Wel melding proefperiode in scherm, toch afgeschreven op 17-4. In de proefperiode opgezegd, en vanaf 17 mei (gisteren) teruggezet naar EAP. Ticket aangemaakt maar moet zelf bellen met 013-7999525 voor fsd facturatie. Nog geen tijd voor gehad. Geen enkele melding voor free trial…dus wel gefactureerd. Iets met een dooie mus.FreakGIB schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:29:
[...]
misschien dat het naar je gratis proef periode meteen word doorgezet naar een abbonement.
ik zie in mijn tesla staan dat mijn proefperiode is afgelopen maar mijn vraag is is een een abbo van 49 dus ook een proefperiode want ik heb geen gratis maand gekregen en als zij dat zien als een proef periode wil ik die 49 alsnog terug of een extra maand FSD.
hebben anderen hier de zelfde melding proefperiode verlopen terwijl ze gewoon betaald hebben?
Ziet er goed uit! Hopelijk deze zomer 14.3.3 en goedkeuring in iig België, zou heel graag ook Duitsland zien omdat ik daar ook vaak rij , maar die zullen wel niet zo snel zijn vrees ik.Ecological schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:59:
[YouTube: Tesla Self-Driving 14.3.3: First Drive with New Update!]
Erg leuk om 14.3.3. in actie te zien. Je ziet ook hoe goed Grok is geïntegreerd. Ook zie je dat "mad max" helemaal niet zo "mad max" is, je ziet dat het vooral een grappige naam is dat mensen die van doorrijden houden veel veiliger van a naar b kunnen dan dat ze zelf kunnen rijden, ook voor andere mensen.
Nog een kleine verbetering in de parking nodig, maar wel veel beter dan in NL. Zelf vind ik AI DRIVR wel een stuk beter dan Whole Mars Catalog, maar wilde hem toch even met jullie delen wat er hopelijk snel aan zit te komen in NL, als de bureaucraten beetje meewerken, in ieder geval.
Als voor nieuwe Tesla's nu Autopilot niet meer beschikbaar is kan dat ook een nadeel zijn voor toekomstige kopers.uwedp schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:20:
Misschien niet de juiste topic, maar wat is jullie mening over welke impact dit gaat hebben op de europese auto industrie nu dat FSD S. toegelaten is in Nederland en snel andere landen gaan volgen...
Ik kan mij inbeelden dat dit een boost zal geven aan verkoop Tesla en negatieve impact op europese car sales. (wat nu al te lijden heeft)
Mij lijkt het dat de europese automerken jaren achter staan, of ben ik hier verkeerd in?
Persoonlijk heb ik namelijk absoluut geen 99 euro over voor FSD, maar vind het wel erg jammer dat er dus geen Autopilot meer op zit. Deze zit wel (met prima werking) in concurerende modellen.
Wat is dit nu weer voor een statement. Of werk je daar?Ecological schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:54:
[...]
Precies - ze moeten er echt tussenuit. Een instantie als een RDW heeft geen verstand van de software van autonome systemen.
Ik heb net dat nummer gebeld en kreeg naar lang wachten en meerdere AI computer vragen uiteindelijk een echte medewerker en ja helaas wij hebben geen recht op de Proefperiode ook al heb je die dus niet gehad en staat er op je scherm proefperiode beéndigd in het kort we hadden gewoon ook een week langer moeten wachten hij vind het zelf trouwens ook niet kloppen maar kan er ook niks aan veranderen.mv_ak schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:09:
[...]
Wel melding proefperiode in scherm, toch afgeschreven op 17-4. In de proefperiode opgezegd, en vanaf 17 mei (gisteren) teruggezet naar EAP. Ticket aangemaakt maar moet zelf bellen met 013-7999525 voor fsd facturatie. Nog geen tijd voor gehad. Geen enkele melding voor free trial…dus wel gefactureerd. Iets met een dooie mus.
Verder nog gevraagd of hij al iets kon zeggen over nieuwe software en dat zou er gewoon moeten komen ze zijn er mee bezig?
ook gevraagd over de Springupdate en die zou volgens hem los naast FSD moeten komen maar volgens mij wist hij het ook niet precies
dus kortom niks mee opgeschoten.
PSN: FreakGIB
Ik ben er zelf ook niet blij mee. Ik rijd nu weer op EAP en eerlijk gezegd is het autopilot-gedeelte op de snelweg wel gewoon goed genoeg.tollo71 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:28:
[...]
Als voor nieuwe Tesla's nu Autopilot niet meer beschikbaar is kan dat ook een nadeel zijn voor toekomstige kopers.
Persoonlijk heb ik namelijk absoluut geen 99 euro over voor FSD, maar vind het wel erg jammer dat er dus geen Autopilot meer op zit. Deze zit wel (met prima werking) in concurerende modellen.
Om eerlijk te zijn: als je op het juiste moment je richtingaanwijzer gebruikt, maakt hij netjes een baanwissel. En dat doet hij soms zelfs wat vlotter dan FSD zelf. Maar dat werkt alleen als er echt veel ruimte is. Zodra er een auto iets te dicht in de buurt rijdt, weigert hij de actie of breekt hij hem halverwege af. Dat vind ik echt een nadeel, want in veel gevallen is er juist nog ruim voldoende ruimte.
Dit lijkt ook sterk beïnvloed door de RDW-regels hier. Het systeem staat duidelijk heel conservatief afgesteld, wat het in de praktijk minder bruikbaar maakt. Dat begrijp ik eigenlijk niet zo goed. Je zou verwachten dat het meer lijkt op hoe je het leert tijdens je rijlessen: als er ruimte is om van baan te wisselen, dan voer je die ook gewoon soepel uit, inclusief een beetje doortrekken om de manoeuvre netjes en veilig af te ronden.
dit geld voor FSD zelf ook bij het wisselen van een baan.
PSN: FreakGIB
Ik heb in maart mijn vorige M3 met HW3 verkocht en een nieuwe M3 standaard gekocht. Tevens EAP geupgrade naar FSD en laten overzetten naar mijn nieuwe. Echter: nog steeds géén update met FSD ontvangen. Nog steeds op 2026.2.3. Ik heb begrepen dat er een issue zou zijn met de FSD update in combinatie met de al aanwezige software (firmware?) op nieuwe modellen.
Ik heb een service request ingeschoten in de 1e week na RDW goedkeuring: waar blijft de upgrade? Na 5 dagen werd ik gebeld door een Tesla medewerker die ging uitleggen dat updates batchgewijs uitrollen, vooral om de serviceafdeling niet te overbelasten. Ik kon volgens hem de upgrade in die week (week 2) verwachten. 3x per dag de app checken of de upgrade er al is wordt echt heel frustrerend…
Op het Tesla 'feest' evenement (einde week 3 na RDW) heb ik een manager te spreken gevraagd. Helaas zijn naam niet meegekregen. Hij vertelde me dat er een software issue is tussen de FSD upgrade en de al aanwezige software op recente modellen waaronder die van mij. Althans zo heb ik hem begrepen. Wanneer dit opgelost zou zijn kon hij niet vertellen. Ik uitte mijn ongenoegen dat er hiervoor NIETS gecommuniceerd is door Tesla. Wel kreeg ik meerdere reclame mailtjes voor FSD (zinloos want dat heb ik al gekocht). Dit begreep hij. Echter, nu 2,5 week verder en nog steeds radiostilte. NIETS, NUL communicatie. Voor een mogelijk technisch probleem dat getackeld moet worden heb ik alle begrip en geduld. Maar ik heb geen begrip en geduld voor de NON-communicatie.
Ik overweeg nu een aangetekende brief met een formele ingebrekestelling. Ik verwacht op zijn minst helderheid; uitleg en een verwachte leveringstermijn. Daarnaast ook compensatie voor de weken/maanden zonder upgrade, bijvoorbeeld een negatief abonnement: een vergoeding van 100 euro per maand.
Heel frustrerend allemaal! Wie weet wat hier nu eigenlijk aan de hand is?
Zijn er lotgenoten die zich willen aansluiten? Dan graag een p.b. Samen staan we sterker!
Ik heb een service request ingeschoten in de 1e week na RDW goedkeuring: waar blijft de upgrade? Na 5 dagen werd ik gebeld door een Tesla medewerker die ging uitleggen dat updates batchgewijs uitrollen, vooral om de serviceafdeling niet te overbelasten. Ik kon volgens hem de upgrade in die week (week 2) verwachten. 3x per dag de app checken of de upgrade er al is wordt echt heel frustrerend…
Op het Tesla 'feest' evenement (einde week 3 na RDW) heb ik een manager te spreken gevraagd. Helaas zijn naam niet meegekregen. Hij vertelde me dat er een software issue is tussen de FSD upgrade en de al aanwezige software op recente modellen waaronder die van mij. Althans zo heb ik hem begrepen. Wanneer dit opgelost zou zijn kon hij niet vertellen. Ik uitte mijn ongenoegen dat er hiervoor NIETS gecommuniceerd is door Tesla. Wel kreeg ik meerdere reclame mailtjes voor FSD (zinloos want dat heb ik al gekocht). Dit begreep hij. Echter, nu 2,5 week verder en nog steeds radiostilte. NIETS, NUL communicatie. Voor een mogelijk technisch probleem dat getackeld moet worden heb ik alle begrip en geduld. Maar ik heb geen begrip en geduld voor de NON-communicatie.
Ik overweeg nu een aangetekende brief met een formele ingebrekestelling. Ik verwacht op zijn minst helderheid; uitleg en een verwachte leveringstermijn. Daarnaast ook compensatie voor de weken/maanden zonder upgrade, bijvoorbeeld een negatief abonnement: een vergoeding van 100 euro per maand.
Zijn er lotgenoten die zich willen aansluiten? Dan graag een p.b. Samen staan we sterker!
Heb je Software Updates op Geavanceerd staan? De meeste hier zijn nl. van 2026.2.3 naar 2026.3.6/7 gegaan, dus lijkt het me niet aan jouw software versie te liggenRonvaa schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:07:
Ik heb in maart mijn vorige M3 met HW3 verkocht en een nieuwe M3 standaard gekocht. Tevens EAP geupgrade naar FSD en laten overzetten naar mijn nieuwe. Echter: nog steeds géén update met FSD ontvangen. Nog steeds op 2026.2.3. Ik heb begrepen dat er een issue zou zijn met de FSD update in combinatie met de al aanwezige software (firmware?) op nieuwe modellen.
Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.