Ik heb een hybride, die rijdt in de winter eerder 3,8km per kwh op de snelweg, 100km, daadwerkelijke kwh's, dus incl spanningverlies. Benzine rijd ik 1 op 17 op de snelweg. Bij een benzine prijs van 1,87 momenteel ligt het omslagpunt voor mij op 42ct of minder per kwh dat het goedkoper begint te worden. Ik kan de palen die goedkoper zijn dan 42 ct maar zeer zelden vinden. De meesten zijn rond de 50 cent. Daarbij, als het dicht bij het omslagpunt ligt maar wel eronder ga ik ook niet laden, teveel moeite voor die paar cent. Wordt pas echt interessant als je zoals bij thuis laden gewoon op de helft van de prijs van benzine zit imho.Stefannn schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:50:
[...]
Nou....
Neem openbare AC palen van 0.40euro/kWh of minder. Die zijn echt wel vrij goed te vinden.
Bij 18kWh/100km is dat 7.20euro per 100km, de wat kleinere EV's zijn nog zuiniger.
Benzine kost tegenwoordig rond de 2 euro/liter in de bebouwde kom. Alleen als je auto 3.6liter/100km oftewel 1 op 27 rijdt ben je op benzine zuiniger. In de meeste gevallen echter 2x duurder.
"vergelijkbaar duur" is alleen als je voor 0.80euro zonder abonnement gaat snelladen langs de snelweg maar dat moet je dan weer vergelijken met benzine van 2.30euro of meer.
Thuis laad ik voor ongeveer 0.20euro/kWh of minder, dan ben ik met EV zelfs 4x voordeliger.
Verder wil ik geen nieuwe enorme prijzen-thread starten, maar "vergelijkbaar duur" is gewoon niet waar
Ik weet niet hoe het komt (heb wel een vermoeden), maar hybride auto's rijden elektrisch altijd een stuk onzuiniger dan volledige EV's. Op de snelweg rijd ik momenteel 5,5 km per kWh (bij 1 graad C). Daardoor gaat het omslagpunt flink omhoog t.o.v. jouw berekening.Snuurtje schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:34:
[...]
Ik heb een hybride, die rijdt in de winter eerder 3,8km per kwh op de snelweg, 100km, daadwerkelijke kwh's, dus incl spanningverlies. Benzine rijd ik 1 op 17 op de snelweg. Bij een benzine prijs van 1,87 momenteel ligt het omslagpunt voor mij op 42ct of minder per kwh dat het goedkoper begint te worden. Ik kan de palen die goedkoper zijn dan 42 ct maar zeer zelden vinden. De meesten zijn rond de 50 cent. Daarbij, als het dicht bij het omslagpunt ligt maar wel eronder ga ik ook niet laden, teveel moeite voor die paar cent. Wordt pas echt interessant als je zoals bij thuis laden gewoon op de helft van de prijs van benzine zit imho.
[ Voor 3% gewijzigd door pmiddeld op 27-01-2026 10:01 ]
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Snuurtje schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:34:
[...]
Ik heb een hybride, die rijdt in de winter eerder 3,8km per kwh op de snelweg, 100km, daadwerkelijke kwh's, dus incl spanningverlies. Benzine rijd ik 1 op 17 op de snelweg. Bij een benzine prijs van 1,87 momenteel ligt het omslagpunt voor mij op 42ct of minder per kwh dat het goedkoper begint te worden. Ik kan de palen die goedkoper zijn dan 42 ct maar zeer zelden vinden. De meesten zijn rond de 50 cent. Daarbij, als het dicht bij het omslagpunt ligt maar wel eronder ga ik ook niet laden, teveel moeite voor die paar cent. Wordt pas echt interessant als je zoals bij thuis laden gewoon op de helft van de prijs van benzine zit imho.
Dat wist ik eigenlijk niet,pmiddeld schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:59:
[...]
Ik weet niet hoe het komt (heb wel een vermoeden), maar hybride auto's rijden elektrisch altijd een stuk onzuiniger dan volledige EV's. Op de snelweg rijd ik momenteel 5,5 km per kWh (bij 1 graad C). Daardoor gaat het omslagpunt flink omhoog t.o.v. jouw berekening.
Daarmee trek ik voor mezelf wel de conclusie dat ik "hybride als best of both worlds" (elektrisch woon/werk en brandstof vakantie) niet onderschrijf.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
En daarnaast, als je niet gaat laden ivm teveel moeite of duurder, waarom heb je dan een PHEV?
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Ook dat is een beetje mijn conclusie van wat ik hier lees...Puppetmaster schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:27:
En daarnaast, als je niet gaat laden ivm teveel moeite of duurder, waarom heb je dan een PHEV?
Mijn zoon heeft een PHEV en heeft een laadpaal op de oprit en op het bedrijf. Dat is geen moeite en niet duur.
Maar als je van publiek laden afhankelijk bent is "elke keer inpluggen voor 30km extra range" en dan ook nog eens tegen bijna dezelfde kosten als benzine niet echt aantrekkelijk.
Anyway... ik houd het hierbij .... >> laadpalen, laadpassen en providers.......
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Klopt, die verlaging was er trouwens al langer dan een week geleden (ik denk minimaal 2 weken).krakendmodem schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:00:
Ik kom er per vandaag achter dat dat tarieven in Friesland bij Total Energies met 4 cent per kwh zijn verlaagd. Ergens in de afgelopen week zal die prijs wel aangepast zijn. De website van total geeft nog 44 cent per kwh aan, dus begrijp even niet waar die 2 cent extra ineens vandaan komt. (die greenflux belasting van 2 cent is ook nooit weer aandacht aan besteed volgens mij). https://totalenergies.nl/elektrisch-rijden/vind-laadpunt
Was 46 cent, is nu 42 cent als ik de prijs omreken door het totaalbedrag (inc btw) te delen door aantal geladen kwh's. MTC tankpas, dus prijs aan de paal zonder opslag per kwh.
In Leeuwarden is weekend-snelladen nog steeds veel goedkoper, maar puur voor het gemak laad ik hier af en toe nog wel in de straat (gelukkig vrij gunstige TotalEnergies-Greenflux paal), dus ben blij met weer eens een verlaging.
Total Energies is in mijn ogen wat verwarrend bezig, misschien kan iemand het uitleggen?
Je hebt bijvoorbeeld in Leeuwarden gewone TotalEnergies palen, maar dus ook TotalEnergies-Greenflux palen. In de officiële app (TotalEnergies Europe) toont hij ook NIET de TE-Greenflux palen. Total Energies noemt op hun eigen site op andere pagina's weer Charge Assist als officiële app. Die heb ik het afgelopen halfjaar dan ook gebruikt, prima app en voor deze paal tot voor kort voordeligste tarief (€0,44) van alle laadapps.
Nu is dat dus weer eens veranderd. Bij de TE-Greenflux palen hier, laad ik nu met zowel de Electroverse als Tesla app het voordeligst (beide €0,42). De site van TotalEnergies noemt nu voor Friesland echter €0,40/kWh incl BTW, zoals @krakendmodem noemde. Ik vraag me af met welke officiële CPO pas/app het voor dat tarief te vinden is.
PS @krakendmodem de door jouw genoemde kaart https://totalenergies.nl/elektrisch-rijden/vind-laadpunt toont wel alle laadpalen, maar als je een aanklikt werkt het hier niet (blijft hangen op loading), is dit bij jou ook? Verder toont die kaart meerdere niet bestaande laadpalen in mijn directe omgeving.
Dan hebben ze ook nog deze kaart: https://chargingservices.totalenergies.com/nl/find-a-charger, maar die toont dan weer niet de TotalEnergies-Greenflux palen...
Thuis laden. Maar had vantevoren gedacht dat ik wel vaker buiten de deur zou laden tbh. Opzich nog steeds prima tevreden. Rij nu gemiddeld zo'n 50/50 electrisch / benzine. Drukt de tankkosten prima zo. Maar t blijft wel jammer, as weekend een museum bezoekje gepland, check je even wat voor laders er zijn. 57ct per km. Wordt dus helaas weer heen electrisch en terug fossiel rijden.Puppetmaster schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:27:
[ Voor 17% gewijzigd door Snuurtje op 27-01-2026 14:10 ]
99% van de total energies Fryslan palen zijn 40 cent per kwh. (er zijn ook nog semi-publieke laders van total op eigen terrein en die vallen niet onder de aanbesteding en zijn veel duurder). Die kaart met laadpalen werkt bij mij ook niet, ik hoop dat ze dan ook volledig overgaan naar die nieuwere website.mcduck schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:04:
[...]
Klopt, die verlaging was er trouwens al langer dan een week geleden (ik denk minimaal 2 weken).
In Leeuwarden is weekend-snelladen nog steeds veel goedkoper, maar puur voor het gemak laad ik hier af en toe nog wel in de straat (gelukkig vrij gunstige TotalEnergies-Greenflux paal), dus ben blij met weer eens een verlaging.
Total Energies is in mijn ogen wat verwarrend bezig, misschien kan iemand het uitleggen?
Je hebt bijvoorbeeld in Leeuwarden gewone TotalEnergies palen, maar dus ook TotalEnergies-Greenflux palen. In de officiële app (TotalEnergies Europe) toont hij ook NIET de TE-Greenflux palen. Total Energies noemt op hun eigen site op andere pagina's weer Charge Assist als officiële app. Die heb ik het afgelopen halfjaar dan ook gebruikt, prima app en voor deze paal tot voor kort voordeligste tarief (€0,44) van alle laadapps.
Nu is dat dus weer eens veranderd. Bij de TE-Greenflux palen hier, laad ik nu met zowel de Electroverse als Tesla app het voordeligst (beide €0,42). De site van TotalEnergies noemt nu voor Friesland echter €0,40/kWh incl BTW, zoals @krakendmodem noemde. Ik vraag me af met welke officiële CPO pas/app het voor dat tarief te vinden is.
PS @krakendmodem de door jouw genoemde kaart https://totalenergies.nl/elektrisch-rijden/vind-laadpunt toont wel alle laadpalen, maar als je een aanklikt werkt het hier niet (blijft hangen op loading), is dit bij jou ook? Verder toont die kaart meerdere niet bestaande laadpalen in mijn directe omgeving.
Dan hebben ze ook nog deze kaart: https://chargingservices.totalenergies.com/nl/find-a-charger, maar die toont dan weer niet de TotalEnergies-Greenflux palen...
.
Het probleem is dus die 2 cent extra (lees ook: https://www.rtl.nl/nieuws...chte-toeslag-voor-klanten en https://totalenergies.nl/...laaddienstverlener-voor-e)
Die 40 cent die klopt dus wel, maar ergens blijft er dus 2 cent aan de Greenflux-strijkstok hangen. Dat was voorheen ook het geval, toen de prijzen 44 cent waren werd er op mijn laadpas 46 cent afgeschreven. (pas doet enkel CPO tarief). Enkel bij direct betalen via creditcard heb je die kosten niet (die palen bestaan ook niet hier, heb je weinig aan), misschien dat het met Charge Assist dan wel zonder die 2 cent extra gaat.
Op de link https://chargingservices.totalenergies.com/nl/find-a-charger zie ik wel Drachten en Leeuwarden staan. Dat zijn dezelfde palen als in de rest van Friesland, dus denk zelf dat ze bezig zijn die nieuwe kaart te vullen met alle laadpalen. Althans hoop ik. Ik zie indd geen Greenflux palen.
Edit 18:30: Hmm, ik zie ook inderdaad een andere laadpaal in de Vattenfall app, beheerd door Total Charging Solutions. Geen idee of die onder een nieuwe batch vallen. Zal eens verder onderzoek doen, ben wel benieuwd. Dan klopt die kaart hierboven wel, ander systeem?
Zolang je een paal met die Fryslan Elektrysk sticker erop zit zitten weet je dat je de juiste hebt.
[ Voor 4% gewijzigd door krakendmodem op 27-01-2026 18:33 ]
Vraagje aan de Electroverse gebruikers: Als een laadsessie bij een specifieke paal niet geregistreerd lijkt te worden, geen melding in de app, laadgeschiedenis blijft na twee maanden nog steeds leeg, kan ik er dan van uit gaan dat dat zo blijft? Iemand na lange tijd alsnog laadesessies in de app gekregen? Andere palen registreren wel in de Electroverse app.
Lekker!
Goed dat je tot die conclusie komt. Ik wist het gelukkig al langer. Een PHEV is eigenlijk 'het slechtste van twee werelden'. Topzwaar, twee technieken in 1 auto (kan beiden stuk gaan), onzuiniger en door de populariteit ook duur. Laatst even met mijn broer voor hem naar een Volvo V70 plug-in gekeken. Kun je een hele mooie tweedehands EV voor kopen...Stefannn schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:05:
[...]
[...]
Dat wist ik eigenlijk niet,
Daarmee trek ik voor mezelf wel de conclusie dat ik "hybride als best of both worlds" (elektrisch woon/werk en brandstof vakantie) niet onderschrijf.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ik vermoed dat die nooit meer geregistreerd wordt.Napsju schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:30:
Vraagje aan de Electroverse gebruikers: Als een laadsessie bij een specifieke paal niet geregistreerd lijkt te worden, geen melding in de app, laadgeschiedenis blijft na twee maanden nog steeds leeg, kan ik er dan van uit gaan dat dat zo blijft? Iemand na lange tijd alsnog laadesessies in de app gekregen? Andere palen registreren wel in de Electroverse app.
Nu bijna een je later mis ik nog een laadsessie die ik met de Electroverse laadpas heb gedaan en nog een laadsessie van een half jaar geleden met de Shell Recharge laadpas.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Bij mij in de buurt (Amersfoort centrum) staan Allego palen. Ik heb gecheckt bij Greenchoice, ANWB, OVO, Shell, MKBbrandstof en Allego zelf, maar goedkoper dan €0,57 wordt het niet. Da’s via MKB, die overal dezelfde prijs rekent.
Iemand nog een tip om daaronder te duiken?
Je zou Electroverse eens kunnen proberen. Bij mij in de buurt (Almere) staat een paal van Allego. Die is bij de meeste aanbieders minimaal €0,62/kWh en met Electroverse €0,48/kWh. Ook lijkt Electroverse hier geen kleeftarieven te rekenen wat andere aanbieders wel doen. Daarnaast geen maandelijke kosten of starttarieven.puchelaar schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 23:55:
Bij mij in de buurt (Amersfoort centrum) staan Allego palen. Ik heb gecheckt bij Greenchoice, ANWB, OVO, Shell, MKBbrandstof en Allego zelf, maar goedkoper dan €0,57 wordt het niet. Da’s via MKB, die overal dezelfde prijs rekent.
Ik rij nu sinds een krap maandje in een EV, maar voorlopig lijkt de Electroverse pas op de meeste plekken behoorlijk gunstig te zijn voor AC laden. Ook op kantoor het (behoorlijk lage) CPO tarief. Het heeft wel even geduurd totdat ik de pas in huis had (2 a 3 weken, wel tijdens de feestdagen), maar in de tussentijd met de app overal kunnen laden.
JaNapsju schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:30:
Met OVO Charge en Light Boost (€2 per maand) is het €0,51 ipv 0,57.puchelaar schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 23:55:
Met 33,33 kWh per maand heb jij Light Boost eruit.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/guIZBa5TfvMMBRVI7Z5aGys6.jpg?f=user_large)
Edit: Oh Electroverse idd €0,48 bij die Allego paal uit mijn voorbeeld in Amersfoort. Goeie @Nickk93 !
[ Voor 7% gewijzigd door LuPo op 28-01-2026 03:59 ]
4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25
Ik kwam in Utrecht in een paar laad-apps een laadpunt tegen van Blue Current.
Die heb ik vervolgens opgezocht in alle apps die ik heb en het valt me op dat die maar in 5 van de 10 voorkomt. En in de apps zonder maandelijkse kosten bleef alleen de ANWB over.
Heeft iemand ervaring met Blue Current in combinatie met een gratis pas of app zonder aanschafkosten en zonder maandelijkse kosten (ik laad namelijk heel weinig per maand).
Die heb ik vervolgens opgezocht in alle apps die ik heb en het valt me op dat die maar in 5 van de 10 voorkomt. En in de apps zonder maandelijkse kosten bleef alleen de ANWB over.
Heeft iemand ervaring met Blue Current in combinatie met een gratis pas of app zonder aanschafkosten en zonder maandelijkse kosten (ik laad namelijk heel weinig per maand).
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Ovo heeft toch ook een 'geen maandelijkse kosten' app? Dan krijg je alleen die extra korting niet.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Btw ik voel me dom. Ik wilde gisteren voor het eerst laden met de ovo app maar begrijp niet wat je moet doen. Ik krijg het ook niet gegoogled, dit is te basis ofzo?
Ik zie dat je een code moet invoeren maar ik zie op de laadpaal (was ergens anders dan screenshot) zag ik helemaal geen code die lijkt op die rood omcirkelde code. Wel zit er een qr op die laadpaal, maar die knop met scanfunctie (?, ook rood omcirkeld) reageert op mijn iPhone 15 nergens op.
Ik zou zeggen dit is ultra basis dus ik begrijp niet wat ik fout doe. Uiteindelijk met een tap card gewoon gescand, maar ik wil ovo gebruiken.
Ik zie dat je een code moet invoeren maar ik zie op de laadpaal (was ergens anders dan screenshot) zag ik helemaal geen code die lijkt op die rood omcirkelde code. Wel zit er een qr op die laadpaal, maar die knop met scanfunctie (?, ook rood omcirkeld) reageert op mijn iPhone 15 nergens op.
Ik zou zeggen dit is ultra basis dus ik begrijp niet wat ik fout doe. Uiteindelijk met een tap card gewoon gescand, maar ik wil ovo gebruiken.
[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 28-01-2026 08:49 ]
Op de stekker/poort klikken. Dan nogmaals op de stekker/poort klikken in de soort van popup en dan zou je start charge moeten zien.[Video: https://imgur.com/UgPMnbf]JvS schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:47:
Btw ik voel me dom. Ik wilde gisteren voor het eerst laden met de ovo app maar begrijp niet wat je moet doen. Ik krijg het ook niet gegoogled, dit is te basis ofzo?
[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door thomvh op 28-01-2026 09:05 ]
Was dat een open vraag, of een reactie op iets?JvS schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:42:
Ovo heeft toch ook een 'geen maandelijkse kosten' app? Dan krijg je alleen die extra korting niet.
Een reactie op jou: "En in de apps zonder maandelijkse kosten bleef alleen de ANWB over."sjimmie schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:21:
[...]
Was dat een open vraag, of een reactie op iets?
Mijn reactie: "OVO heeft ook app zonder maandelijkse kosten"
Aaah check, mijn app intuitie begint weg te vallen. Nou zag ik bij mijn laadlocatie ook 4 laadpalen / 8 poorten naast elkaar en ik zag er niet "01" en "02" enzo op staan. Ik ga morgen nog wel een keertje kijken, want ik zag geen overeenkomst tussen die code in de app (rood omcirkeld) en getallen die ik op de laadpaal zelf zag.thomvh schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:00:
[...]
Op de stekker/poort klikken. Dan nogmaals op de stekker/poort klikken in de soort van popup en dan zou je start charge moeten zien.
[Video]
Ja voor die gevallen is de pas makkelijker... Dan kun je gewoon de kabel pakken en pas er tegenaan gooien. Soms moet je goed zoeken voor de juiste code.JvS schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:33:
[...]
Aaah check, mijn app intuitie begint weg te vallen. Nou zag ik bij mijn laadlocatie ook 4 laadpalen / 8 poorten naast elkaar en ik zag er niet "01" en "02" enzo op staan. Ik ga morgen nog wel een keertje kijken, want ik zag geen overeenkomst tussen die code in de app (rood omcirkeld) en getallen die ik op de laadpaal zelf zag.
Ja maar OVO kent die laadpaal niet en valt dus onder alle apps die ik heb nagelopen die de laadpaal niet kennen.JvS schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:30:
[...]
Een reactie op jou: "En in de apps zonder maandelijkse kosten bleef alleen de ANWB over."
Mijn reactie: "OVO heeft ook app zonder maandelijkse kosten"
Merci. Ik heb de app geïnstalleerd en me aangemeld, en inderdaad geeft-ie bij mij ook €0,48 aan. Ga mijn Buzz er binnenkort aanhangenNickk93 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 00:56:
[...]
Je zou Electroverse eens kunnen proberen. Bij mij in de buurt (Almere) staat een paal van Allego. Die is bij de meeste aanbieders minimaal €0,62/kWh en met Electroverse €0,48/kWh. Ook lijkt Electroverse hier geen kleeftarieven te rekenen wat andere aanbieders wel doen. Daarnaast geen maandelijke kosten of starttarieven.
Ik rij nu sinds een krap maandje in een EV, maar voorlopig lijkt de Electroverse pas op de meeste plekken behoorlijk gunstig te zijn voor AC laden. Ook op kantoor het (behoorlijk lage) CPO tarief. Het heeft wel even geduurd totdat ik de pas in huis had (2 a 3 weken, wel tijdens de feestdagen), maar in de tussentijd met de app overal kunnen laden.
Klik op het > symbool onder het hartje, dan verschijnt de charger onder op je scherm en dan klik je daar weer op. Dan verschijnt onderop een Start Charge knop. Daarna nog 2x bevestigen uit mijn hoofd en hij begint.JvS schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:47:
[Afbeelding]
Wacht wel even totdat je op de paal ziet dat het laden begonnen is, ik heb wel eens een paar waar ik op -1 start (denk ik) maar de lampen op -2 blauw wordt
Nou mysterie ronde de laadpaal op de 2e daalsedijk 105 van we drive solar die nergens te vinden was is opgelost. Die hadden ze nog niet 'gepubliceerd' en nu wel. Geen idee wat dat betekent, maar ik vermoed een of ander centraal register en dat het nu allemaal in google maps en in de apps gaat komen.
Kan je daar ergens meer over lezen hoe dat allemaal werkt? Ik wil het begrjpen.
De ChargePoint Operator (CPO) bepaald waar de paal gepubliceerd wordt. Dit wordt door doormiddel van de verschillende connecties tussen de netwerken of aggregators gepubliceerd in jouw app.JvS schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 06:59:
Nou mysterie ronde de laadpaal op de 2e daalsedijk 105 van we drive solar die nergens te vinden was is opgelost. Die hadden ze nog niet 'gepubliceerd' en nu wel. Geen idee wat dat betekent, maar ik vermoed een of ander centraal register en dat het nu allemaal in google maps en in de apps gaat komen.
Door alle openingen aan de voorzijde, om de motor van lucht te voorzien en te koelen, is de CW waarde van een Hybride simpelweg slechter dan die van een EV. In een EV is ook meer techniek aanwezig om het batterijpakket en power train optimaal te gebruiken.pmiddeld schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:59:
Ik weet niet hoe het komt (heb wel een vermoeden), maar hybride auto's rijden elektrisch altijd een stuk onzuiniger dan volledige EV's.
De meeste EV's staan op een specifiek platform. Ook dat is geoptimaliseerd voor lage CW en een laag frontaal oppervlak. Dat zit in heel veel details en niet alleen aan de voorzijde. Vergelijk bijvoorbeeld maar eens een X3 met de iX3 Neue Klasse en je ontdekt de verschillen wel.
Een Hybride is zeker géén best-of-both-worlds, want je sleept altijd één aandrijflijn te veel mee. Probleem is dat een autofabrikant ook de kosten beperkt moet houden, om Hybrides betaalbaar te maken. Omdat er aan een verbrandingsmotor nauwelijks wat te besparen valt, én een automaat noodzakelijk is, wordt vaak aan de elektrozijde beknibbeld.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Na 7 jaar wordt mijn oude newmotion pas door shell de nek omgedraaid. Dus ben op zoek gegaan naar een nieuwe laadpas. Sommige aanbieders maken er wel een zootje van, mijn ervaringen :
- greenchoice, je wordt gebonjourd naar een andere partij. Als je al niet zelf wat login en incasso’s etc kan verzorgen ben je niet meer dan een dozenschuiver. Ik kreeg mijn login met password manager ook niet aan de gang door de wirwar van url’s en app. Dus die pas heb ik maar doorgeknipt.
- vattenfall verzorgde de login zelf, maar het was voor mij onmogelijk , moeilijk om in te loggen met password manager. Weer pas doorgeknipt. Zelfde wirwar van app en url’s.
- eneco, dat ging snel en moeiteloos. Binnen 1-2 minuten online en pas is onderweg, ben benieuwd. Niks van popiejopie taal als “ download nu de app en doe dit of dat”. Ik wil geen app ! Wat is dat toch met die apps.
Echt, software, apps, telecom is een uitvinding van farmaceuten zodat mensen lekker in de stress raken van dingen die niet werken.😂
- greenchoice, je wordt gebonjourd naar een andere partij. Als je al niet zelf wat login en incasso’s etc kan verzorgen ben je niet meer dan een dozenschuiver. Ik kreeg mijn login met password manager ook niet aan de gang door de wirwar van url’s en app. Dus die pas heb ik maar doorgeknipt.
- vattenfall verzorgde de login zelf, maar het was voor mij onmogelijk , moeilijk om in te loggen met password manager. Weer pas doorgeknipt. Zelfde wirwar van app en url’s.
- eneco, dat ging snel en moeiteloos. Binnen 1-2 minuten online en pas is onderweg, ben benieuwd. Niks van popiejopie taal als “ download nu de app en doe dit of dat”. Ik wil geen app ! Wat is dat toch met die apps.
Echt, software, apps, telecom is een uitvinding van farmaceuten zodat mensen lekker in de stress raken van dingen die niet werken.😂
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
@joezzt hier ben ik ook bij vandebron weggestuurd, die stopte er opeens mee. Over naar EV Company, hun portal komt echt uit de jaren 90. Niets te vinden, data pas heel laat zichtbaar. En moest zelf mijn passen aanmelden om - pas 48u later - wat data te kunnen zien.
Nu over naar Plufsurfing, die werkt ook beter in het buitenland (want gekoppeld aan cc). Wel per kWh iets duurder, maar mijn EV (een e-motor) gebruik ik alleen in vakanties in het buitenland. Heb er nu 30eu saldo opgezet, en dat is na een jaar nog niet op.
Nu over naar Plufsurfing, die werkt ook beter in het buitenland (want gekoppeld aan cc). Wel per kWh iets duurder, maar mijn EV (een e-motor) gebruik ik alleen in vakanties in het buitenland. Heb er nu 30eu saldo opgezet, en dat is na een jaar nog niet op.
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
De Eneco pas voelt voor mij altijd duur aan met hun vaste tarief structuur, maar goed. Dan heb je wel geen app nodig.joezzt schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:17:
Na 7 jaar wordt mijn oude newmotion pas door shell de nek omgedraaid. Dus ben op zoek gegaan naar een nieuwe laadpas. Sommige aanbieders maken er wel een zootje van, mijn ervaringen :
Elektroverse is ook een goede club. Heb ik nooit problemen mee. Je kunt een pas aanvragen, ook een app gebruiken. Goede tarieven en goede dekking in het buitenland.joezzt schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:17:
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Maar je bent het niet verplicht hè. Je kan ook de pas aan vragen van bijvoorbeeld Vattenfall en de app niet downloaden. Ik vind het dan weer fijn om, als ik dan geladen heb bij Vattenfall, met de Vattenfall-pas, gelijk in de app te zien wat de kosten waren. Maar goed, ook dat kan geskipt worden. Heb je wel een pas en geen app.joezzt schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:17:
Ik wil geen app ! Wat is dat toch met die apps.
OVO & electroverse hebben CPO prijzen hier in ZH. Voor 2 euro per maand krijg je 10% korting bij OV (voor de veelladers). ANWB is mij op dit moment niet helemaal duidelijk of het CPO prijs plus starttarief. De app geeft bij dezelfde laadpaal 2 verschillende tarieven weer. Ik houd het bij OVO voorlopig. Met app of pas betalen is bij beiden mogelijk.Pr088 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:10:
[...]
Elektroverse is ook een goede club. Heb ik nooit problemen mee. Je kunt een pas aanvragen, ook een app gebruiken. Goede tarieven en goede dekking in het buitenland.
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Bij de palen die ik zelf gecontroleerd heb, zie ik bij ANWB een prijs per kWh staan + eenmalige transactiekosten per laadsessie.
Let wel goed op bij ANWB. Ze geven ook een rekenvoorbeeld wat het gaat kosten als je een x aantal kWh geladen hebt.
Let wel goed op bij ANWB. Ze geven ook een rekenvoorbeeld wat het gaat kosten als je een x aantal kWh geladen hebt.
Hmm tango is niet blij met hun eigen (nieuwe) tarieven en gaat ze aanpassen.
Opmerkelijke mededeling
Opmerkelijke mededeling
[ Voor 4% gewijzigd door boyette op 30-01-2026 16:33 ]
Hier de quote uit hun mail:boyette schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:33:
Hmm tango is niet blij met hun eigen (nieuwe) tarieven en gaat ze aanpassen.
Opmerkelijke mededeling
Gok dat ze een lading klachten en opzeggingen hebben gekregen. Mijn account is somehow geblokkeerd terwijl ik niks ermee gedaan heb.Hoewel de prijzen niet overal identiek zullen zijn aan die van voorheen, doen we er alles aan om te kijken waar verdere aanpassingen mogelijk zijn zodat we je een zo competitief mogelijke prijs kunnen bieden.
De actuele prijs per laadpunt zie je altijd duidelijk in de app. We raden je aan om die prijs vóór elke laadsessie even na te kijken in de app.
[ Voor 9% gewijzigd door thomvh op 30-01-2026 17:22 ]
nou de quote waar ik op doel was meer :thomvh schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:21:
[...]
Hier de quote uit hun mail:
[...]
Gok dat ze een lading klachten en opzeggingen hebben gekregen. Mijn account is somehow geblokkeerd terwijl ik niks ermee gedaan heb.
Sinds kort zijn we overgeschakeld naar de nieuwe Tango electric-app. De tarieven van een aantal laadpunten kunnen daardoor hoger zijn dan wat je van ons gewend bent.
Dat is onbedoeld het gevolg van een nieuw systeem achter de app en past niet bij de competitieve prijzen waar Tango voor staat. Inmiddels hebben we dan ook een heel aantal tarieven bijgesteld.
Krijg wel het idee als ik naar mijn quote kijk dat ze niet alle prijzen zo laag gaan kunnen krijgen als dat ze eerst hadden.boyette schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:23:
[...]
nou de quote waar ik op doel was meer :
[...]
daar zijn ze toch mee bezig?thomvh schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:26:
[...]
Krijg wel het idee als ik naar mijn quote kijk dat ze niet alle prijzen zo laag gaan kunnen krijgen als dat ze eerst hadden.
Ik zag dat Fastned de prijzen voor app gebruikers zonder abonnement heeft verlaagt naar 69 cent. Niet app gebruikers juist meer namelijk 77 cent.
Het heeft niet direct met de app te maken maar met je betaalmiddel, bankincasso of CC.rienn schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:05:
Ik zag dat Fastned de prijzen voor app gebruikers zonder abonnement heeft verlaagt naar 69 cent. Niet app gebruikers juist meer namelijk 77 cent.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik ben toch benieuwd wie zijn zakken heeft kunnen vullen met deze nieuwe tarieven.boyette schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:23:
[...]
nou de quote waar ik op doel was meer :
[...]
Eerste (en laatste) laadbeurt met mijn nieuwe pas was 4x (!!) zo duur.
Ze komen wel met een reactie… maar compensatie kan ik vooralsnog naar fluiten!
Nou.. kon je het tarief zien of weten?coromandel schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:39:
[...]
Ik ben toch benieuwd wie zijn zakken heeft kunnen vullen met deze nieuwe tarieven.
Eerste (en laatste) laadbeurt met mijn nieuwe pas was 4x (!!) zo duur.
Ze komen wel met een reactie… maar compensatie kan ik vooralsnog naar fluiten!
en bij die rekenvoorbeelden geven ze een andere kWh prijs dan wat je ook in de app ziet. Weet niet wat ik ervan moet denken. Nog maar 1x ANWB (per ongeluk) gebruikt toen ik per ongeluk de druppel bij de laadpaal hield. ik kan zien wat de CPO prijs (ZH) en dan kijk ik wel naar mijn favoriete passen.Athome schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:18:
Bij de palen die ik zelf gecontroleerd heb, zie ik bij ANWB een prijs per kWh staan + eenmalige transactiekosten per laadsessie.
Maar laadsessie van vannacht bij hotel in Zeeland staat nog steeds op nul euro voor 43kWh (zal wel gecorrigeerd worden al heb ik al twee keer meegemaakt dat ik niks hoefde te betalen).
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Nee, tot op de dag van vandaag staat er geen prijs op de site bij dit laadpunt.
Los daarvan… je laadt al jaren op dezelfde plek, met dezelfde pas (van Tango),
Vervolgens smeren ze je een andere pas aan.
Is een verviervoudiging van het tarief dan gerechtvaardigd?
Nou.. dat betekent dat ze dit moeten compenseren dus je kunt ze daar wel om verzoekencoromandel schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:47:
[...]
Los daarvan… je laadt al jaren op dezelfde plek, met dezelfde pas (van Tango),
Vervolgens smeren ze je een andere pas aan.
Is een verviervoudiging van het tarief dan gerechtvaardigd?
Precies, en daar ben ik ook mee bezig.boyette schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:48:
[...]
Nou.. dat betekent dat ze dit moeten compenseren dus je kunt ze daar wel om verzoeken
Overigens kreeg ik zo’n 2 weken geleden ook al een reactie die vergelijkbaar was met deze mail….en dan vooral ‘t stukje: Wij waarderen het dat je de tijd hebt genomen om je ervaring met ons te bespreken.
Het feit dat er nu een mailing uit is gegaan, zegt mij al genoeg. Klanten komen in opstand
Ja daar is vast mega veel gezeik overcoromandel schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:03:
[...]
Precies, en daar ben ik ook mee bezig.
Overigens kreeg ik zo’n 2 weken geleden ook al een reactie die vergelijkbaar was met deze mail….en dan vooral ‘t stukje: Wij waarderen het dat je de tijd hebt genomen om je ervaring met ons te bespreken.
Het feit dat er nu een mailing uit is gegaan, zegt mij al genoeg. Klanten komen in opstand,
Maar tango doet sowieso niet zo moeilijk om een paar euro
Was het een keer ergens nietmee eens met 1sessie en toen heb ik de complete maand gestorneerd..
Nooit iets over gehoord
boyette schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:05:
[...]
Ja daar is vast mega veel gezeik over
Maar tango doet sowieso niet zo moeilijk om een paar euro
Was het een keer ergens nietmee eens met 1sessie en toen heb ik de complete maand gestorneerd..
Nooit iets over gehoord
Ik heb het niet na gerekend. Maar als je op de laadpaal klikt krijg je een prijs te zien die wat hoger is dan de prijs die iets dieper vermeld staat._birdie_ schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:43:
[...]
en bij die rekenvoorbeelden geven ze een andere kWh prijs dan wat je ook in de app ziet. Weet niet wat ik ervan moet denken. Nog maar 1x ANWB (per ongeluk) gebruikt toen ik per ongeluk de druppel bij de laadpaal hield. ik kan zien wat de CPO prijs (ZH) en dan kijk ik wel naar mijn favoriete passen.
Maar laadsessie van vannacht bij hotel in Zeeland staat nog steeds op nul euro voor 43kWh (zal wel gecorrigeerd worden al heb ik al twee keer meegemaakt dat ik niks hoefde te betalen).
ANWB heeft een kWh prijs + transactie kosten.
Daarnaast geven ze een prijs wat het kost als X kWh laad.
Wat ik denk (nogmaals niet nagerekend). Is dat de eerste prijs die je ziet. De totaalprijs voor X kWh gedeeld door die X kWh is.
Voorbeeld:
kWh prijs is 0.43 voor een kWh + 0.69 transactiekosten,
Als rekenvoorbeeld neemt ANWB 10 kWh (kan je zelf invullen in de app).
Voor 10 kWh is dan de totaalprijs 4.99 euro.
Wanneer je dan die 4.99 weer deelt door die 10 kWh, kom je uit op 0.50 voor een kWh. En dit is denk ik het bedrag wat vermeld staat wat je als eerste ziet.
Flauw om ook nu opeens excl btw te communiceren, terwijl de vorige mail met prijsupdates nog incl was. Gelukkig hebben we hier zowel 1.0 als 2.0 in de buurt, maar dit riedeltje elke maand maakt het niet overzichtelijker.
Zo dan zal die SGZH1.0 paal hier in de wijk een stuk minder populair worden vanaf 1 feb
Dan ga ik dus als particulier naar de SGZH2 palen
Dan ga ik dus als particulier naar de SGZH2 palen
4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25
Jemig hé! Hoe komen die tarieven tot stand eigenlijk?SE7EN11 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 07:14:
Man.. die dynamische SGZH-1.0 tarieven hakken er per 1 feb ook lekker in.. Van €0.36 naar €0.50...
[Afbeelding]
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
En dan te bedenken dat ze ook nog een 10cent krijgen i.v.m. de ERE regeling, zie ook [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladengertvdijk schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:32:
[...]
Jemig hé! Hoe komen die tarieven tot stand eigenlijk?
Ook in een podcast van Hachy wordt hierover gesproeken, YouTube: Gratis geld voor thuisladers door ERE certificaten met Guido
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Jemig, forse stap terwijl de energiemarkt niet ineens fors anders is. Gelukkig zijn de SGZH2 tarieven weer een jaar vast.SE7EN11 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 07:14:
Man.. die dynamische SGZH-1.0 tarieven hakken er per 1 feb ook lekker in.. Van €0.36 naar €0.50...
Daarnaast lopen veel pas-aanbieders achter met wijzigen van tarieven dus dat is in dit geval een meevaller.
Anyway, uit welke nieuwsbrief komt dit?
Ooit een https://www.50five.com/nl-nl/e-mobility/laadpas-zuid-holland aangevraagd en ontvang maandelijks een nieuwsbrief.Plucky schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:59:
[...]
Jemig, forse stap terwijl de energiemarkt niet ineens fors anders is. Gelukkig zijn de SGZH2 tarieven weer een jaar vast.
Daarnaast lopen veel pas-aanbieders achter met wijzigen van tarieven dus dat is in dit geval een meevaller.
Anyway, uit welke nieuwsbrief komt dit?
Ik zou een melding doen bij ACM, prijzen voor consumenten moeten verplicht inclusief BTW zijn.SE7EN11 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 07:14:
[Afbeelding]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Zit ik nu scheel te kijkenSE7EN11 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 07:14:
Op deze pagina staat:
:strip_exif()/f/image/QVDWWsftzx0EAHjXD13LrFLo.png?f=user_large)
Dat is inclusief BTW volgens deze pagina
Wat wel een beetje jammer is dat er op de site staat:
Die link geeft helaas een "Pagina niet gevonden!" (Ook wanneer ik die (uiteindelijke) URL een beetje "verbouw")Voor toelichting op het wijzigen van tarieven heeft ENGIE/EQUANS een aparte webpagina gemaakt.
[ Voor 23% gewijzigd door Red Boll op 01-02-2026 12:10 ]
Het moet niet gekker worden. Hun AI-chatbot komt met een heel ander (lager) tarief per 1 februari voor SGZH1-palen.
Wat een puinzooi daar.
Wat een puinzooi daar.
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
Op de site waar de QR codes naar verwijzen staat ook 41ct incl btw: https://www.laad-elektrisch.nl/sgzh1. Dat lijkt me ook een stuk redelijker en logischer dan excl. Waarschijnlijk gewoon een domme fout in de nieuwsbrief.
Les 1 in de laadpasjungle: als je wilt gaan laden en er is geen tarief bekend bij de pas/app die je wilt gaan gebruiken: gebruik deze pas/app dan NIET om verrassingen te voorkomen. Pak in dat geval een pas met een vast tarief.coromandel schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:47:
[...]
Voorbeelden van passen met een vast tarief:
Eneco: € 0,54 per kWh + € 0,39 starttarief
Shell: € 0,55 per kWh + € 0,35 starttarief
Maingau: € 0,62 per kWh
Voor de volledigheid ook nog een aantal andere tariefstructuren:
Passen met CPO-tarief + starttarief:
Tango Electric: CPO + € 0,35 starttarief
Greenchoice: CPO + € 0,40 starttarief
Laadkompas: CPO + € 0,47 starttarief
ANWB: CPO + € 0,69 starttarief
Passen met CPO-tarief + toeslagpercentage per kWh:
Tap Electric Light: CPO + 5% toeslag per kWh
Mobilize: CPO + 10% toeslag per kWh
Passen met CPO-tarief + toeslagbedrag per kWh:
EcoTap: CPO + € 0,02 per kWh
CenEnergy: CPO + € 0,03 per kWh
Passen met CPO-tarief + starttarief + toeslagbedrag per kWh:
EV-Company: CPO + € 0,25 starttarief + € 0,025 per kWh
E-Flux by Road: CPO + € 0,31 starttarief + € 0,024 per kWh (als geen E-Flux paal)
Green Caravan: CPO + € 0,42 starttarief + € 0,01 per kWh
Passen met variabele AC-tarieven (niet altijd gebaseerd op CPO-tarief):
Electroverse
ChargePoint US
Vattenfall InCharge
[ Voor 54% gewijzigd door nathalia op 01-02-2026 16:18 ]
Cupra Born Performance 58 kWh
Dit werkt weer; kwam ik per toeval achter.B R M schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:36:
Vandaag contact gehad met Fastned support met een vraag waarom ik mijn nieuwe MTC laadpas niet kan toevoegen als automatische betaling in Fastned. Ik had altijd een Shell recharge pas van mn werkgever, deze is nu vervangen voor een een MTC laadpas ivm hoge laad tarieven voor thuis laden met Shell recharge. MTC rekent kennelijk gewoon CPO tarief.
Deze nieuwe pas wilde ik toevoegen aan m’n account, maar volgens Fastned kan dit niet, omdat dit een maatregel is tussen MTC en Fastned om fraude te voorkomen. Laden kan wel gewoon met de pas, autocharge niet.
Jammer. Ben wel benieuwd hoe die fraude werkt eigenlijk. Meer mensen last van?
MTC is weer te koppelen om autocharge te activeren.
Toen ik eind vorig jaar Fastned om een update vroeg, kon het nog niet.
Zondagochtend de auto van een laadpaal gehaald van Vattenfall. Betaald met de Vattenfall laadpas. Hoelang duurt het voordat die sessie in de Vattenfall app staat?
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
:strip_exif()/f/image/diRvERm1xVqTc8w3H7IkpqGB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q85eJGF3cnuSsgS7eBU8OVS1.jpg?f=fotoalbum_large)