Mooi om de beelden ook te zien. Die heb ik niet meer, maar had wel een vergelijkbare ervaring.thijsboeree schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:29:
Hoi, vandaag pas dit forum ontdekt!
Hierbij de video van het 'bijna' incident:
https://drive.google.com/file/d/17u8U8O9RDTc1jAXTRTppFxDMuwOaepTo/view?usp=sharing
Ik wil even een ervaring delen met FSD in Nederland en ben benieuwd of anderen dit herkennen.
Voor de duidelijkheid: ik ben nog steeds een grote fan van FSD. Ik vind het systeem indrukwekkend en heb het inmiddels al behoorlijk wat complexe situaties goed zien oplossen. Juist daarom viel deze situatie mij extra op.
Ik rijd een Tesla Model 3 Highland met HW4, software 2026.3.7 en FSD v14.2.2.5 EU. Dinsdag 12 mei reed ik met FSD actief over een rotonde in Haarlem, bij de Stephensonstraat / Pijlslaan, richting de Westelijke Randweg. Ik reed driekwart over de rotonde en wilde afslaan. Op dat moment kwam er van rechts een fietser aan op het vrijliggende fietspad. De fietser had voorrang en gaf ook duidelijk richting aan met zijn hand.
Wat mij verbaasde: FSD leek de fietser wel te zien, maar anticipeerde niet goed op zijn traject en voorrangssituatie. De auto bleef te lang doorrollen en remde naar mijn gevoel onvoldoende af. Uiteindelijk heb ik zelf stevig moeten ingrijpen en een noodstop gemaakt om een mogelijke aanrijding te voorkomen.
Het vreemde is dat FSD normaal gesproken soms juist héél voorzichtig reageert op fietsers of voetgangers die alleen maar dicht bij de weg staan. In deze situatie was er naar mijn idee echt een duidelijk conflictpunt: auto verlaat de rotonde, fietser rijdt door op het fietspad en heeft voorrang. Toch leek FSD te lang uit te gaan van “dit past nog”.
Mijn indruk is dat dit geen detectieprobleem was, maar eerder een prediction/planning-probleem: de fietser werd waarschijnlijk wel gezien, maar zijn snelheid, koers of aankomst bij het conflictpunt werd verkeerd ingeschat. Zeker bij Nederlandse rotondes met vrijliggende fietspaden en fietsers met voorrang lijkt dit een lastige categorie.
Ik heb de situatie via bug report bij Tesla gemeld en de video gedeeld, omdat dit volgens mij juist waardevolle feedback is voor verbetering van FSD in Europa.
Zijn er hier meer mensen met FSD die vergelijkbaar gedrag herkennen bij:Nogmaals: ik ben absoluut niet anti-FSD. Integendeel, ik vind het systeem nog steeds enorm indrukwekkend en zie echt hoeveel potentie erin zit. Maar dit soort inconsistent gedrag maakt mij wel voorzichtiger, vooral in Nederlandse fietssituaties. Ben benieuwd of anderen dit ook ervaren of juist niet.
- rotondes met vrijliggende fietspaden;
- fietsers met voorrang;
- te laat remmen bij het verlaten van een rotonde;
- of situaties waarin FSD de fietser wél lijkt te zien, maar de interactie verkeerd inschat?
Groeten,
Thijs
FSD zag de fietser en op de rotonde maar leek niet (genoeg) af te remmen voor de fietser. Ik vond het toen, en nu bij jou filmpje ook, wel opvallend hoe snel de fietser reed en daardoor leek het voor mij ook initieel of de fietser rechtdoor zou gaan.
In mijn geval gaf de fietser ook richting aan en heb ik ingegrepen. Dit is mijn enige echte ingreep op veiligheid geweest overigens in de afgelopen 3000 km met FSD. Het blijft voorlopig natuurlijk supervised en bij rotondes met ik altijd wel extra goed op.
/f/image/NK6kPgOpxww5QbwuuoMUF3XW.png?f=fotoalbum_large)