• Emiel1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:36
Iemand anders die ook merkt dat fsd beter begint voor te sorteren ? Ze hebben iets veranderd aan de kaarten. Ook het parkeren lijkt nu beter te gaan. Wel met auto park. Heb niet parkeren na fsd getest. Dat werkt nog niet in de Nederlandse versie. Het is net alsof het systeem aan het leren is.

• ericjanmalotaux
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 20:07
Mijn proefmaand loopt volgende week donderdag af.

Ik ga geen abonnement nemen. 99 euro is gewoon teveel voor wat het is. Ik rij ook niet genoeg om dat te rechtvaardigen. Ik ben wel van plan af en toe een abonnement voor een maandje te nemen als er een significante update komt, om te kijken hoeveel beter het is geworden.

Pas als het "Unsupervised" wordt ga ik het weer serieus nemen. En dan moet het niet ook meteen duurder worden. Eigenlijk denk ik dat dit zo'n ding is waar eerst geld voor gevraagd wordt, en op den duur standaard wordt. Als er concurrentie komt hoop ik dat het ook al goedkoper wordt.

Voor nu was het wel erg leuk om mee te maken! Verre van perfect, maar toch spectaculair!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:08
Weer een paar honderd km verder en ben er eigenlijk wel klaar mee. Veel vreemd gedrag, maar vooral het supervised gedeelte irriteert me mateloos. Zelfs het om je heen kijken wordt als waarschuwing afgedaan.

Is de proefperiode ook voortijdig te eindigen?

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:12
aschja schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:08:
Is de proefperiode ook voortijdig te eindigen?
Gewoon weer voor Autosteer of TACC kiezen. Dan wordt je niet meer lastig gevallen met FSD (Supervised).

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:54
jongetje schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:57:
[...]

Ik heb bij rijles geleerd dat je pas richting aangeeft als je gaat.
Ok, je blijft liever klagen. dat kan ook.

• thijsboeree
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 21:28
Zojuist weer even een 14.3.2 uit de VS gezien, werkt over het algemeen gewoon 10x beter, perfect inparkeren, 3-punts keer manoeuvres zonder schokkende stuurbewegingen en alle beslissingen veel meer overtuigend... Ik overweeg ook om het abonnement te stoppen, het is gewoon nog niet goed genoeg hier... Misschien met een update, wie weet!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
[...]Ik heb bij rijles geleerd dat je pas richting aangeeft als je gaat.
Een wonder dat je geslaagd bent dan. Je geeft richting aan om andere weggebruikers te informeren wat je van plan bent. Dan moet je die andere weggebruikers wel de gelegenheid geven dat ze zien en doorhebben wat je gaat doen. Dat kost een aantal seconden.
In het door jou geschetste scenario gebruik je de richtingaanwijzer als dwingend; kijk uit, ga aan de kant, ik kom eraan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• thijsboeree
Emiel1 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:03:
Iemand anders die ook merkt dat fsd beter begint voor te sorteren ? Ze hebben iets veranderd aan de kaarten. Ook het parkeren lijkt nu beter te gaan. Wel met auto park. Heb niet parkeren na fsd getest. Dat werkt nog niet in de Nederlandse versie. Het is net alsof het systeem aan het leren is.
Is dat niet een psychologisch effect, omdat je gewend raakt aan kleine foutjes ga je ze niet meer zien? Ik denk ook soms dat het systeem leert, maar zo werkt het volgens mij niet, pas na een update zou je verandering moeten kunnen ervaren...

• Emiel1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:36
thijsboeree schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:18:
[...]

Is dat niet een psychologisch effect, omdat je gewend raakt aan kleine foutjes ga je ze niet meer zien? Ik denk ook soms dat het systeem leert, maar zo werkt het volgens mij niet, pas na een update zou je verandering moeten kunnen ervaren...
Ik denk dat ze de kaartdata aanpassen zodat hij goed gaat voorsorteren. Dat parkeren doe ik nu bijna onbewust anders besef ik nu. Ik parkeer meer tussen auto's omdat hij dan betere referentiepunten heeft.

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
thijsboeree schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:15:
Zojuist weer even een 14.3.2 uit de VS gezien, werkt over het algemeen gewoon 10x beter, perfect inparkeren, 3-punts keer manoeuvres zonder schokkende stuurbewegingen en alle beslissingen veel meer overtuigend... Ik overweeg ook om het abonnement te stoppen, het is gewoon nog niet goed genoeg hier... Misschien met een update, wie weet!
Als de marketing trein goed werkt krijgen we deze week een update haha.

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:48
Yaksa schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:16:
[...]

Een wonder dat je geslaagd bent dan. Je geeft richting aan om andere weggebruikers te informeren wat je plan bent. Dan moet je die andere weggebruikers wel de gelegenheid geven dat ze zien en doorhebben wat je gaat doen. Dat kost een aantal seconden.
In het door jou geschetste scenario gebruik je de richtingaanwijzer als dwingend; kijk uit, ga aan de kant, ik kom eraan.
Precies! Het is om je voornemen kenbaar te maken. Niet knipperlicht aan en gelijk gaan. Het is geen breekijzer. Bovendien, bij uitvoegen zou je ook geleerd moeten hebben dat je ongeveer 300 mtr voor de afrit je knipperlicht aanzet. Dan ga je toch ook niet gelijk de vluchtstrook op? FSD deed dit bij mij altijd fout trouwens. Die knippert pas als de afrit echt begonnen is, niet 300 mtr ervoor.

• thijsboeree
Masterchiev schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:59:
[...]

Als de marketing trein goed werkt krijgen we deze week een update haha.
2 weken, he, is het altijd 8)7

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:09
[...]

Ik heb bij rijles geleerd dat je pas richting aangeeft als je gaat.
Nee want als je gaat dan kan iedereen al zien dat je gaat en heeft de knipper geen toegevoegde waarde meer. Ik denk dat je het je verkeerd herinnerd of misschien heeft men het je verkeerd aangeleerd.

De knipper is om je intentie aan te geven; niet om aan te geven wat je op dat moment al aan het doen bent.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
ASW1 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:36:
[...]

Nee want als je gaat dan kan iedereen al zien dat je gaat en heeft de knipper geen toegevoegde waarde meer. Ik denk dat je het je verkeerd herinnerd of misschien heeft men het je verkeerd aangeleerd.

De knipper is om je intentie aan te geven; niet om aan te geven wat je op dat moment al aan het doen bent.
Maar wel pas nadat je gekeken hebt en gezien hebt dat er voldoende plek is. Een knipperlicht mag anderen niet dwingen tot afremmen/ruimte maken en dat is wel wat FSD vaak doet, volgens mij schrikken andere weggebruikers zich regelmatig kapot omdat ze denken dat de auto eraan komt.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
SirLenncelot schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:04:
[...]

Maar wel pas nadat je gekeken hebt en gezien hebt dat er voldoende plek is. Een knipperlicht mag anderen niet dwingen tot afremmen/ruimte maken en dat is wel wat FSD vaak doet, volgens mij schrikken andere weggebruikers zich regelmatig kapot omdat ze denken dat de auto eraan komt.
Bij het naar links gaan? Alleen bij invoegen heb ik dat een keer gehad, kwam ongelukkig naast een andere auto uit, en fsd deed weinig moeite om het op te lossen, dus toen heb ik het gas ff ingetrapt. Bij gewone rijbaan wissel doet hij het wisselend maar nooit als er geen plek is.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
[...]

Precies dit is mijn punt. FSD gaat knipperen en vervolgens niets doen of pas na 10 seconden van rijstrook wisselen.

Maar dat is volgens sommigen blijkbaar de manier hier?

als je gekeken hebt en er is ruimte, dan knipperen en na 1 a 2 seconden gaan. Je hebt tenslotte al gekeken...

[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 16-05-2026 22:53 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:09
[...]

Nee richtingaanwijzen is echt om een intentie aan te geven. Je laat zien wat je wilt, en je gaat daarna als het kan.

Stel je rijdt op een T-splitsing af. Het beste geef je ruim voor je op de splitsing bent richting aan, zodat iedereen ziet wat je van plan bent. Als je wacht met richting aangeven totdat je al links of rechts de bocht om gaat heeft niemand er wat aan, omdat dan immers al duidelijk is wat je aan het doen bent. Idem met voorsorteren en rijstroken wisselen.

Richting aangeven is een intentieverklaring waarmee je naar medeweggebruikers aangeeft wat je van plan bent, niets meer en niets minder.

[ Voor 8% gewijzigd door ASW1 op 16-05-2026 22:59 ]

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:51
ASW1 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:46:
[...]

Nee richtingaanwijzen is echt om een intentie aan te geven. Je laat zien wat je wilt, en je gaat daarna als het kan.

Stel je rijdt op een T-splitsing af. Het beste geef je ruim voor je op de splitsing bent richting aan, zodat iedereen ziet wat je van plan bent. Als je wacht met richting aangeven totdat je al links of rechts de bocht om gaat heeft niemand er wat aan, omdat dan immers al duidelijk is wat je aan het doen bent. Idem met voorsorteren en rijstroken wisselen.

Richting aangeven is een intentieverklaring waarmee je naar medeweggebruikers aangeeft wat je van plan bent, niets meer en niets minder.
Dat is echt onzin. Eerst kijken en dan pas richting aangeven. Zoals Koos Spee altijd zei “je richtingaanwijzer is geen dirigeerstokje “ !!

• SirLenncelot
  • Niet online
ASW1 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:46:
[...]

Volgens mij heb jij het over afslaan op een weg of kruising en de anderen over wisselen van rijbaan.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
jongetje schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:45:
[...]als je gekeken hebt en er is ruimte, dan knipperen en na 1 a 2 seconden gaan. Je hebt tenslotte al gekeken...
Jij hebt wel gekeken, maar hebben de andere weggebruikers jou intentie ook gezien en begrepen?
Dat duurt iets langer dan 1 à 2 seconden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• SirLenncelot
  • Niet online
gjcvro schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:16:
[...]

Bij het naar links gaan? Alleen bij invoegen heb ik dat een keer gehad, kwam ongelukkig naast een andere auto uit, en fsd deed weinig moeite om het op te lossen, dus toen heb ik het gas ff ingetrapt. Bij gewone rijbaan wissel doet hij het wisselend maar nooit als er geen plek is.
Bij wisselen van rijbaan net iets te vroeg waardoor bestuurder in de auto naast me vreemd opkijkt en dan niet durven gaan waardoor achteropkomend verkeer gaat remmen.

Tenminste dat is mijn ervaring op de snelweg als het net iets drukker is. Wanneer het veel rustiger is en de auto hoeft maar met twee-drie andere auto’s rekening te houden gaat het voor mijn gevoel al een stuk beter/vloeiender.

• Masterchiev
  • Nu online
Yaksa schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 23:57:
[...]

Jij hebt wel gekeken, maar hebben de andere weggebruikers jou intentie ook gezien en begrepen?
Dat duurt iets langer dan 1 à 2 seconden.
Klopt. Wel gek dat de sommige dan wel in de veronderstelling zijn dat bij FSD een doorgaande weg de tesla een noodstop maakt omdat op de naastgelegen rijbaan een rood stoplicht staat wel kunnen ingrijpen. Vandaag weer meegemaakt. Volle bak van 50 naar 0. Gelukkig had ik oplettende bestuurder achter me, werd wel aangesproken door hem en terecht bij het volgende verkeerslicht.

• Masterchiev
  • Nu online
SirLenncelot schreef op zondag 17 mei 2026 @ 00:00:
[...]

Bij wisselen van rijbaan net iets te vroeg waardoor bestuurder in de auto naast me vreemd opkijkt en dan niet durven gaan waardoor achteropkomend verkeer gaat remmen.

Tenminste dat is mijn ervaring op de snelweg als het net iets drukker is. Wanneer het veel rustiger is en de auto hoeft maar met twee-drie andere auto’s rekening te houden gaat het voor mijn gevoel al een stuk beter/vloeiender.
Klopt, zeker bij inhalen van vrachtwagens. Halverwege de vrachtwagen is te vroeg. Sommige wijken wat uit. Voorheen deed ik, de vrachtwagen voorbij dan knipperlicht aan, meestal bij knipper 2-3 van rijstrook wisselen.
Pagina: 1 ... 81 82 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.