Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Klopt, maar als je informeert ‘ik ga inhalen’ aan iemand die met 30 km/h net linksachter je zit en je bijna voorbij gaat, dan schrikt die omdat hij niet kan weten of je bedoelt ‘ik ga inhalen nadat je voorbij bent’ of ‘ik ga nu inhalen en heb je helemaal niet gezien’. Daarom veel veiliger om een paar seconden te wachten tot de inhaler net voorbij je is zodat er geen twijfel mogelijk is. Denk nou juist dat een goede bestuurder die defensief rijdt (of motorrijder) eerder schrikt omdat hij een mogelijk ongeluk wil voorkomen van iemand die zijn auto ineens naar links kan gooienYaksa schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 15:20:
[...]
Mensen schrikken omdat ze niet kunnen autorijden.
Richtingaanwijzers zijn niet dwingend, ze zijn juist bedoeld om te informeren: Ik ga van richting veranderen.
Klopt zeker in een vloeiende beweging echter met 1km/u inhalen waarbij de tesla wel soms 10-15 sec aangeeft van richting te veranderen. Hooguit irritant en onveilig. Daarom is het ook bijzonder slecht te noemen.Yaksa schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 15:20:
[...]
Richtingaanwijzers zijn niet dwingend, ze zijn juist bedoeld om te informeren: Ik ga van richting veranderen.
Ik zal je nog een voorbeeld geven waarbij gewoon FSD ben blijven volgen. Er kwam vorig week een voorangsvoertuig aan met zwaailicht en sirene. Tesla reed linken baan en kon niet terug rechter baan ivm verkeer. Reed ik daar 130km/u. Zag al van te voren dat het niets werd dus FSD eraf en ff de snelheid omhoog richting 140km/u en ingevoegd. Betreffende agenten zwaaide en bedankte mij. Dit krijg je met de we gieten alles in “regeltjes” en zwart wit alles bekeken wordt. Het is niet per definitie veiliger.
Het gaat om de interpretatie.Yaksa schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 15:20:
[...]
- de interpretatie van halverwege het inhalende voertuig, kan als schrikken ervaren worden met remmen en andere manouvres tot gevolg.
- interpretatie van voorbij het inhalende voertuig is altijd veilig zonder schrikreacties. Niemand gaat hier van schrikken.
Maar dat is nou precies een van de uitzonderingsgevallen dat je volgens de 'regeltjes' wel (tijdelijk) harder mag rijden dan de maximum toegestane snelheid. Het lijkt er op dat FSD niet altijd goed omgaat met voorrangsvoertuigen die zwaailicht en sirene voeren.Masterchiev schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:06:
[...]Ik zal je nog een voorbeeld geven waarbij gewoon FSD ben blijven volgen. Er kwam vorig week een voorangsvoertuig aan met zwaailicht en sirene. Tesla reed linken baan en kon niet terug rechter baan ivm verkeer. Reed ik daar 130km/u. Zag al van te voren dat het niets werd dus FSD eraf en ff de snelheid omhoog richting 140km/u en ingevoegd. Betreffende agenten zwaaide en bedankte mij. Dit krijg je met de we gieten alles in “regeltjes” en zwart wit alles bekeken wordt. Het is niet per definitie veiliger.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
De tesla wilde wel maar kwam nergens tussen maar door de 130km/u maximum FSD snelheid bleef die daarop en ging dus het voorangsvoertuig belemmeren en dat is strafbaar.Yaksa schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:26:
[...]
Maar dat is nou precies een van de uitzonderingsgevallen dat je volgens de 'regeltjes' wel (tijdelijk) harder mag rijden dan de maximum toegestane snelheid. Het lijkt er op dat FSD niet altijd goed omgaat met voorrangsvoertuigen die zwaailicht en sirene voeren.
Sinds wanneer mag je in Nederland verkeersregels overtreden als er een voorrangsvoertuig in het spel is? Kan mij bij het programma Voor de rechter nog een situatie herinneren waarbij iemand net over de streep reed bij een rood verkeerslicht om een ambulance ruimte te geven en werd geflitst. Rechter besloot dat de bekeuring terecht was.Yaksa schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:26:
[...]
Maar dat is nou precies een van de uitzonderingsgevallen dat je volgens de 'regeltjes' wel (tijdelijk) harder mag rijden dan de maximum toegestane snelheid. Het lijkt er op dat FSD niet altijd goed omgaat met voorrangsvoertuigen die zwaailicht en sirene voeren.
Officieel mag dat eigenlijk ook niet, in dit specifieke geval zal er geen boete komen omdat er ruim baan werd gemaakt voor het voorrangsvoertuig én doordat er geen overig verkeer in gevaar werd gebracht. Het laatste is natuurlijk wel het geval bij het doorkruisen van een rood stoplicht.Maurice- schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:57:
[...]Sinds wanneer mag je in Nederland verkeersregels overtreden als er een voorrangsvoertuig in het spel is? Kan mij bij het programma Voor de rechter nog een situatie herinneren waarbij iemand net over de streep reed bij een rood verkeerslicht om een ambulance ruimte te geven en werd geflitst. Rechter besloot dat de bekeuring terecht was.
In je vorige post zeg je nog dat je 'volgens de regeltjes wel (tijdelijk) harder mag rijden' en nu zeg je dat het officieel niet mag?Yaksa schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:06:
[...]
Officieel mag dat eigenlijk ook niet, in dit specifieke geval zal er geen boete komen omdat er ruim baan werd gemaakt voor het voorrangsvoertuig én doordat er geen overig verkeer in gevaar werd gebracht. Het laatste is natuurlijk wel het geval bij het doorkruisen van een rood stoplicht.
Het feit dat er ruim baan werd gemaakt en/of overig verkeer wel of niet ingevaar is gebracht (wat jij niet kunt weten) doet er niet toe. Harder rijden om vrij baan te maken mag niet... Dat het in de praktijk wel een best practice is en het vaak goed uit komt is een ander verhaal.
[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 20-07-2026 08:41 ]
[ Voor 90% gewijzigd door We Are Borg op 20-07-2026 08:41 ]
mooi te lezen fsd geeft mensen hun vrijheid terug. Geldt ook voor ouderen en mensen die niet meer durven te rijden.
Bedoel je mij hiermee? Ik hou mij zelden aan geldende limieten, vond het gewoon geestig dat mister know-it-all hier wederom compleet de mist in ging met z'n betweterigheid.gwg schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:09:
[...]
Overigens wordt ik zo moe van die regeltjesneukers hier. Als je inhaalt doe dat gewoon met veel hogere snelheid dan diegene die je inhaalt, dat met 1km/u harder doen is gewoon compleet overbodig. Blijf dan lekker achter diegene hangen.
https://x.com/efieber_andre/status/2078555301297672284?s=46
Yaksa wellicht sorry wil niet stoken 🤗 ik ben zelf avers van verkeersregels en borden maar dat moge bekend zijn. 😉Maurice- schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:39:
[...]
Bedoel je mij hiermee? Ik hou mij zelden aan geldende limieten, vond het gewoon geestig dat mister know-it-all hier wederom compleet de mist in ging met z'n betweterigheid.
[ Voor 11% gewijzigd door karel_G_1981 op 18-07-2026 22:52 ]
Dat is toch gewoon vreselijk? Andere bestuurders gaan zich kapot ergeren aan FSD en de manier waarop het rijdt. Truttig en sloom. We hebben een hele lange weg te gaan alvorens we dit goed in het verkeer werkende krijgen.
Amengwg schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:09:
[...]
Dit lijkt me echt complete kolder. Bij mij is voor minder boetes weggescholden. Lijkt me dat in hoger beroep dat ook voor deze casus geldt.
Overigens wordt ik zo moe van die regeltjesneukers hier. Als je inhaalt doe dat gewoon met veel hogere snelheid dan diegene die je inhaalt, dat met 1km/u harder doen is gewoon compleet overbodig. Blijf dan lekker achter diegene hangen.
De oproep van Zweden om FSD te verbieden omdat het harder kan rijden dan toegestaan is, is dan ook totale onzin. Je gaat bij een matrixbord die 50 aangeeft niet ineens keihard in de remmen omdat er 50 staat. Dan ga je rustig terugzakken en ga je mee met de stroom, maar dat vond iemand in Zweden geen goed idee.
Doodeng lijkt FSD mij als die dan wel ineens 50 gaat rijden terwijl de rest nog op 80 zit.
Er zijn er zat die dit ook met een normale cruise control doen, dus FSD is daar niet per se de oorzaak van.Snow_King schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:00:
[...]
Dat is toch gewoon vreselijk? Andere bestuurders gaan zich kapot ergeren aan FSD en de manier waarop het rijdt. Truttig en sloom. We hebben een hele lange weg te gaan alvorens we dit goed in het verkeer werkende krijgen.
En je kunt net zo makkelijk zelf ff wat gas bij geven. Je moet toch opletten, dus dan zie je zelf dat het strontvervelend traag gaat, en daar kun je met 1 druk op de pedaal een einde aan maken.
Natuurlijk kán dat, maar veel bestuurders zullen juist (aanname) minder goed opletten op hun snelheid en dit dus totaal niet door hebben. En zo sukkelen we door.gjcvro schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:18:
[...]
Er zijn er zat die dit ook met een normale cruise control doen, dus FSD is daar niet per se de oorzaak van.
En je kunt net zo makkelijk zelf ff wat gas bij geven. Je moet toch opletten, dus dan zie je zelf dat het strontvervelend traag gaat, en daar kun je met 1 druk op de pedaal een einde aan maken.
De Zen cursussen zien nu al een afname van Tesla chauffeursSnow_King schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:34:
[...]
Natuurlijk kán dat, maar veel bestuurders zullen juist (aanname) minder goed opletten op hun snelheid en dit dus totaal niet door hebben. En zo sukkelen we door.
Bij de heenrit (in België nog) wel een dingetje gehad waarbij ik even niet goed wist wat te doen! Ik probeer het uit te leggen:
Ik heb een Commander met de Continuous AutoPilot optie actief (dat was ik al helemaal vergeten).
De navigatie stond ingesteld naar Duitsland maar we wilden even stoppen voor een plaspauze.
Ik ging de afrit nemen naar een tankstation en schakelde FSD uit met de stuurknop, maar FSD deed net op dat moment de richtingaanwijzer aan want hij wou naar links om een voorligger voorbij te gaan.
Gevolg: door de de Continuous AutoPilot ging FSD terug aan en die zette terug de richtingaanwijzer naar links aan!
Op de parking direct die Continuous AutoPilot uitgeschakeld want dat was echt gevaarlijk!
PSA: zet Continuous AutoPilot uit als je FSD hebt!
[ Voor 100% gewijzigd door We Are Borg op 20-07-2026 08:43 ]
Max. snelheid in België is 120 km/u, dus FSD kan niet harder dan 120 km/u, geef je gas dat begint hij rood te biepen. Enige oplossing is FSD uitschakelen en dan voorbijsteken, daarna terug FSD inschakelen.gwg schreef op zondag 19 juli 2026 @ 07:22:
[...]
Dit kan dus niet als de max snelheid 130 is in Belgie. FSD kan niet harder dan 130, dus zodra je gas bij gaat geven omdat je even met 140 wilt inhalen dan begint dat ding compleet hysterisch te piepen. Je bent dus genoodzaakt om FSD uit te schakelen, zelf gas bijgeven om in te halen, terugzakken naar 130 en dan weer FSD in te schakelen. Zal overigens na 19.00 uur in Nederland hoogstwaarschijnlijk hetzelfde werken.
Echt compleet achterlijk om het systeem zo in te richten. Duidelijk weer zo'n debiele regeltjesneuker die niet dagelijks in het verkeer rijdt en weet welke manier van rijden het veiligst is, en het meest irritatie bij mensen naar boven haalt.
Which is absolutely retarded behaviour.RigolleM schreef op zondag 19 juli 2026 @ 07:39:
[...]
Max. snelheid in België is 120 km/u, dus FSD kan niet harder dan 120 km/u, geef je gas dat begint hij rood te biepen. Enige oplossing is FSD uitschakelen en dan voorbijsteken, daarna terug FSD inschakelen.
Jullie kunnen beter gaan klagen in het EU topic, want wen er maar aan, zo staat het nu eenmaal in de UNECE regels
NEXITpdidi schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:33:
[...]
Jullie kunnen beter gaan klagen in het EU topic, want wen er maar aan, zo staat het nu eenmaal in de EU regels
[Afbeelding]
Alle niet-EU Europese landen hanteren ook deze UNECE regels
En in veel dingen is nederland dan toch weer roomser dan de paus en maken we de regels nog weer erger. Maar meer ontopic:pdidi schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:38:
[...]
Alle niet-EU Europese landen hanteren ook deze UNECE regels
Ik dacht dat je wel tijdelijk even wat harder kon rijden? In ieder geval lang genoeg om even snel in te halen? Ik heb het niet gemerkt in de proefperiode, maar kan het nou niet meer testen.
is de standaard van 130 km/u in NL toch nog ergens goed voorpdidi schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:33:
[...]
Jullie kunnen beter gaan klagen in het EU topic, want wen er maar aan, zo staat het nu eenmaal in de UNECE regels
[Afbeelding]
Ja het is opvallend dat ons tijdafhankelijke max snelheid niet in die regeling is benoemd, want anders hadden we overdag ook niet harder dan 100km/u gemogen. In Noorwegen zal FSDs dus nooit harder dan 110km/u mogen en in UK 70 mph (112 km/h)Danfoss schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:45:
[...]
is de standaard van 130 km/u in NL toch nog ergens goed voor
Bij mij rood stuur en uitschakeling toen ik 135km/u reed (overigens geen strike)gjcvro schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:41:
[...]
Ik dacht dat je wel tijdelijk even wat harder kon rijden? In ieder geval lang genoeg om even snel in te halen? Ik heb het niet gemerkt in de proefperiode, maar kan het nou niet meer testen.
Ik heb het in de proefmaand nooit gemerkt. Terwijl ik toch regelmatig corrigeerde met het gaspedaal. Blijkbaar bij toeval nooit boven de 130 uit gekomen.pdidi schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:01:
[...]
Bij mij rood stuur en uitschakeling toen ik 135km/u reed (overigens geen strike)
:strip_exif()/f/image/uvmIec2c6jNCVQzzVNQGgA0W.jpg?f=fotoalbum_large)
Mensen die vaker met het scrollwheel de max snelheidinstelling verlagen (zoals @Mar.tin
[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 19-07-2026 11:11 ]
Je kunt het ook omdraaien; duidelijk weer zo'n debiele snelheidsmaniak die niet weet dat wanneer hij gewoon achter die auto die 1km/h langzamer rijdt blijft rijden op dezelfde tijd veilig op kantoor aankomt met veel minder stress.gwg schreef op zondag 19 juli 2026 @ 07:22:
[...]Echt compleet achterlijk om het systeem zo in te richten. Duidelijk weer zo'n debiele regeltjesneuker die niet dagelijks in het verkeer rijdt en weet welke manier van rijden het veiligst is, en het minst irritatie bij mensen naar boven haalt.
Dat gaat niet op 130km/u gas bijgeven.gjcvro schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:18:
[...]
Er zijn er zat die dit ook met een normale cruise control doen, dus FSD is daar niet per se de oorzaak van.
Eensch inderdaad. Je mag 100 dus je rijd max 100. Als iemand met 101 inhaalt rijd hij te hard. Iemand die dan klaagt omdat er met 101 word ingehaald, wil NOG harder rijden en is dus nog fouter.Yaksa schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:31:
[...]
Je kunt het ook omdraaien; duidelijk weer zo'n debiele snelheidsmaniak die niet weet dat wanneer hij gewoon achter die auto die 1km/h langzamer rijdt blijft rijden op dezelfde tijd veilig op kantoor aankomt met veel minder stress.
Max 100 betekend vaak 98 en niet 102. Traag inhalen kan enkel onder de 100 en niet boven de 100.
De tip voor mensen die zich daar wel aan houden is soms even wachten. Ik laat graag een hele rits auto's voorbij een vrachtwagen voor ik zelf ga inhalen. Die 30 seconden maken het verschil niet. Als je dit gaat doen zie je ook al die 103 mensen elkaar in de weg rijden en met zijn zessen op 100 meter asfalt elkaar constant inhalen.
Lang leven FSD. Met 50k per jaar klik ik mijn Tesla zo vaak mogelijk in FSD en ga vervolgens op een afstandje genieten hoe half Nederland het belangrijk vind om 1 auto in te halen of om 2 km/h sneller te rijden.
Wat dan wel vreemd is want FSD heeft met de contextuele setting geen problemen om 100 in een 70 te rijden.pdidi schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:33:
[...]
[Afbeelding]
Inderdaad, en ik zou dus heel graag hebben dat ze FSD aanpassen dat hij niet meer met 120 iemand voorbij gaat die 119 doet. Echt heel dom gedrag, zeker op de linkse rijstrook...Yaksa schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:31:
[...]
Je kunt het ook omdraaien; duidelijk weer zo'n debiele snelheidsmaniak die niet weet dat wanneer hij gewoon achter die auto die 1km/h langzamer rijdt blijft rijden op dezelfde tijd veilig op kantoor aankomt met veel minder stress.
Houd toch op met je selectieve verontwaardiging. Zoals je zelf ook al aangeeft is je snelheid aanpassen op de context gewoon het veiligst. Go with the flow. Iets wat FSD nu onvoldoende doet.Yaksa schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:31:
[...]
Yaksa schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:15:
[...]
De jute zakken waren op........
Er wordt hier een beroep gedaan op het intellectuele vermogen en inzicht van de bestuurder. Dat kan natuurlijk voor sommigen een probleem opleveren maar dan is het gewoon slim (pun intended) om in zo'n situatie de laagste snelheid aan te houden.
[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 19-07-2026 12:01 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
De tussenperiode gaat best wel lastig worden. Maar zelf zie ik het liefst zo snel mogelijk een maatschappij brede overgang naar autonomie. Met een ouder wordende bevolking, verschillende culturele rijstijlen - complexere situaties, snellere acceleraties is het toch een erg lastig parket waar we de komende jaren in gaan zitten tot het beter wordt.
Be safe out there.
Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55
Prima, maar dan moet je ook een kastje in de auto krijgen (GPS-gestuurd, met lokale sensoren langs de weg en verbindingen tussen auto's onderling) waardoor alle motorvoertuigen niet harder kunnen rijden dan de toegestane snelheid én voldoende afstand houden om (mocht er toch iets fout gaan) om alle voertuigen op tijd schadeloos tot stilstand te kunnen dwingen.Ecological schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:40:
Waar de wetgevers eigenlijk al op zouden moeten voorsorteren is op contextuele snelheid. In de toekomst kunnen auto’s misschien op speciale rijbaan prima 180 km/h rijden. Vergeet niet dat de 100 km/ h in de tijd van de FIAT Panda is gemaakt of misschien zelfs een beetje daarvoor.
De tussenperiode gaat best wel lastig worden. Maar zelf zie ik het liefst zo snel mogelijk een maatschappij brede overgang naar autonomie. Met een ouder wordende bevolking, verschillende culturele rijstijlen - complexere situaties, snellere acceleraties is het toch een erg lastig parket waar we de komende jaren in gaan zitten tot het beter wordt.
Be safe out there.
180 km/h gaat in Nederland niet lukken, de snelwegen zijn niet uitgelegd/aangelegd/ingericht op dergelijke hoge snelheden. Dat het sommigen toch lukt is nog geen bewijs dat het ook veilig kan. Bovendien zou het snelheidsverschil tussen de verschillende rijbanen veel te groot worden.
Op zich niet vreemd, het gaat om de Maximum Speedlimit in the Country. Niet over de Current max Speed ter plekke.Fire69 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:55:
[...]
Wat dan wel vreemd is want FSD heeft met de contextuele setting geen problemen om 100 in een 70 te rijden.
Waar jij en de Zweden wel een punt hebben is dat die Contextuele max Snelheid niet voorkomt in de DCAS regels, die dus speciaal goedkeuring moet hebben gekregen van RDW. Want formeel zijn er maar 2 opties:
[ Voor 54% gewijzigd door pdidi op 19-07-2026 13:33 ]
Als de vMax hier 100 was geweest was fsd op de snelweg onbruikbaar, dan hou je verkeer echt op. , dus ook al mag het overdag theoretisch bijna nergens , met fsd hebben we er veel baat bij.Danfoss schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:45:
[...]
is de standaard van 130 km/u in NL toch nog ergens goed voor
/f/image/FI7u3sq2wGVK7SBtrdUE7tux.png?f=fotoalbum_large)
Over 30 jaar gaan we terugkijken en gaan we ons afvragen waarom we zolang auto's zonder hulpmiddelen hebben laten rondrijden wat heeft geresulteerd in heel veel onnodig leed.
Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55
Denk je? Er zijn nou nog steeds hele volksstammen die geen gordel om willen, ondanks dat bewezen is dat het levens redt.Ecological schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:12:
[Afbeelding]
Over 30 jaar gaan we terugkijken en gaan we ons afvragen waarom we zolang auto's zonder hulpmiddelen hebben laten rondrijden wat heeft geresulteerd in heel veel onnodig leed.
Ik denk dat de analogie met vliegen heel erg vergelijkbaar is. 60 jaar geleden was vliegen een stuk gevaarlijker dan nu. Wij hebben nu een beetje uitgeklede versie van FSD maar in Amerika met de snelheidsprofielen en de minder strenge FSD is FSD echt een game changer. Het is nu al natuurlijk erg leuk, maar zoals velen hier ook zeggen is het niet heel erg ontspannend rijden met een DMS die zo streng is afgesteld en de contextuele snelheid die ook voor veel mensen terecht voor frustratie zorgt.gjcvro schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:21:
[...]
Denk je? Er zijn nou nog steeds hele volksstammen die geen gordel om willen, ondanks dat bewezen is dat het levens redt.
Wanneer meer merken met full self driving komen zullen het aantal slachtoffers ook afnemen. Dat betekent dat ongelukken steeds vaker in het nieuws komen. Op een gegeven moment zal de publieke opinie steeds meer aversie krijgen tegen ongelukken. Daarbij wordt nu elke week bijna een nieuwe stad in Amerika aan de Robotaxi vloot toegevoegd. Op een geven moment - waarom zou ik een zo dure machine op mijn oprit hebben staan als ik ook voor een paar euro comfortabel van a naar b gebracht kan worden.
In Amerika kan je nu al tegen Grok zeggen dat je een andere afslag wilt.
Onze breinen zijn niet zo goed in exponentieel denken - we zijn erg gehard wired om heel erg lineair te denken.
Hoe meer je ook met FSD (supervised) rijdt hoe meer mensen ook zullen ontdekken wat voor stress en frustratie het verkeer onze hersenen ook geven. Professor Robert Sapolskg heeft ook meerdere seminars en boeken geschreven over hoe slecht stress is voor onze gezondheid.
Als we straks echt meer controle krijgen met snelheidsprofielen en minder strenge DMS (misschien contextueel - snelweg en n-weg = level 4 en binnen de bebouwde kom wel opletten dan hoef je maar 1 proefrit te geven aan je vrienden en familie tot ze ook zien hoe fijn het is.
Hopelijk komt Tesla ook binnenkort met een werk busje, kunnen sommige bouwvakkers ook wat minder opgefokt achter het stuur zitten.
Voorlopig is het ook in Amerika nog voorpagina nieuws als een tesla met FSD tegen een huis aan knalt, maar is het nauwelijks noemenswaardig als een vrachtwagen een halve snelweg wegveegt. We hebben nog een lange weg te gaan, En wat Musk ook al schrijft: we zien niet wat er goed gaat en wat gered wordt, we zien alleen wat fout gaat.Ecological schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:56:
[...]
Ik denk dat de analogie met vliegen heel erg vergelijkbaar is. 60 jaar geleden was vliegen een stuk gevaarlijker dan nu. Wij hebben nu een beetje uitgeklede versie van FSD maar in Amerika met de snelheidsprofielen en de minder strenge FSD is FSD echt een game changer. Het is nu al natuurlijk erg leuk, maar zoals velen hier ook zeggen is het niet heel erg ontspannend rijden met een DMS die zo streng is afgesteld en de contextuele snelheid die ook voor veel mensen terecht voor frustratie zorgt.
Wanneer meer merken met full self driving komen zullen het aantal slachtoffers ook afnemen. Dat betekent dat ongelukken steeds vaker in het nieuws komen. Op een gegeven moment zal de publieke opinie steeds meer aversie krijgen tegen ongelukken. Daarbij wordt nu elke week bijna een nieuwe stad in Amerika aan de Robotaxi vloot toegevoegd. Op een geven moment - waarom zou ik een zo dure machine op mijn oprit hebben staan als ik ook voor een paar euro comfortabel van a naar b gebracht kan worden.
In Amerika kan je nu al tegen Grok zeggen dat je een andere afslag wilt.
Onze breinen zijn niet zo goed in exponentieel denken - we zijn erg gehard wired om heel erg lineair te denken.
Hoe meer je ook met FSD (supervised) rijdt hoe meer mensen ook zullen ontdekken wat voor stress en frustratie het verkeer onze hersenen ook geven. Professor Robert Sapolskg heeft ook meerdere seminars en boeken geschreven over hoe slecht stress is voor onze gezondheid.
Als we straks echt meer controle krijgen met snelheidsprofielen en minder strenge DMS (misschien contextueel - snelweg en n-weg = level 4 en binnen de bebouwde kom wel opletten dan hoef je maar 1 proefrit te geven aan je vrienden en familie tot ze ook zien hoe fijn het is.
Hopelijk komt Tesla ook binnenkort met een werk busje, kunnen sommige bouwvakkers ook wat minder opgefokt achter het stuur zitten.
Ik denk dat je verder komt door iedereen elk jaar verplicht een aantal rijlessen te laten volgen, gevolgd door een soort van examen. Met een puntenrijsteem en veel strengere handhaving.Ecological schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:56:
[...]Wanneer meer merken met full self driving komen zullen het aantal slachtoffers ook afnemen. Dat betekent dat ongelukken steeds vaker in het nieuws komen. Op een gegeven moment zal de publieke opinie steeds meer aversie krijgen tegen ongelukken. Daarbij wordt nu elke week bijna een nieuwe stad in Amerika aan de Robotaxi vloot toegevoegd. Op een geven moment - waarom zou ik een zo dure machine op mijn oprit hebben staan als ik ook voor een paar euro comfortabel van a naar b gebracht kan worden.
Want de grootste oorzaak van ongevallen is gewoon menselijk gedrag; bellen/appen, te hard rijden, andere zender zoeken, te veel opzij of achterom kijken, vermoeidheid en alcohol.
Wanneer dat eenmaal is ingevoerd dan zul je zien dat het aantal ongevallen gaat afnemen.
En om superrelaxt van A naar B vervoerd te worden hebben we al wat; het OV. Moet alleen wat verbeterd worden en betaalbaarder, maar dat zijn ook keuzes.
"wat verbeterd".. buiten de randstand en de grote steden is het OV veelal een aaneenschakeling van slechte lijnen over vervlogen hoop. Bussen die 1x per uur langskomen op een plek 500 meter van je huis, als er al een bus komt. En voor de rest gaat het denk ik niet helpen. Veel mensen kiezen er bewust voor om de regels te overtreden. Zelfs gij, Koos in spe stelde voor om even harder te rijden dan toegestaan.Yaksa schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:27:
[...]
Ik denk dat je verder komt door iedereen elk jaar verplicht een aantal rijlessen te laten volgen, gevolgd door een soort van examen. Met een puntenrijsteem en veel strengere handhaving.
Want de grootste oorzaak van ongevallen is gewoon menselijk gedrag; bellen/appen, te hard rijden, andere zender zoeken, te veel opzij of achterom kijken, vermoeidheid en alcohol.
Wanneer dat eenmaal is ingevoerd dan zul je zien dat het aantal ongevallen gaat afnemen.
En om superrelaxt van A naar B vervoerd te worden hebben we al wat; het OV. Moet alleen wat verbeterd worden en betaalbaarder, maar dat zijn ook keuzes.
Ik ben het met je eens dat er ook vooral wat moet worden gedaan aan de mentaliteit van bestuurders. Dit zie ik dan ook als een belangrijke tussenperiode hoe meer auto's op FSD / autonoom ook komen hoe meer we gaan realiseren hoe raar het ook is dat we autorijden als zo'n recht zien.Yaksa schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:27:
[...]
Ik denk dat je verder komt door iedereen elk jaar verplicht een aantal rijlessen te laten volgen, gevolgd door een soort van examen. Met een puntenrijsteem en veel strengere handhaving.
Verder ben ik heel erg fan van treinen, maar niet om er zelf in te zitten. Ik heb veel te veel vervelende ervaringen gehad om nog fan te zijn van het OV. Wat mij betreft is dat alles behalve relaxt.
Wat ik wel relaxt vind - FSD met de visie hoe Elon dat heeft.
De andere automerken zullen de makkelijkere DCAS Phase 3 weg gaan bewandelen, waardoor er alleen maar meer tegenstand voor FSDs zal komen. Want hé, waarom zou Tesla wel hands off mogen en onze eigen BMW en Mercedes niet, dat is oneerlijke concurrentie. Het is mij wat te toevallig dat na jaren UNECE getreuzel precies op het moment dat FSDs via de uitzondering goedkeuring heeft gekregen, DCAS Phase 3 ineens onder leiding van BMW is goedgekeurdEcological schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:56:
[...]
Wanneer meer merken met full self driving komen zullen het aantal slachtoffers ook afnemen.
Heel eerlijk. Kijk naar mensen waar het rijbewijs van wordt afgepakt. Stappen doodleuk de auto weer in.Yaksa schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:27:
[...]
Iedereen zegt dat harder straffen niet werkt. Maar ik blijf het herhalen. Mensen die in de gevangenis zitten kunnen geen misdrijven begaan.
Rijbewijs afpakken. Examens doen. Het heeft allemaal helemaal geen zin meer. Je moet ze opsluiten. Enige wat echt werkt.
Ok, hoe lang sluit je iemand op die 50 km te hard heeft gereden?gwg schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:34:
[...]
Heel eerlijk. Kijk naar mensen waar het rijbewijs van wordt afgepakt. Stappen doodleuk de auto weer in.
Iedereen zegt dat harder straffen niet werkt. Maar ik blijf het herhalen. Mensen die in de gevangenis zitten kunnen geen misdrijven begaan.
Rijbewijs afpakken. Examens doen. Het heeft allemaal helemaal geen zin meer. Je moet ze opsluiten. Enige wat echt werkt.
Dus in jouw opties moet iemand die 50km te hard rijdt de cel in voor X periode. Ik denk dat als je zwaar wilt straffen je iemand in de portemonnee moet raken, er zijn legio landen die een dergelijk systeen hebben.gwg schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:34:
[...]
Heel eerlijk. Kijk naar mensen waar het rijbewijs van wordt afgepakt. Stappen doodleuk de auto weer in.
Vergeet je niet wat het kost om iemand in de gevangenis te houden? Daar komt een heel apparaat aan te pas voordat iemand de cel ingaat en om diegene daar te houden kost honderden euro's per dag. Vervolgens ben je waarschijnlijk je baan kwijt, is de kans dat je je huis kwijtraakt aanwezig omdat je de lasten niet meer kunt betalen. Nee, dit gaat mij wel echt wat te ver.
Dat is makkelijk, 1 dag per km teveel.gjcvro schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:41:
[...]
Ok, hoe lang sluit je iemand op die 50 km te hard heeft gereden?
Daarna 2x zoveel dagen geen rijbewijs.
Bij 2e overtreding, keer 2, bij 3e, keer 3, etc.
En je vindt dat in verhouding tot het gevaar? Wie gaat het betalen? We komen nu al cellen te kort, met dit systeem hebben we binnenkort een mega probleem, meer cellen dan huizen, en een rechtsstaat die echt verziekt is.MartinPTweak schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:45:
[...]
Dat is makkelijk, 1 dag per km teveel.
Daarna 2x zoveel dagen geen rijbewijs.
Bij 2e overtreding, keer 2, bij 3e, keer 3, etc.
Als je meedenkt in oplossingen kan je er vast zelf een paar bedenken. Hieronder wat achtergrond over verkeersongevallen.gjcvro schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:48:
[...]
En je vindt dat in verhouding tot het gevaar? Wie gaat het betalen? We komen nu al cellen te kort, met dit systeem hebben we binnenkort een mega probleem, meer cellen dan huizen, en een rechtsstaat die echt verziekt is.
BronDe maatschappelijke kosten van verkeersongevallen worden geschat op € 33 miljard in 2022 (met een bandbreedte van € 19 tot € 44 miljard): vergelijkbaar met 3,4% (1,9-4,6%) van het bruto binnenlands product (bbp). Dit is beduidend hoger dan andere maatschappelijke kosten door verkeer, zoals congestie (€ 2,7 tot € 3,5 miljard) en milieuschade (€ 8,2 miljard). De kosten per verkeersdode zijn € 7,2 miljoen en per ernstig verkeersgewonde € 1,2 miljoen. Het merendeel van de totale kosten van verkeersongevallen, ongeveer 70%, is toe te rekenen aan verkeersgewonden, terwijl het aandeel van doden kleiner is (17%). De totale kosten van verkeersongevallen zijn met circa € 6 miljard gestegen tussen 2020 en 2022 door een toename van het aantal verkeersslachtoffers en inflatie.
Of veel hogere boetes? Werkt kennelijk in Singapore voor afval op straat.
Enschede wordt geen 'Singapore van Europa': 1000 euro boete voor afval mag niet
Deel dit artikel
Enschede krijgt geen toestemming van het Rijk om boetes van 1000 euro te innen voor zwerfafval in de stad. De gemeenteraad had plannen om Enschede op die manier om te toveren tot het 'Singapore van Europa'. Het aangenomen voorstel van de VVD werd afgelopen mei groot nieuws.
In Singapore riskeren mensen die zwerfafval achterlaten torenhoge boetes van omgerekend duizenden euro's of zelfs een gevangenisstraf.
Wie nu in Nederland betrapt wordt op afval op straat gooien, krijgt daar maximaal een boete van 160 euro voor. Per gemeente kan het enkele tientjes verschillen. Enschede mag het boetebedrag niet fors verhogen.
Leuk hoor, maar random wat cijfers strooien maakt niet zo veel indruk. Wat al eerder genoemd is, buiten die 50 dagen zijn de gevolgen extreem. En dat alleen omdat iemand ergens een bordje over het hoofd heeft gezien van 100 naar 50. Nee, ik hoop oprecht dat jij nooit iets te vertellen krijgt, want dit is op geen enkele manier reëel, en ik ben zelf toch ook niet vies van extreme oplossingen.MartinPTweak schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:14:
[...]
Als je meedenkt in oplossingen kan je er vast zelf een paar bedenken. Hieronder wat achtergrond over verkeersongevallen.
[...]
Bron
Of veel hogere boetes? Werkt kennelijk in Singapore voor afval op straat.
[...]
Nee, niet nog meer regels , niet nog meer examens. Het gaat om inzicht en mentaliteit, dat los je niet op met examens, maar met opvoeding en ervaring.
[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 20-07-2026 09:42 ]
Over fsd gesproken , laatste geruchten na de Duitsland deceptie is dat Frankrijk en Spanje gaan goedkeuren , gebaseerd op een nieuwe software release . 😆🤞 zal ongetwijfeld niks van uitkomen maar je weet nooit haha. Hoop dat we hier straks wat sneller nieuwe versies krijgen , het door Elon benoemde individuele geheugen lijkt me heel fijn :-)Masterchiev schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:20:
Is dit een FSD forum of “ik weet de regels beter en ik vind dat het zo moet” forum?
verder is de ervaring dat het DMS helaas weer strenger is geworden na een initiële versoepeling , af en toe weer onbegrijpelijke waarschuwingen, alleen het in de bocht kijken bij rotondes is de verbetering /versoepeling die is gebleven.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 09:07
[ Voor 90% gewijzigd door We Are Borg op 20-07-2026 09:28 ]
Bij mij ook ! Ik stond voor het rood licht en ik dronk vlug enkele slokken water, hoho DMS was not amused, sorry DMS dat je op maandagmorgen vroeg moet werken 🤣karel_G_1981 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:35:
[...]
verder is de ervaring dat het DMS helaas weer strenger is geworden na een initiële versoepeling , af en toe weer onbegrijpelijke waarschuwingen, alleen het in de bocht kijken bij rotondes is de verbetering /versoepeling die is gebleven.
Das balen want juist dat dms is nog steeds veruit het grootste issue met fsd wat mij betreft . Rijden doet ie nagenoeg perfect als je weet wanneer je wel moet opletten.fretnn schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:56:
[...]
Bij mij ook ! Ik stond voor het rood licht en ik dronk vlug enkele slokken water, hoho DMS was not amused, sorry DMS dat je op maandagmorgen vroeg moet werken 🤣
Bijzonder, ik heb bij stilstand nog geheel geen gemopper gehad van het DMS, maar wellicht onvoldoende bij een rood licht.fretnn schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:56:
[...]
Bij mij ook ! Ik stond voor het rood licht en ik dronk vlug enkele slokken water, hoho DMS was not amused, sorry DMS dat je op maandagmorgen vroeg moet werken 🤣
ik probeer het straks nog eens, misschien stond de auto nog niet 100% stil op het moment dat ik m'n flesje opende, het was heel vroeg vanmorgen na een te korte nacht, m'n herinnering is wat fuzzyMar.tin schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:42:
[...]
Bijzonder, ik heb bij stilstand nog geheel geen gemopper gehad van het DMS, maar wellicht onvoldoende bij een rood licht.
Ik durf wel te stellen dat de strictheid van het DMS het grootste risico geeft voor de veiligheid en adoptie.karel_G_1981 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:53:
[...]
Das balen want juist dat dms is nog steeds veruit het grootste issue met fsd wat mij betreft . Rijden doet ie nagenoeg perfect als je weet wanneer je wel moet opletten.
Het is zo ongelooflijk strict k*t systeem
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Ik reed hier met FSD ongeveer zo'n 70 km/h toen hij opeens vol in de rem ging. Ik denk dat hij de matrix-borden aanzag voor een stoplicht. Gelukkig reed mijn achterligger genoeg achter me om geen gevaar te veroorzaken.
Het vreemde is dat ik dit stukje al wel vijftig keer met FSD heb gereden en nog nooit een phantom break heb gehad. Ik heb geen idee wat het deze keer wél getriggered heeft.
Met dank aan de UNECE. Hoofdstuk 5 bevat 20 pagina's waarin tot op de seconde vast is gelegd hoe het systeem moet ingrijpen. En het meest vreemde: er worden bijna geen eisen gesteld aan het herkennen van verkeersborden laat staan onderbordenrevolution-nl schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:19:
[...]
Ik durf wel te stellen dat de strictheid van het DMS het grootste risico geeft voor de veiligheid en adoptie.
Het is zo ongelooflijk strict k*t systeem
Moest je toevallig afslaan bij het verkeerslicht?fretnn schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:59:
[...]
ik probeer het straks nog eens, misschien stond de auto nog niet 100% stil op het moment dat ik m'n flesje opende, het was heel vroeg vanmorgen na een te korte nacht, m'n herinnering is wat fuzzy
Als je op het camera icoon klikt worden de afgelopen 10 minuten opgeslagenyok schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:46:
Voor het eerst een phantom break gehad met FSD, en ook een behoorlijk gevoelige. Het gebeurde bij de afrit vanuit Utrecht Noord om de A27 op te gaan, specifiek hier - zie onderstaande afbeelding.
[Afbeelding]
Ik reed hier met FSD ongeveer zo'n 70 km/h toen hij opeens vol in de rem ging. Ik denk dat hij de matrix-borden aanzag voor een stoplicht. Gelukkig reed mijn achterligger genoeg achter me om geen gevaar te veroorzaken.
Het vreemde is dat ik dit stukje al wel vijftig keer met FSD heb gereden en nog nooit een phantom break heb gehad. Ik heb geen idee wat het deze keer wél getriggered heeft.
Ik ben wel benieuwd naar het filmpje - weet je naar welke snelheid hij ging of ging hij echt naar 0?yok schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:46:
Voor het eerst een phantom break gehad met FSD, en ook een behoorlijk gevoelige. Het gebeurde bij de afrit vanuit Utrecht Noord om de A27 op te gaan, specifiek hier - zie onderstaande afbeelding.
[Afbeelding]
nee rechtdoor, maar ik begin te vermoeden dat de auto nog niet volledig stil stond en dat ik daarmee een blauw scherm kreegpdidi schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:51:
[...]
Moest je toevallig afslaan bij het verkeerslicht?
Zijn er anderen die dit ook hebben meegemaakt?
Op het moment geen FSD meer actief, maar tijdens de trial heb ik dit een aantal keer meegemaakt. Behoorlijk irritant.Germanicus schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:15:
Sinds de laatste update (21.100) al een paar keer meegemaakt bij een stoplicht dat FSD een soort van niet kan besluiten of het door gaat rijden of gaat remmen. Meestal gebeurt dit bij oranje, maar ook meegemaakt bij groen. Het systeem maakt duidelijk geen beslissing of het gaat stoppen of door gaat rijden, waardoor je een soort van stroom-remmen-stroom-remmen situatie krijgt en die remacties zijn dan best heftig. Ik moet dan de controle wel overnemen.
Is de rotonde-knipperlicht situatie wel verbeterd op deze versie? dat was een van mijn grootste ergernissen waarbij meermaals het knipperlicht te vroeg aanging (vooral bij rotondes met 5 aansluitingen bijvoorbeeld)
Hij ging vol in de rem en toen schakelde ik FSD gelijk uit, en heb ik een spraakmemo verzonden ter analyse.Ecological schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:53:
[...]
Ik ben wel benieuwd naar het filmpje - weet je naar welke snelheid hij ging of ging hij echt naar 0?
Ah, geen probleem. In ieder geval goed dat het geen ongeluk is geworden.yok schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:19:
[...]
Hij ging vol in de rem en toen schakelde ik FSD gelijk uit, en heb ik een spraakmemo verzonden ter analyse.
Bij de trial, eerste update met FSD heb ik dit 2x meegemaakt, vol in de ankers voor oranje terwijl die eigenlijk gewoon door moest rijden. Bijna een ongeluk gehad door diegene die achter mij reed.Germanicus schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:15:
Sinds de laatste update (21.100) al een paar keer meegemaakt bij een stoplicht dat FSD een soort van niet kan besluiten of het door gaat rijden of gaat remmen. Meestal gebeurt dit bij oranje, maar ook meegemaakt bij groen. Het systeem maakt duidelijk geen beslissing of het gaat stoppen of door gaat rijden, waardoor je een soort van stroom-remmen-stroom-remmen situatie krijgt en die remacties zijn dan best heftig. Ik moet dan de controle wel overnemen.
Nu let ik altijd extra op en geef gewoon gas bij voor de zekerheid als die een stoplicht nadert. Zodat hij niet kan gaan twijfelen en vol in de ankers gaan. FSD en stoplichten zijn vooralsnog geen gelukkige combinatie.
Ook probeerde hij vanaf Alkmaar door de afgesloten Wijker tunnel te gaan.
Alles met FSD actief
[ Voor 3% gewijzigd door Ivardi op 20-07-2026 16:59 ]
[ Voor 80% gewijzigd door karel_G_1981 op 20-07-2026 17:25 ]
Gek , ik zie die borden regelmatig maar nooit een remactie voor gehad.Ivardi schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:57:
Gisteren had onze Tesla last van 50t (verbods)borden op de a44, hij viel terug naar 50☹️
Ook probeerde hij vanaf Alkmaar door de afgesloten Wijker tunnel te gaan.
Alles met FSD actief
Soms deed hij het goed, misschien een struik voor de tkarel_G_1981 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 17:26:
[...]
Gek , ik zie die borden regelmatig maar nooit een remactie voor gehad.
Mijn Duits is niet super, maar staat hier niet gewoon dat er dan over gestemd wordt? Niet dat het sowieso goedgekeurd wordt?karel_G_1981 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 17:24:
Op 6 oktober wordt fsd eu breed goedgekeurd:
[Afbeelding]
Klopt maar er kan rationeel toch geen andere uitslag zijn dan goedkeuring ? Ford blue cruise is goedgekeurd via deze route en die rijdt gewoon de vangrails in als hij de strepen niet snapt. Als een gemankeerd systeem als bluecruise wordt goedgekeurd dan wordt fsd zeker goedgekeurdFire69 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 17:40:
[...]
Mijn Duits is niet super, maar staat hier niet gewoon dat er dan over gestemd wordt? Niet dat het sowieso goedgekeurd wordt?
[ Voor 25% gewijzigd door karel_G_1981 op 20-07-2026 17:53 ]
Er zijn vele woorden die van toepassing zijn op EU en aanverwanten, maar rationeel is daar niet één van.karel_G_1981 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 17:52:
[...]
Klopt maar er kan rationeel toch geen andere uitslag zijn dan goedkeuring ?
Het zou me nog steeds heel erg verbazen. Maargoed, dat heeft de RDW me ook al door het goed te keuren, dus wellicht.karel_G_1981 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 17:24:
Op 6 oktober wordt fsd eu breed goedgekeurd:
[Afbeelding]
Het nieuwtje is iig de bevestiging van een officiële instantie dat 6 oktober een stemming zal plaatsvindengjcvro schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:04:
[...]
Het zou me nog steeds heel erg verbazen. Maargoed, dat heeft de RDW me ook al door het goed te keuren, dus wellicht.
Heb het net nog eens getest. Ik ben er zeker van dat de wagen deze morgen nog niet volledig stil stond. Mijn excuses voor mijn fake news ☺️fretnn schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:59:
[...]
ik probeer het straks nog eens, misschien stond de auto nog niet 100% stil op het moment dat ik m'n flesje opende, het was heel vroeg vanmorgen na een te korte nacht, m'n herinnering is wat fuzzy
Verschillende situaties getest en E2E vanuit parkeergarage tot parkeren bij mijn hotel met 0 interventies. Toch apart dat het daar wel kan, erg bullish nu
Yep we moeten het met onze gemarkeerde versie doen totdat de regelgevingsknel ons bevrijd helaasjustanotherone schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:22:
Net terug uit de VS waarbij ik v14.3.x voor meer dan een uur heb mogen testen in een Model 3 uit 2024, wat een verschil! Mijn collega rijdt gerust al meer dan 16k km puur op FSD met 99,7% FSD ratio.
Verschillende situaties getest en E2E vanuit parkeergarage tot parkeren bij mijn hotel met 0 interventies. Toch apart dat het daar wel kan, erg bullish nu
zoals al zoveel gezegd het is een supervised systeem , het hoeft niet 100% perfect want dan was het wel als L5 systeem aangeboden. Wat ik nog meemaak zijn echt kleinigheden, meestal gerelateerd aan navigatie of DMS. Als je het hebt over “mishaps “ waarom zijn andere vele malen slechtere systemen dan wel via deze route goedgekeurd? Objectief zijn er nul redenen om het niet goed te keuren. Maargoed om te voorkomen dat de discussie weer ontspoort en er een herhaling van zetten volgt laat ik het hierbij.Yaksa schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:42:
Met alle FSD mishaps die hier gemeld worden (en die natuurlijk ook de TCMV ter ore komen en de berichten uit Amerika omtrent diepgaande onderzoeken omtrent de veiligheid van FSD(S) doen mij ernstig twijfelen of er wel een algehele Europese goedkeuring gaat komen. O.a. Nederland hanteert een eigen (provisional) goedkeuring, iets wat andere landen, zoals Duitsland, ook al hadden kunnen doen maar niet gedaan hebben. Maar we gaan het zien, over twee en een halve maand. Twee van de dingen die Tesla mogelijk zal moeten oplossen is een waarschuwingssysteem dat de camera's vuil zijn of niet goed gericht en het probleem met het niet goed waarnemen van uitgekruiste wegvakken op snelwegen. Bron:
Om als bron de lobbyisten van ETSC te noemen definitely om te trollen , dat kun je niet meer serieus nemen. We hebben je wel door hoor 🫣.
[ Voor 4% gewijzigd door karel_G_1981 op 20-07-2026 19:57 . Reden: Toevoeging ]
Ja, ik kijk erg veel filmpjes van Tesla Youtubers uit de VS en dat is ook de reden waarom ik zo positief ben over FSD.justanotherone schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:22:
Net terug uit de VS waarbij ik v14.3.x voor meer dan een uur heb mogen testen in een Model 3 uit 2024, wat een verschil! Mijn collega rijdt gerust al meer dan 16k km puur op FSD met 99,7% FSD ratio.
Het KAN wel. En ergens is dat ook zo frustrerend, dat wij hier met een gecastreerde versie zitten terwijl het veiliger en comfortabeler kan.
Ach, daar hebben ze weer andere problemen.Ecological schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:07:
[...]
Ja, ik kijk erg veel filmpjes van Tesla Youtubers uit de VS en dat is ook de reden waarom ik zo positief ben over FSD.
Het KAN wel. En ergens is dat ook zo frustrerend, dat wij hier met een gecastreerde versie zitten terwijl het veiliger en comfortabeler kan.
Vast niet dat ze met 10-15km/u rotondes/bochtjes moeten nemen omdat ze niet boven door ambtenaren gemaakte laterale limieten mogen komen.
Ja, dat is ook zo. Maar ik heb in Noord-Amerika gewoond en ik mis het best wel. Er zijn bepaalde staten waar het heel mooi wonen is.
Het is ook een beetje welke waardes je belangrijk vindt, ik vind technologie en e/acc erg belangrijk. Maar helaas zijn er niet zoveel Europeanen die dit interessant vinden. Misschien komt het nog.
De VS is echt fantastisch, overal waar je bent zit je een uurtje rijden in fantastische ruige natuur, geweldige wegen en mensen zijn veel vriendelijker en beleefder dan hier. Je hebt altijd overal een praatje , je gaat in een bar zitten en je hebt er vrienden bij. Vindt de VS echt geweldig in heel veel opzichten. Volgende maand ga ik de bergen in in Colorado, wilde eigenlijk een CT huren, ben nog ff aan het kijken, want de normale verhuurbedrijven daar hebben die niet.Ecological schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:54:
[...]
Ja, dat is ook zo. Maar ik heb in Noord-Amerika gewoond en ik mis het best wel. Er zijn bepaalde staten waar het heel mooi wonen is.
Het is ook een beetje welke waardes je belangrijk vindt, ik vind technologie en e/acc erg belangrijk. Maar helaas zijn er niet zoveel Europeanen die dit interessant vinden. Misschien komt het nog.
mensen krijgen door alle negatieve media helaas vaak een totaal verkeerd beeld van de VS , dat is erg jammer , want het is daar gewoon echt op veel vlakken een geweldig land. Wat dat betreft ben ik ook blij met de reportages van Raymond Mens die wel dat genuanceerde beeld geeft.
om ontopic te blijven hoop ik in m’n trip naar de VS ook fsd daar te testen en ook eens de verschillen zien :-)
[ Voor 26% gewijzigd door karel_G_1981 op 20-07-2026 22:53 ]
Zit er al in toch? Krijg regelmatig meldingen dat de camera vuil is of slecht zicht heeft als ik aan het inparkeren ben op eigen terrein waarbij ik een gebouw benader en tegen de volle zon inkijk 😂Yaksa schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:42:
Maar we gaan het zien, over twee en een halve maand. Twee van de dingen die Tesla mogelijk zal moeten oplossen is een waarschuwingssysteem dat de camera's vuil zijn of niet goed gericht en het probleem met het niet goed waarnemen van uitgekruiste wegvakken op snelwegen. Bron:
Yaksa verzint ze ter plekke, maar houdt er van de boel op te stoken met de etsc als Brongwg schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 08:02:
[...]
Zit er al in toch? Krijg regelmatig meldingen dat de camera vuil is of slecht zicht heeft als ik aan het inparkeren ben op eigen terrein waarbij ik een gebouw benader en tegen de volle zon inkijk 😂
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
/f/image/S4CzTFbpcKw9NRvWdZsqSOWZ.png?f=fotoalbum_large)