• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:02
TeslaNerd schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:10:
[...]Mijn eerste bezwaar bij deze vergelijking van door Tesla aangeleverde cijfers is dat in de slechtere cijfers ZONDER FSD (Supervised) ook ongelukken zullen zitten waarbij FSD (Supervised) de controle voorafgaand aan het ongeluk terug heeft gegeven aan de superviserende bestuurder.
Je kan dit misschien vinden op deze pagina?
https://www.tesla.com/fsd/safety
TeslaNerd schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:10:
[...]

Dan vergelijk jij de 9.0mln Miles per collision With FSD (Supervised) met de 4.3mln miles per collision Manually (Active Safety Features)?
En dat MET FSD dan een factor 2 meer miles per collision heeft dan ZONDER FSD (Supervised)?

Mijn eerste bezwaar bij deze vergelijking van door Tesla aangeleverde cijfers is dat in de slechtere cijfers ZONDER FSD (Supervised) ook ongelukken zullen zitten waarbij FSD (Supervised) de controle voorafgaand aan het ongeluk terug heeft gegeven aan de superviserende bestuurder.
Als dat meer dan 5 seconden is dan klopt dat ja (zie mijn eerdere post). Daar staat op de site het volgende over:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-NrKaetewutRyudJAw6NjnzU_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DsQElWwh8eKv1GAAv1Dw68sc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door pdidi op 06-05-2026 18:26 ]

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:05
pdidi schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:44:
[...]

Begrijp ik nou goed dat je een Immediate Take over had gekregen en omdat dat te lang duurde de auto het knipperlicht uitgooide en wilde gaan stoppen ?
Nee, ik kreeg geen immediate take over, ik had de handen vrij, keek naar voren en was met opletten bezig. Knipperlicht ging uit en auto stuurde binnen 1 seconde naar rechts op een 80 weg.
talkatoo schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:25:
[...]

Nee, ik kreeg geen immediate take over, ik had de handen vrij, keek naar voren en was met opletten bezig. Knipperlicht ging uit en auto stuurde binnen 1 seconde naar rechts op een 80 weg.
Bizar, want er was zo te zien geen zij weg waar ie kon afslaan? Lijkt wel of ie wil uitwijken. Ik hoop dat je wel een voice bericht hebt ingesproken

[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 06-05-2026 18:29 ]

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
pdidi schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:22:
[...]

Als dat meer dan 5 seconden is dan klopt dat ja (zie mijn eerdere post)
Tesla definieert dat als: "If FSD (Supervised) was active at any point within five seconds leading up to a collision event, Tesla considers the collision to have occurred with FSD (Supervised) engaged for purposes of calculating collision rates for the Vehicle Safety Report."

Dus waar FSD(Supervised) actief was en de besturing is teruggegeven aan de bestuurder en een botsing dan meer dan 5 seconden later is gedetecteerd wordt deze door Tesla altijd aan de groep ZONDER FSD (Supervised) toegerekend

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

TeslaNerd schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:30:
[...]

Tesla definieert dat als: "If FSD (Supervised) was active at any point within five seconds leading up to a collision event, Tesla considers the collision to have occurred with FSD (Supervised) engaged for purposes of calculating collision rates for the Vehicle Safety Report."

Dus waar FSD(Supervised) actief was en de besturing is teruggegeven aan de bestuurder en een botsing dan meer dan 5 seconden later is gedetecteerd wordt deze door Tesla altijd aan de groep ZONDER FSD (Supervised) toegerekend
Ik had mijn post daar idd al op aangepast. De onderbouwing hiervoor is: "Bij deze aanpak wordt rekening gehouden met de tijd die bestuurders nodig hebben om mogelijke gevaren te herkennen en over te gaan op de handmatige besturing van het voertuig. Deze berekening zorgt ervoor dat onze gerapporteerde ongevalspercentages voor Full Self-Driving (Supervised) niet alleen ongevallen omvatten waarbij het systeem het voertuig actief regelt, maar ook scenario's omvat waarin een bestuurder het systeem kan uitschakelen of waarin de werking van het systeem kort voor het ongeval zonder tussenkomst van de bestuurder wordt onderbroken."

• TeslaNerd
  • Nu online
pdidi schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:34:
[...]
Ik had mijn post daar idd al op aangepast. De onderbouwing hiervoor is: "Bij deze aanpak wordt rekening gehouden met de tijd die bestuurders nodig hebben om mogelijke gevaren te herkennen en over te gaan op de handmatige besturing van het voertuig. Deze berekening zorgt ervoor dat onze gerapporteerde ongevalspercentages voor Full Self-Driving (Supervised) niet alleen ongevallen omvatten waarbij het systeem het voertuig actief regelt, maar ook scenario's omvat waarin een bestuurder het systeem kan uitschakelen of waarin de werking van het systeem kort voor het ongeval zonder tussenkomst van de bestuurder wordt onderbroken."
Ja, natuurlijk moet je die meenemen die binnen 5 seconden na deactiveren van FSD Supervised een botsing hebben. Maar hoezo stop je die met meer dan 5 seconden terwijl FSD Supervised wel actief was dan ALTIJD bij ZONDER FSD.

En dan zijn wij nog niet eens begonnen met de botsingen die FSD Supervised wel zou hebben veroorzaakt maar die door ingrijpen van de bestuurder zijn voorkomen. Zie het filmpje hieronder. Die ontbreken dus volledig in deze fraaie door Tesla aangeleverde statistieken

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

TeslaNerd schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:43:
[...]

Ja, natuurlijk moet je die meenemen die binnen 5 seconden na deactiveren van FSD Supervised een botsing hebben. Maar hoezo stop je die met meer dan 5 seconden terwijl FSD Supervised wel actief was dan ALTIJD bij ZONDER FSD.

En dan zijn wij nog niet eens begonnen met de botsingen die FSD Supervised wel zou hebben veroorzaakt maar die door ingrijpen van de bestuurder zijn voorkomen. Zie het filmpje hieronder. Die ontbreken dus volledig in deze fraaie door Tesla aangeleverde statistieken
Bij hoeveel seconden dan? Als je 100km/u rijdt ben je na 5 seconden 139 meter verder.

Perfect toch als de bestuurder een ongeluk door een FSD fout kan voorkomen door ingrijpen (het is Supervised en zeker niet feilloos)? De bestuurder vult FSDs aan en vice versa. Met als gecombineerd eind resultaat 2x minder ongelukken

• TeslaNerd
  • Nu online
pdidi schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:54:
[...]

Bij hoeveel seconden dan? Als je 100km/u rijdt ben je na 5 seconden 139 meter verder.

Perfect toch als de bestuurder een ongeluk door een FSD fout kan voorkomen door ingrijpen (het is Supervised en zeker niet feilloos)? De bestuurder vult FSDs aan en vice versa. Met als gecombineerd eind resultaat 2x minder ongelukken
En als de data dit mooie resultaat laat zien waarom wil Tesla de ruwe dataset die dit onderbouwt dan niet delen zodat dit geweldige nieuws ook door onafhankelijke partijen kan worden bevestigd.

In deze data kan toch moeilijk een concurrentievoordeel verborgen zitten dat hiermee niet al door Tesla zelf is geopenbaard

TeslaNerd schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:40:
[...]

En als de data dit mooie resultaat laat zien waarom wil Tesla de ruwe dataset die dit onderbouwt dan niet delen zodat dit geweldige nieuws ook door onafhankelijke partijen kan worden bevestigd.

In deze data kan toch moeilijk een concurrentievoordeel verborgen zitten dat hiermee niet al door Tesla zelf is geopenbaard
Die onafhankelijke partij is de RDW

• Spoetnik
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10:09
Mijn ervaring met FSD.
De FSD-teller staat inmiddels op 2000 km. Vorige week heb ik twee keer achter elkaar een strike gekregen. Op weg naar Friesland wilde ik iets uitproberen. Ik drukte met mijn duim op de binnen camera. Dat vond de auto niet leuk: een rood stuur en een strike. Op de terugweg heb ik FSD weer ingeschakeld en binnen no time kreeg ik opnieuw een rood stuur en een strike.

Thuis heb ik de lens schoongemaakt en daarna heb ik geen strike meer gekregen. Waarschijnlijk heb ik de lens de eerste keer toch vies gemaakt.

Voor de rest ben ik zeer tevreden met FSD. Op 60-, 80- en 100-km-wegen rijdt de auto 4 à 5 km boven de toegestane snelheid.

Bij wegwerkzaamheden staat meestal een bord van 30 km. Daarna volgt bijna nooit een ‘einde 30 km’-bord. Ik merk dat de auto dan even twijfelt, maar vervolgens pakt hij de toegestane snelheid weer vlot op. Rotondes neemt hij erg rustig, maar niet storend.

Bij mij in de buurt is een kruising vervangen door een rotonde. De navigatie geeft aan dat het een kruising is, maar de auto gaat zonder te aarzelen de rotonde op en neemt de juiste afslag.

Wat ik positief vind, is dat de auto meteen in beweging komt zodra de weg vrij is. Maar hij geeft voetgangers en fietsers wel te vaak voorrang.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:11
TeslaNerd schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:40:
[...]

Misschien omdat er dan gehaaid iemand dusdanig met de data gaat zitten vogelen dat het alsnog weer negatief uit kan pakken.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:19
talkatoo schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:25:
[...]

Ik zag bij je post op reddit dat het misschien kwam door je achterligger.

Dat zou inderdaad wel mogelijk zijn (maar absoluut niet gewenst in deze situatie). Ik heb al meerdere videos gezien waar (in de US) iemand op een kronkelende bergweg of zo rijdt en de auto aan kant gaat omdat de achterligger te kort op rijdt en duidelijk wil voorbij steken.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Fire69 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:48:
[...]

Dat zou inderdaad wel mogelijk zijn (maar absoluut niet gewenst in deze situatie). Ik heb al meerdere videos gezien waar (in de US) iemand op een kronkelende bergweg of zo rijdt en de auto aan kant gaat omdat de achterligger te kort op rijdt en duidelijk wil voorbij steken.
Heb je een linkje? Ben wel benieuwd naar de discussie!

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Ecological
  • Nu online
Spoetnik schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:47:
Mijn ervaring met FSD.
De FSD-teller staat inmiddels op 2000 km. Vorige week heb ik twee keer achter elkaar een strike gekregen. Op weg naar Friesland wilde ik iets uitproberen. Ik drukte met mijn duim op de binnen camera. Dat vond de auto niet leuk: een rood stuur en een strike. Op de terugweg heb ik FSD weer ingeschakeld en binnen no time kreeg ik opnieuw een rood stuur en een strike.

Thuis heb ik de lens schoongemaakt en daarna heb ik geen strike meer gekregen. Waarschijnlijk heb ik de lens de eerste keer toch vies gemaakt.

Voor de rest ben ik zeer tevreden met FSD. Op 60-, 80- en 100-km-wegen rijdt de auto 4 à 5 km boven de toegestane snelheid.

Bij wegwerkzaamheden staat meestal een bord van 30 km. Daarna volgt bijna nooit een ‘einde 30 km’-bord. Ik merk dat de auto dan even twijfelt, maar vervolgens pakt hij de toegestane snelheid weer vlot op. Rotondes neemt hij erg rustig, maar niet storend.

Bij mij in de buurt is een kruising vervangen door een rotonde. De navigatie geeft aan dat het een kruising is, maar de auto gaat zonder te aarzelen de rotonde op en neemt de juiste afslag.

Wat ik positief vind, is dat de auto meteen in beweging komt zodra de weg vrij is. Maar hij geeft voetgangers en fietsers wel te vaak voorrang.
Leuk om je ervaringen te lezen! Ik denk altijd wel in de auto - ik zit lekker comfortabel en soms vinden mensen het ook wel heel fijn om even voor te kunnen. Zij zijn ook heel kwetsbaar (ook al zijn ze zich daar niet altijd van bewust :+ ). Enige is natuurlijk wel dat je ergens voorspelbaar moet zijn, omdat je anders juist gevaarlijke situaties krijgt omdat mensen je dan opeens geen inhalen. Tram chauffeurs in Amsterdam mogen ook geen mensen voor laten omdat je niet kan zien of er iemand aan komt.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• TeslaNerd
  • Nu online
gjcvro schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:47:
[...]
Misschien omdat er dan gehaaid iemand dusdanig met de data gaat zitten vogelen dat het alsnog weer negatief uit kan pakken.
Dat zou inderdaad niet leuk zijn voor deze mooie resulten maar als dat transparant en reproduceerbaar is gedaan dan kan ook dat voor Tesla geen argument tegen openbaarheid zijn

[ Voor 8% gewijzigd door TeslaNerd op 06-05-2026 20:14 ]

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:29
Poh, ik zit nu halverwege m’n gratis maand, maar ik merk dat ik toch wel begin te twijfelen of ik het abonnement gewoon moet gaan nemen.

Ik rij tot nu toe blijkbaar 96% op FSD en het rijdt echt zo relaxed. De hele randstad door zonder problemen. Ik rij zelf gehaaster, maar ik merk dat ik niet meer zo’n behoefte heb om ‘bij te gassen’, dan maar 1 minuut later op bestemming.

Het parkeren en überhaupt parkeerplaatsen is nog niet geschikt om serieus te gebruiken, maar zodra je bij de uitrit staat kan hij aan !

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:27

Sandyman538

SandstorM [148839]

Wat mij ook tegenhoudt om gewoon FSD te kopen is dat je niet weet welke gekke bokkesprongen er in de toekomst nog gemaakt worden? De auto heeft natuurlijk een hogere restwaarde als er afgekocht FSD op zit, maar is het zeker dat je hem mét FSD kunt doorverkopen over bijvoorbeeld 8 jaar. Of is er dan weer een nieuwe 'regel' van Tesla dat je dit als 2e eigenaar gewoon weer moet kopen. En meenemen naar een nieuwe auto kan ook niet meer. En je weet ook niet of je ooit in aanmerking komt voor unsupervised over x-aantal jaren, of dat er dan weer een nieuwe variant aangeschaft moet worden. Voor mijn gevoel nog veel onzekerheden wat me tegenhoudt het aan te schaffen.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:45
Smobbo schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:28:
Ik rij zelf gehaaster, maar ik merk dat ik niet meer zo’n behoefte heb om ‘bij te gassen’, dan maar 1 minuut later op bestemming.
Dus door zelf iets relaxter te rijden kun je die 99 euro per maand in je zak houden. ;)

iRacing Profiel

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 07:54
Concurrentie komt eraan

VW heeft officieel VLA2.0 van xpeng ingebouwd in wagens in China , via dezelfde uitzondering die tesla gebruikt heeft wil het nu eind begin 2027 vla2.0 in Europa goedgekeurd hebben. Alle vw’s krijgen dan het xpeng vla2.0 systeem en mogen autonoom rijden. De eerste indrukken uit Peking zijn goed. VS zou via een spoedprocedure bij de UNECE vooraf direct toestemming krijgen voor level 3 waarbij vooraf testen niet zijn vereist in Europa. Ze halen tesla dan direct in , VW en xpeng worden blijkbaar wel vertrouwd ????

https://x.com/out_of_spec/status/2052018518401421561?s=46

[ Voor 19% gewijzigd door karel_G_1981 op 06-05-2026 20:51 ]

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:29
Sandyman538 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:35:
Wat mij ook tegenhoudt om gewoon FSD te kopen is dat je niet weet welke gekke bokkesprongen er in de toekomst nog gemaakt worden? De auto heeft natuurlijk een hogere restwaarde als er afgekocht FSD op zit, maar is het zeker dat je hem mét FSD kunt doorverkopen over bijvoorbeeld 8 jaar. Of is er dan weer een nieuwe 'regel' van Tesla dat je dit als 2e eigenaar gewoon weer moet kopen. En meenemen naar een nieuwe auto kan ook niet meer. En je weet ook niet of je ooit in aanmerking komt voor unsupervised over x-aantal jaren, of dat er dan weer een nieuwe variant aangeschaft moet worden. Voor mijn gevoel nog veel onzekerheden wat me tegenhoudt het aan te schaffen.
Haha, exact mijn gedachte…
MartijnA3 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:37:
[...]

Dus door zelf iets relaxter te rijden kun je die 99 euro per maand in je zak houden. ;)
Hij doet gelukkig wel iets meer dan rustig rijden ;)

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06:46
karel_G_1981 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:45:
Concurrentie komt eraan

VW heeft officieel VLA2.0 van xpeng ingebouwd in wagens in China , via dezelfde uitzondering die tesla gebruikt heeft wil het nu eind begin 2027 vla2.0 in Europa goedgekeurd hebben. Alle vw’s krijgen dan het xpeng vla2.0 systeem en mogen autonoom rijden. De eerste indrukken uit Peking zijn goed. VS zou via een spoedprocedure bij de UNECE vooraf direct toestemming krijgen voor level 3 waarbij vooraf testen niet zijn vereist in Europa. Ze halen tesla dan direct in , VW en xpeng worden blijkbaar wel vertrouwd ????

Met concurrentie zal een hoger fsd abo geen groter marktaandeel betekenen. Bij XPeng is het self-driving / XPILOT-systeem (ADAS) standaard inbegrepen zonder extra kosten (China)

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 07:54
lighting_ schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:06:
[...]

Met concurrentie zal een hoger fsd abo geen groter marktaandeel betekenen. Bij XPeng is het self-driving / XPILOT-systeem (ADAS) standaard inbegrepen zonder extra kosten (China)
Lijkt me ook stug zoals gesuggereerd wordt dat xpeng zo makkelijk goedkeuring gaat krijgen zoals ik hoorde gezien alle discussie over Chinese spionage. zelfs via VW. Xpilot is wat anders dan vla2.0 volgens mij, vraag me af of dat gratis wordt . De Chinezen gebruiken wel slim VW (en de beroerde financiële situatie van dat merk) om zich naar binnen te praten bij de Duitse autolobby. Ben benieuwd hoe dit zich ontwikkelt en of er voor vw/xpeng straks idd een veel soepelere toelating is dan voor Tesla met FsD.

Edit : ik begreep dat vla2.0 van xpeng OOK door de RDW wordt getest via hetzelfde proces als fsd. Dus de RDW gaat ook vla2.0 van xpeng goedkeuren via dezelfde uitzondering als level 2 systeem. Proces moet dit jaar nog zijn afgerond.

[ Voor 12% gewijzigd door karel_G_1981 op 06-05-2026 21:25 ]

• talkatoo
  • Laatst online: 07:05
Fire69 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:48:
[...]

Is inderdaad de enige verklaring, heb de camera beelden van achter toegevoegd hieronder:

Voorkant:
https://streamable.com/iov1d2

Achterkant:
https://streamable.com/l5twmo

Blijft wel vreemd, wellicht vond FSD het een gevaarlijke situatie? Precies op het moment dat de auto de inhaal actie inzet (nog redelijk ver achter mij).

[ Voor 5% gewijzigd door talkatoo op 06-05-2026 21:17 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:13
talkatoo schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:16:
[...]

Is inderdaad de enige verklaring, heb de camera beelden van achter toegevoegd hieronder:

Voorkant:

Achterkant:

Blijft wel vreemd, wellicht vond FSD het een gevaarlijke situatie? Precies op het moment dat de auto de inhaal actie inzet (nog redelijk ver achter mij).
Wanneer ik zo'n gek achter mij dergelijke stunts zie uithalen (dat inhalen terwijl er een tegenligger aankomt ging maar net goed) dan ben ikzelf ook wel geneigd om de kant van de weg op te zoeken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Fire69
[...]

Voorkant:

Achterkant:

Is dit gedownload via de app of rechtstreeks van de usb? De kwaliteit is niet super. Stom misschien maar door de compressie leek het voor mij even alsof er een zwaailicht op die auto stond. Dat samen met de hoge snelheid deed FSD misschien denken dat het een prioritair voertuig was?

• Ecological
  • Nu online
[...]

Voorkant:

Achterkant:

OMG jezus - voor mij weer een extra reden waarom FSD (autonome auto's) zoveel veiliger zijn dan mensen. Wat een actie!

• Ecological
  • Nu online
Sandyman538 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:35:
Snap ik wel, maar mochten we de auto wel over 3 jaar kunnen inzitten als robotaxi voor wat extra inkomsten is het wel heel lekker om niet extra hoeven te betalen. :P

Keuzes keuzes...

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:05
karel_G_1981 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:45:
Concurrentie komt eraan

VW heeft officieel VLA2.0 van xpeng ingebouwd in wagens in China , via dezelfde uitzondering die tesla gebruikt heeft wil het nu eind begin 2027 vla2.0 in Europa goedgekeurd hebben. Alle vw’s krijgen dan het xpeng vla2.0 systeem en mogen autonoom rijden. De eerste indrukken uit Peking zijn goed.

Ze nemen daar in China ook de voorbarigheid van Musk over zo te zien :+

Maar volgens mij klopt het ook niet helemaal wat je zegt.

Om te beginnen: in China is het heel normaal en verwacht een koper dat een nieuwe auto self-driving tech heeft. Waar hier half Brussel valt over "level 2+ is gevaarlijk want misschien vertrouw je het wel teveel" is het daar al een tijdje de normaalste zaak van de wereld. De grootste speler voor ADAS daar is Momenta (werd ook al vaker in dit topic benoemd).
Er worden EV's gebouwd door SAIC-VW (een joint venture die Chinese auto's bouwt met een Volkswagen badge die niet naar de EU komen) die uitgerust zijn met Momenta. En die kunnen daarmee inderdaad "FSD alike" zelfrijden, gebaseerd op dezelfde tech (e2e ai) (getraind met Chinese data natuurlijk) met dezelfde krachten en beperkingen. De gelinkte X-post en YouTube video gaan over Momenta.

Het is echter zeer onwaarschijnlijk dat de Chinese 'Volkswagens' naar de EU komen. Laat staan dat ze Momenta hardware meenemen, laat staan dat Momenta met Europese data aan de slag gaat.

Xpeng VLA2 is een seperate concurrent. Het is, net als FSD en Momenta, een systeem met dezelfde tech stack met dezelfde krachten en beperkingen. Maar ook hiervoor geldt dat de Chinese serverparken niet zomaar met EU data gaan verwerken om zo'n systeem ook werkend in de EU te krijgen.

Er is momenteel nog geen enkele VW in de EU beschikbaar die de nodige hardware hiervoor heeft en voor zover ik weet staan die ook niet op de planning. De VW uit de YouTube video komt niet naar de EU.

Dus er is nog geen hardware, er is nog geen software.
Edit : ik begreep dat vla2.0 van xpeng OOK door de RDW wordt getest via hetzelfde proces als fsd. Dus de RDW gaat ook vla2.0 van xpeng goedkeuren via dezelfde uitzondering als level 2 systeem. Proces moet dit jaar nog zijn afgerond.
Dus geen hardware en geen software maar de RDW is er al wel mee bezig? :P ik vind het een heel sterk verhaal. Zou ook heel raar zijn. Xpengs zijn door de Zweedse keuringsautoriteit toegelaten, dat zou nogal een shift zijn.

Voor Xpeng (en alle andere fabrikanten) is het nu gewoon dom om de uitzonderingsroute te bewandelen. Als FSD straks EU goedkeuring krijgt, dan wordt de UNECE regelgeving hierop ook aangepast en kunnen andere fabrikanten veel makkelijker daarop voortborduren. Dat is een van de zaken waar ze zich bij de ETSC zo druk om maken nu :P

Nu is het natuurlijk niet openbaar wat ze bij de RDW doen maar ik vind het allemaal erg onwaarschijnlijk. Ben erg benieuwd naar je bron.
VS zou via een spoedprocedure bij de UNECE vooraf direct toestemming krijgen voor level 3 waarbij vooraf testen niet zijn vereist in Europa. Ze halen tesla dan direct in , VW en xpeng worden blijkbaar wel vertrouwd ????
Iedere fabrikant, ook Tesla, mag een voertuig aanbieden als level 3 voertuig. Dat mogen ze nu ook doen met FSD als ze willen. Daar zit een goedkeuringstraject aan verbonden, maar dat kan je als fabrikant uiteindelijk gewoon doorlopen. Het betekent echter ook dat ze dan verantwoordelijk zijn voor ongevallen. En dat zet je merk nogal gigantisch onder druk mocht het mis gaan. Je moet dus heeeeel zeker zijn van je zaak, zeker als je het op een high volume model gaat verkopen.

Het is totaal onrealistisch dat ofwel Momenta ofwel Xpeng VLA2 zonder major aanpassingen zomaar met Europese wegen om kan gaan. Het is onmogelijk dat ze zonder data nu al durven te stellen dat het goed genoeg zou zijn voor level 3.

De kracht van al deze systemen ontstaat door het in de praktijk op de weg te brengen, door data te verzamelen over miljoenen kilometers en het model door te trainen. Dat doen Momenta en Xpeng VLA2 in China al jaren en daarom werkt het daar - dezelfde reden dat FSD werkt in de VS. Tesla verzamelde in de EU al jaren miljoenen kilometers aan data en kon daarmee FSD voor de EU trainen.
VW, Xpeng en Momenta hebben dat niet en kunnen onmogelijk binnen een jaar bijbenen.

Desondanks zal met name Momenta, ook door hun recente samenwerking met Hyundai, hoogstwaarschijnlijk ooit wel naar de EU komen. Datzelfde geldt voor Mobileye (nieuwste stack van hen zit oa op de Zeekr 001, maar ook andere EU merken gebruiken hun hardware (zij het lagere spec). Fun fact: de eerste Tesla's hadden ook hardware van Mobileye).
Ik denk zelf dat Mercedes met Nvidia Alpamayo de eerstvolgende gaat zijn op ons continent.

Uiteindelijk gaan al deze suppliers natuurlijk wel een keer naar de EU komen. Uiteindelijk gaan ze allemaal proberen te verbeteren en te itereren terwijl ze data verzamelen. En mogelijk (en hopelijk) lukt het ooit om er level 3 (of hoger) mee te bereiken. Wie daarmee het eerste gaat zijn, dat gaan we ooit meemaken :)

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 06-05-2026 23:13 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Vanavond wat fel tegenlicht situaties gehad. Gelukkig net van te voren de voorruit gesproeid
Met tegenlicht rechts van het busje kijken en alle 3 de auto's gezien
Een fazant ontwijken met 5m/s2
De berm in om uit te wijken

• walto
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:24
Mijn auto is zojuist geüpdatet van 2026.2.200.1 (factory, geen FSD) naar 2026.8.6.

nog steeds geen FSD, ook al heb ik het bij de auto gekocht…. Iemand enig idee? Het wordt nu toch wel een slecht verhaal zo….

Enjoying life

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:28
Na alle verhalen hier erg benieuwd geworden naar de staat van FSD. Gisteren na mijn vakantie de update geinstalleerd en de maand proef gestart. 160km heen en terug gereden van huis naar werk.
Feilloos. DMS niet 1 keer ingegrepen, ook niet 's middags met een zonnebril op. Zelf ook niet 1 keer in hoeven grijpen. Wel af en toe gas bijgeven, vooral in de woonwijk rijdt hij als een oude oma. Op de snelweg heeft hij wat moeite om de snelheid vast te houden. Lukte me niet om hem op 115km/h in te stellen en dat dan ook te rijden. Zodra hij ergens achter komt te zitten trekt hij daarna niet meer door maar blijft hij op een lagere snelheid hangen.
Ben benieuwd de komende maand.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:07
Ik heb er nu een paar 100km met FSD opzitten en ik wil eigenlijk beginnen met een negatief punt. En dat is ontiegelijk slecht autopilot wel niet is. Raar optrekken, ghostbreaking, geen autolane change.

Ik ben echt onder de indruk wat het kan en doet. Het rijdt wat mij betreft best conservatief, ondanks dat ik zelf een vrij rustige rijder bent. De hoeveelheid knipperlicht is wel een dingetje en wat mij betreft niet altijd nodig. FSD heeft me ook laten inzien dat ik bochten beter kan aansnijden. Maar daarnaast ook dat ik autorijden gewoon erg leuk vind. Ik denk dan ook dat het bij een maandje blijft.

• Ecological
  • Nu online
Maverick schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:02:
Na alle verhalen hier erg benieuwd geworden naar de staat van FSD. Gisteren na mijn vakantie de update geinstalleerd en de maand proef gestart. 160km heen en terug gereden van huis naar werk.
Feilloos. DMS niet 1 keer ingegrepen, ook niet 's middags met een zonnebril op. Zelf ook niet 1 keer in hoeven grijpen. Wel af en toe gas bijgeven, vooral in de woonwijk rijdt hij als een oude oma. Op de snelweg heeft hij wat moeite om de snelheid vast te houden. Lukte me niet om hem op 115km/h in te stellen en dat dan ook te rijden. Zodra hij ergens achter komt te zitten trekt hij daarna niet meer door maar blijft hij op een lagere snelheid hangen.
Ben benieuwd de komende maand.
Leuk om te lezen dat het zo goed werkt voor je!

Is het echt zo erg om in een woonwijk te rijden als een oude oma? Ik zou graag hebben dat ze dit vaker doen bij mij in de wijk ! Er komen vaak genoeg kinderen of huisdieren achter auto’s vandaan bij mij :)

Qoon3x schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:58:
Standaard autopilot:
Dit lijkt een oude versie te zijn. Waar je in de meest recente versies makkelijk uit auto steer kon komen door het knipperlicht aan te zetten zetten en een lichte stuurbeweging te maken kon dat in dit geval niet meer. Er was echt een flink wat kracht nodig op het stuur nodig om uit autopilot te komen.
Ik heb gisteren weer even met AP-Autosteer gereden (legacy MY) en idd: de verminderde stuurweerstand is verdwenen als het knipperlicht aan staat. Dat is niet fijn. Hoop dat dat wel weer terugkomt als FSD abbo is afgelopen

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:54
walto schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 07:34:
Mijn auto is zojuist geüpdatet van 2026.2.200.1 (factory, geen FSD) naar 2026.8.6.

nog steeds geen FSD, ook al heb ik het bij de auto gekocht…. Iemand enig idee? Het wordt nu toch wel een slecht verhaal zo….
Hier een beetje hetzelfde verhaal. MY van 21 maart, zit nog op factory update 2026.2.100. 3.5 weken geleden abonnement genomen op FSD. Maar nog geen enkele update ontvangen, niet op de factory update en niet op FSD.

Toevallig morgen een service afspraak staan voor de USB-aansluiting in dashboardkastje. Dan ook maar eens vragen of ze iets aan deze updates kunnen doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Blik1984 op 07-05-2026 08:30 ]

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:26
Fsd gaat hem niet worden. Vanmorgen de hele tijd op de rechterbaan (A12) met 85 kmh gereden. Auto wilde meerdere malen inhalen maar durfde niet, er was gigantisch veel ruimte om in te halen. Alleen helemaal op het eind (2 km voor de afslag). Waardeloos

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
TweakerVincent schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:50:
Fsd gaat hem niet worden. Vanmorgen de hele tijd op de rechterbaan (A12) met 85 kmh gereden. Auto wilde meerdere malen inhalen maar durfde niet, er was gigantisch veel ruimte om in te halen. Alleen helemaal op het eind (2 km voor de afslag). Waardeloos
Waar heb je de Ofset op staan bij mij staat die op 50% en rijd over het algemeen tussen de 102 en 106 hangt er ook vanaf of het verkeer goed doorrijd daar past die zich op aan.

maar bij mij gaat die zeker naar links inhalen en als er veel ruimte rechts is ook weer terug.

en ik rijd dagelijks A12 richting Utrecht en A20 richting Rotterdam of A12 naar Den Haag en eigenlijk geen problemen.

PSN: FreakGIB

Camera's vies? Met lage zon funest

• Richh

Vanaf factory software naar de gewone release branch duurt grofweg een maand, zoals je hebt ondervonden :) Je zit nu in het standaard releaseproces.

Echter, de FSD build is niet een standaard build die standaard naar alle voertuigen wordt uitgerold in de EU, zo lijkt het althans. Hoe het de eerste dagen verliep (en ik verwacht dus dat het nog steeds zo werkt) is dat Tesla elke dag 'random' naar specifiek Nederlandse voertuigen de update pushed. Dat kan dus letterlijk vandaag nog gebeuren, maar ja, het kan ook nog wel +1 week gaan duren :P

Neem aan dat je in de auto je updatevoorkeur op geavanceerd hebt gezet? Veel meer dan dat kan je helaas niet doen.

• TeslaNerd
  • Nu online
Richh schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 23:00:
[...]
Nu is het natuurlijk niet openbaar wat ze bij de RDW doen maar ik vind het allemaal erg onwaarschijnlijk. Ben erg benieuwd naar je bron.
Dat klopt niet helemaal. De RDW is een publieke dienstverlener en een zelfstandig bestuursorgaan (ZBO). Dat betekent dat de RDW aan strenge regels voor openbaarheid is gebonden.
Op basis van de Wet open overheid (Woo) kan iedereen documenten opvragen over het beleid en de uitvoering van de RDW

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Bij dit soort fratsen grijp ik zelf in, doe ik een disengage en geef ik via de spraakopname feedfback.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:23

Die van mij heeft eergisteren 2025.3.7 gepusht gekregen zonder wifi (ik zat op 2025.2.3). Alleen mijn auto staat nog bij de hersteller dus is 1 week FSD straks verspild 🤦🏻‍♂️

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

• Richh
TeslaNerd schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:13:
[...]

Dat klopt niet helemaal. De RDW is een publieke dienstverlener en een zelfstandig bestuursorgaan (ZBO). Dat betekent dat de RDW aan strenge regels voor openbaarheid is gebonden.
Op basis van de Wet open overheid (Woo) kan iedereen documenten opvragen over het beleid en de uitvoering van de RDW
Je weet al dat je wat dat betreft kansloos bent, want gisteren ging het hier ook al over:
Voor het niet openbaar maken van informatie kan gedacht worden aan:
- bedrijfs- en fabricagegegevens die door derde partijen zijn aangeleverd aan de RDW.
En daar heb je nooit op gereageerd.

Je probeert al geruime tijd elke pagina dezelfde onzin te verspreiden, deze situatie is slechts een voorbeeld. Dan wordt van vervolgens beargumenteerd uitgelegd waarom het niet klopt wat je stelt. Dat negeer je dan, en de volgende dag probeer je het opnieuw met iemand anders. Je citeert altijd selectief.

Dus, vanwaar dat je dit zo post? Ben oprecht benieuwd. Zonder antwoord ga ik er vanuit dat je aan het trollen bent en ga ik bij herhaling in ieder geval de report knop gebruiken.

En anders, wat houdt je tegen om obv de WOO een aanvraag te doen, dan?

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 07-05-2026 09:27 ]

• TeslaNerd
  • Nu online
Richh schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:25:
[...]
dankjewel voor de aanmoediging. Met dit ge-welles-nietes komen wij inderdaad ook niet verder hier

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Je hoort op de 2026.3.6 of 2026.3.7 te zitten voor FSD, als je 2026.8.6 hebt dan heb je of een HW3 voertuig die niet in aanmerking komt en als het wel een HW4 auto is dan zal het een import auto zijn en moet je VIN bij Tesla omgezet worden naar Nederlands voertuig

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Richh
TeslaNerd schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:33:
[...]

dankjewel voor de aanmoediging. Met dit ge-welles-nietes komen wij inderdaad ook niet verder hier
Haha, bij 'welles-nietes' is er sprake van een cirkeltje. Mijn punt is dat je bij een 'nietes' gewoon niet meer reageert en het dan maar de volgende dag nog een keer probeert.

Maar ja, doe zeker een aanvraag. Ik ben oprecht zeer benieuwd naar de response d:)b

• Blik1984
revolution-nl schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:37:
[...]

Je hoort op de 2026.3.6 of 2026.3.7 te zitten voor FSD, als je 2026.8.6 hebt dan heb je of een HW3 voertuig die niet in aanmerking komt en als het wel een HW4 auto is dan zal het een import auto zijn en moet je VIN bij Tesla omgezet worden naar Nederlands voertuig
DIt lijkt me bijzonder, kreeg na mijn kleine rant van vanochtend over de software-update toevallig zojuist de update binnen. Die is ook 2026.8.6, HW4 auto, Nederlandse VIN

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Blik1984 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:45:
[...]

DIt lijkt me bijzonder, kreeg na mijn kleine rant van vanochtend over de software-update toevallig zojuist de update binnen. Die is ook 2026.8.6, HW4 auto, Nederlandse VIN
Kijk even of er een Nederlands Tesla telefoonnummer als hulpnummer in de auto wordt weergegeven, en schiet maar preventief een service request in. Een Nederlandse HW4 auto moet op 2026.3.6 /7 te zitten. Als je in de 8 reeks zit met HW4 dan gaat er iets niet goed bij Tesla in de branche waar je auto in gekoppeld staat.

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 07-05-2026 09:51 ]

• Blik1984
revolution-nl schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:50:
[...]

Kijk even of er een Nederlands Tesla telefoonnummer als hulpnummer in de auto wordt weergegeven, en schiet maar preventief een service request in. Een Nederlandse HW4 auto moet op 2026.3.6 /7 te zitten. Als je in de 8 reeks zit met HW4 dan gaat er iets niet goed bij Tesla in de branche waar je auto in gekoppeld staat.
ok, check. Laat ik morgen even checken, dan ben ik er toevallig toch wegens een service request.

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
revolution-nl schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:50:
[...]

Ik begreep dat de update 2026.3.6 net gepusht werd, dat zou dus de oplossing moeten zijn denk ik

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Empie69 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:55:
[...]

Ik begreep dat de update 2026.3.6 net gepusht werd, dat zou dus de oplossing moeten zijn denk ik
Dan zit je goed inderdaad d:)b

• Mar.tin
  • Laatst online: 10:11
Richh schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:25:
[...]

Je weet al dat je wat dat betreft kansloos bent, want gisteren ging het hier ook al over:

[...]

[...]

En daar heb je nooit op gereageerd.

Je probeert al geruime tijd elke pagina dezelfde onzin te verspreiden, deze situatie is slechts een voorbeeld. Dan wordt van vervolgens beargumenteerd uitgelegd waarom het niet klopt wat je stelt. Dat negeer je dan, en de volgende dag probeer je het opnieuw met iemand anders. Je citeert altijd selectief.

Dus, vanwaar dat je dit zo post? Ben oprecht benieuwd. Zonder antwoord ga ik er vanuit dat je aan het trollen bent en ga ik bij herhaling in ieder geval de report knop gebruiken.

Ik wilde reageren, dat het gewoon in de WOO wet staat, maar dat bedoel jij ook :+.

Het is nog vroeg.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:28
Ecological schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:10:
[...]

Leuk om te lezen dat het zo goed werkt voor je!

Is het echt zo erg om in een woonwijk te rijden als een oude oma? Ik zou graag hebben dat ze dit vaker doen bij mij in de wijk ! Er komen vaak genoeg kinderen of huisdieren achter auto’s vandaan bij mij :)
Op sommige plekken is dat zo, maar lang niet overal. Ik hoef echt niet met 60 door de woonwijk te crossen, maar 25km/h is wel erg langzaam om 6:30 langs een leeg grasveld. Goed, kan zelf gelukkig wat gas bijgeven.
Ook bij het inhalen, als hij wat twijfelt, beetje gas bijgeven en hij schuift hem wat eerder naar links.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Fire69
https://www.notateslaapp.com/news/4104/tesla-to-end-one-time-fsd-purchases-across-europe-this-month

Blijkbaar gedaan met aankoop FSD in gans Europa binnenkort. Dat had ik zo snel niet zien aankomen!
Pagina: 1 ... 74 75 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.