• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:21
Afbeeldingslocatie: https://evdances.com/cdn/shop/articles/Tesla-FSD.webp

In Nederland zijn sinds kort officiële Tesla Full Self‑Driving (Supervised) ride‑alongs mogelijk in een reeks steden. Je kunt daar als passagier mee meerijden en zien wat de huidige FSD‑software doet, inclusief automatisch sturen, afstand houden, verkeerslichten en stopborden herkennen, en routevolging — maar het blijft een systeem met toezicht en geen 100% autonoom rijden.

Het idee is dat deze ritten helpen om FSD in de praktijk te leren kennen en mogelijk autoriteiten te laten zien hoe het werkt, in afwachting van bredere goedkeuring.

Waar dit topic voor is:
  • Deel je ervaringen met Tesla FSD (zowel ride‑alongs als gebruik in je eigen auto).
  • Wat valt je op in het dagelijks gebruik? Werkt het zoals je verwacht, of juist niet?
  • Hoe denk je dat het zich verhoudt tot systemen van andere merken (zoals Ford BlueCruise, Mercedes assistenties)?
  • Wat vind je van de keuze voor camera‑only vs. multi‑sensor setups in zelfrijdende systemen?
Kort: Ervaringen, verwachtingen en discussie over FSD in Nederland, wat werkt goed, wat niet, en wat hoop je dat er komt?

Benieuwd naar jullie ervaringen en meningen!

https://wren.co/join/Devian

FSD rit door centrum Abcoude en Amsterdam ZO. Smalle straatjes, brug en voetgangers (check het eind): feilloos
En Utrecht Nieuwegein
En Delft plus deel 2
En Amsterdam Diemen inclusief stop bord

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:30
Bij die in Groningen lijkt hij de rotonde niet te begrijpen of verkeerd te pakken in het begin en kiest in daarvan een alternatieve router. Daarna lijken de Visuals nog niet aangepast, want elk matrixbord met een snelheid erop is een stoplicht in de Visuals. Daarna start hij niet met rijden als het stoplicht op groen springt omdat er daarachter een meter of 10 verder, een stoplicht voor fietsers op rood staat. Benieuwd hoe snel ze dat soort dingen kunnen fixen.

Ik zou hem ook graag eens in de polders van Zeeuws-Vlaanderen willen zien. Daar durft de gewone software niet over een streep te gaan want dan piept en stuurt hij terug naar het midden (om dan in je tegenligger te willen sturen).

[ Voor 20% gewijzigd door carpebios op 18-02-2026 12:05 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:24

-tom-562

Oliesjeik

Stuur hem eens over het Keizer Karelplein in Nijmegen, dan ben ik pas overtuigd :D

Vaak bu'j te bang!

-tom-562 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:15:
Stuur hem eens over het Keizer Karelplein in Nijmegen, dan ben ik pas overtuigd :D
Zou net binnen de range van Tesla Arnhem vallen. Dus boek een rit of zorg dat iemand die al geboekt heeft naar Nijmegen gaat

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:15
carpebios schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:00:
Bij die in Groningen lijkt hij de rotonde niet te begrijpen of verkeerd te pakken in het begin en kiest in daarvan een alternatieve router. Daarna lijken de Visuals nog niet aangepast, want elk matrixbord met een snelheid erop is een stoplicht in de Visuals. Daarna start hij niet met rijden als het stoplicht op groen springt omdat er daarachter een meter of 10 verder, een stoplicht voor fietsers op rood staat. Benieuwd hoe snel ze dat soort dingen kunnen fixen.
Dat klopt; ik denk dat hij te laat concludeerde dat de linkerbaan gekozen moest worden om te kunnen keren, waarna rechtsaf het snelste alternatief was. Desondanks was die route slechts +1 minuut :)

De visuals zijn inderdaad niet aangepast, maar dat zijn puur visuals (net als bij Autopilot nu). Immers; hij reageert er niet op. De visuals van het infotainmentsysteem staan sowieso geheel los van de reacties van de FSD hardware.

Rondom het fietsstoplicht, dat is natuurlijk ook een vrij ingewikkelde situatie. Vind het wel goed dat hij niet doorrijdt tot het fietsstoplicht en daar dan weer wacht op groen :P zal ook weer deels komen doordat veel trainingsdata uit de USA juist het stoplicht aan de andere kant van de kruising heeft staan.
Hoe dan ook, dit gaan punten zijn waarop je FSD extra actief moet monitoren. Ook bij Duitse ride alongs zie je dat het systeem soms niet goed begrijpt hoe het moet omgaan met 2 'aan elkaar geplakte' stoplichten waarbij 1 voor rechtdoor is, en eentje voor afslaan, bijvoorbeeld. Daar is hoe dan ook meer training voor nodig, ik verwacht dat er nog wat FSD iteraties nodig zijn.
Desondanks; we reden hier met 14.1 terwijl ze in de VS op 14.2 zitten.
Ik zou hem ook graag eens in de polders van Zeeuws-Vlaanderen willen zien. Daar durft de gewone software niet over een streep te gaan want dan piept en stuurt hij terug naar het midden (om dan in je tegenligger te willen sturen).
Dit doet elke auto omdat dit gedrag hoort bij de techniek van een Lane Keep Assist, wat de UNECE nou eenmaal heeft verplicht in die hoedanigheid. De enige manier om daar van af te wijken, is met een uitzondering op de regelgeving - en dat is ook precies de route die Tesla nu bewandelt met de RDW.

(De bovengenoemde video is van mij, ik kan wat vragen beantwoorden mochten die er nog zijn. Hoop in ieder geval dat meer mensen op meer plekken FSD drive alongs gaan delen!)

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 18-02-2026 12:30 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
-tom-562 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:15:
De champs elysee was ook geen enkel probleem. Dus dan moet het KKP ook nog wel lukken. :)

All-electric.

@Devian Hier de link naar de officiële Tesla FSD Ride-Along afbeelding
Pagina: 1