• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:22
MartijnA3 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:23:
[...]

Dat laatste is dus niet waar. Remmen zonder verkeersnoodzaak is strafbaar. Dus ja, degene die bij je achterop rijdt zal altijd voor het grootste deel schuldig zijn, maar als je niet kan bewijzen dat er een gegronde reden was voor je remactie, dan deel je de aansprakelijkheid, meestal is dat 25%.

Maar er zijn ook gevallen waar degene die onnodig remt alle ontstane schade moet vergoeden: https://uitspraken.rechts...ECLI:NL:RBMID:2010:BM3355

Dus wanneer een Tesla (of welke auto dan ook) voor mij in de ankers zou gaan vanwege een spoorwegovergang terwijl ik erachter rijdt en al links en rechts kijk of ik een trein zie aankomen, dan zou ik ook boos worden als ik ternauwernood een aanrijding kan voorkomen en er niets aan de hand is.
Toen ik hierover vertelde onder een Tweakers nieuwsbericht werd ik bijna religieus tegengesproken

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:37
Nou, vannacht eindelijk de 2026.27.100 geinstalleerd. Op mijn 30-09-2025 Juniper RWD “Premium”

Lijkt met 1,58GB geen bijzonderheden aan FSD te zitten. (Die zijn doorgaans 10gb+) dus wellicht kleine fixes maar niets groots.

We gaan het beleven op weg naar werk :) heb de camera er weer in hangen voor een ritje. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Mar.tin op 28-08-2026 07:22 ]

• pieterhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-08 20:46
turbojan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:08:
Dat Grok is geweldig ik vraag of hij fries kan spreken en jawel hoor hij schakelt over naar fries, vraag om een verhaal in het nederlands te vertellen en hopa hij doet het. Maar nu komt het mijn vrouw is van oonsprong vietnamees en ik vroeg haar of ze iets in het vietname wou vragen, wel hierna volgde een heel gesprek in het vietnamees. wonderlijk terwijl er geen tesla's in vietnam rijden. Ook een verhaal werd door grok in het vietnamees verteld.
Het is maar mijn weten zo dat LLMs niet in en output gaan lopen vertalen. Er wordt s geen ondersteuning dus voor een specifieke taal nodig.

Ze zijn getraind op mega veel data en talen. Het bijzondere is dat kennis die vergaard wordt in een specifieke taal, doorlekt naar andere talen. Het is wel zo dat specifieke kennis die opgedaan is in een taal, ook het beste tot uitdrukking komt in die taal en minder in andere talen.

Het zou me dan ook niets verbazen dat wanneer je een LLM over Grutte Pier in het Fries stelt, je betere info krijgt dan wanneer je vrouw dezelfde vraag stelt in het Vietnamees.

• turbojan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:59
Wel mijn vrouw vroeg in het vietnamees wat er nu te doen was in harlingen. Er werd in het vietnamees verteld dat er de visserijdagen waren en ook een braderie, wat klopte.

Toen ik in het nederlands vroeg om info over haar geboorte plaats in vietnam wat een klein dorpje is kreeg ik uitgebreide informatie vanaf begin 1800 tot nu.

Dus ik weet zeker dat grutte pier informatie in het vietnamees uithebreid en goed zal worden weergegeven. Ikzelf ben in een klein dorpje vlak bij Kimswerd opgegroeid en toen ik daar info over opvroeg kreeg ik informatie vanaf 1100 tot actueel nu.

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:39
Yaksa schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:38:
[...]
offtopic:
In de gerechtelijke uitspraak die je aanhaalt wordt degene die remt weliswaar aansprakelijk gesteld maar hoeft maar 50% van de schade te vergoeden: verklaart voor recht dat Achmea is gehouden om de schade van [eiser 1] voor 50% te vergoeden en 25% van de ziektekosten verklaart voor recht van Achmea is gehouden om de door Menzis op grond van de polis betaalde kosten voor 25% te vergoeden;
Dat is dus verre van alle ontstane schade
Je hebt gelijk, excuses. Te gehaast gelezen.

iRacing Profiel

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:39
Yaksa schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:51:
[...]

Elke auto kan opeens vol in de ankers gaan; een bal die de weg overkomt met misschien een kind er achter aan, een mens of dier wat onverwacht oversteekt of, wat zeldzamer, een sink hole wat plotseling ontstaat. Allemaal prima redenen om af te remmen.
Dat is waar. Maar in de ankers gaan voor een groen licht, een rood verkeerslicht op een andere rijstrook, een uitgeschakelde toerit doseer installatie of een spoorwegovergang zijn dat niet. En alles staat op camera.

iRacing Profiel

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:00
MartijnA3 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:00:
[...]

Dat is waar. Maar in de ankers gaan voor een groen licht, een rood verkeerslicht op een andere rijstrook, een uitgeschakelde toerit doseer installatie of een spoorwegovergang zijn dat niet. En alles staat op camera.
Idd, dat kan als een 'brake check' aanzien worden, en dat is crimineel.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Emiel1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:09
Grok in de Tesla werkt inderdaad veel beter dan ik had gedacht. Dit is een absolute meerwaarde voor de auto.

Enige punt nu is dat ik vind dat er bij fsd enige regressie heeft plaatsgevonden. Veel meer phantom braking dan hiervoor bij bijvoorbeeld groene stoplichten e.d.. Weet iemand hoe dit komt ? Passen ze nu teveel compressie toe of zo ? Het zal die onzekerheidsfactor zijn die omhoog is gegaan. Heb het ook bij allerlei voetgangers. Dat twijfelgedrag van die auto is een signaal voor voetgangers om te gaan lopen en zorgt voor gevaarlijke situaties.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:37
+- 90km met 2026.27.100 gereden, merk geen échte verschillen geloof ik. Hoewel, ik heb een hele chille heenreis gehad, met zowaar alle juiste plekken een afrit gepakt etc.

Zometeen Nieuwegein > Utrecht > Almere > Apeldoorn, kijken of daar nog wat te merken valt.

Baanwissels lijken soepeler te gaan, maar dat idee heb ik al een tijdje.

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:58
pieterhi schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 07:50:
[...]
Ze zijn getraind op mega veel data en talen. Het bijzondere is dat kennis die vergaard wordt in een specifieke taal, doorlekt naar andere talen.
Off-topic maar een LLM bezit in mijn optiek geen kennis in de traditionele zin van het woord, dat het feiten leert en kan opzoeken in een database (behalve als het een web search doet). Het is een statistische papagaai die het meest waarschijnlijke volgende token/woord voorspelt. Dat daar “kennis” uit lijkt te komen is emergent gedrag dat volgt uit de woord gamble, maar kan ook fout zijn. Daardoor kan een LLM met droge ogen hallucineren en het als feit presenteren om later daar toch een mea culpa voor aan te moeten bieden als je het aanspreekt op fouten.
pdidi schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:24:
MyWheels neemt zelfrijdende Tesla’s op in zijn vloot deelauto’s
Wel alleen nog in Den Bosch. In de Telegraaf ook de beweegreden
"MyWheels wil met de eerste auto’s vooral leren hoe klanten met de technologie omgaan en wat het effect is op het aantal schades. Dat is voor een deelautobedrijf een belangrijke kostenpost, want de auto’s worden intensief gebruikt. Van de Vijver verwacht dat rijhulpsystemen de schadelast gaan verlagen."
Hoe zou MyWheels dat met strikes gaan doen?

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:08
pdidi schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:50:
[...]

Hier zullen ze speciale afspraken met tesla moeten maken vermoed ik anders kun jij niet op fsd omdat je voorganger het verkloot heeft

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:00
Emiel1 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:56:
Grok in de Tesla werkt inderdaad veel beter dan ik had gedacht. Dit is een absolute meerwaarde voor de auto.
Ik heb 2 pogingen gedaan, en die mislukten. Ik vroeg alternatieve routes omdat de straat waar hij mij instuurde afgesloten was (recent), en dat kon hij niet.

En dan vroeg ik parking nabij een bestemming, en hij wou me niet verstaan.

Dan vroeg ik om een podcast met kinderverhaaltjes in het nederlands te zoeken, en dat ging ook niet.

Geef eens een paar voorbeelden van dingen die je aan GROK vraagt en die wel werken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Emiel1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:09
Tommie12 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:57:
[...]

Ik heb 2 pogingen gedaan, en die mislukten. Ik vroeg alternatieve routes omdat de straat waar hij mij instuurde afgesloten was (recent), en dat kon hij niet.

En dan vroeg ik parking nabij een bestemming, en hij wou me niet verstaan.

Dan vroeg ik om een podcast met kinderverhaaltjes in het nederlands te zoeken, en dat ging ook niet.

Geef eens een paar voorbeelden van dingen die je aan GROK vraagt en die wel werken.
Na één poging per opdracht kun je nog niet zoveel concluderen. Heb je ze ook anders en specifieker geformuleerd? Bijvoorbeeld zoek een kinderpodcast via Spotify ? Of navigeer naar adres .. en vermijd straat .. die afgesloten is. Bovendien is parkeren een aparte koppeling. Als zo’n koppeling ontbreekt, zegt dat weinig over hoe goed Grok zelf werkt.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:13
pdidi schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:50:
[...]

Of toch een tesla profiel laten maken? Dan kunnen ze ook makkelijker van auto naar auto hoppen.

• karel_G_1981
M’n fsd werkt ineens weer , geen rode sturen meer . Ben benieuwd of het zo blijft en vraag me af waar het aan lag???? Ik heb al een afspraak voor service staan , maar dat is ook voor een paar andere dingen dus laat die staan…. Hmm vreemd, zouden ze ook iets in de SW gedaan kunnen hebben ???

• Odie
Ik dacht in eerste instantie dat er in de nieuwe Summer release een paar tweaks in FSD zaten, gebaseerd op hoe mijn Model 3 ineens de minirotondes hier in de wijk neemt (niet meer helemaal spastisch buitenom maar een klein stukje over de verkante binnenkant afsnijdend, zoals 99% van de mensen dat ook doen). Echter, in mijn Loaner Y (Plaid, yehaaaa) die nog op een oude 2026.21.x draaide zag ik dat nieuwe gedrag ook ineens. Ik kreeg toevallig op die Y gisteravond ook Summer release en na de upgrade rijdt die dus hetzelfde over de rotonde.

Op zich gek, want dat impliceert dat ergens along the way toch mild aan knoppen heeft gedraaid? Of verbeeld ik me dit nu?

Overigens doet de Y iets wat ik bij mijn 3 niet in die mate gezien heb: op rechte stukken door de wijk heeft ie een neiging tot 'stuur wobble', het manisch heen en weer wiegen van het stuur. Heel subtiel, maar voelbaar en zichtbaar.
Kan me niet herinneren dat het Stop bord werd getoond (2026.26.300.1), of valt het me nu pas op na spelen met de zoom?
Edit: tijd voor weekeind denk ik, was ongeveer mijn eerste post in dit topic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H03uWz8M5IX64in-yMfCyzw2LVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNXhGg4yZcH4zHDY6ctre493.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door pdidi op 28-08-2026 17:58 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:17
turbojan schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:11:
Wel mijn vrouw vroeg in het vietnamees wat er nu te doen was in harlingen. Er werd in het vietnamees verteld dat er de visserijdagen waren en ook een braderie, wat klopte.

Toen ik in het nederlands vroeg om info over haar geboorte plaats in vietnam wat een klein dorpje is kreeg ik uitgebreide informatie vanaf begin 1800 tot nu.

Dus ik weet zeker dat grutte pier informatie in het vietnamees uithebreid en goed zal worden weergegeven. Ikzelf ben in een klein dorpje vlak bij Kimswerd opgegroeid en toen ik daar info over opvroeg kreeg ik informatie vanaf 1100 tot actueel nu.
Vraag me wel af wat daar dan zo bijzonder aan is. GROK werkt alleen met een actieve internetverbinding die de vragen doorstuurt naar de cloud waar AI ze verwerkt.
Da's niet zo heel spannend, kun je vanaf je PC ook.
Voor de verkeersveiligheid voegt het helemaal niks toe, sterker nog, volgens mij is het alleen maar nog meer afleiding van hetgeen waar het eigenlijk om draait, autorijden met toezicht van de bestuurder.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:42
replica17 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:34:
Iemand uit Belgie die de summer update al heeft ? zie nog niks...
Zonet rond 15u30 de summer update aangeboden en geïnstalleerd op een Belgische M3H RDW 2024.

• karel_G_1981
Yaksa schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:50:
[...]

Vraag me wel af wat daar dan zo bijzonder aan is. GROK werkt alleen met een actieve internetverbinding die de vragen doorstuurt naar de cloud waar AI ze verwerkt.
Voor de verkeersveiligheid voegt het helemaal niks toe, sterker nog, volgens mij is het alleen maar nog meer afleiding van hetgeen waar het eigenlijk om draait, autorijden met toezicht van de bestuurder.
Niet mee eens. Je kan nu vragen waar je bent en relevante (of irrelevante) feiten vragen over de route dus de koppeling van positie , data van de auto met de kennis van het online grok model icm de vloeiende spraak Maakt het van zeer veel meerwaarde.

• Yaksa
karel_G_1981 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:59:
[...]Niet mee eens. Je kan nu vragen waar je bent en relevante (of irrelevante) feiten vragen over de route dus de koppeling van positie , data van de auto met de kennis van het online grok model icm de vloeiende spraak Maakt het van zeer veel meerwaarde.
Afleiding dus. De meeste bestuurders weten waar ze naar toe willen, kennen (globaal gezien) de route al en zitten niet te wachten op info als: "U rijdt nu door Schubbekutteveen, aan de rechterhand het oude schuurtje waar de laatste gestoken turfblokken gedroogd werden. Over 5 minuten aan de linkerhand de dijk van Arkenheem die in 1916 doorbrak".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

karel_G_1981 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:59:
[...]

Niet mee eens. Je kan nu vragen waar je bent en relevante (of irrelevante) feiten vragen over de route dus de koppeling van positie , data van de auto met de kennis van het online grok model icm de vloeiende spraak Maakt het van zeer veel meerwaarde.
Volgens mij kan de Android Grok app idd geen locatie opvragen. Maar wat voor mij echt de killer feature zal worden is als Grok FSDs kan aansturen (wat er aan zit te komen). Dat je bv kunt zeggen "neem de volgende afslag links"

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:39

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb vandaag weer een FSD ritje gehad naar een onbekende locatie , je wordt naar je locatie toe gereden, iedere vraag die je onderweg hebt wordt direct beantwoord , je kan een gesprek aan gaan met alles wat er in je op komt. Ondertussen houd je alleen een oogje in het zeil.

Dit is echt next-level comfort, en dan te bedenken dat de functionaliteit nog veel beter gaat worden.

De combinatie FSD + GROK is simply amazing.

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 28-08-2026 18:24 ]

Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

pdidi schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:17:
[...]

Volgens mij kan de Android Grok app idd geen locatie opvragen. Maar wat voor mij echt de killer feature zal worden is als Grok FSDs kan aansturen (wat er aan zit te komen). Dat je bv kunt zeggen "neem de volgende afslag links"
De mobiele app variant kan in tegenstelling tot de Tesla integratie geen locatie opvragen maar wel door de camera kijken, zo heb ik Grok tijdens mijn vakantie laten fungeren als reisleider bij de verschillende steden die wij bezocht hebben. Airpods in camera aan, Grok ziet alles je kan live vragen stellen. Zelfs gezinsleden werden fijnloos herkend na het taggen. Werelds.

Met de Tesla integratie die locatie weet zou je dus ook heel goed vanuit de auto GROK als reisleider kunnen laten acteren. Ik had de update graag 3 weken eerder gehad.

Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:32
revolution-nl schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:22:
Ik heb vandaag weer een FSD ritje gehad naar een onbekende locatie , je wordt naar je locatie toe gereden, iedere vraag die je onderweg hebt wordt direct beantwoord , je kan een gesprek aan gaan met alles wat er in je op komt. Ondertussen houd je alleen een oogje in het zeil.

Dit is echt next-level comfort, en dan te bedenken dat de functionaliteit nog veel beter gaat worden.

De combinatie FSD + GROK is simply amazing.
ik was binnen 15 minuten door m'n tokens heen.. precies bij de vraag over hoeveel tokens ik had, das dan wel hilarisch. Maar een route plannen en aangeven welke wegwerkzaamheden ik tegen zou komen dat kon dan niet, daar moest ik de navigatie maar voor gebruiken.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Himalaya schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:34:
[...]

ik was binnen 15 minuten door m'n tokens heen.. precies bij de vraag over hoeveel tokens ik had, das dan wel hilarisch. Maar een route plannen en aangeven welke wegwerkzaamheden ik tegen zou komen dat kon dan niet, daar moest ik de navigatie maar voor gebruiken.
Ik heb nog een SuperGrok abbo van de vakantie :Y)

• Odie
[...]

Waar liep je door je tokens heen? In assistant mode of een van de andere modi? De eerste lijkt me een beetje stug persoonlijk.

• fretnn
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:22
[...]

Maar een route plannen en aangeven welke wegwerkzaamheden ik tegen zou komen dat kon dan niet, daar moest ik de navigatie maar voor gebruiken.
Stond hij op assistent ? Want de andere kunnen de navigatie niet bedienen

• karel_G_1981
Grr toch weer een rood stuur , Maja de afspraak staat

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:06
[...]

Tuurlijk voegt het wat aan de verkeersveiligheid toe al helemaal in combinatie met FSD, je kan veel meer commando’s geven die je normaal via het scherm zou doen dus minder afgeleid want je kan vooruit blijven kijken. Navigatie invoeren zoals een straat met FSD is al een kunst en zit je niet op te letten.

• Masterchiev
revolution-nl schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:35:
[...]

Ik heb nog een SuperGrok abbo van de vakantie :Y)
Wat is precies het verschil en krijg je dat dan ook in de auto?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Masterchiev schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:38:
[...]

Wat is precies het verschil en krijg je dat dan ook in de auto?
Helaas alleen tokens zo lijkt het, hij kan geen geen aanspraak maken op het geheugen, dat is voor nu echt een gemis.

Zal ongetwijfeld nog komen

• turbojan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:59
[...]

Dit deden we terwijl we geparkeerd stonden niet tijdens het rijden, dus was er geen afleiding.

• SirLenncelot
  • Niet online
Zou je tijdens het rijden tussenstops kunnen toevoegen (ik wil nu een kop koffie, waar kan ik laden? Ik zoek nu een parkeerplek met toilet mogelijkheid etc)?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

SirLenncelot schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:57:
Zou je tijdens het rijden tussenstops kunnen toevoegen (ik wil nu een kop koffie, waar kan ik laden? Ik zoek nu een parkeerplek met toilet mogelijkheid etc)?
Jazeker!! Dat is het mooie oOo

• Odie
Ik vind het mooie vooral dat je nu kan zeggen: navigeer naar de dichtstbijzijnde Albert Heijn die nu open is en daarna wil ik een lekker ijsje eten, dus navigeer daarna naar een goeie ijssalon met goede rating.
Odie schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:33:
[...]

Ik vind het mooie vooral dat je nu kan zeggen: navigeer naar de dichtstbijzijnde Albert Heijn die nu open is en daarna wil ik een lekker ijsje eten, dus navigeer daarna naar een goeie ijssalon met goede rating.
Haha, zelfde gisteren. Ik zeg rij naar Albert Heijn. Grok: er zijn er er 3, maar 1 is er nog maar open, zal ik die dan maar doen? Ik: Zeker, en is er nog iets lekkers in de aanbieding? Grok: Ja (en somt een reeks bonus aanbiedingen op), maar zal ik je de Bonus folder even laten zien? En de browser start op met folder

• karel_G_1981
De laatste versie rijdt weer langzamer over rotondes , krijg nu ook geen meldingen meer over g krachten op rotondes . Helaas hij was lekker vlot en nu weer een tandje trager, bij jullie ook?

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:51
karel_G_1981 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:14:
De laatste versie rijdt weer langzamer over rotondes , krijg nu ook geen meldingen meer over g krachten op rotondes . Helaas hij was lekker vlot en nu weer een tandje trager, bij jullie ook?
Hier geen verandering en nog steeds relatief vlot. Ook nog altijd meldingen over g krachten, ook in 90c bochten.

• gjcvro
karel_G_1981 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:14:
Ik zit ondertussen bijna de helft van de kortere ritten zelf gas te geven. Bijna overal standaard 10 km onder max. 30 60 en 80 wegen. En de keer dat hij dan tempo heeft knalt hij op de rem voor een fietser van rechts waar hij ruim voor langs had gekund, dus dat was wederom een schop op het gaspedaal. Ik gebruik het wel, maar ben nog steeds geen groot fan. En waar ik het voor zou willen gebruiken, de lange snelwegritten, die rij ik te weinig alleen in Nederland.
gjcvro schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 05:28:
[...]

Ik zit ondertussen bijna de helft van de kortere ritten zelf gas te geven. Bijna overal standaard 10 km onder max. 30 60 en 80 wegen. En de keer dat hij dan tempo heeft knalt hij op de rem voor een fietser van rechts waar hij ruim voor langs had gekund, dus dat was wederom een schop op het gaspedaal. Ik gebruik het wel, maar ben nog steeds geen groot fan. En waar ik het voor zou willen gebruiken, de lange snelwegritten, die rij ik te weinig alleen in Nederland.
Voorruit schoon laten maken? Front cam clips bekijken hoe scherp/schoon het beeld is. De Wide frontcam kun je nu ook tijdens het rijden bekijken. Zag op NaTA dat Tesla iets nieuws heeft bedacht om aanslag op de voorruit te voorkomen

[ Voor 16% gewijzigd door pdidi op 29-08-2026 10:11 ]

• gjcvro
pdidi schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:59:
[...]

Voorruit schoon laten maken? Front cam clips bekijken hoe scherp/schoon het beeld is. Zag op NaTA dat Tesla iets nieuws heeft bedacht om aanslag op de voorruit te voorkomen
Is een week voor goedkeuring FSD gebeurt. Maar het zal denk ik weinig te maken hebben met het gezapige gedrag. Wat ik zo zie van anderen is het ook bij de 3 erger dan bij de Y.

en "The patent does not confirm this technology is coming to production vehicles, but the patent means that Tesla is at least considering the idea." dus voorlopig lost het niets op.

[ Voor 13% gewijzigd door gjcvro op 29-08-2026 10:12 ]

gjcvro schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:11:
[...]

Is een week voor goedkeuring FSD gebeurt. Maar het zal denk ik weinig te maken hebben met het gezapige gedrag. Wat ik zo zie van anderen is het ook bij de 3 erger dan bij de Y.

en "The patent does not confirm this technology is coming to production vehicles, but the patent means that Tesla is at least considering the idea." dus voorlopig lost het niets op.
Lijkt idd vooral een 3 issue, maar als het beeld licht heiig is zal FSD wellicht de snelheid contextueel aanpassen

• gjcvro
pdidi schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:15:
[...]

Lijkt idd vooral een 3 issue, maar als het beeld licht heiig is zal FSD wellicht de snelheid contextueel aanpassen
Als het nu weer aan een vuile ruit zou liggen kunnen ze beter een binnen ruitenwisser uitvinden dan een absorberend doekje 8) .

• karel_G_1981
Ik hoop toch niet dat je straks elke paar maanden die front camera’s bij de spiegel moet laten schoonmaken
gjcvro schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:30:
[...]

Als het nu weer aan een vuile ruit zou liggen kunnen ze beter een binnen ruitenwisser uitvinden dan een absorberend doekje 8) .
Het kan natuurlijk ook dat het SeC het niet goed genoeg heeft schoongemaakt. Na mijn schoonmaak kreeg ik na een week weer de melding (was wel met heel lage zon)

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:04
Prima taakje voor Optimus elke dag :+

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• gjcvro
pdidi schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:39:
[...]

Het kan natuurlijk ook dat het SeC het niet goed genoeg heeft schoongemaakt. Na mijn schoonmaak kreeg ik na een week weer de melding (was wel met heel lage zon)
Of het systeem is gewoon ruk in combinatie met mijn auto of mijn verwachting is te hoog of een combinatie van allemaal.

Ik was trouwens bij de schoonmaak en hij heeft me heel goed laten zien hoe het was en hoe het daarna was, dus eigenlijk weet ik vrij zeker dat het daar niet zit. Ik hoop dat ze nog eens een keer een oplossing vinden. Zat net weer met 40 op een 60km weg. Gelukkig mag je hem wel doortrappen tot de snelheid.
gjcvro schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:23:
[...]

Of het systeem is gewoon ruk in combinatie met mijn auto of mijn verwachting is te hoog of een combinatie van allemaal.

Ik was trouwens bij de schoonmaak en hij heeft me heel goed laten zien hoe het was en hoe het daarna was, dus eigenlijk weet ik vrij zeker dat het daar niet zit. Ik hoop dat ze nog eens een keer een oplossing vinden. Zat net weer met 40 op een 60km weg. Gelukkig mag je hem wel doortrappen tot de snelheid.
40 op een 60km weg, dat is toch wel bizar. Dus het 60km bord staat er, de max snelheidinstelling staat op 60+speed offset, en toch maar 40km/u karren?

• gjcvro
karel_G_1981 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:02:
Ik hoop toch niet dat je straks elke paar maanden die front camera’s bij de spiegel moet laten schoonmaken
Dan mag dat wel als extra service bij het abbo worden gezet. 8)

• gjcvro
pdidi schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:26:
[...]

40 op een 60km weg, dat is toch wel bizar. Dus het 60km bord staat er, de max snelheidinstelling op 60+speed offset, en toch maar 40km karren?
Ja, maar als je dan gas geeft blijft hij wel weer redelijk op de 60. Zag het ook op een 100 weg, maar daar was het minder erg, want je mag daar maar 80 en dat deed hij dan ook.
gjcvro schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:29:
[...]

Ja, maar als je dan gas geeft blijft hij wel weer redelijk op de 60. Zag het ook op een 100 weg, maar daar was het minder erg, want je mag daar maar 80 en dat deed hij dan ook.
Misschien moet je eens proberen Contextual max Speed uit te zetten, want die kan ook juist tot lagere snelheden leiden

• Yaksa
[...]Of het systeem is gewoon ruk in combinatie met mijn auto of mijn verwachting is te hoog of een combinatie van allemaal.
Of je praat teveel met consumptie tegen GROK >:)

Maar het kan ook dat jouw rijstijl sinds het examen zover is gaan veranderen van hetgeen eigenlijk wordt verwacht dat je gewoon geen ideale kandidaat voor FSD (supervised) bent.
Er zijn al genoeg Tesla rijders die hun abo hebben opgezegd omdat ze FSD te sloom, te traag, te weifelend vinden. En ze staan nog steeds 10 minuten te laat op......

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18:51

EDB

Ik rijd enkele keren per week in de bebouwde kom (50) en dat gaat over in een stuk 30. Is al jaren zo. Meerdere 30 borden maar FSD blijft daar altijd 50 rijden. Iedere keer uitschakelen of als een idioot aan dat wieltje draaien (er staan nl camera’s). Wat gaat hier steeds fout?

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• Yaksa
EDB schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:48:
Ik rijd enkele keren per week in de bebouwde kom (50) en dat gaat over in een stuk 30. Is al jaren zo. Meerdere 30 borden maar FSD blijft daar altijd 50 rijden. Iedere keer uitschakelen of als een idioot aan dat wieltje draaien (er staan nl camera’s). Wat gaat hier steeds fout?
Waarschijnlijk een afwijkende maat qua 30km verkeersborden.
FSD heeft gewoon moeite met het correct herkennen van verkeerstekens die naast de weg staan.
Als het een groot rond bord is met rode cirkel met daarin in zwarte letters '30' dan wordt die waarschijnlijk wel herkend. Wanneer het een klein rechthoekig wit bord is met de tekst "zone" en daaronder een klein rood cirkeltje met '30' dan wordt het al lastiger.
Of het zijn blauwe borden met adviessnelheid '30', dan mag je daar harder.

• gjcvro
Yaksa schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:43:
[...]

Of je praat teveel met consumptie tegen GROK >:)

Maar het kan ook dat jouw rijstijl sinds het examen zover is gaan veranderen van hetgeen eigenlijk wordt verwacht dat je gewoon geen ideale kandidaat voor FSD (supervised) bent.
Er zijn al genoeg Tesla rijders die hun abo hebben opgezegd omdat ze FSD te sloom, te traag, te weifelend vinden. En ze staan nog steeds 10 minuten te laat op......
Of het kan zijn dat ik wel weet waar ik het over heb omdat ik het daadwerkelijk zie gebeuren en ervaar, in tegenstelling tot andere die alleen een mening hebben over iets waar ze de ballen verstand van hebben omdat ze het nog nooit ervaren hebben.

• gjcvro
pdidi schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:32:
[...]

Misschien moet je eens proberen Contextual max Speed uit te zetten, want die kan ook juist tot lagere snelheden leiden
Ik moet eerlijk zeggen dat ik op dit moment niet weet waar die op staat, ben een paar keer gewisseld, net als dat ik de % aangepast heb van 0 naar 5 tot 50 etc. lijkt allemaal eigenlijk weinig te doen. Dus ja, ik speel er wel mee om te kijken of het meer als een auto gaat rijden in plaats van een bejaarde in zijn 45km auto. Alhoewel die ook de rotonde vlotter pakt dan fsd.

• EDB

EDB

Yaksa schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:00:
[...]

Waarschijnlijk een afwijkende maat qua 30km verkeersborden.
FSD heeft gewoon moeite met het correct herkennen van verkeerstekens die naast de weg staan.
Als het een groot rond bord is met rode cirkel met daarin in zwarte letters '30' dan wordt die waarschijnlijk wel herkend. Wanneer het een klein rechthoekig wit bord is met de tekst "zone" en daaronder een klein rood cirkeltje met '30' dan wordt het al lastiger.
Of het zijn blauwe borden met adviessnelheid '30', dan mag je daar harder.
Dit zijn de borden. Staan aan beide zijden maar wel wat naast de weg. Inderdaad zone en de maat wijkt ook wat af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RDw8kMBnaWSKGhJ6T3huOlJgoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HbsxoCEtkJnRi0KzQwgNE2md.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door EDB op 29-08-2026 13:13 ]

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• SirLenncelot
  • Niet online
De snelheid lijkt wel uit verschillende bronnen te komen. Hier een randweg die tot tweejaarlijks terug 100 was en sinds een verbouwing 80 is. De max snelheid indicatie geeft 80 aan maar met een offset van 5% wordt de max voor FSD hier op 105 gezet.
EDB schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:07:
[...]

Dit zijn de borden. Staan aan beide zijden maar wel wat naast de weg. Inderdaad zone en de maat wijkt ook wat af.
~~~[Afbeelding]
Check 1: komen die borden in beeld in de FSD visualisatie? If so, dan worden ze iig correct herkent
Check 2: blijft ondanks herkenning op het touchscreen het bord 50 staan of komt heel even 30 in beeld en daarna weer 50? Dan wordt de herkende max snelheid overruled door de mapdata (zoals hier)
Check 3: waar de mapdata vandaan komt is vaak onduidelijk, maar soms komt die van Tomtom en kun je die checken op Mapshare
SirLenncelot schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:26:
De snelheid lijkt wel uit verschillende bronnen te komen. Hier een randweg die tot tweejaarlijks terug 100 was en sinds een verbouwing 80 is. De max snelheid indicatie geeft 80 aan maar met een offset van 5% wordt de max voor FSD hier op 105 gezet.
Als op het touchscreen het 80km bord staat, maar de max snelheidsinstelling op 105km/u staat komt dat wsch doordat Contextual Max Speed Aan staat

• SirLenncelot
  • Niet online
pdidi schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:31:
[...]

Als op het touchscreen het 80km bord staat, maar de max snelheidsinstelling op 105km/u staat komt dat wsch doordat Contextual Max Speed Aan staat
Op een weg waar anderen gewoon 80 rijden?
SirLenncelot schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:35:
[...]

Op een weg waar anderen gewoon 80 rijden?
Zou mij niet verbazen, het is een fuzzy feature. Maar als je het uitzet weet je zeker of het daardoor komt

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 29-08-2026 13:37 ]

• EDB

EDB

pdidi schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:27:
[...]

Check 1: komen die borden in beeld in de FSD visualisatie? If so, dan worden ze iig correct herkent
Check 2: blijft ondanks herkenning op het touchscreen het bord 50 staan of komt heel even 30 in beeld en daarna weer 50? Dan wordt de herkende max snelheid overruled door de mapdata (zoals hier)
Check 3: waar de mapdata vandaan komt is vaak onduidelijk, maar soms komt die van Tomtom en kun je die checken op Mapshare
Goede vragen. Zal er binnenkort eens op letten.

• vdmpeter
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:09
EDB schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:48:
Hier hetzelfde probleem. Rijdt lustig door aan 50 km/u na een mooi rond bord waar 30km/u op staat, maar waar hij dan 50 moet rijden blijft hij soms hangen aan 40km/u 🙄

• Ecological
Dit is helemaal jammer dat we de bestuurders profielen nog niet hebben, dan kan je bv op die 30 wegen op sloth zetten en hurry op 60 wegen, zo zie je maar weer dat de wetgever het vast goed bedoeld maar de consequenties zijn weer negatief.

Overigens net hondjes aan het uitlaten en ik zie een Santé Fe met handje bovenop het stuur, muziek hard raampje omlaag. 50 jarige man bijna een fietser geen voorrang geven. Scheelde echt niks. Kan niet wachten tot er meer FSD en ook meer bewustwording voor verkeersveiligheid…

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• gwg
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 16:09

gwg

vdmpeter schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:05:
[...]

Hier hetzelfde probleem. Rijdt lustig door aan 50 km/u na een mooi rond bord waar 30km/u op staat, maar waar hij dan 50 moet rijden blijft hij soms hangen aan 40km/u 🙄
Probleem is wel dat hij soms 50t borden langs de snelweg als 50 km/u ziet. Zou wat zijn als die hysterisch gaat lopen remmen (wat ik sommige mensen ook zie doen bij overgang van snelheid van 130 > 100 bijv ipv rustig uit laten rollen)

Dus wat mij betreft mag die lekker zo blijven werken. Maar de verschillende modi zou wel top zijn. Het mag van mij sowieso wel een beetje wat meer ingesteld mogen worden aan de hand van je persoonlijke voorkeuren.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:51
Ecological schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:20:
Dit is helemaal jammer dat we de bestuurders profielen nog niet hebben, dan kan je bv op die 30 wegen op sloth zetten en hurry op 60 wegen, zo zie je maar weer dat de wetgever het vast goed bedoeld maar de consequenties zijn weer negatief.
Ik snap die profielen niet goed, in die zin dat ik niet begrijp waarom bvb. Mad Max 80mph rijdt in een 50mph.
Moest het enkel het rijgedrag beïnvloeden (lane changes, acceleratie, ...) dan zou ik ze ook wel willen. Maar zoals het nu is? Absoluut niet.
Jouw oplossing vind ik ook geen oplossing eigenlijk. Hier in België heb je veel plaatsen waar vaak geswitched wordt tussen 30-50 of 50-70. Wil je dan constant aan dat wieltje zitten draaien? Nee toch?
Doe gewoon die profielen, maar die zich aan de correcte snelheid houden, en behoudt de speed offset functie als je wil sneller gaan dan de toegestane snelheid. Dat lijkt me een veel logischer systeem.

• Yaksa
gwg schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:00:
[...]Zou wat zijn als die hysterisch gaat lopen remmen (wat ik sommige mensen ook zie doen bij overgang van snelheid van 130 > 100 bijv ipv rustig uit laten rollen)
Die mensen die hysterisch remmen willen waarschijnlijk een boete voorkomen.
Wettelijk gezien gaat de lagere snelheid namelijk in exact ter hoogte waar het bord staat.
In de rijlessen van nu wordt dat ook aangegeven; anticiperend rijden zodat op het moment dat je het bord passeert de auto de nieuwe snelheid heeft aangenomen.

• Yaksa
Fire69 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:03:
[...]Doe gewoon die profielen, maar die zich aan de correcte snelheid houden, en behoudt de speed offset functie als je wil sneller gaan dan de toegestane snelheid. Dat lijkt me een veel logischer systeem.
Dat mag je logisch vinden, maar is nou net een van de punten waarom sommige landen FSD niet willen toestaan. Die houden, terecht, vast aan de wettelijke regel: Maximumsnelheid = maximumsnelheid en geen km meer.

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:35

Sandyman538

SandstorM [148839]

[...]

Ik blijf het bijzonder vinden, maar mijn model y gedraagt zich juist vaak als een postpaard. Rij regelmatig nu door wegwerkzaamheden op de A6 waar het 70 is. Was meestal zelf de snelheid weer omlaag aan het scrollen, maar vandaag hem zijn gang laten gaan. Kom met 105 km/u aan (mijn 5 procent offset), eerst 90 bord, auto verhoogd snelheid naar 108, dan bord 70 en auto stelt snelheid als max (dat rijdt hij dan nog niet) op 93? Paar honderd meter verder snelheid weer naar max 105 maar nu ging hij ook echt weer versnellen, toen toch zelf de snelheid weer terug gedraaid. Ik denk dat hij in totaal in 4km 8x de max snelheid aanpast en structureel te snel rijdt.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:51
Yaksa schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:11:
[...]

Dat mag je logisch vinden, maar is nou net een van de punten waarom sommige landen FSD niet willen toestaan. Die houden, terecht, vast aan de wettelijke regel: Maximumsnelheid = maximumsnelheid en geen km meer.
OK, dan zonder speed offset. Maar profielen die uit zichzelf 50% te snel rijden gaan er zeker ook niet komen.

• gjcvro
Sandyman538 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:09:
[...]

Ik blijf het bijzonder vinden, maar mijn model y gedraagt zich juist vaak als een postpaard. Rij regelmatig nu door wegwerkzaamheden op de A6 waar het 70 is. Was meestal zelf de snelheid weer omlaag aan het scrollen, maar vandaag hem zijn gang laten gaan. Kom met 105 km/u aan (mijn 5 procent offset), eerst 90 bord, auto verhoogd snelheid naar 108, dan bord 70 en auto stelt snelheid als max (dat rijdt hij dan nog niet) op 93? Paar honderd meter verder snelheid weer naar max 105 maar nu ging hij ook echt weer versnellen, toen toch zelf de snelheid weer terug gedraaid. Ik denk dat hij in totaal in 4km 8x de max snelheid aanpast en structureel te snel rijdt.
Het zou best wel eens een flink verschil kunnen zijn of je de Y of de 3 hebt. Ik las ergens dat de Y waarschutw voor lateral forces. nou dat heb je bij de 3 alleen als je zelf het gaspedaal intrapt, anders gaat het verschrikkelijk gezapig.

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:35

Sandyman538

SandstorM [148839]

gjcvro schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 20:16:
[...]

Het zou best wel eens een flink verschil kunnen zijn of je de Y of de 3 hebt. Ik las ergens dat de Y waarschutw voor lateral forces. nou dat heb je bij de 3 alleen als je zelf het gaspedaal intrapt, anders gaat het verschrikkelijk gezapig.
Ik zal er eens extra opletten, wist niet dat alleen de Y dat doet. Volgens mij zegt hij dat ongeveer bij het verlaten van elke mini rotonde en ook bij optrekken na scherpe bochten.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Odie
pdidi schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:13:
[...]

Haha, zelfde gisteren. Ik zeg rij naar Albert Heijn. Grok: er zijn er er 3, maar 1 is er nog maar open, zal ik die dan maar doen? Ik: Zeker, en is er nog iets lekkers in de aanbieding? Grok: Ja (en somt een reeks bonus aanbiedingen op), maar zal ik je de Bonus folder even laten zien? En de browser start op met folder
Oh die had ik nog niet gezien haha…

Ik was vandaag te druk met besluiten of ik Plaid Launch Control durf te proberen en waar. Ik werd er besluiteloos van.

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15:13
Vandaag Grok voor het eerst in het Nederlands gehoord, maar het klinkt voor geen meter. In het Engels verlopen de gesprekken veel natuurlijker en de NSFW-modus in het Engels is echt steengoed.
Er zijn 108k HW4 Tesla's in de 5 EU FSDs landen. Dat is ongeveer 30% van alle HW4 in EU (548k - 180k van UK en NO)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwZ799lgJASvipfYmd7b2Z6gsHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbxYSN4tLiEpkwSO9KwJ971q.jpg?f=fotoalbum_large

• Ecological
Op x geven ze aan dat 14.3.8 toch wel echt een stuk beter is dan 14.3.7.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgTOaiJOI0uYE-4KSzulhucsVNU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XTyot1YHwi3RzIbOyDOSmstB.png?f=user_large

https://x.com/BLKMDL3/status/2093876781657063829

Als we tot Oktober moeten wachten - ook op echte verandering in de DMS dan vind ik dat toch wel echt heel jammer. Helemaal omdat ik vooruitgang en technologie zo belangrijk vind. Maar blijkbaar zijn de bureaucratische systemen in Europa hier nog niet klaar voor. :'(

*PS: Ik snap en onderschrijf het punt dat Tesla influencers soms met een roze bril kijken naar nieuwe updates, en het is ook een lastig en gecompliceerd wat "beter" is. Maar dit is de enige informatie die we hebben. WholeMarsBlog heeft er ook over gepost:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukJ9YezG7kMGWLgExxIbSqTYjOg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/okdjKIyLzlqm7jdZXFAIV0dg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door Ecological op 30-08-2026 12:06 ]

• SirLenncelot
  • Niet online
Ecological schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:42:
Op x geven ze aan dat 14.3.8 toch wel echt een stuk beter is dan 14.3.7.

[Afbeelding]

https://x.com/BLKMDL3/status/2093876781657063829

Als we tot Oktober moeten wachten - ook op echte verandering in de DMS dan vind ik dat toch wel echt heel jammer. Helemaal omdat ik vooruitgang en technologie zo belangrijk vind. Maar blijkbaar zijn de bureaucratische systemen in Europa hier nog niet klaar voor. :'(

*PS: Ik snap en onderschrijf het punt dat Tesla influencers soms met een roze bril kijken naar nieuwe updates, en het is ook een lastig en gecompliceerd wat "beter" is. Maar dit is de enige informatie die we hebben. WholeMarsBlog heeft er ook over gepost:

[Afbeelding]
Dat eerste gedrag waarbij de auto een parkerende auto voor laat gaan is niet echt gedrag dat past bij hoe wij de verkeersregels met elkaar afgesproken hebben. Rijdend verkeer heeft altijd voorrang tov verkeer dat een bijzondere verrichting uitvoert. Het kan natuurlijk wel hoffelijk zijn omdat iemand er anders nooit tussenkomt maar in principe niet de bedoeling.

Edit, volgens mij verkeerd gelezen, het is een auto die rechtsaf slaat en dus voorligger is. Dan is het op zich wel handig om te stoppen :P

[ Voor 4% gewijzigd door SirLenncelot op 30-08-2026 12:20 ]

• gjcvro
Als we tot Oktober moeten wachten - ook op echte verandering in de DMS dan vind ik dat toch wel echt heel jammer.
Optimist. Ik denk nog wel ff langer. (en ik hoop oprecht dat ik er helemaal naast zit)

• Yaksa
SirLenncelot schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:13:
[...]Rijdend verkeer heeft altijd voorrang tov verkeer dat een bijzondere verrichting uitvoert. Het kan natuurlijk wel hoffelijk zijn omdat iemand er anders nooit tussenkomt maar in principe niet de bedoeling.
Maar wanneer jij voorrang geeft aan een fietser die in de stromende regen staat te wachten totdat hij/zij over kan steken én je creëert daarmee geen onveilige situatie voor of hindert anderen dan mag het wel.
Het is alleen lastig om te bepalen waar hoffelijkheid eindigt en waar onveiligheid en hinder beginnen. Dat is ook niet zwart/wit en zal per situatie verschillen. Waar je voor op moet passen is dat er geen onvoorspelbaar gedrag van auto's (met FSD bijvoorbeeld) gaat ontstaan bij voorrangssituaties. FSD kan niet gebaren naar een langzame verkeersdeelnemer dat deze (als voorbeeld) voor mag gaan. Een ieder die zich op de weg begeeft moet gewoon weten wat de regels en procedures op die weg zijn en wat er te verwachten is van de mede weggebruikers.

• Ecological
gjcvro schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:22:
[...]

Optimist. Ik denk nog wel ff langer. (en ik hoop oprecht dat ik er helemaal naast zit)
Dan zit Amerika ondertussen op 15.x.x en wij nog rond 14.2.2? Oof. Dat zou wel heel naar zijn. Ik weet het echt niet, wanneer we het krijgen, zijn teveel factoren mijn glazen bol werkt niet. :(

Wat ik wel weet is dat ik ongeduldig ben, ook omdat FSD zo'n verschrikkelijke goed is voor de verkeersveiligheid en het uitstellen van updates kan zorgen voor extra doden en gewonden (naast minder comfort).

[ Voor 35% gewijzigd door Ecological op 30-08-2026 13:24 ]

• fretnn

Je kan het ook anders bekijken: we hebben FSD in BE en NL, wees daar blij om. We konden ook nog geen FSD hebben en tot oktober moeten wachten om het misschien te hebben.

• Ecological
fretnn schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 14:17:
[...]

Je kan het ook anders bekijken: we hebben FSD in BE en NL, wees daar blij om. We konden ook nog geen FSD hebben en tot oktober moeten wachten om het misschien te hebben.
Zeker! Ik zou willen dat ik het zo zou kunnen bekijken. Het is een valide punt. Maar toch - na 12 jaar Tesla gevolgd te hebben, ben ik ongeduldig, helemaal omdat het geen technisch probleem is, maar een bureaucratische.

• fretnn
Ecological schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 14:20:
[...]

Zeker! Ik zou willen dat ik het zo zou kunnen bekijken. Het is een valide punt. Maar toch - na 12 jaar Tesla gevolgd te hebben, ben ik ongeduldig, helemaal omdat het geen technisch probleem is, maar een bureaucratische.
Maar waarvoor ben je dan ongeduldig ? We kunnen nu op dit moment toch al genieten van FSD ? En ja het heeft enkele ruwe randjes maar het werkt gewoon nu al top.

• Ecological
fretnn schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 14:23:
[...]

Maar waarvoor ben je dan ongeduldig ? We kunnen nu op dit moment toch al genieten van FSD ? En ja het heeft enkele ruwe randjes maar het werkt gewoon nu al top.
Het is top en geweldig, maar mijn droom is altijd al geweest om in te stappen, wat werk te doen en dan aan te komen, ik heb een druk leven en tijd terug is mij zeer welkom! Met de DMS nu kan ik _bijna_ beter zelf auto rijden :)

fretnn schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 14:23:
[...]

Sterker nog, ik denk dat de cijfers al laten zien dat onze FSD v14.2 met strenge DMS en geen snelheidsprofielen, veiliger is dan US versie v14.3.x zonder DMS en met profielen

• Ecological
pdidi schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 15:00:
[...]

Sterker nog, ik denk dat de cijfers al laten zien dat onze FSD v14.2 met strenge DMS en geen snelheidsprofielen, veiliger is dan US versie v14.3.x zonder DMS en met profielen
Dat kan je niet zeggen want de Amerikaanse infrastructuur is heel anders. ;). Het is een plausibele hypothese dat 14.3.8 nog een stuk veiliger zou zijn.

Ecological schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 15:56:
[...]

Dat kan je niet zeggen want de Amerikaanse infrastructuur is heel anders. ;). Het is een plausibele hypothese dat 14.3.8 nog een stuk veiliger zou zijn.
Zeker, maarrrr dan wel met de strenge DMS en geen profielen.
En zeker is de US infra heel anders. Sterker nog: handmatig gereden Tesla's op snelwegen in de 5 EU FSD landen hebben 7x minder ongelukken dan op US Highways. Dat is echt shocking. Vandaar dat FSD het in de US al veel sneller goed doet dan handmatig rijden, en eigenlijk nog knapper van de EU versie om zelfs die 7x nog verder te verbeteren.
De lat ligt in de EU gewoon veel hoger, waardoor er dus hogere eisen aan de FSD performance wordt gesteld

Om het nog duidelijker te maken: handmatig gereden Tesla's op de 5 EU snelwegen zijn 1,5x veiliger dan US Tesla's op highways MET FSDs. Zelfs Grok geloofde me pas toen ik de US en EU Tesla cijfers aan hem gaf

[ Voor 17% gewijzigd door pdidi op 30-08-2026 17:09 ]

• Ecological
pdidi schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 16:47:
[...]

Zeker, maarrrr dan wel met de strenge DMS en geen profielen.
En zeker is de US infra heel anders. Sterker nog: handmatig gereden Tesla's op snelwegen in de 5 EU FSD landen hebben 7x minder ongelukken dan op US Highways. Dat is echt shocking. Vandaar dat FSD het in de US al veel sneller goed doet dan handmatig rijden, en eigenlijk nog knapper van de EU versie om zelfs die 7x nog verder te verbeteren.
De lat ligt in de EU gewoon veel hoger, waardoor er dus hogere eisen aan de FSD performance wordt gesteld

Om het nog duidelijker te maken: handmatig gereden Tesla's op EU snelwegen zijn 1,5x veiliger dan US Tesla's op highways MET FSDs
Ja, dat is eigenlijk wel bizar he? Ze hebben in Amerika absoluut een andere relatie met auto's dan wij dat hebben. Veel Amerikanen hebben het ook over de "passing lane" maar dat concept bestaat helemaal niet in Amerika legaal gezien.

Ik denk echt dat de overheid gewonden kan voorkomen door sneller updates goed te keuren (al weten we niet hoe het er achter de schermen aan toe gaat, er is ook een kleine kans dat Tesla gewoon nu weer focust op de US). We weten het gewoon ook niet, en dat maakt het ook wel een beetje frustrerend vind ik zelf.

Ik zie dit ook los van de DMS discussie. Ja, ik vind het vervelend dat ik ook in de file nu ook moet opletten - juist dan zou je gewoon op je telefoon moeten kunnen zitten. Helemaal omdat mijn Tesla geen autosteer meer heeft.

Verder heb ik er weinig moeite mee dat je in de bebouwde kom nog moet opletten met FSD. Zelfs als dit nog jaren zo blijft ben ik er op zich wel content mee. Maar op n-wegen en snelwegen wil ik gewoon mijn Youtube filmpjes kijken over FSD terwijl ik met FSD rij. :+

Ecological schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 17:09:
[...]

Ja, dat is eigenlijk wel bizar he? Ze hebben in Amerika absoluut een andere relatie met auto's dan wij dat hebben. Veel Amerikanen hebben het ook over de "passing lane" maar dat concept bestaat helemaal niet in Amerika legaal gezien.

Ik denk echt dat de overheid gewonden kan voorkomen door sneller updates goed te keuren (al weten we niet hoe het er achter de schermen aan toe gaat, er is ook een kleine kans dat Tesla gewoon nu weer focust op de US). We weten het gewoon ook niet, en dat maakt het ook wel een beetje frustrerend vind ik zelf.

Ik zie dit ook los van de DMS discussie. Ja, ik vind het vervelend dat ik ook in de file nu ook moet opletten - juist dan zou je gewoon op je telefoon moeten kunnen zitten. Helemaal omdat mijn Tesla geen autosteer meer heeft.

Verder heb ik er weinig moeite mee dat je in de bebouwde kom nog moet opletten met FSD. Zelfs als dit nog jaren zo blijft ben ik er op zich wel content mee. Maar op n-wegen en snelwegen wil ik gewoon mijn Youtube filmpjes kijken over FSD terwijl ik met FSD rij. :+
Ik weet niet of je mijn laatste toevoegingen hebt gezien, maar dat is toch echt frappant: Zonder FSD in EU is 1,5x veiliger dan met FSD in US (Op snelwegen/highways)

• Ecological
pdidi schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 17:12:
[...]

Ik weet niet of je mijn laatste toevoegingen hebt gezien, maar dat is toch echt frappant: Zonder FSD in EU is 1,5x veiliger dan met FSD in US (Op snelwegen/highways)
Yes, ongeveer 40.000 Amerikanen gaan dood in het verkeer. Dan is het bij ons nog erg veilig!

Wikipedia: Motor vehicle fatality rate in U.S. by year
https://www.nytimes.com/2...atalities-newsletter.html
https://www.nhtsa.gov/pre...rly-estimates-2024-annual

Moet je eens voorstellen hoeveel veiliger de US versie zou kunnen zijn als de EU restricties er op zouden zitten. Ik zie de Fred Electrek kop al "Tesla FSD deliberately causes more fatalities then needed"
Want dat is de tweespalt waar Tesla in zit zolang FSDs nog geen Level 5 niveau heeft: hoe veiliger (streng DMS en alleen Sloth) hoe minder comfortabel, en dus minder verkocht en minder trainingdata

• Ecological
pdidi schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 17:35:
[...]

Moet je eens voorstellen hoeveel veiliger de US versie zou kunnen zijn als de EU restricties er op zouden zitten. Ik zie de Fred Electrek kop al "Tesla FSD deliberately causes more fatalities then needed"
Want dat is de tweespalt waar Tesla in zit zolang FSDs nog geen Level 5 niveau heeft: hoe veiliger (streng DMS en alleen Sloth) hoe minder comfortabel, en dus minder verkocht en minder trainingdata
Ja absoluut, maar strenge DMS en alleen sloth = minder adoptie en het kan ook best zijn dat daardoor ook meer slachtoffers vallen. Dat zijn toch wel heel interessante discussies.

• Ecological
Super leuke video! Het is ook interessant dat hij niet benoemd of FSD in Amerika wel over de speed limit mag gaan, dat is daar nog helemaal niet in het publieke debat, daar is nog steeds filosofisch veel meer de notie dat de snelheids limiet een suggestie is. Dat wordt nog wel heel interessant allemaal! Wat is het toch leuk om deze nieuwe technologie te volgen.

*/edit - aan het eind van de video komt hij er wel op terug op "speeding" :)

[ Voor 7% gewijzigd door Ecological op 30-08-2026 17:56 ]

Na de hoosbuien gisteravond
Hoopvol nieuws uit Zweden. De Zweedse Minister van Infrastructuur rijdt mee met Tesla test auto die zo te zien een debug versie van FSD Supervised draait
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzwkR26Wj_w0LWvKRu04_A5HjaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xCuMiKNaXZSvcGzgJ9HbAB4P.jpg?f=fotoalbum_large

• karel_G_1981
Yes ik zag het , hij lijkt onder de indruk . TCMV stemming lijkt de goede kant op te gaan . Hoor nergens nog negatieve geluiden. Wellicht dat net voor de stemming Reuters weer wat negatieve artikelen gaan uitbraken.

• Masterchiev
Ik denk dat tesla 14.3.8 FSD nog niet klaar heeft ook voor de Europese markt.
Pagina: 1 ... 121 122 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.