120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Dit is wel interessant. Volgens mij het eerste level 4 voertuig in Europa functioneel op de openbare weg.
betrokken landen Duitsland en Zweden.
[ Voor 4% gewijzigd door Masterchiev op 15-09-2026 21:02 ]
Super interessant - ik heb overigens een topic die wel wat meer leven kan gebruiken hier geopend: Autonome voertuigen: op weg naar minder ongelukken. Dan worden de mods ook niet boos als het off-topic gaat.Masterchiev schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 21:00:
https://www.transport-online.nl/138489/lidl-zet-autonome-vrachtwagen-zonder-cabine-in-op-openbare-weg-in-duitsland/?fbclid=IwdGRjcAUWdM1wZG9mBWZkaWQWUOeNYrdDb8WnfHaix-MsT2NxVI0ZZGV4dG4DYWVtAjExAHNydGMGYXBwX2lkCjY2Mjg1NjgzNzkAAR4gihCox6lD4HedOpX-2vOGn3K_2n41dhRfTAA1FVIuvntHUqdb1t-vwIaMzA_aem_BVsQ4Fs1DEfhL4znyt-fsw
Dit is wel interessant. Volgens mij het eerste level 4 voertuig in Europa functioneel op de openbare weg.
finebutwhy.com || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism | Zeekr 001 Privilege | e-tron 55 | Tesla Model Y Premium AWD 2026
1 toch wel relevante aanvulling:Ecological schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 20:31:
Terwijl jullie met de update bezig waren (en terecht - updates zijn super leuk)heb ik een tweede kamer lid gemaild over mijn bevindingen met FSD. Voel je vrij om deze e-mail aan te passen of zelf een mail te schrijven.
[...]
Waarmee de RDW al aangaf dat deze strengere aanpak tijdelijk is. Als dat tot vlak na de EU brede uitrol is dan kan ik daar wel inkomenWij willen updates komende tijd vooraf beoordelen en bepalen of extra tests nodig zijn.
Ik verwacht dat ze uiteindelijk twee stacks willen in Europa FSD hw4 en zonder FSD.pdidi schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 21:32:
[...]
1 toch wel relevante aanvulling:
[...]
Waarmee de RDW al aangaf dat deze strengere aanpak tijdelijk is. Als dat tot vlak na de EU brede uitrol is dan kan ik daar wel inkomen
Het is een kwestie van tijd tot de extra checks eraf gaan
Masterchiev schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 21:00:
https://www.transport-online.nl/138489/lidl-zet-autonome-vrachtwagen-zonder-cabine-in-op-openbare-weg-in-duitsland/?fbclid=IwdGRjcAUWdM1wZG9mBWZkaWQWUOeNYrdDb8WnfHaix-MsT2NxVI0ZZGV4dG4DYWVtAjExAHNydGMGYXBwX2lkCjY2Mjg1NjgzNzkAAR4gihCox6lD4HedOpX-2vOGn3K_2n41dhRfTAA1FVIuvntHUqdb1t-vwIaMzA_aem_BVsQ4Fs1DEfhL4znyt-fsw
Nja, te laat, rdw was ze voor en nou lopen ze al weer te dimdammen..Volgens hem wil Duitsland een voortrekkersrol spelen bij het testen en invoeren van nieuwe mobiliteitstechnologieën
Die past niet op mijn opritMasterchiev schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 21:00:
Hier wel, ben alleen wat bang voor de wegenbelasting. En de aanschafprijs ook wel denk ik. Verzekering?
Zal mijn heenreisje morgen maar weer eens vastleggen. Mar.tin is weer single dus heeft weer tijdpdidi schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 16:17:
[...]
Dat klinkt bijna too good to be true. Dus: voorligger rijdt 104km/u, FSD nadert met 105km/u, haalt in en versneld naar 110km/u, gaat naar rechts en gaat weer terug naar 105km/u?
Hopelijk is het een lid van D66, zij zijn gek op AI tekstjes.Ecological schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 20:31:
Terwijl jullie met de update bezig waren (en terecht - updates zijn super leuk)heb ik een tweede kamer lid gemaild over mijn bevindingen met FSD. Voel je vrij om deze e-mail aan te passen of zelf een mail te schrijven.
[...]
Mooi hè hoe dat gaat.. hey ai, maak hier een net verhaal van. En dan aan de andere kant, hey ai, vat even samen in 5 zinnen.. en beide denken slim te zijn.Maurice- schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 21:51:
[...]
Hopelijk is het een lid van D66, zij zijn gek op AI tekstjes.
Eigenlijk doet Tesla dat al. Als een nieuwe release wordt uitgebracht zit daar nooit meteen FSD in. Dat gebeurd pas in latere iteraties. Wscl vanwege de vele afhankelijkheden die FSD heeft met de onderliggende software, die meer testen nodig heeftMasterchiev schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 21:34:
[...]
Ik verwacht dat ze uiteindelijk twee stacks willen in Europa FSD hw4 en zonder FSD.
Het is een kwestie van tijd tot de extra checks eraf gaan
Het is ook een beetje een click-bait artikel wat doet vermoeden dat de vrachtwagen vele kilometers over de openbare weg gaat rijden. In werkelijkheid gaat het om één vastgestelde route tussen een distributiecentrum en een LIDL filiaal zo'n anderhalve kilometer verderop. Bovendien wordt het voertuig ook nog 's (deels) op afstand gemonitord door een medewerker om te bezien of alles wel goed gaat.pdidi schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 21:40:
[...]Die past niet op mijn oprit
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ja, wellicht wat minder 'twijfelen' bij wat bijgassen, maar kan ook toeval geweest zijn.
Een stoplicht wat regelmatig fout ging midden boven een kruising werd goed gezien, maar of het nu 'altijd' goed gaat kan ik nu nog niet zeggen.
Geen zaken die mij direct zijn opgevallen in ieder geval.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Dat is natuurlijk de grootste valkuil. we willen zelf dat het systeem slim zijn oplossing kiest, maar we verwachten wel dat hij altijd dezelfde oplossing kiest en dat is nou net en eigenschap van het hele systeem: hij maakt elke keer weer een keuze, en je hebt geen enkele garantie dat het dezelfde keuze is.Richh schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 23:55:
Na de update nog een stukje gereden vanavond, maar merkte eigenlijk geen groot verschil op 2026.27.300.
Ja, wellicht wat minder 'twijfelen' bij wat bijgassen, maar kan ook toeval geweest zijn.
Een stoplicht wat regelmatig fout ging midden boven een kruising werd goed gezien, maar of het nu 'altijd' goed gaat kan ik nu nog niet zeggen.
Geen zaken die mij direct zijn opgevallen in ieder geval.
- Ten eerste kreeg ik nu meerdere keren de melding “Klik hier om je route aan te passen”, met de tekst dat het ongeveer 10 minuten rijtijd zou schelen. Dat is een blauwe balk boven je route onderin het scherm. Die melding heb ik vóór FSD wel eens gezien, maar volgens mij nog nooit tijdens het rijden met FSD.
- Wat me daarbij opviel, is dat ik onder FSD eigenlijk zo goed als geen tijd krijg om die melding te bekijken en eventueel aan te klikken. DMS lijkt dus strenger te zijn en een kortere kijktijd naar het scherm toe te staan.
- Ten derde lijkt FSD wat sneller in te voegen op de snelweg, ook wanneer de beschikbare ruimte wat krapper is. Het lijkt alsof hij iets meer vertrouwen heeft in het beschikbare gat.
- En als laatste: wanneer ik zelf wat gas bijgeef, wat ik geregeld doe, lijkt de overgang inderdaad iets vloeiender te gaan dan voorheen.
PSN: FreakGIB
Er is niets mis met AI gebruiken om ideeën uit te werken en teksten te redigeren, te controleren etc. Maar als Pangram je tekst als 100% AI aanmerkt dan gebruik je het niet juist. En als je alle duidelijke AI-telltails laat staan (Dat is niet zus, dat is zo — tot je je realiseert dat het AI is, etc) dan voelt je tekst heel vlak en kunstmatig. Zonde, want de insteek en intentie is wel goed.Maurice- schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 21:51:
[...]
Hopelijk is het een lid van D66, zij zijn gek op AI tekstjes.
Als je dan die tekst hebt kan je twee dingen doen, met de hand aanpassen of de prompt verbeteren. Als je dat laatste goed doet zal Pangram de tekst niet meer als AI zien? Of kan dat niet?Odie schreef op woensdag 16 september 2026 @ 08:29:
[...]
Er is niets mis met AI gebruiken om ideeën uit te werken en teksten te redigeren, te controleren etc. Maar als Pangram je tekst als 100% AI aanmerkt dan gebruik je het niet juist. En als je alle duidelijke AI-telltails laat staan (Dat is niet zus, dat is zo — tot je je realiseert dat het AI is, etc) dan voelt je tekst heel vlak en kunstmatig. Zonde, want de insteek en intentie is wel goed.
Probleem is ook false positives van Pangram en zelf heb ik ook een hekel aan echte ChatGPT en Claude tells.
Persoonlijk zal het mij een worst wezen of iemand AI gebruikt of met de hand heeft lopen tikken. Kwaliteit van teksten, zinsopbouw, argumentatie zijn vaak ook subjectief.
Ik sta echter elk woord dat ik heb geschreven en de ontvanger vond het een mooie brief. Dat is het enige wat telt voor mij.
Zullen we nu weer on topic?
Mijn FSD deed het net weer prachtig met smalle weggetjes. Ik moest hem heel even helpen toen we in een deadlock stonden in een smal straatje. Wel een Golf GTI die boos was omdat we op een 50 weg niet hard genoeg reden in een treintje en extreem aan het bumperkleven was.
Ik had het al door maar helemaal met FSD valt het me op hoe opgefokt mensen zijn.
finebutwhy.com || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism | Zeekr 001 Privilege | e-tron 55 | Tesla Model Y Premium AWD 2026
Pangram kijkt naar heel veel linguïstische aspecten, zinsloop, constructies, de manier van argumentatie, woordkeus etc.MartinPTweak schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:19:
[...]
Als je dan die tekst hebt kan je twee dingen doen, met de hand aanpassen of de prompt verbeteren. Als je dat laatste goed doet zal Pangram de tekst niet meer als AI zien? Of kan dat niet?
Wat ik altijd doe is gewoon de tekst schrijven zoals ik hem wil (en soms best sloppy) en dan AI vragen om hem te controleren op denkfouten, feitelijke fouten, schrijffouten en een voorstel voor redactie te doen maar niet mijn hele tekst te herschrijven.
Oh dat heb ik hier ook. Bergweggetjes waar je formeel 90 mag maar waar 70 praktisch echt de max is. Nou daar hebben sommige mensen echt een hekel aan en kruipen dan IN je kofferbak. Ik heb al twee keer de remlicht-knipper functie van m’n S3xy commander gebruikt als een spreekwoordelijk “back off” gebaar. Er zijn trouwens nu ook Chinese auto’s die dit standaard kunnen als je onveilig bumperkleeft. Doe mij die maar 😂Ecological schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:37:
Mijn FSD deed het net weer prachtig met smalle weggetjes. Ik moest hem heel even helpen toen we in een deadlock stonden in een smal straatje. Wel een Golf GTI die boos was omdat we op een 50 weg niet hard genoeg reden in een treintje en extreem aan het bumperkleven was.
Ik had het al door maar helemaal met FSD valt het me op hoe opgefokt mensen zijn.
Gisteren bij een verkeerslicht wilde ik rechtsaf slaan, echter toen het groen werd bleef de auto stil staan. Toen ik gas bij ging geven zag ik nog steeds dat de auto heel hard twijfelde en op het scherm zag ik een persoon gevisualiseerd voor de auto staan? Dit ging na een aantal seconden weer weg.
Dit heb ik één keer eerder gezien bij een spoorwegovergang waarna het rood licht gedoofd was de auto ook stil bleef staan en hierbij hetzelfde vertoonde, waarbij ik ook op het display een persoon voor de auto zag staan.
Ik merk heel veel weerstand in het verkeer als ik FSD rij. Met name te zacht rijden en het te vroeg knipperen op de snelweg. Dat laatste is ook gevaarlijk.Ecological schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:37:
Ik heb al een hele positieve reactie gekregen!
Probleem is ook false positives van Pangram en zelf heb ik ook een hekel aan echte ChatGPT en Claude tells.
Persoonlijk zal het mij een worst wezen of iemand AI gebruikt of met de hand heeft lopen tikken. Kwaliteit van teksten, zinsopbouw, argumentatie zijn vaak ook subjectief.
Ik sta echter elk woord dat ik heb geschreven en de ontvanger vond het een mooie brief. Dat is het enige wat telt voor mij.
Zullen we nu weer on topic?
Grappig dat mensen dit als gevaarlijk zien. Zijn dit dan de mensen die het knipperlicht aandoen en hem er direct in rammen? Of mensen die al bezig zijn met de verplaatsing en dan in het midden ervan denken ohja knipperlicht zal ik even aanzetten?Masterchiev schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:37:
[...]
Ik merk heel veel weerstand in het verkeer als ik FSD rij. Met name te zacht rijden en het te vroeg knipperen op de snelweg. Dat laatste is ook gevaarlijk.
Een knipperlicht is een multifunctioneel iets. En intenties aangeven is daar wat mij betreft een primaire taak van. Laat weten wat je doet. Zodat anderen daarop kunnen anticiperen. Knipperlicht aandoen en hem er gewoon maar tussen rammen kan je ook doen zonder knipperlicht. Knipperlicht gebruik je voor andere mensen niet voor jezelf.
Nee ik denk dat Tesla het uitstekend doet.
En wat betreft dat langzame. Heb ik ook. Maar dat is echt een cultuur die we zouden moeten aanpassen. Had laatst een ritje van 2 uur, waarvan ik 5 minuten eerder thuis was toen ik overal 130 reed. Snel rijden is echt totaal compleet nutteloos, ja misschien in de nacht als er geen hond op de weg is, maar zonder sirenes en mensen die standaard aan de kant gaan schiet je er echt helemaal niets mee op, zelfs niet op ritten van 2 uur dus. Kun je nagaan als je dit gaat zetten op ritten van 30 - 45 minuten wat de meeste mensen rijden in 1 rit op een dag. Compleet nutteloos.
Dat dus. Als zender te beroerd zijn zelf een samenhangend verhaal te schrijven maar van de ontvanger wel verwachten dat hij moeite doet de brei te lezen. Je moet maar durven.gjcvro schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 22:05:
[...]
Mooi hè hoe dat gaat.. hey ai, maak hier een net verhaal van. En dan aan de andere kant, hey ai, vat even samen in 5 zinnen.. en beide denken slim te zijn.
Lol... volgens mij is het in NL gebruikelijk om eerst te kijken of er ruimte is om naar links te gaan en daarna de rest van het verkeer duidelijk te maken dat je naar links gaat. Tesla gooit hem nu gewoon aan en lijkt dan pas te kijken of er ruimte is. Lijkt me logisch dat mensen hier van schrikken omdat we in NL wat anders met elkaar afgesproken hebben.gwg schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:51:
[...]
Grappig dat mensen dit als gevaarlijk zien. Zijn dit dan de mensen die het knipperlicht aandoen en hem er direct in rammen? Of mensen die al bezig zijn met de verplaatsing en dan in het midden ervan denken ohja knipperlicht zal ik even aanzetten?
Een knipperlicht is een multifunctioneel iets. En intenties aangeven is daar wat mij betreft een primaire taak van. Laat weten wat je doet. Zodat anderen daarop kunnen anticiperen. Knipperlicht aandoen en hem er gewoon maar tussen rammen kan je ook doen zonder knipperlicht. Knipperlicht gebruik je voor andere mensen niet voor jezelf.
Nee ik denk dat Tesla het uitstekend doet.
En wat betreft dat langzame. Heb ik ook. Maar dat is echt een cultuur die we zouden moeten aanpassen. Had laatst een ritje van 2 uur, waarvan ik 5 minuten eerder thuis was toen ik overal 130 reed. Snel rijden is echt totaal compleet nutteloos, ja misschien in de nacht als er geen hond op de weg is, maar zonder sirenes en mensen die standaard aan de kant gaan schiet je er echt helemaal niets mee op, zelfs niet op ritten van 2 uur dus. Kun je nagaan als je dit gaat zetten op ritten van 30 - 45 minuten wat de meeste mensen rijden in 1 rit op een dag. Compleet nutteloos.
Ja dit klopt. Als ik wordt ingehaald en wil vervolgens inhalen, dan doet die het knipperlicht al aan voordat de auto die mij inhaalt er überhaupt is. Met als gevolg dat ze schrikken.cue schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:13:
[...]
Lol... volgens mij is het in NL gebruikelijk om eerst te kijken of er ruimte is om naar links te gaan en daarna de rest van het verkeer duidelijk te maken dat je naar links gaat. Tesla gooit hem nu gewoon aan en lijkt dan pas te kijken of er ruimte is. Lijkt me logisch dat mensen hier van schrikken omdat we in NL wat anders met elkaar afgesproken hebben.
ik zie niemand het doen zoals tesla het nu doet. Ook niet in de rest van Europa.
Ik zie eigenlijk niemand schrikken of rare stuurreacties maken. Bij mij zet hij pas het knipperlicht aan als er ook daadwerkelijk ruimte is voor die auto. Soms zit de ruimte achter die auto en dan gaat hij een beetje afremmen om er toch nog tussen te kunnen komen.Masterchiev schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:15:
[...]
Ja dit klopt. Als ik wordt ingehaald en wil vervolgens inhalen, dan doet die het knipperlicht al aan voordat de auto die mij inhaalt er überhaupt is. Met als gevolg dat ze schrikken.
ik zie niemand het doen zoals tesla het nu doet. Ook niet in de rest van Europa.
Ik heb dat geregeld bij het aquaduct bij Gouda. Als ik vanaf de A12 helemaal naar rechts moet om op tijd de afslag te kunnen pakken, zet hij dus geregeld het knipperlicht aan en wacht hij eigenlijk af of mensen ruimte geven.
Ik vind dat persoonlijk gewoon goed werken. Hij lijkt niet zomaar blind van rijstrook te wisselen, maar zoekt eerst een geschikt gat en past zijn snelheid daarop aan.
Ja, groot irritatie punt denk ik dan.pdidi schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:20:
Ah, woensdag Knipperlichtdag. DIt is nou al zo vaak hier voorbij gekomen, zelfs in het 3/Y topic
Het geeft duidelijkheid aan je overige verkeersdeelnemers van je intenties, aannemende dat de auto de beweging ook écht gaat maken.
Naar links gaan:
Bij naar links gaan en de "laatste" inhalende auto komt voorbij zet hij hem pas aan als die auto echt met zijn neusje al naast je achterbumper rijdt. En eigenlijk doet hij dit voorzover ik nu beleef alleen met verkeer met een fors snelheidsverschil. Geen mens die in die 1x knipperen die ze kunnen zien gaat reageren en ik heb het ook nog niet mee gemaakt dat iemand links daarvan schrikt.
Dan hebben we nog knipperen zonder doorzetten.
Die zijn vervelend. Maar dan rijdt er ook niemand naast je, maar komt er iemand "te hard" aangereden om de maneuvre te voltooien. Meestal zet ik m dan zelf even uit om ruimte te geven en duidelijkheid te verstrekken of geef ik een beetje gas bij om hem te motiveren. Wat mij betreft kan dat beter. Ofwel door iets assertiever te zijn ofwel door iets voorzichtiger te zijn en niet te knipperen. Overigens is dit gedrag factoren minder geworden sinds introductie dus er is al met knopjes gespeeld. Eerder kon ik namelijk geen 5 minuten rijden zonder een afgebroken inhaalactie. Nu regelmatig een rit van een uur+ zonder issues.
Naar rechts gaan
Hier geldt soort van het zelfde als bij naar links gaan. Knipperlicht gaat pas aan richting het einde van een inhaalactie. Heb het idee dat hij éérder aangaat als er een drammer achter je zit. En ik zie dat dan ook vooral als een stukje communicatie: Hey, ik ga plek voor je maken
Als het snelheidsverschil groter is (15-20km/u) dan is dit soms nog naast de vrachtwagen bijvoorbeeld. Maar bij een kleiner snelheidsverschil is dit in mijn ervaring eigenlijk altijd al voorbij het ingehaalde voertuig maar nog binnen de "dode hoek" zone.
Ook hier heb ik nog niet meegemaakt dat er iemand schrok.
Afgelopen weken is er zékerweten ook weer gesleuteld aan gedrag rondom in en uitvoegen en afritten. A1 > A28 ri Utrecht gaat nu consistent goed. Waar hij éérder eigenlijk altijd nog "ff" een vrachtwagen ging inhalen.
Net als de A28 > A27 richting Gorinchem. Keurig links voorsorteren, ruimte laten, gaan.
Vanmorgen héén naar werk gereden volledig zonder interventies (letterlijk van oprit tot oprijden parkeerplaats op werk), met slechts 1x een knipperlichtje aangezet om hem op de linkerbaan te krijgen bij de werkzaamheden rondom Stroe op de A1. Op 30% offset.
Op een rustige snelweg kruipt met 30% de snelheid langzaam richting de 120. Waar hij met drukker verkeer veel rustiger gaat rijden. Geestig. Beelden zijn bijna binnen op mijn pc hier, zal ik d'r ff een filmpje van draaien
Voor context: Op moment van schrijven bijna 21.000 FSD km's door vrijwel heel NL met veel km's woon-werk Apeldoorn Nieuwegein, maar recent ook relatief veel randstad (nu weer minder)
[ Voor 7% gewijzigd door Mar.tin op 16-09-2026 11:53 ]
- auto remt uit zichzelf? Haas steekt over, nice!
- langzaam rijdende file, auto wijkt uit naar rechts, op de middenbaan komt een motor tussen door, auto geeft extra ruimte
- rijden op linker baan, auto voegt rechts in en komt iets te ver naar links, auto wijkt iets uit naar links om marge te houden.
Werkt mooi!
- Rij rontonde af, fietser komt aan op naastgelegen fietspad met haaietanden voor de fiets, auto geeft voorgang aan fietser... niet zo mooi.
Oog tracking staat wel erg strak, even kijken op het touchscreen is al snel een blauwe balk.
Dat heb ik een tijd geleden ook al aangegeven: jongetje in "Tesla FSD: Ervaringen met FSD in EU"Masterchiev schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:15:
[...]
Ja dit klopt. Als ik wordt ingehaald en wil vervolgens inhalen, dan doet die het knipperlicht al aan voordat de auto die mij inhaalt er überhaupt is. Met als gevolg dat ze schrikken.
Maar toen werd ik bijna als een achterlijke bestempeld dat ik dat zo zag en dat dit normaal is.
Onze kwetsbare medeverkeersdeelnemers is FSD (te) voorzichtig mee. Als je gewend bent en weet wanneer en waarom hij gaat remmen kun je een beetje bij-gassen.damouzer schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:45:
- Rij rontonde af, fietser komt aan op naastgelegen fietspad met haaietanden voor de fiets, auto geeft voorgang aan fietser... niet zo mooi.
Merk dat het vooral oncomfortabel is voor passagiers omdat de auto lijkt te "schrikken" van fietsers e.d. die aan komen rijden. Voor mij niet onverwacht maar ik kijk het altijd eventjes aan wat doet ie vandaag. Voor de passagier een plotselinge remactie..
hHij doet het zelfs als er fietsers op hun eigen fietspad naast de weg rijden. Als de weg een bocht naar rechts maakt en het fietspad ook dezelfde bocht volgt, lijkt het soms alsof hij denkt dat de fietsers rechtdoor willen gaan en dus zijn rijbaan in zouden kunnen komen.Mar.tin schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:51:
[...]
Onze kwetsbare medeverkeersdeelnemers is FSD (te) voorzichtig mee. Als je gewend bent en weet wanneer en waarom hij gaat remmen kun je een beetje bij-gassen.
Merk dat het vooral oncomfortabel is voor passagiers omdat de auto lijkt te "schrikken" van fietsers e.d. die aan komen rijden. Voor mij niet onverwacht maar ik kijk het altijd eventjes aan wat doet ie vandaag. Voor de passagier een plotselinge remactie..
Hetzelfde gebeurt wanneer fietsers uit een zijstraat komen en richting diezelfde zijweg rijden. Dan lijkt de auto soms te denken dat de fietsers recht op hem af komen, terwijl ze uiteindelijk gewoon het fietspad op draaien.
Ook al is uiteindelijk duidelijk dat de fietser zijn eigen pad blijft volgen, gaat FSD soms toch al wat eerder remmen of een beetje haperen. Het lijkt erop dat hij de intentie van de fietser niet altijd goed kan inschatten en daarom voor de zekerheid reageert.
Zo lijkt het inderdaad. Op basis van wat ik tot nu toe gezien heb van 14.3.9 lijkt het schrikkerige er een heel eind uit. Hopen op die versie ergens begin oktober als alles goedgekeurd wordt in de EUFreakGIB schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:55:
[...]
hHij doet het zelfs als er fietsers op hun eigen fietspad naast de weg rijden. Als de weg een bocht naar rechts maakt en het fietspad ook dezelfde bocht volgt, lijkt het soms alsof hij denkt dat de fietsers rechtdoor willen gaan en dus zijn rijbaan in zouden kunnen komen.
Hetzelfde gebeurt wanneer fietsers uit een zijstraat komen en richting diezelfde zijweg rijden. Dan lijkt de auto soms te denken dat de fietsers recht op hem af komen, terwijl ze uiteindelijk gewoon het fietspad op draaien.
Ook al is uiteindelijk duidelijk dat de fietser zijn eigen pad blijft volgen, gaat FSD soms toch al wat eerder remmen of een beetje haperen. Het lijkt erop dat hij de intentie van de fietser niet altijd goed kan inschatten en daarom voor de zekerheid reageert.
Irritatie zit voor het grootste deel tussen 's mens oren. Adem in, adem uit.Masterchiev schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:20:
[...]Ja, groot irritatie punt denk ik dan.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Vergeten mijn verlengstukje ertussen te schroeven waardoor hij een klein beetje hoog hangt.
Inhaalacties op:
4:32 Vrachtwagen met drammer, knipperlicht gaat aan als achterkant auto voorbij achterkant vrachtwagen is
6:19 Vrachtwagen zonder drammer, knipperlicht gaat aan als voorkant auto gelijk is met voorkant truck.
6:52 Vrachtwagen zonder drammer, knipperlicht gaat aan als voorkant auto gelijk is met voorkant truck.
7:49 Laag snelheidsverschil, zonder drammer, knipperlicht gaat aan zodra auto voorbij dode hoek zone is.
8:40 Vrachtwagen zonder drammer, knipperlicht gaat aan als voorkant auto gelijk is met voorkant truck.
10:00 Vrachtwagen zonder drammer, knipperlicht gaat aan als achterkant auto gelijk is met achterkant truck. Note: Auto rijdt 118 ipv 109-110 bij eerdere acties.
11:53 Vrachtwagen zonder drammer, knipperlicht gaat aan als voorkant auto gelijk is met voorkant truck.
12:41 Auto, knipperlicht gaat aan in dode hoek zone.
14:04 zelfverzekerd op smal linkerbaantje inhalen (met wat kleine knipperlichtmotivatie). Noot: Er werden geen actieve werkzaamheden verricht en gewoonlijk rijd ik hier keurig 73 op de klok
19:18 Plek maken voor sneller verkeer.
20:55 Vrachtwagen inhalen, knipperlicht pas aan buiten dode hoek zone
26:32 Vrachtwagen, knipperlicht aan in dode hoek zone
32:12 Auto (met caravan), Drammer, knipperlicht aan 50% voorbij auto.
33:24 Auto, Knipperlicht aan in dode hoek zone
34:15 Auto, Knipperlicht aan in dode hoek zone
36:57 Busje, knipperlicht aan 50% voorbij busje
39:31 Auto, knipperlicht aan in dode hoek zone
40:20 Auto, mee naar rechts omdat er plek kwam
vanaf +- 43 minuten heeft de auto geen haast meer en rijden we enkel rechts.
47:05 probeert onterecht uit te voegen op een invoegstrook. Dit doet hij regelmatig hier, ik vermoed vanwege de plaatsing van het bord.
https://www.google.com/ma...xMy4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Deze is toch echt wel te vroeg, maar wat me ook opvalt: de melding "Initiating right lane change manouevre" komt pas nadat het knipperlicht al is aangezet (op de screenshot is de melding er nog niet)Mar.tin schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:13:
8:40 Vrachtwagen zonder drammer, knipperlicht gaat aan als voorkant auto gelijk is met voorkant truck.
Dit lijkt een OSM issue (ben alleen geen OSM kenner). Voor dat stukje weg zijn er 2 overlappende tags (tag1 en tag2), waarbij Tag2 correct meldt dat het een invoegstrook is (Highway: motorway_link) maar Tag1 niet:Mar.tin schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:13:
47:05 probeert onterecht uit te voegen op een invoegstrook. Dit doet hij regelmatig hier, ik vermoed vanwege de plaatsing van het bord.
[ Voor 37% gewijzigd door pdidi op 16-09-2026 14:32 ]
Dit geeft echt schrik reacties. En veelste vroeg, totaal geen noodzaak om het knipperlicht hier al een te doen. Als de auto voorbij de vrachtwagen aan, dan knipperlicht is voor iedereen overzichtelijk zonder vragen.pdidi schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:43:
[...]
Deze is toch echt wel te vroeg, maar wat me ook opvalt: de melding "Initiating right lane change manouevre" komt pas nadat het knipperlicht al is aangezet (op de screenshot is de melding er nog niet)
[Afbeelding]
Ik had laatst dat FSD vol op de rem ging voor een fietser op een rotonde, waar de fietser geen voorrang had. Vervelende was dat er achter mij een motor reed (die 60 waar je 50 mag te langzaam vondt) en lekker zat te kleven. Die schrok zich natuurlijk een ongeluk en kwam op z'n voorwiel nog net op tijd tot stilstand. Natuurlijk was het in zijn wereld mijn schuld wat vuisten, getoeter en knipperende lampen tot gevolg had.damouzer schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:45:
......
Werkt mooi!
Oog tracking staat wel erg strak, even kijken op het touchscreen is al snel een blauwe balk.
Maar daar zat FSD er toch wel echt naast op een echt gevaarlijke manier. De fietser zwaaide wel heel blij dat ie voorrang kreeg
- Zooi - www.stefanjacobs.nl
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
DMS:
.200 ik kon 10 seconden naar het scherm kijken voordat hij met de melding kwam dat ik moest opletten
.300 nu verachijnt hij weer na 5 a 6 seconden
[ Voor 6% gewijzigd door markklok op 16-09-2026 17:15 ]
Volgens mij krijg je die als je heel lang niks hebt aangeraakt (scrollwheel, gaspedaal, knipperlicht, stuur, touchscreen). Om zeker te weten of je echt bentSandyman538 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:11:
Had vandaag 2x de melding 'oefen lichte stuurkracht uit', die melding ken ik eigenlijk van autopilot, nog niet eerder (volgens mij) gezien met FSD.
Ja, wanneer de passagier van de geparkeerde auto planken moet leggen om uit/in te stappen.pdidi schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:22:
Is iemand er al achter wanneer een geparkeerde auto geel/oranje kleurt?
[Afbeelding]
M.a.w. active focus of proximity warning.
Onderweg naar huis 2x hevige hoosbui gehad, en daar gaf in beide gevallen FSD toch de moed op. Rood stuur en gepiep met de boodschap het stuur dan maar zelf over te nemen.
Een derde keer reed hij wel door, maar m.i. met teveel snelheid (aqua planing risico) dus ook maar zelf overgenomen en wat snelheid eruit gehaald.
Dus als de regen echt te extreem wordt, dan voldoet FSD duidelijk nog niet. Nog niet eerder meegemaakt.
Enjoying life
Geen idee wat je bedoelt (are you human?) maar alle auto's links op het plaatje staan precies hetzelfde geparkeerd. Dus vertel maar waarom er maar 1 geel/oranje isYaksa schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:34:
[...]
Ja, wanneer de passagier van de geparkeerde auto planken moet leggen om uit/in te stappen.
M.a.w. active focus of proximity warning.
Ik heb ook wel eens geremd op zo’n soort rotonde omdat ik niet zeker wist of de fietser ging remmen. Denk dat wat veiliger omgaan met zwakkere wegmisbruikers best wel prima is eigenlijk.Markofnikoff schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:02:
[...]
Ik had laatst dat FSD vol op de rem ging voor een fietser op een rotonde, waar de fietser geen voorrang had. Vervelende was dat er achter mij een motor reed (die 60 waar je 50 mag te langzaam vondt) en lekker zat te kleven. Die schrok zich natuurlijk een ongeluk en kwam op z'n voorwiel nog net op tijd tot stilstand. Natuurlijk was het in zijn wereld mijn schuld wat vuisten, getoeter en knipperende lampen tot gevolg had.
Maar daar zat FSD er toch wel echt naast op een echt gevaarlijke manier. De fietser zwaaide wel heel blij dat ie voorrang kreeg
Ik had net trouwens wel weer een Wobble of death waarbij FSD niet wist of die wel of niet moest gaan. Die fietser zat mij raar aan te kijken. Uiteindelijk maar even geremd.
Verder vanwege een afsluiting meerdere keren door een hele smalle straat gereden vandaag, dat deed die echt geweldig. Wel beetje awkward situatie daar waar ik even in moest grijpen.
De update is nu echt wel broodnodig.
Waarschijnlijk steekt de auto toch iets verder uit op de rijbaan, een andere reden is misschien dat iemand aanstalten maakt weg te rijden, zat er een persoon in de geparkeerde auto?pdidi schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:49:
[...]Geen idee wat je bedoelt (are you human?) maar alle auto's links op het plaatje staan precies hetzelfde geparkeerd. Dus vertel maar waarom er maar 1 geel/oranje is
Als er nog steeds niet gestemd wordt komen er toch problemen met de tijdlijnen met de tijdelijke goedkeuring wat ik uit eerdere Posts begreep? Aangezien fsd inmiddels al vanaf april hier werkt en een volgend moment pas ergens volgend jaar zou zijn. Dan zullen er wellicht nog meer landen de Nederlandse goedkeuring overnemen. Waarom wordt er dan überhaupt nog gestemd .pdidi schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:57:
Nog steeds niet zeker of er 6 oktober wordt gestemd, aldus de RDW:
[Afbeelding]
Bron
Toch mezelf maar even quoten, want dit is blijkbaar hoe Duitsland er tegenaan kijkt. Tesla is te inflexibel en wil daarom een speciale behandeling, aldus de Duitse minister van Transport (bron)pdidi schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:06:
[...]
De andere automerken zullen de makkelijkere DCAS Phase 3 weg gaan bewandelen, waardoor er alleen maar meer tegenstand voor FSDs zal komen. Want hé, waarom zou Tesla wel hands off mogen en onze eigen BMW en Mercedes niet, dat is oneerlijke concurrentie. Het is mij wat te toevallig dat na jaren UNECE getreuzel precies op het moment dat FSDs via de uitzondering goedkeuring heeft gekregen, DCAS Phase 3 ineens onder leiding van BMW is goedgekeurd
[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 17-09-2026 09:37 ]
Dit is een level 2+ systeem. Wat een klucht zijn de bureaucraten in Europa toch.
De enige mogelijkheid is dat de minister zelf inflexibel is, want andere landen hebben het allang approved.
Het bericht is nog steeds geen afwijzing, maar het geeft precies aan wat de Duitsers steekt. Dat FSD al veel meer kan dan toegestaan wordt niet als vooruitstrevend gezien, maar als verstorend. En wat zeker ook mee zal spelen: als FSD wel wordt goedgekeurd, dan moet dat in de nieuwe UNECE r171 regels verwerkt gaan worden (Artikel 40). En iedereen die de traagheid daarvan kent snapt dat dat bijna een mission impossible zal worden om dat op korte termijn te realiseren. Ik denk dat Duitsland spijt als haren op z'n hoofd heeft dat ze in 2018 ingestemd hebben met Artikel 40Ecological schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:38:
En dat terwijl Merz zegt dat Duitsland gebukt gaat onder heel veel regeldruk.
Dit is een level 2+ systeem. Wat een klucht zijn de bureaucraten in Europa toch.
De enige mogelijkheid is dat de minister zelf inflexibel is, want andere landen hebben het allang approved.
[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 17-09-2026 11:23 ]
Schizofreen, als er hier een partij is die inflexibel is dan zijn het wel de bureaucraten in Brussel.Ecological schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:38:
En dat terwijl Merz zegt dat Duitsland gebukt gaat onder heel veel regeldruk.
Ik verwacht weinig van, ik verwacht nog eerder dat de EU verplicht gaat stellen dat je straks je in je auto moet aanmelden met je Digitale ID dan dat FSD wordt goedgekeurd
Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Dit heb ik ook, dat was bij de eerste FSD-release nog niet maar later wel zo. Lijkt ook volstrekt willekeurig, alsof de 3D-modellen op het scherm gecached zijn en deze ergens de mist in is gegaan. Lijkt wat mij betreft op een bug, want het is echt complete willekeurpdidi schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:22:
Is iemand er al achter wanneer een geparkeerde auto geel/oranje kleurt?
[Afbeelding]
Hier ook, ik zie het niet gebeuren. Als elk land apart allemaal verplichtingen gaat opleggen is het ook ondoenlijk voor tesla. En werkt de snelheid van updates helemaal niet in de hand.revolution-nl schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:50:
[...]
Schizofreen, als er hier een partij is die inflexibel is dan zijn het wel de bureaucraten in Brussel.
Ik verwacht weinig van, ik verwacht nog eerder dat de EU verplicht gaat stellen dat je straks je in je auto moet aanmelden met je Digitale ID dan dat FSD wordt goedgekeurd
*kijkt of de hel opeens bevroren is*pdidi schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:17:
Ongekend positief artikel in Autoweek over de CyberCab
Ongekend positief over het verbruik misschien.pdidi schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:17:
Ongekend positief artikel in Autoweek over de CyberCab
Maar Autoweek is zo te lezen, niet afgereisd naar Austin in Texas om een ritje met deze taxi te maken en het verslag daarvan vervolgens in het artikel te verwerken. Overigens is Texas ook de enige staat in Amerika waar Tesla toestemming heeft gekregen om met dit specifieke model (zonder stuur, rem of gaspedaal) te mogen testen. Andere staten houden dit om begrijpelijke redenen nog af.
Eerst Texas is volgens planning, precies zoals het met de RoboTaxi ging (eerst alleen in Texas Unsupervised en Florida/Nevada Supervised, en later ook daar Unsupervised). Tesla wacht nu eerst dat de NHTSA de FMVSS heeft goedgekeurd, dan komen Nevada en Florida (waar al wel CyberCabs met stuur en pedalen wordt getest/getrained). Niet alles kan in 1 keer, ook hier is Tesla zelf wijs genoeg om het heel voorzichtig op te starten.Yaksa schreef op donderdag 17 september 2026 @ 17:18:
[...]
Ongekend positief over het verbruik misschien.
Maar Autoweek is zo te lezen, niet afgereisd naar Austin in Texas om een ritje met deze taxi te maken en het verslag daarvan vervolgens in het artikel te verwerken. Overigens is Texas ook de enige staat in Amerika waar Tesla toestemming heeft gekregen om met dit specifieke model (zonder stuur, rem of gaspedaal) te mogen testen. Andere staten houden dit om begrijpelijke redenen nog af.
Er zijn in de US maar 3 staten waar zonder stuur/pedalen mag, dus dat andere staten dit af houden heeft verder niets met Tesla te maken.
https://www.nieuwsblad.be...sche-wegen/161617502.html
Kun je de inhoud wellicht delen? Ik mag dit artikel niet lezen zonder lid te worden..fretnn schreef op donderdag 17 september 2026 @ 20:50:
Volgens het nieuwsblad.be zijn er totnogtoe 4 lichte ongevallen geweest met FSD in Be.
https://www.nieuwsblad.be...sche-wegen/161617502.html
Mar.tin schreef op donderdag 17 september 2026 @ 20:59:
[...]
Kun je de inhoud wellicht delen? Ik mag dit artikel niet lezen zonder lid te worden..
© Alexander Meeus
Totnogtoe vier lichte ongevallen met zelfrijdende Tesla's op Belgische wegen
Er zijn totnogtoe vier lichte ongevallen gebeurd met zelfrijdende Tesla's op Belgische wegen. Dat zei Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) donderdag in het parlement na vragen van Bogdan Vanden Berghe (Groen), Stephanie Vanden Eede (Vooruit), Tomas Roggeman (N-VA), Kris Poelaert (CD&V) en Frédéric Erens (Vlaams Belang).
In juni gaf de minister toelating aan autobouwer Tesla om de zelfrijdende functie te activeren op onze wegen. Het gaat om het FSD-systeem, waarbij de auto zelf kan sturen, binnen de rijstrook kan blijven en van rijstrook kan wisselen. De bestuurder moet op elk moment kunnen ingrijpen en blijft verantwoordelijk.Tussen 11 juni en 31 augustus werd er 24,6 miljoen kilometer gereden, gaf De Ridder donderdag aan. “Elke kilometer is er één waarbij de Belgische verkeerscontext beter en beter in kaart wordt gebracht binnen een systeem dat al doende leert”, zei ze.
Sinds de toelating werd er één meldingsplichtig ongeval gemeld, maar dat vond plaats op een moment dat de bestuurder aan een rotonde het FSD-systeem had uitgeschakeld. Daarnaast waren er vier niet-meldingsplichtige - dus heel lichte - ongevallen. Het kan volgens De Ridder bijvoorbeeld gaan om het stuur van een fiets tegen een deur. Bij die vier kon er geen verband worden vastgesteld tussen het ongeval en het gebruik of mogelijke fouten van FSD.
“De vermeden ongevallen halen natuurlijk de pers niet”, aldus De Ridder. “Ik vind dat wel belangrijk om hier mee te geven en om er eventjes bij stil te staan. Doordat die voertuigen die technologie hebben kunnen aanwenden, is het ongevallenrisico buiten de snelwegen met maar liefst een factor van 9,6 gedaald. We hebben dus bijna tien keer minder ongevallen door het gebruik van die technologie en op de snelwegen zien we een verbetering van 30 procent. Als we kijken naar het aantal ongevallen met gewone wagens, dus zonder Supervised FSD-technologie, dan spreken we al gauw over vijfhonderd letselongevallen per week. Als we dan kijken naar de pure kleine blikschade, dan gaat het ongetwijfeld over duizenden ongevallen per week.”
Vreemd , Duitsland kan toch gewoon de Nederlandse goedkeuring overnemen? Wat is dat voor raar gedoe met “sonderwurst” die paar uitzonderingen zijn noodzakelijk om fsd bruikbaar te maken , mag toch hopen dat ze dat nu wel snappen en er is ruim voldoende bewijs dat het veilig is. Dat een paar ambtenaren daar later wat meer werk van hebben mag toch geen excuus zijn het tegen te houden? Vond het maar een gek bericht.pdidi schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:26:
[...]
Toch mezelf maar even quoten, want dit is blijkbaar hoe Duitsland er tegenaan kijkt. Tesla is te inflexibel en wil daarom een speciale behandeling, aldus de Duitse minister van Transport (bron)
[Afbeelding]
Als je jezelf laat rijden is het zo'n geweldig product!
Hun vergelijkingsbasis us nogal discutabel
https://philkoopman.substack.com/p/new-tesla-fsd-safety-data?utm_id=97760_v0_s00_e0_tv4
Sony A7 iv en wat recycled glas
Het blijft mij verbazen hoe sterk de lobby is tegen alles dat met Tesla te maken heeft. Media smullen ervan om in het geval van een ongeluk waarbij een Tesla betrokken is om het merk te vermelden (zelfs als de Tesla berijder niet de schuldige is), bij geen enkel ander merkt doet men dit.Tommie12 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 04:58:
Kritisch artikel over de safety data van Tesla.
https://philkoopman.substack.com/p/new-tesla-fsd-safety-data?utm_id=97760_v0_s00_e0_tv4
In Nederland hebben wij gelukkig toezichthouders die onafhankelijk naar data en veiligheid kijken. Het RDW heeft een uitermate goede en nauwkeurige job gedaan om juist dit soort discussies te voorkomen. Inmiddels heb ik zelf meer dan 12.000 km op FSD gereden en ik kan niet anders zeggen dan dat het veilig is in Europa. Is het perfect? Nee, af en toe zijn er wat kleine dingen, maar zeker niet gevaarlijk. Het systeem is eerder wat te voorzichtig. FSD gaat goed om met complexe situaties en is erg defensief wat de veiligheid ten goede komt.
Als je kijkt naar statistieken, dan heb je in de basis statistieken en leugens (noem het marketing) en die twee liggen dicht tegen elkaar. Vergelijk een Tesla met FSD en zonder FSD met elkaar en de verschillen zullen wellicht kleiner zijn, al heb ik de overtuiging dat FSD echt beter zal rijden dan een mens. Er zit geen emotie in, heeft geen vermoeidheid of afleiding en heeft letterlijk ogen/camera’s in zijn rug. Zet je FSD af tegen een gemiddeld wagenpark dan zullen de verschillen enorm zijn.
Het beste bewijs is dat er inmiddels verzekeraars zijn die enorme kortingen geven (nog wel in het buitenland) op de verzekeringspremie indien iemand FSD gebruikt.
https://www.lemonade.com/fsd en recentelijk ook https://www.zurich.com.au/latest-news/media-releases/2026/2026-09-14-zurich-prices-full-self-driving-supervised-vehicle-insurance-in-australian-first
Als er een partij is dat leugens van statistiek kan onderscheiden dan zijn het wel verzekeraars. Geeft ook gelijk weer een mooi inkijkje naar de toekomst, waarbij het FSD abonnement zichzelf kan terug verdienen door kortingen op de verzekeringspremie.
https://www.nieuwsblad.be...-stuur-zit/161645057.html
Zelfrijdende Tesla’s bij minder ongevallen betrokken dan als er wél chauffeur aan het stuur zit
De zelfrijdende Tesla’s op onze wegen hebben tien keer minder kans op een ongeval dan een Tesla die door een chauffeur wordt bestuurd. Dat blijkt uit een eerste analyse, nadat Vlaanderen in juni zelfrijdende Tesla’s groen licht gaf.
In Nederland mocht het al sinds april, in Vlaanderen sinds juni. Concreet: wie een recente Tesla-auto heeft, mag sindsdien de Full Self-Drivingoptie van de Amerikaanse autoconstructeur activeren. Dat doe je via een abonnement van zo’n 100 euro per maand.
Je auto kan dan zelfstandig sturen, accelereren, remmen, van rijstrook wisselen, maar ook reageren op verkeerslichten en stopborden. De bestuurder – die juridisch aansprakelijk blijft – moet wel nog steeds achter het stuur plaatsnemen, en op elk moment kunnen ingrijpen. “Als het systeem detecteert dat de chauffeur bijvoorbeeld te veel op zijn gsm bezig is, schakelt het Full Self-Drivingsysteem zich na enkele waarschuwingen uit”, aldus het kabinet van Vlaams mobiliteitsminister Annick De Ridder (N-VA). Zij gaf in de commissie Mobiliteit van het Vlaams Parlement een eerste stand van zaken over de effecten van zelfrijdende Tesla’s op onze wegen.
Daaruit blijkt dat deze voertuigen tussen 11 juni en 31 augustus zo’n 24,6 miljoen kilometer aflegden. En ‘slechts’ bij vijf ongevallen betrokken geraakten. Eén zogenaamd meldingsplichtig ongeval met lichte blikschade, waarbij daarbij de chauffeur de automatische piloot kort daarvoor had uitgeschakeld en daarnaast vier “heel lichte ongevallen”, aldus de minister. “Dat kan gaan over een tik van een andere weggebruiker, bijvoorbeeld het stuur van een fiets dat tegen de deur komt.” Ongevallen of ‘tikjes’, die volgens de minister overigens “niet meldingsplichtig” waren. En waarbij het vaak een tegenpartij was die het incident veroorzaakte. Hoeveel Tesla’s er zelfrijdend zijn, werd niet bekendgemaakt.
Het verschil met Tesla’s die niet zelf rijden, is groot, zo blijkt nog uit de cijfers die Tesla aanleverde. Die legden tijdens dezelfde periode 147 miljoen kilometer af, maar waren bij 150 meldingsplichtige aanrijdingen betrokken. De conclusie, aldus de minister: dat buiten de snelwegen het ongevalsrisico bij zelfrijdende Tesla’s “tot bijna tien keer lager ligt”. En op de snelwegen zorgt het systeem voor zo’n 30 procent minder ongevallen.
Slaapverwekkend
“Deze nieuwe technologie verdient een kritische opvolging”, beklemtoont De Ridder. “Maar wanneer de data aantonen dat ze onze wegen veiliger maakt, moeten we dat potentieel ook durven benutten.” Waarbij De Ridder ook verwees naar het feit dat de zelfrijdende auto’s via hun technologie ongetwijfeld ook heel wat ongevallen wisten te vermijden.
Gelet op de al bij al positieve resultaten, wil de minister nu ook andere spelers “verwelkomen op ons grondgebied”. Dat zouden wel eens Mercedes, BMW of een Chinees merk zoals BYD kunnen zijn. “Die ook erg ver staan met hun zelfrijdende systemen”, zegt VAB-autojournalist Gert Verhoeven.
“Een hele tijd niks zitten doen achter het stuur van een wagen, het is toch redelijk slaapverwekkend”
Gert Verhoeven
VAB-autojournalist
Hij tempert wel wat het enthousiasme over dit soort zelfrijdende auto’s: “Uiteraard is het een positief feit dat ze blijkbaar bij veel minder ongevallen betrokken geraken. Maar als chauffeur bevind je je toch in de wat bizarre situatie dat je in een erg goede zelfrijdende auto bevindt, maar dat je zelf volledig verantwoordelijk blijft. Dat je achter het stuur moet plaatsnemen, de hele tijd aandachtig moet zijn en desnoods moet kunnen ingrijpen indien nodig. Maar een hele tijd niks zitten doen achter het stuur van een wagen, het is toch redelijk slaapverwekkend. Voor mij mogen de écht zelfrijdende auto’s er nu snel aankomen.”
Niet relevant voor de EU. De EU safety cijfers die hier gepubliceerd worden en de US cijfers die gebruikt zijn voor de goedkeuring gaan alleen over Tesla's. Dus data die Tesla heeft laten controleren en valideren door de RDW.Tommie12 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 04:58:
Tesla heeft in de US de fout gemaakt door de Tesla cijfers ook te vergelijken met US gemiddeldes. Dat is voer voor tegenstanders, die dan zoals dit artikel alleen daar op focussen en bewust niets zeggen over het enige wat echt belangrijk is: het verschil in ernstige ongelukken tussen vergelijkbare Tesla's met en zonder FSD. Het grappige is dat Tesla Europe wel heel duidelijk deze US cijfers heeft gepubliceerd
:strip_exif()/f/image/3Sr7o6Mrdit6Deul6kYp3F7f.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan blijven er maar 2 variabelen over:
- Mensen die FSD gebruiken zijn wezenlijk andere bestuurders
- FSD wordt op heel andere wegen gebruikt
Punt 2 is makkelijk door de RDW te controleren of dat zo is. Blijft punt 1 over. Nu dat in de EU alle HW4 rijders gratis abonnement hebben is ook dat heel makkelijk door de RDW te controleren door die groep met de HW3 rijders te vergelijken
[ Voor 57% gewijzigd door pdidi op 19-09-2026 12:28 ]
Niet met het onderbord want daar stond dat het pas na 2,5 kilometer was. Maar prima dat hij er niet in reed, want het enige wat hij daarna kon doen was omdraaien. Wel jammer dat de navigatie niet wordt aangepast waardoor de auto rondjes bleef rijden op de rotonde
Ook een paar hele smalle stukjes gehad die het systeem perfect oploste, net voor een obstakel even wachten op de tegenligger, want er na was het probleem alleen maar groter geworden. En even wachten op 2 fietsers op een plek dat ze nog langs de auto konden in plaats van alles klem rijden.
Waar ik me aan het begin vreselijk aan ergerde is op b.v. een dijk het weinig ruimte laten voor een tegemoetkomende fietser of motorrijder, dat lijkt toch verandert te zijn hij ging echt veel meer op het randje rijden, ook bij een motorrijder.
Dat is dan het 2e bord, want eerder ging het over het C2 bord: verboden in te rijdengjcvro schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 15:26:
Vandaag gezien dat FSD wel degelijk rekening houdt met het bord C1, gesloten voor alle verkeer.
Niet met het onderbord want daar stond dat het pas na 2,5 kilometer was. Maar prima dat hij er niet in reed, want het enige wat hij daarna kon doen was omdraaien. Wel jammer dat de navigatie niet wordt aangepast waardoor de auto rondjes bleef rijden op de rotonde.
Ook een paar hele smalle stukjes gehad die het systeem perfect oploste, net voor een obstakel even wachten op de tegenligger, want er na was het probleem alleen maar groter geworden. En even wachten op 2 fietsers op een plek dat ze nog langs de auto konden in plaats van alles klem rijden.
Waar ik me aan het begin vreselijk aan ergerde is op b.v. een dijk het weinig ruimte laten voor een tegemoetkomende fietser of motorrijder, dat lijkt toch verandert te zijn hij ging echt veel meer op het randje rijden, ook bij een motorrijder.
Ik zag dat de navigatie me er gewoon heen stuurde, maar er stonden al ver van te voren borden dat de weg afgesloten zou zijn, dus ik was nieuwsgierig. Dat is wel een minpuntje, maar dan voor de navigatie, dat hij me er toch overheen stuurde, maar ook google maps stuurt me nu over die weg heen, dus ik denk dat de afsluiting gewoon niet goed is aangemeld, ondanks dat er 40 borden staan, kilometers van te voren.pdidi schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 15:29:
[...]
Dat is dan het 2e bord, want eerder ging het over het C2 bord: verboden in te rijden
Om zeker te weten of ie wel of niet het onderbord leest, zou je de bestemming vóór de daadwerkelijke afsluiting kunnen zettengjcvro schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 15:35:
[...]
Ik zag dat de navigatie me er gewoon heen stuurde, maar er stonden al ver van te voren borden dat de weg afgesloten zou zijn, dus ik was nieuwsgierig. Dat is wel een minpuntje, maar dan voor de navigatie, dat hij me er toch overheen stuurde, maar ook google maps stuurt me nu over die weg heen, dus ik denk dat de afsluiting gewoon niet goed is aangemeld, ondanks dat er 40 borden staan, kilometers van te voren.
nja, maar ga niet weer 40km rijden om dat uit te proberenpdidi schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 15:45:
[...]
Om zeker te weten of ie wel of niet het onderbord leest, zou je de bestemming vóór de daadwerkelijke afsluiting kunnen zetten
Op de N230 (Zuilense Ring) richting Vleuten maakte die wel een fout. Navigatie ging naar Vleuten toe, maar hij sorteerde verkeerd voor richting de A2 Utrecht. Hier kwam die zelf ook achter en koos die ervoor om de A2 op te gaan. Maar in plaatsvan op de uitvoegstrook te blijven voor The Wall om te keren (zoals de navi dat wilde), besloot die eerst op de a2 in te voegen, om daarna weer uit te voegen.
Wat bijzondere keuze.
Afgezien daarvan geen foutjes op dit korte ritje kunnen ontdekken en al met al heel veilig en indrukwekkend
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
Een keer werkt het wel andere keer niet. Heb weleens dat ik dan op starten FSD druk en dat die gewoon blijft staan. De knop verdwijnt dan ook niet.gjcvro schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 19:52:
Laten jullie de auto ook wegrijden vanaf de oprit en werkt dat? Ik had vandaag de auto met de neus naar voren staan, en ik wilde dus eens kijken of het hem lukte om de auto uit de hoek weg te rijden. De oprit is voor de garage dubbel zo breed (10m)( als in het begin (5m) en hij moest dus een kleine zig zag maken om de andere auto heen. Hij deed van alles, behalve het juiste. Hij wilde zelfs gaan keren op een stuk waar maar 4 meter ruimte was. Dus daar heb ik maar even niet op gewacht.
Maar vandaag moest er achteruit weggereden worden en ik dacht: laten we nog eens proberen. En hij deed het. Weliswaar iets minder efficiënt dan ik het zou doen.
Éénmaal aangekomen aan de winkel liet ik hem parkeren. En hij deed het redelijk goed. Niet lachwekkend slecht zoals de vorige keer.
Ouwe gerecycleerde meuk,Tommie12 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 04:58:
Goed oppassen bij palen of staanders naast de auto ! Hij wil wel eens haaks wegrijdengjcvro schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 19:52:
Laten jullie de auto ook wegrijden vanaf de oprit en werkt dat? Ik had vandaag de auto met de neus naar voren staan, en ik wilde dus eens kijken of het hem lukte om de auto uit de hoek weg te rijden. De oprit is voor de garage dubbel zo breed (10m)( als in het begin (5m) en hij moest dus een kleine zig zag maken om de andere auto heen. Hij deed van alles, behalve het juiste. Hij wilde zelfs gaan keren op een stuk waar maar 4 meter ruimte was. Dus daar heb ik maar even niet op gewacht.
… er zijn hier al beter onderbouwde reacties gegeven …
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik was nog niet bijgelezen :-)Tommie12 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 22:38:
[...]
… er zijn hier al beter onderbouwde reacties gegeven …
https://x.com/dirtytesla/status/2101422666418618591?s=46
Het kan goed zijn dat de stemming in de weg zit, maar daarna hoop ik echt dat de RDW begrijpt dat bureaucratische controle voor updates aan een neuraal net onpraktisch zijn, negatieve invloed hebben op de verkeersveiligheid en consument onvriendelijk.
[ Voor 0% gewijzigd door Ecological op 20-09-2026 10:08 . Reden: Autocorrectie op tel is stom ]
Heb ik hier ook al Meegemaakt dat die objecten vermijdt.Ecological schreef op zondag 20 september 2026 @ 09:47:
Ondertussen zit Amerika op 14.3.10 en ontwijkt nauwelijks zichtbaar object op de weg.
https://x.com/dirtytesla/status/2101422666418618591?s=46
Het kan goed zijn dat de stemming in de weg zit, maar daarna hoop ik echt dat de RDW begrijpt dat bureaucratische controle voor updates aan een neuraal net onpraktisch zijn, negatieve invloed hebben op de verkeersveiligheid en consument onvriendelijk.
Ja absoluut hoor! Maar het verschil is merkbaar wat mij betreft op heel veel vlakken.Masterchiev schreef op zondag 20 september 2026 @ 11:16:
[...]
Heb ik hier ook al Meegemaakt dat die objecten vermijdt.
Nog heel even (of lang - afhankelijk hoe capabel alle stakeholders zijn) en dan komt pothole avoidance. Op 14.3.10 is die al aan het afremmen voor bumps.RF1000 schreef op zondag 20 september 2026 @ 14:47:
Een kraai of duif ontwijkt ie. Maar verdiept liggende putten helaas niet. Doet altijd een beetje pijn als ie daar met fsd gewoon overheen stuurt 😬
https://x.com/Teslarati/status/2101403204399280562
Coming soon (maar het is Elon time dus ga maar uit van paar maanden)
https://x.com/elonmusk/status/2094254726183280714
Is nog maar de vraag of V15 op hw4 komt. Er komt ook hw4,5 namelijk.Ecological schreef op zondag 20 september 2026 @ 14:50:
[...]
Nog heel even (of lang - afhankelijk hoe capabel alle stakeholders zijn) en dan komt pothole avoidance. Op 14.3.10 is die al aan het afremmen voor bumps.
https://x.com/Teslarati/status/2101403204399280562
Coming soon (maar het is Elon time dus ga maar uit van paar maanden)
https://x.com/elonmusk/status/2094254726183280714
De "standaard" Model Y Robotaxi's met HW4 draaien al V15. Is ook tijdens de earnings call begin dit jaar bevestigd dat de huidige HW4/AI4 V15 kan gaan draaienMasterchiev schreef op zondag 20 september 2026 @ 14:59:
[...]
Is nog maar de vraag of V15 op hw4 komt. Er komt ook hw4,5 namelijk.
[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 20-09-2026 16:58 ]
Ja klopt maar dat zijn nog geen final versions.pdidi schreef op zondag 20 september 2026 @ 16:55:
[...]
De "standaard" Model Y Robotaxi's met HW4 draaien al V15. Is ook tijdens de earnings call begin dit jaar bevestigd dat de huidige HW4/AI4 V15 kan gaan draaien
https://www.notateslaapp.com/news/4657/tesla-cybercab-specs-supermanifold-v3-no-rare-earth-magnets-morepdidi schreef op zondag 20 september 2026 @ 16:55:
[...]
De "standaard" Model Y Robotaxi's met HW4 draaien al V15. Is ook tijdens de earnings call begin dit jaar bevestigd dat de huidige HW4/AI4 V15 kan gaan draaien
toevallig hebben we het erover. Based on hw4. But more powerful. Vermoedelijk hw4+ met dubbel geheugen dan we nu zelf hebben. Draait v15 op.
:strip_exif()/f/image/7V1v9OnYbVgeANZFIjVOL2sC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AXErjeAjlQjFq2dDXFcaaJeL.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/etnBcmBZzPTiexiWjO4670eS.jpg?f=fotoalbum_large)