Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Same met doorgetrokken strepen of busbanen. Daar zit ruimte voor verbeteringpdidi schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 08:26:
[...]
Rode kruizen zijn vlgs mij vanaf het begin nooit goed gegaan
nu mijn FSD proef is afgelopen weer lekker op TACC, wat heerlijk om weer af te remmen en plakken als de voorligger 2kmh zachter rijdt ipv ijverig in te willen halen
Even de bezem er weer door. Ik ga er verder geen woorden aan vuil maken. Thanks!
Heb nog niet in de auto gekeken maar in de app kun je het nog wel zien. Nog altijd FSD14.2.2.6 bij mij.Sandyman538 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 08:53:
Gisteren de 2026.33.100 update gekregen, maar in het software scherm stond toch altijd de software versie, de FSD versie waar je op staat en de navigatie versie? Want de FSD versie kan ik niet meer vinden na deze update (of ze hebben dat er dus uitgehaald). Staat alleen nog een software versie en een navigatie versie.
We kunnen nu wel de velgen veranderen zag ik in de release notes...
Erg leuk FSD, reed in de stad/dorp prima, maar op de snelweg ergerde ik me mateloos aan het richting aangeven. Veel te lang knipperen zonder iets te doen. En zoals bekend nog gaan inhalen vlak voor je de afrit moet hebben.
Verder is de Standard ergelijk traag vergeleken met een Performance en veel te zacht geveerd naar mijn smaak.
Ik zou heel graag een FSD-Lite met beperkt inzetgebied willen. Bijvoorbeeld alleen op autosnelwegen waar je nu mat HW3 ook al EAP/NoA hebt.Card Nox schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 10:21:
@MarcoEV, ik zou mijn adem niet inhouden voor de AI3/HW3 release. Ze hebben al genoeg moeite met de AI4/HW4. Ik zeg niet nooit, maar denk niet binnenkort.
Dus dat ik op de autosnelweg niet meer de handen aan het stuur hoef te houden.
[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 07-10-2026 11:03 ]
Signatures zijn voor boomers.
In Amerika is 14.3.11 nu uit. Vanmorgen heb ik zelf nog even de Zeekr gepakt omdat ik gewoon zelf kon bepalen hoe hard ik reed en geen strenge DMS had. Het is echt gek dat een veiligere techniek veel minder fijn is om te gebruiken…
Agentic Boekhouden voor prima prijs: goldmary.eu. || finebutwhy.com || FSD is geweldig
Tip: je kunt de Tesla nu ook nog zonder FSDs gebruiken (zo lang het nog is toegestaan)Ecological schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 12:13:
Vanmorgen heb ik zelf nog even de Zeekr gepakt omdat ik gewoon zelf kon bepalen hoe hard ik reed en geen strenge DMS had. Het is echt gek dat een veiligere techniek veel minder fijn is om te gebruiken…
Ik heb geen steering assist op mijn Tesla dus dan moet ik zelf sturen hah - ik weet niet hoe steng die is want ik rij niet handmatig in de Tesla.pdidi schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 12:17:
[...]
Tip: je kunt de Tesla nu ook nog zonder FSDs gebruiken (zo lang het nog is toegestaan). Maar daar over gesproken: jij hebt vlgs mij nu een Tesla met ADDW, hoe streng is die als je handmatig rijdt?
Ik kan de Zeekr ook op 130 zetten op de snelweg en op ADAS rijden en op mijn telefoon als ik zou willen (doe ik natuurlijk niet) maar dit is toch eigenlijk heel gek.
Agentic Boekhouden voor prima prijs: goldmary.eu. || finebutwhy.com || FSD is geweldig
Nee.TweakerVincent schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 13:30:
Gaat die 10% max beperking ook gelden voor de oude autopilot?
ok top, FSD met max 10% te hard wordt hem niet voor mij. Twijfelde zowieso over FSD. Dan maar weer terug naar normale AP
grappig. Bij mij stond hij netjes te wachten op wifi....xFeverr schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 14:12:
Mijn auto is de 2026.33.100 update nu aan het downloaden over de mobiele verbinding, want hij heeft helemaal geen wifi. Dus dit is weer een update die ze er snel door willen hebben. Weer wat belangrijke foutjes opgelost misschien?
Was overigens geen grote update; was via hotspot tijdens het rijden zo binnen. En kan verder geen verschil merken op FSD. Zelfde versie ook.
Dus verwacht gewoon kleine (algemene) software update. Paar (security)bugfixes, paar nieuwe features (velgen kiezen, iets met Apple Music) en verder niets.
Enjoying life
Ik heb er vanmorgen (8u ong.) mee gereden en toen was hij ook aan het wachten op wifi voor de update. Maar hij staat nu al een paar uurtjes stil en is gewoon begonnen met updaten.walto schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 14:16:
[...]
grappig. Bij mij stond hij netjes te wachten op wifi....
Was overigens geen grote update; was via hotspot tijdens het rijden zo binnen. En kan verder geen verschil merken op FSD. Zelfde versie ook.
Dus verwacht gewoon kleine (algemene) software update. Paar (security)bugfixes, paar nieuwe features (velgen kiezen, iets met Apple Music) en verder niets.
FSDs ging toch al niet meer dan 10% te hard (muv Contextual Max Speed en verkeerde Mapdata situaties)?TweakerVincent schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 14:05:
[...]
ok top, FSD met max 10% te hard wordt hem niet voor mij. Twijfelde zowieso over FSD. Dan maar weer terug naar normale AP
Opvallend, iedere Tesla lijkt toch iets anders te reageren. Als ik hem op +30% heb staan (en contextual speed AAN). Dan blijft ie altijd een beetje irritant net onder de max snelheid hangen. 98 waar je 100 mag en zeker niet inhalen.Richh schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 22:27:
...
Hierom zet ik de target speed graag op +30%. Als je dan 106 rijdt en er is een voorganger die 105 rijdt, dan blijft FSD erachter hangen. Omdat de 130 'ver weg' is zal FSD dan namelijk niet die snelheid pogen te bereiken. En dat is precies wat ik in zo'n geval wil. Lekker met het verkeer mee rijden. Maar een vrachtwagen of een bejaarde op 90km/u wel voorbij.
..
Rij met +5% zodra deze "magnetisch" altijd naar de 105 gaat.
Dat is juist precies prima toch? Die 2km/u maakt geen verschil op je rit. Lekker achter een ander hangen zorgt ervoor dat je niks meer hoeft te doen behalve opletten. Geen onnodige inhaalmanoeuvres die je dan hoeft af te breken, geen snelheid aanpassen etc.RF1000 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 14:23:
[...]
Opvallend, iedere Tesla lijkt toch iets anders te reageren. Als ik hem op +30% heb staan (en contextual speed AAN). Dan blijft ie altijd een beetje irritant net onder de max snelheid hangen. 98 waar je 100 mag en zeker niet inhalen.
Laat level 3 op snelwegen achter een vrachtwagen maar komen.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Ik heb exact hetzelfde. Met +5% rijdt hij altijd strak 105 als het rustig is. Heb naar aanleiding van ervaringen in dit topic ook de +30% geprobeerd maar dan rijdt ie 98-102 op dezelfde lege snelweg en moet ik handmatig versnellen naar boven de 110 voordat het blijft plakken. Bij versnellen naar 105-108 zakt hij weer terug naar ~100. Enige voordeel van de +30% was dat bij foute snelheidsinformatie (adviessnelheid bord van 70 wat altijd als limiet wordt geïnterpreteerd) hij iets minder terug zakt maar vanwege Max lateral speed moest ik alsnog wat gas bijgeven en scrollwieltje gebruiken. Ben daarom na enkele dagen +30% weer terug naar +5% gegaan omdat het voor mij een stuk stabieler reed met raar genoeg een hogere gemiddelde snelheid.RF1000 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 14:23:
[...]
Opvallend, iedere Tesla lijkt toch iets anders te reageren. Als ik hem op +30% heb staan (en contextual speed AAN). Dan blijft ie altijd een beetje irritant net onder de max snelheid hangen. 98 waar je 100 mag en zeker niet inhalen.
Rij met +5% zodra deze "magnetisch" altijd naar de 105 gaat.
Heb daarom ook geen enkel probleem met de max +10% limiet zolang contextual speed limits blijven. Hoop wel dat ze de snelheidslimiet beter detecteren dan of betere data gaan gebruiken want daar komt de grootste ergernis vandaan. Hoop ook dat je nog wel handmatig met scrollwieltje de snelheid weer kan verhogen. Het lijkt erop dat het grootste probleem wat sommige landen ermee hadden was dat de auto kiest om te hard te rijden, dus hopelijk mag het dan zelf als bewuste keuze nog wel (net als cruise control op 150 zetten).
Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat die twee functies er nog (in de nabije toekomst) komen..Masterchiev schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 20:39:
ik snap wel dat de stemming uitgesteld werd achteraf. Zou een hele mijlpaal zijn de goedkeuring. Kunnen de profielen en park lot ook worden toegevoegd binnen de gestelde kaders
We zijn inmiddels bijna zes maanden verder (sinds release) zonder enige nieuwe feature/grote verbetering, dus lijkt mij de kans klein dat deze nog zouden komen. Er zullen natuurlijk verbeteringen komen, maar zeker niet in de nabije toekomst. Wat betreft de speed profiles verwacht ik ook geen veranderingen, zeker gezien de vele kritiek hierover (in de VS, dat er geen max snelheid optie meer is) en de Europese regelgeving/kritiek rondom de maximumsnelheid control die daarmee verdwijnt. Een hybride optie zou hier top zijn, maar ik vrees dat dit er niet meer in zit, omdat ze die in de VS ook niet hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door nicolas1993 op 07-10-2026 20:51 ]
Hehe ja - de grootste beslissingen worden niet tijdens de vergadering maar tijdens de lunch gemaakt.karel_G_1981 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 19:22:
gaat nu snel na het Duitse statement , slovakije komt eraan (morgen zo lijkt het ), Zwitserland zet stappen , in Italië je nu zelf testrijden met fsd . Nog meer gaan volgen let op. Reuters stribbelt nog tegen met een nieuw haatstuk vol gerecycleerde drek, maar het momentum is duidelijk gekanteld. Zou het een goede lunch zijn geweest bij de TCMV.?
We spreken allemaal de kleine foutje in na het afbreken van de FSD, maar je ziet er (nog) niets van terug.
Heel jammer dat Tesla en zowel de RDW hier niet transparant over zijn. RDW; zeg gewoon hoe het ervoor staat en wat er op de planning staat.
Zijn er insiders hier die kennissen bij de RDW werken
[ Voor 6% gewijzigd door twan123 op 07-10-2026 21:52 ]
Tesla Model Y LR 02-2026 | Tesla Wall Charger | FSD koop |
Correct maar wie zegt dat tesla ze heeft ingediend? Misschien wachten ze wel eerst op de goedkeuringtwan123 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 21:50:
Ik verbaas me er ook over dat er al bijna 6 mnd geen update op FSD uitgerold. Alle wijzigingen zouden langs de RWD. moeten gaan, maar zou daar al iets op de plank liggen...?
We spreken allemaal de kleine foutje in na het afbreken van de FSD, maar je ziet er (nog) niets van terug.
Heel jammer dat Tesla en zowel de RDW hier niet transparant over zijn. RDW; zeg gewoon hoe het ervoor staat en wat er op de planning staat.
Zijn er insiders hier die kennissen bij de RDW werken
klopt, maar techneuten onder ons weten dat het uitstellen en je wijzigingen opstapelen voor een grotere uitrol niet handig is (veel meer risico). Je kunt beter kleine stapjes maken en zo aan de EU laten zien; "kijk" werken dagelijks aan onze verbeteringen en maken het met kleine (geteste) stapjes FSD steeds beter.Masterchiev schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 21:57:
[...]
Correct maar wie zegt dat tesla ze heeft ingediend? Misschien wachten ze wel eerst op de goedkeuring
Maar goed we wachten het af, er zal zeker een reden voor zijn voor uitstel....
Tesla Model Y LR 02-2026 | Tesla Wall Charger | FSD koop |
De NL goedkeuring kon wel eens versiespecifiek zijn en dan wellicht is het goed om alle energie in een V14.3.11 voor de EU te stoppen ipv voor ““alleen”” NL
Ik denk dat in dit specifieke geval dat niet handig is. Want bijvoorbeeld de testen van ride along of testritten moeten wel toegelaten worden op een specifieke build. Je wilt niet als tesla zijnde miljoenen km rijden in al die landen en bij de stemming horen dat het wordt uitgesteld omdat er een build update is. Denk dat dit gevalletje risk management is.twan123 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 22:26:
[...]
klopt, maar techneuten onder ons weten dat het uitstellen en je wijzigingen opstapelen voor een grotere uitrol niet handig is (veel meer risico). Je kunt beter kleine stapjes maken en zo aan de EU laten zien; "kijk" werken dagelijks aan onze verbeteringen en maken het met kleine (geteste) stapjes FSD steeds beter.
de EU versie is niet zo boeiend voor de vooruitgang. Daar hebben ze USA voor. Wij zijn het leuke extratje voor nu. Veel te lastig om vooruitgang te boeken en snel te itereren. En hoe meer hindernissen er worden opgeworpen hoe trager het gaat. DAS een feit.twan123 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 22:26:
[...]
klopt, maar techneuten onder ons weten dat het uitstellen en je wijzigingen opstapelen voor een grotere uitrol niet handig is (veel meer risico). Je kunt beter kleine stapjes maken en zo aan de EU laten zien; "kijk" werken dagelijks aan onze verbeteringen en maken het met kleine (geteste) stapjes FSD steeds beter.
Dit zou echt compleet tegen alle engineering principes ingaan.Mar.tin schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 22:59:
Ik vermoed dat er gewacht wordt met updaten tot een bredere goedkeuring.
De NL goedkeuring kon wel eens versiespecifiek zijn en dan wellicht is het goed om alle energie in een V14.3.11 voor de EU te stoppen ipv voor ““alleen”” NL
[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 08-10-2026 12:19 . Reden: Dat AWM ondertoontje laten we maar even voor wat het is, voor het verder escaleert ]
[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 08-10-2026 12:19 . Reden: Maak een TR aan ipv hier posten ]
[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 08-10-2026 12:19 . Reden: Offtopic ]
[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 08-10-2026 12:20 . Reden: Reactie op OT, dus weg ]
[ Voor 146% gewijzigd door Notna op 08-10-2026 12:21 . Reden: Reactie op OT, dus weg ]
Vanmorgen mee naar het werk gereden, doorgaans een saai ritje van 12km, deels over de snelweg. Vandaag op de snelweg bleef de auto echter op en neer pingen tussen de lijnen, hoogst irritant. Heb even de rem aangeraakt en feedback ingediend. Het regende een beetje, maar dat zou niets uit moeten maken en heb vaker in de regen gereden zonder dit geping....thijsboeree schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 07:04:
Zijn er al ongedocumenteerde ervaringen met update 2026.33.100 icm fsd 14.2.2.6? Ik heb hem gisterenavond geinstalleerd.
[ Voor 105% gewijzigd door Notna op 08-10-2026 12:21 . Reden: Reactie op OT, dus weg ]
My 2 cents: De RDW en Tesla hadden Plan A opgesteld om tot 30 juni een change freeze in te stellen om de goedkeuring af te wachten. Plan B waren ze vergeten op te stellen waardoor Plan A naar 6 oktober verschoof. Nu Duitsland de extra eisen heeft opgesteld is het doel om het verder te vertragen gelukt
[ Voor 52% gewijzigd door Notna op 08-10-2026 12:21 . Reden: Quote knip ]
Vanochtend mee gereden, en ik had 3 keer dat de Model Y voorrang gaf aan fietsers op een rotonde terwijl die geen voorrang hadden. Netjes natuurlijk, maar niet volgens de regels. Wellicht een toeval die niks met de update te maken had, maar eerder was mij dit niet opgevallen.thijsboeree schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 07:04:
Zijn er al ongedocumenteerde ervaringen met update 2026.33.100 icm fsd 14.2.2.6? Ik heb hem gisterenavond geinstalleerd.
Dat heb ik al veel vaker gelezen hier in dit forum, dus dat is imho niks nieuws..mwa schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 10:31:
[...]
Vanochtend mee gereden, en ik had 3 keer dat de Model Y voorrang gaf aan fietsers op een rotonde terwijl die geen voorrang hadden. Netjes natuurlijk, maar niet volgens de regels. Wellicht een toeval die niks met de update te maken had, maar eerder was mij dit niet opgevallen.
Ok check, viel mij op en vorige keren blijkbaar niet (of niet de exact zelfde omstandigheden).olafmol schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 10:41:
[...]
Dat heb ik al veel vaker gelezen hier in dit forum, dus dat is imho niks nieuws..
Ik ervaar sinds vorige week hetzelfde. De auto lijkt tussen de lijnen te blijven ‘pingelen’: bij langzaam rijdend verkeer stuurt hij steeds richting de middenstreep, om vervolgens te overcorrigeren en weer richting het midden van de rijbaan te gaan. Dit blijft bij snelheden onder de 15 km/u eigenlijk continu gebeuren.Card Nox schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 08:54:
[...]
Vanmorgen mee naar het werk gereden, doorgaans een saai ritje van 12km, deels over de snelweg. Vandaag op de snelweg bleef de auto echter op en neer pingen tussen de lijnen, hoogst irritant. Heb even de rem aangeraakt en feedback ingediend. Het regende een beetje, maar dat zou niets uit moeten maken en heb vaker in de regen gereden zonder dit geping....
Daarnaast zijn de rijbaanwisselingen nog trager geworden. Regelmatig wordt er helemaal geen rijbaanwissel ingezet, terwijl de richtingaanwijzer wel aan blijft staan.
Ook rijdt de auto structureel langzamer dan de ingestelde snelheid en dan de rest van het verkeer. Ik heb het hierbij over ongeveer 5 km/u langzamer dan het overige verkeer en soms zelfs 10 km/u onder de ingestelde snelheid. Daarnaast negeert het systeem opnieuw het verbod voor auto’s om op de rechterrijstrook van de A16 te rijden.
Al met al is mijn ervaring sinds de ‘aanpassing’ van vorige week behoorlijk veranderd. Waar het voorheen voelde alsof een beginnend bestuurder met net zijn rijbewijs reed, voelt het nu eerder alsof ik achter het stuur zit van een bejaarde bestuurder van wie het rijbewijs eigenlijk al een paar jaar geleden had moeten worden ingenomen waarbij ik ook continu het stuur moet overnemen omdat het te traag gaat en hele tijd op het gas zit te drukken om ook maar enigzins met het verkeer mee te kunnen gaan en niet te hinderen.
Ik heb er gisteren één kort ritje naar de supermarkt mee kunnen doen, 7km totaal.Card Nox schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 08:54:
[...]
Vanmorgen mee naar het werk gereden, doorgaans een saai ritje van 12km, deels over de snelweg. Vandaag op de snelweg bleef de auto echter op en neer pingen tussen de lijnen, hoogst irritant. Heb even de rem aangeraakt en feedback ingediend. Het regende een beetje, maar dat zou niets uit moeten maken en heb vaker in de regen gereden zonder dit geping....
Ik heb al sinds het begin serieuze last van het 'pingen', er is gewoon niet mee te rijden op sommige rechte stukken, oa naar die supermarkt. Gisteren deed hij het perfect goed.
n=1 en meer ritten zijn nodig natuurlijk, maar ik hoop dat het zo blijft
Deze opmerking komt nu toch al een paar keer terug. Dus er moet een update geweest zijn. Is daar geen info via de RDW kanalen over te vinden?TLG07 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 11:41:
[...]
Al met al is mijn ervaring sinds de ‘aanpassing’ van vorige week behoorlijk veranderd. Waar het voorheen voelde alsof een beginnend bestuurder met net zijn rijbewijs reed, voelt het nu eerder alsof ik achter het stuur zit van een bejaarde bestuurder van wie het rijbewijs eigenlijk al een paar jaar geleden had moeten worden ingenomen waarbij ik ook continu het stuur moet overnemen omdat het te traag gaat en hele tijd op het gas zit te drukken om ook maar enigzins met het verkeer mee te kunnen gaan en niet te hinderen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
In Australië hebben ze die hybride optie, dus de software is er klaar voor. Goed parkeren lijkt me vrij makkelijk om in te voeren, aangezien de gewone autopark al prima werktnicolas1993 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 20:50:
[...]
Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat die twee functies er nog (in de nabije toekomst) komen..![]()
We zijn inmiddels bijna zes maanden verder (sinds release) zonder enige nieuwe feature/grote verbetering, dus lijkt mij de kans klein dat deze nog zouden komen. Er zullen natuurlijk verbeteringen komen, maar zeker niet in de nabije toekomst. Wat betreft de speed profiles verwacht ik ook geen veranderingen, zeker gezien de vele kritiek hierover (in de VS, dat er geen max snelheid optie meer is) en de Europese regelgeving/kritiek rondom de maximumsnelheid control die daarmee verdwijnt. Een hybride optie zou hier top zijn, maar ik vrees dat dit er niet meer in zit, omdat ze die in de VS ook niet hebben.
Dat dacht ik eerst ook, maar dat is niet zo. Zij hebben ook alleen de snelheids profielen (zonder MadMax). Die Offset hoort bij Speed Assist en is iets heel anders dan onze Speed Offset (het is een instelbare ISA piep, dus met die Offset kun je instellen dat er pas een piepje komt als je 10% of 10km/u te hard rijdt)karel_G_1981 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 13:07:
[...]
In Australië hebben ze die hybride optie, dus de software is er klaar voor
[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 08-10-2026 14:59 ]
Ik zou ook niet graag de release manager bij Tesla willen zijn - dit is wel echt heel gecompliceerd.pdidi schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 14:41:
[...]
Dat dacht ik eerst ook, maar dat is niet zo. Zij hebben ook alleen de snelheids profielen (zonder MadMax). Die Offset hoort bij Speed Assist en is iets heel anders dan onze Speed Offset (dat is een instelbare ISA piep, dus met die Offset kun je instellen dat er pas een piepje komt als je 10% of 10km/u te hard rijdt)
PS: Gisteravond heb ik misschien iets te hard opgeschreven wat ik dacht en ook al denk ik dat het waar is, ik had het niet zo moeten opschrijven omdat dit niks aan de discussie toevoegde en Tweakers niet het juiste platform daarvoor is. Uiteindelijk hebben veel mensen hier ook 7.500 euro betaald voor FSD en het enige wat ik wil is het beste product voor ons allemaal en voor de maatschappij
gisteren (woensdag) 's ochtends met 26.300 heengereden (60km), 's middags met 33.100 teruggereden.thijsboeree schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 07:04:
merkte geen verschil.
Nou rij ik al (bijna) sinds de eerste uitrol zo goed als 100% op FSD (met 98% tevredenheid
[ Voor 25% gewijzigd door walto op 08-10-2026 15:13 ]
Enjoying life
Zojuist de terugweg gehad... hij stopte wederom erg aggressief bij orange, waarna ik direct het acceleratiepedaal intrapte. Een paar honderd meter verder sorteert hij voor op de foute afslag (heeft hij nog nooit gedaan....). Iets wat hij vaker fout doet is bij de afrit kunnen we links en rechts op en we maken daar standaard 2 stroken maar de Tesla blijft in het midden rijden waardoor we een van de afslagen blokkeren.Card Nox schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 08:54:
[...]
Blamage voor de ADAC. Ze hadden met veel bombarie gemeld dat FSDs door rood was gereden (zie filmpje 6:10) wat natuurlijk meteen door andere media zoals Die Zeit werd overgenomen. De originele tekst:pdidi schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 13:40:
[...]
Dan hou je maar vast: ADAC is tot de conclusie gekomen dat het DMS niet streng genoeg is:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/gP2cLmndWonXxpxUGOV61dpN.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot iemand op TFF eens goed naar die beelden en Google Maps ging kijken. Hebben de bestuurder en cameraman gewoon naar het verkeerde verkeerslicht zitten kijken. En is het nu stilletjes aangepast op de website
Zag het. Denk dat de goedkeuring van Duitsland snel kan gaan nu. Als we morgen ineens maar 10% kunnen instellen weten we genoeg haha.karel_G_1981 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 20:14:
Tesla heeft in de ap de naam al aangepast in “Tesla Assisted Driving”
Nu nog wel, maar die systemen ontwikkelen zich nu ook razendsnel. Uiteindelijk zullen ze hetzelfde kunnen wat TAD kan.nicolas1993 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 22:02:
Als dit + de 10% offset nodig is voor de volledige EU approval zou ik het niet al te erg vinden…
[Afbeelding]Maar, de naam klikt wel erg generic en saai. Je hebt bijvoorbeeld al Volvo Pilot assist, Volkswagen Travel assist, en die 2 verschillen toch echt wel een behoorlijk wat met Tesla’s FSD (supervised).
:strip_exif()/f/image/x6WdNeZp6rvy6mGc4tlUu0wc.jpg?f=fotoalbum_large)
En nieuwe Tesla's krijgen nu standaard 1 maand gratis Tesla Assisted Driving
[ Voor 33% gewijzigd door pdidi op 09-10-2026 00:05 ]
Enige is dat FSD eruit klapt met een rood stuur boven de genoemde snelheden wat voorheen alleen boven de 130 gebeurde.
Is dat zo? Dat zou wel heel vervelend zijn bij verkeerd herkende max toegestane snelheidMasterchiev schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 00:04:
Enige is dat FSD eruit klapt met een rood stuur boven de genoemde snelheden wat voorheen alleen boven de 130 gebeurde.
[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 09-10-2026 00:09 ]
Dat is wel hoe ik het begrepen heb. Of ik moet er naast zitten. Maar hoe ik de stukken Duitse stukken las wat dit de voorwaarde. Maar moet zeggen dat ik een wat roestig Duits heb haha.pdidi schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 00:08:
[...]
Is dat zo? Dat zou wel heel vervelend zijn bij verkeerd herkende snelheid
Dat laatste denk ik nietMasterchiev schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 00:04:
Als die EU goedkeuring er maar snel komt. feitelijk veranderd er niet zoveel. Op de 80 wegen Max 88, 100 wegen Max 110. Verder blijft het hetzelfde.
Precies dat , daarom denk ik ook niet dat je dan een rood stuur krijgt, want dan krijg je heel veel rode sturen en wordt het onbruikbaarpdidi schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 00:08:
[...]
Is dat zo? Dat zou wel heel vervelend zijn bij verkeerd herkende max toegestane snelheid
Ik denk dat er een grote spraakverwarring is. De Speed Offset wordt op max 10% gezet, zodat FSDs/TAD niet uit zichzelf harder dan 10% toegestaan zal gaan rijden. De bestuurder kan echter zelf met het scrollwheel harder. Het zal precies hetzelfde worden als met BMW Highway Assistant. Lees deze postMasterchiev schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 00:10:
[...]
Dat is wel hoe ik het begrepen heb. Of ik moet er naast zitten. Maar hoe ik de stukken Duitse stukken las wat dit de voorwaarde. Maar moet zeggen dat ik een wat roestig Duits heb haha.
In deze nieuwe video, zien we dat het rijden volledig in Duitsland gebeurd, en dat de naam is aangepast. Maar er is wel iets lulligs, de offset is dus max 10%, maar die reset ELKE rit. Dus elke nieuwe rit moet je de max offset weer omhoog zetten, dat is natuurlijk niet al te fijn…. Ook kan je niet contextual Max speed gebruiken + een 0% offset..
- excuus - ik vind gebruiksvriendelijkheid heel erg fijn en ik heb al problemen met de huidige slap monitor die ik elke keer uit moet zetten - even verduidelijktnicolas1993 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 09:00:
Het ziet er uit dat FSD wel elk moment in Duitsland goedkeurd kan worden, gezien uit de nieuwe support pagina, https://www.tesla.com/nl_NL/support/tesla-assisted-driving?redirect=no#what-is-tesla-assisted-drivingl
In deze nieuwe video, zien we dat het rijden volledig in Duitsland gebeurd, en dat de naam is aangepast. Maar er is wel iets lulligs, de offset is dus max 10%, maar die reset ELKE rit. Dus elke nieuwe rit moet je de max offset weer omhoog zetten, dat is natuurlijk niet al te fijn…. Ook kan je niet contextual Max speed gebruiken + een 0% offset..
[ Voor 9% gewijzigd door Ecological op 09-10-2026 10:35 ]
Kleine moeite om 2x te tikken anders, ik vind het prima. Kom maar door met die EU brede goedkeuring.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Even een herinnering: dit topic staat in Mobiliteit en heet: "Tesla FSD: Ervaringen met FSD in EU." Het gaat hier dus primair om ervaringen met het zelf rijden van een Tesla met FSD/TAD op Europese wegen, en niet om het functioneren van de politiek en/of allerlei instellingen.
Persoonlijke frustraties over Den Haag, de EU, RDW, ADAC, journalisten e.d. hebben hier dan ook geen plek als ze niet direct relevant zijn voor die ervaringen. Dat is gewoon offtopic. Wie daarover wil discussiëren, kan daar uiteraard een ander topic, waar het wel ontopic is, voor kiezen of openen.
En alvast een kleine waarschuwing: ranten is niet hetzelfde als discussiëren.
[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 09-10-2026 09:59 ]
Dat is nu ook al het geval. Zie deze post. Het goede nieuws is dus dat Contextual Max Speed mag blijven.nicolas1993 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 09:00:
Ook kan je niet contextual Max speed gebruiken + een 0% offset..
Wel benieuwd hoe hard er straks dan gereden wordt als Contextual Max Speed aan staat, want in mijn voorbeeld gaat ie 70% te hard, terwijl de Speed Offset op 5% staat. Ik vermoed precies hetzelfde: Het enige wat Tesla heeft aangepast is dat Speed Offset 50% -> 10% en reset naar 0% bij iedere rit. Dus geen FSDs/TAD herkeuring nodig want dit is onderdeel standaard software
[ Voor 48% gewijzigd door pdidi op 09-10-2026 10:21 ]
Wellicht moeten we de topic naam aanpassen van FSD naar TAD?
Anyway, net als jullie ben ook ik ben benieuwd naar de nieuwe setup mbt offset en contextual speed. Laten we het gewoon even afwachten ipv op en neer te speculeren
Niemand meer wat coole TAD (pohh even wennen nog die naam) clips?
[ Voor 71% gewijzigd door karel_G_1981 op 09-10-2026 10:48 ]
Top, dus maar 1 extra klikje bij wegrijden. En dan staat Contextual Max Speed ook meteen weer aankarel_G_1981 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 10:47:
Lijkt erop dat je straks elke rit je speed offset moet bevestigen bij TAD[Afbeelding]
Dus dan gaan we naar het scherm kijken precies wanneer je wilt dat mensen opletten? Dit is puur: sludge (https://www.science.org/doi/10.1126/science.aau9241)pdidi schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 11:01:
[...]
Top, dus maar 1 extra klikje bij wegrijden. En dan staat Contextual Max Speed ook meteen weer aan
Het voegt ook niks toe, het is een compliance checkboxje. Ik snap ook wel dat de impact minimaal is - even klikken en je bent klaar. En dat is ook zo, maar ik vind ook wel dat het wel weer comfort weghaalt voor 0 extra veiligheid, sterker nog, het maakt het onveiliger.
Ik begrijp het argument van "het is maar een klikje" - maar ik moet ook al de slaperigheidsassistent gaan zetten - en dan wordt het blauwe scherm weer boos.
Ik weet dat ik hier wat meer non-europese mindset in heb - maar ik vind ook wel dat we wat kritischer mogen zijn.
Kan je onderbouwen waarom het onveiliger is?Ecological schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 11:39:
[...]
Dus dan gaan we naar het scherm kijken precies wanneer je wilt dat mensen opletten? Dit is puur: sludge (https://www.science.org/doi/10.1126/science.aau9241)
Het voegt ook niks toe, het is een compliance checkboxje. Ik snap ook wel dat de impact minimaal is - even klikken en je bent klaar. En dat is ook zo, maar ik vind ook wel dat het wel weer comfort weghaalt voor 0 extra veiligheid, sterker nog, het maakt het onveiliger.
Ik rij momenteel met een recente vervangauto en die heeft de snelheidswaarschuwing. Bij elke overschrijding krijg ik 3 keer een 'bong'. Ja, het irriteert, en ik heb nog niet uitgezocht hoe het uit moet, maar ik zie gewoon bij mezelf dat ik minder snelheidsovertredingen bega...
Al die systemen (hoe irritant ook) komen als resultaat van studies, niet gewoon omdat iemand er zin in heeft.
Ja, dat is idd vreemd. Zo te zien komt die popup wel meteen als je op de Start Assisted Driving knop drukt en kun je in 1 handeling de Speed Offset activeren voordat er wordt weggeredenEcological schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 11:39:
[...]
Dus dan gaan we naar het scherm kijken precies wanneer je wilt dat mensen opletten?
Tesla Model Y Juniper AWD (2026)
Mijn punt is absoluut niet tegen veiligheidssystemen, ik vind bijvoorbeeld: Wikipedia: Automated emergency braking system geweldig en ook ACE zou wat mij betreft altijd aan moeten staan https://www.basenor.com/blogs/news/tesla-update-2026-27-10Tommie12 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 11:54:
[...]
Kan je onderbouwen waarom het onveiliger is?
Maar mijn punt is dat je nu juist op het scherm kijkt en afleiding krijgt bij wegrijden omdat je de offset wil aanpassen.
Dat hoop ik ook, stel je voor dat elke regulator de nieuwe update zelf zou willen testen.cacofant schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 12:00:
Ik hoop vooral dat we vanaf dat het Assisted Driving is, we dan ook de normale updates krijgen van FSD, maar dat zal dan nog steeds wel niet?
US FSD <> EU TADcacofant schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 12:00:
Ik hoop vooral dat we vanaf dat het Assisted Driving is, we dan ook de normale updates krijgen van FSD, maar dat zal dan nog steeds wel niet?
Als dat laatste het geval is komt er nooit meer een update , dus mag idd toch hopen dat niet alle regulators unaniem moeten besluiten over elke updateEcological schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 12:04:
[...]
Mijn punt is absoluut niet tegen veiligheidssystemen, ik vind bijvoorbeeld: Wikipedia: Automated emergency braking system geweldig en ook ACE zou wat mij betreft altijd aan moeten staan https://www.basenor.com/blogs/news/tesla-update-2026-27-10
Maar mijn punt is dat je nu juist op het scherm kijkt en afleiding krijgt bij wegrijden omdat je de offset wil aanpassen.
Een normale autohomologatie kan europees geregeld worden. Zowat alle autofabrikanten en invoerders homologeren met TUV/DEKRA/UTAC/RDW/VIAS volgens europese regels, en de auto mag in de hele EU verkocht worden.Ecological schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 12:07:
[...]
Dat hoop ik ook, stel je voor dat elke regulator de nieuwe update zelf zou willen testen.![]()
(denk niet dat dit zo gaat zijn - maar het zou me ook niks verbazen)
Hoe en waarom TAD land per land gegaan is snap ik tot heden niet.
Ja - absoluut! En ik denk ook soms dat dit niet altijd duidelijk overkomt, het probleem is dat via text en een forum alle EU-kritiek gelijk wordt gezien als een rechtstreekse aanval.Tommie12 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 12:47:
[...]
Een normale autohomologatie kan europees geregeld worden. Zowat alle autofabrikanten en invoerders homologeren met TUV/DEKRA/UTAC/RDW/VIAS volgens europese regels, en de auto mag in de hele EU verkocht worden.
Een paar posts terug schreef ik ook al dat een werkgroep gestuurd vanuit de EU met de beste tech-savvy mensen die bij de verschillende instanties werken als de RDW - die dagelijks bijeenkomt om fabrikanten te ondersteunen en te controleren tot ze live mogen een veel beter systeem zou zijn dan het huidige systeem waar ze elke 2 maanden 15 minuten gaan praten hierover.
Hier zou ik 0 problemen mee hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door Ecological op 09-10-2026 12:57 ]
Bij bmw hebben ze een maas in de wet gevonden en staat hij bij opstarten altijd aan (zoals het verplicht moet van de EU) maar kun je met een “workflow” het volledig automatisch meteen uitzetten elke keer als je gaat rijden. Volledig legaal en geen last meer van dat onzinsysteem. Bij tesla kan het met bv de commander volgens mij.Tommie12 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 11:54:
[...]
Kan je onderbouwen waarom het onveiliger is?
Ik rij momenteel met een recente vervangauto en die heeft de snelheidswaarschuwing. Bij elke overschrijding krijg ik 3 keer een 'bong'. Ja, het irriteert, en ik heb nog niet uitgezocht hoe het uit moet, maar ik zie gewoon bij mezelf dat ik minder snelheidsovertredingen bega...
Al die systemen (hoe irritant ook) komen als resultaat van studies, niet gewoon omdat iemand er zin in heeft.
Dan was het nooit gelukt ivm de uitzonderingen die tesla nodig had voor oa hands off rijden. Men moest wel het r171 traject doorlopen. Tesla heeft de enige begaanbare weg doorlopen voor fsD En succesvol zoals het er nu naar uitziet.Tommie12 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 12:47:
[...]
Een normale autohomologatie kan europees geregeld worden. Zowat alle autofabrikanten en invoerders homologeren met TUV/DEKRA/UTAC/RDW/VIAS volgens europese regels, en de auto mag in de hele EU verkocht worden.
[ Voor 99% gewijzigd door twain4me op 09-10-2026 22:11 ]
[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 09-10-2026 22:13 . Reden: Reactie op geknipte post. ]
En dan vind ik het heel ironisch hoe de samenleving zo panisch doet over FSD
I
[ Voor 8% gewijzigd door Ecological op 09-10-2026 15:07 ]
[ Voor 12% gewijzigd door pdidi op 09-10-2026 16:48 ]
Grappig , dat ondanks de UNECE regels? Zal de etsc wel weer veel kabaal over gaan makenpdidi schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 16:47:
Leuk voor de Duitsers, daar mag zo te lezen TAD 140km/u. Dat gold vziw niet voor FSDs. Zou mooi zijn als wij dan iig niet zo snel meer een rood stuur krijgen als je even extra gas geeft boven 130km/u om in te halen
[Afbeelding]
Ja verbaasde mij ook. Misschien is het een tikfout en overgenomen van de US versie die tot 140km/u magkarel_G_1981 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 17:03:
[...]
Grappig , dat ondanks de UNECE regels? Zal de etsc wel weer veel kabaal over gaan maken
Let’s wait and see , gaat iig niet lang meer duren , denk ook niet dat we tot december hoeven te wachtenpdidi schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 17:20:
[...]
Ja verbaasde mij ook. Misschien is het een tikfout en overgenomen van de US versie die tot 140km/u mag
In het TAD filmpje, wat in Duitsland is opgenomen, kun je ook zien dat zij boven 130km/u mogen (Max Speed Offset 10%):karel_G_1981 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 17:22:
[...]
Let’s wait and see , gaat iig niet lang meer duren , denk ook niet dat we tot december hoeven te wachten
Is FSD/TAD dan al toegelaten in Duitsland?pdidi schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 23:41:
[...]
In het TAD filmpje, wat in Duitsland is opgenomen, kun je ook zien dat zij boven 130km/u mogen (Max Speed Offset 10%):
[Afbeelding]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
15 oktober 🤫TeslaNerd schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 10:02:
[...]
Is FSD/TAD dan al toegelaten in Duitsland?
15 oktober is toch definitief van de baan?
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Nee hoor helemaal niet. Het staat landen helemaal vrij de NLD erkenning over te nemen met daarbij de voorwaarden waar tesla inmiddels aan heeft voldaan. Er is geen reden te wachten op een stemming en het lijkt erop dat dat ook niet gaat gebeuren. Denk echt dat die goedkeuring van veel landen eerder gaat komenTeslaNerd schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 10:27:
[...]
15 oktober is toch definitief van de baan?
/f/image/e3NZ90dZn3pA4IHiyCa7aKkX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/SILDnsOL2EGpBWxB0AQXlxK0.png?f=fotoalbum_large)