[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 238 239 Laatste
Acties:

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20:37

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
mk1992 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:04:
Niche vraagje, maar waarom zie ik de oude Shell/Ubitricity-palen niet meer in de Vattenfall app?

Vorige maand nog bij Olympiastraat 3 in Purmerend geladen, nu zijn alle gelijksoortige palen niet meer in de app te zien. Alleen nog Total en Vattenfall zelf te vinden in de buurt.
Heb je toevallig Vattenfall deze vraag al gesteld en zo ja wat zeiden ze?

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20:37

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Madman_K schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:22:
https://www.independer.nl...derzoek/laadtarieven-2025

"goedkoopste laadpaal van Nederland slechts € 15,75 kwijt bent voor een volle batterij van 75 kWh, betaal je bij het duurste laadpunt ruim zeven keer zo veel: € 116,25"

Moet je voorstellen als dit met benzineprijzen zou zijn.
Bij 1pomp €2/liter, bij een ander €14.
Dan zou heel Nederland in opstand komen
Mwah Dat onderzoek neem ik niet al te serieus. De gemiddeldes (mediaan) wijken sterk af, soms naar boven en soms naar beneden door hun cluster-berekening, soms meer dan 25% t.o.v. OCPI data van de CPO's. Verder missen ze zo'n 10% van het aanbod publieke laadpalen.

[ Voor 15% gewijzigd door Hachy op 12-12-2025 15:36 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:44
NokiaFan schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:01:
OVO heeft het prijs issue met Vattenfall gefixt. Het lijkt nu zelfs een cent per kWh goedkoper.
Het prijs issue met Vattenfall is gefikst, maar precies hetzelfde issue loopt nog met Ubitricity laadpalen. Als ik in de OVO app op de kaart klik, dan zie ik een prijs van € 0,47 (met een Ligth boost € 0,43). Echter, als ik dan op het tarief klik om te gaan laden, dan zie ik met de Light boost opeens een tarief van € 0.32. Er is aangegeven dat het tarief van het laatste scherm klopt, dus ik laad al een tijdje voor € 0,32. Mij hoor je niet klagen!

Cupra Born Performance 58 kWh

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:36
gertvdijk schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:48:
Ik heb ook even de Shell-app-dans gedaan. Er gaan een paar dingen mis waardoor ik eerst niet verder kwam, misschien helpt het volgende de andere mensen hier die het proberen over te zetten.
  1. De Shell Recharge app login gegevens gebruiken om in te loggen, maak geen nieuw account aan.
  2. Je moet nu al bij dit eerste keer inloggen de payment method toevoegen, in tegenstelling tot de instructies in de mail. Die wordt nog niet goed gekoppeld aan de charge card, dus deze stap is nog niet voldoende.
  3. De "Shell Card" is een loyalty card, geen charge card, dat is het verkeerde menu met een prominente knop. Ga echt naar het diepere menu met Charge cards.
  4. Bij de charge cards staat niets na inloggen en het lijkt erop dat ze willen dat je een nieuwe bestelt. Ga 1 stap in dat proces en dan plots staat daar wel je bestaande kaart al in!
  5. De kaart is geblokkeerd en moet je 'updaten' door er je eerder ingevoerde payment method aan toe te voegen. Dat zou moeten werken, je kan gewoon de eerder ingevoerde method selecteren, maar je kaart lijkt dan nog niet te zijn gedeblokkeerd.
  6. De tooltiptekst "after adding a payment method, swipe down to refresh the page" werkt hier helemaal niet op Android. Ik kan refreshen en de app restarten tot ik een ons weeg, de kaartdata komt uit cache als 'blocked', maar in werkelijkheid wordt gewoon de data niet goed gerefresht. Ik moest de app force closen en pas dan was het probleem opgelost en werd de kaart als actief getoond.
Als ze hier zo lang mee bezig zijn geweest om naar een andere app te migreren: wat een prutsers en wat een belabberde QA zeg, pfff.

En dan die van Tango, holy shitballs wat hebben ze daar gerookt? Een stukje software DUS moet er een nieuwe fysieke pas komen? 8)7 :?

[...]
Dank, jouw handleiding hielp me door de meeste problemen heen. Het is ook gestaag een kwestie van issues negeren en back en nog een keer doen. Naam pakte de app niet (error). Nog een keer (error). back en ineens het volgende scherm 8)7 . Betaalmogelijkheid toevoegen aan pas (dan wordt je de hemd van het lijf gevraagd). Nog een keer en dan kan je een pasje selecteren. Dan nog een keer betaalmogelijkheid toevoegen. VISA (error), VISA (error), VISA (error). Ok dan maar Paypal. En de pas is nog steeds niet gedeblokkeerd...
tjongejongejonge. Mijn stagairs doen het beter.

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:51
Ik krijg van EnbW een aanbod om een broeikasgasquotum te verkopen, voor 215,- (2026):

"Petroleummaatschappijen zijn verplicht hun CO₂-uitstoot met een bepaald percentage te verminderen. Dit quotum stijgt jaarlijks: in 2025 is 10,6% vereist en in 2030 25%. Als een bedrijf niet aan de wettelijke eisen voldoet, moet het een boete betalen of extra emissierechten kopen. Dit stelt het bedrijf in staat om het toepasselijke broeikasgasquotum te behalen. Eigenaren van elektrische voertuigen kunnen hun gereduceerde CO₂-uitstoot verkopen in de vorm van certificaten en een jaarlijkse premie ontvangen. De prijs van deze certificaten varieert afhankelijk van vraag en aanbod."

Komt er denk ik op neer dat oliemaatschappijen dit betalen om aan hun CO2 doelstellingen te voldoen. Daardoor stijgen hun kosten en brandstofprijzen. Dus elektrisch rijden wordt goedkoper en fosiel duurder.

iemand hier al ervaring mee?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14-12 13:56
eltron schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:21:
Ik krijg van EnbW een aanbod om een broeikasgasquotum te verkopen, voor 215,- (2026):

"Petroleummaatschappijen zijn verplicht hun CO₂-uitstoot met een bepaald percentage te verminderen. Dit quotum stijgt jaarlijks: in 2025 is 10,6% vereist en in 2030 25%. Als een bedrijf niet aan de wettelijke eisen voldoet, moet het een boete betalen of extra emissierechten kopen. Dit stelt het bedrijf in staat om het toepasselijke broeikasgasquotum te behalen. Eigenaren van elektrische voertuigen kunnen hun gereduceerde CO₂-uitstoot verkopen in de vorm van certificaten en een jaarlijkse premie ontvangen. De prijs van deze certificaten varieert afhankelijk van vraag en aanbod."

Komt er denk ik op neer dat oliemaatschappijen dit betalen om aan hun CO2 doelstellingen te voldoen. Daardoor stijgen hun kosten en brandstofprijzen. Dus elektrisch rijden wordt goedkoper en fosiel duurder.

Vlgs mij moet je in dit geval inwoner van Duitsland zijn, of een auto op Duits kenteken hebben.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

gertvdijk schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:48:
Ik heb ook even de Shell-app-dans gedaan. Er gaan een paar dingen mis waardoor ik eerst niet verder kwam, misschien helpt het volgende de andere mensen hier die het proberen over te zetten.
  1. De Shell Recharge app login gegevens gebruiken om in te loggen, maak geen nieuw account aan.
  2. Je moet nu al bij dit eerste keer inloggen de payment method toevoegen, in tegenstelling tot de instructies in de mail. Die wordt nog niet goed gekoppeld aan de charge card, dus deze stap is nog niet voldoende.
  3. De "Shell Card" is een loyalty card, geen charge card, dat is het verkeerde menu met een prominente knop. Ga echt naar het diepere menu met Charge cards.
  4. Bij de charge cards staat niets na inloggen en het lijkt erop dat ze willen dat je een nieuwe bestelt. Ga 1 stap in dat proces en dan plots staat daar wel je bestaande kaart al in!
  5. De kaart is geblokkeerd en moet je 'updaten' door er je eerder ingevoerde payment method aan toe te voegen. Dat zou moeten werken, je kan gewoon de eerder ingevoerde method selecteren, maar je kaart lijkt dan nog niet te zijn gedeblokkeerd.
  6. De tooltiptekst "after adding a payment method, swipe down to refresh the page" werkt hier helemaal niet op Android. Ik kan refreshen en de app restarten tot ik een ons weeg, de kaartdata komt uit cache als 'blocked', maar in werkelijkheid wordt gewoon de data niet goed gerefresht. Ik moest de app force closen en pas dan was het probleem opgelost en werd de kaart als actief getoond.
Als ze hier zo lang mee bezig zijn geweest om naar een andere app te migreren: wat een prutsers en wat een belabberde QA zeg, pfff.

En dan die van Tango, holy shitballs wat hebben ze daar gerookt? Een stukje software DUS moet er een nieuwe fysieke pas komen? 8)7 :?

[...]
Shell app: nieuwe app gedownload, ingelogd met recharge account, mijn recharge laadpas was aanwezig (gemigreerd volgens oude app) met gekoppelde payment.

Volgens mij dus in 1x klaar

Tango app:
Nieuwe app,
Bestaand account gebruikt
Nieuwe laadpas aangevraagd
Nieuwe payment method. Eerste poging mislukte omdat eerste creditcard niet geaccepteerd werd.

• eltron
HansAuutB schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:01:
[...]

Vlgs mij moet je in dit geval inwoner van Duitsland zijn, of een auto op Duits kenteken hebben.
Ik zie die eis niet staan, maar loop wel vast op dergelijke velden:
Kenzeichen en Postleitzal accepteert alleen Duitse gegevens, maar dat is dus puur een beperking in de opzet van het portal, niet een officiële begrenzing tot DE auto's en inwoners.

Overigens zou zoiets denk ik ook in NL moeten kunnen als een MSP bereid zou zijn om dit voor zijn klanten te regelen.

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14-12 13:56
eltron schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:19:
[...]

Ik zie die eis niet staan, maar loop wel vast op dergelijke velden:
Kenzeichen en Postleitzal accepteert alleen Duitse gegevens, maar dat is dus puur een beperking in de opzet van het portal, niet een officiële begrenzing tot DE auto's en inwoners.

Overigens zou zoiets denk ik ook in NL moeten kunnen als een MSP bereid zou zijn om dit voor zijn klanten te regelen.
Je moet een Duits kenteken-deel 1 uploaden (Bitte halten Sie für die Registrierung Ihren Fahrzeug­schein (die Zulassungs­bescheinigung Teil 1) bereit.).

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:29
eltron schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:21:

Is dit niet de zogenaamde THG quota? Die is er alleen voor Duitsers.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• eltron
PeterZ(on) schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:33:
[...]
Is dit niet de zogenaamde THG quota? Die is er alleen voor Duitsers.
Ja, maar niet expliciet gemaakt dat het alleen voor Duitsers geldt en waarom dan eigenlijk? Lijkt meer onderdeel van beleid EnbW en wijze waarop portal is ingericht om alleen Duitse gegevens te accepteren.

Het gaat om Europese regelgeving (richtlijn hernieuwbare energie, RED II)

• PeterZ(on)
eltron schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 22:51:
[...]

Ja, maar niet expliciet gemaakt dat het alleen voor Duitsers geldt en waarom dan eigenlijk? Lijkt meer onderdeel van beleid EnbW en wijze waarop portal is ingericht om alleen Duitse gegevens te accepteren.

Het gaat om Europese regelgeving (richtlijn hernieuwbare energie, RED II)
Toen ik dit een aantal geleden al tegenkwam heb ik daar naar gezocht en was alleen voor de Duitsers, dus zou kunnen dat het nu anders is maar dat verwacht ik eigenlijk niet. Maar ben benieuwd. Het is overigens wel een fors bedrag, iets wat tegenwoordig v.z.i.w. ook al veel minder is, meer iets van 70 euro

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• eltron
PeterZ(on) schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 22:56:
[...]
Toen ik dit een aantal geleden al tegenkwam heb ik daar naar gezocht en was alleen voor de Duitsers, dus zou kunnen dat het nu anders is maar dat verwacht ik eigenlijk niet. Maar ben benieuwd. Het is overigens wel een fors bedrag, iets wat tegenwoordig v.z.i.w. ook al veel minder is, meer iets van 70 euro
voor 2026 € 215 (per auto) dus in mijn geval 430,- (op jaarbasis), daar zou ik nog wel jaarlijks een formuliertje voor in willen vullen. :)

• PeterZ(on)
eltron schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 23:01:
[...]

voor 2026 € 215 (per auto) dus in mijn geval 430,- (op jaarbasis), daar zou ik nog wel jaarlijks een formuliertje voor in willen vullen. :)
Haha, snap ik. Dat was toen ook mijn idee. :)

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:25
Of-Aaargh schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:51:
[...]

Waar is 'hier' dan? In Brabant rekent OVO in elk geval bij Vattenfall weer de oude prijs van 34 ct/kWh.
Concessie Gelderland

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:17
Price before
Price after
?

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:57
Oh dat is wel vreemd. Overijssel is dezelfde concessie en bij mij is ie van 34 naar 33 cent gegaan.

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:25
Van 0,38 naar 0,37

• boyette
De dynamische tarieven zijn bij Vattenfall nu mogelijk

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-12 21:53

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

ik ben een Opel Ampera-e bezitter, en laad regelmatig ook publiek.

Wat zijn volgens jullie de beste apps, die de snelheid tijdens laden tonen, in een grafiek.

ik gebruikte altijd charge assist, maar nu hebben ze bij de total energies/ mra palen bij mij in de buurt de qr codes vervangen, en werkt het scannen niet meer, ook kan ik vaak laden niet starten.

ieman die dit herkent/ een oplossing weet, een andere app is ook prima.

voor plug surfing een sleutel hanger aangevraagd, ik had er 1 van van de bron, maar dat is nu duurder geworden.

bij de anwb kan ik wel zien hoeveel er geladen is, maar geen grafiek.

ook heb ik de ervaring, dat ik 1 laadpaal in de buurt heb, waar ik met 5 kw kan laden, bij andere meestal 3,6 oid, wat ik ook haal met de granny lader.

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

• boyette
jpm.lensen schreef op zondag 14 december 2025 @ 15:48:
ik ben een Opel Ampera-e bezitter, en laad regelmatig ook publiek.

Wat zijn volgens jullie de beste apps, die de snelheid tijdens laden tonen, in een grafiek.

ik gebruikte altijd charge assist, maar nu hebben ze bij de total energies/ mra palen bij mij in de buurt de qr codes vervangen, en werkt het scannen niet meer, ook kan ik vaak laden niet starten.

ieman die dit herkent/ een oplossing weet, een andere app is ook prima.

voor plug surfing een sleutel hanger aangevraagd, ik had er 1 van van de bron, maar dat is nu duurder geworden.

bij de anwb kan ik wel zien hoeveel er geladen is, maar geen grafiek.

ook heb ik de ervaring, dat ik 1 laadpaal in de buurt heb, waar ik met 5 kw kan laden, bij andere meestal 3,6 oid, wat ik ook haal met de granny lader.
Ovo
Electroverse
Greenchoice
Tango (nieuwe app)

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-12 21:53

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

boyette schreef op zondag 14 december 2025 @ 15:50:
[...]

Ovo
Electroverse
Greenchoice
Tango (nieuwe app)
dank voor snelle reactie, greenchoice app wist ik niet, ik ben greenchoice klant, maar die app lijkt wel erg veel op de anwb, maar ga kijken

wat het fijne van de charge assist app, was ook dat je meerdere laadpassen toe kon voegen, en dan tarieven vergelijken, maar dat werkt momenteel niet (meer)

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

• boyette
jpm.lensen schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:02:
[...]

dank voor snelle reactie, greenchoice app wist ik niet, ik ben greenchoice klant, maar die app lijkt wel erg veel op de anwb, maar ga kijken

wat het fijne van de charge assist app, was ook dat je meerdere laadpassen toe kon voegen, en dan tarieven vergelijken, maar dat werkt momenteel niet (meer)
en chargepoint ook nog
die is geeft volgens mij nog de meeste statistieken

die van

https://www.chargepoint.com/

• BehindCorner
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:15

BehindCorner

Battlcruiser operational!

Vandaag voor het eerst een snellader gebruikt in Duitsland, met een MTC europa zakelijke kaart. Er waren 4 aanbieders op de laadlocatie, is er een manier om te snel te zien welke het goedkoopst gaat zijn?

Achteraf kan je het in de app terug zien, in dit geval betaalde ik (mijn werkgever) nu 0,97 euro per kWh..

18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K]

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:35

WTM

Vlak bij mij is er een laadpaal geplaatst maar die is nog niet terug te vinden op een kaart van de gemeente als geplaatst. Het is in Amsterdam, Equans. Is daar nog een goedkopere manier om mee te laden? Electroverse met kaart werkt op de paal in elk geval maar ik kan de paal nog niet vinden m.b.v. ChargeAssist app.

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:41
BehindCorner schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:37:
Vandaag voor het eerst een snellader gebruikt in Duitsland, met een MTC europa zakelijke kaart. Er waren 4 aanbieders op de laadlocatie, is er een manier om te snel te zien welke het goedkoopst gaat zijn?

Achteraf kan je het in de app terug zien, in dit geval betaalde ik (mijn werkgever) nu 0,97 euro per kWh..
De app Ladefuchs geeft overzicht. Typisch Nederlandse kaarten worden helaas daarin niet ondersteunt. De chargeprice app geeft ook veel info voor weer een aantal andere kaarten,

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:01

In de app van je laaspas? Mijn Ayvens laaddruppel is een travelcard en kan ik de prijzen in de app zien en ook laadsessies met de app starten.
Zeker handig om altijd even te controleren omdat er palen zijn waar je na volladen en/of X minuten extra moet betalen.

• eltron

Dat is in elk geval bizar duur.
MTC ken ik niet, wel vroeger als tankpas zoiets gehad. Ik zou verwachten dat er een app bij zit die de vraag moet kunnen beantwoorden.
Zij hebben waarschijnlijk een of andere vorm van een cost plus model, oftewel ze berekenen CPO tarief aan je door + nog iets voor hun service, dat kunnen startkosten zijn, of een opslag per kWh of een combi daarvan. Als je geen bruikbare MTC app hebt, maar wel die systematiek kent kun je ook inschatten wat het kost als je CPO tarief weet, bijvoorbeeld door even op hun app of website te kijken of in een generieke app zoals hier regelmatig voorbij komen.

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:30
boyette schreef op zondag 14 december 2025 @ 15:50:
[...]

Ovo
Electroverse
Greenchoice
Tango (nieuwe app)
Hier in Utrecht is op verschillende palen de Charge-assist app (met google pay) net een paar cent goedkoper (soms afhankelijk van het tijdstip). Dus die zou ik zelf ook bij je rijtje zetten.

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:12
Gisteren voor de eerste keer geladen bij een snellader, althans dat dacht ik. Via de ANWB app een snellader gekozen (Totalenergies, Aanwas Roosendaal), waarbij in de app is aangegeven dat deze 500kW is. Daar aangekomen met een volledig geoptimaliseerde accu (theoretische laadsnelheid 127 kW), bleek de daadwerkelijk laadsnelheid maar 28 kW.
Vandaag e.a.a. nagekeken in o.a. de Skoda app en op Google Maps, blijkt deze snellader alleen 30kW beschikbaar te hebben en de 300kW optie is niet beschikbaar. Heeft iemand enig idee hoe deze informatie in de ANWB app te voorschijn te halen? Of hoe dit in de toekomst te voorkomen?
We hadden nu een alternatief voorhanden, maar als dit de enige lader in de omgeving zou zijn geweest waren we aardig de pineut geweest.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• boyette
JPD68 schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:10:
Gisteren voor de eerste keer geladen bij een snellader, althans dat dacht ik. Via de ANWB app een snellader gekozen (Totalenergies, Aanwas Roosendaal), waarbij in de app is aangegeven dat deze 500kW is. Daar aangekomen met een volledig geoptimaliseerde accu (theoretische laadsnelheid 127 kW), bleek de daadwerkelijk laadsnelheid maar 28 kW.
Vandaag e.a.a. nagekeken in o.a. de Skoda app en op Google Maps, blijkt deze snellader alleen 30kW beschikbaar te hebben en de 300kW optie is niet beschikbaar. Heeft iemand enig idee hoe deze informatie in de ANWB app te voorschijn te halen? Of hoe dit in de toekomst te voorkomen?
We hadden nu een alternatief voorhanden, maar als dit de enige lader in de omgeving zou zijn geweest waren we aardig de pineut geweest.
Welke lader waar precies ?

• JPD68

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:09
Ik denk dat je de verkeerde heb gepakt, er schijnen namelijk 2 snelladers te zijn die maar max 30 leveren.
Waarom trouwens niet een afslag eerder (of later, al naar gelang je vandaan kwam) en bij Tesla V4 geladen naast de Mac?
Of hoe dit in de toekomst te voorkomen?
Als toevoeging, ik ga altijd een paar apps af voor info, Chargemap o.a.., raad je aan om ook een aantal andere apps in de toekomst na te gaan.

Ah, zie nu in Chargemap dat de 2 300 buiten gebruik zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Zjanzjak op 15-12-2025 11:21 ]

• JPD68
Zjanzjak schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:17:
[...]

Ik denk dat je de verkeerde heb gepakt, er schijnen namelijk 2 snelladers te zijn die maar max 30 leveren.
Waarom trouwens niet een afslag eerder (of later, al naar gelang je vandaan kwam) en bij Tesla V4 geladen naast de Mac?
Als toevoeging, ik ga altijd een paar apps af voor info, Chargemap o.a.., raad je aan om ook een aantal andere apps in de toekomst na te gaan.
Dat het niet de goede laders zijn snap ik ook, maar er staan er twee en bij allebei was 30kW de max9en volgens de ANWB dus 500kW). Deze gekozen omdat ik deze afslag moest hebben en graag wou laden voordat ik bij mijn bestemming aankwam, waar weinig mogelijkheden waren om op te laden.
Het bleek dat in de Skoda app (wij rijden een Skoda Elroq) wel de juiste informatie staat. De ANWB app gebruikte ik om de prijs te vergelijken met een andere aanbieder.
We laden echt sporadisch openbaar (2x in 12.000 km) dus erg onervaren in het vinden van de juiste lader.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:09
JPD68 schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:24:
Dat het niet de goede laders zijn snap ik ook, maar er staan er twee en bij allebei was 30kW de max9en volgens de ANWB dus 500kW). Deze gekozen omdat ik deze afslag moest hebben en graag wou laden voordat ik bij mijn bestemming aankwam, waar weinig mogelijkheden waren om op te laden.
Het bleek dat in de Skoda app (wij rijden een Skoda Elroq) wel de juiste informatie staat. De ANWB app gebruikte ik om de prijs te vergelijken met een andere aanbieder.
We laden echt sporadisch openbaar (2x in 12.000 km) dus erg onervaren in het vinden van de juiste lader.
Tip van Flip, vertrouw nooit op 1 app. :)

Velen antwoorden hier dan weer op dat ze het kolder vinden.
Dat er wat aan gedaan moet worden.
Het niet transparant is.
En ga zo maar door.
Maar ja, regulering is onderweg maar dat kan nog wel een poosje duren.

Tot die tijd, het is zoals het is.

Dus installeer een aantal laadapps en ga er een paar af in het vervolg eer je openbaar gaat laden. ;)

Mijn 'riedeltje' is vaak (in Nederland);

- Go Charge app
- Electroverse app
- Chargemap app
- ANWB app
- E-Flux (of ROAD tegenwoordig geloof ik) app
Vattenfall en Chargefinder optioneel, of andere waarvan ik denk dat ze hulpzaam kunnen zijn.

Succes de volgende keer!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:04
DjMark schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:44:
[...]

Hier in Utrecht is op verschillende palen de Charge-assist app (met google pay) net een paar cent goedkoper (soms afhankelijk van het tijdstip). Dus die zou ik zelf ook bij je rijtje zetten.
Hoe doe je dat dan, met de Charge assist app? Ik heb Google pay bij de betaalmethoden staan, maar toch krijg ik bij alle palen die ik op de kaart kies de melding "Uw huidige betaalmethodes worden niet ondersteund door dit station". En de enige optie om dan een betaalmethode toe te voegen is dan 'EV laadpas'.

[edit, geprobeerd in Utrecht, in die stad werkt het blijkbaar wel, maar het hangt dus blijkbaar erg van de locatie af of Charge assist werkt.]

[ Voor 10% gewijzigd door Of-Aaargh op 15-12-2025 11:55 ]

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:27
Volgens StreetView (zoom in, label te lezen) staan daar gewoon 300kW-laders. Was je aan een van deze units aangekoppeld of een andere?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rS2A1aBE_6nvOpuGNrRtzO1LjEA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/lUWqzqtS1n7igbfG1ISre0uc.png?f=fotoalbum_medium

Volgens Electroverse is 1 van de twee units nu buiten gebruik. Kan zijn dat er een storing mee is/was en dat de laadsnelheid daarom lager lag.
JPD68 schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:24:
Het bleek dat in de Skoda app (wij rijden een Skoda Elroq) wel de juiste informatie staat.
Wat staat daar voor informatie dan? 30kW?

[ Voor 11% gewijzigd door gertvdijk op 15-12-2025 11:59 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Frizzle
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:24
Ik laad tegenwoordig via OVO vanwege de 10% korting, maar op de factuur zie ik dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld ANWB, de prijzen die je ziet exclusief BTW zijn. Dat maakt OVO een stuk minder interessant.

Ik kan nergens terugvinden of dit klopt of dat meerdere mensen het is opgevallen in dit forum.
Is dit bij andere ook het geval?

Factuur verkeerd begrepen :+

[ Voor 11% gewijzigd door Frizzle op 15-12-2025 14:21 . Reden: I stand corrected ]

• JPD68
gertvdijk schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:57:
Volgens StreetView (zoom in, label te lezen) staan daar gewoon 300kW-laders. Was je aan een van deze units aangekoppeld of een andere?
[Afbeelding]
Volgens Electroverse is 1 van de twee units nu buiten gebruik. Kan zijn dat er een storing mee is/was en dat de laadsnelheid daarom lager lag.
Wat staat daar voor informatie dan? 30kW?
Ik kan geen screenshot maken van de Skoda App, maar daar staat deze informatie:
Connectoren
300kW /DC
CSS Alle laders
--/2 beschibaar

30kW /DC
CSS Alle laders
1/2 beschikbaar

In theorie zouden er nu 2 auto's aan de 300kW laders kunnen staan, maar deze informatie was 2 uur gelden precies hetzelfde muv dat er toen 2/2 30kW laders beschikbaar waren.
De ANWB app spreekt van 2/4 500kW laders beschikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCJjVPd3G1MIHysg23FP57cvuUI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XxaaJTvPrQRw44PYiIGmqcfZ.png?f=fotoalbum_large

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Frizzle schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:14:
Ik laad tegenwoordig via OVO vanwege de 10% korting, maar op de factuur zie ik dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld ANWB, de prijzen die je ziet exclusief BTW zijn. Dat maakt OVO een stuk minder interessant.

Ik kan nergens terugvinden of dit klopt of dat meerdere mensen het is opgevallen in dit forum.
Is dit bij andere ook het geval?
De laatste keer dat ik er had geladen was het inclusief btw. Kan je de factuur eens laten zien?

Ik dacht ik controleer mijn oude facturen even, maar die verlopen blijkbaar al na een maand?!

• boyette
Zr40 schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:20:
[...]

De laatste keer dat ik er had geladen was het inclusief btw. Kan je de factuur eens laten zien?

Ik dacht ik controleer mijn oude facturen even, maar die verlopen blijkbaar al na een maand?!
Ik herken dat ook niet

Subtotal €8.00
Total excluding tax €6.61
VAT (21% incl. on €6.61) €1.39
Total €8.00
Applied balance €0.11
Amount paid €8.11

zo staat het er for example

daar kun je toch alle kanten mee op

[ Voor 3% gewijzigd door boyette op 15-12-2025 12:23 ]

• BehindCorner
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:15

BehindCorner

Battlcruiser operational!

eltron schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:31:
[...]

Dat is in elk geval bizar duur.
MTC ken ik niet, wel vroeger als tankpas zoiets gehad. Ik zou verwachten dat er een app bij zit die de vraag moet kunnen beantwoorden.
Zij hebben waarschijnlijk een of andere vorm van een cost plus model, oftewel ze berekenen CPO tarief aan je door + nog iets voor hun service, dat kunnen startkosten zijn, of een opslag per kWh of een combi daarvan. Als je geen bruikbare MTC app hebt, maar wel die systematiek kent kun je ook inschatten wat het kost als je CPO tarief weet, bijvoorbeeld door even op hun app of website te kijken of in een generieke app zoals hier regelmatig voorbij komen.
mee eens dat het erg duur is, er wordt nu gewoon misbruik gemaakt door bewust een mist op te trekken. Je hoort wel eens verhalen maar dat dit zo erg was had ik ook niet verwacht. Langs de snelweg betaal je voor brandstof een premium, in dit geval is de stroom van goud (vergelijkbaar met en literprijs benzine van meer dan 7 euro!)

De MTC app heeft zelf een kaart waar je binnen Nederland een goed beeld krijgt van de kosten per laadpaal, dat is prima in orde.

Voor laden in de EU, wordt er door MTC verwezen naar de "EU laadpas" app van Last Mile Solutions welke helemaal drama is:
- Laadpalen staan in eerste instantie op adres, zonder opgave van naam. Met 3 aaanbieders op het adres moet je ze één voor één openen om ze in te zien.
- Als een prijs vermeld staat, komt deze niet overeen met de betaalde prijs.
- En het belangrijkste nog wel, de app is enorm traag. Dit is niet afhankelijk van het mobiele bereik, je wacht continue meer dan 5 seconden op een nieuw pagina.

alternatief die ik nu zelf overweeg is om gewoon een gratis account aan te maken bij de laadpaal aanbieder en daarmee tegen 60 cent te laden en dan te declareren. Veel werk voor 20 euro..

18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K]

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:35

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Frizzle
boyette schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:22:
[...]

Ik herken dat ook niet

Subtotal €8.00
Total excluding tax €6.61
VAT (21% incl. on €6.61) €1.39
Total €8.00
Applied balance €0.11
Amount paid €8.11

zo staat het er for example

daar kun je toch alle kanten mee op
Hm, blijkbaar ben ik dus niet de enige waar dit niet bij bekend was.
Bij mij inderdaad hetzelfde.

Ik ga eens contact met OVO opnemen. Vind het maar raar

Factuur verkeerd begrepen. Niks aan de hand.

[ Voor 24% gewijzigd door Frizzle op 15-12-2025 14:20 . Reden: I stand corrected ]

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:03
Frizzle schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:05:
[...]

Hm, blijkbaar ben ik dus niet de enige waar dit niet bij bekend was.
Bij mij inderdaad hetzelfde.

Ik ga eens contact met OVO opnemen. Vind het maar raar

[Afbeelding]
Wat mist hier dan? Het bovenste bedrag ("Electricity XX kWh") is inclusief BTW. Daaronder wordt het uitgesplitst (ex BTW bedrag + het BTW bedrag = totaalbedrag betaald).

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:15
Metalman schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:41:
[...]

Wat mist hier dan? Het bovenste bedrag ("Electricity XX kWh") is inclusief BTW. Daaronder wordt het uitgesplitst (ex BTW bedrag + het BTW bedrag = totaalbedrag betaald).
De laatste maanden staat de BTW niet meer vermeldt in de email bevestiging.
In de app zie je nog wel de BTW (al blijft niet meer zo lang beschikbaar).

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:03
_birdie_ schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:51:
[...]

De laatste maanden staat de BTW niet meer vermeldt in de email bevestiging.
In de app zie je nog wel de BTW (al blijft niet meer zo lang beschikbaar).
Ah in de e-mail is het dus anders, got it!

• Frizzle
Ah excuus. Ik heb het helemaal verkeerd gelezen. Klopt inderdaad gewoon 🤦‍♂️
Pagina: 1 ... 238 239 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2