• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:12
TeslaNerd schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:10:
[...]Mijn eerste bezwaar bij deze vergelijking van door Tesla aangeleverde cijfers is dat in de slechtere cijfers ZONDER FSD (Supervised) ook ongelukken zullen zitten waarbij FSD (Supervised) de controle voorafgaand aan het ongeluk terug heeft gegeven aan de superviserende bestuurder.
Je kan dit misschien vinden op deze pagina?
https://www.tesla.com/fsd/safety
TeslaNerd schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:10:
[...]

Dan vergelijk jij de 9.0mln Miles per collision With FSD (Supervised) met de 4.3mln miles per collision Manually (Active Safety Features)?
En dat MET FSD dan een factor 2 meer miles per collision heeft dan ZONDER FSD (Supervised)?

Mijn eerste bezwaar bij deze vergelijking van door Tesla aangeleverde cijfers is dat in de slechtere cijfers ZONDER FSD (Supervised) ook ongelukken zullen zitten waarbij FSD (Supervised) de controle voorafgaand aan het ongeluk terug heeft gegeven aan de superviserende bestuurder.
Als dat meer dan 5 seconden is dan klopt dat ja (zie mijn eerdere post). Daar staat op de site het volgende over:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-NrKaetewutRyudJAw6NjnzU_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DsQElWwh8eKv1GAAv1Dw68sc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door pdidi op 06-05-2026 18:26 ]

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:08
pdidi schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:44:
[...]

Begrijp ik nou goed dat je een Immediate Take over had gekregen en omdat dat te lang duurde de auto het knipperlicht uitgooide en wilde gaan stoppen ?
Nee, ik kreeg geen immediate take over, ik had de handen vrij, keek naar voren en was met opletten bezig. Knipperlicht ging uit en auto stuurde binnen 1 seconde naar rechts op een 80 weg.
talkatoo schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:25:
[...]

Nee, ik kreeg geen immediate take over, ik had de handen vrij, keek naar voren en was met opletten bezig. Knipperlicht ging uit en auto stuurde binnen 1 seconde naar rechts op een 80 weg.
Bizar, want er was zo te zien geen zij weg waar ie kon afslaan? Lijkt wel of ie wil uitwijken. Ik hoop dat je wel een voice bericht hebt ingesproken

[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 06-05-2026 18:29 ]

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:22
pdidi schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:22:
[...]

Als dat meer dan 5 seconden is dan klopt dat ja (zie mijn eerdere post)
Tesla definieert dat als: "If FSD (Supervised) was active at any point within five seconds leading up to a collision event, Tesla considers the collision to have occurred with FSD (Supervised) engaged for purposes of calculating collision rates for the Vehicle Safety Report."

Dus waar FSD(Supervised) actief was en de besturing is teruggegeven aan de bestuurder en een botsing dan meer dan 5 seconden later is gedetecteerd wordt deze door Tesla altijd aan de groep ZONDER FSD (Supervised) toegerekend

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

TeslaNerd schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:30:
[...]

Tesla definieert dat als: "If FSD (Supervised) was active at any point within five seconds leading up to a collision event, Tesla considers the collision to have occurred with FSD (Supervised) engaged for purposes of calculating collision rates for the Vehicle Safety Report."

Dus waar FSD(Supervised) actief was en de besturing is teruggegeven aan de bestuurder en een botsing dan meer dan 5 seconden later is gedetecteerd wordt deze door Tesla altijd aan de groep ZONDER FSD (Supervised) toegerekend
Ik had mijn post daar idd al op aangepast. De onderbouwing hiervoor is: "Bij deze aanpak wordt rekening gehouden met de tijd die bestuurders nodig hebben om mogelijke gevaren te herkennen en over te gaan op de handmatige besturing van het voertuig. Deze berekening zorgt ervoor dat onze gerapporteerde ongevalspercentages voor Full Self-Driving (Supervised) niet alleen ongevallen omvatten waarbij het systeem het voertuig actief regelt, maar ook scenario's omvat waarin een bestuurder het systeem kan uitschakelen of waarin de werking van het systeem kort voor het ongeval zonder tussenkomst van de bestuurder wordt onderbroken."

• TeslaNerd
pdidi schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:34:
[...]
Ik had mijn post daar idd al op aangepast. De onderbouwing hiervoor is: "Bij deze aanpak wordt rekening gehouden met de tijd die bestuurders nodig hebben om mogelijke gevaren te herkennen en over te gaan op de handmatige besturing van het voertuig. Deze berekening zorgt ervoor dat onze gerapporteerde ongevalspercentages voor Full Self-Driving (Supervised) niet alleen ongevallen omvatten waarbij het systeem het voertuig actief regelt, maar ook scenario's omvat waarin een bestuurder het systeem kan uitschakelen of waarin de werking van het systeem kort voor het ongeval zonder tussenkomst van de bestuurder wordt onderbroken."
Ja, natuurlijk moet je die meenemen die binnen 5 seconden na deactiveren van FSD Supervised een botsing hebben. Maar hoezo stop je die met meer dan 5 seconden terwijl FSD Supervised wel actief was dan ALTIJD bij ZONDER FSD.

En dan zijn wij nog niet eens begonnen met de botsingen die FSD Supervised wel zou hebben veroorzaakt maar die door ingrijpen van de bestuurder zijn voorkomen. Zie het filmpje hieronder. Die ontbreken dus volledig in deze fraaie door Tesla aangeleverde statistieken

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

TeslaNerd schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:43:
[...]

Ja, natuurlijk moet je die meenemen die binnen 5 seconden na deactiveren van FSD Supervised een botsing hebben. Maar hoezo stop je die met meer dan 5 seconden terwijl FSD Supervised wel actief was dan ALTIJD bij ZONDER FSD.

En dan zijn wij nog niet eens begonnen met de botsingen die FSD Supervised wel zou hebben veroorzaakt maar die door ingrijpen van de bestuurder zijn voorkomen. Zie het filmpje hieronder. Die ontbreken dus volledig in deze fraaie door Tesla aangeleverde statistieken
Bij hoeveel seconden dan? Als je 100km/u rijdt ben je na 5 seconden 139 meter verder.

Perfect toch als de bestuurder een ongeluk door een FSD fout kan voorkomen door ingrijpen (het is Supervised en zeker niet feilloos)? De bestuurder vult FSDs aan en vice versa. Met als gecombineerd eind resultaat 2x minder ongelukken

• TeslaNerd
pdidi schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:54:
[...]

Bij hoeveel seconden dan? Als je 100km/u rijdt ben je na 5 seconden 139 meter verder.

Perfect toch als de bestuurder een ongeluk door een FSD fout kan voorkomen door ingrijpen (het is Supervised en zeker niet feilloos)? De bestuurder vult FSDs aan en vice versa. Met als gecombineerd eind resultaat 2x minder ongelukken
En als de data dit mooie resultaat laat zien waarom wil Tesla de ruwe dataset die dit onderbouwt dan niet delen zodat dit geweldige nieuws ook door onafhankelijke partijen kan worden bevestigd.

In deze data kan toch moeilijk een concurrentievoordeel verborgen zitten dat hiermee niet al door Tesla zelf is geopenbaard

TeslaNerd schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:40:
[...]

En als de data dit mooie resultaat laat zien waarom wil Tesla de ruwe dataset die dit onderbouwt dan niet delen zodat dit geweldige nieuws ook door onafhankelijke partijen kan worden bevestigd.

In deze data kan toch moeilijk een concurrentievoordeel verborgen zitten dat hiermee niet al door Tesla zelf is geopenbaard
Die onafhankelijke partij is de RDW

• Spoetnik
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 07-05 10:09
Mijn ervaring met FSD.
De FSD-teller staat inmiddels op 2000 km. Vorige week heb ik twee keer achter elkaar een strike gekregen. Op weg naar Friesland wilde ik iets uitproberen. Ik drukte met mijn duim op de binnen camera. Dat vond de auto niet leuk: een rood stuur en een strike. Op de terugweg heb ik FSD weer ingeschakeld en binnen no time kreeg ik opnieuw een rood stuur en een strike.

Thuis heb ik de lens schoongemaakt en daarna heb ik geen strike meer gekregen. Waarschijnlijk heb ik de lens de eerste keer toch vies gemaakt.

Voor de rest ben ik zeer tevreden met FSD. Op 60-, 80- en 100-km-wegen rijdt de auto 4 à 5 km boven de toegestane snelheid.

Bij wegwerkzaamheden staat meestal een bord van 30 km. Daarna volgt bijna nooit een ‘einde 30 km’-bord. Ik merk dat de auto dan even twijfelt, maar vervolgens pakt hij de toegestane snelheid weer vlot op. Rotondes neemt hij erg rustig, maar niet storend.

Bij mij in de buurt is een kruising vervangen door een rotonde. De navigatie geeft aan dat het een kruising is, maar de auto gaat zonder te aarzelen de rotonde op en neemt de juiste afslag.

Wat ik positief vind, is dat de auto meteen in beweging komt zodra de weg vrij is. Maar hij geeft voetgangers en fietsers wel te vaak voorrang.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
TeslaNerd schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:40:
[...]

Misschien omdat er dan gehaaid iemand dusdanig met de data gaat zitten vogelen dat het alsnog weer negatief uit kan pakken.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 00:35
talkatoo schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:25:
[...]

Ik zag bij je post op reddit dat het misschien kwam door je achterligger.

Dat zou inderdaad wel mogelijk zijn (maar absoluut niet gewenst in deze situatie). Ik heb al meerdere videos gezien waar (in de US) iemand op een kronkelende bergweg of zo rijdt en de auto aan kant gaat omdat de achterligger te kort op rijdt en duidelijk wil voorbij steken.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:46
Fire69 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:48:
[...]

Dat zou inderdaad wel mogelijk zijn (maar absoluut niet gewenst in deze situatie). Ik heb al meerdere videos gezien waar (in de US) iemand op een kronkelende bergweg of zo rijdt en de auto aan kant gaat omdat de achterligger te kort op rijdt en duidelijk wil voorbij steken.
Heb je een linkje? Ben wel benieuwd naar de discussie!

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Ecological
Spoetnik schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:47:
Mijn ervaring met FSD.
De FSD-teller staat inmiddels op 2000 km. Vorige week heb ik twee keer achter elkaar een strike gekregen. Op weg naar Friesland wilde ik iets uitproberen. Ik drukte met mijn duim op de binnen camera. Dat vond de auto niet leuk: een rood stuur en een strike. Op de terugweg heb ik FSD weer ingeschakeld en binnen no time kreeg ik opnieuw een rood stuur en een strike.

Thuis heb ik de lens schoongemaakt en daarna heb ik geen strike meer gekregen. Waarschijnlijk heb ik de lens de eerste keer toch vies gemaakt.

Voor de rest ben ik zeer tevreden met FSD. Op 60-, 80- en 100-km-wegen rijdt de auto 4 à 5 km boven de toegestane snelheid.

Bij wegwerkzaamheden staat meestal een bord van 30 km. Daarna volgt bijna nooit een ‘einde 30 km’-bord. Ik merk dat de auto dan even twijfelt, maar vervolgens pakt hij de toegestane snelheid weer vlot op. Rotondes neemt hij erg rustig, maar niet storend.

Bij mij in de buurt is een kruising vervangen door een rotonde. De navigatie geeft aan dat het een kruising is, maar de auto gaat zonder te aarzelen de rotonde op en neemt de juiste afslag.

Wat ik positief vind, is dat de auto meteen in beweging komt zodra de weg vrij is. Maar hij geeft voetgangers en fietsers wel te vaak voorrang.
Leuk om je ervaringen te lezen! Ik denk altijd wel in de auto - ik zit lekker comfortabel en soms vinden mensen het ook wel heel fijn om even voor te kunnen. Zij zijn ook heel kwetsbaar (ook al zijn ze zich daar niet altijd van bewust :+ ). Enige is natuurlijk wel dat je ergens voorspelbaar moet zijn, omdat je anders juist gevaarlijke situaties krijgt omdat mensen je dan opeens geen inhalen. Tram chauffeurs in Amsterdam mogen ook geen mensen voor laten omdat je niet kan zien of er iemand aan komt.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• TeslaNerd
gjcvro schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:47:
[...]
Misschien omdat er dan gehaaid iemand dusdanig met de data gaat zitten vogelen dat het alsnog weer negatief uit kan pakken.
Dat zou inderdaad niet leuk zijn voor deze mooie resulten maar als dat transparant en reproduceerbaar is gedaan dan kan ook dat voor Tesla geen argument tegen openbaarheid zijn

[ Voor 8% gewijzigd door TeslaNerd op 06-05-2026 20:14 ]

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-05 07:18
Poh, ik zit nu halverwege m’n gratis maand, maar ik merk dat ik toch wel begin te twijfelen of ik het abonnement gewoon moet gaan nemen.

Ik rij tot nu toe blijkbaar 96% op FSD en het rijdt echt zo relaxed. De hele randstad door zonder problemen. Ik rij zelf gehaaster, maar ik merk dat ik niet meer zo’n behoefte heb om ‘bij te gassen’, dan maar 1 minuut later op bestemming.

Het parkeren en überhaupt parkeerplaatsen is nog niet geschikt om serieus te gebruiken, maar zodra je bij de uitrit staat kan hij aan !

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:35

Sandyman538

SandstorM [148839]

Wat mij ook tegenhoudt om gewoon FSD te kopen is dat je niet weet welke gekke bokkesprongen er in de toekomst nog gemaakt worden? De auto heeft natuurlijk een hogere restwaarde als er afgekocht FSD op zit, maar is het zeker dat je hem mét FSD kunt doorverkopen over bijvoorbeeld 8 jaar. Of is er dan weer een nieuwe 'regel' van Tesla dat je dit als 2e eigenaar gewoon weer moet kopen. En meenemen naar een nieuwe auto kan ook niet meer. En je weet ook niet of je ooit in aanmerking komt voor unsupervised over x-aantal jaren, of dat er dan weer een nieuwe variant aangeschaft moet worden. Voor mijn gevoel nog veel onzekerheden wat me tegenhoudt het aan te schaffen.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:24
Smobbo schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:28:
Ik rij zelf gehaaster, maar ik merk dat ik niet meer zo’n behoefte heb om ‘bij te gassen’, dan maar 1 minuut later op bestemming.
Dus door zelf iets relaxter te rijden kun je die 99 euro per maand in je zak houden. ;)

iRacing Profiel

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:11
Concurrentie komt eraan

VW heeft officieel VLA2.0 van xpeng ingebouwd in wagens in China , via dezelfde uitzondering die tesla gebruikt heeft wil het nu eind begin 2027 vla2.0 in Europa goedgekeurd hebben. Alle vw’s krijgen dan het xpeng vla2.0 systeem en mogen autonoom rijden. De eerste indrukken uit Peking zijn goed. VS zou via een spoedprocedure bij de UNECE vooraf direct toestemming krijgen voor level 3 waarbij vooraf testen niet zijn vereist in Europa. Ze halen tesla dan direct in , VW en xpeng worden blijkbaar wel vertrouwd ????

https://x.com/out_of_spec/status/2052018518401421561?s=46

[ Voor 19% gewijzigd door karel_G_1981 op 06-05-2026 20:51 ]

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-05 07:18
Sandyman538 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:35:
Wat mij ook tegenhoudt om gewoon FSD te kopen is dat je niet weet welke gekke bokkesprongen er in de toekomst nog gemaakt worden? De auto heeft natuurlijk een hogere restwaarde als er afgekocht FSD op zit, maar is het zeker dat je hem mét FSD kunt doorverkopen over bijvoorbeeld 8 jaar. Of is er dan weer een nieuwe 'regel' van Tesla dat je dit als 2e eigenaar gewoon weer moet kopen. En meenemen naar een nieuwe auto kan ook niet meer. En je weet ook niet of je ooit in aanmerking komt voor unsupervised over x-aantal jaren, of dat er dan weer een nieuwe variant aangeschaft moet worden. Voor mijn gevoel nog veel onzekerheden wat me tegenhoudt het aan te schaffen.
Haha, exact mijn gedachte…
MartijnA3 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:37:
[...]

Dus door zelf iets relaxter te rijden kun je die 99 euro per maand in je zak houden. ;)
Hij doet gelukkig wel iets meer dan rustig rijden ;)

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:22
karel_G_1981 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:45:
Concurrentie komt eraan

VW heeft officieel VLA2.0 van xpeng ingebouwd in wagens in China , via dezelfde uitzondering die tesla gebruikt heeft wil het nu eind begin 2027 vla2.0 in Europa goedgekeurd hebben. Alle vw’s krijgen dan het xpeng vla2.0 systeem en mogen autonoom rijden. De eerste indrukken uit Peking zijn goed. VS zou via een spoedprocedure bij de UNECE vooraf direct toestemming krijgen voor level 3 waarbij vooraf testen niet zijn vereist in Europa. Ze halen tesla dan direct in , VW en xpeng worden blijkbaar wel vertrouwd ????

Met concurrentie zal een hoger fsd abo geen groter marktaandeel betekenen. Bij XPeng is het self-driving / XPILOT-systeem (ADAS) standaard inbegrepen zonder extra kosten (China)

• karel_G_1981
lighting_ schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:06:
[...]

Met concurrentie zal een hoger fsd abo geen groter marktaandeel betekenen. Bij XPeng is het self-driving / XPILOT-systeem (ADAS) standaard inbegrepen zonder extra kosten (China)
Lijkt me ook stug zoals gesuggereerd wordt dat xpeng zo makkelijk goedkeuring gaat krijgen zoals ik hoorde gezien alle discussie over Chinese spionage. zelfs via VW. Xpilot is wat anders dan vla2.0 volgens mij, vraag me af of dat gratis wordt . De Chinezen gebruiken wel slim VW (en de beroerde financiële situatie van dat merk) om zich naar binnen te praten bij de Duitse autolobby. Ben benieuwd hoe dit zich ontwikkelt en of er voor vw/xpeng straks idd een veel soepelere toelating is dan voor Tesla met FsD.

Edit : ik begreep dat vla2.0 van xpeng OOK door de RDW wordt getest via hetzelfde proces als fsd. Dus de RDW gaat ook vla2.0 van xpeng goedkeuren via dezelfde uitzondering als level 2 systeem. Proces moet dit jaar nog zijn afgerond.

[ Voor 12% gewijzigd door karel_G_1981 op 06-05-2026 21:25 ]

• talkatoo
  • Laatst online: 22:08
Fire69 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:48:
[...]

Is inderdaad de enige verklaring, heb de camera beelden van achter toegevoegd hieronder:

Voorkant:
https://streamable.com/iov1d2

Achterkant:
https://streamable.com/l5twmo

Blijft wel vreemd, wellicht vond FSD het een gevaarlijke situatie? Precies op het moment dat de auto de inhaal actie inzet (nog redelijk ver achter mij).

[ Voor 5% gewijzigd door talkatoo op 06-05-2026 21:17 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:56
talkatoo schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:16:
[...]

Is inderdaad de enige verklaring, heb de camera beelden van achter toegevoegd hieronder:

Voorkant:

Achterkant:

Blijft wel vreemd, wellicht vond FSD het een gevaarlijke situatie? Precies op het moment dat de auto de inhaal actie inzet (nog redelijk ver achter mij).
Wanneer ik zo'n gek achter mij dergelijke stunts zie uithalen (dat inhalen terwijl er een tegenligger aankomt ging maar net goed) dan ben ikzelf ook wel geneigd om de kant van de weg op te zoeken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Fire69
[...]

Voorkant:

Achterkant:

Is dit gedownload via de app of rechtstreeks van de usb? De kwaliteit is niet super. Stom misschien maar door de compressie leek het voor mij even alsof er een zwaailicht op die auto stond. Dat samen met de hoge snelheid deed FSD misschien denken dat het een prioritair voertuig was?

• Ecological
[...]

Voorkant:

Achterkant:

OMG jezus - voor mij weer een extra reden waarom FSD (autonome auto's) zoveel veiliger zijn dan mensen. Wat een actie!

• Ecological
Sandyman538 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:35:
Snap ik wel, maar mochten we de auto wel over 3 jaar kunnen inzitten als robotaxi voor wat extra inkomsten is het wel heel lekker om niet extra hoeven te betalen. :P

Keuzes keuzes...

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-05 08:10
karel_G_1981 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:45:
Concurrentie komt eraan

VW heeft officieel VLA2.0 van xpeng ingebouwd in wagens in China , via dezelfde uitzondering die tesla gebruikt heeft wil het nu eind begin 2027 vla2.0 in Europa goedgekeurd hebben. Alle vw’s krijgen dan het xpeng vla2.0 systeem en mogen autonoom rijden. De eerste indrukken uit Peking zijn goed.

Ze nemen daar in China ook de voorbarigheid van Musk over zo te zien :+

Maar volgens mij klopt het ook niet helemaal wat je zegt.

Om te beginnen: in China is het heel normaal en verwacht een koper dat een nieuwe auto self-driving tech heeft. Waar hier half Brussel valt over "level 2+ is gevaarlijk want misschien vertrouw je het wel teveel" is het daar al een tijdje de normaalste zaak van de wereld. De grootste speler voor ADAS daar is Momenta (werd ook al vaker in dit topic benoemd).
Er worden EV's gebouwd door SAIC-VW (een joint venture die Chinese auto's bouwt met een Volkswagen badge die niet naar de EU komen) die uitgerust zijn met Momenta. En die kunnen daarmee inderdaad "FSD alike" zelfrijden, gebaseerd op dezelfde tech (e2e ai) (getraind met Chinese data natuurlijk) met dezelfde krachten en beperkingen. De gelinkte X-post en YouTube video gaan over Momenta.

Het is echter zeer onwaarschijnlijk dat de Chinese 'Volkswagens' naar de EU komen. Laat staan dat ze Momenta hardware meenemen, laat staan dat Momenta met Europese data aan de slag gaat.

Xpeng VLA2 is een seperate concurrent. Het is, net als FSD en Momenta, een systeem met dezelfde tech stack met dezelfde krachten en beperkingen. Maar ook hiervoor geldt dat de Chinese serverparken niet zomaar met EU data gaan verwerken om zo'n systeem ook werkend in de EU te krijgen.

Er is momenteel nog geen enkele VW in de EU beschikbaar die de nodige hardware hiervoor heeft en voor zover ik weet staan die ook niet op de planning. De VW uit de YouTube video komt niet naar de EU.

Dus er is nog geen hardware, er is nog geen software.
Edit : ik begreep dat vla2.0 van xpeng OOK door de RDW wordt getest via hetzelfde proces als fsd. Dus de RDW gaat ook vla2.0 van xpeng goedkeuren via dezelfde uitzondering als level 2 systeem. Proces moet dit jaar nog zijn afgerond.
Dus geen hardware en geen software maar de RDW is er al wel mee bezig? :P ik vind het een heel sterk verhaal. Zou ook heel raar zijn. Xpengs zijn door de Zweedse keuringsautoriteit toegelaten, dat zou nogal een shift zijn.

Voor Xpeng (en alle andere fabrikanten) is het nu gewoon dom om de uitzonderingsroute te bewandelen. Als FSD straks EU goedkeuring krijgt, dan wordt de UNECE regelgeving hierop ook aangepast en kunnen andere fabrikanten veel makkelijker daarop voortborduren. Dat is een van de zaken waar ze zich bij de ETSC zo druk om maken nu :P

Nu is het natuurlijk niet openbaar wat ze bij de RDW doen maar ik vind het allemaal erg onwaarschijnlijk. Ben erg benieuwd naar je bron.
VS zou via een spoedprocedure bij de UNECE vooraf direct toestemming krijgen voor level 3 waarbij vooraf testen niet zijn vereist in Europa. Ze halen tesla dan direct in , VW en xpeng worden blijkbaar wel vertrouwd ????
Iedere fabrikant, ook Tesla, mag een voertuig aanbieden als level 3 voertuig. Dat mogen ze nu ook doen met FSD als ze willen. Daar zit een goedkeuringstraject aan verbonden, maar dat kan je als fabrikant uiteindelijk gewoon doorlopen. Het betekent echter ook dat ze dan verantwoordelijk zijn voor ongevallen. En dat zet je merk nogal gigantisch onder druk mocht het mis gaan. Je moet dus heeeeel zeker zijn van je zaak, zeker als je het op een high volume model gaat verkopen.

Het is totaal onrealistisch dat ofwel Momenta ofwel Xpeng VLA2 zonder major aanpassingen zomaar met Europese wegen om kan gaan. Het is onmogelijk dat ze zonder data nu al durven te stellen dat het goed genoeg zou zijn voor level 3.

De kracht van al deze systemen ontstaat door het in de praktijk op de weg te brengen, door data te verzamelen over miljoenen kilometers en het model door te trainen. Dat doen Momenta en Xpeng VLA2 in China al jaren en daarom werkt het daar - dezelfde reden dat FSD werkt in de VS. Tesla verzamelde in de EU al jaren miljoenen kilometers aan data en kon daarmee FSD voor de EU trainen.
VW, Xpeng en Momenta hebben dat niet en kunnen onmogelijk binnen een jaar bijbenen.

Desondanks zal met name Momenta, ook door hun recente samenwerking met Hyundai, hoogstwaarschijnlijk ooit wel naar de EU komen. Datzelfde geldt voor Mobileye (nieuwste stack van hen zit oa op de Zeekr 001, maar ook andere EU merken gebruiken hun hardware (zij het lagere spec). Fun fact: de eerste Tesla's hadden ook hardware van Mobileye).
Ik denk zelf dat Mercedes met Nvidia Alpamayo de eerstvolgende gaat zijn op ons continent.

Uiteindelijk gaan al deze suppliers natuurlijk wel een keer naar de EU komen. Uiteindelijk gaan ze allemaal proberen te verbeteren en te itereren terwijl ze data verzamelen. En mogelijk (en hopelijk) lukt het ooit om er level 3 (of hoger) mee te bereiken. Wie daarmee het eerste gaat zijn, dat gaan we ooit meemaken :)

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 06-05-2026 23:13 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Vanavond wat fel tegenlicht situaties gehad. Gelukkig net van te voren de voorruit gesproeid
Met tegenlicht rechts van het busje kijken en alle 3 de auto's gezien
Een fazant ontwijken met 5m/s2
De berm in om uit te wijken

• walto
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:39
Mijn auto is zojuist geüpdatet van 2026.2.200.1 (factory, geen FSD) naar 2026.8.6.

nog steeds geen FSD, ook al heb ik het bij de auto gekocht…. Iemand enig idee? Het wordt nu toch wel een slecht verhaal zo….

Enjoying life

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:10
Na alle verhalen hier erg benieuwd geworden naar de staat van FSD. Gisteren na mijn vakantie de update geinstalleerd en de maand proef gestart. 160km heen en terug gereden van huis naar werk.
Feilloos. DMS niet 1 keer ingegrepen, ook niet 's middags met een zonnebril op. Zelf ook niet 1 keer in hoeven grijpen. Wel af en toe gas bijgeven, vooral in de woonwijk rijdt hij als een oude oma. Op de snelweg heeft hij wat moeite om de snelheid vast te houden. Lukte me niet om hem op 115km/h in te stellen en dat dan ook te rijden. Zodra hij ergens achter komt te zitten trekt hij daarna niet meer door maar blijft hij op een lagere snelheid hangen.
Ben benieuwd de komende maand.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 17:55
Ik heb er nu een paar 100km met FSD opzitten en ik wil eigenlijk beginnen met een negatief punt. En dat is ontiegelijk slecht autopilot wel niet is. Raar optrekken, ghostbreaking, geen autolane change.

Ik ben echt onder de indruk wat het kan en doet. Het rijdt wat mij betreft best conservatief, ondanks dat ik zelf een vrij rustige rijder bent. De hoeveelheid knipperlicht is wel een dingetje en wat mij betreft niet altijd nodig. FSD heeft me ook laten inzien dat ik bochten beter kan aansnijden. Maar daarnaast ook dat ik autorijden gewoon erg leuk vind. Ik denk dan ook dat het bij een maandje blijft.

• Ecological
Maverick schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:02:
Na alle verhalen hier erg benieuwd geworden naar de staat van FSD. Gisteren na mijn vakantie de update geinstalleerd en de maand proef gestart. 160km heen en terug gereden van huis naar werk.
Feilloos. DMS niet 1 keer ingegrepen, ook niet 's middags met een zonnebril op. Zelf ook niet 1 keer in hoeven grijpen. Wel af en toe gas bijgeven, vooral in de woonwijk rijdt hij als een oude oma. Op de snelweg heeft hij wat moeite om de snelheid vast te houden. Lukte me niet om hem op 115km/h in te stellen en dat dan ook te rijden. Zodra hij ergens achter komt te zitten trekt hij daarna niet meer door maar blijft hij op een lagere snelheid hangen.
Ben benieuwd de komende maand.
Leuk om te lezen dat het zo goed werkt voor je!

Is het echt zo erg om in een woonwijk te rijden als een oude oma? Ik zou graag hebben dat ze dit vaker doen bij mij in de wijk ! Er komen vaak genoeg kinderen of huisdieren achter auto’s vandaan bij mij :)

Qoon3x schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:58:
Standaard autopilot:
Dit lijkt een oude versie te zijn. Waar je in de meest recente versies makkelijk uit auto steer kon komen door het knipperlicht aan te zetten zetten en een lichte stuurbeweging te maken kon dat in dit geval niet meer. Er was echt een flink wat kracht nodig op het stuur nodig om uit autopilot te komen.
Ik heb gisteren weer even met AP-Autosteer gereden (legacy MY) en idd: de verminderde stuurweerstand is verdwenen als het knipperlicht aan staat. Dat is niet fijn. Hoop dat dat wel weer terugkomt als FSD abbo is afgelopen

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:49
walto schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 07:34:
Mijn auto is zojuist geüpdatet van 2026.2.200.1 (factory, geen FSD) naar 2026.8.6.

nog steeds geen FSD, ook al heb ik het bij de auto gekocht…. Iemand enig idee? Het wordt nu toch wel een slecht verhaal zo….
Hier een beetje hetzelfde verhaal. MY van 21 maart, zit nog op factory update 2026.2.100. 3.5 weken geleden abonnement genomen op FSD. Maar nog geen enkele update ontvangen, niet op de factory update en niet op FSD.

Toevallig morgen een service afspraak staan voor de USB-aansluiting in dashboardkastje. Dan ook maar eens vragen of ze iets aan deze updates kunnen doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Blik1984 op 07-05-2026 08:30 ]

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-05 23:12
Fsd gaat hem niet worden. Vanmorgen de hele tijd op de rechterbaan (A12) met 85 kmh gereden. Auto wilde meerdere malen inhalen maar durfde niet, er was gigantisch veel ruimte om in te halen. Alleen helemaal op het eind (2 km voor de afslag). Waardeloos

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:58
TweakerVincent schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:50:
Fsd gaat hem niet worden. Vanmorgen de hele tijd op de rechterbaan (A12) met 85 kmh gereden. Auto wilde meerdere malen inhalen maar durfde niet, er was gigantisch veel ruimte om in te halen. Alleen helemaal op het eind (2 km voor de afslag). Waardeloos
Waar heb je de Ofset op staan bij mij staat die op 50% en rijd over het algemeen tussen de 102 en 106 hangt er ook vanaf of het verkeer goed doorrijd daar past die zich op aan.

maar bij mij gaat die zeker naar links inhalen en als er veel ruimte rechts is ook weer terug.

en ik rijd dagelijks A12 richting Utrecht en A20 richting Rotterdam of A12 naar Den Haag en eigenlijk geen problemen.

PSN: FreakGIB

Camera's vies? Met lage zon funest

• Richh

Vanaf factory software naar de gewone release branch duurt grofweg een maand, zoals je hebt ondervonden :) Je zit nu in het standaard releaseproces.

Echter, de FSD build is niet een standaard build die standaard naar alle voertuigen wordt uitgerold in de EU, zo lijkt het althans. Hoe het de eerste dagen verliep (en ik verwacht dus dat het nog steeds zo werkt) is dat Tesla elke dag 'random' naar specifiek Nederlandse voertuigen de update pushed. Dat kan dus letterlijk vandaag nog gebeuren, maar ja, het kan ook nog wel +1 week gaan duren :P

Neem aan dat je in de auto je updatevoorkeur op geavanceerd hebt gezet? Veel meer dan dat kan je helaas niet doen.

• TeslaNerd
Richh schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 23:00:
[...]
Nu is het natuurlijk niet openbaar wat ze bij de RDW doen maar ik vind het allemaal erg onwaarschijnlijk. Ben erg benieuwd naar je bron.
Dat klopt niet helemaal. De RDW is een publieke dienstverlener en een zelfstandig bestuursorgaan (ZBO). Dat betekent dat de RDW aan strenge regels voor openbaarheid is gebonden.
Op basis van de Wet open overheid (Woo) kan iedereen documenten opvragen over het beleid en de uitvoering van de RDW

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:11

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Bij dit soort fratsen grijp ik zelf in, doe ik een disengage en geef ik via de spraakopname feedfback.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:45

Die van mij heeft eergisteren 2025.3.7 gepusht gekregen zonder wifi (ik zat op 2025.2.3). Alleen mijn auto staat nog bij de hersteller dus is 1 week FSD straks verspild 🤦🏻‍♂️

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

• Richh
TeslaNerd schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:13:
[...]

Dat klopt niet helemaal. De RDW is een publieke dienstverlener en een zelfstandig bestuursorgaan (ZBO). Dat betekent dat de RDW aan strenge regels voor openbaarheid is gebonden.
Op basis van de Wet open overheid (Woo) kan iedereen documenten opvragen over het beleid en de uitvoering van de RDW
Knip
Voor het niet openbaar maken van informatie kan gedacht worden aan:
- bedrijfs- en fabricagegegevens die door derde partijen zijn aangeleverd aan de RDW.
En daar heb je nooit op gereageerd.

Je probeert al geruime tijd elke pagina dezelfde onzin te verspreiden, deze situatie is slechts een voorbeeld. Dan wordt van vervolgens beargumenteerd uitgelegd waarom het niet klopt wat je stelt. Dat negeer je dan, en de volgende dag probeer je het opnieuw met iemand anders. Je citeert altijd selectief.

Dus, vanwaar dat je dit zo post? Ben oprecht benieuwd. Zonder antwoord ga ik er vanuit dat je aan het trollen bent en ga ik bij herhaling in ieder geval de report knop gebruiken.

En anders, wat houdt je tegen om obv de WOO een aanvraag te doen, dan?

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 07-05-2026 12:55 . Reden: Onnodig op de man ]

• TeslaNerd
Richh schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:25:
[...]
dankjewel voor de aanmoediging. Met dit ge-welles-nietes komen wij inderdaad ook niet verder hier

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Je hoort op de 2026.3.6 of 2026.3.7 te zitten voor FSD, als je 2026.8.6 hebt dan heb je of een HW3 voertuig die niet in aanmerking komt en als het wel een HW4 auto is dan zal het een import auto zijn en moet je VIN bij Tesla omgezet worden naar Nederlands voertuig

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Richh
TeslaNerd schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:33:
[...]

dankjewel voor de aanmoediging. Met dit ge-welles-nietes komen wij inderdaad ook niet verder hier
Haha, bij 'welles-nietes' is er sprake van een cirkeltje. Mijn punt is dat je bij een 'nietes' gewoon niet meer reageert en het dan maar de volgende dag nog een keer probeert.

Maar ja, doe zeker een aanvraag. Ik ben oprecht zeer benieuwd naar de response d:)b

• Blik1984
revolution-nl schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:37:
[...]

Je hoort op de 2026.3.6 of 2026.3.7 te zitten voor FSD, als je 2026.8.6 hebt dan heb je of een HW3 voertuig die niet in aanmerking komt en als het wel een HW4 auto is dan zal het een import auto zijn en moet je VIN bij Tesla omgezet worden naar Nederlands voertuig
DIt lijkt me bijzonder, kreeg na mijn kleine rant van vanochtend over de software-update toevallig zojuist de update binnen. Die is ook 2026.8.6, HW4 auto, Nederlandse VIN

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Blik1984 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:45:
[...]

DIt lijkt me bijzonder, kreeg na mijn kleine rant van vanochtend over de software-update toevallig zojuist de update binnen. Die is ook 2026.8.6, HW4 auto, Nederlandse VIN
Kijk even of er een Nederlands Tesla telefoonnummer als hulpnummer in de auto wordt weergegeven, en schiet maar preventief een service request in. Een Nederlandse HW4 auto moet op 2026.3.6 /7 te zitten. Als je in de 8 reeks zit met HW4 dan gaat er iets niet goed bij Tesla in de branche waar je auto in gekoppeld staat.

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 07-05-2026 09:51 ]

• Blik1984
revolution-nl schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:50:
[...]

Kijk even of er een Nederlands Tesla telefoonnummer als hulpnummer in de auto wordt weergegeven, en schiet maar preventief een service request in. Een Nederlandse HW4 auto moet op 2026.3.6 /7 te zitten. Als je in de 8 reeks zit met HW4 dan gaat er iets niet goed bij Tesla in de branche waar je auto in gekoppeld staat.
ok, check. Laat ik morgen even checken, dan ben ik er toevallig toch wegens een service request.

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:05
revolution-nl schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:50:
[...]

Ik begreep dat de update 2026.3.6 net gepusht werd, dat zou dus de oplossing moeten zijn denk ik

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Empie69 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:55:
[...]

Ik begreep dat de update 2026.3.6 net gepusht werd, dat zou dus de oplossing moeten zijn denk ik
Dan zit je goed inderdaad d:)b

• Mar.tin
  • Laatst online: 15:40
Richh schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:25:
[...]

Je weet al dat je wat dat betreft kansloos bent, want gisteren ging het hier ook al over:

[...]

[...]

En daar heb je nooit op gereageerd.

Je probeert al geruime tijd elke pagina dezelfde onzin te verspreiden, deze situatie is slechts een voorbeeld. Dan wordt van vervolgens beargumenteerd uitgelegd waarom het niet klopt wat je stelt. Dat negeer je dan, en de volgende dag probeer je het opnieuw met iemand anders. Je citeert altijd selectief.

Dus, vanwaar dat je dit zo post? Ben oprecht benieuwd. Zonder antwoord ga ik er vanuit dat je aan het trollen bent en ga ik bij herhaling in ieder geval de report knop gebruiken.

Ik wilde reageren, dat het gewoon in de WOO wet staat, maar dat bedoel jij ook :+.

Het is nog vroeg.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:10
Ecological schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:10:
[...]

Leuk om te lezen dat het zo goed werkt voor je!

Is het echt zo erg om in een woonwijk te rijden als een oude oma? Ik zou graag hebben dat ze dit vaker doen bij mij in de wijk ! Er komen vaak genoeg kinderen of huisdieren achter auto’s vandaan bij mij :)
Op sommige plekken is dat zo, maar lang niet overal. Ik hoef echt niet met 60 door de woonwijk te crossen, maar 25km/h is wel erg langzaam om 6:30 langs een leeg grasveld. Goed, kan zelf gelukkig wat gas bijgeven.
Ook bij het inhalen, als hij wat twijfelt, beetje gas bijgeven en hij schuift hem wat eerder naar links.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Fire69
https://www.notateslaapp.com/news/4104/tesla-to-end-one-time-fsd-purchases-across-europe-this-month

Blijkbaar gedaan met aankoop FSD in gans Europa binnenkort. Dat had ik zo snel niet zien aankomen!

• Ecological
Maverick schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:08:
[...]

Op sommige plekken is dat zo, maar lang niet overal. Ik hoef echt niet met 60 door de woonwijk te crossen, maar 25km/h is wel erg langzaam om 6:30 langs een leeg grasveld. Goed, kan zelf gelukkig wat gas bijgeven.
Ook bij het inhalen, als hij wat twijfelt, beetje gas bijgeven en hij schuift hem wat eerder naar links.
Ja dat is top dat je wat gas kan bijgeven snap ik ook wel als je niet de clip wil posten want het is ongeveer waar je woont. :+

Zelf vind ik 25km/h in de bebouwde in woonwijken vaak snel genoeg, mijn wat snellere kant komt pas naar boven buiten de bebouwde kom. Hoe je snelheid ervaart is ook natuurlijk ook wat cultuur en omgeving gebonden. :P

• Richh
Fire69 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:19:
https://www.notateslaapp.com/news/4104/tesla-to-end-one-time-fsd-purchases-across-europe-this-month

Blijkbaar gedaan met aankoop FSD in gans Europa binnenkort. Dat had ik zo snel niet zien aankomen!
Opvallende timing ook vooral, vlak na de RDW-presentatie voor de TCMV. Ook al duidelijk dat Vlaanderen van plan is om het snel over te nemen.

Richh schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:59:
[...]

Opvallende timing ook vooral, vlak na de RDW-presentatie voor de TCMV. Ook al duidelijk dat Vlaanderen van plan is om het snel over te nemen.
Het Duitse forum is zowat ontploft sinds dit 14 uur geleden bekend werd

• Fire69
Mijn ganse planning is om zeep door het nieuws van FSD in België EN nu dat de aankoop-optie zal vervallen!

Ik heb verleden maand EAP gekocht. Ik was nu nog aan het twijfelen om in de toekomst de rest voor FSD bij te betalen, of gewoon het abo aan 50€/maand te nemen. Nu ga ik direct moeten beslissen of ik er nog eens 3700€ voor neerleg zonder het eerst grondig te kunnen testen hier :(

• walto
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:39
[...]

niks van dat. Model Y. Gekocht en afgeleverd bij Tesla Nederland (aflevering 28 maart dit jaar).

Zat op 2026.2.200.1 software. En nu dus geupdate naar 2026.8.6.

Inderdaad een service-call aangemaakt. Staat nog "in review". Als iemand een slimmer idee heeft om dit opgelost te krijgen, dan hoor ik het graag.
Empie69 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:55:
[...]

Waar begreep je dat? En bedoel je specifiek voor auto's die naar 2026.8.6 zijn geupdate?

[ Voor 18% gewijzigd door walto op 07-05-2026 12:11 ]

Enjoying life

• Hype
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 20:15
walto schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:09:
[...]

niks van dat. Model Y. Gekocht en afgeleverd bij Tesla Nederland (aflevering 28 maart dit jaar).

Zat op 2026.2.200.1 software. En nu dus geupdate naar 2026.8.6.

Inderdaad een service-call aangemaakt. Staat nog "in review". Als iemand een slimmer idee heeft om dit opgelost te krijgen, dan hoor ik het graag.

[...]

Waar begreep je dat? En bedoel je specifiek voor auto's die naar 2026.8.6 zijn geupdate?
ik zit in hetzelfde schuitje. Ben nu ook naar .8.6 aan het updaten (ook MY levering maart). We worden wel op de proef gesteld :p

FSDRecap.com - FSD rit analyse

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-05 12:44
[...]

Wat? Ik installeer nu ook 2026.8.6 op mijn nieuwe Model Y (27 maart)

https://stats.tessie.com/versions/2026.8.6

Het is inderdaad eigenaardig

[ Voor 13% gewijzigd door Gamebuster op 07-05-2026 12:28 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:03
Gamebuster schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:24:
[...]

Wat? Ik installeer nu ook 2026.8.6 op mijn nieuwe Model Y (27 maart)

https://stats.tessie.com/versions/2026.8.6

Het is inderdaad eigenaardig
Ik zou het even een paar dagen geven. Misschien krijgen jullie wel de FSD update aangeboden als dit afgesloten is.

• Gamebuster
turkeyhakan schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:32:
[...]

Ik zou het even een paar dagen geven. Misschien krijgen jullie wel de FSD update aangeboden als dit afgesloten is.
veel andere opties hebben we niet haha :+ nog meer geduld hebben dus

• turkeyhakan
Gamebuster schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:37:
[...]

veel andere opties hebben we niet haha :+ nog meer geduld hebben dus
In de tussentijd even een ticket inschieten bij service? Zou je altijd nog kunnen proberen.

• A_ve_D
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 17:01
Hype schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:12:
[...]

ik zit in hetzelfde schuitje. Ben nu ook naar .8.6 aan het updaten (ook MY levering maart). We worden wel op de proef gesteld :p
Hier nog 1

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:58
Fire69 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:00:
Mijn ganse planning is om zeep door het nieuws van FSD in België EN nu dat de aankoop-optie zal vervallen!

Ik heb verleden maand EAP gekocht. Ik was nu nog aan het twijfelen om in de toekomst de rest voor FSD bij te betalen, of gewoon het abo aan 50€/maand te nemen. Nu ga ik direct moeten beslissen of ik er nog eens 3700€ voor neerleg zonder het eerst grondig te kunnen testen hier :(
Ik heb zelf ook EAP Lease en houd het daar bij nu kan je makelijk even een maand niet doen als je bv weet dat je bv ergens heen gaat op vacantie met het vliegtuig zo doe ik het teminste.

PSN: FreakGIB

• turkeyhakan

Je kunt bij een Nederlandse Tesla Store toch prima even een proefrit inplannen? Desnoods plan je er meerdere op een dag?

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:04

Kan je het niet op non-conformiteit gooien als de FSD over een paar maanden nog steeds teveel kuren heeft om lekker mee te rijden?

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:55

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik gooi deze nog maar een keer in de herhaling, geloof ik:

Notna in "Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD"
Notna schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:30:
Modbreak:Even een algemeen puntje: ik merk zo tussen de regels door dat er nogal op de man gespeeld wordt en dat er belerend gereageerd wordt in sommige gevallen. Een mening hebben en discussiëren is uiteraard prima, maar behandel elkaar gewoon met wat respect en niet alsof je met elkaar geknikkerd hebt op de basisschool. Dat maakt het allemaal wat leuker om te lezen en houdt de sfeer wat gezellig :)

Dank!

Xbox Live ID:Notna8310

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:55
turkeyhakan schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:32:
[...]

Ik verwacht dat wij binnenkort allemaal een andere software krijgen boven de 8.6 built. En dat er dan een nieuwe FSD release komt samen met software release. We moeten namelijk ook de spring update nog krijgen, geen gekke gedachte denk ik.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wat gaat er precies fout volgens jou? Ik zie het oprecht niet.

[ Voor 48% gewijzigd door Notna op 07-05-2026 14:50 . Reden: my bad, edit ipv quote ]

• Fire69
FreakGIB schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:45:
[...]

Ik heb zelf ook EAP Lease en houd het daar bij nu kan je makelijk even een maand niet doen als je bv weet dat je bv ergens heen gaat op vacantie met het vliegtuig zo doe ik het teminste.
Tja, klopt, maar ik ga geen 5x per jaar met het vliegtuig op vakantie, dus dat bespaart me dan hoogstens 1x 50€.
Ik rij meestal ~10 jaar met een auto, dus voordeligste is om te kopen. Maar dan wil ik wel zeker zijn dat het in België goed (genoeg) werkt.
turkeyhakan schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:52:
[...]
Je kunt bij een Nederlandse Tesla Store toch prima even een proefrit inplannen? Desnoods plan je er meerdere op een dag?
Heb ik al gedaan in Goes. In het centrum heb ik meerdere keren moeten overnemen omdat hij een straat in ging waar hij niet mocht, dus helemaal overtuigd was ik niet van die proefrit.
olafmol schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:55:
[...]

Kan je het niet op non-conformiteit gooien als de FSD over een paar maanden nog steeds teveel kuren heeft om lekker mee te rijden?
Dat betwijfel ik ten zeerste.

• turkeyhakan
Fire69 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:30:
[...]

Tja, klopt, maar ik ga geen 5x per jaar met het vliegtuig op vakantie, dus dat bespaart me dan hoogstens 1x 50€.
Ik rij meestal ~10 jaar met een auto, dus voordeligste is om te kopen. Maar dan wil ik wel zeker zijn dat het in België goed (genoeg) werkt.

[...]

Heb ik al gedaan in Goes. In het centrum heb ik meerdere keren moeten overnemen omdat hij een straat in ging waar hij niet mocht, dus helemaal overtuigd was ik niet van die proefrit.

[...]

Maar dan heb je toch al een antwoord? Wil je dat wij je gaan overtuigen om het verschil bij te betalen?

• Gamebuster
Fire69 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:30:
[...]

[...]

[...]

Ik zou gewoon die 50/maand doen :) FSD ontwikkelt zich snel en andere fabrikanten zullen ook volgen. Wie weet wat er over 5-10 jaar te koop is. Wat als je je auto total-loss rijdt? Dan ben je je FSD ook kwijt

[ Voor 4% gewijzigd door Gamebuster op 07-05-2026 13:54 ]

• Empie69
walto schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:09:
Excuus voor de verwarring, my bad, ik had niet goed gelezen
Blik1984 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:45:
Ik las dit als 2026.3.6 in plaats van 2026.8.6... het was nog vroeg en mijn ogen waren nog maar half open denk ik....

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:55

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

revolution-nl schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:00:
[...]

Wat gaat er precies fout volgens jou? Ik zie het oprecht niet.
Als ik naar boven scroll, zie ik meerdere berichten die toch echt niet heel vriendelijk zijn. Sommige blijven de grenzen opzoeken wat dat betreft. Als je daar niet onder valt: voel je vooral niet aangesproken :)

Xbox Live ID:Notna8310

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:13

EDB

Ik zit zelf al even op 3.7 en ben op 2/3e van de FSD proefperiode maar het valt me op dat de uitrol van 3.7 al een dag of 10 stil lijkt te staan. Of wordt FSD ook via een andere versie in NL uitgerold?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiwDTMFZNYwkcIWjDxmg056DJjo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OenvFbshtLAEaHbHQYiyyJxF.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• Ecological
EDB schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:02:
Ik zit zelf al even op 3.7 en ben op 2/3e van de FSD proefperiode maar het valt me op dat de uitrol van 3.7 al een dag of 10 stil lijkt te staan. Of wordt FSD ook via een andere versie in NL uitgerold?

[Afbeelding]
Pure speculatie; maar volgens Kees een nieuwe update bij het RDW ligt, verbaast het me niks dat Tesla even de updates op pauze heeft gezet om DMS en snelheids improvements door te voeren. Goede observatie though.

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:22
Fire69 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:19:

Een voor Musk bonus target is 10 mln fsd abonnees

• TweakerVincent
revolution-nl schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:19:
[...]

Bij dit soort fratsen grijp ik zelf in, doe ik een disengage en geef ik via de spraakopname feedfback.
Net op de terugweg 5 keer zelf maar ingegrepen. En groot stuk zelf gereden zodat ik gewoon fatsoenlijke snelheid rijd. Dit is echt niet relaxt rijden. Ga zeker niet verlengen en wss ook niet meer fsd gebruiken tijdens mijn proefperiode

• Ecological
TweakerVincent schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:28:
[...]

Net op de terugweg 5 keer zelf maar ingegrepen. En groot stuk zelf gereden zodat ik gewoon fatsoenlijke snelheid rijd. Dit is echt niet relaxt rijden. Ga zeker niet verlengen en wss ook niet meer fsd gebruiken tijdens mijn proefperiode
Wat vind je er niet relaxt rijden aan? Heb je er voorbeelden van? Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. Het kan natuurlijk ook zijn dat de rijstijl niet bij je past. Echter is het systeem ontworpen natuurlijk om jou, maar ook anderen veilig van a naar b te brengen. Soms rijdt die langzamer dan je gewend bent. Maar dat is niet perse slecht, maar vraagt wel een aanpassing en het is helemaal te begrijpen dat dit soms lastig is.

• Empie69
[...]

Dat is jammer, ik vind het nog steeds een heerlijkheid. Rij veel op binnendoorwegen en ben iedere keer weer verrast hoe goed FSD situaties inschat en oplost. Op smalle wegen en bij tegenliggers houdt hij goed de vaart er in waar ik dan nog voorzichtiger zou zijn of het wel past... ook het optrekken en bochtenwerk op 60 kilometerwegen vind ik met voldoende pit hoor. Uitlijning is inderdaad nog wel te veel naar links, maar daar kan ik wel mee leven (indien nodig wordt dit op tijd gecorrigeerd). Met deze ervaring wil ik juist wel verlengen de komende maand. Of ik iedere maand FSD zal behouden weet ik nog niet, maar voorlopig wel (met uitzondering van vakanties in het buitenland)

• TweakerVincent
Ecological schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:36:
[...]

Wat vind je er niet relaxt rijden aan? Heb je er voorbeelden van? Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. Het kan natuurlijk ook zijn dat de rijstijl niet bij je past. Echter is het systeem ontworpen natuurlijk om jou, maar ook anderen veilig van a naar b te brengen. Soms rijdt die langzamer dan je gewend bent. Maar dat is niet perse slecht, maar vraagt wel een aanpassing en het is helemaal te begrijpen dat dit soms lastig is.
Binnen de bebouwde kom is het wel ok, kan alleen wat harder rijden. Ik vind het wel erg vervelend dat er heel vaak 5 autos achter je rijden omdat je zo traag rijdt

maar op snelwegen is het drama. Zoals vanmorgen gepost, 85 kmh op meest rechtse baan blijven plakken en 20 keer probeert de auto een baantje op te schuiven maar durft niet. Terwijl de hele baan leeg was.

Verder heb ik een performance m3 en ben idd niet gewend zo traag te rijden en op te trekken. Hier heb ik geen P voor gekocht.

Verder vind ik het heel arelaxt dat hij niet voorsorteert. Rijdt echt niet lekker daardoor omdat ik weet dat hij de afslag niet gaat halen, tenzij ik ingrijp.

Voortaan maar weer de normale ap gebuiken

[ Voor 3% gewijzigd door TweakerVincent op 07-05-2026 17:50 ]

• gjcvro
  • Nu online
TweakerVincent schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:48:
[...]

Binnen de bebouwde kom is het wel ok, kan alleen wat harder rijden. Ik vind het wel erg vervelend dat er heel vaak 5 autos achter je rijden omdat je zo traag rijdt

maar op snelwegen is het drama. Zoals vanmorgen gepost, 85 kmh op meest rechtse baan blijven plakken en 20 keer probeert de auto een baantje op te schuiven maar durft niet. Terwijl de hele baan leeg was.

Verder heb ik een performance m3 en ben idd niet gewend zo traag te rijden en op te trekken. Hier heb ik geen P voor gekocht.

Verder vind ik het heel arelaxt dat hij niet voorsorteert. Rijdt echt niet lekker daardoor omdat ik weet dat hij de afslag niet gaat halen, tenzij ik ingrijp.

Voortaan maar weer de normale ap gebuiken
Dan zet je toch zelf de knipper aan en geef je gas? Schuift ie zo op voor je en je kunt weer door.

• Himalaya
  • Laatst online: 20:43
Ik heb tijdens mijn FSD, en de laatste dagen ook regelmatig non-FSD ritten eens zitten nadenken wat ik er van vind en hoe ik er mee verder ga. Mijn woon-werk verkeer is een kleine 100km enkele reis over 60 en 80km wegen, een stuk snelweg met verkeersplein en een lang stuk N-weg dus alles zit er in. En ik merk dat als ik zelf rij ik veel rustiger in de auto zit en dan veel liever op TACC rij dan op FSD. Dat supervisen kost me namelijk best veel energie. Als ik zelf rij dan kan ik bijvoorbeeld grote stukken van de snelweg of N-weg op de "automatische" piloot rijden en weet ik precies wat de momenten zijn dat ik even extra op moet letten, bij die op- en afrit of dat stukje snelweg waar ik er af moet. Maar op andere stukken kan ik dus behoorlijk rustig zitten want op behoorlijk wat stukken komt er geen verkeer bij, zijn er geen extra aandacht vragende situatie.

Bij het op FSD rijden echter is dat tot nu toe niet een gegeven, daar moet ik eigenlijk de hele tijd "aan" staan omdat die zelfs op de punten waar ik zelf nooit iets geks zou doen dat soms wel ineens doen. We hebben de voorbeelden hier gezien met het remmen voor een stoplicht dat niet voor je bedoelt is, onder een rood kruis door rijden en wat ik zelf ook heb meegemaakt gewoon de vluchtstrook opgaan terwijl dat echt geen rijstrook is, of asfalt reparaties aanzien als rijstrook belijning. Ik merk gewoon dat ik er geen vertrouwen in heb, en het is natuurlijk ook supervised.

Komt ook bij dat ik het controlesysteem niet goed bij de situatie vind passen, op lange rechte stukken krijg ik af en toe een melding als ik niet genoeg om me heen kijk en spiegel, maar dat is daar helemaal geen ding dus waarom zou ik dat doen.

Zelf rijdend blijf ik ook "aan" staan maar op een wijze waarop het voor mij veel rustiger is, mijn wereldbeeld en ervaring weten wat wel en wat niet belangrijk is in mijn beslissingstraject. Daar kan ik me dus op aanpassen en zo elke situatie aanvliegen zoals me op dat moment past. Haal ik die vrachtwagen wel in of blijf ik er achter omdat ik toch al te vroeg bij de klant aankom, loopt die hond los of aan de lijn en 100 andere redenen. Ik wordt van FSD ook een minder goede bestuurder, wordt slordiger, dat had ik al met AP en ook dat gebruikte ik amper.

Neemt niet weg dat ik FSD echt enorm mooi vind om te zien, mijn technisch hart klopt echt wel sneller als ik zie hoe FSD zich redt met een regenbui, een druk kruispunt etc. Maar in mijn dagelijkse gebruik ga ik het in deze vorm niet gebruiken en keer na het aflopen van mijn proefmaand weer terug naar TACC.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ecological schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:36:
[...]

Wat ik met name irritant vind is dat de contextuele snelheidsoverschrijding amper lijkt te werken met als resultaat dat je een rijdend opstaken wordt wat niet met de verkeersflow mee rijdt, met name bij 80km wegen enorm irritant. Is de flow 90km en zakt hij toch steeds langzaam terug naar die 80 ondanks dat je vaak aandringt met bumper klevers en gevaarlijke inhaalacties tot gevolg.

Ik ben Tesla echt kapot aan het spammen met opname feedbacks wanneer dit gebeurd.

• Yaksa
Himalaya schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:04:
Als ik zelf rij dan kan ik bijvoorbeeld grote stukken van de snelweg of N-weg op de "automatische" piloot rijden en weet ik precies wat de momenten zijn dat ik even extra op moet letten, bij die op- en afrit of dat stukje snelweg waar ik er af moet. Maar op andere stukken kan ik dus behoorlijk rustig zitten want op behoorlijk wat stukken komt er geen verkeer bij, zijn er geen extra aandacht vragende situatie.

Zelf rijdend blijf ik ook "aan" staan maar op een wijze waarop het voor mij veel rustiger is, mijn wereldbeeld en ervaring weten wat wel en wat niet belangrijk is in mijn beslissingstraject.
Een beetje offtopic, maar voor jou misschien wel goed om deze pagina even door te nemen, dan lees je wat 'op de automatische piloot rijden' is en hoe gevaarlijk dat eigenlijk is, omdat je niet actief deelneemt in het verkeer.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Himalaya
  • Laatst online: 20:43
Yaksa schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:18:
[...]

Een beetje offtopic, maar voor jou misschien wel goed om deze pagina even door te nemen, dan lees je wat 'op de automatische piloot rijden' is en hoe gevaarlijk dat eigenlijk is, omdat je niet actief deelneemt in het verkeer.
Bij het tikken van het woord wist ik dat dit ging komen… >:) Kon zo snel niet een ander woord vinden, maar wees gerust, ik blijf alert maar op een ander niveau omdat ik voor me uit blijf kijken en op basis van ervaringen uit het verleden een goede inschatting kan maken van de toekomst, althans dat is me de afgelopen 1m km’s goed gelukt. En ik weet dat dat geen garantie is maar ik vertrouw er voorlopig maar op.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Yaksa
Himalaya schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:26:
[...]Bij het tikken van het woord wist ik dat dit ging komen… >:) Kon zo snel niet een ander woord vinden, maar wees gerust, ik blijf alert maar op een ander niveau omdat ik voor me uit blijf kijken en op basis van ervaringen uit het verleden een goede inschatting kan maken van de toekomst, althans dat is me de afgelopen 1m km’s goed gelukt. En ik weet dat dat geen garantie is maar ik vertrouw er voorlopig maar op.
Ik zou dat toekomstalgoritme wat je in je hoofd hebt zitten aan Tesla aanbieden, waarschijnlijk hebben ze daar een flink bedrag voor over.

• Fiberbleiswijk
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:49
mamahuhu schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:46:
[...]

Uit de notes:
- Improve driver monitoring system sensitivity with better eye gaze tracking, eye wear handling, and higher accuracy in variable lighting conditions.

Ik hoop dat de driver monitoring nu wel werkt. Tot nu toe knalt ie bij mij er binnen paar minuten uit. Tenzij ik als een gek rechtdoor blijf kijken met ogen open gesperd. Spiegels om omgeving in de gaten houden wordt direct afgestraft met piep en in paar minuten een strike. Ik heb een bril, al geprobeerd: stoel hoger, lager, dichterbij en verder weg—> niets helpt.
Hopelijk fixt deze versie het. Fingers crossed.
Ja,

Ik kan bevestigen dat met het rijden van een normale bril in de versie 2026.3.7. v14.2.2.5 ten opzichte van de aller eerste NL fsd versie daarvoor, er zelfs meer strikes zijn ontstaan. Zo erg dat het bijna niet meer fsd mee te rijden is.

Met het rijden MET een bril van me op dat bij elke verkeerssituatie waar extra mee kijken belangrijk kan zijn, ik het lichtblauwe schijnsel in m’n ooghoeken op het scherm zie oplichten. waarbij ik bemerk dat in welke stand ik ook mijn hoofd ook zet om te bevestigen aan de camera, of welke stuurduwtjes ik geef, dat ik waarschuwingen krijg en waarbij ik het stuur ook moet overnemen.

Dit zorgt ervoor dat ik per direct mijn abonnement heb opgezegd. er komt wat hollandsche frustratie boven van “wel betalen” en dan toch per rit ergens “het stuur” terug geworpen te krijgen omdat je een bril draagt.

Ik fsd test graag mee, maar dan gratis Elon

Het viel mij vandaag op dat ik een complete set fsd ridjes heb uitgevoerd zonder strikes met m’n contactlenzen in. Dus ik hoop dat ze snel de uitrol van de nieuwe software langs de RDW krijgen.

PVoutput

• gjcvro
  • Nu online
Fiberbleiswijk schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:36:
[...]

Ja,

Ik kan bevestigen dat met het rijden van een normale bril in de versie 2026.3.7. v14.2.2.5 ten opzichte van de aller eerste NL fsd versie daarvoor, er zelfs meer strikes zijn ontstaan. Zo erg dat het bijna niet meer fsd mee te rijden is.

Met het rijden MET een bril van me op dat bij elke verkeerssituatie waar extra mee kijken belangrijk kan zijn, ik het lichtblauwe schijnsel in m’n ooghoeken op het scherm zie oplichten. waarbij ik bemerk dat in welke stand ik ook mijn hoofd ook zet om te bevestigen aan de camera, of welke stuurduwtjes ik geef, dat ik waarschuwingen krijg en waarbij ik het stuur ook moet overnemen.

Dit zorgt ervoor dat ik per direct mijn abonnement heb opgezegd. er komt wat hollandsche frustratie boven van “wel betalen” en dan toch per rit ergens “het stuur” terug geworpen te krijgen omdat je een bril draagt.

Het viel mij vandaag op dat ik een complete set fsd ridjes heb uitgevoerd zonder strikes met m’n contactlenzen in. Dus ik hoop dat ze snel de uitrol van de nieuwe software langs de RDW krijgen.
Ik had er vooral last van met bril op in fel licht, want tegen de zon in of in de rug leek weinig uit te maken. Ander moment met bril op en wat grijzer weer geen enkel probleem gehad. Met fel licht contactlenzen -> drama, met fel licht -> zonnebril probleemloos. Dus ja ik begrijp je frustratie maar het is (voor mij) wel echt situatie afhankelijk, daarmee hoop ik dat ze het een keer goed opgelost gaan krijgen.

• Yaksa
Fiberbleiswijk schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:36:[...]Ja, Ik kan bevestigen dat met het rijden van een normale bril in de versie 2026.3.7. v14.2.2.5 ten opzichte van de aller eerste NL fsd versie daarvoor, er zelfs meer strikes zijn ontstaan. Zo erg dat het bijna niet meer fsd mee te rijden is.

Wat ik vroeger van mijn rij-instructeur meekreeg: "Je zegt wel dat je kijkt en alles ziet, maar ik zie je niet kijken". M.a.w. mijn hoofd bewoog niet tijdens het kijken, alleen mijn ogen zelf. Misschien moeten brildragers hun hoofd wel ietsie meer bewegen bij het naar links en rechts kijken.

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 17:55
[...]

Ik heb vandaag ook een paar momenten gehad. FSD wilde de rontonde oprijden, maar er kwam duidelijk een auto van links. Op de snelweg remde de auto af zonder enige aanleiding. Na gas bijgeven werd het beter. Ik moest ook van de linker- naar de rechterbaan. Maar hij durfde niet of zo, terwijl er genoeg ruimte was. In de bebouwde kom ben ik best onder de indruk. Op de snelweg vooralsnog wat minder. Voor mij zeker geen €99 waard per maand. Voor de helft misschien wel.

• karel_G_1981
Nou ik heb na vele klachten weer eens een dag zonder gezeur van de DMS . Kan het zijn dat ze de DMS remote tweaken na klachten of dat er op de achtergrond toch stilletjes wat ge-update wordt ? Had het idee dat hij een stuk soepeler was in verschillende licht omstandigheden. Verder leuk tijdens file rijden vandaag dat ie wat aan de kant gaat voor tussendoor rijdende motorrijders. File rijden is echt heerlijk relaxed omdat het DMS dan wel supersoepel is.

• karel_G_1981
Fiberbleiswijk schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:36:
[...]

Ja,

Klopt ook mijn ervaring , vanaf vandaag leek het ineens verbeterd echter (zie mijn vorige post)

• gjcvro
  • Nu online
Paar keurige acties gezien, riedel eendjes die oversteekt, al iets ruimte maken en beetje remmen zodat ze veilig oversteken en vlak erna een eend die echt genoeg had van zijn leven en gewoon gaat oversteken. Auto netjes op de rem, niet eens heel lomp en daarna wel meteen oppakken toen het weer kon. Paar auto's tegengekomen op plekken war eigenlijk geen ruimte is, maar vind elke keer een goede oplossing zonder al te veel te dralen.

Alleen een parkeerplaats afrijden en dan een afgesloten hek vinden was wel een onoplosbaar probleem. Begint te keren en op het moment dat hij 180 graden gedraaid is begint hij weer te keren om te ontdekken dat dat hek er nog steeds zit. Toch maar even overgenomen anders was ik nou nog rondjes aan het maken. _O-

1 keer een flinke waarschuwing gekregen en ik weet nog steeds niet goed waarom, maar waarschijnlijk zat ik te ver vooruit te kijken, want ik was aan het kijken waar een grote vrachtwagen bleef en of ik daar rekening mee miest houden, na de bocht.

[ Voor 15% gewijzigd door gjcvro op 07-05-2026 21:09 ]

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:25
Vandaag teruggegaan van Full Self-Driving (Supervised) naar Automatisch sturen (bèta). Wat mij opviel, is dat AP nu op EAP lijkt: stuurweerstand bij het gebruik van de richtingaanwijzer om van baan te wisselen (niet fijn!) maar hij wisselt nu óók automatisch van baan (je ziet ook groene icoontje onder de snelheid, met een pijltje naar links of rechts.)

Ik hoop van harte dat na het verlopen van de proefmaand de basis-AP weer in de “oude” configuratie wordt hersteld...

Edit/toevoeging:
In de Tesla handleiding zie ik ook niks terug over onderscheid tussen EAP of basis-AP (of stond dat er nooit in? Kan zo 1, 2, 3 niet een oude manual terugvinden). Dus nu altijd EAP, ook als de proefmaand FSD afgelopen is?! Liever niet... (https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/nl_us/GUID-20F2262F-CDF6-408E-A752-2AD9B0CC2FD6.html)

[ Voor 34% gewijzigd door ChromeFR op 08-05-2026 00:01 ]

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:35

Sandyman538

SandstorM [148839]

Nou mijn FSD avontuur zit er voor nu even op. Heb dit anderhalve week geleden ook gehad dat hij ineens aangeeft een systeemfout te hebben en dat ik het stuur moet overnemen. Vorige keer werkte het nog om even de auto te parkeren, soft reset en het werkte weer. Maar nu krijg ik het niet meer (of alleen enkele seconden) aan de praat. Knap jammer (en vervelend) omdat ik juist vandaag een lange route had van bijna 400 km door het halve land waarop ik even wat nieuwe omgevingen wilde ervaren met FSD. Dus heb een afspraak gemaakt voor service, maar daarover moet nog contact opgenomen worden. Eerste mogelijkheid was over een week of 5 geloof ik. Nog even met Tesla contact opnemen dat ik wel graag mijn abonnementsgeld van de resterende duur terug wil. Alle items die je zelf kunt checken bij deze foutmelding gecheckt en dat ziet er allemaal goed uit.
ChromeFR schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:53:
Vandaag teruggegaan van Full Self-Driving (Supervised) naar Automatisch sturen (bèta). Wat mij opviel, is dat AP nu op EAP lijkt: stuurweerstand bij het gebruik van de richtingaanwijzer om van baan te wisselen (niet fijn!) maar hij wisselt nu óók automatisch van baan (je ziet ook groene icoontje onder de snelheid, met een pijltje naar links of rechts.)

Ik hoop van harte dat na het verlopen van de proefmaand de basis-AP weer in de “oude” configuratie wordt hersteld...
Oh, en dit dus ook. Want AP werkte nog wel, maar omdat ik FSD abonnement hebt krijg je niet gewone AP, maar de EAP, maar die vind ik toch minder prettig (ook omdat ik gewend was aan de AP denk ik).

[ Voor 32% gewijzigd door Sandyman538 op 07-05-2026 22:58 ]

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Sandyman538 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:56:
Nou mijn FSD avontuur zit er voor nu even op. Heb dit anderhalve week geleden ook gehad dat hij ineens aangeeft een systeemfout te hebben en dat ik het stuur moet overnemen. Vorige keer werkte het nog om even de auto te parkeren, soft reset en het werkte weer. Maar nu krijg ik het niet meer (of alleen enkele seconden) aan de praat. Knap jammer (en vervelend) omdat ik juist vandaag een lange route had van bijna 400 km door het halve land waarop ik even wat nieuwe omgevingen wilde ervaren met FSD. Dus heb een afspraak gemaakt voor service, maar daarover moet nog contact opgenomen worden. Eerste mogelijkheid was over een week of 5 geloof ik. Nog even met Tesla contact opnemen dat ik wel graag mijn abonnementsgeld van de resterende duur terug wil. Alle items die je zelf kunt checken bij deze foutmelding gecheckt en dat ziet er allemaal goed uit.

[...]

Oh, en dit dus ook. Want AP werkte nog wel, maar omdat ik FSD abonnement hebt krijg je niet gewone AP, maar de EAP, maar die vind ik toch minder prettig (ook omdat ik gewend was aan de AP denk ik).
Heb je geprobeerd een keer te wisselen tussen Autopilot en weer terug naar FSD? Dan merk je nl. dat er vanalles opnieuw moet worden geladen en opgestart.
Ah, ik zie dat je dat net hebt toegevoegd
Pagina: 1 ... 75 ... 87 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.