• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:18
carpebios schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:00:
Bij die in Groningen lijkt hij de rotonde niet te begrijpen of verkeerd te pakken in het begin en kiest in daarvan een alternatieve router. Daarna lijken de Visuals nog niet aangepast, want elk matrixbord met een snelheid erop is een stoplicht in de Visuals. Daarna start hij niet met rijden als het stoplicht op groen springt omdat er daarachter een meter of 10 verder, een stoplicht voor fietsers op rood staat. Benieuwd hoe snel ze dat soort dingen kunnen fixen.
Dat klopt; ik denk dat hij te laat concludeerde dat de linkerbaan gekozen moest worden om te kunnen keren, waarna rechtsaf het snelste alternatief was. Desondanks was die route slechts +1 minuut :)

De visuals zijn inderdaad niet aangepast, maar dat zijn puur visuals (net als bij Autopilot nu). Immers; hij reageert er niet op. De visuals van het infotainmentsysteem staan sowieso geheel los van de reacties van de FSD hardware.

Rondom het fietsstoplicht, dat is natuurlijk ook een vrij ingewikkelde situatie. Vind het wel goed dat hij niet doorrijdt tot het fietsstoplicht en daar dan weer wacht op groen :P zal ook weer deels komen doordat veel trainingsdata uit de USA juist het stoplicht aan de andere kant van de kruising heeft staan.
Hoe dan ook, dit gaan punten zijn waarop je FSD extra actief moet monitoren. Ook bij Duitse ride alongs zie je dat het systeem soms niet goed begrijpt hoe het moet omgaan met 2 'aan elkaar geplakte' stoplichten waarbij 1 voor rechtdoor is, en eentje voor afslaan, bijvoorbeeld. Daar is hoe dan ook meer training voor nodig, ik verwacht dat er nog wat FSD iteraties nodig zijn.
Desondanks; we reden hier met 14.1 terwijl ze in de VS op 14.2 zitten.
Ik zou hem ook graag eens in de polders van Zeeuws-Vlaanderen willen zien. Daar durft de gewone software niet over een streep te gaan want dan piept en stuurt hij terug naar het midden (om dan in je tegenligger te willen sturen).
Dit doet elke auto omdat dit gedrag hoort bij de techniek van een Lane Keep Assist, wat de UNECE nou eenmaal heeft verplicht in die hoedanigheid. De enige manier om daar van af te wijken, is met een uitzondering op de regelgeving - en dat is ook precies de route die Tesla nu bewandelt met de RDW.

(De bovengenoemde video is van mij, ik kan wat vragen beantwoorden mochten die er nog zijn. Hoop in ieder geval dat meer mensen op meer plekken FSD drive alongs gaan delen!)

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 18-02-2026 12:30 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:17
-tom-562 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:15:
Stuur hem eens over het Keizer Karelplein in Nijmegen, dan ben ik pas overtuigd :D
De champs elysee was ook geen enkel probleem. Dus dan moet het KKP ook nog wel lukken. :)

All-electric.

@Devian Hier de link naar de officiële Tesla FSD Ride-Along afbeelding

• Odysseus1985
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-02 16:22
Ziet er veelbelovend uit! Ben erg benieuwd of er deze maand nog nieuws komt over een goedkeuring voor het publiek.
Ben ook benieuwd of we met de goedkeuring blijven hangen op 14.1 of dat er gewoon OTA updates komen. Iemand een idee hierover?
Odysseus1985 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:32:
Ziet er veelbelovend uit! Ben erg benieuwd of er deze maand nog nieuws komt over een goedkeuring voor het publiek.
Ben ook benieuwd of we met de goedkeuring blijven hangen op 14.1 of dat er gewoon OTA updates komen. Iemand een idee hierover?
Er zijn nog heel veel vragen, waar vooralsnog alleen Tesla en RDW het antwoord op hebben en de rest het moet doen moet geruchten en aannames. We zijn net in dit nieuwe topic begonnen, maar lees vooral nog even terug vanaf deze post in het algemene Tesla topic en lees zeker ook het nog steeds actuele Tweakers artikel

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:57

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Volgens mij wordt de hardware goedgekeurd (camera's, sturen en remmen) en mag de software wel worden bijgewerkt. En dat hoop ik ook want 14.2 schijnt al weer een stuk beter te werken dan 14.1.
https://www.notateslaapp..../2025.45.10/release-notes

• 418O2
  • Laatst online: 22:51
mkrmr schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:44:
[...]

Volgens mij wordt de hardware goedgekeurd (camera's, sturen en remmen) en mag de software wel worden bijgewerkt. En dat hoop ik ook want 14.2 schijnt al weer een stuk beter te werken dan 14.1.
- Upgraded the neural network vision encoder, leveraging higher resolution features to further improve scenarios like handling emergency vehicles, obstacles on the road, and human gestures. (New in FSD V14.2)
"Gestures" verschillen nogal eens per cultuur, benieuwd hoe ze daarmee omgaan

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:11
RonJ schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:06:
[...]

De champs elysee was ook geen enkel probleem. Dus dan moet het KKP ook nog wel lukken. :)

[YouTube: Tesla FSD Is INSANE in Europe - Paris Traffic Panic]
Voor KKP geeft ie niet genoeg gas, dan wordt het een stuk lastiger, anders dan gewoon de snelste zijn.

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:41

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Was het originele gecommmniceerde tijdspad naar februari 2026? Planningen vallen vast altijd tegen maar om nu februari te noemen en verder niets communiceren voordat de maand voorbij is zou ik jammer vinden
LtMarx schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:23:
[...]

Was het originele gecommmniceerde tijdspad naar februari 2026? Planningen vallen vast altijd tegen maar om nu februari te noemen en verder niets communiceren voordat de maand voorbij is zou ik jammer vinden
Hier wat Tesla gecommuniceerd heeft en hier de RDW

• WindowsME
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:32
mkrmr schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:44:
[...]

Klopt, meestal wordt met EU / UN regelgeving een systeem in zijn geheel goedgekeurd. Dat is dus de combinatie van de hardware en software, waarbij de software naderhand inderdaad geüpdatet kan worden.
Fire69 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:51:
[...]

Wat klopt er niet?
Ik wist het zelf ook niet maar er is blijkbaar wel een verschil tussen de Amerikaanse en Europese versie:
In de US kan er automatisch gewisseld worden, bij ons niet zonder bevestiging:
US: https://www.tesla.com/own...E5-4096-8C62-5AE24714AFB3
NL: https://www.tesla.com/own...9C-41C7-8665-13B96FAC7AFD
Even in het FSD topic verder (ook voor @FreakGIB en @Markofnikoff). Dit is inderdaad de hele reden waarom FSD nooit werd toegestaan in de EU. In de US kreeg NoA al in 2019 de mogelijkheid om zelfstandig baanwissels zonder bevestiging te doen (SIM's: System Initiated Manoeuvre), wat later ook in FSD zou komen. In EU was dat echter per 2019 niet meer toegestaan (daarvoor werd bewust UN r79 aangepast om dit te blokkeren) en moest er in EU eerst een bevestiging worden gegeven. Sinds 2021 wordt er al gewacht op UN r171 DCAS waarin zou worden vastgelegd hoe SIM's wel zouden mogen. Na 4 jaar had Tesla het opgegeven (ze waren zelfs voorzitter van die werkgroep) en werd besloten het alternatieve Artikel 39/40 pad te proberen om een vrijstelling te krijgen ipv goedkeuring (heel duidelijk uitgelegd in het RDW artikel)
@FreakGIB: Het is dus niet te verwachten dat als FSD Supervised een vrijstelling voor SIM's krijgt, dat EAP/NoA dat ook zou krijgen. Die is nl. nog steeds (ook in de US) gebaseerd op de oeroude Autopilot stack

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 18-02-2026 23:27 ]

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-02 11:45
pdidi schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:51:
FSD rit door centrum Abcoude en Amsterdam ZO. Smalle straatjes, brug en voetgangers (check het eind): feilloos
En Utrecht Nieuwegein
En Delft plus deel 2
En Amsterdam Diemen inclusief stop bord
Delft deel 2 is het zelfde als deel 1

Ik zou wel eens willen zien hoe hij het doet in Gouda, of op de smalle weggetjes in Reeuwijk waar je elkaar soms met handgebaren moet laten weten: “Rij jij maar eerst.” Tegelijk over zo’n binnenweggetje rijden lukt daar gewoon niet.

Je moet dan vaak half uitwijken op iemands oprit of met twee wielen de berm in — soms bijna het water in.

PSN: FreakGIB

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:00
FreakGIB schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 07:39:
[...]

Delft deel 2 is het zelfde als deel 1

Ik zou wel eens willen zien hoe hij het doet in Gouda, of op de smalle weggetjes in Reeuwijk waar je elkaar soms met handgebaren moet laten weten: “Rij jij maar eerst.” Tegelijk over zo’n binnenweggetje rijden lukt daar gewoon niet.

Je moet dan vaak half uitwijken op iemands oprit of met twee wielen de berm in — soms bijna het water in.
Ik wil vooral zien in Brussel door alle wegenwerken >:)

• FreakGIB
royalt123 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 07:41:
[...]

Ik wil vooral zien in Brussel door alle wegenwerken >:)
Mogen ze Rotterdam ook meteen meenemen, want daar liggen door alle wegwerkzaamheden de wegen ook helemaal open.
maar zijn er eigenlijk al FSD ritten in Belgie?

[ Voor 11% gewijzigd door FreakGIB op 19-02-2026 07:59 ]

• Tommie12
  • Laatst online: 07:44
FreakGIB schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 07:58:
[...]

Mogen ze Rotterdam ook meteen meenemen, want daar liggen door alle wegwerkzaamheden de wegen ook helemaal open.
maar zijn er eigenlijk al FSD ritten in Belgie?
Ja, die worden nu ook aangeboden.

Ik ga mee rijden als het de stap van supervised naar unsupervised gaat doen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Tommie12 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:40:
[...]

Voordat andere Belgen enthousiast worden: Volgens mij klopt dat niet. In België zijn nog geen ride alongs te boeken volgens de site

• JP1310
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-02 14:17
Volgens mij gaat de RDW (en hopelijk ook) vooral kijken naar één ding: veiligheid. Een andere route pakken of iets minder vloeiend rijden is geen ramp. Dat is optimalisatie. Geen veiligheidsprobleem. Als FSD met minimale input van de bestuurder gewoon veilig door kan rijden, dan is het goed toch? #supervised.

Ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen op het gebied van veiligheid. Zijn er momenten geweest dat je dacht: oké, dit is echt sketchy? Of juist situaties waarin je dacht: netjes, goed opgelost? Dat zegt uiteindelijk veel meer dan of ’ie de perfecte lijn rijdt.

Volgende week vrijdag sta ik voor Rotterdam op de rit. In maart heb ik zelfs een 2e in Duiven staan. Zelf ben ik, naast de veiligheid, ook benieuwd hoe hij is een (voor mij) iets onbekendere omgeving rijdt tov hoe ik denk zelf te rijden.

[ Voor 17% gewijzigd door JP1310 op 19-02-2026 09:30 ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:17
Tommie12 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:40:
[...]

Ik ga mee rijden als het de stap van supervised naar unsupervised gaat doen.
Zoals @pdidi al zegt, ik denk het niet hoor :)
Zo ja zou een linkje hier wel handig zijn. Ik krijg enkel Rijsel of NL locaties te zien:
https://www.tesla.com/nl_...=50.8260453&lng=4.3802052

• Tommie12
  • Laatst online: 07:44
Fire69 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:03:
[...]

Zo ja zou een linkje hier wel handig zijn. Ik krijg enkel Rijsel of NL locaties te zien:
Ik vind ze ook niet meer, maar heb er wel een berichtje over gehad dacht ik.
In elk geval, Tesla staat hier niet meer op de lijst van toegelaten auto's en ik heb pas echte interesse als het supervised weg kan.
Nu is het nogal dubbel wie verantwoordelijk is als de auto een fietser aan rijdt...
Bij unsupervised is het de verzekering van de auto, en riskeer ik niks. Dat is een puntje wat toch nog wat meer aandacht moet krijgen vind ik.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:53
JP1310 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:28:
Volgens mij gaat de RDW (en hopelijk ook) vooral kijken naar één ding: veiligheid. Een andere route pakken of iets minder vloeiend rijden is geen ramp. Dat is optimalisatie. Geen veiligheidsprobleem. Als FSD met minimale input van de bestuurder gewoon veilig door kan rijden, dan is het goed toch? #supervised.

Ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen op het gebied van veiligheid. Zijn er momenten geweest dat je dacht: oké, dit is echt sketchy? Of juist situaties waarin je dacht: netjes, goed opgelost? Dat zegt uiteindelijk veel meer dan of ’ie de perfecte lijn rijdt.

Volgende week vrijdag sta ik voor Rotterdam op de rit. In maart heb ik zelfs een 2e in Duiven staan. Zelf ben ik, naast de veiligheid, ook benieuwd hoe hij is een (voor mij) iets onbekendere omgeving rijdt tov hoe ik denk zelf te rijden.
Eerder deze week heb ik een FSD-rit in Arnhem mogen meemaken. Ik had zelf een route bedacht en deze hebben we o.b.v. waypoints gevolgd. Ik heb me geen enkel moment onveilig gevoeld en de punten waar ik van te voren had bedacht dat hij het wat moeilijker zou krijgen werden ook prima uitgevoerd. Bij Velperbroek zat hij alleen op een verkeerde baan (althans volgens de borden dan, maar ik begrijp wel waarom deze route werd genomen) maar dat loste hij zelf netjes op. Ook in de volksbuurten reageerde hij goed op de spontaan ontstaande situaties; er stond een grote puincontainer half op de weg en later kwam een auto uit een parkeervak die wel voorrang nam maar geen voorrang had.
Zelfs de smalle en drukke straatjes in het Spijkerkwartier en Klarendal werden probleemloos genomen. Ook werd er ruimte gemaakt om het tegemoetkomende verkeer te laten passeren. Wat ik zelf bijzonder vond om te zien is dat we op een kruispunt voorrang kregen van een busje terwijl we dat eigenlijk niet zouden moeten hebben. Het busje flikkerde een paar keer met grootlicht om te seinen dat wij eerst mochten. Daar moest de Tesla even over nadenken maar na een paar tellen nam hij dus gewoon zelf (zonder ingrijpen van de medewerker) voorrang. Iets later hadden we een soortgelijke situatie met overstekende voetgangers. Erg bijzonder om te zien dat dit zo mooi werkt!
Ook zijn we meerdere malen ingehaald door politiewagens met sirenes en ook dit ging hartstikke prima.
Van te voren had ik bedacht dat de Willemstunnel (vanwege licht naar donker en de bochtensituatie) misschien problemen zou geven maar ook dat was geen uitdaging.
Rotondes, bochten, drempels, bult op of af, alles gaat zeer soepel zonder kleine schokjes o.i.d. (wat ik bij Autopilot wel soms merk).

Als ik dan toch opbeurende feedback mag geven dan mag het wel wat vlotter. Ik heb regelmatig gezien dat er 30 wordt gereden terwijl er 50 mag. Op 80 wegen lijkt dat dan weer minder vaak voor te komen en rijdt hij makkelijker naar de dan geldende snelheidslimiet toe.

Mocht FSD in een maandelijks opzegbare abonnementsvorm worden aangeboden dan hoef ik er niet lang over na te denken. Petje af! _/-\o_

Velperbroek
Volgens de borden zou de Tesla achter de vrachtenwagen moeten gaan staan om de afslag naar Velp te nemen.
Verlengde Hoflaan Arnhem
Willemstunnel Arnhem

[ Voor 7% gewijzigd door Gelukszak op 19-02-2026 11:57 . Reden: Video's toegevoegd ]

• Odysseus1985
  • Laatst online: 26-02 16:22
Fire69 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:03:
[...]

Hierbij een linkje voor de NL locaties:
https://www.tesla.com/nl_...633&lng=5.291265999999999

• FreakGIB
Gelukszak schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:57:
[...]

Eerder deze week heb ik een FSD-rit in Arnhem mogen meemaken. Ik had zelf een route bedacht en deze hebben we o.b.v. waypoints gevolgd. Ik heb me geen enkel moment onveilig gevoeld en de punten waar ik van te voren had bedacht dat hij het wat moeilijker zou krijgen werden ook prima uitgevoerd. Bij Velperbroek zat hij alleen op een verkeerde baan (althans volgens de borden dan, maar ik begrijp wel waarom deze route werd genomen) maar dat loste hij zelf netjes op. Ook in de volksbuurten reageerde hij goed op de spontaan ontstaande situaties; er stond een grote puincontainer half op de weg en later kwam een auto uit een parkeervak die wel voorrang nam maar geen voorrang had.
Zelfs de smalle en drukke straatjes in het Spijkerkwartier en Klarendal werden probleemloos genomen. Ook werd er ruimte gemaakt om het tegemoetkomende verkeer te laten passeren. Wat ik zelf bijzonder vond om te zien is dat we op een kruispunt voorrang kregen van een busje terwijl we dat eigenlijk niet zouden moeten hebben. Het busje flikkerde een paar keer met grootlicht om te seinen dat wij eerst mochten. Daar moest de Tesla even over nadenken maar na een paar tellen nam hij dus gewoon zelf (zonder ingrijpen van de medewerker) voorrang. Iets later hadden we een soortgelijke situatie met overstekende voetgangers. Erg bijzonder om te zien dat dit zo mooi werkt!
Ook zijn we meerdere malen ingehaald door politiewagens met sirenes en ook dit ging hartstikke prima.
Van te voren had ik bedacht dat de Willemstunnel (vanwege licht naar donker en de bochtensituatie) misschien problemen zou geven maar ook dat was geen uitdaging.
Rotondes, bochten, drempels, bult op of af, alles gaat zeer soepel zonder kleine schokjes o.i.d. (wat ik bij Autopilot wel soms merk).

Als ik dan toch opbeurende feedback mag geven dan mag het wel wat vlotter. Ik heb regelmatig gezien dat er 30 wordt gereden terwijl er 50 mag. Op 80 wegen lijkt dat dan weer minder vaak voor te komen en rijdt hij makkelijker naar de dan geldende snelheidslimiet toe.

Mocht FSD in een maandelijks opzegbare abonnementsvorm worden aangeboden dan hoef ik er niet lang over na te denken. Petje af! _/-\o_

Velperbroek
Volgens de borden zou de Tesla achter de vrachtenwagen moeten gaan staan om de afslag naar Velp te nemen.
[Streamable: Tesla FSD Velperbroek]

Verlengde Hoflaan Arnhem
[Streamable: Tesla FSD Verlengde Hoflaan Arnhem]

Willemstunnel Arnhem
[Streamable: Tesla FSD Willemstunnel]
Mooie ervaring ;)
kwa wat vlotter in de US heb je volgens mij verschillende modes waarbij bij een van die modes hij net iets harder rijd dan toegestaan ik weet niet of hier bij de demo ritten daar alles al mogelijk en of ze hem in een heel veilige maar langzame modes hebben gezet.

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Ik heb op 17 maart een FSD ride-along geboekt, om 15:00 in Tilburg. Vooralsnog heb ik niemand kunnen vinden die dan mee kan rijden, dus mocht je interesse hebben om ook in te stappen laat het dan ff weten via een DM.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:27
Gelukszak schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:57:
[...]

Velperbroek

Verlengde Hoflaan Arnhem
[Streamable: Tesla FSD Verlengde Hoflaan Arnhem]

Willemstunnel Arnhem
[Streamable: Tesla FSD Willemstunnel]
Ziet er toch wel erg mooi uit. Dat het vlotter mag gaan lijkt duidelijk, maar op de manier zoals het nu al gaat is het wat mij betreft al prima. Op een rit van een uur 5 minuten er langer over doen maar veel uitgeruster aankomen is al een dikke win. Sowieso sinds ik de Tesla heb kom ik uitgeruster aan dan in mijn vorige auto.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
FreakGIB schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:10:
[...]

Mooie ervaring ;)
kwa wat vlotter in de US heb je volgens mij verschillende modes waarbij bij een van die modes hij net iets harder rijd dan toegestaan ik weet niet of hier bij de demo ritten daar alles al mogelijk en of ze hem in een heel veilige maar langzame modes hebben gezet.
Sowieso die verschillende modi, hangt niet van de US af, maar van de versie, die optie zit in 14.2

Edit:
Dit is waarschijnlijk standaard mode, vanaf 14.2 zit er ook hurry en mad max in.
Denk dat Tesla de versie in NL voor de RDW nu niet continue zal bijwerken. Om te zorgen dat het certificeringsproces zo soepel mogelijk verloopt.

[ Voor 18% gewijzigd door ZeRoC00L op 19-02-2026 13:44 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

ZeRoC00L schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:41:
[...]

Sowieso die verschillende modi, hangt niet van de US af, maar van de versie, die optie zit in 14.2

Edit:
Dit is waarschijnlijk standaard mode, vanaf 14.2 zit er ook hurry en mad max in.
Denk dat Tesla de versie in NL voor de RDW nu niet continue zal bijwerken. Om te zorgen dat het certificeringsproces zo soepel mogelijk verloopt.
Speed profiles (Chill, Standard en Hurry) zijn er al sinds FSD V12. In de allereerste V14.1 kwam Sloth (luiaard) er bij. En in V14.1.2 kwam MadMax weer terug. Dat in "onze" V14.1.7 helemaal geen Speed Profiles zitten, geeft al aan dat we in Europa een afwijkende build hebben van die in de US. Het zou mij niet verbazen als wij die Speed Profiles in Europa ook helemaal niet gaan krijgen om zo de goedkeuring te vereenvoudigen. Het goede nieuws is dat we nog wel steeds de Speed Offset hebben (max +10%), iets wat ze in de US niet hebben (tot groot ongenoegen aldaar)

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ga ook met 2 vrienden ride-along doen in Arnhem in maart. Wij hebben al een challenge bedacht die ik nog niemand heb zien bedenken oOo

Will report back with results.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:04
@Richh 2 ingrepen 🤨

VIDEO: Zelfrijdende auto navigeert door Stad, maar ‘bestuurder’ moet wel twee keer ingrijpen | OOG Groningen https://share.google/Xfsg0FnPZl2Detlry

• Richh
Maurice- schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:44:
@Richh 2 ingrepen 🤨

VIDEO: Zelfrijdende auto navigeert door Stad, maar ‘bestuurder’ moet wel twee keer ingrijpen | OOG Groningen https://share.google/Xfsg0FnPZl2Detlry
Dat soort AI-achtige artikelen zitten natuurlijk vol onzin :P sowieso vind ik 'ingrijpen' wel heftig voor wat er in feite aan de hand is.

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-02 16:06

• jojost1
Telegraaf rit door Amsterdam (opvallend: met bestuurder herkenbaar in beeld)
Hilarisch moment tijdens rit door Amsterdam gehad. Iemand was zo vriendelijk om, al gebarend, aanwijzingen te geven om vlak langs zijn geparkeerde auto te rijden (was cm werk). Maar ja, wel door midden op straat te gaan staan. Dus duurde even voordat FSD dat door had. Hier het filmpje (zal later de rest plaatsen)

• FreakGIB
pdidi schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:54:
Hilarisch moment tijdens rit door Amsterdam gehad. Iemand was zo vriendelijk om, al gebarend, aanwijzingen te geven om vlak langs zijn geparkeerde auto te rijden (was cm werk). Maar ja, wel door midden op straat te gaan staan. Dus duurde even voordat FSD dat door had. Hier het filmpje (zal later de rest plaatsen)
Dat was Goud als die gast wat verder naar achter had gestaan of gewoon op de stoep was de Tesla denk ik gewoon netjes door gereden.

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:43
Heb een gemiste oproep vanuit Tesla ontvangen met een terugbelverzoek en dat ze graag in contact komen met mij. Geen idee waar dit over zou kunnen gaan, misschien FSD?

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• Sunri5e
  • Laatst online: 05:51
FSD doet ook aan fileparkeren?

• Gelukszak
Davidas schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:34:
Heb een gemiste oproep vanuit Tesla ontvangen met een terugbelverzoek en dat ze graag in contact komen met mij. Geen idee waar dit over zou kunnen gaan, misschien FSD?
U kunt ze toch gewoon terugbellen?

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:11
Er komt in april waarschijnlijk een 2e ronde met fsd ritjes. Of je nog interesse hebt. Werd ook gebeld.

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-02 18:41
Ik ben ook gebeld en heb opgenomen, inderdaad of ze je op een lijst mogen zetten voor een volgende ronde, verder niet veel spannends of iets los te peuteren bij ze.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 06:39
Inmiddels ook een rit gemaakt:

Het systeem is goed en veilig maar nog niet perfect . Hij rijdt soms te conservatief in bepaalde verkeerssituaties waardoor het wat wijfelend lijkt. Verder niet altijd juist of tijdig voorsorteren waardoor hij een afslag mist (maar later wel zelf weer corrigeert) en juist weer wat te snel naar mijn gevoel op een weg met gelijkwaardige kruisingen . systeem is wel veilig genoeg voor op de openbare weg dat is wel duidelijk, vaak voelt het ook indrukwekkend menselijk en denk je dat je gewoon in een taxi zit. Het heeft alleen nog wat finetuning nodig. Ik denk dat de conservatieve RDW regels de potentie van het systeem nog wat inde weg zitten. En jammer dat de grafische elementen nog steeds niet geüpdate zijn zoals matrix borden ziet hij als en stoplicht (waar hij gelukkig niet gaat remmen)

[ Voor 16% gewijzigd door karel_G_1981 op 20-02-2026 17:46 ]

• Richh
Nog wat verse geruchten. Geen idee hoe betrouwbaar dit is maar het lijkt me ook teveel om te verzinnen. Nogmaals durf niks te zeggen over de betrouwbaarheid van deze accounts, maar meer mensen lijken wel te wijzen op tests in Rotterdam en Tilburg en een tijdlijn die volgendr week eindigt.
RF1000 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:26:
[...]

Er komt in april waarschijnlijk een 2e ronde met fsd ritjes. Of je nog interesse hebt. Werd ook gebeld.
Dat zou toch weer enigszins slecht nieuws zijn. Immers waarom ride alongs aanbieden als je het ook gewoon in een proefrit zou kunnen meemaken?

[ Voor 31% gewijzigd door Richh op 20-02-2026 23:45 ]

• Felyrion
  • Laatst online: 00:42

Felyrion

goodgoan!

Richh schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:43:
Nog wat verse geruchten. Geen idee hoe betrouwbaar dit is maar het lijkt me ook teveel om te verzinnen.

[X]
[X]

Nogmaals durf niks te zeggen over de betrouwbaarheid van deze accounts, maar meer mensen lijken wel te wijzen op tests in Rotterdam en Tilburg en een tijdlijn die volgendr week eindigt.

[...]

Dat zou toch weer enigszins slecht nieuws zijn. Immers waarom ride alongs aanbieden als je het ook gewoon in een proefrit zou kunnen meemaken?
Ik verwacht sowieso geen instant "ok". _Als_ alle tests goed doorlopen zijn zal het vast nog even duren de nodige zaken formeel te maken en wat voor haken en ogen daar nog aan hangen. Ik ga nog wel uit van maanden op zijn snelst. Maar ik hoop verrast te worden.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 06:39
Ik denk dat goedkeuring iets later gaat komen. Systeem is absoluut veilig maar nog niet perfect in sommige specifieke verkeerssituaties. Dit lijkt me overigens met wat meer data en tweaks makkelijk oplosbaar. De vraag is hoe perfect moet het zijn om goedgekeurd te worden.

• RF1000
Heeft er al iemand in de regen of zelfs sneeuw een ritje gemaakt?

• RF1000
Felyrion schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:59:
[...]

Ik verwacht sowieso geen instant "ok". _Als_ alle tests goed doorlopen zijn zal het vast nog even duren de nodige zaken formeel te maken en wat voor haken en ogen daar nog aan hangen. Ik ga nog wel uit van maanden op zijn snelst. Maar ik hoop verrast te worden.
En bij goedkeuring zal er wellicht een fasering komen vermoed ik. Eerst een regio en bij goede resultaten uitbreiding?

En direct beschikbaar voor alle autos? Of eerst alleen voor degene die reeds fsd hebben? Abonnementsmodel wordt wellicht niet direct open gezet.

Wellicht ook nog onderscheid in HW3/HW4 en aanwezigheid bumper camera? En vergeet niet dat het in de VS eerst werd uitgerold naar bestuurders met een hoge driving score. Tesla houdt dit wellicht van ons ook al bij.

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Richh schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:43:
Nog wat verse geruchten. Geen idee hoe betrouwbaar dit is maar het lijkt me ook teveel om te verzinnen.

[X]
[X]

Nogmaals durf niks te zeggen over de betrouwbaarheid van deze accounts, maar meer mensen lijken wel te wijzen op tests in Rotterdam en Tilburg en een tijdlijn die volgendr week eindigt.

[...]

Blijkbaar is dit de aanleiding van deze positiviteit:
Een UNECE ITC vergadering: Zelfde disclaimers als eerder rondom deze tweets uiteraard. Is zijn bewering rondom UNECE ITC te verifieren?

• jojost1
RF1000 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 08:19:
Heeft er al iemand in de regen of zelfs sneeuw een ritje gemaakt?
Ja bijv hier: YouTube: Tesla FSD v14.1.7 Test in Nederland 🇳🇱 | Stadsrit Utrecht (19 feb 2026). Niets op aan te merken eigenlijk.
(De wipers werken nog zo slecht als voorheen, maar lijkt verder de camera's niet te hinderen.)

• Fire69
karel_G_1981 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 07:03:
[...]Systeem is absoluut veilig [...]
Met zo'n uitspraken zou ik toch wat voorzichtiger zijn.
Ik zie toch nog regelmatig videos passeren vanuit de US waarbij zonder interventie het slecht zou kunnen aflopen.
https://www.reddit.com/r/..._to_drive_me_into_a_lake/
https://www.reddit.com/r/...f_lane_when_engaging_fsd/
https://www.reddit.com/r/...1r4z74h/v14224_not_ready/

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:48
Gelukszak schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:57:Bij Velperbroek zat hij alleen op een verkeerde baan (althans volgens de borden dan, maar ik begrijp wel waarom deze route werd genomen) maar dat loste hij zelf netjes op.
Velperbroek
Tja, ik vind dat hij het juist niet netjes oplost. Uiteindelijk is dit gewoon een overtreding omdat hij niet de rijrichting volgt die met de pijlen op het wegdek zijn aangebracht. De "nette" oplossing in dit geval is om de rijrichting wel te volgen en de route aan te passen. O-)

Verder ziet het er wel goed uit. Ik kan alleen niet inschatten of hij de voorrangsvoertuigen bij de Willemstunnel nou snapt, of dat hij geluk had dat hij al uit de weg was. Geeft hij normaal wel iets van een indicatie daarvoor?

[ Voor 12% gewijzigd door I_IBlackI_I op 21-02-2026 12:53 ]

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:06
I_IBlackI_I schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:49:
[...]

Tja, ik vind dat hij het juist niet netjes oplost. Uiteindelijk is dit gewoon een overtreding omdat hij niet de rijrichting volgt die met de pijlen op het wegdek zijn aangebracht. De "nette" oplossing in dit geval is om de rijrichting wel te volgen en de route aan te passen. O-)

Verder ziet het er wel goed uit. Ik kan alleen niet inschatten of hij de voorrangsvoertuigen bij de Willemstunnel nou snapt, of dat hij geluk had dat hij al uit de weg was. Geeft hij normaal wel iets van een indicatie daarvoor?
Iedereen maakt foutjes met rijden. Wat het belangrijkste is, is dat FSD het veilig oplost. In dit voorbeeld blijft alles veilig.

De RDW gaat heus geen FSD goedkeuring afwijzen, bvb, omdat er eens een verkeerde rijstrook gekozen word.

Hoe het systeem omgaat, juist met dat soort situaties zal veel belangrijker zijn. In dit geval gaat het allemaal gewoon veilig en in controle.

https://wren.co/join/Devian

• I_IBlackI_I
Devian schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:58:
Iedereen maakt foutjes met rijden. Wat het belangrijkste is, is dat FSD het veilig oplost. In dit voorbeeld blijft alles veilig.
[...]
Hoe het systeem omgaat, juist met dat soort situaties zal veel belangrijker zijn. In dit geval gaat het allemaal gewoon veilig en in controle.
In dit voorbeeld kon het inderdaad prima, maar het brengt wel een dilemma naar voren. In hoe verre accepteren we het dat FSD de verkeersregels overtreed om zijn fouten op te lossen? Mensen doen dit ook, bijvoorbeeld even iets over de maximumsnelheid om de auto naast je in te halen. Of verwachten we juist van systemen dat ze wel altijd de oplossing kiezen die geen regels overtreed?

[ Voor 6% gewijzigd door I_IBlackI_I op 21-02-2026 13:19 ]

• Gelukszak
[...]

Ik kan alleen niet inschatten of hij de voorrangsvoertuigen bij de Willemstunnel nou snapt, of dat hij geluk had dat hij al uit de weg was. Geeft hij normaal wel iets van een indicatie daarvoor?
Ik durf het niet te zeggen. Het zou zomaar geluk kunnen zijn. Ik zie in ieder geval geen enkele melding van herkenning op het scherm en ook worden de voorrangsvoortuigen niet anders dan de andere auto's op het scherm getoond. Het zou mooier zijn als dit wel op het scherm wordt getoond.
[...]

Tja, ik vind dat hij het juist niet netjes oplost. Uiteindelijk is dit gewoon een overtreding omdat hij niet de rijrichting volgt die met de pijlen op het wegdek zijn aangebracht.
Is dat zo? Op de plek waar de Tesla naar rechts gaat is er geen belijning meer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ON8XflfQPAV6UR90zVJdGG1BQd8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UBXXPJGHqb3xcoIMMWtUTm8s.png?f=fotoalbum_large

• I_IBlackI_I
pdidi schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:56:
[...]

Is dat zo? Op de plek waar de Tesla naar rechts gaat is er geen belijning meer
[Afbeelding]
De belijning is daar weg omdat er ook rijstroken van de A348 hier Velperbroek opkomen. Dat is overigens op 4 van de 5 plekken bij Velperbroek zo. Het "probleem" is dat de rijstrook rechts van de Tesla ook rechtdoor gaat, en niet alleen rechtsaf. Dus stel er zou wel een auto naast de Tesla hebben gereden die rechtdoor ging, dan had je hier een ongeluk gehad (als niemand zou opletten). Daarom zijn er voor het kruispunt pijlen die de verplichte rijrichting aangeven.

• Fire69
I_IBlackI_I schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:05:
[...]
(als niemand zou opletten)
[...]
Wel zo handig dat je dat probleem met een zelfrijdende auto niet hebt :)

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-02 22:42
Ik denk eerder dat je er minder last van hebt met een zelfrijdende auto. Die vergeet echt niet in zijn spiegels te kijken.

• I_IBlackI_I
Fire69 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:37:
Wel zo handig dat je dat probleem met een zelfrijdende auto niet hebt :)
Om jezelf even te quoten :)
Het blijft de bestuurder die moet opletten.

• Fire69
I_IBlackI_I schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:42:
[...]

Om jezelf even te quoten :)

[...]

Het blijft de bestuurder die moet opletten.
Helemaal juist natuurlijk, maar niet helemaal hetzelfde imo. FSD geraakt soms nog verward bij sommige verkeerssituaties, maar andere auto’s missen zal niet snel meer gebeuren denk ik. Opletten blijft inderdaad wel nog steeds nodig. :)

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 01:27
Deze video is tot op heden de meest overtuigende demonstratie van Full Self-Driving technologie (in Nederland), aangezien deze diverse situaties bevat waarin de geavanceerde mogelijkheden van het systeem duidelijk zichtbaar zijn.
I_IBlackI_I schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:05:
[...]

De belijning is daar weg omdat er ook rijstroken van de A348 hier Velperbroek opkomen. Dat is overigens op 4 van de 5 plekken bij Velperbroek zo. Het "probleem" is dat de rijstrook rechts van de Tesla ook rechtdoor gaat, en niet alleen rechtsaf. Dus stel er zou wel een auto naast de Tesla hebben gereden die rechtdoor ging, dan had je hier een ongeluk gehad (als niemand zou opletten). Daarom zijn er voor het kruispunt pijlen die de verplichte rijrichting aangeven.
Omdat er geen doorgetrokken strepen zijn op de voorsorteerstroken en op de rotonde zelf mag je toch blijven wisselen van strook? Ik las in dit artikel dat er in 2008 blijkbaar wel doorgetrokken strepen waren om dit te voorkomen

• Maurice-
DeJurist schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 19:13:
Deze video is tot op heden de meest overtuigende demonstratie van Full Self-Driving technologie (in Nederland), aangezien deze diverse situaties bevat waarin de geavanceerde mogelijkheden van het systeem duidelijk zichtbaar zijn.
[Video: Tesla rijdt autonoom door Utrecht | Een van de eerste FSD ritten in Nederland! 🇳🇱]
Ja dat is de video die @jojost1 in 3 topics, waaronder hier al heeft gepost.

• I_IBlackI_I
pdidi schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 19:45:
[...]

Omdat er geen doorgetrokken strepen zijn op de voorsorteerstroken en op de rotonde zelf mag je toch blijven wisselen van strook? Ik las in dit artikel dat er in 2008 blijkbaar wel doorgetrokken strepen waren om dit te voorkomen
Je mag inderdaad van rijstrook wisselen, bijvoorbeeld van de rechter naar de middelste, maar na het passeren van de pijl op het wegdek moet je die rijrichting volgen. En aangezien er 3 rijstroken rechtdoor zijn mag je ook van de middelste rijstrook naar de rechter maar niet vanaf de middelste afslaan.

• Gelukszak
I_IBlackI_I schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 19:58:
[...]

Je mag inderdaad van rijstrook wisselen, bijvoorbeeld van de rechter naar de middelste, maar na het passeren van de pijl op het wegdek moet je die rijrichting volgen. En aangezien er 3 rijstroken rechtdoor zijn mag je ook van de middelste rijstrook naar de rechter maar niet vanaf de middelste afslaan.
Het begint natuurlijk al bij het verkeerd voorsorteren bij het stoplicht. Maar had het dan wel gemogen als hij na de eerste afrit (A348) naar de rechterbaan was opgeschoven en dan vanuit die rijstrook de afrit naar Velp had genomen?

• Maurice-
Elon Musk himself heeft je opname gere-X'ed. Toch een bijzonder moment!

[ Voor 5% gewijzigd door Maurice- op 21-02-2026 22:31 ]

Maurice- schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:20:
[...]

Elon Musk himself heeft je opname gere-X'ed. Toch een bijzonder moment!
WTF

• I_IBlackI_I
Gelukszak schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:16:
[...]

Het begint natuurlijk al bij het verkeerd voorsorteren bij het stoplicht. Maar had het dan wel gemogen als hij na de eerste afrit (A348) naar de rechterbaan was opgeschoven en dan vanuit die rijstrook de afrit naar Velp had genomen?
Ja, even een screenshot uit de video. De vrachtwagen gaat rechtsaf de A348 op (en heeft zijn knipperlicht ook aan is iets eerder in de video te zien). Als de Tesla vóór de pijlen op het wegdek in de juiste baan zit had hij rechtsaf naar Velp gemogen. In deze screenshot is de rode lijn de lijn die de Tesla gereden heeft, de groene lijn had hij kunnen nemen om het legaal te doen. De pijlen beginnen precies waar de groene lijn eindigt. Dit kan je echter alleen doen als er ruimte voor is op de rijstrook naast je (omdat je kan zien dat de vrachtwagen de afslag neemt), en is zeker niet iets waar je van uit mag gaan dat deze ruimte voor je beschikbaar komt. Ik zou het afraden om op een kruispunt van rijstrook te wisselen, maar het mag wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zQltiKnPjMcrE_Ctd0tw5iJSthU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z5zhz6M52ZhURgEbw4Ve0Z3o.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBnoHJ60iM0mbFs3fbrMuGc4O1E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CgSZkOnZhIxUnC2X1trsnBbP.png?f=fotoalbum_large
En dit is natuurlijk alleen het herstellen van de fout, de fout is eigenlijk de verkeerde rijstrook na de afrit A12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HUMhTAFKRKrsYrXUXOHwrYh3Io=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tp0QmDGdlsVzkR6XzJlyW6z5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door I_IBlackI_I op 21-02-2026 22:53 ]

I_IBlackI_I schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:48:
[...]

Ja, even een screenshot uit de video. De vrachtwagen gaat rechtsaf de A348 op (en heeft zijn knipperlicht ook aan is iets eerder in de video te zien). Als de Tesla vóór de pijlen op het wegdek in de juiste baan zit had hij rechtsaf naar Velp gemogen. In deze screenshot is de rode lijn de lijn die de Tesla gereden heeft, de groene lijn had hij kunnen nemen om het legaal te doen. De pijlen beginnen precies waar de groene lijn eindigt. Dit kan je echter alleen doen als er ruimte voor is op de rijstrook naast je (omdat je kan zien dat de vrachtwagen de afslag neemt), en is zeker niet iets waar je van uit mag gaan dat deze ruimte voor je beschikbaar komt. Ik zou het afraden om op een kruispunt van rijstrook te wisselen, maar het mag wel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En dit is natuurlijk alleen het herstellen van de fout, de fout is eigenlijk de verkeerde rijstrook na de afrit A12
[Afbeelding]
Toch vind ik het heel vaag. Op de rotonde worden voor de afslag de 2 rechter rijstroken samengevoegd tot 1 rijstrook. Dus welke pijl geldt er dan nog in de rode cirkel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mIt4CVdaEZbLpXb4yC3lW36bTg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mPGR2AkECmuUF8pS9yvIsnpI.png?f=fotoalbum_large

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Alleen zijn conclusie dat FSD handgebaren snapt klopt toch weinig van? Ik zie de auto vooral rijden als de persoon wegstapt en stoppen als hij er weer voorstaat. Na een tijdje rol de auto rustig door als hij er wel voorstaat maar dat heeft niets te maken met zn handgebaren?
LtMarx schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:04:
[...]

Alleen zijn conclusie dat FSD handgebaren snapt klopt toch weinig van? Ik zie de auto vooral rijden als de persoon wegstapt en stoppen als hij er weer voorstaat. Na een tijdje rol de auto rustig door als hij er wel voorstaat maar dat heeft niets te maken met zn handgebaren?
Ik denk dat het een combinatie van zaken was, incl handgebaren.
Zoals je kunt horen in het filmpje waren wij (inclusief bestuurster) volledig overvallen door zijn reactie. Wij hadden in eerste instantie al gedacht dat het niet ging passen, en waarschijnlijk was dat ook zo. Dus toen die man ineens voor de auto langs zijn spiegel handmatig inklapte kwam er ineens wel genoeg ruimte. Waar FSD denk ik steeds weer van in de war raakte, is dat na een handgebaar hij ineens weer aan de andere kant ging staan waardoor FSD de situatie opnieuw moest beoordelen en dus stoppen. De meeste filmpjes waar gestures worden opgevolgd is door mensen die stil langs de weg staan

• Maurice-
🚀
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuhs_TlYGoAXe3SjOLDSXvyGI3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Uh3YPNt0xYyzd8HJehZVQSj.jpg?f=fotoalbum_large

• Richh
Heeft iemand dit daadwerkelijk gevalideerd? Geen van alles hier staat in de source code.

Poster geeft aan met Gemini te monitoren, kan ook nog hallucinerende AI zijn.

• LigeTRy
Richh schreef op zondag 22 februari 2026 @ 23:15:
[...]

Heeft iemand dit daadwerkelijk gevalideerd? Geen van alles hier staat in de source code.

Eens hoor, en hoezo heb je voor statische site monitoring AI nodig 8)7

In de source van https://www.tesla.com/nl_nl/fsd (lijkt mij de meest logische locatie) staat in ieder geval niet wat deze poster benoemt.

Tesla blijft een geruchtenfabriek in de hoop dat iemand z'n aandeel 3% meer waard wordt :+

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Richh schreef op zondag 22 februari 2026 @ 23:15:
[...]

Zo zou je het moeten kunnen valideren? Lukt mij hier niet vanwege een leasecontract

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:10
LtMarx schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:25:
[...]

[X]

Zo zou je het moeten kunnen valideren? Lukt mij hier niet vanwege een leasecontract
Lijkt nep. Heb net ingelogd via de browser maar alle upgrades/software gaat via de app tegenwoordig. Op verschillende manieren geprobeerd maar is nergens een optie, helaas...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2EmoqbV6qL9gjz8pP7n7k56ghP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H1gpZQTnJmIV6mdO7zXg3R8V.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Mevius op 23-02-2026 13:41 . Reden: VIN weggepoetst ]

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Na Mercedes (Drive Pilot) is nu ook BMW (Personal Pilot) gestopt met hun Level 3 systeem

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:47
Mevius schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:38:
[...]

Lijkt nep. Heb net ingelogd via de browser maar alle upgrades/software gaat via de app tegenwoordig. Op verschillende manieren geprobeerd maar is nergens een optie, helaas...
[Afbeelding]
Zou ook kunnen zijn omdat je geen HW4 hebt dat daardoor die opties automatisch al niet in de code voorkomen.

• Fire69
pdidi schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:49:
Na Mercedes (Drive Pilot) is nu ook BMW (Personal Pilot) gestopt met hun Level 3 systeem
Zo functioneerde het systeem bij snelheden tot 60 km/u en alleen op de snelweg.
[...]
voor een bedrag van €6.000.
En dan zeggen ze dat FSD duur is aan 7500€ 8)7
Myrdhin schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:04:
[...]

Zou ook kunnen zijn omdat je geen HW4 hebt dat daardoor die opties automatisch al niet in de code voorkomen.
Juniper hier, ik zie het ook niet staan.

• Richh
LtMarx schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:25:
[...]

[X]

Je kan via die webpagina helemaal geen extra software aankopen doen, ook niet met een prive auto. Het klopt dus niet.

• Qoon3x
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-02 19:16
Vandaag ook een testrit gemaakt.

Het voelt vanaf de eerste minuut verbazingwekkend natuurlijk aan. Het rijgedrag is super ontspannen en geeft het gevoel alsof er een ervaren chauffeur achter het stuur zit. De auto trekt vlot maar comfortabel op en remt zeer geleidelijk.

We hebben op verschillende wegen gereden, waaronder landwegen, stadscentrum, gedeelde fietspaden en de snelweg.

Een paar punten die extra opviellen:
In een smalle straat in het centrum reageerde de auto heel relaxt op een blokkerende bus, deze wou net wegrijden toen wij aankwamen. De auto hield rustig in en maakte zelfs extra ruimte toen de bus langs ons reed.

Een tractor die gedeeltelijk over de weghelft reed (B-weg), werd moeiteloos gepasseerd. De auto stuurde iets naar rechts zonder snelheid te verliezen.

Hoewel de rit soepel verliep, waren er enkele momenten die net niet helemaal lekker gingen:

Bij een stoplicht wat op groen sprong bleef de auto stilstaan. Een klein zetje op het gaspedaal was nodig om de rit te vervolgen. Op het scherm was duidelijk te zien dat de auto wel zag dat het stoplicht op groen stond, maar reageerde er dus niet op.

De auto twijfelde 1x bij een afslag en miste deze uiteindelijk. De voorgestelde correctie (een onmogelijke U-bocht op de navigatie) werd door de auto genegeerd, hij corrigeerde het later op een andere manier.

Voor de rest was het echt super maar de huidige afstelling is erg veilig en daardoor bijna "saai". Het gaat allemaal net iets te langzaam. Het mag naar mijn gevoel wel een tandje agressiever.
Nog even de rest van mijn rit. Als vermeend fanboy maar meteen het slechte nieuws: nog maar 900 meter onderweg (camera stond nog niet aan) hadden we een onvervalste phantom brake bij kruising Holterbergweg-Passage terwijl het verkeerslicht op groen stond. Ik denk door de voorruit die erg vies was, na een paar keer sproeien is het iig niet meer voorgekomen.
- Eerst drukke punt, Prins Bernhardplein rotonde met 2 rijstroken. Prima
- Via Amstel naar Rokin. Voetgangers, fietsers en een autoalarm. Prima
- Wegopbreking op Sarphatistraat. Heel knap.
- Gemist groen bij verkeerslicht Ceintuurbaan. Het lijkt alsof FSD in de war raakte met het lage stoplicht waar mensen af en toe voor stonden. En toen ie toch wilde gaan vertrekken, kwam er net iets te abrupt een fietser in beeld.
- Ceintuurbaan richting van Woustraat. Steekt er ook even een voetganger dwars over. Prima.
- Op snelweg A2. Een inhaalactie vlak voor invoegstrook. Prima. Snelheid stond op +10%

Al met al een leuke rit, zonder rem of stuur ingreep (waarbij de hilarische situatie natuurlijk het langst bij zal blijven)

• Refl
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:48
pdidi schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:22:
[...]

Nog even de rest van mijn rit. Als vermeend fanboy maar meteen het slechte nieuws: nog maar 900 meter onderweg (camera stond nog niet aan) hadden we een onvervalste phantom brake bij kruising Holterbergweg-Passage terwijl het verkeerslicht op groen stond. Ik denk door de voorruit die erg vies was, na een paar keer sproeien is niet iig meer voorgekomen.
- Eerst drukke punt, Prins Bernhardplein rotonde met 2 rijstroken. Prima
- Via Amstel naar Rokin. Voetgangers, fietsers en een autoalarm. Prima
- Wegopbreking op Sarphatistraat. Heel knap.
- Gemist groen bij verkeerslicht Ceintuurbaan. Het lijkt alsof FSD in de war raakte met het lage stoplicht waar mensen af en toe voor stonden. En toen ie toch wilde gaan vertrekken, kwam er net iets te abrupt een fietser in beeld.
- Ceintuurbaan richting van Woustraat. Steekt er ook even een voetganger dwars over. Prima.
- Op snelweg A2. Een inhaalactie vlak voor invoegstrook. Prima. Snelheid stond op +10%

Al met al een leuke rit, zonder rem of stuur ingreep (waarbij de hilarische situatie natuurlijk het langst bij zal blijven)
Mooi! In welke model zijn de FSD testritten gedaan? Of verschilt dat per rit?
Refl schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:18:
[...]

Mooi! In welke model zijn de FSD testritten gedaan? Of verschilt dat per rit?
Thnx! Een rode Model 3 RWD LR Premium (kenteken JPP39P). Had ook nog even een foto van de FSD V14.1.7 release notes gemaakt, waarbij je ook ziet dat ze de Arrival Options er uit hebben gehaald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbqsdErneFA3h8ITVJ61bK_6WNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E2zwhlelC9Qj88Lpm1Jof8J5.jpg?f=fotoalbum_large

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 17:57
Als Belg (die vaak in Nederland rijdt), ben ik toch benieuwd of het enkel gaat komen voor in NL ingeschreven Tesla's of voor Tesla's die in Nederland rijden..

• WindowsME
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:32
pdidi schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:22:
[...]

Nog even de rest van mijn rit. Als vermeend fanboy maar meteen het slechte nieuws: nog maar 900 meter onderweg (camera stond nog niet aan) hadden we een onvervalste phantom brake bij kruising Holterbergweg-Passage terwijl het verkeerslicht op groen stond. Ik denk door de voorruit die erg vies was, na een paar keer sproeien is het iig niet meer voorgekomen.
Phantom braking had je vermoedelijk ook bij handmatige besturing kunnen overkomen, dat is namelijk meer een issue gelinkt aan het AEB systeem wat onafhankelijk van FSD Supervised werkt.

• LigeTRy
Dank voor het delen van je ervaring
Qoon3x schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:21:
Voor de rest was het echt super maar de huidige afstelling is erg veilig en daardoor bijna "saai". Het gaat allemaal net iets te langzaam. Het mag naar mijn gevoel wel een tandje agressiever.
Ik denk ook dat dit precies het doel is. Het doel is niet iedereen sportief op bestemming krijgen, maar veilig en consistent, dat gaat inderdaad saai zijn, waardoor ik denk ik toch zelf ga blijven rijden. Ik denk dat vooral in het begin (buiten de eerste hype weken om) een uur 'supervised' in de auto zitten een stuk stommer/vermoeiender is dan zelf karren, omdat we het minder gewend zijn. Maar misschien heb ik t helemaal mis, we'll ee 8)

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:48
Leuk dat er zo veel animo voor de FSD Ride-alongs is. Maar ik zie hier meerdere mensen die op allerlei verschillende locaties een proefrit inplannen. Ontneem je hiermee niet de mogelijkheid voor iemand die een keer zo'n rit wil meemaken? Of is er dermate veel plek?

• Fire69
turkeyhakan schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:50:
Leuk dat er zo veel animo voor de FSD Ride-alongs is. Maar ik zie hier meerdere mensen die op allerlei verschillende locaties een proefrit inplannen. Ontneem je hiermee niet de mogelijkheid voor iemand die een keer zo'n rit wil meemaken? Of is er dermate veel plek?
Alles zit vol, dus zoveel plek is er niet jammer genoeg. Ik had heel graag een ride-along gedaan maar helaas ;(
Sterker nog: ik had per ongeluk eerst een afspraak ingepland met de verkeerde datum (na het berichtje van @Richh moest ik in allerijl gaan boeken ;)). Ik werd de volgende ochtend meteen gebeld met de mededeling dat 1 van de 2 afspraken moest worden geannuleerd. Maar wellicht dat cross-vestiging er niet op wordt gecontroleerd

[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 24-02-2026 14:41 ]

...

[ Voor 98% gewijzigd door pdidi op 24-02-2026 14:47 ]

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Uiteraard pak je plekken af van diegenen die nog niet gereden hebben, wat je daarvan vindt is aan de persoon in kwestie.

Veel plek is er niet echt, aangezien alles nu al weer vol zit.

• Richh
pdidi schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:38:
[...]

Sterker nog: ik had per ongeluk eerst een afspraak ingepland met de verkeerde datum (na het berichtje van @Richh moest ik in allerijl gaan boeken ;)). Ik werd de volgende ochtend meteen gebeld met de mededeling dat 1 van de 2 afspraken moest worden geannuleerd. Maar wellicht dat cross-vestiging er niet op wordt gecontroleerd
Ik had er eentje in Zwolle en eentje in Groningen, en moest ook 1 van de 2 annuleren. Wordt dus wel degelijk gecontroleerd.

Had overigens meer een agenda technische reden dan dat ik alles wou reserveren hoor :)

• FreakGIB
Ik had zelfs een taak in Perplexity aangemaakt die elke dag checkte of er op de Nederlandse eventpagina ride along FSD-events zouden komen, en uitgerekend op de dag dat het begon had ik niet gekeken – en het zat meteen vol.

Ik had van tevoren ook meerdere keren met Tesla gebeld om te vragen of er al iets bekend was over wanneer het in Nederland zou komen, maar daar wisten ze zelf ook niets van. Eén medewerker zou mij op de hoogte houden, omdat hij – hij werkt zelf bij Tesla – het zelf ook graag wilde meemaken.

Later heb ik die persoon nog een keer gemaild en als antwoord kreeg ik dat ik gewoon op de site moest blijven proberen, omdat er misschien plekken vrij zouden komen. Dat doe ik nu dagelijks, maar alles zit steeds vol.

Nu hoorde ik dat er mensen zijn teruggebeld omdat ze het event verlengen naar april, maar ik ben (nog) niet gebeld. Dus er zit niks anders op dan dagelijks de site te checken en te hopen op een vrije plek.

Update: Toevallig vanavond een Email gehad van Tesla dat ze kijken om het Event te verlengen en of ik dan terug gebeld zou willen worden dus er is nog hoop :)

[ Voor 7% gewijzigd door FreakGIB op 24-02-2026 21:42 ]

• Fire69
Net nog even een poging voor Tilburg en Eindhoven gedaan. In Tilburg lijkt er nu nog 1 vrije plaats te zijn morgen om 12u, moest iemand interesse hebben.

• PixelPusher
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:11
Gisteren een FSD ritje door centrum Den Haag gemaakt, bizar eigenlijk hoe snel het als 'normaal' aanvoelt.
Je merkte wel echt dat de software op standje heel rustig stond en voorzichtig stond.

Ergens mistte de auto een afslag waardoor hij een andere route moest nemen, even in de war raakte en vervolgens ergens verkeerd in wilde rijden. Eerlijk gezegd had ik daar zelf als bestuurder ook waarschijnlijk in de war geweest over wat ik nou had moeten doen.

Vervolgens kwamen we achter het station uit waarbij er een onophoudelijke stroom voetgangers van 2 kanten over het zebrapad liepen, hier moest de auto wel even een zetje van de bestuurder krijgen, anders hadden we er nu waarschijnlijk nog steeds gestaan.

Daarna ging de rit ergens over een oud plein in de buurt van het binnenhof. In de bocht (half op de weg) was een groepje jeugd aan het hangen op een stuk of 6 scooters, hier reedt de auto netjes omheen. Iets verderop kwamen we op een weg die via een klein bruggetje omhoog kwam bij een grotere weg, ook hier moest de bestuurder even ingrijpen omdat er waanzinnig veel verkeer van alle kanten kwam.
Ik vermoed ook dat de auto niet goed kon zien wat er gebeurde omdat de weg een beetje omhoog liep en er tegelijkertijd ook allemaal fietsen ons van achter en de zijkant inhaalden.

Al met al een enerverende rit waarvan ik benieuwd ben hoe die zou zijn verlopen als de software op de iets agressievere FSD profielen had gestaan.

• Gelukszak
PixelPusher schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:12:
... Iets verderop kwamen we op een weg die via een klein bruggetje omhoog kwam bij een grotere weg, ook hier moest de bestuurder even ingrijpen omdat er waanzinnig veel verkeer van alle kanten kwam.
Ik vermoed ook dat de auto niet goed kon zien wat er gebeurde omdat de weg een beetje omhoog liep en er tegelijkertijd ook allemaal fietsen ons van achter en de zijkant inhaalden.
Heeft u dit misschien ook gefilmd? En bent u bereid dit te delen?

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:13
Omdat ik nog geen video’s van typische Nederlandse 60 wegen had gezien mijn ervaring even geüpload. Dit is de Ouderkerkerdijk vlak buiten Amsterdam. Inclusief tegenligger waarbij FSD even de berm in moest.

Voelde alsof er een rustige ervaren bestuurder achter het stuur zat. Reedt fijner en veiliger dan menig taxi chauffeur 😂

YouTube: FSD experience rit Amsterdam

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• PixelPusher
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:11
Een zekere insider meent te beweren dat het toch echt aanstaande is:

https://x.com/SawyerMerritt/status/2027152593005260888?s=20

• Richh
20 maart?!

Alle tijdlijnen inclusief die van de RDW wezen op een tijdlijn die eindigt in februari. Die deadline nu 3 weken opschuiven is wel wat gek, zeker icm Musk die weer een klassieke slag om de arm houdt.

Ik weet het nog niet zo goed eerlijk gezegd.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volledige interview hier: gek genoeg wil dat extract bij mij niet laden, het hele interview wel

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1 2 Laatste