@
xbeam
Ik ga nog maar een keer letterlijk citeren wat in het bericht staat dat ik aan je heb gestuurd en waarvan je zelf hebt besloten het hierboven te publiceren (waarvan ik dan weer niet de meerwaarde snap in je hele rant, maar goed):
Echter wordt tweakers-breed de regel gehanteerd dat er geen zaken besproken mogen worden in strijdt met de wet zijn. In Verkeer en Vervoer scharen we hier onder andere het buiten de geleverde specificaties van de fabrikant in Nederland fysiek aanpassen van een gemotoriseerd voertuig met typegoedkeuring met als doel deze harder te laten voortbewegen dan oorspronkelijk geleverd, of in de volksmond ook wel opvoeren genoemd.
De enige uitzondering daarop zijn voertuigen die na modificatie door een erkende instantie opnieuw gekeurd worden op veiligheid (zoals een herkeuring door de RDW in het geval van een auto).
Het maakt daarbij niet uit of de poster stelt dat het alleen voor gebruik op eigen terrein is (dan geldt de technische eisen sowieso niet), het gaat erom dat er geen informatie gedeeld wordt waarmee anderen het ook kunnen toepassen die er wel mee de openbare weg op gaan.
Nu zal je zeggen, voor een e-step geldt geen type-goedkeuring, dus waarom mag het daar ook niet. De reden is simpel, we gaan geen uitzonderingen op deze regel maken. Type-goedkeuring is waarschijnlijk slechts een kwestie van tijd en dan zou er op tweakers ineens informatie staan die in strijdt is met onze eigen policy.
In mijn ogen staat hier duidelijk genoeg waarom we bepaalde modificaties niet besproken willen hebben op het forum. Dat is op zich geen nieuw beleid, maar een aanvullende toelichting op het algemene punt dat er geen illegale zaken op het forum besproken mogen worden (een stap voor stap uitleg hoe je een computersysteem zou kunnen hacken is ook in strijdt met de policy en wordt ook verwijderd). De huidige policy van Verkeer en Vervoer is verouderd en houdt nog geen rekening met de ontwikkelingen rond elektrische voertuigen en de nieuwe mogelijkheden/uitdagingen die daarmee ontstaan of softwarematige modificaties.
En ja, ik deel inderdaad tot op zekere hoogte informatie over hoe je software van een bepaalde BMW-modellen kan modificeren en bijv. een snelheidsbegrenzer kan verwijderen (overigens nergens leg ik dat letterlijk uit, alleen dat het kan). Echter is dat in geen enkel geval in strijdt met de typegoedkeuring van de auto of geldende wetgeving.
Zoals ik je ook al via een direct bericht heb gemeld, heb ik in jouw specifieke geval nadat je bezig bleef, persoonlijk besloten alle linkjes en opmerkingen naar modificatie-tips in het topic te verwijderen omdat informatie plaatste die in ogen van andere mod in strijdt was met het bovenstaande en na aangesproken te zijn hierover, ze weer opnieuw plaatste. Omdat ik geen tijd wil gaan verspillen om ieder linkje te controleren, zijn ze allemaal verwijderd. Dit is een rechtstreeks gevolg van je eigen handelen en manier van reageren.
Ik verwacht geen ja en amen, maar wel dat je een mod-ingreep van mij of welke andere mod ook respecteert en je bij vragen de juiste paden bewandeld, zoals ook duidelijk vermeldt staat in de forum-FAQ. Bij gebruikers die dat willens en wetens blijven weigeren, wordt er geen keuze gelaten dan dat er harder opgetreden moet gaan worden. Dat is niet omdat wij als crew machtsgeil zijn, dat is omdat een gebruiker weigert gehoor te geven aan sturing.
Bovendien is het tweaken van bijv. een pc of telefoon wel even wat anders dan een voertuig. Voertuigen zijn in Nederland en België gebonden aan specifieke voorschriften waaraan ze moeten voldoen. Met het veranderen van een pc of telefoon breng je in principe niemand in gevaar, door een voertuig te modificeren zodat hij niet meer gelijk is aan hoe de fabrikant het bedoelde en getest heeft, in potentie wel. Maar omdat er voor e-steps nog geen duidelijke regels zijn, is dat geen reden dat alles zonder meer besproken zou mogen worden. Zie daarvoor de laatste alinea in de hierboven geciteerde tekst.
Wat betreft je andere punten, dat is niet iets om hier te bespreken. Het feedback-topic is bedoeld voor discussie over wat in het subforum mogelijk is, niet persoonlijke gevallen.
Daarvoor nodig ik je uit tot een privé-conversatie, eventueel samen met de forum-admin (@
Orion84)
Want laat ik hier nogmaals heel duidelijk over zijn, mijn waarschuwing slaat op het feit hoe jij besloot om te gaan met een ingreep door een collega mod en vervolgens de persoonlijke aanval op mij in te zetten, niet vanwege het inhoudelijke wat je in eerste instantie deelde.
@
RobTaunus208 & @Basmans
Er zullen altijd mensen zijn die het niet eens zijn met gestelde grenzen of sturing. Maar tweakers is geen vrijhaven voor het delen van alle informatie en dus zeker niet alles wordt zomaar toegestaan. Specifiek in dit subforum willen we in algemene zin geen informatie zien die de (verkeers)veiligheid in gevaar kan brengen. Daar wordt dus ook op gemodereerd. En het maakt daarbij niet uit of het om een softwarematige aanpassing gaat of over tips hoe je
Wheel-hub mounted tire-slashers moet installeren op je Fiat Panda.
Over het algemeen laten we juist heel veel toe, maar soms moeten we gebruikers terugfluiten. Het zou de bewuste gebruiker vervolgens sieren om vervolgens de juiste paden te bewandelen ipv domweg nog een keer de informatie te delen omdat hij het niet eens was met een ingreep.
Wij, de crew, zijn ook mensen en kunnen een inschattingsfout maken. Ben je het dus niet eens met een ingreep, vraag om verduidelijking (en ga dus niet eisen!) of geef extra toelichting. In veel gevallen kan een ingreep dan alsnog teruggedraaid worden.
Maar ga niet als een klein kind gelijk blèren en schreeuwen dat je groot ongelijk is aangedaan. Daar bereik je in het echte leven ook niks mee en hier ook niet.
En heb geduld, soms vereist een bepaalde situatie dat er direct ingegrepen wordt maar is er nog niet de tijd/mogelijkheid tot een toelichting. Die toelichting komt er echt wel, maar duurt soms even iets langer want wij zijn ook maar vrijwilligers die het tussen andere werkzaamheden door moeten doen. En neem maar van mij aan, het bovenstaande heb ik 3, 4, misschien wel 5 keer opnieuw gelezen en herschreven voor ik het uiteindelijk plaats. Want waar een gebruiker alleen voor zichzelf spreek, spreek ik namens Tweakers.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier