Om even antwoord te geven op de hoofdvraag die ik mijzelf ook stelde in mei/juni afgelopen jaar toen ik een nieuwe leaseauto mocht uitkiezen.
Destijds was Elon nog niet openbaar innig bij Trump in de kont aan het kruipen. Desalniettemin vond ik de houding, visie en keuzes (ook met Twitter/X in het achterhoofd) dermate confronterend dat ik Tesla's minder geschikt vond. Hierbij komt wel dat ik wel vertrouwen had in Tesla qua veiligheid, transparantie en geo-politieke achtergronden (had ..).
Alle Chinese auto's vielen voor mij af, bij verdere geo-politieke spanningen (Taiwan) zie ik het gebeuren dat deze auto's minder of niet meer werken óf zelfs tegen ons zullen werken; als reactie op heffingen vanuit EU alle Chinese auto's maximaal 80 km/u laten rijden, niet meer kunnen starten of zelfs bij een grootschalige cyberaanval niet meer kunnen remmen of uit henzelf accelereren - ja wellicht heb ik te veel Black Mirror gekeken, maar ik vind dit niet onrealistisch edoch wel onwaarschijnlijk. Dit nog los van de hele privacy discussie waar niemand nog weet wat China doet met de gezichtsherkenning in een Zeekr bijvoorbeeld. Kun je in een Chinese auto bellen zonder dat je telefoongesprek gewoon 1:1 doorgaat richting China?
Overal waar China een vinger in de pap heeft geldt dit eigenlijk, hierom vallen deels Chinese auto's voor mij ook af.
Een overtreffende trap:
geen vanuit China afkomstige producten in de auto, leek mij overtrokken en maakt het bijna onmogelijk om a) een auto te kiezen en b) dit als consument na te gaan. Daarbij, hoeveel EVs zijn er met accu's die niet uit China komen?
Voor mij bleven er enkel de Europese merken over die de auto's in de EU lieten produceren, Koreaanse en Japanse merken en enkele Amerikaanse merken.
Concreet moet je dan denken aan: de Duitse: VAG, BMW, Mercedes. De (van oorsprong) Franse merken: Citroën, Peugeot en Renault en ook nog Dacia en Stellantis (met Ford, Jeep, Alfa Romeo en Opel) en de Koreaans/Japanse: Honda, Kia, Hyundai, Toyota, Mitsubishi, Subaru, Suzuki, Nissan en Mazda.
Maar bijv. Volvo valt af want dat valt onder Geely en Mini bouwt hun EVs ook in China. Net zoals een Polestar wat weer onder Geely valt. En Smart wat door Mercedes deels verkocht is aan Geely.
NB De Lexus, Porsche, Genesis en dergelijken sla ik even bewust over.
Puur voor mijn selectie helpt het dan ook om in het achterhoofd te hebben dat ik niet gecharmeerd ben van de ontzettende minimalistische binnenkant van de Tesla's en wil ik een bepaalde mobiliteitsgarantie hebben, de verhalen over de Chinese auto's die niet te repareren zijn omdat er geen onderdelen zijn of maar één service center in het land waren destijds ook niet mals. Daarbij de mogelijk impact die destijds nog boven de leaseprijzen hing door de importheffingen voor de Chinese wagens maakte het voor mij nog een stukje makkelijker. Dit natuurlijk nog naast de zeer gesubsidieerde Chinese merken die auto's onder kostprijs (wellicht met dank aan halve werkkampen) op de Europese markt drukken om andere merken doelbewust te kunnen ondermijnden.
Concreet kon ik voor mijn gemoedsrust kiezen uit:
Alfa Romeo | Fiat | Mercedes-Benz | SEAT |
Audi | Ford | Mitsubishi | Škoda |
BMW | Honda | Nissan | Subaru |
Citroën | Hyundai | Opel | Suzuki |
CUPRA | Jeep | Peugeot | Toyota |
Dacia | Kia | Renault | Volkswagen |
DS | Mazda | | |
Dat is dan nog best een aanzienlijk lijstje met modellen van het A tot het E segment. Her en der zit er nog wel een model tussen wat ook nog in China geproduceerd wordt me dunkt, maar dat komt in een verder selectie stadium wel aan het licht. Wat mij betreft nog genoeg keuze in merken en modellen.
Concreet:
- Geen Telsa want Musk
- Geen Chinees want geo-politiek en privacy