Het blijft verbazingwekkend hoe goed het werkt op B-wegen en hoe raar hij doet op A-wegen. Bij een wegversmalling al iets naar rechts gaan en op het moment dat de tegenligger ook twijfelt en ruimte naar rechts maakt en wat afremt meteen oppakken en gaan rijden. Om vlak daarna uit te voegen op een invoegstrook en meteen weer in te voegen.
Musk had waarschijnlijk teveel wiet op toen ie dat postte. Beter even de release notes van v14.3 en onze v14.2.2.5 vergelijken, dan zie je dat we zeker nog niet op v14.3 zitten. Kan ook niet, want v14.3 is zelfs nu nog geen GA release, dus zeker niet op 11 aprilHype schreef op zondag 10 mei 2026 @ 18:02:
[...]
We zitten volgens Musk al op 14.3. De versie nummering loopt niet gelijk met de VS. Daarbij zie ik veel mensen hinten op een ‘spring release’, maar waar halen jullie die info vandaan? De spring release zoals in de VS is al de versie die we in Nederland direct hebben gekregen als ik de filmpjes bekijk. De verschillen met de VS zitten gewoon in de afstelling van FSD.
Ik hoor t graag als jullie bronnen hebben die anders doen vermoeden, maar ik heb niet het idee dat er binnen afzienbare tijd een nieuwe release gaat komen. Hoogstens een bugfix voor dat parkeren.
Maar hoe ver voegde de auto uit of was het meer een 'o nee, ik zit op de verkeerde baan' move?gjcvro schreef op zondag 10 mei 2026 @ 18:13:
Het blijft verbazingwekkend hoe goed het werkt op B-wegen en hoe raar hij doet op A-wegen. Bij een wegversmalling al iets naar rechts gaan en op het moment dat de tegenligger ook twijfelt en ruimte naar rechts maakt en wat afremt meteen oppakken en gaan rijden. Om vlak daarna uit te voegen op een invoegstrook en meteen weer in te voegen.
Het zou, mijns inziens, meer duidelijkheid geven wanneer er, behalve een omschrijving van hetgeen 'fout' ging, ook de beelden hiervan hier gedeeld worden. De technische mogelijkheden daarvoor zijn er, en het kan misschien ook duiding geven waarom FSD bepaalde acties doet.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ik wacht nog op de beelden van jouw FSD rit.Yaksa schreef op zondag 10 mei 2026 @ 18:43:
[...]
Maar hoe ver voegde de auto uit of was het meer een 'o nee, ik zit op de verkeerde baan' move?
Het zou, mijns inziens, meer duidelijkheid geven wanneer er, behalve een omschrijving van hetgeen 'fout' ging, ook de beelden hiervan hier gedeeld worden. De technische mogelijkheden daarvoor zijn er, en het kan misschien ook duiding geven waarom FSD bepaalde acties doet.
Maar als ik hier links zit en hij gaat naar rechts gaat er toch echt iets fout.
https://www.google.com/maps/@51.8608392,5.7038173,3a,75y,303.51h,67.1t/data=!3m7!1e1!3m5!1sBaSQrRuTw2rJD-zrS399-w!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D22.90455105472917%26panoid%3DBaSQrRuTw2rJD-zrS399-w%26yaw%3D303.51447039690976!7i16384!8i8192?authuser=0&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDUwNi4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
https://www.google.com/maps/@51.8605675,5.7044803,3a,75y,294.37h,82.62t/data=!3m7!1e1!3m5!1sRCdwOimP0NqB6RRrJc86Hg!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D7.380897167225783%26panoid%3DRCdwOimP0NqB6RRrJc86Hg%26yaw%3D294.3690295631052!7i16384!8i8192?authuser=0&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDUwNi4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
[ Voor 67% gewijzigd door gjcvro op 10-05-2026 19:00 ]
Zeker wel, mijn. Autopilot heeft in Duitsland dezelfde beperking qua snelheid. In mijn oude 2019 met radar en US sensors lag de limiet volgens mij op 140 of 150 maar na de overgang op vision only was dat een stuk lager. En distance was toen minimaal 2 ipv 1.karel_G_1981 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:11:
[...]
In Duitsland is het onbruikbaar met zo’n lage topsnelheid . AP heeft bij Duitse Tesla’s zover ik weet geen snelheidsbeperking. Voor gebruik in Duitsland zou de max snelheid voor FSD toch minimaal op 180 moeten staan. Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat dit het geval gaat zijn anders wil geen enkele Duitser het. Ook in Tsjechië mag je op een aantal wegen 160 tegenwoordig , mag echt hopen dat fsd daar rekening mee houdt.
Gezien het feit dat Robotaxi alleen in de stad rijdt en niet op snelwegen mag zou het me niet verbazen als er meer resources zijn gestoken in het trainen van het urban en suburban model en dat het highway model wat achter ligt qua ontwikkeling. FSD is niet één model maar een mix van verschillende modellen. Afhankelijk van waar je bent gaat de informatie uit de vision encoder via een soort “router” naar de juiste expert die de beslissingen neemt. Daarom kan de ene expert wat gepolijster aanvoelen dan de ander.gjcvro schreef op zondag 10 mei 2026 @ 18:13:
Het lijkt dus best wel veel op AI-beeldgeneratie, waar het ene model wel 'weet' dat er 4 vingers én een duim aan een hand zitten en het andere model er maar niet goed uit komt. Maar in principe is het allemaal een kwestie van training en proberen om al die data nog enigszins verwerkbaar in het beschikbare geheugen te proppen. Dat is bij AI-beeldgeneratie al lastig genoeg, laat staan in een boordcomputer die in een split second een beslissing moet nemen én ook nog eventueel tegen de bestuurder moet zeggen: "Ik weet het ff niet meer, neem maar over". Ik blijf het desalniettemin knap vinden dat Tesla het systeem zover gekregen heeft dat deze versie de goedkeuring van de RDW heeft kunnen krijgen. Nu de kleinigheidjes nog wegpoetsen, maar zoals ze in de bouw ook zeggen: "De laatste 20% van afwerken kosten 80% van de totale bouwtijd".Odie schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:38:
[...]FSD is niet één model maar een mix van verschillende modellen. Afhankelijk van waar je bent gaat de informatie uit de vision encoder via een soort “router” naar de juiste expert die de beslissingen neemt. Daarom kan de ene expert wat gepolijster aanvoelen dan de ander.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Tesla FSD is na 15 mei in Nederland alleen nog als abonnement af te nemen - Tweakers
Het gaat weer aardig los op de frontpage, waaronder iemand die liever een "dronken pool" naast zich heeft rijden. Verandering is eng voor onze hersenen, blijkt maar weer.
Het gaat weer aardig los op de frontpage, waaronder iemand die liever een "dronken pool" naast zich heeft rijden. Verandering is eng voor onze hersenen, blijkt maar weer.
Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55
Dat hoop ik heel, heel erg niet :-) Maar verwacht het ook niet. Want dat zou inhouden dat ik en een aantal anderen die door Tesla zijn geüpdatet naar 2026.8.6 (en vermoedelijk niet terug naar 2026.3.7 kunnen) de sjaak zijn. Ik heb FSD volledig aangeschaft bij de auto (nouja, FSD transfer), dus dat zou dan best een dure grap voor niets zijn..revolution-nl schreef op zondag 10 mei 2026 @ 18:07:
[...]
Ik ben bang dat wij in Nederland voorlopig nog even vast zitten op 2026.3.7 ik verwacht dat dit branche /versie is die nu voor de Europese goedkeuring opgaat. Dit betekend dat deze versie voor Tesla nu een niche is, het zou dus best wel eens een tijd kunnen duren voordat HW4 auto's de spring update krijgen.
Australie schijnt hetzelfde probleem te hebben.
Probleem was namelijk dat ik een Y zeer recent gekocht heb (maart uitgeleverd), met een factory versie 2026.2.200.1 en al die dingen zijn voor zover ik om mij heen hoor naar 2026.8.6 gezet afgelopen week (daarvoor kwamen er nog geen updates).
Daarmee verwacht ik dus toch dat er wel iets van een oplossing voor deze groep zal komen. Anders zou iedere Y uitgeleverd in maart of daarna geen FSD kunnen draaien.... Dat is ook niet logisch.
[ Voor 3% gewijzigd door walto op 10-05-2026 20:33 ]
Enjoying life
Precies waarom de RDW het heeft goedgekeurd, FSD maakt je va een aso een HEER in het verkeer. Nu nog de teugels van de DMS laten vieren om de acceptatie te verhogen !schumi1986 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:11:
Als hardloper kan ik FSD wel waarderen, loop regelmatig op een 60 weg aan de linkerkant van de weg waar de auto’s mij tegemoet komen. Nou zijn die wegen behoorlijk breed maar toch rijden auto’s vaak rakelings met hoge snelheid langs mij af.
Behalve de Tesla’s met FSD, die remmen keurig wat af en geven vervolgens richting aan dat ze naar de andere kant van de weg opschuiven.
Kan menig automobilist nog wat van leren
Nee het lijkt niet op generatieve AI, die creëert letterlijk beelden uit het niets. Daar komen geen meerdere modellen bij kijken voor zover ik weet.Yaksa schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:49:
[...]
Het lijkt dus best wel veel op AI-beeldgeneratie, waar het ene model wel 'weet' dat er 4 vingers én een duim aan een hand zitten en het andere model er maar niet goed uit komt. Maar in principe is het allemaal een kwestie van training en proberen om al die data nog enigszins verwerkbaar in het beschikbare geheugen te proppen. Dat is bij AI-beeldgeneratie al lastig genoeg, laat staan in een boordcomputer die in een split second een beslissing moet nemen én ook nog eventueel tegen de bestuurder moet zeggen: "Ik weet het ff niet meer, neem maar over". Ik blijf het desalniettemin knap vinden dat Tesla het systeem zover gekregen heeft dat deze versie de goedkeuring van de RDW heeft kunnen krijgen. Nu de kleinigheidjes nog wegpoetsen, maar zoals ze in de bouw ook zeggen: "De laatste 20% van afwerken kosten 80% van de totale bouwtijd".
Eén belangrijke reden dat Tesla met MoE (mixture of experts) werkt is om de latency laag te houden, niet elke observatie hoeft door het hele model te akkeren.
En de 80/20 regel is een universele wetmatigheid.
Na bijna een maand het te hebben gebruikt zijn we zeer onder de indruk van wat het kan, voor veel mensen kan het echt een uitkomst zijn. Maar soms maakt die keuzes wat mij heel zenuwachtig maakt. Ken de stad waar ik woon best wel uit m'n hoofdje, en als die opeens voor bepaalde inhaalacties gaat, terwijl je net rechts-af moet, vind ik eng en dan neem ik het snel over.
Plus ik ben heel snel afgeleid, maar niet als ik zelf rij. Dan is dat mijn 'doel' en kan ik mij daar op focussen, dus merk als FSD aan staat, dat ik heel snel ben afgeleid wat er om mij heen gebeurt en 'oh daar staat een leuke boerderij langs de weg' met flitsende blauwe effecten op het scherm als gevolg, haha! Nog geen strike gelukkig, in die maand.
Als mijn partner weer gaat rijden, doet die nu niet tot weinig, zullen we het wel weer activeren. Want voor hem heeft het een meerwaarde en vind die het fijner als het aan staat.
Wel benieuwd of, als je het weer afsluit, hij direct beschikbaar is, omdat je de update toch al hebt. En hou natuurlijk in de gaten of het geupdate gaat worden de komende tijd. Toch leuk om het getest te hebben, 't maandje. Over 5 dagen gaat die 'uit'.
Plus ik ben heel snel afgeleid, maar niet als ik zelf rij. Dan is dat mijn 'doel' en kan ik mij daar op focussen, dus merk als FSD aan staat, dat ik heel snel ben afgeleid wat er om mij heen gebeurt en 'oh daar staat een leuke boerderij langs de weg' met flitsende blauwe effecten op het scherm als gevolg, haha! Nog geen strike gelukkig, in die maand.
Als mijn partner weer gaat rijden, doet die nu niet tot weinig, zullen we het wel weer activeren. Want voor hem heeft het een meerwaarde en vind die het fijner als het aan staat.
Wel benieuwd of, als je het weer afsluit, hij direct beschikbaar is, omdat je de update toch al hebt. En hou natuurlijk in de gaten of het geupdate gaat worden de komende tijd. Toch leuk om het getest te hebben, 't maandje. Over 5 dagen gaat die 'uit'.
Generatieve AI creëert geen beelden uit het niets, daar is een prompt voor nodig, de text encoder vertaald het naar een beeld en het model (wat met miljoenen beelden getraind is) maakt er dan, met eventueel de hulp van een of meerdere LoRa's een beeld van. Dat is dus niet uit het niets.Odie schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:23:
[...]Nee het lijkt niet op generatieve AI, die creëert letterlijk beelden uit het niets. Daar komen geen meerdere modellen bij kijken voor zover ik weet.
Eén belangrijke reden dat Tesla met MoE (mixture of experts) werkt is om de latency laag te houden, niet elke observatie hoeft door het hele model te akkeren.
Tesla traint z'n model met beelden uit de werkelijkheid (wat generatieve AI in principe ook doet) maar moet een andere weg inslaan (MoE) door de beelden heel snel grofweg te analyseren, te vergelijken met het model en aan de hand daarvan een inschatting te maken wat er te zien is. Op basis daarvan, onder andere, wordt de auto aangestuurd. Het tot op de pixel analyseren hoe het beeld er uit ziet is onmogelijk en hoeft ook niet. Zolang je maar snel kunt analyseren wat gevaar op levert en wat niet. Het is knap dat ze dat überhaubt in een boordcomputer hebben kunnen stoppen.
FSD is nu toch end-to-end? Van pixels aan het ene end naar aansturing van besturing, gaspedaal en rem aan het andere endYaksa schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:55:
[...]
Generatieve AI creëert geen beelden uit het niets, daar is een prompt voor nodig, de text encoder vertaald het naar een beeld en het model (wat met miljoenen beelden getraind is) maakt er dan, met eventueel de hulp van een of meerdere LoRa's een beeld van. Dat is dus niet uit het niets.
Tesla traint z'n model met beelden uit de werkelijkheid (wat generatieve AI in principe ook doet) maar moet een andere weg inslaan (MoE) door de beelden heel snel grofweg te analyseren, te vergelijken met het model en aan de hand daarvan een inschatting te maken wat er te zien is. Op basis daarvan, onder andere, wordt de auto aangestuurd. Het tot op de pixel analyseren hoe het beeld er uit ziet is onmogelijk en hoeft ook niet. Zolang je maar snel kunt analyseren wat gevaar op levert en wat niet. Het is knap dat ze dat überhaubt in een boordcomputer hebben kunnen stoppen.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Een tesla medewerker gaf aan dat het 2 a 3 weken gaat duren.walto schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:27:
[...]
Dat hoop ik heel, heel erg niet :-) Maar verwacht het ook niet. Want dat zou inhouden dat ik en een aantal anderen die door Tesla zijn geüpdatet naar 2026.8.6 (en vermoedelijk niet terug naar 2026.3.7 kunnen) de sjaak zijn. Ik heb FSD volledig aangeschaft bij de auto (nouja, FSD transfer), dus dat zou dan best een dure grap voor niets zijn..
Probleem was namelijk dat ik een Y zeer recent gekocht heb (maart uitgeleverd), met een factory versie 2026.2.200.1 en al die dingen zijn voor zover ik om mij heen hoor naar 2026.8.6 gezet afgelopen week (daarvoor kwamen er nog geen updates).
En iedere model 3…..Daarmee verwacht ik dus toch dat er wel iets van een oplossing voor deze groep zal komen. Anders zou iedere Y uitgeleverd in maart of daarna geen FSD kunnen draaien.... Dat is ook niet logisch.
Dat zeg ik, alleen de computer kijkt niet op pixelniveau naar het hele complete beeld. Het beeld wordt (grofweg) geanalyseerd en dan (soort van) in blokjes gedeeld waar afwijkende dingen gebeuren. Alle 'statische' pixels/blokjes worden als het ware weggegooid (scheelt in rekentijd) en het deel van de blokjes waar 'iets gebeurd' wordt geanalyseerd en gebruikt voor de besturing en aandrijving. Beetje Jip en Janneke taal, maar zo is het wat makkelijker te snappen (denk ik).TeslaNerd schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:06:
[...]FSD is nu toch end-to-end? Van pixels aan het ene end naar aansturing van besturing, gaspedaal en rem aan het andere end
Hij volgt de streetview auto.gjcvro schreef op zondag 10 mei 2026 @ 18:57:
[...]
Ik wacht nog op de beelden van jouw FSD rit.
Maar als ik hier links zit en hij gaat naar rechts gaat er toch echt iets fout.
https://www.google.com/maps/@51.8608392,5.7038173,3a,75y,303.51h,67.1t/data=!3m7!1e1!3m5!1sBaSQrRuTw2rJD-zrS399-w!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D22.90455105472917%26panoid%3DBaSQrRuTw2rJD-zrS399-w%26yaw%3D303.51447039690976!7i16384!8i8192?authuser=0&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDUwNi4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
https://www.google.com/maps/@51.8605675,5.7044803,3a,75y,294.37h,82.62t/data=!3m7!1e1!3m5!1sRCdwOimP0NqB6RRrJc86Hg!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D7.380897167225783%26panoid%3DRCdwOimP0NqB6RRrJc86Hg%26yaw%3D294.3690295631052!7i16384!8i8192?authuser=0&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDUwNi4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Diffusie modellen zoals Grok en Dall-e starten met Gaussian noise: ruis… niets. Letterlijk met een random number generator (je kan beargumenteren hoe random die generator is, maar dat is een andere discussie).Yaksa schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:55:
[...]
Generatieve AI creëert geen beelden uit het niets, daar is een prompt voor nodig, de text encoder vertaald het naar een beeld en het model (wat met miljoenen beelden getraind is) maakt er dan, met eventueel de hulp van een of meerdere LoRa's een beeld van. Dat is dus niet uit het niets.
Check voor de gein hier, vooral het stukje op 1:30.
YouTube: But how do AI images and videos actually work? | Guest video by Welc...
Dat je een prompt nodig hebt om tot een resultaat te komen is evident, maar het startpunt is ruis en dat definieer ik als “niets”. Daarna past her model de ruis middels een transformer aan, het haalt ruis weg, doet checks op het resultaat en de prompt en herhaalt die cyclus. Het resultaat is: een afbeelding met een oorsprong in niets.
[ Voor 21% gewijzigd door Odie op 11-05-2026 08:29 ]
Ik zie in deze video scenario ook vaak gebeurt, hij kijkt naar de verkeerde lichten van de rijstrook. hopelijk dat ze snel oplossen. Tesla FSD Confused by Dutch Traffic Lights
[ Voor 3% gewijzigd door yamanguy op 10-05-2026 23:11 ]
Edit: laat maarYaksa schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:16:
[...]
Dat zeg ik, alleen de computer kijkt niet op pixelniveau naar het hele complete beeld. Het beeld wordt (grofweg) geanalyseerd en dan (soort van) in blokjes gedeeld waar afwijkende dingen gebeuren. Alle 'statische' pixels/blokjes worden als het ware weggegooid (scheelt in rekentijd) en het deel van de blokjes waar 'iets gebeurd' wordt geanalyseerd en gebruikt voor de besturing en aandrijving. Beetje Jip en Janneke taal, maar zo is het wat makkelijker te snappen (denk ik).
[ Voor 24% gewijzigd door Odie op 11-05-2026 07:28 ]
Je kon nog wel eens gelijk hebben ja. Ik gok dat FSD 14.3 nu door de RDW bekeken wordt en hoewel dat geen anderhalf jaar hoeft te duren kan dat zomaar een paar maanden in beslag nemen. Ik hou er zelf rekening mee dat we die pas ná de zomer gaan zien, ergens in september of oktober.revolution-nl schreef op zondag 10 mei 2026 @ 18:07:
[...]
Ik ben bang dat wij in Nederland voorlopig nog even vast zitten op 2026.3.7 ik verwacht dat dit branche /versie is die nu voor de Europese goedkeuring opgaat. Dit betekend dat deze versie voor Tesla nu een niche is, het zou dus best wel eens een tijd kunnen duren voordat HW4 auto's de spring update krijgen.
Australie schijnt hetzelfde probleem te hebben.
Met elke FSD iteratie kan de goedkeuring sneller worden, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat we na de eerste versie die anderhalf jaar duurde de volgende er binnen een paar weken doorheen is.
Ik krijg nu dit advies na m’n klachten op de ai chat , kan het zijn dat dit net mijn blauwe schermen te maken heeft of is dit onzin? Die driver drowsiness warning heb ik al sinds ik de auto nieuw heb gekocht. Wat me verder opvalt is dat als ik de camera preview bekijk m’n brillenglazen spiegelen Je kan de ogen niet echt zien buiten dat het beeld sowieso al vrij korrelig is door de lage resolutie
[ Voor 15% gewijzigd door karel_G_1981 op 11-05-2026 07:51 ]
Als je de melding driver drowsiness niet beschikbaar krijgt dan is de interieur camera (nog) niet beschikbaarkarel_G_1981 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 06:54:
Ik krijg nu dit advies na m’n klachten op de ai chat , kan het zijn dat dit net mijn blauwe schermen te maken heeft of is dit onzin? Die driver drowsiness warning heb ik al sinds ik de auto nieuw heb gekocht. Wat me verder opvalt is dat als ik de camera preview bekijk m’n brillenglazen spiegelen Je kan de ogen niet echt zien buiten dat het beeld sowieso al vrij korrelig is door de lage resolutie
[Afbeelding]
Vandaag vanwege lange snelwegrit bewust thuis al FSD uitgezet want anders wordt ik gek op de snelweg van de vele baanwisselingen en gebrek aan snelheid. Dan is het een constant gevecht.
Nu EAP aangehad en dan blijft het tenminste beperkt tot suggesties om van rijbaan te wisselen, maar zelfs dit werkt me af en toe tegen.
Door de richtingaanwijzer kun je dan de wisseling initieren maar soms doet ie vervolgens niks. Als je dan zelf het stuur overneemt krijg je halverwege een correctie (tegenstuur) waardoor het geheel zeer oncomfortabel wordt.
Wat mij betreft mag het snel klaar zijn.
Nu EAP aangehad en dan blijft het tenminste beperkt tot suggesties om van rijbaan te wisselen, maar zelfs dit werkt me af en toe tegen.
Door de richtingaanwijzer kun je dan de wisseling initieren maar soms doet ie vervolgens niks. Als je dan zelf het stuur overneemt krijg je halverwege een correctie (tegenstuur) waardoor het geheel zeer oncomfortabel wordt.
Geef vooral je feedback richting Tesla, belangrijk dat iedereen zich uitspreekt.nerd_ehv_74 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:22:
Vandaag vanwege lange snelwegrit bewust thuis al FSD uitgezet want anders wordt ik gek op de snelweg van de vele baanwisselingen en gebrek aan snelheid. Dan is het een constant gevecht.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Komen die vele baanwissels niet doordat je snelheid te hoog ligt? Als je snelheid gelijk ligt aan het overige verkeer dan blijft je auto toch gewoon lekker rechts? Ik heb gisteren een rondje Almere Kaatsheuvel gedaan en heb de Vmax lekker op de normale snelheid met +5% laten staan en dan blijft de auto eigenlijk gewoon netjes rechts sukkelen (op een enkele oma na die denkt dat 95 ook goed is).nerd_ehv_74 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:22:
In Amerika doen ze ondertussen een cannonball run met 0 disengagements.
Kan echt niet wachten tot ze hier op die branch zitten!
A Tesla Actually Drove Itself from Los Angeles to New York: Exclusive
Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55
Yes, zelf ik heb het opgegeven, maar zou nog steeds erg graag een slider hebben om een minimaal inhaal-snelheidsverschil te hebben.pdidi schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:57:
[...]
Ja, dat zou je denken, maar je merkt pas als je er mee rijdt dat het slecht werkt. Het werkt niet als TACC. Als iemand voor je niet op cruise control rijdt en even wat snelheid minderd gaat FSD meteen inhalen. Als je dat op tijd weet te cancelen en het wieltje omlaag hebt gedraaid en de bestuurder weer harder gaat rijden blijf jij langzaam rijden. Wieltje omhoog verhoogd vervolgens niet de snelheid. Kijk maar eens 1 van de eerste filmpjes van @Mar.tin, onze meest vervente rechtsrijder, die het zelfs opgeeft
In het kader: Set Speed Difference between you and lead vehicle before overtaking.
Dan zet ik die gewoon op 10 ofzo, en dan de snelheid op de snelweg op 90 en dan weer lekker trucks plakken
Vandaag naar werk viel het mee, maar de navigatie had er niet echt zin in. A28 ri utrecht > A27 ri Breda bleef hij (voor de verandering) eens keurig rechts rijden, terwijl daar de linker 2 banen gepakt moeten worden
Behalve daar even knipperen, en her en daar een klein bij-gasje een ingreeploze 80km naar werk dus.
Mét zonnebril. Wel 1x een melding om even het stuur te pakken.
Ik had afgelopen week een service-afspraak wegens een niet-werkende usb-aansluiting en zit dus ook op 2026.8.6 (donderdag de update gekregen vanuit de factory-versie). Probleem bij de service-afdeling aangekaart, en ze hadden in ieder geval niet direct een oplossing hiervoor. Ze gaven aan dat ik even moest wachten tot eind deze week, en als ik dan nog niet over was naar 2026.3.7 ik weer een "ticket" moest aanmaken. De man achter de balie gaf wel aan dat die dan alsnog niet direct een oplossing had, maar dan had die in ieder geval iets wat richting Tesla HQ kon qua signalering dat er mogelijk iets niet goed gaat.walto schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:27:
[...]
Dat hoop ik heel, heel erg niet :-) Maar verwacht het ook niet. Want dat zou inhouden dat ik en een aantal anderen die door Tesla zijn geüpdatet naar 2026.8.6 (en vermoedelijk niet terug naar 2026.3.7 kunnen) de sjaak zijn. Ik heb FSD volledig aangeschaft bij de auto (nouja, FSD transfer), dus dat zou dan best een dure grap voor niets zijn..
Daarmee verwacht ik dus toch dat er wel iets van een oplossing voor deze groep zal komen. Anders zou iedere Y uitgeleverd in maart of daarna geen FSD kunnen draaien.... Dat is ook niet logisch.
Met FSD 14.2.2.3 vind ik het moeilijk te geloven dat er echt nul interventies nodig zijn, al was het maar omdat 14.2.2.3 heel slecht is in parkeren. Hij deed een poging tot parkeren bij de supercharger maar vond het na tien keer steken halverwege parkeren in het vak wel best.Ecological schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:03:
In Amerika doen ze ondertussen een cannonball run met 0 disengagements.
Hoe kan ik die beschikbaar maken ?pdidi schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:00:
[...]
Als je de melding driver drowsiness niet beschikbaar krijgt dan is de interieur camera (nog) niet beschikbaar
Nou al een paar keer gehad: Bij wegwerkzaamheden op een 60 weg, staat er doodleuk een bordje 30, wat de tesla een soort van doet (maar lang niet zo agressief als normaal) en dan hebben ze bij het zetten van de borden gedacht van ach, einde beperkingen hoeft niet want het stopt bij de kruising. Maar tesla blijft dan doodleuk die 30 laten zien, maar trekt uiteindelijk wel op tot boven de 60. En als je dan wat gas geeft loopt ook de max snelheid op tot de snelheid die je dan rijd.
Maar de logica "bij de kruising vervellen alle extra beperkingen" zit er blijkbaar niet ingebouwd.
Maar de logica "bij de kruising vervellen alle extra beperkingen" zit er blijkbaar niet ingebouwd.
Als het goed is hebben ze de parkeer stack nu gemerged in USA!Odie schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:15:
[...]
Met FSD 14.2.2.3 vind ik het moeilijk te geloven dat er echt nul interventies nodig zijn, al was het maar omdat 14.2.2.3 heel slecht is in parkeren. Hij deed een poging tot parkeren bij de supercharger maar vond het na tien keer steken halverwege parkeren in het vak wel best.
Even geduld hebben. Maar ik weet niet zeker of jullie het over hetzelfde hebben. In het ene geval is de auto nog aan het opstarten en duurt het te lang voordat de interieur camera "wakker" is en dan krijg je een soort van foutmelding op je scherm. In het andere geval vind de auto dat je niet alert genoeg bent (dus los van de dms va fsd) en krijg je het advies om een kopje koffie te gaan drinken.
Ik snapte al die mensen met een op hol geslagen driver monitoring niet. Hij was bij mij best wel irritant maar nog niet onwerkbaar.
Tot gisteravond. Met het laatste zonnetje ging het prima, terugweg in schemering. Het was niet meer te doen.
Ik moest mijn handen laten zien, handen aan het stuur houden, stuur nu overnemen etc. Niet normaal, mega stressen dus.
Is dat echt alleen door minder licht of zou er iets anders aan de hand zijn?
Vanmorgen was het weer okay trouwens.
Tot gisteravond. Met het laatste zonnetje ging het prima, terugweg in schemering. Het was niet meer te doen.
Ik moest mijn handen laten zien, handen aan het stuur houden, stuur nu overnemen etc. Niet normaal, mega stressen dus.
Mijn inziens komt dit vooral door de stand van de zon.djiedjee schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:05:
Ik snapte al die mensen met een op hol geslagen driver monitoring niet. Hij was bij mij best wel irritant maar nog niet onwerkbaar.
Ditzelfde heb ik ook gemerkt. Enorm vervelend.
Wat ik nog vervelender vind is dat wanneer ik FSD uitschakel ik geen enkele hulp meer kan inschakelen.
Auto pilot en cruise control kan ik ook niet meer activeren, tenzij ik vanuit stand P FSD uitschakel.
Enorm frustrerend.
Dat advies van een kopje koffie heb ik dus nog nooit gehad , maar krijg wel blauwe schermen steedsgjcvro schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:28:
[...]
Even geduld hebben. Maar ik weet niet zeker of jullie het over hetzelfde hebben. In het ene geval is de auto nog aan het opstarten en duurt het te lang voordat de interieur camera "wakker" is en dan krijg je een soort van foutmelding op je scherm. In het andere geval vind de auto dat je niet alert genoeg bent (dus los van de dms va fsd) en krijg je het advies om een kopje koffie te gaan drinken.
Gaan we dat nu al merken? Of pas bij een update?Ecological schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:25:
[...]
Als het goed is hebben ze de parkeer stack nu gemerged in USA!
Ja hier ook. Met zon gebruik ik het ook niet. Is enorm frustrerend. Zonnebril helemaal een dramadimocash schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:09:
[...]
Mijn inziens komt dit vooral door de stand van de zon.
Wat ik nog vervelender vind is dat wanneer ik FSD uitschakel ik geen enkele hulp meer kan inschakelen.
Auto pilot en cruise control kan ik ook niet meer activeren, tenzij ik vanuit stand P FSD uitschakel.
Enorm frustrerend.
Pas bij een update van de FSD software versieMasterchiev schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:18:
[...]
Gaan we dat nu al merken? Of pas bij een update?
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Hier ook, maar dan 50 weg. In het begin steeds gas gegeven na een (achtergebleven?) 30 bord zonder werkzaamheden en zonder einde 30. En waarempel sinds een week blijft ie gewoon 47 rijdengjcvro schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:25:
Nou al een paar keer gehad: Bij wegwerkzaamheden op een 60 weg, staat er doodleuk een bordje 30, wat de tesla een soort van doet (maar lang niet zo agressief als normaal) en dan hebben ze bij het zetten van de borden gedacht van ach, einde beperkingen hoeft niet want het stopt bij de kruising. Maar tesla blijft dan doodleuk die 30 laten zien, maar trekt uiteindelijk wel op tot boven de 60. En als je dan wat gas geeft loopt ook de max snelheid op tot de snelheid die je dan rijd.
Op 14.3 ja, maar deze test wordt gedaan op 14.2.2.3 (staat er bij).Ecological schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:25:
[...]
Als het goed is hebben ze de parkeer stack nu gemerged in USA!
Onze auto (FSD MY 2025) trekt redelijk op bij een stoplicht of het oprijden van een 50km weg. Hij maakt snelheid tot 47, en dan heel langzaam naar 50, wat best wel even duurt.pdidi schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:31:
[...]En waarempel sinds een week blijft ie gewoon 47 rijden
Blijft die van jou, zonder ingreep/gaspedaal van jou, altijd 47 rijden?
Soms met een auto ervoor is dat wel zo, maar met geen auto ervoor gaat ie dan gewoon langzaam naar 50 bij ons.
Dat is logisch, want zoals ik het zie laadt de FSD computer een compleet ander stuk software. Je ziet bij het overschakelen ook dat de hulpsystemen (die in de FSD computer draaien) kortstondig niet beschikbaar zijn, het duurt een minuut tot twee minuten. Tesla wil dat niet al rijdende doen.dimocash schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:09:
[...]
Mijn inziens komt dit vooral door de stand van de zon.
Enorm frustrerend.
FSD en AP zijn echt fysiek twee totaal andere stacks die niet tegelijkertijd lijken te draaien.
Ah, ik denk eigenlijk niet dat ze hier hebben valsgespeeld, maar van de andere kant - de parkeervlakken in Amerika zijn ook een stuk groter en ruimer dus misschien is het daar een minder groot probleemOdie schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:43:
[...]
Op 14.3 ja, maar deze test wordt gedaan op 14.2.2.3 (staat er bij).
Hmmm dit klinkt logisch.Odie schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:45:
[...]
Dat is logisch, want zoals ik het zie laadt de FSD computer een compleet ander stuk software. Je ziet bij het overschakelen ook dat de hulpsystemen (die in de FSD computer draaien) kortstondig niet beschikbaar zijn, het duurt een minuut tot twee minuten. Tesla wil dat niet al rijdende doen.
FSD en AP zijn echt fysiek twee totaal andere stacks die niet tegelijkertijd lijken te draaien.
Maar hoe dan ook blijft het eindresultaat wel hetzelfde.
Dus dan maar van te voren nadenken of ik fsd wel of niet ga gebruiken.
Hangt echt van de weg/omgeving af. In dit geval is het een wat slechtere weg (hobbelig) met drempels en rijdt ie 47. Maar op recht toe rechtaan 50 wegen gaat ie 51/52. Of dit iets met Contextual Max Speed te maken heeft weet ik niet, staat bij mij wel altijd aanMartinPTweak schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:45:
[...]
Onze auto (FSD MY 2025) trekt redelijk op bij een stoplicht of het oprijden van een 50km weg. Hij maakt snelheid tot 47, en dan heel langzaam naar 50, wat best wel even duurt.
Blijft die van jou, zonder ingreep/gaspedaal van jou, altijd 47 rijden?
Soms met een auto ervoor is dat wel zo, maar met geen auto ervoor gaat ie dan gewoon langzaam naar 50 bij ons.
Gisteravond, met laagstaande zon, maakte de Driver Monitoring FSD onbruikbaar. De waarschuwingen begonnen al enkele seconden na het inschakelen van FSD. Uitschakelen, foeteren in de feedback, inschakelen en de waarschuwingen kwamen alweer na enkele seconden. Uiteindelijk heb ik het opgegeven.
Als ik betaald had zou ik mijn geld teruggevraagd hebben wegens non-conformiteit.
Als ik betaald had zou ik mijn geld teruggevraagd hebben wegens non-conformiteit.
De US hebben ze al sinds v14.1 Arrival Options, wat er bij ons uit is gesloopt. Ik denk dat ze de memory nodig hadden voor onze DMSOdie schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:15:
[...]
Met FSD 14.2.2.3 vind ik het moeilijk te geloven dat er echt nul interventies nodig zijn, al was het maar omdat 14.2.2.3 heel slecht is in parkeren. Hij deed een poging tot parkeren bij de supercharger maar vond het na tien keer steken halverwege parkeren in het vak wel best.
In het donker is DMS ook nog strenger merk ik...ericjanmalotaux schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:04:
Gisteravond, met laagstaande zon, maakte de Driver Monitoring FSD onbruikbaar. De waarschuwingen begonnen al enkele seconden na het inschakelen van FSD. Uitschakelen, foeteren in de feedback, inschakelen en de waarschuwingen kwamen alweer na enkele seconden. Uiteindelijk heb ik het opgegeven.
Sinds 6 mei 08:30 een FSD Supervised abonnement afgesloten op mijn Model Y Performance HW4 met software 2026.14.3, maar inmiddels ruim 4 dagen later nog steeds geen FSD beschikbaar in de auto.
In de Tesla app staat het abonnement gewoon actief en er staat expliciet “Full Self-Driving (Supervised)”. Ook is na afsluiting van het abo de tekst bij software veranderd van:
“Autopilot meegeleverd pakket”
naar:
“Autosteer en Traffic-Aware Cruise Control meegeleverd pakket”
Maar in de auto verschijnt nergens “Full Self-Driving (Supervised)” in het Autopilot menu.
Soft reset gedaan, auto aan Wi-Fi/lader gehad, laten slapen etc., maar geen verschil.
Zijn er meer mensen die dit hebben gehad? Moest Tesla dit backend-side oplossen of kwam het uiteindelijk vanzelf goed?
In de Tesla app staat het abonnement gewoon actief en er staat expliciet “Full Self-Driving (Supervised)”. Ook is na afsluiting van het abo de tekst bij software veranderd van:
naar:
Maar in de auto verschijnt nergens “Full Self-Driving (Supervised)” in het Autopilot menu.
Soft reset gedaan, auto aan Wi-Fi/lader gehad, laten slapen etc., maar geen verschil.
Zijn er meer mensen die dit hebben gehad? Moest Tesla dit backend-side oplossen of kwam het uiteindelijk vanzelf goed?
If you see me running, try to catch up
Binnenverlichting aandoen. Zien tegenliggers ook goed als je met 2 handjes zwaaitEmpie69 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:20:
[...]
In het donker is DMS ook nog strenger merk ik...
Hoogstwaarschijnlijk is je VIN bij Tesla niet gekoppeld aan Nederland je zit namelijk in de verkeerde update branche. Even een service request inschieten.Oozie schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:26:
Sinds 6 mei 08:30 een FSD Supervised abonnement afgesloten op mijn Model Y Performance HW4 met software 2026.14.3, maar inmiddels ruim 4 dagen later nog steeds geen FSD beschikbaar in de auto.
naar:
Hier is een andere scenario waar FSD stopt voor de fiets licht: Tesla FSD Amsterdam Roundabout Failure
Je zult moeten wachten tot er een 2026.14.x update komt waarin FSD zitOozie schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:26:
naar:
Het ziet er ook een beetje raar uit dat het fietslicht (wat dus alleen aangaat als er een tram aankomt) na de weg staat en niet er voor. Omdat fietsers daar voorrang hebben (ook als er een tram aankomt) dan gaan die half op de weg stil staan, of zie ik het nu verkeerd? https://maps.app.goo.gl/n2ZtCaXhvVLgXYkn8yamanguy schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:36:
Hier is een andere scenario waar FSD stopt voor de fiets licht: Tesla FSD Amsterdam Roundabout Failure
[ Voor 11% gewijzigd door pdidi op 11-05-2026 13:13 ]
Mijn auto heeft vorige week software 2025.3.7 gepusht gekregen (en is dus mijn FSD proefperiode ingegaan), maar nu staat mijn auto nog bij de schadehersteller en dit gaat nog wel een week duren. Waardoor er straks tenminste 2 weken verloren zijn gegaan. Kan ik hier iets mee naar Tesla toe? Kunnen ze mijn gratis periode verlengen of heeft niemand daar invloed op?
9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025
Ook een lekker plekje om stil te gaan staan met je fiets.pdidi schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:57:
[...]
Het ziet er ook een beetje raar uit dat het fietslicht (wat dus alleen aangaat als er een tram aankomt) na de weg staat en niet er voor. Omdat fietsers daar voorrang hebben (ook als er een tram aankomt) dan gaan die half op de weg stil staan, of zie ik het nu verkeerd? https://maps.app.goo.gl/n2ZtCaXhvVLgXYkn8
[Afbeelding]
Als je weet dat er mensen zijn die vroeg FSD toegang hadden gewoon 99 euro betaald hebben voor de eerste maand en nooit een proefperiode gekregen hebben (en Tesla ook niet enige vorm van compensatie wil geven), dan acht ik de kans kleinBarse87 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:05:
Mijn auto heeft vorige week software 2025.3.7 gepusht gekregen (en is dus mijn FSD proefperiode ingegaan), maar nu staat mijn auto nog bij de schadehersteller en dit gaat nog wel een week duren. Waardoor er straks tenminste 2 weken verloren zijn gegaan. Kan ik hier iets mee naar Tesla toe? Kunnen ze mijn gratis periode verlengen of heeft niemand daar invloed op?
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Like me. Nee hier gaat tesla niets mee doen verwacht ik.Sandyman538 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:23:
[...]
Als je weet dat er mensen zijn die vroeg FSD toegang hadden gewoon 99 euro betaald hebben voor de eerste maand en nooit een proefperiode gekregen hebben (en Tesla ook niet enige vorm van compensatie wil geven), dan acht ik de kans klein
En hier zo'n sukkel. Maar we weten toch nog niet of wij ook later alsnog een proef maandje krijgen? Vast ergens een vinkjeSandyman538 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:23:
[...]
Als je weet dat er mensen zijn die vroeg FSD toegang hadden gewoon 99 euro betaald hebben voor de eerste maand en nooit een proefperiode gekregen hebben (en Tesla ook niet enige vorm van compensatie wil geven), dan acht ik de kans klein
ik heb daar twijvels over had did ook eerder een keer verteld.Odie schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:45:
[...]
Dat is logisch, want zoals ik het zie laadt de FSD computer een compleet ander stuk software. Je ziet bij het overschakelen ook dat de hulpsystemen (die in de FSD computer draaien) kortstondig niet beschikbaar zijn, het duurt een minuut tot twee minuten. Tesla wil dat niet al rijdende doen.
Maar vorige week kreeg ik onder het rijden ineens de AP melding handen aan het stuur houden en lichte druk uitvoeren dat hielp niet en toen kwam het stuur in beeld met handjes aan het stuur icontje er bij net als bij AP voorheen.
ik heb FSD uitgezet en daarna weer aangezet.
Normaal krijg ik alleen meldeing kijk voor je en dat je handen zichtbaar moeten zijn maar niet dat ik ook het stuur moet vasthouden?
dus voor mijn gevoel loopt die AP software ook nog op de achtergrond.
PSN: FreakGIB
Ga maar eens in Park staan en wissel tussen FSD en Autosteer. Het duurt 2 minuten voor de boel up en running isFreakGIB schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:00:
[...]
ik heb daar twijvels over had did ook eerder een keer verteld.
Maar vorige week kreeg ik onder het rijden ineens de AP melding handen aan het stuur houden en lichte druk uitvoeren dat hielp niet en toen kwam het stuur in beeld met handjes aan het stuur icontje er bij net als bij AP voorheen.
ik heb FSD uitgezet en daarna weer aangezet.
Normaal krijg ik alleen meldeing kijk voor je en dat je handen zichtbaar moeten zijn maar niet dat ik ook het stuur moet vasthouden?
dus voor mijn gevoel loopt die AP software ook nog op de achtergrond.
Of ie nou de software moet laden of niet, minstens gebeuren er allerlei switches die de auto gewoon niet live wil doen omdat je duidelijk ziet dat gedurende die minuten alle safety functies ook niet beschikbaar zijn.pdidi schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:03:
[...]
Ga maar eens in Park staan en wissel tussen FSD en Autosteer. Het duurt 2 minuten voor de boel up en running is
Ik heb een m3h van 2024, het switchen kost mij geen 2 minuten.pdidi schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:03:
[...]
Ga maar eens in Park staan en wissel tussen FSD en Autosteer. Het duurt 2 minuten voor de boel up en running is
Na het omzetten kan ik direct vertrekken.
Wellicht heb je een andere type of doe ik iets anders.
Wordt er nog uitgerold eigenlijk of heeft iedereen zN beurt wel gehad ? Zie al een tijdje 0 beweging in de uitrol van 2026.3.7 bij Tessie
Ja, je kunt meteen zelfsturend vertrekken, maar dan kun je nog geen FSD aanzettendimocash schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:16:
[...]
Ik heb een m3h van 2024, het switchen kost mij geen 2 minuten.
Na het omzetten kan ik direct vertrekken.
Wellicht heb je een andere type of doe ik iets anders.
Ik zie je dit vaker roepen in dit topic, maar hoe kom je hierbij?revolution-nl schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:35:
[...]
Hoogstwaarschijnlijk is je VIN bij Tesla niet gekoppeld aan Nederland je zit namelijk in de verkeerde update branche. Even een service request inschieten.
Of autopilot.pdidi schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:21:
[...]
Ja, je kunt meteen zelfsturend vertrekken, maar dan kun je nog geen FSD aanzetten
Het kan inderdaad kloppen, misschien zijn boven en onder licht zijn voor fietser en voetganger , die lichten aan alleen als er een tram komt, ik weet het ook niet zekerpdidi schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:57:
[...]
Het ziet er ook een beetje raar uit dat het fietslicht (wat dus alleen aangaat als er een tram aankomt) na de weg staat en niet er voor. Omdat fietsers daar voorrang hebben (ook als er een tram aankomt) dan gaan die half op de weg stil staan, of zie ik het nu verkeerd? https://maps.app.goo.gl/n2ZtCaXhvVLgXYkn8
[Afbeelding]
Ik wacht al bijna 4 weken op een installatie van de juiste software, lijkt wel alsof Tesla de huidige groep als testgroep gebruikt ofzo en even wacht met verdere uitrol...karel_G_1981 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:17:
Wordt er nog uitgerold eigenlijk of heeft iedereen zN beurt wel gehad ? Zie al een tijdje 0 beweging in de uitrol van 2026.3.7 bij Tessie
In deze scenario FSD heeft moeite met weg rijden uit een parkeergarage. Tesla FSD FAILS in Amsterdam Parking Garage (No Entry!)
Niet heel gek natuurlijk als er niet de standaard borden worden gebruikt.yamanguy schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:48:
In deze scenario FSD heeft moeite met weg rijden uit een parkeergarage. Tesla FSD FAILS in Amsterdam Parking Garage (No Entry!)
Rijd je op 2:03 nou gewoon een geslotenverklaring in?yamanguy schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:48:
Ja, Tesla heeft wel de Arrival Options functionaliteit verwijderd, maar lijkt te zijn "vergeten" in te stellen dat FSD daar (parking lot, parking garage) dan ook niet geactiveerd kan wordenyamanguy schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:48:
[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 11-05-2026 17:32 ]
In Amerika zijn de proef maandjes vaker teruggekomen. Komt zeker terug weer!pdidi schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:58:
[...]
En hier zo'n sukkel. Maar we weten toch nog niet of wij ook later alsnog een proef maandje krijgen? Vast ergens een vinkje
Ik mag hopen dat die er weer in komen , want dat is juist supernuttig!pdidi schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:03:
[...]
Ja, Tesla heeft wel de Arrival Options functionaliteit verwijderd, maar lijkt te zijn "vergeten" in te stellen dat FSD daar (parking lot, parking garage) dan ook niet geactiveerd kan worden
Ik denk dat ik de tactiek van Tesla (en RDW) snap om de kans van EU goedkeuring zo groot mogelijk te maken. Voor de goedkeuring moet er aan 2 voorwaarden worden voldaan (zie Qualified majority). Als het ze is gelukt met Ride Alongs de deelnemende EU landen enthousiast te krijgen zijn ze er al bijna:
1) De EU landen die vóór zijn moeten minimaal 65% van de EU bevolking hebben. Alle 11 Ride Along landen zijn 67,2%
2) Het aantal EU landen dat vóór is moet minstens 55% zijn. Dat zijn dus 15 landen. Als we België erbij tellen zijn dat er al 12. Dus hoeven ze nog maar naar 3 andere landen op zoek (ik ga voor Luxemburg, Oostenrijk en Portugal)
1) De EU landen die vóór zijn moeten minimaal 65% van de EU bevolking hebben. Alle 11 Ride Along landen zijn 67,2%
2) Het aantal EU landen dat vóór is moet minstens 55% zijn. Dat zijn dus 15 landen. Als we België erbij tellen zijn dat er al 12. Dus hoeven ze nog maar naar 3 andere landen op zoek (ik ga voor Luxemburg, Oostenrijk en Portugal)
[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 11-05-2026 18:09 ]
Die support ticket had ik direct al gemaakt. Lijkt mij verstandig dat ieder die FSD heeft gekocht en het om onduidelijke redenen nog steeds niet kan gebruiken, een support ticket aanmaakt.Blik1984 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:14:
[...]
Ik had afgelopen week een service-afspraak wegens een niet-werkende usb-aansluiting en zit dus ook op 2026.8.6 (donderdag de update gekregen vanuit de factory-versie). Probleem bij de service-afdeling aangekaart, en ze hadden in ieder geval niet direct een oplossing hiervoor. Ze gaven aan dat ik even moest wachten tot eind deze week, en als ik dan nog niet over was naar 2026.3.7 ik weer een "ticket" moest aanmaken. De man achter de balie gaf wel aan dat die dan alsnog niet direct een oplossing had, maar dan had die in ieder geval iets wat richting Tesla HQ kon qua signalering dat er mogelijk iets niet goed gaat.
Is overigens nog niets mee gebeurd, staat nog in "in review" status, maar zal vanzelf iemand naar gaan kijken.
Als FSD wordt geactiveerd, kan de ticket natuurlijk altijd weer gesloten worden.
Enjoying life
Inmiddels al 1400km met FSD erop zitten, maar vandaag toch wel weer flabbergasted geraakt over wat dit allemaal kan.
We wouden wel een stukje wandelen bij Het Engelse Werk, een park vlakbij Zwolle, en om daar te komen met de auto rijden we normaliter over de Spoolderbrug. Die bleek gesloten - wisten we, ondanks dat we in de buurt wonen, nog niet.
Navigatie stuurde ons door Spoolde, een super smal weggetje wat helemaal niet bedoeld is voor serieus autoverkeer. Maar met ons waren er vele anderen die via navigatie daarlangs werden gestuurd (met als gevolg dat de gemeente per deze avond ook deze weg gaat afsluiten) - dus het was bijzonder druk, vol bijzondere verkeerssituaties met rare voorrangsconstructies.
Onderdeel is een brug die 2.20 meter breed is, met extra wegborden die de straat nog verder versmallen. Waar je met een bocht op moet sturen. Ik dacht eerst oprecht dat FSD een fout maakte en deze brug niet voor auto's geschikt was. Dus afgebroken en achteruit gereden en gekeken hoe we dan wel konden rijden - maar dit was echt hoe het moest. Toen er verkeer vanaf de andere kant kwam, toch maar FSD het werk laten doen. Dat was billenknijpen maar het ging bijzonder goed.
Voorrang verlenen voor verkeer verderop, ruimte maken, fietsers die de weg blokkeren, stukje half in de berm? Het werkte echt subliem.
Terug bleek dat het verkeer helemaal vast stond - het bovengenoemde nieuwsartikel is geheel terecht. Dus uiteindelijk toch zelf maar gekeerd en de hele omweg over de A28 genomen en aangesloten in de file (wat 10 min moest duren heeft drie kwartier gekost). Ik heb nog niet bijzonder veel echte file gereden, maar echt mind=blown. Vond 'm opeens wel erg dicht op de vangrail sturen - bleek te komen omdat er een motor van achteren kwam, gewoon netjes ruimte maken. En ook gewoon assertief een rijbaanwissel initieren, die werd ook verleend ondanks de verkeersdrukte.
Ik vind rijden met FSD zeer ontspannen en ben dan ook wel 'vergevingsgezind' als het door een defensieve keuze iets voorzichtiger of langzamer zou zijn tov hoe ik het zelf had gedaan. Autorijden is ook een deel persoonlijke voorkeur immers.
Maar vanmiddag vond ik FSD oprecht beter rijden dan ik zelf had gedaan hier. Petje af.
We wouden wel een stukje wandelen bij Het Engelse Werk, een park vlakbij Zwolle, en om daar te komen met de auto rijden we normaliter over de Spoolderbrug. Die bleek gesloten - wisten we, ondanks dat we in de buurt wonen, nog niet.
Navigatie stuurde ons door Spoolde, een super smal weggetje wat helemaal niet bedoeld is voor serieus autoverkeer. Maar met ons waren er vele anderen die via navigatie daarlangs werden gestuurd (met als gevolg dat de gemeente per deze avond ook deze weg gaat afsluiten) - dus het was bijzonder druk, vol bijzondere verkeerssituaties met rare voorrangsconstructies.
Onderdeel is een brug die 2.20 meter breed is, met extra wegborden die de straat nog verder versmallen. Waar je met een bocht op moet sturen. Ik dacht eerst oprecht dat FSD een fout maakte en deze brug niet voor auto's geschikt was. Dus afgebroken en achteruit gereden en gekeken hoe we dan wel konden rijden - maar dit was echt hoe het moest. Toen er verkeer vanaf de andere kant kwam, toch maar FSD het werk laten doen. Dat was billenknijpen maar het ging bijzonder goed.
Voorrang verlenen voor verkeer verderop, ruimte maken, fietsers die de weg blokkeren, stukje half in de berm? Het werkte echt subliem.
Terug bleek dat het verkeer helemaal vast stond - het bovengenoemde nieuwsartikel is geheel terecht. Dus uiteindelijk toch zelf maar gekeerd en de hele omweg over de A28 genomen en aangesloten in de file (wat 10 min moest duren heeft drie kwartier gekost). Ik heb nog niet bijzonder veel echte file gereden, maar echt mind=blown. Vond 'm opeens wel erg dicht op de vangrail sturen - bleek te komen omdat er een motor van achteren kwam, gewoon netjes ruimte maken. En ook gewoon assertief een rijbaanwissel initieren, die werd ook verleend ondanks de verkeersdrukte.
Ik vind rijden met FSD zeer ontspannen en ben dan ook wel 'vergevingsgezind' als het door een defensieve keuze iets voorzichtiger of langzamer zou zijn tov hoe ik het zelf had gedaan. Autorijden is ook een deel persoonlijke voorkeur immers.
Maar vanmiddag vond ik FSD oprecht beter rijden dan ik zelf had gedaan hier. Petje af.
[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 11-05-2026 21:24 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Ja al paar keer geprobeerd. Maar krijg telkens standaard antwoord over ‘langzame uitrol’, fabriekssoftware, kan even duren, blabla. Ze hebben hier zelf ook geen idee hoe die software updates uitrollen volgens mij. En met VS tech support in contact komen lijkt onmogelijk.walto schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:04:
[...]
Die support ticket had ik direct al gemaakt. Lijkt mij verstandig dat ieder die FSD heeft gekocht en het om onduidelijke redenen nog steeds niet kan gebruiken, een support ticket aanmaakt.
Is overigens nog niets mee gebeurd, staat nog in "in review" status, maar zal vanzelf iemand naar gaan kijken.
Als FSD wordt geactiveerd, kan de ticket natuurlijk altijd weer gesloten worden.
Zou fijn zijn als ze inderdaad eens duidelijk communiceren hierover, of iig ergens toelichten hoe die releases werken.
FSDRecap.com - FSD rit analyse
1400 nog maar? Ik heb bijna 2800 op de teller staan haha, ik merk dat ik echt bijna niets meer handmatig rij. Ja parkeren en het wijkje uit.Richh schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:10:
Inmiddels al 1400km met FSD erop zitten, maar vandaag toch wel weer flabbergasted geraakt over wat dit allemaal kan.
En ondanks dat vind ik het duur. Te duur. Maar zolang ik het nog heb pers ik élke kilometer FSD eruit 😂
HaloBLK wieldoppen. Vind ze erg geestig. Beetje "anders" en daar houd ik wel van. Ik heb ze ook in het zwart, overweeg nog om aan beide kanten 1 wiel zwart te doen.Radiodurans schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:04:
[...]
Wat zijn dat voor wieldoppen? Jij gaat voor max range gok ik.
Inderdaad ALLES op FSD. Zelfs op de snelweg begin ik het een beetje onder de knie te krijgen. Volgende week naar DE, dat zal wel afzien worden..Odie schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:45:
[...]
1400 nog maar? Ik heb bijna 2800 op de teller staan haha, ik merk dat ik echt bijna niets meer handmatig rij. Ja parkeren en het wijkje uit.
En ondanks dat vind ik het duur. Te duur. Maar zolang ik het nog heb pers ik élke kilometer FSD eruit 😂
We kunnen beide op de fiets naar het werkOdie schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:45:
[...]
1400 nog maar? Ik heb bijna 2800 op de teller staan haha, ik merk dat ik echt bijna niets meer handmatig rij. Ja parkeren en het wijkje uit.
Verder hetzelfde hoor, parkeren doe ik nog zelf (of nouja, Autopark doet dat ook regelmatig) en soms help ik een beetje.
Ik vind het ook nog steeds erg duur. Zeker voor de kilometers waarvoor ik het gebruik. Ik kan met wat 'girl math' tactieken het nog wel aan mezelf verkopen voor een paar maandjes - en dat ga ik ook doen.
Maar als Tesla dit voor lange tijd aan mij wil slijten moet de prijs idd een stukkie omlaag.
Een taxi kost €3,xx per kilometer. Dus €7500 heb je er met 2500km uitRichh schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:01:
[...]
We kunnen beide op de fiets naar het werkmeer kilometers rijd ik simpelweg niet haha.
Verder hetzelfde hoor, parkeren doe ik nog zelf (of nouja, Autopark doet dat ook regelmatig) en soms help ik een beetje.
Ik vind het ook nog steeds erg duur. Zeker voor de kilometers waarvoor ik het gebruik. Ik kan met wat 'girl math' tactieken het nog wel aan mezelf verkopen voor een paar maandjes - en dat ga ik ook doen.
Maar als Tesla dit voor lange tijd aan mij wil slijten moet de prijs idd een stukkie omlaag.
FSD komt in China onder software 2026.2.9.8.
hopelijk zijn de builds vergelijkbaar met NL/EU
Dat laatste denk ik niet, dan wordt het TADMasterchiev schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:29:
Je zou maar hoofd versiebeheer zijn bij TeslaMasterchiev schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:29:
Ik ben wel om hoor, ik heb wat gespeeld met mijn zithouding, en amper meer last van NAGS. De telefoonhouder zit perfect, en ik kreeg de tip om een bluetooth muis aan te sluiten te koppelen met je iPhone, op die manier kan je zonder NAGS toch je scherm bedienen of even wat opzoeken mocht dat nodig zijnRichh schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:01:
[...]
We kunnen beide op de fiets naar het werkmeer kilometers rijd ik simpelweg niet haha.
Ik heb nu dus een setup die daadwerkelijk veiliger is, en meer ondersteund dan de oude onveilige autopilot
[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 11-05-2026 22:51 ]
Ik paste mijn zithouding ook aan. De stoel stond heel laag en ik begreep dat een hogere zit minder nags zou veroorzaken… dat is mij helaas nog niet gelukt. Wat paste jij precies aan?revolution-nl schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:50:
[...]
Ik ben wel om hoor, ik heb wat gespeeld met mijn zithouding, en amper meer last van NAGS.
Het heeft (denk ik) weinig zin om aanpassingen die iemand anders doet te kopiëren naar jezelf. Ieder mens heeft een ander postuur (langer, korter, dikker, enz.) en zal de zitpositie navenant aan gaan passen. Tenzij je exact hetzelfde postuur hebt, maar die kans is klein.Empie69 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:54:
[...]Ik paste mijn zithouding ook aan. De stoel stond heel laag en ik begreep dat een hogere zit minder nags zou veroorzaken… dat is mij helaas nog niet gelukt. Wat paste jij precies aan?
Het blijft waarschijnlijk toch uitproberen wat individueel het beste werkt. Want de camera heeft een vaste positie, die kun je niet veranderen.
Haharevolution-nl schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:50:
[...]
Ik ben wel om hoor, ik heb wat gespeeld met mijn zithouding, en amper meer last van NAGS. De telefoonhouder zit perfect, en ik kreeg de tip om een bluetooth muis aan te sluiten te koppelen met je iPhone, op die manier kan je zonder NAGS toch je scherm bedienen of even wat opzoeken mocht dat nodig zijn
Ik heb nu dus een setup die daadwerkelijk veiliger is, en meer ondersteund dan de oude onveilige autopilot
Ik heb niet eens een telefoonhouder trouwens. Sowieso ben ik oprecht nog wel druk aan het supervisen, deze Y is mijn eerste splinternieuwe auto en daar ben ik zuinig op
Sowieso kan ik al bijzonder veel bedienen middels Home Assistant in de browser
Imho is de juiste oplossing iets van OpenClaw icm een Grok skill/profile. Ik wil nog eens gaan klooien met spraakgestuurde sms'jes (want die snapt Tesla) en OpenClaw...
wat doe je op de snelweg anders dan?Mar.tin schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:49:
[...]
Inderdaad ALLES op FSD. Zelfs op de snelweg begin ik het een beetje onder de knie te krijgen. Volgende week naar DE, dat zal wel afzien worden..
knipperlicht aan als je van baan terug wil
Hilary Duff 4-Life
Herkenbaar, reed drie weken terug met FSD aan naar Frankfurt vliegveld ivm vakantie maar het was klaar bij de grens. Nadeel is dat je dan eerst moet parkeren om AP / EAP aan te zetten. Idem voor de terugreis, maar terug was het wel heerlijk dat toen we de NL grens over reden na een lange reisdag de auto dan weet te ontzorgenMar.tin schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:49:
[...]
Inderdaad ALLES op FSD. Zelfs op de snelweg begin ik het een beetje onder de knie te krijgen. Volgende week naar DE, dat zal wel afzien worden..
Nog 3 dagen dat zit het maandje er al weer op.
ik vind het wel heel stil kwa reguliere updates en de Spring update had ik eigenlijk ook wel verwacht.
ik hoop nog steeds dat we eindelijk een keer Grok krijgen zodat je nog meer dingen kan doen via spraak en dus beter je reisplanning kan aanpassen onder het rijden zonder het scherm aan te raken.
hoop eigenlijk dat als mijn maandje FSD er op zit dat er dan weer updates komen en hoop dus niet dat door de RDW nu alle tesla's minder vaak updates krijgen dus ook de genen zonder FSD.
ik vind het wel heel stil kwa reguliere updates en de Spring update had ik eigenlijk ook wel verwacht.
ik hoop nog steeds dat we eindelijk een keer Grok krijgen zodat je nog meer dingen kan doen via spraak en dus beter je reisplanning kan aanpassen onder het rijden zonder het scherm aan te raken.
hoop eigenlijk dat als mijn maandje FSD er op zit dat er dan weer updates komen en hoop dus niet dat door de RDW nu alle tesla's minder vaak updates krijgen dus ook de genen zonder FSD.
Ja inderdaad, ik vertrek morgen naar Italië voor 3 weken met de auto en had gehoopt voor die tijd de Spring update te hebben.FreakGIB schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:25:
Alleen hw4 auto’s lopen achter. De rest zit al op de spring update.FreakGIB schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:25:
De vraag is komt dat door de RDW zit de Spring update misschien in het zelfde software pakket of is het gewoon Tesla ?Masterchiev schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:16:
[...]
Alleen hw4 auto’s lopen achter. De rest zit al op de spring update.
Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.