lighting_ schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:33:
[...]
Ja dat is leuk. Maar ik weet zelf ook wel hoe FSD veiliger kan rijden. Fsd is niet perfect. Daar is iedereen toch overeens? Ik geef alleen aan dat ik meer had verwacht van 18 maanden en 1.6 mln km testen waar jij en ik na 1 week al op dezelfde voorgestelde verbeteringen komen.
In Amerika zijn ze er al een aantal jaren mee bezig, eerst met v12, toen v13 en nu v14. Het lastige is dat je kan testen tot je een ons weegt maar je nooit alle situaties te pakken krijgt. Daarnaast zijn er keuzes gemaakt die te maken hebben met wat de auto mag doen. Bijvoorbeeld niet meer dan x G krachten in een bocht of bij acceleratie etc.
De problemen dat er soms een afslag wordt gemist vanwege een inhaalmaneuvre kan liggen aan kaartdata die niet helemaal actueel meer is. Bij een rotonde met 3 banen (Pleyroute) wilde de auto naar de 3e baan om daarna over nog geen 100m af te moeten slaan naar rechts, wat alleen via baan 1 en 2 mag. Ook een melding van gemaakt en daarna uiteindelijk geen last meer van gehad.
Zelfde geldt voor de snelheden. Ik kom soms van een 100 (of 120 in de nacht) km/u snelweg waarbij er een bord 80 voorbij komt en de auto gewoon lekker met 100 of 120 door blijft rijden terwijl je wel dat 80 bord op het display ziet, de max snelheid blijft dan gewoon lekker op 100 of 120 staan (exclusief marge). Melding gemaakt en laatst begon de auto een stuk eerder af te remmen nadat het bord was gepaseerd en reed uiteindelijk netjes 84km/u op de teller.
Het nog even vol in de ankers voor een oranje stoplicht heb ik inmiddels ook meegemaakt. Ik hou mijn voet wel bij het gaspedaal in die situaties zodat ik kan doorrijden als het echt te kort op het stoplicht is. Ik vermoed dat de auto zo is ingesteld dat als ie kan remmen dat ook gewoon doet want door rood rijden mag uiteraard helemaal niet (en wordt blijkbaar als grotere fout gezien dan iemand die achterop knalt). Echter kan die afstand best ietsjes soepeler ingesteld worden. Ik heb hier ook melding van gemaakt en gezien het geen kaartdata is vermoed ik dat dit pas echt in een nieuwe FSD release opgepakt kan worden.
Mijn route naar het werk wordt sinds een paar dagen ook gereden zoals ik 'm graag zou rijden nadat ik een paar keer de route onderbroken had, de afslag naar links ipv rechts genomen had en FSD weer gestart heb. Kan uiteraard toeval zijn maar die dingen vallen wel op dat ze consistent anders reageren.
TL;DR; Er zijn een aantal criteria die opgelegt worden (G krachten, of zoveel mogelijk proberen te stoppen bij oranje bijvoorbeeld) en misschien zijn die wat te strak ingesteld. Er zijn ook zaken die Tesla naar het lijkt kan regelen op afstand met kleine kaart updates o.i.d. Er lijkt wat met de meldingen gedaan te worden, dus meld ze vooral. Echter zijn er ook meldingen die waarschijnlijk alleen opgelost kunnen worden door een aanpassing in het FSD leermodel en dat vergt weer een goedkeuring waardoor die dingen wat langer op zich laten wachten.
En heel eerlijk: ik denk dat een aantal chauffeurs te opgefokt in de auto zitten en nu een spiegel voorgehouden worden door FSD (Supervised), al is het maar op bepaalde punten waar het echt wel iets rustiger mag.