• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:20
TweakerVincent schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:48:
[...]

Binnen de bebouwde kom is het wel ok, kan alleen wat harder rijden. Ik vind het wel erg vervelend dat er heel vaak 5 autos achter je rijden omdat je zo traag rijdt

maar op snelwegen is het drama. Zoals vanmorgen gepost, 85 kmh op meest rechtse baan blijven plakken en 20 keer probeert de auto een baantje op te schuiven maar durft niet. Terwijl de hele baan leeg was.

Verder heb ik een performance m3 en ben idd niet gewend zo traag te rijden en op te trekken. Hier heb ik geen P voor gekocht.

Verder vind ik het heel arelaxt dat hij niet voorsorteert. Rijdt echt niet lekker daardoor omdat ik weet dat hij de afslag niet gaat halen, tenzij ik ingrijp.

Voortaan maar weer de normale ap gebuiken
Welke Ofset gebruik je ik heb hem op 50% staan en haald gewoon goed in op de A12 en andere snelwegen ook.

PSN: FreakGIB

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:46
FreakGIB schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 23:43:
[...]

Welke Ofset gebruik je ik heb hem op 50% staan en haald gewoon goed in op de A12 en andere snelwegen ook.
Offset 50% ook geprobeerd maar dan blijft hij niet links 130 rijden maar wil naar rechts. Heb zowieso het idee dat hij erg graag naar rechts wilt

• FreakGIB
TweakerVincent schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 23:50:
[...]

Offset 50% ook geprobeerd maar dan blijft hij niet links 130 rijden maar wil naar rechts. Heb zowieso het idee dat hij erg graag naar rechts wilt
heb je al een keer wat gas bijgegeven op de snelweg wanneer je 130 mag want na 19:00 is het tussen de 100 en max 130 op sommige snelwegen het is niet dat je 130 moet rijden dus ik denk dat de auto ook jou de keuze geeft.

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:46
FreakGIB schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 23:52:
[...]

heb je al een keer wat gas bijgegeven op de snelweg wanneer je 130 mag want na 19:00 is het tussen de 100 en max 130 op sommige snelwegen het is niet dat je 130 moet rijden dus ik denk dat de auto ook jou de keuze geeft.
Dit was voor 19 uur 😬, maar ik wil geen systeem waar ik handmatig moet gaan bijgassen. Nu ging hij elke keer naar een rechter baan en 106 oid rijden

• FreakGIB
TweakerVincent schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 23:55:
[...]

Dit was voor 19 uur 😬, maar ik wil geen systeem waar ik handmatig moet gaan bijgassen. Nu ging hij elke keer naar een rechter baan en 106 oid rijden
Ik denk idd dat jou rijstijl heel erg verschillend is dan wat FSD doet.

Vanmorgen ging ik vanuit Gouda de snelweg op richting Utrecht en hij begon met 102 maar op een gegeven moment begon alles behoorlijk door te rijden en uiteindelijk reed hij soms 121km/h

meestal links of de 2de van links en uiteindelijk bij Utrecht begon die naar rechts te gaan moest naar Nieuwegein.

En ik heb totaal geen gas bij gegeven.

als er iemand voor me er tussen kwam dan ging de meteen naar links als daar de ruimte was en als iemand achter me begon te plakken ging die ook weer naar rechts.

• MrDirect
  • Laatst online: 20:26
TweakerVincent schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 23:55:
[...]

Ja de mijne ook hoor. Hij is nog nooit uit zichzelf naar 130 gegaan. Ook niet om 23.45 uur 's avonds op een lege weg. Alleen als ik zelf gas geef tot de 130 blijft die af en toe daar op die snelheid hangen. Tot je bij een voorligger komt , die net een vrachtwagen inhaalt bijvoorbeeld), en dan rij jij ook ineens weer 104-105-106. Hij gaat niet weer terug naar de 130. Bizar slecht gewoon.

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:52
Gisteravond nog een stuk snelweg gereden met FSD: Helaas toch minder fijne ervaring.
  1. in het donker veel meer nags
  2. 400 meter voor drukke afrit rechts vond de auto het nodig om toch nog even in te halen. Ik greep niet in om te kijken wat er zou gebeuren... resultaat: afslag gemist, echt slecht. Volgende keer toch maar zelf preventief afbreken, uitvoegen en weer aanzetten..
  3. twee keer reed er Exceptioneel transport voor me op de rechterbaan met allemaal knipperend oranje lichten. Ikzelf zou dan bij het inhalen een extra baan naar links schuiven bij het inhalen om voldoende ruimte te geven, de auto vond dat blijkbaar niet nodig en koos de middelste baan.. da's toch niet echt relaxed en ontspannend :-(
Had geen opnames gemaakt trouwens.

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:56
MrDirect schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:35:
[...]

Ja de mijne ook hoor. Hij is nog nooit uit zichzelf naar 130 gegaan. Ook niet om 23.45 uur 's avonds op een lege weg. Alleen als ik zelf gas geef tot de 130 blijft die af en toe daar op die snelheid hangen. Tot je bij een voorligger komt , die net een vrachtwagen inhaalt bijvoorbeeld), en dan rij jij ook ineens weer 104-105-106. Hij gaat niet weer terug naar de 130. Bizar slecht gewoon.
Ik snap niet zo waarom dit bizaar slecht is. Je kan toch gewoon even wat gas bijgeven?

Op mijn werk in Azië hebben we twee chauffeurs. 1 van de twee zit altijd op mad max stand. Bijna iedereen heeft liever de andere. Ik ook, terwijl ik zelf best snel rij. En als ik echt haast heb vraag ik de rustige chauffeur om even gas te geven. Met FSD wil ik liefst dat het ook zo werkt.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:06
gjcvro schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:06:
Paar keurige acties gezien, riedel eendjes die oversteekt, al iets ruimte maken en beetje remmen zodat ze veilig oversteken en vlak erna een eend die echt genoeg had van zijn leven en gewoon gaat oversteken. Auto netjes op de rem, niet eens heel lomp en daarna wel meteen oppakken toen het weer kon. Paar auto's tegengekomen op plekken war eigenlijk geen ruimte is, maar vind elke keer een goede oplossing zonder al te veel te dralen.

Alleen een parkeerplaats afrijden en dan een afgesloten hek vinden was wel een onoplosbaar probleem. Begint te keren en op het moment dat hij 180 graden gedraaid is begint hij weer te keren om te ontdekken dat dat hek er nog steeds zit. Toch maar even overgenomen anders was ik nou nog rondjes aan het maken. _O-

1 keer een flinke waarschuwing gekregen en ik weet nog steeds niet goed waarom, maar waarschijnlijk zat ik te ver vooruit te kijken, want ik was aan het kijken waar een grote vrachtwagen bleef en of ik daar rekening mee miest houden, na de bocht.
Over eendjes gesproken.. Die veroorzaakten vanochtend behoorlijk wat schade. FSD leek de snelheid er tijdig uit te halen, wel uitgeschakeld voor de uitwijk actie. Achteraf wel benieuwd hoe deze het had afgehandeld.

https://streamable.com/zy37cw

• Sabre77
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 24-05 21:28
Empie69 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:43:
Gisteravond nog een stuk snelweg gereden met FSD: Helaas toch minder fijne ervaring.
  1. in het donker veel meer nags
  2. 400 meter voor drukke afrit rechts vond de auto het nodig om toch nog even in te halen. Ik greep niet in om te kijken wat er zou gebeuren... resultaat: afslag gemist, echt slecht. Volgende keer toch maar zelf preventief afbreken, uitvoegen en weer aanzetten..
  3. twee keer reed er Exceptioneel transport voor me op de rechterbaan met allemaal knipperend oranje lichten. Ikzelf zou dan bij het inhalen een extra baan naar links schuiven bij het inhalen om voldoende ruimte te geven, de auto vond dat blijkbaar niet nodig en koos de middelste baan.. da's toch niet echt relaxed en ontspannend :-(
Had geen opnames gemaakt trouwens.

punt 2 heb ik ook al meerdere malen gehad, zowel bij uitvoegen van de snelweg als wisselen van de A1 -> Amsterdam naar de A9. Al meerdere malen moeten afbreken om de A9 afslag te halen.
Gisteren op de A1 afslag Amersfoort West vanuit Amsterdam ging de auto ook op 500 meter van de afrit nog inhalen.. hij mistte niet de afslag maar besloot om op het laatste moment nog uit te voegen over de dubbel doorgetrokken streep. WTF.

• Empie69
Inderdaad onbegrijpelijk... ik probeer ook te doorgronden waarom de auto enerzijds bij sommige acties zo perfect anticipeert en het perfect oplost en waarom dan anderzijds dit soort kamikaze acties plaats vinden?

• Sabre77
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 24-05 21:28
Empie69 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:37:
[...]

Inderdaad onbegrijpelijk... ik probeer ook te doorgronden waarom de auto enerzijds bij sommige acties zo perfect anticipeert en het perfect oplost en waarom dan anderzijds dit soort kamikaze acties plaats vinden?
Ik denk dan meer.. hoe is dit door een controle van de RDW gekomen? En dan zeggen.. : Trust us!

• Emiel1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:04
YouTube: Tesla Model Y Makes History! 🚗💨 Driverless Future NOW! 🚀 #shorts

De VS loopt altijd een paar jaar voor maar het gaat de goede kant op.
The_Woesh schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:25:
[...]

Ik snap niet zo waarom dit bizaar slecht is.
Wat ik wel bizar vind is dat "alle" doemscenario's over Nederland specifieke weg- en verkeer situaties met 2 vingers in de FSD neus worden gedaan, en dat er juist bij de (schijnbaar) eenvoudigste snelweg zoveel steken vallen

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18:37
pdidi schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:02:
[...]

Wat ik wel bizar vind is dat "alle" doemscenario's over Nederland specifieke weg- en verkeer situaties met 2 vingers in de FSD neus worden gedaan, en dat er juist bij de (schijnbaar) eenvoudigste snelweg zoveel steken vallen
Vind het wel meevallen hoeveel steken het systeem laat vallen. Het enige dat me echt tegenstaat is het DMS, al lijkt het sinds gisteren iets verbeterd te zijn. Verder kleinigheden als parkeren en het ontbreken van de speed profiles zoals in de VS. Parkeren is opgelost in 14.3.2 en hopelijk komen de speed profiles ook hier en wordt de DMS wat soepeler.

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:57
Sabre77 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:58:
[...]

Ik denk dan meer.. hoe is dit door een controle van de RDW gekomen? En dan zeggen.. : Trust us!
Dat is het nadeel van autorijden. Geen enkele situatie is exact hetzelfde en het systeem probeert daar met de traningsdata zo goed mogelijk op te reageren. Het is ook niet perfect en dat is ook niet het doel. Het doel is om zo goed te rijden dat het systeem een stuk beter is dan een normale menselijke bestuurder waardoor er meer ongelukken voorkomen kunnen worden.

@Empie69 In het voorbeeld van het speciaal transsport: ging de auto wel wat meer naar links op de rijbaan om voldoende ruimte te geven? Dat jij zelf meer ruimte pakt is prima en blijkbaar vond de auto dat het niet nodig was. Echter zonder filmpje kunnen we er geen goed oordeel over geven. Overigens: je kan prima in dat soort situaties even het dashcam knopje aantikken. Dan worden de laatste (maximaal 10) minuten opgeslagen en kan je dat later terugkijken en eventueel hier delen. Je hoeft dus niet met een actioncam o.i.d. aan de slag.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:06
karel_G_1981 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:06:
[...]

Vind het wel meevallen hoeveel steken het systeem laat vallen. Het enige dat me echt tegenstaat is het DMS, al lijkt het sinds gisteren iets verbeterd te zijn. Verder kleinigheden als parkeren en het ontbreken van de speed profiles zoals in de VS. Parkeren is opgelost in 14.3.2 en hopelijk komen de speed profiles ook hier en wordt de DMS wat soepeler.
Doorgetrokken strepen en afgekruiste rijbanen zouden toch makkelijk te begrijpen moeten zijn? Maar potentieel zeer gevaarlijk voor anderen en jezelf. Ik begrijp ook echt niet hoe dat kan.
karel_G_1981 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:06:
[...]

Ik heb het specifiek over de snelweg:
- Kruipend inhalen
- Vlak voor afslag inhalen
- Geen vlotte snelheid hervatting
- Voorkeur middelste rijstrook bij 3+ stroken
- Interpretatie matrix borden

Volgens mij allemaal makkelijk te fixen, maar misschien overzie ik de moeilijkheid niet. Je merkt gewoon dat het AI model voor niet-snelwegen veel beter ontwikkeld is dan het oudere AI model voor snelwegen

[ Voor 15% gewijzigd door pdidi op 08-05-2026 10:44 ]

• MrDirect
  • Laatst online: 20:26
The_Woesh schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:25:
[...]

Ik snap niet zo waarom dit bizaar slecht is. Je kan toch gewoon even wat gas bijgeven?

Op mijn werk in Azië hebben we twee chauffeurs. 1 van de twee zit altijd op mad max stand. Bijna iedereen heeft liever de andere. Ik ook, terwijl ik zelf best snel rij. En als ik echt haast heb vraag ik de rustige chauffeur om even gas te geven. Met FSD wil ik liefst dat het ook zo werkt.
Ik snap niet wat er moeilijk is om 130 te rijden als ik dat instel? Waarom extra werk nodig. En vooral dat niet terug gaan naar 130. Dat hele scrollen heeft dan geen enkel zin. Het moet een bug zijn, dit kan nooit zo de bedoeling zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door MrDirect op 08-05-2026 10:18 ]

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-05 23:44
Net wel een gave actie in de file gehad.

Er komt van achteren een motorrijder tussen de 2 rijbanen door, de auto gaat uit zichzelf naar de buitenkant van de rijstrook om ruimte te maken. Netjes weer terug toen de motor voorbij was.

Die actie was nieuw voor mij.

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-05 22:05
djiedjee schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:19:

Er komt van achteren een motorrijder tussen de 2 rijbanen door, de auto gaat uit zichzelf naar de buitenkant van de rijstrook om ruimte te maken. Netjes weer terug toen de motor voorbij was.

Mooi hè, je krijgt zelfs bedankjes van motorrijders die ik naar Musk forward 😉

[ Tesla MY Juniper AWD 19” met FSD | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:11
djiedjee schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:19:

Haha ja dat werkt feilloos, mooi om te zien!

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:20
pdidi schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:14:
[...]

- Kruipend inhalen

Volgens mij allemaal makkelijk te fixen, maar misschien overzie ik de moeilijkheid niet
In USA hebben ze langer dezelfde klachten.
lighting_ schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:27:
[...]

In USA hebben ze langer dezelfde klachten.
Het end-to-end AI model voor snelwegen bestaat al veel langer en zit ook al in FSD v12. Je merkt dat de focus daarna vooral heeft gelegen bij het end-to-end AI model buiten snelwegen, wat er pas sinds v13 is. Alle verschillende AI modellen zouden bij elkaar gaan komen (Unified) in v14.3.2

[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 08-05-2026 10:38 ]

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:03
[...]

- Kruipend inhalen

Volgens mij allemaal makkelijk te fixen, maar misschien overzie ik de moeilijkheid niet. Je merkt gewoon dat het AI model voor niet-snelwegen veel beter ontwikkeld is dan het oudere AI model voor snelwegen
Ik heb het al een paar dagen niet gezegd, maar daarom is het ook zo belangrijk dat de RDW sneller updates approved en dat deze vertraging erg slecht is voor de beeldvorming, de veiligheid en de innovatie.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

Ecological schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:48:
[...]

Ik heb het al een paar dagen niet gezegd, maar daarom is het ook zo belangrijker dat de RDW sneller updates approved en dat deze vertraging erg slecht is voor de beeldvorming, de veiligheid en de innovatie.
Dan ga je er wel vanuit dat die update die dit fixed er al is. Ik vermoed dat de prio in v14.3.2 vooral bij het Unified deel zit en niet zozeer het fixen van EU issues, maar ik heb het graag verkeerd. Ik verwacht voor ons eerder een nieuwe v14.2 met EU fixes

• Ecological
pdidi schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:55:
[...]

Dan ga je er wel vanuit dat die update die dit fixed er al is. Ik vermoed dat de prio in v14.3.2 vooral bij het Unified deel zit en niet zozeer het fixen van EU issues, maar ik heb het graag verkeerd. Ik verwacht voor ons eerder een nieuwe v14.2 met EU fixes
Ah nee, ik zeg niet dat de update die al deze problemen fixt er al is, maar er zullen vast wel improvements zitten in de patches die nu bij het RDW liggen. Als ik naar USA kijk dan zie ik bijna wekelijks updates uitkomen.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:52
karel_G_1981 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:00:
Nou ik heb na vele klachten weer eens een dag zonder gezeur van de DMS . Kan het zijn dat ze de DMS remote tweaken na klachten of dat er op de achtergrond toch stilletjes wat ge-update wordt ? Had het idee dat hij een stuk soepeler was in verschillende licht omstandigheden. Verder leuk tijdens file rijden vandaag dat ie wat aan de kant gaat voor tussendoor rijdende motorrijders. File rijden is echt heerlijk relaxed omdat het DMS dan wel supersoepel is.
Ik ben benieuwd of je je hoofd goed tegen de hoofdsteun aan houdt, of houd je het los?

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Ecological schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:48:
[...]
Ik heb het al een paar dagen niet gezegd, maar daarom is het ook zo belangrijk dat de RDW sneller updates approved en dat deze vertraging erg slecht is voor de beeldvorming, de veiligheid en de innovatie.
Ja, ligt het probleem echt bij de RDW?

Ik ben die WOO gestart en krijg graag wat extra input waarmee ook hiervoor met de juiste vragen de relevante informatie openbaar wordt gemaakt

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Empie69
Myrdhin schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:07:
[...]

@Empie69 In het voorbeeld van het speciaal transsport: ging de auto wel wat meer naar links op de rijbaan om voldoende ruimte te geven? Dat jij zelf meer ruimte pakt is prima en blijkbaar vond de auto dat het niet nodig was. Echter zonder filmpje kunnen we er geen goed oordeel over geven. Overigens: je kan prima in dat soort situaties even het dashcam knopje aantikken. Dan worden de laatste (maximaal 10) minuten opgeslagen en kan je dat later terugkijken en eventueel hier delen. Je hoeft dus niet met een actioncam o.i.d. aan de slag.
Volgens mij niet meer naar links dan normaal. (normale positionering van de auto is al redelijk links)
Ik weet inderdaad dat ik met de dashcam-knop een opname kan opslaan. Ga daar de volgende keer beter aan denken :)

• TeslaNerd
  • Nu online
pdidi schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:55:
[...]
Als ik de beschrijving voor v14.3.2 met dat Unified deel lees via jouw link naar not a tesla app dan ben ik het met jou eens dat dit nog niet in een volgende EU release zal komen.

Ik lees hier: “By unifying the model, Tesla has effectively combined these disparate systems into a single, cohesive end-to-end neural network. This means the exact same foundational AI that is safely navigating the unsupervised Robotaxi fleets in Dallas and Houston is now handling your morning commute and navigating your vehicle out of a crowded grocery store parking lot.

As Tesla continues to rapidly iterate on the V14 architecture, this unification proves that the line between consumer driver assistance and fully autonomous Robotaxi capability is officially blurring.”

Als ik bij de RDW zou werken dan zou dit het argument zijn voor een volledige herkeuring van FSD Supervised voordat dit met het Unified deel kan worden toegelaten

[ Voor 21% gewijzigd door TeslaNerd op 08-05-2026 11:40 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Ecological schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:02:
[...]

Ah nee, ik zeg niet dat de update die al deze problemen fixt er al is, maar er zullen vast wel improvements zitten in de patches die nu bij het RDW liggen. Als ik naar USA kijk dan zie ik bijna wekelijks updates uitkomen.
De bijna wekelijkse updates in US komt omdat de focus van Tesla vooral bij Unsupervised ligt. Ik denk serieus dat de rol van de RDW precies andersom is: zij hebben afgedwongen dat ook na goedkeuring Tesla pro actief mogelijke issues asap blijft fixen. Tesla heeft nl. niet zo'n goed track record als FSD eenmaal is uitgerold (kijk naar Australië)

• Ecological
pdidi schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:36:
[...]

De bijna wekelijkse updates in US komt omdat de focus van Tesla vooral bij Unsupervised ligt. Ik denk serieus dat de rol van de RDW precies andersom is: zij hebben afgedwongen dat ook na goedkeuring Tesla pro actief mogelijke issues asap blijft fixen. Tesla heeft nl. niet zo'n goed track record als FSD eenmaal is uitgerold (kijk naar Australië)
Ik hoop dat je gelijk hebt! Europa is natuurlijk een belangrijk regio voor ze - maar ik ben heel erg benieuwd hoe binnenkort nieuwe releases sFSD nog beter maakt! Het is zulke mooie technologie zodat we allemaal in de toekomst veiliger de weg op kunnen.

• karel_G_1981
[...]

- Kruipend inhalen

Dat zou kunnen , maar is het meest eenvoudige om te updaten. In steden en landwegen is het nagenoeg foutloos

• karel_G_1981
pdidi schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:36:
[...]

Klopt hopelijk 14.2.3 en de spring update snel. Je zou het verwachten, want die simpele fuckups zoals parkeren kost tesla abonnees

• TeslaNerd
  • Nu online
Ecological schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:45:
[...]
Ik hoop dat je gelijk hebt! Europa is natuurlijk een belangrijk regio voor ze - maar ik ben heel erg benieuwd hoe binnenkort nieuwe releases sFSD nog beter maakt! Het is zulke mooie technologie zodat we allemaal in de toekomst veiliger de weg op kunnen.
Kijk ook voor deze ode aan de technologie lees ik Tweakers 😍

En zoals Elon zegt kan de toekomst nog even op zich laten wachten en zal het ook eerst wel eens slechter worden met de veiligheid voordat we hiermee allemaal veiliger de weg op kunnen:

“Additionally, Tesla’s robo-taxi fleet in Austin, which logged about 800,000 miles through February 2026, reported 14 crashes to NHTSA — a rate about four times the average rate of crashes caused by humans in similar urban conditions.” Via SEC news

[ Voor 10% gewijzigd door TeslaNerd op 08-05-2026 11:59 ]

TeslaNerd schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:52:
[...]

En zoals Elon zegt kan de toekomst nog even op zich laten wachten en zal het ook eerst wel eens slechter worden met de veiligheid voordat we hiermee allemaal veiliger de weg op kunnen:

“Additionally, Tesla’s robo-taxi fleet in Austin, which logged about 800,000 miles through February 2026, reported 14 crashes to NHTSA — a rate about four times the average rate of crashes caused by humans in similar urban conditions.” Via SECnews
Daarom gaan alle safety claims van Tesla over FSD Supervised. Unsupervised bestaat pas 2 maanden. Waymo is wdb al veel verder, die zijn ook al 6 jaar bezig

[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 08-05-2026 12:02 ]

• Ecological
TeslaNerd schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:52:
[...]

“Additionally, Tesla’s robo-taxi fleet in Austin, which logged about 800,000 miles through February 2026, reported 14 crashes to NHTSA — a rate about four times the average rate of crashes caused by humans in similar urban conditions.” Via SEC news
Ik ken SEC nieuws niet, heb je al gekeken naar de bron achter deze bron?

Wat vindt je van de verzekeraar Lemonade die 50% korting geven op Tesla’s met FSD?

• TeslaNerd
  • Nu online
Ecological schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:06:
[...]

Wat vindt je van de verzekeraar Lemonade die 50% korting geven op Tesla’s met FSD?
Korting op wat? Mijn keukenstunter geeft nog meer korting 😜

Die Robotaxi cijfers voor Austin komen in de bron achter deze bron van Tesla zelf

• Emiel1
Ecological schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:06:
[...]

https://www.nhtsa.gov/laws-regulations/standing-general-order-crash-reporting#level-2-adas

Je ziet wel dat de software snel verbetert. De incident reports dalen nu snel.

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-05 08:37
Of de data wordt pas veel later aangeboden bij de instantie door Tesla met terugwerkende kracht?

Anders had ik ook al wel verwacht data van april te zien.

[ Voor 5% gewijzigd door Sypheron op 08-05-2026 12:18 ]

• Emiel1
Sypheron schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:18:
[...]

Of de data wordt pas veel later aangeboden bij de instantie door Tesla met terugwerkende kracht?

Anders had ik ook al wel verwacht data van april te zien.
Je hebt gelijk zie ik. Reporting tot 16 maart is misleidend. Dan nog zie je een dalende trend.
Dat gaat vlgs mij niet over Robotaxi (is ADS wat iets daarboven staat). Jouw link gaat over ADAS (FSD Supervised). Daar zie je trouwens ook dat de Tesla cijfers min of meer in lijn zijn met het FSD Safety Report (die loopt alleen een kwartaal achter)

[ Voor 21% gewijzigd door pdidi op 08-05-2026 12:32 ]

• TeslaNerd
  • Nu online
pdidi schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:23:
[...]

Dat gaat vlgs mij niet over Robotaxi (is ADS wat iets daarboven staat). Jouw link gaat over ADAS (FSD Supervised). Daar zie je trouwens ook dat de Tesla cijfers min of meer in lijn zijn met het FSD Safety Report (die loopt alleen een kwartaal achter)
Precies dat! En zoals jij volgens mij zelf ook verwacht is de overgang naar een Unified model waar Robotaxi ook in zit dan ook de werkelijke blokkade voor een snelle aansluiting van wat Tesla in de EU zal uitrollen vs wat Tesla eigenaren in de VS nu al krijgen.
Het ligt dan ook niet aan de RDW maar aan de keuzes die Tesla maakt. Als de RDW netjes zijn werk doet dan gaan ze daar gewoon ook eerst goed naar kijken

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:05
TeslaNerd schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:05:
[...]

Ja, ligt het probleem echt bij de RDW?

Ik ben die WOO gestart en krijg graag wat extra input waarmee ook hiervoor met de juiste vragen de relevante informatie openbaar wordt gemaakt
Waarom wil je deze informatie via een WOO verzoek verkrijgen? Dit soort zaken zijn gewoon duidelijk geworden uit verschillende interviews, waaronder die van Tweakers.. Deze info is in dit topic al veelvuldig gedeeld.
TeslaNerd schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:28:
Als ik bij de RDW zou werken dan zou dit het argument zijn voor een volledige herkeuring van FSD Supervised voordat dit met het Unified deel kan worden toegelaten
Correct, dit zal zeker een uitgebreidere herkeuring vereisen.
Zoals het bovengenoemde Tweakers artikel al uitlegt betekent dat niet een proces van anderhalf jaar opnieuw worden, maar is het ook niet met een weekje klaar. Hoe lang dat duurt, dat weet in feite nog niemand.

Antwoord hierop ga je uit een WOO overigens hoogstwaarschijnlijk ook niet krijgen.
TeslaNerd schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:38:
[...]

Precies dat! En zoals jij volgens mij zelf ook verwacht is de overgang naar een Unified model waar Robotaxi ook in zit dan ook de werkelijke blokkade voor een snelle aansluiting van wat Tesla in de EU zal uitrollen vs wat Tesla eigenaren in de VS nu al krijgen.
Het ligt dan ook niet aan de RDW maar aan de keuzes die Tesla maakt. Als de RDW netjes zijn werk doet dan gaan ze daar gewoon ook eerst goed naar kijken
Dat klopt volledig.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

TeslaNerd schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:38:
[...]

Daar durf ik zelfs wel een kratje bier op te zetten. Ook in de US is v14.2.2.5 nog de General Available release.
En nog even over die wc eend ;) cijfers. Je ziet dat de NHTSA ongeval cijfers veel minder specifiek zijn dan die van Tesla, waar wel collision severity en type weg in staan. Daarom is de enige appels met appels vergelijking die Tesla zou moeten doen tussen wel of geen FSDs. Maar ja, Waymo vergelijkt het ook daarmee, dus doen zij het ook

• TeslaNerd
  • Nu online
Richh schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:45:
[...]
Waarom wil je deze informatie via een WOO verzoek verkrijgen? Dit soort zaken zijn gewoon duidelijk geworden uit verschillende interviews, waaronder die van Tweakers.. Deze info is in dit topic al veelvuldig gedeeld.
1- Omdat het kan! Nog bedankt voor de aanmoediging
2- Omdat er wel al veel over is gezegd maar blijkbaar ook nog zaken “geheim” moet blijven terwijl het publieke belang “dat we allemaal veiliger de weg op kunnen” dat niet rechtvaardigt

TeslaNerd schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:08:
[...]

2- Omdat er wel al veel over is gezegd maar blijkbaar ook nog zaken “geheim” moet blijven terwijl het publieke belang “dat we allemaal veiliger de weg op kunnen” dat niet rechtvaardigt
Welke vragen heb je die ook door de RDW beantwoord mogen worden (en die dus niet over bedrijfs- en fabricagegegevens gaan die door Tesla zijn aangeleverd aan de RDW)?

• TeslaNerd
  • Nu online
pdidi schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:12:
[...]

Welke vragen heb je die ook door de RDW beantwoord mogen worden (en die dus niet over bedrijfs- en fabricagegegevens gaan die door Tesla zijn aangeleverd aan de RDW)?
Ik zat om te beginnen te denken aan:

1- Alle onderzoeksresultaten, testverslagen en de technische onderbouwing die ten grondslag lagen aan de typegoedkeuring van Tesla FSD Supervised op 10 april 2026, waaronder in ieder geval de documenten die betrekking hebben op de 13.000 kilometer die de RDW zelf heeft afgelegd en de documenten die betrekking hebben op de 1,8 miljoen kilometer aan Europese testdata.

2- Het vastgestelde protocol of de lijst met specifieke rapportageverplichtingen (datapunten) waaraan Tesla wekelijks moet voldoen in het kader van het verscherpte toezicht.

3- Alle rapportages, (geaggregeerde) monitoringdata, incidentrapporten en analyses die door de RDW zijn gegenereerd en/of zijn ontvangen in het kader van het verscherpte toezichtregime in de periode van 10 april 2026 tot en met heden, alsmede de real-time monitoringdata waar de RDW naar heeft verwezen.

TeslaNerd schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:19:
[...]

Ik zat om te beginnen te denken aan:

1- Alle onderzoeksresultaten, testverslagen en de technische onderbouwing die ten grondslag lagen aan de typegoedkeuring van Tesla FSD Supervised op 10 april 2026, waaronder in ieder geval de documenten die betrekking hebben op de 13.000 kilometer die de RDW zelf heeft afgelegd en de documenten die betrekking hebben op de 1,8 miljoen kilometer aan Europese testdata.

2- Het vastgestelde protocol of de lijst met specifieke rapportageverplichtingen (datapunten) waaraan Tesla wekelijks moet voldoen in het kader van het verscherpte toezicht.

3- Alle rapportages, (geaggregeerde) monitoringdata, incidentrapporten en analyses die door de RDW zijn gegenereerd en/of zijn ontvangen in het kader van het verscherpte toezichtregime in de periode van 10 april 2026 tot en met heden, alsmede de real-time monitoringdata waar de RDW naar heeft verwezen.
Eentje valt sowieso denk ik af: de 1,8 miljoen kilometer aan Europese testdata. Die is door Tesla zelf aangeleverd (de EU ride alongs)

• TeslaNerd
  • Nu online
pdidi schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:22:
[...]
Eentje valt sowieso denk ik af: de 1,8 miljoen kilometer aan Europese testdata. Die is door Tesla zelf aangeleverd (de EU ride alongs)
Misschien dat de bedrijfs- en fabricage-gegevens bij die 1,8 mln km aan EU testdata geheim mogen blijven maar niet de onderzoeksresultaten, testverslagen en de technische onderbouwing van de RDW zelf die betrekking hebben op die 1,8 mln km aan EU testdata en die daarmee ten grondslag lagen aan de typegoedkeuring van Tesla FSD Supervised op 10 april 2026

TeslaNerd schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:30:
[...]

Misschien dat de bedrijfs- en fabricage-gegevens bij die 1,8 mln km aan EU testdata geheim mogen blijven maar niet de onderzoeksresultaten, testverslagen en de technische onderbouwing van de RDW zelf die betrekking hebben op die 1,8 mln km aan EU testdata en die daarmee ten grondslag lagen aan de typegoedkeuring van Tesla FSD Supervised op 10 april 2026
En die realtime dashboard == de wekelijks rapportage. Alleen incidenten moeten direct gemeld worden, welke dat zijn wordt in het interview op 23:30 toegelicht
Tip: als je het BNR interview met de RDW op youtube bekijkt kun je ook meteen de transcript gebruiken

[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 08-05-2026 13:54 ]

• TeslaNerd
  • Nu online
pdidi schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:45:
[...]
En die realtime dashboard == de wekelijks rapportage. Alleen incidenten moeten direct gemeld worden, welke dat zijn wordt in het interview op 23:30 toegelicht
Tip: als je het BNR interview met de RDW op youtube bekijkt kun je ook meteen de transcript gebruiken
Zit zo een incident als in dat filmpje dat hier eerder deze week is gepost daar ook bij?

“Knipperlicht ging uit en auto stuurde binnen 1 seconde naar rechts op een 80 weg” (met bomen)

[ Voor 8% gewijzigd door TeslaNerd op 08-05-2026 14:03 ]

• karel_G_1981
Eerste Onnodige remactie zojuist even melding van gemaakt reed op een voorrangsweg ((landweggetje weliswaar) een auto kwam snel aanrijden vanuit een zijweg, ging ie in de remmen, maar even snel gecorrigeerd met gas erbij. Hij lijkt bangig voor dit soort situatie te zijn dat mensen toch doorrijden op kleinere wegen ondanks voorrang (die niet superduidelijk was moet ik fsd nageven)

[ Voor 6% gewijzigd door karel_G_1981 op 08-05-2026 14:18 ]

• Ecological
TeslaNerd schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:56:
[...]

Zit zo een incident als in dat filmpje dat hier eerder deze week is gepost daar ook bij?

“Knipperlicht ging uit en auto stuurde binnen 1 seconde naar rechts op een 80 weg” (met bomen)
Waarom zou dat filmpje daarbij moeten? FSD deed wat hij moest doen. Het ging juist fout bij de persoon daarachter.

Elke dag zie ik dat mensen niet kunnen rijden door dat soort acties. Wat vind jij daarvan?

• Ecological
karel_G_1981 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:13:
Eerste Onnodige remactie zojuist even melding van gemaakt reed op een voorrangsweg ((landweggetje weliswaar) een auto kwam snel aanrijden vanuit een zijweg, ging ie in de remmen, maar even snel gecorrigeerd met gas erbij. Hij lijkt bangig voor dit soort situatie te zijn dat mensen toch doorrijden op kleinere wegen ondanks voorrang (die niet superduidelijk was moet ik fsd nageven)
To be honest, ik zou het zelfde doen zoals je het zo beschrijft :D heb je het filmpje? Er hoeft maar 1 iemand een keer te rijden en je hebt boem.

• karel_G_1981
Hmm ik had voor het eerst met het meld knopje er melding gemaakt kan ik die clips nu niet terug zien ??? Ze staan niet bij m’n clubs op de usb

• karel_G_1981
Je moet dus op de claxon drukken om een clip op te nemen dat wilde ik die mensen ook niet aan doen . Jammer
karel_G_1981 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:26:
Je moet dus op de claxon drukken om een clip op te nemen dat wilde ik die mensen ook niet aan doen . Jammer
Idd jammer dat ze de melding niet combineren met maken dashcam opname. Je kunt ook op het camera icoontje klikken, hoeft niet perse met claxon
TeslaNerd schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:56:
[...]

Ik denk het niet. Dat was een bewuste actie om extra ruimte op de weg te maken in geval die malloot door zou gaan met inhalen

• karel_G_1981
pdidi schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:28:
[...]

Idd jammer dat ze de melding niet combineren met maken dashcam opname. Je kunt ook op het camera icoontje klikken, hoeft niet perse met claxon
Waar zit dat icoontje dat zit er bij mij niet op
karel_G_1981 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:37:
[...]

Waar zit dat icoontje dat zit er bij mij niet op
De dashcam app, die kun je vastzetten op de taskbar

• FreakGIB
pdidi schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:28:
[...]

Volgens mij kan je het ook programeren onder je Linker scroll wiel knop maar weet ik niet 100% zeker

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:11
FreakGIB schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:41:
[...]

Volgens mij kan je het ook programeren onder je Linker scroll wiel knop maar weet ik niet 100% zeker
Ja, heb ik zo ingesteld, linker scroll ingedrukt houden en opname wordt opgeslagen.

• Sito
  • Laatst online: 14:18
pdidi schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:45:
[...]

Wat een vreselijk frustrerend interview om te luisteren. Niet vanwege de persoon van de RDW, maar het continu kleineren van FSD door de hosts: "Wat heb je er aan als je moet opletten?", "Ik moet als bestuurder 99 euro per maand krijgen om het te gebruiken", bah bah.

• TeslaNerd
  • Nu online
Sito schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:54:
[...]
Wat een vreselijk frustrerend interview om te luisteren. Niet vanwege de persoon van de RDW, maar het continu kleineren van FSD door de hosts: "Wat heb je er aan als je moet opletten?", "Ik moet als bestuurder 99 euro per maand krijgen om het te gebruiken", bah bah.
Zoals tegenwoordig bij veel van dit soort interviews is het niet om aan te horen. Evengoed vertegenwoordigt de host met juist de vraag en opmerking die jij noemt wel een ervaring met FSD Supervised die zeker vaker voorkomt. Misschien hier minder, maar zeker aanwezig bij het algemene publiek dat de RDW vertegenwoordigt. Ja dan, niet toch?

• karel_G_1981
pdidi schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:40:
[...]

De dashcam app, die kun je vastzetten op de taskbar
Ah weer wat geleerd wist niet eens dat dat er op zat na bijna een jaar . Dacht altijd dat je de claxon moest gebruiken hiervoor *O*

• wouter1971
TeslaNerd schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:04:
[...]

Zoals tegenwoordig bij veel van dit soort interviews is het niet om aan te horen. Evengoed vertegenwoordigt de host met juist de vraag en opmerking die jij noemt wel een ervaring met FSD Supervised die zeker vaker voorkomt. Misschien hier minder, maar zeker aanwezig bij het algemene publiek dat de RDW vertegenwoordigt. Ja dan, niet toch?
Ik vond het vooral eigenlijk alleen maar borstklopperij van RDW, viel me enorm tegen. Tesla huurt die gasten in voor 200+ per uur en om samen een traject te doorlopen, dan wil ik daar ook graag wat over horen. Over de samenwerking en hoeveel iteraties er waren en hoe snel bevindingen werden opgelost. Dat is mooie info. Maar ook beetje insight in hoe FSD werkt etc. Nee we moeten alleen maar over de strenge regulering praten. Wat een journalistieke armoe

[ Tesla MY Juniper AWD 19” met FSD | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 23:34
karel_G_1981 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:13:
En dat zijn meteen vaak de oorzaken van ongelukken. Mensen vinden dat ze voorrang hebben en duwen dus door, ook als de ander een kennelijke fout maakt. Ik heb liever FSD dat dan even remt…

• wouter1971
Het dwingt je om veel relaxter te gaan rijden. Als vermoedelijk straks ook de profielen komen zoals in VS zal er wat meer variatie komen

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:21
Ecological schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:16:
[...]

Waarom zou dat filmpje daarbij moeten? FSD deed wat hij moest doen. Het ging juist fout bij de persoon daarachter.
FSD wilde de weg afrijden op een provinciale weg met bomen aan weerszijden, dat is toch niet wat het moet doen? :?

iRacing Profiel

• karel_G_1981
Odie schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:20:
[...]

En dat zijn meteen vaak de oorzaken van ongelukken. Mensen vinden dat ze voorrang hebben en duwen dus door, ook als de ander een kennelijke fout maakt. Ik heb liever FSD dat dan even remt…
In dit geval had ik gezien dat de persoon ging stoppen door oogcontact. Als fsd dan ook gaat remmen dan denken ze dat ze voor mogen en kan het misgaan. Als je voorrang hebt moet je assertief zijn dan voorkom je juist ongelukken..en alleen als je ziet dat zo iemand het niet ziet of expres voorrang pakt stoppen.

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-05 21:11
Vandaag een broekpoepmomentje in Hilversum, zowel voor mij als de achterop rijdende motor. Sla rechtsaf en kruis daarbij een fietspad, deze is volledig leeg. Uit het niks besluit fsd om vollop te remmen met als gevolg bijna een motorrijder in m'n kofferbak. Je schrikt je de tandjes en je moet in een split-second beslissen om te (blijven) remmen, want misschien heb je iets over het hoofd gezien, of gas geven met het risico dat je datgene wat je over het hoofd zag alsnog aanrijdt. Ik gaf gas bij en heb daarmee denk ik erger voorkomen, maar later wel een boze (terecht) motorrijder naar mijn raam. Ik heb uitgelegd wat er gebeurd was en dat dit zeker niet mijn intentie was, dat ik ook ontzettend geschrokken was een daarmee was de lucht ook geklaard en kreeg ik een duimpje.

Eerste keer na ruim 1000km dat hij zoiets "ernstigs" doet en vooral omdat het zo onverklaarbaar is, ik kan nergens achterhalen waaruit deze actie kwam, misschien zien jullie iets?
Filmpje:[Embed: https://drive.google.com/file/d/1DXSDT1JEy2FhfTzcd-y_F0eZBsk5xHQf/view?usp=sharing]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
MartijnA3 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:37:
[...]FSD wilde de weg afrijden op een provinciale weg met bomen aan weerszijden, dat is toch niet wat het moet doen? :?
Nee, FSD zag een idioot naderen en minderde snelheid en ging een beetje aan de kant om het gevaar voor te zijn. De bestuurder zelf had die idioot niet eens gezien. FSD is overigens niet ingesteld om bij gevaar tegen bomen aan te rijden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:06
Maurice- schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:29:
[...]

Over eendjes gesproken.. Die veroorzaakten vanochtend behoorlijk wat schade. FSD leek de snelheid er tijdig uit te halen, wel uitgeschakeld voor de uitwijk actie. Achteraf wel benieuwd hoe deze het had afgehandeld.

https://streamable.com/zy37cw
Oef en dan alsnog een paar plat. Ik had het voordeel dat het op een 60 weg was, dus tijd zat alhoewel die 2e redelijk kort voor de auto begon met oversteken.

• gjcvro
[...]

Omdat de RDW het beoordeel heeft als een rijhulp systeem, dat je als bestuurder moet bewaken en corrigeren waar nodig. Dus eigenlijk is de vraag onbegrijpelijk waarom je niet hebt ingegrepen 8)

• nerd_ehv_74
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-05 16:32
Ik heb sinds 2 weken ook FSD enabled in mijn MY en wonende in de grens regio kom ik toch wel op een paar vervelende dingen.
Benieuwd of meer mensen dit ervaren!

Op het moment dat je met FSD geactiveerd de grens over gaat naar bv Belgie wordt het systeem logischerwijze uitgeschakeld, maar valt niet terug op de reguliere cruise control.
Dat is zo irritant!

Ook gewoon in Nederland op de snelweg zou ik graag tijdens het rijden willen kunnen kiezen tussen FSD en reguliere cruise control met automatisch sturen / afstand houden.
FSD doet soms (vaak) ongewenst van rijstrook wisselen, bijvoorbeeld als de auto voor je 1 km langzamer gaat of op punten vlakvoor een wegversmalling.

Binnen de stad doet FSD het 'prima'. Bochten en rotondes als een oud omaatje maar je kunt altijd beetje gas bij geven.
Af en toe de verkeerde rijstrook (voorsorteren voor rechtsaf en dan toch rechtdoor gaan), maar goed je moet zelf ook blijven opletten.

• gjcvro
Venzent schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:50:
Vandaag een broekpoepmomentje in Hilversum, zowel voor mij als de achterop rijdende motor. Sla rechtsaf en kruis daarbij een fietspad, deze is volledig leeg. Uit het niks besluit fsd om vollop te remmen met als gevolg bijna een motorrijder in m'n kofferbak. Je schrikt je de tandjes en je moet in een split-second beslissen om te (blijven) remmen, want misschien heb je iets over het hoofd gezien, of gas geven met het risico dat je datgene wat je over het hoofd zag alsnog aanrijdt. Ik gaf gas bij en heb daarmee denk ik erger voorkomen, maar later wel een boze (terecht) motorrijder naar mijn raam. Ik heb uitgelegd wat er gebeurd was en dat dit zeker niet mijn intentie was, dat ik ook ontzettend geschrokken was een daarmee was de lucht ook geklaard en kreeg ik een duimpje.

Eerste keer na ruim 1000km dat hij zoiets "ernstigs" doet en vooral omdat het zo onverklaarbaar is, ik kan nergens achterhalen waaruit deze actie kwam, misschien zien jullie iets?
Filmpje:

[Embed]
De putdeksel misschien?

• nerd_ehv_74
FreakGIB schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:23:
[...]

Daarnaast ben ik benieuwd wat er gebeurt als je de grens overgaat. Afgelopen weekend in Luxemburg had ik namelijk bijna één lange rechte route vanuit Nederland via België — dat zou in theorie perfect door FSD afgehandeld moeten kunnen worden.
Dat kan ik je vertellen: op moment dat ik met FSD de grens van NL naar BE overga krijg je zo'n paniekerig rood stuur in beeld "onmiddelijk besturing overnemen" en daarna werkt niks meer. Zelfs de cruise control doet het niet meer omdat Tesla bewust dan alles uitschakeld onder FSD in Belgie.
Enige dat dan helpt is stoppen, auto in P, in menu FSD uitzetten, en dan werkt normale cruise control weer.

Mijn ervaring op snelwegen met FSD: voegt niks toe tov reguliere cruise control met automatisch afstand houden en binnen lijntjes kleuren. FSD gaat onnodig naar links met 95km/u, maakt vervolgens daar geen snelheid ondanks dat mn max snelheid bv op 120 staat etc etc.

• nerd_ehv_74
Masterchiev schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:49:
[...]

Je krijgt direct bij de grens een bericht dat het niet werkt en je het moet overnemen.
Erger nog want zelfs de reguliere autopilot werkt dan niet meer.
Zit je plots in een auto zonder cruise control....
Gekker moet het niet worden.
MartijnA3 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:37:
[...]

FSD wilde de weg afrijden op een provinciale weg met bomen aan weerszijden, dat is toch niet wat het moet doen? :?
Nee, FSD ging zo veel mogelijk rechts rijden, minderde vaart en gaf z'n knipperlicht naar rechts aan vanwege die aanstormende malloot

[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 08-05-2026 17:54 ]

• Hype
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 28-05 20:15
Zijn er mensen met EAP die al wel de FSD software hebben, maar nog niet actief? Ik vraag me af of deze nu ook anders werkt. Ik heb nu sinds anderhalve maand een MY en heb daar direct EAP bij gekocht, maar daar had ik al vrij snel spijt van. Hij geeft 'suggesties' voor lange changes, die je dan vervolgens telkens moet bevestigen met de richting aanwijzer. Ja, dan kan ik het net zo goed zelf doen. Ik kan die lane-change feature ook helemaal niet uitzetten (enkel de suggesties). Daarbij kan ik niet met lichte druk zelf de lane change uitvoeren, ik moet hem dan echt met meer kracht door de AP heen sturen. In mn oude model 3 werkte dat toch een stuk beter. Volgens mij werkt de standaard AP beter, waarbij de druk iets van het stuur af gaat zodra je richting aan geeft.

Dus eigenlijk 3,5k uitgegeven aan een automatisch inparkeren functie en slechtere AP 8)7. Tenzij nu met de FSD update hij wel daadwerkelijk uit zichzelf de lange changes gaat maken. Lijkt me wel zo eerlijk voor dat geld. De bebouwde kom FSD geef ik toch niet zo veel om.

FSDRecap.com - FSD rit analyse

• nerd_ehv_74
Hype schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 18:00:
Zijn er mensen met EAP die al wel de FSD software hebben, maar nog niet actief? Ik vraag me af of deze nu ook anders werkt......

Dus eigenlijk 3,5k uitgegeven aan een automatisch inparkeren functie en slechtere AP 8)7. Tenzij nu met de FSD update hij wel daadwerkelijk uit zichzelf de lange changes gaat maken. Lijkt me wel zo eerlijk voor dat geld. De bebouwde kom FSD geef ik toch niet zo veel om.
Ja ik had FSD nog niet aangezet maar wel de SW update gedaan waarmee ik het kon aanzetten.
Daarmee werkt het eigenlijk zoals jij beschrijft: de auto stelt een lane change voor die je kunt bevestigen met de richtingaanwijzer en daarna gaat hij de lane change doen.
Je kunt ook zelf op willekeurig moment naar links of rechts richting aangeven waarop de auto van rijstrook gaat wisselen.

Het automatisch inparkeren heb ik nu met die FSD update dus ook, maar dat heeft mij nog NUL keer goed gewerkt.
Heb al 2 keer gehad dat hij geen voorrang gaf aan tegemoet komend of achterop komend verkeer dus hij wil gewoon gaan indraaien achteruit waardoor de neus van de auto op de weghelft zou komen van de nietsvermoedende voorbijganger.
Beide keren zelf ingegrepen.

• gjcvro
nerd_ehv_74 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 18:08:
[...]

Ja ik had FSD nog niet aangezet maar wel de SW update gedaan waarmee ik het kon aanzetten.
Daarmee werkt het eigenlijk zoals jij beschrijft: de auto stelt een lane change voor die je kunt bevestigen met de richtingaanwijzer en daarna gaat hij de lane change doen.
Je kunt ook zelf op willekeurig moment naar links of rechts richting aangeven waarop de auto van rijstrook gaat wisselen.

Het automatisch inparkeren heb ik nu met die FSD update dus ook, maar dat heeft mij nog NUL keer goed gewerkt.
Heb al 2 keer gehad dat hij geen voorrang gaf aan tegemoet komend of achterop komend verkeer dus hij wil gewoon gaan indraaien achteruit waardoor de neus van de auto op de weghelft zou komen van de nietsvermoedende voorbijganger.
Beide keren zelf ingegrepen.
Weet je zeker dat het niet aan staat, want meteen na de update was het bij mij actief. Geen actie meer nodig, behalve dan het echt aanzetten in het menu.

• nerd_ehv_74
gjcvro schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 18:10:
[...]

Weet je zeker dat het niet aan staat, want meteen na de update was het bij mij actief. Geen actie meer nodig, behalve dan het echt aanzetten in het menu.
Ja want dit was zelfs in Belgie waar FSD niet werkt.
DIt was dus na de SW update maar voordat ik FSD kon aanzetten.
FSD wordt pas activeerbaar op moment dat je die stomme tutorial hebt gedaan en 2 vragen beantwoord.
Dat heb ik daarna gedaan.

• gjcvro
nerd_ehv_74 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 18:12:
[...]

Ja want dit was zelfs in Belgie waar FSD niet werkt.
DIt was dus na de SW update maar voordat ik FSD kon aanzetten.
FSD wordt pas activeerbaar op moment dat je die stomme tutorial hebt gedaan en 2 vragen beantwoord.
Dat heb ik daarna gedaan.
Wat ik bedoel is je abbo loopt al. Meteen na update.

• Richh
  • Laatst online: 20:05
TeslaNerd schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:08:
[...]

"Omdat het kan" is wel een belasting voor ambtenaren die we uiteindelijk gezamenlijk moeten betalen.

Specifiek het updatebeleid bevragen lijkt me ook niet direct relevant tot #2

Vooropgesteld, you do you, en je moet het allemaal zelf weten natuurlijk :) en ik ben zeker nieuwsgierig naar nieuwe informatie mocht je iets weten te achterhalen. Wil je zeker niet ontmoedigen.

Maar vragen van de pers opnieuw vragen voegt imho nogal weinig toe. Als je zo'n verzoek doet, vraag dan iets nieuws en houd rekening met de beperkingen van de WOO.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• karel_G_1981
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8XTlvq6M57dfm1HhV_0NtzN0uY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hgbm56GsYTBnMpFCdgcPddGR.jpg?f=fotoalbum_large Ze zit er bovenop , zou enorm fijn zijn als BE erbij komt , rij daar zeer regelmatig

• FreakGIB
nerd_ehv_74 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:17:
[...]

Dat kan ik je vertellen: op moment dat ik met FSD de grens van NL naar BE overga krijg je zo'n paniekerig rood stuur in beeld "onmiddelijk besturing overnemen" en daarna werkt niks meer. Zelfs de cruise control doet het niet meer omdat Tesla bewust dan alles uitschakeld onder FSD in Belgie.
Enige dat dan helpt is stoppen, auto in P, in menu FSD uitzetten, en dan werkt normale cruise control weer.

Mijn ervaring op snelwegen met FSD: voegt niks toe tov reguliere cruise control met automatisch afstand houden en binnen lijntjes kleuren. FSD gaat onnodig naar links met 95km/u, maakt vervolgens daar geen snelheid ondanks dat mn max snelheid bv op 120 staat etc etc.
Jeetje, alweer bijna 1,5 maand geleden dat bericht.

Inmiddels heb ik bijna 3000 km met FSD gereden en mijn ervaring op de snelwegen is echt heel goed. Ik heb de offset op 50% staan en hij rijdt tussen de 102 en soms zelfs 121 km/u, mocht de rest ook flink doorrijden.

Hij haalt netjes in, gaat naar links – soms zelfs helemaal naar links – en als er weer veel ruimte rechts is, gaat hij ook weer keurig naar rechts. Als er iemand zit te bumperkleven, gaat hij sneller terug naar rechts.

De laatste tijd gaat hij ook redelijk op tijd naar rechts voordat de afrit eraan komt, dus ik heb al een tijdje geen problemen meer gehad met gemiste afslagen. Voor mijn gevoel is het systeem in de 3 weken dat ik nu rijd al best wel verbeterd.

Op binnenwegen gaat het ook goed. Mag soms iets sneller, maar het is oké – en je kunt gelukkig gewoon wat gas bijgeven.

• gjcvro
FreakGIB schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:46:
[...]

Jeetje, alweer bijna 1,5 maand geleden dat bericht.

Inmiddels heb ik bijna 3000 km met FSD gereden en mijn ervaring op de snelwegen is echt heel goed. Ik heb de offset op 50% staan en hij rijdt tussen de 102 en soms zelfs 121 km/u, mocht de rest ook flink doorrijden.

Hij haalt netjes in, gaat naar links – soms zelfs helemaal naar links – en als er weer veel ruimte rechts is, gaat hij ook weer keurig naar rechts. Als er iemand zit te bumperkleven, gaat hij sneller terug naar rechts.

De laatste tijd gaat hij ook redelijk op tijd naar rechts voordat de afrit eraan komt, dus ik heb al een tijdje geen problemen meer gehad met gemiste afslagen. Voor mijn gevoel is het systeem in de 3 weken dat ik nu rijd al best wel verbeterd.

Op binnenwegen gaat het ook goed. Mag soms iets sneller, maar het is oké – en je kunt gelukkig gewoon wat gas bijgeven.
Toch zou er niets aan de software en werking moeten veranderen, is het geen gewenning?

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:21
pdidi schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:52:
[...]

Nee, FSD ging zo veel mogelijk rechts rijden, minderde vaart en gaf z'n knipperlicht naar rechts aan vanwege die aanstormende malloot
Degene die het filmpje postte heeft FSD toch afgebroken? Dus niemand weet wat hij echt van plan was.
Maar afremmen op een 80 weg en richting berm sturen alleen omdat een auto snel nadert is voor mij absoluut geen wenselijk gedrag, ik vind het zelfs gevaarlijk omdat het andere verkeer wat achterop komt dit ook helemaal niet verwacht. Ik ben absoluut geen tegenstander van FSD maar iets recht praten wat krom is, is echt niet nodig.

iRacing Profiel

• FreakGIB
Hype schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 18:00:
Zijn er mensen met EAP die al wel de FSD software hebben, maar nog niet actief? Ik vraag me af of deze nu ook anders werkt. Ik heb nu sinds anderhalve maand een MY en heb daar direct EAP bij gekocht, maar daar had ik al vrij snel spijt van. Hij geeft 'suggesties' voor lange changes, die je dan vervolgens telkens moet bevestigen met de richting aanwijzer. Ja, dan kan ik het net zo goed zelf doen. Ik kan die lane-change feature ook helemaal niet uitzetten (enkel de suggesties). Daarbij kan ik niet met lichte druk zelf de lane change uitvoeren, ik moet hem dan echt met meer kracht door de AP heen sturen. In mn oude model 3 werkte dat toch een stuk beter. Volgens mij werkt de standaard AP beter, waarbij de druk iets van het stuur af gaat zodra je richting aan geeft.

Ik heb EAP op zichzelf niet meer getest nu ik deze maand FSD heb, maar voorheen gebruikte ik het constant op de snelweg. Ja, het is traag en ik heb ook suggesties uitgezet, maar geef wel zelf aan als ik van lane wil wisselen. Gaat meestal wel goed, mag sneller, en ook als er auto's dichterbij zijn dat die het nog gewoon doen en dus niet half afbreekt.

Maar één voordeel ten opzichte van alleen AP is dat je niet elke keer weer AP moet inschakelen zodat lane assist ook weer werkt, dus gebruik het best wel.

Verder werkt het inparkeren van de EAP wel een heel stuk beter dan die versie in FSD, alleen mag die iets sneller en de optie van hoeveel cm vrij aan de achterkant nog iets strakker wat mij betreft.

• FreakGIB
gjcvro schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:49:
[...]

Toch zou er niets aan de software en werking moeten veranderen, is het geen gewenning?
in het begin was die op de snelweg echt wel langzamer nu rijd die altijd boven de 100 en als die daar onder komt en er is ruimte gaat die naar links.

binnen wegen misschien dat ik daaraan gewend ben geraakt maar geef daar nog geregeld een beetje gas bij zeker bij sommige 50 wegen waar die er lang over doet om die 50 te halen dat mag wel iets vlotter.

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

Tis dan ook SUPERVISED dus waarom niet... er zijn meerdere merken die eenzelfde iets hebben, alleen nog wat simpeler in EU, denk bij aan Bluicruise bij Ford. Tis geen FSD, maar komt in de richting

• karel_G_1981
Aldusso schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:21:
[...]

Tis dan ook SUPERVISED dus waarom niet... er zijn meerdere merken die eenzelfde iets hebben, alleen nog wat simpeler in EU, denk bij aan Bluicruise bij Ford. Tis geen FSD, maar komt in de richting
Yup maar BlueCruise komt niet in de buurt , werkt alleen op snelwegen en rijdt daar zelfs met de lijnen mee in de vangrails, toch zeurt niemand daarover , rara

• nry
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 16-05 19:30

nry

Venzent schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:50:

Filmpje:

[Embed]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_pjW9L8YgIz9Pzr_ARc5uI6tqg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GkD2sMveM7sr8RWABPOVrJHo.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat FSD stopt voor het fietsverkeerslicht, in de veronderstelling dat het voor de auto is. Het verkeerslicht is niet erg zichtbaar bij het rechtsaf slaan, maar het wordt groter na het afslaan en staat op rood in de video, waarna de auto hard remt.

Er waren vergelijkbare problemen met verkeerslichten voor fietsers; de auto raakte in de war en remde hard.

• TeslaNerd
  • Nu online
MartijnA3 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:51:
[...]
Degene die het filmpje postte heeft FSD toch afgebroken? Dus niemand weet wat hij echt van plan was.
Maar afremmen op een 80 weg en richting berm sturen alleen omdat een auto snel nadert is voor mij absoluut geen wenselijk gedrag, ik vind het zelfs gevaarlijk omdat het andere verkeer wat achterop komt dit ook helemaal niet verwacht. Ik ben absoluut geen tegenstander van FSD maar iets recht praten wat krom is, is echt niet nodig.
Dankjewel voor deze nuchtere blik op dit incident.
Daarom lijkt mij dit ook een incident dat door de RDW moet worden gezien in het kader van het verscherpte toezicht.
En als Tesla zelf het gedrag van FSD in dit incident kan verklaren op basis van voertuigdata dan is dat prima. Maar het weglaten obv niet verifieerbare claims kan dan niet de bedoeling zijn

[ Voor 20% gewijzigd door TeslaNerd op 08-05-2026 23:13 ]

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-05 21:11
nry schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:30:
[...]

[Afbeelding]

Ik denk dat FSD stopt voor het fietsverkeerslicht, in de veronderstelling dat het voor de auto is. Het verkeerslicht is niet erg zichtbaar bij het rechtsaf slaan, maar het wordt groter na het afslaan en staat op rood in de video, waarna de auto hard remt.

Er waren vergelijkbare problemen met verkeerslichten voor fietsers; de auto raakte in de war en remde hard.
Mmmmmm, scherp, dat lijkt me heel aannemelijk. Daar moeten ze dan zeker aan werken, dit soort paniek-reacties van fsd......
MartijnA3 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:51:
[...]

Eens, maar omdat je zelf zei dat ie de weg af wilde rijden wat nergens uit blijkt. Teslarati heeft eerder over dit uitwijken voor agressieve tailgaters dit artikel geschreven

• Ecological
pdidi schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:31:
[...]

Eens, maar omdat je zelf zei dat ie de weg af wilde rijden wat nergens uit blijkt. Teslarati heeft eerder over dit uitwijken voor agressieve tailgaters dit artikel geschreven
Ik heb er geen problemen mee dat FSD dit doet. Sterker nog, ik vind het heel erg fijn. Ik ben een keer als passagier van achter aangeraden en dat is echt geen pretje. Prima actie maar elk filmpje laat tot nu toe mij zien dat het probleem bij de mens ligt en niet bij FSD.

Pagina: 1 ... 76 ... 88 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.