[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 256 257 Laatste
Acties:

  • We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
semantische discussie is verhuist naar de trashcan zodat we weer ontopic verder kunnen :)

  • Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-06 15:50

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ionity heeft zijn tarieven aangepast n.a.v. de oorlog in het midden-oosten. Komt erop neer dat in heel Europa het tarief met 1-3 cent per kWh omhoog gaat per 1 juli. Meer info bij ionity zelf.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 71% gewijzigd door Hachy op 23-06-2026 15:17 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com


  • Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 11:35

Internet Janny

He does it for free

Het Allego abbo van 9.99 is nu 2 maanden gratis. Binnen die 2 maanden gewoon opzeggen.

Zero compensation


  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:44
Langzaam maar zeker verdwijnen de goedkoper prijzen uit het landschap. Terwijl de stroom prijzen helemaal niet echt hard omhoog zijn gegaan...

  • uwedp
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 25-06 22:39
Slinnenb schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:19:
Heeft iemand ervaring met het Ionity abonnement van Electroverse? Het geeft nagenoeg hetzelfde tarief als Ionity power en het scheelt weer een pas. Ik ga het in de vakantie gebruiken in Duitsland en Zwitserland
Geen ervaring, maar als ik in de app van electroverse even kijk, dan zijn die kortingen precies alleen van toepassing in het land van waar jij geregistreerd bent?

  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:44
uwedp schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:03:
[...]

Geen ervaring, maar als ik in de app van electroverse even kijk, dan zijn die kortingen precies alleen van toepassing in het land van waar jij geregistreerd bent?
Dat klopt toch ook? In NL krijg je 40% korting, in een ander land is het een ander percentage. Staat niet dat het niet in andere landen geld. Alleen dat de 40% alleen in NL geld.

  • MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:12
E-Mail van Electra dat ze 29 juni met een laadpas komen voor ruim 800.000 laadpalen in Europa.

Eén pas die alle andere vervangt
Vergeet de stapel pasjes in je dashboardkastje. De Electra-pas ontgrendelt meer dan 800.000 laadpunten in heel Europa, alle netwerken samen, met één handeling.

De beste deal
Profiteer van onderhandelde tarieven op de grootste Europese netwerken en betaal altijd een eerlijke prijs, waar je ook laadt.

Onderhandelde tarieven…..
Ben benieuwd of dat betekent dat ze goedkoper gaan zijn dan Allego en/of Electroverse.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen


  • PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:24
MichielFRL schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:06:
E-Mail van Electra dat ze 29 juni met een laadpas komen voor ruim 800.000 laadpalen in Europa.

Eén pas die alle andere vervangt
Vergeet de stapel pasjes in je dashboardkastje. De Electra-pas ontgrendelt meer dan 800.000 laadpunten in heel Europa, alle netwerken samen, met één handeling.

De beste deal
Profiteer van onderhandelde tarieven op de grootste Europese netwerken en betaal altijd een eerlijke prijs, waar je ook laadt.

Onderhandelde tarieven…..
Ben benieuwd of dat betekent dat ze goedkoper gaan zijn dan Allego en/of Electroverse.
Nou die 800.000 laadpunten is toch niet zo bijzonder, bijv. Electroverse en Chargemap hebben er elk 1 miljoen. Ik denk dat eerder de prijzen bepalend zijn of Electra interessant is.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017


  • Hellbull89
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:44
MichielFRL schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:06:
E-Mail van Electra dat ze 29 juni met een laadpas komen voor ruim 800.000 laadpalen in Europa.

Eén pas die alle andere vervangt
Vergeet de stapel pasjes in je dashboardkastje. De Electra-pas ontgrendelt meer dan 800.000 laadpunten in heel Europa, alle netwerken samen, met één handeling.

De beste deal
Profiteer van onderhandelde tarieven op de grootste Europese netwerken en betaal altijd een eerlijke prijs, waar je ook laadt.

Onderhandelde tarieven…..
Ben benieuwd of dat betekent dat ze goedkoper gaan zijn dan Allego en/of Electroverse.
Dáárom dus dat sinds de laatste app-update mijn Shell Recharge-laadpas zonder waarschuwing uit de app is verdwenen. Daar gaat dus ook mijn Autocharge-mogelijkheid bij Electra (laadpas van werkgever in combinatie met firmawagen).

Niet echt top dit.

  • Wouter_S
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-06 14:05
PeterZ(on) schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:15:
[...]

Nou die 800.000 laadpunten is toch niet zo bijzonder, bijv. Electroverse en Chargemap hebben er elk 1 miljoen. Ik denk dat eerder de prijzen bepalend zijn of Electra interessant is.
Nou wat die prijzen betreft is laden bij Electra zelf wel interessant. Afgelopen weekend bij Electra geladen in Calais, Noord-Frankrijk voor 29 cent/KWh, gebruikmakend van het 2 maanden gratis Electra+ abonnement

  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:44
Hellbull89 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:24:
[...]

Dáárom dus dat sinds de laatste app-update mijn Shell Recharge-laadpas zonder waarschuwing uit de app is verdwenen. Daar gaat dus ook mijn Autocharge-mogelijkheid bij Electra (laadpas van werkgever in combinatie met firmawagen).

Niet echt top dit.
Kan dit ook niet gewoon een foutje zijn geweest?

  • Hellbull89
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:44
thomvh schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:01:
[...]

Kan dit ook niet gewoon een foutje zijn geweest?
Onwaarschijnlijk. De mogelijkheid om een laadpas toe te voegen is ook uit de app gehaald; je kan nu alleen nog een credit card toevoegen.

Daarnet ook even met de helpdesk gechat, en hoewel ze nogal ontwijkend antwoordden, kwam er dus wel uit dat het niet langer mogelijk is om externe laadpassen toe te voegen als betaalmiddel in de app.

  • Overgeef Dave
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:36
PeterZ(on) schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:15:
[...]

Nou die 800.000 laadpunten is toch niet zo bijzonder, bijv. Electroverse en Chargemap hebben er elk 1 miljoen. Ik denk dat eerder de prijzen bepalend zijn of Electra interessant is.
Zo sta ik er ook tegenover, ik gebruik Electra om te snelladen, in Belgie kom ik rond met enkel Electra snelladers. Nu en dan doe ik een topup bij een AC lader van meestal Allego, daar zijn er ook zat van. Electra is €0.39 met maandelijks €9.99 abo, Allego meestal €0.44. Als de laadpas voor AC laden intressant is zal ik ze overwegen. In het andere geval gooi ik de Allego app wel open.

  • Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:00
Internet Janny schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:37:
Het Allego abbo van 9.99 is nu 2 maanden gratis. Binnen die 2 maanden gewoon opzeggen.
Wat is het voordeel hiervan? Zelfs mét dat abonnement betaal ik hier in het dorp aan de Allego-palen alsnog 49 ct/kWh, terwijl het met de gratis Electroverse-kaart gewoon altijd 48 ct/kWh kost.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS


  • Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 11:35

Internet Janny

He does it for free

Of-Aaargh schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:04:
[...]

Wat is het voordeel hiervan? Zelfs mét dat abonnement betaal ik hier in het dorp aan de Allego-palen alsnog 49 ct/kWh, terwijl het met de gratis Electroverse-kaart gewoon altijd 48 ct/kWh kost.
Vind ik een goeie ja. Alleen hun eigen snelladers zijn dan goedkoper. Andere voordelen kon ik niet echt ontdekken.

Zero compensation


  • Hellbull89
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:44
Hellbull89 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:33:
[...]

Onwaarschijnlijk. De mogelijkheid om een laadpas toe te voegen is ook uit de app gehaald; je kan nu alleen nog een credit card toevoegen.

Daarnet ook even met de helpdesk gechat, en hoewel ze nogal ontwijkend antwoordden, kwam er dus wel uit dat het niet langer mogelijk is om externe laadpassen toe te voegen als betaalmiddel in de app.
En... Het lijkt erop dat het inderdaad een foutje was en Electra's helpdeskmedewerkers dus zelf absoluut geen idee hebben waarover ze praten.

Vannacht nieuwe update van de app, en mijn Shell Recharge-laadpas staat er opeens weer in. De mogelijkheid om externe laadpassen toe te voegen is ook weer actief, alsook is nu de optie toegevoegd om de nieuwe laadpas van Electra zelf toe te voegen.

Eind goed al goed, lijkt het dus.

  • 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:12
Opa schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:00:
[...]

De boordlader moet inderdaad 22kW 3 fase of 7,4kW 1 fase aankunnen, anders volstaat de 11kW kabel.

Ik wil mijn 22 kW boordlader zéker geen hype noemen. In zuid Duitsland vorig jaar was mijn accu in 2 uur van 10 naar 85 procent en zelfs bij mij voor de deur kan ik nu op twee palen met max 13,9 kW laden, wat net even wat meer reikwijdte geeft in dezelfde laadtijd. De meeste palen in Nederland zijn inderdaad max 11 kW, dat ben ik met je eens. Ik denk dat we last hebben van de wet van de remmende voorsprong.
ik had dit dus in belgie, snapte niet waarom mn auto bij de MacD zo snel volliep tot ik zag dat hij met 21,xkW aan het laden was op een paal. Had ik nog niet eerder gehad !

Zeekr 7x Privilege AWD


  • Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-06 15:50

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
[mo]Met de code SUMMER26 krijg je 2 maanden Electra Smart + abo en als Nederland het WK wint krijg je dat abo tot 1 januari gratis.[/mo]

[ Voor 16% gewijzigd door Hachy op 25-06-2026 15:38 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com


  • Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-06 15:50

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Opa schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:00:
[...]

De boordlader moet inderdaad 22kW 3 fase of 7,4kW 1 fase aankunnen, anders volstaat de 11kW kabel.

Ik wil mijn 22 kW boordlader zéker geen hype noemen. In zuid Duitsland vorig jaar was mijn accu in 2 uur van 10 naar 85 procent en zelfs bij mij voor de deur kan ik nu op twee palen met max 13,9 kW laden, wat net even wat meer reikwijdte geeft in dezelfde laadtijd. De meeste palen in Nederland zijn inderdaad max 11 kW, dat ben ik met je eens. Ik denk dat we last hebben van de wet van de remmende voorsprong.
We hebben geen last van de wet van de remmende voorsprong, we hebben last van gierige netbeheerders. Voor 3x32A (22kW) is een zwaardere netaansluiting nodig van 3x35A en dat kost €135 per maand per aansluiting extra.

Daarom hebben 75% van de NL laadpalen een netaansluiting van 3x25A, oftewel max 17 kW. (3x25Ax230V=17.250)

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com


  • Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-06 22:33
Je mo-tags werken niet.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Hachy schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:50:
[...]


Daarom hebben 75% van de NL laadpalen een netaansluiting van 3x25A, oftewel max 17 kW. (3x25Ax230V=17.250)
En bij hoeveel procent krijg je ook 17kW, gesteld dat je auto dit kan en de laadstroom niet gedeeld wordt?

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:44
Hachy schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:50:
[...]

We hebben geen last van de wet van de remmende voorsprong, we hebben last van gierige netbeheerders. Voor 3x32A (22kW) is een zwaardere netaansluiting nodig van 3x35A en dat kost €135 per maand per aansluiting extra.

Daarom hebben 75% van de NL laadpalen een netaansluiting van 3x25A, oftewel max 17 kW. (3x25Ax230V=17.250)
De netbeheerders zijn dus niet gierig, de laadpaalexploitant wil het niet betalen. En terecht. Die duurdere aansluiting verdienen ze niet terug.

Plus kans dat ze de grotere aansluiting niet kunnen krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Pr088 op 25-06-2026 16:47 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:44
ASW1 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:36:
[...]

En bij hoeveel procent krijg je ook 17kW, gesteld dat je auto dit kan en de laadstroom niet gedeeld wordt?
Goeie vraag. De meeste auto's, inclusief de mijne limiteren zichzelf op 11kW.

Bij de Vattenfall palen krijg ik vaak minder stroom, ik heb de indruk dat zij soms de palen gelimiteerd hebben tot totaal 11kW. Maar correct me if i am wrong.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:59
Pr088 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:49:
Bij de Vattenfall palen krijg ik vaak minder stroom, ik heb de indruk dat zij soms de palen gelimiteerd hebben tot totaal 11kW. Maar correct me if i am wrong.
Ik krijg bij Vattenfall vaak maar 9kW a 10kW hier in het westen van Brabant in diverse dorpen en Breda, heel soms meer tot 11kW. Of ik alleen sta of met 2 maakt niet zo veel uit heb ik gemerkt.

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:44
Zjanzjak schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:17:
[...]

Ik krijg bij Vattenfall vaak maar 9kW a 10kW hier in het westen van Brabant in diverse dorpen en Breda, heel soms meer tot 11kW. Of ik alleen sta of met 2 maakt niet zo veel uit heb ik gemerkt.
Heb 1x met 2 auto's staan laden en toen ging mijn auto direct naar 5,5kW. Hier in de buurt met Allego palen kreeg ik wel altijd 10,5 kW (mijn omvormer pakt nooit volledig 11,0kW). Helaas ook hogere prijzen dan Vattenfall :)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:00
Hachy schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:27:
[mo]Met de code SUMMER26 krijg je 2 maanden Electra Smart + abo en als Nederland het WK wint krijg je dat abo tot 1 januari gratis.[/mo]
Bij mij werkt de code niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PndomXmgWApD5KxSq2-dx-8NddU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oyCjAy7JKEDqIwKYbzDApPbW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik krijg trouwens alleen de optie voor een Smart of Essential abonnement. Is Smart+ iets anders?

[ Voor 7% gewijzigd door Of-Aaargh op 26-06-2026 07:10 ]

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS


  • Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:59
Of-Aaargh schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:08:
Bij mij werkt de code niet:

Ik krijg trouwens alleen de optie voor een Smart of Essential abonnement. Is Smart+ iets anders?
Ik kom ook niet helemaal uit de regels maar goed, wie weet jij wel, check : https://www.go-electra.com/nl/summer26-terms-and-conditions/

  • Hellbull89
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:44
Of-Aaargh schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:08:
[...]

Bij mij werkt de code niet:

[Afbeelding]

Ik krijg trouwens alleen de optie voor een Smart of Essential abonnement. Is Smart+ iets anders?
Smart+ bestaat niet.

De abonnementen zijn:
  • Electra+ Essential
  • Electra+ Smart
Wat er misgaat bij de promocode weet ik niet. Heb je vroeger al een abonnement gehad bij Electra met dezelfde account?

  • NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Hellbull89 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:56:
[...]

Smart+ bestaat niet.

De abonnementen zijn:
  • Electra+ Essential
  • Electra+ Smart
Wat er misgaat bij de promocode weet ik niet. Heb je vroeger al een abonnement gehad bij Electra met dezelfde account?
Daar zat ik ook al aan te denken…

  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:44
Eindelijk een gemeente die het snapt: Maastricht, ze vinden Allego te duur dus mogen de palen weg want ze worden niet genoeg gebruikt. De hele stad heeft ook Vattenfall palen dus ik hoop dat er daar nog een paar van bij komen.

  • Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

thomvh schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:43:
Eindelijk een gemeente die het snapt: Maastricht, ze vinden Allego te duur dus mogen de palen weg want ze worden niet genoeg gebruikt. De hele stad heeft ook Vattenfall palen dus ik hoop dat er daar nog een paar van bij komen.
Ik weet er waarschijnlijk te weinig van, maar kan die concessie gewoon niet overgenomen worden zodat de hardware kan blijven staan?

EV: Leapmotor B10 67,1kWh 2026


  • vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:06
Edit: dubbel.

[ Voor 97% gewijzigd door vanaalten op 26-06-2026 12:31 ]


  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:44
Ik vind Hachy's argumentatie over 15 mensen niet helemaal eerlijk. Wat daar staan zijn Duitsers en Belgen die te lui zijn om in de parkeergarage te parkeren en dus parkeren op plekken waar ze eigenlijk niet mogen parkeren (vergunninghouders plekken etc). Ik kom zelden een Nederlander tegen die aan de Allego palen hangt. De Allego palen buiten het centrum zie ik echt nooit gebruikt worden.

Het centrum van Maastricht is bijna alleen voor vergunninghouders. Toch staan er op de laadplekken van Allego om de haverklap buitenlandse auto's te laden. Of het nu de Allego palen of de Vattenfall palen zijn. Dit tot grote frustratie van de buurt bewoners, omdat die hun eigen autos niet meer kunnen laden.

[ Voor 15% gewijzigd door thomvh op 26-06-2026 12:59 ]


  • Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Helder verhaal, dank!

Zoals het artikel stelt, laten we hopen dat Gemeente Maastricht (en andere gemeentes) ervan leren en in hun nieuwe contracten goede bepalingen opnemen m.b.t. overname van de palen.

Ook wel erg flauw, de houding van Allego in deze. Dan toon je je een slechte verliezer. Kan me voorstellen dat de kans kan bestaan dat ze hiermee zichzelf ook in de voet schieten wanneer er in de nabije toekomst misschien situaties komen waarin het contract met Vattenfall verloopt en Allego juist de overnemende partij is. Ik neem aan dat Vattenfall zich dan ook niet behulpzaam opstelt.

De grote verliezer: de EV-rijder.

EV: Leapmotor B10 67,1kWh 2026


  • forzav
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Gitarist schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:55:
[...]

Helder verhaal, dank!

Zoals het artikel stelt, laten we hopen dat Gemeente Maastricht (en andere gemeentes) ervan leren en in hun nieuwe contracten goede bepalingen opnemen m.b.t. overname van de palen.

Ook wel erg flauw, de houding van Allego in deze. Dan toon je je een slechte verliezer. Kan me voorstellen dat de kans kan bestaan dat ze hiermee zichzelf ook in de voet schieten wanneer er in de nabije toekomst misschien situaties komen waarin het contract met Vattenfall verloopt en Allego juist de overnemende partij is. Ik neem aan dat Vattenfall zich dan ook niet behulpzaam opstelt.

De grote verliezer: de EV-rijder.
De reactie van Allego is niet flauw want het is volgens contract maar het toont wel aan dat ze hun monopolie positie niet op willen geven. En dat maakt juist het signaal wat Maastricht hier afgeeft krachtiger. Deze bedrijven knijpen de klanten keihard uit en zullen de prijzen steeds verder opdrijven.

Het is natuurlijk ook top business, vrijwel geen kosten na plaatsing paal en zodra je het contract binnen hebt, krijgen ze je vrijwel niet meer weg. Heel ongezond en iets om goed over na te denken als gemeente.

  • Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:26
Of-Aaargh schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:13:
[...]

Ik ben benieuwd of dat ook werkt voor degenen die al eerder in de afgelopen maanden gebruik hebben gemaakt van de zomeractie van Electra (toen was het niet 1, maar 2 maanden gratis abonnement).
Op de site staat de code PLUS2 nog steeds vermeld voor je eerste maand gratis. Met SUMMER26 zou je zelfs 2 maand gratis krijgen. Zonet beide codes geprobeerd maar ik krijg de melding 'code niet toepasbaar', vermoedelijk omdat ik vorig jaar al 2 maand gratis heb gekregen via de code van toen.

Dan maar gewoon 5€ betalen, is na 1 laadbeurt al terugbetaald.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ


  • Mario3
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14:48
Largamelion schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:46:
[...]Zonet beide codes geprobeerd maar ik krijg de melding 'code niet toepasbaar', vermoedelijk omdat ik vorig jaar al 2 maand gratis heb gekregen via de code van toen.

Dan maar gewoon 5€ betalen, is na 1 laadbeurt al terugbetaald.
Dat van een eerder abonnement is zeker.

Een abonnement op een andere naam en E-mailadres gaat ook prima.

  • ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11:52
Ik kreeg vandaag een melding in mijn auto dat de bandenspanning te laag was. Ik ben toen deze op spanning gaan brengen (wat ik eerder had moeten doen) bij een benzine station. En toen bedacht ik me dat ik dit eigenlijk mis bij snellaadstations zoals fastned of ionity. Ik zie daar nooit toestellen om de bandenspanning te controleren terwijl dit juist zo belangrijk is bij ev's.
Of heb ik er naast gekeken en vind je dit wel bij laadplekken?

  • MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:12
Je moet eigenlijk onderweg nooit je bandenspanning controleren. Na een paar kilometer worden je banden al warm en zit er dus meer druk in. Bij warme banden in ieder geval geen lucht uit de banden laten lopen.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen


  • ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11:52
MichielFRL schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 18:53:
Je moet eigenlijk onderweg nooit je bandenspanning controleren. Na een paar kilometer worden je banden al warm en zit er dus meer druk in. Bij warme banden in ieder geval geen lucht uit de banden laten lopen.
Dat snap ik, maar ik moet toch ergens heen rijden om banden spanning te checken.

  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

ikbentochniegek schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:25:
[...]

Dat snap ik, maar ik moet toch ergens heen rijden om banden spanning te checken.
Dat is de eerste plek vanaf je huidige adres. Dus niet per se bij een snellader. Gewoon bij dhet eerste tankstation wat je tegenkomt dat is echt geen 5 km in Nederland.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-06 22:33
ikbentochniegek schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:25:
[...]

Dat snap ik, maar ik moet toch ergens heen rijden om banden spanning te checken.
Nee toch? Bij ANWB heb je voor een tientje een bandenspanningsmeter. Voor 3 tientjes heb je een kleine compressor die je bandenspanning meet én je banden oppompt. Met als bonus dat je fietsbanden ook weer binnen een minuut op spanning staan, zonder een druppel zweet.

  • MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:12
Bij de BYD Dolphin kan je de bandenspanning + temperatuur aflezen op beide displays. Heel handig!

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen


  • Hellbull89
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:44
MichielFRL schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:30:
Bij de BYD Dolphin kan je de bandenspanning + temperatuur aflezen op beide displays. Heel handig!
Dat is onderhand bij de meeste merken wel zo. Had zelfs gedacht dat dit nu wel zowat standaard zou zijn bij elke auto, maar blijkbaar is dit toch niet het geval.

  • MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:12
Hellbull89 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:55:
[...]

Dat is onderhand bij de meeste merken wel zo. Had zelfs gedacht dat dit nu wel zowat standaard zou zijn bij elke auto, maar blijkbaar is dit toch niet het geval.
Bij onze Renault Megane ook niet. Heel onhandig, want alleen een melding dat er een spanningsverschil is maar dan weet je nog niks.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen


  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:44
ikbentochniegek schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:25:
[...]

Dat snap ik, maar ik moet toch ergens heen rijden om banden spanning te checken.
Je kunt ook het noodpompje in de auto gebruiken om je bandenspanning te controleren. Meeste bandenreparatie kits hebben die een. Werkt ook gewoon als een normale pomp.

[ Voor 12% gewijzigd door thomvh op 26-06-2026 20:57 ]


  • Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:26
Mario3 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 18:05:
[...]

Dat van een eerder abonnement is zeker.

Een abonnement op een andere naam en E-mailadres gaat ook prima.
Had ik ook aan gedacht, maar ik heb op mijn bestaand e-mailadres alles al gekoppeld en autocharge geactiveerd voor m'n wagen dus voor die 5€ ga ik die moeite niet opnieuw doen 🙂.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ


  • Mario3
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14:48
ikbentochniegek schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:25:
[...]

Dat snap ik, maar ik moet toch ergens heen rijden om banden spanning te checken.
Schaf zo’n oplaadbare pomp aan. Bij de AC-tion erg goedkoop. Laad hem op en houd hem in de auto. Dan heb je hem altijd bij de hand. De pompen zijn met USB-C op te laden, dus ook in het voertuig op te laden. Koop er meteen 2. Dan kun je ook thuis je fietsbanden ermee oppompen.

  • ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11:52
Hellbull89 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:55:
[...]

Dat is onderhand bij de meeste merken wel zo. Had zelfs gedacht dat dit nu wel zowat standaard zou zijn bij elke auto, maar blijkbaar is dit toch niet het geval.
Mijn Skoda geeft alleen de waarschuwing "lage bandenspanning rechtsachter" bijvoorbeeld.

  • ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11:52
True schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:29:
[...]


Dat is de eerste plek vanaf je huidige adres. Dus niet per se bij een snellader. Gewoon bij dhet eerste tankstation wat je tegenkomt dat is echt geen 5 km in Nederland.
Dat is inderdaad wat ik deed, de eerstvolgende pomp waar ik langs reed.
Het is toen dat ik bedacht dat je enkel je banden kan pompen bij een benzine station, en deze nooit bij laadstations te vinden zijn.
Dd rest van de discussie, dat je een pompje kan kopen etc. dat snap ik ook wel.
Het ging me om het feit dat sommige dingen enkel bij benzine stations te vinden zijn.
Andere voorbeelden zijn, emmertjes met sponzen om je voorruit schoon te maken. En natuurlijk de benzine station winkels.

  • Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:59
Bandenpomp, ruitenschoonmaakspullen etc. vind je ook niet bij onbemande pompstations, dat heeft een vrij goede reden. Iemand moet daar 'een oogje op houden', wie moet dat zijn bij een snellader?

It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!


  • Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:59
ikbentochniegek schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 00:37:
Het is toen dat ik bedacht dat je enkel je banden kan pompen bij een benzine station, en deze nooit bij laadstations te vinden zijn.
Ja het is me wat, en zeg nooit nooit, maar goed, dit gaat gewoon veranderen hoor. Kijk Noorwegen als voorbeeld waar ze al een stuk verder zijn, de benzinestations of verdwijnen of veranderen in laadstations.
Met een pomp voor de banden. En een emmertje water voor je ruiten.

Nog even volhouden! ;)

  • guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Hellbull89 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:55:
[...]

Dat is onderhand bij de meeste merken wel zo. Had zelfs gedacht dat dit nu wel zowat standaard zou zijn bij elke auto, maar blijkbaar is dit toch niet het geval.
Het is juist andersom, er komen steeds minder auto's met echte metingen van de bandenspanning, want deze vereisen een sensor in elk wiel. Fabrikanten willen altijd besparen en meten daarom snelheidsverschillen tussen de wielen, daar is geen extra hardware voor nodig.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)


  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:44
ikbentochniegek schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 00:37:
[...]

Dat is inderdaad wat ik deed, de eerstvolgende pomp waar ik langs reed.
Het is toen dat ik bedacht dat je enkel je banden kan pompen bij een benzine station, en deze nooit bij laadstations te vinden zijn.
Dd rest van de discussie, dat je een pompje kan kopen etc. dat snap ik ook wel.
Het ging me om het feit dat sommige dingen enkel bij benzine stations te vinden zijn.
Andere voorbeelden zijn, emmertjes met sponzen om je voorruit schoon te maken. En natuurlijk de benzine station winkels.
Tesla heeft in Duitsland panden pompen en stofzuigers bij sommige laadstations.

  • Hellbull89
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:44
guido66 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:27:
[...]

Het is juist andersom, er komen steeds minder auto's met echte metingen van de bandenspanning, want deze vereisen een sensor in elk wiel. Fabrikanten willen altijd besparen en meten daarom snelheidsverschillen tussen de wielen, daar is geen extra hardware voor nodig.
Waarschijnlijk dacht ik dat omdat onze huidige twee auto's (en onze vorige) dit allemaal wel standaard hebben/hadden, en dit zijn zeker geen dure premiummerken (BYD en MG).

  • ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11:52
Peter-036 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 06:29:
Bandenpomp, ruitenschoonmaakspullen etc. vind je ook niet bij onbemande pompstations, dat heeft een vrij goede reden. Iemand moet daar 'een oogje op houden', wie moet dat zijn bij een snellader?
Bandenpomp vind je bij iedere onbemande Tango. Een emmertje sop snap ik, daar moet iemand zorg voor dragen.

  • Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Gitarist schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:39:
Bij ons in de buurt (Hilversum) staan er publieke laadpalen van TotalEnergies.
Mijn gebruikelijke paal was bezet, dus ging ik naar de dichtstbijzijnde in de buurt (straat verderop) die nog wel vrij was. Ik weet 100% zeker dat dit een TotalEnergies paal was. Ook de bestickering is die van Total.

Merkwaardig: In de Total Charge Europe app was de paal niet aan te klikken op de kaart (terwijl ik zeker weet dat dat in de recente geschiedenis nog wél het geval was). Ook het vanuit de app scannen van de QR-code leidde niet tot starten van de sessie. Bij de andere zijde van de paal hetzelfde resultaat.

Dan maar een andere app gebruiken, in dit geval GreenChoice. Daar kon ik zonder problemen een laadsessie starten op deze paal.

Ik dacht, laat ik toch maar even met Total bellen om dit door te geven. Na een tijdje in de wacht te hebben gehangen kreeg ik een ongeïnteresseerde/futloze medewerker aan de lijn. Hij keek even in het systeem maar kon de bewuste paal niet vinden, niet op code en zelfs niet op adres. Verder kon kon hij niet kijken naar de historie, dus kon hij niet zien of de paal ooit wel van hun is geweest. Zijn verklaring was dat de paal moet zijn overgegaan naar een andere aanbieder.

Vreemd verhaal, want volgens mij horen al die palen bij mij in de buurt bij een en dezelfde concessie (volgens mij dezelfde concessie als die van Metropoolregio Amsterdam) dus lijkt het me sterk dat één zo'n paal wordt overgedragen. En als het al zo is, dan neem ik aan dat de nieuwe aanbieder z.s.m. nieuwe stickers erop plakt of fysiek een andere paal neerzet en dat ook in de laadpaaldatabase doorvoert.

Enfin, de laadpaalsessie loopt en het kost me nu een paar cent meer dan normaal, maar soit. Toch ben ik benieuwd hoe dit kan... iemand enig idee hoe dit "achter de schermen" werkt of wat hier aan de hand kan zijn?

TLDR: TotalEnergies paal niet zichtbaar in Total app en laadsessie kan niet worden gestart, wel vanuit andere app (waar ook te zien is dat het om een TotalEnergies paal zou gaan). Total gebeld, bij hen is de paal niet bekend.
Update: de betreffende TotalEnergies laadpaal is ineens weer verschenen in de (TotalEnergies) Charge Europe app. 8)7

Wat er nou aan de hand was? :?

EV: Leapmotor B10 67,1kWh 2026


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:43
Hellbull89 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:44:
[...]

Waarschijnlijk dacht ik dat omdat onze huidige twee auto's (en onze vorige) dit allemaal wel standaard hebben/hadden, en dit zijn zeker geen dure premiummerken (BYD en MG).
De eerdere EV's waren allemaal "heel luxe uitgevoerd". Eerdere EV's waren namelijk sowieso hoog geprijsd aangezien accu's duur waren. Dus de uitrusting moest passen bij de klandizie die veel geld konden uitgeven.
NU komen juist goedkopere EV's op de markt voor kleinere beurzen. Leuk stukje in de guardian hier.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • onigiri
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mario3 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:24:
[...]

Schaf zo’n oplaadbare pomp aan. Bij de AC-tion erg goedkoop. Laad hem op en houd hem in de auto. Dan heb je hem altijd bij de hand. De pompen zijn met USB-C op te laden, dus ook in het voertuig op te laden. Koop er meteen 2. Dan kun je ook thuis je fietsbanden ermee oppompen.
Of kijk eens in het banden reparatiesetje, daar zit meestal ook een elektrisch pompje in wat via de sigaretten aansteker werkt.
Pagina: 1 ... 256 257 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic


Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2