Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west
Ik kan het in elk geval niet testen, ik had /heb geen abonnement nodig omdat ik niet in de buurt van Electra laadpunten kwam of kom.
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
Heb hier ook zo'n paal.Kartmans1 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:06:
Sinds twee weken OVO gebruiker en gisteren ook de laadpas ontvangen. Bevalt goed! Vriendin de laadpas mee en ik laad soms met de app (aangezien ik een plug in hybride heb hoef ik niet verplicht te laden). Laadpalen in de app zijn echter wel wat gek om te starten nu al twee keer. In de app staat dan bijvoorbeeld dat laadpaal 1 bezet is en 2 niet, maar als je bij de laadpaal bent is dat precies andersom. Lijkt dus of de laadpalen verkeerd (andersom) geregistreerd staan in de app. Moet nog even uitzoeken hoe ik daar melding van kan maken.
Laden start overigens wel als ik dus de ‘verkeerde’ laadpaal in de app selecteer (dus bijvoorbeeld nummer 1 in de app, maar de auto staat aangesloten op nummer 2). Dus connectie werkt gewoon. Alleen nogal verwarrend als beide laadpunten op de paal beschikbaar zijn.
Heb je hem aangesloten op nr-1 (denk je), groene lamp brand als je de strekker aangesloten heb.
Start je het laden op nr-1 gaat opeens de groene lamp op nr-2 ook branden.
De stekker van nr-1 naar nr-2 overzetten gaat dan overigens prima.
Staat alleen wat raar als er nog iemand komt staan
Kan ook zijn dat er meerdere stickers op de paal staan met een nummer en dat ik altijd naar de verkeerde kijk.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Tesla weet dat en heeft dat ook op de website gezet in de FAQ.PeterZ(on) schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:11:
Wie weet hoe Tesla omgaat met die verschillende tarieven i.c.m. het tijdstip. Concreet, als ik om 7:55u begin te laden en om 8:00u het duurdere tarief ingaat wat betaal ik dan voor een half uur laden? Is dat voor 30 minuten het lage tarief, of betaal ik 5 minuten laag en 25 minuten het hoge tarief?
At certain Supercharger stations, the cost of Supercharging differs at different times of day. At these Supercharger stations, the cost of Supercharging during peak hours will be higher than during off-peak hours. Prices and peak times are both displayed in the navigation application on the vehicle touchscreen and in the Tesla app.
Certain Supercharger sites offer on-peak and off-peak pricing based on live Supercharger utilization rather than pre-defined estimations. When on-peak and off-peak pricing is billed based on live Supercharger utilization, the prices change depending on whether or not Superchargers are available. The prices do not change mid-session.
Note: Your Supercharging price is determined by the plug-in time and does not adjust if pricing changes during the charging session.
[ Voor 13% gewijzigd door Wolly op 02-10-2025 14:25 ]
En ik had nog gezocht maar kon zo gauw niets vinden. ThnxWolly schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:24:
[...]
Tesla weet dat en heeft dat ook op de website gezet in de FAQ.
[...]
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Das wel erg schappelijk van Tesla.Wolly schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:24:
[...]
Tesla weet dat en heeft dat ook op de website gezet in de FAQ.
Your Supercharging price is determined by the plug-in time and does not adjust if pricing changes during the charging session.
[...]
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Nou nee. Het werkt beide kanten op. Dus ook als je om vijf voor elf 's avonds inplugt met de gedachte "het is nog geen 11 uur, maar goed, ik wil naar huis, dus dan betaal ik maar even die eerste vijf minuten dure kWh en de rest goedkoop". En mag je vervolgens om kwart voor twaalf voor elke kWh 53 ct. afrekenen.Puppetmaster schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:39:
[...]
Das wel erg schappelijk van Tesla.👍🏼
Dat kan je sturen door even te wachten of de sessie opnieuw te starten.Of-Aaargh schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:41:
[...]
Nou nee. Het werkt beide kanten op. Dus ook als je om vijf voor elf 's avonds inplugt met de gedachte "het is nog geen 11 uur, maar goed, ik wil naar huis, dus dan betaal ik maar even die eerste vijf minuten dure kWh en de rest goedkoop". En mag je vervolgens om kwart voor twaalf voor elke kWh 53 ct. afrekenen.
Als je echter in een goedkoop blok aansluit en dan in een duurder blok terecht komt blijf je profiteren van de lage prijs.
Vermakelijk, maar de 'kicker' komt op het eind... De Tesla wordt helemaal leeggereden. Deze wordt 'gered' door een busje met daarin een 50kWh accu waarmee de Tesla weer stroom krijgt.
Het busje is van een bedrijf dat niet alleen wordt ingezet voor het op gang helpen van gestrande EVs, maar volgens de chauffeur is 'charging as a service' tegenwoordig een steeds groter wordend ding in het VK.
Hierbij komt een (diesel-) bus naar je woning of bedrijfsadres om je EV op te laden, zodat de eigenaar nooit naar een oplaadstation hoeft

Niet echt milieuvriendelijk lijkt me, maar wel een gat in de markt
In het filmpje vanaf 54:20
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Sowieso merk ik dat bij kennissen in de VS en VK er anders met laden wordt omgegaan. Er zijn een stuk minder AC-palen in wijken en bij winkels, waardoor zij regelmatig naar een SuC gaan om daar te laden, net zoals je met een ICE naar het tankstation gaat. Alleen in plaats van 5 minuten volgooien en door zitten ze dan een kwartier tot halfuur in de auto te wachten en/of spelletjes te spelen op hun telefoon.alexbl69 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:57:
Gisterenavond een carwow filmpje bekeken met een rangetest met verschillende EVs.
Vermakelijk, maar de 'kicker' komt op het eind... De Tesla wordt helemaal leeggereden. Deze wordt 'gered' door een busje met daarin een 50kWh accu waarmee de Tesla weer stroom krijgt.
Het busje is van een bedrijf dat niet alleen wordt ingezet voor het op gang helpen van gestrande EVs, maar volgens de chauffeur is 'charging as a service' tegenwoordig een steeds groter wordend ding in het VK.
Hierbij komt een (diesel-) bus naar je woning of bedrijfsadres om je EV op te laden, zodat de eigenaar nooit naar een oplaadstation hoeft.
Niet echt milieuvriendelijk lijkt me, maar wel een gat in de markt.
In het filmpje vanaf 54:20
[YouTube: I drove these new electric cars (and a Petrol V8) until they died]
(Maar goed, N=3 in dit geval.)
Koppelen en gaan bij 4C (4A en 4B vrij, 4D bezet door mij want dwarsparkeren), alles goed en wel maar na minuut of 20, bij 77%, ineens melding 'koppeling met laadpunt verbroken'. Je zou denken dattie dan ook stopt met laden, maar nee, ging vrolijk door, kon alleen het laden dus niet stoppen via de app. Bij 79% de boel zelf maar handmatig gestopt, heel apart. Vroeg me wel af of ik nou een stukje gratis geladen heb.
Tesla zegt 26,8779 kWh geleverd te hebben, de auto zegt 28,00 kWh te hebben ontvangen.
Das dan mooi meegenomen.Zjanzjak schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:58:
4C (4A en 4B vrij, 4D bezet door mij want dwarsparkeren),
Tesla zegt 26,8779 kWh geleverd te hebben, de auto zegt 28,00 kWh te hebben ontvangen.
Wat rij je dat je moet dwarsparkeren?
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Als je maar weet hoe het werkt, is het goed.Of-Aaargh schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:41:
[...]
Nou nee. Het werkt beide kanten op. Dus ook als je om vijf voor elf 's avonds inplugt met de gedachte "het is nog geen 11 uur, maar goed, ik wil naar huis, dus dan betaal ik maar even die eerste vijf minuten dure kWh en de rest goedkoop". En mag je vervolgens om kwart voor twaalf voor elke kWh 53 ct. afrekenen.
Je kan immers de sessie even afbreken en opnieuw beginnen na 11u.
Of toch even 5 min wachten als het je veel uitmaakt.
[ Voor 5% gewijzigd door Puppetmaster op 03-10-2025 17:44 ]
Alpine A290, laders staan nét iets te ver achter het stoeprandje. Normaliter sta ik bij 1 van de 6 laders die dwars staan aan de rechterkant maar daar stonden al 3 Tesla's (eerste keer dat ik dit meemaak in 3 jaar) om en om en daar kon ik dus niet meer tussen. Ja dat kon wel maar dan kon ik alleen niet laden.Puppetmaster schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:42:
Das dan mooi meegenomen.
Wat rij je dat je moet dwarsparkeren?
https://www.shell.nl/elektrisch-opladen/Tarieven.html
Geldt dat 's nachts ook? Er staat niets over, dus dat zal haast wel...
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
De hele rit al het vebruik en de kilometers bijgehouden en op de snelwegen zoveelmogelijk tussen de 100 en 110 gereden.
Ook waar het kon zo veel mogelijk met Tesla Supercharger geladen, wat in Italië op 0,44 cent per kwh zit.
Maar vooral helemaal in het zuiden was het iets meer plannen en rekening houden met de route.
1x stukje om moeten rijden voor extra laadstop in the middle of nowhere:
:strip_exif()/f/image/pOMuL2Pt9lcpRMfLWT3MZINz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LVRDZr2x2lMuNOCyawCWvlcV.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteindelijk 5370 kilometer gereden met een gemiddeld verbruik van 20.6 kWh/100km
De totale laadkosten waren 609 euro, wat het een gemiddelde van € 0,11 per km.
(de gele puntjes zijn de laadplekken)
/f/image/J1li68yVR4PueJJQS3ulqWen.png?f=fotoalbum_large)
http://www.brianesselbrugge.nl
DIe rekensom met 0,11 cent als uitkomst wil ik wel eens zienGuitarist schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:55:
Net terug van 3 weken Italië met de ID Buzz.
De hele rit al het vebruik en de kilometers bijgehouden en op de snelwegen zoveelmogelijk tussen de 100 en 110 gereden.
Ook waar het kon zo veel mogelijk met Tesla Supercharger geladen, wat in Italië op 0,44 cent per kwh zit.
Maar vooral helemaal in het zuiden was het iets meer plannen en rekening houden met de route.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Uiteindelijk 5370 kilometer gereden met een gemiddeld verbruik van 20.6 kWh/100km
De totale laadkosten waren 609 euro, wat het een gemiddelde van 0,11 cent per km.
[Afbeelding]
Dan zal ik hier die rekensom voor je verduidelijken:Wolly schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:58:
DIe rekensom met 0,11 cent als uitkomst wil ik wel eens zien
609 (euro) gedeeld door 5370 (km) = 0,1134078212290503 euro per km.
Ja dat is iets meer, maar 11,34 cent mag je toch wel afronden naar 11 cent?
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Wolly schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:58:
609 / 5370 = 0,11340Guitarist schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:55:
Uiteindelijk 5370 kilometer gereden [...] De totale laadkosten waren 609 euro
Alstublieft.
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Peter-036 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 18:38:
[...]
Dan zal ik hier die rekensom voor je verduidelijken:
609 (euro) gedeeld door 5370 (km) = 0,1134078212290503 euro per km.
Ja dat is iets meer, maar 11,34 cent mag je toch wel afronden naar 11 cent?
Ik had u toch wel iets scherper ingeschat. Beiden komen in de verste verte niet rond de 0,11 cent.
Correcte notatie en eenheden wordt gewaardeerd.Tom Paris schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 18:49:
Nou iedereen lag in een deuk.
Het is iedereen volkomen helder wat er bedoeld werd. Je kunt ook gewoon positief reageren op een gebruiker die zijn ervaringen deeltknip.Wolly schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 19:50:
[...]
Correcte notatie en eenheden wordt gewaardeerd.
[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 05-10-2025 11:02 . Reden: Dat mag minder op de man ]
Haha, scherp, aangepast.Wolly schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:58:
[...]
[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 05-10-2025 10:39 . Reden: Onnodig en op de man ]
Afgezien van centen geneuzel,Guitarist schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:55:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De totale laadkosten waren 609 euro, wat het een gemiddelde van € 0,11 per km.
[Afbeelding]
Gaaf verslag!
Maar hoort “eigenlijk” hier: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Waar Stefannn zelf ook prachtige reiservaringen deeltStefannn schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 21:56:
[...]
Maar hoort “eigenlijk” hier: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
Super gave trip, prachtige wagen ook. Buiten Tesla, welke laadpas(sen) heb je gebruikt in Italië?Guitarist schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:55:
[ Voor 3% gewijzigd door TucanoItaly op 05-10-2025 22:35 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Dit is gunstig als je meer dan 8 maanden per jaar (of 10 maanden na de actieperiode) een actief abonnement hebt.
Excuses, voor dit topic het belangrijkste vergeten!TucanoItaly schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 22:35:
[...]
Super gave trip, prachtige wagen ook. Buiten Tesla, welke laadpas(sen) heb je gebruikt in Italië?
Ik heb 3 laadpassen:
- Shell Recharge, ligt altijd in de auto voor als ik mijn portomonnee vergeet. Zonder abonnement.
- ANWB, was heel lang main go-to laadpas, met abonnement.
- E-Flux, als back-up.
Maar vooral in het buitenland veel voorgekomen dat ANWB niet werkt en E-flux wel, dus deze tegenwoorden met een betaald abonnement als main pas.
Electroverse kan ook een hele fijne allround pas zijn. Gratis, met een duidelijke app.Guitarist schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:11:
[...]
Excuses, voor dit topic het belangrijkste vergeten!
Ik heb 3 laadpassen:
- Shell Recharge, ligt altijd in de auto voor als ik mijn portomonnee vergeet. Zonder abonnement.
- ANWB, was heel lang main go-to laadpas, met abonnement.
- E-Flux, als back-up.
Maar vooral in het buitenland veel voorgekomen dat ANWB niet werkt en E-flux wel, dus deze tegenwoorden met een betaald abonnement als main pas.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west
Duimpje op voor Electroverse ja.Pr088 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:46:
[...]
Electroverse kan ook een hele fijne allround pas zijn. Gratis, met een duidelijke app.
Ik ben op vakantie in Spanje/portugal. Met regelmaat is Electroverse de enige “niet lokale” pas die werkt.
Gratis aan te vragen in Nederland. Geen abonnement. Fatsoenlijk met prijzen. Dwz… niet “rock bottom”, meestal 0.52euro/kWh t/m 50kW, 0.58euro/kWh t/m 100kW 0.65euro/kWh daarboven.
Vaak “redder in nood”
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Daarmee voor Frankrijk vakanties wel een geduchte concurrent van ionity geworden.
:strip_exif()/f/image/wMwhmLPutrUqGvJPYsv2Ov9S.jpg?f=fotoalbum_large)
Ieder die zo’n abo voor een vakantie neemt weet dat je de kosten er na 1-2x laden al uit hebt tov geen abo.
Maar als ze nou echt zouden stunten en de abo tarieven als vaste tarieven zouden zetten, zouden ze veel meer spontane aanloop krijgen.
Ik denk dat dat dan wel opweegt tegen die paar keer €10/mnd?
Jij vergeet hoe veel mensen dat abo van 10€ pm dan gewoon een heel jaar (of jaren) laten door lopen. Dat is een belangrijke bron van inkomsten...Puppetmaster schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:13:
Ik vraag me altijd af of de drempel die zo’n abo toch opwerpt, opweegt tegen de opbrengsten.
Ieder die zo’n abo voor een vakantie neemt weet dat je de kosten er na 1-2x laden al uit hebt tov geen abo.
Maar als ze nou echt zouden stunten en de abo tarieven als vaste tarieven zouden zetten, zouden ze veel meer spontane aanloop krijgen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Als je dat abonnement voor een maand hebt, dan ga je ook heel erg je best doen om specifiek daar te laden. Daarmee trek je klanten van de concurrentie weg.Puppetmaster schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:13:
Ik vraag me altijd af of de drempel die zo’n abo toch opwerpt, opweegt tegen de opbrengsten.
Mensen die bijna alles thuis laden en slechts sporadisch DC kijken waarschijnlijk niet naar de prijs dus die “lok” je sowieso niet.
Klopt uiteraard, maar als ze standaard het tarief van €0,29/kWh aanhouden en daar goed mee adverteren, dan zouden mensen ook hun best doen daar te laden.Stefannn schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:34:
[...]
Als je dat abonnement voor een maand hebt, dan ga je ook heel erg je best doen om specifiek daar te laden.
Mogelijk zelfs ipv thuisladen, afhankelijk van je tarieven thuis.
Ik zou dan standaard laden bij Electra als ik in F kom iig.
Moet er wel overal waar je moet laden een Electra lader zijn. Op mijn komende Spanjetrip is dat maar een paar keer het geval, dus dan heb je er niet zoveel aan.Puppetmaster schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:58:
[...]
Klopt uiteraard, maar als ze standaard het tarief van €0,29/kWh aanhouden en daar goed mee adverteren, dan zouden mensen ook hun best doen daar te laden.
Mogelijk zelfs ipv thuisladen, afhankelijk van je tarieven thuis.
Ik zou dan standaard laden bij Electra als ik in F kom iig.
Ik zie ook geen afschrijvingen van mijn credit card. Ovo App geeft wel aan dat laden gestart is.
Verschillende laadpalen (Vlaardingen (afgelopen vrijdag) / Ouddorp vandaag).
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Komt wel niet zo bang zijn_birdie_ schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 18:50:
ik krijg al sinds 2x laden met OVO pas geen 5 euro reservering en geen afschrijving van het geladen bedrag.
Ik zie ook geen afschrijvingen van mijn credit card. Ovo App geeft wel aan dat laden gestart is.
Verschillende laadpalen (Vlaardingen (afgelopen vrijdag) / Ouddorp vandaag).
Als ik naar Spanje rijd, kom ik door B en F.PeterZ(on) schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:17:
[...]
Moet er wel overal waar je moet laden een Electra lader zijn. Op mijn komende Spanjetrip is dat maar een paar keer het geval, dus dan heb je er niet zoveel aan.
Ik zou qua laden dan NL kunnen overslaan en tot de Spaanse grens via Electra laden.
Nu laad ik op een tesla abo, in NL en F op die route.
Alleen het bereik van de Ioniq is wat beperkt en dan ben je toch minder flexibel in je laadstops. En bij IEcharge of Izivia kan ik ook laden voor rond de 30ct en hoef ik niet een abo te nemen en mijn CC gegevens achter te laten. Het enige abo wat ik deze vakantie afsluit is bij Mobilize want die denk ik op de terugreis veel te gebruiken bij Ionity.Puppetmaster schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:12:
[...]
Als ik naar Spanje rijd, kom ik door B en F.
Ik zou qua laden dan NL kunnen overslaan en tot de Spaanse grens via Electra laden.
Nu laad ik op een tesla abo, in NL en F op die route.
@PeterZ(on) is voor jou Ionity niet een alternatief, nu ze ook fysieke passen hebben?PeterZ(on) schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:06:
[...]
Alleen het bereik van de Ioniq is wat beperkt en dan ben je toch minder flexibel in je laadstops. En bij IEcharge of Izivia kan ik ook laden voor rond de 30ct en hoef ik niet een abo te nemen en mijn CC gegevens achter te laten. Het enige abo wat ik deze vakantie afsluit is bij Mobilize want die denk ik op de terugreis veel te gebruiken bij Ionity.
Mobilize is goedkoper per maand en geeft hetzelfde tarief bij Ionity met het duurste abo. En er zit een gratis pasje bijPr088 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:32:
[...]
@PeterZ(on) is voor jou Ionity niet een alternatief, nu ze ook fysieke passen hebben?
Uiteraard en die pas heb ik ook, maar een maandje abo bij Mobilize is goedkoper dus dan neem ik die. De betaling hebben ze nu kennelijk verbetert, dus gaat het hopelijk nu wel zonder problemen. Zo niet dan is het einde verhaal voor Mobilize.Pr088 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:32:
[...]
@PeterZ(on) is voor jou Ionity niet een alternatief, nu ze ook fysieke passen hebben?
Zelfde tarieven klopt niet helemaal.PeterZ(on) schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:38:
[...]
Uiteraard en die pas heb ik ook, maar een maandje abo bij Mobilize is goedkoper dus dan neem ik die. De betaling hebben ze nu kennelijk verbetert, dus gaat het hopelijk nu wel zonder problemen. Zo niet dan is het einde verhaal voor Mobilize.
In Frankrijk is mobilize zelfs iets goedkoper dan ionity-power (35cent in plaats van 39cent)
In Scandinavië is mobilize fors duurder (Noorwegen 41 cent in plaats van 26cent)
Kortom… voor je mobilize/ionity afsluit wel handig om even het land tarief te checken.
Dat de tarieven hetzelfde zijn heb ik niet gezegd, maar idd is Mobilize in Frankrijk nog iets goedkoper dan Ionity, dus een reden temeer om het nog een keer met Mobilize te proberen. En natuurlijk ook dat je Mobilize bij andere aanbieders kan gebruiken en het wellicht daar een voordeel oplevert.Stefannn schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:23:
[...]
Zelfde tarieven klopt niet helemaal.
In Frankrijk is mobilize zelfs iets goedkoper dan ionity-power (35cent in plaats van 39cent)
In Scandinavië is mobilize fors duurder (Noorwegen 41 cent in plaats van 26cent)
Kortom… voor je mobilize/ionity afsluit wel handig om even het land tarief te checken.
Maar zelfs zonder abo kan ik in Frankrijk gewoon voor 39ct bij Ionity laden, alleen als ik moet uitwijken naar een HPC gaat het echt schelen.
Ik heb meerdere malen bij deze LIDL (ik ben circa twee maanden per jaar daar in de buurt) geladen, gewoon met een pasje (meestal Freshmile), dus zonder de LIDL-app.Togi schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:01:
[...]
Proviridis in Plan-d'Orgon ( Avenue des Vergers)
Is in de buurt van Avignon
Ik wilde eerst bij de Lidl laden icm met boodschappen maar die werkte alleen icm een Franse Lidl plus account
Ik heb het nu al meer dan tien keer geprobeerd, telkens hetzelfde resultaat. Wie is het wel gelukt een Enbw account aan te maken?Puppetmaster schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:47:
Zijn er meer met problemen om een profiel aan te maken bij EnBW?
Na alle goede verhalen dacht ik die ook maar eens te proberen.
Echter iedere keer faalt hij op de creditcard validatie.
Daarna kan je dan niet verder.
[Afbeelding]
Een week geleden liep ik hier ook tegenaan…
Iemand een idee?
En hoe dan?
Ik gebruik nu de pas met verrekening op mijn Visa CC.
Wellicht zijn ze nog wat selectief op welke creditcard gebruikt wordt?
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Via de mobitlity+ app, met american express card, works like a charm.Puppetmaster schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:36:
[...]
Ik heb het nu al meer dan tien keer geprobeerd, telkens hetzelfde resultaat. Wie is het wel gelukt een Enbw account aan te maken?
En hoe dan?
zou eens een support indienen, of bij je bank of bij enbw, er lijkt iets mis te zijn met jouw creditcard of hoe je het invoert.
credit card is verder uitgegeven in NL?
Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW
Hier ook gewoon via de app, alleen heb ik gewoon een sepa betaling gekoppeld.Puppetmaster schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:36:
[...]
Ik heb het nu al meer dan tien keer geprobeerd, telkens hetzelfde resultaat. Wie is het wel gelukt een Enbw account aan te maken?
En hoe dan?
Gewoon spullen
Sepa optie niet zo gauw gezien, ga ik naar kijken!
Het gaat idd over de mobility+ app waar een profiel + tariefkeuze in gemaakt moet worden.
[ Voor 18% gewijzigd door Puppetmaster op 10-10-2025 19:25 ]
https://intercom.help/ovo...38537-prepayment-increase
In een andere faq staat dat het alleen geldt bij pay as you go:
https://intercom.help/ovo...efore-my-charging-session
Ik hoop van harte dat dat betekent dat ze vanaf maandag sessies per maand in rekening gaan brengen bij een boost abonnement. Ik heb al vaak bij ze geklaagd dat twee emails en twee credit card charges per laadsessie vervelend is
Goede ontwikkelingNova163 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 23:42:
Ovo reserveert vanaf maandag niet meer € 5 maar € 30:
Ik hoop van harte dat dat betekent dat ze vanaf maandag sessies per maand in rekening gaan brengen bij een boost abonnement. Ik heb al vaak bij ze geklaagd dat twee emails en twee credit card charges per laadsessie vervelend is
Er wordt flink aan de weg getimmerd
Ik heb een Boost-plan bij OVO, en toch wordt er elke keer een reservering (van nu 5 euro) gemaakt. In het bericht staat nergens dat dit verandert, alleen dat het bedrag wordt verhoogd van 5 naar 30 euro. Het tweede bericht heeft als onderwerp PAYG, daarom wordt er alleen gesproken over PAYG. Mijn conclusie is eigenlijk dat voor iedereen de reservering verhoogd wordt van 5 naar 30 euro, of je nou Boost hebt of niet.Nova163 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 23:42:
Ovo reserveert vanaf maandag niet meer € 5 maar € 30:
Dit vindt ik wel een behoorlijke verslechtering, want ook bij een flinke verhoging van de reservering blijven die twee e-mails en twee credit card charges gewoon bestaan (al zal die tweede e-mail en charge dan vaker een terugbetaling zijn).
Maar goed, we gaan het zien bij de volgende laadbeurt.
Ik vraag me wel af wat de reden van deze verslechtering van de voorwaarden zou zijn. Zou OVO veel gevallen van fraude hebben (mensen die met een wegwerp-creditkaart betalen en dan voor 5 euro hun 100kWh-accu volgooien)?
[ Voor 13% gewijzigd door Of-Aaargh op 11-10-2025 08:30 ]
Potentieel is het zelfs een verbetering: als het totaalbedrag niet boven €30 komt dan is er in theorie geen tweede transactie nodig, de reservering kan dan verminderd worden.
Vanavond ga ik weer laden, ik laat het weten
Kan dat ook zonder dat je een Renault hebt?greg-a schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:35:
[...]
Mobilize is goedkoper per maand en geeft hetzelfde tarief bij Ionity met het duurste abo. En er zit een gratis pasje bij
Zou Electromaps ook een goed alternatief kunnen zijn voor Spanje?Stefannn schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:00:
[...]
Duimpje op voor Electroverse ja.
Ik ben op vakantie in Spanje/portugal. Met regelmaat is Electroverse de enige “niet lokale” pas die werkt.
Gratis aan te vragen in Nederland. Geen abonnement. Fatsoenlijk met prijzen. Dwz… niet “rock bottom”, meestal 0.52euro/kWh t/m 50kW, 0.58euro/kWh t/m 100kW 0.65euro/kWh daarboven.
Vaak “redder in nood”
Hoe doe je dat dan?PeterZ(on) schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:09:
Maar zelfs zonder abo kan ik in Frankrijk gewoon voor 39ct bij Ionity laden, alleen als ik moet uitwijken naar een HPC gaat het echt schelen.
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Met Electromaps kun je laden waar anderen het laten afweten, maar geen enkele aanbieder heeft 100% dekking. Ik ben er zeer tevreden over.RikHa schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 08:56:
[...]
Zou Electromaps ook een goed alternatief kunnen zijn voor Spanje?
[...]
Hoe doe je dat dan?
In Frankrijk betaal je bij Ionity voor de 50kW een lagere prijs, maar iedereen wil het liefst zo snel mogelijk laden maar voor mij is het wel voldoende. Verder zijn die bij drukte ook vaak beschikbaar.
Vroeger iig wel, je was nooit verplicht een VIn nummer in te voeren. Tegenwoordig weet ik het niet, maar je kan het risicoloos proberen met de renault app.RikHa schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 08:56:
[...]
Kan dat ook zonder dat je een Renault hebt?
[...]
Zou Electromaps ook een goed alternatief kunnen zijn voor Spanje?
[...]
Hoe doe je dat dan?
Goede tip!PeterZ(on) schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:12:
[...]
In Frankrijk betaal je bij Ionity voor de 50kW een lagere prijs, maar iedereen wil het liefst zo snel mogelijk laden maar voor mij is het wel voldoende. Verder zijn die bij drukte ook vaak beschikbaar.
Mijn ioniq5 is natuurlijk een laad-kanon en nu voor de “rij maar door” terugreis vanuit Spanje zoek ik echt 200kW+ palen.
Tijdens mijn reis deed ik echter vaak maar 200 a 300km per dag met slechts 1 laad stop die we gebruikten voor ontbijt en/of boodschappen. Dat duurde meestal sowieso 45 a 60 minuten.
Ik heb vaak bij 50kW palen geladen zonder na het ontbijt nog te hoeven wachten.
[ Voor 8% gewijzigd door Stefannn op 11-10-2025 21:25 ]
nou in spanje kan je alvast de nieuwe fastned locaties testenStefannn schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:25:
[...]
Goede tip!
Mijn ioniq5 is natuurlijk een laad-kanon en nu voor de “rij maar door” terugreis vanuit Spanje zoek ik echt 200kW+ palen.
Tijdens mijn reis deed ik echter vaak maar 200 a 300km per dag met slechts 1 laad stop die we gebruikten voor ontbijt en/of boodschappen. Dat duurde meestal sowieso 45 a 60 minuten.
Ik heb vaak bij 50kW palen geladen zonder na het ontbijt nog te hoeven wachten.
https://www.fastnedchargi...t-naar-9-landen-in-europa
Nou die locatie zit anders niet op de route als je vanuit het zuiden richting huis gaat of omgekeerd, bovendien langs een tolweg als ik mij goed herinner. Ergens in de buurt van Benicarlo langs de AP7 was veel beter geweest.boyette schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 22:40:
[...]
nou in spanje kan je alvast de nieuwe fastned locaties testen
https://www.fastnedchargi...t-naar-9-landen-in-europa
Nee, dit is een perfecte illustratie van de puinzooi bij Shell. Ik kreeg al een half jaar de Recharge app niet meer ingelogd. In de nieuwe app geen probleem, maar die heeft nog niet alle functionaliteit .Ronwiel schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:47:
Even een check. Ik installeerde vandaag de Shell recharge app maar werd doorverwezen naar de Shell app omdat recharge blijkbaar wordt uitgefaseerd. Maar in de Shell app lijkt het alsof je geen laadpas kan bestellen. Zie ik iets over het hoofd?
[ Voor 14% gewijzigd door guido66 op 12-10-2025 13:54 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2