• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:47
FreakGIB schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:13:
[...]

De vraag is komt dat door de RDW zit de Spring update misschien in het zelfde software pakket of is het gewoon Tesla ?
Hoe ik het begrepen is dat je tesla twee software pakketten heeft. SysteemOS en FSD.

Je zou dus prima naar 14.3 spring update kunnen en FSD behouden. Tesla update alleen niet naar lagere build nummers. Dus wanneer er een vernieuwde FSD komt krijgen wij die pas boven de spring update als die geïnstalleerd is. Daarnaast hebben wij nu te maken met de RDW. De precieze afspraken daarin zijn onbekend.
Masterchiev schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:21:
[...]

Hoe ik het begrepen is dat je tesla twee software pakketten heeft. SysteemOS en FSD.

Je zou dus prima naar 14.3 spring update kunnen en FSD behouden. Tesla update alleen niet naar lagere build nummers. Dus wanneer er een vernieuwde FSD komt krijgen wij die pas boven de spring update als die geïnstalleerd is. Daarnaast hebben wij nu te maken met de RDW. De precieze afspraken daarin zijn onbekend.
Het zou zomaar kunnen dat onze DMS geen onderdeel is van FSD maar deel uitmaakt van 2026.3.x en nog niet in 2026.14.x zit. DMS is nl. niet iets FSD specifieks, het wordt ook gebruikt voor Autosteer (maar dan minder streng)

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Mar.tin schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:49:
[...]

Inderdaad ALLES op FSD. Zelfs op de snelweg begin ik het een beetje onder de knie te krijgen. Volgende week naar DE, dat zal wel afzien worden.. ;(
Moest afgelopen weekend in DE zijn. Binnen NL op FSD. Op de grens een waarschuwing dat ik mijn stuur moest vasthouden. Vlak na de grens even gestopt bij een benzinepomp om FSD uit te schakelen.

Daarna weer verder. Op een gegeven moment dacht wat rijdt de auto ver naar rechts... wat is er aan de hand? Toen besefte ik me ineens dat ik zelf aan het sturen was... :| Je raakt echt snel gewend aan FSD.

Vooral op de snelweg dan. Binnen de bebouwde kom gaat het bijna elke rit fout met afslagen en maximum snelheden. Al kan FSD ook geen onderborden lezen en ga je op de snelweg bij elk 90km/h bord bij nat wegdek dus langzamer rijden... Bochten binnen de bebouwde kom gaan ook veel te langzaam, dus doe ik die vaak gewoon zelf. Bij inhaalacties op de snelweg vind ik FSD ook niet heel doortastend. Dat moet echt een stuk rapper.

Vanochtend had ik een tractor met aan de voorkant een raar uitstekend apparaat. Hij kwam uit een uitrit, maar dat apparaat was vrij lang, dus hij stond al half op de weg voordat ie kon zien wat eraan kwam. FSD zag niets....

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:35

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Mijn ultieme combo voor FSD

Nekkussen (Met m'n 1,93 staat de stoel redelijk ver naar achteren en de leuning achterover)
Door de ondersteuning van de kussen kijk ik meer naar voren en minder naar boven (dan als ik met m'n hoofd tegen de hoofdsteun aan zou leunen)

Combineer bovenstaande met een zonnebril (zodat de camera m'n pupillen niet kan aflezen) en het is goud. Hoofd leunend op m'n hand (ellenboog op de deur) cruise ik door het verkeer 😇
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKCeGSwmdnjboTmQmqEuwBCEkYI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AcOxHGtWIMFVZ7lghgB61WSz.png?f=fotoalbum_large

Als ik geen zonnebril op doe en ik leun iets te hard op de nekkussen begint hij al snel blauw te knipperen omdat hij m'n pupillen niet goed kan aflezen.

• JoeBlack2k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:40

JoeBlack2k

I Love Hilary

Masterchiev schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:16:
[...]

Alleen hw4 auto’s lopen achter. De rest zit al op de spring update.
alleen hw4 auto's hebben FSD de rest zit op de spring update

Hilary Duff 4-Life

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
We hebben het ook wat vaker gehad over de snelheid maar ik zag net een werk busje een rotonde met fietspad en zebrapad als Max Verstappen nemen en dat zijn ook de redenen waarom ik niet graag meer fiets. Ik kan niet wachten tot er veel meer auto’s autonoom rijden en we in Nederland de auto rij cultuur weer een stuk netter maken, want cars don’t kill, drivers do :)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:48
walto schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:04:
[...]

Die support ticket had ik direct al gemaakt. Lijkt mij verstandig dat ieder die FSD heeft gekocht en het om onduidelijke redenen nog steeds niet kan gebruiken, een support ticket aanmaakt.

Is overigens nog niets mee gebeurd, staat nog in "in review" status, maar zal vanzelf iemand naar gaan kijken.

Als FSD wordt geactiveerd, kan de ticket natuurlijk altijd weer gesloten worden.
Ticket zojuist aangemaakt
JoeBlack2k schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:37:
[...]

alleen hw4 auto's hebben FSD de rest zit op de spring update
Helaas laat Teslafi sinds kort veel minder details zien, maar zitten dan alle NL HW4 Tesla's zonder FSD al op de spring update?

[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 12-05-2026 14:08 ]

• Blik1984
pdidi schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:07:
[...]

Helaas laat Teslafi sinds kort veel minder details zien, maar zitten dan alle NL HW4 Tesla's zonder FSD al op de spring update?
Mijne sowieso niet, ik zit op 2026.8.6. FSD al bijna 4 weken in aanvraag (MY LR RWD)

• A_ve_D
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 13-05 17:43
pdidi schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:07:
[...]

Mn M3 uit 2019 zit nu op de spring update, en mn Juniper zit nog op 2026.8.6 met koop FSD.
Blik1984 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:12:
[...]

Mijne sowieso niet, ik zit op 2026.8.6. FSD al bijna 4 weken in aanvraag (MY LR RWD)
Ja die van jou en @A_ve_D zijn sowieso vreemde gevallen. Maar staan alle "normale" HW4 Tesla's zonder FSD dan nog allemaal op 2026.2.3/6 ? Te wachten op de volgende FSD proefperiode batch?
Hij kan het dus wel: Op tijd van rijstrook 5 naar de uitvoegstrook (en dan moeten jullie mij natuurlijk wel op mijn blauwe ogen vertrouwen dat ik niet zelf de richtingaanwijzer heb aangezet, want helaas kun je dat niet uit de telemetry data opmaken)
Grappig detail waar mijn dochter me op wees die er naast zat: Na iedere rijstrookwissel zet hij heel even het knipperlicht uit. Volgens haar moet dat, want je mag niet in 1 ruk meerdere rijstroken wisselen. Kom er maar in @Yaksa of dat klopt

[ Voor 27% gewijzigd door pdidi op 12-05-2026 14:40 ]

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:52
snip: inderdaad offtopic

[ Voor 81% gewijzigd door We Are Borg op 12-05-2026 15:30 ]

yamanguy schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:36:
Hier is een andere scenario waar FSD stopt voor de fiets licht: Tesla FSD Amsterdam Roundabout Failure
N=2: stoppen voor een tramlicht van andere rijstrook (gas gegeven om te laten doorrijden)

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 12-05-2026 14:48 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:09
pdidi schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:34:
Hij kan het dus wel: Op tijd van rijstrook 5 naar de uitvoegstrook (en dan moeten jullie mij natuurlijk wel op mijn blauwe ogen vertrouwen dat ik niet zelf de richtingaanwijzer heb aangezet, want helaas kun je dat niet uit de telemetry data opmaken)
Grappig detail waar mijn dochter me op wees die er naast zat: Na iedere rijstrookwissel zet hij heel even het knipperlicht uit. Volgens haar moet dat, want je mag niet in 1 ruk meerdere rijstroken wisselen. Kom er maar in @Yaksa of dat klopt
Je dochter heeft gelijk. Het wisselen van rijstrook, of rijstroken bij uit- of invoegen is een bijzondere verrichting. Je dient te spiegelen, richting aan te geven en dan geleidelijk de gewenste strook te gaan volgen. Wil je nog een strook opschuiven dan doe je hetzelfde. Alles draait om de veiligheid, bij elke wissel dien je je ervan te vergewissen of er geen verkeer op die strook zit wat een gevaar kan opleveren bij die bijzondere verrichting.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Ecological
  • Nu online
I_IBlackI_I schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:38:
[...]
offtopic:
Wat een linksplakkers weer
Even aan het inhalen, 109 op de teller overdag (dus 100km/h - maximumsnelheid). Wellicht goed om te herhalen dat 100km/h geen suggestie is maar een maximum. Met deze mindset erger ik me dus nooit aan "linksrijders" - en ik ben een paar seconden later op bestemming, zelfs als ze onder de 100 km/h rijden. En ik rij een erg snelle auto, ik denk echt dat we als maatschappij anders moeten gaan denken over verkeersveiligheid en sFSD gaat hier heel erg bij helpen.

Mijn punt is, als je de wet wil overtreden dan is dat een keuze, maar je kan niet van anderen verwachten dat ze de wet gaan overtreden - en daarbij is ook nog dat iemand op de linkerbaan gewoon 90km/h mag rijden mocht die dat willen en dan is het wel inderdaad de bedoeling dat die naar rechts moet als het "kan" maar dat is natuurlijk ook per context verschillend.

[ Voor 22% gewijzigd door Ecological op 12-05-2026 15:31 ]

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Yaksa schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:12:
[...]

Je dochter heeft gelijk. Het wisselen van rijstrook, of rijstroken bij uit- of invoegen is een bijzondere verrichting. Je dient te spiegelen, richting aan te geven en dan geleidelijk de gewenste strook te gaan volgen. Wil je nog een strook opschuiven dan doe je hetzelfde. Alles draait om de veiligheid, bij elke wissel dien je je ervan te vergewissen of er geen verkeer op die strook zit wat een gevaar kan opleveren bij die bijzondere verrichting.
Het ging mij er vooral om of het knipperlicht niet aan mag blijven staan en dus kort uit moet worden gezet voordat je weer een rijstrook opschuift (iets wat ik zelf nl niet doe)

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:00
pdidi schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:47:
[...]

N=2: stoppen voor een tramlicht van andere rijstrook (gas gegeven om te laten doorrijden)
[YouTube: Tram stoplicht]
Knipperlicht naar rechts ook handmatig of pakte FSD dat weer op?

• Yaksa
pdidi schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:18:
[...]Het ging mij er vooral om of het knipperlicht niet aan mag blijven staan en dus kort uit moet worden gezet voordat je weer een rijstrook opschuift (iets wat ik zelf nl niet doe)
Ik heb geleerd dat je het opschuiven van een rijstrook als een verrichting moet zien. Je hebt daar ook tijd voor nodig om te zien of het veilig kan. Wil je meerdere rijstroken oversteken dan moet je dat volgens mij zien als meerdere bijzondere verrichtingen achter elkaar. Ook voor andere weggebruikers moet het duidelijk zijn wat je van plan bent. Tussendoor dien je goed te checken of je de volgende strook ook op kunt rijden. Dan is een stukje zonder knipperlicht rijden, spiegelen, richting aangeven en dan pas opschuiven wel zo duidelijk voor iedereen om je heen. Maar in de snelle en gevaarlijke wereld van tegenwoordig zullen er genoeg snelheidsduivels anders over denken.......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Empie69 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:24:
[...]

Knipperlicht naar rechts ook handmatig of pakte FSD dat weer op?
Die werd netjes door FSD gedaan

• JoeBlack2k

JoeBlack2k

I Love Hilary

Vanaf nu komen nieuwe Tesla’s in NL zonder autopilot. alleen nog €99 per maand abbo (en afkopen €7500 tot 15 mei)

Hilary Duff 4-Life

JoeBlack2k schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:11:
Vanaf nu komen nieuwe Tesla’s in NL zonder autopilot. alleen nog €99 per maand abbo (en afkopen €7500 tot 15 mei)
Dat is toch al sinds 11 april dat Tesla's besteld vanaf die datum zonder Autosteer komen?

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16:38
Vandaag weer eens een 100% score , bril op voorhoofd werkt voor mij als oplossing vrij goed . Zie zelf wat minder , maar fsd kan ik iig gebruiken… en tot m’n verbazing vanochtend vroeg in het pikdonker met flinke regen werkte fsd feilloos!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iA-w9VnUGWR73NTIEPOHhoRD1qk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MXY7YX1rtDIixkatDcQMrAoS.jpg?f=fotoalbum_large

• Sjaak Speer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:32
FSD testing nu ook in België, een totale test van 5.000 km om te kijken of FSD ook op de Belgische wegen functioneert. Zo ja, ook in BE een speciale toelating zoals in Nederland. Gas erop zou ik zeggen! Bron: minister Annick De Ridder

• Masterchiev
JoeBlack2k schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:11:
Klopt naast mijn AWD 2026 MY, haal ik volgende week M3 RWD 2026 op. De MY heeft autopilot en de M3 niet.

beide zijn privé en ga geen 200€ per maand voor FSD betalen. Vind bijzonder dat het per voertuig gaat.

voor nu sla ik helemaal FSD over. Ik vind het geen 99€ waard per auto per maand.

[ Voor 22% gewijzigd door Masterchiev op 12-05-2026 20:18 ]

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
Best opvallend hoe leden hier gezamenlijk eens zijn hoe FSD zich op snelwegen gedraagt. De nerveuze en afwachtende houding bevordert niet de veiligheid. Waarom heeft RDW hier niet aan gesleuteld?

• Yaksa
lighting_ schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:40:
Best opvallend hoe leden hier gezamenlijk eens zijn hoe FSD zich op snelwegen gedraagt. De nerveuze en afwachtende houding bevordert niet de veiligheid. Waarom heeft RDW hier niet aan gesleuteld?
Ik kan me niet voorstellen dat een afwachtende houding tot meer ongelukken zou leiden, net zo min dat er daadwerkelijk al ongevallen zijn voorgevallen vanwege een 'nerveuze' houding. Wanneer dat wel het geval zou zijn dan waren de media er al lang bovenop gesprongen. En het blijft een systeem waar de bestuurder altijd mag (en kan) ingrijpen wanneer hij/zij vindt dat iets niet goed gaat. Het is nog lang geen systeem wat volledig unsupervised zijn werk kan doen en zo is het nu ook niet bedoeld.
Er zijn natuurlijk altijd mensen die verwachten dat met deze versie van FSD alles automatisch gaat. Die mensen raad ik aan om deze pagina's goed door te nemen.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:04
revolution-nl schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:47:
[...]

Je zou maar hoofd versiebeheer zijn bij Tesla :D
Een deel is politiek toch? Het zou me niets verrassen als wij hier een V14.2.2.6 krijgen die onder water V14.3.x is, maar er ergens iets staat over versienummers

of ongewijzigd versienummer met tweaks en fixes🤷🏻‍♂️

• lighting_
  • Nu online
Yaksa schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:59:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat een afwachtende houding tot meer ongelukken zou leiden, net zo min dat er daadwerkelijk al ongevallen zijn voorgevallen vanwege een 'nerveuze' houding. Wanneer dat wel het geval zou zijn dan waren de media er al lang bovenop gesprongen. En het blijft een systeem waar de bestuurder altijd mag (en kan) ingrijpen wanneer hij/zij vindt dat iets niet goed gaat. Het is nog lang geen systeem wat volledig unsupervised zijn werk kan doen en zo is het nu ook niet bedoeld.
Er zijn natuurlijk altijd mensen die verwachten dat met deze versie van FSD alles automatisch gaat. Die mensen raad ik aan om deze pagina's goed door te nemen.
Ik heb kritiek op de RDW. Als je 18 maanden getest heb met 1.6 mln km en Tesla 1000 paginas aan data heeft geleverd verwacht ik een beter gedrag op snelweg. Gedrag die je binnen 1 week al opvalt. Ik ben niet de enige. Voortdurend middenbaan rijden. In dode hoek van andere rijders blijven rijden. Knipperlicht aangeven en achteraf toch cancellen. Laat voorsorteren.

[ Voor 6% gewijzigd door lighting_ op 12-05-2026 21:19 ]

• Masterchiev
Mar.tin schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:14:
[...]

Een deel is politiek toch? Het zou me niets verrassen als wij hier een V14.2.2.6 krijgen die onder water V14.3.x is, maar er ergens iets staat over versienummers

of ongewijzigd versienummer met tweaks en fixes🤷🏻‍♂️
Wat zou het nut zijn om versies anders te benoemen dan ze daadwerkelijk zijn?

• karel_G_1981
Mwah zeker niet perfect ik vind het ook weer niet heel niet problematisch en zeker niet onveilig . Ik herken situaties waar hij bv te langzaam inhaalt of wijfelt en je kunt makkelijk ingrijpen door wat gas bij zonder dat je hoef te disengagen. Werkt sowieso vele malen beter dan de oude autopilot die soms heel bruusk inhaalpogingen afbrak of op de rem trapte, bij fsd heb je hier geen last van. Gedrag op andere wegen is des te meer indrukwekkend.

je hebt wel gelijk dat tesla dit zal moeten verbeteren richting volledig autonoom. Volgens mij zitten er in 14.3.2 alweer een hoop verbeteringen.

• karel_G_1981
lighting_ schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:17:
[...]

Ik heb kritiek op de RDW. Als je 18 maanden getest heb met 1.6 mln km en Tesla 1000 paginas aan data heeft geleverd verwacht ik een beter gedrag op snelweg. Gedrag die je binnen 1 week al opvalt. Ik ben niet de enige.
De RDW is volgens mij vooral bezig geweest met de DMS Ze hadden na een dag al door dat fsd veilig genoeg rijdt en daar minder aandacht aan besteed.

• Masterchiev
Vind de DMS gevaarlijker dan het “getreuzel” op de snelweg.

• lighting_
  • Nu online
karel_G_1981 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:20:
[...]

De RDW is volgens mij vooral bezig geweest met de DMS Ze hadden na een dag al door dat fsd veilig genoeg rijdt en daar minder aandacht aan besteed.
Ik blijf erbij dat je dat ook had kunnen bijsturen.
lighting_ schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:17:
[...]

Ik heb kritiek op de RDW. Als je 18 maanden getest heb met 1.6 mln km en Tesla 1000 paginas aan data heeft geleverd verwacht ik een beter gedrag op snelweg. Gedrag die je binnen 1 week al opvalt. Ik ben niet de enige. Voortdurend middenbaan rijden. In dode hoek van andere rijders blijven rijden. Knipperlicht aangeven en achteraf toch cancellen. Laat voorsorteren.
Saillant detail: de rijvaardigheid zou door het CBR zijn getest en goedgekeurd

• lighting_
  • Nu online
pdidi schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:28:
[...]

Ja dat is leuk. Maar ik weet zelf ook wel hoe FSD veiliger kan rijden. Fsd is niet perfect. Daar is iedereen toch overeens? Ik geef alleen aan dat ik meer had verwacht van 18 maanden en 1.6 mln km testen waar jij en ik na 1 week al op dezelfde voorgestelde verbeteringen komen.
lighting_ schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:33:
[...]

Ja dat is leuk. Maar ik weet zelf ook wel hoe FSD veiliger kan rijden. Fsd is niet perfect. Daar is iedereen toch overeens? Ik geef alleen aan dat ik meer had verwacht van 18 maanden en 1.6 mln km testen waar jij en ik na 1 week al op dezelfde voorgestelde verbeteringen komen.
Ik bedoel: dit is wat FSD op dit moment kan en dat is blijkbaar voor het CBR goed genoeg om te slagen. Voor RDW is maar 1 ding belangrijk: is de combinatie bestuurder+FSDs veilig

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:41
pdidi schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:28:
[...]

Dan zijn ze nog nooit in de buurt van een afgekruiste baan geweest. Vandaag een record: 4 keer achter elkaar op een stuk van 2 km A28 wilde de auto een afgesloten rijbaan op. Ik denk dat andere chauffeurs dachten dat ik onwel werd als ze het zagen gebeuren.

• karel_G_1981
Masterchiev schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:20:
[...]

Vind de DMS gevaarlijker dan het “getreuzel” op de snelweg.
Dankzij de RDW mag ik geen bril op 7(8)7 B-)

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:41
Overigens valt het mij op dat ik (buiten snelwegen) passerende Tesla rijders bijna altijd met de handen aan het stuur zie de afgelopen weken. Wij zijn hier een groepje fanatiekelingen waar veel andere rijders er blijkbaar weinig plezier aan beleven/nut in zien.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:23

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Maurice- schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:43:
Overigens valt het mij op dat ik (buiten snelwegen) passerende Tesla rijders bijna altijd met de handen aan het stuur zie de afgelopen weken. Wij zijn hier een groepje fanatiekelingen waar veel andere rijders er blijkbaar weinig plezier aan beleven/nut in zien.
Grappig dat je dat zegt, ik let er ook op maar ik zie maar weinig Tesla rijders op FSD rijden.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:40:
[...]

Dankzij de RDW mag ik geen bril op 7(8)7 B-)
? Bedoel je dat daar vanuit de DMS commentaar op komt?
Maurice- schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:39:
[...]

Dan zijn ze nog nooit in de buurt van een afgekruiste baan geweest. Vandaag een record: 4 keer achter elkaar op een stuk van 2 km A28 wilde de auto een afgesloten rijbaan op. Ik denk dat andere chauffeurs dachten dat ik onwel werd als ze het zagen gebeuren.
Ja de vraag is wanneer de RDW iets een ontoelaatbare actie vindt. In het interview werd gezegd dat bv het Autoweek issue van rijden op een fietspad een rol voor de Superviser is om te voorkomen. Of dat in dit rode kruis geval nog steeds op gaat is maar de vraag.
@Damian zou jij eens aan jouw CBR contact kunnen vragen of zij ook gemerkt hebben dat FSD rode kruizen negeert?

[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 12-05-2026 22:05 ]

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Moet zeggen dat ik wel over de eerste WOW heen ben en toch liever zelf stuur. Juist waar ik het zou willen inzetten (lange stukken op de snelweg) vind ik het nog niet goed genoeg voor.

• karel_G_1981
revolution-nl schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:44:
[...]

Grappig dat je dat zegt, ik let er ook op maar ik zie maar weinig Tesla rijders op FSD rijden.
Het gros is nog HW3 en van een groot deel is het proefabonnement alweer afgelopen of is nog niet geupdate of zijn net als ik aan het worstelen met de DMS. Ik rij zoveel mogelijk met fsd omdat ik en de techniek gaaf vind en het gekocht heb maar dat is maar een beperkte groep idd denk ik.

• Masterchiev
karel_G_1981 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:48:
[...]

Het gros is nog HW3 en van een groot deel is het proefabonnement alweer afgelopen of is nog niet geupdate of zijn net als ik aan het worstelen met de DMS. Ik rij zoveel mogelijk met fsd omdat ik en de techniek gaaf vind en het gekocht heb maar dat is maar een beperkte groep idd denk ik.
Had je achteraf gezien ook gekocht?

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:06
Ja dat valt me ook op. Ik zie hier in de regio veel Highlands en Model Ys waarvan ik zeker weet dat ze HW4 hebben en eigenlijk iedereen rijdt, een enkele gekkie daargelaten, met handjes zelf. Vandaag misschien wel twintig qualifying auto’s gezien en letterlijk één die overduidelijk op FSD reed, druk met twee handen gebarend naar z’n bijrijder, kennelijk over her FSD gedrag.

En is it me? Ik zwabber tussen twee modi: juist opvallend met de handen over elkaar zitten of op opgetrokken knieën zitten en zo “look mommy, no hands! 🙌” schreeuwen en vooral stiekem kijken of mensen dat wel zien, en dan tegelijkertijd tot de conclusie komen dat elke weggebruiker vooral met zichzelf bezig is en het geen zier interesseert hoe jouw vehikel rijdt. En daarna teleurgesteld je handjes maar in je schoot laten zakken en tot de conclusie te komen: het is ook geen circus-act, het is magische maar onzichtbare technologie die voor de andere weggebruikers juist niet moet aanvoelen als iets bijzonders.

En de enkele FSD rijder die ik wel zie en die mij ook ziet steekt dan een duimpje op 👍🏻

• Odie
Knip

[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 13-05-2026 10:35 . Reden: Houd het bij de TR's, niet in het topic zelf ]

• Odie
Vandaag voor het eerst echt in de file gestaan met FSD. Wat me opvalt is dat de auto automatisch “rettungsgasse” mode doet. Op de linker strook zover mogelijk naar links op de lijn en rechts zoveel mogelijk naar rechts.

Vandaag overigens wel weer een puik stukje AI gezien: op de A6 doorgaande strook was een bigbadaboem gebeurd, beide stroken werden afgekruisd en het verkeer werd de vluchtstrook op geleid. FSD begreep de situatie prima.

YouTube: A6 bigbadaboem

Op de A9 was net na de oprit vanuit Utrecht trouwens óók een forse bigbadaboem gebeurd, met een Tesla Model Y erbij betrokken. Hopelijk niet op FSD.

YouTube: A9 kopstaart met Tesla

[ Voor 4% gewijzigd door Odie op 12-05-2026 22:16 ]

Sjaak Speer schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:38:
FSD testing nu ook in België, een totale test van 5.000 km om te kijken of FSD ook op de Belgische wegen functioneert. Zo ja, ook in BE een speciale toelating zoals in Nederland. Gas erop zou ik zeggen! Bron: minister Annick De Ridder
Inderdaad, niet alleen Vlaanderen maar meteen heel België:
Als de resultaten positief zijn, kan snel werk worden gemaakt van een voorlopige Europese typegoedkeuring die geldig is op het volledige Belgische grondgebied
Bron

• karel_G_1981
Masterchiev schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:54:
[...]

Had je achteraf gezien ook gekocht?
Yesss behalve die klote DMS vind ik het geweldig en ben ervan overtuigd dat het steeds beter wordt en dat er uiteindelijk ook wel wat aan die DMs gedaan wordt. Kon het geld ook missen en ben ervan overtuigd dat het wel wat waarde behoud bij verkoop zeker omdat je het nu niet meer kan kopen. Dus geen spijt van.
Het valt mij juist op dat er altijd veel Tweakers zijn die FSD hebben maar dat alleen op Tweakers front page melden, ook vandaag weer in het artikel over de aanstaande Belgische goedkeuring

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:56
[...]

Knip. Als je het niks vind, betaal je er niet meer voor. Simpel zat. Dit is de eerste versie van FSD in Europa en ik vind het fantastisch en iedereen die ik het laat ervaren ook. Is het perfect? Nee. Maar als dit al zo geweldig is dan hoeven alleen nog de puntjes op de i gezet te worden. Binnenkort zal vast een update komen waarin al veel feedback is meegenomen. Dus knip rapporteer je bevindingen en groei mee met deze sensatie of zeg op!

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 13-05-2026 12:33 . Reden: Dat mag wel wat vriendelijker ]

[ Tesla MY Juniper AWD 19” met FSD | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

• Masterchiev
wouter1971 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 23:13:
[...]

Knip. Als je het niks vind, betaal je er niet meer voor. Simpel zat. Dit is de eerste versie van FSD in Europa en ik vind het fantastisch en iedereen die ik het laat ervaren ook. Is het perfect? Nee. Maar als dit al zo geweldig is dan hoeven alleen nog de puntjes op de i gezet te worden. Binnenkort zal vast een update komen waarin al veel feedback is meegenomen. Dus knip rapporteer je bevindingen en groei mee met deze sensatie of zeg op!
Hoe kan je goed en informatief tesla rapporteren dan? Of ik mis iets… ik ken alleen de hectiek van het afbreken van FSD. Dan moet je de manoeuvre maken waarom je hebt afgebroken dan snel inspreken… en onbekend wat er mee gedaan wordt en of het zinvol is.

[ Voor 16% gewijzigd door Notna op 13-05-2026 12:34 . Reden: Quote edit ]

• JoeBlack2k

JoeBlack2k

I Love Hilary

[...]

op de normale wegen gaat het best, af en toe ramt hij vol op de rem voor een fietser maar op de snelweg is wel drama hoor, blijft gewoon midden/rechts rijden maar constant 105 rijden op de linkerbaan. niet snappen wanneer er een afrit is en hem gewoon missen. dat vind ik echt heel bizar dat niemand daar iets over heeft gezegd in die 18 maanden.

ik ben persoonlijk mn liefde wel beetje verloren met Tesla nu ze autopilot hebben weggehaald van nieuwe auto’s het wordt dus 40k betalen en €99 per maand.. ja nee.. het is geinig maar andere auto’s zijn nu standaard veiliger

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 13-05-2026 12:34 . Reden: Quote edit ]

Hilary Duff 4-Life

• wouter1971
Masterchiev schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 23:26:
[...]

Hoe kan je goed en informatief tesla rapporteren dan? Of ik mis iets… ik ken alleen de hectiek van het afbreken van FSD. Dan moet je de manoeuvre maken waarom je hebt afgebroken dan snel inspreken… en onbekend wat er mee gedaan wordt en of het zinvol is.
Wordt allemaal geautomatiseerd en met AI verwerkt en dat is de enige ingang. De meeste zaken zijn al lang bekend bij Tesla, ook zij rijden ermee rond tenslotte. Gewoon afwachten op een update.

[ Tesla MY Juniper AWD 19” met FSD | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

• wouter1971
JoeBlack2k schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 23:32:
[...]

op de normale wegen gaat het best, af en toe ramt hij vol op de rem voor een fietser maar op de snelweg is wel drama hoor, blijft gewoon midden/rechts rijden maar constant 105 rijden op de linkerbaan. niet snappen wanneer er een afrit is en hem gewoon missen. dat vind ik echt heel bizar dat niemand daar iets over heeft gezegd in die 18 maanden.

ik ben persoonlijk mn liefde wel beetje verloren met Tesla nu ze autopilot hebben weggehaald van nieuwe auto’s het wordt dus 40k betalen en €99 per maand.. ja nee.. het is geinig maar andere auto’s zijn nu standaard veiliger
Je kunt hem toch terugdraaien met het wieltje als je vindt dat hij te veel inhaald?

Je kunt beetje gas geven als je vind dat hij te voorzichtig is, of richtingaanwijzer aan doen als signaal, die neemt hij meestal wel over.

Niemand pakt AP af, die zat bij je auto en dat blijft zo. Alleen voor nieuwe auto’s is het niet meer erbij geleverd. En wees maar blij want FSD kan wel gewoon bochten op de snelwegen nemen.

• Masterchiev
wouter1971 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 23:38:
[...]

Wordt allemaal geautomatiseerd en met AI verwerkt en dat is de enige ingang. De meeste zaken zijn al lang bekend bij Tesla, ook zij rijden ermee rond tenslotte. Gewoon afwachten op een update.
Wel bijzonder is dat ik dat nergens kan terughalen waar ze mee bezig zijn.

Misschien ben ik te kritisch, ik vind het ook totaal niet goed. DMS verkloot het totaal omdat het weersafhankelijk anders reageert en dus automatisch niet veilig is. Mensen die brildragend zijn en maar geen bril dragen is een serieuze veiligheids dingetje. Laaghangende zon, DMS kan er niet mee omgaan. laat staan als je nooit een zonnebril draagt puur omdat je het niet nodig acht accepteert DMS niet.

Functies die op de website totaal anders overkomen dan de werkelijkheid. Het filmpje van smart summon is pure misleiding op de Nederlandse website. Dit mag en kan hier helemaal niet zo werken.

Het had tesla gesierd om iedereen voor de Europese bèta ( lees proefkonijnen ), gratis FSD te geven zolang het systeem in Europa wordt toegelaten en wordt aangepast door updates.

• wouter1971
Tesla is een commercieel bedrijf. Als er 30 man bezig zijn geweest die men ook al 200 p/u moet inhuren bij RDW dan snap je dat men dat graag ook terugverdiend.

Dat DMS veel te agressief staat afgesteld weet iedereen en daarvoor moet je bij RDW zijn. Het is natuurlijk van de zotte dat je om je neus te snuiten met twee handen en zakdoek of een broodje eten FSD uit moet zetten om geen strike op te lopen. Wat het meteen onveiliger maakt dus geen logica.

En als je het te duur vindt dan neem je toch gewoon het product FSD niet af.

Maar ik snap wel waar de schoen hem wringt. Al die lease Tesla’s van jongeren die wel een Tesla willen rijden maar zeuren over 99 euro.

• Masterchiev
wouter1971 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 00:42:
Tesla is een commercieel bedrijf. Als er 30 man bezig zijn geweest die men ook al 200 p/u moet inhuren bij RDW dan snap je dat men dat graag ook terugverdiend.

Dat DMS veel te agressief staat afgesteld weet iedereen en daarvoor moet je bij RDW zijn. Het is natuurlijk van de zotte dat je om je neus te snuiten met twee handen en zakdoek of een broodje eten FSD uit moet zetten om geen strike op te lopen. Wat het meteen onveiliger maakt dus geen logica.

En als je het te duur vindt dan neem je toch gewoon het product FSD niet af.

Maar ik snap wel waar de schoen hem wringt. Al die lease Tesla’s van jongeren die wel een Tesla willen rijden maar zeuren over 99 euro.
Het gaat niet om te duur of niet. Het gaat om wat je krijgt tov het bedrag. Die 100€ per maand zal me jeuken. Het gaat erom bijv dat de smart summon anders gepresenteerd staat op de website dan het daadwerkelijk is bijv. Dat de DMS hier streng is en in veel gevallen niet werkt brengt tesla uit en niet de RDW. Tesla kan overwegen om het niet uit te brengen of er een andere prijsklasse aan te hangen. Je krijgt immers een stuk minder dan bijv in de USA.

Ik heb overigens 2 2026 Tesla’s een M3 en MY, beide privé aankopen. Vind die opmerking erg vreemd ook in je laatste alinea en doet niet terzake. Laten het we het bij de inhoud houden.

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-05 23:43
Klinkt meer alsof je gepikeerd bent dat de baas het voor ons betaald? :P

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:32
Heb het nu 3 dagen geprobeerd, eerder kon niet omdat ik nog in het buitenland was, maar ik hink op 2 gedachten. Ergens is het heel gaaf, maar aan de andere kant rijdt het heel anders dan ik zelf doe. Merk dat ik het nu nog uitzet als ik ga denken dat andere mensen last van me gaan hebben, bijvoorbeeld omdat bochten soms wel erg langzaam/voorzichtig worden genomen.

Aan de andere kant vind ik het ook wel weer verbazingwekkend hoe goed het eigenlijk werkt, invoegen op snelwegen etc gaat eigenlijk probleemloos. Heb tot nog toe 1x in moeten grijpen toen de auto 600m voor mijn afrit wilde gaan inhalen terwijl dat overduidelijk niet ging vanwege de sliert auto's die voor me reed.

Voor die 99 zal ik het niet permanent aan laten staan, zeker ook omdat het in het buitenland nog niet mag. Als dat veranderd zou ik het wel voor een vakantie aanzetten.

• lighting_
  • Nu online
[...]

Ik proef hier wel een vorm van FSD is geweldig en iedereen die kritiek geeft is een "jankerd". Heb je mijn argumenten wel gelezen? Je hoeft niet te reageren als je daar aan irriteert. Voor jou zal ik in het vervolg alleen positief zijn. Misschien dat je in de avond lekker kan slapen

[ Voor 26% gewijzigd door Notna op 13-05-2026 12:35 . Reden: Quote edit ]

Ik zie op Teslafi dat 2026.14.3 nu met FSD v14.2.2.5 zou zijn, maar misschien is dat alleen voor de US

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:42
[...]

In Amerika zijn ze er al een aantal jaren mee bezig, eerst met v12, toen v13 en nu v14. Het lastige is dat je kan testen tot je een ons weegt maar je nooit alle situaties te pakken krijgt. Daarnaast zijn er keuzes gemaakt die te maken hebben met wat de auto mag doen. Bijvoorbeeld niet meer dan x G krachten in een bocht of bij acceleratie etc.

De problemen dat er soms een afslag wordt gemist vanwege een inhaalmaneuvre kan liggen aan kaartdata die niet helemaal actueel meer is. Bij een rotonde met 3 banen (Pleyroute) wilde de auto naar de 3e baan om daarna over nog geen 100m af te moeten slaan naar rechts, wat alleen via baan 1 en 2 mag. Ook een melding van gemaakt en daarna uiteindelijk geen last meer van gehad.

Zelfde geldt voor de snelheden. Ik kom soms van een 100 (of 120 in de nacht) km/u snelweg waarbij er een bord 80 voorbij komt en de auto gewoon lekker met 100 of 120 door blijft rijden terwijl je wel dat 80 bord op het display ziet, de max snelheid blijft dan gewoon lekker op 100 of 120 staan (exclusief marge). Melding gemaakt en laatst begon de auto een stuk eerder af te remmen nadat het bord was gepaseerd en reed uiteindelijk netjes 84km/u op de teller.

Het nog even vol in de ankers voor een oranje stoplicht heb ik inmiddels ook meegemaakt. Ik hou mijn voet wel bij het gaspedaal in die situaties zodat ik kan doorrijden als het echt te kort op het stoplicht is. Ik vermoed dat de auto zo is ingesteld dat als ie kan remmen dat ook gewoon doet want door rood rijden mag uiteraard helemaal niet (en wordt blijkbaar als grotere fout gezien dan iemand die achterop knalt). Echter kan die afstand best ietsjes soepeler ingesteld worden. Ik heb hier ook melding van gemaakt en gezien het geen kaartdata is vermoed ik dat dit pas echt in een nieuwe FSD release opgepakt kan worden.

Mijn route naar het werk wordt sinds een paar dagen ook gereden zoals ik 'm graag zou rijden nadat ik een paar keer de route onderbroken had, de afslag naar links ipv rechts genomen had en FSD weer gestart heb. Kan uiteraard toeval zijn maar die dingen vallen wel op dat ze consistent anders reageren.

TL;DR; Er zijn een aantal criteria die opgelegt worden (G krachten, of zoveel mogelijk proberen te stoppen bij oranje bijvoorbeeld) en misschien zijn die wat te strak ingesteld. Er zijn ook zaken die Tesla naar het lijkt kan regelen op afstand met kleine kaart updates o.i.d. Er lijkt wat met de meldingen gedaan te worden, dus meld ze vooral. Echter zijn er ook meldingen die waarschijnlijk alleen opgelost kunnen worden door een aanpassing in het FSD leermodel en dat vergt weer een goedkeuring waardoor die dingen wat langer op zich laten wachten.

En heel eerlijk: ik denk dat een aantal chauffeurs te opgefokt in de auto zitten en nu een spiegel voorgehouden worden door FSD (Supervised), al is het maar op bepaalde punten waar het echt wel iets rustiger mag.

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:46

Als jij met 2 handen je neus aan het snuiten bent, heb je je handen niet bij het stuur en kun je dus niet ingrijpen. Dus als er op dat moment wat gebeurd terwijl je had moeten ingrijpen dan kan dit vallen onder artikel 5. Je begrijpt neem ik aan zelf ook wel waarom dit niet "van de zotte" is. Stel dat DMS het wel toe zou staan met goedkeuring van de RDW en er gebeurt iets, waar kloppen ze dan uiteindelijk aan denk je?

Dat ik hier al dingen lees over anders geplaatste telefoonhouders en een muis aangesloten op een iPhone zodat je zonder dat DMS het door heeft andere dingen kunt doen, dát is wat mij tegenstaat aan een systeem als FSD. Niet het systeem an sich, maar de mens die het hoort te bedienen/bewaken.

[ Voor 15% gewijzigd door MartijnA3 op 13-05-2026 10:58 ]

iRacing Profiel

• boekhour
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05 14:21
Weet iemand van jullie / of zijn er geruchten wanneer we eindelijk eens een keer Grok in onze (Ryzen) Tesla's krijgen? Volgens mij hebben enkele andere landen in Europa dit al. Waarom wij nog niet?

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:42
MartijnA3 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:55:
[...]Dat ik hier al dingen lees over anders geplaatste telefoonhouders en een muis aangesloten op een iPhone zodat je zonder dat DMS het door heeft andere dingen kunt doen, dát is wat mij tegenstaat aan een systeem als FSD. Niet het systeem an sich, maar de mens die het hoort te bedienen/bewaken.
Ik krijg een beetje een deja-vu gevoel. Met AP waren er toen gewichtjes te koop die je aan je stuur kon hangen zodat je hands-free kon rijden en allerlei andere dingen kon doen. Gelukkig is dat enigszins tegengegaan door Tesla maar dat soort "hacks" horen gewoon niet thuis achter het stuur waar je dient op te letten.

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:35

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Myrdhin schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:57:
[...]

Ik krijg een beetje een deja-vu gevoel. Met AP waren er toen gewichtjes te koop die je aan je stuur kon hangen zodat je hands-free kon rijden en allerlei andere dingen kon doen. Gelukkig is dat enigszins tegengegaan door Tesla maar dat soort "hacks" horen gewoon niet thuis achter het stuur waar je dient op te letten.
Werkt nog steeds hoor.. 😇

• JoeBlack2k

JoeBlack2k

I Love Hilary

wouter1971 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 23:41:
[...]

Je kunt hem toch terugdraaien met het wieltje als je vindt dat hij te veel inhaald?

Je kunt beetje gas geven als je vind dat hij te voorzichtig is, of richtingaanwijzer aan doen als signaal, die neemt hij meestal wel over.

Niemand pakt AP af, die zat bij je auto en dat blijft zo. Alleen voor nieuwe auto’s is het niet meer erbij geleverd. En wees maar blij want FSD kan wel gewoon bochten op de snelwegen nemen.
  1. ik kan inderdaad de auto weer zelf besturen en gas bijgeven knipperlichten uitzetten. maar dat is niet helemaal waarom ik FSD aanzet.. ? ik vind het nog steeds super tof hoor maar dit soort dingen moeten toch allang opgelost zijn.
  2. Dat het dus voor nieuwe auto's niet meer bij geleverd wordt vind ik dus "enshittification" je stelt zelf al " En wees maar blij want FSD kan wel gewoon bochten op de snelwegen nemen." dat is dus belachelijk in plaats van dat het verbeterd wordt voor de basis Tesla gebruiker, moet het nu achter een €99 per maand betaalmuur. dus nu is ook auto rijden een abbo geworden.. dat is niet goed imho

Dit is nu m'n tweede Tesla van 2021 Model 3 naar een 2025 Model Y Juniper met EAP dus ik betaal €50 per maand. helmaal goed, leuk speelgoed maar we gaan de verkeerde kant op

Hilary Duff 4-Life

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:47
Heb sinds gisteren weer mijn eigen M3H terug :*) Rijdt veel leuker dan de “leen” Juniper die ik had.

Maar ik merk wel behoorlijk verschil in FSD rijgedrag. De leenauto trok veel vlotter op en ging meestal wel op de maximumsnelheid + offset waar ik bij mijn eigen auto merk dat ie op dezelfde routes véél voorzichtiger is en heel langzaam optrekt.

Idem bij verkeersdrempels. Mijn eigen auto remt dan af en gaat er rustig overheen, de Juniper die ging er als een malle overheen.

Voor mijn gevoel is mijn eigen auto té voorzichtig wat voor andere verkeersdeelnemers hinderlijk kan zijn…

Wat betreft de DMS heb ik in beide auto’s geen problemen mee.

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

Barse87 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:56:
Heb sinds gisteren weer mijn eigen M3H terug :*) Rijdt veel leuker dan de “leen” Juniper die ik had.

Maar ik merk wel behoorlijk verschil in FSD rijgedrag. De leenauto trok veel vlotter op en ging meestal wel op de maximumsnelheid + offset waar ik bij mijn eigen auto merk dat ie op dezelfde routes véél voorzichtiger is en heel langzaam optrekt.

Idem bij verkeersdrempels. Mijn eigen auto remt dan af en gaat er rustig overheen, de Juniper die ging er als een malle overheen.

Voor mijn gevoel is mijn eigen auto té voorzichtig wat voor andere verkeersdeelnemers hinderlijk kan zijn…

Wat betreft de DMS heb ik in beide auto’s geen problemen mee.
Interessant dat verschil. Heb je toevallig gekeken welke sw versie er op stond en of je wellicht de speciale "influencer" build had met het camera icoontje bovenin beeld?

• Barse87
pdidi schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:09:
[...]

Interessant dat verschil. Heb je toevallig gekeken welke sw versie er op stond en of je wellicht de speciale "influencer" build had met het camera icoontje bovenin beeld?
Beide sw 2025.3.7, en nee geen influencer build 😁

• Yaksa
Barse87 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:56:
Apart dat je je oordeel omtrent te voorzichtig rijden afhankelijk maakt van snelheidsduivels achter je.
Misschien neemt de gejaagdheid in het verkeer juist wel af naarmate er meer auto's met FSD op de weg komen. Kunnen we eindelijk weer aan het eind van de reis relaxed en zonder stress uit de auto stappen.

• Ecological
  • Nu online
Yaksa schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:14:
[...]

Apart dat je je oordeel omtrent te voorzichtig rijden afhankelijk maakt van snelheidsduivels achter je.
Misschien neemt de gejaagdheid in het verkeer juist wel af naarmate er meer auto's met FSD op de weg komen. Kunnen we eindelijk weer aan het eind van de reis relaxed en zonder stress uit de auto stappen.
Heel erg leuk! Want zo denk ik er ook over en daarom heb ik ook dit topic geopend: Autonome voertuigen: op weg naar 0 verkeersdoden. - Mobiliteit - GoT

• Barse87
[...]

Nee, 37km/h waar je 50 mag of 21 waar je 30 mag (vooral waar de situatie het toelaat) is gewoon hinderlijk.

Wat apart is, is iets recht l*llen wat krom is…

Wat ik bedoelde te zeggen is dat er zo’n groot verschil in rijgedrag is tussen de 2 auto’s.

[ Voor 7% gewijzigd door Barse87 op 13-05-2026 13:47 ]

• Emiel1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-05 21:52
Heb zelf fsd aangeschaft. Het is op zich wel goed dat fsd als koopoptie verdwijnt. Dan moet Tesla echt een goed product gaan leveren. Dan krijg je betere marktwerking zeker als er concurrenten komen. Ik hoop op snellere optimalisaties. Nu remt hij bijvoorbeeld wel af voor bepaalde verkeersdrempels maar voor andere niet. Dat moet dan in de navigatie zitten en snel beter worden. Dan moet iedereen dat wel via fsd afbreken en via de voiceknop melden. Hetzelfde geldt voor dat voorsorteren. Dat zal ook wel via de navigatie gaan ? Nu doet hij dat 1 kilometer van te voren op de snelweg maar inconsistent buiten de snelweg. Dat zal dan ook aan de navigatie hangen en moeten we dan melden via voice ? In hoeverre moet je rechts houden want nu brengt hij zichzelf in de problemen als hij later niet kan invoegen ?

Fsd schijnt er ook op vrij korte termijn in België te komen. 5000 testkilometers zouden maar nodig zijn. Hopelijk worden de vakantielanden snel uitgebreid.

• Yaksa
Barse87 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:43:
[...]Nee, 37km/h waar je 50 mag of 21 waar je 30 mag (vooral waar de situatie het toelaat) is gewoon hinderlijk.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat er zo’n groot verschil in rijgedrag is tussen de 2 auto’s.
Maar is dat altijd en overal en hoe vaak heb je dit geconstateerd?
Misschien 'ziet' jouw Tesla wel iets waardoor hij snelheid mindert.
Plus dat de afstelling van de camera's rondom ook nog wel wat uitmaakt.
Wanneer de soft- en hardware exact hetzelfde zijn en van allebei de auto's de (schone) camera's correct gekalibreerd zijn dan zou er geen verschil in rijgedrag moeten optreden.
Dat gezegd hebbende, een klein detail kan al wat (niet alles) uitmaken, hoe hoog de begroeiing langs de weg is bijvoorbeeld, dat is de laatste weken ook omhoog geschoten.

• MartijnA3
[...]
Kunnen we eindelijk weer aan het eind van de reis relaxed en zonder stress uit de auto stappen.
Mag ik even zeggen dat ik na woon-werk verkeer zonder FSD relaxed uit de auto stap en geen stress ervaar? Ook zonder FSD heb je door je eigen rijgedrag hier veel invloed op en het lijkt hier soms wel alsof autorijden een enorme opgave is.
Als er echter iemand voor me rijdt met 45km/u terwijl je 50 mag, dan erger ik me wel daar aan, ja. Stress? Nee.

iRacing Profiel

• Yaksa
MartijnA3 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:04:
[...]Als er echter iemand voor me rijdt met 45km/u terwijl je 50 mag, dan erger ik me wel daar aan, ja.
Ik erger mij daar helemaal niet aan. Omdat ik weet dat het maximale tijdverlies wat ik zou 'lijden' wanneer ik 5 kilometer achter zo'n persoon zou moeten rijden maar 40 seconden is.

• wouter1971
Myrdhin schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:21:
[...]

De problemen dat er soms een afslag wordt gemist vanwege een inhaalmaneuvre kan liggen aan kaartdata die niet helemaal actueel meer is. Bij een rotonde met 3 banen (Pleyroute) wilde de auto naar de 3e baan om daarna over nog geen 100m af te moeten slaan naar rechts, wat alleen via baan 1 en 2 mag. Ook een melding van gemaakt en daarna uiteindelijk geen last meer van gehad.

Zelfde geldt voor de snelheden. Ik kom soms van een 100 (of 120 in de nacht) km/u snelweg waarbij er een bord 80 voorbij komt en de auto gewoon lekker met 100 of 120 door blijft rijden terwijl je wel dat 80 bord op het display ziet, de max snelheid blijft dan gewoon lekker op 100 of 120 staan (exclusief marge). Melding gemaakt en laatst begon de auto een stuk eerder af te remmen nadat het bord was gepaseerd en reed uiteindelijk netjes 84km/u op de teller.

Het nog even vol in de ankers voor een oranje stoplicht heb ik inmiddels ook meegemaakt. Ik hou mijn voet wel bij het gaspedaal in die situaties zodat ik kan doorrijden als het echt te kort op het stoplicht is. Ik vermoed dat de auto zo is ingesteld dat als ie kan remmen dat ook gewoon doet want door rood rijden mag uiteraard helemaal niet (en wordt blijkbaar als grotere fout gezien dan iemand die achterop knalt). Echter kan die afstand best ietsjes soepeler ingesteld worden. Ik heb hier ook melding van gemaakt en gezien het geen kaartdata is vermoed ik dat dit pas echt in een nieuwe FSD release opgepakt kan worden.

Mijn route naar het werk wordt sinds een paar dagen ook gereden zoals ik 'm graag zou rijden nadat ik een paar keer de route onderbroken had, de afslag naar links ipv rechts genomen had en FSD weer gestart heb. Kan uiteraard toeval zijn maar die dingen vallen wel op dat ze consistent anders reageren.

TL;DR; Er zijn een aantal criteria die opgelegt worden (G krachten, of zoveel mogelijk proberen te stoppen bij oranje bijvoorbeeld) en misschien zijn die wat te strak ingesteld. Er zijn ook zaken die Tesla naar het lijkt kan regelen op afstand met kleine kaart updates o.i.d. Er lijkt wat met de meldingen gedaan te worden, dus meld ze vooral. Echter zijn er ook meldingen die waarschijnlijk alleen opgelost kunnen worden door een aanpassing in het FSD leermodel en dat vergt weer een goedkeuring waardoor die dingen wat langer op zich laten wachten.

En heel eerlijk: ik denk dat een aantal chauffeurs te opgefokt in de auto zitten en nu een spiegel voorgehouden worden door FSD (Supervised), al is het maar op bepaalde punten waar het echt wel iets rustiger mag.
Dat laatste vooral 😂 Je wordt er echt relaxter van als je met FSD rijdt. Soort van overgave.

• MartijnA3
Yaksa schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:09:
[...]

Ik erger mij daar helemaal niet aan. Omdat ik weet dat het maximale tijdverlies wat ik zou 'lijden' wanneer ik 5 kilometer achter zo'n persoon zou moeten rijden maar 40 seconden is.
Gaat mij niet om het tijdverlies, gaat mij erom dat je dan vaak een treintje auto's hebt waar mensen vaak minder afstand houden omdat ze gewend zijn sneller te rijden op zo'n stuk. Dat rijdt in mijn ervaring minder relaxed dan "gewoon" met het verkeer mee met 55 op de teller. YMMV.

iRacing Profiel

• PeepPeepPeep
  • Laatst online: 14:50

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

MartijnA3 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:12:
[...]

Gaat mij niet om het tijdverlies, gaat mij erom dat je dan vaak een treintje auto's hebt waar mensen vaak minder afstand houden omdat ze gewend zijn sneller te rijden op zo'n stuk. Dat rijdt in mijn ervaring minder relaxed dan "gewoon" met het verkeer mee met 55 op de teller. YMMV.
Zullen we het helemaal niet hebben over de linkerbaan bij filerijden. Eén lange rij stress en frustratie.

Maar FSD in vakantielanden? Weinig kans in Italië vrees ik, Italianen gaan gemiddeld 50% harder dan wat borden en regels aangeven……

Daikin single split woonk. + dual split in slaapk./zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16x385Wp IQ7+ 12xZ, 4xO/W / 6x410Wp IQ8MC 6xZ / System Controller 3INT / 3x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• Ecological
  • Nu online
Barse87 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:43:
[...]

Nee, 37km/h waar je 50 mag of 21 waar je 30 mag (vooral waar de situatie het toelaat) is gewoon hinderlijk.

Wat apart is, is iets recht l*llen wat krom is…

Of iemand het hinderlijk vindt is natuurlijk subjectief. Soms is 30 in woonwijken met spelende kinderen en huisdieren echt hard.

Er hoeft maar 1 keer een kind achter de auto's vandaan te komen. Dan wil je die persoon zijn.

Wat dit topic mij vooral heeft laten zien is dat we allemaal wat meer hakuna matata kunnen zijn en dat FSD een mooie spiegel kan zijn.

PS: op 80 wegen rij ik altijd netjes 85 (of ietsje meer soms) maar ik erger me niet aan mensen die wat langzamer gaan.

Ik kan het namelijk toch niet veranderen :)

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-05 16:22

--MeAngry--

aka Qonstrukt

PeepPeepPeep schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:48:
[...]

Maar FSD in vakantielanden? Weinig kans in Italië vrees ik, Italianen gaan gemiddeld 50% harder dan wat borden en regels aangeven……
Hah, daar moest ik ook aan denken ja, maar met Contextual Speed Limits aan moet ik zeggen dat m'n MY op FSD best doorrijd als de rest van het verkeer dat ook doet. Merk je goed op de N2 rond Eindhoven, waar ie gemakkelijk zonder aandringen 90 gaat rijden waar je 80 mag (maar waar dus vrijwel niemand 80 rijdt).

Tesla Model Y RWD (2024)

• dimocash
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-05 16:10
PeepPeepPeep schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:48:
[...]

zo echt dit hoor!
eerste keer daar schrok ik mij dood.

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11:08
Dus in België gaan ze ook testritten uitvoeren met FSD, net officieel aangekondigd… enig idee wanneer je je kan opgeven voor zo een test rit?

• Blik1984
Boy1308 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:32:
Dus in België gaan ze ook testritten uitvoeren met FSD, net officieel aangekondigd… enig idee wanneer je je kan opgeven voor zo een test rit?
Zou mooi zijn als ze dat nog voor elkaar krijgen voor de zomervakantie

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:10
Ik zit net te bedenken dat FSD laatst wel vol door oranje heen schoot, op een moment dat ik zelf waarschijnlijk nog had geremd. Meer mensen gemerkt dat hij af en toe wel gewoon door oranje heen schiet?

• Yaksa
gjcvro schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:20:
Ik zit net te bedenken dat FSD laatst wel vol door oranje heen schoot, op een moment dat ik zelf waarschijnlijk nog had geremd. Meer mensen gemerkt dat hij af en toe wel gewoon door oranje heen schiet?
Hangt (denk ik) ook van de totale situatie af, niet alleen van het oranje verkeerslicht.
Voorbeeldje: Wanneer er een grote vrachtwagen op snelheid vlak achter je zit, zal ie eerder doorrijden dan wanneer er op vijftig meter afstand achter je een personenauto aan komt. Plus dat FSD niet alle verkeerslichten ziet, het maakt af en toe fouten. Je kunt gewoon remmen wanneer je het niet vertrouwt.

• Odie
Mensen, het spijt me om te melden maar ik vind dat sommigen hier aanhoudend vermanend anderen toespreken terwijl ze op geen enkele andere wijze bijdragen aan het feitelijke topic: ervaring uitwisselen omtrent FSD. Let wel: erváring. Geen méning.

Opmerkingen van mij daarover worden door de mod weggehaald terwijl de bewuste personen kennelijk hun gang mogen gaan. Prima maar ik heb hier geen zin meer in.

Ik kies voor eigen innerlijke rust en zal dit topic daarom voorlopig verlaten.

• MartijnA3
Odie schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:33:
Mensen, het spijt me om te melden maar ik vind dat sommigen hier aanhoudend vermanend anderen toespreken terwijl ze op geen enkele andere wijze bijdragen aan het feitelijke topic: ervaring uitwisselen omtrent FSD. Let wel: erváring. Geen méning.

Opmerkingen van mij daarover worden door de mod weggehaald terwijl de bewuste personen kennelijk hun gang mogen gaan. Prima maar ik heb hier geen zin meer in.

Uit de Topicstart:
Waar dit topic voor is:
Deel je ervaringen met Tesla FSD (zowel ride‑alongs als gebruik in je eigen auto).
Wat valt je op in het dagelijks gebruik? Werkt het zoals je verwacht, of juist niet?
Hoe denk je dat het zich verhoudt tot systemen van andere merken (zoals Ford BlueCruise, Mercedes assistenties)?
Wat vind je van de keuze voor camera‑only vs. multi‑sensor setups in zelfrijdende systemen?
Waar dit topic NIET voor is:
Vragen mbt wanneer je FSD krijgt, of het wel op jou 3, Y,S of X beschikbaar komt. Wanneer het naar HW3 komt, etc etc.

Kort: Ervaringen, verwachtingen en discussie over FSD in Nederland, wat werkt goed, wat niet, en wat hoop je dat er komt?
Ik snap je probleem niet zo, maar als ik me aangesproken moet voelen (ik vermoed dat je niet op mij doelt hoor), stuur gerust een DM.

iRacing Profiel

• Sjaak Speer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:32
gjcvro schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:20:
Klopt, inmiddels een aantal keer gehad en het viel mij op dat het echt afhankelijk lijkt van hoe lang het al oranje is en met name wat de omgevingsfactoren zijn. Wanneer andere auto’s kort op je zitten dan zal hij eerder het oranje toch pakken. Onveilig remmen waar ik anderen weleens over zie schrijven heb ik nog niet meegemaakt.

• wouter1971
Sjaak Speer schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:51:
[...]

Klopt, inmiddels een aantal keer gehad en het viel mij op dat het echt afhankelijk lijkt van hoe lang het al oranje is en met name wat de omgevingsfactoren zijn. Wanneer andere auto’s kort op je zitten dan zal hij eerder het oranje toch pakken. Onveilig remmen waar ik anderen weleens over zie schrijven heb ik nog niet meegemaakt.
Bij flitspalen neem ik toch het zekere voor het onzekere en stop ik zelf ondanks dat FSD door wilde rijden

• gjcvro
Yaksa schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:40:
[...]

Hangt (denk ik) ook van de totale situatie af, niet alleen van het oranje verkeerslicht.
Voorbeeldje: Wanneer er een grote vrachtwagen op snelheid vlak achter je zit, zal ie eerder doorrijden dan wanneer er op vijftig meter afstand achter je een personenauto aan komt. Plus dat FSD niet alle verkeerslichten ziet, het maakt af en toe fouten. Je kunt gewoon remmen wanneer je het niet vertrouwt.
Joh, zou je denken? Ervaring mee?

• gjcvro

Zonde.

We willen komende 2 dagen ook nog wat kritische erváring reviews krijgen ;) Ga je je abbo verlengen? Ik ga mijne iig even een paar dagen stoppen om te kijken of ik alsnog voor de Trial in aanmerking kom

[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 13-05-2026 19:08 ]

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:58
Haalt jullie tesla ook voortdurend rechts in op de snelweg?

Ik vindt het echt vreemd dat iig die van mij dit doet.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• gjcvro
Edgenumber schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:11:
Haalt jullie tesla ook voortdurend rechts in op de snelweg?

Ik vindt het echt vreemd dat iig die van mij dit doet.
Ik heb hem er nog niet op kunnen betrappen, maar denk dat het meer toeval was. De enige kaar dat het kon gebeuren begonen vlak daarna de blokken, dus daar mocht het inesns, maar denk niet dat hij snelheid geminderd had als het gewoon 4 baans was gebleven.
Pagina: 1 ... 79 80 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.