• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:29
FreakGIB schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:29:
[...]

misschien dat het naar je gratis proef periode meteen word doorgezet naar een abbonement.

ik zie in mijn tesla staan dat mijn proefperiode is afgelopen maar mijn vraag is is een een abbo van 49 dus ook een proefperiode want ik heb geen gratis maand gekregen en als zij dat zien als een proef periode wil ik die 49 alsnog terug of een extra maand FSD.

hebben anderen hier de zelfde melding proefperiode verlopen terwijl ze gewoon betaald hebben?
Wel melding proefperiode in scherm, toch afgeschreven op 17-4. In de proefperiode opgezegd, en vanaf 17 mei (gisteren) teruggezet naar EAP. Ticket aangemaakt maar moet zelf bellen met 013-7999525 voor fsd facturatie. Nog geen tijd voor gehad. Geen enkele melding voor free trial…dus wel gefactureerd. Iets met een dooie mus.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 03:04
Ecological schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:59:
[YouTube: Tesla Self-Driving 14.3.3: First Drive with New Update!]

Erg leuk om 14.3.3. in actie te zien. Je ziet ook hoe goed Grok is geïntegreerd. Ook zie je dat "mad max" helemaal niet zo "mad max" is, je ziet dat het vooral een grappige naam is dat mensen die van doorrijden houden veel veiliger van a naar b kunnen dan dat ze zelf kunnen rijden, ook voor andere mensen.

Nog een kleine verbetering in de parking nodig, maar wel veel beter dan in NL. Zelf vind ik AI DRIVR wel een stuk beter dan Whole Mars Catalog, maar wilde hem toch even met jullie delen wat er hopelijk snel aan zit te komen in NL, als de bureaucraten beetje meewerken, in ieder geval. ;)
Ziet er goed uit! Hopelijk deze zomer 14.3.3 en goedkeuring in iig België, zou heel graag ook Duitsland zien omdat ik daar ook vaak rij , maar die zullen wel niet zo snel zijn vrees ik.

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
uwedp schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:20:
Misschien niet de juiste topic, maar wat is jullie mening over welke impact dit gaat hebben op de europese auto industrie nu dat FSD S. toegelaten is in Nederland en snel andere landen gaan volgen...
Ik kan mij inbeelden dat dit een boost zal geven aan verkoop Tesla en negatieve impact op europese car sales. (wat nu al te lijden heeft)

Mij lijkt het dat de europese automerken jaren achter staan, of ben ik hier verkeerd in?
Als voor nieuwe Tesla's nu Autopilot niet meer beschikbaar is kan dat ook een nadeel zijn voor toekomstige kopers.

Persoonlijk heb ik namelijk absoluut geen 99 euro over voor FSD, maar vind het wel erg jammer dat er dus geen Autopilot meer op zit. Deze zit wel (met prima werking) in concurerende modellen.

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-07 16:53
Ecological schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:54:
[...]
Precies - ze moeten er echt tussenuit. Een instantie als een RDW heeft geen verstand van de software van autonome systemen.
Wat is dit nu weer voor een statement. Of werk je daar?

iRacing Profiel

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-07 15:28
mv_ak schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:09:
[...]

Wel melding proefperiode in scherm, toch afgeschreven op 17-4. In de proefperiode opgezegd, en vanaf 17 mei (gisteren) teruggezet naar EAP. Ticket aangemaakt maar moet zelf bellen met 013-7999525 voor fsd facturatie. Nog geen tijd voor gehad. Geen enkele melding voor free trial…dus wel gefactureerd. Iets met een dooie mus.
Ik heb net dat nummer gebeld en kreeg naar lang wachten en meerdere AI computer vragen uiteindelijk een echte medewerker en ja helaas wij hebben geen recht op de Proefperiode ook al heb je die dus niet gehad en staat er op je scherm proefperiode beéndigd in het kort we hadden gewoon ook een week langer moeten wachten hij vind het zelf trouwens ook niet kloppen maar kan er ook niks aan veranderen.

Verder nog gevraagd of hij al iets kon zeggen over nieuwe software en dat zou er gewoon moeten komen ze zijn er mee bezig?

ook gevraagd over de Springupdate en die zou volgens hem los naast FSD moeten komen maar volgens mij wist hij het ook niet precies

dus kortom niks mee opgeschoten.

PSN: FreakGIB

• FreakGIB
tollo71 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:28:
[...]

Als voor nieuwe Tesla's nu Autopilot niet meer beschikbaar is kan dat ook een nadeel zijn voor toekomstige kopers.

Persoonlijk heb ik namelijk absoluut geen 99 euro over voor FSD, maar vind het wel erg jammer dat er dus geen Autopilot meer op zit. Deze zit wel (met prima werking) in concurerende modellen.
Ik ben er zelf ook niet blij mee. Ik rijd nu weer op EAP en eerlijk gezegd is het autopilot-gedeelte op de snelweg wel gewoon goed genoeg.

Om eerlijk te zijn: als je op het juiste moment je richtingaanwijzer gebruikt, maakt hij netjes een baanwissel. En dat doet hij soms zelfs wat vlotter dan FSD zelf. Maar dat werkt alleen als er echt veel ruimte is. Zodra er een auto iets te dicht in de buurt rijdt, weigert hij de actie of breekt hij hem halverwege af. Dat vind ik echt een nadeel, want in veel gevallen is er juist nog ruim voldoende ruimte.

Dit lijkt ook sterk beïnvloed door de RDW-regels hier. Het systeem staat duidelijk heel conservatief afgesteld, wat het in de praktijk minder bruikbaar maakt. Dat begrijp ik eigenlijk niet zo goed. Je zou verwachten dat het meer lijkt op hoe je het leert tijdens je rijlessen: als er ruimte is om van baan te wisselen, dan voer je die ook gewoon soepel uit, inclusief een beetje doortrekken om de manoeuvre netjes en veilig af te ronden.

dit geld voor FSD zelf ook bij het wisselen van een baan.

• Ronvaa
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22-05 13:26
Ik heb in maart mijn vorige M3 met HW3 verkocht en een nieuwe M3 standaard gekocht. Tevens EAP geupgrade naar FSD en laten overzetten naar mijn nieuwe. Echter: nog steeds géén update met FSD ontvangen. Nog steeds op 2026.2.3. Ik heb begrepen dat er een issue zou zijn met de FSD update in combinatie met de al aanwezige software (firmware?) op nieuwe modellen.

Ik heb een service request ingeschoten in de 1e week na RDW goedkeuring: waar blijft de upgrade? Na 5 dagen werd ik gebeld door een Tesla medewerker die ging uitleggen dat updates batchgewijs uitrollen, vooral om de serviceafdeling niet te overbelasten. Ik kon volgens hem de upgrade in die week (week 2) verwachten. 3x per dag de app checken of de upgrade er al is wordt echt heel frustrerend…

Op het Tesla 'feest' evenement (einde week 3 na RDW) heb ik een manager te spreken gevraagd. Helaas zijn naam niet meegekregen. Hij vertelde me dat er een software issue is tussen de FSD upgrade en de al aanwezige software op recente modellen waaronder die van mij. Althans zo heb ik hem begrepen. Wanneer dit opgelost zou zijn kon hij niet vertellen. Ik uitte mijn ongenoegen dat er hiervoor NIETS gecommuniceerd is door Tesla. Wel kreeg ik meerdere reclame mailtjes voor FSD (zinloos want dat heb ik al gekocht). Dit begreep hij. Echter, nu 2,5 week verder en nog steeds radiostilte. NIETS, NUL communicatie. Voor een mogelijk technisch probleem dat getackeld moet worden heb ik alle begrip en geduld. Maar ik heb geen begrip en geduld voor de NON-communicatie. 

Ik overweeg nu een aangetekende brief met een formele ingebrekestelling. Ik verwacht op zijn minst helderheid; uitleg en een verwachte leveringstermijn. Daarnaast ook compensatie voor de weken/maanden zonder upgrade, bijvoorbeeld een negatief abonnement: een vergoeding van 100 euro per maand. 

Heel frustrerend allemaal! Wie weet wat hier nu eigenlijk aan de hand is?
Zijn er lotgenoten die zich willen aansluiten? Dan graag een p.b. Samen staan we sterker!
Ronvaa schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:07:
Ik heb in maart mijn vorige M3 met HW3 verkocht en een nieuwe M3 standaard gekocht. Tevens EAP geupgrade naar FSD en laten overzetten naar mijn nieuwe. Echter: nog steeds géén update met FSD ontvangen. Nog steeds op 2026.2.3. Ik heb begrepen dat er een issue zou zijn met de FSD update in combinatie met de al aanwezige software (firmware?) op nieuwe modellen.

Ik heb een service request ingeschoten in de 1e week na RDW goedkeuring: waar blijft de upgrade? Na 5 dagen werd ik gebeld door een Tesla medewerker die ging uitleggen dat updates batchgewijs uitrollen, vooral om de serviceafdeling niet te overbelasten. Ik kon volgens hem de upgrade in die week (week 2) verwachten. 3x per dag de app checken of de upgrade er al is wordt echt heel frustrerend…

Op het Tesla 'feest' evenement (einde week 3 na RDW) heb ik een manager te spreken gevraagd. Helaas zijn naam niet meegekregen. Hij vertelde me dat er een software issue is tussen de FSD upgrade en de al aanwezige software op recente modellen waaronder die van mij. Althans zo heb ik hem begrepen. Wanneer dit opgelost zou zijn kon hij niet vertellen. Ik uitte mijn ongenoegen dat er hiervoor NIETS gecommuniceerd is door Tesla. Wel kreeg ik meerdere reclame mailtjes voor FSD (zinloos want dat heb ik al gekocht). Dit begreep hij. Echter, nu 2,5 week verder en nog steeds radiostilte. NIETS, NUL communicatie. Voor een mogelijk technisch probleem dat getackeld moet worden heb ik alle begrip en geduld. Maar ik heb geen begrip en geduld voor de NON-communicatie. 

Ik overweeg nu een aangetekende brief met een formele ingebrekestelling. Ik verwacht op zijn minst helderheid; uitleg en een verwachte leveringstermijn. Daarnaast ook compensatie voor de weken/maanden zonder upgrade, bijvoorbeeld een negatief abonnement: een vergoeding van 100 euro per maand. 

Heel frustrerend allemaal! Wie weet wat hier nu eigenlijk aan de hand is?
Zijn er lotgenoten die zich willen aansluiten? Dan graag een p.b. Samen staan we sterker!
Heb je Software Updates op Geavanceerd staan? De meeste hier zijn nl. van 2026.2.3 naar 2026.3.6/7 gegaan, dus lijkt het me niet aan jouw software versie te liggen

• mv_ak
FreakGIB schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:39:
[...]

Ik heb net dat nummer gebeld en kreeg naar lang wachten en meerdere AI computer vragen uiteindelijk een echte medewerker en ja helaas wij hebben geen recht op de Proefperiode ook al heb je die dus niet gehad en staat er op je scherm proefperiode beéndigd in het kort we hadden gewoon ook een week langer moeten wachten hij vind het zelf trouwens ook niet kloppen maar kan er ook niks aan veranderen.

Verder nog gevraagd of hij al iets kon zeggen over nieuwe software en dat zou er gewoon moeten komen ze zijn er mee bezig?

ook gevraagd over de Springupdate en die zou volgens hem los naast FSD moeten komen maar volgens mij wist hij het ook niet precies

dus kortom niks mee opgeschoten.
Heeft Musk toch weer lekker verdiend aan ons zonder een trial weg te geven. :(

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:54
pdidi schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:23:
[...]

Heb je Software Updates op Geavanceerd staan? De meeste hier zijn nl. van 2026.2.3 naar 2026.3.6/7 gegaan, dus lijkt het me niet aan jouw software versie te liggen
De uitrol is volledig gestopt vertelt tesla mij net. Probleem waar ze tegen aanlopen is dat Europa niet in 1x FSD kan uitrollen waardoor je straks per land een verschillende software moet draaien. Ik begreep dat ze ZSM naar de 2026.14.X branch willen om Europa gelijk te trekken echter het is wachten op de RDW ivm goedkeuring. Op de vraag of andere landen dezelfde update krijgen en dat FSD in shadow mode komt, kon hij mij niet vertellen.

alle nieuwe voertuigen moeten daarom wachten in ieder geval tot de RDW de goedkeuring geeft.
Masterchiev schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:40:
[...]

De uitrol is volledig gestopt vertelt tesla mij net. Probleem waar ze tegen aanlopen is dat Europa niet in 1x FSD kan uitrollen waardoor je straks per land een verschillende software moet draaien. Ik begreep dat ze ZSM naar de 2026.14.X branch willen om Europa gelijk te trekken echter het is wachten op de RDW ivm goedkeuring. Op de vraag of andere landen dezelfde update krijgen en dat FSD in shadow mode komt, kon hij mij niet vertellen.

alle nieuwe voertuigen moeten daarom wachten in ieder geval tot de RDW de goedkeuring geeft.
Maar waarom zou @Ronvaa niet alvast net als wij van 2026.2.3 naar 2026.3.7 kunnen gaan en daarmee FSD v14.2.2.5 krijgen? Lijkt me dan eerder dat Tesla die versie niet meer verder wil verspreiden.
Overigens vermoed ik dat Berkant al de Spring Update met de nieuwe FSD versie heeft (hij postte vorige week een foto van de Spring Update in zijn Tesla)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmwzeE-caA_zM58be0oJiKPkccQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ds82dKPQ6OBoRaoJFMWoPLel.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door pdidi op 18-05-2026 13:58 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:36

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

pdidi schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:50:
[...]

Maar waarom zou @Ronvaa niet alvast net als wij van 2026.2.3 naar 2026.3.7 kunnen gaan en daarmee FSD v14.2.2.5 krijgen? Lijkt me dan eerder dat Tesla die versie niet meer verder wil verspreiden.
Overigens vermoed ik dat Berkant al de Spring Update met de nieuwe FSD versie heeft (hij postte vorige week een foto van de Spring Update in zijn Tesla)
[Afbeelding]
Geen idee, maar mogelijke damage control? Misschien dat men toch niet tevreden is met de veiligheid en dat er kritieke bevindingen zijn gedaan?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• walto
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:30
Masterchiev schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:40:
[...]

voelt als best een dure aanschaf, dat FSD, op deze manier (volledig aangeschaft bij nieuwe auto en kan er dus geen gebruik van maken omdat mijn auto te nieuw is....).

Tesla kon mij inderdaad telefonisch ook niet verder helpen. Ze hebben gewoon geen idee. Maar het voelt inderdaad niet alsof het dichtbij is als je ze spreekt.

Vraag is: wat doe je er aan?

Enjoying life

• Masterchiev
walto schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:29:
[...]

voelt als best een dure aanschaf, dat FSD, op deze manier (volledig aangeschaft bij nieuwe auto en kan er dus geen gebruik van maken omdat mijn auto te nieuw is....).

Tesla kon mij inderdaad telefonisch ook niet verder helpen. Ze hebben gewoon geen idee. Maar het voelt inderdaad niet alsof het dichtbij is als je ze spreekt.

Niets aan te doen voor nu. Het is onbekend waarom de uitrol tot nu toe is gestopt. Op teslafi.com kan je de updates in de gaten houden met de uitrol. Dit zijn Tesla’s die op deze site zichzelf hebben aangemeld en gekoppeld. Dit geeft een redelijk beeld qua update patroon. Ik verwacht binnen afzienbare tijd wel een oplossing en een update naar spring versie.

• Emiel1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:15
In NL ligt je kans op een (lichte) autoschade grofweg rond de 3–6% per jaar zonder FSD, afhankelijk van rijstijl, kilometrage, auto en regio.
Waar komt dat percentage vandaan?
  • Univé schat de kans om bij een aanrijding betrokken te raken op ongeveer 4% per jaar op basis van hun schadeclaims over de afgelopen jaren.
  • Een ander onderzoek (algemeen, dus niet merk- of land‑specifiek) stelt dat automobilisten gemiddeld eens per 5 jaar blikschade hebben, wat neerkomt op ongeveer 20% in 5 jaar, dus rond de 4% per jaar.
  • Independer‑data over autoschades per automerk laten voor Nederland gemiddeld ongeveer 5,6 schadegevallen per 100 verzekerden per jaar zien, dus 5,6% kans per jaar dat er een schadeclaim is.
[...]

Voor iedere maand dat je het niet kunt gebruiken 99 euro vergoeding vragen :)

[ Voor 38% gewijzigd door pdidi op 18-05-2026 15:39 ]

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:38
[...]

Strikt genomen kan je ze aanspreken op non conformiteit.

"Non-conformiteit betekent dat een geleverd product niet voldoet aan de verwachtingen die u er redelijkerwijs van mocht hebben. Het product heeft bijvoorbeeld gebreken, mist bepaalde eigenschappen of is niet geschikt voor het normale gebruik. Dit is wettelijk vastgelegd in artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboet" Bron

• tinypic
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 04-06 20:06
TLer schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:05:
[...]

Strikt genomen kan je ze aanspreken op non conformiteit.

"Non-conformiteit betekent dat een geleverd product niet voldoet aan de verwachtingen die u er redelijkerwijs van mocht hebben. Het product heeft bijvoorbeeld gebreken, mist bepaalde eigenschappen of is niet geschikt voor het normale gebruik. Dit is wettelijk vastgelegd in artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboet" Bron
Ik zit in hetzelfde schuitje: ik heb mijn Model 3 met hardware-update verkocht en in maart een nieuwe Model Y met hardware-update 4 gekocht. Ik zit vast op versie 2026.8.6. De Tesla Support is tergend nutteloos. Als anderen in dezelfde situatie zich willen organiseren en een advocaat willen inschakelen om namens ons allemaal een brief te sturen, doe ik graag mee.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:41
tinypic schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:54:
[...]

Ik zit in hetzelfde schuitje: ik heb mijn Model 3 met hardware-update verkocht en in maart een nieuwe Model Y met hardware-update 4 gekocht. Ik zit vast op versie 2026.8.6. De Tesla Support is tergend nutteloos. Als anderen in dezelfde situatie zich willen organiseren en een advocaat willen inschakelen om namens ons allemaal een brief te sturen, doe ik graag mee.
Ik zit in principe in ditzelfde schuitje (ook 2026.8.6), maar heb alleen geen FSD gekocht. Heb me ingeschreven voor het abonnement, maar wegens dezelfde problemen van dat ik op de verkeerde software-branch zit kan ik op dit moment geen FSD krijgen. Wil mijn naam er verder best onder zetten })

• tinypic
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 04-06 20:06
Blik1984 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:59:
[...]

Ik zit in principe in ditzelfde schuitje (ook 2026.8.6), maar heb alleen geen FSD gekocht. Heb me ingeschreven voor het abonnement, maar wegens dezelfde problemen van dat ik op de verkeerde software-branch zit kan ik op dit moment geen FSD krijgen. Wil mijn naam er verder best onder zetten })
Ik heb ook en abo. Het probleem is dat sommigen van ons financieel verlies hebben geleden door onze auto's te vervangen puur vanwege een softwarefunctie die niet beschikbaar is voor een specifieke serie voertuigen.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:29
mv_ak schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:04:
[...]

Heeft Musk toch weer lekker verdiend aan ons zonder een trial weg te geven. :(
Je hebt er zelf voor gekozen om een abonnement af te sluiten (en blijkbaar te annulereren). Als je rustig 1 of 2 weken had gewacht had je gewoon een trail gehad zonder kosten.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:29
Ik begrijp niet waarom ze FSD niet als aparte software module hebben gebouwd. Dan ben je ook niet afhankelijk van een RDW of een land waarin het nog niet is toegestaan. Dan kun je de auto, los van FSD (of Grok of elke andere functionaliteit) gewoon upgraden.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:03
jongetje schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:08:
Ik begrijp niet waarom ze FSD niet als aparte software module hebben gebouwd. Dan ben je ook niet afhankelijk van een RDW of een land waarin het nog niet is toegestaan. Dan kun je de auto, los van FSD (of Grok of elke andere functionaliteit) gewoon upgraden.
Misschien omdat ingrijpende wijzigingen in FSD eerst door de plaatselijke autoriteiten (zoals de RDW) beoordeeld moeten worden?
En misschien zitten de verschillende onderdelen (zoals camera software, kaartmateriaal én FSD) programmatechnisch wel zodanig in elkaar verweven dat het niet anders kan.
Ik denk ook dat Tesla steeds meer moeite moet doen om de software zodanig te compileren dat het nog in de beschikbare geheugenruimte past. Die ruimte is niet onbeperkt (32Gb) en er moet ook nog ruimte overblijven om live data of camerabeelden e.d. op te slaan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02:56
Yaksa schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:47:
[...]

Misschien omdat ingrijpende wijzigingen in FSD eerst door de plaatselijke autoriteiten (zoals de RDW) beoordeeld moeten worden?
En misschien zitten de verschillende onderdelen (zoals camera software, kaartmateriaal én FSD) programmatechnisch wel zodanig in elkaar verweven dat het niet anders kan.
Ik denk ook dat Tesla steeds meer moeite moet doen om de software zodanig te compileren dat het nog in de beschikbare geheugenruimte past. Die ruimte is niet onbeperkt (32Gb) en er moet ook nog ruimte overblijven om live data of camerabeelden e.d. op te slaan.
In misschien is de aarde wel rond of toch gewoon plat. Ik ga er van uit dat er bij Tesla wat slimmere koppen zitten dan hier die die keuzes maken met wat meer achtergrondkennis.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:18
Blijkbaar zou Lithouwen de FSD goedkeuring van NL hebben overgenomen :)
Nog geen officiële bron voorlopig, enkel dit van een Reddit user
Received email confirmation from our ministry of transportation few hours ago. Local tesla folks refuse to comment, so I suspect official communication will come out soon or tomorrow latest.
Checking if I can share the email - will provide sources tomorrow latest as well.

[ Voor 3% gewijzigd door Fire69 op 18-05-2026 18:29 ]

• mv_ak
jongetje schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:06:
[...]

Je hebt er zelf voor gekozen om een abonnement af te sluiten (en blijkbaar te annulereren). Als je rustig 1 of 2 weken had gewacht had je gewoon een trail gehad zonder kosten.
Dat klopt wel, 3 uur later werden de trials bekend gemaakt. Maar laat mensen dan niet eerst het volle pond betalen, en dan vervolgens op het scherm aangeven dat ze gebruik maken van een proefperiode (trial). Er was helemaal niets proef aan. Ergo het is gewoon niet goed geïmplementeerd, iedereen die FSD wilde gaan uitproberen na eindelijk de software update te hebben gekregen zou recht hebben op een maand gratis. Wees een vent en draai die incasso's gewoon terug of geef alsnog een maand gratis.

• Blik1984
[...]

32 GB lijkt me weinig, het USB-stickie dat ik heb gekregen voor de dashcambeelden is al 128 GB

• gjcvro
Blik1984 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:52:
[...]

32 GB lijkt me weinig, het USB-stickie dat ik heb gekregen voor de dashcambeelden is al 128 GB
geheugen vs opslag.. aloude spraakverwarring
FSD is een aparte software module, maar kan niet functioneren zonder auto software (het OS), grijpt diep in het OS en zal altijd als geheel moeten worden getest door Tesla. De auto software kan dus ook gewoon upgraden los van FSD. Sterker nog, een auto software release kan 2 verschillende FSD versies bevatten (voor HW3 en HW4). Dat gaat getrapt: eerst wordt de auto software geïnstalleerd en pas daarna wordt afhankelijk van de hardware de bijbehorende FSD software gedownload en geïnstalleerd. Op NaTA is daar een artikel over verschenen

• Yaksa
Blik1984 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:52:
[...]32 GB lijkt me weinig, het USB-stickie dat ik heb gekregen voor de dashcambeelden is al 128 GB
Misschien deze pagina even doornemen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• thijsboeree
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 20:58
Vandaag weer iets opvallends gemerkt bij FSD.

Ik rijd vaker over dit punt en normaal gaat het goed wanneer er auto’s vóór mij rijden die bij het verkeerslicht linksaf slaan. Het is een complexe kruising. Deze keer reed ik echter alleen op de kruising af. Achter mij reed op ruime afstand nog een auto, die mij rechts ging inhalen vanwege de afslag die ik nam.

Voordat FSD de juiste afslag naar links pakte, waar het verkeerslicht staat, reed het systeem eerst rechtdoor richting de busbaan. Daardoor leek FSD de situatie verkeerd te interpreteren en heb ik ingegrepen.

Het laat voor mij zien dat FSD nog niet altijd goed voorbereid is op onbekende of onduidelijke situaties. Het systeem lijkt in dit soort gevallen nog behoorlijk afhankelijk van andere weggebruikers, duidelijke belijning of duidelijke borden. En eerlijk gezegd: Nederland, en eigenlijk Europa in het algemeen, is qua verkeerssituaties soms gewoon een chaos.

Het voelt een beetje alsof je zelf voor het eerst in een onbekende stad rijdt en er onvoldoende duidelijke borden staan om bijvoorbeeld een busbaan of rijrichting goed te herkennen. In de toekomst zou het misschien helpen als complexe kruisingen op een bepaalde manier digitaal herkenbaar zijn voor voertuigen, bijvoorbeeld via infrastructuurdata of slimme markeringen, zodat FSD precies weet hoe zo’n kruispunt is ingericht. Al is dat natuurlijk ook niet dé volledige oplossing.

Filmpje:
https://drive.google.com/file/d/1nLkG78FgRVkm4yexb7psDDAKfHgQs6Y6/view?usp=sharing

Niet een heel spannend filmpje, en iemand die Haarlem niet kent, ziet waarschijnlijk niet eens meteen dat daar een busbaan ligt.

• gjcvro
thijsboeree schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:51:

Ik rijd vaker over dit punt en normaal gaat het goed wanneer er auto’s vóór mij rijden die bij het verkeerslicht linksaf slaan. Het is een complexe kruising. Deze keer reed ik echter alleen op de kruising af. Achter mij reed op ruime afstand nog een auto, die mij rechts ging inhalen vanwege de afslag die ik nam.

Voordat FSD de juiste afslag naar links pakte, waar het verkeerslicht staat, reed het systeem eerst rechtdoor richting de busbaan. Daardoor leek FSD de situatie verkeerd te interpreteren en heb ik ingegrepen.

Het laat voor mij zien dat FSD nog niet altijd goed voorbereid is op onbekende of onduidelijke situaties. Het systeem lijkt in dit soort gevallen nog behoorlijk afhankelijk van andere weggebruikers, duidelijke belijning of duidelijke borden. En eerlijk gezegd: Nederland, en eigenlijk Europa in het algemeen, is qua verkeerssituaties soms gewoon een chaos.

Het voelt een beetje alsof je zelf voor het eerst in een onbekende stad rijdt en er onvoldoende duidelijke borden staan om bijvoorbeeld een busbaan of rijrichting goed te herkennen. In de toekomst zou het misschien helpen als complexe kruisingen op een bepaalde manier digitaal herkenbaar zijn voor voertuigen, bijvoorbeeld via infrastructuurdata of slimme markeringen, zodat FSD precies weet hoe zo’n kruispunt is ingericht. Al is dat natuurlijk ook niet dé volledige oplossing.

Filmpje:
https://drive.google.com/file/d/1nLkG78FgRVkm4yexb7psDDAKfHgQs6Y6/view?usp=sharing

Niet een heel spannend filmpje, en iemand die Haarlem niet kent, ziet waarschijnlijk niet eens meteen dat daar een busbaan ligt.
Volgens mij gaat daar 80% de fout in de eerste keer zonder verkeer. Alleen leer jij er van, FSD helaas niet (meteen).

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-07 16:56
thijsboeree schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:51:

Filmpje:

Die data is er wel (hires geo data) maar Elon wil perse alles visueel doen.

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-07 16:14
Rivanov schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:01:
Bijzonder. Mijn FSD Free Trial is gisteren verlopen, maar kon vanochtend FSD gewoon starten. :+

Zie nu ook dit nog in de app.

[Afbeelding]
Hier idem. FSD proefperiode liep af op 17-5. Vanochtend kon ik naar mijn werk nog met FSD rijden. Vanmiddag terug naar huis niet meer..

• MisterX
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-07 17:40
Empie69 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:07:
[...]

Hier idem. FSD proefperiode liep af op 17-5. Vanochtend kon ik naar mijn werk nog met FSD rijden. Vanmiddag terug naar huis niet meer..
17-5 amerikaanse tijd dus 8) :P

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-07 15:07
Vandaag mijn M3H weer opgehaald bij SeC en de Model Y Juniper-leenauto ingeleverd. Ik schreef hier eerder al iets over: ik merk een duidelijk verschil in hoe beide auto’s omgaan met de FSD, en met name de speed offset.

Mijn M3H lijkt daar gewoon niets mee te doen. Met een offset van +25% rijdt hij rustig 77/78 km/u op een 3-baans 80 km/u-weg. De Model Y daarentegen zoekt actief de linkerbaan, manoeuvreert zich door het verkeer en lijkt die +25% wél echt te willen benutten.

Al met al vond ik de ervaring in de Model Y een stuk fijner. Die rijdt gewoon relatief assertief door het verkeer. Mijn eigen auto zoekt de linkerbanen zelden op, en áls hij dat al wil doen, gaat het allemaal traag en bedenkt hij zich vaak halverwege ook nog eens. In mijn M3H stoor ik me eraan dat alles met zo’n slakkengangetje gaat.

Beide auto’s draaien op exact dezelfde softwareversie. Hoe is dit verschil te verklaren, en wordt het herkend? Komt het door die bumpercamera die mijn M3H niet heeft? Dat lijkt me sterk, toch? Het verschil is echt bizar. Toen ik weer in mijn M3H stapte, begon mijn ergernis over FSD meteen weer…

[ Voor 3% gewijzigd door ChromeFR op 18-05-2026 21:06 ]

• thijsboeree
olafmol schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:04:
[...]

Die data is er wel (hires geo data) maar Elon wil perse alles visueel doen.
Wat ik enerzijds wel begrijp, aangezien het erg veranderlijk is… maar ja, ik weet niet of er duidelijke afspraken zijn of protocollen die elke wijziging doorgeven, en het zou dan betekenen dat deze ‘database’ dan altijd online benaderbaar zou moeten zijn… toch weer een afhankelijkheid.

• karel_G_1981
Ondertussen gaat het hard in de VS: cybercab productie in volle gang alles staat gereed voor opschalen , voorbereiding op fsd v15 unsupervised die zou moeten kunnen draaien op alle hw4, grote opschaling in 2027 , hopelijk blijft de RDW hier in de pas lopen , want met unsupervised vallen de puzzelstukjes pas echt helemaal op z’n plaats!

https://robotaxitracker.com/?provider=tesla&area=austin

[ Voor 15% gewijzigd door karel_G_1981 op 18-05-2026 21:26 ]

• fretnn
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:01
Yaksa schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:14:
[...]

Misschien deze pagina even doornemen?
Als je spreekt over compileren spreek je over disk space usage en niet over memory (RAM).

Wat je waarschijnlijk wou zeggen is dat Tesla misschien moeite heeft om de software at runtime in 32Gb ram te laten passen.

• thijsboeree
Na het zien van deze video:

YouTube: Tesla’s Real FSD Breakthrough Isn’t What You Think--FSD 14.3.3

krijg ik juist meer twijfels over hoe snel wij in Europa FSD-updates gaan krijgen. In v14.3.3 lijkt Tesla in de VS steeds meer toe te werken naar één unified stack voor FSD, Actually Smart Summon en Robotaxi. Dat is technisch gezien natuurlijk positief, maar wij rijden hier nog met een Europese FSD-versie die niet één-op-één vergelijkbaar is met de Amerikaanse versie, plus aparte of beperkter werkende parkeer- en summonfunctionaliteit.

Mijn zorg is vooral: als alle ontwikkeling in de VS nu doorgaat op die nieuwe unified stack, hoe snel wordt die dan vertaald naar de Europese, gereguleerde FSD-versie? Misschien is het uiteindelijk juist goed nieuws, omdat Tesla dan minder losse systemen hoeft te onderhouden. Maar voor nu voelt het alsof Europa opnieuw achter de feiten aanloopt.

Hopelijk heb ik het mis, want als die unified stack ook naar Europa komt, kan dat juist een enorme stap vooruit zijn.

• karel_G_1981
thijsboeree schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:37:

krijg ik juist meer twijfels over hoe snel wij in Europa FSD-updates gaan krijgen. In v14.3.3 lijkt Tesla in de VS steeds meer toe te werken naar één unified stack voor FSD, Actually Smart Summon en Robotaxi. Dat is technisch gezien natuurlijk positief, maar wij rijden hier nog met een Europese FSD-versie die niet één-op-één vergelijkbaar is met de Amerikaanse versie, plus aparte of beperkter werkende parkeer- en summonfunctionaliteit.

Mijn zorg is vooral: als alle ontwikkeling in de VS nu doorgaat op die nieuwe unified stack, hoe snel wordt die dan vertaald naar de Europese, gereguleerde FSD-versie? Misschien is het uiteindelijk juist goed nieuws, omdat Tesla dan minder losse systemen hoeft te onderhouden. Maar voor nu voelt het alsof Europa opnieuw achter de feiten aanloopt.

Hopelijk heb ik het mis, want als die unified stack ook naar Europa komt, kan dat juist een enorme stap vooruit zijn.
BERKANT of 1 van zijn aliasen gaf aan 4-6 weken op X (voor wat het waard is)

• thijsboeree
karel_G_1981 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:51:
[...]

Heb je een link naar zijn account, heeft hij vaker correcte voorspellingen gedaan?
thijsboeree schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:37:

Misschien valt het mee. In februari was RDW al 10 maanden bezig met v14.1.x Op 15 februari kwam pas v14.2.2.5 uit, wat op 10 april werd goedgekeurd

• karel_G_1981
thijsboeree schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:11:
[...]

Heb je een link naar zijn account, heeft hij vaker correcte voorspellingen gedaan?
https://x.com/tsla_inside_?s=21

Niet altijd (vaak AI berichtjes) en af en toe wat merkwaardige manier van communiceren maar soms hij hij wel interessante Posts. hij zegt ook bv dat er nieuwe EU kaarten aankomen (eindelijk) met screenshot van iemand uit Turkije. Zou wel tijd worden als de navigatie wat meer up to date is , ook voor de fsd werking.misschien zit ie hier ook wel op tweakers onder een andere naam, haha

[ Voor 5% gewijzigd door karel_G_1981 op 18-05-2026 22:30 ]

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-07 14:51
karel_G_1981 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:51:
[...]

Ik heb al een BERKANT mute op X, tijd voor een custom CSS om hem ook hier te verbergen, vaak AI slop en engagement farming, 1 op de 20 keer zal ie vast gelijk hebben, maar de overige 19 is troep.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:46
Ik begrijp niet waarom ze FSD niet als aparte software module hebben gebouwd.
Dat is het dus juist wel. Echter is voertuigsoftware altijd leidend. Voertuigsoftware kan mogelijk FSD software bevatten.
Dan ben je ook niet afhankelijk van een RDW of een land waarin het nog niet is toegestaan. Dan kun je de auto, los van FSD (of Grok of elke andere functionaliteit) gewoon upgraden.
Dat kan dus in feite ook gewoon.
[...]

Dat is inderdaad zo, maar in principe mag Tesla los daarvan gewoon voertuig OS updates doen zolang het de FSD functionaliteit maar niet aanpast.
Het zijn juist allemaal losse onderdelen die los van elkaar werken. Desondanks zijn voor EU FSD specifiek natuurlijk wel speciale zaken ook in het voertuig OS gebakken. Die mag Tesla natuurlijk niet zomaar aanpassen.
Voorlopig lijkt storage niet echt een probleem, je kan in het servicemenu checken dat er nog wel wat ruimte over is. Sowieso, kijk eens wat allerlei IoT LLM's al kunnen met nog geen 1gb aan storage - machine learning data is veel kleiner dan je zou denken. En dat moet ook om voldoende performance te bieden. Volgens Tesla zelf is memory bandwidth eerder een bottleneck trouwens.
Telemetry zit elders intern en dashcam gaat naar external storage zoals een USB stick.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Richh
karel_G_1981 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:29:
[...]

https://x.com/tsla_inside_?s=21

Niet altijd (vaak AI berichtjes) en af en toe wat merkwaardige manier van communiceren maar soms hij hij wel interessante Posts. hij zegt ook bv dat er nieuwe EU kaarten aankomen (eindelijk) met screenshot van iemand uit Turkije. Zou wel tijd worden als de navigatie wat meer up to date is , ook voor de fsd werking.misschien zit ie hier ook wel op tweakers onder een andere naam, haha
Zou mooi zijn. Op Tweakers kan 'ie me niet blokkeren :)

Die Berkant of Tsla_inside is een gast die alles verspreid in de hoop dat het engagement farmt omdat je daarmee geld kan verdienen op X. Of het waar is of niet, dat maakt hem niks uit - daarvan zijn ruim voldoende voorbeelden te vinden in zijn historie haha.

Die dude weet niks meer dan jij of ik, dus of er nieuwe kaarten aankomen - ik zou er niet op rekenen :P

• Yaksa
Richh schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:47:
[...]Voorlopig lijkt storage niet echt een probleem, je kan in het servicemenu checken dat er nog wel wat ruimte over is. Sowieso, kijk eens wat allerlei IoT LLM's al kunnen met nog geen 1gb aan storage - machine learning data is veel kleiner dan je zou denken. En dat moet ook om voldoende performance te bieden. Volgens Tesla zelf is memory bandwidth eerder een bottleneck trouwens.
Telemetry zit elders intern en dashcam gaat naar external storage zoals een USB stick.
Volgens Tesla zelf: "As Full Self-Driving transitions into v15 and beyond, the end-to-end neural networks will become larger and more complex. Tesla has faced memory limitations for some time, so this upgrade is logical." Bron:

• Richh
Ik had afgelopen weekend wel een wat vervelende situatie met FSD.

Stond op een kruising met meerdere rijbanen, waarvan twee afslaan naar rechts, voorgesorteerd links naast een vrachtwagen die dus uiterst rechts stond. Zodat ik die vrachtwagen mooi even kon inhalen.

Op een gegeven moment wordt het licht boven mij groen, maar FSD reageert er niet op. Dat gebeurt vaker helaas - ik dacht, systeem is weer eens te voorzichtig rondom stoplichten, afgeleid door een naastgelegen rood licht ofzo. Dus ik druk op het gaspedaal om te gaan. Ik moet immers door de buitenbocht wel even de vrachtwagen inhalen.
Zelf was ik anders bij groen direct gegaan - door FSD wellicht een halve seconde later.

Komt er opeens op hoge snelheid een auto van links. Die is 100% keihard door rood geraced. Geen twijfel mogelijk. Schrik me de pleuris. Als ik niet FSD wat denktijd had gegund, had die auto een flinke uitwijker moeten maken, of was het mogelijk heel anders afgelopen.

Maar nu is de vraag, was het FSD die die auto al aan zag komen? Of was het toch een false positive rond het stoplicht?

Want nu komt het: op de dashcam is het verkeerslicht boven mij niet zichtbaar (!) en nu vraag ik me af of de camera's naast de dashcam camera, wel voldoende omhoog gericht zijn voor Europese stoplichten als je vooraan voorgesorteerd staat. In mijn situatie was mijn zicht op het lager geplaatste stoplicht rechts immers geblokkeerd door die vrachtwagen. Ik weet overigens niet meer wat de visualisatie op het scherm deed.
Verklaart wel waarom FSD zelf graag achter de vrachtwagen wou gaan staan.

De desbetreffende randdebiel van links leek zich overigens van geen kwaad bewust toen ik al parralel rijdend wou duidelijk maken dat ik het niet zo met de actie eens was |:(

Vond de situatie iig wel genoeg reden om nog maar een maandje te verlengen d:)b

• Richh
Yaksa schreef op maandag 18 mei 2026 @ 23:05:
[...]

Volgens Tesla zelf: "As Full Self-Driving transitions into v15 and beyond, the end-to-end neural networks will become larger and more complex. Tesla has faced memory limitations for some time, so this upgrade is logical." Bron:
Precies zoals ik zei, memory is het aanstaande een probleem. Niet storage zoals je beschreef in je originele post, dashcambeelden zijn voor storage.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:09
ChromeFR schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:00:
ik merk een duidelijk verschil in hoe beide auto’s omgaan met de FSD, en met name de speed offset.
Weet niet of ik het gepost had maar hier een zelfde ervaring. MY standard FSD test auto reed heerlijk assertief, vlot genoeg en speed offset werd netjes gehandhaafd. Paar dagen geleden in auto van de buurman gereden (M3 standard) en voelde erg traag, snelheid werd niet gehaald en ik voelde mij als rustige rijder vaak toch genoodzaakt 'gas bij te geven'.

Heb de software versies niet gechecked maar ik stond ook te kijken van de onderliggende verschillen.

Ik wacht op mijn MY Premium RWD nog altijd op de update, maar ik hoop dat hij rijd zoals de MY en niet de M3.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01:07
Richh schreef op maandag 18 mei 2026 @ 23:07:

Stond op een kruising met meerdere rijbanen, waarvan twee afslaan naar rechts, voorgesorteerd links naast een vrachtwagen die dus uiterst rechts stond. Zodat ik die vrachtwagen mooi even kon inhalen.

Op een gegeven moment wordt het licht boven mij groen, maar FSD reageert er niet op. Dat gebeurt vaker helaas - ik dacht, systeem is weer eens te voorzichtig rondom stoplichten, afgeleid door een naastgelegen rood licht ofzo. Dus ik druk op het gaspedaal om te gaan. Ik moet immers door de buitenbocht wel even de vrachtwagen inhalen.
Zelf was ik anders bij groen direct gegaan - door FSD wellicht een halve seconde later.

Komt er opeens op hoge snelheid een auto van links. Die is 100% keihard door rood geraced. Geen twijfel mogelijk. Schrik me de pleuris. Als ik niet FSD wat denktijd had gegund, had die auto een flinke uitwijker moeten maken, of was het mogelijk heel anders afgelopen.

Maar nu is de vraag, was het FSD die die auto al aan zag komen? Of was het toch een false positive rond het stoplicht?

Want nu komt het: op de dashcam is het verkeerslicht boven mij niet zichtbaar (!) en nu vraag ik me af of de camera's naast de dashcam camera, wel voldoende omhoog gericht zijn voor Europese stoplichten als je vooraan voorgesorteerd staat. In mijn situatie was mijn zicht op het lager geplaatste stoplicht rechts immers geblokkeerd door die vrachtwagen. Ik weet overigens niet meer wat de visualisatie op het scherm deed.

De desbetreffende randdebiel van links leek zich overigens van geen kwaad bewust toen ik al parralel rijdend wou duidelijk maken dat ik het niet zo met de actie eens was |:(

Je had me in de eerste zin. :+

Als je het zo beschrijft, uiteindelijk kan FSD je ook een ongeluk schelen, dat is wellicht ook een reden om het te nemen. ;)

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Yaksa
Richh schreef op maandag 18 mei 2026 @ 23:09:
[...]Precies zoals ik zei, memory is het aanstaande een probleem. Niet storage zoals je beschreef in je originele post, dashcambeelden zijn voor storage.
Volgens mij is storage in de onboard computer van Tesla hetzelfde als memory. De boordcomputer heeft geen harde schijf, het geheugen zit gesoldeerd en wordt aangestuurd door de custom AI4 chip. Die chip kun je niet herprogrammeren bij een update, alle (vernieuwde) data bij een update moet in het geheugen passen. Naarmate je dus grotere en complexere neurale netwerken in dat geheugen plaatst wordt het lastiger om al die data (nodig om het systeem beter te kunnen laten werken) er in te proppen. Dat is ook de reden dat Tesla waarschijnlijk een upgrade gaat doen aan die auto's die nu nog op AI4 draaien. De systeemboards moeten dan vervangen worden omdat er geen geheugen bijgeplaatst kan worden. Overigens is dat wel een gigantische operatie waarvan ik me afvraag in hoeverre dat nog als reëel kan worden beschouwd.

• Richh
Yaksa schreef op maandag 18 mei 2026 @ 23:42:
[...]

Volgens mij is storage in de onboard computer van Tesla hetzelfde als memory.
Dat is niet zo, NAND chips raken hun data kwijt bij een power loss. Je kan dat niet zomaar anders inzetten. Dat is hoe memory/werkgeheugen werkt, dat is iets wezenlijk anders dan storage. Google eens naar "memory vs storage".
De boordcomputer heeft geen harde schijf
HDD's doen we al heel lang niet meer aan - en zeker niet in automotive haha. Maar het AI4 platform biedt 256gb aan flash opslag. In feite een gesoldeerde SSD, zeg maar.
Naarmate je dus grotere en complexere neurale netwerken in dat geheugen plaatst wordt het lastiger om al die data (nodig om het systeem beter te kunnen laten werken) er in te proppen.
Uiteindelijk klopt dit natuurlijk, maar niets wijst erop dat storage het probleem zou zijn. Het huidige FSD model is namelijk ook nog lang geen 256gb groot bijvoorbeeld. Ik kan het morgen wel even gaan bekijken (onder het Service menu kan je de size vinden) maar ik meen me te herinneren dat de huidige modellen pas 10gb groot zijn.

Zoals ik al uitlegde, en zoals Tesla ook zelf heeft aangegeven, is de memory en dan met name de bandbreedte daarnaartoe, veel eerder een bottleneck. Neurale netwerken hebben om te functioneren vaak juist veel RAM nodig terwijl ze in feite maar relatief klein zijn qua opslagruimte. Een neuraal netwerk verbruikt precies een veelvoud van RAM tov de storage die een dergelijk model nodig heeft.
Dat is ook de reden dat Tesla waarschijnlijk een upgrade gaat doen aan die auto's die nu nog op AI4 draaien. De systeemboards moeten dan vervangen worden omdat er geen geheugen bijgeplaatst kan worden. Overigens is dat wel een gigantische operatie waarvan ik me afvraag in hoeverre dat nog als reëel kan worden beschouwd.
Dat heb je al eerder beweerd Yaksa in "Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD" en daar is toen ook al op gereageerd en uitgelegd waarom die conclusie niet klopt. Ik snap niet zo goed dat je destijds niet op die reacties bent ingegaan en nu dezelfde desinformatie opnieuw verspreid.

Het klopt feitelijk echt van geen kant dat Tesla nu al zou nadenken over 'AI4 hardware upgrades' omdat er 'te weinig opslagruimte' zou zijn. Sorry, maar ik zou je toch vriendelijk willen verzoeken je iets meer te verdiepen in algemene hardwarekennis en in wat een neural net precies is en doet.

Tesla gaat voorlopig helemaal geen AI4 upgraden in bestaande voertuigen en heeft bovendien ook nooit beweerd dat dit nodig zou zijn*. Zo staat het ook niet in de 'bron' ofwel in het originele citaat waar die webshop zn SEO pagina op heeft gebaseerd.

* daarmee zeg ik niet dat ik persoonlijk denk dat AI4 in staat is tot unsupervised everywhere, en/of dat ik persoonlijk geloof in alle beloftes die gedaan zijn :+ maar kijk ik letterlijk naar wat Tesla zelf stelt. Er is nog niks "waarschijnlijk" zoals je beweert.

[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 19-05-2026 00:19 ]

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-07 16:33
Empie69 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:07:
[...]

Hier ook inderdaad. Toen ik gistermiddag om 15:00 vanaf kantoor naar huis reedt deed FSD het niet meer.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Blik1984
Mijn ticket rondom de software is in ieder geval weer gesloten bij Tesla. Ze kunnen niks doen :(

• thijsboeree
Richh schreef op maandag 18 mei 2026 @ 23:07:

Jemig wat een heftig verhaal, en dit geeft precies het dubbele gevoel aan, als de RDW de auto enerzijds té voorzichtig maakt (soms ook gewoon door beperkt zicht van FSD zelf hoor) dan ga je misschien steeds vaker denken als hij stopt voor bijvoorbeeld een fietser die rechts stilstaat, ik geef wat gas, en dan blijkt er links ineens een voetganger aan te komen… ik heb dit ook al eens meegemaakt. Je wantrouwt het systeem omdat het soms te sloom is maar in 50% van de gevallen is het dan juist weer terecht.

Pfff… ingewikkeld! Maar waarschijnlijk alsnog een bijdrage aan de veiligheid van jezelf en omstanders, met FSD aan☝️

• Masterchiev
Yaksa schreef op maandag 18 mei 2026 @ 23:42:
[...]

Volgens mij is storage in de onboard computer van Tesla hetzelfde als memory. De boordcomputer heeft geen harde schijf, het geheugen zit gesoldeerd en wordt aangestuurd door de custom AI4 chip. Die chip kun je niet herprogrammeren bij een update, alle (vernieuwde) data bij een update moet in het geheugen passen. Naarmate je dus grotere en complexere neurale netwerken in dat geheugen plaatst wordt het lastiger om al die data (nodig om het systeem beter te kunnen laten werken) er in te proppen. Dat is ook de reden dat Tesla waarschijnlijk een upgrade gaat doen aan die auto's die nu nog op AI4 draaien. De systeemboards moeten dan vervangen worden omdat er geen geheugen bijgeplaatst kan worden. Overigens is dat wel een gigantische operatie waarvan ik me afvraag in hoeverre dat nog als reëel kan worden beschouwd.
Krijgen alle HW4 auto’s dan een upgrade? Begreep dat de update alleen bij nieuwe auto’s kwam.

• karel_G_1981
Card Nox schreef op maandag 18 mei 2026 @ 23:30:
[...]

Weet niet of ik het gepost had maar hier een zelfde ervaring. MY standard FSD test auto reed heerlijk assertief, vlot genoeg en speed offset werd netjes gehandhaafd. Paar dagen geleden in auto van de buurman gereden (M3 standard) en voelde erg traag, snelheid werd niet gehaald en ik voelde mij als rustige rijder vaak toch genoodzaakt 'gas bij te geven'.

Heb de software versies niet gechecked maar ik stond ook te kijken van de onderliggende verschillen.

Ik wacht op mijn MY Premium RWD nog altijd op de update, maar ik hoop dat hij rijd zoals de MY en niet de M3.
Misschien past de software zich aan aan de gebruiker . Mijn m3 is veel vlotter gaan rijden gedurende de periode dat fsd actief is. Moest eerder altijd gas bijgeven nu nauwelijks nog . Lijkt dat hij “leert” van de gebruiker of zich aanpast , maar misschien is het ook wel verbeelding al zou dat wel kloppen met bovenstaand verhaal.

• karel_G_1981
Masterchiev schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 07:39:
[...]

Krijgen alle HW4 auto’s dan een upgrade? Begreep dat de update alleen bij nieuwe auto’s kwam.
Ik lees overal alleen nieuw en ik lees ook dat alle huidige hw4 auto’s geschikt zijn voor fsd unsupervised v15 en dat daar geen hw aanpassing nodig zal zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door karel_G_1981 op 19-05-2026 08:25 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-07 11:39

SeatRider

Hips don't lie

Ik vind het supercool dat FSD Unsupervised in de VS mag, maar ik denk dat de EU/RDW nog lang niet zo ver is?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:18
Fire69 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:29:
Blijkbaar zou Lithouwen de FSD goedkeuring van NL hebben overgenomen :)
Nog geen officiële bron voorlopig, enkel dit van een Reddit user

[...]
Dit zou de mail moeten zijn (AI vertaald)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssjVH2LRp6lP8QMagfOwBlSa1Ns=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G2anunJGtyzixV2AzpIWxD9r.webp?f=fotoalbum_large

• thijsboeree
pdidi schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:15:
[...]

Misschien valt het mee. In februari was RDW al 10 maanden bezig met v14.1.x Op 15 februari kwam pas v14.2.2.5 uit, wat op 10 april werd goedgekeurd
Dat is zeker waar, er werd toen getest met v14.1.7 geloof ik.

• karel_G_1981
thijsboeree schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:54:
[...]

Dat is zeker waar, er werd toen getest met v14.1.7 geloof ik.
Klopt mijn ride along was met deze oudere versie. Geeft hoop dat goedkeuringen van nieuwe versies niet perse lang hoeven te duren.

• Richh
SeatRider schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:51:
Ik vind het supercool dat FSD Unsupervised in de VS mag, maar ik denk dat de EU/RDW nog lang niet zo ver is?
De EU en/of de RDW zijn daarin geen blocker hoor. Als Tesla die certificering wil behalen, dan moeten ze dat aanvragen. Daarvoor bestaat al een behoorlijk fatsoenlijk framework, dat proces kunnen ze gewoon doorlopen. Mercedes heeft het zelfs al eerder gedaan. Zij het met talloze beperkingen en inmiddels verkopen ze dat pakket niet meer :P

Persoonlijk denk ik dat de huidige staat van FSD al ruim voldoende is om hetzelfde te doen als wat Mercedes destijds deed. Dat betekent: zelfstandig rijden op een beperkt aantal geselecteerde snelwegen, mits er goed weer is, mits er goed zicht is, mits er geen werkzaamheden zijn, mits het niet te druk is, mits er een follow-car is, met een maximale snelheid van 90km/u. De 'bestuurder' moet, indien de auto daarom vraagt, binnen 10 seconden kunnen overnemen.

Deze 'next step' is overigens precies ook wat een aantal Chinese fabrikanten doen met hun FSD-alike tech (vision + neural net). Volgens mij mag VLA2.0 ook op geselecteerde wegen autonoom rijden, in China welteverstaan.

Zo'n stap vereist vooral vertrouwen van de fabrikant. Want het is de fabrikant die verantwoordelijk is als er wat fout gaat. Met alle gevolgen van dien, niet alleen qua lawsuits, maar ook qua negatieve PR - en alle gevolgen voor verdere acceptatie in de samenleving van het concept. Dat vertrouwen is er duidelijk gewoon nog niet. De route is eerst EU-brede approval, er is fors meer data input nodig. Vervolgens zal je met software updates tot een model moeten komen waarbij je in de data merkt dat mensen het letterlijk nooit meer overnemen op bepaalde routes.
Ik denk niet dat Tesla eerder dan dat voor level3 certificering gaat.

Daarnaast is Tesla ook simpelweg wat te koppig. Het doel is een systeem wat 'overal' werkt en dus overal unsupervised kan. Ze focussen veel meer op hetgene wat lastig is (wat ze nu doen in de geofenced Robotaxi area's) in plaats van op hetgene waar de meeste consumenten op korte termijn het meeste profijt aan hebben (niks meer doen op het merendeel van je route eg snelweg). Zo'n level3 certificering kost ook weer tijd en geld immers.

Richh schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:02:
[...]

De EU en/of de RDW zijn daarin geen blocker hoor. Als Tesla die certificering wil behalen, dan moeten ze dat aanvragen. Daarvoor bestaat al een behoorlijk fatsoenlijk framework, dat proces kunnen ze gewoon doorlopen. Mercedes heeft het zelfs al eerder gedaan. Zij het met talloze beperkingen en inmiddels verkopen ze dat pakket niet meer :P
Volgens mij is NL hierin nog een blocker en is het juridisch hier nog niet toegestaan (Mercedes Drive Pilot mocht hier ook niet). Morgen wordt hierover in de 2e kamer het document Voortgang voertuigautomatisering van Minister Karremans behandeld, wat de dag daarna op donderdag 21 mei inhoudelijk wordt besproken tijdens het Commissiedebat Verkeersveiligheid.
De inleiding verwijst al meteen naar FSD Supervised:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mT04sSx_wXrSh4X8r6IX3BahiZQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ujx3zYW9rZNv3fvSE1O1toQ4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 19-05-2026 13:44 ]

• Ecological
Bedankt voor het delen! Dit zou wel echt heel mooi zijn als dit beter wordt uitgewerkt. Zelf kijk ik heel erg uit als b.v. dat autonome voertuigen straks 160 mogen rijden op de linkerrijstrook en mensen niet. Dat zou heel erg veilig zijn.

Ook hoop ik dat mensen zich meer gaan conformeren aan de snelheidslimiet en misschien zelf in woonwijken wel naar 15/20km/h (in Oslo werkt dit heel goed). Het is steeds drukker en het zou mooi zijn als kinderen veiliger op straat kunnen spelen als je mij vraagt!

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Richh
pdidi schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:23:
[...]

Volgens mij is NL hierin nog een blocker en is het juridisch hier nog niet toegestaan (Mercedes Drive Pilot mocht hier ook niet).
Mercedes Drive Pilot mocht alleen in Duitsland, omdat Mercedes het alleen in Duitsland wou toestaan / de geselecteerde snelwegen wou bijhouden. Ik had altijd gedacht dat het in andere EU landen wel had gemogen als Mercedes daar de tijd en effort in wou stoppen.

Maar I stand corrected; huidige regelgeving is inderdaad nog een blocker voor unsupervised :)
Morgen wordt hierover in de 2e kamer het document Voortgang voertuigautomatisering van Minister Karremans behandeld, met als inleiding:
[Afbeelding]
Nice :) de kamerbrief is een mooie voorbode voor Cybercabs haha.
Zie ook het einde van pagina 6, bevestigt inderdaad dat het nu in NL nog niet mag maar laten we zeggen over een jaar wel.
Ook zijn alle bestaande UNECE-reglementen geschikt gemaakt voor geautomatiseerde voertuigen, bijvoorbeeld om het ontbreken van stuur, gas- of rempedalen toe te staan. Vaststelling van de regelgeving wordt verwacht in juni 2026, met inwerkingtreding vanaf december 2026 of januari 2027. Vanaf inwerkingtreding kunnen fabrikanten een aanvraag kunnen doen voor typegoedkeuring van een geautomatiseerd voertuig.
Sowieso een nuttige kamerbrief waarin best wat logische dingen staan, zoals sensorinput onderdeel maken van een APK-keuring bijvoorbeeld. Heel interessant!
Al vrees ik weinig interessants uit het debat te halen :P

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 19-05-2026 10:59 ]

• MartijnA3
Richh schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:57:
[...]

Maar I stand corrected; huidige regelgeving is inderdaad nog een blocker voor unsupervised :)
Regelgeving niet alleen. Het is gebleken dat FSD zoals het nu is diverse verkeersborden niet herkend. Dit kan natuurlijk niet bij unsupervised.

iRacing Profiel

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:19

-tom-562

Oliesjeik

Ecological schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:28:
Bedankt voor het delen! Dit zou wel echt heel mooi zijn als dit beter wordt uitgewerkt. Zelf kijk ik heel erg uit als b.v. dat autonome voertuigen straks 160 mogen rijden op de linkerrijstrook en mensen niet. Dat zou heel erg veilig zijn.

Ook hoop ik dat mensen zich meer gaan conformeren aan de snelheidslimiet en misschien zelf in woonwijken wel naar 15/20km/h (in Oslo werkt dit heel goed). Het is steeds drukker en het zou mooi zijn als kinderen veiliger op straat kunnen spelen als je mij vraagt!
Mooie manier om 2-deling in de maatschappij te krijgen ja

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

Richh schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:57:
[...]

Mercedes Drive Pilot mocht alleen in Duitsland, omdat Mercedes het alleen in Duitsland wou toestaan / de geselecteerde snelwegen wou bijhouden. Ik had altijd gedacht dat het in andere EU landen wel had gemogen als Mercedes daar de tijd en effort in wou stoppen.

[...]

Nice :) de kamerbrief is een mooie voorbode voor Cybercabs haha.
Zie ook het einde van pagina 6, bevestigt inderdaad dat het nu in NL nog niet mag maar laten we zeggen over een jaar wel.

[...]

Sowieso een nuttige kamerbrief waarin best wat logische dingen staan, zoals sensorinput onderdeel maken van een APK-keuring bijvoorbeeld. Heel interessant!
Al vrees ik weinig interessants uit het debat te halen :P
Het grappige is dat de EU een keer sneller is dan NL en de aanjager wordt om nog dit jaar met aangepaste wetgeving te komen (in de Wegenverkeerswet 1994 zijn de huidige verkeersregels geschreven voor menselijke bestuurders)

• Ecological
Tim Urban is 1 van mijn favoriete denkers. Hij heeft ook bijvoorbeeld deze post gemaakt. Let op de timestamp: https://waitbutwhy.com/20...ligence-revolution-1.html

Ook dit boek is 1 van de beste boeken die ik ooit heb gelezen: https://www.bol.com/nl/nl...problem/9300000142802048/

Onlangs (in 2025) postte hij dit op x. Dit is ook hoe ik er tegen aan kijk:

https://x.com/waitbutwhy/status/1878880317085225218?

"Self-driving cars zullen ongetwijfeld mensen doden, maar ze zullen veel minder doden dan menselijke bestuurders. Als we ons alleen focussen op de (relatief weinige) doden die self-driving veroorzaakt in plaats van op de (veel grotere) hoeveelheid levens die gered worden, dan zullen we irrationeel traag zijn met legale en culturele adoptie — en gaan er onnodig miljoenen levens verloren."

Dit lees ik ook terug in de kamerbrief. Jammer dat er zo weinig technologen in de politiek zitten, maarja ik denk dat de meeste technologen daar ook gillend weg rennen. :+

• Richh
MartijnA3 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:11:
[...]

Regelgeving niet alleen. Het is gebleken dat FSD zoals het nu is diverse verkeersborden niet herkend. Dit kan natuurlijk niet bij unsupervised.
Klopt natuurlijk helemaal.

Mijn ervaring is dat FSD helemaal nog geen Europese verkeersborden begrijpt en meer vertrouwt op kaartdata. Maar dat lijkt me toch vooral een keuze; FSD is nota bene in staat om Amerikaanse borden (met teksten dus :P) te begrijpen. Ik geloof zeker wel dat dat beter gaat worden na verloop van tijd.

Daarnaast is het ook de inrichting in de openbare ruimte. Ik reed dit weekend bij Lelystad in de buurt, waar een bord stond dat mijn doel-locatie bereikbaar was, maar er stond wel 200m al van tevoren een wegafsluitingsbord op de rijbaan. Daar kon je wel omheen, maar ik begreep dat FSD daar niet zomaar zin in had.

[...]

Daarom is het nog Supervised :) Tesla heeft natuurlijk ook maar beperkt aantal resources beschikbaar voor FSD ontwikkeling en focussed daarom nu vooral om Unsupervised Robotaxi in sommige US steden te krijgen (inclusief interpreteren van alle verkeersborden). Daarna (eind dit jaar / begin 2027) zal Unsupervised pas op de makkelijke ODD's naar een beperkt aantal US consumenten komen. Ik verwacht eenzelfde aanpak in NL/EU waar eea 1-2 jaar achter US aan gaat hobbelen (en de eerste TCA protesten zullen komen als in AMS de Robotaxi pilot gaat starten)
Benieuwd of de kaart update EU-2026.8 het FSD gedrag gaat verbeteren

• MartijnA3
pdidi schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:54:
[...]

Daarom is het nog Supervised :)
Nee, het is nu nog supervised omdat de huidige wetgeving niet autonome voertuigen niet toestaat, zoals in de kamerbrief staat genoemd. :) Als unsupervised toegestaan zou zijn, dan denk ik niet dat de huidige FSD door de tests zou komen, want die zullen dan ook veel strenger worden.

iRacing Profiel

• MartijnA3
Richh schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:27:
[...]
Mijn ervaring is dat FSD helemaal nog geen Europese verkeersborden begrijpt en meer vertrouwt op kaartdata. Maar dat lijkt me toch vooral een keuze; FSD is nota bene in staat om Amerikaanse borden (met teksten dus :P) te begrijpen. Ik geloof zeker wel dat dat beter gaat worden na verloop van tijd.
Ik ben oprecht benieuwd of een autonoom systeem hier ooit uit gaat komen. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUH7UBlXXmnWLshQ94Q7iSI2oMY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/u2fszNr3Yb7OUDrhIZOcjBKi.png?f=user_large

iRacing Profiel

MartijnA3 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:39:
[...]

Nee, het is nu nog supervised omdat de huidige wetgeving niet autonome voertuigen niet toestaat, zoals in de kamerbrief staat genoemd. :) Als unsupervised toegestaan zou zijn, dan denk ik niet dat de huidige FSD door de tests zou komen, want die zullen dan ook veel strenger worden.
Dat idd ook natuurlijk. Maar vergis je niet: de huidige v14.3.3 Supervised is precies dezelfde software als de Unsupervised RoboTaxi versie. Dus die versie is daar al in staat om alle verkeersborden te herkennen en interpreteren. Het zal een kwestie van trainen worden in EU

• Richh
MartijnA3 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:44:
[...]

[Afbeelding]
_O-

Dit soort zaken moeten imho ook echt gewoon uit digitale kaartdata komen. Dit soort onderborden interpreteren gaat hoe dan ook lastig worden. Niet alleen voor autonome voertuigen overigens.

• MartijnA3
Richh schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:01:
[...]

_O-

Dit soort zaken moeten imho ook echt gewoon uit digitale kaartdata komen. Dit soort onderborden interpreteren gaat hoe dan ook lastig worden. Niet alleen voor autonome voertuigen overigens.
Eens. Maar nergens in de kamerbrieven of eisen aan voertuigen voor autonoom rijden wordt iets genoemd over deze data. Er staat alleen dat voertuigen verkeersborden moeten herkennen. En Tesla wil niet vertellen welke kaartdata wordt gebruikt.

iRacing Profiel

• Ecological
Dit is zo'n niche probleem, stuk minder groot probleem dan de verloren levensjaren per verkeersslachtoffer ;)

Als we de verkeersslachtoffers naar beneden kunnen krijgen, dan is dit natuurlijk een non-issue.

• MartijnA3
Kijk eens hoeveel onderborden met rare teksten we hebben.

[ Voor 178% gewijzigd door MartijnA3 op 19-05-2026 13:17 ]

iRacing Profiel

[...]

_O-

Ik acht de kans klein dat dit in kaart data gaat komen, want als de gemeente besluit om 1 huisnummer toe te voegen of af te plakken is het alweer verouderd. Tesla Vision Only gaat er van uit dat als een mens het kan interpreteren dat FSD AI dat ook moet kunnen (en waarom niet?)

[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 19-05-2026 13:16 ]

• FreakGIB
[...]

_O-

zat even te googlen en we hebben hier in nederland de CROW Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek

Die bepalen eigenlijk de regels over de borden en hoe het allemaal er uit ziet

die zullen ook wat moeten aanpassen om het voor FSD systemen duidelijker te maken.

ik zag een Filmpje in China van Xpeng ook Vision only maar in die stad waar ze reden weten de auto's ook precies wanneer de stoplichten op groen gaan op die manier kunnen ze ook betere routes plannen.

hier zie je dat niet in de Tesla wel bv op sommige kruispunten als ik Flitsmeister gebruik.

Dus om Unsupervised mogelijk te maken moeten zo ook dingen aanpassen aan de infra structuur denk ik.

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-07 15:07
karel_G_1981 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:21:
[...]

Misschien past de software zich aan aan de gebruiker . Mijn m3 is veel vlotter gaan rijden gedurende de periode dat fsd actief is. Moest eerder altijd gas bijgeven nu nauwelijks nog . Lijkt dat hij “leert” van de gebruiker of zich aanpast , maar misschien is het ook wel verbeelding al zou dat wel kloppen met bovenstaand verhaal.
FSD past zich volgens mij niet aan aan de gebruiker zoals jij suggereert. De M3H negeert gewoon altijd de marge offset. Zelfs op een compleet lege snelweg, met 50% marge blijft de auto gewoon 100km/u rijden.

Zijn hier M3H auto's waarbij de marge verhogen wel leidt daadwerklijke snelheidsverhoging (en daarmee een assertiever rijgedrag!). Het voelt echt als een bug...en lijkt dus geen effect te hebben op de Model Y's. Wereld van verschil in FSD beleving.

• karel_G_1981
ChromeFR schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:38:
[...]

FSD past zich volgens mij niet aan aan de gebruiker zoals jij suggereert. De M3H negeert gewoon altijd de marge offset. Zelfs op een compleet lege snelweg, met 50% marge blijft de auto gewoon 100km/u rijden.

Zijn hier M3H auto's waarbij de marge verhogen wel leidt daadwerklijke snelheidsverhoging (en daarmee een assertiever rijgedrag!). Het voelt echt als een bug...en lijkt dus geen effect te hebben op de Model Y's. Wereld van verschil in FSD beleving.
Dus jij suggereert dat er een verschil is met fsd in de 3 en de y ? Lijkt me stug. Bij 130 moet ik idd zelf even bijgassen naar 130 maar dan blijft ie het daarna gewoon rijden.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-07 21:32
[...]

Ik had gister zowaar een herkenning van een verboden in te rijden bord terwijl de navigatie rechtdoor aangaf, ging FSD links. Zal bij gelegenheid even de beelden pakken

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 25-07 10:46
MartijnA3 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:44:
[...]

[Afbeelding]
ik wil hier ergens eieren kopen en mijn tesla met fsd ziet dit bord.

Moet ik het laatste stuk lopen?

Google AI-modus zegt Hold my Beer:

Nee, je hoeft het laatste stuk niet te lopen, mits je de Tesla op dat moment zelf handmatig bestuurt.

Dit is de situatie op basis van de verkeersborden:

Wat betekent het bord voor jou als bestuurder?

Het ronde rode bord (bord C6) betekent een geslotenverklaring voor voertuigen op meer dan twee wielen. Dit geldt dus in principe voor jouw Tesla.

De onderborden geven echter specifieke uitzonderingen:
  • Landbouwvoertuigen (tractoren) mogen doorrijden.
  • Toeleveranciers van Weteringsdijk 6 mogen doorrijden.
Als jij daar eieren gaat kopen bij een agrarisch bedrijf of een boerderijwinkel op dat adres (of op een van de andere genoemde percelen), val je onder de uitzondering "toeleveranciers" of bestemmingsverkeer. In de Nederlandse verkeerswetgeving wordt een consument die goederen komt afhalen bij een bedrijf op die locatie namelijk juridisch gezien als toeleverancier/bestemmingsverkeer beschouwd. Je mag er dus gewoon inrijden met de auto.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:02
ChromeFR schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:38:
[...]

Heb je context awareness aan staan in de FSD instellingen?

• MartijnA3
TeslaNerd schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:54:
[...]

Nee, je hoeft het laatste stuk niet te lopen, mits je de Tesla op dat moment zelf handmatig bestuurt.

Het ronde rode bord (bord C6) betekent een geslotenverklaring voor voertuigen op meer dan twee wielen. Dit geldt dus in principe voor jouw Tesla.

Als jij daar eieren gaat kopen bij een agrarisch bedrijf of een boerderijwinkel op dat adres (of op een van de andere genoemde percelen), val je onder de uitzondering "toeleveranciers" of bestemmingsverkeer. In de Nederlandse verkeerswetgeving wordt een consument die goederen komt afhalen bij een bedrijf op die locatie namelijk juridisch gezien als toeleverancier/bestemmingsverkeer beschouwd. Je mag er dus gewoon inrijden met de auto.
Ja leuk. Maar vraag nu maar eens "ben je als consument een toeleverancier in de nederlandse verkeerswetgeving?"

iRacing Profiel

TeslaNerd schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:54:
[...]

Je moet dat dan natuurlijk ook niet aan Google AI vragen ;). Grok zegt iig dat je als consument geen toeleverancier bent en in dit geval niet naar nummer 6 met de auto mag gaan om je eitjes te kopen (hij raadt aan ze even van te voren te bellen ;)). Als jij de wettekst hebt waar anders uit blijkt dan graag delen

• Richh
MartijnA3 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:09:
[...]

Eens. Maar nergens in de kamerbrieven of eisen aan voertuigen voor autonoom rijden wordt iets genoemd over deze data.
In de kamerbrief staat wel het volgende:
Om de testwetgeving toekomstbestendig te maken, is het belangrijk dat er [gekeken wordt naar] [...] de uitwisseling van gegevens tussen betrokken partijen (bijvoorbeeld tussen de RDW, CBR, RWS, decentrale wegbeheerders en politie).
De uitwerking van het wetsvoorstel kost daarom meer tijd dan eerder voorzien; het streven is dat het wetsvoorstel in 2026 in internetconsultatie gaat.
Of dit ook over kaartinformatie gaat, dat is onduidelijk, maar wellicht kunnen we daar zelf wat over kwijt als de boel in internetconsultatie gaat.
Er staat alleen dat voertuigen verkeersborden moeten herkennen.
Dat staat er juist niet. Er staat dat de oude Wegenverkeerswet er vanuit ging dat het met verkeersborden werkte, waarna de conclusie volgt "Dit betekent dat de wet- en regelgeving niet meteen een passend kader biedt voor geautomatiseerde voertuigen".
En Tesla wil niet vertellen welke kaartdata wordt gebruikt.
Ook dat is niet geheel waar. Er staat nota bene een Google logo rechtsonderin je navigatiescherm. Dat dit wordt aangevuld met informatie uit OpenStreetMap naar een door Tesla gecompileerd model staat inderdaad niet ergens in de handleiding, maar dat is wat anders dat Tesla dat "niet wil vertellen". Dan moet je het ze eerst eens vragen.

Kernprobleem is dat er geen digitale openbare single source of truth is wat betreft weginformatie, en dat Tesla die nu maar zelf bij elkaar merged. En dat klopt dus niet altijd en/of is niet altijd volledig. Sowieso ben je dan nooit snel genoeg als het gaat om bijv. werkzaamheden of incidenten. Hopelijk gaat men daar aandacht aan besteden in dat bovengenoemde wetsvoorstel.
Is ook prima mogelijk, in China is zoiets er wel. Daar laten FSD-alike systemen soms zelfs een afteller zien bij rode stoplichten bijvoorbeeld. Edit, zoals @FreakGIB zegt inderdaad.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 25-07 10:46
snip: niet constructief

[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 20-05-2026 19:40 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

reactie op verwijderde reactie

[ Voor 88% gewijzigd door We Are Borg op 20-05-2026 19:40 ]

• Richh
pdidi schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:15:
[...]

Ik acht de kans klein dat dit in kaart data gaat komen, want als de gemeente besluit om 1 huisnummer toe te voegen of af te plakken is het alweer verouderd. Tesla Vision Only gaat er van uit dat als een mens het kan interpreteren dat FSD AI dat ook moet kunnen (en waarom niet?)
Ik snap dat dat de goal is, echter ga je dan gigantisch veel extra compute en redenatie nodig hebben. Lijkt mij best zonde :P als je deze data goed digitaal beschikbaar hebt, kan je met aanzienlijk simpeler hardware veel meer bereiken met een kortere timespan.

Richh schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:23:
[...]

[...]

Of dit ook over kaartinformatie gaat, dat is onduidelijk, maar wellicht kunnen we daar zelf wat over kwijt als de boel in internetconsultatie gaat.

[...]

Dat staat er juist niet. Er staat dat de oude Wegenverkeerswet er vanuit ging dat het met verkeersborden werkte, waarna de conclusie volgt "Dit betekent dat de wet- en regelgeving niet meteen een passend kader biedt voor geautomatiseerde voertuigen".

[...]

Ook dat is niet geheel waar. Er staat nota bene een Google logo rechtsonderin je navigatiescherm. Dat dit wordt aangevuld met informatie uit OpenStreetMap naar een door Tesla gecompileerd model staat inderdaad niet ergens in de handleiding, maar dat is wat anders dat Tesla dat "niet wil vertellen". Dan moet je het ze eerst eens vragen.

Kernprobleem is dat er geen digitale openbare single source of truth is wat betreft weginformatie, en dat Tesla die nu maar zelf bij elkaar merged. En dat klopt dus niet altijd en/of is niet altijd volledig. Sowieso ben je dan nooit snel genoeg als het gaat om bijv. werkzaamheden of incidenten. Hopelijk gaat men daar aandacht aan besteden in dat bovengenoemde wetsvoorstel.
Is ook prima mogelijk, in China is zoiets er wel. Daar laten FSD-alike systemen soms zelfs een afteller zien bij rode stoplichten bijvoorbeeld. Edit, zoals @FreakGIB zegt inderdaad.
Ik heb mijn originele post nog aangevuld met het volgende: op donderdag 21 mei wordt het document Voortgang voertuigautomatisering inhoudelijk besproken tijdens het Commissiedebat Verkeersveiligheid.

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02:52

djbarney

XBL: DeejayBarney

pdidi schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:29:
[...]

Verkeerde screenshot denk ik?
ik denk dat martijna3 in dit geval de challenge oppakte "of een autonoom systeem hier ooit wijs uit word"" door de screenshot en een basic prompt voor te leggen aan wat hij een soortgelijk autonoom systeem vind, google ai. op zich een redelijke denkwijze i guess, want als een llm met wat tekstherkenning op een foto op zich met een redelijke redenering kan komen, dan zou dit in de auto dus ook moeten kunnen (uiteindelijk).

Dat een cloud based google ai in dit geval niet hetzelfde is als wat tesla fsd software doet momenteel, is dan een andere discussie uiteraard. ik denk dat de processing time die voor de screenshot vs response vanuit google ai behaald is, honderden if not duizenden keren hoger is dan wat het fsd systeem in de auto zelf doet, op basis van constante video input. een tekst herkenning module is denk ik nog wel te doen, maar daar ook een redeneringmodule overheen zetten die net zo snel is in verwerken zodat de auto binnen een paar miliseconden kan blijven reageren en dus die beslissing kan maken (je komt dit soort borden natuurlijk ook gewoon tegen als je 80kmh of harder rijd op de provinciale wegen)

[ Voor 28% gewijzigd door djbarney op 19-05-2026 14:39 ]

djbarney schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:36:
[...]

ik denk dat martijna3 in dit geval de challenge oppakte "of een autonoom systeem hier ooit wijs uit word"" door de screenshot en een basic prompt voor te leggen aan wat hij een soortgelijk autonoom systeem vind, google ai. op zich een redelijke denkwijze i guess, want als een llm met wat tekstherkenning op een foto op zich met een redelijke redenering kan komen, dan zou dit in de auto dus ook moeten kunnen (uiteindelijk).

Dat een cloud based google ai in dit geval niet hetzelfde is als wat tesla fsd software doet momenteel, is dan een andere discussie uiteraard.
Daarom zei ik ook dat je dan wel Grok moet gebruiken (beide xAI), want die komt tot de juiste conclusie voor dat bord + onderborden (in 1 seconde en dan heb ik nog de gratis Grok)

• MartijnA3
Richh schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:23:
[...]

Thanks d:)b
Als je dit stuk leest over geautomatiseerde voertuigen "De
EC introduceerde, mede gebaseerd op Nederlandse praktijkervaringen, de General
Safety Regulation (GSR)5 en de ADS Uitvoeringsverordening6 die focussen op technische
vereisten aan voertuigen. "en je gaat dan naar de link die bij noot 6 staat vermeld, dan kom je bij https://eur-lex.europa.eu/eli/reg_impl/2022/1426/oj/eng
Daar staat bij 1.2 wat een automated driving system moet kunnen. Daar wordt niets genoemd over kaartdata, het is wel een eis dat verkeersborden worden herkend.
Gedaan uiteraard. Inclusief vraag om verduidelijking. Verder dan "Het is een combinatie van verschillende systemen. FSD Supervised werkt niet alleen op basis van navigatie, maar gebruikt ook de camera’s om lokale verkeersborden en wegmarkeringen te herkennen" kwam ik niet.
Rijkswaterstaat heeft de maximum snelheden in Nederland beschikbaar als openbaar bestand.

En de open data is er wel degelijk. Flitsmeister maakt hier bijvoorbeeld veel gebruik van en toont werkzaamheden snel en tijdig. Ook afgesloten rijstroken worden daarin bijna realtime weergegeven.

iRacing Profiel

• Ecological
pdidi schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:39:
[...]

Daarom zei ik ook dat je dan wel Grok moet gebruiken (beide xAI), want die komt tot de juiste conclusie voor dat bord + onderborden (in 1 seconde en dan heb ik nog de gratis Grok)
SuperGrok (4.3) is dan ook wel weer erg goed, hij zit er eigenlijk bijna nooit meer naast en zegt als hij het niet weet. Hij is nog een beetje langzaam maar omdat xAI 5.x van de grond opnieuw bouwt ben ik erg benieuwd naar 5.x

Ik heb overigens ook Claude Max en Codex Pro via mijn bedrijf. Afijn, ik denk dat ik goed op de hoogte van de sprongen die de technologie maakt. Dan heb je overigens ook weer Copilot die beetje kan helpen met mails versturen als je het goed instrueert, maar nog heele grote fouten maakt.

Dat laat dan ook weer zien, dat zelfs op een technologie forum als Tweakers toch nog waardig wat Luddites zitten die de "high rung thinking" niet goed onder controle hebben.

Verandering is ook eng, en FSD (en uberhaupt autonome systemen) die zijn heel erg eng voor onze breinen. Het tast ook onze "vrijheid" aan, het is namelijk ook heel menselijk om bang te zijn dat je straks "het recht" om te auto rijden gaat verliezen in de toekomst.

In Amerika worden robot bezorgers al aangevallen, Waymo's werden bij de Los Angeles rellen "getarget".

Afijn, wat mij betreft is de technologie er al, de grootste hobbel naar veiliger verkeer is de mens en de systemen die we hebben opgebouwd.

Pagina: 1 ... 83 ... 110 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.