Ze nemen daar in China ook de voorbarigheid van Musk over zo te zien
Maar volgens mij klopt het ook niet helemaal wat je zegt.
Om te beginnen: in China is het heel normaal en verwacht een koper dat een nieuwe auto self-driving tech heeft. Waar hier half Brussel valt over "level 2+ is gevaarlijk want misschien vertrouw je het wel teveel" is het daar al een tijdje de normaalste zaak van de wereld. De grootste speler voor ADAS daar is Momenta (werd ook al vaker in dit topic benoemd).
Er worden EV's gebouwd door SAIC-VW (een joint venture die Chinese auto's bouwt met een Volkswagen badge die niet naar de EU komen) die uitgerust zijn met Momenta. En die kunnen daarmee inderdaad "FSD alike" zelfrijden, gebaseerd op dezelfde tech (e2e ai) (getraind met Chinese data natuurlijk) met dezelfde krachten en beperkingen. De gelinkte X-post en YouTube video gaan over Momenta.
Het is echter zeer onwaarschijnlijk dat de Chinese 'Volkswagens' naar de EU komen. Laat staan dat ze Momenta hardware meenemen, laat staan dat Momenta met Europese data aan de slag gaat.
Xpeng VLA2 is een seperate concurrent. Het is, net als FSD en Momenta, een systeem met dezelfde tech stack met dezelfde krachten en beperkingen. Maar ook hiervoor geldt dat de Chinese serverparken niet zomaar met EU data gaan verwerken om zo'n systeem ook werkend in de EU te krijgen.
Er is momenteel nog geen enkele VW in de EU beschikbaar die de nodige hardware hiervoor heeft en voor zover ik weet staan die ook niet op de planning. De VW uit de YouTube video komt niet naar de EU.
Dus er is nog geen hardware, er is nog geen software.
Edit : ik begreep dat vla2.0 van xpeng OOK door de RDW wordt getest via hetzelfde proces als fsd. Dus de RDW gaat ook vla2.0 van xpeng goedkeuren via dezelfde uitzondering als level 2 systeem. Proces moet dit jaar nog zijn afgerond.
Dus geen hardware en geen software maar de RDW is er al wel mee bezig?

ik vind het een heel sterk verhaal. Zou ook heel raar zijn. Xpengs zijn door de Zweedse keuringsautoriteit toegelaten, dat zou nogal een shift zijn.
Voor Xpeng (en alle andere fabrikanten) is het nu gewoon dom om de uitzonderingsroute te bewandelen. Als FSD straks EU goedkeuring krijgt, dan wordt de UNECE regelgeving hierop ook aangepast en kunnen andere fabrikanten veel makkelijker daarop voortborduren. Dat is een van de zaken waar ze zich bij de ETSC zo druk om maken nu
Nu is het natuurlijk niet openbaar wat ze bij de RDW doen maar ik vind het allemaal erg onwaarschijnlijk. Ben erg benieuwd naar je bron.
VS zou via een spoedprocedure bij de UNECE vooraf direct toestemming krijgen voor level 3 waarbij vooraf testen niet zijn vereist in Europa. Ze halen tesla dan direct in , VW en xpeng worden blijkbaar wel vertrouwd ????
Iedere fabrikant, ook Tesla, mag een voertuig aanbieden als level 3 voertuig. Dat mogen ze nu ook doen met FSD als ze willen. Daar zit een goedkeuringstraject aan verbonden, maar dat kan je als fabrikant uiteindelijk gewoon doorlopen. Het betekent echter ook dat ze dan verantwoordelijk zijn voor ongevallen. En dat zet je merk nogal gigantisch onder druk mocht het mis gaan. Je moet dus heeeeel zeker zijn van je zaak, zeker als je het op een high volume model gaat verkopen.
Het is totaal onrealistisch dat ofwel Momenta ofwel Xpeng VLA2 zonder major aanpassingen zomaar met Europese wegen om kan gaan. Het is onmogelijk dat ze zonder data nu al durven te stellen dat het goed genoeg zou zijn voor level 3.
De kracht van al deze systemen ontstaat door het in de praktijk op de weg te brengen, door data te verzamelen over miljoenen kilometers en het model door te trainen. Dat doen Momenta en Xpeng VLA2 in China al jaren en daarom werkt het daar - dezelfde reden dat FSD werkt in de VS. Tesla verzamelde in de EU al jaren miljoenen kilometers aan data en kon daarmee FSD voor de EU trainen.
VW, Xpeng en Momenta hebben dat niet en kunnen onmogelijk binnen een jaar bijbenen.
Desondanks zal met name Momenta, ook door hun recente samenwerking met Hyundai, hoogstwaarschijnlijk ooit wel naar de EU komen. Datzelfde geldt voor Mobileye (nieuwste stack van hen zit oa op de Zeekr 001, maar ook andere EU merken gebruiken hun hardware (zij het lagere spec). Fun fact: de eerste Tesla's hadden ook hardware van Mobileye).
Ik denk zelf dat Mercedes met Nvidia Alpamayo de eerstvolgende gaat zijn op ons continent.
Uiteindelijk gaan al deze suppliers natuurlijk wel een keer naar de EU komen. Uiteindelijk gaan ze allemaal proberen te verbeteren en te itereren terwijl ze data verzamelen. En mogelijk (en hopelijk) lukt het ooit om er level 3 (of hoger) mee te bereiken. Wie daarmee het eerste gaat zijn, dat gaan we ooit meemaken
[
Voor 6% gewijzigd door
Richh op 06-05-2026 23:13
]