[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 251 252 Laatste
Acties:

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:09
Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:07:
[...]

Ik gebruik mijn laadpas gewoon heel zelden, dat is enkel nodig bij lange trips.
Met QR codes moet je heel hard opletten omdat er fraude mee gepleegd wordt.

Je kan beter kijken naar de aanbieder, die app of website openen, en dan daarmee een laadsessie starten. Dat is wat complexer, maar minder kans op fraude.
Er zijn ook laadpassen zonder abo kosten.
Met een maand abo bij Ionity moet je sinds kort toch weer die app gebruiken ondanks dat je een laadpas hebt, want anders loop je de kans onverwacht te veel te betalen, want bij een maand abo gelden sinds kort vanaf prijzen i.p.v. een vaste prijs. https://www.ionity.eu/subscriptions 8)7

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-04 22:30
PeterZ(on) schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:14:
[...]

Met een maand abo bij Ionity moet je sinds kort toch weer die app gebruiken ondanks dat je een laadpas hebt, want anders loop je de kans onverwacht te veel te betalen, want bij een maand abo gelden sinds kort vanaf prijzen i.p.v. een vaste prijs. https://www.ionity.eu/subscriptions 8)7
Ik zie toch echt vaste prijzen op die site bij subsciptions…

Sony A7 iv en wat recycled glas

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:00
[...]

Gisteren nog spotgoedkoop op een chademolader geladen bij ionity zonder abonnement met pas

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:21:
[...]

Ik zie toch echt vaste prijzen op die site bij subsciptions…
Dat is bij een jaar abo, klink maar op "montly".

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:25:
[...]

Dat is bij een jaar abo, klink maar op "montly".
Zou dat geen foutje zijn?
De prijs is in elk geval hetzelfde.

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:28:
[...]

Zou dat geen foutje zijn?
De prijs is in elk geval hetzelfde.
Lijkt mij geen foutje, er staat vanaf dus niet vast.

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:03
Haha dank voor het compliment maar dit is toch echt Davidovgpt :+

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:39
SE7EN11 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 07:58:
Wellicht enkel voor Tesla rijders?

[Afbeelding]

[...]
Ja, Tesla-rijders krijgen korting bij Tesla-laders. Alle anderen moeten een betaald abonnement nemen voor dezelfde prijzen.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-04 21:22
PeterZ(on) schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:33:
[...]

Is dat niet omdat er bij andere leden van de charge league hogere prijzen kunnen/zullen gelden?
Bij ionity lijkt het me gewoon vast.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:48
Puppetmaster schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:32:
[...]

Is dat niet omdat er bij andere leden van de charge league hogere prijzen kunnen/zullen gelden?
Bij ionity lijkt het me gewoon vast.
Ik kan dit bevestigen dat dit niet klopt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMhKk3Hy35OjrIgiA9D6UbpFqD8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RA1wEoCZoyaVbCzSiBqGN8ox.png?f=user_large

En dan deze ook in DE waar 0,39 cent hoort te gelden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqdIbMUtNGDIr2Yzu1_kwSjG0FE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Desf8PQ2VHQxlhE7O8llvtnZ.png?f=user_large

Het enige verschil wat ik heb kunnen vinden is dat de ene op de snelweg was en de andere er langs. Maar de "vaste" 0,39 cent prijs lijkt niet meer te gelden.

• thomvh
PeterZ(on) schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:33:
[...]

Ik kan dit bevestigen in het werkelijke gebruik in DE de afgelopen dagen.

• Tommie12
thomvh schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:37:
[...]

Ik kan dit bevestigen dat dit niet klopt:
[Afbeelding]

En dan deze ook in DE waar 0,39 cent hoort te gelden:
[Afbeelding]

Het enige verschil wat ik heb kunnen vinden is dat de ene op de snelweg was en de andere er langs. Maar de "vaste" 0,39 cent prijs lijkt niet meer te gelden.
En jij hebt dus een maandelijkse subscription?

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:41
[...]

Ook nog…
Ik zit nu in UK en heb mijn mobilize pas weer een maand abbonement van 5 euro gegeven.
(Werkt dus ook nog steeds zonder Renault mits je dat al had in 2024)
Zojuist 2x bij Ionity geladen en 0.43 pond/kWh afgerekend. Terwijl dat bij het duurdere Ionity abonnement 0.46 zou zijn.
Pfew.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefannn op 07-04-2026 11:11 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• thomvh
Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:52:
[...]

En jij hebt dus een maandelijkse subscription?
Yes, IONITY Power om precies te zijn.

• PeterZ(on)
Het Ionity Go abo is ook verdwenen in mijn app, maar die paar cent prijsvoordeel is er als ik het goed zie nog wel.

• thomvh
Ik las in de Electroverse app ook dat de voorwaarden van Ionity veranderen per 1 April.

• PeterZ(on)
Stefannn schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:10:
[...]

Ook nog…
Ik zit nu in UK en heb mijn mobilize pas weer een maand abbonement van 5 euro gegeven.
(Werkt dus ook nog steeds zonder Renault mits je dat al had in 2024)
Zojuist 2x bij Ionity geladen en 0.43 pond/kWh afgerekend. Terwijl dat bij het duurdere Ionity abonnement 0.46 zou zijn.
Pfew.
Ja Mobilize heeft bij mij de afgelopen vakantie ook nog altijd gewerkt :) , alleen de Ioniq niet met defecte laadpoortvergrendeling. :( Dus nu betaal je bij Ionity voor een abo ruim het dubbele zonder een gegarandeerde prijs, ze kunnen dus ook zomaar het dubbele vragen. Had je maar in de app moeten kijken. :-(

• thomvh
PeterZ(on) schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:19:
[...]

Ja Mobilize heeft bij mij de afgelopen vakantie ook nog altijd gewerkt :) , alleen de Ioniq niet met defecte laadpoortvergrendeling. :( Dus nu betaal je bij Ionity voor een abo ruim het dubbele zonder een gegarandeerde prijs, ze kunnen dus ook zomaar het dubbele vragen. Had je maar in de app moeten kijken. :-(
To be fair, het staat ook op de website:
All prices are the current minimum prices and may be adjusted by IONITY at any time. The charging price at the charging station may be higher.All prices include local VAT and other price components.View ChargeLeague charging station prices here.

• Tommie12
thomvh schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:24:
[...]

To be fair, het staat ook op de website:

[...]
Dus je mag 5 of 12€ abo per maand betalen... en je weet alleen dat je 'meer dan 39ct' gaat betalen.
Dergelijke contracten, daar mag de EU van mij eens een dikke streep door trekken of plat kloppen met 1000 regeltjes. WTF.

Morgen krijg je een offerte voor een auto: "die gaat minstens 40k kosten"... om dan 80k te mogen afrekenen of zo...

• thomvh
Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:43:
[...]

Dus je mag 5 of 12€ abo per maand betalen... en je weet alleen dat je 'meer dan 39ct' gaat betalen.
Dergelijke contracten, daar mag de EU van mij eens een dikke streep door trekken of plat kloppen met 1000 regeltjes. WTF.

Morgen krijg je een offerte voor een auto: "die gaat minstens 40k kosten"... om dan 80k te mogen afrekenen of zo...
Is toch niet anders dan Tesla doet? Je krijgt korting ten opzichte van het standaard tarief. Alleen hoe IONITY het nu omschrijft zegt niet echt dat je korting krijgt tenopzichte van het vaste tarief. Daar mogen ze inderdaad wel wat duidelijker over zijn. E.g. als de vaste tarieven tussen de 60 en 70 cent liggen en je krijgt daar 40% op vind ik het ook prima.

• PeterZ(on)
thomvh schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:57:
[...]

Is toch niet anders dan Tesla doet? Je krijgt korting ten opzichte van het standaard tarief. Alleen hoe IONITY het nu omschrijft zegt niet echt dat je korting krijgt tenopzichte van het vaste tarief. Daar mogen ze inderdaad wel wat duidelijker over zijn. E.g. als de vaste tarieven tussen de 60 en 70 cent liggen en je krijgt daar 40% op vind ik het ook prima.
Niet helemaal mee eens, bij Tesla betaal je met een abo hetzelfde tarief als wat een Tesla rijder moet betalen. Dat is m.i. toch iets anders dan korting, hoewel het daar wel op neer komt maar wel met een andere insteek. Tesla biedt ook geen abo aan met vanaf prijzen. Wat Ionity doet is niet erg transparant want het kan van alles zijn, dus ik wijk dan liever uit naar een aanbieder met vaste prijzen. Deed ik al, want Mobilize is voor mij to go. :)

• thomvh
PeterZ(on) schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:19:
[...]

Niet helemaal mee eens, bij Tesla betaal je met een abo hetzelfde tarief als wat een Tesla rijder moet betalen. Dat is m.i. toch iets anders dan korting, hoewel het daar wel op neer komt maar wel met een andere insteek. Tesla biedt ook geen abo aan met vanaf prijzen. Wat Ionity doet is niet erg transparant want het kan van alles zijn, dus ik wijk dan liever uit naar een aanbieder met vaste prijzen. Deed ik al, want Mobilize is voor mij to go. :)
Mobilize is voor nu vast. Als zijn werkelijk het IONITY abbo doorbelasten met korting zal dat ook nog wel gaan wijzigen hoor.

Snap niet helemaal wat je het verschil vind tussen Tesla en IONITY in dit geval. Tesla heeft ook geen vaste prijzen. De prijzen voor Tesla rijders zijn toch echt kortings prijzen of een andere staffel of hoe je het ook wilt noemen. Daarbij is het bij Tesla ook een wild weste, de prijs kan van alles zijn. Je zult altijd moeten checken of het uberhaupt een interessante prijs is. Net als bij IONITY nu dus. Ik denk dat dit gewoon IONITY haar nieuwe prijsstelling wordt, dat gaan BMW en Renault met hun platformen dan ook gewoon zo doorberekenen. Daarbij lijkt het in mijn terugreis afgelopen weekend dat het een snelweg en niet snelweg prijs is op dit moment van 3 cent verschil. Uberhaupt heeft er altijd in hun voorwaarden gestaan dat de prijzen op elk moment gewijzigd mogen worden. Dus zover was het een "vaste" prijs.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:36

Galois

1811 - 1832

Een hybride aan de laadpaal is vaak niet de meest financieel verstandige keuze.

Ik heb even een snelle berekening gemaakt met verschillende benzineprijzen (de huidige prijzen in NL en BE).

Ik rijd met de hybride zo'n 45 km (12 kWh), dus te vergelijken met ongeveer 3 L benzine. Dan zouden dit de kWh prijzen moeten zijn aan laadpalen om 'even duur' te zijn. Menig laadpaal is duurder!

De hybride aan de openbare laadpaal is er dus alleen voor 'uit milieuoverwegingen'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcc7MKLl0H_UUHrjBSYOO8I-QMI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DRswBw266B1rVCpFZmuLo5EZ.jpg?f=user_large

(of maak ik rekenfouten?)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• thomvh
Galois schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:02:

Ik heb even een snelle berekening gemaakt met verschillende benzineprijzen (de huidige prijzen in NL en BE).

Ik rijd met de hybride zo'n 45 km (12 kWh), dus te vergelijken met ongeveer 3 L benzine. Dan zouden dit de kWh prijzen moeten zijn aan laadpalen om 'even duur' te zijn. Menig laadpaal is duurder!

De hybride aan de openbare laadpaal is er dus alleen voor 'uit milieuoverwegingen'.

[Afbeelding]

Je zit goed te rekenen. Er zijn echter genoeg palen die onder de range die jij hier pakt zitten. Je moet even goed in je eigen omgeving kijken. Maar bij mij zijn de Vattenfall palen met een tarief van 33 cent. Al sprak ik laatst iemand die zelf laden bij Q-Park (0,69 cent per kWh en 1,60 start tarief) voordeliger vond dan brandstof.

Even iets in deze lijn, hybrides bij snelladers heb ik echt nooit gesnapt...

• Plucky
  • Niet online

[Afbeelding]

Zolang het overgrote deel van Zuid-Holland (SGZH1 +SGZH2) vol staat met laadpalen met tarieven van EUR 0,32 - EUR 0,40 lijkt me dat de hybrides daar nog een plausibele reden hebben om aan de lader te hangen...

• Of-Aaargh

[Afbeelding]

Je berekening maakt inderdaad duidelijk dat het blijkbaar minder loont om als hybride elektrische rijder ook nog een benzinemotor mee te moeten zeulen. Een verbruik van 12 kWh op 45 km (dus omgerekend meer dan 26kWh/100 km) is erg fors, tenzij je van laadpaal naar laadpaal constant 130 op de snelweg rijdt. De meeste EV's hebben een gemiddeld verbruik zo tussen 14 en 18 kWh/100km, en dan ligt het omslagpunt een stuk lager.

• thomvh
Of-Aaargh schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:49:
[...]

Je berekening maakt inderdaad duidelijk dat het blijkbaar minder loont om als hybride elektrische rijder ook nog een benzinemotor mee te moeten zeulen. Een verbruik van 12 kWh op 45 km (dus omgerekend meer dan 26kWh/100 km) is erg fors, tenzij je van laadpaal naar laadpaal constant 130 op de snelweg rijdt. De meeste EV's hebben een gemiddeld verbruik zo tussen 14 en 18 kWh/100km, en dan ligt het omslagpunt een stuk lager.
Moet denk ik toch echt eens naar mijn eigen EV gaan kijken, want ik zit ook vaak rond de 21/22kWh/100 al is dat wel veel snelweg rijden 8)7

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:24

[Afbeelding]

45km op 12 kWh is een verbruik van 26,6 kWh op 100. Dat is voor een elektrische motor/auto wel erg onzuinig. Of je trapt flink door op de snelweg. 20 kWh op 100 moet toch ook lukken?
Uitgaande van je berekening zal het wel kloppen, maar je rekent m.i. wel erg onzuinig in het nadeel van EV's. AC kun je prima palen vinden onder de 50 cent per kWh, dus nog steeds voordeliger.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Plucky
  • Niet online
Pr088 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:00:
[...]

45km op 12 kWh is een verbruik van 26,6 kWh op 100. Dat is voor een elektrische motor/auto wel erg onzuinig. Of je trapt flink door op de snelweg. 20 kWh op 100 moet toch ook lukken?
Uitgaande van je berekening zal het wel kloppen, maar je rekent m.i. wel erg onzuinig in het nadeel van EV's. AC kun je prima palen vinden onder de 50 cent per kWh, dus nog steeds voordeliger.
18 - 21 kWh op 100 lukt prima met een hybride.
Kwestie van niet als eerste weg willen zijn bij het rode licht en een beetje anticiperen in het verkeer... :)

• PeterZ(on)
Plucky schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:15:
[...]

18 - 21 kWh op 100 lukt prima met een hybride.
Kwestie van niet als eerste weg willen zijn bij het rode licht en een beetje anticiperen in het verkeer... :)
Afgelopen vakantie had ik een C5 Aircross plugin als vervangauto voor mijn defecte Ioniq en zat ik op meer dan 20kWh/100km terwijl ik dat met mijn Ioniq met rond de 8kWh/100 doe. Het waren lokale ritjes van zo'n 25km enkele rit en niet harder dan 60/70kmh. Was blij dat ik heen en terug kon komen, wat een verbruik. :-(

• thomvh
PeterZ(on) schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:36:
[...]

Afgelopen vakantie had ik een C5 Aircross plugin als vervangauto voor mijn defecte Ioniq en zat ik op meer dan 20kWh/100km terwijl ik dat met mijn Ioniq met rond de 8kWh/100 doe. Het waren lokale ritjes van zo'n 25km enkele rit en niet harder dan 60/70kmh. Was blij dat ik heen en terug kon komen, wat een verbruik. :-(
8?! Ik doe echt wat fout in mijn Polestar 😅

• PeterZ(on)
thomvh schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:40:
[...]

Maar de Polestar staat dacht ik ook niet bekend om zijn lage verbruik. Nog ff een foto van het verbruik met mijn Ioniq op dat bewuste traject in Spanje, dus een behoorlijk verschil met die C5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UU7yjfA_p4KWGjU4KNdS88dRxdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TdcJ5OoE5IkV2jdXHF56SY6k.jpg?f=fotoalbum_large

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:41
[...]

@PeterZ(on) heeft een IONIQ uit 2017, 28kWh als ik het goed heb. Niet te verwarren met de IONIQ 5.
Dat heeft zeker wat uitdagingen, maar het geeft wel aan dat je met een veel lager gewicht extreem zuinig kan rijden.
Erg leerzaam altijd!

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• thomvh
Stefannn schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:32:
[...]

@PeterZ(on) heeft een IONIQ uit 2017, 28kWh als ik het goed heb. Niet te verwarren met de IONIQ 5.
Dat heeft zeker wat uitdagingen, maar het geeft wel aan dat je met een veel lager gewicht extreem zuinig kan rijden.
Erg leerzaam altijd!
Zeker leerzaam! Moet zeggen dat ik mijn auto nu voor het eerst in warme temperaturen rijd. Heb hem in December gekocht. Dus ben benieuwd of het verbruik ook omlaag gaat.

Even back on topic: Ik las toevallig net ergens anders dat 16kWh/100km ongeveer 1:53 is benzine. Dus dan wordt die tabel hierboven toch heel anders als je zuinig met je Hybride kan rijden.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:49
thomvh schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:53:
Even back on topic: Ik las toevallig net ergens anders dat 16kWh/100km ongeveer 1:53 is benzine. Dus dan wordt die tabel hierboven toch heel anders als je zuinig met je Hybride kan rijden.
Het is simpele wiskunde, je moet alleen de parameters weten en dan ist zo uitgerekend.

Welke prijs hanteer je voor de kWh, welke prijs hanteer je voor de benzine, wat is het gemiddelde kWh per 100 kilometer en wat is het gemiddelde verbruik van de benzine auto waar je mee vergelijkt.

• Pr088
[...]

Nee, Ioniq 28kWh is een zuinigheidsbeest. Heb een kameraad met die auto en die rapporteert ook fluitend 10-12kwh per 100km. Zelfs nu het 10-15 graden is en nog niet 20+.

En Polestar staat niet bekend als een zuinige EV. Maar ik verwacht dat die bij mooi zomerweer ook wel naar de 15 op 100 kan.

[ Voor 16% gewijzigd door Pr088 op 07-04-2026 20:05 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
thomvh schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:53:
[...]

Zeker leerzaam! Moet zeggen dat ik mijn auto nu voor het eerst in warme temperaturen rijd. Heb hem in December gekocht. Dus ben benieuwd of het verbruik ook omlaag gaat.

Met een hogere buitentemperatuur gaat je verbruik echt wel omlaag hoor. Komt goed ;)

• Galois

Galois

1811 - 1832

Pr088 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:00:
[...]

Nee, helaas niet. Een PHEV is veel onzuiniger (elektrisch) dan een EV. De accu van mijn hybride (Passat GTE) is een 13 kWh accu (bruto) en je kunt er zo'n 50 km mee rijden... Zit dus wel zo'n 20(+)% verschil tussen met een volledig elektrische auto.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Pr088
Galois schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:29:
[...]

Nee, helaas niet. Een PHEV is veel onzuiniger (elektrisch) dan een EV. De accu van mijn hybride (Passat GTE) is een 13 kWh accu (bruto) en je kunt er zo'n 50 km mee rijden... Zit dus wel zo'n 20(+)% verschil tussen met een volledig elektrische auto.
Dan is een PHEV toch echt het 'slechtste van 2 werelden'. 2 technieken in de auto (kans op storingen, onderhoud), minder zuinig. Al vind ik de Passat GTE wel een mooi ding :*)

• Galois

Galois

1811 - 1832

Pr088 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:38:
[...]

Dan is een PHEV toch echt het 'slechtste van 2 werelden'. 2 technieken in de auto (kans op storingen, onderhoud), minder zuinig. Al vind ik de Passat GTE wel een mooi ding :*)
Ik snap je reactie en dat is ook waar ik lang over getwijfeld heb... ik had liever een ID7 of i5 Touring gereden, maar helaas was dat prijskaartje heel anders :)

Maar met een gemiddeld verbruik van 3 L/100 km PLUS 6 kWh/100 km (dus benzineequivalent van onder de 4 L/100 km) bij ritten van 150 km, vind ik toch wel erg netjes...
Alles 'in de buurt' gaat dan wel elektrisch... maar inderdaad, de 'gewone' niet-PHEV versie kost bv al 40 euro per maand minder aan wegenbelasting... Er zijn veel nadelen en ik ben ook niet echt overtuigd hoor... (maar wel blij mee... :)).

• thomvh
Pr088 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:04:
[...]

Met een hogere buitentemperatuur gaat je verbruik echt wel omlaag hoor. Komt goed ;)
Vanmorgen met 8-10 graden net onder de 17kWh/100km kunnen krijgen, moest wel One Pedal Drive uitzetten en niet de adaptive cruise control gebruiken. Anders was het niet te doen :')

Terug op het laadpas thema. Ik vind het eigenlijk akeliger dat IONITY de snelweg prijzen verhoogd in het paasweekend. Waar juist iedereen laad, zonder hier ook maar enige communicatie over te doen (Je moet toevallig in de app kijken en niet de pas er gewoon voor houden) want op de palen staat nog overal 39 cent per kWh. Beetje scheve marketing zo.

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:54

Harrie van Til

Doe maar blauw

Galois schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:03:
[...]

Ongelooflijk toch? Dit is zo'n schimmige wereld dat elektrisch laden. Het is de 'opvolger' van benzine/diesel tanken, hetzelfde doel, maar een totaal andere bedrijfsvoering daarachter.

Bij een (benzine) tankstation betaalt iedereen hetzelfde (althans, elke gewone particulier) en betaalt iedereen op dezelfde manier. Bij laden betaalt iedereen iets anders, afhankelijk van je abonnement en afhankelijk van je laadpasaanbieder (waar er weer tientallen, honderden van zijn).

Ik vind het een hele rare nieuwe bedrijfsvoering... Deze manier van werken wordt niet bij tanken gedaan... en waarom niet? (of waarom niet beide op dezelfde manier, aangezien het dezelfde doelen zijn)
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

• Puppetmaster
Galois schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:29:
[...]
Dat idd, maar ook je aangehaalde prijzen zijn ook aan de hoge kant.
Tenzij het rood omcirkelde puur is om het kantelpunt aan te geven?

Je moet helaas nog een beetje onderzoek doen via welke provider je het goedkoopst kan laden, maar normaliter zou je wel (ruim) onder de €0,50 moeten kunnen komen. Uitzonderingen daargelaten.
Meestal wel op benzine niveau < €1,80/L wat in de huidige tijd toch al gauw €0,50/L winst is. :)

Nu alleen nog hopen dat je bijna al je lokaal verkeer elektrisch kan doen met die accu, maar obv het gemiddelde woon-werk verkeer in NL zou je een heel eind moeten kunnen komen.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• PeterZ(on)
thomvh schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:55:
[...]

Terug op het laadpas thema. Ik vind het eigenlijk akeliger dat IONITY de snelweg prijzen verhoogd in het paasweekend. Waar juist iedereen laad, zonder hier ook maar enige communicatie over te doen (Je moet toevallig in de app kijken en niet de pas er gewoon voor houden) want op de palen staat nog overal 39 cent per kWh. Beetje scheve marketing zo.
Dat is nu het verschil met Tesla waar ik het over had. Bij Tesla moet je de app gebruiken als niet Tesla rijder en de Tesla rijder ziet de prijs op het scherm in de Tesla zelf. Met een laadpas van Ionity moet je bewust alsnog je telefoon pakken en die app starten en kijken. Bovendien is een vanaf prijs bij een abo is natuurlijk belachelijk, maak er dan een X% korting van.

• Zjanzjak
(Je moet toevallig in de app kijken en niet de pas er gewoon voor houden)
Correctie en niet tussen haakjes, je moet ALTIJD in de app(s) kijken voordat je gaat laden.
Daar mag je verder van denken wat je wilt (ik moet smalend lachen om de commentaren op de aanbieders, het zijn boeven, of ze zijn sneaky, etc) maar het is, zoals het is. Dus als je niet zo vermogend bent en zeker niet voor verrassingen wilt komen te staan, check dan altijd het tarief vooraf.

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Bij ons in de buurt (Hilversum) staan er publieke laadpalen van TotalEnergies.
Mijn gebruikelijke paal was bezet, dus ging ik naar de dichtstbijzijnde in de buurt (straat verderop) die nog wel vrij was. Ik weet 100% zeker dat dit een TotalEnergies paal was. Ook de bestickering is die van Total.

Merkwaardig: In de Total Charge Europe app was de paal niet aan te klikken op de kaart (terwijl ik zeker weet dat dat in de recente geschiedenis nog wél het geval was). Ook het vanuit de app scannen van de QR-code leidde niet tot starten van de sessie. Bij de andere zijde van de paal hetzelfde resultaat.

Dan maar een andere app gebruiken, in dit geval GreenChoice. Daar kon ik zonder problemen een laadsessie starten op deze paal.

Ik dacht, laat ik toch maar even met Total bellen om dit door te geven. Na een tijdje in de wacht te hebben gehangen kreeg ik een ongeïnteresseerde/futloze medewerker aan de lijn. Hij keek even in het systeem maar kon de bewuste paal niet vinden, niet op code en zelfs niet op adres. Verder kon kon hij niet kijken naar de historie, dus kon hij niet zien of de paal ooit wel van hun is geweest. Zijn verklaring was dat de paal moet zijn overgegaan naar een andere aanbieder.

Vreemd verhaal, want volgens mij horen al die palen bij mij in de buurt bij een en dezelfde concessie (volgens mij dezelfde concessie als die van Metropoolregio Amsterdam) dus lijkt het me sterk dat één zo'n paal wordt overgedragen. En als het al zo is, dan neem ik aan dat de nieuwe aanbieder z.s.m. nieuwe stickers erop plakt of fysiek een andere paal neerzet en dat ook in de laadpaaldatabase doorvoert.

Enfin, de laadpaalsessie loopt en het kost me nu een paar cent meer dan normaal, maar soit. Toch ben ik benieuwd hoe dit kan... iemand enig idee hoe dit "achter de schermen" werkt of wat hier aan de hand kan zijn?

TLDR: TotalEnergies paal niet zichtbaar in Total app en laadsessie kan niet worden gestart, wel vanuit andere app (waar ook te zien is dat het om een TotalEnergies paal zou gaan). Total gebeld, bij hen is de paal niet bekend.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Gitarist schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:39:l.
Merkwaardig: In de Total Charge Europe app was de paal niet aan te klikken op de kaart (terwijl ik zeker weet dat dat in de recente geschiedenis nog wél het geval was). Ook het vanuit de app scannen van de QR-code leidde niet tot starten van de sessie. Bij de andere zijde van de paal hetzelfde resultaat.
In Fryslân ook TotalEnergies laadpalen. Total heeft twee backends draaien. De nieuwe laadpalen staan in de Charge Europe app, veel oudere palen nog niet. Laadsessie bij een oude laadpaal starten via qr-code werkt dan niet.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

MichielFRL schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:23:
[...]

In Fryslân ook TotalEnergies laadpalen. Total heeft twee backends draaien. De nieuwe laadpalen staan in de Charge Europe app, veel oudere palen nog niet. Laadsessie bij een oude laadpaal starten via qr-code werkt dan niet.
De paal in kwestie was altijd te zien in de Charge Europe app en ziet er ook fysiek exact hetzelfde uit als “mijn” gebruikelijke paal en is ook in dezelfde periode enkele jaren geleden neergezet. Vermoedelijk dus dezelfde hardware.

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:50
MichielFRL schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:23:
[...]
Dit klopt helemaal. De palen van de ene backend kan je alleen starten met Total's Charge Europe app en de palen van de andere backend kan je alleen starten met Total's Charge Assist app.

Cupra Born Performance 58 kWh

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

nathalia schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:38:
[...]

Dit klopt helemaal. De palen van de ene backend kan je alleen starten met Total's Charge Europe app en de palen van de andere backend kan je alleen starten met Total's Charge Assist app.
Bijzonder, wist ik niet!
Maar als het het geval zou zijn dat deze paal in de andere app te zien zou zijn (heb ik niet gecheckt), dan zou ik verwachten dat de medewerker die ik heb gesproken de paal wél had kunnen zien…

• nathalia
Gitarist schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:44:
[...]
Bijzonder, wist ik niet!
Maar als het het geval zou zijn dat deze paal in de andere app te zien zou zijn (heb ik niet gecheckt), dan zou ik verwachten dat de medewerker die ik heb gesproken de paal wél had kunnen zien…
Je hebt gebeld met Total Energies. Die zien de palen die in de Charge Europe app staan. Als je had gebeld met Greenflux (die dus de andere laadpalen van Total Energies beheren) dan had de medewerker juist de palen van de Charge Assist app zien staan. Kortom, je hebt het verkeerde nummer gebeld...

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
nathalia schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:14:
[...]

Je hebt gebeld met Total Energies. Die zien de palen die in de Charge Europe app staan. Als je had gebeld met Greenflux (die dus de andere laadpalen van Total Energies beheren) dan had de medewerker juist de palen van de Charge Assist app zien staan. Kortom, je hebt het verkeerde nummer gebeld...
Ik neem dat die medewerker dat ook wel zou weten toch?

• nathalia
Of-Aaargh schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:43:
[...]
EVDC accepteert vanaf 12 december geen kaartbetalingen meer. Alleen nog prepaid tegoed of betalen met cryptocurrency. Dat laatste ('EVDC tokens') is overigens ook hun core business. Dus ook EVDC is niet meer interessant. Ik ga althans geen geld storten op het account van een tweemans startup cryptobedrijfje dat morgen met de noorderzon vertrokken kan zijn.
Ik laad al een tijdje met de app van EV DC en ik heb daar gewoon een creditcard aan gekoppeld. Ze maken voordat je gaat laden wel een reservering van € 50,- maar die krijg je na het laden weer terug.

In hun app staan erg dure palen (bijv. de palen van Total Energies voor € 1,- per kWh) maar er staan ook palen in die ruim onder CPO-tarief worden afgerekend.

Een voorbeeld:

Laadpaal bij Sportcentrum Hoorn. Adres Holenweg 14A in Hoorn
CPO-tarief is volgens de Allego-app € 0,54 per kWh
Met de app van EV DC kost het € 0,26 per kWh

Ik weet dat EV DC niet heel erg goed bekend staat, omdat het van origine een crypto-bedrijf is die niet altijd hun facturen goed betaalde, maar ze bieden soms erg lage laadtarieven aan.

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13-04 14:41

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
En toch zou ik geen gebruik maken van EVDC, ik vertrouw ze voor geen cent (en veel e-Mobility ondernemers met mij na hun fratsen in de Nederlandse e-mobility sector)
davidov2008 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 01:01:
[...]
Voor regulier AC laden:
Laadpaalexploitanten doen op verzoek van netbeheerders al vrijwillig mee met het afknijpen van laadstations op piekuren: heel krom, zonder dat je hier als gebruiker iets voor terug krijg behalve ongemak (traag laden) en een eerder oplopend blokkeertarief (méér betalen); m.i. komen hier meerdere grote ongemakken van elektrisch rijden / publiek laden ongelukkig samen voor Jan Modaal. We worden gestraft ipv beloond (in tijd, geld en ongemak) door op daluren te laden.
Nou... dit is niet echt vrijwillig. Het is meer en meer een kwestie van chantage. Meedoen of je gaat op zwart. CPO's moeten zelfs onder de ISO normen van minimaal 6A per fase duiken. Gaat nergens meer over want veel auto's kunnen daar niet eens mee overweg, worden niet meer 'wakker' als de stroom weer toeneemt. Maarja netbeheerders he.
[...]
Ik vond het al apart dat die €0,39 op diverse stickers was doorgekrast met een dikke zwarte stift. Ik heb overigens in DE wel overal 0,39 betaald op 1 en op 5 april (Mahlberg, Bruchsal-Karlsdorf, Oberhonnefeld en Nahetal.
nathalia schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:38:
Total is reeds enkele maanden laadpalen aan het verhuizen van GreedGreenflux (Charge Assist) naar Totals' eigen backend in Parijs (Charge Europe). En ja dat had die medewerker moeten weten maar dat zijn helaas vaak ingehuurde callcenters met slecht geinformeerde scriptlezers.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• Of-Aaargh
nathalia schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:25:
[...]

Ik laad al een tijdje met de app van EV DC en ik heb daar gewoon een creditcard aan gekoppeld. Ze maken voordat je gaat laden wel een reservering van € 50,- maar die krijg je na het laden weer terug.
[...]
Ik weet dat EV DC niet heel erg goed bekend staat, omdat het van origine een crypto-bedrijf is die niet altijd hun facturen goed betaalde, maar ze bieden soms erg lage laadtarieven aan.
Dan heeft hij de optie om een creditkaart toe te voegen weer aangezet. Ik zeg met opzet hij, want volgens de gegevens in Lexis Business is het een bedrijfje van één man en zijn secretaresse. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn natuurlijk, maar om dan bij elke sessie 50 euro reservering toe te vertrouwen aan een bedrijfje dat een matige reputatie heeft, vind ik nog steeds iets wat ik liever niet doe.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:24

Maasluip

Kabbelend watertje

Roenie schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:36:
[...]
Ik neem dat die medewerker dat ook wel zou weten toch?
Dat neem ik niet aan. Je belt een ongeïntereseerde helpdesker die een script afraffelt.

Signatures zijn voor boomers.

• Roenie
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:08:
[...]

Dat neem ik niet aan. Je belt een ongeïntereseerde helpdesker die een script afraffelt.
Laat ik het anders formulieren. Ik zou verwachten dat die medewerker dat weet ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Roenie op 09-04-2026 09:14 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:24

Maasluip

Kabbelend watertje

Roenie schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:13:
[...]
Laat ik het anders formulieren. Ik zou verwachten dat die medewerker dat weet ;)
Laat ik het dan duidelijk zeggen: je verwachtingen kloppen niet met de werkelijkheid. ;)

Signatures zijn voor boomers.

• Roenie
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:19:
[...]

Laat ik het dan duidelijk zeggen: je verwachtingen kloppen niet met de werkelijkheid. ;)
Laat ik het dan samenvatten: ik ben teleurgesteld in de werkelijkheid ;)

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Nou vandaag komt het Leap24 pasje in de bus en dan dit weekend daar maar eens laden voor de geadverteerde €0,24 incl BTW. Ben benieuwd naar de laadervaring en of het ook een beetje goed vertoeven is bij hun stations. Vrouw en kind zijn groot fan van de Tesla ervaring bij vd Valk, maar dat worden dure laadbeurtjes iedere keer met koffie en gebak erbij. Voor de eerste keer heb ik muntthee, oploskoffie (ja ik ben raar en drink dat graag) en taartjes mee in het geheim om ze zo alsnog de vd Valk ervaring te geven bij Leap24.

Toch zou ik het fijn vinden als er meer combinaties ontstaan zoals vd Valk en goedkoop laden bij Tesla. Mochten jullie suggesties in deze richting hebben, dan hou ik me aanbevolen.

• thomvh
Hachy schreef op woensdag 8 april 2026 @ 23:45:
Ik vond het al apart dat die €0,39 op diverse stickers was doorgekrast met een dikke zwarte stift. Ik heb overigens in DE wel overal 0,39 betaald op 1 en op 5 april (Mahlberg, Bruchsal-Karlsdorf, Oberhonnefeld en Nahetal.
Ik zit even uit mijn hoofd te denken. Maar het waren bij alleen de laadpalen op de snelweg (Op de parkeerplaats van het snelweg tankstation zegmaar) die duurder waren. De palen van de snelweg af waren nog steeds 0,39 cent. Nahetal is volgens mij niet op de snelweg. De andere ken ik zo niet.

• Pr088
thomvh schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:27:
[...]

Ik zit even uit mijn hoofd te denken. Maar het waren bij alleen de laadpalen op de snelweg (Op de parkeerplaats van het snelweg tankstation zegmaar) die duurder waren. De palen van de snelweg af waren nog steeds 0,39 cent. Nahetal is volgens mij niet op de snelweg. De andere ken ik zo niet.
Als je op de website van Ionity kijkt zie je dat de tarieven in DE op € 0,39 zijn blijven liggen en in NL naar € 0,43 zijn gegaan

• thomvh
Pr088 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:34:
[...]

Als je op de website van Ionity kijkt zie je dat de tarieven in DE op € 0,39 zijn blijven liggen en in NL naar € 0,43 zijn gegaan
Klopt, dat is de basis prijs. Maar ik heb afgelopen weekend echt 0,43 cent betaald in Duitsland.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqdIbMUtNGDIr2Yzu1_kwSjG0FE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Desf8PQ2VHQxlhE7O8llvtnZ.png?f=user_large

• danielrene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:29
Beste allemaal, volgende week krijgen we onze V90 recharge geleverd. We zijn nog bezig met (het vervangen van) de laadpaal thuis en laden dus voorlopig even via openbare palen.Nu hebben wij een paal van Shell nabij. Iets met bomen en bos, maar ik zie in de Allego app: 0,35€/kWh en geen vaste transactiekosten. In de app van Tap zie ik: variabel tarief en in de app van Shell: 0,45€/kWh en 0,35€ transactiekosten.

Kan het dus zijn dat het laden via Allego voordeliger is dan via de eigen app van Shell- of mis ik zaken?

• thomvh
danielrene schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:28:
Beste allemaal, volgende week krijgen we onze V90 recharge geleverd. We zijn nog bezig met (het vervangen van) de laadpaal thuis en laden dus voorlopig even via openbare palen.Nu hebben wij een paal van Shell nabij. Iets met bomen en bos, maar ik zie in de Allego app: 0,35€/kWh en geen vaste transactiekosten. In de app van Tap zie ik: variabel tarief en in de app van Shell: 0,45€/kWh en 0,35€ transactiekosten.

Kan het dus zijn dat het laden via Allego voordeliger is dan via de eigen app van Shell- of mis ik zaken?
De shell kosten zijn vast. Maar ja het kan zijn dat het via Allego voordeliger is. Of Tap en Allego rekenen hetzelfde maar je moet even bij price intel kijken bij Tap.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
thomvh schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:27:
[...]

Ik denk inderdaad dat dat het is. De anderen waren ook allemaal van de snelweg af, behalve Mahlberg Ost en daar was het inderdaad 0.43 EUR/kWh. Code gekraakt 8)

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-04 18:58
Een aantal pagina's terug had ik de vraag gesteld over de acceptatie van een Visa Card door Elli (Volkswagen groep) voor hun accounts.
Elli accepteert de Visa van ASN bank niet.

Even een update nu het allemaal wat duidelijker geworden is (voor mij tenminste)
ISC Cards heeft geen enkele activiteit waargenomen tijdens het moment dat ik geprobeerd heb om de Visa Card bij Elli te koppelen. Dit betekent dus eigenlijk dat het bij Elli al stopte.
Daarom bij Elli nog eens doorgevraagd. Het blijkt dat Elli kaarten die zijn uitgegeven door ICS Cards (tenminste de Visa kaarten) gewoon niet accepteert. Dus bij voorbaar al afwijst.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:00
Athome schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:52:
Een aantal pagina's terug had ik de vraag gesteld over de acceptatie van een Visa Card door Elli (Volkswagen groep) voor hun accounts.
Elli accepteert de Visa van ASN bank niet.

Even een update nu het allemaal wat duidelijker geworden is (voor mij tenminste)
ISC Cards heeft geen enkele activiteit waargenomen tijdens het moment dat ik geprobeerd heb om de Visa Card bij Elli te koppelen. Dit betekent dus eigenlijk dat het bij Elli al stopte.
Daarom bij Elli nog eens doorgevraagd. Het blijkt dat Elli kaarten die zijn uitgegeven door ICS Cards (tenminste de Visa kaarten) gewoon niet accepteert. Dus bij voorbaar al afwijst.
Ze kunnen dat zien aan het nummer

Ondersteunt elli geen amex?

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Probeert het eens met een gratis Wise kaart (ook visa)

• nathalia
Hachy schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:39:
Probeert het eens met een gratis Wise kaart (ook visa)
Ik gebruik altijd de Revolut card. Deze is vergelijkbaar met de Wise card en werkt altijd en met iedere laadpas! Knip

[ Voor 29% gewijzigd door Notna op 12-04-2026 08:06 . Reden: Referrals zijn nog steeds niet toegestaan ]

• Meestermaas
  • Nu online
Nou de 1e ervaring bij Leap24. Verlaten terrein met 2 auto's met jongens met ballonnen erin. Harde muziek en een bende bij het tafeltje. Dit is bij Leap24 in Geleen. Mijn vrouw en dochter zijn gelukkig even boodschappen doen bij de jumbo, die maken het niet mee. Er staat wel een Quiosk, maar de zooi en de sfeer nodigt niet uit om hier even te gaan zitten met een stukje vlaai. Laden werkt wel perfect en de plekken zijn echt heerlijk groot met de trekhaakkoffer erop. Hangen wel camera's, maar wordt dus weinig mee gedaan qua handhaving. Toevallig zit er een andere locatie op 2,9 km hier vandaan in Sittard. Vrouw en dochter opgehaald en daar maar even kijken dan. Wereld van verschil. Aan de rand van een woonwijk, schoon en netjes. Lekker even gezeten en met de hond gewandeld. Jammergenoeg was de zon weg, maar zeker voor herhaling vatbaar. Laden ging goed.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ke8LWz4_nNvorrQTfXQf5QBf0lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfQDTxI23ons6wWI8jlNgHbi.jpg?f=fotoalbum_large

• Roenie
  • Niet online
Meestermaas schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:57:
Nou de 1e ervaring bij Leap24. Verlaten terrein met 2 auto's met jongens met ballonnen erin. Harde muziek en een bende bij het tafeltje. Dit is bij Leap24 in Geleen. Mijn vrouw en dochter zijn gelukkig even boodschappen doen bij de jumbo, die maken het niet mee. Er staat wel een Quiosk, maar de zooi en de sfeer nodigt niet uit om hier even te gaan zitten met een stukje vlaai. Laden werkt wel perfect en de plekken zijn echt heerlijk groot met de trekhaakkoffer erop. Hangen wel camera's, maar wordt dus weinig mee gedaan qua handhaving. Toevallig zit er een andere locatie op 2,9 km hier vandaan in Sittard. Vrouw en dochter opgehaald en daar maar even kijken dan. Wereld van verschil. Aan de rand van een woonwijk, schoon en netjes. Lekker even gezeten en met de hond gewandeld. Jammergenoeg was de zon weg, maar zeker voor herhaling vatbaar. Laden ging goed.[Afbeelding]
Echt smerig kan ik het niet noemen wat ik zo zie. Of is dit die tweede locatie?

• Meestermaas
  • Nu online
Dit is locatie 2. Ik durfde met die knapen met ballonnetjes niet echt een foto te maken van alles. Deze was perfect schoon en groter dan die andere. Alleen geen supermarkt op wandelafstand. Bij locatie 1 stroomde de vuilnisbak over met fastfood troep van de Mac en lagen er 2 lachgas containers naast de vuilnisbak.

• Puppetmaster
Athome schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:52:
Ik heb een ABN AMRO creditcard, Mastercard, ook van ICS en die doe het prima bij Elli.

Aan het ICS deel kan het dan dus niet liggen.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:24
Meestermaas schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:57:
Nou de 1e ervaring bij Leap24. Verlaten terrein met 2 auto's met jongens met ballonnen erin. Harde muziek en een bende bij het tafeltje. Dit is bij Leap24 in Geleen. Mijn vrouw en dochter zijn gelukkig even boodschappen doen bij de jumbo, die maken het niet mee. Er staat wel een Quiosk, maar de zooi en de sfeer nodigt niet uit om hier even te gaan zitten met een stukje vlaai. Laden werkt wel perfect en de plekken zijn echt heerlijk groot met de trekhaakkoffer erop. Hangen wel camera's, maar wordt dus weinig mee gedaan qua handhaving. Toevallig zit er een andere locatie op 2,9 km hier vandaan in Sittard. Vrouw en dochter opgehaald en daar maar even kijken dan. Wereld van verschil. Aan de rand van een woonwijk, schoon en netjes. Lekker even gezeten en met de hond gewandeld. Jammergenoeg was de zon weg, maar zeker voor herhaling vatbaar. Laden ging goed.[Afbeelding]
Heb je nou de lader voor de andere parkeerplaats in gebruik? Je parkeert op de meest linkse en pakt de tweede lader van links. Redde je het niet met die linker? In Delft bij Leap24 waren die kabels toch best lang dacht ik.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Meestermaas
  • Nu online
Ja dat heb ik, ik beken schuld! Met die trekhaakkoffer is het een beetje gehannes met die dikke kabels en deze was voor het grijpen. De dames wilden bij het tafeltje parkeren en van de 6 laders was er 1 in gebruik en is er geen andere in gebruik genomen tijdens onze laadbeurt. Ik kan dus eerlijk bevestigen dat er niemand last heeft gehad van onze ongehoord asociale actie om 2 laders in 1x te bezetten.

Mogelijk doe ik het vandaag weer als het rustig is

• mfj84
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13-04 20:37
hoi allen,

hoe zit het nou precies met de ANWB laadpas?

Zij zeggen enkel het CPO tarief door te belasten wanneer je het abonnement van 3,99/maand hebt. Dan geldt het ANWB starttarief van 0,69 niet.

De paal van Equans bij mij in de buurt kost volgens Equans 0,31/kwh - maar in de ANWB app staat 0,34 plus het Equans starttarief van 0,18.

Kloppen die prijzen in de app niet en wordt dat op de factuur vervolgens wel goed gezet? Of betaal ik nu 3ct per kwh teveel?

[ Voor 0% gewijzigd door mfj84 op 12-04-2026 21:23 . Reden: typo ]

• Zjanzjak
mfj84 schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:23:
Kloppen die prijzen in de app niet
Waarschijnlijk.
Dus ik denk dat de factuur gewoon correct is volgens het abonnement.

• thomvh
mfj84 schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:23:
hoi allen,

hoe zit het nou precies met de ANWB laadpas?

Zij zeggen enkel het CPO tarief door te belasten wanneer je het abonnement van 3,99/maand hebt. Dan geldt het ANWB starttarief van 0,69 niet.

De paal van Equans bij mij in de buurt kost volgens Equans 0,31/kwh - maar in de ANWB app staat 0,34 plus het Equans starttarief van 0,18.

Kloppen die prijzen in de app niet en wordt dat op de factuur vervolgens wel goed gezet? Of betaal ik nu 3ct per kwh teveel?
CPO tarief is het roaming tarief wat de paal verleend aan andere partijen. Dit betekent niet dat het bij de partij zelf niet goedkoper is.

Volgens mij gaat de EU wetgeving niet zover dat ze zeggen dat iedereen dezelfde prijs moet krijgen. Maar ik laat me graag corrigeren door de experts.

• mfj84
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13-04 20:37
thomvh schreef op zondag 12 april 2026 @ 23:52:
[...]

CPO tarief is het roaming tarief wat de paal verleend aan andere partijen. Dit betekent niet dat het bij de partij zelf niet goedkoper is.
Ah ja dat is een interessante. Ik dacht dat CPO-tarief wel hetzelfde tarief als wanneer je rechtstreeks bij de CPO afrekent betekende.

Ik was net van plan naar Allego app te switchen door wat ik hier had gelezen, maar daar staat exact hetzelfde in. (is ook dezelfde app natuurlijk) Toch maar eens via de QR code op de paal proberen dan!

• thomvh
mfj84 schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:53:
[...]

Ah ja dat is een interessante. Ik dacht dat CPO-tarief wel hetzelfde tarief als wanneer je rechtstreeks bij de CPO afrekent betekende.

Ik was net van plan naar Allego app te switchen door wat ik hier had gelezen, maar daar staat exact hetzelfde in. (is ook dezelfde app natuurlijk) Toch maar eens via de QR code op de paal proberen dan!
Ik heb gemerkt dat dit in het buitenland ironisch genoeg vaak het voordeligste is. Salzburg AG laadpalen zijn bijna 80 cent in de Allego/ANWB/Electroverse apps. Op de paal zelf op het scherm (Slim trouwens om phishing te voorkomen) komt een QR code scan je die betaal je 52 cent per kWh. CPO tarief betekent gewoon ze doen geen opslag op het roaming tarief wat zijn krijgen. Niet dat je geen opslag betaald ten opzichte van de aanbieder zelf.

• Pr088
thomvh schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:52:
[...]

Ik heb gemerkt dat dit in het buitenland ironisch genoeg vaak het voordeligste is. Salzburg AG laadpalen zijn bijna 80 cent in de Allego/ANWB/Electroverse apps. Op de paal zelf op het scherm (Slim trouwens om phishing te voorkomen) komt een QR code scan je die betaal je 52 cent per kWh. CPO tarief betekent gewoon ze doen geen opslag op het roaming tarief wat zijn krijgen. Niet dat je geen opslag betaald ten opzichte van de aanbieder zelf.
QR op een paal leidt meestal naar de eigen aanbieder. Dat is nagenoeg altijd het voordeligst, uitzonderingen daargelaten. Ik zoek bij een laadpaal meestal eerst de app van de eigen aanbieder. Werkt ook goed en is minder fraudegevoelig. Nadeel: extra app op de telefoon, creditcardgegevens etc.

• _Apache_
  • Laatst online: 18:17
Ik heb een roadtrip aan het plannen in Duitsland. En ben op zoek naar een app waarmee ik laadpalen kan zoeken waarbij ik kan filteren op aantal laadpalen (niet alle kunnen dit) en met restaurant in de buurt.

Ik rij met een e-motor die alleen AC kan laden. Waardoor ik dus wat langer moet wachten, en dus graag even naar toilet wil en wat wil drinken / eten.

Plugshare kan dit al wel, maar vind de oogst wat matig.

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
_Apache_ schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:55:
IEn ben op zoek naar een app waarmee ik laadpalen kan zoeken waarbij ik kan filteren op aantal laadpalen

Ik rij met een e-motor die alleen AC kan laden. Waardoor ik dus wat langer moet wachten,
ABRP kan dit, en voor duitsland specifiek kan Enbw t ook. Wat ook een goede tip is, aangezien ze vooral bij winkels en supermarkten zitten, en meestal ook met een aantal palen.

[ Voor 14% gewijzigd door markjanssen op 13-04-2026 12:09 ]

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Chargefinder kan dit ook, en ook de routeplanner van Chargetrip kan dit sinds kort. Op deze pagina staan ook nog diverse andere routeplanners die je hiermee verder kunnen helpen.

• _Apache_
  • Laatst online: 18:17
Bedankt voor de tips, hier kan ik wat mee :)

• Gonger
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15:38
Meestermaas schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:08:
Dit is locatie 2. Ik durfde met die knapen met ballonnetjes niet echt een foto te maken van alles. Deze was perfect schoon en groter dan die andere. Alleen geen supermarkt op wandelafstand. Bij locatie 1 stroomde de vuilnisbak over met fastfood troep van de Mac en lagen er 2 lachgas containers naast de vuilnisbak.
Op sommige Tesla locaties wil je snachts ook liever niet opladen. Het ligt vaak meer aan de locatie dan aan de aanbieder.
Pagina: 1 ... 251 252 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2