• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:05
Nog wat FSD buitenlandnieuws;

De Deense typegoedkeuringsautoriteit heeft laten weten zich "niet publiekelijk sceptisch heeft uitgelaten". Men is niet openlijk positief of negatief en kan dus "kritiek van bepaalde media niet onderschrijven". Weet alleen niet precies in welke media maar hey.
Even vrij vertaald door Google Translate: "De reguleringstaken van de Deense vervoersautoriteit met betrekking tot typegoedkeuring van voertuigen zijn onderworpen aan nationale en EU-wettelijke verplichtingen inzake geheimhouding en vertrouwelijkheid".
Ze willen nog even niks zeggen en verwijzen voor verdere informatie naar de fabrikant en naar openbare info uit TCMV meetings. Benieuwd of we daar dan binnenkort wat van horen.
https://www.fstyr.dk/nyhe...-af-teslas-fsd-supervised

Vanuit België is gezegd dat ze eerst zelf nog wat testjes willen doen, en dat ze dit "op zeer korte termijn" willen bekijken; Ja beste zuiderburen, FSD snapt ook wegen met vervaagde belijning :+ al is het logisch dat men dat even wil testen.

Vanuit Tsjechië is er ook een persberichtje:
https://md.gov.cz/Media/M...radu-RDW-a-dalsi-postup-v
Een mooi Google Translate citaat dat iets weerlegd waar hier wel eens aan getwijfeld wordt:
  • De RDW is een van de meest gerespecteerde keuringsinstanties in de EU.
  • De procedures zijn transparant en technisch gedetailleerd.
Verder meer een uitleg van de procedure.

[ Voor 18% gewijzigd door Richh op 09-05-2026 00:25 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:44
Richh schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 00:12:
Nog wat FSD buitenlandnieuws;

De Deense typegoedkeuringsautoriteit heeft laten weten zich "niet publiekelijk sceptisch heeft uitgelaten". Men is niet openlijk positief of negatief en kan dus "kritiek van bepaalde media niet onderschrijven". Weet alleen niet precies in welke media maar hey.
Even vrij vertaald door Google Translate: "De reguleringstaken van de Deense vervoersautoriteit met betrekking tot typegoedkeuring van voertuigen zijn onderworpen aan nationale en EU-wettelijke verplichtingen inzake geheimhouding en vertrouwelijkheid".
Ze willen nog even niks zeggen en verwijzen voor verdere informatie naar de fabrikant en naar openbare info uit TCMV meetings. Benieuwd of we daar dan binnenkort wat van horen.
https://www.fstyr.dk/nyhe...-af-teslas-fsd-supervised

Vanuit België is gezegd dat ze eerst zelf nog wat testjes willen doen, en dat ze dit "op zeer korte termijn" willen bekijken;
[X]
Ja beste zuiderburen, FSD snapt ook wegen met vervaagde belijning :+ al is het logisch dat men dat even wil testen.
Misschien zijn ze bang dat hij te veel afremt voor alle gaten in de weg.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Ik stel - gezien de vele onverwachte handelingen van FSD - dringend voor om alle Tesla’s die met FSD (kunnen) rijden te voorzien van een grote sticker op de achterzijde met als tekst:

PAS OP, IK RIJD MET FSD! HOUD RUIM AFSTAND!

Wellicht zelfs beter ook aan de zijkanten… 🤔

Daikin single split woonk. + dual split in slaapk./zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16x385Wp IQ7+ 12xZ, 4xO/W / 6x410Wp IQ8MC 6xZ / System Controller 3INT / 3x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:05
PeepPeepPeep schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 00:26:
Ik stel - gezien de vele onverwachte handelingen van FSD - dringend voor om alle Tesla’s die met FSD (kunnen) rijden te voorzien van een grote sticker op de achterzijde met als tekst:

Zoiets? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMu4On4NllJ263MYwQslMoxASeQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YSh9jMPPya8H779Dc4vgGKog.jpg?f=fotoalbum_large

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-05 22:05
Gewist

[ Voor 179% gewijzigd door wouter1971 op 09-05-2026 05:32 ]

[ Tesla MY Juniper AWD 19” met FSD | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-05 18:08
Ik lees mensen die schrikken van remacties.

Het is gewoon het ouderwetse phantombraking. FSD blijft een hulpsysteem en je ziet al aankomen dat die gaat twijfelen of misschien remmen. Ik heb standaard mijn voet bij het gas om even bij te drukken. Net als met de oude autopilot als een voertuig richting de streep kwam.

Je kan gewoon niet achterover leunen en de auto vertrouwen. Hij is erg goed en gaat niet zo maar van baan wisselen en dergelijke. Maar als die twijfelt stampt die op de rem. Valt mij op dat je het stuur dan ook al iets ziet wiebelen en ja hoor dan begint die te remmen. Klein tikje op het gas en hij rijdt door. Anders stuur even pakken en overnemen.

• gjcvro

Ik stel voor, gezien sommige uitlatingen, sommige mensen een apart profielplaatje te geven, "pas op, trollt graag"

een apart label

• GeNiTaLiX
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

GeNiTaLiX

Naapje

Wel veel randzaken in dit topic. Ik heb er ook al heel wat fsd kilometers opzitten en voor het grootste gedeelte rijdt het bizonder goed. Ik zet het meestal uit als ik een parkeerterrein op rijdt omdat hij daar vaak ook niet is getraind en de route niet kent.

Ik heb een paar punten in mijn omgeving waar hij voor het overzicht ner wel snelheid moet inhalen of waar hij wat twijfelt bij ee kruising. Die heb ik ook doorgegeven. Omdat het RDW streng toezicht houdt zullen de updates minder snel gaan, maar ik ben er van overtuigd dat met alle ingediende data de volgende update nog beter zal worden.

Het blijft supervised en ik blijf verantwoordelijk en zo moet je het systeem nu ook zien. Ik vind het heerlijk relaxt om op een rustig tempo met voldoende afstand van a naar b te worden gebracht. Ik plak er nog een maandje aan vast.

De prijsstelling voor ufsd zou voor mij wel een tandje lager mogen

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:03

Misschien moet ik die ook op mijn andere auto’s plakken, dan houden meer mensen misschien de afstand die veilig is. :+

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:50
Ecological schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:00:
[...]

Misschien moet ik die ook op mijn andere auto’s plakken, dan houden meer mensen misschien de afstand die veilig is. :+
Inderdaad, RUIM AFSTAND is een heel foute tekst. Het wordt denk ik gebruikt omdat er gedacht wordt dat je achter een fsd tesla meer afstand moet houden dan een non-fsd tesla.

Maar het betekent dat heel veel (alle?) automobilisten eigenlijk altijd te weinig afstand houden. En daarom niet goed voorbereid zijn op een onverwachte rem actie van de auto ervoor.
Soms denk ik dat als we dat wel zouden doen we te weinig weg ervoor hebben, maar dat is een ander onderwerp....

Een FSD tesla heeft een veel beter en meer gedetailleerd overzicht wat er zich allemaal rondom (360 graden!) de auto afspeelt. Voordat de mens (wij dus) merkt dat een auto vaart mindert of juist sneller gaat rijden heeft de auto dat al lang geregistreerd, uitgerekend wat de snelheidsdelta is t.o.v. zichzelf en geëxtrapoleerd en wat dat betekent voor zichzelf. En daar actie op neemt voordat dat wij weten dat dat nodig/wel eens handig kan zijn.

Afstand houden volgens de ANWB

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-05 15:40
pdidi schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:02:
[...]

Wat ik wel bizar vind is dat "alle" doemscenario's over Nederland specifieke weg- en verkeer situaties met 2 vingers in de FSD neus worden gedaan, en dat er juist bij de (schijnbaar) eenvoudigste snelweg zoveel steken vallen
Exact mijn gevoel bij FSD momenteel. Alsof er overmatig veel aandacht gelegen heeft bij de bijzonderheden goed trainen. Maargoed, an sich top dat we alleen parkeren en linksrijden als issues hebben :+

Overigens is het na 3 weken zonder FSD (Of uberhaupt cruise control) gereden te hebben pure luxe om bijvoorbeeld gisteravond na een avondje lego bouwen bij vrienden naar huis gereden te worden. Puur om rond middernacht, een beetje moe me geen zorgen hoeven te maken dat ik een dronken fietser zonder licht mis ergens. Daarbij merk ik dat het me minder activeert dan normaal rijden, en dus ook makkelijker in slaap kon komen thuis. Meestal ben ik van rijden 101% wakker direct en kost het me thuis nog een uur om weer "moe" te worden.

Dit getikt hebbend realiseer ik me dat dit klinkt alsof ik halfdronken naar huis ge-FSD'd ben. Voor de duidelijkheid, we drinken niet op Lego-avonden. :) Het is gewoon pure ontspanning binnen de bebouwde kom.

• GeNiTaLiX
  • Nu online

GeNiTaLiX

Naapje

MartinPTweak schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:39:
[...]

Inderdaad, RUIM AFSTAND is een heel foute tekst. Het wordt denk ik gebruikt omdat er gedacht wordt dat je achter een fsd tesla meer afstand moet houden dan een non-fsd tesla.

Maar het betekent dat heel veel (alle?) automobilisten eigenlijk altijd te weinig afstand houden. En daarom niet goed voorbereid zijn op een onverwachte rem actie van de auto ervoor.
Soms denk ik dat als we dat wel zouden doen we te weinig weg ervoor hebben, maar dat is een ander onderwerp....

Een FSD tesla heeft een veel beter en meer gedetailleerd overzicht wat er zich allemaal rondom (360 graden!) de auto afspeelt. Voordat de mens (wij dus) merkt dat een auto vaart mindert of juist sneller gaat rijden heeft de auto dat al lang geregistreerd, uitgerekend wat de snelheidsdelta is t.o.v. zichzelf en geëxtrapoleerd en wat dat betekent voor zichzelf. En daar actie op neemt voordat dat wij weten dat dat nodig/wel eens handig kan zijn.

Afstand houden volgens de ANWB
Dit vooral. Vrijwel iedere kop-staart botsing zou voorkomen kunnen worden door voldoende afstand en is in mijn optiek de schuld (zou te voorkomen zijn) van degene die achterop rijdt. Op de snelweg heb ik vaak het idee dat ik een van de weinigen ben die me (ook zonder fsd ( wat mij betreft mag de fsd afstand ook nog een tikkeltje verder ) aan de juiste volgafstand houdt.) Als er iemand dicht achter me gaat rijden moet ik ook nog eens die remweg meerekenen en zak ik naar 3 / 4 seconden.

Met autopilot zet ik de volgafstand vaak op 7, dat mag van mij ook bij fsd. Geen stress en voor aankomst maakt het toch niet uit en men heeft de gelegenheid om in en uit te voegen. Juist het harmonica effect zorgt vaak voor files.

• Hmtsjmftsch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:29
karel_G_1981 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:12:
[Afbeelding] Ze zit er bovenop , zou enorm fijn zijn als BE erbij komt , rij daar zeer regelmatig
Het gaat hier helaas alleen over Vlaanderen, maar toch fijn als er wordt uitgebreid.

No matter the age, never lose the Kramer inside

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:24
Hmtsjmftsch schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:34:
[...]

Het gaat hier helaas alleen over Vlaanderen, maar toch fijn als er wordt uitgebreid.
Dikke prima toch! Door de rest van Belgie wil je namelijk zo snel mogelijk wegrijden, dus dan is oma FSD niet handig :+

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

carpebios schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:37:
[...]

Dikke prima toch! Door de rest van Belgie wil je namelijk zo snel mogelijk wegrijden, dus dan is oma FSD niet handig :+
Het gaat wel een grappige ODD worden bij Brussel mochten die niet mee gaan doen met Vlaanderen.
That reminds me: is er iemand al eens in Baarle-Nassau geweest met FSD?

[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 09-05-2026 09:42 ]

• Ecological
pdidi schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:39:
[...]

Het gaat wel een grappige ODD worden bij Brussel mochten die niet mee gaan doen met Vlaanderen.
That reminds me: is er iemand al eens in Baarle-Nassau geweest met FSD?
omg ja! Dat is ook zo.... wow goed opgemerkt!

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:21
pdidi schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:31:
[...]

Eens, maar omdat je zelf zei dat ie de weg af wilde rijden wat nergens uit blijkt. Teslarati heeft eerder over dit uitwijken voor agressieve tailgaters dit artikel geschreven
Grappig, in het artikel waar je naar verwijst rijdt de Tesla van de weg af. :) Op een veilige plek, dat wel. Die snap ik, maar afremmen op een 80 weg met bomen aan de zijkant en dan de richtingaanwijzer aan, je bent het met me eens dat dit onverwacht gedrag is van FSD voor een bestuurder die dit artikel niet heeft gezien? En wat zou uiteindelijk de bedoeling zijn geweest van het systeem? Stoppen tot stilstand?

iRacing Profiel

• MartijnA3
Ecological schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:48:
[...]

Ik heb er geen problemen mee dat FSD dit doet. Sterker nog, ik vind het heel erg fijn. Ik ben een keer als passagier van achter aangeraden en dat is echt geen pretje. Prima actie maar elk filmpje laat tot nu toe mij zien dat het probleem bij de mens ligt en niet bij FSD.
Ik ben ook 2x van achter aangereden en ben het met je eens dat dat geen pretje is. Maar kun je de kant ook zien dat dit gedrag het gevaar tot een aanrijding juist vergroot? Remmen op een 80 weg met meerdere auto's achter je?

iRacing Profiel

• MartijnA3
Venzent schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:50:
Vandaag een broekpoepmomentje in Hilversum, zowel voor mij als de achterop rijdende motor. Sla rechtsaf en kruis daarbij een fietspad, deze is volledig leeg. Uit het niks besluit fsd om vollop te remmen met als gevolg bijna een motorrijder in m'n kofferbak. Je schrikt je de tandjes en je moet in een split-second beslissen om te (blijven) remmen, want misschien heb je iets over het hoofd gezien, of gas geven met het risico dat je datgene wat je over het hoofd zag alsnog aanrijdt. Ik gaf gas bij en heb daarmee denk ik erger voorkomen, maar later wel een boze (terecht) motorrijder naar mijn raam. Ik heb uitgelegd wat er gebeurd was en dat dit zeker niet mijn intentie was, dat ik ook ontzettend geschrokken was een daarmee was de lucht ook geklaard en kreeg ik een duimpje.

Eerste keer na ruim 1000km dat hij zoiets "ernstigs" doet en vooral omdat het zo onverklaarbaar is, ik kan nergens achterhalen waaruit deze actie kwam, misschien zien jullie iets?
Filmpje:

[Embed]
Ik heb de suggestie van het voetgangersverkeerslicht reeds gezien en dat lijkt aannemelijk, maar de haaientanden liggen ook op een bijzondere plek. Zou het kunnen dat ie daar voor remt?

En met je vraag of je zelf misschien iets over het hoofd had gezien sla je de spijker op zijn kop waarom dit soort dingen zo verwarrend en gevaarlijk zijn.

Overigens, complimenten voor je reactiesnelheid. Had je je voet bij het gas/stroompedaal?

iRacing Profiel

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:45

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mar.tin schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:45:
[...]

Dit getikt hebbend realiseer ik me dat dit klinkt alsof ik halfdronken naar huis ge-FSD'd ben. Voor de duidelijkheid, we drinken niet op Lego-avonden. :) Het is gewoon pure ontspanning binnen de bebouwde kom.
Het enorm moe, en daardoor niet scherp zijn heeft ongeveer hetzelfde effect als een paar biertjes. En Inderdaad voor het scenario wat jij schetst is FSD natuurlijk ideaal.

Ik vind het ook heerlijk om s'avonds laat of na een drukke werkdag naar huis gereden te worden, hier bied FSD echt meerwaarde,

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

MartijnA3 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:45:
[...]

je bent het met me eens dat dit onverwacht gedrag is van FSD voor een bestuurder die dit artikel niet heeft gezien? En wat zou uiteindelijk de bedoeling zijn geweest van het systeem? Stoppen tot stilstand?
Eens, als er idd niks op het scherm werd gemeld zou dat wel onverwacht gedrag zijn geweest, maar ik vermoed dat net zoals bij iedere SIM er iets wordt vermeld. Volgens mij zie je ook dat de stuurbeweging minimaal is (het stuurtje in de video beweegt niet eens) en dat de snelheid van 80 naar 70 ging, dus lijkt het voor de hand liggend dat er werd afgeremd en uiterst rechts werd gereden om de inhaler voorbij te laten gaan. Volgens mij is het dan ook normaal om dat met je knipperlicht aan te geven. Eerder werd ook al gesuggereerd dat de inhaler mogelijk werd herkent als een prioritair voertuig. Ook daarvoor wordt ruim baan gemaakt met bijbehorende melding

• Mar.tin
revolution-nl schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:07:
[...]

Het enorm moe, en daardoor niet scherp zijn heeft ongeveer hetzelfde effect als een paar biertjes. En Inderdaad voor het scenario wat jij schetst is FSD natuurlijk ideaal.

Ik vind het ook heerlijk om s'avonds laat of na een drukke werkdag naar huis gereden te worden, hier bied FSD echt meerwaarde,
Klopt, gelukkig gewoon “het is middernacht en de dag begon om 7:00 moe”

Het is heerlijke luxe, al is het maar 2km :)

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
Vandaag met de DMS weer problemen , toch door soort licht icm bril. Heb de bril af gedaan en voila geen problemen. Ik zie weliswaar niet zo goed zonder bril maar DMS zeurt niet

• Emiel1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:04
karel_G_1981 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:26:
Vandaag met de DMS weer problemen , toch door soort licht icm bril. Heb de bril af gedaan en voila geen problemen. Ik zie weliswaar niet zo goed zonder bril maar DMS zeurt niet
Probeer eens een zonnebril op sterkte (overdag dan). Dan zeurt hij wat minder bij mij. Dit mogen en zullen ze wel snel fixen. Die regels van het RDW moeten nog gefinetuned worden.

• MartijnA3
pdidi schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:16:
[...]

Eens, als er idd niks op het scherm werd gemeld zou dat wel onverwacht gedrag zijn geweest, maar ik vermoed dat net zoals bij iedere SIM er iets wordt vermeld. Volgens mij zie je ook dat de stuurbeweging minimaal is (het stuurtje in de video beweegt niet eens) en dat de snelheid van 80 naar 70 ging, dus lijkt het voor de hand liggend dat er werd afgeremd en uiterst rechts werd gereden om de inhaler voorbij te laten gaan. Volgens mij is het dan ook normaal om dat met je knipperlicht aan te geven. Eerder werd ook al gesuggereerd dat de inhaler mogelijk werd herkent als een prioritair voertuig. Ook daarvoor wordt ruim baan gemaakt met bijbehorende melding
Ja we hebben de luxe om dat achteraf te analyseren, maar de originele poster was ervan overtuigd dat hij z'n auto in de prak had gereden als hij niet had ingegrepen. We vragen eigenlijk aan een mens om een cumputerbeslissing te beoordelen (want supervised) en dat is zeker in dit geval teveel gevraagd.

iRacing Profiel

MartijnA3 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 13:00:
[...]

Ja we hebben de luxe om dat achteraf te analyseren, maar de originele poster was ervan overtuigd dat hij z'n auto in de prak had gereden als hij niet had ingegrepen. We vragen eigenlijk aan een mens om een cumputerbeslissing te beoordelen (want supervised) en dat is zeker in dit geval teveel gevraagd.
Daarom zie ik het probleem niet zo. Het systeem is juist gemaakt om in te grijpen indien de supervisor het niet vertrouwd. En gezien het safety report is daarom de combi mens als supervisor + FSD Supervised veiliger dan alleen mens.
En dan specifiek voor dit geval: blijkbaar had de supervisor niet de uiterst gevaarlijke inhaalactie achter hem gezien (of iig als dusdanig beoordeeld), maar FSD wel. Want stel dat die wel op die tegenligger was gereden, wat denk je dat tegenligger die op dat moment naast de Tesla rijdt gaat doen: uitwijken richting de Tesla
MartijnA3 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:51:
[...]

Ik ben absoluut geen tegenstander van FSD maar iets recht praten wat krom is, is echt niet nodig.
En om hier dan maar even op terug te komen: ik praat alleen iets recht als dat eerst door anderen krom is gepraat

[ Voor 37% gewijzigd door pdidi op 09-05-2026 13:50 ]

• karel_G_1981
Emiel1 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:39:
[...]

Probeer eens een zonnebril op sterkte (overdag dan). Dan zeurt hij wat minder bij mij. Dit mogen en zullen ze wel snel fixen. Die regels van het RDW moeten nog gefinetuned worden.
te vroeg gejuicht haha , nu ook een strike zonder bril. Is toch geen peil op te trekken soms. Hoop toch wel dat het systeem straks zo getuned is dat je kan rijden net zoals je zonder Adas zou doen. We zijn daar helaas nog niet. Lijkt erop dat die verkeerspsychologen teveel invloed hebben gehad bij het instellen van het DMS

• gjcvro
karel_G_1981 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 13:29:
[...]

te vroeg gejuicht haha , nu ook een strike zonder bril. Is toch geen peil op te trekken soms. Hoop toch wel dat het systeem straks zo getuned is dat je kan rijden net zoals je zonder Adas zou doen. We zijn daar helaas nog niet. Lijkt erop dat die verkeerspsychologen teveel invloed hebben gehad bij het instellen van het DMS
Ik vermoed dat het te maken heeft met het knijpen van je ogen. Met minder fel licht of een zonnebril op heb ik nergens last van. Zonder zonnebril in fel licht is recept voor ellende.

• karel_G_1981
gjcvro schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 13:56:
[...]

Ik vermoed dat het te maken heeft met het knijpen van je ogen. Met minder fel licht of een zonnebril op heb ik nergens last van. Zonder zonnebril in fel licht is recept voor ellende.
Ze moeten gewoon +5 seconde doen voor die blauwe schermen heb je denk ik 99% opgelost

• edhollan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:16
Houding en gewoonte in het verkeer.

Je rijdt in een Tesla.

Sportieve auto, die uitnodigt om te sturen.

Waarom vrijheid opgeven t.b.v. DMS en ADAS?

• gjcvro
edhollan schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:09:

Je rijdt in een Tesla.

Omdat je ook wel eens gewoon van a naar b wil?

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-05 22:05

Je rijdt in een Tesla.

Nee, je hebt een techproduct op wielen gekozen.

[ Tesla MY Juniper AWD 19” met FSD | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

• Ecological

Je rijdt in een Tesla.

Hoe bedoel je sturen? In een file wil ik gewoon chillen als het druk is of lange stukken dan wil ik minder brein capaciteit hieraan besteden.

Ik lever geen vrijheid in omdat ik altijd nog kan kiezen om zelf te sturen. Over 20 jaar lever ik met alle liefde “vrijheid” in om naar 0 verkeersdoden te gaan overigens. Als ik echt zin om te sturen dan pak ik mijn racestuur en playseat en ga ik lekker Asseta Corsa rijden.

Overigens is de openbare weg überhaupt geen racetrack en zou ik graag willen dat meer mensen zich bewust zijn van dat hun “sturen” anderen in gevaar kan brengen.

/edit: natuurlijk is het wel context afhankelijk. Als jij een snelweg oprit met niemand in de buurt wat harder wilt nemen, of dat je op de autobahn verantwoordelijk wat harder rijdt, of dat je lekker 130 tuft op de snelweg ‘s avonds, maar eigenlijk zijn we, vind ik, als maatschappij veel te veel bezig met onze “vrijheid” ipv van “verkeersveiligheid”. Nu ben ik wel een hele erge voorstander van vrijheid in het algemeen maar bij vrijheid hoort ook verantwoordelijkheid. :+

[ Voor 22% gewijzigd door Ecological op 09-05-2026 15:58 ]

• gjcvro
Ecological schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:31:
[...]

Hoe bedoel je sturen? In een file wil ik gewoon chillen als het druk is of lange stukken dan wil ik minder brein capaciteit hieraan besteden.

Ik lever geen vrijheid in omdat ik altijd nog kan kiezen om zelf te sturen. Over 20 jaar lever ik met alle liefde “vrijheid” in om naar 0 verkeersdoden te gaan overigens. Als ik echt zin om te sturen dan pak ik mijn racestuur en playseat en ga ik lekker Asseta Corsa rijden.

Overigens is de openbare weg überhaupt geen racetrack en zou ik graag willen dat meer mensen zich bewust zijn van dat hun “sturen” anderen in gevaar kan brengen.

/edit: natuurlijk is het wel context afhankelijk. Als jij een snelweg oprit met niemand in de buurt wat harder wilt nemen, of dat je op de autobahn verantwoordelijk wat harder rijdt, of dat je lekker 130 tuft op de snelweg ‘s avonds, maar eigenlijk zijn we, vind ik, als maatschappij veel te veel bezig met onze “vrijheid” ipv van “verkeersveiligheid”. Nu ben ik wel een hele erge voorstander van vrijheid in het algemeen maar bij vrijheid hoort ook verantwoordelijkheid. :+
Maar het helpt natuurlijk ook niet dat de zogenaamde zwakkere deelnemers in het verkeer zichzelf onsterfelijk of alleen op de wereld wanen. Het is nog steeds een gedeelde verantwoordelijkheid waarbij nu soms wel erg makkelijk naar alleen de automobilist wordt gekeken. Maar als je in het donker zonder licht fietst, of straal door rood of tegen het verkeer in heb ik weinig compassie met je.

• Odie
  • Laatst online: 28-05 23:34
Vandaag vlogen de blauwe schermen me weer om de oren, niet te doen. Nou droeg in m’n zonnebril, tot ik ineens merk dat m’n bril een beetje scheef op m’n hoofd zit (een pootje niet helemaal tegen het oor zeg maar). Bril recht gezet en het leek toen wat beter te gaan.

Ik kreeg ook nog een rood stuur vanwege geen idee en aan het eind een melding dat uit telemetrie bleek blablabla. Maar tot m’n verbazing geen strike.

Voor de mensen in de buurt van Almere: FSD weigert naar de parkeerplaats van de groene Kathedraal te rijden. Het moet daarvoor het Kathedralenpad nemen wat op een fietspad lijkt en heel smal is maar echt met de auto bereden mag worden.

De eerste keer dook FSD via de groene pijl (ipv de rode pijl) de straat meteen erna in en reed zich klem in een doodlopende wijk waar het elke keer een erf op wilde rijden. Nadat ik handmatig ben omgekeerd plotte de navigatie wel de uturn het Kathedralenpad op maar “FSD-computer says no” en reed gewoon de normale weg op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYRIzIDBcjh_zdF22lu4sL4dciM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VPDTIQGdRWZskjR9XGSkTfwB.jpg?f=fotoalbum_large

• Yaksa
  • Laatst online: 21:54
Odie schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:27:
Voor de mensen in de buurt van Almere: FSD weigert naar de parkeerplaats van de groene Kathedraal te rijden. Het moet daarvoor het Kathedralenpad nemen wat op een fietspad lijkt en heel smal is maar echt met de auto bereden mag worden. De eerste keer dook FSD via de groene pijl (ipv de rode pijl) de straat meteen erna in en reed zich klem in een doodlopende wijk waar het elke keer een erf op wilde rijden. Nadat ik handmatig ben omgekeerd plotte de navigatie wel de uturn het Kathedralenpad op maar “FSD-computer says no” en reed gewoon de normale weg op. [Afbeelding]
Tsja, die locatie is ook voor de routeplanner van Google lastig.
Het is net zoiets alsof je vraagt: "rij maar even naar Gebouw E, Radio Kootwijk", dan gaat het laatste stukje ook niet helemaal vlekkeloos. En zo zijn er wel meerdere plekken in Nederland waar zelfs FSD moeite mee zal hebben. Maar om dat nou zo negatief te melden?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-05 21:11
MartijnA3 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:58:
[...]Overigens, complimenten voor je reactiesnelheid. Had je je voet bij het gas/stroompedaal?
Dankjewel, ja, ik heb m'n voet altijd in de buurt en kijk actief rond met wat er gebeurt om te kunnen reageren. Het is met name bij fietsers en voetgangers "naast" de weg wat fsd soms aan het twijfelen brengt en wil direct reageren. Soms gaat fsd ook afremmen om voetgangers voor te laten waar dit niet moet, en nudge Dan ff het wattpedaal om hem te motiveren door te rijden . Puur om verwarring te voorkomen

• Odie
Google kent deze route juist feilloos hoor en de Tesla navigatie ook: FSD luisterde alleen niet naar de instructies.

Navigatie geeft het Kathedralenpad keurig aan als berijdbaar. FSD negeert dat, duikt een doodlopende woonwijk in en probeert daar een erf op te rijden. Dat is geen ‘lastig puntje’, dat is gewoon een fout.

Dit topic is voor ride-alongs en ervaringen, geen fanclub-meeting. Als het ergens niet werkt mag dat best gemeld worden zonder dat jij er meteen een ‘niet zeuren’-vinger bij steekt. Vooral als je zelf geen Tesla en FSD ervaring hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jB52p-MZuzCxHQqbDPdWN7a3qaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6ocAk5Mhx1aIrjTL38v7M58.jpg?f=fotoalbum_large

• karel_G_1981
Odie schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 19:17:
Google kent deze route juist feilloos hoor en de Tesla navigatie ook: FSD luisterde alleen niet naar de instructies.

Navigatie geeft het Kathedralenpad keurig aan als berijdbaar. FSD negeert dat, duikt een doodlopende woonwijk in en probeert daar een erf op te rijden. Dat is geen ‘lastig puntje’, dat is gewoon een fout.

Dit topic is voor ride-alongs en ervaringen, geen fanclub-meeting. Als het ergens niet werkt mag dat best gemeld worden zonder dat jij er meteen een ‘niet zeuren’-vinger bij steekt. Vooral als je zelf geen Tesla en FSD ervaring hebt.

[Afbeelding]
Yess helemaal eens hoe meer we rapporteren hoe sneller het ook verbetert. FSD is hier zeker nog niet perfect , laten we vooral hopen dat tesla voortvarend updates kan uitvoeren
Odie schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:27:

Bril recht gezet en het leek toen wat beter te gaan.
Het begint wel echt een klucht te worden zo. Misschien dat mensen die veel DMS meldingen krijgen geen symmetrisch hoofd hebben :)

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-05 07:56

SeatRider

Hips don't lie

pdidi schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 19:33:
[...]

Het begint wel echt een klucht te worden zo. Misschien dat mensen die veel DMS meldingen krijgen geen symmetrisch hoofd hebben :)
Ik heb waarschijnlijk bedroom-eyes, want bij mij regent het vermoeidheidsmeldingen :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 20:31

Pogostokje

* twiet *

Vandaag vooruitlopend op het aflopen van mijn eerste maand FSD het abonnement stopgezet. De versie zoals hij nu is, levert mij op mijn dagelijkse woon-werk stukken gewoon juist meer stress op dan dat het mij rust geeft. Ik kan en zal het met de eerstvolgende significante update gewoon weer activeren om te proberen. Omdat niemand nu nog weet hoe lang dat duurt loopt mijn abbo volgende week af want zoals het nu is vind ik het gewoon erg duur.

Hoofdredenen:

Gedrag op snelweg, wat iedereen hier al benoemt: wil continu naar links toe maar geeft geen gas vervolgens zonder in te halen, of doet dat vlak voor de afrit die hij dan mist. Invoegstroken/uitvoegstroken mag je blij zijn als hij de 70 aantikt.

Gedrag in de stad: er is een rotonde met rijbaanscheiding waar hij structureel de verkeerde rijbaan pakt, er is een bepaald kruispunt waar hij naar het verkeerde stoplicht kijkt, er is een punt waar hij rechtsaf slaat en dan geen rijbaan kiest een heel snel met het stoer wiebelt en remt, in het algemeen is de snelheid in haakse bochten genant laag (20 km is geen uitzondering).

Allemaal overkomelijk losstaand, maar ik heb dit elke dag in mijn woon-werk verkeer elke rit weer. Ik heb gewoon pech denk ik daarmee. :)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• karel_G_1981
pdidi schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 19:33:
[...]

Hahaha yess zou zomaar kunnen😂😂😂

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:52
Vandaag weer eens wat kilometers met FSD gemaakt.
Viel zeker niet tegen voor een rit met veel snelwegkilometers.

Tip: Voor het missen van de afrit vanwege inhaalacties op het laatste moment doe ik nu zelf ruim van te voren het knipperlicht naar rechts aan en houd de stalk (in mijn geval) naar boven gedrukt. Zo heb ik hem in de houtgreep om nog (te) late inhaalacties te doen.

Slecht voorsorteren: Verder was er een punt waar ik links moest en vrijwel meteen daarna naar rechts. Er was waren 2 banen voor naar links en je voelt het al aankomen, hij koos de linkse baan van de 2, hierdoor miste ie de baan voor meteen rechtsaf. Gelukkig werd ik vriendelijk voorgelaten.

Zie de donkerblauwe route hieronder (ik kwam van de Mijnheerkensweg)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWSHUlKMHrcMKGYTKh15pxIhnHQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YthPvtiGcfyhJ41FoIiViYdt.png?f=user_large

De volgende keer ga ik in dit soort situaties niet afwachten, maar neem zelf even het stuur over om gevaarlijke situaties te voorkomen. Hopelijk wordt het later nog goed opgelost zodat FSD dit zelf netjes doet (zou toch geen probleem moeten zijn als ik zie hoe er in andere situaties goed geanticipeerd wordt)

Mooie inhaalactie op provinciale weg: Even later tussen Roermond en Weert op de N280 wel een mooie inhaalactie. Je mag daar 80, maar mijn voorganger haalde telkens de 70 niet eens (Nee, het was geen Tesla met FSD ;) ). Toen ging FSD uit zichzelf inhalen, heel netjes. Toen ik het filmpje terugkeek zag ik dat de auto wachtte tot de doorgetrokken streep en daarna de tegenliggers voorbij waren, snel daarna werd de inhaalactie keurig ingezet. Omdat ik er eigenlijk niet op gerekend had, heb ik ff zelf gas bijgegeven, maar dit was achteraf niet nodig)

YouTube: Inhalen

Ach zo leer je iedere dag, tja en die blauwe schermen blijven. Heel irritant, maar goed gelukkig blijven ze hier al een tijdje blauw en niet meer rood....

• SL65
  • Nu online
Zojuist een lang stuk snelweg gereden met grote stukken 130. Ik vind het eerlijk gezegd niet echt een vooruitgang dat FSD gewoon niet boven de 130 kan. Zelfs de +5% pakt hij niet en blijft gewoon op de 130. Uiteindelijk grootste stuk maar zonder gereden want dit schiet niet zo op. Hoop dat dit straks wordt “opgelost” want de acc is voor dit soort trajecten dan een stuk fijner.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:42

Felyrion

goodgoan!

SL65 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 00:39:
Zojuist een lang stuk snelweg gereden met grote stukken 130. Ik vind het eerlijk gezegd niet echt een vooruitgang dat FSD gewoon niet boven de 130 kan. Zelfs de +5% pakt hij niet en blijft gewoon op de 130. Uiteindelijk grootste stuk maar zonder gereden want dit schiet niet zo op. Hoop dat dit straks wordt “opgelost” want de acc is voor dit soort trajecten dan een stuk fijner.
Mwoh, we hebben hier afgesproken dat 130 de maximum snelheid is. Hoewel ik me er ook regelmatig niet aan houd vind ik het niet heel raar dat een automatisch systeem hier niet overheen gaat. Uiteindelijk zijn die limieten er niet voor de grap. Heel eerlijk verwacht ik niet dat dit wordt "opgelost" en denk ik dat als je je niet aan de regels wil houden je het zelf zal moeten doen.
Zeker als later eventueel het stuk aansprakelijkheid in beeld komt. Al zal dat nog wel even duren.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• karel_G_1981
Felyrion schreef op zondag 10 mei 2026 @ 03:17:
[...]

Mwoh, we hebben hier afgesproken dat 130 de maximum snelheid is. Hoewel ik me er ook regelmatig niet aan houd vind ik het niet heel raar dat een automatisch systeem hier niet overheen gaat. Uiteindelijk zijn die limieten er niet voor de grap. Heel eerlijk verwacht ik niet dat dit wordt "opgelost" en denk ik dat als je je niet aan de regels wil houden je het zelf zal moeten doen.
Zeker als later eventueel het stuk aansprakelijkheid in beeld komt. Al zal dat nog wel even duren.
Niet mee eens , de teller van je tesla geeft 5% te weinig aan en je krijgt pas een boete vanaf 136 echte kms , m.a.w. fsd zou je zeker tot 140-145 op de teller moeten kunnen gebruiken

probleem is nu dat je 130 rijdt op fsd en er iemand met 129 voor je rijd lt en je even een dot gas geeft om er soepel voorbij te kunnen je meteen alarmen en rode sturen krijgt en je fsd niet meer kunt inschakelen. Laat hem dan zeggen je hebt bv 30 sec om weer op die 130 te komen (en dan 130 (maar beter 135) echte km’s dus niet die van de afwijkende teller)

[ Voor 18% gewijzigd door karel_G_1981 op 10-05-2026 06:16 ]

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:51

Sandyman538

SandstorM [148839]

karel_G_1981 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 05:45:
[...]

Niet mee eens , de teller van je tesla geeft 5% te weinig aan
Bij mij wijkt het echt geen 5 procent af, dat was in mijn oude ICE auto wel zo. Als ik het vergelijk met GPS zit er bij bij soms 1 of 2 km/u verschil tov de teller.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• SL65
  • Nu online
Felyrion schreef op zondag 10 mei 2026 @ 03:17:
[...]

Tja zoals Karel ook al aanhaalt is dit niet de GPS snelheid en je wordt pas vanaf 134+ na correctie beboet etc. Niks illegaals aan als je ‘s avonds dit soort snelheden aanhoudt. Rij normaliter grote stukken rond de 134 GPS op de acc. Ieder zijn ding maar als straks ook andere landen FSD gaan krijgen dan zie ik deze limiet wel omhoog gaan.

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:51

Sandyman538

SandstorM [148839]

SL65 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:04:
[...]

Tja zoals Karel ook al aanhaalt is dit niet de GPS snelheid en je wordt pas vanaf 134+ na correctie beboet etc. Niks illegaals aan als je ‘s avonds dit soort snelheden aanhoudt. Rij normaliter grote stukken rond de 134 GPS op de acc. Ieder zijn ding maar als straks ook andere landen FSD gaan krijgen dan zie ik deze limiet wel omhoog gaan.
Natuurlijk is het wel illegaal om harder te rijden. Dat je er geen bekeuring voor krijgt ivm meet correcties staat daar los van. Zelf rij ik ook in de avond wel eens net iets vlotter dan 130, maar ik denk met FSD dat het vooral tussen de oren zit dat 'we' harder willen. Ik kijk als ik FSD rij gewoon minder op de snelheidsmeter en stoor me er dan ook niet aan als ik met 126 km/u naar huis gereden wordt. Het is al vaker aangehaald maar op een traject van 100 km heb je het echt over een paar minuten met een verschil van 134 vs 125.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 17:55
Zoals het systeem nu is, gaat het em echt niet worden. Ik zie mezelf als een rustige rijder, maar wel assertief. Het FSD is heel conservatief. Twijfelend gedrag met name met invoegen. Om nog maar te zwijgen over enhanced autopilot en auto lane change. Dat is helemaal drama.

Ik had gisteren ook iets merkwaardigs. Navigatie zei rechtsaf, FSD gaat linksaf?!

• MartinPTweak
Gisteren demo ritje, auto rijdt gewoon een verboden in te rijden weg in!
Bestemming was inderdaad even verderop maar ik mag daar helemaal niet in rijden.

Was gelukkig erg rustig, dus verderop maar controle genomen en teruggereden. Kreeg helaas geen feedback pop-up.

Er zijn drie rijstroken, uiterst rechts is dus voor medewerkers etc, midden is voor iedereen om te kunnen parkeren op parkeerplaats links, links is voor terugkomend verkeer van medewerkers etc. en de uitgang van de parkeerplaats.
De auto bleef dus rechts rechtdoor rijden, het ingegeven adres ligt inderdaad wat verderop aan die weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2pi41bSV6Qm1rrbvW5pv-WMjZI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/202kqXBEp6rT2WT8Dqpfzqaz.png?f=fotoalbum_large

• karel_G_1981
aschja schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:13:
Zoals het systeem nu is, gaat het em echt niet worden. Ik zie mezelf als een rustige rijder, maar wel assertief. Het FSD is heel conservatief. Twijfelend gedrag met name met invoegen. Om nog maar te zwijgen over enhanced autopilot en auto lane change. Dat is helemaal drama.

Ik had gisteren ook iets merkwaardigs. Navigatie zei rechtsaf, FSD gaat linksaf?!
Dat klopt , fsd neemt heel soms andere routes dan de navigatie aangeeft of bedenkt zich ineens, terwijl de navigatie de oude route aanvankelijk blijft aangeven. Op zich logisch , jij rijdt toch ook niet altijd hetzelfde als op de navigatie. Je moet de navigatie in feite los zien van fsd.

• karel_G_1981
MartinPTweak schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:24:
Bestemming was inderdaad even verderop maar ik mag daar helemaal niet in rijden.

Was gelukkig erg rustig, dus verderop maar controle genomen en teruggereden. Kreeg helaas geen feedback pop-up.

Er zijn drie rijstroken, uiterst rechts is dus voor medewerkers etc, midden is voor iedereen om te kunnen parkeren op parkeerplaats links, links is voor terugkomend verkeer van medewerkers etc. en de uitgang van de parkeerplaats.
De auto bleef dus rechts rechtdoor rijden, het ingegeven adres ligt inderdaad wat verderop aan die weg.

[Afbeelding]
Fsd ging er vanuit dat je een medewerker was, dus ook niet helemaal zo gek gedacht van fsd. (Het was geen totaalverbod ) Dit gaat beter worden als grok, fsd en navigatie gesynchroniseerd zijn . Het liefst met automatische AI learning.

[ Voor 3% gewijzigd door karel_G_1981 op 10-05-2026 08:30 ]

• gjcvro

[Afbeelding]
Nou is het ook wel echt een drama oplossing die daar bedacht is, degene die daar verantwoordelijk is zou hoogstpersoonlijk ter plekke de hele dag uit moeten gaan staan leggen wat de bedoeling is.
SL65 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 00:39:
Mag niet van EU. Omdat FSD Supervised hiervoor aan de ADS (autonome) UNECE regels moet voldoen, wat helaas ook nog in de allerlaatste versie staat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSvY1NbrnURnc8s1N5xujM1bUiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ud78wTrCmQmtCrYP9Hoff2IM.png?f=fotoalbum_large
In US kan FSD Supervised tot 85 mile per uur (137 km/u)

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:15
revolution-nl schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:07:
[...]

En ik maar denken dat FSD Supervised was en dat je alert moet zijn om in te kunnen grijpen indien nodig.

• Odie
[...]

Niet mee eens , de teller van je tesla geeft 5% te weinig aan en je krijgt pas een boete vanaf 136 echte kms , m.a.w. fsd zou je zeker tot 140-145 op de teller moeten kunnen gebruiken

probleem is nu dat je 130 rijdt op fsd en er iemand met 129 voor je rijd lt en je even een dot gas geeft om er soepel voorbij te kunnen je meteen alarmen en rode sturen krijgt en je fsd niet meer kunt inschakelen. Laat hem dan zeggen je hebt bv 30 sec om weer op die 130 te komen (en dan 130 (maar beter 135) echte km’s dus niet die van de afwijkende teller)
Ik zou nog eens goed testen met gps. Mijn Tesla wijkt maar enkele kilometers af. Je krijgt bij een boete ongeveer 4 km aftrek. Dus 137 is de grens om geen boete te krijgen.

• Odie
pdidi schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:23:
[...]

Mag niet van EU. Omdat FSD Supervised hiervoor aan de ADS (autonome) UNECE regels moet voldoen, wat helaas ook nog in de allerlaatste versie staat
[Afbeelding]
In US kan FSD Supervised tot 85 mile per uur (137 km/u)
Haha arme Duitsers.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 19:14
Hier net 2 bizarre situaties gehad.

1) stoplicht wordt oranje op een 80km weg. FSD doet een noodstop en gaat dan met de alarmlichten aan stil staan.

2) midden op de snelweg gaat FSD ineens piepen en knipperen TAKE OVER NOW terwijl er niets aan de hand is. Vervolgens gaan de alarmlichten aan en gaat de auto remmen PULLING OVER. hier heb ik het uitgeschakeld en zelf overgenomen. De rest van de rit geen fsd meer. Maar dus ook geen cruise control of auto steer... Na het parkeren een waarschuwing dat ik een strike heb vanwege het "herhaaldelijk negeren van waarschuwingen om op te letten". Terwijl er de hele rit alleen een paar keer een "kijk voor je" melding was, zonder piepjes. Normaal genoeg om een "hoog" score te krijgen.

Ik zat er aan te denken om een abonnement te nemen. Maar nu denk ik dat ik het tijdens de gratis maand weer uit ga zetten

TheS4ndm4n#1919

• Yaksa
[...]probleem is nu dat je 130 rijdt op fsd en er iemand met 129 voor je rijd lt en je even een dot gas geeft om er soepel voorbij te kunnen je meteen alarmen en rode sturen krijgt en je fsd niet meer kunt inschakelen. Laat hem dan zeggen je hebt bv 30 sec om weer op die 130 te komen (en dan 130 (maar beter 135) echte km’s dus niet die van de afwijkende teller)
Of je blijft er gewoon relaxt achter rijden, dan ben je misschien 30 seconden later thuis. In zijn algemeenheid zullen er dan maar weinig mensen zijn die bij thuiskomst tegen zo iemand zullen zeggen: "Goh, wat ben je laat".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

En die waren al niet blij dat ook TACC sinds kort nog "maar" tot 145km/u kan

[ Voor 11% gewijzigd door pdidi op 10-05-2026 10:25 ]

Yaksa schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:02:
[...]

Of je blijft er gewoon relaxt achter rijden
Ja, dat is nu juist het probleem, dat kan nu (nog) niet. Als degene voor je 1 km/u langzamer rijdt dan gaat de FSD inhalen

• Odie
aschja schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:13:

Ja ik heb dat ook een paar keer gehad, gisteren nog bij de afrit Eemnes op de A27 vanuit Almere. Ik wilde Eemnes in maar FSD is kennelijk kakker en verkoos linksaf naar Laren, terwijl de navigatie gewoon rechtsaf stond.

Ik zie dat ook gebeuren als ik geen route instel en zelf richting aangeef. Het is soms hit en miss wanneer FSD mijn instructie volgt.

• Odie
pdidi schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:23:
[...]

En die waren al niet blij dat ook TACC sinds kort nog "maar" tot 145km/u kan
140 toch? In ieder geval autopilot sloeg bij mij bij 140 eruit. Doet TACC zonder autopilot die 5 km extra erbij?

Maar ik vind 130 een dikke prima snelheid, ook in Duitsland rij ik zelf eigenlijk nooit harder dan 130 tot 140. Het wordt oncomfortabel en de risico’s stijgen gewoon te exponentieel. Its not worth it.
Odie schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:33:
[...]

140 toch? In ieder geval autopilot sloeg bij mij bij 140 eruit. Doet TACC zonder autopilot die 5 km extra erbij?

Maar ik vind 130 een dikke prima snelheid, ook in Duitsland rij ik zelf eigenlijk nooit harder dan 130 tot 140. Het wordt oncomfortabel en de risico’s stijgen gewoon te exponentieel. Its not worth it.
Ja, die 140 is voor Autosteer. Het maximum voor TACC staat vlgs mij ook niet in de Owners Manual, maar was (blijkbaar, zelf nooit geprobeerd) 150km/u

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:11
Odie schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:33:
[...]

Bij autosteer is de grens 140, bij TACC blijkbaar hoger. Als ik in duitsland harder ga (korte stukken) dan rijd ik gewoon zelf.

• Emiel1
Maken jullie de camera's voor fsd wel eens schoon ? Dan krijg ik veel minder van die twijfelgevallen. Wel een speciale glasreiniger voor gebruiken.

• Mar.tin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YysXhqS_hrnWDCYVCJgMF0o1GJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/avYK1Enrf9bzPeGFQnUzkVQC.jpg?f=fotoalbum_large

Geparkeerd!

-FSD V14.2.2.5

• GeeMoney
  • Laatst online: 21:33
Gekke bmw! :+

• MartinPTweak
Als ik het zelf moet doen heb ik ook altijd moeite met kiezen als er zoveel plekken zijn, geheel begrijpelijk dus. Zal de FSD designer ook hebben....
Mooi midden in het vak

• Yaksa
pdidi schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:29:
[...]Ja, dat is nu juist het probleem, dat kan nu (nog) niet. Als degene voor je 1 km/u langzamer rijdt dan gaat de FSD inhalen
Dat rechter scrollwieltje op het stuur heeft ook een stand omlaag.....

• MartijnA3

[Afbeelding]
Volgens mij is het na het lezen van diverse posts hier wel duidelijk dat FSD borden niet kan lezen als er een onderbord bij is.

Vraag: wordt de navigatie software ook bijgewerkt met elke software update?

Zo nee, hoe oud is de navigatie software?

iRacing Profiel

• Radiodurans
  • Laatst online: 21:14
Wat zijn dat voor wieldoppen? Jij gaat voor max range gok ik.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
pdidi schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:40:
[...]

Ja, die 140 is voor Autosteer. Het maximum voor TACC staat vlgs mij ook niet in de Owners Manual, maar was (blijkbaar, zelf nooit geprobeerd) 150km/u
Klopt, bij mijn S uit 2016 is 150km/h max voor tacc en autopilot. Autosteer nu.

Zelf wel in Duitsland geprobeerd, in principe keurig binnen de lijnen maar remt wel heel erg vroeg af voor een voorganger.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• karel_G_1981
In Duitsland is het onbruikbaar met zo’n lage topsnelheid . AP heeft bij Duitse Tesla’s zover ik weet geen snelheidsbeperking. Voor gebruik in Duitsland zou de max snelheid voor FSD toch minimaal op 180 moeten staan. Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat dit het geval gaat zijn anders wil geen enkele Duitser het. Ook in Tsjechië mag je op een aantal wegen 160 tegenwoordig , mag echt hopen dat fsd daar rekening mee houdt.

• GeNiTaLiX
  • Nu online

GeNiTaLiX

Naapje

Hoe denken jullie dan over de prijs per maand? Ik heb het hier thuis nog overlegd, maar 100 euro per maand voor een supervised fsd is voor onze prive aangeschafde auto is niet echt te verantwoorden. Ik maak ongeveer 20k kilometer per jaar. Voor vijftig in de maand zou ik het overwegen en 100 voor unsupervised zou ik zo doen..

Ik vind de technologie geweldig en ben best tevreden. We nemen nog wel een maandje erbij om even te zien of en hoe het zich ontwikkelt ( voor de leuk) , maar mijn vrouw gaf duidelijk aan de meerwaarde voor 100 euro structureel per maand niet te zien. Ik rationeel ook niet, maar de nerd in mij vindt het natuurlijk wel mooi. Maar de WAF is in dit geval minimaal en dan begrijp ik aan de ene kant wel.

Verwachten jullie nog iets qua prijsstelling, zitten jullie er hetzelfde in ?

• Odie
Er is een verschil tussen kunnen betalen en willen betalen. Voor een auto die ik al bezit en waar ik voornamelijk woonwerk verkeer mee doe en ik daar prima met autopilot uit de voeten kan is 99 euro gewoon teveel voor mij. Maar goed ik heb de afgelopen 2500 km voor 98% op FSD gereden dus wie weet hoe ik er straks tegenaan kijk als ik het over een week niet meer heb.

Maar voor 50 euro zou het waarschijnlijk een take zijn voor mij, mits de huidige problemen en beperkingen wat gaan verbeteren. Het moet dan eigenlijk gewoon unsupervised presteren, maar ik wil dan voor de vorm best wel opletten en geen telefoon gebruiken. Maar die strenge DMS moet echt beter dan.

• karel_G_1981
GeNiTaLiX schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:15:
Hoe denken jullie dan over de prijs per maand? Ik heb het hier thuis nog overlegd, maar 100 euro per maand voor een supervised fsd is voor onze prive aangeschafde auto is niet echt te verantwoorden. Ik maak ongeveer 20k kilometer per jaar. Voor vijftig in de maand zou ik het overwegen en 100 voor unsupervised zou ik zo doen..

Ik vind de technologie geweldig en ben best tevreden. We nemen nog wel een maandje erbij om even te zien of en hoe het zich ontwikkelt ( voor de leuk) , maar mijn vrouw gaf duidelijk aan de meerwaarde voor 100 euro structureel per maand niet te zien. Ik rationeel ook niet, maar de nerd in mij vindt het natuurlijk wel mooi. Maar de WAF is in dit geval minimaal en dan begrijp ik aan de ene kant wel.

Denk dat veel mensen er zo in staan. Voor mij zou de veel te strikte DMS de dealbreaker zijn, maar had het al eerder gekocht , dus hoef er niet over na te denken en hoop dat het verbetert

[ Voor 0% gewijzigd door karel_G_1981 op 10-05-2026 12:42 . Reden: DT fout ]

• Emiel1
GeNiTaLiX schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:15:

Ik heb het gekocht nu het nog kan. Ik vind zonder FSD een gemis. De kans op ongelukken is in mijn beleving behoorlijk afgenomen (2 zien meer dan 1). Daarnaast kan je met veel minder stress overal naartoe rijden zonder dat je moet checken of de auto past qua breedte bijvoorbeeld.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:51
Odie schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:21:
Er is een verschil tussen kunnen betalen en willen betalen. Voor een auto die ik al bezit en waar ik voornamelijk woonwerk verkeer mee doe en ik daar prima met autopilot uit de voeten kan is 99 euro gewoon teveel voor mij. Maar goed ik heb de afgelopen 2500 km voor 98% op FSD gereden dus wie weet hoe ik er straks tegenaan kijk als ik het over een week niet meer heb.

Maar voor 50 euro zou het waarschijnlijk een take zijn voor mij, mits de huidige problemen en beperkingen wat gaan verbeteren. Het moet dan eigenlijk gewoon unsupervised presteren, maar ik wil dan voor de vorm best wel opletten en geen telefoon gebruiken. Maar die strenge DMS moet echt beter dan.
Ik heb van de 200k+ km die ik sinds 2019 met mijn Teslas heb gereden ook al >90% met autopilot gereden en gebruik dat ook als referentie waar ik nu extra voor aan het betalen ben voor FSD supervised. Ik begrijp daarom ook wel dat Tesla autopilot niet meer gratis meelevert omdat de meerprijs voor FSD supervised tov Autopilot (ook supervised) totaal buitenproportioneel is.
Marketingtechnisch was een Tesla met autopilot dan altijd al heel goed geprijsd

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• karel_G_1981
TeslaNerd schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:42:
[...]

Ik heb van de 200k+ km die ik sinds 2019 met mijn Teslas heb gereden ook al >90% met autopilot gereden en gebruik dat ook als referentie waar ik nu extra voor aan het betalen ben voor FSD supervised. Ik begrijp daarom ook wel dat Tesla autopilot niet meer gratis meelevert omdat de meerprijs voor FSD supervised tov Autopilot (ook supervised) totaal buitenproportioneel is.
Marketingtechnisch was een Tesla met autopilot dan altijd al heel goed geprijsd
Probleem is dat bij een abonnement je elke maand moet betalen, daar houden Nederlanders niet van. Denk dat de prijs door de DMS beperkingen naar 50 euro moet om genoeg volume te krijgen. Zonder DMS is 100 euro p/m acceptabel en dan zou er nog wel een basic autosteer terug moeten komen met een prijsstelling van bv 20 euro per maand of eenmalige aanschaf.

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 21:45
Ik ga zeker mijn abonnement verlengen. Ik geef toe, FSD is niet 100% te vertrouwen maar de meerwaarde voor mij is zeker de prijs waard. Ik vind FSD zelfs in de huidige vorm in combinatie met de bestuurder veiliger als alleen de bestuurder. Je moet heel af en toe ingrijpen maar in sommige situaties (fietsers in de dode hoek e.d.) "ziet" de FSD soms meer of sneller als ik. Verder zit ik ook meer ontspannen achter het stuur en vind ik het ook erg leuk om FSD te gebruiken.

Ik haal mijn schouders op over de opmerking dat de auto "maar" maximaal 130 kan rijden met FSD. So what? Het inhalen gaat soms inderdaad (te) langzaam, maar een dotje gas erbij doet wonderen.

Natuurlijk zullen anderen een andere overweging hebben, maar ik blijf FSD zeker gebruiken.

• gjcvro
Niks meer aan doen, staat prima. _/-\o_

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:16
Na hoeveel keer steken?

• kolibrie23
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-05 22:25
Ik denk dat velen van jullie het abonnement weer aanzetten zodra Tesla een nieuwe FSD versie released. 14.3 bevat toch weer veel leuke verbeteringen in de VS.

• Ecological
kolibrie23 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:48:
Ik denk dat velen van jullie het abonnement weer aanzetten zodra Tesla een nieuwe FSD versie released. 14.3 bevat toch weer veel leuke verbeteringen in de VS.
Kan niet wachten tot de bureaucraten klaar zijn met koffie drinken :+

Maar inderdaad, de filmpjes uit de VS zijn weer echt top.

Yaksa schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:51:
[...]

Dat rechter scrollwieltje op het stuur heeft ook een stand omlaag.....
Ja, dat zou je denken, maar je merkt pas als je er mee rijdt dat het slecht werkt. Het werkt niet als TACC. Als iemand voor je niet op cruise control rijdt en even wat snelheid minderd gaat FSD meteen inhalen. Als je dat op tijd weet te cancelen en het wieltje omlaag hebt gedraaid en de bestuurder weer harder gaat rijden blijf jij langzaam rijden. Wieltje omhoog verhoogd vervolgens niet de snelheid. Kijk maar eens 1 van de eerste filmpjes van @Mar.tin, onze meest vervente rechtsrijder, die het zelfs opgeeft

[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 10-05-2026 13:58 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

karel_G_1981 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:47:
[...]

Probleem is dat bij een abonnement je elke maand moet betalen, daar houden Nederlanders niet van. Denk dat de prijs door de DMS beperkingen naar 50 euro moet om genoeg volume te krijgen. Zonder DMS is 100 euro p/m acceptabel en dan zou er nog wel een basic autosteer terug moeten komen met een prijsstelling van bv 20 euro per maand of eenmalige aanschaf.
Daar sluit ik mij volledig bij aan. Ik heb EAP , dus met 49 euro per maand vind ik dat nog wel waard, met name omdat ik de technologie fascinerend vind, maar dat vind ik al op het randje. Dat komt eigenlijk volledig door het DMS. 100 euro had ik er zeker niet voor betaald.

Ik ben heel benieuwd wat de adoptie graad straks gaat zijn en hoe dat zich verhoudt met bijv Amerika

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Yaksa
karel_G_1981 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:11:
[...]In Duitsland is het onbruikbaar met zo’n lage topsnelheid . AP heeft bij Duitse Tesla’s zover ik weet geen snelheidsbeperking. Voor gebruik in Duitsland zou de max snelheid voor FSD toch minimaal op 180 moeten staan. Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat dit het geval gaat zijn anders wil geen enkele Duitser het. Ook in Tsjechië mag je op een aantal wegen 160 tegenwoordig , mag echt hopen dat fsd daar rekening mee houdt.
In Duitsland zijn er steeds meer wegen waar je niet meer zo hard mag rijden als voorheen. Veel 100km/h wegen zijn 80 geworden en op veel plekken in de bebouwde kom is de max. snelheid verlaagd van 50km/h naar 30km/h. Ook gaan er stemmen op om een max. snelheid op de Autobahn in te stellen, er geldt al een adviessnelheid van 130km/h. Dat inmiddels een meerderheid van alle Duitsers het daarmee eens is heeft de ADAC al onderzocht

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
[...]

In Duitsland is het onbruikbaar met zo’n lage topsnelheid . AP heeft bij Duitse Tesla’s zover ik weet geen snelheidsbeperking. Voor gebruik in Duitsland zou de max snelheid voor FSD toch minimaal op 180 moeten staan. Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat dit het geval gaat zijn anders wil geen enkele Duitser het. Ook in Tsjechië mag je op een aantal wegen 160 tegenwoordig , mag echt hopen dat fsd daar rekening mee houdt.
Dat denk ik niet, qua aansprakelijkheid sta je ook in Duitsland niet sterk als je boven de adviessnelheid van 130km/u gereden hebt.

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 17:55
karel_G_1981 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:25:
[...]

Dat klopt , fsd neemt heel soms andere routes dan de navigatie aangeeft of bedenkt zich ineens, terwijl de navigatie de oude route aanvankelijk blijft aangeven. Op zich logisch , jij rijdt toch ook niet altijd hetzelfde als op de navigatie. Je moet de navigatie in feite los zien van fsd.
Dat vind ik flauwekul. Doodnormale t-splitsing. Moest naar rechts, gaan linksaf of vervolgens bij de rontonde 50m verder weer terug te rijden.

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:39
Als hardloper kan ik FSD wel waarderen, loop regelmatig op een 60 weg aan de linkerkant van de weg waar de auto’s mij tegemoet komen. Nou zijn die wegen behoorlijk breed maar toch rijden auto’s vaak rakelings met hoge snelheid langs mij af.

Behalve de Tesla’s met FSD, die remmen keurig wat af en geven vervolgens richting aan dat ze naar de andere kant van de weg opschuiven.

Kan menig automobilist nog wat van leren :p

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:43
RocketKoen schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:58:
Hier net 2 bizarre situaties gehad.

1) stoplicht wordt oranje op een 80km weg. FSD doet een noodstop en gaat dan met de alarmlichten aan stil staan.

2) midden op de snelweg gaat FSD ineens piepen en knipperen TAKE OVER NOW terwijl er niets aan de hand is. Vervolgens gaan de alarmlichten aan en gaat de auto remmen PULLING OVER. hier heb ik het uitgeschakeld en zelf overgenomen. De rest van de rit geen fsd meer. Maar dus ook geen cruise control of auto steer... Na het parkeren een waarschuwing dat ik een strike heb vanwege het "herhaaldelijk negeren van waarschuwingen om op te letten". Terwijl er de hele rit alleen een paar keer een "kijk voor je" melding was, zonder piepjes. Normaal genoeg om een "hoog" score te krijgen.

Ik zat er aan te denken om een abonnement te nemen. Maar nu denk ik dat ik het tijdens de gratis maand weer uit ga zetten
precies hetzelfde op een N weg meegemaakt, zomaar uit het niets een rood stuur, uitvallen van FSD en een strike, kwam echt als een verrassing. Ik reed als 10km achter een bestelbus en zat gewoon netjes op te letten en ook amper een melding gehad. Ik heb het ook weer uitgezet, heb nog een weekje te gaan maar verlang soms naar gewoon TACC.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:43
[...]

Zou het ook niet kunnen zijn dat bij 180 je over de rekencapaciteit van de hardware heen gaat. Je legt dan per seconde zo veel meer meters af en dan moet FSD serieus aan het werkt om dat veilig te houden.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Himalaya schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:25:
[...]

precies hetzelfde op een N weg meegemaakt, zomaar uit het niets een rood stuur, uitvallen van FSD en een strike, kwam echt als een verrassing. Ik reed als 10km achter een bestelbus en zat gewoon netjes op te letten en ook amper een melding gehad. Ik heb het ook weer uitgezet, heb nog een weekje te gaan maar verlang soms naar gewoon TACC.
Ik had het vorige week ook, toen tijdens het sproeien de voorruit heel erg vies was (ik zag zelf ook bijna niks meer). Na het sproeien geen issue meer gehad

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 10-05-2026 17:36 ]

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:20
Ik had gisteren iets raars reed op de A20 richting Gouda en op het laatste stukje A20 kreeg ik de melding voer wat druk uit op het stuur zeg maar de melding die AP normaal geeft.

Ik deed dat maar hielp niks en stuur met handjes kwam in beeld maar niks hielp dus FSD uitgezet.

En waar aangezet en alles was weer goed.

Heel raar dat die AP er in eens doorheen kwam.

Ik dacht dat ze memory te kort hadden met de software als dan ook AP op de achtergrond nog mee draait zouden ze daar wel op kunnen optimaliseren.

Verder 2 dagen er voor had ik mijn eerste strike dus dacht zal nu wel 2 strikes hebben.

Maar toen ik later keek had ik helemaal geen strikes meer staan?

Verder nog 5 dagen dan ben ik door mijn eerste maand heen helaas niet gratis wat ik nog steeds jammer vind ze kunnen makkelijk er 30 dagen bij geven.

Maar ik heb AEP dus 49 euro is nog wel te doen.

De eenigste reden dat ik het doe is omdat de auto naast FSD ook veel beter is met navigeren waar ik nog wel eens de navigatie onduidelijk vind en dus soms een verkeerde dubbele afslag neem de auto dat wel goed ziet dat + FSD vind ik het wel waard maar wacht nu wel eerst op de update voordat ik weer een maand neem.

PSN: FreakGIB

• Hype
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 28-05 20:15
kolibrie23 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:48:
We zitten volgens Musk al op 14.3. De versie nummering loopt niet gelijk met de VS. Daarbij zie ik veel mensen hinten op een ‘spring release’, maar waar halen jullie die info vandaan? De spring release zoals in de VS is al de versie die we in Nederland direct hebben gekregen als ik de filmpjes bekijk. De verschillen met de VS zitten gewoon in de afstelling van FSD.

Ik hoor t graag als jullie bronnen hebben die anders doen vermoeden, maar ik heb niet het idee dat er binnen afzienbare tijd een nieuwe release gaat komen. Hoogstens een bugfix voor dat parkeren.

FSDRecap.com - FSD rit analyse

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hype schreef op zondag 10 mei 2026 @ 18:02:
[...]

We zitten volgens Musk al op 14.3. De versie nummering loopt niet gelijk met de VS. Daarbij zie ik veel mensen hinten op een ‘spring release’, maar waar halen jullie die info vandaan? De spring release zoals in de VS is al de versie die we in Nederland direct hebben gekregen als ik de filmpjes bekijk. De verschillen met de VS zitten gewoon in de afstelling van FSD.

Ik hoor t graag als jullie bronnen hebben die anders doen vermoeden, maar ik heb niet het idee dat er binnen afzienbare tijd een nieuwe release gaat komen. Hoogstens een bugfix voor dat parkeren.
Ik ben bang dat wij in Nederland voorlopig nog even vast zitten op 2026.3.7 ik verwacht dat dit branche /versie is die nu voor de Europese goedkeuring opgaat. Dit betekend dat deze versie voor Tesla nu een niche is, het zou dus best wel eens een tijd kunnen duren voordat HW4 auto's de spring update krijgen.

Australie schijnt hetzelfde probleem te hebben.

Pagina: 1 ... 77 ... 88 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.