Het grote zeiltopic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-07 13:08

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
De modbreak heeft zeker iedereen dusdanig angst aangejaagd dat niemand meer durft te posten? Of zal het komen doordat het seizoen ruim voorbij is? ;)

Enfin, ik meld me hier ook maar eens.

Ik ben begonnen met zeilen toen ik als 13 jarig broekie naar een zeilkamp gestuurd werd, en dat bevoel sme ook wel prima, dus de jaren daarop werd dat vaste prik. Gelest werd er uiteraard in een Valk.
Met het kielboot diploma op zak zijn mijn vader en ik samen ook nog eens een bootje wezen huren (naar het certificaat werd inderdaad gevraagd) want mijn vader leek het ook wel leuk.

Van het een kwam het ander en moest er ook maar een boot komen. Die kwam er uiteindelijk in de vorm van een goedkoop in Polen vervaardigd (90er jaren) bootje van 6 meter. Het was dan wel geen kielboot en verschrikkelijk instabiel en wispelturig, maar hard ging het wel dus leuk! Ook was het een bijzonder mooie boot om te zien en we kregen regelmatig opmerkingen van medewatersporters over hoe mooi dat die boot was.
(Nader onderzoek leerde ons dat het om een " Flying Dutchman" ging, moet je nagaan)

Enfin, dit is alweer een tijdje terug, ik ben allang geen broekie meer en de boot is al tijden geleden verkocht.
Ikzelf woon alweer een paar jaar in Hong Kong. In een woning met uitzicht op een prachtige baai vol onbewoonde eilandjes. Ideaal voor de watersport. Zo heb ik een tijd geleden een tweetal Kayaks aangeschaft, die volop gebruikt werden, maar we beginnen toch verder te kijken. Aangezien we vaak op 1 van de eilandjes gaan kamperen en de 2 redelijk grote honden meemoesten heb ik destijds voor flink grote sit-on-top kayaks gekocht waar alle benodigde spullen inpassen. Het nadeel van die dingen is dat ze zo lomp en traag zijn.
Nu heb ik al die tijd naar een echt bootje verlangd, probleem hierbij was dat de jachthaven een wachtlijst hebben van enkele jaren en praktisch onbetaalbaar zijn en dat voor een motorbootje een licentie verplicht is die om verschillende redenen onhaalbaar blijkt.

Dus dan maar voor een open zeilbootje (dinghy) gaan waarvoor dat niet verplicht is. Dus tegen het volgende probleem aangelopen: die zijn er praktisch niet in Hong Kong!

Maar over een paar weken heb ik dan toch mijn zeilbootje, Een Hartley Wayfarer, bootje van 4.8 meter splinternieuw bij de werf in de UK gebouwd. Via een dealer hier besteld wat een lieve duit heeft gekost (de pond staat weliswaar laag tov de Euro, maar de Euro staat helemaal laag tov de hong kong Dollar)
Dat ik er nog veel plezier mee mag hebben. :)
Het bootje gaat gewoon voor de deur in die ondiepe baai liggen dus ook geen gezeik met jachthavens, best handig, zo'n ophaalbaar zwaard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resteter
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-04-2017
In Nederland komt ijszeilen momenteel dichterbij dan ontspannen dobberen op het water met een lekker zonnetje en bijbehorende bries ;)

Wanneer de pond en de euro zo laag staan is met hongkong dollars iets in de UK kopen volgens mij uiterst betaalbaar of ik mis iets...
Overigens een erg leuk bootje zo'n wayfarer.

De "shipping" kosten zullen wel flink zijn :)
Heb je niet bij FarEast uit Shanghai gekeken? Die bouwen vrij fanatiek zowel open zeilbootjes als kajuitzeilboten en zit dichterbij dan de UK

Veel zeilplezier gewenst daar iig, lijkt mij een leuke omgeving om rond te varen.

[ Voor 12% gewijzigd door resteter op 05-12-2016 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:10
Het is meer dat ik dat nieuwe topic nog niet heb kunnen vinden :P

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resteter
Ben ook wel voor een fris en fruitig zeiltopic te porren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
resteter schreef op maandag 5 december 2016 @ 08:37:

Wanneer de pond en de euro zo laag staan is met hongkong dollars iets in de UK kopen volgens mij uiterst betaalbaar of ik mis iets...
Overigens een erg leuk bootje zo'n wayfarer.
Wanneer de pond lekker laag staat kan ik met m'n Euro's lekker veel ponden kopen, maar als de Euro ook laag staat en de HKD hoog...
De "shipping" kosten zullen wel flink zijn :)
Heb je niet bij FarEast uit Shanghai gekeken? Die bouwen vrij fanatiek zowel open zeilbootjes als kajuitzeilboten en zit dichterbij dan de UK
Shipping kosten vallen wel mee. Van de UK naar HK is een schijntje, het wegtransport in de UK kost waarschijnlijk al evenveel. voor een container van de UK naar HK ben je max. 500 Euro kwijt. Van HK naar UK daarentegen kost makkelijk het dubbele.
De afstand is het probleem dus niet.
Maar ja, besteld via een dealer en die doet 't niet gratis.

En ja, ik heb in China rondgekeken en er is weinig te vinden qua open bootjes en ik ga geen gok nemen en dan maar zien wat de kwaliteit is bij een onbekende bouwer, maar sowieso reken ik erop dat een groot deel van het beslag en blokken gelijk de vuilnisbak in kunnen. (dat was bij onze flying Durchman namelijk ook zo)

FarEast vertrouw ik dan wel weer, maar ik moet per sé een zwaardboot hebben, het is flink ondiep bij ons en daar waar ik het bootje wil ankeren is het met laagwater nog geen 20-30 cm diep.
Veel zeilplezier gewenst daar iig, lijkt mij een leuke omgeving om rond te varen.
Nou en of! Kijk maar eens op google earth onder de term "Sai Kung".

Wel leuk al die reacties ineens.
Het is nu natuurlijk wel het moment om het over onderhoud en tweaken van de boten te hebben natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:58
Conform de modbreak, posts gemoved naar AZ. :)

[ Voor 36% gewijzigd door Señor Sjon op 05-12-2016 12:10 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resteter
Ah als je inkomsten uit euro's hebt is het inderdaad een ander verhaal..

FarEast maakt hele snelle optimisten en ook 420's dat is misschien wat "nat' zeilen daar, jouw nieuwe scheepje lijkt mij wat comfortabeler op wat groter water met zo af en toe een flinke golf, zeker wanneer je eens 2 zeehonden meeneemt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resteter
Fijn :) een algemeen zeiltopic (a/z = algemeen zeilen ;)

Ik volg al een paar weken de Vendee Globe, een solo zeilrace rond de wereld.
3 weken geleden zijn er zo'n 3 schepen vertrokken voor deze loodzware marathon race die begon en eindigt in Frankrijk, de 2 koplopers varen nu tussen zuid Afrika en de onderkant van Australië, deze hi-tech raceboten zijn nu op maar een paar mijl afstand van elkaar en soms zelfs op zichtafstand, de rest van het veld vaart er in verschillende groepen tot wel 2000 km achter.

Ze varen zo zuidelijk mogelijk om het rondje zo klein mogelijk te maken maar net buiten het gebied van de ijsbergen.
Die boten zijn echt enorm, mast van 30 meter en halen makkelijk snelheden van boven de 25 knopen en dat beukt echt heel hard door dat koude en onbereikbare stuk water.
De koploper ligt nu al 11 dagen voor op het winnende schema van de vorige editie.
Deze race is echt keihard voor de schippers en de boten.
Gemiddeld komt maar de helft van de gestarte schepen aan en er zijn er deze editie al verschillende die onder water drijvende zaken geraakt hebben met catastrofale gevolgen, kielen die afbreken, foils die stukgaan en volledig op zichzelf aangewezen op zichzelf om zaken te repareren en te overleven, er is daar in de buurt werkelijk niemand.

YouTube: World on Water Vendee Globe Report Dec 01 16 Landmark French Navy He...

Hier wat spectaculaire beelden gemaakt door een heli vanaf een Frans marineschip, dat gaat non stop volgas :)

De 2 koplopers hebben foils, een soort draagvleugels die de 60 voet boot uit het water tillen voor minder nat oppervlak, de kiel(het contragewicht is verplaatsbaar waardoor je de boot stabiel kan houden en toch enorm veel zeil kan varen. De zwarte boot Hugo Boss heeft eerder al iets geraakt onderwater waardoor hij nog maar 1 foil helften dus met de zeilen over stuurboord minder snel is dan de directe tegenstander.
Het lijkt op een endurance formule1 wedstrijd, die vleugels uit de zijkant van de boot zorgen dat de boot uit het water komt en worden nu serieus getest in extreme omstandigheden.
Groot respect voor deze zeilers die als er iets mis gaat ook de mast in moeten en dan is dat topje op dezelfde hoogte als een flatgebouw van 10 verdiepingen, even de anwb bellen is er ook niet bij want daar ben je echt op jezelf, carbon, epoxy en ductape aangewezen, en astronautenvoer :)

YouTube: Vendée Globe Southern Ocean HUGO BOSS -* credit : Marine Nationale /...

YouTube: Aerial images of the IMOCA 60, PRB and I want one!!

Serieus beuken en dat stopt niet als je even een kwartiertje kan slapen, voor zover mogelijk...

Een dag of 80 een rondje om de aarde doen, ik neem mijn pet er voor af, en ben stiekem wel een klein beetje jaloers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Señor Sjon schreef op maandag 5 december 2016 @ 12:07:
Conform de modbreak, posts gemoved naar AZ. :)
En aangezien we na de betreffende modbreak het Sport-forum geïntroduceerd hebben, een tikje die kant op ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resteter
Weer overstag :)

Wordt sport forum de thuishaven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

resteter schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:28:
Weer overstag :)

Wordt sport forum de thuishaven?
:Y Tenzij iemand me ervan kan overtuigen dat zeilen geen sport is :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
Ik vind het zeker een sport! Wel een sport die ik het liefst bedrijf onder genot van bier of wijn. ;)

Maar even serieus, ik vroeg me al af waarom naar AZ en het niet naar sport werd verplaatst.
Ah als je inkomsten uit euro's hebt is het inderdaad een ander verhaal..
Inderdaad.
En wat keuze voor de Wayfarer betreft: Stabiel, ruim en comfortabel. Anders had ik wel een nieuwe FD op de kop getikt.
Dan maar wat meer uitgeven voor een nieuwe Wayfarer, dat geld staat anders toch maar op m'n bankrekening minder waard te worden. Ik ben verder toch al een krent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resteter
naitsoezn schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:33:
[...]

:Y Tenzij iemand me ervan kan overtuigen dat zeilen geen sport is :P
Filmpjes gekeken? Dat 80 dagen lang non stop, persoonlijk vind ik dat meer sport dan 2x 45 minuten overbetaalde achter een bal aan rennen met je privé kapper in de kleedkamer om daarna lekker met 11 jongens te gaan douchen ;)

Maargoed ieder zijn ding ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
Zo, M'n Wayfarer is gisteren eindelijk geleverd en te water gelaten. 1 van de eigenaren van de winkel waar ik hem had gekocht kwam persoonlijk langs om de boot te gereed te maken en te lanceren. En dat was maar goed ook, hij was lid van de jachtclub waar we het te water lieten. Er is hier geen enkele publieke slipway en al de private plekken gaven geen toestemming, door hem kon het dus wel.

Ook bij het gereedmaken van de boot bleek hij van onschatbare waarde, ik heb 20 jaar niet meer gezeild en de rigging van deze Wayfarer lijkt in bijna geen enkel opzicht op wat ik gewend was.
Verder had zelfs hij moeite met het correct installeren van de Gennaker. :D

Enfin, boot te water, m'n vriending langs laten komen en gaan met die banaan, howel, gáán? met 0.5 km/h aan wind in de beschutte jachthaven ging het aanvakelijk niet hard, maar uiteindelijk uit de baai weg ging het alweer wat beter.
Aangezien m'n vriendin niet kan zeilen en nog een hangover van de dat daarvoor had (de 1e dag van haar vakantie) moest ik uiteraard alleen de boot besturen. Ondanks dat het een klein bootje is en ik vroeger prima in staat was om onze FD solo te zeilen viel eea wat tegen.

Ten eerste de schoten zijn flink dun en glad, mooi spul, maar zonder handschoenen was vooral de genua amper te doen bij een beetje wind. verder loopt de schoot van de genua binnenboord en niet via een lier en er is geen klem. Voor de wind was de genua compleet nutteloos. Nee, de Gennaker heb ik maar niet gebruikt.
De val voor het grootzeil is helemaal flinterdun, dus hijsen viel tegen ook al zal dat mettertijd wat soepeler moeten gaan.
De Genua is er 1 met rolreef systeem. Dat betekent dat de voorstag niet gebruikt word en een beetje spajes erbij hangt, geborgd met een touwtje. bij het rollen van de genua komt die dus makkelijk klem te zitten. Bekend probleem naar het schijnt.
Verder was het binnen 1 natte bende omdat de transom flaps enorm lekken en met de wind die we hadden hadden we meestal ampert genoeg snelheid om de zelflozers hun werkt te laten doen.
De helmstok is achterlijk lang en heeft dan ook nog een stok die niet vast te zetten is. Aangezien mijn vriendin een beetje in de weg zat moest ik dus continue over de helmstok stappen en daarbij de extension ontwijken bij het overstag gaan en dat ging niet altijd even vlekkeloos. Eventuele toeschouwers zullen wel "noobs!" gedacht hebben. Niet helemaal incorrect. :+

Dus ik moet óf mijn vriending zsm leren zeilen en mee laten helpen, of ik moet maar investeren in lieren en klemmen om het dingetje een beetje solo te kunnen zeilen. Én de zaag in de helmstok zetten, transom flaps afkitten en een paar kikkers bij de mast zetten om de vallen en ander los touwwerk op te bergen.

Verder is de wayfarer een beetje een tam beestje, maar begrijpelijk, stabiliteit was een belangrijke eis. Qua snelheid viel het mee, maar zelfs als je redelijk snel gaat heb je niet het idee daarvan. Maar nogmaals, ik vergelijk het met een Flying Dutchman, dus niet helemaal eerlijk. I'n plané gaan zat er ook niet in uiteraard.
Maar eigenlijk had ik het idee dat er makkelijk een vierkante meter of 2 had bijgekund.

Vandaag is het een fantastische dag om te zeilen, zonnig en flink wat wind. Helaas (nou ja) gaan we vanavond naar een Metallica concert en is dat geen optie.
Morgen dan maar, kampeerspullen mee en kijken hoever we komen.
En Foto's maken natuurlijk. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resteter
Absoluut foto's maken!

In NL kan je je Wayfarer momenteel gewoon op het water leggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
Eigenlijk eerst nog plakletters kopen voor de naam voordat ik foto's ga maken.

Voor de naam zie deze link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resteter
ZenTex schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 06:33:
[...]

Eigenlijk eerst nog plakletters kopen voor de naam voordat ik foto's ga maken.

Voor de naam zie deze link
Niet David Attenborough? ;)

Wanneer je nog wat wil gaan veranderen aan je boot dan staan hier nog wat prima stuurlui aan de wal met handige tips.

[ Voor 103% gewijzigd door resteter op 20-01-2017 07:32 . Reden: typo enzo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Het is weer zo ver! Spark ligt weer in het water. Lekker zonnetje erbij en het was echt weer genieten. Nu nog even wachten tot de zeilen weer aan boord gaan zodra de klussen die nog moeten klaar zijn (vooral de blokken voor de vallen die vervangen moeten worden op het dek). Om de blokken terug te plaatsen moet eerst lokaal het dek nog verstevigd worden met een paar lagen epoxy laminaat...

Verder ervoor zorgen dat de waterafscheider in de brandstofleiding niet meer lekt (lekt nu bijna een liter diesel per week uit :|) en de kacheluitlaat fixen zodat deze geen uitlaatgassen de kajuit inblaast. Genoeg te doen dus nog ;)

En de motor draait weer :*) Na compleet vervangen van alle brandstofleidingen, filters en bijna een uur op het hendeltje van de ontluchtingspomp rammen 8) Blijf dit een van de andere leuke dingen aan het zeilen vinden, het timmeren op een motorblok van 40 jaar oud 8)

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/v8dms8.jpg

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Stil hier! Zijn er verder nog Tweakers die een bootje in het water hebben liggen?

In het gevecht om te zoeken naar een lek in ons dek is inmiddels bijna alles van het dek geweest, buiten de mastvoet. Vorig weekend was het toegangsluik aan de beurt:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/4uxh5x.jpg

Heeft helaas ook geen soelaas geboden. Volgende stap is nog de latten boven de garage waar het luik in schuift. Daarna zal het toch de mastvoet moeten worden ben ik bang, maar dat komt eind van het jaar weer.

Gisteren was het met N4 heerlijk om eens lekker op het Haringvliet en Hollands Diep te knallen. Rondje Tiengemeten in 4,5 uur vanaf Noordschans met gemiddeld 5,5knt.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2ptnd6x.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2ljon42.jpg

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:10
Als je wat langer een boot hebt dan accepteer je op een gegeven moment wat nattigheid binnen ;)

Maarrem, iets belangrijker: zet die val eens door joh, je fok hangt er als een dweil bij. En dat meen ik wel serieus, die vouwen moet je niet zien in het voorlijk van die fok. Het spul is gemaakt om loeistrak te staan hoor, dat gaat zomaar niet kapot. Moet je maar eens kijken hoe je dan aan de wind zeilt (grootzeil vermoedelijk ook maar dat ik niet goed zien op die foto)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ha, daarom had ik de zeilen vooral niet te veel op de foto gezet ;)
De blokken op mijn dek naar de kuip toe zijn er niet, en ik heb geen lieren op de mast voor de grootzeilval. Deze krijg ik op het moment niet goed strak, maar vandaag gaan de blokken er op. Zou dan een stuk beter moeten gaan.

Wat betreft het fok: de val krijg ik met de lier niet strakker, zit nu te denken dat ik eventueel het achterstag nog verder door kan zetten. Wellicht dat de vouwen nu ontstaan doordat het stag iets doorhangt.

Hoe bevalt jouw nieuwe scheepje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:20
Zijn er nog mensen die de https://www.americascup.com/en/home.html volgen? Wel weer een aparte ontwikkeling bij de kiwi's, die nu wielrenners gebruiken om de zeilen te trimmen :P
Afbeeldingslocatie: https://i2.cdn.cnn.com/cnnnext/dam/assets/170217161109-americas-cup-cycle-tease-exlarge-169.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door pacificocean op 06-06-2017 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:11

franssie

Save the albatross

dat is om het hydrolische systeem van de foils op druk te houden, nog even en het wordt een roeiwedstrijd (ik vindt het niets).

Doen er nog mensen mee aan de http://www.eenzamenoordrace.nl/ ? Ik wel, samen met iemand die ik op facebook ontmoette die eenzelfde type bootje gekocht had als mijn eerste kajuitbootje, een Seawych kimkieler van 5 meter en nog wat. Wordt een uitdaging om op tijd de sluiting van de finish te halen haha.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Heb je bij meer veel te dure races op grote boten. Kijk naar de Volvo Ocean Race, die gasten die daar aan de molens staan te rammen zijn ook niet geselecteerd om hun zeil inzicht. Bij de AC is het natuurlijk wel een slag erger omdat daar meer gestuurd wordt.

Ergens is het wel geinig, maar ik zie toch liever de kleinere schepen met max 3 man bemanning.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
Mee eens, ik vind die grote races total oninteressant, veel te high tec en foefjes, dat staat mijlenver van de wereld van de plebs zoals ik vandaan.

Enfin, ik zou nog mijn avonturen met mijn nieuwe wayfarer posten.
Helaas is het geplande tripje toendertijd niet doorgegaan. we zijn toendertijd weliswaar vertrokken maar ik heb weer rechtsomkeert gemaakt nadat mijn vriendin zich niet lekker begon te voelen, ze bleek later flink ziek te zijn.De keer erop is ook niet doorgegaan omdat ze uiteindelijk in het ziekenhuis belandde met een hersenschudding. Uiteindelijk hebben we nog wel een kampeertripje gemaakt, maar daar heb ik dus geen foto's van.

Het problem met de loze voorstag die met de genua word opgerold is uiteindelijk verholpen dmv een special tooltje, de "easy furl" die de afstand tussen voorstag en rolfok vergroot. Zo iets had er wat mij betreft trouwens standaard bij mogen zitten.
De problemen met water in de kuip bleven echter, er liepen continu 2 kleine riviertjes water via de transom flaps naar binnen en de zelflozers willen maar niet lozen en dus heb ik uiteindelijk de transom flaps maar dichtgekit. Echter, de nattigheid bleef en na 2 weekjes de boot weer klaarmaken voor wat zeilen stond de hele boot weer vol water. Wat blijkt, het zijn de zelflozers die lekken, en niet zo'n klein beetje ook. Het komt er ook echt via de zelflozers binnen en dus niet de naden/randen ervan. Mogelijk dat aangroei er mee te maken heft maar ik heb het idee dat het echt aan de zelflozers zelf licht aangezien ze nooit gewerkt hebben.

Omdat ik weer voor 6 weken ging vertrekken heb ik de zelflozers maar dicht gemaakt, plastic zakje om de zelflozers gedaan en de uitsparing voor de zelflozers met flink wat pur dichtgespoten.

Enfin, kreeg ik vorige week bericht dat m'n boot op z'n kant lag. :(
Gelukkig was een kennis van mij in staat de boot weer te rechten.

Zink2

Bij nadere inspectie bleek dat de plug achterin er niet inzat. Gelukkig heb ik nog een spare maar voorlopig zit er gewoon een kurk in.

Blijkbaar lekt het toch nog steeds behoorlijk ondanks de pur (dat niet geheel waterdicht is maar ik wist even niets beters te verzinnen dat de zelflozers intact laat).
misschien was het niet zover gekomen als de flaps nog open waren geweest. Aan de andere kant, de plug zit ruim boven de waterlijn ten hoogte van de flaps dus waarschijnlijk was het bootje alsnog omgegaan?

Verder nog steeds aardig wat problemen met de boot. De cruising spinnaker 1 keer gebruikt, omhoog ging 'ie wel maar neer lukte niet meer, om 1 of andere vage reden zat die bovenin klem. Die heb ik dan ook niet eens meer meegenomen aangezien het nogal wat ruimte in het vooronder in beslag neemt.
Het jammere is dan we dat ik alsnog de uitschuifbare boegspriet heb die met ook maar een klein beetje golfslag op de kop bakken met water binnenlaat omdat de uitsparing hiervoor zo ruim is. ivm niet werkende zelflozers niet leuk. :(

Enfin, bijna voor het eerst van m'n leven dat ik zoveel spijt heb van een aankoop. Als ik het bootje kwijt kan voor een paar duizend euro minder dan de aanschafprijs doe ik het zo.

En ik koop nooit in m'n leven meer iets made in England!

[ Voor 0% gewijzigd door ZenTex op 10-06-2017 06:03 . Reden: tiepvouten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
Ankona schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:07:
Heb je bij meer veel te dure races op grote boten. Kijk naar de Volvo Ocean Race, die gasten die daar aan de molens staan te rammen zijn ook niet geselecteerd om hun zeil inzicht. Bij de AC is het natuurlijk wel een slag erger omdat daar meer gestuurd wordt.

Ergens is het wel geinig, maar ik zie toch liever de kleinere schepen met max 3 man bemanning.
Sorry voor de kick, maar nu de Volvo Ocean Race begonnen is lijkt mij het wel weer het moment. Als ik kijk naar de deelnemers dan hebben die toch de nodige zeilervaring. Er zijn er best een aantal die deeelgenomen hebben aan de Olympische Spelen.

AkzoNobel maakt er wel weer een mooie soap van om vlak voor de start hun schipper buitenspel te zetten.

@ZenTexOntzettend jammer van je bootje. Is het al gelukt om hem te verkopen?

[ Voor 4% gewijzigd door pacificocean op 17-10-2017 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
pacificocean schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 15:39:
@ZenTexOntzettend jammer van je bootje. Is het al gelukt om hem te verkopen?
Ha, helaas.

Taifun Hato heeft helaas korte metten gemaakt met m'n bootje voordat ik hem kon verkopen. Mast inc mastvoet weg, romp aan stukken gescheurd. Bootje is total loss, net een half jaar oud.

Ik was helaas op zee toen het gebeurde en kon dus niets meer doen. Toen ik hoorde dat het een zware taifun zou worden had ik hem in m'n hoofd al afgeschreven want ongeluksboot. en dat klopte. ;w

Ik denk dat ik er maar een zelf ga bouwen,het geld is op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
ZenTex schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 12:59:
[...]

Ha, helaas.

Taifun Hato heeft helaas korte metten gemaakt met m'n bootje voordat ik hem kon verkopen. Mast inc mastvoet weg, romp aan stukken gescheurd. Bootje is total loss, net een half jaar oud.

Ik was helaas op zee toen het gebeurde en kon dus niets meer doen. Toen ik hoorde dat het een zware taifun zou worden had ik hem in m'n hoofd al afgeschreven want ongeluksboot. en dat klopte. ;w

Ik denk dat ik er maar een zelf ga bouwen,het geld is op.
arg. Dat is wel heel erg balen zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
pacificocean schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 15:39:
[...]

Sorry voor de kick, maar nu de Volvo Ocean Race begonnen is lijkt mij het wel weer het moment. Als ik kijk naar de deelnemers dan hebben die toch de nodige zeilervaring. Er zijn er best een aantal die deeelgenomen hebben aan de Olympische Spelen.

AkzoNobel maakt er wel weer een mooie soap van om vlak voor de start hun schipper buitenspel te zetten.
Ik heb zo'n vermoeden dat die zeilers vooral om hun naam geselecteerd worden, niet zozeer om hun zeilkwaliteit. Misschien ben ik een beetje kort door de bocht, maar in de VOR heb je aan een zeiltrimmer en eventueel een navigator (al zal het echte denkwerk vooral vanaf de kant gebeuren) wel genoeg. Ok, nog een trimmer voor de nacht shift erbij en klaar. De rest is alleen verplaatsbare ballast die af en toe zich op de molens uit mag leven.

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:17

jpiwf

licenced pepernootaddict

Ankona schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:39:
[...]

Ik heb zo'n vermoeden dat die zeilers vooral om hun naam geselecteerd worden, niet zozeer om hun zeilkwaliteit. Misschien ben ik een beetje kort door de bocht, maar in de VOR heb je aan een zeiltrimmer en eventueel een navigator (al zal het echte denkwerk vooral vanaf de kant gebeuren) wel genoeg. Ok, nog een trimmer voor de nacht shift erbij en klaar. De rest is alleen verplaatsbare ballast die af en toe zich op de molens uit mag leven.
Er wordt helemaal niets vanaf de kant verstuurd naar de boten in de VOR. Er is een navigator aan boord, en die maakt samen met de schipper de tactische keuzes op basis van GRIB files die vanuit de organisatie naar elke boot gelijk verstuurd worden, tezamen met een positieupdate. ongeveer elke 6 uur geloof ik. Verder is er geen communicatie naar de boten toe, ze kunnen alleen video en foto's enzo naar de wal sturen.
Verder zijn op de langere tochten in one design boten juist de trimmers erg belangrijk. Als jij als team net die 0.05 knopen harder kan laten lopen is dat net het verschil waarmee je wint op de eindstreep. Mensen met ervaring in kleine bootjes zijn dan handig, die kunnen de lokale wind goed lezen en dus voor het trimmen net dat verschil maken.
En onderschat niet wat een uitputtingsslag 3 weken non-stop racen is. Dan ben je blij dat je wat mensen aan boord hebt om zooi te verplaatsen en jou af en toe af te lossen.

[ Voor 6% gewijzigd door jpiwf op 18-10-2017 14:26 ]

member of Los Alcoholicos ban dhmo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pacificocean
Ankona schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:39:
[...]

Ik denk dat je de VOR gigantisch onderschat. Het is geen 24 uurs race, maar weken achter elkaar waarbij de zeilers op topniveau moeten werken. Ik verwacht dat er naast de roerganger per zeil een verantwoordelijke trimmer hebt voor iedere wacht. Die in continu overleg bepalen hoe er gevaren moet worden. Het is veel meer dan alleen spierballen. Anders had je echt wel een boot met alleen power mannen gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Iemand beelden gezien van Hellevoetsluis? Stapel boten omgewaaid op de kant... Het zal je maar gebeuren...

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/26232169_10213805144635992_6633780598780775166_o.jpg?oh=956543a521421cbc69728707ca94551f&oe=5AFA080A

Leuker nieuws: Leejoow heeft weer een nieuw bootje gekocht 8) Een Dehler 34 uit 1992 :) Nu even de keuring nog afwachten, maar verwacht geen problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@leejoow wow heftige verdrietige foto. En veel plezier met de D34 alvast! edit enne - als je overwintert op de wal altijd de mast plat, dat is namelijk de reden dat ze hier omwaaiden waarschijnlijk.

[ Voor 45% gewijzigd door franssie op 03-01-2018 15:35 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

*O* *O* *O* *O*

Zeilseizoen gaat weer beginnen! Dit jaar een hoop op de planning: nachtzeilen, zeezeilen, SRC certificering (morgen :o)... Jullie nog plannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Man overboord ...
In water van 9 graden en flink beroerd weer om gevonden te worden :|
Volvo Ocean Race

[ Voor 6% gewijzigd door PalingDrone op 27-03-2018 12:31 . Reden: link gefixt ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Als het goed gaat een Sun 2000 hier morgen op het erf. Kan ik deze winter lekker de mariifoon, AIS en navigarieverlichtig inbouwen.
en dan waarschijnlijk komend jaar zeilen met deze.

• PalingDrone
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 14 november 2018 @ 22:11:
Als het goed gaat een Sun 2000 hier morgen op het erf. Kan ik deze winter lekker de mariifoon, AIS en navigarieverlichtig inbouwen.
en dan waarschijnlijk komend jaar zeilen met deze.
Dat zijn hele leuke bootjes :)
Staat ook lekker laag op de trailer, waar ga je ermee varen?
Voorpret in de winter is ook pret!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@PalingDrone Ik woon in Muiden en de boot komt bij de woonark te liggen, hoef een brug en een sluis door en dan vaar ik zo richting Pampus en daarna de rest van Noord Nederland. De trailer heb ik niet echt nodig maar misschien eens naar Zeeland, binnendoor is soms wat saai en buitenom is me met de klapkiel/zwaard te link, al zal ik wel eens willen droogvallen op het wad met deze boot om kokkels te zoeken en die supervers door de pasta te doen.
Verder is het wel echt een dagzeiler waar je in kan overnachten (kamperen) dus koken aan boord zie ik mij niet doen maar wie weet als ik de Cobb BBQ meeneem. De kuip is voor deze lengte van 6m68 bijzonder riant dus vooraf lunch maken en 's avonds uit eten of patat en ik kom een heel eind. Mijn buurman ziet me al meedoen aan de small ships race maar vanwege de kiel lijkt me dat niet zo verstandig (hij heeft een mini transat 650 ...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Ah, ik woon een dorp verderop, kom binnenkort wel s kijken wat er voor een ark ligt ;)
Mocht je nog bemanning nodig hebben voor de ssr....
Zonder gekheid het lijkt mij een heerlijke dagzeiler om na je werk nog ff een paar uurtjes te varen op het einde van de dag.
Grote kuip is zeker een pluspunt en overnachten erin gaat ook, overal is wel een restaurant te vinden en thuisbezorgd levert desnoods gewoon aan je ligplaats.

Heb zelf jarenlang met een kleiner en nog spartaanser bootje rondgevaren in dat zeilgebied en ben een ophaalbaar zwaard echt gaan waarderen, je trekt 'm zo het strand op bijwijze van spreken.

Qua vaargebied.... die Fransen varen er ook mee op zee, dan moet Franssie dat ook wel lukken ;)

[ Voor 67% gewijzigd door PalingDrone op 15-11-2018 19:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

onderweg
Duurde wat langer dan gemiddeld maar afgelopen weekeinde Muiden-Monnickendam-Muiden gezeild. Het fontijnkruid komt op maar met een klapzwaard en roer kan je het zo nu en dan gewoon lossen.
De Sun 2000 is echt een dag zeiler (slapen aan boord kan maar daar houdt het ook mee op) maar ze zeilt waanzinnig. meerdere schepen van 10 12 meter eruit gevaren op hoogte en snelheid. Echt bizar voor een 6m60 bootje waar we de juiste trim nog van aan het zoeken zijn.
Trim: Mast staat te krom achterover en de zeilen zijn 10 jaar oud en niet helemaal gesneden zoals ik dat graag zie.
Maar zaterdag met bijna geen wind toch regelmatig 3 knopen aangetikt en zondag met een rif in het grootzeil (hadden er wel twee mogen zijn) tussen de 5 en 6 knopen. Comfort van het bootje is laag maar het zeilt als een dinghy - blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Klinkt goed, ken het bootje niet. (Beetje Fox22 concept maar dan minder op verhuur gericht en beter trailerbaar?)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ankona schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 07:48:
Klinkt goed, ken het bootje niet. (Beetje Fox22 concept maar dan minder op verhuur gericht en beter trailerbaar?)
Ja, zit denk ik zeg maar tussen een J22 en de Fox22 in (ik heb met die twee dan weer niet gezeild). Door het kiel-midzwaard verliest ze zeker van de J22 en waarschijnlijk ook van de Fox maar snel genoeg.
edit: geen echte kiel dus geheel vlak onderwaterschip met zwaard ingeklapt dus uitstekend trailerbaar en droogvallend.

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 02-07-2019 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:42:
[...]

Ja, zit denk ik zeg maar tussen een J22 en de Fox22 in (ik heb met die twee dan weer niet gezeild). Door het kiel-midzwaard verliest ze zeker van de J22 en waarschijnlijk ook van de Fox maar snel genoeg.
edit: geen echte kiel dus geheel vlak onderwaterschip met zwaard ingeklapt dus uitstekend trailerbaar en droogvallend.
Ruimewind planeren met het zwaard 3/4 ingedraaid moet ook wel gaan :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

PalingDrone schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:53:
[...]

Ruimewind planeren met het zwaard 3/4 ingedraaid moet ook wel gaan :9~
Surfend heb ik 'r een paar keer boven de rompsnelheid van 6 knopen gekregen, dus met de gennaker erop zou dat moeten lukken inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Bij de liefhebbers waarschijnlijk al bekend maar om het toch even onder de aandacht te brengen: Het Skûtsjesilen is weer begonnen :)
Gisteren via YouTube de eerste spannende race gezien bij Grou.
Superlekker windje en een spannende strijd tot het einde waarbij de nummers 1 en 2 met ongeveer 1 bootlengte verschil finishten.
Zondag is een rustdag maar dus een mooi moment om deze race eens te gaan bekijken.
Dit kampioenschap duurt nog een kleine 2 weken met de afsluitende race tijdens de Sneekweek.
Pagina: 1