• Sjaak Speer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-07 13:40
wouter1971 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:54:
[...]

Bij flitspalen neem ik toch het zekere voor het onzekere en stop ik zelf ondanks dat FSD door wilde rijden
Ik snap je bezorgdheid, maar niet nodig. Er zit zelfs een kleine vertraging bij rood voor de flitser, al moet je het lot niet tarten, versnellen daartegen is vaak wel een probleem. Maar de officiële regel is dat als je veilig kan stoppen voor oranje, je dit moet doen. Helaas heeft het verkeer achter je vaak een andere mening.

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:57
Morgen verloopt mijn abonnement. Heb hem gestopt. Gaat echt veel te langzaam, 105 waar je 130 mag. Maar vooral ook nooit uit zichzelf naar 130 (terug) gaan. Hij moet elke keer hulp erbij krijgen. Optrekken langzaam, bochten langzaam, echt alles is langzaam. Daar heb ik geen acceleratie boost voor gekocht.

Maar ook koude handen nu! Stuur verwarming staat aan, maar ja, ik heb stuur niet vast 😁

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:07
MrDirect schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:52:
, 105 waar je 130 mag. Maar vooral ook nooit uit zichzelf naar 130 (terug) gaan. Hij moet elke keer hulp erbij krijgen.
Vermoed dat dat komt omdat Tesla onderborden niet lijkt te kunnen lezen. Nergens staat immers meer een bord met alleen 130. Het onderliggende kaartsysteem lijkt niet de ingestelde tijden 06:00-19:00 te snappen dan. Google maps geeft wel 130 aan neem ik aan? Maar dat is alleen voor visualisatie.

iRacing Profiel

• otte93
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 24-06 11:49
Zijn er meer mensen die FSD abbo hebben, maar dit nog niet kunnen gebruiken?

Ik heb maandag mijn nieuwe model Y opgehaald, maar ik kan nog geen FSD gebruiken. Ik heb wel al 280km gereden, dus de camera's zijn gecalibreert.

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-05 22:05
Sjaak Speer schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:20:
[...]

Ik snap je bezorgdheid, maar niet nodig. Er zit zelfs een kleine vertraging bij rood voor de flitser, al moet je het lot niet tarten, versnellen daartegen is vaak wel een probleem. Maar de officiële regel is dat als je veilig kan stoppen voor oranje, je dit moet doen. Helaas heeft het verkeer achter je vaak een andere mening.
Als ik een klepje voor de nummerplaat had dan had ik het geprobeerd, en je hebt vast gelijk. Maar hier in mijn woonplaats zie je het aan aan komen, die misselijke lichten als iemand iets meer ruimte laat.

De ene keer lijkt zo’n licht langer op oranje te staan dan de andere keer. En is geen lage boete 😢

[ Tesla MY Juniper AWD 19” met FSD | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

• wouter1971
otte93 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:20:
Zijn er meer mensen die FSD abbo hebben, maar dit nog niet kunnen gebruiken?

Ik heb maandag mijn nieuwe model Y opgehaald, maar ik kan nog geen FSD gebruiken. Ik heb wel al 280km gereden, dus de camera's zijn gecalibreert.
Kan wel 4 weken duren, je hebt vermoedelijk nog fabrieksversie van de software. Eindigt op 200 of 400 ofzo.

[ Tesla MY Juniper AWD 19” met FSD | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

• otte93
wouter1971 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:22:
[...]

Kan wel 4 weken duren, je hebt vermoedelijk nog fabrieksversie van de software. Eindigt op 200 of 400 ofzo.
Klopt. Software eindigt op 200.

Ik wist niet dat dat zo lang zou duren. Nog maar even geduld hebben dan

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:40
gjcvro schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:14:
[...]

Ik heb hem er nog niet op kunnen betrappen, maar denk dat het meer toeval was. De enige kaar dat het kon gebeuren begonen vlak daarna de blokken, dus daar mocht het inesns, maar denk niet dat hij snelheid geminderd had als het gewoon 4 baans was gebleven.
Ik heb hem de afgelopen weken er al meerdere keren op betrapt dat hij recht in wilde gaan halen. Maar toen elke keer ingegrepen.

Nu heb ik hem eens laten gaan.

4 baans snelweg. Iemand met iets over de 95 op de 2e baan. En mijn tesla schuift hem rechts over de eerste baan met 105 voorbij.

En dat tot 3 keer toe.

Geen uit of invoegstroken in de buurt. En de tesla had de ruimte om er op de 3e baan links voorbij te gaan.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• mrturk76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:16
otte93 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:23:
[...]

Klopt. Software eindigt op 200.

Ik wist niet dat dat zo lang zou duren. Nog maar even geduld hebben dan
Ik ging binnen een week van 200 naar 2026.8.6 maar ja daar zit Fsd ook niet in.

• otte93
mrturk76 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:33:
[...]

Hoelang heeft het bij jou geduurt tot je FSD had of hoelang ben je al aan het wachten dan?

• wouter1971
Edgenumber schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:32:
[...]

Ik heb hem de afgelopen weken er al meerdere keren op betrapt dat hij recht in wilde gaan halen. Maar toen elke keer ingegrepen.

4 baans snelweg. Iemand met iets over de 95 op de 2e baan. En mijn tesla schuift hem rechts over de eerste baan met 105 voorbij.

En dat tot 3 keer toe.

Geen uit of invoegstroken in de buurt. En de tesla had de ruimte om er op de 3e baan links voorbij te gaan.
Die enorme middenbaanklevers zijn ook heel vervelend

• nicow101
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-07 22:33
[...]

En dat tot 3 keer toe.

Ik heb dezelfde ervaring, op 4 baans snelwegen haalt hij doodleuk rechts in. Meestal in de spits als het erg druk is en er niet harder gereden kan worden, maar hij doet ‘t ook als er weinig verkeer is en er dus onnodig links wordt gereden.

Tesla MY - Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro

[...]

En dat tot 3 keer toe.

Misschien zegt dat iets over de gemiddelde Tesla rijder ;). FSD wordt in Europa al meer dan een jaar in shadow mode getrained met iedere Tesla. Garbage in is garbage out. Of in dit geval bad habits in is bad habits out

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:53
mrturk76 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:33:
[...]

Als het goed is wel.

• mrturk76
otte93 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:37:
[...]

Hoelang heeft het bij jou geduurt tot je FSD had of hoelang ben je al aan het wachten dan?
Ik wacht nog steeds, Fsd is eergisteren geactiveerd vanuit een Fsd transfer.

• mrturk76
Ja maar niet die in Nederland werkt toch?

• gjcvro
mrturk76 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:26:
[...]

Ja maar niet die in Nederland werkt toch?
De eerste weken werd 3.6 uitgeleverd, vlak daarna 3.7, maar er hebben mensen met 3,6 fsd gereden. Wel apart dat je die nog gekregen hebt, ik ging inderdaad meteen naar 7

• mrturk76
gjcvro schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:28:
[...]

De eerste weken werd 3.6 uitgeleverd, vlak daarna 3.7, maar er hebben mensen met 3,6 fsd gereden. Wel apart dat je die nog gekregen hebt, ik ging inderdaad meteen naar 7
Ik zit op 8.6 niet op 3.6…. Of ik begrijp je verkeerd

maar de problematiek met 2026.8.6 is hier volgens mij al besproken. Geduld hebben waarschijnlijk

[ Voor 12% gewijzigd door mrturk76 op 13-05-2026 21:33 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:49
MartijnA3 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:17:
[...]

Vermoed dat dat komt omdat Tesla onderborden niet lijkt te kunnen lezen. Nergens staat immers meer een bord met alleen 130. Het onderliggende kaartsysteem lijkt niet de ingestelde tijden 06:00-19:00 te snappen dan. Google maps geeft wel 130 aan neem ik aan? Maar dat is alleen voor visualisatie.
Neehoor, als je hem zelf op 130 scrollt (hoger kan niet), en iemand gaat 100 voor je rijden en naar rechts, dan gaat hij bijna niet sneller. Ik moet dan ook elke keer het gaspedaal induwen.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
MartijnA3 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:17:
[...]

De indicatie van de max snelheid op het centrale display kan het wel correct tonen. Lijkt me dat die info dan wel ergens aanwezig is.

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:27
Morgen verloopt mijn abonnement. Heb hem gestopt.
Ff praktische vraag, had je een betaald abonnement of een maandje proef? Na een proefmaand is het is toch net andersom? Als je niet wil verlengen hoef je geen actie te ondernemen en als je wel wil verlengen moet je FSD toevoegen bij Software updates in de app toch?

• gjcvro
mrturk76 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:32:
[...]

Ik zit op 8.6 niet op 3.6…. Of ik begrijp je verkeerd

maar de problematiek met 2026.8.6 is hier volgens mij al besproken. Geduld hebben waarschijnlijk
Sorry, mijn fout, niet goed genoeg gekeken

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:09
Sjaak Speer schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:51:
[...]

Onveilig remmen waar ik anderen weleens over zie schrijven heb ik nog niet meegemaakt.
Ik tot afgelopen zondag ook niet. We waren rustig aan het rijden en eigenlijk totaal onverwacht ging die vol in de ankers, mijn vriendin gillen, alarmlichten gingen aan en zo stonden we stil voor een oranje licht. Gelukkig zat degene achter mij ver genoeg, ik neem aan dat de auto daar inderdaad rekening mee houdt.
renem schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:05:
[...]

Ik tot afgelopen zondag ook niet. We waren rustig aan het rijden en eigenlijk totaal onverwacht ging die vol in de ankers, mijn vriendin gillen, alarmlichten gingen aan en zo stonden we stil voor een oranje licht. Gelukkig zat degene achter mij ver genoeg, ik neem aan dat de auto daar inderdaad rekening mee houdt.
Alarm lichten aan?! Dan ben ik benieuwd hoeveel de laterale longitudinale versnelling is geweest (zit in telemetry data van de dashcam clips)

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Empie69 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:56:
[...]

Ff praktische vraag, had je een betaald abonnement of een maandje proef? Na een proefmaand is het is toch net andersom? Als je niet wil verlengen hoef je geen actie te ondernemen en als je wel wil verlengen moet je FSD toevoegen bij Software updates in de app toch?
Wij kregen het volgende bericht in de app over het proefabonnement
Uw proefperiode met Full Self-Driving (Supervised) voor uw met VIN eindigt op 21 mei 2026. Aan het einde van de proefperiode wordt de functie uitgeschakeld en is deze niet langer beschikbaar voor gebruik.

Om Full Self-Driving (Supervised) te behouden kunt u zich via de Tesla-app abonneren.

• renem
pdidi schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:16:
[...]

Alarm lichten aan?! Dan ben ik benieuwd hoeveel de laterale versnelling is geweest (zit in telemetry data van de dashcam clips)
Op de 1 of andere manier vergeet ik altijd die clips op te slaan. We reden ongeveer 75. Ik heb hier al vaker gelezen dat ook bij anderen de alarmlichten bij deze actie aangingen.

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Sandyman538

SandstorM [148839]

renem schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:24:
[...]

Op de 1 of andere manier vergeet ik altijd die clips op te slaan. We reden ongeveer 75. Ik heb hier al vaker gelezen dat ook bij anderen de alarmlichten bij deze actie aangingen.
Maar dat is gewoon standaard de dynamische rem verlichting van Tesla. Bij hard remmen (boven snelheid van 50km/u) gaan remlichten knipperen en bij volledige stilstand gaan dan de alarmlichten aan. Dus normaal gedrag. Wat misschien niet geheel wenselijk is, is dat er zo hard geremd wordt met FSD ingeschakeld.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Sandyman538 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:40:
[...]

Maar dat is gewoon standaard de dynamische rem verlichting van Tesla. Bij hard remmen (boven snelheid van 50km/u) gaan remlichten knipperen en bij volledige stilstand gaan dan de alarmlichten aan. Dus normaal gedrag. Wat misschien niet geheel wenselijk is, is dat er zo hard geremd wordt met FSD ingeschakeld.
Ik zal wel als een bejaarde rijden, maar ik heb dat na bijna 2 jaar nog nooit gehad, laat staan bij een oranje verkeerslicht. Volgens mij gaat dit af als je met meer dan 10m/s2 (1G) remt

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:40
wouter1971 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:58:
[...]

Die enorme middenbaanklevers zijn ook heel vervelend
Heel vervelend, maar rechts inhalen is nog steeds verboden. En het viel mij op de FSD zich op dit punt dus niet aan de regels houdt.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• renem
Edgenumber schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:54:
[...]

Heel vervelend, maar rechts inhalen is nog steeds verboden. En het viel mij op de FSD zich op dit punt dus niet aan de regels houdt.
Ook al diverse keren gehad. Als die rechts in dreigt te halen, FSD uitzetten en rapporteren.

• twan123
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:58
Vandaag eens met een dubbelasser aanhanger gereden, die niet buiten de auto uit komt. Zodra je stekker erin doet, mag je FSD (normaal) niet meer gebruiken.
Via het schuifje eens op een rustig industrieterrein "aanhanger modus" eraf gehaald en wat rondjes FSD gereden, en ook dat werkt perfect .....

Hij zeurt wel dat de achtercamera is belemmerd, maar je mag daar gewoon mee rijden. In de weergave lijkt het dat er een normale auto steeds op je achterkant zit geplakt, maar heeft daar verder geen moeite mee.
Normaal hang ik er een caravan van 1600kg (7.2m) aan en voorheen gebruikte ik wel eens op auto pilot omdat hij mooi tussen de lijntjes bleef. Of ik het met FSD ga doen, mmmm hij blijft teveel aan de linkse kant rijden
Volgende stap: FSD met aanhanger modus:-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8o_UraaDW-KMaAmKYksoA0ho9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6M5cpCiUvDKHONq5cQLDH3qL.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla Model Y LR 02-2026 | Tesla Wall Charger | FSD koop |

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-07 23:54
twan123 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:28:
Vandaag eens met een dubbelasser aanhanger gereden, die niet buiten de auto uit komt. Zodra je stekker erin doet, mag je FSD (normaal) niet meer gebruiken.
Via het schuifje eens op een rustig industrieterrein "aanhanger modus" eraf gehaald en wat rondjes FSD gereden, en ook dat werkt perfect .....

Hij zeurt wel dat de achtercamera is belemmerd, maar je mag daar gewoon mee rijden. In de weergave lijkt het dat er een normale auto steeds op je achterkant zit geplakt, maar heeft daar verder geen moeite mee.
Normaal hang ik er een caravan van 1600kg (7.2m) aan en voorheen gebruikte ik wel eens op auto pilot omdat hij mooi tussen de lijntjes bleef. Of ik het met FSD ga doen, mmmm hij blijft teveel aan de linkse kant rijden

[Afbeelding]
Lijkt me echt vervelend want je mag Max 90km/u met een aanhanger op de snelweg. Dus je zit constant de snelheid naar beneden te halen.

• wouter1971

[Afbeelding]
Leuk om te lezen. Ik heb ook een caravan, dit jaar voor het eerst naar Zuid Frankrijk. Lichter 1300. maar 7,6m. Was van plan op tacc te gaan rijden, want schuifje aanhangermodus etc. Maar na jouw verhaal wellicht toch AP gaan doen

• Fiberbleiswijk
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-07 11:59
Er is al bijna een maand geen update fsd bekend gemaakt, in de VS bijna wekelijks een update, of zoals nu wordt uitgerold de speciale voorjaars update.

Kunnen we nu voorzichtig na een maand FSD als gaan vaststellen dat in NL de Fsd software-updates cyclus langzamer is dan in de VS ? En in NL voor vertragende door de regulering /validatie door RDW zorgt en dat dit voor extra lange “time to update release” zorgt?

want; Een belangrijk punt van de RDW was dat Tesla niet zomaar grote FSD-wijzigingen mag pushen zonder toezicht. Reuters melde expliciet dat:
  • softwarewijzigingen,
  • gedragsaanpassingen,
  • nieuwe functionaliteiten
    onder Europese/RDW-controle vallen.

De RDW stelde dat Amerikaanse FSD-functionaliteit niet 1-op-1 naar Europa mocht worden gekopieerd. Europese regelgeving vereiste;
  • strengere veiligheidslimieten,
  • andere rijlogica,
  • beperkingen op autonoom gedrag
Tesla moet toekomstige wijzigingen FSD blijven melden

Onder de Europese typegoedkeuring mag Tesla niet ongemerkt fundamentele FSD-veranderingen uitrollen. Bij grote wijzigingen kan:
  • herbeoordeling,
  • aanvullende tests,
  • of nieuwe goedkeuring nodig zijn.
Dat is een groot verschil met de VS, waar Tesla veel sneller haar software updates uitrolt.

De overdreven reactie van de binnen camera op brildragende fsd bestuurders moet er echt rap uit.

Maar ik zie doorlooptijd wel somber in, met de langzame time to market van fsd updates.

Benieuwd naar jullie zienswijzen. Zie ik het te somber in?

PVoutput

• renem
Fiberbleiswijk schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 00:06:
De overdreven reactie van de binnen camera op brildragende fsd bestuurders moet er echt rap uit.
Correctie: op misschien veel brildragers. Ik heb al 2000 FSD kilometers erop zitten en draag altijd een bril maar heb nooit overdreven veel waarschuwingen, en als ik er 1 krijg is het verklaarbaar, ik krijg ze niet als ik gewoon vooruit kijk met mijn handen in de buurt van het stuur.

• Sjaak Speer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-07 13:40
Er is al bijna een maand geen update fsd bekend gemaakt, in de VS bijna wekelijks een update, of zoals nu wordt uitgerold de speciale voorjaars update.

Kunnen we nu voorzichtig na een maand FSD als gaan vaststellen dat in NL de Fsd software-updates cyclus langzamer is dan in de VS ? En in NL voor vertragende door de regulering /validatie door RDW zorgt en dat dit voor extra lange “time to update release” zorgt?

want; Een belangrijk punt van de RDW was dat Tesla niet zomaar grote FSD-wijzigingen mag pushen zonder toezicht. Reuters melde expliciet dat:
  • softwarewijzigingen,
  • gedragsaanpassingen,

De RDW stelde dat Amerikaanse FSD-functionaliteit niet 1-op-1 naar Europa mocht worden gekopieerd. Europese regelgeving vereiste;
  • andere rijlogica,

Onder de Europese typegoedkeuring mag Tesla niet ongemerkt fundamentele FSD-veranderingen uitrollen. Bij grote wijzigingen kan:
  • herbeoordeling,
  • aanvullende tests,
Dat is een groot verschil met de VS, waar Tesla veel sneller haar software updates uitrolt.

Maar ik zie doorlooptijd wel somber in, met de langzame time to market van fsd updates.

Gewoon blij zijn met wat wij op dit moment in Nederland hebben. Het RDW heeft zijn nek uitgestoken en hopelijk een vertrekpunt gecreëerd voor de rest van Europa die smachtend uitkijkt naar een bredere release. Op dit moment zou ik niet al teveel verwachten wat betreft snelheid van nieuwe releases. De focus van Tesla ligt op bredere acceptatie en vandaar uit zal men gaan bouwen om op termijn hetzelfde te krijgen (met Europese toepassingen, US verkeer is immers anders) als men in de US heeft. Daarbij moet ook de kanttekening gemaakt worden dat Europa door een andere denkwijze altijd achter zal lopen. Europa mag iets wanneer het in de wet voorzien is en in de US mag iets wanneer het niet verboden is.

Ik snap alle commentaren en ondanks dat het goed werkt en niet perfect is ben ik blij met de geboden opening door het RDW. Eigenlijk zijn wij de live testgroep voor Europa en hopelijk volgen andere landen ( België als volgende) snel.

• gjcvro
Ik gok dat ze vooral voor zekerheid en stabiliteit gaan. Als ze nu data aaleveren hoeven ze niet onderscheid aan te brengen over welke versie de data gaat. En de komende maanden zullen ze vast vaak data uit moeten leveren. Althans dat hoop ik want dan zijn het hopelijk andere landen.

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:53
Ik heb hier de eerste 2 a 3 dagen veel last van gehad. Positie van het hoofd aangepast (kin wat meer naar beneden) en 0 last meer van.

Ik dacht ook altijd dat DMS ook kijkt of je wel in de spiegels kijkt, maar dat blijkt niet zo te zijn. Enkel rechtdoor kijken is meer dan genoeg.

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:27
Jasper schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 07:23:
[...]

Enkel rechtdoor kijken is meer dan genoeg.
Inderdaad de belangrijkste tip is stoïcijns rechtdoor kijken. Of zoals @Mar.tin het eerder naar mij altijd als motto verwoordde: fuck omgeving awareness #foa.
Het voelt onnatuurlijk om niet om je heen mee te kijken en de verkeerssituaties te scannen, want supervised... maar als je hierbij strak vooruit blijft kijken gaat het beter/goed. Ik merk dat ik eerder gewend was om "met de bocht mee" te kijken, maar sinds ik dat ook niet meer doe, krijg ik veel minder meldingen. Dus foa it is! :)

[ Voor 15% gewijzigd door Empie69 op 14-05-2026 07:32 ]

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:28

[Afbeelding]
Het lijkt me wel spannend met invoegen. Auto weet immers niet hoelang de aanhanger/caravan is. Moet dan heel wat metertjes extra ruimte zijn.

Bij een fietsendrager durf ik het nog wel aan dat schuifje uit te zetten.

[ Voor 2% gewijzigd door RF1000 op 14-05-2026 09:38 . Reden: Typo ]

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:28
jongetje schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:46:
[...]

Neehoor, als je hem zelf op 130 scrollt (hoger kan niet), en iemand gaat 100 voor je rijden en naar rechts, dan gaat hij bijna niet sneller. Ik moet dan ook elke keer het gaspedaal induwen.
Dat vind ik echt het grootste nadeel van FSD. Je bent constant aan het bijgassen. Bij AP gaat ie dan tenminste automatisch terug naar de gewenste snelheid. Vind FSD daardoor echt minder ontspannend rijden.
Empie69 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 07:31:
[...]

Inderdaad de belangrijkste tip is stoïcijns rechtdoor kijken. Of zoals @Mar.tin het eerder naar mij altijd als motto verwoordde: fuck omgeving awareness #foa.
Het voelt onnatuurlijk om niet om je heen mee te kijken en de verkeerssituaties te scannen, want supervised... maar als je hierbij strak vooruit blijft kijken gaat het beter/goed. Ik merk dat ik eerder gewend was om "met de bocht mee" te kijken, maar sinds ik dat ook niet meer doe, krijg ik veel minder meldingen. Dus foa it is! :)
Not here. Geen bril en symmetrisch hoofd denk ik. Ik heb nog nooit zoveel om me heen kunnen kijken (max 2 seconde, dan weer even goed vooruit kijken en dan weer verder). Wat hier al eerder werd gezegd: als je eenmaal blauwe schermen hebt gekregen lijkt het steeds strenger te worden

• softwarewijzigingen,
  • gedragsaanpassingen,

• andere rijlogica,

• herbeoordeling,
  • aanvullende tests,

In de US hebben ze ook al een maand v14.2.2.5
Die "wekelijkse" US updates voor v14.3 is voor een zeer beperkt Early Access publiek, en die hebben op hun beurt ook nog geen Spring Update gehad (die zitten nog op 2026.2)

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

[Afbeelding]
Probleem is dat in de aanhangermodus TACC (adaptive cruise control) ook niet beschikbaar is, althans bij mijn Model Y 2025 met FSD. Terwijl dit volgens de handleiding wel zo zou moeten zijn. Anderen hier ook last van?

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

• wouter1971
mossel schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:40:
[...]

Probleem is dat in de aanhangermodus TACC (adaptive cruise control) ook niet beschikbaar is, althans bij mijn Model Y 2025 met FSD. Terwijl dit volgens de handleiding wel zo zou moeten zijn. Anderen hier ook last van?1
Dat zou wel verschrikkelijk zijn. Dat je aanhangermodus uit moet zetten om TACC te kunnen gebruiken

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:26

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

gjcvro schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:20:
Ik zit net te bedenken dat FSD laatst wel vol door oranje heen schoot, op een moment dat ik zelf waarschijnlijk nog had geremd. Meer mensen gemerkt dat hij af en toe wel gewoon door oranje heen schiet?
Ja hangt af van de verkeerssituatie is mij opgevallen. De keren waarop er verkeer kort achter mij zat remde hij niet plotseling, zonder wel.

Ik had gister ook een mooie situatie, ik wilde snelweg op draaien maar net voor het viaduct was een verkeersophoping, de auto gaat stilstaan met nog 4 auto lengtes voor mij. Omdat ik druk in gesprek was en eigenlijk niet aan het opletten was verbaasde ik mij daarover, op het moment dat ik het gat dicht wilde rijden zag ik dat rechts van mij een oprit was en dat FSD dus ruimte vrij liet zodat de oprit voor ander verkeer niet geblokkeerd werd _/-\o_

Ik moet wel zeggen dat ik het uitdagend vind om mijn gedachten mentaal bij het autorijden te houden met FSD ingeschakeld. Ik word er echt heel passief van, anders als bij rijden met auto-pilot

[ Voor 42% gewijzigd door revolution-nl op 14-05-2026 10:06 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:20
Empie69 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 07:31:
[...]

Wanneer je niet meer om je heen kijkt en alleen maar strak vooruit, hoe ga je dan die kinderen zien die half verborgen achter een struikje ineens willen oversteken? Autorijden (ook supervised) vereist op dit moment (met de huidige brakke en nog niet complete software) nog steeds dat je op blijft letten en op tijd in kunt grijpen. We zitten nog lang niet op het niveau dat het stuur en het rempedaal uit de auto gehaald mogen worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Yaksa schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:05:
[...]

Wanneer je niet meer om je heen kijkt en alleen maar strak vooruit, hoe ga je dan die kinderen zien die half verborgen achter een struikje ineens willen oversteken? Autorijden (ook supervised) vereist op dit moment (met de huidige brakke en nog niet complete software) nog steeds dat je op blijft letten en op tijd in kunt grijpen. We zitten nog lang niet op het niveau dat het stuur en het rempedaal uit de auto gehaald mogen worden.
Ik vind het gezellig en leuk dat je zo actief bent in de draadje en overafl iets van vind maar ik ben wel oprecht benieuwd wat nu jou eigen ervaring is met FSD?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• yamanguy
  • Laatst online: 15-07 16:40
Tweede poging voor zelfde scenario , maar resultaat was zelfde.

Tesla FSD v14 Zero Progress at this Critical Spot!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

yamanguy schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:24:

Dit was volgens mij hetzelfde punt waar laatst het ongeluk met een Tesla op FSD gebeurde ?

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-07 07:29
yamanguy schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:24:

Vanuit noorden komend zit bij Zwolle zuid zo’n zelfde situatie, een bypass maar hij ziet de lichten van de naastgelegen baan. Bij mij 1 keer fout en een keer goed gegaan dus is blijkbaar ook nog situatie afhankelijk.

Aan de andere kant had ik van de week bij rechtsafslaan bij een verkeerslicht groen en ging de auto toch remmen, ik snapte niet waarom en gaf gas bij maar de auto bleef haperen, totdat ik doorhad dat er twee voetgangers door rood liepen, had ik nog niet gezien fsd wel😄

• yamanguy
revolution-nl schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:30:
[...]

Dit was volgens mij hetzelfde punt waar laatst het ongeluk met een Tesla op FSD gebeurde ?

Morgen ga ik 2 video’s uploaden omdat FSD opnieuw onverwachte simpele fouten heeft gemaakt. Over het ongeluk heb ik niets gehoord.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

RobinE schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:35:
[...]

Vanuit noorden komend zit bij Zwolle zuid zo’n zelfde situatie, een bypass maar hij ziet de lichten van de naastgelegen baan. Bij mij 1 keer fout en een keer goed gegaan dus is blijkbaar ook nog situatie afhankelijk.

Aan de andere kant had ik van de week bij rechtsafslaan bij een verkeerslicht groen en ging de auto toch remmen, ik snapte niet waarom en gaf gas bij maar de auto bleef haperen, totdat ik doorhad dat er twee voetgangers door rood liepen, had ik nog niet gezien fsd wel😄
Zo had ik dat laatst met een fietser, precies dezelfde situatie, nooit gezien. FSD remt ik denk waarom wil gas geven en zie op dat moment een fietser uit een onverwachte hoek komen. _/-\o_

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Maak je er ook meteen een report van bij Tesla, ik begreep je de opname het best engels kan inspreken, gebruik termen als dangerous en accident zodat het goed geflagged wordt en geanalyseerd kan worden.

Het schijnt eerst geanalyseerd te worden door Ai en waarnodig door een analystenteam.

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 14-05-2026 10:40 ]

• gjcvro
Yaksa schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:05:
[...]

"je zal er maar lopen met je kinderwagen |:( "

Hoeveel struikjes zie jij op de snelweg waar kinderen achter vandaan oversteken?

Heb je filmpjes? Andere ervaring met FSD?

• yamanguy
RobinE schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:35:
[...]

Ja, interessant. Soms denk je dat FSD echt goed is, maar soms maakt het juist heel simpele fouten. Morgen ga ik 2 video’s uploaden over bijna dezelfde scenario’s waarbij de auto niet rijdt terwijl er gewoon een groen pijltje is.

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-07 08:45

• softwarewijzigingen,
  • gedragsaanpassingen,

• andere rijlogica,

• herbeoordeling,
  • aanvullende tests,

FSD voor Cybercab heeft denk ik groter prio. Die worden geproduceerd maar leveren geen omzet op. Is een heel nieuw productielijn voor opgetuigd. Die rijden rond om data te verzamelen.

• yamanguy
revolution-nl schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:39:
[...]

Maak je er ook meteen een report van bij Tesla, ik begreep je de opname het best engels kan inspreken, gebruik termen als dangerous en accident zodat het goed geflagged wordt en geanalyseerd kan worden.

Het schijnt eerst geanalyseerd te worden door Ai en waarnodig door een analystenteam.
Ja zeker, als ik ingrepen dan kan je binnen korte tijd bericht achter laten in 15 seconden tijd en dat doe ik ook, in mijn videos ga ik ook zo veel mogelijk tags gebruiken zoals je had genoemd, hopelijk zien ze dat en maken ze binnenkort een update

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

• softwarewijzigingen,
  • gedragsaanpassingen,

• andere rijlogica,

• herbeoordeling,
  • aanvullende tests,

Ik denk dat de doorlooptijd door de regelgeving in de EU inderdaad langzamer gaat zijn. Daarnaast denk ik dat het uberhaubt lang gaat duren voordat wij updates gaan zien. Ik kan mij voorstellen dat met de verschillende toelatingen die er nu lopen Tesla het proces niet wilt verstoren met niet nieuwe software updates. Met die gedachten zou het logisch zijn dat wij pas weer verbeteringen en versnelling zijn eind dit jaar als FSD (hopelijk) Europees is goedkgekeurd?

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:12
Weet niet of deze al is langsgekomen : https://www.autoblog.nl/n...er-betaald-fsd-abonnement
Tesla heeft sinds deze week stilletjes wat functionaliteiten achter een betaalmuur gezet. Het gaat hierbij om het 'Standaard Autopilot'-pakket dat voorheen gratis was. Deze omvatte ondermeer het automatisch sturen en de 'Traffic-Aware Cruise control. Ook de optie voor de Enhanced Autopilot is verdwenen, waaronder het automatisch in- en uitvoegen, Dumb Summon, Smart Summon en automatisch inparkeren vielen. Dit alles in ruil voor slechts één optie: Full Self-Driving (Supervised).
Ik kan zo snel niet vinden of dat voor bestaande modellen zou zijn, of dat je het niet meer gratis krijgt als je een nieuwe koopt.

[ Voor 9% gewijzigd door asing op 14-05-2026 16:25 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• pegasuspiet
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:26
asing schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:22:
Weet niet of deze al is langsgekomen : https://www.autoblog.nl/n...er-betaald-fsd-abonnement

[...]

Ik kan zo snel niet vinden of dat voor bestaande modellen zou zijn, of dat je het niet meer gratis krijgt als je een nieuwe koopt.
Dit geld natuurlijk alleen voor nieuwe voertuigen. Bij de huidige auto,s was dat inbegrepen en dit kan men er niet zomaar weer afhalen

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-07 15:07
ChromeFR schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:53:
Vandaag teruggegaan van Full Self-Driving (Supervised) naar Automatisch sturen (bèta). Wat mij opviel, is dat AP nu op EAP lijkt: stuurweerstand bij het gebruik van de richtingaanwijzer om van baan te wisselen (niet fijn!) maar hij wisselt nu óók automatisch van baan (je ziet ook groene icoontje onder de snelheid, met een pijltje naar links of rechts.)

Ik hoop van harte dat na het verlopen van de proefmaand de basis-AP weer in de “oude” configuratie wordt hersteld...

Edit/toevoeging:
In de Tesla handleiding zie ik ook niks terug over onderscheid tussen EAP of basis-AP (of stond dat er nooit in? Kan zo 1, 2, 3 niet een oude manual terugvinden). Dus nu altijd EAP, ook als de proefmaand FSD afgelopen is?! Liever niet... (https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/nl_us/GUID-20F2262F-CDF6-408E-A752-2AD9B0CC2FD6.html)
@asing dat zou alleen gelden voor de nieuwe geleverde auto's, maar volgens mij weet niemand wat we precies terugkrijgen als de proefmaand voorbij is?

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:12
pegasuspiet schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:38:
[...]

Dit geld natuurlijk alleen voor nieuwe voertuigen. Bij de huidige auto,s was dat inbegrepen en dit kan men er niet zomaar weer afhalen
Net de auto even verzet (moest laden), en de AP opties zitten er nog op. Ik heb de website van Tesla bekeken en waar vroeger altijd iets stond over Autopilot/AutoSteer is dat nu compleet verdwenen.

https://electrek.co/2026/...lot-netherlands-fsd-only/

Daar is het wat duidelijker, je krijgt waarschijnlijk alleen nog TACC. De rest gaat achter de betaalmuur. Enshittification ten top.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-07 20:48
Morgen verloopt mijn abonnement. Heb hem gestopt. Gaat echt veel te langzaam, 105 waar je 130 mag. Maar vooral ook nooit uit zichzelf naar 130 (terug) gaan. Hij moet elke keer hulp erbij krijgen. Optrekken langzaam, bochten langzaam, echt alles is langzaam. Daar heb ik geen acceleratie boost voor gekocht.

Maar ook koude handen nu! Stuur verwarming staat aan, maar ja, ik heb stuur niet vast 😁
Na lang twijfelen heb ik hem hier ook uitgezet (overmorgen verloopt ie). Ik heb al EAP en dat is voor mij gewoon genoeg. Op de punten dat ik van FSD zou kunnen profiteren maakt ie fouten waardoor ik hem alsnog moet corrigeren. Samenvattend (al eens eerder wat uitgebreider gepost):
- Te traag overal. Continu moeten bijgassen is gewoon ontzettend irritant. Dit is niet direct fout overigens.
- Veel te traag in bochten/knooppunten door laterale krachten (welke krachten, met dat tempo kan je een kop koffie nog laten staan op je dashboard)
- 'Verkeerde' kant de wijk uit willen (miljard drempels) en ook via die kant de wijk in willen
- Slecht (te laat) voorsorteren en dan daarna een afslag/baanwissel missen
- Oprit A2 (Maarssen) de hele tijd direct een baan naar links willen terwijl de rechter opritbaan gewoon de meeste rechts baan blijft (is laatst veranderd). Elke keer corrigeren
- Bij knooppunten banen missen en/of afrit missen door slecht getimede inhaalacties
- Onnodig links rijden op bv de A2
- Te laat naar rechts gaan (dat klinkt als hierboven maar is het niet helemaal. Ik heb hier hier over dat er bij opritten banen aan de rechterkant bij komen waardoor je ineens op de linker rijstrook rijdt met 2 banen rechts van je).

Een deel is gewoon simpelweg de situatie in en rond m'n bestemming/huis dus zal niet voor iedereen van toepassing zijn maar feit voor mij is: op de snelweg vond ik EAP al genoeg eigenlijk. Verder maakt ie me daarnaast teveel (voor mij) onhandige keuzes waardoor je alsnog best veel zelf aan het doen bent of moet voorbereiden.

Ik ga wel weer baanwisselen met de RAW :)

[ Voor 9% gewijzigd door Korvaag op 14-05-2026 17:16 ]

UNOX: The worst operating system

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:46
asing schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:22:

[...]

Al een aantal keer.. maar wel fijn dat je het vraagt :-)

• yamanguy
Het feit dat FSD v14.2.2.5 hier simpelweg blijft staan, is een grote fout in de logica van het systeem. Het herkent waarschijnlijk wel het licht, maar "begrijpt" de specifieke voorrangsregel van de Nederlandse pijl niet.

Tesla FSD Ignored a GREEN Arrow back to back (Critical Dutch Intersection)

• DutchJudge
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:55
revolution-nl schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:30:
[...]

Ben jij (of iemand anders) bekend met een ongeluk met FSD in Nederland? Heb ik iets gemist? Is daar beeldmateriaal van?

• gjcvro
yamanguy schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:46:
Het feit dat FSD v14.2.2.5 hier simpelweg blijft staan, is een grote fout in de logica van het systeem. Het herkent waarschijnlijk wel het licht, maar "begrijpt" de specifieke voorrangsregel van de Nederlandse pijl niet.

Tesla FSD Ignored a GREEN Arrow back to back (Critical Dutch Intersection)
Ik denk eerder dat je conclusie verkeerd is. Als de auto aan komt rijden is het licht niet zichtbaar door de boom, daarom stopt hij voor de 2 andere lampen. Hij vergeet daarna dat er een 3e lamp bij is gekomen om te controleren. Want als hij altijd de pijl niet zou zijn zou je veel vaker stilstaan, zo uniek is dat stoplicht niet. Das probleem is niet de pijl, probleem is de groenvoorziening.

• gjcvro
DutchJudge schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:49:
[...]

Ben jij (of iemand anders) bekend met een ongeluk met FSD in Nederland? Heb ik iets gemist? Is daar beeldmateriaal van?
ja, staat hier ergens in het topic

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-07 12:36

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ik blijf dit trouwens nog steeds erg knap vinden. Ik zag nog amper wat er aan de hand was, maar FSD zag al dat er iets aan de hand was en besloot naar rechts te gaan. De kruizen stonden nog niet eens aan.

• DutchJudge
gjcvro schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:52:
[...]

ja, staat hier ergens in het topic
Thx. Het heeft even geduurd voor ik het vond. Voor anderen die zoeken op trefwoorden ongeluk/aanrijding/botsing/crash (mogelijk i.c.m. FSD) in Nederland:

https://112-ov.nl/2026/05/04/video/tesla-op-autopilot-maakt-noodstop-bij-verkeerslichten/

[ Voor 4% gewijzigd door DutchJudge op 14-05-2026 21:02 ]

Die Vlaamse minister laat er geen gras over groeien en meldt dat Tesla per direct met de 5000km testen kan beginnen. En benadrukt nogmaals dat een Vlaamse homologatie geldig is voor heel België

• DutchJudge
-

[ Voor 99% gewijzigd door DutchJudge op 14-05-2026 21:01 ]

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Nu online
Ha hier ook weer wat briljante acties in het rijden in zeer drukke en chaotische omstandigheid en op een braderie met uitrijden parkeervak. Een iets minder briljante actie was het teveel rechts rijden op een boerenland weg met een zeer stijl aflopend de berm. Kon nog wel maar voelde niet heel lekker dus afgebroken en boodschap ingesproken dat de positie op de weg fout was. Op zo’n weg moet je gewoon in het midden rijden tenzij er een tegenligger is.

• karel_G_1981
  • Nu online
pdidi schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:19:
Die Vlaamse minister laat er geen gras over groeien en meldt dat Tesla per direct met de 5000km testen kan beginnen. En benadrukt nogmaals dat een Vlaamse homologatie geldig is voor heel België
Juist! Stond fout op de tweakers frontpage artikel. Kan niet wachten om het in het lastige Brussel uit te proberen .

• karel_G_1981
  • Nu online
Wat ik verbazingwekkend vind is dat hij met regen en donker prima blijft rijden , vanochtend vroeg ook in een hoosbui gereden toen het nog donker was. Had ik echt niet verwacht . Kreeg wel een melding dat het slecht weer was en dat het invloed zou hebben op fsd maar hij bleef gewoon zelfverzekerd en goed door de donkere nacht rijden in een hoosbui, vraag me af hoe ie dat doet met camera’s. Indrukwekkend.

• gjcvro
karel_G_1981 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:54:
Wat ik verbazingwekkend vind is dat hij met regen en donker prima blijft rijden , vanochtend vroeg ook in een hoosbui gereden toen het nog donker was. Had ik echt niet verwacht . Kreeg wel een melding dat het slecht weer was en dat het invloed zou hebben op fsd maar hij bleef gewoon zelfverzekerd en goed door de donkere nacht rijden in een hoosbui, vraag me af hoe ie dat doet met camera’s. Indrukwekkend.
Maar 's-morgens met condens op de zijkamera's weigert hij.

• karel_G_1981
  • Nu online
gjcvro schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:09:
[...]

Maar 's-morgens met condens op de zijkamera's weigert hij.
Nog niet meegemaakt, wordt interessant komende herfst /winter

[ Voor 9% gewijzigd door karel_G_1981 op 14-05-2026 22:15 ]

• renem
gjcvro schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:51:
[...]

Ik denk eerder dat je conclusie verkeerd is. Als de auto aan komt rijden is het licht niet zichtbaar door de boom, daarom stopt hij voor de 2 andere lampen. Hij vergeet daarna dat er een 3e lamp bij is gekomen om te controleren. Want als hij altijd de pijl niet zou zijn zou je veel vaker stilstaan, zo uniek is dat stoplicht niet. Das probleem is niet de pijl, probleem is de groenvoorziening.
Hij heeft daar echt wel moeite mee, hier in Hilversum sowieso 3 kruisingen met zo'n stoplicht met pijl. Bij groen licht wil die vaak stoppen. Sta je stil voor rood en je bent de voorste dan blijft die ook vrolijk stilstaan als het groen wordt. Staan er auto's voor je dan rijdt ie wel mee als die optrekken.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:23
Masterchiev schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:30:
[...]

Ik ben benieuwd naar de voorrangsregels van een tram, bus, voorangsvoertuigen en militaire colonne.
Vandaag liet hij een bus, die binnen de bebouwde kom weg wilde rijden bij een halte en richting aan gaf, niet voorgaan. In dit soort situaties is supervised echt nodig en wees daarop bedacht.

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-07 23:54
karel_G_1981 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:14:
[...]

Nog niet meegemaakt, wordt interessant komende herfst /winter
Met voorverwarmen verwarmen de camera’s.

• thijsboeree
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 14:47
Hoi, vandaag pas dit forum ontdekt!

Hierbij de video van het 'bijna' incident:

Betere filmpjes!

1x speed: https://drive.google.com/file/d/1iBqsb3eaFd_XTChlaHLPQnNffxW8-YdK/view?usp=sharing

0,5 x speed: https://drive.google.com/file/d/17M848nrEHCEAxUNwLfvxs7mrOMCek4Ly/view?usp=sharing

Ik wil even een ervaring delen met FSD in Nederland en ben benieuwd of anderen dit herkennen.

Voor de duidelijkheid: ik ben nog steeds een grote fan van FSD. Ik vind het systeem indrukwekkend en heb het inmiddels al behoorlijk wat complexe situaties goed zien oplossen. Juist daarom viel deze situatie mij extra op.

Ik rijd een Tesla Model 3 Highland met HW4, software 2026.3.7 en FSD v14.2.2.5 EU. Dinsdag 12 mei reed ik met FSD actief over een rotonde in Haarlem, bij de Stephensonstraat / Pijlslaan, richting de Westelijke Randweg. Ik reed driekwart over de rotonde en wilde afslaan. Op dat moment kwam er van rechts een fietser aan op het vrijliggende fietspad. De fietser had voorrang en gaf ook duidelijk richting aan met zijn hand.

Wat mij verbaasde: FSD leek de fietser wel te zien, maar anticipeerde niet goed op zijn traject en voorrangssituatie. De auto bleef te lang doorrollen en remde naar mijn gevoel onvoldoende af. Uiteindelijk heb ik zelf stevig moeten ingrijpen en een noodstop gemaakt om een mogelijke aanrijding te voorkomen.

Het vreemde is dat FSD normaal gesproken soms juist héél voorzichtig reageert op fietsers of voetgangers die alleen maar dicht bij de weg staan. In deze situatie was er naar mijn idee echt een duidelijk conflictpunt: auto verlaat de rotonde, fietser rijdt door op het fietspad en heeft voorrang. Toch leek FSD te lang uit te gaan van “dit past nog”.

Mijn indruk is dat dit geen detectieprobleem was, maar eerder een prediction/planning-probleem: de fietser werd waarschijnlijk wel gezien, maar zijn snelheid, koers of aankomst bij het conflictpunt werd verkeerd ingeschat. Zeker bij Nederlandse rotondes met vrijliggende fietspaden en fietsers met voorrang lijkt dit een lastige categorie.

Ik heb de situatie via bug report bij Tesla gemeld en de video gedeeld, omdat dit volgens mij juist waardevolle feedback is voor verbetering van FSD in Europa.

Zijn er hier meer mensen met FSD die vergelijkbaar gedrag herkennen bij:
  • rotondes met vrijliggende fietspaden;
  • fietsers met voorrang;
  • te laat remmen bij het verlaten van een rotonde;
  • of situaties waarin FSD de fietser wél lijkt te zien, maar de interactie verkeerd inschat?
Nogmaals: ik ben absoluut niet anti-FSD. Integendeel, ik vind het systeem nog steeds enorm indrukwekkend en zie echt hoeveel potentie erin zit. Maar dit soort inconsistent gedrag maakt mij wel voorzichtiger, vooral in Nederlandse fietssituaties. Ben benieuwd of anderen dit ook ervaren of juist niet.

Groeten,

Thijs

[ Voor 5% gewijzigd door thijsboeree op 15-05-2026 12:58 ]

karel_G_1981 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:05:
[...]

Juist! Stond fout op de tweakers frontpage artikel. Kan niet wachten om het in het lastige Brussel uit te proberen .
Het leuke is dat mocht FSD geen EU goedkeuring krijgen, dan blijft het toch in NL en BE goedgekeurd. En de minister corrigeert zelf het fake news dat er op X ontstaat

[ Voor 15% gewijzigd door pdidi op 15-05-2026 10:29 ]

• gjcvro
thijsboeree schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:29:

https://drive.google.com/file/d/17u8U8O9RDTc1jAXTRTppFxDMuwOaepTo/view?usp=sharing

Ik wil even een ervaring delen met FSD in Nederland en ben benieuwd of anderen dit herkennen.

Voor de duidelijkheid: ik ben nog steeds een grote fan van FSD. Ik vind het systeem indrukwekkend en heb het inmiddels al behoorlijk wat complexe situaties goed zien oplossen. Juist daarom viel deze situatie mij extra op.

Ik rijd een Tesla Model 3 Highland met HW4, software 2026.3.7 en FSD v14.2.2.5 EU. Dinsdag 12 mei reed ik met FSD actief over een rotonde in Haarlem, bij de Stephensonstraat / Pijlslaan, richting de Westelijke Randweg. Ik reed driekwart over de rotonde en wilde afslaan. Op dat moment kwam er van rechts een fietser aan op het vrijliggende fietspad. De fietser had voorrang en gaf ook duidelijk richting aan met zijn hand.

Wat mij verbaasde: FSD leek de fietser wel te zien, maar anticipeerde niet goed op zijn traject en voorrangssituatie. De auto bleef te lang doorrollen en remde naar mijn gevoel onvoldoende af. Uiteindelijk heb ik zelf stevig moeten ingrijpen en een noodstop gemaakt om een mogelijke aanrijding te voorkomen.

Het vreemde is dat FSD normaal gesproken soms juist héél voorzichtig reageert op fietsers of voetgangers die alleen maar dicht bij de weg staan. In deze situatie was er naar mijn idee echt een duidelijk conflictpunt: auto verlaat de rotonde, fietser rijdt door op het fietspad en heeft voorrang. Toch leek FSD te lang uit te gaan van “dit past nog”.

Mijn indruk is dat dit geen detectieprobleem was, maar eerder een prediction/planning-probleem: de fietser werd waarschijnlijk wel gezien, maar zijn snelheid, koers of aankomst bij het conflictpunt werd verkeerd ingeschat. Zeker bij Nederlandse rotondes met vrijliggende fietspaden en fietsers met voorrang lijkt dit een lastige categorie.

Ik heb de situatie via bug report bij Tesla gemeld en de video gedeeld, omdat dit volgens mij juist waardevolle feedback is voor verbetering van FSD in Europa.

• fietsers met voorrang;
  • of situaties waarin FSD de fietser wél lijkt te zien, maar de interactie verkeerd inschat?
Nogmaals: ik ben absoluut niet anti-FSD. Integendeel, ik vind het systeem nog steeds enorm indrukwekkend en zie echt hoeveel potentie erin zit. Maar dit soort inconsistent gedrag maakt mij wel voorzichtiger, vooral in Nederlandse fietssituaties. Ben benieuwd of anderen dit ook ervaren of juist niet.

Groeten,

Thijs
Wat ik apart vind, in je video lijkt fsd ook niet uit te gaan? Dat stuurtje zou toch weg moeten zijn dan?
Maar inderdaad normaal is hij juist erg voorzichtig en gaat hij wat langzamer rijden om de fiets voor te laten. Maar nou lijkt hij de fiets te negeren.

https://drive.google.com/file/d/17u8U8O9RDTc1jAXTRTppFxDMuwOaepTo/view?usp=sharing

• fietsers met voorrang;

Groeten,

Thijs
Met welke tool heb je het filmpje gemaakt? Als je 2 (of meer) video's wil combineren kun je misschien beter Sentry Six gebruiken want dan kun je ook zien of FSD aan staat.
Ik heb overigens nog nooit gehad dat een fietser op een rotonde werd gemist, eerder dat ie juist het hand uitsteken niet herkent en ten onrechte remt

• Plompie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:37
DutchJudge schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:06:
[...]

Thx. Het heeft even geduurd voor ik het vond. Voor anderen die zoeken op trefwoorden ongeluk/aanrijding/botsing/crash (mogelijk i.c.m. FSD) in Nederland:

https://112-ov.nl/2026/05/04/video/tesla-op-autopilot-maakt-noodstop-bij-verkeerslichten/
Veel bijna fout filmpjes maar was nog geen berichten over echte crashes tegen gekomen.

Strookt wel met veel commentaar hier, en mijn eigen ervaring, dat de té strak afgestelde systemen net zo gevaarlijk of gevaarlijker zijn. Omdat de auto zich hierbij heel snel onverwacht gedraagt en dat is lastiger ingrijpen dan bijvoorbeeld een rood stoplicht wat jij ziet aankomen maar FSD mist.

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:36

Sjod

Ik ben goed luisterend

Kun je ergens zien hoelang je FSD niet mag gebruiken als je door je strikes heen bent ?

Bij mij doet hij het nu 3 dagen niet meer 😀

• thijsboeree
pdidi schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:46:
[...]

Met welke tool heb je het filmpje gemaakt? Als je 2 (of meer) video's wil combineren kun je misschien beter Sentry Six gebruiken want dan kun je ook zien of FSD aan staat
Ik gebruikte TeslaDashCamViewer, maar vind dat idd een beetje een matige tool... Ik zal kijken naar Sentry Six! Je kunt trouwens (matig) in mijn filmpje zien dat FSD eraf gaat, het stuurtje gaat van heel licht blauw naar wit, ik geef voordat ik rem nog wat gas omdat ik met mijn voet over het gaspedaal veegde alvorens ik remde... Ook best gevaarlijk 8)7
Plompie schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:49:
[...]

Veel bijna fout filmpjes maar was nog geen berichten over echte crashes tegen gekomen.

Strookt wel met veel commentaar hier, en mijn eigen ervaring, dat de té strak afgestelde systemen net zo gevaarlijk of gevaarlijker zijn. Omdat de auto zich hierbij heel snel onverwacht gedraagt en dat is lastiger ingrijpen dan bijvoorbeeld een rood stoplicht wat jij ziet aankomen maar FSD mist.
Helaas nergens info wanneer en hoe hard de achterligger op de Tesla reed. Ook vreemd dat er Autopilot in het artikel staat

• thijsboeree
Plompie schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:49:
[...]

Maar is dit dan Autopilot of FSD? FSD doet ook aan phantom breaking hoor, daar niet van |:(
thijsboeree schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:52:
[...]

Ik gebruikte TeslaDashCamViewer, maar vind dat idd een beetje een matige tool... Ik zal kijken naar Sentry Six! Je kunt trouwens (matig) in mijn filmpje zien dat FSD eraf gaat, het stuurtje gaat van heel licht blauw naar wit, ik geef voordat ik rem nog wat gas omdat ik met mijn voet over het gaspedaal veegde alvorens ik remde... Ook best gevaarlijk 8)7
Als je met je voet licht op het gaspedaal drukt is dat voor FSD idd het teken dat ie mag gaan

• karel_G_1981
  • Nu online
pdidi schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:56:
[...]

Als je met je voet licht op het gaspedaal drukt is dat voor FSD idd het teken dat ie mag gaan
Misschien dat dat het probleem was, maar dan nog moet fsd zodanig reageren dat je weet dat ie de fietser gezien hebt.Heb zelf nog niet meegemaakt dat ie een fietser miste, maar deze video dient nadere analyse dat is zeker.
karel_G_1981 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:16:
[...]

Misschien dat dat het probleem was, maar dan nog moet fsd zodanig reageren dat je weet dat ie de fietser gezien hebt.Heb zelf nog niet meegemaakt dat ie een fietser miste, maar deze video dient nadere analyse dat is zeker.
Ik gebruik dat als ik zie dat de fietser zijn hand uitsteekt: dan geef ik even gas zodat FSD niet stopt voor de fietser

• gjcvro
pdidi schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:18:
[...]

Ik gebruik dat als ik zie dat de fietser zijn hand uitsteekt: dan geef ik even gas zodat FSD niet stopt voor de fietser
En dan hoop ik dat je bedoelt dat hij zijn hand uitsteekt dat hij af gaat slaan? 8)

• gjcvro
[...]

Ik vind wel dat hij soms erg laat stopt, ook voor auto's

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:18
[...]

Als ik het goed lees is het gas geven niet het probleem, dat was een onderdeel van de oplossing van het probleem dat de auto de fietser mogelijk ging raken, daarom was de voet onderweg naar de rem maar raakte helaas even kort het gaspedaal.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:50

• fietsers met voorrang;

Groeten,

Thijs
Oeh! Het is bijna net alsof het is getraind op een gemiddelde bestuurder! Hopelijk wordt de update van FSD snel goedgekeurd met misschien ook deze update. Dit kan ook tot ongelukken schrijven als de fietser schrikt. En toch, denk ik ergens, dit gedrag zie ik bijna elke dag bij menselijke bestuurders. Goed opgelet in ieder geval en bedankt voor het delen. d:)b

(en ook - een foutje door een mens is zo gemaakt, zo zie je maar weer met per ongeluk het gaspedaal aanraken)

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Oozie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-07 15:29
Vanmorgen is de auto ge-update naar 2026.14.6 maar nog steeds geen FSD. Wel Grok overigens. Inmiddels een week geleden aangemeld voor FSD via het abonnement

Kwestie van geduld? Of gaat er iets niet goed in de provisioning. Op de ticket wordt niet gereageerd in de app

[ Voor 3% gewijzigd door Oozie op 15-05-2026 11:04 ]

If you see me running, try to catch up

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Oozie schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:03:
Vanmorgen is de auto ge-update naar 2026.14.6 maar nog steeds geen FSD. Wel Grok overigens. Inmiddels een week geleden aangemeld voor FSD via het abonnement

Kwestie van geduld? Of gaat er iets niet goed in de provisioning. Op de ticket wordt niet gereageerd in de app
Je zit in de vekeerde branche, FSD zit alleen in 2026.3.x je zie nu in 14.x en je zal niet automatisch een lagere versie gepushed worden. Waarschijnlik staat je vin niet als Nederlands registreerd bij Tesla. (Anders had je Grok ook niet gekregen)

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 15-05-2026 11:12 ]

Ecological schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:55:
[...]

Oeh! Het is bijna net alsof het is getraind op een gemiddelde bestuurder! Hopelijk wordt de update van FSD snel goedgekeurd met misschien ook deze update. Dit kan ook tot ongelukken schrijven als de fietser schrikt. En toch, denk ik ergens, dit gedrag zie ik bijna elke dag bij menselijke bestuurders. Goed opgelet in ieder geval en bedankt voor het delen. d:)b

(en ook - een foutje door een mens is zo gemaakt, zo zie je maar weer met per ongeluk het gaspedaal aanraken)
Wat ik zie, en correct me if I'm wrong: De Tesla rijdt met 18km/u op de rotonde, de fietser ook. FSD gaat rechtsaf en remt tot 7km/u om de fietser voor te laten. Volgens mij zwaait de fietser ook omdat ie ziet dat FSD afremt en hem voor laat. Daarna wordt er op de rem getrapt. Het is jammer/stom dat Tesla alleen de ingezoomde frontcamera opslaat en niet de wide angle frontcamera (zoals de B Pilar camera in het filmpje)
Pagina: 1 ... 80 ... 110 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.