• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
TeslaNerd schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 00:50:
[...]

Ik lees vooral dat jij van alles voor mij gaat invullen.
De quote van de RDW bij Reuters is duidelijk:
“We say: Trust us on this, we tested it extensively,”
Wat vul ik precies voor je in?
TeslaNerd schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:48:
En dan? Als een land dan wel contact had gezocht met de RDW dan hadden ze diezelfde dooddoener van jullie RDW-persoon gekregen:
Dutch regulators have not released any research or data that explained their approval of FSD.
En mijn reactie daarop is dat een keuringsinstantie / lidstaat waarschijnlijk een ander antwoord krijgt dan de pers.

Je aanname over dat ze dezelfde dooddoener zouden krijgen is niks meer dan een aanname. Het is niet op feiten gebaseerd en voegt weinig constructief toe aan dit topic.

En dat weet je zelf dondersgoed en die je doelbewust :) ja, dát wil ik wel voor je invullen.

[ Voor 1% gewijzigd door Notna op 06-05-2026 08:06 . Reden: Quote edit ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11:01
Ik zat te denken , misschien is het verwijderen van AP op nieuwe Tesla’s wel randvoorwaardelijk geweest voor de goedkeuring, zou dat kunnen? Ik vind het heel raar en een slechte zet van teal dat je op nieuwe auto’s FSD neemt of niets. Autosteer is niet meer mogelijk. Voor veel mensen is dit problematisch .

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:43
karel_G_1981 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 06:57:
Ik zat te denken , misschien is het verwijderen van AP op nieuwe Tesla’s wel randvoorwaardelijk geweest voor de goedkeuring, zou dat kunnen? Ik vind het heel raar en een slechte zet van teal dat je op nieuwe auto’s FSD neemt of niets. Autosteer is niet meer mogelijk. Voor veel mensen is dit problematisch .
Nee dat denk ik niet. AP levert niets op, het verwijderen pusht mensen naar 7500 eenmalig of 99 per maand.

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:32
karel_G_1981 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 06:57:
dat is makkelijk te beantwoorden, is AP nog beschikbaar in Amerika/Australie/andere landen waar FSD beschikbaar is.

PSN ID: Svennie-NL

• karel_G_1981
Odie schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 07:18:
[...]

Nee dat denk ik niet. AP levert niets op, het verwijderen pusht mensen naar 7500 eenmalig of 99 per maand.
Of een ander merk EV die wel een fatsoenlijke gratis autosteer heeft.

• Odie
karel_G_1981 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 07:29:
[...]

Of een ander merk EV die wel een fatsoenlijke gratis autosteer heeft.
Dat is zeker het risico en zal voor mij meer een belemmering worden om een volgende Tesla te kopen ja. Mijn eerste (betaalde) maand FSD loopt halverwege mei af en ik ga dan weer even terug naar autopilot. Kijken hoe erg ik FSD wel of niet mis. Ik gok dat ik de noviteit mis, maar qua rijervaring niet zo veel, zeker in m’n dagelijkse woon-werkverkeer.

Maar: welk merk EV heeft een vergelijkbare of betere autopilot? De meesten die ik gereden heb zijn veredelde “lane departure avoidance” systemen, hoewel ik moet toegeven dat het systeem in de leen-Volvo die ik laatst had best aardig was.

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:59
Svennie schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 07:29:
[...]

dat is makkelijk te beantwoorden, is AP nog beschikbaar in Amerika/Australie/andere landen waar FSD beschikbaar is.
Nee ook niet meer.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Odie schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 07:34:
[...]

Dat is zeker het risico en zal voor mij meer een belemmering worden om een volgende Tesla te kopen ja. Mijn eerste (betaalde) maand FSD loopt halverwege mei af en ik ga dan weer even terug naar autopilot. Kijken hoe erg ik FSD wel of niet mis. Ik gok dat ik de noviteit mis, maar qua rijervaring niet zo veel, zeker in m’n dagelijkse woon-werkverkeer.

Maar: welk merk EV heeft een vergelijkbare of betere autopilot? De meesten die ik gereden heb zijn veredelde “lane departure avoidance” systemen, hoewel ik moet toegeven dat het systeem in de leen-Volvo die ik laatst had best aardig was.
Travel assist van VW

Vaak bu'j te bang!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Dat vind ik toch een dikke rode vlag.
Nu denk ik dat ik er niet mee geconfronteerd ga worden wegens HW3, maar als je dan door Duitsland of Frankrijk moet, en autosteer is niet meer beschikbaar... Zou toch een dikke bummer zijn.

Ik vloek regelmatig op mijn AP en EAP, vooral bij rijstrookwissels omdat die in minstens 30% van de gevallen niet goed gaan, maar autosteer op een rustige weg is me wel belangrijk.
Dat het Tesla 'niks oplevert' kan me aan mijn reet roesten, ik heb betaald voor EAP en wil die functie toch houden.
Het is me niet duidelijk wat daar mee gaat gebeuren...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Tommie12
  • Nu online
[...]

Vorige auto was een Volvo V90 uit 2018, en die had een goed werkend lane keeping. Systeem schakelde mooi uit als je knipperde om van rijstrook te wisselen en kwam automatisch terug in als je in je vak zat.
Wel iedere keer terug het gas aan tippen als je in een file tot stilstand kwam en langer dan een paar seconden stil stond, maar daar viel best mee te leven.

• Masterchiev
Tommie12 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 07:58:
[...]

Dat vind ik toch een dikke rode vlag.
Nu denk ik dat ik er niet mee geconfronteerd ga worden wegens HW3, maar als je dan door Duitsland of Frankrijk moet, en autosteer is niet meer beschikbaar... Zou toch een dikke bummer zijn.

Ik vloek regelmatig op mijn AP en EAP, vooral bij rijstrookwissels omdat die in minstens 30% van de gevallen niet goed gaan, maar autosteer op een rustige weg is me wel belangrijk.
Dat het Tesla 'niks oplevert' kan me aan mijn reet roesten, ik heb betaald voor EAP en wil die functie toch houden.
Het is me niet duidelijk wat daar mee gaat gebeuren...
Er veranderd niets voor jou. Geen auto steer is alleen voor nieuwe modellen, die nieuw op kenteken worden gezet.

• Svennie
Dan lijkt me dat dat niks te maken heeft met de goedkeuring hier enkel met het pushen van mensen naar FSD.
Tommie12 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:00:
[...]
Vorige auto was een Volvo V90 uit 2018, en die had een goed werkend lane keeping. Systeem schakelde mooi uit als je knipperde om van rijstrook te wisselen en kwam automatisch terug in als je in je vak zat.
Wel iedere keer terug het gas aan tippen als je in een file tot stilstand kwam en langer dan een paar seconden stil stond, maar daar viel best mee te leven.
ik had hiervoor een Kia Niro, werkte ook prima, voordeel was dat als je even het stuur overnam dat dat geen probleem was, als de auto aangaf weer de rijstrook te detecteren kon je het stuur weer los laten, erg makkelijk bij inhalen bv (dat deed die auto nog niet zelf). Mijn Niro had ook nog dat je het gaspedaal even aan moest raken, de nieuwere doen dat zelf. Zonder AP geen nieuwe Telsa meer voor mij en terug naar Kia is dan zeker een optie

[ Voor 11% gewijzigd door Svennie op 06-05-2026 08:34 ]

• Tommie12
  • Nu online
Masterchiev schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:30:
[...]

Er veranderd niets voor jou. Geen auto steer is alleen voor nieuwe modellen, die nieuw op kenteken worden gezet.
Ik hoop het...
Maar ik hoop ook dat EAP nog verbetert en gaat leveren wat beloofd werd, maar ik denk dat dat niet meer gaat gebeuren.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:24
Voor de liefhebbers, ik zag dat je nu een abonnement op fsd kan afsluiten.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:23
Wie heeft deze antwoorden bedacht? Dit geeft toch niet het inzicht dat je met een poll zou willen bereiken? :)

• turkeyhakan
asing schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:55:
Wat bedoel je precies? Een abonnement afsluiten kan al sinds 11 april j.l. ?

• Odie
asing schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:55:
Oh echt? Waar zag je dat? 😂

• Masterchiev
Tommie12 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:37:
[...]

Ik hoop het...
Maar ik hoop ook dat EAP nog verbetert en gaat leveren wat beloofd werd, maar ik denk dat dat niet meer gaat gebeuren.
Wat werd er beloofd met EAP dan anders wat er stond bij de aankoop? Ik heb ook EAP maar nooit gehoord dat er iets is beloofd. Verbeteren gaat het niet. Heeft tesla aangegeven sinds FSD in Amerika van start ging.

• turkeyhakan
Odie schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:00:
[...]

Oh echt? Waar zag je dat? 😂
Er is al meer dan 10 mln km (FSD) gereden in NL en nu pas komt naar buiten dat er een abonnement afgesloten kan worden _/-\o_

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:24
turkeyhakan schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:03:
[...]

Er is al meer dan 10 mln km (FSD) gereden in NL en nu pas komt naar buiten dat er een abonnement afgesloten kan worden _/-\o_
Voorheen kon je de trial wel aanzetten maar in de app kon je het abonnement niet bestellen. Dat scherm bleef leeg. Het kan nu wel.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:11
Travel Assist van VW had afgelopen winter in Noorwegen samen met de Pilot Assist van de Polestar 4 erg veel moeite met de lijntjes van rijbanen zien zodra er wat ijs/sneeuw op lag. Mijn Model 3 kon prima op volledig besneeuwde wegen rijden op Autopilot in Zweden, dus daar zit toch een groot verschil in.

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

TeslaNerd schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:48:
[...]

Geen idee waar jij het over hebt. Stond dat ook in het artikel van Reuters?
En dan? Als een land dan wel contact had gezocht met de RDW dan hadden ze diezelfde dooddoener van jullie RDW-[mbr]persoon[/] gekregen:
Dutch regulators have not released any research or data that explained their approval of FSD.
Het RDW interview waar ik naar verwees kun je hier terugluisteren, waar het vanaf 21:40 en 24:00 over de andere EU lidstaten gaat.

En over dat antwoord aan een journalist. Toen jij jouw Tesla kocht en je de RDW typegoedkeuring niet zou vertrouwen en zou vragen naar de homologatie data dan zou de RDW toen hetzelfde antwoord hebben gegegeven .

[ Voor 23% gewijzigd door pdidi op 06-05-2026 09:31 ]

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:31
[...]

Volgens mij doet XPeng het (Autopilot alternatief) ook best aardig..

• turkeyhakan
asing schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:07:
[...]

Voorheen kon je de trial wel aanzetten maar in de app kon je het abonnement niet bestellen. Dat scherm bleef leeg. Het kan nu wel.
In principe heb je dan toch al FSD? Denk dat je het zo moet zien; als je al een FSD abonnement hebt, kun je toch niet nog een FSD abonnement afsluiten?
olafmol schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:13:
[...]

Volgens mij doet XPeng het ook best aardig..
In China. Alleen mag die ervarings data waarschijnlijk het land niet uit en kan dan niet gebruikt worden in EU voor goedkeuring

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:31
pdidi schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:19:
[...]

In China. Alleen mag die ervarings data waarschijnlijk het land niet uit en kan dan niet gebruikt worden in EU voor goedkeuring
Ik heb het niet over FSD alternatief, de poster vroeg om een alternatief voor Autopilot. Dat doet Xpeng ook prima in EU.
olafmol schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:26:
[...]

Ik heb het niet over FSD alternatief, de poster vroeg om een alternatief voor Autopilot. Dat doet Xpeng ook prima in EU.
My bad, want Xpeng heeft nl wel een zeer potentiële FSD variant, maar vanwege de China restricties onwaarschijnlijk dat die naar EU kan/mag komen

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:06
Odie schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 07:18:
[...]

Ik denk dat er de komende maanden nog een boel trucjes uit de kast getrokken gaan worden om mensen hiernaartoe te pushen, vooral als blijkt dat de verkoopcijfers voor FSD tegen gaan vallen. Ik gebruik FSD daarom niet meer, want ik wil er niet aan wennen omdat ik het de 99 euro niet waard vind.

• Odie
Tommie12 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:37:
[...]

Ik hoop het...
Dat is geen kwestie van hopen. Je hebt het gekocht en dat kunnen ze je niet afpakken, dat zou contractbreuk zijn.

Het echte risico is dat AP en EAP hiermee echt wel legacy zijn geworden en in een sterfhuisconstructie zitten. Ze zullen echt nog wel onderhoud aan de code doen, maar verwacht geen verbeteringen of nieuwe functies meer.

Ik zag ook wat mensen die aangaven te hopen dat AP en EAP nog wat beter gaan worden: forget it. En mensen die hopen dat er AP of EAP op de FSD stack geimplementeerd gaat worden: ook dat is ijdele hoop. Tesla gaat voor autonoom en FSD it is.

Iets in mij zegt dat de Model 3 en Model Y op termijn (en dan heb ik het echt wel over langere termijn, denk aan een jaar of 10 tot 15) toast zijn. Zoals de Roadster de opmaat was naar de Model S en X die op hun beurt weer de opmaat zijn geweest voor de Model 3 en Y denk ik dat die weer de opmaat zijn naar Robotaxi. Op termijn zal Tesla alleen nog maar Robotaxi's produceren zonder stuur en mogelijk zullen ze helemaal geen auto's meer aan consumenten verkopen. Het wordt daarmee een bedrijf dat mobility as a service (of platform aan andere service providers) verkoopt en geen individuele autos. Maar goed, dat gaat echt nog wel even duren.

• Odie
asing schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:07:
[...]

Das niet waar, ik heb al sinds dag 1 een abonnement. Ok ik lieg, sinds dag twee, want ik had het eerst gekocht, maar ik heb de aankoop geannuleerd en het een kwartier later omgezet in een abonnement. Helaas heb ik daardoor geen recht meer op een gratis trial maar ok.

Die annuleeractie was trouwens boeiend om te zien. Tien minuten nadat ik de aankoop via de App annuleerde was Summon uit mijn app en FSD weg uit de auto. Na het afsluiten van het abonnement verscheen FSD letterlijk binnen een paar minuten weer in de auto en app.

• Tommie12
  • Nu online
Masterchiev schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:02:
[...]

Wat werd er beloofd met EAP dan anders wat er stond bij de aankoop? Ik heb ook EAP maar nooit gehoord dat er iets is beloofd. Verbeteren gaat het niet. Heeft tesla aangegeven sinds FSD in Amerika van start ging.
EAP zou moeten zelfstandig rijden op autostrade tot aan de afrit, en smart summon stond ook op de specificatielijst.
Maar voorlopig lukken rijstrookwissels amper correct.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
ASTRA Directeur positief over FSD

The plot thickens: de directeur van de RDW van Zwitserland zegt heel overduidelijk dat wat nu gevraagd is door Tesla level 2+ is. De bestuurder blijft verantwoordelijk. Hij lijkt er ook positief over te praten.
De maker heeft een goed punt als hij zegt “every day is more deaths”. Elke dag dat Europa blijft dralen met de goedkeuring van systemen zoals FSD Supervised, vallen er weer mensen die misschien nog leefden als we sneller zouden schakelen. Dat klinkt cru, maar het is gewoon de realiteit.

Wat me vooral opviel is hoe Reuters dit artikel precies op het juiste moment dropte: vlak voor de RDW vandaag hun 18 maanden testen en 10+ miljoen kilometer real-world data presenteert aan de EU. Oude emails uit januari-april (dus vóór de Nederlandse goedkeuring) worden opgehaald, terwijl positieve feedback van Deense en Nederlandse regulators bijna verstopt wordt aan het eind. Dat voelt niet toevallig.

Ik ben het met de video eens dat er een soort “Elon bad, regulators goed”-narratief wordt geduwd. Tegelijkertijd snap ik ook dat er zorgen zijn over snelheid, winterse omstandigheden en de naam “Supervised”. Maar als je 10 miljoen kilometer Nederlandse data hebt, plus 18 maanden intensief testen, dan is “trust us” toch niet helemaal eerlijk. Ze hebben hun huiswerk gedaan.

Ik ben toch wel verbaasd altijd van de constante framing dat alles wat Tesla doet per definitie riskant is. Ondertussen verongelukken er dagelijks mensen door afleiding en menselijke fouten. Als FSD dat significant kan verminderen, dan is vertraging ook een keuze met gevolgen.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Odie
LigeTRy schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:29:
[...]

Ik denk dat er de komende maanden nog een boel trucjes uit de kast getrokken gaan worden om mensen hiernaartoe te pushen, vooral als blijkt dat de verkoopcijfers voor FSD tegen gaan vallen. Ik gebruik FSD daarom niet meer, want ik wil er niet aan wennen omdat ik het de 99 euro niet waard vind.
Als je naar de VS kijkt lijkt Tesla weinig genegen om een race to the bottom te beginnen en FSD vooral als premium product neer te zetten. De vraag is hoe lang ze dat vol kunnen houden met concurrerende platformen die steeds zichtbaarder worden qua ontwikkeling (en uitrol, ik noem een VLA 2.0 bij XPENG).

• Odie
Ecological schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:56:

The plot thickens: de directeur van de RDW van Zwitserland zegt heel overduidelijk dat wat nu gevraagd is door Tesla level 2+ is. De bestuurder blijft verantwoordelijk. Hij lijkt er ook positief over te praten.

[YouTube: Why Is Reuters Attacking Tesla FSD… Today?]

De maker heeft een goed punt als hij zegt “every day is more deaths”. Elke dag dat Europa blijft dralen met de goedkeuring van systemen zoals FSD Supervised, vallen er weer mensen die misschien nog leefden als we sneller zouden schakelen. Dat klinkt cru, maar het is gewoon de realiteit.

Wat me vooral opviel is hoe Reuters dit artikel precies op het juiste moment dropte: vlak voor de RDW vandaag hun 18 maanden testen en 10+ miljoen kilometer real-world data presenteert aan de EU. Oude emails uit januari-april (dus vóór de Nederlandse goedkeuring) worden opgehaald, terwijl positieve feedback van Deense en Nederlandse regulators bijna verstopt wordt aan het eind. Dat voelt niet toevallig.

Ik ben het met de video eens dat er een soort “Elon bad, regulators goed”-narratief wordt geduwd. Tegelijkertijd snap ik ook dat er zorgen zijn over snelheid, winterse omstandigheden en de naam “Supervised”. Maar als je 10 miljoen kilometer Nederlandse data hebt, plus 18 maanden intensief testen, dan is “trust us” toch niet helemaal eerlijk. Ze hebben hun huiswerk gedaan.

Ik ben toch wel verbaasd altijd van de constante framing dat alles wat Tesla doet per definitie riskant is. Ondertussen verongelukken er dagelijks mensen door afleiding en menselijke fouten. Als FSD dat significant kan verminderen, dan is vertraging ook een keuze met gevolgen.
Ome Elon heeft een aanpak die riskant *kan* zijn, snelle iteraties en leren van fouten. Kijk naar hoe SpaceX ontwikkelt en bewust de grenzen opzoekt en er overheen gaat. Dat levert uiteindelijk snellere development en een beter product op, maar komt tegen een prijs. Bij SpaceX kan men die prijs van falen redelijk betalen (zolang er geen mensen aan boord zijn en er geen debris op mensen terecht komt) maar bij FSD kan men zich dat niet veroorloven. Dus ja er zit een risico aan de fundamentele aanpak van Ome Elon. De echte vraag is welk risico groter is: het risico van FSD onder deze development aanpak of geen FSD en louter handmatig rijden.

• Ecological
  • Nu online
Odie schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:00:
[...]

Ome Elon heeft een aanpak die riskant *kan* zijn, snelle iteraties en leren van fouten. Kijk naar hoe SpaceX ontwikkelt en bewust de grenzen opzoekt en er overheen gaat. Dat levert uiteindelijk snellere development en een beter product op, maar komt tegen een prijs. Bij SpaceX kan men die prijs van falen redelijk betalen (zolang er geen mensen aan boord zijn en er geen debris op mensen terecht komt) maar bij FSD kan men zich dat niet veroorloven. Dus ja er zit een risico aan de fundamentele aanpak van Ome Elon. De echte vraag is welk risico groter is: het risico van FSD onder deze development aanpak of geen FSD en louter handmatig rijden.
Ja precies, onze hersenen hebben een hele erge neiging om de status quo te verdedigen en ethiek blijft toch wel lastig hierin. Dit zijn geen makkelijke vraagstukken. Maar dan nog, Tesla kiest hier ook de veilige aanpak dan tegenover de VS, hier hebben we natuurlijk nu sFSD. In de US op bepaalde stukken al FSD en zelfs al robotaxi's in Austin.

Ik heb in genoeg taxi's gezeten dat ik liever een Robotaxi laat rijden dan een taxi-chauffeur. :+

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:06
Odie schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:57:
[...]

Als je naar de VS kijkt lijkt Tesla weinig genegen om een race to the bottom te beginnen en FSD vooral als premium product neer te zetten. De vraag is hoe lang ze dat vol kunnen houden met concurrerende platformen die steeds zichtbaarder worden qua ontwikkeling (en uitrol, ik noem een VLA 2.0 bij XPENG).
Precies, ik dacht net aan de usecase mobiel bellen. Dat was in het begin ook premium/duur, en nu kan alles en iedereen het en kost het niks meer. Ik zie het ook nog wel gebeuren dat autonoom rijden verder gestandaardiseerd wordt.

Dus in plaats van elke fabrikant hun eigen model/technieken richting/voor autonoom rijden, 1 model/standaard voor alle auto's in een land/continent, zodat ze allemaal even voorspelbaar/veilig zijn. Maar in het huidige kapitalisme zal dat een flinke opgaaf worden.

• Odie
Ecological schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:07:
[...]

Ja precies, onze hersenen hebben een hele erge neiging om de status quo te verdedigen en ethiek blijft toch wel lastig hierin. Dit zijn geen makkelijke vraagstukken. Maar dan nog, Tesla kiest hier ook de veilige aanpak dan tegenover de VS, hier hebben we natuurlijk nu sFSD. In de US op bepaalde stukken al FSD en zelfs al robotaxi's in Austin.

Ik heb in genoeg taxi's gezeten dat ik liever een Robotaxi laat rijden dan een taxi-chauffeur. :+
Tesla kiest niet. RDW kiest. Als het aan Tesla lag hadden we hier hetzelfde als in de VS.
Odie schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:34:
[...]

Dat is geen kwestie van hopen. Je hebt het gekocht en dat kunnen ze je niet afpakken, dat zou contractbreuk zijn.

Het echte risico is dat AP en EAP hiermee echt wel legacy zijn geworden en in een sterfhuisconstructie zitten. Ze zullen echt nog wel onderhoud aan de code doen, maar verwacht geen verbeteringen of nieuwe functies meer.

Ik zag ook wat mensen die aangaven te hopen dat AP en EAP nog wat beter gaan worden: forget it. En mensen die hopen dat er AP of EAP op de FSD stack geimplementeerd gaat worden: ook dat is ijdele hoop. Tesla gaat voor autonoom en FSD it is.

Iets in mij zegt dat de Model 3 en Model Y op termijn (en dan heb ik het echt wel over langere termijn, denk aan een jaar of 10 tot 15) toast zijn. Zoals de Roadster de opmaat was naar de Model S en X die op hun beurt weer de opmaat zijn geweest voor de Model 3 en Y denk ik dat die weer de opmaat zijn naar Robotaxi. Op termijn zal Tesla alleen nog maar Robotaxi's produceren zonder stuur en mogelijk zullen ze helemaal geen auto's meer aan consumenten verkopen. Het wordt daarmee een bedrijf dat mobility as a service (of platform aan andere service providers) verkoopt en geen individuele autos. Maar goed, dat gaat echt nog wel even duren.
Waar ik bang voor ben (en we kennen Tesla wdb), is dat Autosteer ook voor bestaande Tesla's steeds minder aantrekkelijk wordt gemaakt. Ik denk aan:
-Verwijderen dubbel klik
-Verwijderen lichtere stuurweerstand bij knipperlicht
-Strengere DMS ook voor Autosteer
-Meer nags om stuur vast te houden

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:01
Ecological schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:56:

[YouTube: Why Is Reuters Attacking Tesla FSD… Today?]

Belangrijke punt blijft dat het Tesla nog steeds lukt dat de data van de 13.000km die RDW zelf heeft getest en de 1,8mln km aan Europese testdata niet openbaar toegankelijk wordt gemaakt.

Het moet inmiddels voor iedereen duidelijk zijn dat Tesla met Elon Musk al jaren lang zeer succesvol is in het manipuleren van decision makers (en dus ook die bij RDWs) zonder volledige openheid te verschaffen aan het publiek

[ Voor 5% gewijzigd door TeslaNerd op 06-05-2026 10:19 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

TeslaNerd schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:13:
[...]

Belangrijke punt blijft dat het Tesla nog steeds lukt dat de data van de 13.000km die RDW zelf heeft getest en de 1,8mln km aan Europese testdata niet openbaar toegankelijk wordt gemaakt.
Homologatie data is ook niet openbaar toegankelijk

• Svennie
Odie schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:10:
[...]
Tesla kiest niet. RDW kiest. Als het aan Tesla lag hadden we hier hetzelfde als in de VS.
maak daar maar de rest van de wereld van. Waar de regels het toe laten is er FSD beschikbaar, waar niet dan moeten ze via de wettelijk toegestane kanalen. Inderdaad geen keus van Tesla

• TeslaNerd
pdidi schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:15:
[...]

Dat is wel een mager argument om de data niet openbaar toegankelijk te maken voor een kritische beschouwing door het publiek als de claim is dat jouw product significant levens gaat redden.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Odie
pdidi schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:13:
[...]

Waar ik bang voor ben (en we kennen Tesla wdb), is dat Autosteer ook voor bestaande Tesla's steeds minder aantrekkelijk wordt gemaakt. Ik denk aan:
-Verwijderen dubbel klik
Wegpesten? Hmm dat denk ik niet. Zulke dingen komen toch uit en zijn schadelijk voor je reputatie als bedrijf. Hoewel… Ome Elon heeft zich in het verleden op andere manieren ook niet direct druk gemaakt om z’n reputatie hahaha.

Sja we will see. De markt is volop in beweging en ik denk dat weinigen zich realiseren welke disruptive beweging hier aan de gang is. De automotive wereld ziet er over tien jaar radicaal anders uit, that’s for sure.

• Odie
pdidi schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:15:
[...]

RDW = ZBO, dus WOO.

https://www.rdw.nl/over-r...enormen/wet-open-overheid
TeslaNerd schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:26:
[...]

Dat is wel een mager argument om de data niet openbaar toegankelijk te maken voor een kritische beschouwing door het publiek als de claim is dat jouw product significant levens gaat redden.
Alle ADAS systemen pretenderen levens te gaan redden. Waar is die openbaar toegankelijke data? Al deze data is wel beschikbaar voor de relevante regulatoren in de EU

[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 06-05-2026 10:36 ]

• Ecological
  • Nu online
Odie schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:10:
[...]

Ik vind dit toch wel een beetje semantiek. :+. Want uiteindelijk heeft Tesla gekozen om sFSD aan te vragen en niet full FSD - nu kan je natuurlijk ook wel beargumenteren dat het anders niet door de RDW was gekomen. :P

Dus ik denk dat voor beiden stellingen wat te zeggen is. :*)

Juist, met de clausule:
Voor het niet openbaar maken van informatie kan gedacht worden aan:
- bedrijfs- en fabricagegegevens die door derde partijen zijn aangeleverd aan de RDW.

• karel_G_1981
[...]

Weet ik eigenlijk niet , ik weet dat je bij veel andere merken je ook vaak scheel betaalt aan abonnementen. Zeekr misschien? Anyway voor mij voorlopig nvt aangezien mijn m3 zowel fsd als autopilot heeft en ik fsd gekocht heb. Bij het kopen van een nieuwe auto gaan dit soort dingen wel flink meewegen.

• TeslaNerd
pdidi schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:35:
[...]

Alle ADAS systemen pretenderen levens te gaan redden. Waar is die openbaar toegankelijke data? Al deze data is wel beschikbaar voor de relevante regulatoren in de EU
Leuk geprobeerd!

Geen andere fabrikant beweert dat zijn ADAS-systeem een revolutie ontketent die levens gaat redden, terwijl de software nog in bèta is en de bestuurder aansprakelijk blijft.

TeslaNerd schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:03:
[...]

Leuk geprobeerd!

Geen andere fabrikant beweert dat zijn ADAS-systeem een revolutie ontketent die levens gaat redden, terwijl de software nog in bèta is en de bestuurder aansprakelijk blijft.
AEB, ABS, ACC etc. Allemaal ADAS, allemaal levens verbeterend, allemaal bestuurder blijft aansprakelijk. Ik weet werkelijk niet wat je allemaal nog meer uit de kast wil gaan halen. Je weet toch wel wat ADAS betekent? Waar staat overigens dat FSD Supervised nog beta is?

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 06-05-2026 11:10 ]

• turkeyhakan
pdidi schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:13:
[...]

-Verwijderen dubbel klik
Helemaal mee eens! Daar zijn ze een aantal jaar geleden al mee begonnen. In 2022 en begin 2023 hoefde ik alleen maar om de ~ 15-20 seconden het stuur heel even vast te houden. Ik kon voor de rest alles doen zonder telkens een vervelende melding van het DMS systeem te krijgen. Ergens in 2023 is hier toen een update voor gekomen en zijn ze de camera in het interieur gaan gebruiken om de bestuurder te monitoren. Sindsdien maak ik ook veel minder gebruik van Autopilot. Even een liedje opzoeken terwijl je op de snelweg rijdt is al geen optie meer zonder iedereen wakker te maken (met Joe mode aan) :-)

• Ecological
  • Nu online
karel_G_1981 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:01:
[...]

Weet ik eigenlijk niet , ik weet dat je bij veel andere merken je ook vaak scheel betaalt aan abonnementen. Zeekr misschien? Anyway voor mij voorlopig nvt aangezien mijn m3 zowel fsd als autopilot heeft en ik fsd gekocht heb. Bij het kopen van een nieuwe auto gaan dit soort dingen wel flink meewegen.
Nee, dit is ook de reden waarom ik niet een Zeekr 7X heb gekocht, ook al vind ik de features op die auto geweldig. Maar geen FSD (of iets wat er op lijkt) is voor mij een deal breaker.

Odie schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:57:
[...]

Kijk naar BMW met zijn Highway- en City-assistent. Daar moet je in Duitsland verplicht een 4 jarig abonnement voor afsluiten à 1450 euro (34 euro per maand inclusief renteverlies), wat dan eigenlijk alleen maar op de snelweg werkt (daarbuiten kan het alleen stoppen en wegrijden bij verkeerslichten). En dan moet je ook nog eens 850 euro voor vergelijkbare autopark/ASS betalen, wat het maandbedrag op 55 euro brengt. Ik vind 99 euro voor FSDs ook te veel voor permanent gebruik, maar de maandelijkse flexibiliteit is wel een grote pre.

En als je een Chinees koopt is het maar afwachten of die het Chinese systeem ooit naar EU kan/mag brengen

[ Voor 13% gewijzigd door pdidi op 06-05-2026 12:12 ]

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:39
Heb je ook een werkende link naar de tussenstand?

• edhollan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:09
markklok schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:53:
Had via Temu een nekkussen besteld voor in de auto. Merk dat als de stoel te ver naar achteren staat FSD begint te piepen dat ik teveel omhoog kijk.

Vandaag heen en terug (35km enkele reis snelweg) super relaxed met FSD gereden. Uiteraard af en toe moeten temperen met links willen rijden en iets meer tempo maar verder dikke prima.

Met zonnebril op rijd ik het fijnst (1,93 lang en stoel op laagste stand). Dan kan ik gewoon in m'n ooghoeken naar het scherm kijken zonder blauw geknipper.
Het omgaan met DMS wordt een stuk makkelijker bij een juiste houding in de auto. Leuning niet te ver naar achter. Niet te laag zitten, waardoor je naar boven kijkt. Afstand tot stuur niet groot. Handen zichtbaar op je boven benen. Ja, een hele lijst. DMS wordt wel "vriendelijker"

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:12

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

turkeyhakan schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:09:
[...]

Helemaal mee eens! Daar zijn ze een aantal jaar geleden al mee begonnen. In 2022 en begin 2023 hoefde ik alleen maar om de ~ 15-20 seconden het stuur heel even vast te houden. Ik kon voor de rest alles doen zonder telkens een vervelende melding van het DMS systeem te krijgen. Ergens in 2023 is hier toen een update voor gekomen en zijn ze de camera in het interieur gaan gebruiken om de bestuurder te monitoren. Sindsdien maak ik ook veel minder gebruik van Autopilot. Even een liedje opzoeken terwijl je op de snelweg rijdt is al geen optie meer zonder iedereen wakker te maken (met Joe mode aan) :-)
Ok, na de ervaring met het DMS van FSD krijg je met de DMS van Autopilot een zee aan vrijheid. Zo ervaarde ik dat tenminste toen ik in Duitsland weer terugschakelde naar AP. Het voelde bevrijdend om weer de navigatie in te kunnen stellen , andere muziek op te kunnen zetten zonder NAG.

Buiten dat heb je met AP nog steeds de mogelijkheid om de camera dicht te zetten zodat je alle vrijheid hebt, eigenlijk best bizar dat dit kan met zo onveilig systeem. Eigenlijk zou de strictheid van DMS precies andersom moeten zijn voor FSD /AP qua veiligheid.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Richh
  • Nu online
TeslaNerd schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:03:
Tja, ik snap wel waar je heen wilt, maar... so what? Welke wet schrijft voort dat je dan data MOET delen? Jij wilt dat graag, maar de realiteit is dat het niet verplicht is om data te openbaren. En als je het zou hebben, je hebt nul vergelijkingsmateriaal...

Dan wat feiten.
  • FSD is per 2024 uit de betafase.
  • ADAS-systemen zijn per definitie systemen waarbij de bestuurder aansprakelijk blijft en het hele punt waarom deze systemen bestaan (en op een bepaald niveau zelfs verplicht zijn!) is veiligheid.
Leuk geprobeerd frame :)
TeslaNerd schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:13:
Belangrijke punt blijft dat het Tesla nog steeds lukt dat de data [...] niet openbaar toegankelijk wordt gemaakt.
Dat is ook niet gek, dat geldt letterlijk voor alle homologaties die alle keuringsinstanties doen. Het is dus niet 'knap' dat dat 'lukt'.
Het moet inmiddels voor iedereen duidelijk zijn dat Tesla met Elon Musk al jaren lang zeer succesvol is in het manipuleren van decision makers (en dus ook die bij RDWs) zonder volledige openheid te verschaffen aan het publiek
Dat betwijfel ik. Alles rondom de weg naar self-drive, zelfs nog toen Autopilot de stack was, daarin wil Tesla al ruim 5 jaar veel meer dan wat binnen de UNECE kaders is toegestaan. Sterker nog: de kaders zijn ook aan verandering onderhevig (neem de introductie van de 'bochtassistent', of het niet meer zelfstandig rijbaanwissels doen omdat het daarvoor input van de gebruiker vereist) waardoor in feite Autopilot is gedowngrade in de EU in die afgelopen 5 jaar.

Serieus: Tesla is juist zeer onsuccesvol met lobby'en :P in de EU zijn tegenstanders jarenlang zeer succesvol geweest om FSD buiten de deur te houden en Autopilot steeds verder te cripplen :)

Uiteindelijk is Marc van Impe maar wat anders gaan doen dan zich mengen in alles rondom TCMV, ADAS, UNECE en dergelijke instanties, en zijn ze bij Tesla via de R79 naar de keuringsinstantie gegaan waar ze alle homologaties hebben laten doen. En dat is, na een uitvoerig en langdurig proces, wel gelukt.

Je probeert Tesla te framen alsof ze moeite hebben gedaan dat de RDW de data niet publiekelijk maakt, en knoopt conclusies daar aan vast. De realiteit is dat het standaardprocedure is dat deze cijfers niet publiekelijk worden gemaakt door de keuringsinstantie. Je onderbuik regeert, niet de feiten.

Begrijp me goed he, ik ben het geheel met je eens dat het Tesla zou sieren als ze wel data zouden openbaren en dat dat past bij de claims die de CEO erover maakt. Maar alle conclusies die jij daar nu weer uit wil trekken zijn weer hoogst voorbarige frames die imho maar weinig toevoegen in dit topic.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 06-05-2026 13:16 ]

Richh schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:12:
[...]

Tja, ik snap wel waar je heen wilt, maar... so what? Welke wet schrijft voort dat je dan data MOET delen? Jij wilt dat graag, maar de realiteit is dat het niet verplicht is om data te openbaren. En als je het zou hebben, je hebt nul vergelijkingsmateriaal...

Dan wat feiten.
  • FSD is per 2024 uit de betafase.
  • ADAS-systemen zijn per definitie systemen waarbij de bestuurder aansprakelijk blijft en het hele punt waarom deze systemen bestaan (en op een bepaald niveau zelfs verplicht zijn!) is veiligheid.
Leuk geprobeerd frame :)

[...]

Dat is ook niet gek, dat geldt letterlijk voor alle homologaties die alle keuringsinstanties doen. Het is dus niet 'knap' dat dat 'lukt'.

[...]

Dat betwijfel ik. Alles rondom de weg naar self-drive, zelfs nog toen Autopilot de stack was, daarin wil Tesla al ruim 5 jaar veel meer dan wat binnen de UNECE kaders is toegestaan. Sterker nog: de kaders zijn ook aan verandering onderhevig (neem de introductie van de 'bochtassistent', of het niet meer zelfstandig rijbaanwissels doen omdat het daarvoor input van de gebruiker vereist) waardoor in feite Autopilot is gedowngrade in de EU in die afgelopen 5 jaar.

Serieus: Tesla is juist zeer onsuccesvol met lobby'en :P in de EU zijn tegenstanders jarenlang zeer succesvol geweest om FSD buiten de deur te houden en Autopilot steeds verder te cripplen :)

Uiteindelijk is Marc van Impe maar wat anders gaan doen dan zich mengen in alles rondom TCMV, ADAS, UNECE en dergelijke instanties, en zijn ze bij Tesla via de R79 naar de keuringsinstantie gegaan waar ze alle homologaties hebben laten doen. En dat is, na een uitvoerig en langdurig proces, wel gelukt.

Je probeert Tesla te framen alsof ze moeite hebben gedaan dat de RDW de data niet publiekelijk maakt, en knoopt conclusies daar aan vast. De realiteit is dat het standaardprocedure is dat deze cijfers niet publiekelijk worden gemaakt door de keuringsinstantie. Je onderbuik regeert, niet de feiten.

Begrijp me goed he, ik ben het geheel met je eens dat het Tesla zou sieren als ze wel data zouden openbaren en dat dat past bij de claims die de CEO erover maakt. Maar alle conclusies die jij daar nu weer uit wil trekken zijn weer hoogst voorbarige frames die imho maar weinig toevoegen in dit topic.
Amen. En vergeet niet dat Tesla in aanloop naar de EU goedkeuring al veel meer data openbaar heeft gemaakt via https://www.tesla.com/nl_nl/fsd/safety dan welke andere fabrikant dan ook

• Svennie
Richh schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:12:
Je probeert Tesla te framen alsof ze moeite hebben gedaan dat de RDW de data niet publiekelijk maakt, en knoopt conclusies daar aan vast. De realiteit is dat het standaardprocedure is dat deze cijfers niet publiekelijk worden gemaakt door de keuringsinstantie.
Staat dat zo in de regels/procedures? Het kan toch ook zijn dat ze een NDA met Tesla hebben dat ze de data die ze nodig hebben krijgen maar niet mogen delen?

• Ecological
  • Nu online
pdidi schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:22:
[...]

Amen. En vergeet niet dat Tesla in aanloop naar de EU goedkeuring al veel meer data openbaar heeft gemaakt via https://www.tesla.com/nl_nl/fsd/safety dan welke andere fabrikant dan ook
Voor de doubters: vergeet ik niet dat deze data echt onder een vergrootglas ligt en ook de SEC dit echt wel in de gaten houdt. Dit wordt ook ge-audit door 1 van de big 4.

• Richh
  • Nu online
pdidi schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:22:
[...]

Correct, maar ik snap best dat mensen op die cijfers wat kritisch zijn en dat ze niet zo gedetailleerd zijn uitgesplitst als dat mensen misschien zouden willen.

Ze zijn bij al die UNECE meetings veel te druk geweest met de verkeerde dingen, zoals het beperken van wat Autopilot kon. In plaats daarvan hadden ze beter guardrails kunnen opstellen voor wat FSD wel en niet mag en inderdaad een verplichting van openbaring van data kunnen vereisen. Maar daar is niet voor gekozen, tja... :)

Toch is het natuurlijk allemaal de schuld van Tesla!!! :+
Svennie schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:29:
[...]

Staat dat zo in de regels/procedures? Het kan toch ook zijn dat ze een NDA met Tesla hebben dat ze de data die ze nodig hebben krijgen maar niet mogen delen?
Er staat NIET in de procedures dat ze deze data openbaar moeten maken. Er is tegelijkertijd ook geen regel dat het geheim moet zijn. Er staat gewoon niks hierover beschreven, vrij voor eigen invulling dus.

Daarnaast is er ongetwijfeld sprake van een NDA voor de RDW en is Tesla in feite de eigenaar van de data, waarbij Tesla goedkeuring geeft om deze data te delen met andere keuringsinstanties omwille van verdere EU-typeapproval.

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:11
Gisterenavond weer een lange rit op FSD gedaan, zo'n anderhalf uur. Ik had koffie mee en mn vrouw thee en we zaten eigenlijk gezellig even te koffieleuten in de auto terwijl FSD stuurde (en ik oplette).

Blijf me erover verbazen dat het zo relaxend is, het haalt echt de mentale load eraf.

Zou ik er 100 Euro pm voor over hebben ? Nee, dat nu niet (is best veel geld). Maar ik zie mezelf wel hierna een standard uitvoering nemen ipv premium en dan wel FSD erbij.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:12

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

LastSamurai schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:03:
Gisterenavond weer een lange rit op FSD gedaan, zo'n anderhalf uur. Ik had koffie mee en mn vrouw thee en we zaten eigenlijk gezellig even te koffieleuten in de auto terwijl FSD stuurde (en ik oplette).

Blijf me erover verbazen dat het zo relaxend is, het haalt echt de mentale load eraf.

Zou ik er 100 Euro pm voor over hebben ? Nee, dat nu niet (is best veel geld). Maar ik zie mezelf wel hierna een standard uitvoering nemen ipv premium en dan wel FSD erbij.
Dan moet je snel zijn want na 15 mei is FSD niet meer te koop en enkel als abbo af te nemen. Opzoek naar een HW4 occasion met gekochte FSD kan natuurlijk wel.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
LastSamurai schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:03:

1200 euro per jaar. Dat is elk jaar een smartphone in topsegment. Het is dan ook een luxe. Musk verwacht een stijging maar voor meer abonnees moet de prijs juist stuk lager.
Richh schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:38:
[...]

Correct, maar ik snap best dat mensen op die cijfers wat kritisch zijn en dat ze niet zo gedetailleerd zijn uitgesplitst als dat mensen misschien zouden willen.
Ze zijn toch behoorlijk gedetailleerd uitgesplitst. De grootse kritiek die ik er zelf op heb is
- dat er niet in staat over hoeveel Tesla's het gaat (alleen de gereden miles)
- om hoeveel FSD subscripties het gaat
- dat het niet is uitgesplitst naar FSD versie (wat zelfs in het nadeel is van Tesla, want de meeste cijfers komen nog van HW3 met v12).

De kritiek waar ik het niet mee eens ben
- dat de cijfers niet laten zien wie er schuldig was aan het ongeval en of er doden/gewonden bij zijn gevallen. Beide is dat niet aan Tesla om dat te bepalen (als ze dat al kunnen en mogen van GDPR).
- waarom ongelukken niet tot FSD worden gerekend als FSD langer dan 5 seconden niet aan stond. Ik denk dat we inmiddels zelf al hebben ervaren dat als er iets mis gaat het meestal binnen 1-2 seconden gebeurd en je als bestuurder niet eens de kans hebt gehad om in te grijpen.

Maar om een idee te geven hoe gedetailleerd die data is:

In de US hebben er in 1 jaar tijd terwijl FSD aanstond en er 3,3 miljard miles op snelweg en 2,1 miljard miles buiten snelweg werd gereden:
- 366 Tesla's een ernstig ongeluk (airbags uit) gehad op de snelweg
- 626 Tesla's een ernstig ongeluk gehad buiten de snelweg
- 1325 Tesla's een klein ongeluk gehad op de snelweg
- 2088 Tesla's een klein ongeluk gehad buiten de snelweg

In de US hebben er in 1 jaar tijd terwijl FSD niet aanstond en er 14,3 miljard miles op snelweg en 21,3 miljard miles buiten snelweg werd gereden:
- 3356 Tesla's een ernstig ongeluk (airbags uit) gehad op de snelweg
- 13218 Tesla's een ernstig ongeluk gehad buiten de snelweg
- 12041 Tesla's een klein ongeluk gehad op de snelweg
- 37731 Tesla's een klein ongeluk gehad buiten de snelweg
lighting_ schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:22:
[...]

1200 euro per jaar. Dat is elk jaar een smartphone in topsegment. Het is dan ook een luxe. Musk verwacht een stijging maar voor meer abonnees moet de prijs juist stuk lager.
Of 1x diesel tanken per maand

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
pdidi schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:29:
[...]

Of 1x diesel tanken per maand
Zonder diesel kan je niet rijden. Dat is geen luxe
lighting_ schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:33:
[...]

Zonder diesel kan je niet rijden. Dat is geen luxe
Mijn punt is meer: als je nu diesel rijder bent (en het geld maandelijks dus toch al kwijt bent) je een Tesla kunt overwegen waar geen Autosteer meer in zit en dat geld aan FSD kunt uitgeven. En ik vind zelf 99 euro/pm ook te veel, maar om het een beetje in perspectief te plaatsen

[ Voor 12% gewijzigd door pdidi op 06-05-2026 14:41 ]

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
pdidi schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:22:
[...]
Ik denk dat we inmiddels zelf al hebben ervaren dat als er iets mis gaat het meestal binnen 1-2 seconden gebeurd en je als bestuurder niet eens de kans hebt gehad om in te grijpen.
Wat bedoel je hier precies mee?

iRacing Profiel

MartijnA3 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:40:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee?
Dat het dan als een FSD ongeluk wordt beschouwd. En dat de cijfers laten zien dat dat minder vaak gebeurd dan wanneer je zelf aan het sturen was

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 06-05-2026 14:44 ]

Pagina: 1 ... 73 74 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.