MartijnA3 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:54:
[...]
Thanks
[...]
Als je dit stuk leest over geautomatiseerde voertuigen "De
EC introduceerde, mede gebaseerd op Nederlandse praktijkervaringen, de General
Safety Regulation (GSR)5 en de ADS Uitvoeringsverordening6 die focussen op technische
vereisten aan voertuigen. "en je gaat dan naar de link die bij noot 6 staat vermeld, dan kom je bij
https://eur-lex.europa.eu/eli/reg_impl/2022/1426/oj/eng
Daar staat bij 1.2 wat een automated driving system moet kunnen. Daar wordt niets genoemd over kaartdata, het is wel een eis dat verkeersborden worden herkend.
Goed punt. Heb ik ook weer iets geleerd
Ik hoop iig dat ze het gaan heroverwegen. Ja; dit soort systemen moeten zeker in staat zijn tot het lezen van verkeersborden en wellicht ook het begrijpen van veelvoorkomende onderborden. Laten we zeggen, hetgeen je moet weten voor een theorie-examen, is een prima scope.
Desondanks hoop ik dat ook regelgeving inziet dat altijd beperkte compute hebt en het onderbord uit jouw voorbeeld wel een extreme is. "Verkeersborden" is een heel breed begrip.
Gedaan uiteraard. Inclusief vraag om verduidelijking. Verder dan "Het is een combinatie van verschillende systemen. FSD Supervised werkt niet alleen op basis van navigatie, maar gebruikt ook de camera’s om lokale verkeersborden en wegmarkeringen te herkennen" kwam ik niet.
Ik gok dat dat onkunde is van de desbetreffende medewerker, het is voor zover ik weet geen geheim en staat breed gedeeld op internet hoe het zit.
Hoe dan ook, het is in iedereens interest dat er 1 single source of truth komt, laten we hopen dat ze dat in Europa ook snappen.
Rijkswaterstaat heeft de maximum snelheden in Nederland beschikbaar als openbaar bestand.
En de open data is er wel degelijk. Flitsmeister maakt hier bijvoorbeeld veel gebruik van en toont werkzaamheden snel en tijdig. Ook afgesloten rijstroken worden daarin bijna realtime weergegeven.
Zou mooi zijn als daar een EU-brede API voor ontstaat, zodat alle fabrikanten met rijhulpsystemen daarmee aan de slag kunnen.
Ondertussen hoop ik dat ze meelezen bij Tesla