• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:25
Mar.tin schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:53:
[...]

Ik had gister zowaar een herkenning van een verboden in te rijden bord terwijl de navigatie rechtdoor aangaf, ging FSD links. Zal bij gelegenheid even de beelden pakken
Ik zag zoiets ook bij die welbekende videoreview waarbij FSD in Amsterdam het fietspad op reed. Op andere plekken in die video zag je ook dat de navigatie winkelstraten voorstelde, maar gelukkig ging FSD daar niet op in. Menesis in "Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD"

Heb het idee dat de navigatie achterloopt op FSD (?)

[ Voor 7% gewijzigd door Menesis op 19-05-2026 15:25 ]

Mixed Reality dev

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:59
MartijnA3 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:54:
[...]

Thanks d:)b

[...]

Als je dit stuk leest over geautomatiseerde voertuigen "De
EC introduceerde, mede gebaseerd op Nederlandse praktijkervaringen, de General
Safety Regulation (GSR)5 en de ADS Uitvoeringsverordening6 die focussen op technische
vereisten aan voertuigen. "en je gaat dan naar de link die bij noot 6 staat vermeld, dan kom je bij https://eur-lex.europa.eu/eli/reg_impl/2022/1426/oj/eng
Daar staat bij 1.2 wat een automated driving system moet kunnen. Daar wordt niets genoemd over kaartdata, het is wel een eis dat verkeersborden worden herkend.
Goed punt. Heb ik ook weer iets geleerd :)

Ik hoop iig dat ze het gaan heroverwegen. Ja; dit soort systemen moeten zeker in staat zijn tot het lezen van verkeersborden en wellicht ook het begrijpen van veelvoorkomende onderborden. Laten we zeggen, hetgeen je moet weten voor een theorie-examen, is een prima scope.
Desondanks hoop ik dat ook regelgeving inziet dat altijd beperkte compute hebt en het onderbord uit jouw voorbeeld wel een extreme is. "Verkeersborden" is een heel breed begrip.
Gedaan uiteraard. Inclusief vraag om verduidelijking. Verder dan "Het is een combinatie van verschillende systemen. FSD Supervised werkt niet alleen op basis van navigatie, maar gebruikt ook de camera’s om lokale verkeersborden en wegmarkeringen te herkennen" kwam ik niet.
Ik gok dat dat onkunde is van de desbetreffende medewerker, het is voor zover ik weet geen geheim en staat breed gedeeld op internet hoe het zit.

Hoe dan ook, het is in iedereens interest dat er 1 single source of truth komt, laten we hopen dat ze dat in Europa ook snappen.
Rijkswaterstaat heeft de maximum snelheden in Nederland beschikbaar als openbaar bestand.

En de open data is er wel degelijk. Flitsmeister maakt hier bijvoorbeeld veel gebruik van en toont werkzaamheden snel en tijdig. Ook afgesloten rijstroken worden daarin bijna realtime weergegeven.
Zou mooi zijn als daar een EU-brede API voor ontstaat, zodat alle fabrikanten met rijhulpsystemen daarmee aan de slag kunnen.
Ondertussen hoop ik dat ze meelezen bij Tesla :D

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:32
Mijn proefperiode is sinds vandaag ook klaar. Vind het leuk om mee te maken, maar heb het geld er niet voor over. Maar 'de baas' zei net toen ik naar huis ging dat ik het voorlopig 3 maanden door mag laten lopen en de kosten kan declareren, hij vind het namelijk wel erg interessante techniek.
Nou vooruit dan maar ;)

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:47
Ik zat net deze video te kijken: YouTube: Tesla FSD v14.3.3 Takes On My Alternative Gym Loop

Hij kan de volgende stap in de navigatie annuleren door erop te tikken. Is dat iets wat hier ook mogelijk/gekend is?

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Fire69 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:37:
Ik zat net deze video te kijken: YouTube: Tesla FSD v14.3.3 Takes On My Alternative Gym Loop

Hij kan de volgende stap in de navigatie annuleren door erop te tikken. Is dat iets dat wat hier ook mogelijk/gekend is?
Ik ga helemaal stuk dat de all-in podcast aanstaat bij deze persoon, die luister ik namelijk ook elke week. :D

Ja, zou er moeten aankomen.

En inderdaad, Tesla gaat niet een API van 1 kikkerlandje integreren, maar wachten natuurlijk op Europees brede integratie, die moet er sowieso komen voor andere bedrijven. Flitsmeister is ook een Nederlanders bedrijf dus heel logisch dat Flitsmeister dat wel hebben gedaan. Wat mij betreft geen manco van Tesla, maar van de Europese unie, je had dit namelijk al kunnen standaardiseren.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:48
JeroenV_ schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:32:
Mijn proefperiode is sinds vandaag ook klaar. Vind het leuk om mee te maken, maar heb het geld er niet voor over. Maar 'de baas' zei net toen ik naar huis ging dat ik het voorlopig 3 maanden door mag laten lopen en de kosten kan declareren, hij vind het namelijk wel erg interessante techniek.
Nou vooruit dan maar ;)
Fijne baas! geniet ervan. Ik heb de discussie zowel bij de leasemaatschappij opgestart

Eerst geprobeerd met: Aantoonbaar veilig > minder schade > lagere kosten voor de lease, mag ik het gratis? Daar gingen ze niet in mee :9 (zelf zie ik dit in de toekomst wel gebeuren in een bepaalde vorm)

Daarna geprobeerd om het abonnement mee te leasen, maar dit "kon niet", en het lijkt me vooral dat dit komt doordat ze dit soort constructies nog niet in hun processen/administratie kwijt kunnen.

Daarna naar m'n werkgever gegaan of ik het af kan sluiten en dan kan verrekenen met de bijtelling. Kost de werkgever niks (behalve wat administratie). Hier reageren ze tot nu toe positief op en ze zijn aan het kijken hoe de fiscus hier naar kijkt, omdat het voor hen ook nieuw is.

Als ik het met de bijtelling kan verrekenen vind ik het misschien wel waard. Anders jammer, maar ook geen ramp

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:01
karel_G_1981 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:45:
[...]

Dus jij suggereert dat er een verschil is met fsd in de 3 en de y ? Lijkt me stug. Bij 130 moet ik idd zelf even bijgassen naar 130 maar dan blijft ie het daarna gewoon rijden.
Tussen mijn Model 3 en SeC model Y, absoluut zonder enige twijfel. Mijn model 3 gaat nooit over de max. toegestane snelheid, wat voor marge offset er ook ingesteld is.

@Myrdhin Context awareness is uit.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

LigeTRy schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:48:
[...]

Fijne baas! geniet ervan. Ik heb de discussie zowel bij de leasemaatschappij opgestart

Eerst geprobeerd met: Aantoonbaar veilig > minder schade > lagere kosten voor de lease, mag ik het gratis? Daar gingen ze niet in mee :9 (zelf zie ik dit in de toekomst wel gebeuren in een bepaalde vorm)

Daarna geprobeerd om het abonnement mee te leasen, maar dit "kon niet", en het lijkt me vooral dat dit komt doordat ze dit soort constructies nog niet in hun processen/administratie kwijt kunnen.

Daarna naar m'n werkgever gegaan of ik het af kan sluiten en dan kan verrekenen met de bijtelling. Kost de werkgever niks (behalve wat administratie). Hier reageren ze tot nu toe positief op en ze zijn aan het kijken hoe de fiscus hier naar kijkt, omdat het voor hen ook nieuw is.

Als ik het met de bijtelling kan verrekenen vind ik het misschien wel waard. Anders jammer, maar ook geen ramp
Als vergaderen in de auto met teams bijv. gemeengoed is (iets wat in de IT vaak het geval is) dan kan je natuurlijk best aangeven dat FSD een significante bijdrage levert aan de veiligheid, en op basis daarvan graag FSD zou willen declareren :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Ted038 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:21:
M3H'24 met FSD-trail : Had vanochtend even een software-update in beeld met 2026.3.7.1 , maar eenmaal bij Wifi op werk was deze weer weg ....

#raar , temeer ik momenteel nog in proefperiode FSD zit en begrepen had dat je dan geen updates kreeg
Ik trek je post even het FSD topic in, want dat is wel interessant
Pagina: 1 ... 83 84 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.