• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:50
karel_G_1981 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:00:
[...]

De constante blauwe schermen is veruit het grootste manco van het systeem . RDW moet overtuigd worden dat het systeem veilig genoeg is om dat wat te minderen en dat het zelfs veiliger is als je alle parameters meeneemt.
Zolang wij niet weten waardoor het verschil ontstaat heeft het weinig zin om het bij de RDW neer te leggen. Immers worden in dit topic veel verschillende ervaringen gedeeld. Zijn het bijvoorbeeld alleen de Model 3's die hier last van hebben? Ik weet het niet.

Ik heb onlangs een proefrit gemaakt met een Model Y (de model 3 kon ik niet reserveren) om FSD te ervaren en ik kon gewoon links en rechts kijken en even naar het scherm. Ik gedroeg me in de auto zoals in normaal ook in mijn eigen auto doe en had totaal geen issues.

iRacing Profiel

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:45

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MartijnA3 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:05:
[...]

Zolang wij niet weten waardoor het verschil ontstaat heeft het weinig zin om het bij de RDW neer te leggen. Immers worden in dit topic veel verschillende ervaringen gedeeld. Zijn het bijvoorbeeld alleen de Model 3's die hier last van hebben? Ik weet het niet.

Ik heb onlangs een proefrit gemaakt met een Model Y (de model 3 kon ik niet reserveren) om FSD te ervaren en ik kon gewoon links en rechts kijken en even naar het scherm. Ik gedroeg me in de auto zoals in normaal ook in mijn eigen auto doe en had totaal geen issues.
De mate van NAGS zijn heel erg afhankelijk van lichtval, zithouding, gezicht etc. Ik kan periodes hebben dat ik amper last heb, maar ook periodes dat de nags echt enorm irritant zijn.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• MartijnA3
revolution-nl schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:14:
[...]

De mate van NAGS zijn heel erg afhankelijk van lichtval, zithouding, gezicht etc. Ik kan periodes hebben dat ik amper last heb, maar ook periodes dat de nags echt enorm irritant zijn.
Mensen van het RDW en CBR hebben samen 13.000km gereden om FSD te testen. Ik begin me toch af te vragen of zij een bepaald model hebben gereden of toch iets met aangepaste software ofzo.

iRacing Profiel

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 13:38
MartijnA3 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:37:
[...]

Mensen van het RDW en CBR hebben samen 13.000km gereden om FSD te testen. Ik begin me toch af te vragen of zij een bepaald model hebben gereden of toch iets met aangepaste software ofzo.
Misschien hebben ze voornamelijk in de y gereden omdat het lijkt dat mensen in de y minder last hiervan hebben. De y is hoger en heeft een andere lichtval binnen. Bij mij wisselt het ook echt van dag tot dag.

• thijsboeree
  • Registratie: Mei 2026
  • Nu online
Destynx schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:17:
[...]

Dat lijkt me niet, in de basis zijn veel zaken praktisch hetzelfde en eventuele afwijkingen kunnen gewoon door het huidige AI-model opgepakt worden.

We moeten natuurlijk ook vanuit Nederland naar Litouwen kunnen zonder dat we een software update moeten doen, hetzelfde AI-model zal voor beide landen gebruikt kunnen worden. De VS is natuurlijk een ander verhaal, maar daar kunnen we niet zomaar heen rijden.
HW4 heeft 256 Gb aan storage, en als ze de basis van FSD (telt naar schatting ongeveer 10Gb) hetzelfde kunnen houden en een stack er bovenop kunnen schrijven van aangepaste regels per land... dan zou dit toch makkelijk moeten kunnen? Als ze de basis maar af en toe updaten.

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:25
MartinPTweak schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:22:
Navigatie zojuist bijgewerkt naar EU-2026.8, 10GB ongeveer.

[Afbeelding]
Krijg je die ook in de app aangeboden? Hier nog niet geweest.

• thijsboeree
  • Nu online
cacofant schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 07:24:
[...]

Klopt, die van mij is nu drie weken oud en zit nog steeds op 2026.8.100 :-(

Kun je FSD dan helemaal niet draaien? Of heb je het abonnement nog niet afgesloten, mijn Tesla stond op 2026.8.3 toentertijd (M3 Highland 2024), en toen ik de free trial starten ging hij alles downloaden en kwam ik op 2026.3.7

• thijsboeree
  • Nu online
Masterchiev schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:57:
[...]

Interessant! gaat dat dan ook met een update? of staat hij er ineens gewoon op?

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:17
Masterchiev schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:57:
[...]

Nee, geen install nodig, ging vanzelf, heeft wel wifi of hotspot nodig.
Download pijltje werd groen, daarna geconnect met hotspot onderweg (grootste deel) en daarna wifi voor het huis.
thijsboeree schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:00:
[...]

Interessant! gaat dat dan ook met een update? of staat hij er ineens gewoon op?
Zie hierboven.

[ Voor 23% gewijzigd door MartinPTweak op 20-05-2026 13:04 . Reden: 2e quote added ]

thijsboeree schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:58:
[...]
mijn Tesla stond op 2026.8.3 toentertijd (M3 Highland 2024), en toen ik de free trial starten ging hij alles downloaden en kwam ik op 2026.3.7
Dat zou de allereerste keer zijn dat er een lagere versie wordt geïnstalleerd. Weet je zeker dat je niet op 2026.2.3 zat?

• JoeBlack2k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-05 23:55

JoeBlack2k

I Love Hilary

YouTube: Tesla Y Juniper FSD Stompwijk

https://maps.app.goo.gl/Ruho6S2Q3NMiPW4h9

Opzich ging het wel, maar het was wel beetje “to close for comfort” vooral omdat je zelf altijd beetje in het midden rijd op zo’n weg en alleen uitwijkt als er even een tegenligger is 😅😅

Hilary Duff 4-Life

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:35
mkrmr schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:23:
[...]

FSD is ook al actief in Canada toch?
Mexico ook recent. Ik kan me voorstellen dat daar op sommige plaatsen het verkeer niet helemaal vergelijkbaar is met de US :)

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:36
Maurice- schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:57:
[...]

Goed nieuws!

Maar ergens wel treurig dat we daar met onze hightech auto's blij van worden..
Ja idd, mijn Skoda kreeg nog vaker kaartupdates (is dan ook het enige positieve puntje aan het infotainment systeem van Skoda/VAG :+ ). Toch wel bijzonder aangezien je zonder internet verbinding slecht kunt navigeren zou je verwachten dat dit beter/sneller voor elkaar is. Zal vast ergens een kosten dingetje zijn.

• Emiel1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:29
MartinPTweak schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:22:
Navigatie zojuist bijgewerkt naar EU-2026.8, 10GB ongeveer.

[Afbeelding]
Je krijgt in de auto gewoon een melding. Connecten met wifi en is dan zo gedownload.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
thijsboeree schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:55:
[...]HW4 heeft 256 Gb aan storage, en als ze de basis van FSD (telt naar schatting ongeveer 10Gb) hetzelfde kunnen houden en een stack er bovenop kunnen schrijven van aangepaste regels per land... dan zou dit toch makkelijk moeten kunnen? Als ze de basis maar af en toe updaten.
Storage is niet hetzelfde als systeemgeheugen. Het systeemgeheugen (voor beeldverwerking en AI-taken) voor de zelfrijdende functies is voor de HW-4 variant beperkt tot 32Gb. Je kunt wel extra data op de NVME schijf zetten (die in hetzelfde moederbord steekt), maar je kunt niet snel genoeg de data van de NVME schijf naar het systeemgeheugen pompen en ook nog 's realtime verwerken. Dat is een flessenhals die Tesla zelf ook al heeft toegegeven.
Zie het als AI-beeldgeneratie; Als ik een GPU met 12Gb VRAM heb dan kan ik modellen tot ongeveer 11Gb rechtstreeks in het VRAM laden die dan aan de hand van de prompt heel snel kunnen rekenen om een beeld te genereren. Laten we zeggen dat 1 beeld 2 minuten duurt. Als ik nou een beter beeld (met een betere resolutie en een beter 'begrip' van de prompt wil hebben dan kan ik ook een model gebruiken wat 16Gb groot is. Echter, dat model past niet in zijn geheel in het VRAM dus een deel gaat het RAM geheugen in. Probleem wat dan ontstaat is dat RAM geheugen veel langzamer is dan VRAM en het genereren van een plaatje veel langer duurt. Oplossing is dan een GPU met meer VRAM aanschaffen zodat je nog aanvaardbare generatietijden hebt. (Beetje jip en janneke uitleg, als je begrijpt wat ik bedoel).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:11
Dag FSD-ers!

Wat ik mezelf afvroeg, ik kon het niet zo snel terugvinden in het topic. Maar wil alvast vooruit kijken of ik al een nieuwe Tesla (met bijv. HW4) op termijn moet overwegen.

- Is FSD (te) conservatief? Ik snap dat dit een subjectieve vraag is, ik hou van een enigzins 'vlotte' rijstijl. Ik ben bang dat ik mezelf ga ergeren aan FSD.
- Kun je ipv FSD nog steeds Autosteer (voorheen Autopilot) blijven gebruiken in de auto wanneer je FSD hebt afgenomen?
- Heb ook gelezen over HW5; wanneer is de verwachting dat dit beschikbaar komt?

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:20
Dix0r schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:27:
Dag FSD-ers!

Wat ik mezelf afvroeg, ik kon het niet zo snel terugvinden in het topic. Maar wil alvast vooruit kijken of ik al een nieuwe Tesla (met bijv. HW4) op termijn moet overwegen.

- Is FSD (te) conservatief? Ik snap dat dit een subjectieve vraag is, ik hou van een enigzins 'vlotte' rijstijl. Ik ben bang dat ik mezelf ga ergeren aan FSD.
- Kun je ipv FSD nog steeds Autosteer (voorheen Autopilot) blijven gebruiken in de auto wanneer je FSD hebt afgenomen?
Boek een proefrit en je weet al heel veel meer.

PSN: FreakGIB

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:47
Dag FSD-ers!

Ik stoor mij er niet zo aan. Ik vergelijk het een beetje dat iemand anders aan het rijden is maar je nog wel controle hebt over je auto. Als iemand anders een rustigere rijstijl heeft dan kan je daar wat van vinden maar je accepteerd het ook. Verder kan je altijd met het gaspedaal FSD (Supervised) een beetje bijsturen. En als je vindt dat het systeem echt iets doet wat niet handig is, dan kan je er een melding van maken en wordt het waarschijnlijk opgelost.
Voor zover ik weet zit op nieuwe auto's geen autosteer meer, alleen TACC. Ik zie autosteer op de Tesla site er ook niet meer bij staan. Voor bestaande auto's waar het al op aanwezig was blijft het behouden.
HW5 is voor zover ik een X post kan herinneren meer bedoelt richting hun Optimus robot en supercomputer clusters (bron). Het zal pas ergens midden 2027 voldoende in productie komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Myrdhin op 20-05-2026 15:42 ]

• Yaksa
  • Nu online
HW5 heeft krachtige hardware nodig, de AI5 chip die hiervoor nodig is (10 x krachtiger dan de AI4) gaat waarschijnlijk volgend jaar pas geproduceerd worden. Mits dat Tesla een fab kan vinden die deze processor gaat maken. En dan nog zal dit platform eerst in niet-consumentenversies geïnstalleerd worden. Latere retrofitting in de huidige modellen gaat 'm waarschijnlijk niet worden of alleen tegen een hele hoge prijs.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Masterchiev
Yaksa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:53:
[...]

HW5 heeft krachtige hardware nodig, de AI5 chip die hiervoor nodig is (10 x krachtiger dan de AI4) gaat waarschijnlijk volgend jaar pas geproduceerd worden. Mits dat Tesla een fab kan vinden die deze processor gaat maken. En dan nog zal dit platform eerst in niet-consumentenversies geïnstalleerd worden. Latere retrofitting in de huidige modellen gaat 'm waarschijnlijk niet worden of alleen tegen een hele hoge prijs.
Heb je een bron van deze info? Met name het laatste met de retrofit?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dag FSD-ers!

Het rijden met FSD is anders, ik ben zelf een vlotte rijder. Echter als ik op FSD rijdt voelt het echt alsof ik gereden worden, met andere woorden ik ben met mijn hoofd amper bezig met autorijden. Ik verbaasde mij er dus ook over dat ik mij eigenlijk amper irriteer aan de trage rijstijl, wat ik irritanter vind is het gebrek aan assertiviteit met bijv. inhalen. Gelukkig ontwikkeld FSD zich snel :)

De beleving zal voor iedereen anders zijn denk ik.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Yaksa
  • Nu online
Masterchiev schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:56:[...]Heb je een bron van deze info? Met name het laatste met de retrofit?
Het was een interview met Eelon (ongeveer 3 maanden terug) waar hij aangaf dat het HW5 systeem inbouwen in oudere (HW3 en 4) modellen heel erg lastig was, heel veel tijd per auto zou vergen en dat er nu daarvoor niet genoeg Tesla service points zijn om dat überhaubt te kunnen uitvoeren. Ik kan de exacte link niet meer terugvinden.

• thijsboeree
  • Nu online
pdidi schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:05:
[...]

Dat zou de allereerste keer zijn dat er een lagere versie wordt geïnstalleerd. Weet je zeker dat je niet op 2026.2.3 zat?
Ik heb hem gekocht van een particulier, en hij vertelde dat aan mij... Ik heb daarvoor Tesla gebeld, en die vertelde mij toen dat het een zeer lange update zou zijn en dat hij eerst nog een andere versie zou gaan installeren, maar ja, ik was er niet bij want de verkoper had het al voor mij gedaan...

• thijsboeree
  • Nu online
Yaksa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:57:
[...]

Storage is niet hetzelfde als systeemgeheugen. Het systeemgeheugen (voor beeldverwerking en AI-taken) voor de zelfrijdende functies is voor de HW-4 variant beperkt tot 32Gb. Je kunt wel extra data op de NVME schijf zetten (die in hetzelfde moederbord steekt), maar je kunt niet snel genoeg de data van de NVME schijf naar het systeemgeheugen pompen en ook nog 's realtime verwerken. Dat is een flessenhals die Tesla zelf ook al heeft toegegeven.
Zie het als AI-beeldgeneratie; Als ik een GPU met 12Gb VRAM heb dan kan ik modellen tot ongeveer 11Gb rechtstreeks in het VRAM laden die dan aan de hand van de prompt heel snel kunnen rekenen om een beeld te genereren. Laten we zeggen dat 1 beeld 2 minuten duurt. Als ik nou een beter beeld (met een betere resolutie en een beter 'begrip' van de prompt wil hebben dan kan ik ook een model gebruiken wat 16Gb groot is. Echter, dat model past niet in zijn geheel in het VRAM dus een deel gaat het RAM geheugen in. Probleem wat dan ontstaat is dat RAM geheugen veel langzamer is dan VRAM en het genereren van een plaatje veel langer duurt. Oplossing is dan een GPU met meer VRAM aanschaffen zodat je nog aanvaardbare generatietijden hebt. (Beetje jip en janneke uitleg, als je begrijpt wat ik bedoel).
Nou ja, stel dat de FSD-computer voldoende systeemgeheugen en SSD-opslag heeft, dan zou je denken dat er technisch ruimte moet zijn om regio-specifieke regels of rijlogica te laden. Zelfs als niet alles continu in het geheugen past, zou de auto ruim vóór een landsgrens bepaalde regionale data of parameters vanaf de SSD kunnen voorbereiden.

In theorie klinkt dat haalbaar. Maar goed, ik ken Tesla’s interne architectuur niet. Misschien zit de beperking helemaal niet in opslag of geheugen, maar in validatie, inference performance, regelgeving, latency, modelcomplexiteit of de manier waarop de stack is opgebouwd.

• Yaksa
  • Nu online
thijsboeree schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:17:
[...]Nou ja, stel dat de FSD-computer voldoende systeemgeheugen en SSD-opslag heeft, dan zou je denken dat er technisch ruimte moet zijn om regio-specifieke regels of rijlogica te laden. Zelfs als niet alles continu in het geheugen past, zou de auto ruim vóór een landsgrens bepaalde regionale data of parameters vanaf de SSD kunnen voorbereiden.

In theorie klinkt dat haalbaar. Maar goed, ik ken Tesla’s interne architectuur niet. Misschien zit de beperking helemaal niet in opslag of geheugen, maar in validatie, inference performance, regelgeving, latency, modelcomplexiteit of de manier waarop de stack is opgebouwd.
Ik zei al dat de beperking zit in de geheugenbus, de bandbreedte daarvan is op dit moment onvoldoende om in hoge (en snelle) mate data rond te kunnen pompen. De boordcomputer is een stand-alone systeem en heeft niet de rekencapaciteit van een rack met AI-boosted GPU's in een datacenter. De boordcomputer moet real time beslissingen nemen en heeft daar al het beschikbare geheugen voor nodig. Op het moment dat je andere dingen wilt inladen dan kan het systeem op dat moment niet al het systeemgeheugen reserveren voor de realtime besturing. Dat werkt dus niet. Theoretisch kan er heel veel, mits je de juiste processors en bijpassend geheugen hebt. Eelon gaf al aan dat Tesla misschien zelf wel een fab moet gaan bouwen zodat ze de chips zelf kunnen maken. Maar dat is toekomstmuziek.

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:17
percytienhooven schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:10:
Is het een aanrader het witte interieur of zeg je van…. “Nee. Ik heb er spijt van. Ik zou het niet doen.”
M3 2019 - 2025, wit, geen enkel probleem, af en toe wat verontreiniging, streep hier en daar, natte dingen die kleur afgeven, keertje iemand thuis gebracht die gevallen was op de straat, bloedde redelijk, na thuis brengen schoongemaakt met water en keukenpapier, altijd makkelijk schoon te maken, soms "natte" doekjes gebruikt, ging makkelijk.
MY 2025 Dec ook wit genomen :-)
Yaksa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:04:
[...]

Het was een interview met Eelon (ongeveer 3 maanden terug) waar hij aangaf dat het HW5 systeem inbouwen in oudere (HW3 en 4) modellen heel erg lastig was, heel veel tijd per auto zou vergen en dat er nu daarvoor niet genoeg Tesla service points zijn om dat überhaubt te kunnen uitvoeren. Ik kan de exacte link niet meer terugvinden.
Ik weet niet wie Eelon is, maar Elon Musk heeft nooit iets gezegd over AI5 retrofit. Hij heeft 3 maanden geleden tijdens de earnings call wel gezegd dat AI5 voorlopig niet naar Tesla's zullen komen, maar naar Optimus en Datacenters zullen gaan, omdat AI4 voor nu genoeg is voor FSD Unsupervised

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:13
Eerder schreef ik al dat mijn M3H niks doet lijkt de toen met de speed offset. Nooit reageert de auto op een hoger ingestelde snelheid (op lager dan max. snelheid reageert 'ie wel). Eigenlijk alles wat FSD doet voelt (daaardoor?) sloom en stroperig aan. Kiest altijd voor een slakkengangetje op de rechterbaan. De Model Y leenauto van SeC daarentegen gaf een compleet andere ervaring, zocht de max. ingestelde snelheid regelmatig op en koos voor baanwisselingen om de snelheid te bereiken. Dit was een veel prettigere ervaring!

Ik wilde FSD aanschaffen, maar niet zoals het nu werkt op mijn M3H. Maar is dit ook hoe anderen het ervaren in hun M3?

Bij dezen wat beelden:
Video 1: Rustige 3-baans weg (80 km/u), snelheid ingesteld op 120 km/u
Video 2: Rustige weg (30 km/u), snelheid ingesteld op 55 km/u
Video 3: Rustige snelweg (100 km/u), snelheid ingesteld op 130 km/u

Dit kan toch geen normaal gedrag zijn?

Wat heb ik gedaan in een poging om het op te lossen:
- Software reinstall via service menu
- Fabrieksreset
- Camera calibiratie opnieuw uitgevoerd

En ja, contextuele maximale snelheid is écht uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/70QZtUL.jpeg

• Emiel1
ChromeFR schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:17:
Eerder schreef ik al dat mijn M3H niks doet lijkt de toen met de speed offset. Nooit reageert de auto op een hoger ingestelde snelheid (op lager dan max. snelheid reageert 'ie wel). Eigenlijk alles wat FSD doet voelt (daaardoor?) sloom en stroperig aan. Kiest altijd voor een slakkengangetje op de rechterbaan. De Model Y leenauto van SeC daarentegen gaf een compleet andere ervaring, zocht de max. ingestelde snelheid regelmatig op en koos voor baanwisselingen om de snelheid te bereiken. Dit was een veel prettigere ervaring!

Ik wilde FSD aanschaffen, maar niet zoals het nu werkt op mijn M3H. Maar is dit ook hoe anderen het ervaren in hun M3?

Bij dezen wat beelden:
Video 3: Rustige snelweg (100 km/u), snelheid ingesteld op 130 km/u (baanwisseling initeer ik zelf)

- Fabrieksreset

[Afbeelding]
Heb je die front bumper camera ?

• ChromeFR
Nee, ik heb geen front bumper camera.

[ Voor 14% gewijzigd door ChromeFR op 20-05-2026 18:03 ]

Bij dezen wat beelden:

- Fabrieksreset

[Afbeelding]
Contextuele maximale snelheid al eens op Aan gezet (ik heb het een maand lang aan gehad)?

• ChromeFR
Yes, ook gedaan. Loste ook niks op, identiek gedrag.

• Emiel1
Het systeem is nu absurd voorzichtig ingesteld. Zonder de datastroom van een front bumper camera heeft hij blijkbaar veel meer moeite om de risico's bij hoge snelheden en snel veranderende situaties als veilig in te schatten. Vandaar die twijfel bij inhalen en het afbreken. Met de hulp van mede-tweakers gebruik ik nu ook het gaspedaal. De dag dat deze onzin voorbij is zal een mooie dag zijn. Dit moet toch juist onveiligere situaties opleveren. Het probleem is dat de juridische werkelijkheid een andere is.

• Yaksa
  • Nu online
snip: op deze manier gaat het de sfeer niet helpen

[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 20-05-2026 19:42 ]

• ChromeFR
Nee dat wil ik niet, ik wil een wat assertiever rijgedrag. Het betekent niet dat de auto ALTIJD +50% boven de snelheidslimiet gaat. Het vertelt de auto alleen dat het oké is om tot 50% boven de snelheidslimiet te gaan. (En nu even op max. setting gezet vooral om te kijken of dát wel wat doet, ideaal zou zijn 10%, schat ik in).

Is relatief gangbare praktijk hoor.

Feit blijft dat de Model Y gewoon reageert op de setting (hoger max. snelheid) en daardoor prettiger door het verkeer rijdt. En mijn auto niks met de setting doet. Los van de discussie of het wel/niet toegestaan is, zou je toch verwachten dat iets met de setting gedaan wordt door de auto.

[ Voor 71% gewijzigd door ChromeFR op 20-05-2026 18:16 ]

Bij dezen wat beelden:

- Fabrieksreset

[Afbeelding]
Nog eens goed naar je video's gekeken. Maar de 1ste is volgens mij met 80 traject controle (ring A10?). Dan heb ik ook al eerder gemerkt dat ie rustiger rijdt en zeker niet te hard
De 2e in AMS 30 zone rijdt ie 29. Volgens mij bekend (ook bij Kees R)
De 3e gaat ie 101, dat is redelijk normaal, volgens mij ook op spitsstrook?

• percytienhooven
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-05 20:27
Card Nox schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:22:
[...]

Ik draag wel spijkerbroeken en heb 3 jonge kinderen en ook lekker wit genomen :)

Babydoekjes in de auto leggen en af en toe afdoen en evt een coating aanbrengen als je hem net hebt.

Heb de auto pas een paar dagen dus kan je niets over de lange termijn zeggen maar degene die hem al langer hebben vinden het allemaal erg meevallen (YouTube). Al zijn de meeste stoelen niet geventileerd en hebben dus geen 'gaatjes'.

Je vraagt past overigens beter hier:

turkeyhakan in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
Ow hehe zit inderdaad in het verkeerde draadje zie ik nu (ik volg deze al een tijdje, ben stille meelezer hehe). Dank voor je antwoord trouwens! Op YT en ook Reddit vind men wit inderdaad geen probleem lees ik. Maar wilde het even horen van mijn medelanders :). Ik ga inderdaad een keramische coating aanbrengen, kleine moeite maar toch extra veilig. Drive safe!

• ChromeFR
pdidi schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:46:
[...]

Nog eens goed naar je video's gekeken. Maar de 1ste is volgens mij met 80 traject controle (ring A10?). Dan heb ik ook al eerder gemerkt dat ie rustiger rijdt en zeker niet te hard
De 2e in AMS 30 zone rijdt ie 29. Volgens mij bekend (ook bij Kees R)
De 3e gaat ie 101, dat is redelijk normaal, volgens mij ook op spitsstrook?
Dit zijn zomaar wat situaties, mijn auto heeft nog NOOIT de snelheid overschreden met FSD. Altijd traag traag traag hangen op de rechterbaan. Welke weg het ook is.

• percytienhooven
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-05 20:27
MartinPTweak schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:44:
[...]

M3 2019 - 2025, wit, geen enkel probleem, af en toe wat verontreiniging, streep hier en daar, natte dingen die kleur afgeven, keertje iemand thuis gebracht die gevallen was op de straat, bloedde redelijk, na thuis brengen schoongemaakt met water en keukenpapier, altijd makkelijk schoon te maken, soms "natte" doekjes gebruikt, ging makkelijk.
MY 2025 Dec ook wit genomen :-)
Als een bloedend iemand al geen probleem is dan zit het wel goed denk ik haha. Dank voor je reactie! (En excuses dat ik offtopic ging, had niet door dat ik in het verkeerde draadje zat. Excuses)
ChromeFR schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:48:
[...]

Dit zijn zomaar wat situaties, mijn auto heeft nog NOOIT de snelheid overschreden met FSD. Altijd traag traag traag hangen op de rechterbaan. Welke weg het ook is.
Hoe verder je van Amsterdam komt, hoe harder dat ie gaat ;) Klinkt als een grap, maar ik merkte echt dat hoe verder ik op de A2 zuidwaarts ging (en dat deed ik afgelopen maand regelmatig), hoe harder ie ging, tot vanzelf 110 (bij 10% max instelling)

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 20-05-2026 17:52 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Yaksa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:35:
[...]

Dus jij wil 55 rijden waar je 30 mag, 120 waar je 80 mag en 130 waar je 100 mag?
Ja dat klopt go with flow , een van de eerste dingen die je leert bij bijv. je motorrijbewijs voor het verbeteren van je veiligheid. Het is ronduit gevaarlijk om als rijdend obstakel door het verkeer te gaan en jij de afwijking bent in de verkeersstroom.

Regels zijn geen doel op zich en het volgen ook niet in iedere situatie het beste idee.

En wanneer kan je vrij rijden voor 50 euro op Zandvoort ? Of zit je weer iets te verkondigen over onderwerp waar je eigenlijk geen ervaring mee hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 20-05-2026 18:11 ]

• Yaksa
  • Nu online
revolution-nl schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:09:[...]Ja dat klopt go with flow , een van de eerste dingen die je leert bij bijv. je motorrijbewijs voor het verbeteren van je veiligheid. Het is ronduit gevaarlijk om als rijdend obstakel door het verkeer te gaan en jij de afwijking bent in de verkeersstroom.
Ik heb 30 jaar motor gereden, diverse VRO's gehad (bij de KNMV) en nog nooit is mij geleerd om structureel de maximum snelheid te overschrijden. Behalve op het TT-circuit in Assen :P
Regels zijn geen doel op zich en het volgen ook niet in iedere situatie het beste idee.
Verkeersregels zijn ingesteld om het veilig te houden op de weg, en het is maar goed dat er boetes uitgedeeld worden voor het niet nakomen ervan zoals vandaag op de A1.
En wanneer kan je vrij rijden voor 50 euro op Zandvoort ?
Hiero: Vrij rijden Zandvoort

• MartijnA3
revolution-nl schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:09:
[...]

Ja dat klopt go with flow , een van de eerste dingen die je leert bij bijv. je motorrijbewijs voor het verbeteren van je veiligheid. Het is ronduit gevaarlijk om als rijdend obstakel door het verkeer te gaan en jij de afwijking bent in de verkeersstroom.
Maar je rijdt in een Tesla, niet op een motor.

iRacing Profiel

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:En weer open. Graag uw aandacht:

1. Reageer ontopic en ga niet te ver richting verkeersregels, hoe je hoort te rijden, etc. Ik snap de koppeling met FSD, maar dit moet geen algemeen verkeertopic worden. Het gaat om de FSD techniek.
2. Als je reageert, let dan ook hoe je reageert. De sfeer holt achteruit en of je nu wel of geen 'gelijk hebt': denk ook na wat jouw toon doet qua sfeer. Als meerdere mensen zich beginnen te ergeren, kijk dan of jij kunt helpen met een vriendelijker Tweakers :)
3. Merk je dat jouw eigen toon harder wordt: klik dan eens een keertje niet op verstuur ;)

Laten we ontopic én gezellig door gaan. Mocht je verder willen discussieren over hoe het hier loopt: Mobiliteit feedback

[ Voor 88% gewijzigd door We Are Borg op 20-05-2026 19:46 ]

• MrDirect
  • Laatst online: 15:33

Bij dezen wat beelden:

- Fabrieksreset

[Afbeelding]
Mijn Y Juniper rijdt ook zo langzaam hoor.

• thijsboeree
  • Nu online
Drool:

https://www.notateslaapp.com/news/4166/tesla-relaxes-driver-monitoring-with-fsd-v1433

Ik bedacht mij ineens, zou een DMS die contextueel werkt niet nog beter zijn... als er niemand op de snelweg rijdt, dan is het systeem haast unsupervised, en als je in een drukke stad rijdt, of in de spits moet je meer opletten... Werkt misschien zelfs beter, want dan word je er op gewezen als je actief moet opletten.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

thijsboeree schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:46:
Drool:

https://www.notateslaapp.com/news/4166/tesla-relaxes-driver-monitoring-with-fsd-v1433

Ik bedacht mij ineens, zou een DMS die contextueel werkt niet nog beter zijn... als er niemand op de snelweg rijdt, dan is het systeem haast unsupervised, en als je in een drukke stad rijdt, of in de spits moet je meer opletten... Werkt misschien zelfs beter, want dan word je er op gewezen als je actief moet opletten.
Ik ben er echt van overtuigd dat dit het draagvlak en de veiligheid enorm zou verbeteren.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 05:47
Vandaag denk ik voorlopig de laatste keer fsd gebruikt. Morgen laatste dag en op dit moment heeft verlenging nuet veel zin, het werkt prima maar zelf rijden is toch ook wel lekker. Ik blijf het prachtig vinden om het systeem in actie te zien, maar voor nu houdt het even op. Als het door heel Europa heen werkt gaat het waarschijnlijk wel aan op de vakantie. In de hoop dat hij wel wat meer zijn best gaat doen om gewoon de max snelheid aan te houden, of in ieder de snelheid due ik hem geef. Net weer een heel stuk zelf moeten gassen omdat hij niet snapte dat 60 ophield na de rotonde.

• Yaksa
  • Nu online
Drool:
Je dient achter het stuur altijd actief op te letten en alert te blijven, ook bij contextuele systemen en bij FSD.
Je weet immers van tevoren niet wat er zich gaat voordoen voor jouw bumper.
Als je er op gewezen moet worden dat je op een bepaald moment moet gaan opletten omdat het drukker wordt dan ben je dus niet alert genoeg op het momenten dat het rustig is. Juist daardoor (minder alert) gaat je reactiesnelheid naar beneden en als er dan onverwacht iets gebeurt ben je te laat om op tijd in te grijpen.
We zitten nog te ver van FSD niveau 5 af om tijdens het rijden de aandacht te verleggen naar zaken die niet bij autorijden horen.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

gjcvro schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:07:
Vandaag denk ik voorlopig de laatste keer fsd gebruikt. Morgen laatste dag en op dit moment heeft verlenging nuet veel zin, het werkt prima maar zelf rijden is toch ook wel lekker. Ik blijf het prachtig vinden om het systeem in actie te zien, maar voor nu houdt het even op. Als het door heel Europa heen werkt gaat het waarschijnlijk wel aan op de vakantie. In de hoop dat hij wel wat meer zijn best gaat doen om gewoon de max snelheid aan te houden, of in ieder de snelheid due ik hem geef. Net weer een heel stuk zelf moeten gassen omdat hij niet snapte dat 60 ophield na de rotonde.
En toch ben ik dan benieuwd , bij hoeveel euro p/mnd was je FSD wel gaan gebruiken.

Voorbeeld, ik betaal nu 49 dat vind ik op het randje dus ik houd FSD aan omdat ik de tech fantastisch vind, 99 euro had ik er niet over gehad.

Ik merk in mijn omgeving dat 80-90% fsd nu te duur vind , maar wat is voor de massa dan wel een acceptabele prijs? En wat is er nodig om meer te betalen?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Yaksa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:09:
[...]

Je dient achter het stuur altijd actief op te letten en alert te blijven, ook bij contextuele systemen en bij FSD.
Als je er op gewezen moet worden dat je op een bepaald moment moet gaan opletten omdat het drukker wordt dan ben je dus niet alert genoeg op het momenten dat het rustig is. Juist daardoor (minder alert) gaat je reactiesnelheid naar beneden en als er dan onverwacht iets gebeurt ben je te laat om op tijd in te grijpen.
We zitten nog te ver van FSD niveau 5 af om tijdens het rijden de aandacht te verleggen naar zaken die niet bij autorijden horen.
Knip

Het alternatief is dat mensen FSD uitzetten in situaties dat het JUIST nodig is om strikes te voorkomen, of dat mensen alternatieven zoeken zoals een draadloze muis.

Draagvlak zorgt voor veiligheid , systemen moeten faciliteren niet frustreren.

Regels , zijn, geen, doel opzich!!

[ Voor 2% gewijzigd door Notna op 20-05-2026 23:40 . Reden: Maak een TR aan ]

• gjcvro
revolution-nl schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:12:
[...]

En toch ben ik dan benieuwd , bij hoeveel euro p/mnd was je FSD wel gaan gebruiken.

Voorbeeld, ik betaal nu 49 dat vind ik op het randje dus ik houd FSD aan omdat ik de tech fantastisch vind, 99 euro had ik er niet over gehad.

Ik merk in mijn omgeving dat 80-90% fsd nu te duur vind , maar wat is voor de massa dan wel een acceptabele prijs? En wat is er nodig om meer te betalen?
Op dit moment is het voor mij een gimmick. Dus zelfs 50 euro is al te veel, en zelfs 25 zou ik er over nadenken en af en toe een maandje kijken of er iets verandert is dus ik denk dat voor mij de kosten niet echt uitmaken. Ik zit ook niet zo veel langdurig op de weg. Ik kijk over een maandje of 2 nog wel weer als ik hier meer positieve verhalen lees.

• gjcvro
Ik kreeg net trouwens heel even de waarschuwing dat ik niet op zat te letten, maar ik zat juist te kijken of er iets van verkeer aan kwam waar ik rekening mee moest houden.moest al best wat ver naar links kijken door de ligging van de weg. En normaal hoef je niet zo ver vooruit te kijken, nmaar door het belegen tempo is die auto sneller bij de rotonde dan ik met fsd.

De voorbereiding daarvoor zit blijkbaar al in de code: New Attention Required Icons

[ Voor 13% gewijzigd door pdidi op 20-05-2026 21:31 ]

• Yaksa
  • Nu online
Klopt, het zijn middelen om een doel te bereiken, namelijk verkeersveiligheid en het bereiken van een vlotte doorstroming.
Dit, de hoofddoelen van de wegenverkeerswet, is deels ook hetgeen waar de RDW bij het beoordelen van FSD supervised naar gekeken heeft. Het systeem moet vooral veilig zijn en, jammer genoeg, wordt FSD supervised door sommigen nu af en toe benoemd wordt als 'te langzaam, te voorzichtig, oud omatje enz.".
Terwijl er ook genoeg gebruikers hier gemeld hebben dat het rijgedrag van FSD supervised bij hen als bijzonder relaxed overkomt. Die zullen voor een deel waarschijnlijk wel bereid zijn om 100 euro per maand te betalen voor deze service. Zij die gehaast (en te hard) willen blijven rijden én verwachten dat deze versie van FSD supervised alles al kan inclusief foutloos inparkeren en de auto vanaf de laadpaal automatisch naar de ingang van de AH laten rijden zodat ze de boodschappen meteen in kunt laden, die zijn natuurlijk teleurgesteld en gaan geen 100 euro per maand betalen.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

gjcvro schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:25:
Ik kreeg net trouwens heel even de waarschuwing dat ik niet op zat te letten, maar ik zat juist te kijken of er iets van verkeer aan kwam waar ik rekening mee moest houden.moest al best wat ver naar links kijken door de ligging van de weg. En normaal hoef je niet zo ver vooruit te kijken, nmaar door het belegen tempo is die auto sneller bij de rotonde dan ik met fsd.
Dat is het hele schyzofrene van DMS het schiet volledig zijn doel voorbij

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 20-05-2026 23:39 . Reden: Wat onvriendelijk.... ]

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 13:38
[...]

Als ik nu een podcast radiozender karaoke of Spotify lijst wil uitzoeken of iets op het scherm moet doen zoals de verwarming hoger zetten navigatie instellen pizza punt eten of met de medepaggagier kletsen zet ik als workaround fsd even uit om blauwe schermen te voorkomen en weer aan als ik dat gedaan heb. Je kan namelijk moeilijk voor elk wissewasje je auto aan de kant zetten en je kunt prima opletten en tegelijk die dingen doen. Je blikveld is namelijk veel breder dan waar je exact naar kijkt. Mooi dat in 14.3.3 de rigide controles wat meer worden losgelaten.

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:27
revolution-nl schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:16:
[...]

, of dat mensen alternatieven zoeken zoals een draadloze muis.
Te bizar voor woorden dat mensen zo verslaafd zijn aan hun mobiel dat ze een muis gaan gebruiken om het veiligheidssysteem te omzeilen.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• Yaksa
  • Nu online
karel_G_1981 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:03:[...]
Mooi dat in 14.3.3 de rigide controles wat meer worden losgelaten.
Dat is een versie die in Amerika wordt uitgerold en waarvan het nog maar zeer de vraag is of de wijzigingen in die versie ook hier in Nederland in een update zullen verschijnen. Speculatie dus.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Edgenumber schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:05:
[...]

Te bizar voor woorden dat mensen zo verslaafd zijn aan hun mobiel dat ze een muis gaan gebruiken om het veiligheidssysteem te omzeilen.
Verslaafd of gewoon het dagelijks leven wat af en toe roept als je veel onderweg bent , en ook gewoon af en toe een telefoongesprek of teams meeting hebt en ondersteund wilt worden door rijHULP systemen. Nee laten we die systemen vooral niet gebruiken op momenten dat ze echt nodig zijn.

Kunnen wij het in dit topic gewoon over autoverkeer de FSD ervaring hebben zonder het morele vingertje !?

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 20-05-2026 22:26 ]

• Yaksa
  • Nu online
revolution-nl schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:10:[...]Kunnen wij het in dit topic gewoon over autoverkeer de FSD ervaring hebben zonder het morele vingertje !?
Uit de TS: Wat hoort er in dit topic: Ervaringen, verwachtingen en discussie over FSD in Nederland, wat werkt goed, wat niet, en wat hoop je dat er komt?
Dus een discussie over hoe mensen FSD gebruiken of omzeilen is gewoon ontopic.
Dat er ook mensen zijn die zich zorgen maken over het omzeilen van van de veiligheid van het systeem zelf hoort daar ook bij.

• Masterchiev
Ik ga dit forum verlaten. Wat een verziekte sfeer! Veel succes met elkaar.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Yaksa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:42:
[...]

Uit de TS: Wat hoort er in dit topic: Ervaringen, verwachtingen en discussie over FSD in Nederland, wat werkt goed, wat niet, en wat hoop je dat er komt?
Dat er ook mensen zijn die zich zorgen maken over het omzeilen van van de veiligheid van het systeem zelf hoort daar ook bij.
Prima als daar zorgen over zijn maar open dan een topic in AWM en richt dat specifiek in op ADAS systemen zoals FSD.

Laten we het hier gewoon bij de FSD ervaring, ontwikkeling en techniek houden en niet wat al dan niet maatschappelijk gewenst is.

Dank!

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 20-05-2026 22:58 ]

• gjcvro
Yaksa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:42:
[...]

je mist het eerste en belangrijkste stukje ervaring en richt je 100% op de discussie over de ervaring, zonder zelf enige ervaring te hebben verwacht ik. Ga eerst eens rijden, kom dan terug en voer de discussie over FSD en niet over hoe mensen het moeten gebruiken en hoe de wereld er volgens jouw wereldbeeld uit zou moeten zien want dat weten we nou onderhand wel.

• Yaksa
  • Nu online
gjcvro schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:55:
[...]je mist het eerste en belangrijkste stukje ervaring en richt je 100% op de discussie over de ervaring, zonder zelf enige ervaring te hebben verwacht ik. Ga eerst eens rijden, kom dan terug en voer de discussie over FSD en niet over hoe mensen het moeten gebruiken en hoe de wereld er volgens jouw wereldbeeld uit zou moeten zien want dat weten we nou onderhand wel.
Het is gewoon een opsomming hoor, er staat nergens dat ervaring het belangrijkste zou zijn. Dat het toevallig als eerste genoemd wordt wil niet zeggen dat daar uitsluitend en alleen maar over gesproken mag worden.
Overigens zijn er ook genoeg posts van gebruikers die nog helemaal geen ervaring kunnen hebben puur omdat ze de update nog niet hebben ontvangen.

• gjcvro
Yaksa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:00:
[...]

Het is gewoon een opsomming hoor, er staat nergens dat ervaring het belangrijkste zou zijn. Dat het toevallig als eerste genoemd wordt wil niet zeggen dat daar uitsluitend en alleen maar over gesproken mag worden.
Overigens zijn er ook genoeg posts van gebruikers die nog helemaal geen ervaring kunnen hebben puur omdat ze de update nog niet hebben ontvangen.
Knip

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 20-05-2026 23:45 . Reden: Niet reageren is ook een optie; maak dan een TR aan ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Klopt die komen om zich te informeren, om te leren, om te ontdekken. Niet om met een belerend vingertje te oordelen.

Wil je een maatschappelijk discussie voeren over ADAS systemen en de veiligheid daarvan open een apart topic in AWN zodat je daar kan discussiëren en filosoferen over de impact en wat al dan niet gewenst is.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 20-05-2026 23:07 ]

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:05
Dat aparte topic is er al. ;)

Het hele punt van FSD is dat die dus full self drived.

Nu moet je inderdaad nog tijdelijk opletten, maar als ik zie hoe de gemiddelde Nederlander rijdt, laat staan de Italiaan, dan is FSD zoveel beter en ik kan niet wachten tot mijn Tesla er is met FSD. Maar zoals ik al eerder heb aangegeven zijn de grootste problemen nu de bureaucraten en de publieke opinie. We zouden prima hier contextueel kunnen opletten als we hier ook 14.3.3 zouden krijgen.

Altijd 180 graden aan het opletten, nooit gestresst, nooit opgefokt, nooit afgeleid. FSD gaat het leven straks heel erg mooi maken.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:33
Yaksa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:30:
[...]

Klopt, het zijn middelen om een doel te bereiken, namelijk verkeersveiligheid en het bereiken van een vlotte doorstroming.
Dit, de hoofddoelen van de wegenverkeerswet, is deels ook hetgeen waar de RDW bij het beoordelen van FSD supervised naar gekeken heeft. Het systeem moet vooral veilig zijn en, jammer genoeg, wordt FSD supervised door sommigen nu af en toe benoemd wordt als 'te langzaam, te voorzichtig, oud omatje enz.".
Vooropgesteld, geheel mee eens dat de driver monitor voorlopig een belangrijk doel heeft. Dit 'ontwijken' is onverantwoordelijk en ook gewoon niet de bedoeling.

Maar het is niet zo dat iedereen die beweert dat FSDs 'te langzaam, te voorzichtig' is, per definitie iemand is die per se te hard wil rijden.

Veruit mijn grootste klacht en 95% van de input die ik nog lever aan FSD (97% usage over >2000km) is het gaspedaal een tikje geven omdat het systeem echt te voorzichtig is, ook in situaties waarin het niet voorzichtig hoeft te zijn.

Zo verleent het regelmatig voorrang aan fietsers en voetgangers die geen voorrang hebben, en uiteindelijk ook wel stoppen voor hun haaientanden. Dit is een goed voorbeeld van 'te voorzichtig' en dit gaat daadwerkelijk ten koste van de 'vlotte doorstroming'. Want hoewel de voetganger uiteindelijk wel gaat lopen (en zijn waardering kenbaar maakt met een vriendelijk handgebaar, waarop ik enthousiast met 2 handen terug zwaai natuurlijk) - vind achterliggend verkeer dit natuurlijk minder fijn.

Soms moet je assertief zijn in het verkeer. Soms verwachten je medeweggebruikers (achterligger) bijvoorbeeld dat je nog net effe dat oranje stoplicht gaat meepakken, ookal kan je in principe best een remactie doen en nog stoppen voor de streep. Soms is het daadwerkelijk veiliger om in zo'n twijfelgeval het 'snelle' te doen. Soms moet je de regelgeving iets vrijer interpreteren en de doorstroming voorop stellen.
Een voorzichtige inhaalactie kan verwarring creëeren. Een vlotte actie biedt duidelijkheid naar medeweggebruikers wat je intenties zijn.

En dan laat ik nog even in het midden dat FSD regelmatig te 'bang' is om te rijden, omdat er in de buurt een rood stoplicht is - die niet bedoeld is voor mijn auto. Dat is in feite een interpretatiefout, maar wel een gevaarlijke, die ook deels komt omdat het systeem voorzichtig is.

Ik denk dat de kritiek op dat FSD soms te langzaam is, zeer terecht is, en niet "jammer". Die klacht komt echt niet alleen maar van mensen die te hard willen rijden. Ik denk oprecht dat het de veiligheid van alle weggebruikers ten goede komt als FSD in de bovengenoemde situaties iets minder 'voorzichtig' zou zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Richh op 21-05-2026 00:04 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• gjcvro
Richh schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:41:
[...]

Vooropgesteld, geheel mee eens dat de driver monitor voorlopig een belangrijk doel heeft. Dit 'ontwijken' is onverantwoordelijk en ook gewoon niet de bedoeling.

Maar het is niet zo dat iedereen die beweert dat FSDs 'te langzaam, te voorzichtig' is, per definitie iemand is die per se te hard wil rijden.

Veruit mijn grootste klacht en 95% van de input die ik nog lever aan FSD (97% usage over >2000km) is omdat het systeem echt te voorzichtig is, ook in situaties waarin het niet voorzichtig hoeft te zijn.

Zo verleent het regelmatig voorrang aan fietsers en voetgangers die geen voorrang hebben, en uiteindelijk ook wel stoppen voor hun haaientanden. Dit is een goed voorbeeld van 'te voorzichtig' en dit gaat daadwerkelijk ten koste van de 'vlotte doorstroming'.

Soms moet je assertief zijn in het verkeer. Soms verwachten je medeweggebruikers (achterligger) bijvoorbeeld dat je nog net effe dat oranje stoplicht gaat meepakken, ookal kan je in principe best een remactie doen en nog stoppen voor de streep. Soms is het daadwerkelijk veiliger om in zo'n twijfelgeval het 'snelle' te doen. Soms moet je de regelgeving iets vrijer interpreteren en de doorstroming voorop stellen.
Een voorzichtige inhaalactie kan verwarring creëeren. Een vlotte actie biedt duidelijkheid naar medeweggebruikers wat je intenties zijn.

Ik denk dat de kritiek op dat FSD soms te langzaam is, zeer terecht is, en niet "jammer". Die klacht komt echt niet alleen maar van mensen die te hard willen rijden. Ik denk oprecht dat het de veiligheid ten goede komt als FSD in de bovengenoemde situaties iets minder 'voorzichtig' zou zijn.
Als ik op een rotonde door een oude vrouw in een fiat panda ingehaald wordt zodat ze uiteindelijk op mijn bumper zit, ja gaat er toch iets goed mis. En dan kun je prediken dat het in de naam van de veiligheid en de goede zorgen is, onverwacht remmen of onverwacht langzaam rijden is ook een gevaar veroorzaken. Kernwoord: onverwacht, en dus duidelijk afwijkend gedrag ten opzichte van het overige verkeer.

• Richh
gjcvro schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:48:
[...]

Als ik op een rotonde door een oude vrouw in een fiat panda ingehaald wordt zodat ze uiteindelijk op mijn bumper zit, ja gaat er toch iets goed mis.
Ik ben nog nooit op een rontonde ingehaald en de klachten over trage rontondes herken ik niet helemaal, ik vind die snelheid best acceptabel.
En dan kun je prediken dat het in de naam van de veiligheid en de goede zorgen is, onverwacht remmen of onverwacht langzaam rijden is ook een gevaar veroorzaken. Kernwoord: onverwacht, en dus duidelijk afwijkend gedrag ten opzichte van het overige verkeer.
Geheel mee eens! Het gaat om de balans.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:08

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

[...]

Toch wil ik je er op wijzen dat het topic vooral bedoeld is om ervaringen te delen en daar (al dan niet theoretisch of filosofisch) over te hebben om zo tot inzichten te komen over het gebruik en/of aanschaf van FSD.

Het iedere keer wijzen naar gedragsnormen en regeltjes, en dat op een nogal feitelijke manier neer te zetten is waar de schoen wringt hier. En dat zorgt voor bakken met werk voor de moderators en gemoederen die nogal hoog oplopen. Wellicht is het handiger eerst even na te denken over hoe je probeert een punt te maken ipv andere de les proberen te leren :)

Aan de rest is het verzoek, zoals @We Are Borg al schreef, om het ontopic én vriendelijk te houden. Dan komen we er met zijn allen wel uit :Y

Xbox Live ID:Notna8310

• Richh
Masterchiev schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:56:
[...]

Heb je een bron van deze info? Met name het laatste met de retrofit?
Daar is geen bron van want het laatste klopt niet :)

• gjcvro
Richh schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:50:
[...]

Ik ben nog nooit op een rontonde ingehaald en de klachten over trage rontondes herken ik niet helemaal, ik vind die snelheid best acceptabel.

[...]

Geheel mee eens! Het gaat om de balans.
Dan ben ik benieuwd hoe dat bij jou gaat, model 3 of Y?, Hier heb je heel veel van die relatief kleine rotonde's en wat me er aan opvalt is dat hij de rotonde behoedzaam nadert, maar dan toch best lang doorrijdt totdat echt 100% zeker is dat de auto die er aan komt niet afslaat, om dan toch nog best bruusk te remmen met de neus zelfs een beetje op de rotonde. Of toch net voor een auto de rotonde op te rijden, en dan met een snelheid van ongeveer 20/25 km/h het rondje te maken, alsof er een doos eieren achterin staat. waardoor, voor mijn gevoel, je altijd iemand op je kofferbak hebt zitten zelfs mensen die daarvoor op ruime afstand reden.

• Richh
gjcvro schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 00:06:
[...]

Dan ben ik benieuwd hoe dat bij jou gaat, model 3 of Y?, Hier heb je heel veel van die relatief kleine rotonde's en wat me er aan opvalt is dat hij de rotonde behoedzaam nadert, maar dan toch best lang doorrijdt totdat echt 100% zeker is dat de auto die er aan komt niet afslaat, om dan toch nog best bruusk te remmen met de neus zelfs een beetje op de rotonde. Of toch net voor een auto de rotonde op te rijden, en dan met een snelheid van ongeveer 20/25 km/h het rondje te maken, alsof er een doos eieren achterin staat. waardoor, voor mijn gevoel, je altijd iemand op je kofferbak hebt zitten zelfs mensen die daarvoor op ruime afstand reden.
In een Y Standard '26 :) ik rijd al lange tijd op contextual max speed op +15%.

Hier rijd ik over behoorlijk wat 'gemiddelde' Vinex wijk rontondes en dat doet ie inderdaad met 23km/u ish. Ja, als local zou ik dat idd met 30 doen, maar ik heb niet de indruk dat ik met 23 echt langzamer dan gemiddeld ga. In de kantoortijdenspits past het prima.

Opvallend dat je het hebt over een kleine rontonde, al heb ik daar misschien nog niet veel ervaring mee. Kan me juist wel voorstellen op een grotere (turbo) rontonde op de buitenbaan dat het wel wat vlotter mag soms.

Mijn ervaring is dat FSD de snelheid zo timed dat hij aankomt op de rontonde op een moment dat precies net duidelijk is of de rontonde rijder gaat afslaan of niet. Dat gaat heel vaak ook goed. Bij zeer langzaam rijdend verkeer komt het soms minder goed uit en krijg je idd een iets hardere remactie als ie concludeert dat het toch echt niet gaat.

• gjcvro
Op de grotere rotondes ben ik ondertussen zo ver dat ik gewoon gas geef, zeker als er alleen auto's betrokken zijn. Naja, ben heel benieuwd hoe snel we ander gedrag krijgen, of we wennen aan het getreuzel. Ik las iets over een verdubbeling van het aantal flitspalen de komende jaren, dus dan gaan we wellicht massaal beter op de snelheid letten en past dit gedrag er naadloos in.

• ChromeFR
Het lijkt er op dat een FSD Juniper Model écht anders rijdt dan een FSD M3H (zonder front bumper camera?). Correct me if I am wrong.

Zefde software versies maar een volledig andere ervaring! En geloof me dit gaat verder dan "ik heb het idee dat.." of "voelt net wat anders". Nee, de MY FSD rijdt aanzienlijk prettiger, daadkrachtig, assertiever. De M3H voelt stroperig, traag en wat angstig. Ik spreek uit persoonlijke ervaring.

Misschien is dat ook wel deels de bron van discussie hier..ik kan mij volledig voorstellen dat de MY rijders zich niet herkennen in de kritiek die hier wordt geleverd (waarschijnlijk voornamelijk door M3H rijders..) op FSD. Ook op de MY is FSD niet perfect, maar wel beter!

[ Voor 12% gewijzigd door ChromeFR op 21-05-2026 01:02 ]

• gjcvro
Misschien door de hogere plaats van de camera's of toch 100% gevoel door je zitpositie. Ik heb inderdaad de m3h

• Felyrion
  • Laatst online: 11:37

Felyrion

goodgoan!

ChromeFR schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 00:37:
Het lijkt er op dat een FSD Juniper Model écht anders rijdt dan een FSD M3H (zonder front bumper camera?). Correct me if I am wrong.

Zefde software versies maar een volledig andere ervaring! En geloof me dit gaat verder dan "ik heb het idee dat.." of "voelt net wat anders". Nee, de MY FSD rijdt aanzienlijk prettiger, daadkrachtig, assertiever. De M3H voelt stroperig, traag en wat angstig. Ik spreek uit persoonlijke ervaring.

Misschien is dat ook wel deels de bron van discussie hier..ik kan mij volledig voorstellen dat de MY rijders zich niet herkennen in de kritiek die hier wordt geleverd (waarschijnlijk voornamelijk door M3H rijders..) op FSD. Ook op de MY is FSD niet perfect, maar wel beter!
Ik heb vandaag in de Juniper van een collega gereden (heb zelf de M3H) en kon zelf geen verschil in gedrag ontdekken. Mijn M3H gaat ook vrolijk 110 waar je 100 mag met 10% offset. Uiteraard gaat dat niet op bij 130, dat is gewoon de max blijkbaar.

Op een 80 weg kruipt hij soms wel langzaam terug naar de 80 en moet ik hem af en toe aanmoedigen als ik sneller wil.

Grotere overschrijding heb ik niet geprobeerd.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• thijsboeree
  • Nu online
[...]

Ook wel weer een punt inderdaad! Zouden er artikelen over zijn geschreven? Best interessant onderwerp ☝️

• thijsboeree
  • Nu online
[...]

Ook wel weer een punt inderdaad! Er zijn best veel artikelen omtrent dit onderwerp op pubmed:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39191668/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/40749461/

Wat zeggen de cijfers ongeveer?
  • Bij normale handmatige noodreacties reageren mensen vaak binnen ~1 seconde.
  • Bij semi-autonoom rijden zie je takeover tijden vaker tussen 2 en 8 seconden, afhankelijk van afleiding en situatie.
  • Als mensen met een secundaire taak bezig zijn (telefoon, video, menu’s), lopen fouten en reactietijden sterk op.
  • Oogtracking laat zien dat bestuurders tijdens automatisering significant minder naar de weg kijken en meer naar infotainment/HMI.
  • Sommige studies tonen dat gewenning juist gevaarlijk kan zijn: mensen worden comfortabeler en daardoor minder alert naarmate ze vaker automation gebruiken.
Best interessant onderwerp ☝️

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:52
Nee,. de FSD is overgezet van mijn ingeruilde HW3 Model 3 (2023).

Dus nu moet ik gewoon afwachten tot de juiste software er op komt werd mij verteld.

Tesla Model Y Juniper AWD (2026)

• thijsboeree
  • Nu online
Foutje

[ Voor 96% gewijzigd door thijsboeree op 21-05-2026 07:38 ]

• thijsboeree
  • Nu online
Richh schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:41:
[...]

Veruit mijn grootste klacht en 95% van de input die ik nog lever aan FSD (97% usage over >2000km) is het gaspedaal een tikje geven omdat het systeem echt te voorzichtig is, ook in situaties waarin het niet voorzichtig hoeft te zijn.

Zo verleent het regelmatig voorrang aan fietsers en voetgangers die geen voorrang hebben, en uiteindelijk ook wel stoppen voor hun haaientanden. Dit is een goed voorbeeld van 'te voorzichtig' en dit gaat daadwerkelijk ten koste van de 'vlotte doorstroming'. Want hoewel de voetganger uiteindelijk wel gaat lopen (en zijn waardering kenbaar maakt met een vriendelijk handgebaar, waarop ik enthousiast met 2 handen terug zwaai natuurlijk) - vind achterliggend verkeer dit natuurlijk minder fijn.

En dan laat ik nog even in het midden dat FSD regelmatig te 'bang' is om te rijden, omdat er in de buurt een rood stoplicht is - die niet bedoeld is voor mijn auto. Dat is in feite een interpretatiefout, maar wel een gevaarlijke, die ook deels komt omdat het systeem voorzichtig is.

Ik denk dat de kritiek op dat FSD soms te langzaam is, zeer terecht is, en niet "jammer". Die klacht komt echt niet alleen maar van mensen die te hard willen rijden. Ik denk oprecht dat het de veiligheid van alle weggebruikers ten goede komt als FSD in de bovengenoemde situaties iets minder 'voorzichtig' zou zijn.
Helemaal mee eens. Ik ben zelf juist een rustige weggebruiker en vertrek altijd op tijd; uiteindelijk scheelt al dat ‘assertieve’ rijden misschien één minuut op 50 kilometer. Maar ik merk ook dat het systeem in sommige situaties juist veiliger zou zijn als het minder twijfelachtig reageerde.

Bijvoorbeeld wanneer je een bocht om gaat en er staan fietsers keurig te wachten zonder voorrang te hebben. Dan remt FSD soms toch onverwacht af, terwijl het verkeer achter je dat totaal niet verwacht. Dat soort aarzelende acties kunnen juist tricky zijn.

Hetzelfde geldt voor vogels die vlak voor de auto overvliegen. Mensen weten intuïtief: die vliegen op het laatste moment weg. Maar FSD remt daar soms wel op en soms niet, waardoor het gedrag inconsistent aanvoelt. Dat is denk ik ook een belangrijk punt: niet per se “sneller” willen rijden, maar vooral voorspelbaar, vloeiend en zelfverzekerd verkeersgedrag.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
karel_G_1981 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:52:
[...]

Misschien hebben ze voornamelijk in de y gereden omdat het lijkt dat mensen in de y minder last hiervan hebben. De y is hoger en heeft een andere lichtval binnen. Bij mij wisselt het ook echt van dag tot dag.
Wel merkwaardig dat alle FSD demo auto's dan M3's waren terwijl de RDW Y's zou testen..

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:35
Maurice- schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:46:
[...]

Wel merkwaardig dat alle FSD demo auto's dan M3's waren terwijl de RDW Y's zou testen..
Mijn twee testritten (ride-along en solo rit) waren beide met een MY.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Fire69 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:08:
[...]

Ahh, ik dacht dat de geplaatste filmpjes allemaal M3's waren. In Zwolle was dat volgens mij ook de enige optie. Dank voor de correctie!

• renem
  • Laatst online: 08:32
gjcvro schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:48:
[...]

Als ik op een rotonde door een oude vrouw in een fiat panda ingehaald wordt zodat ze uiteindelijk op mijn bumper zit, ja gaat er toch iets goed mis. En dan kun je prediken dat het in de naam van de veiligheid en de goede zorgen is, onverwacht remmen of onverwacht langzaam rijden is ook een gevaar veroorzaken. Kernwoord: onverwacht, en dus duidelijk afwijkend gedrag ten opzichte van het overige verkeer.
Dit herken ik ook wel, de normaal gesproken, trage auto's zitten op rotondes en in bepaalde haakse bochten gewoon op je bumper omdat het zo traag gaat. En dan krijg je ook nog vaak de melding "let op: hoge laterale acceleratie gedetecteerd", ook als ik zelf geen gas bijgeef. 7(8)7
thijsboeree schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:40:
[...]

Mensen weten intuïtief: die vliegen op het laatste moment weg.
Daarom liggen er tijdens de broedperiode ook zoveel platgereden vogels op de weg. Zie mijn eerdere filmpje dat zelfs FSD niet altijd op tijd remt

• thijsboeree
  • Nu online
pdidi schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:57:
[...]

Daarom liggen er tijdens de broedperiode ook zoveel platgereden vogels op de weg. Zie mijn eerdere filmpje dat zelfs FSD niet altijd op tijd remt
Ook wel weer waar, het blijft een complex verhaal...

• MartijnA3
Fire69 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:08:
[...]

Same. Kreeg een error in het systeem als in een M3 wilde boeken.

iRacing Profiel

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:00
Mbt de vogels. In de US hebben ze nu het Bird Braking B? probleem, daar klagen mensen dat de autos te veel remmen voor vogels.

YouTube: Elon Musk says Tesla FSD Update 14.3.3 is a Banger!
Hoe lang duurde het bij mensen met een nieuwe Tesla voordat de updates kwamen? Ik ben toch wel ongeduldig kom ik achter 😅

[ Voor 20% gewijzigd door Card Nox op 21-05-2026 11:51 ]

• ChromeFR
Felyrion schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 01:31:
[...]

Ik heb vandaag in de Juniper van een collega gereden (heb zelf de M3H) en kon zelf geen verschil in gedrag ontdekken. Mijn M3H gaat ook vrolijk 110 waar je 100 mag met 10% offset. Uiteraard gaat dat niet op bij 130, dat is gewoon de max blijkbaar.

Op een 80 weg kruipt hij soms wel langzaam terug naar de 80 en moet ik hem af en toe aanmoedigen als ik sneller wil.

Grotere overschrijding heb ik niet geprobeerd.
Thnx, heb jij een bumper front camera?
ChromeFR schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:26:
[...]

Thnx, heb jij een bumper front camera?
Als ik jou was zou ik een FSD proefrit boeken met een M3H, om vast te kunnen stellen dat jouw M3H zich echt anders gedraagt. En als je het helemaal zeker wilt weten, een 2e bestuurder meenemen die in jouw M3H achter je aan rijdt

• ChromeFR
Dan krijg ik er sowieso een met front bumper camera.

• FreakGIB
  • Laatst online: 15:20
Het zou kunnen dat een Model 3 op binnenwegen met vluchtheuvels iets voorzichtiger rijdt, omdat hij lager bij de grond ligt dan een Model Y. Maar ik heb zelf met mijn Model 3 Highland uit 2025 eigenlijk geen enkel probleem gehad. Zeker op de snelweg reed hij gewoon prima.

Alleen heb ik sinds 15 mei geen FSD meer, dus ik weet ook niet of ze server-side misschien nog wat kleine aanpassingen hebben gedaan.

PSN: FreakGIB

• Robberino
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13:14
FSD reedt bij mij echt altijd te traag. Bleef steken op 78-79 op een 80 weg, 48 waar je 50 mag, etc. Moest constant gas bij.

Nu heb ik vandaag eindelijk een servicebeurt gehad met schoonmaak van het glas bij de cameras. Nu rijdt hij wel prima door. Trekt nu door naar een paar km boven de limiet. Voor mij echt prima zo. Heb op de terugrit geen gas bij hoeven geven.

Mocht je problemen hebben met snelheid, check dan even of je geen melding hebt gekregen voor een schoonmaakbeurt bij service.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:24
pdidi schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:57:
[...]

De Full Self Flying van de vogels faalt ook wel eens met name bij de vogels die niet meer met Lidar zijn uitgerust.

UNOX: The worst operating system

• ChromeFR
Robberino schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:02:
FSD reedt bij mij echt altijd te traag. Bleef steken op 78-79 op een 80 weg, 48 waar je 50 mag, etc. Moest constant gas bij.

Nu heb ik vandaag eindelijk een servicebeurt gehad met schoonmaak van het glas bij de cameras. Nu rijdt hij wel prima door. Trekt nu door naar een paar km boven de limiet. Voor mij echt prima zo. Heb op de terugrit geen gas bij hoeven geven.

Mocht je problemen hebben met snelheid, check dan even of je geen melding hebt gekregen voor een schoonmaakbeurt bij service.
Schoonmaakbeurt was uitgevoerd bij de laatste service (toen ik de leen Juniper had).
Pagina: 1 ... 84 85 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.