Het probleem zit denk ik ook niet in het stuk waar 10 jaar werk in zit, het zit in de extra laag die er afgelopen 1,5 jaar bij is gezet. En het feit dat er nog steeds wel rare keuze 's gemaakt worden, terwijl de huidige vloot al gebruikt is om te trainen? Ik heb hem nu al 2x van een busbaan af moeten houden, en 1 keer weerhouden van het oprijden van een invoegstrook. Toch niet de meest ingewikkelde dingen.GeeMoney schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:55:
Het sentiment slaat wel snel om.
Er is 10 jaar aan gewerkt, nu is het 1 maandje live en verwacht iedereen dat alle kinderziektes er binnen 1-2 iteraties uit moeten zijn.
Geef het even de tijd, afkopen zou ik sowieso niet doen. Gezien de razendsnelle ontwikkelingen nog en de onzekerheid of de rest van EU überhaupt aanhaakt op de korte/midellange termijn maakt het maximaal bruikbaar tot aan de grens en de afstanden in NL zijn ook niet echt de moeite om persé met Supervised FSD af te moeten leggen. Je kan namelijk nog steeds niet drinken of andere zaken doen dus in mijn ogen is het vooral een gimmick voorlopig. Wel leuk en hip natuurlijk.
Verbazingwekkend zoveel als er klagen over de strengheid van FSD. Ik heb er namelijk totaal geen last van. Zou dat weer zijn zoals met de automatische wisser waar sommigen heel tevreden over zijn (ik niet).
Lol, die ruitenwisser is al lange tijd redelijk goed gegaan, maar ja vandaag had ook die weer zijn slechte kant laten zien. Als fsd aan staat snap ik het nog, maar na de 2e strike heb ik geen moeite meer gedaan en was de wisser nog steeds zijn onbenul aan het bewijzen. Al met al een dag met veel minpunten voor tesla. Hopen op een betere dag morgen, dan pak ik wel de fiets.DS7 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:07:
Verbazingwekkend zoveel als er klagen over de strengheid van FSD. Ik heb er namelijk totaal geen last van. Zou dat weer zijn zoals met de automatische wisser waar sommigen heel tevreden over zijn (ik niet).
Niet op tijd voorsorteren is toch een pijnpunt. Heeft daardoor 2 x afslag gemist. Vraag mij af of ze dit kunnen fixen.
[ Voor 23% gewijzigd door lighting_ op 30-04-2026 22:17 ]
Ik citeer je even:Odie schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:06:
[...]
Kan je geen weerwoord hebben zonder de ander te gaslighten? Je legt mij en anderen gewoon woorden in de mond en daar ga ik tegenin.
Mijn echte ergernis is: kies en commit aan die keuze. Die twijfel die ik vandaag gevoeld heb is me heel erg tegen de haren in gegaan... De voice note naar Tesla bevatte enkele onwelvoeglijke naamwoorden.
Nee Elon, hier ga ik geen 99 euro meer voor betalen per maand. Ik kom over een half jaar wel terug om te kijken of het beter niet. Want als mijn ADAS me tot wanhoop en schelden drijft… dan is er iets goed mis.
Waarop ik dus aangeef, niet op de man, maar in het algemeen met clown emoji (laatste berichten van vandaag geven namelijk veelal negatieve opwellingen weer), dat het wellicht even tijd kost om zaken te finetunen omdat we hier nu eenmaal andere wet- en regelgeving hebben en instituten zoals het RDW die zich blijkbaar mogen mengen in de functionaliteit en controles. Wat verder nergens ter wereld van toepassing is, het kan dus toch gewoon zijn dat ook Tesla hier nog even zijn weg in moet vinden ?
Het is ook wel makkelijk om na zo'n korte periode al de RDW volledig de schuld te geven.
Relax even en denk aan de momenten van afgelopen dagen die je wel blij maakten en heb hoop
[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 30-04-2026 22:18 ]
Dat is idd wel irritant. Dan denk je ‘ga nou naar rechts’ en blijft hij maar in het midden hangen. Ik heb al een paar moeten overnemen omdat hij idd de afslag gewoon compleet mist…lighting_ schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:16:
Niet voorsorteren is toch een pijnpunt. Heeft daardoor 2 x afslag gemist.
Ho ho, ik heb in die 10-15 minuten tussen de McDrive en thuis gewoon een hele McFlurry zitten wegkanen met FSD actief. Dat kan welGeeMoney schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:55:
Je kan namelijk nog steeds niet drinken of andere zaken doen dus in mijn ogen is het vooral een gimmick voorlopig. Wel leuk en hip natuurlijk.
Ja dat is jammer maar anderzijds is er geen auto waarin ik dat kan, al rijdend over rontondes.
Ook ik heb nog 0 strikes gehad en inmiddels de 1000km FSD gepasseerd.
Ik snap de klachten van velen dat het DMS te streng is, maar ik kan daar oprecht nog wel mee leven.
Vind het vervelender dat het nu nog wel heel voorzichtig rondom stoplichten is. Bij groen moet ik vaak wat gas geven omdat een naastgelegen stoplicht rood is. Of als er een busstoplicht naast zit met 2 rode puntjes, dan durft ie soms ook niet. Hij is enorm voorzichtig rondom fietsers en remt dan al voordat ze een gevaar zouden kunnen worden. En voorsorteren gaat ook wel eens mis - ookal gaat dat meestal wel goed, dat is gewoon nog niet goed genoeg.
Maar dat is ook een klassieke 'kinderziektes' imho. Die balans gaat beter worden, daar ben ik van overtuigd.
Op de snelweg vind ik het over het algemeen gigantisch goed werken en zeer ontspannen. Ik merk dat de hele drang tot "ietsje harder rijden" omdat dat prettiger door het verkeer manouvreert volledig verdwijnt bij mij als FSD aan staat. Dat is echt een toevoeging voor mij.
Kernprobleem is meer dat 99 euro voor supervised te duur is. Voor 1200/jaar kan je veel leuke dingen doen. Maar een paar tientjes per maand vind ik het echt wel waard in deze staat.
Ik ga het iig de komende maanden nog wel even houden, vind het gewoon tof en ben benieuwd hoe het met de updates gaat verlopen. De techniek is tot veel in staat.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Je hoeft niet over te nemen, gewoon je knipperlicht naar rechtsSmobbo schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:18:
[...]
Dat is idd wel irritant. Dan denk je ‘ga nou naar rechts’ en blijft hij maar in het midden hangen. Ik heb al een paar moeten overnemen omdat hij idd de afslag gewoon compleet mist…
Snap ik, maar dit zijn wel typische EU zaken en in combinatie met de mogelijke strengere controles vanuit het RDW lijkt het mij dat een hoop zaken vanuit de stack van US dus anders moeten worden geïnterpreteerd en dan is 1,5 jaar op een selecte vloot bijzonder weinig als je dat afzet tegen de 10 jaar en miljoenen kilometers die ze hebben gehad om overzee de boel te fixen.gjcvro schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:06:
[...]
Het probleem zit denk ik ook niet in het stuk waar 10 jaar werk in zit, het zit in de extra laag die er afgelopen 1,5 jaar bij is gezet. En het feit dat er nog steeds wel rare keuze 's gemaakt worden, terwijl de huidige vloot al gebruikt is om te trainen? Ik heb hem nu al 2x van een busbaan af moeten houden, en 1 keer weerhouden van het oprijden van een invoegstrook. Toch niet de meest ingewikkelde dingen.
De kans lijkt mij redelijk aanwezig, doordat de vloot en echte kilometers nu flink toenemen, dat het de komende maanden nog zal verbeteren door iteraties die ze gaan toepassen ?
Vandaag wel ontdekt wat ie niet gaaf vindt (met zonnebril op). Als je je hoofd iets achterover houdt (dus tegen de hoofsteun aan zegmaar maar dan beetje in een 'rustpositie' dan gaat ie zeuren ondanks dat ik nog wel vooruit kijk. Je kijkt dan teveel 'naar boven' vindt ie.
Vandaag wel eerste strike maar dat was terecht. Ik zat ff naar wat anders te kijken en negeerde de piep ff. Daarna keek ik terug maar vond ie het niet recht genoeg ofzo. Lang verhaal kort: ik was te laat. BLIEP ERROR.
Voorsorteren hier ook een issue. Auto heeft al meerdere malen afslagen en knooppunten gemist en bij verkeerslichten is ie ook gewoon te laat. Oprit snelweg viaduct en dan niet op tijd naar de linkerbaan gaan. Bij de verkeerslichten ervoor dan dus op de rechterbaan staan en bij groen er plotseling achterkomen dat ie twee banen over moet voor naar links. Ja, daar rijden inmiddels auto's en je hebt maar 200 meter max. Dan ben je te laat.
Hoewel ik er nog steeds wel blij mee ben merk je wel dat het nog niet echt slim is.
Vandaag wel eerste strike maar dat was terecht. Ik zat ff naar wat anders te kijken en negeerde de piep ff. Daarna keek ik terug maar vond ie het niet recht genoeg ofzo. Lang verhaal kort: ik was te laat. BLIEP ERROR.
Voorsorteren hier ook een issue. Auto heeft al meerdere malen afslagen en knooppunten gemist en bij verkeerslichten is ie ook gewoon te laat. Oprit snelweg viaduct en dan niet op tijd naar de linkerbaan gaan. Bij de verkeerslichten ervoor dan dus op de rechterbaan staan en bij groen er plotseling achterkomen dat ie twee banen over moet voor naar links. Ja, daar rijden inmiddels auto's en je hebt maar 200 meter max. Dan ben je te laat.
Hoewel ik er nog steeds wel blij mee ben merk je wel dat het nog niet echt slim is.
UNOX: The worst operating system
Wacht even: ik uit kritiek op een situatie waarin FSD een gevaarlijke en onzekere handeling uitvoert namelijk: drie keer remmen en optrekken voor een stoplicht dat op geel springt, mogelijk door de schaduw op de weg, wat in potentie een uiterst gevaarlijke situatie voor achterop komend verkeer had kunnen opleveren en ik stel: kies en commit Tesla. En dan heb ik te snelle kritiek?GeeMoney schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:16:
[...]
Ik citeer je even:
Mijn echte ergernis is: kies en commit aan die keuze. Die twijfel die ik vandaag gevoeld heb is me heel erg tegen de haren in gegaan... De voice note naar Tesla bevatte enkele onwelvoeglijke naamwoorden.
Nee Elon, hier ga ik geen 99 euro meer voor betalen per maand. Ik kom over een half jaar wel terug om te kijken of het beter niet. Want als mijn ADAS me tot wanhoop en schelden drijft… dan is er iets goed mis.
Waarop ik dus aangeef, niet op de man, maar in het algemeen met clown emoji (laatste berichten van vandaag geven namelijk veelal negatieve opwellingen weer), dat het wellicht even tijd kost om zaken te finetunen omdat we hier nu eenmaal andere wet- en regelgeving hebben en instituten zoals het RDW die zich blijkbaar mogen mengen in de functionaliteit en controles. Wat verder nergens ter wereld van toepassing is, het kan dus toch gewoon zijn dat ook Tesla hier nog even zijn weg in moet vinden ?
Het is ook wel makkelijk om na zo'n korte periode al de RDW volledig de schuld te geven.
Relax even en denk aan de momenten van afgelopen dagen die je wel blij maakten en heb hoop.
Of zoek je nu gewoon een stok om te slaan om je punt te maken? Nadat je lekker twee keer hebt lopen gaslighten…
Pardon: drie keer hebt lopen gaslighten. Want ik geef RDW niet volledig de schuld. RDW kan niets aan de ingrepen doen. Dat verwijt ik ze ook niet. Maar dat weet jij ook wel. Alleen generaliseren op een forum naar anderen toe is een prettige activiteit kennelijk.
Ik ben d’r effe klaar mee, dit niveau “discussie” voer ik liever niet.
[ Voor 6% gewijzigd door Odie op 30-04-2026 22:29 ]
Knip verkeerde edit
[ Voor 96% gewijzigd door Odie op 30-04-2026 22:28 ]
Misschien kan @Damian zijn RDW contact attenderen op dit forum zodat zij kunnen lezen hoe het DMS wordt ervaren
Opvallend alle verschillende ervaringen!
Ikzelf heb nu met met 1,5 week FSD in mijn leen Juniper nog geen enkele keer problemen met DMS gehad. Ik gebruik FSD letterlijk iedere rit.
Al vraag ik mij af zoals hierboven al is geschreven of er verschil is tussen de Y’s en 3’s. Als ik me niet vergis ziet de interieurcamera in de Y meer van de bestuurder (plaatsing handen etc) dan in de 3.
Zo valt mij op dat ik in mijn eigen highland 3 steeds het stuurwiel moet bewegen met legacy autopilot en de leen Juniper al tevreden is met 2 vingers op het stuur.
Wat ik wel irritant vind is, hij geeft fietsers ALTIJD voorrang!
Of soms de meest simpele manoeuvres waar hij helemaal in de war raakt zoals een kruispunt met stoplichten voor rechtdoorgaand verkeer en een rijstrook naar rechts zonder stoplicht of haaientanden om de snelweg op te gaan waar hij bij het maken van de bocht begint te slingeren en vol op de rem gaat.
En dan ineens bij een spannende situatie waarvan je denkt dit gaat fout, hij ineens heel soepel en keurig reageert 🤷🏻♂️
Ikzelf heb nu met met 1,5 week FSD in mijn leen Juniper nog geen enkele keer problemen met DMS gehad. Ik gebruik FSD letterlijk iedere rit.
Al vraag ik mij af zoals hierboven al is geschreven of er verschil is tussen de Y’s en 3’s. Als ik me niet vergis ziet de interieurcamera in de Y meer van de bestuurder (plaatsing handen etc) dan in de 3.
Zo valt mij op dat ik in mijn eigen highland 3 steeds het stuurwiel moet bewegen met legacy autopilot en de leen Juniper al tevreden is met 2 vingers op het stuur.
Wat ik wel irritant vind is, hij geeft fietsers ALTIJD voorrang!
Of soms de meest simpele manoeuvres waar hij helemaal in de war raakt zoals een kruispunt met stoplichten voor rechtdoorgaand verkeer en een rijstrook naar rechts zonder stoplicht of haaientanden om de snelweg op te gaan waar hij bij het maken van de bocht begint te slingeren en vol op de rem gaat.
En dan ineens bij een spannende situatie waarvan je denkt dit gaat fout, hij ineens heel soepel en keurig reageert 🤷🏻♂️
9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025
Ik hoop oprecht dat Tesla de kans krijgt snel te itereren, en niet te veel gehinderd wordt door trage ambtelijke molens.GeeMoney schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:21:
[...]
Snap ik, maar dit zijn wel typische EU zaken en in combinatie met de mogelijke strengere controles vanuit het RDW lijkt het mij dat een hoop zaken vanuit de stack van US dus anders moeten worden geïnterpreteerd en dan is 1,5 jaar op een selecte vloot bijzonder weinig als je dat afzet tegen de 10 jaar en miljoenen kilometers die ze hebben gehad om overzee de boel te fixen.
De kans lijkt mij redelijk aanwezig, doordat de vloot en echte kilometers nu flink toenemen, dat het de komende maanden nog zal verbeteren door iteraties die ze gaan toepassen ?
De automatische ruitenwisser aka DeepRain is de vleesgeworden Lucifer en had een product van het Evil Empire of Redmond geweest kunnen zijn.DS7 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:07:
Maar ja het valt op dat de ervaringen enorm wisselen. Een deel is te wijten aan “niet weten wat DMS van je verwacht” (teveel met je hoofd achterover met bril op had ik ook al ontdekt, je moet vooral -zeker met zonnebril op- vooral je kin laten zakken). Maar dat zegt eigenlijk al dat het systeem gewoon te kritisch is. Als je moet nadenken wat “een systeem van je verwacht” dan is het een slecht systeem.
Als ik Steve Jobs vrij mag citeren: goede technologie voelt als magie omdat je er niet over hoeft na te denken.
Ons DMS zit aan het andere uiterste van het spectrum momenteel. En slaat daarmee de plank volledig mis en schiet daarmee z’n doel volledig voorbij. En dat zeg ik als persoon die vorig weekend een lange dagrit volledig zonder noemenswaardige problemen met DMS heeft afgelegd.
Inmiddels zo'n 1500km gereden met FSD. Mijn ervaring tot nu toe. Systeem bevalt eigenlijk goed. Veel kleine, inmiddels bekende issues, waarmee nog 'valt te leven'. We kennen ze inmiddels allemaal.
Echter de meest vervelende vind ik het twijfelachtig invoegen en van baan wisselen op de snelweg. Gewoon knipper aan en gaan. De auto weet of het past of niet. Als het lampje van de dodehoek niet brand en naderende auto is nog ver verwijderd kan hij gewoon gaan, zo zouden wij het ook doen. Dat is al de green-flag. Ik hoef ook geen tekst dat hij de manoeuvre gaat starten. Dat kost alweer 1 a 2 sec. Dan komt de auto in de spiegel al dichterbij. Dan wacht FSD even. Auto alweer dichterbij. Dan zet FSD de richtingaanwijzer aan en blijft dan net iets te lang doorrijden. Gevolg is dat dan de naderende auto nu wel een stuk dichterbij is. Dan verplaatst de Tesla zich heel beheerst naar de andere baan, maar 'schrikt' nu dat de naderende auto eigenlijk te dichtbij is en breekt de inhaalactie af. Ja met gas bijgeven (gas?) kan je het enigszins beïnvloeden, maar daar neem ik geen FSD voor.
Dit proces kost simpelweg teveel tijd. Dit moeten ze aanpassen. Maakt van een veelal goed werkend systeem een twijfelende opa. Met MadMax instelling zou dit vast sneller en directer gaan. Maar wij hebben hier gelukkig wel de RDWmax setting...😁
Echter de meest vervelende vind ik het twijfelachtig invoegen en van baan wisselen op de snelweg. Gewoon knipper aan en gaan. De auto weet of het past of niet. Als het lampje van de dodehoek niet brand en naderende auto is nog ver verwijderd kan hij gewoon gaan, zo zouden wij het ook doen. Dat is al de green-flag. Ik hoef ook geen tekst dat hij de manoeuvre gaat starten. Dat kost alweer 1 a 2 sec. Dan komt de auto in de spiegel al dichterbij. Dan wacht FSD even. Auto alweer dichterbij. Dan zet FSD de richtingaanwijzer aan en blijft dan net iets te lang doorrijden. Gevolg is dat dan de naderende auto nu wel een stuk dichterbij is. Dan verplaatst de Tesla zich heel beheerst naar de andere baan, maar 'schrikt' nu dat de naderende auto eigenlijk te dichtbij is en breekt de inhaalactie af. Ja met gas bijgeven (gas?) kan je het enigszins beïnvloeden, maar daar neem ik geen FSD voor.
Dit proces kost simpelweg teveel tijd. Dit moeten ze aanpassen. Maakt van een veelal goed werkend systeem een twijfelende opa. Met MadMax instelling zou dit vast sneller en directer gaan. Maar wij hebben hier gelukkig wel de RDWmax setting...😁
Je bent ongelooflijk vergeeflijk voor Tesla.Odie schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:54:
[...]
Nee RDW is de schuldige van het veel te strenge DMS. Het was al zo streng van dag 1, alleen gaat het (bij mij) heel veel dagen goed en vandaag prut. Ik dacht dat het aan mij lag maar kennelijk zijn er meer die vandaag veel irritatie hebben.
Optie 1; tesla heeft toch de mogelijkheid om stilletjes online parameters te tweaken en heeft dat gedaan en daar hebben we nu last van. Ik acht de kans hierop overigens klein, dat zou in gaan tegen de type goedkeuring.
Optie 2: de weersomstandigheden vandaag spelen een rol en dan is de combinatie van de veel te strenge RDW eisen met de implementatie van tesla de oorzaak.
Optie 3: we zien spoken die er niet zijn, want we zijn hier niet bepaald een wetenschappelijk verantwoorde afspiegeling van de Europese FSD vloot.
Laat onverlet dat ik en anderen vandaag meer in gevecht zijn met DMS dan bezig met echt opletten en ontspannen. En dat DMS daarmee z’n doel voorbij schiet. En ja dat is op het conto van RDW. Of is het mijn schuld? “You’re holding it wrong?”
Tesla brengt het systeem zo op de markt, RDW heeft getest of het aan de wet voldoet.
Of RDW bijkomende eisen gesteld heeft aan het DMS weten we niet eens, maar jij legt de schuld wel al bij RDW…
Als het systeem niet aanvaardbaar is voor een belangrijk deel van de chauffeurs bij veel voorkomende weersomstandigheden. (Lekker zonnig weer), dan ligt de verantwoordelijkheid daarvoor 100% bij Tesla.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Hoeveel accounts kunnen er eigenlijk aangemaakt worden op een Tesla? Want op mijn account loopt de trial FSD bijna af, en zou graag mijn ega ook het cursusfilmpje laten doen - als start van haar proefperiode FSD. En daarna nog een familielid USW.
Edit: ik heb er geen zin meer in
[ Voor 94% gewijzigd door Odie op 30-04-2026 23:20 ]
Het is nu gekoppeld aan een voertuig, waarom zou Tesla je 1 keer laten betalen en je het vervolgens naar elke auto die je rijdt mee laten nemen?karel_G_1981 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:18:
[...]
voor fsd moet de koop optie blijven en in die optie moet een blijvend gegarandeerde transfer naar een nieuwe tesla zitten.
Het zal eerder een abonnement model worden zonder de mogelijkheid om het eenmalig te kopen. Zo is het in amerika nu al begreep ik.
Ben ik niet met je eens. Waar ik het mee eens ben: we weten niet zeker wat de RDW heeft gevraagd.Tommie12 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:38:
[...]
Je bent ongelooflijk vergeeflijk voor Tesla.
Tesla brengt het systeem zo op de markt, RDW heeft getest of het aan de wet voldoet.
Of RDW bijkomende eisen gesteld heeft aan het DMS weten we niet eens, maar jij legt de schuld wel al bij RDW…
Als het systeem niet aanvaardbaar is voor een belangrijk deel van de chauffeurs bij veel voorkomende weersomstandigheden. (Lekker zonnig weer), dan ligt de verantwoordelijkheid daarvoor 100% bij Tesla.
Wat ze wel trots staan te vertellen is dat ze heel expliciet naar het DMS systeem hebben gekeken, en dat het heeeeel belangrijk was om mensen bij de les te houden. Dat is binnenkort verplicht op alle auto's. Maar als je dan niet past in het standaard kader ben je de sjaak en heb je een onbruikbaar systeem totdat ook jouw profiel is toegevoegd aan de stack.
Ik ben altijd al gewend om veel te kijken, zelfs met rijles had ik al ruzie met de instructeur omdat hij dacht dat ik niet keek. Wat bleek: ik keek bijna tegelijk met hem waardoor hij dacht van niet. Maakte er ook een spelletje van door de spiegel te bedekken en te vragen wat er achter me zat. Zelden zat ik er naast.
Ik heb nu weer een rijinstructeur gevonden die denkt dat ik niet kijk, terwijl de fout toch echt zit in zijn kijkgedrag, niet het mijne.
Ik ga er van uit dat de trail op de auto zit, niet per profiel. Dus als het bijna afloopt moet je ega opschieten of 99 euro aftikken.mv_ak schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:39:
Hoeveel accounts kunnen er eigenlijk aangemaakt worden op een Tesla? Want op mijn account loopt de trial FSD bijna af, en zou graag mijn ega ook het cursusfilmpje laten doen - als start van haar proefperiode FSD. En daarna nog een familielid USW.
Vandaag weer een prima rit voornamelijk over de A12 richting Utrecht. Heerlijk in de zon met armen over elkaar en zonnebril op zitten genieten van de rit. Twee issues: vanwege een file op een stukje A4 bij Den Haag namen we een alternatieve route van de snelweg af, maar wilde hij ergens te vroeg naar rechts. Ik moest ingrijpen om te voorkomen dat we echt verkeerd zouden gaan. Op de A12 hebben we doodleuk op de meest rechtse baan een auto op baan 2 rechts ingehaald. Lijkt me niet de bedoeling, Tesla.
Tesla MY - Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro
1, de trial is per VIN, oftewel per auto. Zie de 'berichten' in de app.mv_ak schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:39:
Als je meerdere driver profiles hebt in je auto, dan kan een ander profiel ook gewoon gebruik maken van FSD. Wel moet ieder profiel de tutorial video bekijken en de quiz maken.
Natuurlijk weten we dat wel. In de VS is het DMS namelijk aanzienlijk minder streng, tot zelfs totaal niet actief op bepaalde wegen.Tommie12 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:38:
[...]
Je bent ongelooflijk vergeeflijk voor Tesla.
Precies de RDW gaat in het persbericht van 10 april helemaal niet in op wat FSD kan en doet, maar beschrijft met name hoe het DMS je monitort.
Er staat nota bene letterlijk:
Natuurlijk weten we vanuit zowel Tesla als de RDW dat er samenwerking is geweest tussen beide partijen en dat er voor FSDs ("level 2+") uiteindelijk gezamenlijk een middenweg is bevonden. Dat traject heeft anderhalf jaar geduurd. En omvat dus veel meer dan 'testen en een stempel zetten', waar je het een beetje heen lijkt te draaien, alsof het zo werkt. Die aanname is simpelweg onjuist.Door de continue strikte monitoring van de bestuurder in het voertuig is het systeem veiliger dan andere rijhulpsystemen.
Dat klopt.Als het systeem niet aanvaardbaar is voor een belangrijk deel van de chauffeurs bij veel voorkomende weersomstandigheden. (Lekker zonnig weer), dan ligt de verantwoordelijkheid daarvoor 100% bij Tesla.
Desondanks is het ook niet heel gek dat mensen die het systeem wellicht ooit in de VS hebben ervaren, dergelijke keuzes toch jammer vinden. Of er dan gelijk naming en shaming naar de RDW bij moet, dat vind ik persoonlijk ook niet nodig.
Maar je kan echt wel veilig aannemen dat de verschillen tussen US FSD en NL FSD, niet vanuit Tesla zelf op de requirementlijst zijn gekomen.
Persoonlijk heb ik er overigens weinig last van, ik vind het voor zoiets "nieuws" wel prima dat het nog even strict is. Maar hoop wel dat de teugels, waar veilig, langzaam iets losser worden gelaten na verloop van tijd.
[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 30-04-2026 23:43 ]
Net zoals sommigen hopen, na 4 x gezakt te zijn, dat de regels voor het rij examen wel wat versoepelt mogen worden?Richh schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:36:
[...]Persoonlijk heb ik er overigens weinig last van, ik vind het voor zoiets "nieuws" wel prima dat het nog even strict is. Maar hoop wel dat de teugels, waar veilig, langzaam iets losser worden gelaten na verloop van tijd.
Want; wat is veilig? wie bepaald dat?.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Heb je zelf al ervaring opgedaan?Yaksa schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:44:
[...]
Net zoals sommigen hopen, na 4 x gezakt te zijn, dat de regels voor het rij examen wel wat versoepelt mogen worden?
Als je geen FSD wilt rijden maar wel autosteer. Is dat mogelijk? Dus FSD uitzetten en autosteer houden?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Nee, niet zo natuurlijkYaksa schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:44:
[...]
Net zoals sommigen hopen, na 4 x gezakt te zijn, dat de regels voor het rij examen wel wat versoepelt mogen worden?
Iedereen die FSD nu actief gebruikt weet dat je je aandacht extra erbij moet houden bij oa bijzondere stoplichten, drukke gebieden met fietsers en voetgangers. Of als FSD zelf 'twijfelt' of ie een doodlopende weg in mag, om maar wat te noemen.
Daar is een strict driver monitoring system logisch en prima. Houden zo.
Aan de andere kant: op een lege, overzichtelijke snelweg cruisend netjes op 100km/u, kan ik me goed voorstellen dat het systeem wat meer vergeeflijk kan zijn als je ietsje langer in je binnenspiegel kijkt, dan wat het nu is. Of als je een broodje eet en je handjes ietsje verder van het stuur vandaan hebt.
En tussen die situaties zit een heel breed grijs gebied ook nog.
Wie dat moet bepalen? Kijk, dat is nou een goede vraag
Ik denk namelijk dat FSD in de VS zelf al een soort van 'zekerheidsscore' heeft per verkeerssituatie gecombineerd met de omstandigheden. Zoiets kan daarin bepalen dus. Het kan uit Tesla zelf komen. Of misschien dat de RDW dat moet beoordelen, per wegvak? Of andere criteria erin meenemen?
Anderzijds kan je ook zeggen dat Tesla dan maar level 3 moet aanbieden als het denkt dat het zeker genoeg is.
Ik hoop in ieder geval dat ze daar bij de RDW en bij Tesla al wat brainstormsessies over hebben.
Nieuwe auto's komen zonder autosteer helaas.Oekol schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:54:
Als je geen FSD wilt rijden maar wel autosteer. Is dat mogelijk? Dus FSD uitzetten en autosteer houden?
Op oudere auto's kan je wisselen. Maar hiervoor moet je de auto wel eerst parkeren, de aanpassing in het menu maken, en dan weer verder. Kan niet terwijl je aan het rijden bent dus.
Dat vermoeden heb ik ook, als iemand zo vaak de plank misslaat weet hij wellicht niet hoe de plank er überhaupt uit ziet.
Drie verbeteringen aan FSD:
1) DMS staat veel te agressief. Je moet FSD uit zetten om even een stop in de routeplanner erbij te kunnen zetten of normaal een broodje te kunnen eten. Dus een potentieel onveiligere situatie creëren door uitzetten FSD en erna weer aanzetten. Heel onlogisch en mag best wat relaxter.
2) Eerder van baan wisselen om afslagen te pakken. Vaak mist hij afslagen als je FSD zijn gang laat gaan omdat hij geen ruimte ziet/te voorzichtig is.
3) Wat vlotter optrekken en rotondes nemen, gaat echt wat te langzaam. Kortom wat meer lef zodat je niet op pedaal hoeft te drukken om hem een zetje te geven
1) DMS staat veel te agressief. Je moet FSD uit zetten om even een stop in de routeplanner erbij te kunnen zetten of normaal een broodje te kunnen eten. Dus een potentieel onveiligere situatie creëren door uitzetten FSD en erna weer aanzetten. Heel onlogisch en mag best wat relaxter.
2) Eerder van baan wisselen om afslagen te pakken. Vaak mist hij afslagen als je FSD zijn gang laat gaan omdat hij geen ruimte ziet/te voorzichtig is.
3) Wat vlotter optrekken en rotondes nemen, gaat echt wat te langzaam. Kortom wat meer lef zodat je niet op pedaal hoeft te drukken om hem een zetje te geven
[ Voor 7% gewijzigd door wouter1971 op 01-05-2026 01:34 ]
[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]
Bij mij voelt het wel als magie. Echt, 0,0 problemen met DMS.Odie schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:37:
[...]
De automatische ruitenwisser aka DeepRain is de vleesgeworden Lucifer en had een product van het Evil Empire of Redmond geweest kunnen zijn.
Maar ja het valt op dat de ervaringen enorm wisselen. Een deel is te wijten aan “niet weten wat DMS van je verwacht” (teveel met je hoofd achterover met bril op had ik ook al ontdekt, je moet vooral -zeker met zonnebril op- vooral je kin laten zakken). Maar dat zegt eigenlijk al dat het systeem gewoon te kritisch is. Als je moet nadenken wat “een systeem van je verwacht” dan is het een slecht systeem.
Als ik Steve Jobs vrij mag citeren: goede technologie voelt als magie omdat je er niet over hoeft na te denken.
Ons DMS zit aan het andere uiterste van het spectrum momenteel. En slaat daarmee de plank volledig mis en schiet daarmee z’n doel volledig voorbij. En dat zeg ik als persoon die vorig weekend een lange dagrit volledig zonder noemenswaardige problemen met DMS heeft afgelegd.
Ja, dat kan.Oekol schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:54:
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
Ik heb Enhance Auto maar eens een berichtje gestuurd of zij niets in de Commander kunnen sjeffen zodat we eenvoudig tussen FSD(S) en Autosteer kunnen switchen met zo'n kek knopje... Moet het natuurlijk wel op de CANBUS zitten.
Model S Plaid (2023) - Ultra Red | AMD Ryzen 7800X3D | ASUS TUF B650-PLUS | 32GB DDR5-6000 | PNY RTX4080 Super
Als dat kan tijdens het rijden zou dat een superfijne aanvulling zijnNexz schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:18:
Ik heb Enhance Auto maar eens een berichtje gestuurd of zij niets in de Commander kunnen sjeffen zodat we eenvoudig tussen FSD(S) en Autosteer kunnen switchen met zo'n kek knopje... Moet het natuurlijk wel op de CANBUS zitten.
Ja, vanochtend voor het eerst sinds de trial startte gedaan. Werkt gewoon zoals ik gewend was.Oekol schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:54:
Wisselen tijdens het rijden zou wel fijn zijn, gaat helaas niet omdat de auto in P stand moet staan.
Alle drie precies mijn issues ook. Je moet de dingen die je normaal in de auto doet zonder fsd ook met fsd kunnen doen zonder dat het af schakelt. Eten/drinken /bril schoonmaken , spiegelen , de straat inkijken waar je heen moet , je scherm bedienen . Zou schelen als er bv 5-10 seconde extra grace wordt toegevoegd voordat je een blauwe knipper krijgt. Merkte dat ie in de file wel wat meer vergevingsgezind is.wouter1971 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 01:33:
Drie verbeteringen aan FSD:
2 , gaat vaak goed maar soms gaat ie idd 1000m voor een afslag inhalen met 1 km snelheidsverschil en dan mist ie de afslag. Dat moet simpel wat intelligenter kunnen
3 mag maar is voor mij niet heel storend. Soms is rustig ook wel fijn . Die snelheidsprofielen uit de VS zouden hier een uitkomst bieden.
Verder zou ik zoals al een aantal keren eerder gezegd heb graag rijdend willen schakelen tussen autosteer en fsd
Dat weet ik. Maar ze willen dat je FSD koopt. Prima. Heb ik dan een keuze? Als ik alleen Autopilot wil en niet de volledige FSD. Het zou namelijk nogal een stap terug zijn als je niet kan kiezen eerlijk gezegd.Richh schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 00:03:
[...]
Nieuwe auto's komen zonder autosteer helaas.
Op oudere auto's kan je wisselen. Maar hiervoor moet je de auto wel eerst parkeren, de aanpassing in het menu maken, en dan weer verder. Kan niet terwijl je aan het rijden bent dus.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Dat is wat ik wilde horen!
Oké helder. Dure autopilot dan maar voor op vakantie wel iets wat we nodig hebben. 20+ uur rijden zonder lane keeping gaan we niet doenPlenkske schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:25:
[...]
Ja, vanochtend voor het eerst sinds de trial startte gedaan. Werkt gewoon zoals ik gewend was.
Wisselen tijdens het rijden zou wel fijn zijn, gaat helaas niet omdat de auto in P stand moet staan.
Blijft autosteer aan tijdens het wisselen van rijbaan?
[ Voor 4% gewijzigd door Oekol op 01-05-2026 08:53 ]
@Oekol ik denk niet dat je de autosteer optie hebt als je nu een nieuwe Tesla koopt. Dus dan kan wisselen niet verwacht ik.
Het zou mooi zijn als er eens een vergelijking komt tussen mensen die het als ruk ervaren en mensen die nergens last van hebben. Een foto van de bestuurder vanaf de plek van de binnencamera genomen bijvoorbeeld. Ik vermoed dat de plaatsing van de camera ervoor zorgt dat bij de één pupillen niet goed kunnen worden gezien en bij de ander wel. En een felle zon zou dat nog kunnen verergeren.DS7 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:11:
[...]
Bij mij voelt het wel als magie. Echt, 0,0 problemen met DMS.
Wel in het straatje dat je eerst ook geen keuze had tussen CC, ACC of TACC.Oekol schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:50:
[...]
Dat weet ik. Maar ze willen dat je FSD koopt. Prima. Heb ik dan een keuze? Als ik alleen Autopilot wil en niet de volledige FSD. Het zou namelijk nogal een stap terug zijn als je niet kan kiezen eerlijk gezegd.
Dat weet ik. Ik reageer ik het FSD topic om te kijken of je kunt kiezen. En dat kan blijkbaarPlenkske schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:56:
@Oekol ik denk niet dat je de autosteer optie hebt als je nu een nieuwe Tesla koopt. Dus dan kan wisselen niet verwacht ik.
Ik vind AP of het nu vernieuwde qua naam autosteer het belangrijkste. Wil dat hij afstand en tussen de lijntjes houdt op snelwegen. Dat doet die nu ook fantastisch voor mijSirLenncelot schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:01:
[...]
Wel in het straatje dat je eerst ook geen keuze had tussen CC, ACC of TACC.
charlie7 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:11:
Zijn er hier meer mensen die naar het Tesla FSD Festival gaan morgen? Ik ben er tussen 12:00 en 14:00.
Ben vooral benieuwd naar Optimus en de Cybertruck. Zin in!
Veel plezier! Ik ben er zaterdagochtend. Laat je weten hoe het was, en heb je een tip voor parkeren?
Ik had sowieso al Autopilot (AP) in mijn Model 3 van juli 2025 en heb toen ook EAP erbij genomen.Oekol schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:07:
[...]
Dat weet ik. Ik reageer ik het FSD topic om te kijken of je kunt kiezen. En dat kan blijkbaar
Maar volgens mij — en dit weet ik dus niet 100% zeker — als je FSD hebt en je abonnement nog loopt, dan zie je in je settings-menu zowel AP, als FSD staan. Ik ga er dus vanuit dat je, als je FSD niet wilt gebruiken, gewoon een stap terug kunt schakelen naar Autosteer.
Kan iemand dit bevestigen?
PSN: FreakGIB
Klopt. Bij mij staan nu 3 opties (ik heb de proefperiode). TACC, Autosteer en FSD.FreakGIB schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:12:
[...]
Ik had sowieso al Autopilot (AP) in mijn Model 3 van juli 2025 en heb toen ook EAP erbij genomen.
Maar volgens mij — en dit weet ik dus niet 100% zeker — als je FSD hebt en je abonnement nog loopt, dan zie je in je settings-menu zowel AP, als FSD staan. Ik ga er dus vanuit dat je, als je FSD niet wilt gebruiken, gewoon een stap terug kunt schakelen naar Autosteer.
Kan iemand dit bevestigen?
Voorheen stonden er dus 2.
Tip: parkeer ZELF handmatig en laat je Tesla niet zelf parkeren……..ReconE schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:12:
[...]
[...]
Veel plezier! Ik ben er zaterdagochtend. Laat je weten hoe het was, en heb je een tip voor parkeren?
Daikin single split woonk. + dual split in slaapk./zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16x385Wp IQ7+ 12xZ, 4xO/W / 6x410Wp IQ8MC 6xZ / System Controller 3INT / 3x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
De persoon speelt vast een rol, maar ik heb dus dagen dat ik echt nul issues heb, uren lang. En dagen zoals gisteren dat DMS gekmakend is en ik keer op keer FSD moet afbreken vanwege aanhoudende blauwe warnings en ik een strike wil voorkomen.MartijnA3 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:58:
[...]
Het zou mooi zijn als er eens een vergelijking komt tussen mensen die het als ruk ervaren en mensen die nergens last van hebben. Een foto van de bestuurder vanaf de plek van de binnencamera genomen bijvoorbeeld. Ik vermoed dat de plaatsing van de camera ervoor zorgt dat bij de één pupillen niet goed kunnen worden gezien en bij de ander wel. En een felle zon zou dat nog kunnen verergeren.
Ik rijd gewoon naar de locatie toe en zie het dan wel…ReconE schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:12:
[...]
[...]
MacMini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 17 PM / AWU 3 / Model 3 Highland
De eerste dagen heeft fsd geen enkele keer moeilijk gedaan over mn zonnebril. Toen moest ik 5sec naar t scherm kijken voor een waarschuwing. Na het weekend was alles anders…MartijnA3 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:58:
[...]
Het zou mooi zijn als er eens een vergelijking komt tussen mensen die het als ruk ervaren en mensen die nergens last van hebben. Een foto van de bestuurder vanaf de plek van de binnencamera genomen bijvoorbeeld. Ik vermoed dat de plaatsing van de camera ervoor zorgt dat bij de één pupillen niet goed kunnen worden gezien en bij de ander wel. En een felle zon zou dat nog kunnen verergeren.
Ik heb er eigenlijk totaal geen last van, maar wat bepaalt nou precies of je een strike krijgt?Odie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:37:
[...]
De persoon speelt vast een rol, maar ik heb dus dagen dat ik echt nul issues heb, uren lang. En dagen zoals gisteren dat DMS gekmakend is en ik keer op keer FSD moet afbreken vanwege aanhoudende blauwe warnings en ik een strike wil voorkomen.
Vorige week ging ik de kinderen ophalen. Vlak voordat ik er was, wilde ik ze bellen, maar mijn telefoon zat op slot. Op de een of andere manier kreeg ik het niet voor elkaar om via de auto te bellen, dus ik pakte mijn telefoon erbij om hem te ontgrendelen.
Toen ik mijn code invoerde, begon het DMS al te waarschuwen. Ik negeerde dat en ging door met het invoeren van die veel te lange code. Vervolgens kreeg ik een melding dat ik het stuur moest overnemen. Ik dacht meteen: “Oké, daar is mijn eerste strike” — en eerlijk gezegd, terecht.
Maar toen ik later thuis in de FSD-instellingen keek, stond er dat ik nog helemaal geen strikes had. Hoe kan dat?
Volgens mij moet je vaker in 1 rit “fouten” maken. Zolang je alertheid nog matig is geweest is het voldoende.FreakGIB schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:55:
[...]
Ik heb er eigenlijk totaal geen last van, maar wat bepaalt nou precies of je een strike krijgt?
Vorige week ging ik de kinderen ophalen. Vlak voordat ik er was, wilde ik ze bellen, maar mijn telefoon zat op slot. Op de een of andere manier kreeg ik het niet voor elkaar om via de auto te bellen, dus ik pakte mijn telefoon erbij om hem te ontgrendelen.
Toen ik mijn code invoerde, begon het DMS al te waarschuwen. Ik negeerde dat en ging door met het invoeren van die veel te lange code. Vervolgens kreeg ik een melding dat ik het stuur moest overnemen. Ik dacht meteen: “Oké, daar is mijn eerste strike” — en eerlijk gezegd, terecht.
Maar toen ik later thuis in de FSD-instellingen keek, stond er dat ik nog helemaal geen strikes had. Hoe kan dat?
Eerste paar ritjes met FSD nu ook achter de rug.
Heb nog een beetje moeite met het vertrouwen in FSD, dus het is vooralsnog best ingespannen rijden.
Al een paar keer gehad dat ik het stuur moest overnemen in situaties waarvan ik dacht dat er niets heel geks aan de hand was. En soms moet dat dan ook echt direct. Dus je zit al snel alsnog met je handen aan het stuur.
1x was bij een bocht in een 80km weg waar de adviessnelheid 50km is. FSD ging heel lang van te voren al afremmen en 40 rijden. Ik had dus zelf een beetje gas bijgegeven om ca. 60 te gaan rijden. Maar dat was dus voor FSD blijkbaar te snel. Ook al een paar keer waarschuwingen gezien over de laterale versnelling terwijl ik niet heel hard door de bocht ging.
Bij afslagen op de snelweg wordt het knipperlicht ook heel laat pas aangezet. Ik heb altijd geleerd 300m voor de afslag, maar FSD haalt de 100m maar net.
Ook al een paar keer gehad dat de auto bij een 2-baans weg met een afslag na een stoplicht op de verkeerde baan uitkomt. Dus op de linkerbaan bij het stoplicht en dan in de bocht op de rechterbaan uitkomen. Dat is ook niet helemaal zoals het hoort...
Ook zoals zonder FSD al een grote ergernis was, worden vrij regelmatig de verkeerde snelheidsborden gedetecteerd. Dan rijd je ineens 50 op een 80 weg... Terwijl het beeld echt aangeeft dat je op de hoofdrijbaan zit en niet op de secundaire weg waar het inderdaad 50 is.
Maar al met al wel positief verrast over de mogelijkheden. Over het algemeen net een beetje te traag met accelereren en bochten nemen, maar met een beetje gas bijgeven wel te doen.
Heb nog een beetje moeite met het vertrouwen in FSD, dus het is vooralsnog best ingespannen rijden.
Al een paar keer gehad dat ik het stuur moest overnemen in situaties waarvan ik dacht dat er niets heel geks aan de hand was. En soms moet dat dan ook echt direct. Dus je zit al snel alsnog met je handen aan het stuur.
1x was bij een bocht in een 80km weg waar de adviessnelheid 50km is. FSD ging heel lang van te voren al afremmen en 40 rijden. Ik had dus zelf een beetje gas bijgegeven om ca. 60 te gaan rijden. Maar dat was dus voor FSD blijkbaar te snel. Ook al een paar keer waarschuwingen gezien over de laterale versnelling terwijl ik niet heel hard door de bocht ging.
Bij afslagen op de snelweg wordt het knipperlicht ook heel laat pas aangezet. Ik heb altijd geleerd 300m voor de afslag, maar FSD haalt de 100m maar net.
Ook al een paar keer gehad dat de auto bij een 2-baans weg met een afslag na een stoplicht op de verkeerde baan uitkomt. Dus op de linkerbaan bij het stoplicht en dan in de bocht op de rechterbaan uitkomen. Dat is ook niet helemaal zoals het hoort...
Ook zoals zonder FSD al een grote ergernis was, worden vrij regelmatig de verkeerde snelheidsborden gedetecteerd. Dan rijd je ineens 50 op een 80 weg... Terwijl het beeld echt aangeeft dat je op de hoofdrijbaan zit en niet op de secundaire weg waar het inderdaad 50 is.
Maar al met al wel positief verrast over de mogelijkheden. Over het algemeen net een beetje te traag met accelereren en bochten nemen, maar met een beetje gas bijgeven wel te doen.
Mij ook totaal onduidelijk. Het zal aan de hand van een soort scoring gaan gok ik. Teveel blauwe warnings telt op. Telefoon vastpakken levert extra strafpunten op. Een keer kreeg ik na een rit een pop-up dat uit “telemetry” bleek dat ik FSD “oneigenlijk” gebruikt had. Maar geen strike. Een keer een strike terwijl ik strak zat op te letten maar ik de blauwe warning niet weg kreeg met “netjes” kijken. En dáár zit het risico. Blauwe meldingen gaan afleiden van het verkeer omdat je graag “braaf” wilt zijn. Dat leidt af…FreakGIB schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:55:
[...]
Ik heb er eigenlijk totaal geen last van, maar wat bepaalt nou precies of je een strike krijgt?
FSD leert in ieder geval niet van z'n fouten, hier in de woonwijk is een bouwweg waar de navigatie van Tesla mij ook altijd overheen probeert te sturen, terwijl er talloze verkeersborden staan dat het verboden in te rijden is. Als ik m z'n gang laat gaan gaat ie erin, beseft ie later dat er een hek staat, en draait ie om (ben je zo een minuut en onhandig steken verder, en iedereen lacht je uit, want de situatie is al jaren zo). Ik heb inmiddels 4x gekeken wat ie gaat doen, onderbroken en feedback gegeven, maar ik heb het idee dat zolang de kaart nog zegt dat het een weg is, hij me eroverheen stuurt en de borden niet in acht neemt.
FSD is voor mij dus niet Full Self Driving, maar meer Semi self driving of cruisecontrol+ geworden. De eerste dagen dacht ik misschien dat het nog wel 50 euro per maand waard zou zijn voor mij, maar dat is inmiddels afgezakt naar een tientje.
FSD is voor mij dus niet Full Self Driving, maar meer Semi self driving of cruisecontrol+ geworden. De eerste dagen dacht ik misschien dat het nog wel 50 euro per maand waard zou zijn voor mij, maar dat is inmiddels afgezakt naar een tientje.
De kaart staat er zelfs los van, die is soms wel actueel terwijl de navigatie je een kant op wil sturen die niet kan. FSD gebruikt die input voor richting maar bepaalt het handelen dan weer op eigen input.LigeTRy schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:26:
FSD leert in ieder geval niet van z'n fouten, hier in de woonwijk is een bouwweg waar de navigatie van Tesla mij ook altijd overheen probeert te sturen, terwijl er talloze verkeersborden staan dat het verboden in te rijden is. Als ik m z'n gang laat gaan gaat ie erin, beseft ie later dat er een hek staat, en draait ie om (ben je zo een minuut en onhandig steken verder, en iedereen lacht je uit, want de situatie is al jaren zo). Ik heb inmiddels 4x gekeken wat ie gaat doen, onderbroken en feedback gegeven, maar ik heb het idee dat zolang de kaart nog zegt dat het een weg is, hij me eroverheen stuurt en de borden niet in acht neemt.
Zie ook mijn post van een paar dagen terug voor een voorbeeld SirLenncelot in "Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD"
Imho mag er (al langere tijd) wel iets veranderen aan de navigatie. Google en Apple maps zijn veel sneller op de hoogte van nieuwe verkeerssituaties. Samen met FSD is dat natuurlijk nog lastiger, nu rij ik nog op bekende wegen. Ik moet er uiteindelijk wel op kunnen gaan vertrouwen dat de juiste route gevolgd wordt.
FSD leert wel van zijn fouten, maar niet direct online. Eerst moeten de data en beelden geüpload worden, dan worden die offline gebruikt voor training en aanpassing van het AI model. Via een OTA release update komt dan dit FSD AI model naar de Tesla's.LigeTRy schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:26:
FSD leert in ieder geval niet van z'n fouten,
Fouten die betrekking hebben op kaart data kunnen wel online aangepast worden
[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 01-05-2026 10:36 ]
Alertheid is bijna altijd hoog wat ik niet had verwacht want ik ben smiddags echt lui en als ik het oude AP. gebruik krijg ik geregeld meldingen en zelfs een final warning en kan het die rit niet meer gebruiken.charlie7 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:58:
[...]
Volgens mij moet je vaker in 1 rit “fouten” maken. Zolang je alertheid nog matig is geweest is het voldoende.
maar nu met FSD word er toch meer alertheid gegenereerd lijkt het want ik krijg eerder meldingen.
als dat begint bv slaperigheid word gezien dan ga ik maar hardop automerken opnoemen en de nummerpalen lezen voor een paar min en dat lijkt goed te helpen.
dus eigenlijk door DMS en FSD rijd ik nu alerter dan voorheen dat is dan wel weer goed hehe.
Nee dat snap ik, als dat wel zo zou zijn dan zou je zelf een heleboel leuke FSD versies kunnen kweken met risico's van dien. Echter had ik die updates wel sneller verwacht, ik denk niet dat daar een nieuw FSD model versie voor nodig is. Als 100 Tesla's op 1 plek de fout in gaan, zou ik toch denken dat er op de backend een temporary entry komt van: neme deze afslag van de rotonde niet. Maargoed, technologie, wetgeving, we zijn gewoon nog niet zo ver.pdidi schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:32:
[...]
FSD leert wel van zijn fouten, maar niet direct online. Eerst moeten de data en beelden geüpload worden, dan worden die offline gebruikt voor training en aanpassing van het AI model. Via een OTA release update komt dan dit FSD AI model naar de Tesla's.
Fouten die betrekking hebben op kaart data kunnen wel online aangepast worden
dat terwijl volgens mij zoeits wel makelijk te doen is bv flitzmeister leert ook via ons waar mobiele flitspalen staan als er genoeg mensen reageren dat is toch net zoiets als wat de Tesla zelf kan doen of wij kunnen doorgeven aan tesla als bv een weg afgesloten is .LigeTRy schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:46:
[...]
Nee dat snap ik, als dat wel zo zou zijn dan zou je zelf een heleboel leuke FSD versies kunnen kweken met risico's van dien. Echter had ik die updates wel sneller verwacht, ik denk niet dat daar een nieuw FSD model versie voor nodig is. Als 100 Tesla's op 1 plek de fout in gaan, zou ik toch denken dat er op de backend een temporary entry komt van: neme deze afslag van de rotonde niet. Maargoed, technologie, wetgeving, we zijn gewoon nog niet zo ver.
rare is dat hij wel realtime drukte op wegen kent en ook dan als er wegen dicht zijn herkent waarom dan niet een weg die al langere tijd afgesloten is ??
vorige week was de A12 in het weekend richting Denhaag dficht vanaf gouda dat is tijdelijk hij wist dat en ik heb geen OTA update daarvoor gehad maar dat is gewoon realtime gedaan lijkt mij.
In het BNR interview gaf de RDW aan dat ze voorlopig iedere release eerst willen testen, wat de update snelheid niet ten goede zal komen. Persoonlijk snap ik ook niet waarom ze niet de US aanpak hebben gedaan: eerst een select early access publiek die heel snel updates mogen krijgen om de ergste kinderziektes eruit te krijgen. Het lijkt alsof Tesla en RDW vergeten zijn dat alle 1,5 miljoen km data allemaal met gedrilde supervisors is gedaanLigeTRy schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:46:
[...]
Nee dat snap ik, als dat wel zo zou zijn dan zou je zelf een heleboel leuke FSD versies kunnen kweken met risico's van dien. Echter had ik die updates wel sneller verwacht, ik denk niet dat daar een nieuw FSD model versie voor nodig is. Als 100 Tesla's op 1 plek de fout in gaan, zou ik toch denken dat er op de backend een temporary entry komt van: neme deze afslag van de rotonde niet. Maargoed, technologie, wetgeving, we zijn gewoon nog niet zo ver.
Met een M3 '26 en de auto elke dag op FSD nog geen strike gehad. In het begin de meldingen verkeerd geïnterpreteerd en ging het om plaatsing van handen. Zolang ik recht vooruit kijk niets aan de hand, ook niet met een donkere zonnebril en ogen dicht of op het scherm.pdidi schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:18:
Zijn er mensen met een Model Y die serieuze problemen hebben met het Driver Monitoring System (DMS)?
Behalve de hogere positie van de interieurcamera zit er in de Model Y nl. vlgs EPC ook een andere camera in de Model 3
Volgens mij merk je echt wel als je een strike hebt gehad, uitgaande van hoe dat gaat met Autosteer (want met FSD heb ik er nog geen gehad, autosteer heb ik al eens een week niet meer kunnen gebruiken ivm 5 strikes), maar op dat moment zal de Tesla FSD volledig uitzetten en je kunt het pas weer activeren nadat je de auto in P hebt gezet. Maar correct me if I'm wrong.FreakGIB schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:55:
[...]
Zelfs niet de autosteer die netjes in de baan blijft rijden. Die is voor veel mensen die veel rijden echt een noodzakelijke optie. Nu dwingt tesla je in fsd of niets en dan ook nog eens met een abonnement. Ik denk dat het ze zal tegenvallen hoeveel mensen daadwerkelijk continue 99 euro per maand willen betalen. Daarbij gaan ze klanten verliezen omdat ze autosteer eraf halen en het niet eens als optie aanbieden. Vraag me af of ze goed marktonderzoek hebben gedaan.Plenkske schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:56:
Tesla gebruikt als ik het zo lees een Google Maps API voor de verkeersinformatie en Google maps voor de visuele weergave maar het onderliggend kaartmateriaal schijnt dan weer iets anders te zijn. Waarschijnlijk om Tesla laadstations ermee te integreren. Dus ben benieuwd of Google maps de afgesloten straat wel als zodanig ziet.FreakGIB schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:52:
[...]
dat terwijl volgens mij zoeits wel makelijk te doen is bv flitzmeister leert ook via ons waar mobiele flitspalen staan als er genoeg mensen reageren dat is toch net zoiets als wat de Tesla zelf kan doen of wij kunnen doorgeven aan tesla als bv een weg afgesloten is .
rare is dat hij wel realtime drukte op wegen kent en ook dan als er wegen dicht zijn herkent waarom dan niet een weg die al langere tijd afgesloten is ??
vorige week was de A12 in het weekend richting Denhaag dficht vanaf gouda dat is tijdelijk hij wist dat en ik heb geen OTA update daarvoor gehad maar dat is gewoon realtime gedaan lijkt mij.
Bij een nieuwe auto kan je het nu nog erbij kopen voor 7500 euro. Ik zie op de tesla site dat deze mogelijkheid na 15 mei verdwijnt.karel_G_1981 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:25:
[...]
Zelfs niet de autosteer die netjes in de baan blijft rijden. Die is voor veel mensen die veel rijden echt een noodzakelijke optie. Nu dwingt tesla je in fsd of niets en dan ook nog eens met een abonnement. Ik denk dat het ze zal tegenvallen hoeveel mensen daadwerkelijk continue 99 euro per maand willen betalen. Daarbij gaan ze klanten verliezen omdat ze autosteer eraf halen en het niet eens als optie aanbieden. Vraag me af of ze goed marktonderzoek hebben gedaan.
Deze beslissing is zonder overleg met Tesla NL genomen. Ze waren compleet verrast op 11 april (aldus de Tesla manager in AMS). Dat Autosteer verwijderd wordt van de huidige auto na FSD transfer wisten ze ook niet toen ik ze woensdag beldekarel_G_1981 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:25:
[...]
Zelfs niet de autosteer die netjes in de baan blijft rijden. Die is voor veel mensen die veel rijden echt een noodzakelijke optie. Nu dwingt tesla je in fsd of niets en dan ook nog eens met een abonnement. Ik denk dat het ze zal tegenvallen hoeveel mensen daadwerkelijk continue 99 euro per maand willen betalen. Daarbij gaan ze klanten verliezen omdat ze autosteer eraf halen en het niet eens als optie aanbieden. Vraag me af of ze goed marktonderzoek hebben gedaan.
Wacht even dus mensen die standaard AP( Autosteer hadden ) raken dat kwijt als de FSD hebben nu en dan bv stoppen met het abbonement en weer terug vallen op AP zonder autosteer?pdidi schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:52:
[...]
Deze beslissing is zonder overleg met Tesla NL genomen. Ze waren compleet verrast op 11 april (aldus de Tesla manager in AMS). Dat Autosteer verwijderd wordt van de huidige auto na FSD transfer wisten ze ook niet toen ik ze woensdag belde
ik heb gelukkig EAP dus daar zit een iets uitgebreidere AP in maar ik vind dit wel raar als dat klopt gaan ze veel klachten krijgen.
Nee autosteer mogen ze niet weghalen als je teruggaat, aangezien dit een feature is die bij de auto geleverd werd.FreakGIB schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:55:
[...]
Wacht even dus mensen die standaard AP( Autosteer hadden ) raken dat kwijt als de FSD hebben nu en dan bv stoppen met het abbonement en weer terug vallen op AP zonder autosteer?
ik heb gelukkig EAP dus daar zit een iets uitgebreidere AP in maar ik vind dit wel raar als dat klopt gaan ze veel klachten krijgen.
In principe wordt een update gebruikt als vehikel om FSD binnen te hengelen. Je kunt dus vanaf 2026.3.7 (die mét FSD geleverd is) naar theoretisch 2026.14.3 zonder verlies van functionaliteit.Odie schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:05:
[...]
Zit dezelfde 14.2.2.5 FSD versie ook niet gewoon in de 2026.14.3 release? Kan me niet voorstellen dat de spring release nu niet bij mij en alle FSD rijders uitgerold kan worden omdat daar geen FSD package in zit. Of blijft FSD wel werken omdat ik 2026.3.7 heb gehad en ik daarmee de FSD package binnen heb gehad?
Maar als je dus hiervoor een release had zonder FSD V14 erin, dan zet je met 2026.14.3 dus een stap boven de versie waarmee ze FSD nu uitrollen en kan het dus eventjes duren totdat ze de Spring release weer mergen met een FSD release
weet je dat nu zeker want pdidi zegt onderandere dit.easy-cloud schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:57:
[...]
Nee autosteer mogen ze niet weghalen als je teruggaat, aangezien dit een feature is die bij de auto geleverd werd.
Dat Autosteer verwijderd wordt van de huidige auto na FSD transfer wisten ze ook niet toen ik ze woensdag belde.
Ik lees dat als je had Autosteer je nam FSD je stop met FSD je raakt ook Autosteer kwijt en hopen dus dat je op deze manier toch FSD blijft gebruiken.
[ Voor 15% gewijzigd door FreakGIB op 01-05-2026 12:04 ]
Dit staat er op de siteFreakGIB schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:55:
[...]
Wacht even dus mensen die standaard AP( Autosteer hadden ) raken dat kwijt als de FSD hebben nu en dan bv stoppen met het abbonement en weer terug vallen op AP zonder autosteer?
Bij de specificaties staat nog steeds autopilot, dit was onderdeel van de aanschaf. Wettelijk gezien mogen ze dit niet weghalen.FreakGIB schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:01:
[...]
weet je dat nu zeker want pdidi zegt onderandere dit.
Dat Autosteer verwijderd wordt van de huidige auto na FSD transfer wisten ze ook niet toen ik ze woensdag belde
Klopt, maar dat zei ik toch ook niet? En dan nog: als je besluit je huidige Tesla te behouden dan blijft het vreemd dat Autosteer daar dan vanaf wordt gehaaldeasy-cloud schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:04:
[...]
Ja dit gaat over als je FSD dus overzet naar een nieuwe auto, en niet als je FSD stopzet.
Oke ik lees dus vaak dingen volgens mijn eigen gedachtegang blijkteasy-cloud schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:04:
[...]
Ja dit gaat over als je FSD dus overzet naar een nieuwe auto, en niet als je FSD stopzet.
ik lees hier .
Dat Autosteer verwijderd wordt van de huidige auto na FSD transfer wisten ze ook niet toen ik ze woensdag belde
je transferd je Hudige auto naar FSD ik lees in deze zin niks over FSD transfer naar een andere auto.
Nee klopt, dit was hoe FreakGIB het had geïnterpreteerd, overigens wel raar als je FSD overzet naar een nieuwe auto je autopilot verliest. Dan willen ze erg graag af van Autopilot.pdidi schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:06:
[...]
Klopt, maar dat zei ik toch ook niet? En dan nog: als je besluit je huidige Tesla te behouden dan blijft het vreemd dat Autosteer daar dan vanaf wordt gehaald
Tesla doet in mijn beleving geen marktonderzoek maar stelt prijzen af op basis van data die ze uit sales krijgen. Zakt de sales in dan gaat de prijs omlaag, gaat de voorraad omlaag dan gaat de prijs omhoog.karel_G_1981 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:25:
[...]
Voor FSD gaan we denk ik per regio pricing zien en in verwacht dat die prijs voor supervised omlaag zal gaan op de langere termijn, als er meer concurrentie komt. Of als de take-rate te laag is. Ook daarom ga ik denk ik voorlopig even niet door, als de take-rate te laag is zal dat een signaal naar Tesla zijn.
Ik heb een Y en heb eigenlijk nooit issues.pdidi schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:18:
Zijn er mensen met een Model Y die serieuze problemen hebben met het Driver Monitoring System (DMS)?
Behalve de hogere positie van de interieurcamera zit er in de Model Y nl. vlgs EPC ook een andere camera in de Model 3
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Ah ik had eigenlijk verwacht dat FSD 14.2.2.5 gewoon na 12.3.7 als standaard optie aangeboden zou worden bij nieuwere versies (dus ook de spring update 14.x) totdat er een nieuwe FSD versie komt. Maar er zijn dus kleine Windows of opportunity om een FSD update binnen te hengelen begrijp ik en daarna zijn het weer kale voertuig upgrades. Vreemd, ik zou daar een meer intelligente aanpak verwachten.Mar.tin schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:57:
[...]
In principe wordt een update gebruikt als vehikel om FSD binnen te hengelen. Je kunt dus vanaf 2026.3.7 (die mét FSD geleverd is) naar theoretisch 2026.14.3 zonder verlies van functionaliteit.
Maar als je dus hiervoor een release had zonder FSD V14 erin, dan zet je met 2026.14.3 dus een stap boven de versie waarmee ze FSD nu uitrollen en kan het dus eventjes duren totdat ze de Spring release weer mergen met een FSD release. Historisch lopen de FSD rijders altijd een klein tikje achter qua softwarefeatures
.
Zijn er al mensen in Nederland mét FSD die de spring update hebben gehad?
Oh and when Grok? Waarom Duitsland wel en Nederland niet? Heel vreemd.
Als er echt borden staan is die herkenning blijkbaar niet goed genoeg.LigeTRy schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:26:
Probeer maar eens in de Grok app. Nederlands heeft nog een zwaar Duits accentOdie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:14:
[...]
Zou je denken, maarr...Odie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:14:
[...]
Ah ik had eigenlijk verwacht dat FSD 14.2.2.5 gewoon na 12.3.7 als standaard optie aangeboden zou worden bij nieuwere versies (dus ook de spring update 14.x) totdat er een nieuwe FSD versie komt. Maar er zijn dus kleine Windows of opportunity om een FSD update binnen te hengelen begrijp ik en daarna zijn het weer kale voertuig upgrades. Vreemd, ik zou daar een meer intelligente aanpak verwachten.
Zijn er al mensen in Nederland mét FSD die de spring update hebben gehad?
Wellicht ook omdat er kleine verschillen in interactie met de primaire software zitten ofzo.
Mijn FSD reed door een gesloten verklaring met onderbord “na 1.2 km” heen. Om aan het eind een hek aan te treffen en toen om te keren 😂gjcvro schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:20:
[...]
Als er echt borden staan is die herkenning blijkbaar niet goed genoeg.
De Duitsers kunnen ook niet meer wachten op FSD hier een filmpje van een duitser die een ritje in Nederlands heeft geboekt.
That reminds me: @Mar.tin ben jij zelf ooit nog teruggegaan naar die bussluis waar jouw Ride Along doorheen wilde gaan?Odie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:25:
[...]
Mijn FSD reed door een gesloten verklaring met onderbord “na 1.2 km” heen. Om aan het eind een hek aan te treffen en toen om te keren 😂
Volgende week wellicht "eventjes" als ik weer een functioneel complete auto heb. 7 mei gaan ze het volledige front harnass vervangen, ik hoop elke dag dat ik dan weer comfortabel kan rijden. Mijn rechterenkel is niet erg gelukkig met 200km per dag manueel een pedaal bedienen.pdidi schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:31:
[...]
That reminds me: @Mar.tin ben jij zelf ooit nog teruggegaan naar die bussluis waar jouw Ride Along doorheen wilde gaan?
Maar mijn ervaring in het algemeen is: Verbodsboden (wit bord, rode rand) worden volledig genegeerd.
Vooral ook omdat er meestal een onderbord is.
Rood vlak met witte streep negeert hij niet voorzover ik gemerkt heb.
Er zijn grote verschillen met de VS qua cultuur. In Nederland kopen we meestal niet op afbetaling itt tot in de VS waar bijna iedereen leningen afsluit voor een auto. Geld lenen voor een auto doen hier maar weinigen. Mensen kopen verder liever iets dan dat ze elke keer weer moeten betalen in een abonnement.Odie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:09:
[...]
Tesla doet in mijn beleving geen marktonderzoek maar stelt prijzen af op basis van data die ze uit sales krijgen. Zakt de sales in dan gaat de prijs omlaag, gaat de voorraad omlaag dan gaat de prijs omhoog.
Voor FSD gaan we denk ik per regio pricing zien en in verwacht dat die prijs voor supervised omlaag zal gaan op de langere termijn, als er meer concurrentie komt. Of als de take-rate te laag is. Ook daarom ga ik denk ik voorlopig even niet door, als de take-rate te laag is zal dat een signaal naar Tesla zijn.
Zo’n duur abonnement schrikt veel mensen af, terwijl een eenmalige aankoop weinig pijn doen als je toch het geld al hebt liggen en je het bovendien kan doorverkopen. Wat je gaat zien is dat mensen het af en toe een maandje aanzetten, maar zeker niet structureel 99 euro pm willen betalen. De “dwang” die tesla toepast door autosteer te verwijderen dat al sinds tesla auto’s maakt gratis wordt meegeleverd zal veel mensen tegenstaan. Daarbij heeft de concurrentie niet stilgezeten. Er zijn veel automerken die inmiddels prima EV’s leveren met wel een fatsoenlijke autosteer/lanekeep.
Hier ook een maandje proef met FSD in een Model 3 van vorig jaar. Ik heb vooral het idee dat ik andere weggebruikers enorm frustreer. Iedereen zit op mijn bumper en ik ben echt vaak "gas" bij aan het geven. Het is wel indrukwekkend moet ik zeggen. Ik had niet verwacht dat dit zo snel al mogelijk zou zijn in Nederland. Maar het abonnement betaald verlengen, of FSD in zijn geheel kopen, dat wordt 'm niet.
Hier had uw reclame kunnen staan.
Heel eerlijk, het maakt niet zoveel uit hoe hard je rijdt. Er is altijd wel iemand die harder wil.ericafterdark schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:07:
Hier ook een maandje proef met FSD in een Model 3 van vorig jaar. Ik heb vooral het idee dat ik andere weggebruikers enorm frustreer. Iedereen zit op mijn bumper en ik ben echt vaak "gas" bij aan het geven. Het is wel indrukwekkend moet ik zeggen. Ik had niet verwacht dat dit zo snel al mogelijk zou zijn in Nederland. Maar het abonnement betaald verlengen, of FSD in zijn geheel kopen, dat wordt 'm niet.
Zojuist reed ik per ongeluk (heb even geen cruise control door een defect) 65 op een 50 weg die omlaag loopt. Werd nog steeds aangeduwd.
Dan denk ik: Het maakt niet uit of ik 49 of 65 rijd, het is blijkbaar altijd te langzaam. En captain drambal gaat mijn boetes niet betalen. Dus zoek het maar uit.
En heus, er zijn best plekken waar ik hem ook eventjes iets hoger schroef. Zoals hier YouTube: Tesla FSD Bits - 15 minutes of tight roads - V14.2.2.5 Netherlands Waar 30 echt als kruipen voelt, op een lange weg rechtdoor, met huizen minimaal 15 meter van de weg af. Op een weg die niet breder of smaller is dan de 60-weg vlak daarvoor.
[ Voor 17% gewijzigd door Mar.tin op 01-05-2026 13:21 ]
toch vind ik dat minder erg dan straal negeren en dus een overtreding te begaan.Odie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:25:
[...]
Mijn FSD reed door een gesloten verklaring met onderbord “na 1.2 km” heen. Om aan het eind een hek aan te treffen en toen om te keren 😂
Je hebt gelijk, ik reed laatst 130 toen het nog (net) geen 19:00 was en ik werd ook nog van de weg gedrukt.Mar.tin schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:15:
[...]
Heel eerlijk, het maakt niet zoveel uit hoe hard je rijdt. Er is altijd wel iemand die harder wil.
Zojuist reed ik per ongeluk (heb even geen cruise control door een defect) 65 op een 50 weg die omlaag loopt. Werd nog steeds aangeduwd.
Dan denk ik: Het maakt niet uit of ik 49 of 65 rijd, het is blijkbaar altijd te langzaam. En captain drambal gaat mijn boetes niet betalen. Dus zoek het maar uit.
Met FSD kan ik het wel makkelijker buiten mezelf plaatsen, als ik het niet ben die “te langzaam” zou rijden maar dat de auto dat doet.
ik moet wel zeggen dat 30 op een nagenoeg lege rechte weg wel aanvoelt alsof je beter kan gaan fietsen.SirLenncelot schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:17:
[...]
Je hebt gelijk, ik reed laatst 130 toen het nog (net) geen 19:00 was en ik werd ook nog van de weg gedrukt.
Met FSD kan ik het wel makkelijker buiten mezelf plaatsen, als ik het niet ben die “te langzaam” zou rijden maar dat de auto dat doet.
Ik weet niet zeker meer welk bord er staat. Ik zal er binnenkort weer eens langs rijden, het is in Almere de Botterweg komend vanaf de Pampushavenweg (voor de Almeerders onder ons) in Pampus.Mar.tin schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:36:
[...]
Volgende week wellicht "eventjes" als ik weer een functioneel complete auto heb. 7 mei gaan ze het volledige front harnass vervangen, ik hoop elke dag dat ik dan weer comfortabel kan rijden. Mijn rechterenkel is niet erg gelukkig met 200km per dag manueel een pedaal bedienen..
Maar mijn ervaring in het algemeen is: Verbodsboden (wit bord, rode rand) worden volledig genegeerd.
Vooral ook omdat er meestal een onderbord is.
Rood vlak met witte streep negeert hij niet voorzover ik gemerkt heb.
Nou hij negeerde het dus straal, maar het was geen overtreding. En keerde alleen om omdat hij na 1.2 km letterlijk niet verder kon.gjcvro schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:15:
[...]
toch vind ik dat minder erg dan straal negeren en dus een overtreding te begaan.
[ Voor 4% gewijzigd door Odie op 01-05-2026 13:34 ]
Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.