:strip_icc():strip_exif()/i/2008119518.jpeg?f=hero)
In Nederland is sinds 10 april 2026 Tesla Full Self‑Driving (Supervised) goedgekeurd.
De huidige FSD‑software doet oa automatisch sturen, afstand houden, verkeerslichten en stopborden herkennen, en routevolging — maar het blijft een systeem met toezicht en geen 100% autonoom rijden.10 april 2026
In dit bericht leest u belangrijke informatie over de totstandkoming van deze typegoedkeuring. De RDW heeft een typegoedkeuring afgegeven voor het rijhulpsysteem van Tesla, FSD Supervised (Full Self Driving Supervised). Dit rijhulpsysteem is meer dan anderhalf jaar uitvoerig onderzocht en getest op onze testbaan en op de openbare weg. Veiligheid staat voor de RDW voorop. Het goed gebruiken van dit rijhulpsysteem levert een positieve bijdrage aan de verkeersveiligheid. Een voertuig met FSD Supervised is niet zelfrijdend. Het is een rijhulpsysteem en de bestuurder blijft verantwoordelijk en moet altijd controle houden. Door de typegoedkeuring kan het rijhulpsysteem nu gebruikt worden in Nederland, met mogelijk later uitbreiding voor alle lidstaten van de Europese Unie.
Let op: Het lijkt erop dat op dit moment enkel HW4 auto's goedgekeurd zijn voor FSD.
Tweakers review:
review: De eerste rit met Tesla FSD - Indrukwekkend, maar nog niet helemaal z...
Waar dit topic voor is:
- Deel je ervaringen met Tesla FSD (zowel ride‑alongs als gebruik in je eigen auto).
- Wat valt je op in het dagelijks gebruik? Werkt het zoals je verwacht, of juist niet?
- Hoe denk je dat het zich verhoudt tot systemen van andere merken (zoals Ford BlueCruise, Mercedes assistenties)?
- Wat vind je van de keuze voor camera‑only vs. multi‑sensor setups in zelfrijdende systemen?
Vragen mbt wanneer je FSD krijgt, of het wel op jou 3, Y,S of X beschikbaar komt. Wanneer het naar HW3 komt, etc etc.
Kort: Ervaringen, verwachtingen en discussie over FSD in Nederland, wat werkt goed, wat niet, en wat hoop je dat er komt?
Benieuwd naar jullie ervaringen en meningen!
Frequently Asked Questions
Wanneer krijg ik met mijn Model ... uit bouwjaar ... FSD?"Dat weet niemand, even geduld nog"
Wanneer begint de volgende 'wave' van updates?
"Dat weet niemand, even geduld nog"
Krijgen kopers van FSD voorrang op abonnementshouders?
"Er lijken nu meer kopers boven abonnementshouders FSD te krijgen, maar dat is niet wetenschappelijk bewezen"
Helpt het om FSD te kopen en dan weer te annuleren?
"Dat weet niemand, even geduld nog"
Krijg ik met mijn HW3 ook volledig FSD?
"Dat weet niemand, in de VS is er 'FSD-lite' voor HW3 maar of die ook goedgekeurd is door RDW of goedgekeurd gaat worden door RDW weet niemand"
Kan ik FSD na een maand weer opzeggen?
"Ja, daar lijkt het wel op, dit kan via de App"
FSD voor HW3 is meteen actief, maar ik heb slechts EAP functies, hoe kan dat?
"FSD Supervised op HW4 is wat anders als FSD-Capabilities op HW3"
Waarom betaal ik voor FSD Capabilities dan toch 99 euro per maand?
"Dat weet niemand"
Moet ik aan de WiFi/Laadpaal hangen om een update check te forceren?
"Nee, checks worden ook over 4G / LTE gedaan"
Hoe vaak checkt de auto op updates?
"Een keer per 24 uur maximaal, het is onbekend of Tesla de updates daartussendoor pusht"
Het duurt te lang, ik sta hier al een tijdje, het duurt te lang! We moeten door!
"Voor de laatste keer: het spijt me"
Wat gebeurd er eigenlijk als je de grens over gaat?
"Dan krijg je een melding en stopt de FSD werking."
[ Voor 71% gewijzigd door Devian op 14-04-2026 10:13 ]
https://wren.co/join/Devian
/f/image/UBXXPJGHqb3xcoIMMWtUTm8s.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Z5zhz6M52ZhURgEbw4Ve0Z3o.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/CgSZkOnZhIxUnC2X1trsnBbP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Tp0QmDGdlsVzkR6XzJlyW6z5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mPGR2AkECmuUF8pS9yvIsnpI.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3Uh3YPNt0xYyzd8HJehZVQSj.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/H1gpZQTnJmIV6mdO7zXg3R8V.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E2zwhlelC9Qj88Lpm1Jof8J5.jpg?f=fotoalbum_large)