Yaksa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:30:
[...]
Klopt, het zijn middelen om een doel te bereiken, namelijk verkeersveiligheid en het bereiken van een vlotte doorstroming.
Dit, de hoofddoelen van de wegenverkeerswet, is deels ook hetgeen waar de RDW bij het beoordelen van FSD supervised naar gekeken heeft. Het systeem moet vooral veilig zijn en, jammer genoeg, wordt FSD supervised door sommigen nu af en toe benoemd wordt als 'te langzaam, te voorzichtig, oud omatje enz.".
Vooropgesteld, geheel mee eens dat de driver monitor voorlopig een belangrijk doel heeft. Dit 'ontwijken' is onverantwoordelijk en ook gewoon niet de bedoeling.
Maar het is niet zo dat iedereen die beweert dat FSDs 'te langzaam, te voorzichtig' is, per definitie iemand is die per se te hard wil rijden.
Veruit mijn grootste klacht en 95% van de input die ik nog lever aan FSD (97% usage over >2000km) is het gaspedaal een tikje geven omdat het systeem echt te voorzichtig is, ook in situaties waarin het niet voorzichtig hoeft te zijn.
Zo verleent het regelmatig voorrang aan fietsers en voetgangers die geen voorrang hebben, en uiteindelijk ook wel stoppen voor hun haaientanden. Dit is een goed voorbeeld van 'te voorzichtig' en dit gaat daadwerkelijk ten koste van de 'vlotte doorstroming'. Want hoewel de voetganger uiteindelijk wel gaat lopen (en zijn waardering kenbaar maakt met een vriendelijk handgebaar, waarop ik enthousiast met 2 handen terug zwaai natuurlijk) - vind achterliggend verkeer dit natuurlijk minder fijn.
Soms moet je assertief zijn in het verkeer. Soms verwachten je medeweggebruikers (achterligger) bijvoorbeeld dat je nog net effe dat oranje stoplicht gaat meepakken, ookal kan je in principe best een remactie doen en nog stoppen voor de streep. Soms is het daadwerkelijk veiliger om in zo'n twijfelgeval het 'snelle' te doen. Soms moet je de regelgeving iets vrijer interpreteren en de doorstroming voorop stellen.
Een voorzichtige inhaalactie kan verwarring creëeren. Een vlotte actie biedt duidelijkheid naar medeweggebruikers wat je intenties zijn.
En dan laat ik nog even in het midden dat FSD regelmatig te 'bang' is om te rijden, omdat er in de buurt een rood stoplicht is - die niet bedoeld is voor mijn auto. Dat is in feite een interpretatiefout, maar wel een gevaarlijke, die ook deels komt omdat het systeem voorzichtig is.
Ik denk dat de kritiek op dat FSD soms te langzaam is, zeer terecht is, en niet "jammer". Die klacht komt echt niet alleen maar van mensen die te hard willen rijden. Ik denk oprecht dat het de veiligheid van alle weggebruikers ten goede komt als FSD in de bovengenoemde situaties iets minder 'voorzichtig' zou zijn.
[
Voor 10% gewijzigd door
Richh op 21-05-2026 00:04
]