• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:50
pdidi schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:19:
Om te voorkomen dat straks je kind jouw telefoon pakt en er met FSD vandoor gaat?
[Afbeelding]
Bron
En/of voorbarig op de influencers vooruitlopend die een kind in de stoel zetten en er naast gaan zitten? :+

Aan de andere kant, als het in de VS nog niet gebeurd is...

• Mar.tin
Hahahahahahaha, ik zag hem al ergens voorbij komen, maar verdween door een onverhoopte refresh.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:58

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wat een prachtige dag. Vanmorgen vroeg opgestaan, lekker gedouched, ontbeten en de deur uitgegaan. Klein uurtje later op werk aangekomen, heerlijk elektrisch gereden en het stuur amper aangeraakt. Nou ja, even dan, op de fiets van huis naar de bushalte.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:28
Zou die goedkeuring vandaag komen ja? Ach ik merk het wel.

UNOX: The worst operating system

• Mar.tin
Wat lichthartig vermaak. Dit is dus een grapje van de poster, de "SHOW MORE" knop doet niets.

Mijn hartslag ging iets omhoog.

https://x.com/TheEVuniverse/status/2042515871214584281

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4z_0ZN_rv6AXG7QYO7wp4FWRO74=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q3YdyYWydezQezDcmxegZF2W.png?f=user_large

[ Voor 67% gewijzigd door Mar.tin op 10-04-2026 10:44 ]

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Nu online
Ik zal de auto eens resetten misschien trigger ik de switch ? Its about time, mag hopen dat ze voor de lunch en de vrijmibo alle papierwerk geregeld hebben zodat tesla de knop om kan zetten vanmiddag .

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:03
karel_G_1981 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:00:
Ik zal de auto eens resetten misschien trigger ik de switch ? Its about time, mag hopen dat ze voor de lunch en de vrijmibo alle papierwerk geregeld hebben zodat tesla de knop om kan zetten vanmiddag .
Zolang je niets hoort kun je hoop houden, anders is de lol er ws wel vanaf. :+

• Mar.tin
gjcvro schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:01:
[...]

Zolang je niets hoort kun je hoop houden, anders is de lol er ws wel vanaf. :+
Ah, Shrodingers FSD-Approval :+

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:55
Mar.tin schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:43:
Wat lichthartig vermaak. Dit is dus een grapje van de poster, de "SHOW MORE" knop doet niets.

Mijn hartslag ging iets omhoog.

https://x.com/TheEVuniverse/status/2042515871214584281

[Afbeelding]
Engagement farming is huuge vandaag, pas een beetje op met dit soort accounts. Persoonlijk ik verwacht eigenlijk helemaal niks vandaag, het is voor mij tot nu toe een grote hype, gebaseerd op een heleboel berichten die keer op keer uit verband zijn getrokken. Nergens is gecommuniceerd dat als de RDW vandaag "iets" besluit, we dan ook allemaal vanmiddag met onze handjes los door de mcdrive kunnen.

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:23

Damian

Insane Obtrusion

enige die het ergens over 10 april heeft gehad is Ome Musk, de RDW zelf helemaal niet...

https://www.rdw.nl/nieuws...leiding-van-bericht-tesla

Ik verwacht niets vandaag.

[ Voor 25% gewijzigd door Damian op 10-04-2026 11:12 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:46
karel_G_1981 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:00:
Dat gaat echt niet gebeuren hoor :P ik blijf er voorlopig nog even bij dat er vandaag formele approval gaat komen.

Maar ik ga er toch echt niet vanuit dat alle HW4 voertuigen direct unlocked gaan worden. Laat staan dat een reset oid dan de change gaat triggeren.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:01
Waar ik een beetje huiverig voor ben is dat we een soort uitgedunde speciale NL versie krijgen.
Beetje als hoe bij ons de autopilot de bochten te langzaam neemt als deze scherp zijn en de lane change (3 keer knipper dan pas wat doen heeeel rustig aan) op snelweg is ten opzichte van de Amerikaanse variant.

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:37
Damian schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:11:
enige die het ergens over 10 april heeft gehad is Ome Musk, de RDW zelf helemaal niet...

https://www.rdw.nl/nieuws...leiding-van-bericht-tesla

Ik verwacht niets vandaag.
maar wat ik wel jammer vind vorige keer reageerd de RDW wel op die 20 maart maar op de 10 April dus niet dus hoop wel dat ze teminste iets zeggen vandaag zij zullen toch ook hier en daar wat rondlezen lijkt mij.
er zijn best wel een hoop mensen die er hun beslissing voor nemen om wel of niet een Tesla te kopen en of wel of niet FSD te nemen.

PSN: FreakGIB

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:23

Damian

Insane Obtrusion

Gyrolion schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:14:
Waar ik een beetje huiverig voor ben is dat we een soort uitgedunde speciale NL versie krijgen.
Beetje als hoe bij ons de autopilot de bochten te langzaam neemt als deze scherp zijn en de lane change (3 keer knipper dan pas wat doen heeeel rustig aan) op snelweg is ten opzichte van de Amerikaanse variant.
Grote verschillen gaan hem vooral zitten in het DMS, Driver Monitoring System. In US e.d. is het allemaal veel soepeler qua even wegkijken naar het scherm of een telefoon. In NL gaat het heel erg streng door de boordcamera in de gaten gehouden worden. Bij meerder malen niet opletten is het einde oefening voor FSD voor een week.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
"Ik rij net Nederland weer in, krijg ik een melding dat we een landgrens naderen en dat FSD niet meer beschikbaar kan zijn. Ziet er goed uit dus."

stuurde een kennis nét door... deze melding had ik nog niet eerder gehoord.

• Mar.tin
Blasterxp schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:20:
"Ik rij net Nederland weer in, krijg ik een melding dat we een landgrens naderen en dat FSD niet meer beschikbaar kan zijn. Ziet er goed uit dus."

Ik heb hem nog niet gehoord van mensen die niet in een FSD testwagen reden geloof ik.

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:52
Blasterxp schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:20:

Hebben alle voertuigen die op 2.9.1 zitten

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:55
FreakGIB schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:17:
[...]

er zijn best wel een hoop mensen die er hun beslissing voor nemen om wel of niet een Tesla te kopen en of wel of niet FSD te nemen.
Het is eigenlijk toch bizar dat een commerciële (buitenlandse) partij een instantie zo onder druk probeert te zetten om hun product op de markt te krijgen. Ook dat hele verhaal met: mail de RDW om ze te bedanken(!). Ik vind het manipulatie, de RDW heeft laten zien dat ze sterk in hun schoenen staan en dat is fijn.

• Masterchiev
LigeTRy schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:23:
[...]

Het is eigenlijk toch bizar dat een commerciële (buitenlandse) partij een instantie zo onder druk probeert te zetten om hun product op de markt te krijgen. Ook dat hele verhaal met: mail de RDW om ze te bedanken(!). Ik vind het manipulatie, de RDW heeft laten zien dat ze sterk in hun schoenen staan en dat is fijn.
Ene kant eens andere kant is dat ze wel HEEL voorzichtig zijn en dat niet begrepen wordt in de USA. Zeker met een al werkend product.
Door die voorzichtigheid raak je “achterop” in innovatie in de automarkt. De automarkt is rijk aan Europese automerken. Innovatie brengt werkgelegenheid enz enz. Dat is iets wat ik mis bij de Europese wetgeving in het algeheel. FSD zet de poort open voor een geheel nieuw autorijden en zal worden doorgetrokken naar andere voertuigen, taxi’s enz enz

• karel_G_1981
  • Nu online
BNR auto update heeft de RDW en tesla gebeld, die willen nog niets zeggen 😳

• karel_G_1981
  • Nu online
LigeTRy schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:23:
[...]

De doorgeslagen regelgeving in Europa is gewoon achterlijk, dit moet een keer doorbroken worden anders is er nooit innovatie mogelijk.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:00
Masterchiev schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:26:
[...]

Ene kant eens andere kant is dat ze wel HEEL voorzichtig zijn en dat niet begrepen wordt in de USA. Zeker met een al werkend product.
Door die voorzichtigheid raak je “achterop” in innovatie in de automarkt. De automarkt is rijk aan Europese automerken. Innovatie brengt werkgelegenheid enz enz. Dat is iets wat ik mis bij de Europese wetgeving in het algeheel. FSD zet de poort open voor een geheel nieuw autorijden en zal worden doorgetrokken naar andere voertuigen, taxi’s enz enz
Ik heb professioneel al met RDW gewerkt, ze doen gewoon wat ze beloven.
Om een systeem goed te keuren moet dat aan de wet voldoen, en dat controleren ze, niks meer, niks minder.
Verwacht ook niet dat de RDW gaat communiceren over dit dossier, voor hen is het een belangrijk dossier, maar het is in eerste instantie een zaak tussen RDW en Tesla.
Dat Tesla breed gaat communiceren wanneer iets uit komt, tja, dat laten we best voor rekening van Tesla.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Mar.tin
karel_G_1981 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:41:
[...]

De doorgeslagen regelgeving in Europa is gewoon achterlijk, dit moet een keer doorbroken worden anders is er nooit innovatie mogelijk.
Ik ben groot voorstander van de algemene aanvliegroute die de EU heeft met "whitelisten" in tegenstelling tot "blacklisten" wat de VS doet.

Het is goed dat een commerciële partij moet bewijzen dat iets goed werkt alvorens het toegestaan wordt vind ik.
Of we daar voor FSD momenteel de juiste wettelijke handvaten voor hebben... geen idee, alleen de tijd zal het vertellen.

• xFeverr
  • Laatst online: 15:20
Tommie12 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:44:
[...]
Verwacht ook niet dat de RDW gaat communiceren over dit dossier, voor hen is het een belangrijk dossier, maar het is in eerste instantie een zaak tussen RDW en Tesla.
Dit dus. RDW gaat helemaal niets zeggen en alleen bij hoge uitzondering, omdat ze overspoeld werden met vragen vanuit de media en mensen die erop wachten, hebben ze een statement of 2 losgelaten. Maar alleen omdat Tesla dat zo de wereld in slingert.

• karel_G_1981
  • Nu online
Mar.tin schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:45:
[...]

Ik ben groot voorstander van de algemene aanvliegroute die de EU heeft met "whitelisten" in tegenstelling tot "blacklisten" wat de VS doet.

Het is goed dat een commerciële partij moet bewijzen dat iets goed werkt alvorens het toegestaan wordt vind ik.
Of we daar voor FSD momenteel de juiste wettelijke handvaten voor hebben... geen idee, alleen de tijd zal het vertellen.
Ik denk dat je door deze methodiek innovatie ontmoedigt. Je moet het juist veel makkelijker maken voor fabrikanten om dingen op de markt te zetten . Als het dan gevaarlijk blijkt kun je het altijd nog corrigeren. Ik denk dat het verkeer daardoor veiliger wordt . Natuurlijk zullen er ongevallen plaats vinden , maar als de totaalsom is dat het verkeer veiliger wordt?

• Tommie12
xFeverr schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:47:
[...]

Dit dus. RDW gaat helemaal niets zeggen en alleen bij hoge uitzondering, omdat ze overspoeld werden met vragen vanuit de media en mensen die erop wachten, hebben ze een statement of 2 losgelaten. Maar alleen omdat Tesla dat zo de wereld in slingert.
En net door die extra aandacht kan het wel eens zijn dat ze extra voorzichtig zijn.
Als ze Tesla goedkeuring geven terwijl er nog gaten in het systeem zouden zitten, dan kan je zeker zijn dat andere fabrikanten klachten gaan indienen...

• Tommie12
karel_G_1981 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:50:
[...]

Ik denk dat je door deze methodiek innovatie ontmoedigt. Je moet het juist veel makkelijker maken voor fabrikanten om dingen op de markt te zetten . Als het dan gevaarlijk blijkt kun je het altijd nog corrigeren. Ik denk dat het verkeer daardoor veiliger wordt . Natuurlijk zullen er ongevallen plaats vinden , maar als de totaalsom is dat het verkeer veiliger wordt?
Het gaat ook om verantwoordelijkheid.

Mijn mening: FSD supervised, waar je dus continu moet opletten is een onhandige tussenstap.
Het systeem rijdt voor je, en als het iets geks doet, dan moet jij als chauffeur corrigeren, want als je iemand aan rijdt ga jij voor de rechtbank staan.

Ik hoop op heel snel FSD unsupervised waar je dan 1 verzekering hebt die de burgerlijke aansprakelijkheid dekt. En als de auto dan te veel ongevallen veroorzaakt, dan zal die verzekering onredelijk duur worden.
Idealiter betaal je dan een bedrag X per maand voor FSD inclusief de autoverzekering die via de autofabrikant geregeld wordt.

• karel_G_1981
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:55:
[...]

Het gaat ook om verantwoordelijkheid.

Mijn mening: FSD supervised, waar je dus continu moet opletten is een onhandige tussenstap.
Het systeem rijdt voor je, en als het iets geks doet, dan moet jij als chauffeur corrigeren, want als je iemand aan rijdt ga jij voor de rechtbank staan.

Ik hoop op heel snel FSD unsupervised waar je dan 1 verzekering hebt die de burgerlijke aansprakelijkheid dekt. En als de auto dan te veel ongevallen veroorzaakt, dan zal die verzekering onredelijk duur worden.
Idealiter betaal je dan een bedrag X per maand voor FSD inclusief de autoverzekering die via de autofabrikant geregeld wordt.
Het werkt al jaren in andere landen , wat voor gaten moeten er nog inzitten dan???? Het systeem heeft zich ruimschoots al bewezen, ook hier inmiddels met alle praktijktesten. Waarom zouden andere fabrikanten protesteren? Zij gaan indirect ook profiteren van een goedkeuring .

Ben wel mee eens dat we snel naar unsupervised zouden moeten omdat je dan gewoon een boek kan lezen. Volgens mij kan dat gewoon met het huidige fsd. Wellicht zijn er een paar aanpassingen nodig (bv sproeiers op de camera’s ) maar veel meer ook niet. Daar pakt tesla nu de ervaring mee met de robotaxi. Verder is het idd vooral een kwestie hoe je het verzekeringstechnisch inregelt.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:20
karel_G_1981 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:01:
[...]

Het werkt al jaren in andere landen , wat voor gaten moeten er nog inzitten dan???? Het systeem heeft zich ruimschoots al bewezen, ook hier inmiddels met alle praktijktesten. Waarom zouden andere fabrikanten protesteren? Zij gaan indirect ook profiteren van een goedkeuring .

Ben wel mee eens dat we snel naar unsupervised zouden moeten omdat je dan gewoon een boek kan lezen. Volgens mij kan dat gewoon met het huidige fsd. Wellicht zijn er een paar aanpassingen nodig (bv sproeiers op de camera’s ) maar veel meer ook niet. Daar pakt tesla nu de ervaring mee met de robotaxi. Verder is het idd vooral een kwestie hoe je het verzekeringstechnisch inregelt.
Er zitten wel degelijk nog foutjes in. Heb er in FSD testritten nog wel een paar gezien. Maar niks waar de auto onnodige risico's neemt, eerder waar hij onnodig te voorzichtig is.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• gjcvro
Tassadar32 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:06:
[...]

Er zitten wel degelijk nog foutjes in. Heb er in FSD testritten nog wel een paar gezien. Maar niks waar de auto onnodige risico's neemt, eerder waar hij onnodig te voorzichtig is.
Van alle dashcam video's die online staan zijn de FSD varianten wel de meest saaie.
(Ook omdat het anders weinig nut heeft om te uploaden uiteraard 8) )

• Richh
Tommie12 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:55:
Dit snap ik heel goed - echter, hoe zie je het dan wel voor je? Hoe ziet het tijdspad eruit tussen nu en unsupervised.

Het gaat namelijk niet zo zijn dat er in 1x een systeem bestaat wat met alles 100% om kan gaan.

De enige weg daar naar toe is het systeem wat met 99,9% van de gevallen goed overweg kan, op deze wijze naar de openbare weg brengen, en verder leren. Je hebt exponentieel meer data en exponentieel meer unieke situaties nodig om ooit bij die 100% te komen. Sterker nog, wellicht moeten we ooit toch echt akkoord gaan met 99,99999% zeg maar.
Ik hoop op heel snel FSD unsupervised waar je dan 1 verzekering hebt die de burgerlijke aansprakelijkheid dekt.
Dat hopen we allemaal :) maar daar is dit eerst voor nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 10-04-2026 12:14 ]

Tommie12 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:50:
[...]

En net door die extra aandacht kan het wel eens zijn dat ze extra voorzichtig zijn.
Als ze Tesla goedkeuring geven terwijl er nog gaten in het systeem zouden zitten, dan kan je zeker zijn dat andere fabrikanten klachten gaan indienen...
Juist daarom zou de RDW in deze samen moeten optrekken met Tesla omtrent communicatie. Ik hoop dat ze dat beide nu wel geleerd hebben. Dat een EU goedkeuringsinstantie iets dergelijks gaat goedkeuren is niet alleen een technisch iets, maar ook hoe je dit goed onderbouwt de wereld in brengt. Als je de "experts" in de 1vandaag uitzending beluisterd hoe ze eigenlijk de RDW in twijfel trekken moet bij de RDW alle alarmbellen doen rinkelen

• Tassadar32
gjcvro schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:13:
[...]

Van alle dashcam video's die online staan zijn de FSD varianten wel de meest saaie.
(Ook omdat het anders weinig nut heeft om te uploaden uiteraard 8) )
Klopt, maar ik heb het hier specifiek over FSD testritten in Nederland ;)

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Tassadar32
Bijna alle Tesla-"fans" op X zijn nu lekker aandacht aan het farmen. Als het niet van Tesla Europe af komt is het waarschijnlijk gewoon een gerucht.

• gjcvro
Tassadar32 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:17:
[...]

Klopt, maar ik heb het hier specifiek over FSD testritten in Nederland ;)
Ik ook. Het systeem werkt zo goed dat er weinig spannends gebeurt, in tegenstelling tot de honderden andere (nederlandse) dashcamvideo's.

• carpebios
  • Registratie: December 2008
Ik krijg nu 2026.8.6 binnen vanaf 2026.8.3

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Ik denk dat ze bij RDW horendol worden. Ze hebben hun persbericht van 20 maart weer bovenaan gezet

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:37

Hayte

Nieuwsredacteur
pdidi schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:45:
Ik denk dat ze bij RDW horendol worden. Ze hebben hun persbericht van 20 maart weer bovenaan gezet
Ze hebben sinds 20 maart geen persbericht meer gepubliceerd ;)

• Mar.tin
pdidi schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:45:
Het is ook gewoon het laatste nieuwsbericht toch?

• Masterchiev
carpebios schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:44:
Ik krijg nu 2026.8.6 binnen vanaf 2026.8.3
Dan heb je hw3 zeker?
Hayte schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:46:
[...]

Ze hebben sinds 20 maart geen persbericht meer gepubliceerd ;)
Zeker wel. Vanochtend stond nog dit item bovenaan: https://www.rdw.nl/over-r...n-een-wereld-vol-beweging
EDIT: Ow, ze hebben 2 verschillende nieuws pagina's. https://www.rdw.nl/over-rdw/nieuws en https://www.rdw.nl/nieuws

[ Voor 14% gewijzigd door pdidi op 10-04-2026 12:50 ]

• Mar.tin
pdidi schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:48:
[...]

Zeker wel. Vanochtend stond nog dit item bovenaan: https://www.rdw.nl/over-r...n-een-wereld-vol-beweging
EDIT: Ow, ze hebben 2 verschillende nieuws pagina's
Ik wilde al zeggen, ik heb niet anders gezien dan het Tesla ding bovenaan.

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:37

Hayte

Nieuwsredacteur
pdidi schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:48:
[...]

EDIT: Ow, ze hebben 2 verschillende nieuws pagina's
Gek, ze hebben twee pagina's voor persberichten. Het Tesla-persbericht stond in ieder geval gisteren nog op de RDW-hoofdpagina, dus ik zou hier niet direct conclusies aan verbinden :P

• carpebios
Klopt

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:34
Hayte schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:51:
[...]

Gek, ze hebben twee pagina's voor persberichten. Het Tesla-persbericht stond in ieder geval gisteren nog op de RDW-hoofdpagina, dus ik zou hier niet direct conclusies aan verbinden :P
Vanochtend zelfs nog, was het laatst gepubliceerde bericht

• Richh
Onze zuiderburen* houden het ook in de gaten: https://www.vrt.be/vrtnws...nde-tesla-s-in-nederland/
Verder geen nieuws overigens in dat artikel, alle info die erin staat is gebaseerd op de tweet van 20 maart.

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:16
Richh schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:13:
Onze oosterburen houden het ook in de gaten: https://www.vrt.be/vrtnws...nde-tesla-s-in-nederland/
Verder geen nieuws overigens in dat artikel, alle info die erin staat is gebaseerd op de tweet van 20 maart.
En onze zuiderburen dan? :+

• Richh
zeeg schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:16:
[...]

En onze zuiderburen dan? :+
Potverdikke, in alle hype weet ik gewoon de windrichtingen niet meer 8)7

• Tommie12
Richh schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:13:
Onze zuiderburen* houden het ook in de gaten: https://www.vrt.be/vrtnws...nde-tesla-s-in-nederland/
Dit type artikels haat ik.
Vandaag gaat bedrijf X heel waarschijnlijk product Y aankondigen en dan een hoop speculaties... Wie heeft daar iets aan. Dat er op dag Z een aankondiging komt is toch genoeg.
Maar ja, nu kunnen ze 2 artikels schrijven alleen vind ik het eerste dik tijdsverlies.

• Tommie12
Richh schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:13:
[...]

Dit snap ik heel goed - echter, hoe zie je het dan wel voor je? Hoe ziet het tijdspad eruit tussen nu en unsupervised.

Het gaat namelijk niet zo zijn dat er in 1x een systeem bestaat wat met alles 100% om kan gaan.

De enige weg daar naar toe is het systeem wat met 99,9% van de gevallen goed overweg kan, op deze wijze naar de openbare weg brengen, en verder leren. Je hebt exponentieel meer data en exponentieel meer unieke situaties nodig om ooit bij die 100% te komen. Sterker nog, wellicht moeten we ooit toch echt akkoord gaan met 99,99999% zeg maar.

[...]

Dat hopen we allemaal :) maar daar is dit eerst voor nodig.
Vroeger werden systemen getest in labo's of op testtracks en dan pas vrij gegeven. Dat dit moeilijk is met FSD (unsupervised) snap ik, maar via simulaties kan een heleboel. Je kan perfect situaties rornd ongevallen registreren en die laten uit voeren door FSD computers om te kijken of die hetzelfde doen dan wel het ongeval kunnen vermijden.

Ik besef ook dat geen enkel systeem ooit 100% veilig is, maar voor dat laatste fractie van een procent, of die 2 ongevallen per mio km zijn er dan verzekeringen en het is voer voor de ingenieurs om ook die ongevallen (waar de FSD in fout is natuurlijk) te bestuderen en verder te gaan verfijnen.

Ik denk dat de moeilijkste situaties nog altijd die zijn met onverwachte mist, of ijzel die niet vooraf zichtbaar is.

[ Voor 3% gewijzigd door Tommie12 op 10-04-2026 13:51 ]

• Tassadar32
Tommie12 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:46:
[...]

Dit type artikels haat ik.
Vandaag gaat bedrijf X heel waarschijnlijk product Y aankondigen en dan een hoop speculaties... Wie heeft daar iets aan. Dat er op dag Z een aankondiging komt is toch genoeg.
Maar ja, nu kunnen ze 2 artikels schrijven alleen vind ik het eerste dik tijdsverlies.
Enshittification. Meeliften op de hype om maar meer oogballen op de advertenties te krijgen.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:54

-tom-562

Oliesjeik

Tassadar32 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:51:
[...]

Enshittification. Meeliften op de hype om maar meer oogballen op de advertenties te krijgen.
Wat dat betreft is het prima dat de RDW stil is. Als het af is zie je het vanzelf wel. Er is voor hun ook geen reden om mee te doen aan de "hype"

Vaak bu'j te bang!

• Tommie12
karel_G_1981 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:01:
[...]

Het werkt al jaren in andere landen , wat voor gaten moeten er nog inzitten dan????
Er is toch een registratie van een auto die door rood reed....

Unsupervised Tesla's rijden enkel in een paar gebieden die geofenced zijn in Austin, en op eigen fabrieksterreinen.
Dat is nog wat anders dan goed verspreid.

• gjcvro
Na, ik zeg dat het te lang stil blijft, van alle twee de kanten, dus er gaat vandaag geen goed nieuws komen, dus of geen of slecht nieuws.
Tommie12 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:55:
[...]

Er is toch een registratie van een auto die door rood reed....
Zie mijn post. Er is nooit bevestigd of dat niet door de bestuurder zelf werd gedaan. Als bijrijder kun je dat niet zien zonder naar de voeten te kijken

• big_one
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
gjcvro schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:01:
Na, ik zeg dat het te lang stil blijft, van alle twee de kanten, dus er gaat vandaag geen goed nieuws komen, dus of geen of slecht nieuws.
Goed nieuws of niet, het is wrs toch wachten op 20 april.

• Masterchiev
big_one schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:10:
[...]

Goed nieuws of niet, het is wrs toch wachten op 20 april.
Dat is een grapje van Musk. Nederland wordt in verband gebracht met wiet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oydCGrMdhDqutN1rsFMne4rxLA0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qcjupZwHlUxosrJfhQXDk1i6.png?f=fotoalbum_large

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:01
En Elon die zegt maak er maar 4/20 van dan is het alweer Elon tijd.. dus dan gaan we mogelijk in 2027 of 2028 eindelijk eens FSD op de weg zien.

• carpebios

• Richh
Tommie12 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:51:
[...]

Vroeger werden systemen getest in labo's of op testtracks en dan pas vrij gegeven. Dat dit moeilijk is met FSD (unsupervised) snap ik, maar via simulaties kan een heleboel.
Maar dat gebeurt dus. Supervised FSD rijdt al haast een half jaar op testtracks en dus op de openbare weg met gecertificeerde voertuigen. Verder goed om eens te kijken hoe Tesla 2 jaar geleden FSD heeft gedemonstreerd: zij maken dus zelf 3D simulaties obv wat de gehele fleet aan input heeft verzameld, zodat daarop modellen getraind kunnen worden.
Je kan perfect situaties rornd ongevallen registreren en die laten uit voeren door FSD computers om te kijken of die hetzelfde doen dan wel het ongeval kunnen vermijden.
Exact dit is wat er gebeurd. Desondanks is 99,99(9999?)% afvangen onvoldoende om er een unsupervised stempel op te plakken :)

Het gaat niet eens meer om de techniek hier (begrijp me goed, ik denk niet dat de techniek er al is, maar stel dat het wel goed genoeg gaat zijn): het gaat om perceptie en om reactie van de samenleving. Men moet ook "wennen" aan het systeem en aan het concept. Als er in het eerste jaar na release een gewonde valt, dan zal het concept 'self-driving' een deuk op lopen voor acceptatie in de gehele samenleving.

Puur om dat te voorkomen moet je deze "nutteloze tussenstap" er wel tussen doen.

• Tommie12
Richh schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:43:
[...]

Maar dat gebeurt dus. Supervised FSD rijdt al haast een half jaar op testtracks en dus op de openbare weg met gecertificeerde voertuigen. Verder goed om eens te kijken hoe Tesla 2 jaar geleden FSD heeft gedemonstreerd: zij maken dus zelf 3D simulaties obv wat de gehele fleet aan input heeft verzameld, zodat daarop modellen getraind kunnen worden.

[...]

Exact dit is wat er gebeurd. Desondanks is 99,99(9999?)% afvangen onvoldoende om er een unsupervised stempel op te plakken :)

Het gaat niet eens meer om de techniek hier (begrijp me goed, ik denk niet dat de techniek er al is, maar stel dat het wel goed genoeg gaat zijn): het gaat om perceptie en om reactie van de samenleving. Men moet ook "wennen" aan het systeem en aan het concept. Als er in het eerste jaar na release een gewonde valt, dan zal het concept 'self-driving' een deuk op lopen voor acceptatie in de gehele samenleving.

Puur om dat te voorkomen moet je deze "nutteloze tussenstap" er wel tussen doen.
En dan krijg je over elk ongeval nodeloze discussie. Was het de FSD, had de chauffeur moeten ingrijpen en hij deed dat te laat... of te vroeg, of FSD liet een steek vallen, de chauffeur greep in, maar deed iets verkeerd...
En als simpele chauffeur trek je dan aan het kortste eind.

En dan vind ik dat ook 'nutteloos'...

• Richh
Tommie12 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:49:
[...]

En dan krijg je over elk ongeval nodeloze discussie. Was het de FSD, had de chauffeur moeten ingrijpen en hij deed dat te laat... of te vroeg, of FSD liet een steek vallen, de chauffeur greep in, maar deed iets verkeerd...
En als simpele chauffeur trek je dan aan het kortste eind.

En dan vind ik dat ook 'nutteloos'...
Dat snap ik ook wel, maarja, dan zit je dus wel in een deadlock. En krijg je dus nooit een werkend systeem dat de samenleving ook accepteert.

Nogmaals; hoe moet die tijdlijn er dan wel uit zien? Of gaan we over 20 jaar nog steeds zelf autorijden?

• Tommie12
Richh schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:56:
[...]
Of gaan we over 20 jaar nog steeds zelf autorijden?
Ik hoop het niet, want ik zou heel graag een dutje doen in de auto.

Wat ik mis in de aankondigingen is net het hele debat over de verantwoordelijkheid. Ik zou er geen probleem mee hebben mijn verzekeringspremie aan de autofabrikant te betalen en dan klaar.

• Richh
Tommie12 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:59:
[...]

Ik hoop het niet, want ik zou heel graag een dutje doen in de auto.

Wat ik mis in de aankondigingen is net het hele debat over de verantwoordelijkheid. Ik zou er geen probleem mee hebben mijn verzekeringspremie aan de autofabrikant te betalen en dan klaar.
Dat debat gaat heus wel komen, maar dan moeten we eerst op een niveau zijn dat we het de systemen uberhaupt toevertrouwen. De samenleving moet dat durven. En de fabrikanten zelf ook; een zelfrijdende auto die een dode tot gevolg heeft, heeft ook gevolgen voor het merkimago en de hoogte van het beursgenoteerde aandeel.

Het is (nog) niet het moment voor dat debat.

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:43

Boost9898

Software developer

Misschien toch tijd om zo'n f*ck Elon sticker aan te schaffen, man man man wat een vieze pump.

• Tommie12
Boost9898 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:07:
[...]

Misschien toch tijd om zo'n f*ck Elon sticker aan te schaffen, man man man wat een vieze pump.
Risky statement, ben al voor minder met pek en veren een topic uit geduwd.

• karel_G_1981
  • Nu online
Ik wacht nog steeds , maar nog steeds geen nieuws ? M’n auto heeft het ook nog niet omgezet. De RDW medewerkers zitten inmiddels allang aan de aardappels ben ik bang hmmmmm

• Tassadar32
Ja, ik denk dat we het wel kunnen vergeten vandaag. Hoop dat Tesla nog met een Mea Culpa komt maar dat zal wel niet.

• hansvanhengel
  • Laatst online: 17:51
Nou, ik vrees dat er vandaag niks meer gaat gebeuren. Bij het RDW zijn ze allang lekker weekend aan het vieren.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:27

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wat een k*t verhaal weer.. }:| -O-

[ Voor 16% gewijzigd door revolution-nl op 10-04-2026 16:28 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Mar.tin
Tassadar32 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:20:
Ja, ik denk dat we het wel kunnen vergeten vandaag. Hoop dat Tesla nog met een Mea Culpa komt maar dat zal wel niet.
Als er helemaal radiostilte is vandaag zou dat wel een beetje schraal zijn inderdaad.

• carpebios
Toen ik nog HW2 had in m'n vorige Tesla en naar HW2.5 ging of zo, toen hadden ze het toch over 10 april 2049? :+

[ Voor 11% gewijzigd door carpebios op 10-04-2026 16:38 ]

• karel_G_1981
  • Nu online
Balen zeg. Alsnog de berichten op X zie en ook die van de RDW gaat er vandaag geen nieuws komen. 😢

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:59
pdidi schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:01:
[...]

Zie mijn post. Er is nooit bevestigd of dat niet door de bestuurder zelf werd gedaan. Als bijrijder kun je dat niet zien zonder naar de voeten te kijken
Ik zie op reddit nog vaak genoeg dingen voorbij komen waar het echt serieus fout gaat, dingen die echt niet meer zouden mogen gebeuren. Bvb

https://www.reddit.com/r/TeslaFSD/s/2xW4YuA73S

https://www.reddit.com/r/TeslaFSD/s/Pg9dLnMxhv

https://www.reddit.com/r/TeslaFSD/s/bc0hlSzeWD
edit:
Deze heb ik specifiek gekozen omdat hier de metadata zichtbaar is en het dus zeker FSD is.

[ Voor 6% gewijzigd door Fire69 op 10-04-2026 16:52 ]

• Maronite
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 17:56
Toen ik vanmorgen de post maakte van: de dag van een RDW medewerker, had ik de ijdele hoop dat ik een grap maakte.
Blijkbaar is het toch waarheid geworden. En nu heeft de RDW nooit 10 April bevestigd, dus dat die niks melden is nog begrijpelijk, maar ook Tesla Europe meld niks, terwijl die wel 10 April hebben gezegd.
Ik denk dat er 16.59 een melding komt, aangezien de kantoren om 17.00 sluiten. Dan kan niemand meer klagen

• Mar.tin
Maronite schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:49:
Toen ik vanmorgen de post maakte van: de dag van een RDW medewerker, had ik de ijdele hoop dat ik een grap maakte.
Blijkbaar is het toch waarheid geworden. En nu heeft de RDW nooit 10 April bevestigd, dus dat die niks melden is nog begrijpelijk, maar ook Tesla Europe meld niks, terwijl die wel 10 April hebben gezegd.
Ik denk dat er 16.59 een melding komt, aangezien de kantoren om 17.00 sluiten. Dan kan niemand meer klagen
Ik lees wat (wat mij betreft valide) theorieen over:

Bij goedkeuring binnen NASDAQ handelsuren tweeten, bij verder uitstel wachten tot de markt sluit. Extra gunstig dan dat er morgen en overmorgen geen handel is en eea een beetje kan berusten.
Fire69 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:41:
[...]

Ik zie op reddit nog vaak genoeg dingen voorbij komen waar het echt serieus fout gaat, dingen die echt niet meer zouden mogen gebeuren. Bvb

https://www.reddit.com/r/TeslaFSD/s/2xW4YuA73S

https://www.reddit.com/r/TeslaFSD/s/Pg9dLnMxhv

https://www.reddit.com/r/TeslaFSD/s/bc0hlSzeWD
edit:
Deze heb ik specifiek gekozen omdat hier de metadata zichtbaar is en het dus zeker FSD is.
Volgens mij heeft zelfs Musk al gezegd dat het niet/nooit feilloos zal zijn. Ik had het overigens over echte fouten die tijdens een ride along zijn gemaakt (en dus worden meegenomen in de goedkeuring). Door rood rijden lijkt mij per definitie een fail

• A_ve_D
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 17:48
Ik ben net terug van Tesla Den Haag om mijn auto weer op te halen.
Gevraagd naar FSD en RDW en er werd aangegeven dat alle auto's van Tesla zelf vandaag de benodigde updates hebben gehad.
Over 2 dagen krijgen de eerste 1100 FSD kopers het pakket en eind mei volgt de rest. Aldus medewerker Tesla.
Geen idee of het klopt, meer ter info.

• DutchJudge
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
A_ve_D schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:15:
Gevraagd naar FSD en RDW en er werd aangegeven dat alle auto's van Tesla zelf vandaag de benodigde updates hebben gehad.
Over 2 dagen krijgen de eerste 1100 FSD kopers het pakket en eind mei volgt de rest. Aldus medewerker Tesla.
(Hoe) hebben ze de krassen uiteindelijk verholpen?

• karel_G_1981
  • Nu online
Wow dat zou dan goed nieuws zijn , ik ga er vanuit dat ik bij de 1100 batch zit als hw4 fsd koper . Hoop dat dit klopt en geen BS is :P

• A_ve_D
DutchJudge schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:17:
[...]

(Hoe) hebben ze de krassen uiteindelijk verholpen?
Medewerker van Tesla met auto detail achtergrond heeft de auto zelf aangepakt.
Nu niks meer van te zien.

• carpebios
Dat duurt dus nog wel even ;)
En het RDW weet van niets, maar tesla zal zondag de eerste 1100 aanzetten. :+

[ Voor 57% gewijzigd door carpebios op 10-04-2026 17:23 ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:59
pdidi schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:00:
[...]

Volgens mij heeft zelfs Musk al gezegd dat het niet/nooit feilloos zal zijn. Ik had het overigens over echte fouten die tijdens een ride along zijn gemaakt (en dus worden meegenomen in de goedkeuring). Door rood rijden lijkt mij per definitie een fail
100% feilloos lijkt me inderdaad nooit technisch haalbaar.
Sorry, gemist dat het over de ride alongs ging.
Ik heb daarnet ook mijn ritje in Tilburg gehad. Tijdens de rit kwam er een melding dat er een update was maar ik heb niet kunnen checken welke versie het was.

• A_ve_D
carpebios schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:22:
Dat duurt dus nog wel even ;)
En het RDW weet van niets, maar tesla zal zondag de eerste 1100 aanzetten. :+
RDW weet van niks omdat ze niks communiceren? Waarom is het RDW er bij gebaat om dit zsm te delen met de wereld?

• A_ve_D
Fire69 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:25:
[...]

100% feilloos lijkt me inderdaad nooit technisch haalbaar.
Sorry, gemist dat het over de ride alongs ging.

[...]

Ik heb daarnet ook mijn ritje in Tilburg gehad. Tijdens de rit kwam er een melding dat er een update was maar ik heb niet kunnen checken welke versie het was.
Medewerker gaf aan dat het om updates van de camera's ging.

• karel_G_1981
  • Nu online
A_ve_D schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:26:
[...]

RDW weet van niks omdat ze niks communiceren? Waarom is het RDW er bij gebaat om dit zsm te delen met de wereld?
Update camera’s wat voor update ?? Als ze meteen ook grok aanzetten zondag ben ik dik tevreden.

Gezien deze I conga ik er vanuit dat ik bij de 1100 gelukkigen hoor(?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_wCUQUeyLAJNxno3-N_0T6Nl4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/drnxRpFEqQF8crYuI4VWOaKU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door karel_G_1981 op 10-04-2026 17:39 ]

Ik ben bang dat RDW blijft vasthouden aan hun statement: Normaal gesproken doen we nooit uitspraken over aanvragen van fabrikanten vanwege de marktgevoelige informatie.

• gjcvro
Gezien de stilte vanuit Tesla zou me dit enorm verbazen. Ik zou denken dat als het er door is dat ze het van alle daken zouden schreeuwen en er een complete campagne voor aftrapten.

• hansvanhengel
  • Laatst online: 17:51
Toch ben ik verbaasd over de versies die ik hier lees. Mijn model Y Juniper zit nog op 2026.2.3. Wat doe ik fout?

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

pdidi schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:44:
[...]
Ik ben bang dat RDW blijft vasthouden aan hun statement: Normaal gesproken doen we nooit uitspraken over aanvragen van fabrikanten vanwege de marktgevoelige informatie.
Dat lijkt me prima? Het is aan Tesla om een persberichtje de deur uit te doen als ze alle papierwerk rond hebben om FSD uit te rollen. Daar zullen ze vast wel in zetten of ze ook gelijk maandabonnementen gaan verkopen.
hansvanhengel schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:51:
Toch ben ik verbaasd over de versies die ik hier lees. Mijn model Y Juniper zit nog op 2026.2.3. Wat doe ik fout?
Niks. In Nederland zit iedereen met HW4 die niet op 2026.2.9.1 (met FSDs) zit nog op 2026.2.3 (zonder FSDs). Zal geen toeval zijn
NTS schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:53:
[...]

Dat lijkt me prima? Het is aan Tesla om een persberichtje de deur uit te doen als ze alle papierwerk rond hebben om FSD uit te rollen. Daar zullen ze vast wel in zetten of ze ook gelijk maandabonnementen gaan verkopen.
Gezien de 2 eerdere miscommunicaties tussen RDW en Tesla zou ik nu toch verwachten dat er een joined statement komt

• gjcvro
hansvanhengel schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:51:
Niks, zit ik ook nog op.

• gjcvro
pdidi schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:57:
[...]

Gezien de 2 eerdere miscommunicaties tussen RDW en Tesla zou ik nu toch verwachten dat er een joined statement komt
RDW is toch eigenlijk geen partij? Zijn verder niet gebaat bij goed of afkeur, en ook niet gebaat bij reclame.

• Tommie12
Ik kreeg vandaag de 2026.8.6 en heb EAP.

• karel_G_1981
  • Nu online
gjcvro schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:58:
[...]

Niks, zit ik ook nog op.
Ben wel benieuwd hoeveel hw4 Tesla’s gekochte fsd hebben , zullen er toch wel meer zijn dan 1100 ? Kunnen we ergens zien hoeveel Tesla’s in NLD op 2026.2.9.1 zitten ?
Tommie12 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:59:
Ja is voor HW3 normaal

• carpebios
Tommie12 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:59:
Dit heb ik ook, met een net geen 3 jaar oude Tesla Y met HW3.

gjcvro schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:59:
[...]

RDW is toch eigenlijk geen partij? Zijn verder niet gebaat bij goed of afkeur, en ook niet gebaat bij reclame.
Eens, niet gebaat bij reclame, maar wel bij duidelijkheid. Wat/hoe hebben ze nu precies goedgekeurd. Ook graag de bevestiging dat alle rijtests door het CBR zijn uitgevoerd. En welke criteria zij gebruikt hebben. En welke vrijstellingen er nu allemaal zijn goedgekeurd. Etc etc
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.