemeldiesel! Indirect verantwoordelijk voor allerlei ziektes als gevolg van onnodig veel fijnstof uitstoot. Voelt u zich schuldig?

Ben je in het bezit van een batterij, groot of klein? Kinderarbeid en millieuvervuiling! Kunt u nog slapen?

Als je maar lang genoeg zoekt vind je altijd wel iets in de supplychain. Wil je daar iets aan doen, dan moet de gehele wereld economie op de schop.
Dus??

Je hoofd in het zand stoppen en lekker door consumeren.....?

Precies wat ik zei: struisvogelgedrag

Een geweten hebben doet pijn en kost je moeite en geld...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:30
[...]

Nog meer?

Dat het hele probleem te groot is om aan te pakken betekent niet dat je maar niks moet doen. China kan je erbij halen, en ik vind het heel erg wat daar gebeurt, maar dat heeft geen directe gevolgen voor ons.

Het succes van Tesla heeft Musk, een anti-democratische fascist, in een positie gebracht dat die voor zijn eigen gewin bezig is om onze rechtsstaat te ondermijnen en af te breken.

Kan je wel whataboutism blijven spelen. Maar daar komen we niet verder mee.

Geen Tesla kopen/leasen is een super simpele actie. X verwijderen is ook doodsimpel. Net als je Meta accounts door de digitale shredder laten halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:30
jeroenkb schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:22:
[...]

Dus??

Geen Tesla hebben kost geen eens moeite. Je koopt of leased gewoon een andere auto. Wat een moeite.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Helixes

Dit bericht is verzonden vanaf een Fairphone 5.

Het kàn wel. De wil ontbreekt alleen, en de economische druk is te groot. We hebben de race to the bottom, als mensheid, gewoonweg verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
[...]

Nog meer?

De hele wereldeconomie moet ook op de schop als je wil dat er een toekomst is voor de generaties na ons. Dat zal niet in één keer kunnen, maar elke kleine stap die je als consument daarin maakt is wel een stap in de goede richting.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:44
Jemig, als je bij een automerk ook al onderzoek moet doen naar de eigenaar en zijn staf en of iedereen een VOG heeft en of het schroefje in je auto wel..... etc.

Wie draagt er hier Boss? Ik heb het idee dat we in een maatschappij zitten waar we voor elkaar de maat moeten nemen. O mij god, jij hebt auto / kledingmerk / eet / internetprovider X en die heeft dit gedaan...

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-08 22:01
jeroenkb schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:22:
[...]

Dus??

Dan koop jij toch geen Tesla. Zo opgelost.

Echter ga jij mensen met een Tesla de les lezen, dan is het hypocriet om je eigen gedrag (het kopen van producten die in lage lonen landen in elkaar zijn gezet) niet onder de loep te nemen. Doe je dat wel, dan is dat meten met twee maten.

False balance incoming! 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik stel voor dat je een DAF koopt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DiscoNootje
Kist schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:25:
[...]

Dat het hele probleem te groot is om aan te pakken betekent niet dat je maar niks moet doen. China kan je erbij halen, en ik vind het heel erg wat daar gebeurt, maar dat heeft geen directe gevolgen voor ons.

Het succes van Tesla heeft Musk, een anti-democratische fascist, in een positie gebracht dat die voor zijn eigen gewin bezig is om onze rechtsstaat te ondermijnen en af te breken.

Kan je wel whataboutism blijven spelen. Maar daar komen we niet verder mee.

Geen Tesla kopen/leasen is een super simpele actie. X verwijderen is ook doodsimpel. Net als je Meta accounts door de digitale shredder laten halen.
China heeft geen directe gevolgen voor ons? Heb je de situatie rondom Taiwan wel eens goed bekeken? Heb je ooit van TikTok gehoord en wat voor gevolgen dat platform heeft voor de verkiezingen in o.a. Europa en USA?

De onwetendheid is stuitend. Het is natuurlijk ook menselijk; zolang het koopgedrag geen directe impact heeft op de levensstandaard hier, is er niets aan de hand. Totdat er bommen vielen op continent Europa als gevolg van goedkoop gas, totdat het potentieel risico op WW3 exponentieel groter werd als gevolg van altijd maar de productie en product zo goedkoop mogelijk te houden of krijgen.

Nee, het is pas een probleem als het voor ons een direct risico vormt. Wat kunnen mij die miljoenen mensen verderop nou schelen? En als men daarover begint roep ik toch gewoon "Whattabouttism!?''

;w

[ Voor 23% gewijzigd door DiscoNootje op 25-01-2025 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Sethro schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:33:
Ik stel voor dat je een DAF koopt.
Liver niet, dat is onderdeel van een Amerikaans bedrijf (Paccar). Daar wil je met Trump ook niet mee worden geassocieerd ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helixes
carpebios schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:31:
Jemig, als je bij een automerk ook al onderzoek moet doen naar de eigenaar en zijn staf en of iedereen een VOG heeft en of het schroefje in je auto wel..... etc.
Er is natuurlijk wel waarde aan bewust consumentisme, stemmen met je voeten. Bezig zijn met hoe we er met zijn allen voor zorgen dat de wereld de minst slechte plek is om te leven. Ook jij bent een consument, en ook jij hebt een keuze.

Het is natuurlijk je eigen keuze, maar het is allemaal niet zonder consequenties. Persoonlijk weet ik niet zo goed wat ik moet met mensen die van mening zijn dat ze zich er aan moeten of mogen onttrekken.

Wat stel jij voor, precies? In een liberale wereld, de vrije economie, wordt deze keuze expliciet aan de consument gelaten. Moeten we dan terug naar een systeem waarin dat ons niet langer wordt toevertrouwd?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• carpebios
Helixes schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:38:
[...]

Er is natuurlijk wel waarde aan bewust consumentisme, stemmen met je voeten. Bezig zijn met hoe we er met zijn allen voor zorgen dat de wereld de minst slechte plek is om te leven. Ook jij bent een consument, en ook jij hebt een keuze.

Het is natuurlijk je eigen keuze, maar het is allemaal niet zonder consequenties. Persoonlijk weet ik niet zo goed wat ik moet met mensen die van mening zijn dat ze zich er aan moeten of mogen onttrekken.

Wat stel jij voor, precies? In een liberale wereld, de vrije economie, wordt deze keuze expliciet aan de consument gelaten. Moeten we dan terug naar een systeem waarin dat ons niet langer wordt toevertrouwd?
*knip*, maak het niet persoonlijk. En als je vindt dat er groot onrecht gedaan wordt, dan stem je op de politieke partij die er iets aan doet, of begin zelf een carrière, maar de hele tijd dat verantwoord van wat je doet door wat je koopt, ga heen denk ik dan. Zeker als je iets gekocht heb en achteraf gebeurd er iets waar je geen invloed op hebt en dan komen de moraalridders met vragen waarom je product X heb.

[ Voor 4% gewijzigd door NMH op 27-01-2025 20:18 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Helixes
@carpebios ik herhaal graag dat het allemaal niet zonder consequenties is. Consumentisme is een schip - olietanker - die vanzelf een keertje door de wal gekeerd gaat worden. We zijn er allemaal bij gebaat dat dat zo laat mogelijk gebeurd, het liefst oneindig ver in de toekomst.

Ik zal inderdaad de mensen die voor het accelerationisme zijn, alsmede de doofstomme populatie, moeten laten leven. Daar heb je een punt. En dat doe ik ook, iedere dag.

... Maar niet op dit hoekje van GoT. Daar is hij voor :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:17

Koop je toch een tweedehands Tesla? :P
Musk betaalt mijn 4G-abonnement. Bij de eerste generatie auto’s krijg je gratis lading bij SuC’s, dan kost je Musk potentieel honderden euro’s per maand.

Maar goed, vriend van me zegt hetzelfde. En koopt dan een Ford nadat ze uit dat gelijkheidspact zijn gestapt.

Uiteindelijk is elke miljardair kwaadaardig en zolang we dat toestaan is elk product uiteindelijk iets dat de wereld helpt vernietigen. Een FairCar zal er nooit komen.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Auto's in elkaar sleutelen onder massaproductie vindt vrijwel zonder uitzondering plaats in landen waar arbeid goedkoop is, en er relatief weinig danwel flexibele wetgeving is op het gebied van arbeid.
Betaling per uur, niet werken is geen inkomsten of andere sociale zekerheden. En ja, ook in Europa bij VAG, Opel, Renault, etc. En de onderdelen komen uit fabrieken waar het nog goedkoper en flexibeler is (Roemenië, Albanië, Polen en ander voormalig Oostblok), of heel Azië.

Als je dat geen donder interesseert kun je met een gerust hart kopen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

carpebios schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:42:
[...]

*knip* En als je vindt dat er groot onrecht gedaan wordt, dan stem je op de politieke partij die er iets aan doet, of begin zelf een carrière, maar de hele tijd dat verantwoord van wat je doet door wat je koopt, ga heen denk ik dan. Zeker als je iets gekocht heb en achteraf gebeurd er iets waar je geen invloed op hebt en dan komen de moraalridders met vragen waarom je product X heb.
Waarom? Omdat we niet alleen op de wereld zijn. En omdat er na ons ook nog mensen een enigszins leefbare & democratische wereld willen. Of heeft u zelf geen kinderen?

Een beetje bewust zijn van de eigen handel en wandel, de gevolgen van het eigen gedrag is toch zeker niet teveel gevraagd?

[ Voor 6% gewijzigd door NMH op 27-01-2025 20:15 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• carpebios
dawg schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:02:
[...]

Waarom? Omdat we niet alleen op de wereld zijn. En omdat er na ons ook nog mensen een enigszins leefbare & democratische wereld willen. Of heeft u zelf geen kinderen?

Een beetje bewust zijn van de eigen handel en wandel, de gevolgen van het eigen gedrag is toch zeker niet teveel gevraagd?
*knip*, rant.

[ Voor 54% gewijzigd door NMH op 25-01-2025 21:05 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 78% gewijzigd door NMH op 25-01-2025 21:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• carpebios
Dan hebben wij stiekem toch meer overeen dan ik dacht ;)
Maar je snapt mijn punt.

Ik ben echt wel voor bewuster leven, maar daar zit wel een limiet aan. En dat limiet is wel dat na mijn koop ik niets meer aantrek van wat iemand doet. Dus mijn Tesla kocht ik voor ik als consument goed door kon hebben hoe gestoord die man is. Tesla-schaamte hebben bijvoorbeeld en hem weg doen is dan schadelijker dan hem houden lijkt mij.

Daarom, leven en laten leven en begin bij jezelf, maar ga geen kruistochten houden.
Er is geen politiek correcte koop, want mensen vinden altijd wel iets of zijn het ergens niet mee eens. Kijk naar de schrijfster van Harry Potter, opeens gecanceld om haar opmerking over dat alleen vrouwen een kind kunnen krijgen. De wereld is al kapot.

[ Voor 15% gewijzigd door NMH op 25-01-2025 21:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

carpebios schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:20:
[...]

Dan hebben wij stiekem toch meer overeen dan ik dacht ;)
Maar je snapt mijn punt.

Ik ben echt wel voor bewuster leven, maar daar zit wel een limiet aan. En dat limiet is wel dat na mijn koop ik niets meer aantrek van wat iemand doet. Dus mijn Tesla kocht ik voor ik als consument goed door kon hebben hoe gestoord die man is. Tesla-schaamte hebben bijvoorbeeld en hem weg doen is dan schadelijker dan hem houden lijkt mij.

Daarom, leven en laten leven en begin bij jezelf, maar ga geen kruistochten houden.
Er is geen politiek correcte koop, want mensen vinden altijd wel iets of zijn het ergens niet mee eens. Kijk naar de schrijfster van Harry Potter, opeens gecanceld om haar opmerking over dat alleen vrouwen een kind kunnen krijgen. De wereld is al kapot.
M.b.t. Tesla’s begrijp ik waar het ongemak zit (wellicht druk ik me nog zacht uit), maar inderdaad, een auto van enkele tienduizenden euro’s omruilen vanwege dat ongemak is heel wat anders dan een X-account opzeggen.

Leven en laten leven, tot op zekere hoogte kan ik me daar prima in vinden. Er zijn echter wel een aantal zaken waarvan we weten dat het erg schadelijk is, of dat bedrijfsvoering dubieus is, of wat dan ook. Ik ben wel iemand die vind dat er best lichte dwang mag plaatsvinden om menselijk gedrag enigszins te sturen richting betere keuzes. De mate in hoe ver die dwang mag gaan kan over gediscussieerd worden maar “vrijheid blijheid”, zogezegd, is simpelweg niet meer houdbaar. En ja, dat zal niet altijd leuk zijn maar het leven is niet altijd leuk. Iets met the greater good, waarin wat mij betreft iedereen een mate van verantwoordelijkheid in draagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• carpebios
dawg schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:28:
[...]

M.b.t. Tesla’s begrijp ik waar het ongemak zit (wellicht druk ik me nog zacht uit), maar inderdaad, een auto van enkele tienduizenden euro’s omruilen vanwege dat ongemak is heel wat anders dan een X-account opzeggen.

Leven en laten leven, tot op zekere hoogte kan ik me daar prima in vinden. Er zijn echter wel een aantal zaken waarvan we weten dat het erg schadelijk is, of dat bedrijfsvoering dubieus is, of wat dan ook. Ik ben wel iemand die vind dat er best lichte dwang mag plaatsvinden om menselijk gedrag enigszins te sturen richting betere keuzes. De mate in hoe ver die dwang mag gaan kan over gediscussieerd worden maar “vrijheid blijheid”, zogezegd, is simpelweg niet meer houdbaar. En ja, dat zal niet altijd leuk zijn maar het leven is niet altijd leuk. Iets met the greater good, waarin wat mij betreft iedereen een mate van verantwoordelijkheid in draagt.
Als we het hebben over het verbod tot roken, dan stem ik gelijk voor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Ik ben me ervan bewust dat ik de topicstart misschien wat zwart/wit of zelfs polariserend heb opgesteld.
Uiteraard bestaat er een schaal, en kan elk individu op die schaal zelf kiezen wat hij acceptabel vindt en wat niet.
Los daarvan ben ik het er inderdaad wel mee eens dat we niet de kop in het zand moeten steken, maar dat dat ook weer niet moet resulteren in een situatie waar helemaal niks meer kan en mag.

Misschien dat de "discussie" dan meer kan gaan over wat jij zelf acceptabel vindt (dit wel, dit niet), zonder dat we elkaar perse moeten overtuigen van ons eigen gelijk.

En met een beetje inzet/mazzel kunnen we wellicht zelfs een "database" opstellen van de verschillende aspecten per merk, om ze op die schaal te kunnen plaatsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:26
Jij doet wat je wil, en je hoeft van mij toch geen goedkeuring. Ik ga je daar ook niet fysiek voor bedreigen en ik kom je niet vertellen wat je dan wel of niet moet doen of eten.
Ik mag daar rustig over denken wat ik wil.
Ik heb voor mezelf uit gemaakt om geen nieuwe Tesla meer te kiezen, mijn account op X te sluiten en zo weinig mogelijk bij Tesla te gaan laden.
Dat is mijn keuze, en of iemand anders daar wat van denkt kan me gestolen worden.

Wat ik dan wel als opvolger zie? Dat zal een vraag zijn die we binnen 3 jaar mogen oplossen.
Als Musk zich dan uit Tesla terug trekt kan het Tesla worden, maar even goed een BMW NK of Audi A6/A4 etron. Het zal electrisch zijn. Volvo EX60 lijkt me ook nog iets als die ooit komt, en als die in EU geassembleerd wordt.

[ Voor 28% gewijzigd door NMH op 25-01-2025 21:05 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Bredere vraag is waarom een bedrijf als Tesla hun topman zulke slechte reclame maakt voor hun auto dat ze hun topman niet wippen? Dat is een vrij gebruikelijk mechanisme maar bij Tesla gebeurt dat niet. Nu weet ik ook wel dat het bestuur vol vriendjes van Musk zit, maar dan is de vraag waarom een beurswaakhond een bedrijf toelaat waar het bestuur vol vriendjes zit?

Het is niet dat Musk niet is veroordeeld voor marktmanipulatie en via zijn vriendjes 50 miljard bonus wilde opnemen, geld dat van de aandeelhouders afkomstig is. Wat is er aan de hand in dat land?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Het is altijd wel weer 'grappig' om te lezen hoe er op een, in principe, feitelijke constatering (Musk kan nu doen wat hij doet door het succes van o.a. Tesla en iedereen die een Tesla koopt draagt daar dus onbewust /onbedoeld / marginaal aan bij) vooral met emotionele hyperbool wordt gereageerd (ik mag ook helemaal niets meer, etc etc) en niet met een weerlegging van de constatering.

Kan niet anders zijn dat men deepdown het ook wel aanvoelt dat het niet helemaal lekker zit, maar dat liever negeert omdat het interfereert met het lekkere, onbezorgde consumentenleventje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Als de volgende kwartaalresultaten een duidelijke neerwaartse trend vertonen dan lijkt mij de kans wel groot dat er aandeelhouders nerveus gaan beginnen worden. En de aandelenkoers van Tesla is van zichzelf al een rollercoaster dus het kan best snel gaan.

De ene consument moet de andere consument niet bepaalde keuzes gaan opdringen.

Maar als voldoende consumenten dezelfde keuzes beginnen maken dan zal dit toch wel degelijk gevoeld worden in de kapitalistische wereld.

[ Voor 11% gewijzigd door Wozmro op 25-01-2025 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Wozmro schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:11:
Als de volgende kwartaalresultaten een duidelijke neerwaartse trend vertonen dan lijkt mij de kans wel groot dat er aandeelhouders nerveus gaan beginnen worden. En de aandelenkoers van Tesla is van zichzelf al een rollercoaster dus het kan best snel gaan.

De ene consument moet de andere consument niet bepaalde keuzes gaan opdringen.

Maar als voldoende consumenten dezelfde keuzes beginnen maken dan zal dit toch wel degelijk gevoeld worden in de kapitalistische wereld.
YouTube: Tesla CEO Elon Musk: I'll say what I want to say, and if we lose mon...

I'll say what I want to say, and if we lose money, so be it

Musk heeft geld genoeg en het zal hem niet zoveel boeien, totdat het macht gaat kosten (maar die hangt inmiddels niet meer af van de aandelen van Tesla).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03:40
Delerium schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:08:
Bredere vraag is waarom een bedrijf als Tesla hun topman zulke slechte reclame maakt voor hun auto dat ze hun topman niet wippen? Dat is een vrij gebruikelijk mechanisme maar bij Tesla gebeurt dat niet. Nu weet ik ook wel dat het bestuur vol vriendjes van Musk zit, maar dan is de vraag waarom een beurswaakhond een bedrijf toelaat waar het bestuur vol vriendjes zit?

Het is niet dat Musk niet is veroordeeld voor marktmanipulatie en via zijn vriendjes 50 miljard bonus wilde opnemen, geld dat van de aandeelhouders afkomstig is. Wat is er aan de hand in dat land?
Dat is niet zo moeilijk te begrijpen. Hij denkt dat hij met behulp van Trump er beter van zal worden, privé en zijn bedrijven. Een zware importheffing op Chinese EV's past prima in z'n straatje.
De hele kliek rondom Trump, en hijzelf ook, is uit op eigen gewin. In de VS is dat altijd al een beetje de gewoonte rondom een president, maar nu is dat wel heel duidelijk.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
mitsumark schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:14:
[...]

YouTube: Tesla CEO Elon Musk: I'll say what I want to say, and if we lose mon...

I'll say what I want to say, and if we lose money, so be it

Musk heeft geld genoeg en het zal hem niet zoveel boeien, totdat het macht gaat kosten (maar die hangt inmiddels niet meer af van de aandelen van Tesla).
Musk heeft een goeie 10% van de aandelen van Tesla. Denk je dat de overige aandeelhouders gewoon zullen blijven toekijken hoe de beursgrafiek naar beneden gaat?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DiscoNootje
jeroenkb schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:09:
Het is altijd wel weer 'grappig' om te lezen hoe er op een, in principe, feitelijke constatering (Musk kan nu doen wat hij doet door het succes van o.a. Tesla en iedereen die een Tesla koopt draagt daar dus onbewust /onbedoeld / marginaal aan bij) vooral met emotionele hyperbool wordt gereageerd (ik mag ook helemaal niets meer, etc etc) en niet met een weerlegging van de constatering.

Kan niet anders zijn dat men deepdown het ook wel aanvoelt dat het niet helemaal lekker zit, maar dat liever negeert omdat het interfereert met het lekkere, onbezorgde consumentenleventje
Het zit ook niet lekker. Mijn standpunt is simpelweg dat als je vindt dat het kopen van een Tesla bijdraagt aan ''Musk fascisme'', dat dat net zo goed geldt voor mensen die een Duitse auto (lees: Russisch gas) of willekeurig Chinees product (lees: kinderarbeid, onderdrukking volkeren) kopen.

Momenteel is Musk geen dictator c.q. massamoordenaar. Datzelfde kunnen we niet zeggen van besluitmakers in het Kremlin. Ondertussen heeft de Europese economie flink genoten van goedkoop Russisch gas, en nog steeds. Waarbij wij met zijn allen indirect bijdragen aan de oorlog/leed in Oekraïne, en verder. Als we daar geheel van af stappen, verdubbelen hier de gasprijzen. En reken maar dat de populisten in Europa daar gretig gebruik van zullen maken.

En dus is de hele discussie rondom welke auto wat mij betreft gewoon onzinnig. Je kunt het als consument in de huidige wereldeconomie met bijbehorend supply chain complexiteit moreel gewoon nooit goed doen, wat je ook probeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

JukeboxBill schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:17:
[...]

Dat is niet zo moeilijk te begrijpen. Hij denkt dat hij met behulp van Trump er beter van zal worden, privé en zijn bedrijven. Een zware importheffing op Chinese EV's past prima in z'n straatje.
De hele kliek rondom Trump, en hijzelf ook, is uit op eigen gewin. In de VS is dat altijd al een beetje de gewoonte rondom een president, maar nu is dat wel heel duidelijk.
Ik kan me nog herinneren dat er hier, niet eens zo heel lang geleden, in 't dorp ineens plannen waren om 'Schalie-Gas' te gaan winnen. Drie keer raden waar de roots van het bedrijf lagen wat dat lumineuze idee ineens, out of the blue, opperde én wie er destijds in de VS aan de macht was...

Dat zelfde truukje gaat nu waarschijnlijk weer gebeuren onder het motto van 'kijk eens wat we nog aan fossiele energie op 'eigen' gebied naar boven kunnen halen en daarna met financieel gewin duur kunnen doorverkopen om zo de belastingdruk in de VS naar beneden te kunnen krijgen.....

Het dorp waar ik woon ligt overigens gewoon in NL :9

Het winnen van schaliegas gebeurd overigens middels 'fracking' en da's een techniek welke behoorlijk destructief is voor de gehele omgeving waar ze die techniek inzetten....

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 25-01-2025 16:04 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Als je zoekt op DPG Media en schandalen dan zou je ook deze site niet meer kunnen gebruiken als je echt principieel bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Frame164 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:37:
Als je zoekt op DPG Media en schandalen dan zou je ook deze site niet meer kunnen gebruiken als je echt principieel bent.
Er zijn ook mensen die Linux gebruiken!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

RvV

Frame164 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:37:
Hey, i used this site before DPG got hold of it. :9 (verwijzing naar die sticker die mensen nu op de Tesla plakken)

Maar nee, ik ga mijn wagen echt niet weg doen. Afgelopen week had ik de eerste collega al die vroeg of ik hem nog niet verkocht had. |:(
In de toekomst nadenken bij een volgende aanschaf..ok. Maar dom gaan verkopen, nope.

[ Voor 5% gewijzigd door RvV op 25-01-2025 15:41 ]

Y'24

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:51
mitsumark schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:35:
Ik ben me ervan bewust dat ik de topicstart misschien wat zwart/wit of zelfs polariserend heb opgesteld.
Uiteraard bestaat er een schaal, en kan elk individu op die schaal zelf kiezen wat hij acceptabel vindt en wat niet.
Los daarvan ben ik het er inderdaad wel mee eens dat we niet de kop in het zand moeten steken, maar dat dat ook weer niet moet resulteren in een situatie waar helemaal niks meer kan en mag.

Misschien dat de "discussie" dan meer kan gaan over wat jij zelf acceptabel vindt (dit wel, dit niet), zonder dat we elkaar perse moeten overtuigen van ons eigen gelijk.

En met een beetje inzet/mazzel kunnen we wellicht zelfs een "database" opstellen van de verschillende aspecten per merk, om ze op die schaal te kunnen plaatsen.
Het is mijns inziens heel simpel. We kiezen met z'n allen een overheid die toeziet op naleving van de regels, en binnen die kaders is iedereen vrij om te doen wat hij/zij wil en te kopen wat hij/zij wil.

Daarnaast is eenieder vrij om een persoonlijke afweging te maken in het afkaderen van zijn/haar keuzemogelijkheden, maar het heeft mijns inziens geen pas om anderen de maat te nemen op grond van jouw persoonlijke kaders.

Dat heet samenleven / samenleving.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-08 20:39
carpebios schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:42:
[...]

*knip* En als je vindt dat er groot onrecht gedaan wordt, dan stem je op de politieke partij die er iets aan doet, of begin zelf een carrière, maar de hele tijd dat verantwoord van wat je doet door wat je koopt, ga heen denk ik dan. Zeker als je iets gekocht heb en achteraf gebeurd er iets waar je geen invloed op hebt en dan komen de moraalridders met vragen waarom je product X heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-gOu1e-mUdVD0QV74vHz9_D-L58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9iHKpeAyyUxIc6qJdY9sMEp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door NMH op 27-01-2025 20:16 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

DiscoNootje schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:24:
En dus is de hele discussie rondom welke auto wat mij betreft gewoon onzinnig. Je kunt het als consument in de huidige wereldeconomie met bijbehorend supply chain complexiteit moreel gewoon nooit goed doen, wat je ook probeert.
Dit is een ‘perfect solution fallacy’ en een voorbeeld van zwart/wit denken.

Eigenlijk zeg je: perfect gaat niet lukken, dus doen we maar niks.

Perfect gaat inderdaad niet lukken, maar dat ontslaat ons niet van de morele verplichting wél ons best te doen om schade te beperken of de minst kwade van meerdere keuzes te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
@jdbiggelaa.... maar het onderhoud wordt - tegen veel te hoge tarieven - nog steeds overgelaten aan Tesla. Want anders ben je je garantie kwijt, en doet Tesla een remote brick. Dat dan weer wel.

Als je er van af wilt, dan kun je gewoon verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 08:51
eamelink schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:00:
[...]
Dit is een ‘perfect solution fallacy’ en een voorbeeld van zwart/wit denken.

Eigenlijk zeg je: perfect gaat niet lukken, dus doen we maar niks.

Perfect gaat inderdaad niet lukken, maar dat ontslaat ons niet van de morele verplichting wél ons best te doen om schade te beperken of de minst kwade van meerdere keuzes te kiezen.
Gevolg zal enkel zijn dat er een trek komt naar bedrijven/fabrikanten die hun (social) marketing het beste voor elkaar hebben. Apple bijvoorbeeld. Heeft nog altijd een sociaal imago, maar bedient zich net zo goed van smerige tactieken.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Helixes schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:00:
@jdbiggelaa.... maar het onderhoud wordt - tegen veel te hoge tarieven - nog steeds overgelaten aan Tesla. Want anders ben je je garantie kwijt, en doet Tesla een remote brick. Dat dan weer wel.

Als je er van af wilt, dan kun je gewoon verkopen.
Tot zover dus de 'Right to Repair' politiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Will_M schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:05:
Tot zover dus de 'Right to Repair' politiek?
Right to repair is wel een interessant onderdeel van deze discussie. Ik denk dat pogingen die haaks staan op dat recht niet bevorderlijk zijn voor je sociale score, als bedrift. In die zin heb ik Tesla altijd wel met argwaan bejegend, ja.

Maar mijn punt is dat het linksom of rechtsom onmogelijk is een Tesla te rijden, zonder Tesla economisch flink te steunen in de VS. Zoals dat wel mogelijk is als je een tien jaar oud Toyotaatje rijdt.

Ik geloof overigens dat de situatie in Nederland iets beter is. Maar, zover heb ik me nooit verdiept in Teslabezit. Ik ben er oprecht niet in geïnteresseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Helixes schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:11:
[...]

Right to repair is wel een interessant onderdeel van deze discussie. Ik denk dat pogingen die haaks staan op dat recht niet bevorderlijk zijn voor je sociale score, als bedrift. In die zin heb ik Tesla altijd wel met argwaan bejegend, ja.

Maar mijn punt is dat het linksom of rechtsom onmogelijk is een Tesla te rijden, zonder Tesla economisch flink te steunen in de VS. Zoals dat wel mogelijk is als je een tien jaar oud Toyotaatje rijdt.

Ik geloof overigens dat de situatie in Nederland iets beter is. Maar, zover heb ik me nooit verdiept in Teslabezit. Ik ben er oprecht niet in geïnteresseerd.
Om daar dan nog even wat verder op in te gaan: Er zijn nú al leasemaatschappijen welke een Tesla extra voordelig aanbieden en waarbij het energiecontract (met/via de werkgever?) daarna geen hogere vergoeding per kWh gaat uitkeren aan de berijder dan dat wat Tesla per kWh doorberekend middels d'r eigen Super-Chargers ....

Succes met het vinden van een openbare laadpaal óf eventueel een privé aansluiting welke mee kan gaan in die prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Wozmro schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:20:
[...]

Musk heeft een goeie 10% van de aandelen van Tesla. Denk je dat de overige aandeelhouders gewoon zullen blijven toekijken hoe de beursgrafiek naar beneden gaat?
Dit is een heel belangrijke.

Met de enorm hoge waardering is Tesla echt priced for perfection.
Combineer dat met een fear of missing out, en het sentiment rond het aandeel bepaalt voor een groot stuk wat het waard is. Het is na de verkiezing ook makkelijk 20-30% omhoog gegaan.

Het aandeel is dus ook voor een groot stuk gewaardeerd op de self driving cab, de robots en de energietak. Maar nergens mag er iets fout gaan, of die koers dondert enorm hard naar beneden.

De aandeelhouders schijnen nogal wat geduld te hebben met Musk, maar zoiets kan ook snel om slaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
En ondertussen is het euro'tje bij de Europese autofabrikanten ook wel gevallen.

Duitsland pleit nu voor een Europese subsidieregeling voor EV's.

Nog geen jaar geleden werd er door Duitsland gepleit voor uitstel van het verbod op ICE, promotie van synthetische brandstoffen,... hoor je niets meer van.

En tegelijk zie je nu weer een tegengestelde beweging in de VS, de prijs van fossiele brandstoffen willen ze nog lager.

Zo snel kan het gaan. Maar ik denk dat het uiteindelijk maar kleine hobbels zijn in de overgangsperiode.

[ Voor 11% gewijzigd door Wozmro op 25-01-2025 16:50 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-08 11:48
Ethisch handelen wordt vaak onterecht afgekraakt met simplistische vergelijkingen. "Oh, je bent vegetariër? Dan mag je zeker geen vlieg meer doodslaan!" Of: "Je wilt geen auto uit China? Kijk eerst maar eens waar alle onderdelen vandaan komen." "Niet door rood rijden? En wel te hard rijden zeker?......." (Ok, deze is van mezelf :D )
En zo gaat het maar door...
Deze zwart-wit redeneringen missen compleet het punt. Mensen die bewuste keuzes maken, streven niet naar een onhaalbare perfectie. Ze proberen gewoon, binnen hun mogelijkheden, ethisch verantwoorde beslissingen te nemen. Ze beseffen heel goed dat er altijd compromissen nodig zijn en dat geen enkele keuze 100% zuiver is.
Het gaat niet om absolute zuiverheid, maar om het maken van weloverwogen keuzes die passen bij je eigen morele kompas. En ja, die keuzes zullen altijd imperfect zijn - maar dat maakt ze niet minder waardevol.

En omdat die keuzes moeilijk zijn worden ze ter discussie gesteld. Als ik de vraag stel welke auto's iemand wel of niet zou kopen, is dat niet om mezelf te etaleren of een punt te maken. Integendeel, ik wil graag weten wat een ander er van denkt om mijn eigen ideeën te kunnen ijken.

[ Voor 0% gewijzigd door henrov op 25-01-2025 17:03 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wozmro schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:48:
En ondertussen is het euro'tje bij de Europese autofabrikanten ook wel gevallen.

Duitsland pleit nu voor een Europese subsidieregeling voor EV's.

Nog geen jaar geleden werd er door Duitsland gepleit voor uitstel van het verbod op ICE, promotie van synthetische brandstoffen,... hoor je niets meer van.

En tegelijk zie je nu weer een tegengestelde beweging in de VS, de prijs van fossiele brandstoffen willen ze nog lager.

Zo snel kan het gaan. Maar ik denk dat het uiteindelijk maar kleine hobbels zijn in de overgangsperiode.
Misschien dan ook wel leuk om te weten dat 'subsidie' een middel is om, meestal vanuit overheidswege, te kunnen sturen op geldstromen (vaak zelfs alléén op 'lokaal' (micro) niveau en niet eens met een BNP in het achterhoofd genomen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Wie draagt er hier Boss? Ik heb het idee dat we in een maatschappij zitten waar we voor elkaar de maat moeten nemen. O mij god, jij hebt auto / kledingmerk / eet / internetprovider X en die heeft dit gedaan...
Een boycot van een bepaald merk doe je vooral voor jezelf. Het is een persoonljke afweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Will_M schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:14:
[...]

Om daar dan nog even wat verder op in te gaan: Er zijn nú al leasemaatschappijen welke een Tesla extra voordelig aanbieden en waarbij het energiecontract (met/via de werkgever?) daarna geen hogere vergoeding per kWh gaat uitkeren aan de berijder dan dat wat Tesla per kWh doorberekend middels d'r eigen Super-Chargers ....

Succes met het vinden van een openbare laadpaal óf eventueel een privé aansluiting welke mee kan gaan in die prijs.
Bron? Klinkt me ontzettend ongeloofwaardig. Wat zou de leasemij het kunnen schelen hoeveel een kWh kost. En waarom zou een werkgever daaraan meewerken.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
The Eagle schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:59:
Auto's in elkaar sleutelen onder massaproductie vindt vrijwel zonder uitzondering plaats in landen waar arbeid goedkoop is, en er relatief weinig danwel flexibele wetgeving is op het gebied van arbeid.
Betaling per uur, niet werken is geen inkomsten of andere sociale zekerheden. En ja, ook in Europa bij VAG, Opel, Renault, etc. En de onderdelen komen uit fabrieken waar het nog goedkoper en flexibeler is (Roemenië, Albanië, Polen en ander voormalig Oostblok), of heel Azië.

Als je dat geen donder interesseert kun je met een gerust hart kopen :)
Ik denk dat werken in de assemblage van Renault echt niet slecht is. De vakbonden in Frankrijk hebben veel macht.

Kan wel zijn dat de toeleveranciers wat minder gezellig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrov

"Ik heb het idee dat we in een maatschappij zitten waar we voor elkaar de maat moeten nemen"
Nee hoor, dat iemand zegt: "ik vind dat we X moeten doen" terwijl jij Y hoeft niet te betekenen dat je 'de maat wordt genomen'.

Ik denk dat jij mijn voorlaatste post nog eens goed moet lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

VidaR-9 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:18:
[...]

Bron? Klinkt me ontzettend ongeloofwaardig. Wat zou de leasemij het kunnen schelen hoeveel een kWh kost. En waarom zou een werkgever daaraan meewerken.
De werkgever van een familielid van me waar nu de Citroën C3 (benzine) bedrijfsauto's ten behoeve van zakelijk personeelsvervoer tussen projecten vervangen gaan worden door Tesla Model-3 auto's en waar er vanuit Tesla extra korting gegeven wordt vanwege zo'n regeling (de dichtstbijzijnde Super-Charger zit op ongeveer 40Km. afstand van dat bedrijf wat overigens wel landelijk opereert).

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 25-01-2025 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Nog meer?

Fairphone telefoon, een auto met LFP accu...
Er zijn echt wel mogelijkheden. Maar het kost wel wat meer vooronderzoek en vaak ook concessies ten opzichte van je budget of merk/type/model.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henrov
[...]

Nog meer?

Dus omdat je niet 100% ethisch/duurzaam kunt zijn moet je maar niets doen? Je hoort dat heel veel, die logica. Dus als je je bord niet leeg krijgt kun je net zo goed niet eten? Alle staatsloten kopen of géén?
Als je te hard rijdt moet je eigenlijk ook wel door rood rijden? Dat soort logica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Will_M schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:23:
[...]

De werkgever van een familielid van me waar nu de Citroën C3 (benzine) bedrijfsauto's ten behoeve van (zakelijk) personeelsvervoer tussen projecten vervangen gaan worden door Tesla Model-3 auto's en waar er vanuit Tesla extra korting gegeven wordt vanwege zo'n regeling (de dichtstbijzijnde Super-Charger zit op ongeveer 40Km. afstand van dat bedrijf wat overigens wel landelijk opereert).
Juist ja.
En praktisch gezien: wat zou dat tarief moeten zijn dan? Want er zijn geen vaste supercharger tarieven.

Ik geloof er nog weinig van, mis de nuance, en vermoed bovendien dat dit juridisch ook niet houdbaar zou zijn.

Edit: ik nog maar te zwijgen over goed werkgeverschap als je je als bedrijf inlaat met zulke contracten ten nadele van je medewerkers.

[ Voor 8% gewijzigd door VidaR-9 op 25-01-2025 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

VidaR-9 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:38:
[...]

Juist ja.
En praktisch gezien: wat zou dat tarief moeten zijn dan? Want er zijn geen vaste supercharger tarieven.

Ik geloof er nog weinig van, mis de nuance, en vermoed bovendien dat dit juridisch ook niet houdbaar zou zijn.
Hoezo zou dat juridisch niet houdbaar zijn volgens jou? Dit zelfde gebeurd al jaren in/op de zakelijke lease markt waarbij je vanuit 'de baas' een brandstofpas mee krijgt waarmee je alleen maar bij 'Brandstof Merk XYZ' kunt gaan tanken.

>:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Will_M schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:41:
[...]
Hoezo zou dat juridisch niet houdbaar zijn volgens jou? Dit zelfde gebeurd al jaren in/op de zakelijke lease markt waarbij je vanuit 'de baas' een brandstofpas mee krijgt waarmee je alleen maar bij 'Brandstof Merk XYZ' kunt gaan tanken.

>:)
Dat is waar.

Ik dacht meer richting koppelverkoop vanuit Tesla. Al is zakelijk natuurlijk ook anders dan consumenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
henrov schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:01:
Ethisch handelen wordt vaak onterecht afgekraakt met simplistische vergelijkingen. "Oh, je bent vegetariër? Dan mag je zeker geen vlieg meer doodslaan!" Of: "Je wilt geen auto uit China? Kijk eerst maar eens waar alle onderdelen vandaan komen." "Niet door rood rijden? En wel te hard rijden zeker?......." (Ok, deze is van mezelf :D )
En zo gaat het maar door...
Deze zwart-wit redeneringen missen compleet het punt. Mensen die bewuste keuzes maken, streven niet naar een onhaalbare perfectie. Ze proberen gewoon, binnen hun mogelijkheden, ethisch verantwoorde beslissingen te nemen. Ze beseffen heel goed dat er altijd compromissen nodig zijn en dat geen enkele keuze 100% zuiver is.
Het gaat niet om absolute zuiverheid, maar om het maken van weloverwogen keuzes die passen bij je eigen morele kompas. En ja, die keuzes zullen altijd imperfect zijn - maar dat maakt ze niet minder waardevol.
Inderdaad. Als individu kan je niet de wereld veranderen. Maar je kan wel de dingen veranderen die binnen je reikwijdte vallen.

Dat Europa nog steeds Russisch gas koopt is jammer, maar daar kan ik niets aan veranderen. Maar ik kan wel kiezen welke auto ik aanschaf.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fornoo
henrov schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:31:
[...]

Dus omdat je niet 100% ethisch/duurzaam kunt zijn moet je maar niets doen? Je hoort dat heel veel, die logica. Dus als je je bord niet leeg krijgt kun je net zo goed niet eten? Alle staatsloten kopen of géén?
Als je te hard rijdt moet je eigenlijk ook wel door rood rijden? Dat soort logica?
Het is ook geen punt om geen Tesla te kopen op basis van jouw gevoel. Zelfs het aandragen van jou persoonlijke voor- en nadelen voor het kopen van een Tesla ben ik voor.

Het gaat om de mensen die menen anderen de les te kunnen lezen. Het gaat dan om de toon niet om de boodschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Fornoo schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:51:
[...]

Het is ook geen punt om geen Tesla te kopen op basis van jouw gevoel. Zelfs het aandragen van jou persoonlijke voor- en nadelen voor het kopen van een Tesla ben ik voor.

Het gaat om de mensen die menen anderen de les te kunnen lezen. Het gaat dan om de toon niet om de boodschap.
In het algemeen (en dus NIET persoonlijk naar wie dan ook hier): Biasvorming is iets van alle tijden en als je wenst te geloven dat andere je de les aan het leren zijn of dat gaan doen dan zou je jezelf beter niet meer op een willekeurig (al dan niet middels internet aangeboden?) platform melden :9

Hoe denkt een ieder hier (bijvoorbeeld) over onderstaand filmpje?

Vooral het laatste stukje is dan wel weer erg grappig, dan gaan we géén EV's meer rijden maar gaan we gewoon op waterstof rijden volgens de deskundige .... De wet tot behoudt van energie, maar dan anders :*)

[ Voor 19% gewijzigd door Will_M op 25-01-2025 19:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Volgens mij kon je al sinds WO2 merken als Mercedes en Volkswagen niet meer kopen als je per se politiek correct wilt zijn...

Daimler-Benz in de periode 1933-1945

De roerige geschiedenis van Volkswagen

‘Opdat we niet vergeten’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

3dfx schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:35:
Volgens mij kon je al sinds WO2 merken als Mercedes en Volkswagen niet meer kopen als je per se politiek correct wilt zijn...

Nog voordat dát spel überhaupt speelde waren Tesla en Edison ook al bezig met 'de juiste manier van elektriciteit transporteren' uit te vinden en uit te vechten, toch 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12

Kijk, bij Tesla kijken we vandaag naar een fascistische CEO.
Bij VW is er niemand meer die nog onder of met Hitler gewerkt heeft. En vandaag denk ik dat VW niet de AfD sponsort. Als ik een probleem heb met VW, dan zou het eerder zijn onwille van de sjoemeldiesels.

Of gaan we de (achter)kleinkinderen van oorlogsmisdadigers ook nog in de gevangenis steken. Ergens stopt het toch….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:09

Videopac

Rommelt wat aan.

Deze vraag heeft meerdere dimensies:
- de arbeidsomstandigheden waarin de auto en de onderdelenketen gemaakt worden;
- privacyafbreik doorallerlei "slimme" geïntegreerde systemen die je (gedrags)data uploaden naar overal en nergens. Dit geldt voor alle Chinese auto's, Tesla's en auto's met Google Automotive onder andere.
- geopolitieke dreiging van mensen en bedrijven doordat ze veel macht hebben. Dit is het Elon Musk aspect.

Als je dit allemaal niet wil moet je een oude auto kopen. Helaas is er (vrijwel?) geen ontkomen meer aan.

Toevoeiging: als ik het goed heb is er van de Citroën e-C3 een goedkope versie zonder navigatie etc.

[ Voor 8% gewijzigd door Videopac op 25-01-2025 19:01 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Tommie12 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:57:
[...]

Bij VW is er niemand meer die nog onder of met Hitler gewerkt heeft. En vandaag denk ik dat VW niet de AfD sponsort. Als ik een probleem heb met VW, dan zou het eerder zijn onwille van de sjoemeldiesels.

Of gaan we de (achter)kleinkinderen van oorlogsmisdadigers ook nog in de gevangenis steken. Ergens stopt het toch….
En dan zeggen we over 400 jaar wel weer eens 'Sorry' :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Will_M schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:02:
[...]

En dan zeggen we over 400 jaar wel weer eens 'Sorry' :o
Ik snap echt niet wat je bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03:40
Tommie12 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:08:
[...]

Slavernijverleden. Alleen was dat iets minder dan 400 jaar geleden.

[ Voor 12% gewijzigd door JukeboxBill op 25-01-2025 19:14 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Tommie12 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:08:
[...]

Iets meer dan 400 jaar geleden werd de VOC al opgericht en dat was eigenlijk de éérste 'Multinational' ter wereld (waar we qua nalatenschap als als zijnde NL nú niet echt meer heel positief op worden aangekeken).

History Repeats.... Met als grote verschil dat we nú wel weten wat er bijvoorbeeld 400 jaar geleden gebeurde terwijl de mensen welke er toen leefde dat nog niet wisten over dát wat er veel eerder al in hun toenmalig verleden gebeurd was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiscoNootje
Tommie12 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:57:
[...]

Die fascistische CEO bezit slechts 10% van Tesla.

Hoeveel % van Volvo is in bezit van een totalitair moordzuchtig regime? Oh ja..

En VW is nog steeds zwaar afhankelijk van Russisch gas, net als de rest van Europa overigens.

Er zijn slechte en minder slechte keuzes. Maar laten we niet doen alsof wij consumenten moreel goed verantwoorde keuzes hebben. Zeker niet wat auto’s betreft.

[ Voor 16% gewijzigd door DiscoNootje op 25-01-2025 19:32 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Dit topic draagt alleen maar bij aan meer polarisatie naar mijn gevoel.
Dus dit topic lijkt me van weinig toegevoegde waarde.

Slotje?

ICE ICE Baby

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:57

Wimo.

Shake and Bake!

djmuggs schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:39:

Slotje?
Nog even wachten tot iemand de goedkeuring geeft om teslas te vernielen en het is compleet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fornoo
Will_M schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:09:
[...]

In het algemeen (en dus NIET persoonlijk naar wie dan ook hier): Biasvorming is iets van alle tijden en als je wenst te geloven dat andere je de les aan het leren zijn of dat gaan doen dan zou je jezelf beter niet meer op een willekeurig (al dan niet middels internet aangeboden?) platform melden :9
Ik zeg juist dat ik het prima vind om meningen met elkaar te delen. :) Het gaat mij om de toon.

Elkaar de les leren is wat anders dan meningen, ervaringen en gevoelens met elkaar delen. Door iemand anders de les te lezen, zet je jezelf boven de ander. Daarmee maak je een eerlijke discussie onmogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djmuggs
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Wimo. schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:41:
[...]

Nog even wachten tot iemand de goedkeuring geeft om teslas te vernielen en het is compleet.
Gelukkig heb ik eind november afscheid genomen van mijn Tesla, na 5 jaar was max van de lease bereikt :(
Was paar jaar lekker goedkoop rijden en snel naar de 100 :P

Nu gewoon weer lekker aan de ICE.
Hebben we oliemaatschappijen hier al besproken?

Wil verder geen olie op het vuur gooien :+

[ Voor 4% gewijzigd door djmuggs op 25-01-2025 19:46 ]

ICE ICE Baby

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Slotje?
djmuggs schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:44:
[...]

Gelukkig heb ik eind november afscheid genomen van mijn Tesla, na 5 jaar was max van de lease bereikt :(
Was paar jaar lekker goedkoop rijden en snel naar de 100 :P

Nu gewoon weer lekker aan de ICE.
Hebben we oliemaatschappijen hier al besproken?
En dan ga je nu zeggen dat DIT topic aanzet tot polarisatie en dus maar op slot moet? :o

Ik denk persoonlijk dat we er met z'n allen misschien meer aan hebben als we gaan inzien dat ICE/BEV/HEV voertuigen voorlopig nog gewoon langs elkaar moeten gaan blijven bestaan zónder elkaar daarbij als berijder(s) een 'zwarte piet' toe te willen gaan spelen (overigens óók weer zo'n 'ding' uit een grijs verleden) 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12

Slotje?
En discussie is iets slecht of zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
DiscoNootje schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:25:
[...]

Die fascistische CEO bezit slechts 10% van Tesla.
Maar hij heeft een behoorlijk grote autonomie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Wimo. schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:41:
[...]

Waar slaat dit op?

Stel dat jij mij toelating geeft om een auto te gaan bekrassen. Ga jij dan de schade betalen? En als het zo ver komt in mijn plaats de gevangenis in?
Mensen zijn toch gewoon zelf verantwoordelijk voor hun daden. Net zoals ik geen toelating van jou moet hebben om dit neer te schrijven.

Iemand aanzetten tot zoiets is een stap verder, dan ben je mogelijk MEDEplichtig.

Maar vooralsnog vind ik de discussie proper en redelijk hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
DropjesLover schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:24:
[...]

Fairphone telefoon, een auto met LFP accu...
Er zijn echt wel mogelijkheden. Maar het kost wel wat meer vooronderzoek en vaak ook concessies ten opzichte van je budget of merk/type/model.
Maar 1 van de eerste met een LFP accu was dan weer een Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Tommie12 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:43:
[...]

Maar hij heeft een behoorlijk grote autonomie.
Totdat de sales er onder gaat lijden. Dan grijpen de andere aandeelhouders echt wel in. Al moet ik eerst nog zien dat mensen echt minder Tesla's gaan kopen zolang prijs/kwaliteit of value for money het beste is van wat momenteel te krijgen is. Het is makkelijk zeggen dat je geen Tesla meer wilt hebben als je geen auto hoeft uit te zoeken....

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Dit is wel een mooie voor dit topic:

En luister, niets of niemand is perfect. Ik bestel ook wel eens troep in China, rijdt ICE en god weet wat.

Maar als je dit ziet, dit zijn gewoon dingen die feitelijk plaats hebben gevonden. Sponsoren van extreem rechtse partijen op Europees grondgebied, aanwakkeren van politieke onrust op Europees grondgebied en publiekelijk (financiële) steun betuigen aan diverse neonazi's en idiologische terroristen...

En dan als kers op de taart er gewoon ff een Hitlergroet uit rammen op de inauguratie van de Amerikaanse president.

*knip*, rant.

Mijn god als er ooit een moment was voor een morele grens...

Als je anno 2025 nog een nieuwe productie Tesla koopt, ondanks dat je dit weet, ben je gewoon een verrader van Europa en een vijand voor de democratie.

[ Voor 34% gewijzigd door NMH op 26-01-2025 17:43 ]

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

RvV

Ok, mooi. Laat mij dan maar een verrader van Europa, vijand van de democratie, en Neonazi supporter zijn. Heerlijk. Ik denk dat ik er nog een ga bestellen.

Ik heb wel weer genoeg gezien hier. Veel plezier allemaal.

Y'24

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Bijzonder dat mensen bij een serieus onderwerp hun mening lijken te laten vormen door filmpjes 8)7

Zelf loop ik ook met dergelijke vragen rond. Ik was zelf teleurgesteld over hoe vaak "made in china" stond op de verpakkingen van de onderdelen van mij Ikea keukenkast.
China schijnen we niet om heen te kunnen vanwege hun marktpositie in accu's en zonnepanelen maar voor zover het kan is Japan en Zuid Korea voor auto's momenteel mijn preferred supplier O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djmuggs
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

*knip*, daar zijn topic reports voor.

[ Voor 98% gewijzigd door NMH op 26-01-2025 17:43 ]

ICE ICE Baby

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

[ Voor 89% gewijzigd door NMH op 26-01-2025 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
VW, Mercedes maar ook bijvoorbeeld BMW zijn specialisten geworden in het 'hebberig' maken van mensen.

Een optielijst van een telefoonboek en regelmatig facelifts en modeljaar aanpassingen zodat 'kenners' kunnen zien welke uitvoering/jaar je hebt.
Daarin kon ik Tesla wel waarderen, waarbij je continu technische updates doet om je product beter te maken en pas een facelift doet als het echt nodig is.

En politiek gezien vind ik het ook lastig. AfD supporten is foute boel, maar we hebben wel een democratie, als het niet verboden is, dan moeten we het daar (eerder) over hebben.
Von Der Leyen leek ook wel erg naar de auto lobby te luisteren. Alleen al de lobbyisten kosten een vermogen en ik vermoed dat de Duitse auto industrie significante bedragen besteed aan allerlei politieke projecten. Musk doet het op z'n Musks, maar ik heb niet de illusie dat Duitse auto industrie minder de politieke arena bespeeld en meestal niet om de wereld zoveel beter te maken, integendeel meestal is het vooral bedoeld om zo lang mogelijk door te kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

[ Voor 93% gewijzigd door NMH op 26-01-2025 17:17 ]

ICE ICE Baby

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

[ Voor 92% gewijzigd door NMH op 26-01-2025 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djmuggs
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

[ Voor 89% gewijzigd door NMH op 26-01-2025 17:16 ]

ICE ICE Baby

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Als je een Hitlergroet van de rijkste man ter wereld, met een overheidsfunctie binnen de regering van het machtigste land ter wereld, negeert of probeert te bagitaliseren als zijnde onschuldig...

Wat moet er dan gebeuren om je ogen te openen?

Ik vraag me dit oprecht af.

Stel je voor dat dit in 1995 gebeurd zou zijn, dan was deze man naar de grond gewerkt en door de beveiliging afgevoerd voor je met je ogen kon knipperen.

Is dit dan werkelijk een acceptabele realiteit voor mensen? 'Ja oke, hij is een Hitler aanbidder, maar zijn auto's hebben wel de mooiste gadgets.'

Dit gaat niet over strengere migratie regels of traditionelere rolverdelingen binnen het gezin. Een Hitlergroet staat voor wereldwijde dominantie van het blanke ras en de genocide op mensen die door hen als ondergeschikt worden gezien.

Hebben we dan echt helemaal niets geleerd van ons verleden en tot welke uitwassen van onmenselijk wangedrag dit gedachtengoed kan leiden?

Ik kan er met mijn verstand niet bij.

Als je een Tesla hebt gekocht voor deze waanzin, geniet er dan van en rijd hem af. Maar denk alsjeblieft na of je je toekomstige aankoop weer in de zakken van deze man en zijn verwanten wilt laten belanden.

[ Voor 13% gewijzigd door FrambozenTaart op 25-01-2025 23:37 ]

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de aankoop van toekomstige auto's, niet wat mensen nu rijden.