Hier werkt het helaas niet. Hij rijdt de oprit straal voorbij...Fire69 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:53:
[...]
Op die site naar je adres gaan en klikken waar je oprit is, je krijgt dan een code zals WF98+VW
Rotterdam.
In je auto bij het navigeren op Thuis blijven duwen, dan kan je je Thuis locatie opnieuw ingeven.
Je geeft de code (inclusief naam van de stad) in en dan opslaan.
Zo kan je heel specifiek instellen waar hij naartoe moet rijden ipv gewoon straatnaam en nummer.
Ik heb zojuist ook de pluscode ingevoerd, nu nog FSD krijgen (6 weeks and counting)....
Hier spijtig genoeg ook niet. Het was het proberen waard !Empie69 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:27:
[...]
Hier werkt het helaas niet. Hij rijdt de oprit straal voorbij...
Net even paar minuten in de stad geweest, ik hoor sommige mensen klagen dat FSD (supervised) wat te vaak stopt voor voetgangers - ik zag in 5 minuten al twee menselijke bestuurders die gewoon niet voor zebrapad stopten. Geef mij dan maar de vriendelijke versie.
Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55
Daarop voortbordurend, iemand al gemerkt of FSD stopt voor minder validen die over willen steken? In NL wel verplicht, al heb ik hier al eens een verkeersirritatie over gehad omdat ik me aan die regel hield. Ben vooral benieuwd of zo’n situatie herkend wordt.
En daar weer op voortbordurend:SirLenncelot schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:04:
Daarop voortbordurend, iemand al gemerkt of FSD stopt voor minder validen die over willen steken? In NL wel verplicht, al heb ik hier al eens een verkeersirritatie over gehad omdat ik me aan die regel hield. Ben vooral benieuwd of zo’n situatie herkend wordt.
Die regel voor minder validen (personen op krukken, met rolator of anderszins slecht bewegend) geldt voor alle geschikte oversteekplaatsen.
Blinden en slechtzienden (met rood/witte stok) moet je altijd en overal voorrang geven.
Het lijkt mij voor het camera herkenningssysteem (de HW4 versie) nogal lastig om dat allemaal foutloos te herkennen. Ik heb zo'n vermoeden dat aan elke voetganger die aanstalten maakt over te steken voorrang gegeven wordt.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Buiten de bijzondere voetgangers zoals je aangeeft, druk ik het gas in als ze geen voorrang hebben zelfde met fietsers.Yaksa schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:14:
[...]
En daar weer op voortbordurend:
Die regel voor minder validen (personen op krukken, met rolator of anderszins slecht bewegend) geldt voor alle geschikte oversteekplaatsen.
Blinden en slechtzienden (met rood/witte stok) moet je altijd en overal voorrang geven.
Het lijkt mij voor het camera herkenningssysteem (de HW4 versie) nogal lastig om dat allemaal foutloos te herkennen. Ik heb zo'n vermoeden dat aan elke voetganger die aanstalten maakt over te steken voorrang gegeven wordt.
Wacht inmiddels al 4 weken sinds de aflevering van mijn Model Y op de FSD-update. Ik zit nog steeds op de fabrieksfirmware (2026.14.100).
Over 3 weken vertrekken we voor 4 weken op vakantie (zonder de auto). Daarom heb ik mijn FSD-abonnement maar geannuleerd. De kans dat de update vóór die tijd nog komt lijkt klein, en €99 betalen om FSD misschien één of twee weken te kunnen gebruiken vind ik het niet waard.
Best jammer dat het op deze manier werkt. De hele hype is er voor mij inmiddels wel een beetje af. Na de zomervakantie kijk ik wel weer verder.
Over 3 weken vertrekken we voor 4 weken op vakantie (zonder de auto). Daarom heb ik mijn FSD-abonnement maar geannuleerd. De kans dat de update vóór die tijd nog komt lijkt klein, en €99 betalen om FSD misschien één of twee weken te kunnen gebruiken vind ik het niet waard.
Best jammer dat het op deze manier werkt. De hele hype is er voor mij inmiddels wel een beetje af. Na de zomervakantie kijk ik wel weer verder.
@Martien, hier al 6 weken, zit nog op 2026.8.300.
Of de kans dat het voorheen komt 'klein' is weet ik niet, maar het zou inderdaad wel zonde zijn als je een deel van die tijd de auto niet benut uiteraard. Vind ik het rot ja, ben je het ook weer snel vergeten wanneer je het wel hebt..ik wel waarschijnlijk
Ik ga over een maandje naar Luxemborg en hoop het toch daarvoor wel te hebben ontvangen....
Of de kans dat het voorheen komt 'klein' is weet ik niet, maar het zou inderdaad wel zonde zijn als je een deel van die tijd de auto niet benut uiteraard. Vind ik het rot ja, ben je het ook weer snel vergeten wanneer je het wel hebt..ik wel waarschijnlijk
Ik ga over een maandje naar Luxemborg en hoop het toch daarvoor wel te hebben ontvangen....
Yaksa schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:14:
[...]
En daar weer op voortbordurend:
RVV artikel 49 eerste lid.Masterchiev schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:01:
[...]
Buiten de bijzondere voetgangers zoals je aangeeft, druk ik het gas in als ze geen voorrang hebben zelfde met fietsers.
Bestuurders moeten blinden, voorzien van een witte stok met één of meer rode ringen, en overigens alle personen die zich moeilijk voortbewegen, voor laten gaan.
Dus ook ouderen/rollators/wandelstokken etc. etc.
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Onlangs bij een Tesla Supercharger een testrit geboekt met een Model Y die daar op de parkeerplaats stond. De eerste 20minuten was ik erg onder de indruk, daarna begon ik mij gruwelijk te vervelen en begon de auto ook steeds te "mekkeren" Viel mij ook op dat bij rechtuit rijden het stuur steeds heen en weer danste, vond ik ook best irritant.
Dat zal afhangen van de RDW of ze het DMS goed genoeg vinden om mensen die zich gruwelijk vervelentargaryanwolf schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:16:
[...]
Heb er een hard hoofd in in Europa dat het op AI3 gaat komen.
[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 29-06-2026 09:23 ]
Het is toch ongekend dat auto's met 7 jaar oude hardware vandaag de dag nog steeds FSD Supervised-capabilities krijgen. Ik denk dat het merendeel van de auto's die legacyfabrikanten in 2026 produceren, zulke functionaliteit nooit zal krijgen. Tesla doet het gewoon
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Euh.... dat was gewoon de belofte dat HW3 ook FSD zou kunnen (en dan eigenlijk unsupervised).revolution-nl schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:26:
[...]
Het is toch ongekend dat auto's met 7 jaar oude hardware vandaag de dag nog steeds FSD Supervised-capabilities krijgen. Ik denk dat het merendeel van de auto's die legacyfabrikanten in 2026 produceren, zulke functionaliteit nooit zal krijgen. Tesla doet het gewoon
Het is voor mij ongekend dat een auto verkocht wordt met beloftes die na 3 jaar nog niet ingevuld worden...
Ik zou (smart) summon, rijstrookwissels en navigatie op autostrade moeten hebben met EAP. En dat heb ik niet, en als ik kijk wat er verder aangeboden wordt, dan komt het ook nooit meer.
Legacy autofabrikanten houden in elk geval meer hun beloftes dan Tesla...
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dat kan toch ook al lang in de US? Dat de EU in 2019, nadat Tesla die beloftes maakte, "toevallig" vlak voor de uitrol van NoA de UN r79 regels aanpaste zodat Auto Lane Change niet meer mocht voor EAP/NoA/FSD moet je in Brussel zijn. En als je er dan toch langs gaat, vraag ze dan ook wanneer die EU 6 meter restrictie van ASS afgaatTommie12 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:11:
[...]
Euh.... dat was gewoon de belofte dat HW3 ook FSD zou kunnen (en dan eigenlijk unsupervised).
Het is voor mij ongekend dat een auto verkocht wordt met beloftes die na 3 jaar nog niet ingevuld worden...
Ik zou (smart) summon, rijstrookwissels en navigatie op autostrade moeten hebben met EAP. En dat heb ik niet, en als ik kijk wat er verder aangeboden wordt, dan komt het ook nooit meer.
[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 29-06-2026 11:49 ]
Altijd weer die excuses....pdidi schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:19:
[...]
Dat kan toch ook al lang in de US? Dat de EU in 2019, nadat Tesla die beloftes maakte, "toevallig" vlak voor de uitrol van NoA de UN r79 regels aanpaste zodat Auto Lane Change niet meer mocht voor EAP/NoA/FSD moet je in Brussel zijn. En als je er dan toch langs gaat, vraag ze dan ook wanneer die EU 6 meter restrictie van ASS afgaat
Als ze niet zeker zijn moeten ze het niet beloven.
Trouwens, mijn auto is van 2023, dus dan kenden ze de regels van 2019 al lang.
Nee, altijd weer het geklaag met het halve verhaal
Juist, daarom stond daar ook niet in dat er Auto Lane Change in zit. Jij als koper wist dat toch al bij de koop?Als ze niet zeker zijn moeten ze het niet beloven.
Trouwens, mijn auto is van 2023, dus dan kenden ze de regels van 2019 al lang.
Het is voor mij ongekend dat mensen 7,5k neertellen voor een vage belofte, toch gebeurde het. Wie zijn schuld is het, de dwaas die het belooft of de goedgelovige die het koopt?Tommie12 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:11:
[...]
Euh.... dat was gewoon de belofte dat HW3 ook FSD zou kunnen (en dan eigenlijk unsupervised).
Vanmorgen de 9000FSD kilometers gepasseerd.
+5% en Contextual max speed aan
DMS lijkt zéér afhankelijk van hoe het licht op je gezicht valt, ene 10 minuten is het top, volgende 10 minuten krijg je een strike voor je bakkes omdat je "niet oplet". (Met name met een zonnebril)
Inhaalgedrag lijkt super prima en voorspelbaar te zijn geworden, maar kan ook komen omdat de wegen rustiger zijn vanwege vakantie.
Incidenteel nog inhalen op een fout moment zodat ik bijna een afslag mis, maar "99%" van de tijd is het top.
TL:DR: het is erg saai geworden haha, ik gebruik het vrijwel overal en altijd.
DMS lijkt zéér afhankelijk van hoe het licht op je gezicht valt, ene 10 minuten is het top, volgende 10 minuten krijg je een strike voor je bakkes omdat je "niet oplet". (Met name met een zonnebril)
Inhaalgedrag lijkt super prima en voorspelbaar te zijn geworden, maar kan ook komen omdat de wegen rustiger zijn vanwege vakantie.
Incidenteel nog inhalen op een fout moment zodat ik bijna een afslag mis, maar "99%" van de tijd is het top.
Maar ook de ‘assistentie’ bij rijvakwissel werkt maar in 50% van de gevallen….pdidi schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:56:
[...]
Nee, altijd weer het geklaag met het halve verhaal
[...]
Juist, daarom stond daar ook niet in dat er Auto Lane Change in zit. Jij als koper wist dat toch al bij de koop?
Ja, die 5% is bij mij ook de beste instelling. Daarmee haal je eigenlijk altijd gegarandeerd 5% zonder zelf iets te hoeven doen (het 3km/u magneetje), terwijl als die hoger staat ie juist altijd een toefje gaspedaal nodig heeftMar.tin schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:13:
Vanmorgen de 9000FSD kilometers gepasseerd.
[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 29-06-2026 13:20 ]
Ik heb 3800€ extra in mijn budget opgenomen toen, in de hoop dat EAP, dus de rijstrookwissel goed zou werken, en eventueel om later te upgraden naar FSD.gjcvro schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:58:
[...]
Het is voor mij ongekend dat mensen 7,5k neertellen voor een vage belofte, toch gebeurde het. Wie zijn schuld is het, de dwaas die het belooft of de goedgelovige die het koopt?
Dat was dus een dikke vergissing...maar geen 7500€ vergissing.
5mp is best veel hoor. In video vorm (dus meerdere frames met data) kan je qua informatie daar wel uit komen, puur theoretisch gezien.Yaksa schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:14:
Praktisch gezien hoef je het verschil helemaal niet te zien. Natuurlijk stopt FSD voor elke voetganger op een onverwachte plek - net zoals het stopt voor overstekende dieren die zich ook niet houden aan oversteekplaatsen.
Als een voertuig op FSD een voetganger aanrijd, dan staan de voorpaginas vol, onafhankelijk of die voetganger überhaupt het recht had om op die positie te lopen. Puur om die reden zal een voetganger altijd voorrang krijgen, onafhankelijk van wat voorrangsregels voorschrijven.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Je gelooft in Elon of niet . Tesla is voor sommigen ook een beetje een religie en staat voor optimisme en het geloof in een betere wereld.gjcvro schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:58:
[...]
Het is voor mij ongekend dat mensen 7,5k neertellen voor een vage belofte, toch gebeurde het. Wie zijn schuld is het, de dwaas die het belooft of de goedgelovige die het koopt?
Ontopic , voor HW 3 is nu fsd 14 lite gelanceerd. Vrees dat we niet hoeven te verwachten dat die snel (of ever) naar Europa komt , maar toch mooi dat deze upgrade er nog is gekomen.
[ Voor 17% gewijzigd door karel_G_1981 op 29-06-2026 14:32 ]
https://www.reuters.com/b...-bild-reports-2026-06-28/
Volkswagen heeft besloten te stoppen met de samenwerking met Bosch wat betreft ADAS systemen. Volkswagen heeft geoordeeld dat de kwaliteit van de geleverde rijhulpsystemen niet competitief zijn.
Wellicht geen verrassend besluit; Volkswagen werkt in China samen met XPENG, waar VLA2.0 tot bijzonder veel in staat is. VLA2 is architectureel zeer vergelijkbaar met FSD (e2e AI, vision based). De board van Volkswagen weet zo dat er aanzienlijk meer mogelijk is dan wat Bosch systemen kunnen, nog los van of men ooit FSD zou hebben ervaren.
Het is een vrij impactvolle beslissing. Nog los van dat Bosch en Volkswagen natuurlijk twee langdurige samenwerkende bedrijven zijn... Bosch is een van de sponsors van de ETSC, de lobbyclub die alle keuringsinstanties van Europa heeft geadviseerd om FSD niet goed te keuren.
Het kan ook direct impact hebben op de Duitse stemming rondom FSD. VAG is natuurlijk erg impactvol hier. Als zij zelf ook een techniek als FSD, bijvoorbeeld obv VLA2 naar Europa willen brengen, dan is het interessanter voor Duitsland om voor toelating van FSD te stemmen. Zonder Bosch is die kans aanzienlijk groter.
Volkswagen heeft besloten te stoppen met de samenwerking met Bosch wat betreft ADAS systemen. Volkswagen heeft geoordeeld dat de kwaliteit van de geleverde rijhulpsystemen niet competitief zijn.
Wellicht geen verrassend besluit; Volkswagen werkt in China samen met XPENG, waar VLA2.0 tot bijzonder veel in staat is. VLA2 is architectureel zeer vergelijkbaar met FSD (e2e AI, vision based). De board van Volkswagen weet zo dat er aanzienlijk meer mogelijk is dan wat Bosch systemen kunnen, nog los van of men ooit FSD zou hebben ervaren.
Het is een vrij impactvolle beslissing. Nog los van dat Bosch en Volkswagen natuurlijk twee langdurige samenwerkende bedrijven zijn... Bosch is een van de sponsors van de ETSC, de lobbyclub die alle keuringsinstanties van Europa heeft geadviseerd om FSD niet goed te keuren.
Het kan ook direct impact hebben op de Duitse stemming rondom FSD. VAG is natuurlijk erg impactvol hier. Als zij zelf ook een techniek als FSD, bijvoorbeeld obv VLA2 naar Europa willen brengen, dan is het interessanter voor Duitsland om voor toelating van FSD te stemmen. Zonder Bosch is die kans aanzienlijk groter.
En ZF heeft zijn ADAS afdeling verkocht aan Samsung / Harman Kardon.Richh schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:42:
De investeringen om tot een werkend systeem te komen zijn te groot en kunnen ze niet blijven financieren. (of ze kunnen het gewoon niet)
Goed nieuws dus eigenlijk kan de voorzichtige conclusie zijn. Als Duitsland “om” is dan zal dat veel helpen. In het laatste commentaar van de KBA was men al niet heel negatief over FSD ,Richh schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:42:
Als ik voor mezelf spreek dan zag ik het meer als een investering in het FSD team om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van FSD. Ik vind het derhalve ook geen enkel probleem dat ik in mijn 2019 M3 nooit FSD gehad heb. Wel super jammer natuurlijk, maar inmiddels heb ik een 2025 MY met FSD.gjcvro schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:58:
[...]
Ik vind het nieuws eigenlijk heel teleurstellend, wij lopen in Europa qua technologie steeds verder achterop, en de ruimte om te innoveren wordt ook steeds beperkter door het politieke klimaat. Wat mij betreft een zeer zorgelijke ontwikkeling.karel_G_1981 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:58:
[...]
Goed nieuws dus eigenlijk kan de voorzichtige conclusie zijn. Als Duitsland “om” is dan zal dat veel helpen. In het laatste commentaar van de KBA was men al niet heel negatief over FSD ,
Het is ook niet te begrijpen dat FSD v14 lite waarschijnlijk niet naar Europa komt door blokkerende regelgeving, men heeft liever dat men rondrijd met een stokoude Autopilot stack die veel minder capabel en gevaarlijk is
[ Voor 16% gewijzigd door revolution-nl op 29-06-2026 15:16 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Kwam afgelopen weekend door de Biesbosch, moest daar over een bruggetje met een verbodsbord gewichts boven 60 ton. Dus was een wit bord, rode rand met 60 t erin.
Werd door autopilot herkend als max snelheid, 'ziet' FSD deze wel beter ?
Werd door autopilot herkend als max snelheid, 'ziet' FSD deze wel beter ?
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Moest je nog een keer betalen of kon je het overzetten?Odysseus1985 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:11:
[...]
Als ik voor mezelf spreek dan zag ik het meer als een investering in het FSD team om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van FSD. Ik vind het derhalve ook geen enkel probleem dat ik in mijn 2019 M3 nooit FSD gehad heb. Wel super jammer natuurlijk, maar inmiddels heb ik een 2025 MY met FSD.
Jeetje daar gaan je updates met model jaar 2026. Weet je van te voren al dat je een voertuig koopt zonder innovatie.Richh schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:42:
Als het helpt de Eu goedkeuring voor fsd rond te krijgen is het goed nieuws denk ik. Mochten de xpeng en nvidea systemen hier uitgerold moeten worden zal dat de ontwikkeling door de concurrentie wel weer een boost geven. Eens dat onze regelgeving volslagen achterhaald is , al een aantal keer besproken , maar ik zou graag zien dat de Amerikaanse methodiek hier wordt toegepast. Helaas blijven we allerlei overbodige instanties (zoals UNECE , etsc )en praatclubjes in stand houden die alleen maar alle innovatie probeert tegen te houden.revolution-nl schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:12:
[...]
Ik vind het nieuws eigenlijk heel teleurstellend, wij lopen in Europa qua technologie steeds verder achterop, en de ruimte om te innoveren wordt ook steeds beperkter door het politieke klimaat. Wat mij betreft een zeer zorgelijke ontwikkeling.
Het is ook niet te begrijpen dat FSD v14 lite waarschijnlijk niet naar Europa komt door blokkerende regelgeving, men heeft liever dat men rondrijd met een stokoude Autopilot stack die veel minder capabel en gevaarlijk is
https://notanfsdtracker.com/unece-global-ads-regulation-uk-fsd-robotaxi-implications-2026karel_G_1981 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:18:
[...]
Als het helpt de Eu goedkeuring voor fsd rond te krijgen is het goed nieuws denk ik. Mochten de xpeng en nvidea systemen hier uitgerold moeten worden zal dat de ontwikkeling door de concurrentie wel weer een boost geven. Eens dat onze regelgeving volslagen achterhaald is , al een aantal keer besproken , maar ik zou graag zien dat de Amerikaanse methodiek hier wordt toegepast. Helaas blijven we allerlei overbodige instanties (zoals UNECE , etsc )en praatclubjes in stand houden die alleen maar alle innovatie probeert tegen te houden.
Dit is toch goed nieuws of lees ik het verkeerd ?
misschien.. maar:Emiel1 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:21:
[...]
https://notanfsdtracker.com/unece-global-ads-regulation-uk-fsd-robotaxi-implications-2026
Tesla currently offers FSD Supervised, a Level 2 system that still requires the driver to remain attentive and ready to intervene. The new UNECE rules do not directly govern Level 2 systems. They focus on fully autonomous driving systems where the vehicle alone is responsible for all aspects of the dynamic driving task.
aan het einde van het artikel wordt het als volgt samengevat:Emiel1 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:21:
[...]
https://notanfsdtracker.com/unece-global-ads-regulation-uk-fsd-robotaxi-implications-2026
Challenges remain. Manufacturers must still prove that their safety management systems are robust and that real-world performance meets the "competent human driver" benchmark. Regulators must build the technical capacity to audit these systems. Public trust will depend on transparent reporting of incidents and performance data.
Er blijven uitdagingen bestaan. Fabrikanten moeten nog steeds aantonen dat hun veiligheidsmanagementsystemen robuust zijn en dat de prestaties in de praktijk voldoen aan de norm van een "bekwame menselijke bestuurder". Toezichthouders moeten de technische capaciteit opbouwen om deze systemen te controleren. Het publieke vertrouwen zal afhangen van transparante rapportage van incidenten en prestatiegegevens.
[ Voor 21% gewijzigd door AliExpres op 29-06-2026 17:28 ]
Vanaf september kun je als Software Engineer aan de slag met de Robotaxi operation toolingEmiel1 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:21:
[...]
[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 29-06-2026 18:17 ]
Hoe toepasselijk om dat op pagina 404 te zetten..pdidi schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:10:
[...]
Vanaf september kun je als Software Engineer aan de slag met de Robotaxi operation tooling
[Afbeelding]
Is een stage/afstudeeropdracht 🤗pdidi schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:10:
[...]
Vanaf september kun je als Software Engineer aan de slag met de Robotaxi operation tooling
[Afbeelding]
Zodra hij/zij is afgestudeerd kan ie meteen door als er goedkeuring in zicht is
Maar voor FSD Supervised is het echte nieuws natuurlijk dat DCAS Phase 3 is goedgekeurd en per januari 2027 effectief wordt. Dan zie je wat de concurrentie kan gaan bieden als ze het "normale" goedkeuringsproces willen doorlopen ipv Artikel 39 (ter info: wHOR == handen los, SIM == System Initiated Manouevres, zoals Lane Change, Rotondes, etc)Emiel1 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:21:
[...]
:strip_exif()/f/image/ip1shhlIgzyuCsoOdXNpwGau.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarbij FSD Supervised dus al op DCAS Phase 4 zit:
"Volkswagen plans to source hardware and software for such systems from a new partner, Bild said. A replacement is currently being chosen, with a contract planned by September."Richh schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:42:
Benieuwd of de aanbieding nog staat
En het moet op 6 maand klaar zijn.pdidi schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:10:
[...]
[Afbeelding]
Toch wel impressive hoe goed FSD lijkt te werken op 7 jaar oude hardware. Wát een prestatie. Tesla levert gewoon
en Tesla criticasters staan wederom voor l*l 
Balen voor HW3 eigenaren in NL dat wij met Europese regelgeving opgescheept zitten. Heerlijk die EU
https://x.com/blkmdl3/status/2071543758483784123?s=46
https://x.com/blkmdl3/status/2071530272915591391?s=46
Balen voor HW3 eigenaren in NL dat wij met Europese regelgeving opgescheept zitten. Heerlijk die EU
[ Voor 37% gewijzigd door revolution-nl op 29-06-2026 20:28 ]
En als het zo goed is, waarom zegt Elon dan zelf dat die HW3 niet volstaan voor FSD?revolution-nl schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:21:
Toch wel impressive hoe goed FSD lijkt te werken op 7 jaar oude hardware. Wát een prestatie. Tesla levert gewoonen Tesla criticasters staan wederom voor l*l
Balen voor HW3 eigenaren in NL dat wij met Europese regelgeving opgescheept zitten. Heerlijk die EU![]()
Dat ging, als ik mij goed herinner, alleen over de unsupervised versie van FSD.Tommie12 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:12:
[...]
En als het zo goed is, waarom zegt Elon dan zelf dat die HW3 niet volstaan voor FSD?
Heb een tweede keer betaald. Dubbel en dwars waard. Al bijna 7000km op FSD gereden en wil niet meer terug. Dit is de slechtste versie die we hiervan zullen krijgen. Ben heel benieuwd waar we over een jaar of drie staan met FSD en ook wat de concurrentie gaat doen.gwg schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:01:
[...]
Moest je nog een keer betalen of kon je het overzetten?
Ik vond FSD 14.2.2.6 wel een leuke aanleiding om het weer eens een maandje te proberen. Er waren geen grote verbeteringen aangekondigd, maar was toch benieuwd hoe het voorsorteren nu ging. Niet beter, dus. Op een rit van 45 minuten moest ik 4x ingrijpen, 3x voor verkeerd voorsorteren, en 1x omdat ie het fietslicht voor groen aanzag en dus op het punt stond om door rood te knallen.
Wat zijn jullie ervaringen in het donker? Ik reed zaterdagavond weg met invallende duisternis, maar zodra het donker was bleef hij klagen dat ik voor me moet kijken. Na 2x een rood scherm werd FSD uitgeschakeld en heb ik dus een strike. Dit voelt oneerlijk.
Wat zijn jullie ervaringen in het donker? Ik reed zaterdagavond weg met invallende duisternis, maar zodra het donker was bleef hij klagen dat ik voor me moet kijken. Na 2x een rood scherm werd FSD uitgeschakeld en heb ik dus een strike. Dit voelt oneerlijk.
Nederlands is makkelijker als je denkt
Als het een foutieve "strike" is en je spreekt dit in als "feedback", dan wordt hij niet meegeteld in mijn ervaring. Ik vind het rijden met een zonnebril nog steeds irritant. Hij is dan zo kritisch op je hoofdpositie en schiet vaker in een rood scherm. Qua verkeerslichten is hij eerder te voorzichtig bij groen licht, dan moet ik zelf gas bijgeven. Voorsorteren klopt. Dit kan echt nog beter - vaak zijn het van die punten waarbij je weet dat je nu het beste links (of rechts) kunt voorsorteren om de route / rotonde verderop logischer te volgen. Nu is het alsof hij iedere keer voor de eerste keer de verkeerssituatie ziet en daar op acteert. Volgt prima de verkeersregels, maar handig is het niet.SeatRider schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 07:20:
Ik vond FSD 14.2.2.6 wel een leuke aanleiding om het weer eens een maandje te proberen. Er waren geen grote verbeteringen aangekondigd, maar was toch benieuwd hoe het voorsorteren nu ging. Niet beter, dus. Op een rit van 45 minuten moest ik 4x ingrijpen, 3x voor verkeerd voorsorteren, en 1x omdat ie het fietslicht voor groen aanzag en dus op het punt stond om door rood te knallen.
Mijn vertrouwen in FSD heeft een flinke deuk opgelopen. Afgelopen vrijdag werd ik met 130 bijna een vangrail ingestuurd zonder enige aanleiding.
Hoe kan ik hier een filmpje uploaden?
Ook meerdere malen een rood kruis geprobeerd te negeren dus steeds moeten ingrijpen.
Ook meerdere malen een rood kruis geprobeerd te negeren dus steeds moeten ingrijpen.
Als je een Google account hebt via http://studio.youtube.com en dan de link delenA_ve_D schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:18:
Mijn vertrouwen in FSD heeft een flinke deuk opgelopen. Afgelopen vrijdag werd ik met 130 bijna een vangrail ingestuurd zonder enige aanleiding.
Met Sentry-Six Studio kun je meerdere camera's tot 1 filmpje maken
[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 30-06-2026 09:37 ]
Ondertussen heb ook ik wat meer ervaring met FSD en met de Model 3 zelf. Ik vind het een uiterst pedante auto: Ik word echt schijt-gestoord van de bings, de bongs en de priep-priep-prieps, oh God die priep-priep-prieps! Die continue concurrentie om mijn aandacht is uitermate afleidend: Deze oplossing is erger dan het probleem dat het moet oplossen. Inmiddels hebben de priep-priep-prieps alle betekenis verloren en zijn ze alleen nog maar uitermate irritant. Onze Volvo had ook een forward collision warning system, en dat heb ik in de 7 jaar dat we die auto hadden misschien 2 keer gehoord. En dan heb ik het nog niet eens over de click van de richtingaanwijzer: 5 knippers om van baan te wisselen is echt ruim voldoende. De industriestandaard van 3 is wat krap, maar 18 is echt niet nodig.
En als je het zo beu bent dat je FSD dan maar uitzet, begint hij met snelheidswaarschuwingen, die je dan ook weer moet uitzetten. Als het een apart luidsprekertje was geweest, was het rond deze tijd al verwijderd. En dan is er nog het vermoeiend zeurende geluid als je achteruit rijdt: Om depressief van de worden.
Dan FSD: FSD is een gadget, een party trick. Het is zeer indrukwekkend, maar desondanks niet echt geschikt voor dagelijks gebruik. Ik ben gek op gadgets, en ik ben og steeds blij dat ik het gekocht heb, maar als je dat niet bent, en het een stuk gereedschap voor je is, wordt je teleurgesteld. Ten eerste is ‘Supervised’ een onmogelijke opgave: Je wordt geacht op te letten, en daar wordt streng op gecontroleerd, maar je neemt niet deel aan het proces. Niet veel mensen houden het lang vol op te letten zonder zelf wat te doen of er wat van te moeten leren. En als je het wel volhoudt, is het ook nog eens sadistisch: Je ziet het FSD continu fouten maken die je zelf niet gemaakt had: Op onhandig gekozen momenten van baan wisselen, inhalen met nog geen 1 km/u snelheidsverschil. Of juist niet inhalen, ondanks dat je een auto voor je nadert die 20 km/u onder het maximum rijdt. Brutaal richting aangeven. Gisterenochtend in de spits naar Rotterdam was ik continu in gevecht met het systeem: Het zet je gewoon voor schut.
Het goede nieuws is wel dat ik nog niet met de rem in heb hoeven grijpen. Wel met het gaspedaal, toen hij voor een vogel in de berm vol in de ankers ging en ik een auto achter me had, en dat zag er ook niet charmant uit. Sommige stukken rijdt ik met continu mijn voet op het gas, maar ook daar begint hij over te zeuren. Daarnaast gaat de auto oscilleren als je dat doet: Met ±2 Hz versnellen en vertragen. Soms slingert hij erbij. Om wagenziek van te worden.
Het systeem is nog lang niet volwassen, of zelfs ook maar geschikt voor praktisch gebruik. En natuurlijk gaat het allemaal beter worden, maar ik kan me niet voorstellen dat je er na het een maand gratis geprobeerd te hebben €99 per maand voor gaat betalen. Dat is het (nog) niet waard.
En als je het zo beu bent dat je FSD dan maar uitzet, begint hij met snelheidswaarschuwingen, die je dan ook weer moet uitzetten. Als het een apart luidsprekertje was geweest, was het rond deze tijd al verwijderd. En dan is er nog het vermoeiend zeurende geluid als je achteruit rijdt: Om depressief van de worden.
Dan FSD: FSD is een gadget, een party trick. Het is zeer indrukwekkend, maar desondanks niet echt geschikt voor dagelijks gebruik. Ik ben gek op gadgets, en ik ben og steeds blij dat ik het gekocht heb, maar als je dat niet bent, en het een stuk gereedschap voor je is, wordt je teleurgesteld. Ten eerste is ‘Supervised’ een onmogelijke opgave: Je wordt geacht op te letten, en daar wordt streng op gecontroleerd, maar je neemt niet deel aan het proces. Niet veel mensen houden het lang vol op te letten zonder zelf wat te doen of er wat van te moeten leren. En als je het wel volhoudt, is het ook nog eens sadistisch: Je ziet het FSD continu fouten maken die je zelf niet gemaakt had: Op onhandig gekozen momenten van baan wisselen, inhalen met nog geen 1 km/u snelheidsverschil. Of juist niet inhalen, ondanks dat je een auto voor je nadert die 20 km/u onder het maximum rijdt. Brutaal richting aangeven. Gisterenochtend in de spits naar Rotterdam was ik continu in gevecht met het systeem: Het zet je gewoon voor schut.
Het goede nieuws is wel dat ik nog niet met de rem in heb hoeven grijpen. Wel met het gaspedaal, toen hij voor een vogel in de berm vol in de ankers ging en ik een auto achter me had, en dat zag er ook niet charmant uit. Sommige stukken rijdt ik met continu mijn voet op het gas, maar ook daar begint hij over te zeuren. Daarnaast gaat de auto oscilleren als je dat doet: Met ±2 Hz versnellen en vertragen. Soms slingert hij erbij. Om wagenziek van te worden.
Het systeem is nog lang niet volwassen, of zelfs ook maar geschikt voor praktisch gebruik. En natuurlijk gaat het allemaal beter worden, maar ik kan me niet voorstellen dat je er na het een maand gratis geprobeerd te hebben €99 per maand voor gaat betalen. Dat is het (nog) niet waard.
Schakel JOE mode in voor zachtere piepjes en richting aanwijzers. Dat scheel al een hoop.MindBender schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:54:
Ondertussen heb ook ik wat meer ervaring met FSD en met de Model 3 zelf. Ik vind het een uiterst pedante auto: Ik word echt schijt-gestoord van de bings, de bongs en de priep-priep-prieps, oh God die priep-priep-prieps! Die continue concurrentie om mijn aandacht is uitermate afleidend: Deze oplossing is erger dan het probleem dat het moet oplossen. Inmiddels hebben de priep-priep-prieps alle betekenis verloren en zijn ze alleen nog maar uitermate irritant. Onze Volvo had ook een forward collision warning system, en dat heb ik in de 7 jaar dat we die auto hadden misschien 2 keer gehoord. En dan heb ik het nog niet eens over de click van de richtingaanwijzer: 5 knippers om van baan te wisselen is echt ruim voldoende. De industriestandaard van 3 is wat krap, maar 18 is echt niet nodig.
.pdidi schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:35:
[...]
Als je een Google account hebt via http://studio.youtube.com en dan de link delen
Met Sentry-Six Studio kun je meerdere camera's tot 1 filmpje maken
[ Voor 6% gewijzigd door A_ve_D op 30-06-2026 10:00 ]
@MindBender Helemaal gelijk, vooral het systeem dat je moet opletten is uiterst irritant.
[ Voor 98% gewijzigd door gwg op 30-06-2026 10:12 ]
Oh, God; Is het zonder JOE mode dan nòg erger?! Want dat heb ik al sinds oplevering ingeschakeld staan.A_ve_D schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:57:
[...]
Schakel JOE mode in voor zachtere piepjes en richting aanwijzers. Dat scheel al een hoop.
Oei @gwg, je hebt het zelf waarschijnlijk niet door, maar mensen zoals jij zijn nou precies de oorzaak dat het systeem zo streng is, en blijkbaar (als het te omzeilen is) nog niet streng genoeg. Het systeem is door de RDW gekeurd als een hulpsysteem, terwijl jij het probeert te gebruiken als de bestuurder van de auto. En nee, je kunt me niet vertellen dat je nog steeds goed aan het opletten bent als je ondertussen hele andere dingen aan het doen bent. Daar is de mens simpelweg niet toe in staat.gwg schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:03:
@MindBender Helemaal gelijk, vooral het systeem dat je moet opletten is uiterst irritant. Ik ben al aan het kijken of ik iets kan vinden om de inboard camera to tricken dat hij altijd denkt dat je gewoon aan het opletten bent. In China gebruiken ze hoofden van poppetjes ophangen voor de camera, in het verleden hebben mensen uitgeknipte foto's gebruikt. Misschien is een klein schermpje met een filmopname van jezelf wel een goede oplossing.
https://x.com/StonkKing4/status/2071014008862437604
Ik weet overigens niet of dit toegestaan hier, waarschijnlijk niet dus mocht het niet toegestaan zijn dan haal ik dit weg. Overigens is dit niet perse de schuld van Tesla, maar moeten fabrikanten elk jaar weer nieuwe uiterst irritante dingen toevoegen in auto's onder het mom van veiligheid van de EU. Weer zo'n mooi schoolvoorbeeld van de nutteloosheid van de EU. Maar goed, dat is een andere discussie.
Gelukkig lossen dit soort Chinese poppetjes vanzelf het probleem op. Door het gebruik, en het niet meer opletten van jou, gaat het vanzelf mis. Staat er over een paar dagen in de krant dat FSD(Supervised) het eerste grote ongeluk heeft veroorzaakt en is Elon de eerste die gaat tweeten dat de gebruiker moedwillig het systeem had omzeilt.
De enige reden is voor mij om de waarschuwingen die ik krijg terwijl ik aan het opletten ben te omzeilen.Chielp schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:16:
[...]
Oei @gwg, je hebt het zelf waarschijnlijk niet door, maar mensen zoals jij zijn nou precies de oorzaak dat het systeem zo streng is, en blijkbaar (als het te omzeilen is) nog niet streng genoeg. Het systeem is door de RDW gekeurd als een hulpsysteem, terwijl jij het probeert te gebruiken als de bestuurder van de auto. En nee, je kunt me niet vertellen dat je nog steeds goed aan het opletten bent als je ondertussen hele andere dingen aan het doen bent. Daar is de mens simpelweg niet toe in staat.
Gelukkig lossen dit soort Chinese poppetjes vanzelf het probleem op. Door het gebruik, en het niet meer opletten van jou, gaat het vanzelf mis. Staat er over een paar dagen in de krant dat FSD(Supervised) het eerste grote ongeluk heeft veroorzaakt en is Elon de eerste die gaat tweeten dat de gebruiker moedwillig het systeem had omzeilt.
Je denkt echt dat met de huidige implementatie ik ga slapen? Of op mijn telefoon ga zitten?
Sorry hoor maar als ik suicidaal ben zijn er wel makkelijkere manieren om mezelf van kant te maken. Daar hoef ik geen auto van 50k voor te kopen 😂
In dit geval ben ik het met je eens. Ik heb zelf ook al even rondgekeken wat de opties daarvoor zijn, want de huidige implementatie laat je niet eens even over je schouder kijken of de bocht doorkijken, dan wordt hij boos.gwg schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:19:
[...]
De enige reden is voor mij om de waarschuwingen die ik krijg terwijl ik aan het opletten ben te omzeilen.
Je denkt echt dat met de huidige implementatie ik ga slapen? Of op mijn telefoon ga zitten?
Sorry hoor maar als ik suicidaal ben zijn er wel makkelijkere manieren om mezelf van kant te maken. Daar hoef ik geen auto van 50k voor te kopen 😂
Overigens kan je met een zonnebril op en je hoofd vooruit gewoon je ogen dicht doen en potentieel in slaap vallen. Die neiging krijg ik ook steeds meer omdat mee kijken in het verkeer vaakl een waarschuwing geeft.
EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Misschien is dit wat voor je:gwg schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:19:
[...]
De enige reden is voor mij om de waarschuwingen die ik krijg terwijl ik aan het opletten ben te omzeilen.
Wel goed dat Tesla bezig is bestuurders een permanente ban te geven voor FSD bij misbruik, zelfs als je het hebt aangeschaftMindBender schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:33:
[...]
Misschien is dit wat voor je:
[Afbeelding]
Probleem is dat zelfs vooruit kijken soms gewoon niet wordt herkend als oplettend.MindBender schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:33:
[...]
Misschien is dit wat voor je:
[Afbeelding]
Ik hoop dat ze dan ook de 99€ pm op pauze zetten.pdidi schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:48:
[...]
Wel goed dat Tesla bezig is bestuurders een permanente ban te geven voor FSD bij misbruik, zelfs als je het hebt aangeschaft
Twee weken terug, kwam ik om 4:00 s'nachts terug van het vliegveld. Een lange dag achter de rug, te weinig slaap. Ik keek uit naar de ontzorgde rit met FSD, want dit zijn echt de scenario's waar de meerwaarde er is en er een significant voordeel is voor de verkeersveiligheid.gwg schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:56:
[...]
Probleem is dat zelfs vooruit kijken soms gewoon niet wordt herkend als oplettend.
Maar nee, na twee strikes met "let op de weg" meldingen TERWIJL ik aan het opletten was ben ik maar manueel verder gereden. Lekker veilig, compleet gestoord
Hier schrik ik wel van, was er helemaal geen aanleiding, ik ben benieuwd naar de beelden.A_ve_D schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:18:
Ben ook benieuwd , de enig keer dat hij bij mij wat onverwacht de vluchtstrook op reed was toen er een ambulance met sirenes aankwamrevolution-nl schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:06:
[...]
Hier schrik ik wel van, was er helemaal geen aanleiding, ik ben benieuwd naar de beelden.
YepTommie12 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:00:
[...]
Ik hoop dat ze dan ook de 99€ pm op pauze zetten.
ik had zondag terug naar huis van castricum naar Gouda het zelfde was overdag maar kreeg op de A4 steeds in een fractie van een Sec de melding kijk voor je wat ik gewoon doe maar hij dus niet goed registreerde normaal heb ik weinig last van het DMS systeem maar nu was die irritant en kreeg uiteindelijk een rood stuur.revolution-nl schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:05:
[...]
Twee weken terug, kwam ik om 4:00 s'nachts terug van het vliegveld. Een lange dag achter de rug, te weinig slaap. Ik keek uit naar de ontzorgde rit met FSD, want dit zijn echt de scenario's waar de meerwaarde er is en er een significant voordeel is voor de verkeersveiligheid.
Maar nee, na twee strikes met "let op de weg" meldingen TERWIJL ik aan het opletten was ben ik maar manueel verder gereden. Lekker veilig, compleet gestoord
Heb ook bestloten het volgende maand niet te verlengen ook al is het maar 49 euro ik wacht wel weer op een goede update en neem het dan wel weer een maandje.
verder mogen ze van mij Summon er uit slopen is toch onbruikbaar en dan de prijs verlagen.
PSN: FreakGIB
Dat zal ze veel rechtszaken opleveren en ik denk niet dat een rechter snel meegaat in het wederrechtelijk ontnemen van reeds aangeschafte diensten. Niet in de minste plaats omdat de detectie van misbruik uiterst faalbaar is. Ze zullen echt wel wat bewijsmateriaal moeten verzamelen voordat een rechter het terecht vindt dat ze je 7k5€ afhandig maken.pdidi schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:48:
[...]
Wel goed dat Tesla bezig is bestuurders een permanente ban te geven voor FSD bij misbruik, zelfs als je het hebt aangeschaft
Het lijkt me dan ook verstandig dat je telemetrie voor zo ver mogelijk uitschakelt: Het verzamelen van al die data is namelijk niet in jouw belang. Ik had het allemaal aan staan, omdat ik er te goeder trouw van uitging dat het gebruikt zou worden om het systeem te verbeteren. Maar als mijn auto wordt ingezet om bewijsmateriaal tegen mij te verzamelen is dat gewoon kwaadaardig.
Ik zet altijd alles uit. Wat voor service ik ook gebruik. Zoals je zegt, tegenwoordig zijn bedrijven niet meer goede trouw helaas. Overigens zijn de gelinkte voorwaarden Amerikaans, in Europa ben je wel wat beter beschermd in die zin.MindBender schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:23:
[...]
Dat zal ze veel rechtszaken opleveren en ik denk niet dat een rechter snel meegaat in het wederrechtelijk ontnemen van reeds aangeschafte diensten. Niet in de minste plaats omdat de detectie van misbruik uiterst faalbaar is. Ze zullen echt wel wat bewijsmateriaal moeten verzamelen voordat een rechter het terecht vindt dat ze je 7k5€ afhandig maken.
Het lijkt me dan ook verstandig dat je telemetrie voor zo ver mogelijk uitschakelt: Het verzamelen van al die data is namelijk niet in jouw belang. Ik had het allemaal aan staan, omdat ik er te goeder trouw van uitging dat het gebruikt zou worden om het systeem te verbeteren. Maar als mijn auto wordt ingezet om bewijsmateriaal tegen mij te verzamelen is dat gewoon kwaadaardig.
[ Voor 4% gewijzigd door gwg op 30-06-2026 11:27 ]
En in welk van die 10 documenten van x pagina's opgesteld door amerikaanse advokaten en vertaald door AI moet ik gaan zoeken?
Ik vind de strikes die ik af en toe eens krijg bij Autosteer al kwalijk. Een systeem dat niet doet wat het belooft gaat mij effe op mijn vingers tikken. Vertrouwen is laag, heel laag.
Tesla heeft 5,5 weken nodig gehad om de auto te bouwen en ben nu 5 al weken aan het wachten om FSD te kunnen gebruiken …..
Begrijp van Tesla dat het 4 tot 8 weken kan duren voordat je mee gaat doen in de normale software uitrol. Welke software versies hoger dan 2026.14.x bevatten de NL specifieke FSD functies?
Model Y Premium RWD, HW4, 2026.14.100 sinds 28 mei.
Begrijp van Tesla dat het 4 tot 8 weken kan duren voordat je mee gaat doen in de normale software uitrol. Welke software versies hoger dan 2026.14.x bevatten de NL specifieke FSD functies?
Die van mij 30-04 opgehaald, uiteindelijk had ik half juni pas FSD.Peanudt schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:50:
Tesla heeft 5,5 weken nodig gehad om de auto te bouwen en ben nu 5 al weken aan het wachten om FSD te kunnen gebruiken …..
Maar niet erg tevreden over, constant heen en weer gewiebel op een kaarsrechte weg
Tesla Model Y Juniper AWD (2026)
Voel me een beetje een helpdesk medewerkerTommie12 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:34:
[...]
En in welk van die 10 documenten van x pagina's opgesteld door amerikaanse advokaten en vertaald door AI moet ik gaan zoeken?
Ik vind de strikes die ik af en toe eens krijg bij Autosteer al kwalijk. Een systeem dat niet doet wat het belooft gaat mij effe op mijn vingers tikken. Vertrouwen is laag, heel laag.
:strip_exif()/f/image/kVqEY6K0G1wZGdKertrAmrp5.jpg?f=fotoalbum_large)
Benieuwd naar je volgende klaag-post
Dat is niet wat ik bedoel...pdidi schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:04:
[...]
Voel me een beetje een helpdesk medewerker
[Afbeelding]
Benieuwd naar je volgende klaag-post
Stel dat ik op 1 Juli een FSD abo neem, en op 10 Juli heb ik een paar strikes zodat het systeem me 1 week er uit gooit, moet ik dan voor die week betalen, of wordt mijn abo met een week verlengd?
Betalen. Hierboven werd gemeld dat indien je een strike onbedoeld hebt gekregen dit kunt melden, maar neem aan dat dat alleen werkt als je telemetry data deelt om dat dan aan te tonenTommie12 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:32:
[...]
Dat is niet wat ik bedoel...
Stel dat ik op 1 Juli een FSD abo neem, en op 10 Juli heb ik een paar strikes zodat het systeem me 1 week er uit gooit, moet ik dan voor die week betalen, of wordt mijn abo met een week verlengd?
[ Voor 19% gewijzigd door pdidi op 30-06-2026 12:43 ]
Ik kreeg de nieuwe update na 3 dagen uit mijn hoofd. Nadat ik de tesla had opgehaald.Peanudt schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:50:
Ik deel ze graag, als iemand ze voor mij online kan zetten dan kan ik ze naar diegene mailen.revolution-nl schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:06:
[...]
Hier schrik ik wel van, was er helemaal geen aanleiding, ik ben benieuwd naar de beelden.
Dus voor degene die het kan, stuur mij even een pb met mailadres, dan mail ik hem.
[ Voor 4% gewijzigd door A_ve_D op 30-06-2026 12:57 ]
Duurde bij mij 6 weken voordat ik van de standaard fabrieks-update af was, het komt vanzelf een keerPeanudt schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:50:
Wat ik me vooral afvraag is of mijn volgende update ook daadwerkelijk FSD actief maakt? Is elke update straks goed of moet ik wachten op een specifieke versie met NL FSD versie. Vandaar de vraag welke softwareversies de NL FSD versie hebben.Blik1984 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:01:
[...]
Duurde bij mij 6 weken voordat ik van de standaard fabrieks-update af was, het komt vanzelf een keer
Daarnaast vind ik het een grote domper dat ik FSD niet meteen kan gebruiken. Met een FSD transfer vanuit mijn vorige auto zag ik al voor me dat ik vanaf het moment van ophalen nooit meer zelf hoefde te rijden.
Dat een normale update tot 2 maanden kan duren is niet erg, maar een auto kopen en dan maanden moet wachten op de USP (waar je veel geld voor neerlegt) is niet de ervaring waar ik op gehoopt had.
Model Y Premium RWD, HW4, 2026.8.300 sinds 15 mei.Peanudt schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:50:
I feel your pain. Heb een service request ingeschoten (denk ik) met de vraag wanneer ik de update krijg maar nog niets gehoord.
Ben ik het niet mee eens, dan moeten ze je geld ook teruggeven.pdidi schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:48:
[...]
Zo lang je je interieurcamera aan hebt staan, ben je de sjaak. DMS en bijbehorende beeldherkenning werkt in de auto zonder verbinding of data sharing met Tesla. Wen er maar aan, vanaf morgen moeten alle nieuwe auto's van ADDW zijn voorziengwg schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:24:
[...]
Ik zet altijd alles uit. Wat voor service ik ook gebruik. Zoals je zegt, tegenwoordig zijn bedrijven niet meer goede trouw helaas. Overigens zijn de gelinkte voorwaarden Amerikaans, in Europa ben je wel wat beter beschermd in die zin.
Dat klopt, daar kan je helaas niks aan doen. Is inderdaad een vrij vervelend en irritant proces zo.Peanudt schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:50:
Begrijp van Tesla dat het 4 tot 8 weken kan duren voordat je mee gaat doen in de normale software uitrol.
Bij mij duurde het zo'n 5 weken voor ik van de fabrieksbranch af was. Kan elk moment zover zijn dus
2026.14.3 (die ga je denk ik niet meer krijgen)Welke software versies hoger dan 2026.14.x bevatten de NL specifieke FSD functies?
2026.17.5 (die heeft eigenlijk iedereen met FSD nu)
Je zit dus niet in het probleem waarin een paar weken geleden een paar Tweakers zaten, dat ze een 'nieuwere' fabrieksbranch hadden dan de FSD-branch voor Nederland, waardoor er geen update kwam.
Op een splinternieuw voertuig? Dat lijkt me vrij onmogelijk.gwg schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:37:
[...]
Ik kreeg de nieuwe update na 3 dagen uit mijn hoofd. Nadat ik de tesla had opgehaald.
Op occasions of demovoertuigen kan dat wel.
Eind november m'n huidige M3 opgehaald met een reguliere versie terwijl deze pas een week ervoor was gelost in Zeebrugge. Het kan dus wel.Richh schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:45:
[...]
Dat klopt, daar kan je helaas niks aan doen. Is inderdaad een vrij vervelend en irritant proces zo.
Bij mij duurde het zo'n 5 weken voor ik van de fabrieksbranch af was. Kan elk moment zover zijn dus
[...]
[...]
Op een splinternieuw voertuig? Dat lijkt me vrij onmogelijk.
En een commander voor de snelheidswaarschuwingen. Hoor ze al 2 jaar niet meer.A_ve_D schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:57:
[...]
Schakel JOE mode in voor zachtere piepjes en richting aanwijzers. Dat scheel al een hoop.
Een duur grapje voor enkel de snelheidswaarschuwingen.gjcvro schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:16:
[...]
En een commander voor de snelheidswaarschuwingen. Hoor ze al 2 jaar niet meer.
Op 45k voor de hele auto? Niet echt.RigolleM schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:26:
[...]
Een duur grapje voor enkel de snelheidswaarschuwingen.
Laat de Zweden het niet zien 
:strip_exif()/f/image/i71XZRGoZZrOqO7sX4ogb2dv.jpg?f=fotoalbum_large)
ik rijd nu al een hele tijd met +10% en ja dan kan dit idd gebeuren. 111 kan onmogelijk kloppen, maargoed daar is de correctie voor natuurlijk.
:strip_exif()/f/image/i71XZRGoZZrOqO7sX4ogb2dv.jpg?f=fotoalbum_large)
ik rijd nu al een hele tijd met +10% en ja dan kan dit idd gebeuren. 111 kan onmogelijk kloppen, maargoed daar is de correctie voor natuurlijk.
[ Voor 16% gewijzigd door Richh op 30-06-2026 19:47 ]
Naar mijn weten geldt dit allemaal niet met terugwerkende kracht. Koop jij morgen een nieuwe auto dan moet het voorzien zijn van de nieuwste regels, maar auto's die eerder zijn gekocht hoeven dat niet.pdidi schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:41:
[...]
Zo lang je je interieurcamera aan hebt staan, ben je de sjaak. DMS en bijbehorende beeldherkenning werkt in de auto zonder verbinding of data sharing met Tesla. Wen er maar aan, vanaf morgen moeten alle nieuwe auto's van ADDW zijn voorzien
Toch is het zo. Splinternieuw. Tenminste dat mag ik hopen. Heb wel het FSD pakket direct aangeschaft, misschien hielp dat. In ieder geval ik heb het toch echt na 3 dagen gekregen. Zaterdag de auto opgehaald en dinsdag avond kon ik de update installeren, dat weet ik nog goed omdat ik die woensdag daarop een rit door heel Nederland moest doen, en dat heb ik toen met FSD kunnen doen.Richh schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:45:
[...]
Kan je met die commander ook bijv. alle dingen die telkens opnieuw worden aangezet zoals waarschuwing bij overschrijden van lijnen ook automatisch uitzetten?gjcvro schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:16:
[...]
En een commander voor de snelheidswaarschuwingen. Hoor ze al 2 jaar niet meer.
[ Voor 13% gewijzigd door gwg op 30-06-2026 20:07 ]
De mijne werd met gewone software geleverd en ik kreeg pas na 3 updates een factory-softwareRichh schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:45:
[...]
Klopt, maar dat schreef ik ookgwg schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:04:
[...]
Naar mijn weten geldt dit allemaal niet met terugwerkende kracht. Koop jij morgen een nieuwe auto dan moet het voorzien zijn van de nieuwste regels, maar auto's die eerder zijn gekocht hoeven dat niet.
Inderdaad ja. Verkeerd gelezen. Excusez moi!
Wat ik me wel bedenk. Ik kan mij voorstellen dat autofabrikanten niet voor elk nieuw jaar een aparte software maken. Dus dan voegen ze het gemakshalve maar gewoon aan alle auto's toe? Of werkt dat niet zo?
[ Voor 35% gewijzigd door gwg op 30-06-2026 20:28 ]
Je kunt op hun website goed zien wat je aan en uit kunt zetten, eea is afhankelijk van je model. Ik heb het eenmalig ingesteld en heb bijna geen piepjes meer, maar voor de resterende wordt je vanzelf doof dus ik heb nu geen idee meer wat er standaard piept en wat niet.gwg schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:04:
[...]
Naar mijn weten geldt dit allemaal niet met terugwerkende kracht. Koop jij morgen een nieuwe auto dan moet het voorzien zijn van de nieuwste regels, maar auto's die eerder zijn gekocht hoeven dat niet.
[...]
Toch is het zo. Splinternieuw. Tenminste dat mag ik hopen. Heb wel het FSD pakket direct aangeschaft, misschien hielp dat. In ieder geval ik heb het toch echt na 3 dagen gekregen. Zaterdag de auto opgehaald en dinsdag avond kon ik de update installeren, dat weet ik nog goed omdat ik die woensdag daarop een rit door heel Nederland moest doen, en dat heb ik toen met FSD kunnen doen.
[...]
Kan je met die commander ook bijv. alle dingen die telkens opnieuw worden aangezet zoals waarschuwing bij overschrijden van lijnen ook automatisch uitzetten?
Even in het FSD topic: lukt het jou om met de knipperlichten een andere afslag op een rotonde te nemen als je een route hebt gepland? Bij mij negeert FSD het volledig, ondanks dat het knipperlicht aan blijft staan (wat terecht tot grote onvrede leidt bij overige weggebruikers die denken dat ik de rotonde ga verlaten)karel_G_1981 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:41:
[...]
In NLD rij ik ongeveer 90% op fsd dan gebruik ik de knoppen alleen om fsd een andere route te laten nemen als dat nodig is, juist dan zijn de knoppen handiger dan een stalk, ik denk dat de knoppen er ook zijn gekomen met fsd in gedachte.
Bij mij soms wel, soms niet, is echt heel willekeurig.pdidi schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:48:
[...]
Even in het FSD topic: lukt het jou om met de knipperlichten een andere afslag op een rotonde te nemen als je een route hebt gepland? Bij mij negeert FSD het volledig, ondanks dat het knipperlicht aan blijft staan (wat terecht tot grote onvrede leidt bij overige weggebruikers die denken dat ik de rotonde ga verlaten)
Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
:strip_exif()/f/image/oqgJZIXo4dhnyaY5Ot4eoKUg.jpg?f=fotoalbum_large)