• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-07 20:08
Mar.tin schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:53:
[...]

Ik had gister zowaar een herkenning van een verboden in te rijden bord terwijl de navigatie rechtdoor aangaf, ging FSD links. Zal bij gelegenheid even de beelden pakken
Ik zag zoiets ook bij die welbekende videoreview waarbij FSD in Amsterdam het fietspad op reed. Op andere plekken in die video zag je ook dat de navigatie winkelstraten voorstelde, maar gelukkig ging FSD daar niet op in. Menesis in "Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD"

Heb het idee dat de navigatie achterloopt op FSD (?)

[ Voor 7% gewijzigd door Menesis op 19-05-2026 15:25 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:46
MartijnA3 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:54:
[...]

Thanks d:)b

[...]

Als je dit stuk leest over geautomatiseerde voertuigen "De
EC introduceerde, mede gebaseerd op Nederlandse praktijkervaringen, de General
Safety Regulation (GSR)5 en de ADS Uitvoeringsverordening6 die focussen op technische
vereisten aan voertuigen. "en je gaat dan naar de link die bij noot 6 staat vermeld, dan kom je bij https://eur-lex.europa.eu/eli/reg_impl/2022/1426/oj/eng
Daar staat bij 1.2 wat een automated driving system moet kunnen. Daar wordt niets genoemd over kaartdata, het is wel een eis dat verkeersborden worden herkend.
Goed punt. Heb ik ook weer iets geleerd :)

Ik hoop iig dat ze het gaan heroverwegen. Ja; dit soort systemen moeten zeker in staat zijn tot het lezen van verkeersborden en wellicht ook het begrijpen van veelvoorkomende onderborden. Laten we zeggen, hetgeen je moet weten voor een theorie-examen, is een prima scope.
Desondanks hoop ik dat ook regelgeving inziet dat altijd beperkte compute hebt en het onderbord uit jouw voorbeeld wel een extreme is. "Verkeersborden" is een heel breed begrip.
Gedaan uiteraard. Inclusief vraag om verduidelijking. Verder dan "Het is een combinatie van verschillende systemen. FSD Supervised werkt niet alleen op basis van navigatie, maar gebruikt ook de camera’s om lokale verkeersborden en wegmarkeringen te herkennen" kwam ik niet.
Ik gok dat dat onkunde is van de desbetreffende medewerker, het is voor zover ik weet geen geheim en staat breed gedeeld op internet hoe het zit.

Hoe dan ook, het is in iedereens interest dat er 1 single source of truth komt, laten we hopen dat ze dat in Europa ook snappen.
Rijkswaterstaat heeft de maximum snelheden in Nederland beschikbaar als openbaar bestand.

En de open data is er wel degelijk. Flitsmeister maakt hier bijvoorbeeld veel gebruik van en toont werkzaamheden snel en tijdig. Ook afgesloten rijstroken worden daarin bijna realtime weergegeven.
Zou mooi zijn als daar een EU-brede API voor ontstaat, zodat alle fabrikanten met rijhulpsystemen daarmee aan de slag kunnen.
Ondertussen hoop ik dat ze meelezen bij Tesla :D

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-07 12:00
Mijn proefperiode is sinds vandaag ook klaar. Vind het leuk om mee te maken, maar heb het geld er niet voor over. Maar 'de baas' zei net toen ik naar huis ging dat ik het voorlopig 3 maanden door mag laten lopen en de kosten kan declareren, hij vind het namelijk wel erg interessante techniek.
Nou vooruit dan maar ;)

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:18
Ik zat net deze video te kijken: YouTube: Tesla FSD v14.3.3 Takes On My Alternative Gym Loop

Hij kan de volgende stap in de navigatie annuleren door erop te tikken. Is dat iets wat hier ook mogelijk/gekend is?

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:24
Fire69 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:37:
Ik zat net deze video te kijken: YouTube: Tesla FSD v14.3.3 Takes On My Alternative Gym Loop

Hij kan de volgende stap in de navigatie annuleren door erop te tikken. Is dat iets dat wat hier ook mogelijk/gekend is?
Ik ga helemaal stuk dat de all-in podcast aanstaat bij deze persoon, die luister ik namelijk ook elke week. :D

Ja, zou er moeten aankomen.

En inderdaad, Tesla gaat niet een API van 1 kikkerlandje integreren, maar wachten natuurlijk op Europees brede integratie, die moet er sowieso komen voor andere bedrijven. Flitsmeister is ook een Nederlanders bedrijf dus heel logisch dat Flitsmeister dat wel hebben gedaan. Wat mij betreft geen manco van Tesla, maar van de Europese unie, je had dit namelijk al kunnen standaardiseren.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-07 14:51
JeroenV_ schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:32:
Mijn proefperiode is sinds vandaag ook klaar. Vind het leuk om mee te maken, maar heb het geld er niet voor over. Maar 'de baas' zei net toen ik naar huis ging dat ik het voorlopig 3 maanden door mag laten lopen en de kosten kan declareren, hij vind het namelijk wel erg interessante techniek.
Nou vooruit dan maar ;)
Fijne baas! geniet ervan. Ik heb de discussie zowel bij de leasemaatschappij opgestart

Eerst geprobeerd met: Aantoonbaar veilig > minder schade > lagere kosten voor de lease, mag ik het gratis? Daar gingen ze niet in mee :9 (zelf zie ik dit in de toekomst wel gebeuren in een bepaalde vorm)

Daarna geprobeerd om het abonnement mee te leasen, maar dit "kon niet", en het lijkt me vooral dat dit komt doordat ze dit soort constructies nog niet in hun processen/administratie kwijt kunnen.

Daarna naar m'n werkgever gegaan of ik het af kan sluiten en dan kan verrekenen met de bijtelling. Kost de werkgever niks (behalve wat administratie). Hier reageren ze tot nu toe positief op en ze zijn aan het kijken hoe de fiscus hier naar kijkt, omdat het voor hen ook nieuw is.

Als ik het met de bijtelling kan verrekenen vind ik het misschien wel waard. Anders jammer, maar ook geen ramp

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:07
karel_G_1981 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:45:
[...]

Dus jij suggereert dat er een verschil is met fsd in de 3 en de y ? Lijkt me stug. Bij 130 moet ik idd zelf even bijgassen naar 130 maar dan blijft ie het daarna gewoon rijden.
Tussen mijn Model 3 en SeC model Y, absoluut zonder enige twijfel. Mijn model 3 gaat nooit over de max. toegestane snelheid, wat voor marge offset er ook ingesteld is.

@Myrdhin Context awareness is uit.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:36

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

LigeTRy schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:48:
[...]

Fijne baas! geniet ervan. Ik heb de discussie zowel bij de leasemaatschappij opgestart

Eerst geprobeerd met: Aantoonbaar veilig > minder schade > lagere kosten voor de lease, mag ik het gratis? Daar gingen ze niet in mee :9 (zelf zie ik dit in de toekomst wel gebeuren in een bepaalde vorm)

Daarna geprobeerd om het abonnement mee te leasen, maar dit "kon niet", en het lijkt me vooral dat dit komt doordat ze dit soort constructies nog niet in hun processen/administratie kwijt kunnen.

Daarna naar m'n werkgever gegaan of ik het af kan sluiten en dan kan verrekenen met de bijtelling. Kost de werkgever niks (behalve wat administratie). Hier reageren ze tot nu toe positief op en ze zijn aan het kijken hoe de fiscus hier naar kijkt, omdat het voor hen ook nieuw is.

Als ik het met de bijtelling kan verrekenen vind ik het misschien wel waard. Anders jammer, maar ook geen ramp
Als vergaderen in de auto met teams bijv. gemeengoed is (iets wat in de IT vaak het geval is) dan kan je natuurlijk best aangeven dat FSD een significante bijdrage levert aan de veiligheid, en op basis daarvan graag FSD zou willen declareren :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Ted038 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:21:
M3H'24 met FSD-trail : Had vanochtend even een software-update in beeld met 2026.3.7.1 , maar eenmaal bij Wifi op werk was deze weer weg ....

#raar , temeer ik momenteel nog in proefperiode FSD zit en begrepen had dat je dan geen updates kreeg
Ik trek je post even het FSD topic in, want dat is wel interessant

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:25
LigeTRy schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:48:
[...]

Dat is natuurlijk top en ik kan me voorstellen dat meer werkgevers dit gaat doen omdat bv Skype en teams overleggen tijdens het rijden een stuk veiliger worden.(met de slag om de arm dat je natuurlijk nog steeds moet opletten en niet iedereen in dit topic het daar mee eens is, wil niet nog een keer een discussie hierover uitlokken)

[ Voor 6% gewijzigd door karel_G_1981 op 19-05-2026 16:46 ]

• Richh
Trouwens, dit weekend meegemaakt hoe FSD ruimte maakte voor een ambulance die op hoge snelheid van achteren aan kwam rijden. Ik stond natuurlijk paraat om hetzelfde te doen, maar de auto deed precies wat ik had gedaan. Super netjes.
Mijn wederhelft was zeer onder de indruk :)

Inmiddels heeft mijn auto >50% van zijn kilometers sinds z'n 'geboorte' zelf gereden 8)

[ Voor 14% gewijzigd door Richh op 19-05-2026 16:49 ]

MartijnA3 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:54:

Rijkswaterstaat heeft de maximum snelheden in Nederland beschikbaar als openbaar bestand.

En de open data is er wel degelijk. Flitsmeister maakt hier bijvoorbeeld veel gebruik van en toont werkzaamheden snel en tijdig. Ook afgesloten rijstroken worden daarin bijna realtime weergegeven.
Klopt, Rijkswaterstaat heeft een prachtig NDW Dataportaal. Met snelheidslimieten maar ook heel veel andere info zoals verkeersborden met, jawel, onderborden. Maar ik heb het al eerder gemeld: garbage in is garbage out. Het is oa aan gemeentes om die data in te voeren en up to date te houden.
Als voorbeeld jouw mooie bord uit Odijk:
- Zo zag het er in 2022 uit
- In 2022 werd door de Gemeente het voorstel voor het mooie bord ingediend (met een pagina's lange uitleg hoe die onderborden moeten worden geïnterpreteerd)
- Iig in 2024 was het mooie bord er
- En nu in 2026 staat het volgende in NDW

En dan hebben we het nu over NL. In andere EU landen is het nog veel slechter gesteld
Richh schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:49:
Trouwens, dit weekend meegemaakt hoe FSD ruimte maakte voor een ambulance die op hoge snelheid van achteren aan kwam rijden. Ik stond natuurlijk paraat om hetzelfde te doen, maar de auto deed precies wat ik had gedaan. Super netjes.
Mijn wederhelft was zeer onder de indruk :)

Inmiddels heeft mijn auto >50% van zijn kilometers sinds z'n 'geboorte' zelf gereden 8)
Filmpje, filmpje. Ook van je life savings moment

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:50
karel_G_1981 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:45:
[...]

Dus jij suggereert dat er een verschil is met fsd in de 3 en de y ? Lijkt me stug. Bij 130 moet ik idd zelf even bijgassen naar 130 maar dan blijft ie het daarna gewoon rijden.
Ik ervaar ook verschil

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik ervaar soms dagelijks verschil op hetzelfde traject met dezelfde auto, dus zeg het maar.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• karel_G_1981
revolution-nl schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:12:
[...]

Ik ervaar soms dagelijks verschil op hetzelfde traject met dezelfde auto, dus zeg het maar.
“Sentient” 😋

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:50
revolution-nl schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:12:
[...]

De auto kan inderdaad anders reageren op dezelfde situatie. Wat wij bedoelen is dan de MY steevast de maximum snelheid opzoekt en dan vooral in de bebouwde kom, waar de m3h ruim (lees 10-20 kmh) daar onder blijft.

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

• Ronaldvo
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 23-07 19:38
Masterchiev schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:40:
[...]

De uitrol is volledig gestopt vertelt tesla mij net. Probleem waar ze tegen aanlopen is dat Europa niet in 1x FSD kan uitrollen waardoor je straks per land een verschillende software moet draaien. Ik begreep dat ze ZSM naar de 2026.14.X branch willen om Europa gelijk te trekken echter het is wachten op de RDW ivm goedkeuring. Op de vraag of andere landen dezelfde update krijgen en dat FSD in shadow mode komt, kon hij mij niet vertellen.

alle nieuwe voertuigen moeten daarom wachten in ieder geval tot de RDW de goedkeuring geeft.
Eerste week juni kan ik mijn M3 rwd LR in ontvangst nemen. FSD heb ik er bij gekocht. Ik mag verwachten op het moment dat ik de auto in ontvangst neemt dat FSD actief is.

Moet ik mij zorgen maken ?

[ Voor 18% gewijzigd door Ronaldvo op 19-05-2026 20:20 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Barse87 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:34:
[...]

De auto kan inderdaad anders reageren op dezelfde situatie. Wat wij bedoelen is dan de MY steevast de maximum snelheid opzoekt en dan vooral in de bebouwde kom, waar de m3h ruim (lees 10-20 kmh) daar onder blijft.
Dat ervaar ik anders, vannochtend ging hij 80kmh rijden op een 70kmh weg, onder de vmax plakken gebeurt echt niet heel vak, wat vaker gebeurd is dat hij op bijv. 80kmh weg waar ik hem op op 90, hij toch weer langzaam wegzakt naar 80.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ronaldvo schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:38:
[...]

Eerste week juni kan ik mijn M3 rdw LR in ontvangst nemen. FSD heb ik er bij gekocht. Ik mag verwachten op het moment dat ik de auto in ontvangst neemt dat FSD actief is.

Volgens mij worden alle Tesla die nu fabrieksnieuw geleverd worden met de fabrieksversie waar geen FSD in zit, het duurt weken voordat je naar de reguliere branche wordt gezet waarna je auto geupdate wordt. Ik zou er dus zeker niet op rekenen dat je direct FSD kan gebruiken.

Gefeliciteerd trouwens *O*

• walto
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:30
[...]

Eerste week juni kan ik mijn M3 rdw LR in ontvangst nemen. FSD heb ik er bij gekocht. Ik mag verwachten op het moment dat ik de auto in ontvangst neemt dat FSD actief is.

Moeilijk te zeggen, maar zou er niet vanuit gaan dat het meteen werkt. En als je auto niet met FSD geactiveerd wordt afgeleverd, is er geen peil op te trekken wanneer het wel wordt geactiveerd. De uitrol ligt volgens mij volledig stil.

tesla, na veel aandringen van mij, gaf vandaag als antwoord dat mijn Y, geleverd eind maart (“de allernieuwste auto’s”) een “vernieuwde software versie nodig hebben die een procedure moeten doorlopen”. En het dus wachten is tot die is vrijgegeven.

dat zou dus inhouden dat auto’s (Y, wellicht ook 3) vanaf een bepaald moment toch anders zijn dan oudere AI4 auto’s

of het is gewoon een kletsverhaal van een tesla medewerker die het ook niet meer weet….. gok overigens dat laatste. Ze zijn heel vriendelijk en zouden volgens mij best willen helpen. Maar hebben ook geen idee.

Waarschijnlijk komt er dus wel een nieuwe versie aan (ooit….) en gaat dan de uitrol weer verder

Enjoying life

• karel_G_1981
[...]

“rdw” freudiaanse verspreking 😋

• Richh
pdidi schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:19:
[...]

Filmpje, filmpje. Ook van je life savings moment
Ja, ik moet wat meer video's gaan opnemen :) in dit geval moet je het met tekst doen helaas!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:41
walto schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:24:
[...]

Moeilijk te zeggen, maar zou er niet vanuit gaan dat het meteen werkt. En als je auto niet met FSD geactiveerd wordt afgeleverd, is er geen peil op te trekken wanneer het wel wordt geactiveerd. De uitrol ligt volgens mij volledig stil.

tesla, na veel aandringen van mij, gaf vandaag als antwoord dat mijn Y, geleverd eind maart (“de allernieuwste auto’s”) een “vernieuwde software versie nodig hebben die een procedure moeten doorlopen”. En het dus wachten is tot die is vrijgegeven.

dat zou dus inhouden dat auto’s (Y, wellicht ook 3) vanaf een bepaald moment toch anders zijn dan oudere AI4 auto’s

of het is gewoon een kletsverhaal van een tesla medewerker die het ook niet meer weet….. gok overigens dat laatste. Ze zijn heel vriendelijk en zouden volgens mij best willen helpen. Maar hebben ook geen idee.

Waarschijnlijk komt er dus wel een nieuwe versie aan (ooit….) en gaat dan de uitrol weer verder
De strekking die ik kreeg vanochtend was er vooral eentje van, wij kunnen er helaas niks aan doen en je zult geduld moeten hebben.

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19:49

EDB

walto schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:24:
[...]

Mijn Y werd op 24 maart geleverd op 2025.44.400. Na 2 weken naar 2026.2.x en na ongeveer 3 weken naar 2026.3.7. Mijn gratis maandje FSD zit er vandaag op. Leuk, maar zo als het nu is ga ik er geen geld voor betalen. Heb gelukkig Autopilot nog dus dat wordt ‘m voorlopig.

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-07 10:16
revolution-nl schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:55:
[...]

Volgens mij worden alle Tesla die nu fabrieksnieuw geleverd worden met de fabrieksversie waar geen FSD in zit, het duurt weken voordat je naar de reguliere branche wordt gezet waarna je auto geupdate wordt. Ik zou er dus zeker niet op rekenen dat je direct FSD kan gebruiken.

Gefeliciteerd trouwens *O*
Klopt, die van mij is nu drie weken oud en zit nog steeds op 2026.8.100 :-(

Tesla Model Y Juniper AWD (2026)

• A_ve_D
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 24-07 11:53
cacofant schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 07:24:
[...]

Daar zat die van mij ook op, en na 5 weken werd ik op 2026.8.6 gezet waardoor ik nu nog steeds niks heb.

Bij Tesla weten ze van niks en zijn ze volgens hen niet bekend met dit 'probleem'. Geduld hebben is hun advies.

• Nieuwegein
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20-05 20:03
Mijn FSD loopt morgen af en ik ga niet verlengen. Terwijl ik er dagelijks mee door heel Nederland gereden heb en het systeem technisch echt indrukwekkend vind.

Laatst nog een afslag gemist doordat de rij auto’s dicht bleef. De auto bleef gewoon rustig doorrijden, volgende afslag genomen, beetje gedraaid op een kleine parkeerplaats en weer verder. Dat deed hij eigenlijk beter en rustiger dan veel mensen zouden doen.

Maar ik word gek van de continue waarschuwingen. Even naar links of rechts kijken en hup, weer een melding. Op de snelweg kijk je juist constant om je heen. Daardoor voelt het uiteindelijk niet ontspannen, terwijl dat juist het grote voordeel zou moeten zijn.

Voor mij is FSD daardoor tegelijk briljant én vermoeiend.

• Emiel1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:15
Nieuwegein schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:26:
Mijn FSD loopt morgen af en ik ga niet verlengen. Terwijl ik er dagelijks mee door heel Nederland gereden heb en het systeem technisch echt indrukwekkend vind.

Laatst nog een afslag gemist doordat de rij auto’s dicht bleef. De auto bleef gewoon rustig doorrijden, volgende afslag genomen, beetje gedraaid op een kleine parkeerplaats en weer verder. Dat deed hij eigenlijk beter en rustiger dan veel mensen zouden doen.

Maar ik word gek van de continue waarschuwingen. Even naar links of rechts kijken en hup, weer een melding. Op de snelweg kijk je juist constant om je heen. Daardoor voelt het uiteindelijk niet ontspannen, terwijl dat juist het grote voordeel zou moeten zijn.

Eigenlijk moeten we die regels even opschrijven. Dan kunnen we daaromheen werken. Dat geeft wat meer rust. Eens in de 7 secondes een halve seconde vooruit kijken was het ? Kent iemand al die regels ?

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
pdidi schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:59:
Eens kijken hoe lang ik het ga volhouden (voor wie nog twijfelde, Autosteer blijft aanwezig na afloop abonnement)
[Afbeelding]
Ik twijfelde niet dat autosteer zou blijven, want het FSD schermpje gaf aan: "0 uit 3000km gebruik gemaakt van de beta".

Maar bij mij vanochtend geen autosteer knop of functionaliteit meer te bekennen. Heb ook geen grote meldingen gezien van strikes oid dus volgens mij is dat de oorzaak niet.

Welke ervaringen hebben anderen hier?

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-07 13:56
Dat hebben ze snel gedaan in Litouwen!

https://x.com/teslaeurope/status/2056991427511332957?s=46

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

In Litouwen werden al Ride Alongs gedaan, dus die hoefden niet zoals België nog te gaan testen. Nog 9 Ride Along landen te gaan, dan is de stemming alleen nog maar een formaliteit

[ Voor 13% gewijzigd door pdidi op 20-05-2026 09:06 ]

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:54
pdidi schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:04:
[...]

In Litouwen werden al Ride Alongs gedaan, dus die hoefden niet zoals België nog te gaan testen. Nog 9 Ride Along landen te gaan, dan is de stemming alleen nog maar een formaliteit
Benieuwd welke update ze daar gaan krijgen.

• Blik1984
Masterchiev schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:37:
[...]

Ik mag eigenlijk hopen dat we gewoon 1 gelijke FSD-versie krijgen over heel EU. Want anders wordt het ook lastig roadtrippen tussen de verschillende landen.
Masterchiev schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:37:
[...]

Vziw is voor alle Ride Alongs dezelfde FSD v14.2.2.5 gebruikt, dus neem aan nu ook

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:29
Blik1984 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:40:
[...]

Ik mag eigenlijk hopen dat we gewoon 1 gelijke FSD-versie krijgen over heel EU. Want anders wordt het ook lastig roadtrippen tussen de verschillende landen.
Zou ook wel logisch zijn omdat ik vermoed dat ze meeliften op onze goedkeuring.

• Masterchiev
pdidi schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:40:
[...]

Vziw is voor alle Ride Alongs dezelfde FSD v14.2.2.5 gebruikt, dus neem aan nu ook
Dan is het redelijk duidelijk dat geheel Europe op die FSD wordt uitgerold. Dan hoeven we geen update daarin te verwachten denk ik op kort/middelang termijn.
Masterchiev schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:53:
[...]

Dan is het redelijk duidelijk dat geheel Europe op die FSD wordt uitgerold. Dan hoeven we geen update daarin te verwachten denk ik op kort/middelang termijn.
Wat ik me wel afvraag: zou er voor ieder land een apart AI model komen? Want we hebben het wel over 27 landen met 27 verschillende verkeersregels, borden en richtlijnen. Als die allemaal een CBR hebben die meer dan 2000 woorden nodig heeft om alleen inhalen uit te leggen dan ben ik wel benieuwd. De Owners Manual lijkt daar wel op voor te sorteren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFJXPL3Zzge5_8k1N32sf2CZQHM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VXHBzhp7xKiktRJFd372IW8Y.png?f=fotoalbum_large

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-07 13:56
pdidi schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:05:
[...]

Wat ik me wel afvraag: zou er voor ieder land een apart AI model komen? Want we hebben het wel over 27 landen met 27 verschillende verkeersregels, borden en richtlijnen. Als die allemaal een CBR hebben die meer dan 2000 woorden nodig heeft om alleen inhalen uit te leggen dan ben ik wel benieuwd. De Owners Manual lijkt daar wel op voor te sorteren
[Afbeelding]
Dat lijkt me niet, in de basis zijn veel zaken praktisch hetzelfde en eventuele afwijkingen kunnen gewoon door het huidige AI-model opgepakt worden.

We moeten natuurlijk ook vanuit Nederland naar Litouwen kunnen zonder dat we een software update moeten doen, hetzelfde AI-model zal voor beide landen gebruikt kunnen worden. De VS is natuurlijk een ander verhaal, maar daar kunnen we niet zomaar heen rijden.

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:29

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

pdidi schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:05:
[...]

[Afbeelding]
FSD is ook al actief in Canada toch? En ook binnen de VS zijn er per staat verschillen in verkeersregels en verkeersborden. Als mensen kunnen leren in andere landen te rijden dan lukt dat FSD ook wel. :)
Destynx schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:17:
[...]

Dat lijkt me niet, in de basis zijn veel zaken praktisch hetzelfde en eventuele afwijkingen kunnen gewoon door het huidige AI-model opgepakt worden.

We moeten natuurlijk ook vanuit Nederland naar Litouwen kunnen zonder dat we een software update moeten doen, hetzelfde AI-model zal voor beide landen gebruikt kunnen worden. De VS is natuurlijk een ander verhaal, maar daar kunnen we niet zomaar heen rijden.
Maar waarom dan deze opmerking "Deze landen hebben mogelijk unieke infrastructuur, rijgedrag en verkeerspatronen waaraan Full Self-Driving (Supervised) in de loop van de tijd zal moeten aanpassen."?
Hoe kan het dat er nog iets moet worden aangepast als je naar een ander land gaat, terwijl FSD al door de inwoners van dat land gebruikt wordt?

[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 20-05-2026 10:38 ]

• Blik1984
pdidi schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:36:
[...]

Maar waarom dan deze opmerking "Deze landen hebben mogelijk unieke infrastructuur, rijgedrag en verkeerspatronen waaraan Full Self-Driving (Supervised) in de loop van de tijd zal moeten aanpassen."
Hoe kan het dat er nog iets moet worden aangepast als je naar een ander land gaat, terwijl FSD al door de inwoners van dat land gebruikt wordt?
Tesla is Amerikaans, die hebben het zichzelf indekken tot een kunst verheven. Maar net als dat wij als mensen zich kunnen aanpassen aan de omstandigheden op de weg, kan een AI-model zoals FSD dat natuurlijk ook. Die moet gewoon probleemloos kunnen switchen van rijden tussen de verschillende landen, die paar andere verkeersborden moet FSD prima kunnen managen
Blik1984 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:40:
[...]

die paar andere verkeersborden moet FSD prima kunnen managen
Die paar verkeersborden zal het probleem niet zijn. De manier hoe je je door het verkeer dient te begeven zal de uitdaging zijn. Je zou de CBR Rijprocedure B als één hele grote prompt kunnen zien hoe er in Nederland gereden zou moeten worden. En als een Italiaan met zijn FSD dan in NL komt dat deze gebruik gaat maken van onze prompt ipv de Italiaanse prompt

• Blik1984
pdidi schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:49:
[...]

Die paar verkeersborden zal het probleem niet zijn. De manier hoe je je door het verkeer dient te begeven zal de uitdaging zijn. Je zou de CBR Rijprocedure B als één hele grote prompt kunnen zien hoe er in Nederland gereden zou moeten worden. En als een Italiaan met zijn FSD dan in NL komt dat deze gebruik gaat maken van onze prompt ipv de Italiaanse prompt
Ik vraag me echt af in hoeverre dat veel verschilt. Het enige echt duidelijke voorbeeld dat ik me zo bedenken is dat ze in Frankrijk het knipperlicht aanlaten tijdens het inhalen op de snelweg.
Blik1984 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:56:
[...]

Ik vraag me echt af in hoeverre dat veel verschilt. Het enige echt duidelijke voorbeeld dat ik me zo bedenken is dat ze in Frankrijk het knipperlicht aanlaten tijdens het inhalen op de snelweg.
Misschien heb je wel gelijk en is dat ook wel één van de redenen dat Nederland als base line is genomen. Als ik de vele toeristen zie die op de A2 richting Amsterdam rijden, lijkt het er sterk op dat het voor hun moeilijker is om hier te rijden dan wij bij hun. Op naar Litouwen deze zomer om het uit te gaan proberen

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-07 04:21
Navigatie zojuist bijgewerkt naar EU-2026.8, 10GB ongeveer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWP8fSkPRZ-B9E0QaHagiGMr0tc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eDt3CFtL4IYiQK0C2FBi9wDp.jpg?f=fotoalbum_large

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:24
mkrmr schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:23:
[...]

FSD is ook al actief in Canada toch? En ook binnen de VS zijn er per staat verschillen in verkeersregels en verkeersborden. Als mensen kunnen leren in andere landen te rijden dan lukt dat FSD ook wel. :)
Heb in Canada gewoond, vanwege de relatief korte historie van de landen lijkt de infrastructuur heel erg op elkaar, de highway system is ook relatief nieuw en best wel homogeen. Ook is er een federale overheid die zorgt dat er veel overeenkomsten zijn.

Binnen Europa heb je veel meer afwijkingen. Maar goed moment om verkeersregels te gaan harmoniseren inderdaad. Daarnaast, de meeste regels lijken op zich wel op elkaar, alleen goed als in de UK de tesla niet zoals veel mensen opeens rechtsaf de rotonde neemt! Hah

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:08
MartinPTweak schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:22:

[Afbeelding]
Goed nieuws!

Maar ergens wel treurig dat we daar met onze hightech auto's blij van worden..

• karel_G_1981
Nieuwegein schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:26:

De constante blauwe schermen is veruit het grootste manco van het systeem . RDW moet overtuigd worden dat het systeem veilig genoeg is om dat wat te minderen en dat het zelfs veiliger is als je alle parameters meeneemt.

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:53
karel_G_1981 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:00:
[...]

De constante blauwe schermen is veruit het grootste manco van het systeem . RDW moet overtuigd worden dat het systeem veilig genoeg is om dat wat te minderen en dat het zelfs veiliger is als je alle parameters meeneemt.
Zolang wij niet weten waardoor het verschil ontstaat heeft het weinig zin om het bij de RDW neer te leggen. Immers worden in dit topic veel verschillende ervaringen gedeeld. Zijn het bijvoorbeeld alleen de Model 3's die hier last van hebben? Ik weet het niet.

Ik heb onlangs een proefrit gemaakt met een Model Y (de model 3 kon ik niet reserveren) om FSD te ervaren en ik kon gewoon links en rechts kijken en even naar het scherm. Ik gedroeg me in de auto zoals in normaal ook in mijn eigen auto doe en had totaal geen issues.

iRacing Profiel

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MartijnA3 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:05:
[...]

Zolang wij niet weten waardoor het verschil ontstaat heeft het weinig zin om het bij de RDW neer te leggen. Immers worden in dit topic veel verschillende ervaringen gedeeld. Zijn het bijvoorbeeld alleen de Model 3's die hier last van hebben? Ik weet het niet.

Ik heb onlangs een proefrit gemaakt met een Model Y (de model 3 kon ik niet reserveren) om FSD te ervaren en ik kon gewoon links en rechts kijken en even naar het scherm. Ik gedroeg me in de auto zoals in normaal ook in mijn eigen auto doe en had totaal geen issues.
De mate van NAGS zijn heel erg afhankelijk van lichtval, zithouding, gezicht etc. Ik kan periodes hebben dat ik amper last heb, maar ook periodes dat de nags echt enorm irritant zijn.

• MartijnA3
revolution-nl schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:14:
[...]

De mate van NAGS zijn heel erg afhankelijk van lichtval, zithouding, gezicht etc. Ik kan periodes hebben dat ik amper last heb, maar ook periodes dat de nags echt enorm irritant zijn.
Mensen van het RDW en CBR hebben samen 13.000km gereden om FSD te testen. Ik begin me toch af te vragen of zij een bepaald model hebben gereden of toch iets met aangepaste software ofzo.

iRacing Profiel

• karel_G_1981
MartijnA3 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:37:
[...]

Mensen van het RDW en CBR hebben samen 13.000km gereden om FSD te testen. Ik begin me toch af te vragen of zij een bepaald model hebben gereden of toch iets met aangepaste software ofzo.
Misschien hebben ze voornamelijk in de y gereden omdat het lijkt dat mensen in de y minder last hiervan hebben. De y is hoger en heeft een andere lichtval binnen. Bij mij wisselt het ook echt van dag tot dag.

• thijsboeree
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 20:58
Destynx schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:17:
[...]

HW4 heeft 256 Gb aan storage, en als ze de basis van FSD (telt naar schatting ongeveer 10Gb) hetzelfde kunnen houden en een stack er bovenop kunnen schrijven van aangepaste regels per land... dan zou dit toch makkelijk moeten kunnen? Als ze de basis maar af en toe updaten.

• Masterchiev

[Afbeelding]
Krijg je die ook in de app aangeboden? Hier nog niet geweest.

• thijsboeree
cacofant schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 07:24:
[...]

Kun je FSD dan helemaal niet draaien? Of heb je het abonnement nog niet afgesloten, mijn Tesla stond op 2026.8.3 toentertijd (M3 Highland 2024), en toen ik de free trial starten ging hij alles downloaden en kwam ik op 2026.3.7

• thijsboeree
Masterchiev schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:57:
[...]

Interessant! gaat dat dan ook met een update? of staat hij er ineens gewoon op?

• MartinPTweak
Masterchiev schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:57:
[...]

Nee, geen install nodig, ging vanzelf, heeft wel wifi of hotspot nodig.
Download pijltje werd groen, daarna geconnect met hotspot onderweg (grootste deel) en daarna wifi voor het huis.
thijsboeree schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:00:
[...]

Interessant! gaat dat dan ook met een update? of staat hij er ineens gewoon op?
Zie hierboven.

[ Voor 23% gewijzigd door MartinPTweak op 20-05-2026 13:04 . Reden: 2e quote added ]

thijsboeree schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:58:
[...]
mijn Tesla stond op 2026.8.3 toentertijd (M3 Highland 2024), en toen ik de free trial starten ging hij alles downloaden en kwam ik op 2026.3.7
Dat zou de allereerste keer zijn dat er een lagere versie wordt geïnstalleerd. Weet je zeker dat je niet op 2026.2.3 zat?

• JoeBlack2k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:57

JoeBlack2k

I Love Hilary

YouTube: Tesla Y Juniper FSD Stompwijk

https://maps.app.goo.gl/Ruho6S2Q3NMiPW4h9

Opzich ging het wel, maar het was wel beetje “to close for comfort” vooral omdat je zelf altijd beetje in het midden rijd op zo’n weg en alleen uitwijkt als er even een tegenligger is 😅😅

Hilary Duff 4-Life

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:18
mkrmr schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:23:
[...]

FSD is ook al actief in Canada toch?
Mexico ook recent. Ik kan me voorstellen dat daar op sommige plaatsen het verkeer niet helemaal vergelijkbaar is met de US :)

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:29
Maurice- schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:57:
[...]

Goed nieuws!

Maar ergens wel treurig dat we daar met onze hightech auto's blij van worden..
Ja idd, mijn Skoda kreeg nog vaker kaartupdates (is dan ook het enige positieve puntje aan het infotainment systeem van Skoda/VAG :+ ). Toch wel bijzonder aangezien je zonder internet verbinding slecht kunt navigeren zou je verwachten dat dit beter/sneller voor elkaar is. Zal vast ergens een kosten dingetje zijn.

• Emiel1

[Afbeelding]
Je krijgt in de auto gewoon een melding. Connecten met wifi en is dan zo gedownload.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:03
thijsboeree schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:55:
[...]HW4 heeft 256 Gb aan storage, en als ze de basis van FSD (telt naar schatting ongeveer 10Gb) hetzelfde kunnen houden en een stack er bovenop kunnen schrijven van aangepaste regels per land... dan zou dit toch makkelijk moeten kunnen? Als ze de basis maar af en toe updaten.
Storage is niet hetzelfde als systeemgeheugen. Het systeemgeheugen (voor beeldverwerking en AI-taken) voor de zelfrijdende functies is voor de HW-4 variant beperkt tot 32Gb. Je kunt wel extra data op de NVME schijf zetten (die in hetzelfde moederbord steekt), maar je kunt niet snel genoeg de data van de NVME schijf naar het systeemgeheugen pompen en ook nog 's realtime verwerken. Dat is een flessenhals die Tesla zelf ook al heeft toegegeven.
Zie het als AI-beeldgeneratie; Als ik een GPU met 12Gb VRAM heb dan kan ik modellen tot ongeveer 11Gb rechtstreeks in het VRAM laden die dan aan de hand van de prompt heel snel kunnen rekenen om een beeld te genereren. Laten we zeggen dat 1 beeld 2 minuten duurt. Als ik nou een beter beeld (met een betere resolutie en een beter 'begrip' van de prompt wil hebben dan kan ik ook een model gebruiken wat 16Gb groot is. Echter, dat model past niet in zijn geheel in het VRAM dus een deel gaat het RAM geheugen in. Probleem wat dan ontstaat is dat RAM geheugen veel langzamer is dan VRAM en het genereren van een plaatje veel langer duurt. Oplossing is dan een GPU met meer VRAM aanschaffen zodat je nog aanvaardbare generatietijden hebt. (Beetje jip en janneke uitleg, als je begrijpt wat ik bedoel).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-07 21:08
Dag FSD-ers!

Wat ik mezelf afvroeg, ik kon het niet zo snel terugvinden in het topic. Maar wil alvast vooruit kijken of ik al een nieuwe Tesla (met bijv. HW4) op termijn moet overwegen.

- Is FSD (te) conservatief? Ik snap dat dit een subjectieve vraag is, ik hou van een enigzins 'vlotte' rijstijl. Ik ben bang dat ik mezelf ga ergeren aan FSD.
- Kun je ipv FSD nog steeds Autosteer (voorheen Autopilot) blijven gebruiken in de auto wanneer je FSD hebt afgenomen?
- Heb ook gelezen over HW5; wanneer is de verwachting dat dit beschikbaar komt?

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:28
Dix0r schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:27:
Dag FSD-ers!

Wat ik mezelf afvroeg, ik kon het niet zo snel terugvinden in het topic. Maar wil alvast vooruit kijken of ik al een nieuwe Tesla (met bijv. HW4) op termijn moet overwegen.

- Is FSD (te) conservatief? Ik snap dat dit een subjectieve vraag is, ik hou van een enigzins 'vlotte' rijstijl. Ik ben bang dat ik mezelf ga ergeren aan FSD.
- Kun je ipv FSD nog steeds Autosteer (voorheen Autopilot) blijven gebruiken in de auto wanneer je FSD hebt afgenomen?
Boek een proefrit en je weet al heel veel meer.

PSN: FreakGIB

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:02
Dag FSD-ers!

Ik stoor mij er niet zo aan. Ik vergelijk het een beetje dat iemand anders aan het rijden is maar je nog wel controle hebt over je auto. Als iemand anders een rustigere rijstijl heeft dan kan je daar wat van vinden maar je accepteerd het ook. Verder kan je altijd met het gaspedaal FSD (Supervised) een beetje bijsturen. En als je vindt dat het systeem echt iets doet wat niet handig is, dan kan je er een melding van maken en wordt het waarschijnlijk opgelost.
Voor zover ik weet zit op nieuwe auto's geen autosteer meer, alleen TACC. Ik zie autosteer op de Tesla site er ook niet meer bij staan. Voor bestaande auto's waar het al op aanwezig was blijft het behouden.
HW5 is voor zover ik een X post kan herinneren meer bedoelt richting hun Optimus robot en supercomputer clusters (bron). Het zal pas ergens midden 2027 voldoende in productie komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Myrdhin op 20-05-2026 15:42 ]

• Yaksa
HW5 heeft krachtige hardware nodig, de AI5 chip die hiervoor nodig is (10 x krachtiger dan de AI4) gaat waarschijnlijk volgend jaar pas geproduceerd worden. Mits dat Tesla een fab kan vinden die deze processor gaat maken. En dan nog zal dit platform eerst in niet-consumentenversies geïnstalleerd worden. Latere retrofitting in de huidige modellen gaat 'm waarschijnlijk niet worden of alleen tegen een hele hoge prijs.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Masterchiev
Yaksa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:53:
[...]

HW5 heeft krachtige hardware nodig, de AI5 chip die hiervoor nodig is (10 x krachtiger dan de AI4) gaat waarschijnlijk volgend jaar pas geproduceerd worden. Mits dat Tesla een fab kan vinden die deze processor gaat maken. En dan nog zal dit platform eerst in niet-consumentenversies geïnstalleerd worden. Latere retrofitting in de huidige modellen gaat 'm waarschijnlijk niet worden of alleen tegen een hele hoge prijs.
Heb je een bron van deze info? Met name het laatste met de retrofit?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dag FSD-ers!

Het rijden met FSD is anders, ik ben zelf een vlotte rijder. Echter als ik op FSD rijdt voelt het echt alsof ik gereden worden, met andere woorden ik ben met mijn hoofd amper bezig met autorijden. Ik verbaasde mij er dus ook over dat ik mij eigenlijk amper irriteer aan de trage rijstijl, wat ik irritanter vind is het gebrek aan assertiviteit met bijv. inhalen. Gelukkig ontwikkeld FSD zich snel :)

De beleving zal voor iedereen anders zijn denk ik.

• Yaksa
Masterchiev schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:56:[...]Heb je een bron van deze info? Met name het laatste met de retrofit?
Het was een interview met Eelon (ongeveer 3 maanden terug) waar hij aangaf dat het HW5 systeem inbouwen in oudere (HW3 en 4) modellen heel erg lastig was, heel veel tijd per auto zou vergen en dat er nu daarvoor niet genoeg Tesla service points zijn om dat überhaubt te kunnen uitvoeren. Ik kan de exacte link niet meer terugvinden.

• thijsboeree
pdidi schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:05:
[...]

Dat zou de allereerste keer zijn dat er een lagere versie wordt geïnstalleerd. Weet je zeker dat je niet op 2026.2.3 zat?
Ik heb hem gekocht van een particulier, en hij vertelde dat aan mij... Ik heb daarvoor Tesla gebeld, en die vertelde mij toen dat het een zeer lange update zou zijn en dat hij eerst nog een andere versie zou gaan installeren, maar ja, ik was er niet bij want de verkoper had het al voor mij gedaan...

• thijsboeree
Yaksa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:57:
[...]

Storage is niet hetzelfde als systeemgeheugen. Het systeemgeheugen (voor beeldverwerking en AI-taken) voor de zelfrijdende functies is voor de HW-4 variant beperkt tot 32Gb. Je kunt wel extra data op de NVME schijf zetten (die in hetzelfde moederbord steekt), maar je kunt niet snel genoeg de data van de NVME schijf naar het systeemgeheugen pompen en ook nog 's realtime verwerken. Dat is een flessenhals die Tesla zelf ook al heeft toegegeven.
Zie het als AI-beeldgeneratie; Als ik een GPU met 12Gb VRAM heb dan kan ik modellen tot ongeveer 11Gb rechtstreeks in het VRAM laden die dan aan de hand van de prompt heel snel kunnen rekenen om een beeld te genereren. Laten we zeggen dat 1 beeld 2 minuten duurt. Als ik nou een beter beeld (met een betere resolutie en een beter 'begrip' van de prompt wil hebben dan kan ik ook een model gebruiken wat 16Gb groot is. Echter, dat model past niet in zijn geheel in het VRAM dus een deel gaat het RAM geheugen in. Probleem wat dan ontstaat is dat RAM geheugen veel langzamer is dan VRAM en het genereren van een plaatje veel langer duurt. Oplossing is dan een GPU met meer VRAM aanschaffen zodat je nog aanvaardbare generatietijden hebt. (Beetje jip en janneke uitleg, als je begrijpt wat ik bedoel).
Nou ja, stel dat de FSD-computer voldoende systeemgeheugen en SSD-opslag heeft, dan zou je denken dat er technisch ruimte moet zijn om regio-specifieke regels of rijlogica te laden. Zelfs als niet alles continu in het geheugen past, zou de auto ruim vóór een landsgrens bepaalde regionale data of parameters vanaf de SSD kunnen voorbereiden.

In theorie klinkt dat haalbaar. Maar goed, ik ken Tesla’s interne architectuur niet. Misschien zit de beperking helemaal niet in opslag of geheugen, maar in validatie, inference performance, regelgeving, latency, modelcomplexiteit of de manier waarop de stack is opgebouwd.

• Yaksa
thijsboeree schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:17:
[...]Nou ja, stel dat de FSD-computer voldoende systeemgeheugen en SSD-opslag heeft, dan zou je denken dat er technisch ruimte moet zijn om regio-specifieke regels of rijlogica te laden. Zelfs als niet alles continu in het geheugen past, zou de auto ruim vóór een landsgrens bepaalde regionale data of parameters vanaf de SSD kunnen voorbereiden.

In theorie klinkt dat haalbaar. Maar goed, ik ken Tesla’s interne architectuur niet. Misschien zit de beperking helemaal niet in opslag of geheugen, maar in validatie, inference performance, regelgeving, latency, modelcomplexiteit of de manier waarop de stack is opgebouwd.
Ik zei al dat de beperking zit in de geheugenbus, de bandbreedte daarvan is op dit moment onvoldoende om in hoge (en snelle) mate data rond te kunnen pompen. De boordcomputer is een stand-alone systeem en heeft niet de rekencapaciteit van een rack met AI-boosted GPU's in een datacenter. De boordcomputer moet real time beslissingen nemen en heeft daar al het beschikbare geheugen voor nodig. Op het moment dat je andere dingen wilt inladen dan kan het systeem op dat moment niet al het systeemgeheugen reserveren voor de realtime besturing. Dat werkt dus niet. Theoretisch kan er heel veel, mits je de juiste processors en bijpassend geheugen hebt. Eelon gaf al aan dat Tesla misschien zelf wel een fab moet gaan bouwen zodat ze de chips zelf kunnen maken. Maar dat is toekomstmuziek.

• MartinPTweak
percytienhooven schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:10:
Is het een aanrader het witte interieur of zeg je van…. “Nee. Ik heb er spijt van. Ik zou het niet doen.”
M3 2019 - 2025, wit, geen enkel probleem, af en toe wat verontreiniging, streep hier en daar, natte dingen die kleur afgeven, keertje iemand thuis gebracht die gevallen was op de straat, bloedde redelijk, na thuis brengen schoongemaakt met water en keukenpapier, altijd makkelijk schoon te maken, soms "natte" doekjes gebruikt, ging makkelijk.
MY 2025 Dec ook wit genomen :-)
Yaksa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:04:
[...]

Het was een interview met Eelon (ongeveer 3 maanden terug) waar hij aangaf dat het HW5 systeem inbouwen in oudere (HW3 en 4) modellen heel erg lastig was, heel veel tijd per auto zou vergen en dat er nu daarvoor niet genoeg Tesla service points zijn om dat überhaubt te kunnen uitvoeren. Ik kan de exacte link niet meer terugvinden.
Ik weet niet wie Eelon is, maar Elon Musk heeft nooit iets gezegd over AI5 retrofit. Hij heeft 3 maanden geleden tijdens de earnings call wel gezegd dat AI5 voorlopig niet naar Tesla's zullen komen, maar naar Optimus en Datacenters zullen gaan, omdat AI4 voor nu genoeg is voor FSD Unsupervised

• ChromeFR
Eerder schreef ik al dat mijn M3H niks doet lijkt de toen met de speed offset. Nooit reageert de auto op een hoger ingestelde snelheid (op lager dan max. snelheid reageert 'ie wel). Eigenlijk alles wat FSD doet voelt (daaardoor?) sloom en stroperig aan. Kiest altijd voor een slakkengangetje op de rechterbaan. De Model Y leenauto van SeC daarentegen gaf een compleet andere ervaring, zocht de max. ingestelde snelheid regelmatig op en koos voor baanwisselingen om de snelheid te bereiken. Dit was een veel prettigere ervaring!

Ik wilde FSD aanschaffen, maar niet zoals het nu werkt op mijn M3H. Maar is dit ook hoe anderen het ervaren in hun M3?

Bij dezen wat beelden:
Video 1: Rustige 3-baans weg (80 km/u), snelheid ingesteld op 120 km/u
Video 2: Rustige weg (30 km/u), snelheid ingesteld op 55 km/u
Video 3: Rustige snelweg (100 km/u), snelheid ingesteld op 130 km/u

Dit kan toch geen normaal gedrag zijn?

Wat heb ik gedaan in een poging om het op te lossen:
- Software reinstall via service menu
- Fabrieksreset
- Camera calibiratie opnieuw uitgevoerd

En ja, contextuele maximale snelheid is écht uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/70QZtUL.jpeg

• Emiel1
ChromeFR schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:17:
Eerder schreef ik al dat mijn M3H niks doet lijkt de toen met de speed offset. Nooit reageert de auto op een hoger ingestelde snelheid (op lager dan max. snelheid reageert 'ie wel). Eigenlijk alles wat FSD doet voelt (daaardoor?) sloom en stroperig aan. Kiest altijd voor een slakkengangetje op de rechterbaan. De Model Y leenauto van SeC daarentegen gaf een compleet andere ervaring, zocht de max. ingestelde snelheid regelmatig op en koos voor baanwisselingen om de snelheid te bereiken. Dit was een veel prettigere ervaring!

Ik wilde FSD aanschaffen, maar niet zoals het nu werkt op mijn M3H. Maar is dit ook hoe anderen het ervaren in hun M3?

Bij dezen wat beelden:
Video 3: Rustige snelweg (100 km/u), snelheid ingesteld op 130 km/u (baanwisseling initeer ik zelf)

- Fabrieksreset

[Afbeelding]
Heb je die front bumper camera ?

• ChromeFR
Nee, ik heb geen front bumper camera.

[ Voor 14% gewijzigd door ChromeFR op 20-05-2026 18:03 ]

Bij dezen wat beelden:

- Fabrieksreset

[Afbeelding]
Contextuele maximale snelheid al eens op Aan gezet (ik heb het een maand lang aan gehad)?

• ChromeFR
Yes, ook gedaan. Loste ook niks op, identiek gedrag.

• Emiel1
Het systeem is nu absurd voorzichtig ingesteld. Zonder de datastroom van een front bumper camera heeft hij blijkbaar veel meer moeite om de risico's bij hoge snelheden en snel veranderende situaties als veilig in te schatten. Vandaar die twijfel bij inhalen en het afbreken. Met de hulp van mede-tweakers gebruik ik nu ook het gaspedaal. De dag dat deze onzin voorbij is zal een mooie dag zijn. Dit moet toch juist onveiligere situaties opleveren. Het probleem is dat de juridische werkelijkheid een andere is.

• Yaksa
snip: op deze manier gaat het de sfeer niet helpen

[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 20-05-2026 19:42 ]

• ChromeFR
Nee dat wil ik niet, ik wil een wat assertiever rijgedrag. Het betekent niet dat de auto ALTIJD +50% boven de snelheidslimiet gaat. Het vertelt de auto alleen dat het oké is om tot 50% boven de snelheidslimiet te gaan. (En nu even op max. setting gezet vooral om te kijken of dát wel wat doet, ideaal zou zijn 10%, schat ik in).

Is relatief gangbare praktijk hoor.

Feit blijft dat de Model Y gewoon reageert op de setting (hoger max. snelheid) en daardoor prettiger door het verkeer rijdt. En mijn auto niks met de setting doet. Los van de discussie of het wel/niet toegestaan is, zou je toch verwachten dat iets met de setting gedaan wordt door de auto.

[ Voor 71% gewijzigd door ChromeFR op 20-05-2026 18:16 ]

Bij dezen wat beelden:

- Fabrieksreset

[Afbeelding]
Nog eens goed naar je video's gekeken. Maar de 1ste is volgens mij met 80 traject controle (ring A10?). Dan heb ik ook al eerder gemerkt dat ie rustiger rijdt en zeker niet te hard
De 2e in AMS 30 zone rijdt ie 29. Volgens mij bekend (ook bij Kees R)
De 3e gaat ie 101, dat is redelijk normaal, volgens mij ook op spitsstrook?

• percytienhooven
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-05 23:04
Card Nox schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:22:
[...]

Ik draag wel spijkerbroeken en heb 3 jonge kinderen en ook lekker wit genomen :)

Babydoekjes in de auto leggen en af en toe afdoen en evt een coating aanbrengen als je hem net hebt.

Heb de auto pas een paar dagen dus kan je niets over de lange termijn zeggen maar degene die hem al langer hebben vinden het allemaal erg meevallen (YouTube). Al zijn de meeste stoelen niet geventileerd en hebben dus geen 'gaatjes'.

Je vraagt past overigens beter hier:

turkeyhakan in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
Ow hehe zit inderdaad in het verkeerde draadje zie ik nu (ik volg deze al een tijdje, ben stille meelezer hehe). Dank voor je antwoord trouwens! Op YT en ook Reddit vind men wit inderdaad geen probleem lees ik. Maar wilde het even horen van mijn medelanders :). Ik ga inderdaad een keramische coating aanbrengen, kleine moeite maar toch extra veilig. Drive safe!

• ChromeFR
pdidi schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:46:
[...]

Nog eens goed naar je video's gekeken. Maar de 1ste is volgens mij met 80 traject controle (ring A10?). Dan heb ik ook al eerder gemerkt dat ie rustiger rijdt en zeker niet te hard
De 2e in AMS 30 zone rijdt ie 29. Volgens mij bekend (ook bij Kees R)
De 3e gaat ie 101, dat is redelijk normaal, volgens mij ook op spitsstrook?
Dit zijn zomaar wat situaties, mijn auto heeft nog NOOIT de snelheid overschreden met FSD. Altijd traag traag traag hangen op de rechterbaan. Welke weg het ook is.

• percytienhooven
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-05 23:04
MartinPTweak schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:44:
[...]

M3 2019 - 2025, wit, geen enkel probleem, af en toe wat verontreiniging, streep hier en daar, natte dingen die kleur afgeven, keertje iemand thuis gebracht die gevallen was op de straat, bloedde redelijk, na thuis brengen schoongemaakt met water en keukenpapier, altijd makkelijk schoon te maken, soms "natte" doekjes gebruikt, ging makkelijk.
MY 2025 Dec ook wit genomen :-)
Als een bloedend iemand al geen probleem is dan zit het wel goed denk ik haha. Dank voor je reactie! (En excuses dat ik offtopic ging, had niet door dat ik in het verkeerde draadje zat. Excuses)
ChromeFR schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:48:
[...]

Dit zijn zomaar wat situaties, mijn auto heeft nog NOOIT de snelheid overschreden met FSD. Altijd traag traag traag hangen op de rechterbaan. Welke weg het ook is.
Hoe verder je van Amsterdam komt, hoe harder dat ie gaat ;) Klinkt als een grap, maar ik merkte echt dat hoe verder ik op de A2 zuidwaarts ging (en dat deed ik afgelopen maand regelmatig), hoe harder ie ging, tot vanzelf 110 (bij 10% max instelling)

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 20-05-2026 17:52 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Yaksa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:35:
[...]

Dus jij wil 55 rijden waar je 30 mag, 120 waar je 80 mag en 130 waar je 100 mag?
Ja dat klopt go with flow , een van de eerste dingen die je leert bij bijv. je motorrijbewijs voor het verbeteren van je veiligheid. Het is ronduit gevaarlijk om als rijdend obstakel door het verkeer te gaan en jij de afwijking bent in de verkeersstroom.

Regels zijn geen doel op zich en het volgen ook niet in iedere situatie het beste idee.

En wanneer kan je vrij rijden voor 50 euro op Zandvoort ? Of zit je weer iets te verkondigen over onderwerp waar je eigenlijk geen ervaring mee hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 20-05-2026 18:11 ]

• Yaksa
revolution-nl schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:09:[...]Ja dat klopt go with flow , een van de eerste dingen die je leert bij bijv. je motorrijbewijs voor het verbeteren van je veiligheid. Het is ronduit gevaarlijk om als rijdend obstakel door het verkeer te gaan en jij de afwijking bent in de verkeersstroom.
Ik heb 30 jaar motor gereden, diverse VRO's gehad (bij de KNMV) en nog nooit is mij geleerd om structureel de maximum snelheid te overschrijden. Behalve op het TT-circuit in Assen :P
Regels zijn geen doel op zich en het volgen ook niet in iedere situatie het beste idee.
Verkeersregels zijn ingesteld om het veilig te houden op de weg, en het is maar goed dat er boetes uitgedeeld worden voor het niet nakomen ervan zoals vandaag op de A1.
En wanneer kan je vrij rijden voor 50 euro op Zandvoort ?
Hiero: Vrij rijden Zandvoort

• MartijnA3
revolution-nl schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:09:
[...]

Ja dat klopt go with flow , een van de eerste dingen die je leert bij bijv. je motorrijbewijs voor het verbeteren van je veiligheid. Het is ronduit gevaarlijk om als rijdend obstakel door het verkeer te gaan en jij de afwijking bent in de verkeersstroom.
Maar je rijdt in een Tesla, niet op een motor.

iRacing Profiel

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:32

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:En weer open. Graag uw aandacht:

1. Reageer ontopic en ga niet te ver richting verkeersregels, hoe je hoort te rijden, etc. Ik snap de koppeling met FSD, maar dit moet geen algemeen verkeertopic worden. Het gaat om de FSD techniek.
2. Als je reageert, let dan ook hoe je reageert. De sfeer holt achteruit en of je nu wel of geen 'gelijk hebt': denk ook na wat jouw toon doet qua sfeer. Als meerdere mensen zich beginnen te ergeren, kijk dan of jij kunt helpen met een vriendelijker Tweakers :)
3. Merk je dat jouw eigen toon harder wordt: klik dan eens een keertje niet op verstuur ;)

Laten we ontopic én gezellig door gaan. Mocht je verder willen discussieren over hoe het hier loopt: Mobiliteit feedback

[ Voor 88% gewijzigd door We Are Borg op 20-05-2026 19:46 ]

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 23:52

Bij dezen wat beelden:

- Fabrieksreset

[Afbeelding]
Mijn Y Juniper rijdt ook zo langzaam hoor.

• thijsboeree
Drool:

https://www.notateslaapp.com/news/4166/tesla-relaxes-driver-monitoring-with-fsd-v1433

Ik bedacht mij ineens, zou een DMS die contextueel werkt niet nog beter zijn... als er niemand op de snelweg rijdt, dan is het systeem haast unsupervised, en als je in een drukke stad rijdt, of in de spits moet je meer opletten... Werkt misschien zelfs beter, want dan word je er op gewezen als je actief moet opletten.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

thijsboeree schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:46:
Drool:

https://www.notateslaapp.com/news/4166/tesla-relaxes-driver-monitoring-with-fsd-v1433

Ik bedacht mij ineens, zou een DMS die contextueel werkt niet nog beter zijn... als er niemand op de snelweg rijdt, dan is het systeem haast unsupervised, en als je in een drukke stad rijdt, of in de spits moet je meer opletten... Werkt misschien zelfs beter, want dan word je er op gewezen als je actief moet opletten.
Ik ben er echt van overtuigd dat dit het draagvlak en de veiligheid enorm zou verbeteren.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:08
Vandaag denk ik voorlopig de laatste keer fsd gebruikt. Morgen laatste dag en op dit moment heeft verlenging nuet veel zin, het werkt prima maar zelf rijden is toch ook wel lekker. Ik blijf het prachtig vinden om het systeem in actie te zien, maar voor nu houdt het even op. Als het door heel Europa heen werkt gaat het waarschijnlijk wel aan op de vakantie. In de hoop dat hij wel wat meer zijn best gaat doen om gewoon de max snelheid aan te houden, of in ieder de snelheid due ik hem geef. Net weer een heel stuk zelf moeten gassen omdat hij niet snapte dat 60 ophield na de rotonde.

• Yaksa
thijsboeree schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:46:
Drool:
Je dient achter het stuur altijd actief op te letten en alert te blijven, ook bij contextuele systemen en bij FSD.
Je weet immers van tevoren niet wat er zich gaat voordoen voor jouw bumper.
Als je er op gewezen moet worden dat je op een bepaald moment moet gaan opletten omdat het drukker wordt dan ben je dus niet alert genoeg op het momenten dat het rustig is. Juist daardoor (minder alert) gaat je reactiesnelheid naar beneden en als er dan onverwacht iets gebeurt ben je te laat om op tijd in te grijpen.
We zitten nog te ver van FSD niveau 5 af om tijdens het rijden de aandacht te verleggen naar zaken die niet bij autorijden horen.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

gjcvro schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:07:
Vandaag denk ik voorlopig de laatste keer fsd gebruikt. Morgen laatste dag en op dit moment heeft verlenging nuet veel zin, het werkt prima maar zelf rijden is toch ook wel lekker. Ik blijf het prachtig vinden om het systeem in actie te zien, maar voor nu houdt het even op. Als het door heel Europa heen werkt gaat het waarschijnlijk wel aan op de vakantie. In de hoop dat hij wel wat meer zijn best gaat doen om gewoon de max snelheid aan te houden, of in ieder de snelheid due ik hem geef. Net weer een heel stuk zelf moeten gassen omdat hij niet snapte dat 60 ophield na de rotonde.
En toch ben ik dan benieuwd , bij hoeveel euro p/mnd was je FSD wel gaan gebruiken.

Voorbeeld, ik betaal nu 49 dat vind ik op het randje dus ik houd FSD aan omdat ik de tech fantastisch vind, 99 euro had ik er niet over gehad.

Ik merk in mijn omgeving dat 80-90% fsd nu te duur vind , maar wat is voor de massa dan wel een acceptabele prijs? En wat is er nodig om meer te betalen?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Yaksa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:09:
[...]

Je dient achter het stuur altijd actief op te letten en alert te blijven, ook bij contextuele systemen en bij FSD.
Je weet immers van tevoren niet wat er zich gaat voordoen voor jouw bumper.
Als je er op gewezen moet worden dat je op een bepaald moment moet gaan opletten omdat het drukker wordt dan ben je dus niet alert genoeg op het momenten dat het rustig is. Juist daardoor (minder alert) gaat je reactiesnelheid naar beneden en als er dan onverwacht iets gebeurt ben je te laat om op tijd in te grijpen.
We zitten nog te ver van FSD niveau 5 af om tijdens het rijden de aandacht te verleggen naar zaken die niet bij autorijden horen.
Knip

Het alternatief is dat mensen FSD uitzetten in situaties dat het JUIST nodig is om strikes te voorkomen, of dat mensen alternatieven zoeken zoals een draadloze muis.

Draagvlak zorgt voor veiligheid , systemen moeten faciliteren niet frustreren.

Regels , zijn, geen, doel opzich!!

[ Voor 2% gewijzigd door Notna op 20-05-2026 23:40 . Reden: Maak een TR aan ]

Pagina: 1 ... 84 ... 110 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.