• Emiel1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-07 20:15
Iemand anders die ook merkt dat fsd beter begint voor te sorteren ? Ze hebben iets veranderd aan de kaarten. Ook het parkeren lijkt nu beter te gaan. Wel met auto park. Heb niet parkeren na fsd getest. Dat werkt nog niet in de Nederlandse versie. Het is net alsof het systeem aan het leren is.

• ericjanmalotaux
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 16-07 20:59
Mijn proefmaand loopt volgende week donderdag af.

Ik ga geen abonnement nemen. 99 euro is gewoon teveel voor wat het is. Ik rij ook niet genoeg om dat te rechtvaardigen. Ik ben wel van plan af en toe een abonnement voor een maandje te nemen als er een significante update komt, om te kijken hoeveel beter het is geworden.

Pas als het "Unsupervised" wordt ga ik het weer serieus nemen. En dan moet het niet ook meteen duurder worden. Eigenlijk denk ik dat dit zo'n ding is waar eerst geld voor gevraagd wordt, en op den duur standaard wordt. Als er concurrentie komt hoop ik dat het ook al goedkoper wordt.

Voor nu was het wel erg leuk om mee te maken! Verre van perfect, maar toch spectaculair!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-07 18:18
Weer een paar honderd km verder en ben er eigenlijk wel klaar mee. Veel vreemd gedrag, maar vooral het supervised gedeelte irriteert me mateloos. Zelfs het om je heen kijken wordt als waarschuwing afgedaan.

Is de proefperiode ook voortijdig te eindigen?

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:02
aschja schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:08:
Is de proefperiode ook voortijdig te eindigen?
Gewoon weer voor Autosteer of TACC kiezen. Dan wordt je niet meer lastig gevallen met FSD (Supervised).

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02:56
snip: niet constructief

[ Voor 90% gewijzigd door We Are Borg op 20-05-2026 19:39 ]

• thijsboeree
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 07:10
Zojuist weer even een 14.3.2 uit de VS gezien, werkt over het algemeen gewoon 10x beter, perfect inparkeren, 3-punts keer manoeuvres zonder schokkende stuurbewegingen en alle beslissingen veel meer overtuigend... Ik overweeg ook om het abonnement te stoppen, het is gewoon nog niet goed genoeg hier... Misschien met een update, wie weet!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:20
jongetje schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:57:
[...]Ik heb bij rijles geleerd dat je pas richting aangeeft als je gaat.
snip: dit is niet nodig Je geeft richting aan om andere weggebruikers te informeren wat je van plan bent. Dan moet je die andere weggebruikers wel de gelegenheid geven dat ze zien en doorhebben wat je gaat doen. Dat kost een aantal seconden.
snip: dit is niet nodig

[ Voor 18% gewijzigd door We Are Borg op 20-05-2026 19:40 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• thijsboeree
Emiel1 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:03:
Iemand anders die ook merkt dat fsd beter begint voor te sorteren ? Ze hebben iets veranderd aan de kaarten. Ook het parkeren lijkt nu beter te gaan. Wel met auto park. Heb niet parkeren na fsd getest. Dat werkt nog niet in de Nederlandse versie. Het is net alsof het systeem aan het leren is.
Is dat niet een psychologisch effect, omdat je gewend raakt aan kleine foutjes ga je ze niet meer zien? Ik denk ook soms dat het systeem leert, maar zo werkt het volgens mij niet, pas na een update zou je verandering moeten kunnen ervaren...

• Emiel1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-07 20:15
thijsboeree schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:18:
[...]

Is dat niet een psychologisch effect, omdat je gewend raakt aan kleine foutjes ga je ze niet meer zien? Ik denk ook soms dat het systeem leert, maar zo werkt het volgens mij niet, pas na een update zou je verandering moeten kunnen ervaren...
Ik denk dat ze de kaartdata aanpassen zodat hij goed gaat voorsorteren. Dat parkeren doe ik nu bijna onbewust anders besef ik nu. Ik parkeer meer tussen auto's omdat hij dan betere referentiepunten heeft.

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:54
thijsboeree schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:15:
Zojuist weer even een 14.3.2 uit de VS gezien, werkt over het algemeen gewoon 10x beter, perfect inparkeren, 3-punts keer manoeuvres zonder schokkende stuurbewegingen en alle beslissingen veel meer overtuigend... Ik overweeg ook om het abonnement te stoppen, het is gewoon nog niet goed genoeg hier... Misschien met een update, wie weet!
Als de marketing trein goed werkt krijgen we deze week een update haha.

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 23:52
Yaksa schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:16:
[...]

Een wonder dat je geslaagd bent dan. Je geeft richting aan om andere weggebruikers te informeren wat je plan bent. Dan moet je die andere weggebruikers wel de gelegenheid geven dat ze zien en doorhebben wat je gaat doen. Dat kost een aantal seconden.
In het door jou geschetste scenario gebruik je de richtingaanwijzer als dwingend; kijk uit, ga aan de kant, ik kom eraan.
Precies! Het is om je voornemen kenbaar te maken. Niet knipperlicht aan en gelijk gaan. Het is geen breekijzer. Bovendien, bij uitvoegen zou je ook geleerd moeten hebben dat je ongeveer 300 mtr voor de afrit je knipperlicht aanzet. Dan ga je toch ook niet gelijk de vluchtstrook op? FSD deed dit bij mij altijd fout trouwens. Die knippert pas als de afrit echt begonnen is, niet 300 mtr ervoor.

• thijsboeree
Masterchiev schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:59:
[...]

Als de marketing trein goed werkt krijgen we deze week een update haha.
2 weken, he, is het altijd 8)7

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
jongetje schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:57:
[...]

Ik heb bij rijles geleerd dat je pas richting aangeeft als je gaat.
Nee want als je gaat dan kan iedereen al zien dat je gaat en heeft de knipper geen toegevoegde waarde meer. Ik denk dat je het je verkeerd herinnerd of misschien heeft men het je verkeerd aangeleerd.

De knipper is om je intentie aan te geven; niet om aan te geven wat je op dat moment al aan het doen bent.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
ASW1 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:36:
[...]

Nee want als je gaat dan kan iedereen al zien dat je gaat en heeft de knipper geen toegevoegde waarde meer. Ik denk dat je het je verkeerd herinnerd of misschien heeft men het je verkeerd aangeleerd.

De knipper is om je intentie aan te geven; niet om aan te geven wat je op dat moment al aan het doen bent.
Maar wel pas nadat je gekeken hebt en gezien hebt dat er voldoende plek is. Een knipperlicht mag anderen niet dwingen tot afremmen/ruimte maken en dat is wel wat FSD vaak doet, volgens mij schrikken andere weggebruikers zich regelmatig kapot omdat ze denken dat de auto eraan komt.

• gjcvro
SirLenncelot schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:04:
[...]

Maar wel pas nadat je gekeken hebt en gezien hebt dat er voldoende plek is. Een knipperlicht mag anderen niet dwingen tot afremmen/ruimte maken en dat is wel wat FSD vaak doet, volgens mij schrikken andere weggebruikers zich regelmatig kapot omdat ze denken dat de auto eraan komt.
Bij het naar links gaan? Alleen bij invoegen heb ik dat een keer gehad, kwam ongelukkig naast een andere auto uit, en fsd deed weinig moeite om het op te lossen, dus toen heb ik het gas ff ingetrapt. Bij gewone rijbaan wissel doet hij het wisselend maar nooit als er geen plek is.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:29
[...]

Precies dit is mijn punt. FSD gaat knipperen en vervolgens niets doen of pas na 10 seconden van rijstrook wisselen.

Maar dat is volgens sommigen blijkbaar de manier hier?

als je gekeken hebt en er is ruimte, dan knipperen en na 1 a 2 seconden gaan. Je hebt tenslotte al gekeken...

[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 16-05-2026 22:53 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
[...]

Nee richtingaanwijzen is echt om een intentie aan te geven. Je laat zien wat je wilt, en je gaat daarna als het kan.

Stel je rijdt op een T-splitsing af. Het beste geef je ruim voor je op de splitsing bent richting aan, zodat iedereen ziet wat je van plan bent. Als je wacht met richting aangeven totdat je al links of rechts de bocht om gaat heeft niemand er wat aan, omdat dan immers al duidelijk is wat je aan het doen bent. Idem met voorsorteren en rijstroken wisselen.

Richting aangeven is een intentieverklaring waarmee je naar medeweggebruikers aangeeft wat je van plan bent, niets meer en niets minder.

[ Voor 8% gewijzigd door ASW1 op 16-05-2026 22:59 ]

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Nu online
ASW1 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:46:
[...]

Nee richtingaanwijzen is echt om een intentie aan te geven. Je laat zien wat je wilt, en je gaat daarna als het kan.

Stel je rijdt op een T-splitsing af. Het beste geef je ruim voor je op de splitsing bent richting aan, zodat iedereen ziet wat je van plan bent. Als je wacht met richting aangeven totdat je al links of rechts de bocht om gaat heeft niemand er wat aan, omdat dan immers al duidelijk is wat je aan het doen bent. Idem met voorsorteren en rijstroken wisselen.

Richting aangeven is een intentieverklaring waarmee je naar medeweggebruikers aangeeft wat je van plan bent, niets meer en niets minder.
Dat is echt onzin. Eerst kijken en dan pas richting aangeven. Zoals Koos Spee altijd zei “je richtingaanwijzer is geen dirigeerstokje “ !!

• SirLenncelot
  • Niet online
ASW1 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:46:
[...]

Volgens mij heb jij het over afslaan op een weg of kruising en de anderen over wisselen van rijbaan.

• Yaksa
jongetje schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:45:
[...]als je gekeken hebt en er is ruimte, dan knipperen en na 1 a 2 seconden gaan. Je hebt tenslotte al gekeken...
Jij hebt wel gekeken, maar hebben de andere weggebruikers jou intentie ook gezien en begrepen?
Dat duurt iets langer dan 1 à 2 seconden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• SirLenncelot
  • Niet online
gjcvro schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:16:
[...]

Bij het naar links gaan? Alleen bij invoegen heb ik dat een keer gehad, kwam ongelukkig naast een andere auto uit, en fsd deed weinig moeite om het op te lossen, dus toen heb ik het gas ff ingetrapt. Bij gewone rijbaan wissel doet hij het wisselend maar nooit als er geen plek is.
Bij wisselen van rijbaan net iets te vroeg waardoor bestuurder in de auto naast me vreemd opkijkt en dan niet durven gaan waardoor achteropkomend verkeer gaat remmen.

Tenminste dat is mijn ervaring op de snelweg als het net iets drukker is. Wanneer het veel rustiger is en de auto hoeft maar met twee-drie andere auto’s rekening te houden gaat het voor mijn gevoel al een stuk beter/vloeiender.

• Masterchiev
Yaksa schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 23:57:
[...]

Jij hebt wel gekeken, maar hebben de andere weggebruikers jou intentie ook gezien en begrepen?
Klopt. Wel gek dat de sommige dan wel in de veronderstelling zijn dat bij FSD een doorgaande weg de tesla een noodstop maakt omdat op de naastgelegen rijbaan een rood stoplicht staat wel kunnen ingrijpen. Vandaag weer meegemaakt. Volle bak van 50 naar 0. Gelukkig had ik oplettende bestuurder achter me, werd wel aangesproken door hem en terecht bij het volgende verkeerslicht.

• Masterchiev
SirLenncelot schreef op zondag 17 mei 2026 @ 00:00:
[...]

Bij wisselen van rijbaan net iets te vroeg waardoor bestuurder in de auto naast me vreemd opkijkt en dan niet durven gaan waardoor achteropkomend verkeer gaat remmen.

Tenminste dat is mijn ervaring op de snelweg als het net iets drukker is. Wanneer het veel rustiger is en de auto hoeft maar met twee-drie andere auto’s rekening te houden gaat het voor mijn gevoel al een stuk beter/vloeiender.
Klopt, zeker bij inhalen van vrachtwagens. Halverwege de vrachtwagen is te vroeg. Sommige wijken wat uit. Voorheen deed ik, de vrachtwagen voorbij dan knipperlicht aan, meestal bij knipper 2-3 van rijstrook wisselen.

• FreakGIB
  • Laatst online: 06:41
Mijn proefperiode liep tot de 15e van deze maand en ik rijd nu alweer een dag zonder FSD. Ik was er eigenlijk best snel aan gewend en voor het grootste deel werkt het gewoon goed.

Wat ik wel vreemd vind: ik was er redelijk vroeg bij en heb 49 euro betaald omdat ik al EAP had, maar in de auto staat het alsnog als “proefperiode” vermeld. Terwijl dat toch eigenlijk alleen zou moeten gelden voor de mensen die die gratis maand kregen, dus de gelukkigen die een week later aan de beurt waren?

PSN: FreakGIB

• karel_G_1981
  • Nu online
Grappig , ik zie nu dat sommige Amerikanen klagen over fsd 14.3.2 waar juist ook qua parkeren veel verbeteringen zitten , maar sommige andere dingen (als side effect?) ineens weer minder gaan. Bv bij mensen die hun garagedeur hebben gekoppeld

https://x.com/TheGadgetGuru/status/2055747867361636849/video/1?s=46

Edit 14.3.3 is inmiddels ook uit waar een aantal dingen verder zijn verbeterd , hopelijk komt die bij ons!

https://x.com/sawyermerritt/status/2055871981111607624?s=46

[ Voor 47% gewijzigd door karel_G_1981 op 17-05-2026 08:01 ]

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-07 17:52
Masterchiev schreef op zondag 17 mei 2026 @ 00:01:
[...]

Klopt. Wel gek dat de sommige dan wel in de veronderstelling zijn dat bij FSD een doorgaande weg de tesla een noodstop maakt omdat op de naastgelegen rijbaan een rood stoplicht staat wel kunnen ingrijpen. Vandaag weer meegemaakt. Volle bak van 50 naar 0. Gelukkig had ik oplettende bestuurder achter me, werd wel aangesproken door hem en terecht bij het volgende verkeerslicht.
Je had geen tijd om gas bij te geven of was je te verrast?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:29
Yaksa schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 23:57:
[...]

Wat is je punt? Dat als er niemand op de linkerbaan rijdt ik eerst 10 seconden moet knipperen voor wie dan? En wat doe ik dan in die tijd, de ruimte is er al. Voor de auto achter en rechts van me is 2 seconden van te voren toch voldoende.

Ben serieus benieuwd hoelang jij van te voren je richtingaanwijzer aanzet voordat je een baanwisseling doet op de snelweg.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01:07
karel_G_1981 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 07:22:
Grappig , ik zie nu dat sommige Amerikanen klagen over fsd 14.3.2 waar juist ook qua parkeren veel verbeteringen zitten , maar sommige andere dingen (als side effect?) ineens weer minder gaan. Bv bij mensen die hun garagedeur hebben gekoppeld

https://x.com/TheGadgetGuru/status/2055747867361636849/video/1?s=46

Edit 14.3.3 is inmiddels ook uit waar een aantal dingen verder zijn verbeterd , hopelijk komt die bij ons!

https://x.com/sawyermerritt/status/2055871981111607624?s=46
Ah wat vervelend! Ik wilde de release notes posten. :+

Het lijkt erop dat de updates echt stuk langzamer gaan in NL door de derde partij, dit is eigenlijk ook wat ik altijd zie in mijn werk. Erg jammer want zou niet zo moeten zijn en maakt het eigenlijk alleen meer onveiliger.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Masterchiev
Jasper schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:21:
[...]

Je had geen tijd om gas bij te geven of was je te verrast?
Staat binnen 2 sec stil, al kan je gas bijgeven. Dan rij je inmiddels 15km/u. Achterligger verwacht het nooit.

• Masterchiev
jongetje schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:26:
[...]

Wat is je punt? Dat als er niemand op de linkerbaan rijdt ik eerst 10 seconden moet knipperen voor wie dan? En wat doe ik dan in die tijd, de ruimte is er al. Voor de auto achter en rechts van me is 2 seconden van te voren toch voldoende.

Ben serieus benieuwd hoelang jij van te voren je richtingaanwijzer aanzet voordat je een baanwisseling doet op de snelweg.
Ik zie bijna niemand net zolang richting aanwijzen zoals met FSD gebeurt. En hierdoor ontstaat de verwarring ook door medeweggebruikers omdat het anders is dan het normale beeld. 99% verwacht dat als je voorbij het voertuig bent met inhalen, dat je dan pas je richting aanwijzer aan doet.
Masterchiev schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:28:
[...]

Ik zie bijna niemand net zolang richting aanwijzen zoals met FSD gebeurt. En hierdoor ontstaat de verwarring ook door medeweggebruikers omdat het anders is dan het normale beeld. 99% verwacht dat als je voorbij het voertuig bent met inhalen, dat je dan pas je richting aanwijzer aan doet.
Het feit dat het CBR 2329 woorden nodig heeft om uit te leggen hoe er in Nederland moet worden ingehaald/voorbijgegaan geeft al aan hoe fuzzy het bij ons is geregeld (vol met niet kwantificeerbare woorden als tijdig, regelmatig, betrekkelijk :))
Één van de richtlijnen die Tesla heel (te?) strak heeft geïmplementeerd en waardoor denk ik zo vaak twijfel ontstaat bij FSD:
Het van rijstrook wisselen en daarbij een plaats innemen waarop een andere bestuurder zich nadrukkelijk voorbereidt, is niet toegestaan.
(Nog zo'n fuzzy woord: nadrukkelijk). Volgens mij blijft FSD dit valideren ook nadat het knipperlicht is uitgezet om van rijstrook te wisselen

• gjcvro
zou zo maar kunnen, want als er geen verkeer links zit gaat hij veel soepeler naar links. Met wat drukker verkeer wil hij graag tijd zat hebben, en duidelijk zien dat de ruimte wordt gegeven of zo. Zodat de achterligger nog even rustig een slok koffie weg kan spoelen voordat hij er over denkt om te reageren.
Maar ik heb wel gemerkt, als je dan een tikkeltje gas geeft, dan gaat hij redelijk soepel en vrij snel naar links. Dat is mijn manier om het draaglijk te houden.

Wat wel verschrikkelijk irritant is: 2/3 banen die naar links afbuigen, auto staat op de rechter strook en zet dan bij het ingaan van de bocht de raw naar links uit (want je slaat linksaf) maar de rest van de wereld denkt dat je een baan wil opschuiven. Ik heb dat opgegeven, en zet ff fsd uit.

• Masterchiev
https://www.teslafi.com/firmware.php?detail=2026.14.6.6

2026.2.9.10 die in de USA is gereleased met FSD 14.3.2 krijgt de spring update onder nummer 2026.14.6.6.

hopelijk zitten wij daar ook bij onder FSD 14.2.2.5 aangezien de FSD een aparte update branch is los van de systeemsoftware algeheel.
Eens kijken hoe lang ik het ga volhouden (voor wie nog twijfelde, Autosteer blijft aanwezig na afloop abonnement)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dn9sChY-zLxPosgLyxikeQxim0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AoEbkHeAdGueiLYXqwE5wuVn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 17-05-2026 13:00 ]

• gjcvro
pdidi schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:59:
Eens kijken hoe lang ik het ga volhouden (voor wie nog twijfelde, Autosteer blijft aanwezig na afloop abonnement)
[Afbeelding]
Ik had ook niet anders verwacht, dat is met de auto verkocht en zal ik dus moeten houden.
Gisteren mijn schoonvader van 83 met FSDs laten rijden. Hij rijdt nog dagelijks in een enorme SUV met automaat binnen en buiten de bebouwde kom, maar snelwegen en lange afstanden liever niet meer. Omdat het de eerste keer was in zijn leven dat ie in een EV stapte met OPD eerst een half uurtje handmatig rondgereden (ging wonderbaarlijk goed). Daarna in een rural omgeving zonder verkeer FSD laten proberen en laten ingrijpen met stuur/rem danwel gas geven om te ervaren hoe dat gaat. Diezelfde avond op een relatief rustige A2 110km lang zonder enige ingreep lekker 100km/u laten kachelen (en dat ie zelf al een keer richtingaanwijzer ging gebruiken om toch maar netjes op de rechterrijstrook te gaan rijden).
Ik weet nu wel dat als ik zijn leeftijd haal, het leven er qua mobiliteit een heel stuk mooier uit gaat zien

• aschja
Myrdhin schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:12:
[...]

Gewoon weer voor Autosteer of TACC kiezen. Dan wordt je niet meer lastig gevallen met FSD (Supervised).
TACC onder Subscriptiom FSD is ook auto lane change, en die is zo ontzettend bang om van rijbaan te verwisselen dat ie dat de helft van de tijd niet doet.
aschja schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:04:
[...]

TACC onder Subscriptiom FSD is ook auto lane change, en die is zo ontzettend bang om van rijbaan te verwisselen dat ie dat de helft van de tijd niet doet.
Niet zeker of dit nou ook voor TACC is, maar voor gebruik Autosteer zal dit voor mij ook de reden zijn om te zorgen dat ik geen FSD abonnement heb als ik naar het buitenland ga als daar nog geen FSD is goedgekeurd

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 17-05-2026 14:21 ]

• aschja
pdidi schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:18:
[...]

Dit zal voor mij ook de reden zijn om te zorgen dat ik geen FSD abonnement heb als ik naar het buitenland ga en daar nog geen FSD is goedgekeurd
Ik had ergens wel spijt dat ik Enhanced Autopilot niet had gekocht, maar daar ben ik heel snel van teruggekomen. Dan maar een paar keer ghostbreaking, maar ENH/FSD is het niet voor mij.

Ook het hele idee achter FSD dat de auto voor je rijdt. Ik vind het moeten opletten echt verschrikkelijk. Niet dat ik net als Amerikanen ga lopen maffen achter het stuur, maar dat constant reactionair moeten zijn is niks voor mij. Dan rij ik zelf wel. Dat voelt natuurlijker en minder ingrijpend.

• karel_G_1981
  • Nu online
[...]

Precies dit is mijn punt. FSD gaat knipperen en vervolgens niets doen of pas na 10 seconden van rijstrook wisselen.

als je gekeken hebt en er is ruimte, dan knipperen en na 1 a 2 seconden gaan. Je hebt tenslotte al gekeken...
De rijprofielen lossen dit gewoon op en zijn daar ook voor gemaakt. In Europese versie van fsd hopelijk straks ook hurry en mad Max mode nu fsd bewezen veilig is. Die profielen waren er (tijdelijk?) uitgehaald vanwege consistentie vermoed ik. Nu snel terug erin met 14.3.3.

• Myrdhin
aschja schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:04:
[...]

Dat moet ik eens uitproberen. Die keren dat ik autosteer actief had kreeg ik de 2 blauwe lijntjes ipv enkele blauwe lijn zoals bij EAP en moest ik na de richtingaanwijzer aangezet te hebben ‘m met veel meer kracht eruit halen dan eerst het geval was. Zal het nog eens testen.

• Myrdhin
[...]

Dat heb ik ook wel eens meegemaakt maar dan wacht de auto op voldoende ruimte tussen jou en je voorganger op de baan waar je heen wilt. Als de auto daar ineens langzamer gaat rijden of er langer over doet om die 2 seconden ruimte te creeeren gaat FSD (Supervised) nog niet naar de andere baan vanwege dat je dan te kort op je voorganger zit.

Verder gebeurt het ook nog wel eens dat als je wilt opschuiven de auto achter je op die baan ineens wat harder gaat rijden waardoor de auto vanwege veilige afstand niet naar die baan gaat.

In andere gevallen gaat de auto gewoon vlot naar de andere baan bij mij.

• karel_G_1981
  • Nu online
Snap nu wel steeds beter waarom tesla de standaard autopilot geschrapt hebt. Er zijn nog steeds hele hordes “journalisten” en napraters die fsd en autopilot te pas en onpas ( met het doel om tesla in een negatief daglicht te brengen? ) door elkaar halen. Blijft wel jammer voor de goedwillende tesla koper en vind ook dat er iets op de fsd stack gebaseerd in de plaats voor moet komen. Wie weet.

Vandaag overigens weer een goede fsd dag. Weinig blauwe schermen en heb zelfs even getest met geveinzde vermoeidheid en testen wat werkt en niet werkt . Denk wat gevonden te hebben maar licht omstandigheden lijken nog steeds een hele grote factor helaas.

• Yaksa
karel_G_1981 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:51:
[...]In Europese versie van fsd hopelijk straks ook hurry en mad Max mode nu fsd bewezen veilig is. Die profielen waren er (tijdelijk?) uitgehaald vanwege consistentie vermoed ik. Nu snel terug erin met 14.3.3.
Ik denk dat die profielen er uit gehaald waren omdat zelfs de The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) o.a. de Mad Max mode aan nieuw onderzoek onderwerpt (bron:). Wanneer je verder weet dat de Amerikaanse verkeersregels minder streng zijn dan de Europese (Nederlandse) dan snap je denk je ook dat de RDW niet zit te wachten op een dergelijke modus, het is nou niet bepaald een modus die de veiligheid op onze drukke snelwegen verhoogt.

• TweakerMarco
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:07
Na 5 strikes (die je veel sneller krijgt als bij AutoSteer) wordt FSD dus een week gedeactiveerd, zonder een refund oid. Ook AutoSteer werkt dan niet meer pffff

• Ecological
Yaksa schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:53:
[...]

Ik denk dat die profielen er uit gehaald waren omdat zelfs de The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) o.a. de Mad Max mode aan nieuw onderzoek onderwerpt (bron:). Wanneer je verder weet dat de Amerikaanse verkeersregels minder streng zijn dan de Europese (Nederlandse) dan snap je denk je ook dat de RDW niet zit te wachten op een dergelijke modus, het is nou niet bepaald een modus die de veiligheid op onze drukke snelwegen verlaagt.
Bedoel je verhoogt? Overigens kan het nog steeds veiliger zijn want mensen die zelf als Max Max rijden gaan dan juist mad Max gebruiken waardoor het de veiligheid verhoogt.

Als het de veiligheid zou verhogen in de deze hypothese, zou je er dan voor zijn?

Natuurlijk heb ik ook liever niet dat mensen als mad Max rijden, maar dat is geen optie. Ben oprecht benieuwd naar je antwoord op deze vraag.

PS: Je bron is van november 2025 - en meer een opiniestuk waar veel op is af te dingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ecological op 17-05-2026 18:42 ]

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Yaksa
Ecological schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:25:
[...]Bedoel je verhoogt? Overigens kan het nog steeds veiliger zijn want mensen die zelf als Max Max rijden gaan dan juist mad Max gebruiken waardoor het de veiligheid verhoogt.
Als het de veiligheid zou verhogen in de deze hypothese, zou je er dan voor zijn?
Natuurlijk heb ik ook liever niet dat mensen als mad Max rijden, maar dat is geen optie. Ben oprecht benieuwd naar je antwoord op deze vraag.
PS: Je bron is van november 2025 - en meer een opiniestuk waar veel op is af te dingen.
(fixed) Wanneer ik op de weg zit dan vraag ik mij bij minstens 50% van de bestuurders af; "Hoe hebben die in hemelsnaam hun rijbewijs ooit gehaald". Het lijkt wel of ze het rijbewijs halen, een auto kopen en dan denken: "Zo, nou kan ik eindelijk rijden zoals ik dat wil en niet zoals die domme instructeur vertelde dat het moest".
Ik ben er voor dat iedereen gaat rijden zoals we met zijn allen afgesproken en in de verkeersregels vastgelegd hebben. Voorspelbaar, voorzichtig, verstandig en met oog voor andere weggebruikers.
10 minuten eerder van huis gaan zodat je je niet hoeft te haasten en veel meer trajectcontroles i.p.v. flitscamera's.

• Masterchiev
Masterchiev schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:52:

2026.2.9.10 die in de USA is gereleased met FSD 14.3.2 krijgt de spring update onder nummer 2026.14.6.6.

hopelijk zitten wij daar ook bij onder FSD 14.2.2.5 aangezien de FSD een aparte update branch is los van de systeemsoftware algeheel.
Update op dit bericht. Teslafi geeft aan dat versie 2026.2.9.10 ook de FSD versie 14.3.3 bevat. Ben benieuwd naar de changelog.

• karel_G_1981
  • Nu online
Ecological schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:25:
[...]

Bedoel je verhoogt? Overigens kan het nog steeds veiliger zijn want mensen die zelf als Max Max rijden gaan dan juist mad Max gebruiken waardoor het de veiligheid verhoogt.

Getreuzel is niet veilig. Indien je zeker bent dat iets kan moet je doorpakken. Fsd treuzelt soms te lang waardoor momentum verloren gaat en andere mensen gaan twijfelen aan je bedoelingen. Assertief en duidelijk weggedrag is iedereen bij gebaat. Ik grijp bij getreuzel van fsd altijd direct in en spreek daarna een boodschap in. Hopelijk dat daar wat aan gedaan wordt.

• Masterchiev
Masterchiev schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:24:
[...]

Update op dit bericht. Teslafi geeft aan dat versie 2026.2.9.10 ook de FSD versie 14.3.3 bevat. Ben benieuwd naar de changelog.
Voor de geïnteresseerde:

Full Self-Driving (Supervised) v14.3.3 bevat:

• Upgrade van het Reinforcement Learning (RL)-deel van de training van het FSD-neurale netwerk, met verbeteringen in een breed scala aan rijscenario’s.

• Upgrade van de neurale netwerk-visie-encoder, met betere prestaties in zeldzame en slecht zichtbare scenario’s, sterkere 3D-geometriebegrip en uitgebreidere verkeersbordherkenning.

• Volledige herschrijving van de AI-compiler en runtime met MLIR, wat resulteert in 20% snellere reactietijd en een verbeterde snelheid van model-iteraties.

• Vermindering van onnodige rijstrookwisselingen en licht achteroprijden.

• Verhoogde besluitvaardigheid bij het selecteren van parkeerplaatsen en het uitvoeren van parkeermanoeuvres.

• Verbeterde voorspelling van de parkeerlocatie-pin, nu weergegeven op een kaart met een P-icoon.

• Verbeterde reactie op noodvoertuigen, schoolbussen, voorrangsverstoorders en andere zeldzame voertuigen.

• Betere afhandeling van kleine dieren door gerichte RL-training op moeilijkere voorbeelden en extra beloningen voor proactieve veiligheid.

• Verbeterde verkeerslichtafhandeling bij complexe kruispunten met samengestelde lichten, bochtige wegen en stoppen bij geel licht — mede dankzij training op moeilijke RL-voorbeelden uit het Tesla-vloot.

• Betere verwerking van zeldzame en ongebruikelijke objecten die uitsteken, hangen of in de rijbaan leunen, door het ophalen van zeldzame gebeurtenissen uit de vloot.

• Verbeterde afhandeling van tijdelijke systeemdegradaties door de controle te behouden en automatisch te herstellen zonder tussenkomst van de bestuurder, waardoor onnodige disengagements afnemen.

• Unified model tussen Actually Smart Summon, FSD en Robotaxi voor capabeler en betrouwbaarder gedrag. (Nieuw in FSD v14.3.2, niet beschikbaar op de Cybertruck)

• Help Tesla Self-Driving te verbeteren door na een overname een interventiereden te selecteren op het hoofdscherm. (Nieuw in FSD v14.3.2)

• Yaksa
Masterchiev schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:25:
[...]

Voor de geïnteresseerde:

• Upgrade van het Reinforcement Learning (RL)-deel van de training van het FSD-neurale netwerk, met verbeteringen in een breed scala aan rijscenario’s.

• Upgrade van de neurale netwerk-visie-encoder, met betere prestaties in zeldzame en slecht zichtbare scenario’s, sterkere 3D-geometriebegrip en uitgebreidere verkeersbordherkenning.

• Volledige herschrijving van de AI-compiler en runtime met MLIR, wat resulteert in 20% snellere reactietijd en een verbeterde snelheid van model-iteraties.

• Verhoogde besluitvaardigheid bij het selecteren van parkeerplaatsen en het uitvoeren van parkeermanoeuvres.

• Verbeterde voorspelling van de parkeerlocatie-pin, nu weergegeven op een kaart met een P-icoon.

• Verbeterde reactie op noodvoertuigen, schoolbussen, voorrangsverstoorders en andere zeldzame voertuigen.

• Betere afhandeling van kleine dieren door gerichte RL-training op moeilijkere voorbeelden en extra beloningen voor proactieve veiligheid.

• Verbeterde verkeerslichtafhandeling bij complexe kruispunten met samengestelde lichten, bochtige wegen en stoppen bij geel licht — mede dankzij training op moeilijke RL-voorbeelden uit het Tesla-vloot.

• Betere verwerking van zeldzame en ongebruikelijke objecten die uitsteken, hangen of in de rijbaan leunen, door het ophalen van zeldzame gebeurtenissen uit de vloot.

• Verbeterde afhandeling van tijdelijke systeemdegradaties door de controle te behouden en automatisch te herstellen zonder tussenkomst van de bestuurder, waardoor onnodige disengagements afnemen.

• Unified model tussen Actually Smart Summon, FSD en Robotaxi voor capabeler en betrouwbaarder gedrag. (Nieuw in FSD v14.3.2, niet beschikbaar op de Cybertruck)

• Help Tesla Self-Driving te verbeteren door na een overname een interventiereden te selecteren op het hoofdscherm. (Nieuw in FSD v14.3.2)
Misschien wel handig om de bron ook even te vermelden, nu zien we niet welke branche/regio/land dit is.
De nummering die Tesla aanhoudt is behoorlijk ondoorgrondelijk, vandaar.

• Masterchiev
Yaksa schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:32:
[...]

Misschien wel handig om de bron ook even te vermelden, nu zien we niet welke branche/regio/land dit is.
De nummering die Tesla aanhoudt is behoorlijk ondoorgrondelijk, vandaar.
Jij hebt moeite met de tekst lezen. Valt me al vaker op dat je zomaar reageert op de laatste tekst.
Masterchiev schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:52:

Hier begon het mee.
Masterchiev schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:24:
[...]

Volgens de update vanaf mij.
Masterchiev schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:25:
[...]

Voor de geïnteresseerde:

Gevolgd door dit bericht.

beetje duidelijk voor je nu? Dit is eenmalig🤣 volgende keer even aandachtig teruglezen.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Masterchiev schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:36:
[...]

Jij hebt moeite met de tekst lezen. Valt me al vaker op dat zomaar reageert op de laatste tekst.

[...]

Hier begon het mee.

[...]

Volgens de update vanaf mij.

[...]

Gevolgd door dit bericht.

beetje duidelijk voor je nu? Dit is eenmalig🤣 volgende keer even aandachtig teruglezen.
Lekker eigenwijs bericht, maar ik heb niet helder of dit nu een upgrade is die wij ook kunnen verwachten hier, of dat dit een versie is die wij al hebben?

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Masterchiev
Maverick schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:38:
[...]

Lekker eigenwijs bericht, maar ik heb niet helder of dit nu een upgrade is die wij ook kunnen verwachten hier, of dat dit een versie is die wij al hebben?
Niets eigenwijs aan. Het staat er genoemd. Deze release is voor de USA tot zover althans. Eerste bericht.

• Ecological
Yaksa schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:23:
[...]

(fixed) Wanneer ik op de weg zit dan vraag ik mij bij minstens 50% van de bestuurders af; "Hoe hebben die in hemelsnaam hun rijbewijs ooit gehaald". Het lijkt wel of ze het rijbewijs halen, een auto kopen en dan denken: "Zo, nou kan ik eindelijk rijden zoals ik dat wil en niet zoals die domme instructeur vertelde dat het moest".
Ik ben er voor dat iedereen gaat rijden zoals we met zijn allen afgesproken en in de verkeersregels vastgelegd hebben. Voorspelbaar, voorzichtig, verstandig en met oog voor andere weggebruikers.
10 minuten eerder van huis gaan zodat je je niet hoeft te haasten en veel meer trajectcontroles i.p.v. flitscamera's.
Daar ben ik het mee eens! Maar geen antwoord op mijn vraag, stel mad Max is statistisch veiliger, wat zou je daarvan vinden?

• Yaksa
Masterchiev schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:39:
[...]Niets eigenwijs aan. Het staat er genoemd. Deze release is voor de USA tot zover althans. Eerste bericht.
Maar dat is dus per definitie niet de versie die hier uitgerold wordt. Daar was mijn opmerking ook op gestoeld. Het heeft weinig zijn om hier release notes en bugfixes te posten die niks met de Europese versie te maken hebben.

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
TweakerMarco schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:57:
Na 5 strikes (die je veel sneller krijgt als bij AutoSteer) wordt FSD dus een week gedeactiveerd, zonder een refund oid. Ook AutoSteer werkt dan niet meer pffff
Heb je na deze timeout opnieuw weer vijf strikes?

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

• Masterchiev
Yaksa schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:52:
[...]

Maar dat is dus per definitie niet de versie die hier uitgerold wordt. Daar was mijn opmerking ook op gestoeld. Het heeft weinig zijn om hier release notes en bugfixes te posten die niks met de Europese versie te maken hebben.
Dat is maar onbekend of dat zo is of wij dat niet krijgen? Ik heb geen info van de RDW of tesla. Twee auto’s hebben het nu wereldwijd ( die aangesloten zijn bij teslafi ). Daarnaast is het delen van zulke updates van belang omdat er in te zien is dat er verbeteringen inzitten waar wij tegen aanlopen bijv het interpreteren van verkeerslichten. Ook is te zien dat tesla de update branch nummering gelijk trekt namelijk in de 2026.14.X branch. Ook is te zien dat deze update enorm is en ook de springupdate en nog veel features bevat. Het is de verwachting dat wij onze niche ( zijsprong ) naar 3.7 daarom ook gaan verlaten.

Ik zie ook dat FSD zodanig snel updates krijgt dat mijn verwachting is dat de RDW dit nooit kan bijhouden.

• gjcvro
Ik ben er voor dat iedereen gaat rijden zoals we met zijn allen afgesproken en in de verkeersregels vastgelegd hebben.
[...]

en veel meer trajectcontroles i.p.v. flitscamera's.
Als we het ene doen is het andere onzin.

• Yaksa
Ecological schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:44:
[...]

Daar ben ik het mee eens! Maar geen antwoord op mijn vraag, stel mad Max is statistisch veiliger, wat zou je daarvan vinden?
Da's een onmogelijke vraagstelling. Aangezien die modus hier in Nederland niet gebruikt is, is er ook geen data van. Dan valt er statistisch gezien niks over te zeggen. Ik geloof dat FSD zonder Mad Max behoorlijk veilig is. Daar moet je dan niet aan willen morrelen, ook al willen sommige hardrijders dat wel.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:05
Masterchiev schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:58:
[...]

Ik zie ook dat FSD zodanig snel updates krijgt dat mijn verwachting is dat de RDW dit nooit kan bijhouden.
Ik verwacht dat Tesla aangeeft welke versie aan de RDW aangeleverd wordt en daar neemt de RDW dan zijn tijd voor. Al komen er 40 updates aan, dan wordt de queue gewoon langer of we gaan dus updates “missen” en we zullen major jumps gaan maken. Als de werkwijze gehandhaafd blijft natuurlijk.

• karel_G_1981
  • Nu online
[...]

De wegbeheerder maakt er in Nederland vaak ook een puinhoop van met borden en regel chaos. Iets dat met fsd des te meer opvalt. het “strikt houden aan verkeersregels” is niet perse veilig. Van fsd verwacht ik menselijk gedrag dat ook verkeersregels overtreedt als dat veiliger is.

• JoeBlack2k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-07 17:57

JoeBlack2k

I Love Hilary

ik denk niet dat we het eerste jaar update krijgen, sowieso niet zolang het nog bij EU onder goedkeuring is

Hilary Duff 4-Life

JoeBlack2k schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:44:
ik denk niet dat we het eerste jaar update krijgen, sowieso niet zolang het nog bij EU onder goedkeuring is
Volgens Berkant komt de update er aan. Ik ken zijn reputatie, maar aangezien hij al rond rijdt met een speciale build vermoed ik dat ie dit keer gelijk heeft

• karel_G_1981
  • Nu online
pdidi schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:48:
[...]

Volgens Berkant komt de update er aan. Ik ken zijn reputatie, maar aangezien hij al rond rijdt met een speciale build vermoed ik dat ie dit keer gelijk heeft
Ik denk dat dit klopt. Er zijn een aantal verbeteringen die nodig zijn om het product voldoende aantrekkelijk te maken. Dus er is groot belang voor tesla en er zijn nog een wat situaties waarin fsd zich niet optimaal gedraagt . Dus ook een groot belang voor de verkeersveiligheid. (RDW) ik denk dat beide partijen hier hard aan werken om bv België bij goedkeuring meteen de nieuwste versie te kunnen geven.

• Yaksa
karel_G_1981 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:22:
[...] Van fsd verwacht ik menselijk gedrag dat ook verkeersregels overtreedt als dat veiliger is.
Bij FSD ben jij als als bestuurder nog steeds verantwoordelijk voor het rijgedrag.
FSD kan en mag de verkeersregels niet overtreden.
Ten slotte kan je menselijk gedrag bij AI wel vergeten, het blijft altijd een berekende voorspelling.
Niks intuïtie, geen oogcontact en geen kennis van handgebaren bijvoorbeeld.

• Yaksa
pdidi schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:48:
[...]Volgens Berkant komt de update er aan. Ik ken zijn reputatie, maar aangezien hij al rond rijdt met een speciale build vermoed ik dat ie dit keer gelijk heeft
Ik denk dat hij een 'g' vergeten is.

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-07 20:31

m00

Yaksa schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:58:
[...]

Bij FSD ben jij als als bestuurder nog steeds verantwoordelijk voor het rijgedrag.
Ten slotte kan je menselijk gedrag bij AI wel vergeten, het blijft altijd een berekende voorspelling.
Legio voorbeelden uit de VS van het tegenovergestelde van wat je allemaal beweert.

Misschien moet je je er eens wat beter in verdiepen.

• Yaksa
m00 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:04:
[...]Legio voorbeelden uit de VS van het tegenovergestelde van wat je allemaal beweert.
Misschien moet je je er eens wat beter in verdiepen.
RDW heeft ook al legio keren aangegeven dat de verkeerssituatie in de VS onvergelijkbaar is met de verkeerssituatie hier in Nederland. False equivalence dus.

Yaksa schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:00:
[...]

Ik denk dat hij een 'g' vergeten is.
Haha. Ok deze dan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GFEp4ysgOV_xdkAAHVd4htA4hE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ch4dAM9cOpZ2LSR8Mq07hN42.png?f=fotoalbum_large

• uwedp
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:05
Misschien niet de juiste topic, maar wat is jullie mening over welke impact dit gaat hebben op de europese auto industrie nu dat FSD S. toegelaten is in Nederland en snel andere landen gaan volgen...
Ik kan mij inbeelden dat dit een boost zal geven aan verkoop Tesla en negatieve impact op europese car sales. (wat nu al te lijden heeft)

Mij lijkt het dat de europese automerken jaren achter staan, of ben ik hier verkeerd in?

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:32
@uwedp, ze hebben wel Momenta in China.

YouTube: Wait, The Germans Have FSD? Momenta Is In VW, BMW, Mercedes & More In China! My First Experience
Maar in de EU lopen ze lichtjaren achter ja.

[ Voor 3% gewijzigd door Card Nox op 17-05-2026 21:25 ]

uwedp schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:20:
Misschien niet de juiste topic, maar wat is jullie mening over welke impact dit gaat hebben op de europese auto industrie nu dat FSD S. toegelaten is in Nederland en snel andere landen gaan volgen...
Ik kan mij inbeelden dat dit een boost zal geven aan verkoop Tesla en negatieve impact op europese car sales. (wat nu al te lijden heeft)

Mij lijkt het dat de europese automerken jaren achter staan, of ben ik hier verkeerd in?
Een half jaar geleden zei Musk daar het volgende over, ik hoop dat ze na goedkeuring daar anders over gaan denken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6IjDgiuLwgH_NOSEELyulWdCxc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8WdT0616HWfJyUgRjCx886KR.png?f=fotoalbum_large

• karel_G_1981
  • Nu online
Yaksa schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:58:
[...]

Nou dat klopt gelukkig niet , hij rijdt regelmatig wel degelijk mee met het verkeer ondanks bv borden die men uit slordigheid vergeten is weg te halen , of situaties die gewoon heel raar zijn en niet logisch waardoor het houden aan regels juist tot meer gevaar leidt.

Het mag van mij echter nog wel iets meer “sentient” zoals Elon dat zo weet te zeggen , ik zet hem nu soms nog wel eens uit als ik weet dat het houden aan regels gedrag bij andere verkeersdeelnemers uitlokt dat niet gewenst is. Dit zou heel mooi opgelost kunnen worden met die profielen.

Als eerste uitgangspunt moet altijd veiligheid zijn , 100% mee eens , maar met dat uitgangspunt kun je nog steeds verschillende dingen doen waardoor iedereen zich er comfortabel bij voelt.

• karel_G_1981
  • Nu online
Yaksa schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:11:
[...]

RDW heeft ook al legio keren aangegeven dat de verkeerssituatie in de VS onvergelijkbaar is met de verkeerssituatie hier in Nederland. False equivalence dus.
Ik rij zeer regelmatig in de VS en ook in allerlei ander landen. (Zoals verschillende landen in Afrika , midden oosten en Azië) ik verdiep me nooit in verkeersregels maar ga gewoon rijden en zie wel hoe het verkeer is, gaat altijd goed. True verkeer is anders maar veel is ook vergelijkbaar zoals menselijk gedrag bv. Daarom mogen wij met een Nederlands rijbewijs gewoon in de VS rijden en omgekeerd idem. Ik hoef ook niet ineens opnieuw examen te doen als ik in de VS een auto huur of een Amerikaan hier. Eigenlijk geldt voor een systeem als fsd hetzelfde . Zou daarom fijn zijn als de EU zoals beloofd nu eens de Amerikaanse regels en goedkeuringen gewoon zou overnemen. Enige reden dat dit niet gebeurt is niet veiligheid maar protectionisme.

[ Voor 47% gewijzigd door karel_G_1981 op 17-05-2026 22:16 ]

• Ecological
Yaksa schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:11:
[...]

Maar dat is niet zo. Waar hebben ze dat gezegd? Er zijn subtiele verschillen maar daar is ook elke stad anders. Ik heb er namelijk gewoond.

• NewYerk
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-07 22:07

NewYerk

M3 Highland RWD 2025

Zo nog een paar dagen fsd for free. Ik merk dat ik het binnen de bebouwde kom gewoon niet gebruik. Op de snelweg alleen als ik cruisecontrol wil inschakelen, zoals ik altijd al deed op de momenten dat ik dat zou willen gebruiken. Voor mij heeft fsd eigenlijk nauwelijks toegevoegde waarde en zeker niet voor 99 euro per maand. Denk dat ik zelf rijden nog altijd veel te leuk vind.
NewYerk schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:52:
Zo nog een paar dagen fsd for free. Ik merk dat ik het binnen de bebouwde kom gewoon niet gebruik. Op de snelweg alleen als ik cruisecontrol wil inschakelen, zoals ik altijd al deed op de momenten dat ik dat zou willen gebruiken. Voor mij heeft fsd eigenlijk nauwelijks toegevoegde waarde en zeker niet voor 99 euro per maand. Denk dat ik zelf rijden nog altijd veel te leuk vind.
Je moet FSD wel activeren anders gebruik je nog steeds cruise control ;)

• NewYerk
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-07 22:07

NewYerk

M3 Highland RWD 2025

pdidi schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:10:
[...]

Je moet FSD wel activeren anders gebruik je nog steeds cruise control ;)
Ja en de fsd free trial voor 30 dagen loopt op de 21e af en ze willen graag dat ik het abonnement daarna afneem, gezien de meldingen in de app. Dat gaat alleen niet gebeuren. En als ik de fsd inschakel met name op de snelweg dan gebruik hem net als de cruisecontrol. Ook al een keer een hele vervelende strike. Camera kon waarschijnlijk mijn ogen niet volgen achter mijn zonnebril. Ook vreemde situaties al meegemaakt zoals ook anderen vergelijkbaar hebben meegemaakt en hier gemeld hebben. Mij is echt het geld van die 99 euro niet waard.

• Masterchiev
karel_G_1981 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:28:
[...]

Nou dat klopt gelukkig niet , hij rijdt regelmatig wel degelijk mee met het verkeer ondanks bv borden die men uit slordigheid vergeten is weg te halen , of situaties die gewoon heel raar zijn en niet logisch waardoor het houden aan regels juist tot meer gevaar leidt.

Het mag van mij echter nog wel iets meer “sentient” zoals Elon dat zo weet te zeggen , ik zet hem nu soms nog wel eens uit als ik weet dat het houden aan regels gedrag bij andere verkeersdeelnemers uitlokt dat niet gewenst is. Dit zou heel mooi opgelost kunnen worden met die profielen.

Als eerste uitgangspunt moet altijd veiligheid zijn , 100% mee eens , maar met dat uitgangspunt kun je nog steeds verschillende dingen doen waardoor iedereen zich er comfortabel bij voelt.
Meest vervelende wat vaak verzuimd wordt is bij wegwerkzaamheden met een snelheidsbeperking, het einde snelheidsbeperkingbord A02 bord te plaatsen.

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:48
Masterchiev schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:38:
[...]

Meest vervelende wat vaak verzuimd wordt is bij wegwerkzaamheden met een snelheidsbeperking, het einde snelheidsbeperkingbord A02 bord te plaatsen.
Of net vóór i.p.v. voorbij het kruispunt een bord met de snelheidsbeperking plaatsen, terwijl de werkzaamheden voorbij het kruispunt zijn, waardoor je dus met "normale" snelheid langs de werkzaamheden mag rijden.

• Yaksa
karel_G_1981 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:31:
[...]Daarom mogen wij met een Nederlands rijbewijs gewoon in de VS rijden en omgekeerd idem. Ik hoef ook niet ineens opnieuw examen te doen als ik in de VS een auto huur of een Amerikaan hier.
Voor een beperkte periode mag dat inderdaad, maar er wordt wel aanbevolen om in Amerika een internationaal rijbewijs bij je te hebben.
Amerikanen die hier gaan rijden moeten na een bepaalde periode gewoon een examen afleggen, tenzij ze tot de 30% - regeling behoren. Maar dit wordt een beetje off-topic. Punt blijft gewoon dat je voor wat betreft FSD niet twee landen met elkaar kunt vergelijken. En al helemaal niet op de manier dat je zegt dat de menselijke eigenschappen nauwelijks verschillen. AI kan helemaal niks met menselijke eigenschappen.

Yaksa schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:48:
[...]

Voor een beperkte periode mag dat inderdaad, maar er wordt wel aanbevolen om in Amerika een internationaal rijbewijs bij je te hebben.
Amerikanen die hier gaan rijden moeten na een bepaalde periode gewoon een examen afleggen, tenzij ze tot de 30% - regeling behoren. Maar dit wordt een beetje off-topic. Punt blijft gewoon dat je voor wat betreft FSD niet twee landen met elkaar kunt vergelijken. En al helemaal niet op de manier dat je zegt dat de menselijke eigenschappen nauwelijks verschillen. AI kan helemaal niks met menselijke eigenschappen.
Dat geldt niet alleen voor US, maar voor alle andere EU landen ook. Vandaar dat in de Owners Manual al het volgende staat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BoB9vqpmgt7L9V3_nzLpwBSCZI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hKySPTdySPPiBO6ENZCpl7H3.png?f=fotoalbum_large

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:20

Felyrion

goodgoan!

Ik heb dit weekend FSD nog eens goed aan de tand gevoeld, flink wat snelweg km's gemaakt en een paar steden doorkruisd. Heb er nu zo'n 1000km op zitten.

Ik moet zeggen dat het deze keer beter beviel dan eerder. Ik had me echt voorgenomen om FSD zijn gang te laten gaan, ook al is het soms traag.
Als je eenmaal in die mindset zit is het heel erg relaxed rijden. Misschien dat het helpt dat ik totaal geen ruzie heb met DMS, ik kan rustig om me heen kijken en gesprekken voeren met de anderen in de auto waarbij ik nauwelijks waarschuwingen krijg.

Maar de rust die het geeft om niet te hoeven nadenken over welke route (of de navigatie moeten volgen), zeker in een drukke onbekende stad, bevalt me wel.

Het enige wat ik uiteindelijk ben gaan doen is gas geven op de snelweg bij inhaal momentjes. Zodra hij aangeeft de inhaalmanouvre te starten even opletten en als het kan wat gas bij geven. Dan rijd hij lekker vlot door. Hij duikt dan ook veel sneller kleinere gaten in waar hij anders de actie mogelijk zou annuleren. Uiteraard wel zelf kijken of het kan :P
Met mijn tests viel het me op dat met "contextuele maximale snelheid" uitgeschakeld hij veel vaker naar de maximum (snelheid + x%) heen gaat. Overdag levert dat een vlotte rijstijl op in mijn beleving. 's Avonds zit je sowieso aan de 130 max. waarbij je hem af en toe moet helpen "herinneren".

Verder ben ik onder de indruk van het anticiperen. Het voorspelt echt wat er gaat gebeuren en geeft ruimte waar nodig. Op een smal weggetje bij een tegenligger even in zo'n inhammetje wachten, heel netjes.
Ritsen bij een ongeluk op de snelweg deed hij erg goed ondanks drukte, waarbij hij direct een gaatje in dook die gelaten werd. Hij beperkte daar ook netjes de snelheid tot de plek van het ongeluk voorbij was. Mooi om te zien dat soort dingetjes.

Al met al het hele weekend geen ingreep gedaan behalve wat gas geven en één keer verkeerd voorsorteren.

Met een beetje doorontwikkeling heeft dit echt wel potentie vind ik. Er is niet zo heel veel meer nodig om het echt bruikbaar te maken.
Het is me geen 99 euro waard, daar maak ik gewoon niet genoeg kilometers voor. Maar ik ga het zeker af en toe wel een maandje proberen (of voor vakanties als het EU breed wordt).

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:07
Bijzonder. Mijn FSD Free Trial is gisteren verlopen, maar kon vanochtend FSD gewoon starten. :+

Zie nu ook dit nog in de app.

Afbeeldingslocatie: https://img.rivanov.nl/i/v6FdU2M.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Rivanov op 18-05-2026 08:02 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• FreakGIB
Rivanov schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:01:
Bijzonder. Mijn FSD Free Trial is gisteren verlopen, maar kon vanochtend FSD gewoon starten. :+

Zie nu ook dit nog in de app.

[Afbeelding]
misschien dat het naar je gratis proef periode meteen word doorgezet naar een abbonement.

ik zie in mijn tesla staan dat mijn proefperiode is afgelopen maar mijn vraag is is een een abbo van 49 dus ook een proefperiode want ik heb geen gratis maand gekregen en als zij dat zien als een proef periode wil ik die 49 alsnog terug of een extra maand FSD.

hebben anderen hier de zelfde melding proefperiode verlopen terwijl ze gewoon betaald hebben?

• Rivanov
FreakGIB schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:29:
[...]

misschien dat het naar je gratis proef periode meteen word doorgezet naar een abbonement.

ik zie in mijn tesla staan dat mijn proefperiode is afgelopen maar mijn vraag is is een een abbo van 49 dus ook een proefperiode want ik heb geen gratis maand gekregen en als zij dat zien als een proef periode wil ik die 49 alsnog terug of een extra maand FSD.

hebben anderen hier de zelfde melding proefperiode verlopen terwijl ze gewoon betaald hebben?
Staat niets op m'n creditcard vermeld.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• FreakGIB
Rivanov schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:36:
[...]

Staat niets op m'n creditcard vermeld.
bij mij verliep mijn Abbo (Proefperiode ?) op 15 mei en kreeg toen ik instapte de melding FSD is gestopt en alles is terug gezet naar EAP of iets dergelijks.

moest uiteindelijk alsnog wel wat kleine dingen aanpassen maar rijd nu weer EAP

• Ecological
Masterchiev schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:58:
[...]

Dat is maar onbekend of dat zo is of wij dat niet krijgen? Ik heb geen info van de RDW of tesla. Twee auto’s hebben het nu wereldwijd ( die aangesloten zijn bij teslafi ). Daarnaast is het delen van zulke updates van belang omdat er in te zien is dat er verbeteringen inzitten waar wij tegen aanlopen bijv het interpreteren van verkeerslichten. Ook is te zien dat tesla de update branch nummering gelijk trekt namelijk in de 2026.14.X branch. Ook is te zien dat deze update enorm is en ook de springupdate en nog veel features bevat. Het is de verwachting dat wij onze niche ( zijsprong ) naar 3.7 daarom ook gaan verlaten.

Precies - ze moeten er echt tussenuit. Een instantie als een RDW heeft geen verstand van de software van autonome systemen.

Als er niet snel een update komt dan denk ik mijn bestelling nog even uit te stellen. Zou ik erg jammer vinden maar mijn twee andere auto’s doen het nog erg goed.

• Rivanov
FreakGIB schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:39:
[...]

bij mij verliep mijn Abbo (Proefperiode ?) op 15 mei en kreeg toen ik instapte de melding FSD is gestopt en alles is terug gezet naar EAP of iets dergelijks.

moest uiteindelijk alsnog wel wat kleine dingen aanpassen maar rijd nu weer EAP
Die melding kreeg ik vanochtend dus niet. Ben vanmiddag benieuwd als ik weer naar huis rijdt.

• karel_G_1981
  • Nu online
I_IBlackI_I schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:43:
[...]

Of net vóór i.p.v. voorbij het kruispunt een bord met de snelheidsbeperking plaatsen, terwijl de werkzaamheden voorbij het kruispunt zijn, waardoor je dus met "normale" snelheid langs de werkzaamheden mag rijden.
Klopt veel slordigheden door de wegbeheerders en bouwvakkers , dat vergt wat intelligentie om te snappen wat er bedoeld wordt ipv rigide de regeltjes volgen waardoor je juist niet doet wat eigenlijk de bedoeling is

[ Voor 5% gewijzigd door karel_G_1981 op 18-05-2026 10:13 ]

• Bart_VM
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 26-07 20:22
Momenteel zit ik op software versie 2026.14.6. Direct vanaf de beschikbaarheid heb ik FSD aangevraagd maar dit is nog steeds niet beschikbaar op mijn Model Y HW4.

De auto is nieuw via Duitsland in Nederland geregistreerd. Op advies van de eerdere berichten heb ik Tesla reeds gecontact om het VIN op NL te registreren (indien van toepassingen) maar dit lijkt geen effect gehad te hebben. Op basis van de berichten begrijp ik dat mijn huidige versie een niet gebruikelijke branch in NL is exclusief FSD.

Is er iemand die mij verder kan helpen hoe ik FSD beschikbaar krijg en/of ik de branch kan aanpassen en/of anders FSD snel beschikbaar wordt in mijn branch?

• carpebios
  • Laatst online: 22:57
Bart_VM schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:55:
Momenteel zit ik op software versie 2026.14.6. Direct vanaf de beschikbaarheid heb ik FSD aangevraagd maar dit is nog steeds niet beschikbaar op mijn Model Y HW4.

De auto is nieuw via Duitsland in Nederland geregistreerd. Op advies van de eerdere berichten heb ik Tesla reeds gecontact om het VIN op NL te registreren (indien van toepassingen) maar dit lijkt geen effect gehad te hebben. Op basis van de berichten begrijp ik dat mijn huidige versie een niet gebruikelijke branch in NL is exclusief FSD.

Is er iemand die mij verder kan helpen hoe ik FSD beschikbaar krijg en/of ik de branch kan aanpassen en/of anders FSD snel beschikbaar wordt in mijn branch?
Door Tesla te contacteren? Er lijkt namelijk iets fout te zitten bij hun waardoor je de FSD niet actief krijg.

[ Voor 4% gewijzigd door carpebios op 18-05-2026 09:58 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-07 18:36

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De vraag is of Tesla de mogelijkheid heeft om te downgraden naar een oudere .3 versie

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• A_ve_D
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 24-07 11:53
Ik ben afgelopen vrijdag bij tesla geweest omdat ik ook de upgrade maar niet ontvang en op 2026.8.6 blijf zitten.

Op basis van mijn gegeven informatie kon er een Ranger langskomen, maar ik had werkelijk geen idee wat hij zou moeten doen. Aangezien ik toch in de buurt was bij Tesla gelijk even nagevraagd, maar daar hebben ze ook geen idee wat hij komt doen.

Ook wisten ze niet dat je niet naar beneden kon in software, al met al niks opgeschoten en niemand weet iets..
FreakGIB schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:29:
[...]

Ja, hier ook

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:51
Bart_VM schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:55:

Hoe weet je dat een auto uit Duitsland komt? Betreft het een occasion?

• Ecological
Erg leuk om 14.3.3. in actie te zien. Je ziet ook hoe goed Grok is geïntegreerd. Ook zie je dat "mad max" helemaal niet zo "mad max" is, je ziet dat het vooral een grappige naam is dat mensen die van doorrijden houden veel veiliger van a naar b kunnen dan dat ze zelf kunnen rijden, ook voor andere mensen.

Nog een kleine verbetering in de parking nodig, maar wel veel beter dan in NL. Zelf vind ik AI DRIVR wel een stuk beter dan Whole Mars Catalog, maar wilde hem toch even met jullie delen wat er hopelijk snel aan zit te komen in NL, als de bureaucraten beetje meewerken, in ieder geval. ;)

• FreakGIB
Is dat dan bij iedereen zo? waarbij het abbonement is gestopt en die niet eerst een Gratis account hebben gehad.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:08
FreakGIB schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:59:
[...]

Is dat dan bij iedereen zo? waarbij het abbonement is gestopt en die niet eerst een Gratis account hebben gehad.
Ja.
Pagina: 1 ... 82 ... 110 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.