[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 246 247 Laatste
Acties:

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Pr088 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:54:
[...]

Ik heb de indruk dat werkgevers ook nauwelijks invloed uitoefenen op hun MSP's. Strak het gesprek aangaan met je laadpasleverancier kan al veel winst opleveren. Als je met MultiTankCard of een andere club afspreekt dat ze met een bepaalde aanbieder (FastNed of Shell whatever) een goede deal maken, dan schrijf je vervolgens je werknemers voorkeurslaadstations voor. Was bij benzine heel normaal.
Ik denk dat leasebedrijven wel wat korting krijgen, en ook dat de laadkosten van snelladen alles samen nogal mee vallen.
Bij mij is dat enkel tijdens vakanties, maar in totaal maximaal 20% van mijn stroombehoefte.
Bij 30.000km @ 20kWh/100km en daar 20% van is dat 1200 kWh per jaar waar je bv 70ct ipv 50ct betaalt, dus we spreken over iets van 240€ per jaar.
Het is beter te handhaven dat er geen kleeftarief betaald wordt, dat er zo veel mogelijk thuis geladen wordt en dan goed onderhandelen...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Plucky schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:06:
Ideaal die fysieke OVO-pas, het scheelt je een hoop gedoe met uitzoeken welke paal je moet activeren in de app. Zeker als er meerdere palen op locatie staan is dat soms een klus... Die paar euro is het gemak mij meer dan waard.
ik start tegenwoordig de sessie via de App want dan kan ik gelijk tarief checken. Ik gebruik OVO nu een jaar zonder problemen (zelfs twee keer geen rekening gehad). En ik vind de rewards ook wel grappig.
Als tweede pas Electroverse en 3e ANWB (die ik per ongeluk maar 1 gebruik heb (ik hield mijn pasjes houder te dicht bij de paal en toe ging de druppel zijn werk doen). Buiten SGZH steden kijk ik zeker even wat de prijs is bij die specifieke paal. Ik heb ook nog een 50five pas maar die is van SGZH (en heeft de CPO prijs).

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• StephanN93
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:28
_birdie_ schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 17:00:
[...]

ik start tegenwoordig de sessie via de App want dan kan ik gelijk tarief checken. Ik gebruik OVO nu een jaar zonder problemen (zelfs twee keer geen rekening gehad). En ik vind de rewards ook wel grappig.
Als tweede pas Electroverse en 3e ANWB (die ik per ongeluk maar 1 gebruik heb (ik hield mijn pasjes houder te dicht bij de paal en toe ging de druppel zijn werk doen). Buiten SGZH steden kijk ik zeker even wat de prijs is bij die specifieke paal. Ik heb ook nog een 50five pas maar die is van SGZH (en heeft de CPO prijs).
Heb jij bij OVO een subscription of gewoon de 'gratis' variant? Kijkend naar de prijzen en reviews ben ik van plan ook zowel OVO als Electroverse voor prive reizen aan te vragen gezien onze wijzigende policy...

• _birdie_
  • Nu online
StephanN93 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 17:03:
[...]

Heb jij bij OVO een subscription of gewoon de 'gratis' variant? Kijkend naar de prijzen en reviews ben ik van plan ook zowel OVO als Electroverse voor prive reizen aan te vragen gezien onze wijzigende policy...
De 2 euro variant. Die heb ik er hier met 50KwH (Ik heb 80kWh accu) laden per maand (krijg 4cent korting) in een keer uit. Maar ik laad max 2x per maand dus zoveel voordeel geeft het nu ook weer niet.

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:53

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wat is er nu met Shell Recharge gebeurd? Ik had een pas en een druppel en beide staan ineens als geblokkeerd in de app.
Heb mail gehad over de nieuwe app van Shell, maar waarom zijn de laadpassen niet overgezet? Het zijn wel -TNM- passen die ik 2 jaar terug had aangevraagd.
Kun je bij de nieuwe Shell app nog een “druppel” bestellen? Vond zo’n ding aan de sleutelbos ideaal.

Via de live chat geprobeerd antwoord te krijgen maar die hebben het blijkbaar te druk. 0 reactie vanmiddag en ook later vandaag geen mail gehad.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-02-2026 21:34 ]

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14:32
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:32:
Wat is er nu met Shell Recharge gebeurd? Ik had een pas en een druppel en beide staan ineens als geblokkeerd in de app.
Heb mail gehad over de nieuwe app van Shell, maar waarom zijn de laadpassen niet overgezet? Het zijn wel -TNM- passen die ik 2 jaar terug had aangevraagd.
Kun je bij de nieuwe Shell app nog een “druppel” bestellen? Vond zo’n ding aan de sleutelbos ideaal.

Via de live chat geprobeerd antwoord te krijgen maar die hebben het blijkbaar te druk. 0 reactie vanmiddag en ook later vandaag geen mail gehad.
zoek even op dit forum naar Shell, en je vind alles wat je wil weten. Is hier al uitgebreid behandeld.

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Kan gelukkig thuis laden, maar wat een bizarre prijsverschillen zie je toch. Hier een paal die 1,05 euro/kWh kost via ANWB of 0,55 euro/kWh via Shell. Dat slaat toch nergens op?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

grunaubaby schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:38:
[...]

zoek even op dit forum naar Shell, en je vind alles wat je wil weten. Is hier al uitgebreid behandeld.
Helaas geen antwoord kunnen vinden of je nu nog een “druppel” ipv een standaard pas kan bestellen bij Shell.
Zie idd wel dat contact / chat met Shell hierover een drama is :/

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:49
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:32:

Ik dacht laat ik dat eens in de app controleren maar mijn oude TNM passen die ik al eerder had overgezet staan er nog gewoon in. Maar, ik zie dat ik nu ineens ook een derde, een digitale pas met een nieuw laadpasnummer erbij heb gekregen. Geen idee wat het nut daarvan is.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

PeterZ(on) schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:01:
[...]

Ik dacht laat ik dat eens in de app controleren maar mijn oude TNM passen die ik al eerder had overgezet staan er nog gewoon in. Maar, ik zie dat ik nu ineens ook een derde, een digitale pas met een nieuw laadpasnummer erbij heb gekregen. Geen idee wat het nut daarvan is.
Bij de oude Recharge app heb ik meerdere passen waarbij er een “niet in aanmerking komend” bericht bij staat. In de nieuwe app enkel een nieuwe digitale pas..

• PeterZ(on)
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:05:
[...]

Bij de oude Recharge app heb ik meerdere passen waarbij er een “niet in aanmerking komend” bericht bij staat. In de nieuwe app enkel een nieuwe digitale pas..
Het overzetten moet je zelf doen zoals in de ontvangen email heeft gestaan. Geen idee meer hoe dat precies ging en de oude app heb ik verwijderd. Moet alleen nog ff proberen of ik er daadwerkelijk mee kan laden maar dat zal wel.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

PeterZ(on) schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:10:
[...]

Het overzetten moet je zelf doen zoals in de ontvangen email heeft gestaan. Geen idee meer hoe dat precies ging en de oude app heb ik verwijderd. Moet alleen nog ff proberen of ik er daadwerkelijk mee kan laden maar dat zal wel.
Die mail heb ik niet gehad vrees ik en kan online niks vinden over hoe dat overzetten zou moeten werken.
Nu maar weer een nieuwe pas besteld, maar geen optie om een druppel te bestelmen.

• PeterZ(on)
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:33:
[...]

Die mail heb ik niet gehad vrees ik en kan online niks vinden over hoe dat overzetten zou moeten werken.
Nu maar weer een nieuwe pas besteld, maar geen optie om een druppel te bestelmen.
Onderstaande de tekst uit die email:

Zoals eerder aangekondigd, zijn we vandaag overgestapt naar de Shell App. Je laadpas is hierdoor geblokkeerd. Om je laadpas te deblokkeren, moet je een geldige betaalmethode toevoegen in de Shell App. Daar vind je nu alle functionaliteiten voor elektrisch laden.

Zo blijf je laden:

1.

Download de Shell App
2.

Log in met je Shell Recharge-accountgegevens
3.

Ga naar 'Meer' > ‘Laadpassen’
4.

Klik op de geblokkeerde laadpas
5.

Klik op het pijltje naast de betaalmethode
6.

Voeg een betaalmethode toe of selecteer een bestaande. De Shell App ondersteunt momenteel:

Credit cards
PayPal
Apple Pay
Google Pay

Belangrijk: Nederlandse bankkaarten (zoals Maestro) werken alleen via Paypal, Apple Pay of Google Pay. Je kunt ze dus niet rechtstreeks toevoegen aan de Shell App. Gebruik je een creditcard of bankkaart, dan moet deze voorzien zijn van een CVC-code (de driecijferige beveiligingscode op de achterkant van je kaart). Zonder deze code kunnen we je kaart helaas nog niet accepteren.
7.

Klik op 'Opslaan'
8.

Klik op 'Updaten'
9.

Je kunt direct verder met opladen
10.

Herhaal de stappen als je meerdere laadpassen hebt

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:10
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:38:
Kan gelukkig thuis laden, maar wat een bizarre prijsverschillen zie je toch. Hier een paal die 1,05 euro/kWh kost via ANWB of 0,55 euro/kWh via Shell. Dat slaat toch nergens op?
Bij ANWB zie je het tarief incl. startkosten van € 0,69. Als de calculator staat ingesteld op 1 kWh, dan telt hij dus het starttarief + 1 kWh stroom bij elkaar op om tot de getoonde prijs te komen. Bij de Vattenfall-paal in de buurt staat € 1,02/kWh, maar als ik naar beneden scroll staat er dat die prijs is opgebouwd uit € 0,69 sessie en € 0,33 energie. Als je dan op 'Alle prijzen' drukt en de benodigde energie omhoog zet (naar bijv. 20 kWh), wordt de prijs/kWh ineens € 0,36: dezelfde sessiekosten, maar dan uitgesmeerd over meer kWh leidt tot een lagere getoonde prijs.

Shell heeft overigens een vast tarief van € 0,55 voor AC-palen, dus dat zegt verder niets over de werkelijke CPO-prijs.

[ Voor 6% gewijzigd door Sandro! op 18-02-2026 09:25 ]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Sandro! schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:21:
[...]

Bij ANWB zie je het tarief incl. startkosten van € 0,69. Als de calculator staat ingesteld op 1 kWh, dan telt hij dus het starttarief + 1 kWh stroom bij elkaar op om tot de getoonde prijs te komen. Bij de Vattenfall-paal in de buurt staat € 1,02/kWh, maar als ik naar beneden scroll staat er dat die prijs is opgebouwd uit € 0,69 sessie en € 0,33 energie. Als je dan op 'Alle prijzen' drukt en de benodigde energie omhoog zet (naar bijv. 20 kWh), wordt de prijs/kWh ineens € 0,36: dezelfde sessiekosten, maar dan uitgesmeerd over meer kWh leidt tot een lagere getoonde prijs.

Shell heeft overigens een vast tarief van € 0,55 voor AC-palen, dus dat zegt verder niets over de werkelijke CPO-prijs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahG0w-JU6xoFP_FEIKntVw4uWPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kdySztGuoKsVpPGr7CtPIy1d.jpg?f=fotoalbum_large
In dit geval wel echt een veel hogere prijs. Maar had idd niet door dat die calculator op basis van totaal kWh werkt.

• _birdie_
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:57:
[...]

[Afbeelding]
In dit geval wel echt een veel hogere prijs. Maar had idd niet door dat die calculator op basis van totaal kWh werkt.
bizarre prijzen. Blij dat ik in een SGZH gemeente woon. Met OVO Korting 37c zonder start tarief op de goedkopere "1" palen.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ben nu wel even klaar met openbaar laden. Mn laadpas van Shell dus geblokkeerd ivm wisselen van app (zodat ze je met reclame kunnen spammen) en probeer via de app te starten maar op de laadpaal geen stickers die aangeven welke socket het betreft.
3x proberen, 3x 45 euro afgeschreven en laadsessie die na 5s in een fout eindigt.
Zal wel weer dagen duren voordat ik mn geld terugheb en dan mogelijk nog gedoe om die transactiekosten terug te krijgen.
Jammer dat Shell zich hiermee is gaan bezighouden. Met New Motion nooit issues gehad.
Klantenservice ook totaal niet te bereiken via telefoon of chat. Je zal maar ergens staan bij een paal en dringend hulp nodig hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-02-2026 11:01 ]

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:30
Plucky schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:17:
Afgelopen week was ik bij Ikea (ik móest mee :X), bij aankomst een tarief-check gedaan en Electroverse was het goedkoopste. EV-pas gepakt, aangeboden bij de paal: geweigerd.

Dit was voor mij de eerste keer dat een paal wèl wordt weergegeven in de app maar dat de pas vervolgens door de paal geweigerd wordt. Zijn jullie hiermee bekend of was dit wellicht een uitzondering?
OVO-pas werd overigens netjes geaccepteerd dus paal had geen connectie-issues oid...
Ik 'moest' laatst ook mee, mijn electroverse pas deed het wel, was Ikea Haarlem..
Bij sommige palen moet ik hem echter wel een paar keer opnieuw aanbieden voor hij hem pakt..
Dat heb ik voornamelijk ook met de freshmile pas.

• Sandro!
CyBeRSPiN schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:57:
[...]

[Afbeelding]
Zo dan. Dat zijn bijna afschrikprijzen, of prijzen voor een plek waar veel leaserijders komen die toch niet kijken naar de prijs en gewoon hun pasje ervoor houden. Dan kun je nog beter gaan snelladen ergens.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:11
_birdie_ schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:30:
[...]

bizarre prijzen. Blij dat ik in een SGZH gemeente woon. Met OVO Korting 37c zonder start tarief op de goedkopere "1" palen.
En 2 kost 41c :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Sandro! schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:21:
[...]

Bij Vattenfall sowieso de eigen app van hun gebruiken, of Elektroverse. Betaal je geen starttarief of misschien 0,39. Goedkoper dan Shell en ANWB.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:02

elsinga

=8-)

Hier (nog) geen EV, maar ik blijf me verbazen dat hier nog niks aan gedaan is. Gewoon per laadpaal 1 tarief mogen rekenen, alleen een prijs per kWh en geen verschil tussen met welke kaart/pas je betaalt. Ook bij dinosap kun je korting krijgen met de app of kaart van het brandstofmerk, dus die constructie kan ook prima bij elektriciteit, maar ook dan geen enorm standaard tarief en heeel veel korting.

Dan ook nog (net als bij benzine) de prijzen zichtbaar op grote palen langs de weg, zodat je weet wat het gaat kosten. En dan ook de verschillende prijzen tonen tussen langzaam laden (zeg tot 50kW?) en snelladen, net als bij standaard E10 en premium vloeibare dinosaurus.

Zou de hele boel een stuk transparanter maken. Ik kijk er nu al niet naar uit om te moeten laden in zo'n oerwoud aan prijzen als nu....

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• PeterZ(on)
elsinga schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:06:
Hier (nog) geen EV, maar ik blijf me verbazen dat hier nog niks aan gedaan is. Gewoon per laadpaal 1 tarief mogen rekenen, alleen een prijs per kWh en geen verschil tussen met welke kaart/pas je betaalt. Ook bij dinosap kun je korting krijgen met de app of kaart van het brandstofmerk, dus die constructie kan ook prima bij elektriciteit, maar ook dan geen enorm standaard tarief en heeel veel korting.

Dan ook nog (net als bij benzine) de prijzen zichtbaar op grote palen langs de weg, zodat je weet wat het gaat kosten. En dan ook de verschillende prijzen tonen tussen langzaam laden (zeg tot 50kW?) en snelladen, net als bij standaard E10 en premium vloeibare dinosaurus.

Zou de hele boel een stuk transparanter maken. Ik kijk er nu al niet naar uit om te moeten laden in zo'n oerwoud aan prijzen als nu....
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

• Sandro!
elsinga schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:06:

Als je de vergelijking maakt met brandstof slaat het inderdaad nergens op, maar pak eens iets als een hotelkamer of vlucht. Als je naar Trivago of Skyscanner gaat, zie je dezelfde kamer of vlucht ook voor verschillende prijzen. Er zit nou eenmaal een partij tussen die de administratie en betalingen afhandelt, en die wil daar in de regel iets aan verdienen. Het alternatief is 20 pasjes in je auto hebben liggen, voor iedere aanbieder één. Vaak kun je bij de CPO ook direct betalen via een app of QR-code die naar een website linkt, maar daar is ook genoeg over te vinden qua veiligheid.

Maar goed, het is niet de bedoeling om het hier heel lang over onduidelijkheden omtrent tarieven te hebben (zoals @PeterZ(on) in iets minder woorden aangeeft ;)).

• rhuijben
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:39
_birdie_ schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:30:
[...]
Hoe werkt die OVO korting?
Heb de blauwe SGZH laadpas, maar zat op 39c op de 1 palen hier. (Zie nu zelfs 41c//kWh in de app)

Heb nu sinds kort een thuis-paal, maar toch.

Meeste palen in de wijk zijn van de 2.0 serie (45c/kWh) en gelukkig zien veel buren het verschil niet.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

offtopic:
Dat topic is er ook niet voor om te gaan klagen over de kosten van het laden .. staat duidelijk gekaderd in de TS. En tevens ook in de TW in dit topic. Nu stuur je mensen onterecht elders heen - niet dat we het hier willen lezen want we hebben het al wel 20000x gehoord ..

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Met een abonnement van 2 euro per maand krijg je bij OVO 10% korting, dus SGH1 is dan ipv 41 cent 37 cent/kWh. Als je met OVO vervolgens minimaal 50 kWh per maand laadt bij die palen heb dat abonnement er al uit.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• _birdie_
  • Nu online
rhuijben schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:21:
[...]

Hoe werkt die OVO korting?
Heb de blauwe SGZH laadpas, maar zat op 39c op de 1 palen hier. (Zie nu zelfs 41c//kWh in de app)

Heb nu sinds kort een thuis-paal, maar toch.

Meeste palen in de wijk zijn van de 2.0 serie (45c/kWh) en gelukkig zien veel buren het verschil niet.
2 euro per maand betalen. Je moet doorklikken op de paal voor de werkelijke prijs die nu 41c is zonder korting en 37 met. De hogere prijzen zijn per maand. De 1 palen prijzen zijn dynamisch per maand. De 2 palen zijn met korting 41c. Volgens heeft Ovo de verwerking van de prijzen icm dynamisch niet helemaal op orde. Want 2 paal zou 48c moeten zonder korting maar staat hier (in Schiedam Centrum) op 41 wat mi 43c zou moeten zijn. Voor zover ik weer worden de prijzen die bij de paal staan doorberekend. Electroverse heeft 45 (2) en 41c (1).

https://www.laad-elektrisch.nl/sgzh1/sgzh-tariffs

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-02 20:32
Ik heb een MultiTankCard laadpas van mijn werkgever. In ABRP heb je dan twee opties: "flat" of "energy". Heeft iemand een idee wat het verschil is en advies over welke te kiezen?

• MikeyMan
  • Laatst online: 15:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hier ook top ervaring met Landal. In dit geval 't loo. Auto mag alleen het park op tijdens zeer beperkte tijden op de wisseldagen. Vervolgens kun je hem ook tijdens het in en uitladen nergens normaal kwijt. Dat leverde twee keer ruzie op met mensen verderop in het straatje.

Vervolgens wel vier palen op het terrein, bij het centrale gebouw. Waar je dus niet komt buiten die wisselperiodes. Op de parkeerplaatsen waar je wel bij kan geen laadpaal te bekennen.
Nergens tarieven terug te vinden, dus op goed geluk Vattenfall pas gepakt. Alwaar ik 65ct per kWh voor moest afrekenen.

En oh ja... Heeft ook het hele weekend een ev9 bij een laadpaal gestaan... :X

• brackman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:43

brackman

Gooi die pc maar uit het raam!

MikeyMan schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:39:
Hier ook top ervaring met Landal. In dit geval 't loo. Auto mag alleen het park op tijdens zeer beperkte tijden op de wisseldagen. Vervolgens kun je hem ook tijdens het in en uitladen nergens normaal kwijt. Dat leverde twee keer ruzie op met mensen verderop in het straatje.

Vervolgens wel vier palen op het terrein, bij het centrale gebouw. Waar je dus niet komt buiten die wisselperiodes. Op de parkeerplaatsen waar je wel bij kan geen laadpaal te bekennen.
Nergens tarieven terug te vinden, dus op goed geluk Vattenfall pas gepakt. Alwaar ik 65ct per kWh voor moest afrekenen.

En oh ja... Heeft ook het hele weekend een ev9 bij een laadpaal gestaan... :X
Goed om te weten mochten we ooit daarheen willen met finse EV en vaak ook aanhanger voor de volksverhuizing voor 2/3 weken. Niet zo slim ingericht blijkbaar om laden efficient te doen. Daarnaast mijden we meestal de vakantieparken met ontbrekende parkeerplekken bij vakantiehuisjes.
We zijn ruimte gewend en parkeren op eigen terrein in het noorden.

Ervaring van Landal Amerongse berg was wel goed, 4 laadpalen staan onbelemmerd voor centrale gebouw en wel voldoende parkeerplekken en weg. Niet geladen trouwens, uit principe laadkabel thuis 1500 km laten liggen, laadpalen horen een kabel en stekker hebben om te gebruiken ! Hebben mede EV gebruikers wat meer laadpunten. Net hetzelfde als tankstation zonder slangen dat is toch ook niet normaal. Snelladen gedaan wat goedkoper, makkelijker qua kosteninzicht en vooral sneller is en af en toe de grannyloader :).

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
brackman schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:06:
[...]

... Niet geladen trouwens, uit principe laadkabel thuis 1500 km laten liggen, laadpalen horen een kabel en stekker hebben om te gebruiken ! Hebben mede EV gebruikers wat meer laadpunten. Net hetzelfde als tankstation zonder slangen dat is toch ook niet normaal. Snelladen gedaan wat goedkoper, makkelijker qua kosteninzicht en vooral sneller is en af en toe de grannyloader :).
Geen enkele openbare AC laadpaal heeft een vaste kabel. Jij bent de eerste die daar over klaagt. Verder zijn er nog oudere EV's met een type 1 stekker, die zouden dan nergens kunnen laden, want waar moeten ze dan hun verloopkabel van type 2 naar type 1 in steken?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
brackman schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:06:
[...]

Niet geladen trouwens, uit principe laadkabel thuis 1500 km laten liggen, laadpalen horen een kabel en stekker hebben om te gebruiken ! Hebben mede EV gebruikers wat meer laadpunten. Net hetzelfde als tankstation zonder slangen dat is toch ook niet normaal.
Leuk die zelfkastijding. O-)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-02 18:09
MikeyMan schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:39:
Les 1 bij het laden als er geen tarief terug te vinden is: gebruik dan een pas met een vast tarief. Bijv. de pas van Eneco (€ 0,54 per kWh + € 0,39 starttarief) of de pas van Shell (€ 0,55 per kWh + € 0,35 starttarief).

Nu had je nog geluk dat het € 0,65 per kWh kostte, maar voor hetzelfde geld was het € 1,30 per kWh geweest! Dat klinkt wellicht heel overdreven, maar er zijn genoeg gevallen bekend waar écht dit bedrag werd gerekend...

Cupra Born Performance 58 kWh

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

nathalia schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:09:
[...]

Les 1 bij het laden als er geen tarief terug te vinden is: gebruik dan een pas met een vast tarief. Bijv. de pas van Eneco (€ 0,54 per kWh + € 0,39 starttarief) of de pas van Shell (€ 0,55 per kWh + € 0,35 starttarief).

Nu had je nog geluk dat het € 0,65 per kWh kostte, maar voor hetzelfde geld was het € 1,30 per kWh geweest! Dat klinkt wellicht heel overdreven, maar er zijn genoeg gevallen bekend waar écht dit bedrag werd gerekend...
Maar hoe vast is vast in dat geval? Hangt toch in grote mate af van de eigenaar van de paal?

Ik laad eigenlijk nooit publiek... Dus loop er ook te weinig tegenaan. Zowel shell als Eneco wel in de auto liggen overigens. Net als anwb en vattenfall.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:29:
[...]

Maar hoe vast is vast in dat geval? Hangt toch in grote mate af van de eigenaar van de paal?

Ik laad eigenlijk nooit publiek... Dus loop er ook te weinig tegenaan. Zowel shell als Eneco wel in de auto liggen overigens. Net als anwb en vattenfall.
Dat vast is heel vast en iets tussen de pasaanbieder en de laadpaaleigenaar.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
daemonix schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:43:
[...]

Dat vast is heel vast en iets tussen de pasaanbieder en de laadpaaleigenaar.
Dit klinkt niet heel vast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNJHDbqiFvBCjztX5KL0aCIkWbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RDrCq3S6rtgsTysPgwo0HP9e.jpg?f=fotoalbum_large

Is zeg er wel eerlijk bij dat ik net het EV avontuur ben aangegaan. En nog niet heel bekend ben met alle verschillende passen, palen en tarieven. Maar het is mij wel een kluwe aan verschillende tarieven.

[ Voor 14% gewijzigd door Edgenumber op 24-02-2026 18:56 ]

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Edgenumber schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:54:
[...]

Dit klinkt niet heel vast
[Afbeelding]

Is zeg er wel eerlijk bij dat ik net het EV avontuur ben aangegaan. En nog niet heel bekend ben met alle verschillende passen, palen en tarieven. Maar het is mij wel een kluwe aan verschillende tarieven.
Leerpunt is vooral dat shell de enige app is waar die paal überhaupt betrouwbaar in naar voren komt. Dat had een bekend tarief kunnen zijn. :P

Hoewel ik nu zie dat Vattenfall wel in chargeprice staat. A 85 ct. Die klopt dus niet. Maar daar stond ie zaterdag ook niet in. Gotta love it.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 24-02-2026 20:56 ]

• brackman

brackman

guido66 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:13:
[...]

Geen enkele openbare AC laadpaal heeft een vaste kabel. Jij bent de eerste die daar over klaagt. Verder zijn er nog oudere EV's met een type 1 stekker, die zouden dan nergens kunnen laden, want waar moeten ze dan hun verloopkabel van type 2 naar type 1 in steken?
Ja iemand moet de eerste zijn :)

• PeterZ(on)
guido66 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:13:
[...]

Niet helemaal juist, de oude 50kW triple snelladers hebben vaak wel degelijk een vaste kabel. Gewone AC laadpalen ben ik idd nog nooit tegengekomen. Wil je dus perse met vaste kabel laden dan moet je op zoek naar zo'n triple.

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:35
PeterZ(on) schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 23:21:
[...]

Niet helemaal juist, de oude 50kW triple snelladers hebben vaak wel degelijk een vaste kabel. Gewone AC laadpalen ben ik idd nog nooit tegengekomen. Wil je dus perse met vaste kabel laden dan moet je op zoek naar zo'n triple.
Hebben alle laders >22kw niet een vaste kabel?

• PeterZ(on)
Stefan1987 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 06:03:
[...]

Hebben alle laders >22kw niet een vaste kabel?
DC wel en AC meestal.

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:20
Misschien is het mijn onwetendheid. Maar ik heb nog nooit een AC paal van meer dan 22kW gezien?

• PeterZ(on)
thomvh schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:55:
[...]

Misschien is het mijn onwetendheid. Maar ik heb nog nooit een AC paal van meer dan 22kW gezien?
Ik had het dan ook over die triple "snelladers" die je vroeger zag, daar zat ook vaak een Type 2 lader bij met kabel en plug, bijvoorbeeld voor de Renault Zoe. Ik had het dus niet over gewone AC laadpalen in de straat.

• brackman

brackman

PeterZ(on) schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 23:21:
[...]

Dank weer wat geleerd. Wellicht ben ik misschien van de nieuwere generatie die gestart is met een thuis lader met vaste kabel en voldoende snelladers. Ja, een grannyloader is ook wel prettige om mee te hebben. De laadpalen zonder kabel zijn in mijn ogen raar, sleep je eigen kabel mee terwijl er ook vaste kabel kan hangen. Zal wel een relic zijn van begin dagen en dat vasthouden omdat niemand er een opmerking overmaakt. Ach ik hoef ze niet te gebruiken en als andere mensen de laadpaal willen gebruiken dan is er een auto minder die gebruik ervan maakt.

Zoals ik al vermeldde doe je tanken bij de pomp ook niet met je eigen tankslang. Dat zou interessante effecten hebben.

• PeterZ(on)
brackman schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:07:
[...]

Dank weer wat geleerd. Wellicht ben ik misschien van de nieuwere generatie die gestart is met een thuis lader met vaste kabel en voldoende snelladers. Ja, een grannyloader is ook wel prettige om mee te hebben. De laadpalen zonder kabel zijn in mijn ogen raar, sleep je eigen kabel mee terwijl er ook vaste kabel kan hangen. Zal wel een relic zijn van begin dagen en dat vasthouden omdat niemand er een opmerking overmaakt. Ach ik hoef ze niet te gebruiken en als andere mensen de laadpaal willen gebruiken dan is er een auto minder die gebruik ervan maakt.

Zoals ik al vermeldde doe je tanken bij de pomp ook niet met je eigen tankslang. Dat zou interessante effecten hebben.
Ik denk dat als alle AC laadpalen in de straat een kabel zouden hebben dat die geen lang leven zullen hebben en veelal op de grond zullen liggen. Snelladers hebben die altijd wel, daarom gaat mijn voorkeur voor onderweg ook uit naar snelladers, veel makkelijker.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:52
brackman schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:07:

Leuk punt.
Hardop denkend: Denk dat het ook uit kostenoverweging misschien gedaan is. En ruimtebesparing, 2 kabels aan een AC laadpunt neemt nogal wat ruimte in en aangezien die dingen een stuk lager zijn dan een snellaadpunt komt er denk ik nogal wat bij kijken om het in goede banen te leiden.

Maar goed, het is, zoals het is.
Ik weet trouwens niet beter, uiteraard handiger voor de gebruiker maar ik maal er totaal niet om.

• daemonix
  • Niet online
Zjanzjak schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:23:
[...]

Leuk punt.
Hardop denkend: Denk dat het ook uit kostenoverweging misschien gedaan is. En ruimtebesparing, 2 kabels aan een AC laadpunt neemt nogal wat ruimte in en aangezien die dingen een stuk lager zijn dan een snellaadpunt komt er denk ik nogal wat bij kijken om het in goede banen te leiden.

Ik weet trouwens niet beter, uiteraard handiger voor de gebruiker maar ik maal er totaal niet om.
Vergeet de diefstalgevoeligheid niet! Koper is veel geld waard.

• daemonix
  • Niet online
thomvh schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:55:
[...]

Er zijn volgens zeggen in Frankrijk 43 kW AC palen speciaal voor de Renault Zoe. Geen idee of die een vaste kabel hebben.

• thomvh
daemonix schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:47:
[...]

Er zijn volgens zeggen in Frankrijk 43 kW AC palen speciaal voor de Renault Zoe. Geen idee of die een vaste kabel hebben.
Ik heb even snel gegoogled, maar kan niet vinden dat een Zoe sneller kan laden dan 22kW, dus dat zou wel bijzonder zijn.

• daemonix
  • Niet online
thomvh schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:53:
[...]

Ik heb even snel gegoogled, maar kan niet vinden dat een Zoe sneller kan laden dan 22kW, dus dat zou wel bijzonder zijn.
De oude Zoe's konden dat, die hadden geen DC snellader.

• thomvh
daemonix schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:55:
[...]

De oude Zoe's konden dat, die hadden geen DC snellader.
Ah top, weer wat geleerd. Ik kom die laders inderdaad wel tegen voor zware industrie en/of vrachtwagens.

• brackman

brackman

Zjanzjak schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:23:
[...]

Leuk punt.

Ik maal er ook niet om aangezien andere optie zijn zoals snelladen met vaste kabel en thuisladen. Denk dat je gelijk hebt en het vooral een kostbesparing ding is. Maakt het niet erg aantrekkelijk om daar te gaan laden :)

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:49
thomvh schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:01:
[...]

Ah top, weer wat geleerd. Ik kom die laders inderdaad wel tegen voor zware industrie en/of vrachtwagens.
Bussen gebruiken ook zoiets toch

• brackman

brackman

PeterZ(on) schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:19:
[...]

Ik denk dat als alle AC laadpalen in de straat een kabel zouden hebben dat die geen lang leven zullen hebben en veelal op de grond zullen liggen. Snelladers hebben die altijd wel, daarom gaat mijn voorkeur voor onderweg ook uit naar snelladers, veel makkelijker.
Ik denk dat je gelijk hebt met kabels terughangen. Zal wel wat meer problemen geven tenzij je hier ook fatsoen doet om ook voor de volgende gebruiker mogelijk te maken om te laden. Aan de andere kant gaat het prima met de snellaadkabels die kom ik meestal gewoon tegen in de houder. Ik zit denk ik ook in snellaad kamp met een thuislader.

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:11
brackman schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:08:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt met kabels terughangen. Zal wel wat meer problemen geven tenzij je hier ook fatsoen doet om ook voor de volgende gebruiker mogelijk te maken om te laden. Aan de andere kant gaat het prima met de snellaadkabels die kom ik meestal gewoon tegen in de houder. Ik zit denk ik ook in snellaad kamp met een thuislader.
Benieuwd of je een sessie überhaupt kunt beëindigen zonder de kabel fatsoenlijk terug in de houder te klikken.
Zou voor AC ook de oplossing zijn. Maar iedereen heeft al standaard een kabel bij zich vanuit de auto en gezien er geen koeling nodig is werkt dit prima.

• daemonix
  • Niet online
Holzschuh schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:15:
[...]

Benieuwd of je een sessie überhaupt kunt beëindigen zonder de kabel fatsoenlijk terug in de houder te klikken.
Zou voor AC ook de oplossing zijn. Maar iedereen heeft al standaard een kabel bij zich vanuit de auto en gezien er geen koeling nodig is werkt dit prima.
Ik herhaal: Diefstal gevoeligheid. Het is in het verleden zelfs voorgekomen dat plugin kabels werden doorgeknipt en gestolen. Koper is duur.

• thomvh
daemonix schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:03:
[...]

Ik herhaal: Diefstal gevoeligheid. Het is in het verleden zelfs voorgekomen dat plugin kabels werden doorgeknipt en gestolen. Koper is duur.
Vind dat toch altijd wel zielig. Heb ook genoeg snelladers gezien met afgeknipte kabels... Denk dan echt wow nu heb je 50 tot 100 euro verdiend. 8)7

• daemonix
  • Niet online
thomvh schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:21:
[...]

Vind dat toch altijd wel zielig. Heb ook genoeg snelladers gezien met afgeknipte kabels... Denk dan echt wow nu heb je 50 tot 100 euro verdiend. 8)7
Ik ook, en de kosten zijn veel hoger...

Pagina: 1 ... 246 247 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2