Moet zeggen dat mijn vader een MoveMove kaart heeft en die zouden ook ondersteund zijn maar we krijgen het ook niet werkend.LigeTRy schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:46:
[...]
Helaas nog geen verbetering, in de App staat wel MTC Europe, maar het ligt er aan wat voor MTC pas je hebt of het werkt, als je er eentje hebt die begint met NL-TNM werkt het helaas nog niet. Dit is een soort whitelabel new motion/shell recharge pas. Velen om mij heen hebben deze variant van de pas. Ik verwacht dat als shell recharge toegevoegd wordt, hij daarop wel zal werken, but who nows
@thomvh @LigeTRy , mijn laadruppel begint met NL-MTE
Ik heb het ingevuld en volgens mij is er nu een mail met akkoord van tesla ofzo naar Arval of MTE?
Ik heb het ingevuld en volgens mij is er nu een mail met akkoord van tesla ofzo naar Arval of MTE?
EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025
Wel eens van marketing gehoord?MasterMaceMichu schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:18:
Ik vrees het ook, maar als ze dan toch hier posten...
Dus, mooi praatje en mooie woorden van ze, maar er moeten gewoon centen verdiend worden.
Hoi, Iris hier van Velian.
Ik snap de zorg, bij overnames zie je wel dat prijzen omhoog gaan.
In dit geval zit het iets anders:
Ik snap de zorg, bij overnames zie je wel dat prijzen omhoog gaan.
In dit geval zit het iets anders:
- De meeste laadpunten vallen onder langlopende contracten. De tarieven daarin liggen vast, dus die kunnen we niet zomaar aanpassen.
- Onze investeerders zitten er juist in voor de lange termijn, niet snel oppoetsen en doorverkopen
Sterker nog, snelladen met abo kan dan makkelijk uit. Zijn doorgaans in de orde van €0,40/kWhhopiconjo schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:48:
[...]
hmmm, je bent denk ik goedkoper uit als je gaat snelladen. Met sommige kortingen op snelladers is het verschil met publieke laadpalen niet meer zo groot als ik het zo lees
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Ik vind AC laden met DC laden vergelijken appels en peren vergelijken. Het is allebei laden, maar met een totaal andere toepassing. Ik wil 95% van de tijd AC laden. Lekker mijn ding doen en niet wachten. DC laden voor dagelijks gebruik zou ik alleen doen als ik dan die 30 minuten nuttig kan besteden door bijvoorbeeld boodschappen te doen. Ik denk dat er veel meer mensen zijn die zo denken.
Ik heb ruim 2,5 jaar niet thuis kunnen laden, omdat ik geen laadpaal had met backoffice mogelijkheid. Daarom stond ik meerdere keren per week aan de snellader. Vaak ging ik dan even bellen met familie of een filmpje kijken. Zonde van mijn tijd, maar er zat ook geen publieke lader in de buurt en dus had ik mij er bij neergelegd.Meestermaas schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 00:41:
Ik vind AC laden met DC laden vergelijken appels en peren vergelijken. Het is allebei laden, maar met een totaal andere toepassing. Ik wil 95% van de tijd AC laden. Lekker mijn ding doen en niet wachten. DC laden voor dagelijks gebruik zou ik alleen doen als ik dan die 30 minuten nuttig kan besteden door bijvoorbeeld boodschappen te doen. Ik denk dat er veel meer mensen zijn die zo denken.
Tuurlijk, maar er is denk ik ook een kantelpunt wanneer iemand het de moeite waard vind.Meestermaas schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 00:41:
Ik laad thuis, dus geen issue, maar als ik bij een openbare paal zou moeten laden èn daar zou €0,80 gevraagd worden, dan zou ik zeker DC voor €0,40 (of minder) overwegen.
Maak er meteen een uitje van of kijk of je het kan combineren met een supermarkt oid idd.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
verkeerde topic
[ Voor 97% gewijzigd door JerryVR op 28-05-2026 15:16 ]
instagram: ioniq5nline
Hier ook gewoon combineren. Of 's ochtends voor 9 uur aankoppelen, stoel in de comfortstand en laptop openklappen en alvast mails wegwerken voor het werk of 's avonds na 23 uur even doomscrollen bij de Teslader ipv thuis. 28 cent per kW en hij laadt toch met tussen de 100 en 150 kW/h.turkeyhakan schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:20:
[...]
Ik heb ruim 2,5 jaar niet thuis kunnen laden, omdat ik geen laadpaal had met backoffice mogelijkheid. Daarom stond ik meerdere keren per week aan de snellader. Vaak ging ik dan even bellen met familie of een filmpje kijken. Zonde van mijn tijd, maar er zat ook geen publieke lader in de buurt en dus had ik mij er bij neergelegd.
Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024
28 ct per kWh en laden met 100 tot 150 kWh/h oftewel kW...Opa schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:34:
[...]
Hier ook gewoon combineren. Of 's ochtends voor 9 uur aankoppelen, stoel in de comfortstand en laptop openklappen en alvast mails wegwerken voor het werk of 's avonds na 23 uur even doomscrollen bij de Teslader ipv thuis. 28 cent per kW en hij laadt toch met tussen de 100 en 150 kW/h.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Tja doomscrollen en werken doe ik liever niet meer en je vergeet het rijden naar de Tesla lader ook qua tijd en kosten. Tevens is het DC laden slechter voor de accu dan AC laden (lees ik online, geen technische onderbouwing).
De keren dat ik bij de Tesla lader sta en mannen er alleen in de auto zie zitten wachten op hun telefoon vind ik dat een sneue ervaring. Misschien een Tesla kaartclub beginnen of een netwerk club en dan entertainment bieden. Dat zou ik wel kunnen waarderen. Maar de DC laadervaring is voor mij ondergeschikt aan de AC laadervaring en ik betaal graag een paar euro meer om een half uur meer vrije(dure)tijd te hebben.
De keren dat ik bij de Tesla lader sta en mannen er alleen in de auto zie zitten wachten op hun telefoon vind ik dat een sneue ervaring. Misschien een Tesla kaartclub beginnen of een netwerk club en dan entertainment bieden. Dat zou ik wel kunnen waarderen. Maar de DC laadervaring is voor mij ondergeschikt aan de AC laadervaring en ik betaal graag een paar euro meer om een half uur meer vrije(dure)tijd te hebben.
DC laden en verhoogde slijtage gaat vooral over temperatuur heb ik begrepen uit de papers. Dus een auto die vooral in Noorwegen rondrijd heeft een lager slijtage ook bij alleen DC laden dan een auto uit Texas bijvoorbeeld. AC laden werkt natuurlijk altijd minder warmte op. Maar bijvoorbeeld langzaam DC laden en langzaam AC laden zouden hetzelfde slijtage patroon moeten hebben. (Stel je zet hem aan de DC lader bij de Lidl even uit mijn hoofd met 50kW).Meestermaas schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:30:
Tja doomscrollen en werken doe ik liever niet meer en je vergeet het rijden naar de Tesla lader ook qua tijd en kosten. Tevens is het DC laden slechter voor de accu dan AC laden (lees ik online, geen technische onderbouwing).
Daarnaast is het idee dat DC slecht is al redelijk verjaard.
Je gedrag pre- en post-laden is minstens zo belangrijk, zo niet belangrijker.
Dus niet je auto lang wegzetten bij <10% of 100% SoC.
Moderne auto’s hebben goede accu-conditionering om thermperatuurschade te voorkomen, ook grijpt het BMS in door het vermogen te verlagen.
Je gedrag pre- en post-laden is minstens zo belangrijk, zo niet belangrijker.
Dus niet je auto lang wegzetten bij <10% of 100% SoC.
Moderne auto’s hebben goede accu-conditionering om thermperatuurschade te voorkomen, ook grijpt het BMS in door het vermogen te verlagen.
Het is een vorm van ontspanning die nu ineens legitiem is geworden. Je hoeft even helemaal niets. Gewoon wachten en niets.... en ondertussen laadt je auto lekker op.Meestermaas schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:30:
De keren dat ik bij de Tesla lader sta en mannen er alleen in de auto zie zitten wachten op hun telefoon vind ik dat een sneue ervaring. Misschien een Tesla kaartclub beginnen of een netwerk club en dan entertainment bieden. Dat zou ik wel kunnen waarderen.
Aan de E19 tussen Breda en Antwerpen zit er een huis met dames van lichte zeden tegenover enkele snelladers. Je auto zit daar in een wip weer vol...Gonger schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:57:
[...]
Het is een vorm van ontspanning die nu ineens legitiem is geworden. Je hoeft even helemaal niets. Gewoon wachten en niets.... en ondertussen laadt je auto lekker op.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Goede business case om als madam zelf laders neer te zetten. Klanten laden terwijl zij zelf tegelijkertijd ‘ontladen’. Kun je twee keer centen vangen. Met een kleeftarief (bij het laden en eventueel ‘ontladen’) uiteraard, dan heb je ook meer doorstroming bij de meisjes.guido66 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:38:
[...]
Aan de E19 tussen Breda en Antwerpen zit er een huis met dames van lichte zeden tegenover enkele snelladers. Je auto zit daar in een wip weer vol...
[ Voor 4% gewijzigd door Roenie op 30-05-2026 09:16 ]
Bij LaadpasTop10 kun je nu je betwiste laadfactuur uploaden incl context en bewijsmateriaal. Je krijgt dan hulp bij het bemiddelen om samen typische 'computer says no' fouten op te lossen. https://laadpastop10.nl/betwiste-factuur/
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
En wat is het verdienmodel? Dat staat er niet zover ik lees. Voor niets gaat de zon op.Hachy schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:22:
Bij LaadpasTop10 kun je nu je betwiste laadfactuur uploaden incl context en bewijsmateriaal. Je krijgt dan hulp bij het bemiddelen om samen typische 'computer says no' fouten op te lossen. https://laadpastop10.nl/betwiste-factuur/
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Het is gratis. Goed punt; ik heb dat er nu duidelijk bij gezet.Oekol schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:27:
[...]
En wat is het verdienmodel? Dat staat er niet zover ik lees. Voor niets gaat de zon op.
[ Voor 6% gewijzigd door Hachy op 30-05-2026 13:37 ]
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Gisteren mijn schoonvader laten laden op mijn laadpaal. Daarvoor heb ik prive een Shell pasje die ik bij E-Flux toegang heb gegeven, tarief gratis. Normaliter laad ik met mijn zakelijke laadpas en worden de kosten vergoed door werkgever.
Nadat hij klaar was met laden en ontkoppelde, kreeg ik direct een ‘kassabon’ gemaild van Shell. Tarief 0,55c per kwh, transactiekosten en blokkeerkosten. Precies de hoeveelheid kwh die geladen was.
Nu staat er aan de overkant van mijn huis sinds kort een publieke laadpaal, met je raadt het al, een tarief van 0,55c per kwh. Ik dacht altijd dat de laadpaal een transactie start en dat dit volledig geautomatiseerd was. Maar nu blijkt dus dat er wordt gegokt???
Iemand dit al eens meegemaakt?
Nadat hij klaar was met laden en ontkoppelde, kreeg ik direct een ‘kassabon’ gemaild van Shell. Tarief 0,55c per kwh, transactiekosten en blokkeerkosten. Precies de hoeveelheid kwh die geladen was.
Nu staat er aan de overkant van mijn huis sinds kort een publieke laadpaal, met je raadt het al, een tarief van 0,55c per kwh. Ik dacht altijd dat de laadpaal een transactie start en dat dit volledig geautomatiseerd was. Maar nu blijkt dus dat er wordt gegokt???
[ Voor 7% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 30-05-2026 14:20 ]
Ja en het is niet gegoktfRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:18:
Gisteren mijn schoonvader laten laden op mijn laadpaal. Daarvoor heb ik prive een Shell pasje die ik bij E-Flux toegang heb gegeven, tarief gratis.
Nadat hij klaar was met laden kreeg ik direct een ‘kassabon’ gemaild van Shell. Tarief 0,55c per kwh, transactiekosten en blokkeerkosten. Precies de hoeveelheid kwh die geladen was.
Nu staat er aan de overkant van mijn huis sinds kort een publieke laadpaal, met je raadt het al, een tarief van 0,55c per kwh. Ik dacht altijd dat de laadpaal een transactie start en dat dit volledig geautomatiseerd was. Maar nu blijkt dus dat er wordt gegokt???![]()
Sommige laadpassen hebben gewoon een vast tarief voor palen waar geen roaming overeenkomst geldt.
Dus zet jij het tarief op 1 euro betaalt hij ook 0.55 en legt shell de rest bij
Bij gratis dus ook en zo verdienen ze dat van die andere paal weer terug
Oplossing andere pas gebruiken die dat niet doet
Het is geen publieke laadpaal, het is mijn eigen laadpaal. Dit heeft altijd prima gewerkt zo. Daarnaast:boyette schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:20:
[...]
Ja en het is niet gegokt
Sommige laadpassen hebben gewoon een vast tarief voor palen waar geen roaming overeenkomst geldt.
Dus zet jij het tarief op 1 euro betaalt hij ook 0.55 en legt shell de rest bij
Bij gratis dus ook en zo verdienen ze dat van die andere paal weer terug
Oplossing andere pas gebruiken die dat niet doet
Dit zijn toch geen blokkeer kostenfRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:26:
[...]
Het is geen publieke laadpaal, het is mijn eigen laadpaal. Dit heeft altijd prima gewerkt zo. Daarnaast:
[Afbeelding]
Was dat als dusdanig aangemerkt ?
Daar heb ik dan overheen gelezen
boyette schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:34:
[...]
Dit zijn toch geen blokkeer kosten
Was dat als dusdanig aangemerkt ?
Daar heb ik dan overheen gelezen
:strip_exif()/f/image/GGU65JSuY7za4ZRl2WEqIlTN.jpg?f=fotoalbum_large)
Steekt Shell dit gewoon in z’n zak terwijl ik als laadpaal houder niks ontvang?
[ Voor 6% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 30-05-2026 14:41 ]
Oh die zat er ook nog bij
Stuur eens een bericht naar shell en kijk eens wat ze zeggen
Ja. In ruil daarvoor betaal jij altijd dat tarief ook als het 2 Euro/kWh is.fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:39:
[...]
[Afbeelding]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Dat heb ik toch al uitgelegdfRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:39:
[...]
[Afbeelding]
Sommige palen kosten ze ook geld
Dit is m.i. het enige relevante stukje. Als je bij E-Flux hebt aangegeven dat die pas een 0-tarief moet hebben, gaat er iets niet goed. E-Flux heeft nu namelijk Shell gewoon belast voor de geladen kWh en Shell berekent jou haar reguliere tariefstructuur door.fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:18:
Daarvoor heb ik prive een Shell pasje die ik bij E-Flux toegang heb gegeven, tarief gratis.
Shell i.c.m. E-Flux is sowieso een minder goede combinatie:
nieuws: Shell gaat blokkeerkosten rekenen na vier uur bezet houden bepaalde o...
De achtergrond daarvan is dat er blijkbaar genoeg mensen waren die een hoog tarief op hun laadpaal hadden ingesteld, zelf € 0,55/kWh aan Shell betaalden en het verschil tussen het vaste tarief van Shell en hun eigen tarief in eigen zak staken, dat het Shell opviel.
Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2