• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Yaksa schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:14:
[...]

En hoe gaat FSD (unsupervised) oogcontact maken met andere weggebruikers?
stuurt ze via bluetooth een berichtje nar de telefoon waar ze waarschijnlijk toch al naar lopen te staren. :9~

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:20
Yaksa schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:14:
[...]

En hoe gaat FSD (unsupervised) oogcontact maken met andere weggebruikers?
Lichtsignaal? Of gewoon stoppen en fietser door laten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20:39
Menesis schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:11:
[...]

klinkt als zoiets als ik het goed begrijp.
Nee hier is het fietspad duidelijk los van de weg, dus hier gelden de haaientanden wel primair.

• karel_G_1981
Tommie12 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:19:
[...]

Lichtsignaal? Of gewoon stoppen en fietser door laten.
Dat laatste doet fsd , als de fietser stopt geef ik dan even wat gas om niet teveel verwarring te veroorzaken
Menesis schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:11:
[...]

klinkt als zoiets als ik het goed begrijp.
Idd, best bizar. Dat is toch een gedrocht? Zou dat zijn omdat het buiten de bebouwde kom is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SrErQYWoAh9ME-0n04X-bBIUslE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hS4eAgKM7O64o88nvhHubPo6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 09-06-2026 16:26 ]

karel_G_1981 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:19:
[...]

Nee hier is het fietspad duidelijk los van de weg, dus hier gelden de haaientanden wel primair.
Wel minder dan 8 meter (4,45 meter volgens maps). Daarnaast: een fietspad ligt per definitie los van de weg

[ Voor 14% gewijzigd door pdidi op 09-06-2026 16:28 ]

De EU :) Zuiniger = minder CO2

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
pdidi schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:21:
[...]Idd, best bizar. Dat is toch een gedrocht? Zou dat zijn omdat het buiten de bebouwde kom is?
Vermoedelijk om de snelheid uit het verkeer op de N-weg er uit te halen. Ligt midden in een Nationaal park, waarschijnlijk veel (fietsende en wandelende) bezoekers.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Yaksa schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:28:
[...]

Vermoedelijk om de snelheid uit het verkeer op de N-weg er uit te halen. Ligt midden in een Nationaal park, waarschijnlijk veel (fietsende en wandelende) bezoekers.
Als ze de snelheid er uit willen halen, dan zouden de fietsers juist voorrang moeten hebben. En het grappige is, links boven zie je dat de fietsers wel voorrang hebben (dus hier). Echt, dit is Nederland ten top

[ Voor 46% gewijzigd door pdidi op 09-06-2026 16:36 ]

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:09
Tommie12 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:18:
[...]

Who cares?

En hoe groot zou het verschil zijn?
Misschien dat als dat ook in de statieken word mee gegeven dat met FSD rijden nog zuiniger is dat dat nog meer mensen over de streep trekt die nu geen FSD rijden en die nog helemaal niet EV rijden.

PSN: FreakGIB

• karel_G_1981
yesssss Denemarken is de volgende dominosteen !! Onverwachte opsteker!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8P5cT1hgl9Hxt3lRp9091aQoHPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrbaKdEvC3iRYaBexsLPf7I1.jpg?f=fotoalbum_large

• Tommie12
FreakGIB schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:36:
[...]

Misschien dat als dat ook in de statieken word mee gegeven dat met FSD rijden nog zuiniger is dat dat nog meer mensen over de streep trekt die nu geen FSD rijden en die nog helemaal niet EV rijden.
Laat ons eerst maar eens wat data zien of het echt een merkelijk verschil maakt.

Ik heb al geprobeerd om meer te verbruiken door soms wat harder te accelereren, maar dat werkt amper. De enigste manier om echt kWh's te veel te verbruiken is door merkelijk sneller te gaan rijden op de autostrade in Duitsland.

Tommie12 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:43:
[...]

Laat ons eerst maar eens wat data zien of het echt een merkelijk verschil maakt.

Ik heb al geprobeerd om meer te verbruiken door soms wat harder te accelereren, maar dat werkt amper. De enigste manier om echt kWh's te veel te verbruiken is door merkelijk sneller te gaan rijden op de autostrade in Duitsland.
Zoek maar op zuiniger in dit topic

• Tommie12
pdidi schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:51:
[...]

Zoek maar op zuiniger in dit topic
Zelf al gedaan?

Er zijn iets van 3 posts met cijfers.... en ondertussen is het ook warmer geworden.

karel_G_1981 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:43:
yesssss Denemarken is de volgende dominosteen !! Onverwachte opsteker!

[Afbeelding]
Hier de officiële bevestiging
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBX0l4jPPg3V6G6mFahHTti9Gj0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mjgPfl71nuqVpjzTkxejV7BL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door pdidi op 09-06-2026 17:04 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Mijn streak counter is gereset door de software update.

:-(

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 09-06-2026 23:57 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Richh schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:20:
Mijn streak counter je gereset door de software update.

:-(
Lullig, dus weer op 3,5 dagen? Dat wordt goed rondkijken, spiegelen, handjes op de benen, thuis eten en af en toe glimlachen naar de camera

• nicow101
  • Laatst online: 18:34
Vandaag dus voor het eerst onderweg sinds update v14.2.2.6, ik merk geen verschil helaas. Nog steeds dezelfde issues, (te) voorzichtig rijden, hard remmen voor oranje, twijfelen bij inhalen, reageren op het verkeerde stoplicht. Maar verder ben ik nog steeds onder de indruk van FSD, dat dan weer wel.

Tesla MY - Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro

Het wordt blijkbaar ergens anders dan weer goedgemaakt ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULqPkPB2fHOh1XIoGFgX1I-Y0mQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KlFjlbUqgFNj4mcsxmPZ1ifs.png?f=user_large

• karel_G_1981
pdidi schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:40:
[...]

Het wordt blijkbaar ergens anders dan weer goedgemaakt ;)
[Afbeelding]
waarschijnlijk vergelijken ze ook met autopilot die om de haverklap aan je phantombreaken was , zeker als je dat in de stad aanzette.
Wel jammer dat de Denen nu vermelden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93UUdCZg3MWuvo8uZ6gu4QhllTU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hu1hUhH9yaXVlFv8e48eMuNI.png?f=fotoalbum_large

Terwijl de RDW hier toch duidelijk over was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GcSvMmHX3pNwR-BUBFhpePaI-zw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bimcwR2Y0zkyJDX23GA0yWLF.png?f=user_large

Maar goed, het begint nu toch wel steeds waarschijnlijker te worden dat de EU het wel goed moet gaan keuren

• kabski
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:47
Ontving vandaag deze reply op een mail aan vehiclesupportemea@tesla.com:
This mailbox is no longer being monitored.
Ik wilde Tesla laten weten dat FSD v14.2.2.6 niet leek te gaan stoppen voor een fietser bij het verlaten van een rotonde binnen de bebouwde kom. Misschien zou FSD later zelf nog hard hebben geremd of anders EAB, maar deze supervisor vond het niet verantwoord om nog langer te wachten en trapte dus op de rem. Helaas geen bericht kunnen inspreken, die popup verdween toen ik op de microfoonknop drukte. Dashcam beelden: front en rechts (kies de downloadoptie voor hogere kwaliteit)

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:44
pdidi schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:13:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar goed, het begint nu toch wel steeds waarschijnlijker te worden dat de EU het wel goed moet gaan keuren
Het lullige is dat de grote landen nog tegen zijn. Ik hoop het echt maar ik heb iets minder vertrouwen dan jij erin. Voor mij is het echt om het even. Ik vind het erg spannend.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Ecological
kabski schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:15:

[...]

Ik wilde Tesla laten weten dat FSD v14.2.2.6 niet leek te gaan stoppen voor een fietser bij het verlaten van een rotonde binnen de bebouwde kom. Misschien zou FSD later zelf nog hard hebben geremd of anders EAB, maar deze supervisor vond het niet verantwoord om nog langer te wachten en trapte dus op de rem. Helaas geen bericht kunnen inspreken, die popup verdween toen ik op de microfoonknop drukte. Dashcam beelden: front en rechts (kies de downloadoptie voor hogere kwaliteit)
Goed geanticipeerd en ook goed dat je hebt gemaild. Dit zijn denk ik wel heel waardevolle momenten om te hebben voor Tesla.

/edit - ah ik lees je bericht nu goed - jammer dat er geen betere manier is om feedback te delen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ecological op 09-06-2026 19:19 ]

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:48
Ecological schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:16:
[...]

Het lullige is dat de grote landen nog tegen zijn. Ik hoop het echt maar ik heb iets minder vertrouwen dan jij erin. Voor mij is het echt om het even. Ik vind het erg spannend.
*autoproducerende landen. Wat een toeval.

• Richh
  • Nu online
Maurice- schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:39:
[...]

*autoproducerende landen. Wat een toeval.
Ho ho, in Denemarken zit de grootste autobandenproducent van de wereld he :+

• Renevo
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 09-06 20:08
Mijn ervaring met FSD v14.2.2.6 vs FSD v14.2.2.5. Vandaag ruim 350km gereden en het verschil tussen de nieuwe en de oude versie is het versienummer. Ik merk nergens verschil. Daarnaast nu ook een nieuwe versie van de kaarten. Maar ook hier zie ik geen verschil tov de 2025.14 versie. Wegen die in december en februari zijn toegevoegd aan het wegennet staan niet op de nieuwe versie. Maar mogelijk is jullie ervaring anders.

• Hype
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 20:58
Renevo schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:47:
Mijn ervaring met FSD v14.2.2.6 vs FSD v14.2.2.5. Vandaag ruim 350km gereden en het verschil tussen de nieuwe en de oude versie is het versienummer. Ik merk nergens verschil. Daarnaast nu ook een nieuwe versie van de kaarten. Maar ook hier zie ik geen verschil tov de 2025.14 versie. Wegen die in december en februari zijn toegevoegd aan het wegennet staan niet op de nieuwe versie. Maar mogelijk is jullie ervaring anders.
Ben dan toch benieuwd wat er wel in de update zit. Iedereen geeft aan dat stoplichten en parkeren niet goed gaat, maar blijkbaar besteden ze aandacht aan iets anders.

FSDRecap.com - FSD rit analyse

Ecological schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:16:
[...]

En toch, dat wordt elkaar een beetje aangepraat. Net zoals het Reuters artikel waarin vrolijk gemeld werd dat Denemarken bedenkingen had. Het is één grote FUD show. Hou het hoofd cool

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Meer mensen die vandaag een beetje hetzelfde geluksmomentje hadden als bij de FSD launch. Ik heb echt genoten van de ervaring zonder het constant zeurende DMS.

Wat een verademing, het geeft FSD zoveel extra waarde.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

thijsboeree schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:13:
[...]

Mooi! Ze hebben toch ook een aantal nieuwe 3D voertuig modellen toegevoegd?
Berkant heeft de Europese truck gespot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cITAnopXZ84Sj2LZ0oGUFQ-GfKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48RRidcrWkiDH1opfJsH7H2i.jpg?f=fotoalbum_large

• Richh
  • Nu online
Vandaag ook de eerste korte ervaringen opgedaan met de nieuwe FSD update. Ik vermoed toch wel dat er iets is geüpdatet aan de balans: denk dat het iets assertiever is.
  • Zo ben ik een de tegenliggende rijstrook gepasseerd waarbij FSD nog ging rijden terwijl hij eerder in zo'n situatie wel ging wachten. Kon nog prima dus wat mij betreft een vooruitgang.
  • Op een rontonde waar ik vaak kom liet FSD alle auto's voor en wachtte hij voor het invoegen op de rontonde. Nu was het wat gek: hij maakte aanstalten om te gaan (5cm vooruit) om vervolgens te concluderen dat die andere auto toch eerst mag en liet m dan toch nog wat naar achteren rollen. Dat is 3x achter elkaar gebeurd haha. Niet echt meer comfortabel dus, geen vooruitgang, zoiets nog niet eerder meegemaakt voor de update. Kan natuurlijk wel heel toevallig zijn maar voor mij bevestigd het wel dat deze update iets assertiever is.
Eigenlijk wil ik de stoplichten bij Zwolle Zuid nog eens gaan testen, ben benieuwd of daar een verschil is gemaakt in stoplichtherkenning. 1 van de 3 FSD collisions uit 22.000.000 km in Nederland is namelijk daar geweest. Wat dus nog altijd fors minder is dan zonder FSD :)

• thijsboeree
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 09-06 21:47
kabski schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:15:

[...]

EMEA-NL-ContactTeslaSupport@tesla.com

Deze dan?
revolution-nl schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:04:
Meer mensen die vandaag een beetje hetzelfde geluksmomentje hadden als bij de FSD launch. Ik heb echt genoten van de ervaring zonder het constant zeurende DMS.

Wat een verademing, het geeft FSD zoveel extra waarde.
Nou, dat is de eerste keer dat ik jou positief over DMS hoor. Dan moet het echt wel verbeterd zijn ;) Nu nog de brildragers met serieuze issues. @karel_G_1981?

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-06 20:26
pdidi schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:53:
[...]

Alleen daarvoor zou ik bijna weer een abo willen afsluiten om dat te proberen. Zou wel een bak zijn als dat idd invloed heeft en we daar pas na 2 maanden achter komen door @Emiel1
@Mar.tin Had jij dit niet eerder al eens geprobeerd?
Het doet niets, in fsd gaat de hele indicatie chill weg.

• otte93
  • Laatst online: 14:48
Ik lees alleen mensen die al fsd hadden en de nieuwe 2026.17.5 update krijgen. Zijn er ook al mensen die hem hebben gekregen en ervoor nog op fabriekssoftware zaten?

Ik zit al 4 weken op 2026.8.200 namelijk,. In afwachting om eindelijk mijn gekochte fsd te kunnen gebruiken :)

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
otte93 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:37:
Ik lees alleen mensen die al fsd hadden en de nieuwe 2026.17.5 update krijgen. Zijn er ook al mensen die hem hebben gekregen en ervoor nog op fabriekssoftware zaten?

Ik zit al 4 weken op 2026.8.200 namelijk,. In afwachting om eindelijk mijn gekochte fsd te kunnen gebruiken :)
Blik1984 in "Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD"

• Sabre77
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15:24
Blik1984 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:43:
Ik zie een hoop mensen met een update, maar zitten er ook nieuwe FSD-ers tussen? Of zijn dit allemaal mensen die al eerder FSD hebben gereden?
Ik kreeg bij de FSD introductie 2026.3.7 update, toen maand FSD gehad, maar nu blijft ie op deze update hangen. Ik heb geen FSD abbonement genomen, wanneer krijg ik weer gewone updates?

• DutchJudge
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:57
Ik heb nu mijn eerste 2 werkdagen met fsd woon-werkverkeer erop zitten. Gisteravond heb ik 'm voor het eerst op het parkeerterrein laten rijden waar 2 smalle doorgangen zijn, ging goed. Vanavond pakte hij echter een stoepje mee (linksachter), terwijl het uitgestorven was en hij dus prima een ruimere bocht had kunnen nemen en/of een extra keer kon steken. Wel jammer dat dit gebeurt, geeft toch minder vertrouwen dat de auto z'n eigen breedte en lengte goed in kan schatten... Verder heel tevreden mee, geen bril-klachten, maar zou zeker assertiever mogen en in files/langzaam rijdend verkeer wat minder afstand houden. Medeweggebruikers zijn erg blij met FSD ('ik' word deze week tijdens elke rit meermaals bedankt), maar ik doe nu toch een paar minuten langer over de rit. Energieverbruik ligt ook iets hoger dan wanneer ik zelf rijd. Vanmorgen reed de auto ook een volle kruising op om daar vervolgens achteraan stil te gaan staan. Dat leverde andere reacties op, dus toch maar even handmatig van rijstrook gewisseld. Toch blijft het waanzinnig dat dit al kan, het rijdt zeker niet ontspannender dan zelf rijden, maar de continue verwondering leidt toch tot een nieuwe ervaring. Zo moeten onze grootouders zich ook hebben gevoeld toen ze voor het eerst in een auto reden haha

• karel_G_1981
-

[ Voor 99% gewijzigd door karel_G_1981 op 09-06-2026 22:26 . Reden: Dubbel zie volgende post ]

• karel_G_1981
Mijn hele betoog is weggevallen 🤬

Okay nog een poging:

In het algemeeen vind ik de nieuwe versie niet perse een verbetering en op sommige punten zelfs slechter. Had er na alle hallelujah verhalen van influencers iets meer van verwacht.

Positief: minder nagging met het DMs, nog steeds wel , maar er is mee te leven al Mag het van mij nog wel wat soepeler . Hij maakt ruimte als er snellere verkeersdeelnemers op je bumper rijden. Parkeren met de oude autopark lijkt wat zelfverzekerder te gaan.

Negatief:

Herkent nog steeds geen matrix borden , moest zelfs ingrijpen omdat ie een afgekruisde weg wilde oprijden . Een keer zomaar uit het niets een rood stuur.

Hij rijdt nerveuzer en slordiger (!) hij treuzelt meer bij het oprijden van een weg met sneller verkeer vanaf een zijweg. Dubbele stoplichten (zoals het voorbeeld van de foto) gaat nog steeds mis. Dit voorbeeld in Den Haag stopt hij nog steeds voor het rode fietslicht terwijl het stoplicht voor auto’s op groen staat. Hij gaat niet meer terug naar 130 als ik naar een auto toe gereden ben en die auto gaat aan de kant moet ik nu handmatig gas bijgeven dat was in 2.2.5 niet .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXJ4w-eYqO0yrr1zUSp8Vo7z6iY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NkpnNquIdDZrqI9JRNUVuvRm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door karel_G_1981 op 09-06-2026 22:25 ]

• kabski
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:47
thijsboeree schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:18:
[...]

EMEA-NL-ContactTeslaSupport@tesla.com

Deze dan?
Gedaan! Hopelijk komt de informatie zo alsnog bij het juiste team aan. Als ik er nog iets van hoor dan laat ik het hier wel weten.
edit:
Vanmorgen een nette reactie ontvangen dat ze blij zijn met de feedback en het direct doorgeven aan een team van specialisten voor nader onderzoek. De medewerker vroeg ook nog naar het exacte tijdstip en locatie (Google Maps link). Dit e-mail adres lijkt dus wel goed te zijn hiervoor!

[ Voor 32% gewijzigd door kabski op 10-06-2026 17:46 ]

• karel_G_1981
pdidi schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:20:
[...]

Nou, dat is de eerste keer dat ik jou positief over DMS hoor. Dan moet het echt wel verbeterd zijn ;) Nu nog de brildragers met serieuze issues. @karel_G_1981?
Yes dit is beter geworden , voor de rest is er wel nog werk aan de winkel voor tesla (zie mijn vorige post) snap niet goed hoe het kan dat sommige dingen nu minder zijn dan in 2.2.5

• karel_G_1981
pdidi schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:13:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wie heeft er gelijk, daar zijn de meningen over verdeeld gek genoeg.

• Richh
  • Nu online
Ik vind de update wel degelijk een verbetering tov wat het was. Het is gewoon een vrij minor update. Vanavond even een extra rondje gedaan rondom bijzondere verkeerssituaties.
  • Heb toch het gevoel dat 't iets assertiever probeert te zijn. Denk aan rijbaanwissels met een achterligger op de snelweg, voorheen wou 'ie al niet als er een halve kilometer verderop iets reed zeg maar.
  • "Twijfel" situaties (waarbij de voorspellende lijn steeds verplaatst en het stuur best vlot draait), met name als je iets vlotter wilt accelereren was dat aanwezig, zijn er merkbaar minder.
  • Ik heb het gevoel dat het DMS wat minder false positives geeft, maar heb pas heel kort getest.
Vind het in ieder geval nog steeds soms magisch. Vroeg me af waarom FSD links voorsorteerde bij 2 banen die naar rechts gingen, je hoort immers rechts voor te sorteren. Pas later zag ik wat FSD dus al eerder zag: een paar eendjes op de weg :)
En toch leuk dat we ein-de-lijk Europese vrachtwagens hebben in de visualisatie. Ow, en de visual van je auto op het homescreen is aanzienlijk mooier.

Een achteruitgang zoals @karel_G_1981 het noemt op sommige vlakken, vind ik het niet.

Desondanks is het zeker niet allemaal geweldig nee.
  • De dubbele stoplichten zijn nog steeds meermaals fout gegaan (geen go bij groen). Verschillende situaties gezien waarin dit gebeurt. Blijft mijn grootste klacht voor FSD. Ik snap dat het nog lang gaat duren tot het altijd goed gaat, maar ik had wel ietsje verbetering gehoopt.
  • DMS is nog steeds wel erg strict en geeft nog steeds wel eens een false positive
  • En het ergste; de rontonde parallelweg bij afit Zwolle Zuid, waar dus mogelijk 1 van de 3 non-highway collisions heeft plaatsgevonden, daar stopt 'ie nog steeds voor een rood licht op de naastgelegen rijbaan. Bij de parallelweg mag je gewoon doorrijden.
Ik ben er 2x langs gereden...
  • De eerste keer stopte hij dus helaas voor het rode licht op de naastgelegen rijbaan :(
  • De tweede keer was FSD mij te slim af: hij besloot om voor te sorteren op de rijbaan waar het stoplicht wel voor geldt _O-
    Beetje stom, maarja, dan werkt het prima en is het allemaal veilig ja 8)7 beter dan de 1e poging, dat zeker!

• Richh
  • Nu online
Een van de grootste FSD-followers uit Belgie heeft bovenstaande gepost, zie thread. Als een account als Berkant al early access krijgt, dan is hij er ook eentje die wat kan verwachten.
Die tweet is weer geretweet door Kees Roelandschap, toch een beetje ons Nederlandse FSD-uithangbord haha - en eveneens iemand met early access.

Ondertussen weten we dat ze in Belgie de 5000km test kilometers hebben afgerond, maar dat ze nog 'wachten op documentatie van de RDW', terwijl letterlijk vandaag Denemarken goedkeuring heeft gegeven obv de documentatie die ze van de RDW hebben ontvangen :+

Ik durf de gok wel aan dat die goedkeuring er binnen een paar dagen is.

* Richh is toevallig volgende week eventjes in Belgie, dus kom maar door!

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:36

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

• DesDuke
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:30
Nou word ik toch erg benieuwd naar diencollisions die er dan wel zouden zijn geweest (als ik de kleine letters goed lees)!

https://x.com/elonmusk/status/2064457520748339647?s=46

[ Voor 34% gewijzigd door DesDuke op 10-06-2026 07:55 ]

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Weet iemand hoe dat geofencing werkt? Staat dit lokaal op je auto of wordt dit online gecheckt? Ga binnenkort naar Denemarken. Benieuwd of dit direct werkt zodra je daar de grens over rijdt of dat er eerst nog een update overheen moet.

Nu Duitsland en Zweden nog :-)

[ Voor 21% gewijzigd door RF1000 op 10-06-2026 08:25 ]

• Mike.Litoris
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:07

Ik zit ook 4 weken op 2026.8.200. Den niet dat we nog lang hoeven te wachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFd5SjnOQBzFWR-ZXlCNTNwGMHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f9aew7bBIEBh08nHcCiVIE1f.jpg?f=fotoalbum_large
Richh schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 23:19:

En het ergste; de rontonde parallelweg bij afit Zwolle Zuid, waar dus mogelijk 1 van de 3 non-highway collisions heeft plaatsgevonden, daar stopt 'ie nog steeds voor een rood licht op de naastgelegen rijbaan. Bij de parallelweg mag je gewoon doorrijden.
Je zou toch verwachten dat als daar meerdere keren feedback wordt ingesproken dat ze specifiek voor dit punt iets in de map data kunnen aanpassen. Ik vermoed dat het komt doordat op deze positie FSD recht boven de rijstrook het stoplicht met de pijl naar rechts erin ziet

[ Voor 43% gewijzigd door pdidi op 10-06-2026 08:50 ]

• Ecological
https://x.com/nikkharris/status/2064223073210098059

Niet helemaal FSD maar toch wilde even delenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sE6nI1iUyUMYvi3fYiVCIjw5EZw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CWStQyl8n4PsqoITMbCSfdae.png?f=fotoalbum_large

Bij het wegrijden kan die paal net in je blind spot zetten, dus pas hiermee op. Ik zag een zelfde schade al op Reddit.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:22
Mike.Litoris schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:32:
[...]

[Afbeelding]
Damnit, ik zit op 2026.8.300 en nog niets (vanmorgen gekeken) hopelijk ben ik ook snel aan de beurt haha O-)

Mbt de paaltjes logica is wel tricky inderdaad. Eigenlijk zou Tesla dode hoeken moeten 'markeren' als een muur en er niet vanuit gaan dat het leeg is.
Mike.Litoris schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:32:
[...]

[Afbeelding]
Het kan blijkbaar wel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShVJpce5JDOilTopAcGogww9pkw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tN6SUuaezsRYYWuqglWRHP09.png?f=fotoalbum_large

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Ecological schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:59:
Bij het wegrijden kan die paal net in je blind spot zetten, dus pas hiermee op. Ik zag een zelfde schade al op Reddit.
En remmen voordat het dure geluid te horen was was geen optie?
Card Nox schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:17:
[...]

Damnit, ik zit op 2026.8.300 en nog niets (vanmorgen gekeken) hopelijk ben ik ook snel aan de beurt haha O-)

Mbt de paaltjes logica is wel tricky inderdaad. Eigenlijk zou Tesla dode hoeken moeten 'markeren' als een muur en er niet vanuit gaan dat het leeg is.
Heb je wel FSD abo (of koop)?

• Card Nox
pdidi schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:01:
[...]

Heb je wel FSD abo (of koop)?
Had abo, toen weer stop gezet met de hoop een gratis maand te krijgen.
Card Nox schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:10:
[...]

Had abo, toen weer stop gezet met de hoop een gratis maand te krijgen.
Je kunt gewoon abo afsluiten en wachten tot de release wordt aangeboden. Dan voordat je gaat installeren (of tijdens download) het abo cancelen

• Card Nox
@pdidi, zojuist gedaan...baat het niet dan schaadt het niet...we gaan het zien, hopelijk is 2026.8.300 (of ik in ieder geval :D) snel aan de beurt.

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:45
Ik begrijp niet zo goed waarom 2026.8.300 eerder aan de beurt zou zijn dan 2026.2.300. Vanmorgen duurde het "Controleren op updates" langer dan normaal... Eerste keer een update update, wat blijkt... Navigatie update naar 2026.8, fijn natuurlijk, maar niet waar we op zitten te wachten 8)7

Vandaag de MYP precies twee maanden aan het rijden...

[ Voor 18% gewijzigd door NeHoX op 10-06-2026 10:55 ]

Tesla Model Y Juniper Performance

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:09
Reed net op de A12 zat midden in een Hagel storm leek wel of ze met een mitrailleur op me dak aan het schieten waren wat een herrie gelukkig is alles nog heel lijkt reed met EAP en soms begon die wel wat te slingeren. dus handen aan het stuur gehouden.

PSN: FreakGIB

• Forza11
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:06
krijg net een mail van tesla, het duurt zeker 2 maanden na aflevering van de nieuwe auto

"Beste,

Bij elke nieuw voertuig doet Tesla eerst een "monitoring" van 2 maanden.

Hierbij houden ze de auto in de gaten en houden eventuele fouten en bugs uit de auto.

Na deze tijd zullen de updates doorgepushed worden naar uw tesla.

Hierna zal u dus de update krijgen van FSD.

ik hoop uw hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groeten/ Kind regards,

Tesla Support Advisor, EMEA

"

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:51

EDB

Forza11 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:19:
krijg net een mail van tesla, het duurt zeker 2 maanden na aflevering van de nieuwe auto

"Beste,

Hierbij houden ze de auto in de gaten en houden eventuele fouten en bugs uit de auto.

"
Da’s een beetje indekken, valt -bij mij- in de praktijk wel mee. Had na ongeveer 2 weken de eerste normale update 3.2 en een week erna ging ik al naar 3.7. Dus 2 updates in de eerste maand. Het kan dus wel sneller. Overigens kreeg ik de navigatie update pas vandaag binnen, dat duurde weer wat langer.

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

"Beste,
ik hoop uw hiermee voldoende te hebben geinformeerd."
"En als u me niet gelooft, dan maak ik u gewoon wat anders wijs.", hoort daar nog achteraan. Want het is de eerste keer dat ik dat hoor.

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Ik werd overigens daarnet gebeld door een service adviseur: De update staat al twee dagen klaar, maar is nog niet opgehaald door de auto, vanwege een afwezige WiFi verbinding. Dat kan kloppen, want hij staat sinds maandag bij de detailer voor een coating.

Vanavond ga ik hem daar ophalen en gaat de Slate 7 weer achter het raam, zodat we het kunnen gaan zien. Als mijn 1 maand jonge auto het krijgt, is het aannemelijk dat andere recent geleverde auto's het nu ook krijgen.
MindBender schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:30:
Ik werd overigens daarnet gebeld door een service adviseur: De update staat al twee dagen klaar, maar is nog niet opgehaald door de auto, vanwege een afwezige WiFi verbinding. Dat kan kloppen, want hij staat sinds maandag bij de detailer voor een coating.

Vanavond ga ik hem daar ophalen en gaat de Slate 7 weer achter het raam, zodat we het kunnen gaan zien. Als mijn 1 maand jonge auto het krijgt, is het aannemelijk dat andere recent geleverde auto's het nu ook krijgen.
Vreemd, want normaal krijg je dan een melding in de app, maar goed te horen dat het moment eindelijk daar is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRPFU6BDIaO3nvHK6J6lHlGa5g0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DxUZW1WP0hrq4rsOss8xMSWZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Hype
  • Laatst online: 20:58
MindBender schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:30:

Hoe heb je ze zo ver gekregen om je te bellen? En heeft ie jouw vin handmatig gepushed of kon hij het alleen inzien? Ik krijg telkens standaard antwoorden via de app..

FSDRecap.com - FSD rit analyse

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000

"Beste,

"
De ene keer is het met 2 weken bijgewerkt en de ander heeft er 8 weken op moeten wachten. Helaas geen pijl op te trekken. Dus ik snap wel dat ze een veilige marge hanteren. Van die monitoring heb ik nog niet eerder gehoord maar dat wil niet zeggen dat het niet zou kunnen kloppen.

TL;DR; afwachten. Die updates komen uiteindelijk in batches maar hoe die batches gemaakt worden is ook niet bekend.
Myrdhin schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:17:
[...]

De ene keer is het met 2 weken bijgewerkt en de ander heeft er 8 weken op moeten wachten. Helaas geen pijl op te trekken. Dus ik snap wel dat ze een veilige marge hanteren. Van die monitoring heb ik nog niet eerder gehoord maar dat wil niet zeggen dat het niet zou kunnen kloppen.

TL;DR; afwachten. Die updates komen uiteindelijk in batches maar hoe die batches gemaakt worden is ook niet bekend.
Toevallig vorige maand in het 3/Y topic gepost. De fabriekssoftware is een speciale release op basis van de laatste GA release, met daarin speciale monitoring/extra telemetrie voor bv. nieuwe hardware componenten en HW checks (bron: Teslascope). Dus als er Tesla's uitkomen met nieuwe hardware kan ik me voorstellen dat dit langer duurt dan wanneer het een al wat langer bestaande homologatie betreft

[ Voor 11% gewijzigd door pdidi op 10-06-2026 14:29 ]

• Maurice-

"Beste,

"
Mijn auto van dec-'25 had bij afhalen al een reguliere versie. Ze zeggen inderdaad maar wat.
Maurice- schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:29:
[...]

Mijn auto van dec-'25 had bij afhalen al een reguliere versie. Ze zeggen inderdaad maar wat.
Dan stond ie er misschien al een tijdje. Als er geen nieuwe HW in zit kan het snel gaan

[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 10-06-2026 14:31 ]

• Yaksa
  • Nu online
Ik blijf het vreemd vinden dat ze dus speciale software op een nieuwe auto zetten om de hardware en/of software te controleren en eventuele fouten te constateren en/of bugs er uit te kunnen halen. Dat klinkt in mijn oren als: "We doen geen goede eindcontrole af-fabriek, het product is eigenlijk nog niet af en de fouten/bugs komen er waarschijnlijk vanzelf wel uit".
Dan ben je dus, als eigenaar van een gloednieuwe auto, eigenlijk een test rijder voor Tesla in je eigen auto.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Yaksa schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:36:
Ik blijf het vreemd vinden dat ze dus speciale software op een nieuwe auto zetten om de hardware en/of software te controleren en eventuele fouten te constateren en/of bugs er uit te kunnen halen. Dat klinkt in mijn oren als: "We doen geen goede eindcontrole af-fabriek, het product is eigenlijk nog niet af en de fouten/bugs komen er waarschijnlijk vanzelf wel uit".
Dan ben je dus, als eigenaar van een gloednieuwe auto, eigenlijk een test rijder voor Tesla in je eigen auto.
Zie ook dit NaTA artikel. Zo'n release kan dus al SW aanpassingen bevatten voor nieuwe HW die nog niet in de reguliere SW branch zit. Dit is de Tesla Agile way of working

[ Voor 13% gewijzigd door pdidi op 10-06-2026 14:43 ]

• Yaksa
  • Nu online
pdidi schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:38:
[...]

Zie ook dit NaTA artikel. Zo'n release kan dus al SW aanpassingen bevatten voor nieuwe HW die nog niet in de reguliere SW branch zit
In dat artikel wordt met geen woord gerept over het controleren op fouten/bugs of het monitoren van de hardware.
Het is overduidelijk best practice om auto's zoveel mogelijk met eenzelfde software versie de fabriek uit te sturen, maar dan verwacht ik dat een auto af-fabriek gewoon foutloos en bug-free doet wat ie moet doen en dat er geen monitoring van de fabrikant nodig is.

Yaksa schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:48:
[...]

In dat artikel wordt met geen woord gerept over het controleren op fouten/bugs of het monitoren van de hardware.
Het is overduidelijk best practice om auto's zoveel mogelijk met eenzelfde software versie de fabriek uit te sturen, maar dan verwacht ik dat een auto af-fabriek gewoon foutloos en bug-free doet wat ie moet doen en dat er geen monitoring van de fabrikant nodig is.
Dat is onderdeel van het Agile proces (leuke podcast hierover)

• Ecological
MindBender schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:01:
[...]

En remmen voordat het dure geluid te horen was was geen optie?
Ik snap je reactie niet echt, dit is niet mijn schade natuurlijk en ik heb al meerdere voorbeelden gezien. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, toch?

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

pdidi schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:46:
Vreemd, want normaal krijg je dan een melding in de app, maar goed te horen dat het moment eindelijk daar is
Die melding komt net binnen; om 14:59.

• Card Nox
Yaksa schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:48:
[...]
Of dat 'best practice' is ben ik niet zo zeker van. Snelle voortgang doe je vaak niet als een 'waterfall' maar in sprints. Beetje de BlueOrigin vs SpaceX aanpak.
Natuurlijk zal Tesla geen levensgevaarlijke bugs welwillend de weg op laten, maar je kunt ook niet alles afvangen in een gecontroleerde omgeving en met test, sommige dingen komen pas later aan het licht.

Ken je een merk dat nog nooit een recall heeft gedaan? Ik zou me meer zorgen maken om 'legacy' merken omdat je daar vrijwel verzekerd bent dat bugs niet opgelost worden.

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Ik blijf het vreemd vinden dat ze dus speciale software op een nieuwe auto zetten om de hardware en/of software te controleren
Toch is dat vrij gebruikelijk, voor mass production. Het productieproces maakt namelijk vaak ook gebruik van de software op het product. Bijvoorbeeld voor om het te testen, te controleren, te configureren of te calibreren. Wat je absoluut niet wilt hebben, is dat je productieproces in de problemen komt vanwege bugs in de laatste nieuwe software, want weinig is voor een bedrijf zo duur al een stilstaande productielijn.

Maar ook nog niet zo lang geleden, werden Tesla's vlak voor delivery voorzien van de meest recente software. Dat was onderdeel van het 'rij-klaar' maken. Kennelijk is dat nu weggeoptimaliseerd.

• Yaksa
  • Nu online
MindBender schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:54:[...]Toch is dat vrij gebruikelijk, voor mass production. Het productieproces maakt namelijk vaak ook gebruik van de software op het product. Bijvoorbeeld voor om het te testen, te controleren, te configureren of te calibreren. Wat je absoluut niet wilt hebben, is dat je productieproces in de problemen komt vanwege bugs in de laatste nieuwe software, want weinig is voor een bedrijf zo duur al een stilstaande productielijn.
Maar ook nog niet zo lang geleden, werden Tesla's vlak voor delivery voorzien van de meest recente software. Dat was onderdeel van het 'rij-klaar' maken. Kennelijk is dat nu weggeoptimaliseerd.
Dat dat vrij gebruikelijk is evident, je wilt een auto kunnen testen op fouten/bugs vóórdat deze de fabriek verlaat. Bij de meeste fabrieken koppelen ze de auto aan een (test)computer en dan doorloopt deze een aantal tests om te zien of alles klopt volgens de (fabrieks)specs. Wanneer er iets niet klopt dan verlaat deze auto de fabriek niet en wordt er eerst gekeken wat er aan de hand is. Pas als de 'storing' gevonden is mag de auto uitgeleverd worden. Nieuwe software zou in principe eerst in de fabriek getest moeten worden op een gelijkwaardig type zodat het installeren van nieuwe software geen 'storingen' geeft.

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Yaksa schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:14:
[...]

Dat dat vrij gebruikelijk is evident, je wilt een auto kunnen testen op fouten/bugs vóórdat deze de fabriek verlaat. Bij de meeste fabrieken koppelen ze de auto aan een (test)computer en dan doorloopt deze een aantal tests om te zien of alles klopt volgens de (fabrieks)specs. Wanneer er iets niet klopt dan verlaat deze auto de fabriek niet en wordt er eerst gekeken wat er aan de hand is. Pas als de 'storing' gevonden is mag de auto uitgeleverd worden. Nieuwe software zou in principe eerst in de fabriek getest moeten worden op een gelijkwaardig type zodat het installeren van nieuwe software geen 'storingen' geeft.
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen, maar voor de volledigheid: Fouten, bugs en storingen zijn 3 verschillende categorieën problemen.

Tijdens productie wordt de software op het geproduceerde product gebruikt om te controleren op productiefouten. Als een nieuwe software versie aan die controle niets toevoegt, is het een risico zonder voordelen en wordt het vermeden. Het is niet eens ongebruikelijk dat dit speciale software is, die functioneel niets anders kan dan dat, maar dat moet er end-of-line uiteindelijk alsnog functionele software geïnstalleerd worden, en dat is een dure extra handeling in het proces.

Bugs zijn fouten is software, waar apart op getest wordt. En storingen zijn defecten in de product dat daarvoor goed gewerkt heeft. Er zit verrassend weinig overlap in productiefouten en storingen; In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten, is software gebruikt voor fabricage, nauwelijks een hulpmiddel bij reparatie.
Hebben mensen met gekochte FSD die nog op de update aan het wachten zijn al wel Enhanced Autopilot?

• aqui
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:40
Soms help ik FSD een beetje om vlotter te accelereren, door het pedaal in te drukken. Sinds de update naar 2026.17.5 merk ik dat dat niet meer vloeiend gaat, maar alsof je het pedaal wisselend indrukt en loslaat. Heeft iemand dit ook opgemerkt? Het is duidelijk merkbaar en vervelend. Nieuwe feature? Ontmoedigen van gas bijgeven? :-(

• Maurice-
pdidi schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:30:
[...]

Dan stond ie er misschien al een tijdje. Als er geen nieuwe HW in zit kan het snel gaan
Een week vanaf lossen in Zeebrugge. Het was de eerste batch met stengel, bumpercam en zwarte logo's die week dus van lang staan was geen sprake.
Maurice- schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:06:
[...]

Een week vanaf lossen in Zeebrugge. Het was de eerste batch met stengel, bumpercam en zwarte logo's die week dus van lang staan was geen sprake.
Wifi op de boot ;)
Dit is wel lachen. Op de Deense FSD goedkeuring video rijdt de Tesla een weg in die vanwege werkzaamheden alleen voor fietsers en bussen is. Het wordt natuurlijk al breed uitgedragen op X. Ik denk dat er een supervisor een slecht nieuws gesprek gaat krijgen

• Forza11
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:06
pdidi schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:57:
Hebben mensen met gekochte FSD die nog op de update aan het wachten zijn al wel Enhanced Autopilot?
Nee alleen basis cruise control
Forza11 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:28:
[...]

Nee alleen basis cruise control
Ow ja, heel nieuwe hebben alleen nog maar TACC. Ik bedoelde eigenlijk mensen die nog wel Autopilot/Autosteer hebben of die dan wel alvast EAP hebben gekregen omdat ze FSD erbij hebben gekocht

• karel_G_1981
aqui schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:59:
Soms help ik FSD een beetje om vlotter te accelereren, door het pedaal in te drukken. Sinds de update naar 2026.17.5 merk ik dat dat niet meer vloeiend gaat, maar alsof je het pedaal wisselend indrukt en loslaat. Heeft iemand dit ook opgemerkt? Het is duidelijk merkbaar en vervelend. Nieuwe feature? Ontmoedigen van gas bijgeven? :-(
Yep en nog erger vind ik dat hij niet meer automatisch op accelereert nadat ik werd opgehouden door een auto op de snelweg . Dat moet een bug zijn . In de oude versie was dit allemaaL wel goed. Qua rijden heb ik liever de oude versie terug maar dan met de nieuwe DMS

• Sjaak Speer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:57
En weer een schaap over de dam. België is ook akkoord en gaat FSD toestaan https://x.com/annickderidder/status/2064758257558650891?s=46&t=_4F15d3_6WpKoJRD9Zz50A

• Card Nox
@Sjaak Speer, mooi op tijd voor onze vakantie naar Luxemburg in Juli (hopelijk).

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Hype schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:50:
Hoe heb je ze zo ver gekregen om je te bellen? En heeft ie jouw vin handmatig gepushed of kon hij het alleen inzien? Ik krijg telkens standaard antwoorden via de app..
Ik heb ze vorige week ingebreke gesteld. Ik denk niet dat dat indruk gemaakt heeft, maar dat ik het enige dat ik kan bedenken dat ik anders gedaan heb.

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Op dit moment staat 2026.17.5 te installeren… Zou het dan tòch?

• karel_G_1981
Geweldig ! Lang verwacht maar toch geleverd ! Nu hopelijk snel meer landen . De meer tractie het krijgt de meer kans dat de stemming positief wordt en we een algehele goedkeuring krijgen .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LD8p4KgiAz3qC_mhJJXFdC2hiGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KAE7hB7FfFHpyCBmod6CsQdl.jpg?f=fotoalbum_large

• Mike.Litoris
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:07
pdidi schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:21:
Dit is wel lachen. Op de Deense FSD goedkeuring video rijdt de Tesla een weg in die vanwege werkzaamheden alleen voor fietsers en bussen is. Het wordt natuurlijk al breed uitgedragen op X. Ik denk dat er een supervisor een slecht nieuws gesprek gaat krijgen
Copenhagen, the most famous cycling city in the world…. 😅

• Yaksa
  • Nu online
karel_G_1981 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:43:[...]Nu hopelijk snel meer landen . De meer tractie het krijgt de meer kans dat de stemming positief wordt en we een algehele goedkeuring krijgen.
Gezien de tekst van de Belgische minister (dat er afstemming moet zijn tussen Tesla en RDW i.v.m. de afwijkende Belgische verkeerscontext) denk ik niet dat er zomaar een algehele goedkeuring voor heel Europa zal komen. Elk land heeft weer iets andere regels en al die uitzonderingen moeten dan wel in een (1) model geladen kunnen worden. Die afwijkende Belgische verkeerscontext is dus nog niet in het huidige (Nederlandse) model opgenomen, anders hoeft daar geen afstemming meer over plaats te vinden.

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:36
pdidi schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:21:
is supervised. Zijn we de test van autoweek alweer vergeten?

• Richh
  • Nu online
Je draait het allemaal een beetje om hoor :P het is allemaal niet heel spannend. Zeker voor wie zelf in software werkt en een beetje git ervaring heeft is het heus niet zo bijzonder, het is gewoon agile.

Tesla werkt doorlopend aan de software (en verschilt daarmee wezenlijk van bijna alle andere autofabrikanten in feite). Features worden uiteindelijk gemerged in een release die stapsgewijs naar meer gebruikers gaat. Ondanks uitvoerig door testen kan er immers altijd nog steeds iets mis gaan en dat kan je dan makkelijker terugtrekken.

Factory releases zijn releases juist die een stukkie achterlopen. Alles wat daarin zit, is echt waterdicht, want betreft software die al maanden actief is. Je hebt immers een nieuw stuk hardware, dat is het beste te testen met software waarvan je zeker weet dat het klopt.

Daarnaast zijn factory releases uitgerust met extra logging, er wordt extra veel met de fabriek gedeeld qua telemetry. Het kan namelijk voorkomen dat subcomponenten, ondanks uitvoerige kwaliteitscontroles, toch nog fout gaan. Dan weet Tesla er direct van en kan het sneller actie ondernemen.

Het zijn extra controle lagen, extra lagen die legacy auto niet heeft. Dat omdraaien na "dus" 'iedereen is testrijder' is een beetje onderbuik.

Daar komt dan nog bij dat Tesla's release strategy niet helemaal aansluit bij de gefaseerde goedkeuring die we nu zien. Daar hadden ze inderdaad wel wat beter over na kunnen denken.

Dat Tesla niet voldoende transparant is voor non-software-engineers op dit vlak en dat het wel heel erg klote was voor wie eind maart zn FSD auto geleverd kreeg, ja, geheel mee eens en dat had anders gemoeten.

• Richh
  • Nu online
Yaksa schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:57:
[...]

Gezien de tekst van de Belgische minister (dat er afstemming moet zijn tussen Tesla en RDW i.v.m. de afwijkende Belgische verkeerscontext)
Huh wat?

De Belgische minister beweerde dat ze geen documentatie van de RDW had gekregen. Letterlijk een dag later zei Denemarken "we hebben de documenten van de RDW gezien en we hebben goedkeuring verleend". En vandaag hebben de Belgen het ook goedgekeurd. Dit betrof dus zeer waarschijnlijk een intern probleempje :+ geen "afwijkende Belgische verkeerscontext" die een probleem zou zijn waar dan de RDW nog wat mee zou moeten.

Er zijn nooit FSD demo drives geweest in België, er zijn 5000 test kilometers gedaan voor het ministerie. Dit is gewoon gedaan met dezelfde software als waar we in Nederland, Litouwen, Estland en Denemarken mee rond gereden worden.
Elk land heeft weer iets andere regels en al die uitzonderingen moeten dan wel in een (1) model geladen kunnen worden
De 1.6 miljoen kilometers die de RDW in zijn documentatie heeft meegenomen is gebaseerd op tests door heel Europa. Het model waar wij in Nederland nu mee rijden is een model getraind op input uit het gehele Europese continent.
Die afwijkende Belgische verkeerscontext is dus nog niet in het huidige (Nederlandse) model opgenomen
Dit klopt dus niet.
anders hoeft daar geen afstemming meer over plaats te vinden.
Dat is dus ook niet zo. Ik ben benieuwd waarom je denkt dat dit anders zou zijn.

• Yaksa
  • Nu online
Richh schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:06:
[...]Huh wat?
Dit klopt dus niet.
Heb je die brief niet gelezen die ze naar de homologatiedienst heeft gestuurd?

Pagina: 1 ... 93 94 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.