Ik snap je bezorgdheid, maar niet nodig. Er zit zelfs een kleine vertraging bij rood voor de flitser, al moet je het lot niet tarten, versnellen daartegen is vaak wel een probleem. Maar de officiële regel is dat als je veilig kan stoppen voor oranje, je dit moet doen. Helaas heeft het verkeer achter je vaak een andere mening.wouter1971 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:54:
[...]
Bij flitspalen neem ik toch het zekere voor het onzekere en stop ik zelf ondanks dat FSD door wilde rijden
Morgen verloopt mijn abonnement. Heb hem gestopt. Gaat echt veel te langzaam, 105 waar je 130 mag. Maar vooral ook nooit uit zichzelf naar 130 (terug) gaan. Hij moet elke keer hulp erbij krijgen. Optrekken langzaam, bochten langzaam, echt alles is langzaam. Daar heb ik geen acceleratie boost voor gekocht.
Maar ook koude handen nu! Stuur verwarming staat aan, maar ja, ik heb stuur niet vast 😁
Maar ook koude handen nu! Stuur verwarming staat aan, maar ja, ik heb stuur niet vast 😁
Vermoed dat dat komt omdat Tesla onderborden niet lijkt te kunnen lezen. Nergens staat immers meer een bord met alleen 130. Het onderliggende kaartsysteem lijkt niet de ingestelde tijden 06:00-19:00 te snappen dan. Google maps geeft wel 130 aan neem ik aan? Maar dat is alleen voor visualisatie.MrDirect schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:52:
, 105 waar je 130 mag. Maar vooral ook nooit uit zichzelf naar 130 (terug) gaan. Hij moet elke keer hulp erbij krijgen.
Zijn er meer mensen die FSD abbo hebben, maar dit nog niet kunnen gebruiken?
Ik heb maandag mijn nieuwe model Y opgehaald, maar ik kan nog geen FSD gebruiken. Ik heb wel al 280km gereden, dus de camera's zijn gecalibreert.
Ik heb maandag mijn nieuwe model Y opgehaald, maar ik kan nog geen FSD gebruiken. Ik heb wel al 280km gereden, dus de camera's zijn gecalibreert.
Als ik een klepje voor de nummerplaat had dan had ik het geprobeerd, en je hebt vast gelijk. Maar hier in mijn woonplaats zie je het aan aan komen, die misselijke lichten als iemand iets meer ruimte laat.Sjaak Speer schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:20:
[...]
Ik snap je bezorgdheid, maar niet nodig. Er zit zelfs een kleine vertraging bij rood voor de flitser, al moet je het lot niet tarten, versnellen daartegen is vaak wel een probleem. Maar de officiële regel is dat als je veilig kan stoppen voor oranje, je dit moet doen. Helaas heeft het verkeer achter je vaak een andere mening.
De ene keer lijkt zo’n licht langer op oranje te staan dan de andere keer. En is geen lage boete 😢
[ Tesla MY Juniper AWD 19” met FSD | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]
Kan wel 4 weken duren, je hebt vermoedelijk nog fabrieksversie van de software. Eindigt op 200 of 400 ofzo.otte93 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:20:
Zijn er meer mensen die FSD abbo hebben, maar dit nog niet kunnen gebruiken?
[ Tesla MY Juniper AWD 19” met FSD | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]
Klopt. Software eindigt op 200.wouter1971 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:22:
[...]
Kan wel 4 weken duren, je hebt vermoedelijk nog fabrieksversie van de software. Eindigt op 200 of 400 ofzo.
Ik wist niet dat dat zo lang zou duren. Nog maar even geduld hebben dan
Ik heb hem de afgelopen weken er al meerdere keren op betrapt dat hij recht in wilde gaan halen. Maar toen elke keer ingegrepen.gjcvro schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:14:
[...]
Ik heb hem er nog niet op kunnen betrappen, maar denk dat het meer toeval was. De enige kaar dat het kon gebeuren begonen vlak daarna de blokken, dus daar mocht het inesns, maar denk niet dat hij snelheid geminderd had als het gewoon 4 baans was gebleven.
Nu heb ik hem eens laten gaan.
4 baans snelweg. Iemand met iets over de 95 op de 2e baan. En mijn tesla schuift hem rechts over de eerste baan met 105 voorbij.
En dat tot 3 keer toe.
Geen uit of invoegstroken in de buurt. En de tesla had de ruimte om er op de 3e baan links voorbij te gaan.
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Ik ging binnen een week van 200 naar 2026.8.6 maar ja daar zit Fsd ook niet in.otte93 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:23:
[...]
Klopt. Software eindigt op 200.
Ik wist niet dat dat zo lang zou duren. Nog maar even geduld hebben dan
Hoelang heeft het bij jou geduurt tot je FSD had of hoelang ben je al aan het wachten dan?mrturk76 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:33:
[...]
Ik ging binnen een week van 200 naar 2026.8.6 maar ja daar zit Fsd ook niet in.
Die enorme middenbaanklevers zijn ook heel vervelendEdgenumber schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:32:
[...]
Ik heb hem de afgelopen weken er al meerdere keren op betrapt dat hij recht in wilde gaan halen. Maar toen elke keer ingegrepen.
4 baans snelweg. Iemand met iets over de 95 op de 2e baan. En mijn tesla schuift hem rechts over de eerste baan met 105 voorbij.
En dat tot 3 keer toe.
Geen uit of invoegstroken in de buurt. En de tesla had de ruimte om er op de 3e baan links voorbij te gaan.
Ik heb dezelfde ervaring, op 4 baans snelwegen haalt hij doodleuk rechts in. Meestal in de spits als het erg druk is en er niet harder gereden kan worden, maar hij doet ‘t ook als er weinig verkeer is en er dus onnodig links wordt gereden.Edgenumber schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:32:
[...]
Ik heb hem de afgelopen weken er al meerdere keren op betrapt dat hij recht in wilde gaan halen. Maar toen elke keer ingegrepen.
En dat tot 3 keer toe.
Tesla MY - Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro
Misschien zegt dat iets over de gemiddelde Tesla rijderEdgenumber schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:32:
[...]
En dat tot 3 keer toe.
Als het goed is wel.mrturk76 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:33:
[...]
Ik ging binnen een week van 200 naar 2026.8.6 maar ja daar zit Fsd ook niet in.
Ik wacht nog steeds, Fsd is eergisteren geactiveerd vanuit een Fsd transfer.otte93 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:37:
[...]
Hoelang heeft het bij jou geduurt tot je FSD had of hoelang ben je al aan het wachten dan?
De eerste weken werd 3.6 uitgeleverd, vlak daarna 3.7, maar er hebben mensen met 3,6 fsd gereden. Wel apart dat je die nog gekregen hebt, ik ging inderdaad meteen naar 7
Ik zit op 8.6 niet op 3.6…. Of ik begrijp je verkeerdgjcvro schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:28:
[...]
De eerste weken werd 3.6 uitgeleverd, vlak daarna 3.7, maar er hebben mensen met 3,6 fsd gereden. Wel apart dat je die nog gekregen hebt, ik ging inderdaad meteen naar 7
maar de problematiek met 2026.8.6 is hier volgens mij al besproken. Geduld hebben waarschijnlijk
[ Voor 12% gewijzigd door mrturk76 op 13-05-2026 21:33 ]
Neehoor, als je hem zelf op 130 scrollt (hoger kan niet), en iemand gaat 100 voor je rijden en naar rechts, dan gaat hij bijna niet sneller. Ik moet dan ook elke keer het gaspedaal induwen.MartijnA3 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:17:
[...]
Vermoed dat dat komt omdat Tesla onderborden niet lijkt te kunnen lezen. Nergens staat immers meer een bord met alleen 130. Het onderliggende kaartsysteem lijkt niet de ingestelde tijden 06:00-19:00 te snappen dan. Google maps geeft wel 130 aan neem ik aan? Maar dat is alleen voor visualisatie.
De indicatie van de max snelheid op het centrale display kan het wel correct tonen. Lijkt me dat die info dan wel ergens aanwezig is.MartijnA3 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:17:
[...]
Vermoed dat dat komt omdat Tesla onderborden niet lijkt te kunnen lezen. Nergens staat immers meer een bord met alleen 130. Het onderliggende kaartsysteem lijkt niet de ingestelde tijden 06:00-19:00 te snappen dan. Google maps geeft wel 130 aan neem ik aan? Maar dat is alleen voor visualisatie.
Ff praktische vraag, had je een betaald abonnement of een maandje proef? Na een proefmaand is het is toch net andersom? Als je niet wil verlengen hoef je geen actie te ondernemen en als je wel wil verlengen moet je FSD toevoegen bij Software updates in de app toch?MrDirect schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:52:
Morgen verloopt mijn abonnement. Heb hem gestopt.
Sorry, mijn fout, niet goed genoeg gekekenmrturk76 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:32:
[...]
Ik zit op 8.6 niet op 3.6…. Of ik begrijp je verkeerd
maar de problematiek met 2026.8.6 is hier volgens mij al besproken. Geduld hebben waarschijnlijk
Ik tot afgelopen zondag ook niet. We waren rustig aan het rijden en eigenlijk totaal onverwacht ging die vol in de ankers, mijn vriendin gillen, alarmlichten gingen aan en zo stonden we stil voor een oranje licht. Gelukkig zat degene achter mij ver genoeg, ik neem aan dat de auto daar inderdaad rekening mee houdt.Sjaak Speer schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:51:
[...]
Onveilig remmen waar ik anderen weleens over zie schrijven heb ik nog niet meegemaakt.
Alarm lichten aan?! Dan ben ik benieuwd hoeveel de laterale longitudinale versnelling is geweest (zit in telemetry data van de dashcam clips)renem schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:05:
[...]
Ik tot afgelopen zondag ook niet. We waren rustig aan het rijden en eigenlijk totaal onverwacht ging die vol in de ankers, mijn vriendin gillen, alarmlichten gingen aan en zo stonden we stil voor een oranje licht. Gelukkig zat degene achter mij ver genoeg, ik neem aan dat de auto daar inderdaad rekening mee houdt.
Wij kregen het volgende bericht in de app over het proefabonnementEmpie69 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:56:
[...]
Ff praktische vraag, had je een betaald abonnement of een maandje proef? Na een proefmaand is het is toch net andersom? Als je niet wil verlengen hoef je geen actie te ondernemen en als je wel wil verlengen moet je FSD toevoegen bij Software updates in de app toch?
Uw proefperiode met Full Self-Driving (Supervised) voor uw met VIN eindigt op 21 mei 2026. Aan het einde van de proefperiode wordt de functie uitgeschakeld en is deze niet langer beschikbaar voor gebruik.
Om Full Self-Driving (Supervised) te behouden kunt u zich via de Tesla-app abonneren.
Op de 1 of andere manier vergeet ik altijd die clips op te slaan. We reden ongeveer 75. Ik heb hier al vaker gelezen dat ook bij anderen de alarmlichten bij deze actie aangingen.pdidi schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:16:
[...]
Alarm lichten aan?! Dan ben ik benieuwd hoeveel de laterale versnelling is geweest (zit in telemetry data van de dashcam clips)
Maar dat is gewoon standaard de dynamische rem verlichting van Tesla. Bij hard remmen (boven snelheid van 50km/u) gaan remlichten knipperen en bij volledige stilstand gaan dan de alarmlichten aan. Dus normaal gedrag. Wat misschien niet geheel wenselijk is, is dat er zo hard geremd wordt met FSD ingeschakeld.renem schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:24:
[...]
Op de 1 of andere manier vergeet ik altijd die clips op te slaan. We reden ongeveer 75. Ik heb hier al vaker gelezen dat ook bij anderen de alarmlichten bij deze actie aangingen.
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Ik zal wel als een bejaarde rijden, maar ik heb dat na bijna 2 jaar nog nooit gehad, laat staan bij een oranje verkeerslicht. Volgens mij gaat dit af als je met meer dan 10m/s2 (1G) remtSandyman538 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:40:
[...]
Maar dat is gewoon standaard de dynamische rem verlichting van Tesla. Bij hard remmen (boven snelheid van 50km/u) gaan remlichten knipperen en bij volledige stilstand gaan dan de alarmlichten aan. Dus normaal gedrag. Wat misschien niet geheel wenselijk is, is dat er zo hard geremd wordt met FSD ingeschakeld.
Heel vervelend, maar rechts inhalen is nog steeds verboden. En het viel mij op de FSD zich op dit punt dus niet aan de regels houdt.wouter1971 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:58:
[...]
Die enorme middenbaanklevers zijn ook heel vervelend
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Ook al diverse keren gehad. Als die rechts in dreigt te halen, FSD uitzetten en rapporteren.Edgenumber schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:54:
[...]
Heel vervelend, maar rechts inhalen is nog steeds verboden. En het viel mij op de FSD zich op dit punt dus niet aan de regels houdt.
Vandaag eens met een dubbelasser aanhanger gereden, die niet buiten de auto uit komt. Zodra je stekker erin doet, mag je FSD (normaal) niet meer gebruiken.
Via het schuifje eens op een rustig industrieterrein "aanhanger modus" eraf gehaald en wat rondjes FSD gereden, en ook dat werkt perfect .....
Hij zeurt wel dat de achtercamera is belemmerd, maar je mag daar gewoon mee rijden. In de weergave lijkt het dat er een normale auto steeds op je achterkant zit geplakt, maar heeft daar verder geen moeite mee.
Normaal hang ik er een caravan van 1600kg (7.2m) aan en voorheen gebruikte ik wel eens op auto pilot omdat hij mooi tussen de lijntjes bleef. Of ik het met FSD ga doen, mmmm hij blijft teveel aan de linkse kant rijden
Volgende stap: FSD met aanhanger modus:-)
Via het schuifje eens op een rustig industrieterrein "aanhanger modus" eraf gehaald en wat rondjes FSD gereden, en ook dat werkt perfect .....
Hij zeurt wel dat de achtercamera is belemmerd, maar je mag daar gewoon mee rijden. In de weergave lijkt het dat er een normale auto steeds op je achterkant zit geplakt, maar heeft daar verder geen moeite mee.
Normaal hang ik er een caravan van 1600kg (7.2m) aan en voorheen gebruikte ik wel eens op auto pilot omdat hij mooi tussen de lijntjes bleef. Of ik het met FSD ga doen, mmmm hij blijft teveel aan de linkse kant rijden
Tesla Model Y LR 02-2026 | Tesla Wall Charger | FSD
Lijkt me echt vervelend want je mag Max 90km/u met een aanhanger op de snelweg. Dus je zit constant de snelheid naar beneden te halen.twan123 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:28:
Vandaag eens met een dubbelasser aanhanger gereden, die niet buiten de auto uit komt. Zodra je stekker erin doet, mag je FSD (normaal) niet meer gebruiken.
[Afbeelding]
Leuk om te lezen. Ik heb ook een caravan, dit jaar voor het eerst naar Zuid Frankrijk. Lichter 1300. maar 7,6m. Was van plan op tacc te gaan rijden, want schuifje aanhangermodus etc. Maar na jouw verhaal wellicht toch AP gaan doentwan123 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:28:
[Afbeelding]
Er is al bijna een maand geen update fsd bekend gemaakt, in de VS bijna wekelijks een update, of zoals nu wordt uitgerold de speciale voorjaars update.
Kunnen we nu voorzichtig na een maand FSD als gaan vaststellen dat in NL de Fsd software-updates cyclus langzamer is dan in de VS ? En in NL voor vertragende door de regulering /validatie door RDW zorgt en dat dit voor extra lange “time to update release” zorgt?
want; Een belangrijk punt van de RDW was dat Tesla niet zomaar grote FSD-wijzigingen mag pushen zonder toezicht. Reuters melde expliciet dat:
De RDW stelde dat Amerikaanse FSD-functionaliteit niet 1-op-1 naar Europa mocht worden gekopieerd. Europese regelgeving vereiste;
Onder de Europese typegoedkeuring mag Tesla niet ongemerkt fundamentele FSD-veranderingen uitrollen. Bij grote wijzigingen kan:
De overdreven reactie van de binnen camera op brildragende fsd bestuurders moet er echt rap uit.
Maar ik zie doorlooptijd wel somber in, met de langzame time to market van fsd updates.
Benieuwd naar jullie zienswijzen. Zie ik het te somber in?
Kunnen we nu voorzichtig na een maand FSD als gaan vaststellen dat in NL de Fsd software-updates cyclus langzamer is dan in de VS ? En in NL voor vertragende door de regulering /validatie door RDW zorgt en dat dit voor extra lange “time to update release” zorgt?
want; Een belangrijk punt van de RDW was dat Tesla niet zomaar grote FSD-wijzigingen mag pushen zonder toezicht. Reuters melde expliciet dat:
- softwarewijzigingen,
- gedragsaanpassingen,
- nieuwe functionaliteiten
De RDW stelde dat Amerikaanse FSD-functionaliteit niet 1-op-1 naar Europa mocht worden gekopieerd. Europese regelgeving vereiste;
- strengere veiligheidslimieten,
- andere rijlogica,
- beperkingen op autonoom gedrag
Onder de Europese typegoedkeuring mag Tesla niet ongemerkt fundamentele FSD-veranderingen uitrollen. Bij grote wijzigingen kan:
- herbeoordeling,
- aanvullende tests,
- of nieuwe goedkeuring nodig zijn.
De overdreven reactie van de binnen camera op brildragende fsd bestuurders moet er echt rap uit.
Maar ik zie doorlooptijd wel somber in, met de langzame time to market van fsd updates.
Benieuwd naar jullie zienswijzen. Zie ik het te somber in?
Correctie: op misschien veel brildragers. Ik heb al 2000 FSD kilometers erop zitten en draag altijd een bril maar heb nooit overdreven veel waarschuwingen, en als ik er 1 krijg is het verklaarbaar, ik krijg ze niet als ik gewoon vooruit kijk met mijn handen in de buurt van het stuur.Fiberbleiswijk schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 00:06:
Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.