• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:23
Update wordt gewoon gepusht, die knop doet niks. Vanavond/vannacht is er weer een uitrol verwacht ik, ik kreeg een mail rond 5:00u vannochtend.
Net een zwaar indrukwekkende rit Apeldoorn-Deventer-Zwolle-Apeldoorn gemaakt zonder interventies. Veel mooie momenten. Morgen even filmpje van sleutelen.

Voor nu de niet-zo-goed-als-het-zou-kunnen-zijn heenreis vanmorgen:
Op 8:00 abrupt (onnodig) remmen voor oranje.
24:25 neem ik even over voor wat assertiviteit
27:18 (onnodig) remmen voor oranje
48:28 rare twijfel wiebel. Vandaag op 300km rijden ongeveer 3x gezien.
1:28:00 vreemd moment met wederom oranje licht

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:25
pdidi schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:56:
[...]

Ow, dat zou dan zomaar eens de reden kunnen zijn waarom het zaterdag werd afgeblazen
Ben wel heel benieuwd hoe ze dat gaan regelen met de self serve ritten.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Nu online
patrickt35 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:24:
[...]

Wat begrijp je niet aan het deel "supervised"?
Klopt ik kon ook prima de auto een handje helpen en ook zonder hulp was de auto vermoedelijk veilig op de eindbestemming aangekomen , maar als de auto zelf iets assertiever zou rijden zou het veiliger zijn in mijn beleving. Bij een rijexamen zak je als je treuzelt. Ook weer een paar hilarische parkeer momenten , waaronder een keer dubbel parkeren. Dit terwijl het gewoon beter kan . Autopark parkeert doorgaans wel fatsoenlijk. Hij kiest geen logische plekken. Of een enorme parkeerplaats waar 4 auto’s staan en de rest vrij is en dat hij dan precies kiest om krap tussen 2 auto’s te parkeren 7(8)7

[ Voor 12% gewijzigd door karel_G_1981 op 14-04-2026 19:08 ]

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:32
Fire69 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:45:
[...]

En je hebt zeker wel een HW4 model?
Jep, Model 3 Highland van begin 2024.
5 mei is er weer een vergadering van de EU TCMV commissie. Benieuwd of de FSD toelating op de agenda komt, maar dat zou voor EU begrippen wschl veel te snel zijn

[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 14-04-2026 19:17 ]

• MisterX
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:49
Mar.tin schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:05:
Net een zwaar indrukwekkende rit Apeldoorn-Deventer-Zwolle-Apeldoorn gemaakt zonder interventies. Veel mooie momenten. Morgen even filmpje van sleutelen.

[Video: Tesla FSD Drive Netherlands - Morning Commute Apeldoorn - Nieuwegein V14.2.2.5]

Nja ik vrees dat het oranje licht toch deels door RDW komt. Als er ook maar 1tje door rood rijdt dan staan ze er niet goed op haha.

Dat gewiebel 48.28 komt denk ik door de (zo te zien) ontbrekende middenlijn en dat hij even niet weet waar hij heen moet (?) In t midden of links/rechts. Mooi als feedback voor tesla

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:29
Jasper schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:08:
[...]

Rustig aan. Ik heb zaterdag ochtend abo afgesloten en heb ook nog niets. Geduld.
Abo afsluiten is iets anders dan de full package. Gisteren had iedereen na aankoop full package binnen 24u de update en kon je in principe cancellen en met maandabo verder.

Nu lijkt dat wellicht anders te gaan?

@Opzouten ik wacht ook al sinds gisteravond :/

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

MisterX schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:20:
[...]

Nja ik vrees dat het oranje licht toch deels door RDW komt. Als er ook maar 1tje door rood rijdt dan staan ze er niet goed op haha.

Dat gewiebel 48.28 komt denk ik door de (zo te zien) ontbrekende middenlijn en dat hij even niet weet waar hij heen moet (?) In t midden of links/rechts. Mooi als feedback voor tesla
Toch heb ik er voor mijn gevoel een dag eerder toch ook een paar gewoon doorgereden. Wellicht iets met snelheid ofzo, of een kleine aanpassing aan de achterkant.

Het getwijfel is vaker. Ook vanmiddag nog met inhalen van een stilstaande bus. Het lijkt een soort van twijfel/race condition in de software.

Gelukkig maar eens per +-100-200km

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Richh schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:31:
[...]

Abo afsluiten is iets anders dan de full package. Gisteren had iedereen na aankoop full package binnen 24u de update en kon je in principe cancellen en met maandabo verder.

Ja het lijkt erop dat het trucje is doorzien. Ik had vandaag wel binnen een uur de update na abbo aan en uit gezet te hebben.

• JayJavier
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:11
Masterchiev schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:37:
[...]

Ja het lijkt erop dat het trucje is doorzien. Ik had vandaag wel binnen een uur de update na abbo aan en uit gezet te hebben.
Ik heb dat gisteren en eergisteren ook gedaan zonder effect. Ga het vandaag dus ook niet meer proberen.

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Nu een paar km gereden met FSD:

Ik heb nu 2x gehad dat de auto roept dat ik m'n ogen niet op weg let en het stuur moet overnemen.
Terwijl ik toch echt naar de weg kijk. Het was 2x net voor de bocht.

Ben een brildrager :-)

Iemand anders dit ook wellicht?

- Werkt verassend goed, ben soms nog wel beetje huiverig naast fietsers neem dan even liever zelf de controle.

Wat mij betreft anders zou mogen:

- 1x vol in de ankers omdat aan de linkerkant van de weg een kindje met fiets stond in de buurt van het zebrapad. Was nog lang niet van plan over te steken. Zou zelf kiezen voor "gas los en extra opletten". ipv vol in de ankers.

- Wat twijfel gedrag soms zoals @Mar.tin omschrijft hierboven. Bijvoorbeeld met wel/niet fietser inhalen in de polder.

- Soms wat te langzaam voor andere verkeer, moet nog wat met speed instellingen testen.

- Summon geeft de telefoon aan je moet binnen 6 meter staan (wat ik dan ook sta).

[ Voor 13% gewijzigd door xares op 14-04-2026 19:46 ]

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Richh schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:31:
[...]

Nope. Ik heb eergisteren gewisseld naar volledige aankoop. 24u later nog niets ;-)

• JayJavier
Wellicht een gekke vraag. Diegene die FSD Supervised hebben gekregen, koop of abbo; stond jullie Tesla aan een lader?
JayJavier schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:53:
Wellicht een gekke vraag. Diegene die FSD Supervised hebben gekregen, koop of abbo; stond jullie Tesla aan een lader?
Yes stond aan de lader.

• Daan1510
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:45
Nee.. en ook niet gechecked.. pushmelding in de tesla app. Wel aan de wifi, maar zoals eerder hier gemeld moet dat niet uitmaken..

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:38
Als FSD aan staat met een bestemming, kan je dan door middel van knipperen aangeven dat je toch anders wil rijden ? Zonder dat FSD uit gaat dus.
Plenkske schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:57:
Als FSD aan staat met een bestemming, kan je dan door middel van knipperen aangeven dat je toch anders wil rijden ? Zonder dat FSD uit gaat dus.
Heb het 1x geprobeerd om een ingang van een wijk te laten nemen gister, dat deed hij toen niet.
Op non-destination FSD dus op de bonnefooi doet hij het wel. Dus wellicht een timingsding van mij gister.

Heb wel ontdekt dat je met een beetje gericht bij-gassen je de assertiviteit van de baanwissels wat kunt stimuleren.

• GardenSnakes
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:09
karel_G_1981 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:06:
[...]

Klopt ik kon ook prima de auto een handje helpen en ook zonder hulp was de auto vermoedelijk veilig op de eindbestemming aangekomen , maar als de auto zelf iets assertiever zou rijden zou het veiliger zijn in mijn beleving. Bij een rijexamen zak je als je treuzelt. Ook weer een paar hilarische parkeer momenten , waaronder een keer dubbel parkeren. Dit terwijl het gewoon beter kan . Autopark parkeert doorgaans wel fatsoenlijk. Hij kiest geen logische plekken. Of een enorme parkeerplaats waar 4 auto’s staan en de rest vrij is en dat hij dan precies kiest om krap tussen 2 auto’s te parkeren 7(8)7
Krijg je met het FSD abbonement eigenlijk ook de EAP autopark erbij? Mocht die m slecht parkeren dat je m dan alsnog op die manier kan parkeren?

Tesla bestelling volgen: https://tesla-status.mrproper.dev/

xares schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:43:

Ik heb nu 2x gehad dat de auto roept dat ik m'n ogen niet op weg let en het stuur moet overnemen.

- Werkt verassend goed, ben soms nog wel beetje huiverig naast fietsers neem dan even liever zelf de controle.

- 1x vol in de ankers omdat aan de linkerkant van de weg een kindje met fiets stond in de buurt van het zebrapad. Was nog lang niet van plan over te steken. Zou zelf kiezen voor "gas los en extra opletten". ipv vol in de ankers.

- Wat twijfel gedrag soms zoals @Mar.tin omschrijft hierboven. Bijvoorbeeld met wel/niet fietser inhalen in de polder.

- Soms wat te langzaam voor andere verkeer, moet nog wat met speed instellingen testen.

- Summon geeft de telefoon aan je moet binnen 6 meter staan (wat ik dan ook sta).
Incidenteel foutieve attentieberichten herken ik als brildrager ook. Inderdaad vaak in bochten waar ik door een zijraam met de bocht mee aan het kijken ben.

Incidentele zenuwachtigheid rondom oversteekplekken inderdaad. Maar als je weet waar de auto op reageert kun je incidenteel wat motivatie toevoegen met je rechterpedaal.

Had vandaag mijn 1e stil blijven staan bij een groen licht (na zeker wel 100 verkeerslichten de afgelopen 2 dagen). Was een pijl rechtdoor ipv een ronde bol. (Enige verschil dat ik kon ontdekken).

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Nope, stond op 60% batterij in het parkeervak in slaapstand al geruime tijd (zeker een uurtje of 12-13). Hij is door de update push wakker geworden en toen op de WiFi geconnect en heeft daarna de update gedownload.

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
karel_G_1981 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:06:
[...]

Met FSD parkeren ook een paar keer gehad dat de auto goed automatisch geparkeerd direct de eerste keer. Dan denk je hij is klaar, en dan gaat hij toch opnieuw doen maar dan veel slechter (dubbel parkeren bv). Of toch naar een ander vak. 8)7

FSD parkeren is 1 grote bug.

.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:05
Nou dat EAP-parkeren slaat ook nergens op anders. Als ik hem hier in de garage ga laten parkeren dan staat ie 2 meter de garage in en is ie 'klaar'. Er klinkt nog net geen triomfantelijke Windows Tadah sound met een *POEF* wolkje confetti uit de B-stijl trots als ie is.

Edit compleet off topic:
YouTube: All Windows tadas (1985-2023)

Zit dat geluidje er al sinds Windows 3.1 in? Wauw.. ik herinner het me vanaf Windows95 terwijl ik toch echt met 3.11 gewerkt heb vroeger. Ahwell, detail :+

[ Voor 38% gewijzigd door Korvaag op 14-04-2026 21:05 ]

UNOX: The worst operating system

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

sanzut

It's always christmas time

Hoe gaat FSD met dit soort relatief scherpe wegverspringingen om? AP knalde hem daar altijd bijna rechtdoor. Ziet FSD dat wel beter?

Google Maps linkje

[ Voor 27% gewijzigd door sanzut op 14-04-2026 20:15 ]

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Pogostokje

* twiet *

Hier inmiddels ook de eerste 100km gereden.

Wat ging er goed?
Op de rijbaan blijven. Fietsers vermijden die hun hand uitstaken. Rotondes goed nemen, ook met meerdere rijstroken. Een supercharger vinden op het terrein van het hotel. Filerijden. Invoegen op de snelweg. Stoplichten, over het algemeen.

Wat kan er beter?
Snelheid. Hij rijdt als een krant. Binnen de bebouwde kom gaat gaat hij van 0 tot 40 nog net acceptabel, maar van 40 naar 50 dat duurt echt super lang, alsof hij niet wil. Bochten neemt hij veel trager dan een persoon zou doen en hij accelereert ook niet weg na een bocht. Nader je de snelweg, dan is op de oprit 50 kennelijk hard genoeg tot er ingevoegd moet worden met 80-90. Hetzelfde op de afrit, daar remt hij af tot 50 op de afrit! Dat is gewoon gevaarlijk.
Dynamische snelheidsbeperking en spitsstrook. De A9 is na 19:00 uur op sommige stukken een 130 weg. Dat staat wel als zodanig op het scherm, maar hij trekt niet door naar 130. Ook nam hij op een ander punt niet de spitsstrook, ondanks de groene pijlen. Met wat hulp om daar te komen bleef hij er gelukkig wel op rijden.
Inhalen. Op de snelweg wil hij soms inhalen, ook als dat met 3 km/h gaat. Hierdoor dreigde hij simpelweg een afslag te gaan missen (de rij auto's was te lang om met 3 km/h in te halen voor de afslag er was), dus daar moest ik toch even ingrijpen.
Bij een kruispunt met stoplichten zat hij naar twee stoplichten te kijken (die worden gemarkeerd op het scherm) maar helaas waren die niet beide voor mijn rechtsaf. Het stoplicht voor rechtdoor bleef op rood, mijn groene rechtsaf werd genegeerd.

Ik ben zeker positief, je moet wel blijven opletten zoals natuurlijk ook de bedoeling is maar gek genoeg eigenlijk niet om af te remmen maar juist om wat snelheid er in te houden.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• karel_G_1981
  • Nu online
GardenSnakes schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:01:
[...]

Krijg je met het FSD abbonement eigenlijk ook de EAP autopark erbij? Mocht die m slecht parkeren dat je m dan alsnog op die manier kan parkeren?
Yes als je fsd uit zet op de parkeerplaats kun je vervolgens autopark gebruiken op de vertrouwde manier (als Je al Eap of fsd had) , of gewoon zelf parkeren . Je zou verwachten dat de fsd stack ook deels gebruik maakt van de autopark techniek waar hij parkeervakken herkenten markeert. Fsd doet dat dus niet en zet hem zomaar ergens neer en juist in de parkeervakken een stuk slordiger
dan autopark.

• karel_G_1981
  • Nu online
Ja dat kan en werkt ook prima. Een vaste route van mij kiest hij steevast een onlogische weg, ik wil er een afslag eerder af en druk gewoon op het knipperlicht en hij verandert zijn route. Ben met fsd overigens zeer blij met de knipperlicht knoppen op het stuur want dat is met fsd veel handiger dan een stalk.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
In de US is v14.3.1 beschikbaar nu, weekje na v14.3. Hopelijk krijgen jullie hier ook zo snel een minor update om wat foutjes eruit te halen :)

• Sevo92
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:36
Nou laat die nieuwe wave maar beginnen, beter zit ik er dit keer tussen :D

• LaurensM99
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:58
Sevo92 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:34:
Nou laat die nieuwe wave maar beginnen, beter zit ik er dit keer tussen :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C18vHHgFtRUHd9cbOAEZT0uLbDw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TEMjEUv3Srl8HgqkjXKEHi0U.webp?f=fotoalbum_large

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:05
Fire69 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:32:
In de US is v14.3.1 beschikbaar nu, weekje na v14.3. Hopelijk krijgen jullie hier ook zo snel een minor update om wat foutjes eruit te halen :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
FSD (Supervised) v14.3.1
Tesla FSD (Supervised) v14.3.1 feature in update 2026.2.9.7
Not relevant in the Netherlands
HW4
Models:
S
3
X
Y
CT
Full Self-Driving (Supervised) v14.3.1 includes:

- Upgraded the Reinforcement Learning (RL) stage of training the FSD neural network, resulting in improvements in a wide variety of driving scenarios.

- Upgraded the neural network vision encoder, improving understanding in rare and low-visibility scenarios, strengthening 3D geometry understanding, and expanding traffic sign understanding.

- Rewrote the AI compiler and runtime from the ground up with MLIR, resulting in 20% faster reaction time and improving model iteration speed.

- Mitigated unnecessary lane biasing and minor tailgating behaviors.

- Increased decisiveness of parking spot selection and maneuvering.

- Improved parking location pin prediction, now shown on a map with a P icon.

- Enhanced response to emergency vehicles, school buses, right-of-way violators, and other rare vehicles.

- Improved handling of small animals by focusing RL training on harder examples and adding rewards for better proactive safety.

- Improved traffic light handling at complex intersections with compound lights, curved roads, and yellow light stopping — driven by training on hard RL examples sourced from the Tesla fleet.

- Improved handling for rare and unusual objects extending, hanging, or leaning into the vehicle path by sourcing infrequent events from the fleet.

- Improved handling of temporary system degradations by maintaining control and automatically recovering without driver intervention, reducing unnecessary disengagements.

Upcoming Improvements:

- Expand reasoning to all behaviors beyond destination handling.

- Add pothole avoidance.

- Improve driver monitoring system sensitivity with better eye gaze tracking, eye wear handling, and higher accuracy in variable lighting conditions.
Wie weet komt dit dan snel onze kant ook op :)

If it aint broke, fix it till it is!

• Masterchiev
  • Nu online
Pothole avoidance is echt chill

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:02
xares schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:11:
[...]

Met FSD parkeren ook een paar keer gehad dat de auto goed automatisch geparkeerd direct de eerste keer. Dan denk je hij is klaar, en dan gaat hij toch opnieuw doen maar dan veel slechter (dubbel parkeren bv). Of toch naar een ander vak. 8)7

FSD parkeren is 1 grote bug.

.
Gekke is dat de parkeer routine niet gestart wordt.. maar wel eenvoudig is te activeren!

Als je aankomt op parking ; schakel fsd uit, dan als je dichtbij parkeevlak staaf zal die direct aanwijzen met blauwe vlak letter P. En dan druk je op Start aktie ofzo en hij pakt exact het vlak die je geselecteerd hebt.

Dat die niet direct wordt geselecteerd is inderdaad vreemd, als je niks doet bij aankomst parkeervak staat hij scheef en doet niet handig draaien.

• Qoon3x
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Vandaag was de dag: de langverwachte update kwam eindelijk binnen! Natuurlijk net op het moment dat mijn vrouw in de auto stapte om naar haar werk te gaan, dus ik moest mijn geduld nog even bewaren.

Op de terugweg heb ik haar met een beetje gezonde aandrang overgehaald om het toch eens te proberen, dus met lichte tegenzin zette ze het aan.
Nou dat heb ik geweten! Ze kwam flink mopperend thuis: de auto bleef koppig 15 km/u rijden op een 50-weg en ze had het systeem uit pure frustratie al vijf keer uitgezet. Een flinke domper dus.

Nu had ik wel gelezen dat fsd soms een beetje langzaam reed en ook tijdens mijn ride along ging het niet altijd even snel, maar 15km per uur heb ik niet gelezen of meegemaakt.

Dan maar eens een rondje rijden met hele gezin op mijn eigen profiel.

Op mijn account ging het vanaf de eerste meter probleemloos! Ze zei direct dat het een wereld van verschil was. We hebben haar instellingen daarna gelijk getrokken aan de mijne, maar toch bleef haar profiel die vreemde neiging houden om in een slakkengang te starten.

De huidige 'fix' is om direct bij vertrek even de snelheid omhoog te scrollen en wat gas bij te geven, waarna hij het wel oppakt. Blijft vreemd de auto bij haar in het begin echt lang op 15km per uur blijft hangen...

Maar als het eenmaal goed loopt, mam man man, wat went dat snel als het eenmaal loopt! Het rijdt simpelweg heerlijk.

Het meest indrukwekkende moment was op de snelweg. De auto bleef op 105 km/u waar je 120 mocht. Zodra ik zelf even bijgaf naar de 125, nam de auto het commando direct over: knipperlicht aan, vloeiend inhalen en weer invoegen. Super soepel!

Je moet hem af en toe nog een klein zetje geven met het pedaal om de vaart erin te houden, maar het vertrouwen groeit verrassend snel.

Natuurlijk zijn er nog wat verbeterpuntjes.
Bij een voorsorteervak voor het stoplicht begon de auto een keer te oscilleren (links-rechts-links schudden) omdat hij niet kon kiezen.

Twee keer kregen we een onnodige remingreep voor een oranje licht dat nog prima gehaald kon worden. (Vol om de ankers als het licht op oranje springt en de auto er 2 a 3 meter vandaan is)

Ook neigt de software er bij mij naar om iets te strak tegen de linkerlijn aan te rijden iets meer naar het midden zou rustiger voelen.

Parkeren is echt helemaal niks😅 wat is dat slecht zeg... Dat lijkt ook gerelateerd aan v14.3 in Amerika? Daar lijken ze dit probleem ook ineens te hebben sinds die versie.

Er is nog ruimte voor verbetering, maar de basis die er nu ligt is waanzinnig gaaf om mee te maken!

• GardenSnakes
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:09
karel_G_1981 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:17:
[...]

Yes als je fsd uit zet op de parkeerplaats kun je vervolgens autopark gebruiken op de vertrouwde manier (als Je al Eap of fsd had) , of gewoon zelf parkeren . Je zou verwachten dat de fsd stack ook deels gebruik maakt van de autopark techniek waar hij parkeervakken herkenten markeert. Fsd doet dat dus niet en zet hem zomaar ergens neer en juist in de parkeervakken een stuk slordiger
dan autopark.
Ah goed om te weten, maar eens proberen mocht het parkeren niet goed gaan. Heb alleen het FSD abbonement, dus nu zonder de update gewoon standaard autopilot en niet EAP.

Tesla bestelling volgen: https://tesla-status.mrproper.dev/

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Erg onder de indruk van FSD. Wel een paar keer moeten ingrijpen, waaronder een keer dat FSD aanstalten maakte om te gaan spookrijden. Waarschijnlijk zou hij wel zou corrigeren, maar zo ver wilde ik het niet laten komen uiteraard.

• Masterchiev
  • Nu online
Ben wel benieuwd hoe ze met die updates omgaan.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
E-mail vanuit Tesla ontvangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bL1ETFB7naBxpZb3bcrsrIUvPXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNHQ41Pxf5jcFV6OIkmgNTLq.jpg?f=fotoalbum_large

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• karel_G_1981
  • Nu online
GardenSnakes schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:42:
[...]

Ah goed om te weten, maar eens proberen mocht het parkeren niet goed gaan. Heb alleen het FSD abbonement, dus nu zonder de update gewoon standaard autopilot en niet EAP.
Ik vind het leuk om te zien wat hij kiest maar ik werd er tot nu toe niet vrolijk van , als ik snel wil parkeren doe ik het gewoon zelf :-p. Hoop dat deze feature nog verbeterd. Verder ben ik zeer te spreken over fsd ondanks een paar schoonheidsfoutjes, ik vind het echt heel ontspannen rijden met je handen op schoot ondanks dat je moet meekijken, ook file rijden en landwegen perfect. De situaties die ik verwachtte dat die lastig zouden zijn (rotondes , kruispunten gaan juist enorm soepel) . De wat spannendere situaties voor fsd op mijn daily routes weet ik inmiddels wel . Oja wat ik wel gek vond is dat hij bij inhalen fietsers steevast z’n knipperlicht aan zet. Zou ik nooit doen, maar een maat van mij attendeerde me erop dat het “volgens de regels” wel hoort.

[ Voor 10% gewijzigd door karel_G_1981 op 14-04-2026 20:51 ]

• Rivanov
  • Nu online
Gaan binnendoorwegen waar de strepen op de weg meer naar “binnen” staan ook goed bij tegemoetkomend verkeer? Gaat ie dan netjes over de strepen? Want reguliere lane-assist duwt je dan vaak alsnog terug.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• karel_G_1981
  • Nu online
Rivanov schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:49:
Gaan binnendoorwegen waar de strepen op de weg meer naar “binnen” staan ook goed bij tegemoetkomend verkeer? Gaat ie dan netjes over de strepen? Want reguliere lane-assist duwt je dan vaak alsnog terug.
dit is juist een al zeer sterk punt van fsd hij kijk naar de weg en niet naar de strepen! Smalle Landwegen met groot landbouwverkeer waar geen 2 auto’s naast elkaar kunnen en inhammen en fietsstroken gaan tot nu toe zeer goed! Rijdt zelfs de berm in om een tractor te laten passeren , of achteruit als het moet. Maar hij kijkt ook goed vooruit om een inhaalstrook te gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door karel_G_1981 op 14-04-2026 20:54 ]

• GarageGoblin
  • Registratie: November 2019
Mar.tin schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:05:

[Video: Tesla FSD Drive Netherlands - Morning Commute Apeldoorn - Nieuwegein V14.2.2.5]

Die "twijfel wiebel" heb ik ook al een paar keer gehad.

Vandaag lang in file gereden, gaat mooi aan de kant voor motors wanneer je rustig rijdt en de motors niet overdreven snel voorbij racen. Rijdt in files soepel. Gelukkig wilde hij ook niet te vaak van baan wisselen. File voelde veel relexter zo.

Ik zit nu op 500+ km!

• GarageGoblin
xares schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:43:

Ik heb mijzelf er al 2x op betrapt dat ik dacht "hoezo let ik niet op?!" Maar dan bleek het een waarschuwing te zijn voor mijn handen in plaats van kijken. Zelfde kleur alleen andere tekst. Wellicht dat dit is waar je tegenaan loopt?

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32
Vanavond rondje gedaan, net als iedereen die vanochtend de update heeft gekregen waarschijnlijk 😀
Maar wat een slome bedoeling dit. Verschrikkelijk. 26 waar je 30 mag. 44 waar je 50 mag. En het duurt ook nog eens ontzettend lang voordat je die 44 aan tikt. Snelweg slaat helemaal nergens op zelfs. Was na 1900 dus je mag 130. Blijft gewoon 95 achter een busje hangen. Hartstikke rustig, niemand achter me. Waarom gaat ie niet gewoon naar 130 vanzelf? Moest contant gas bijgeven.
Ook nog een binnendoor weg waar je 60 mag. Ik heb al +10% ingesteld, dus ik zie ook FSD 66 kmh staan. Maar daar komt ie nooit aan 56 max misschien. Sorry, leek mij hartstikke gaaf dit, maar wat een tegenvaller. Ik neem hier geen abo op. Ik ga het opzeggen.

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:23
Ik vind dat er opvallend veel is toegestaan tijdens het rijden met FSD, ik heb mijn handen in allerlei posities gedaan, boven mijn hoofd, armen over elkaar, handen in elkaar, handen op mijn benen, handen op het scherm, alles lijkt te kunnen. Ook rustig om je heen kijken, lijkt allemaal te kunnen zonder waarschuwing.

• Masterchiev
  • Nu online
MrDirect schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:10:
Vanavond rondje gedaan, net als iedereen die vanochtend de update heeft gekregen waarschijnlijk 😀
Maar wat een slome bedoeling dit. Verschrikkelijk. 26 waar je 30 mag. 44 waar je 50 mag. En het duurt ook nog eens ontzettend lang voordat je die 44 aan tikt. Snelweg slaat helemaal nergens op zelfs. Was na 1900 dus je mag 130. Blijft gewoon 95 achter een busje hangen. Hartstikke rustig, niemand achter me. Waarom gaat ie niet gewoon naar 130 vanzelf? Moest contant gas bijgeven.
Ook nog een binnendoor weg waar je 60 mag. Ik heb al +10% ingesteld, dus ik zie ook FSD 66 kmh staan. Maar daar komt ie nooit aan 56 max misschien. Sorry, leek mij hartstikke gaaf dit, maar wat een tegenvaller. Ik neem hier geen abo op. Ik ga het opzeggen.
Ik zeg nog niet op maar dit is de ervaring die ik ook heb. Ik heb ook echt veel “seiners” en klevers achter me hahaha. Ook mede tesla rijders. Vanaf 14.3 schijnt het wat beter te zijn. Maar die percentage over snelheidslimiet werkt idd niet heel goed.

• MegaCookie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
talkatoo schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:14:
Ik vind dat er opvallend veel is toegestaan tijdens het rijden met FSD, ik heb mijn handen in allerlei posities gedaan, boven mijn hoofd, armen over elkaar, handen in elkaar, handen op mijn benen, handen op het scherm, alles lijkt te kunnen. Ook rustig om je heen kijken, lijkt allemaal te kunnen zonder waarschuwing.
Hmm dan heb ik echt een andere ervaring :). Zodra ik m’n handen een beetje uit de buurt van het stuur houdt of iets te lang opzij of m’n dode hoek kijkt gaat ie al piepen

• Radec
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Ik heb gelezen dat de standaard FSD speed profile “Sloth” is. Heb je deze setting eens gecontroleerd?

• nry
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:23

nry

Ik lees hier dat meer mensen merken dat de auto meer naar de linkerkant van de rijstrook stuurt. Bij mij is dat ook zo. Ik heb de camerakalibratie en de DAS een paar keer gereset, maar dat heeft niet geholpen.

Het is vooral merkbaar op wegen met een maximumsnelheid van 60 km/u zonder middenlijn. Het is oké, de auto stuurt wel naar rechts als er auto's uit de andere richting komen, maar ik zou me prettiger voelen als hij 30-40 cm naar rechts of in het midden zou sturen, want ik heb het gevoel dat ik de bestuurders aan de andere kant van de weg dwing om over de rijstrookmarkeringen aan de zijkant te rijden.

Een vraag voor degenen die FSD hebben: hebben jullie hier ook last van? Is er iemand wiens auto perfect in het midden van de rijstrook rijdt?

• karel_G_1981
  • Nu online
talkatoo schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:14:
nou nee vind hem vrij streng . Even opzij kijken of op het scherm en je hebt al een waarschuwing. Ben wel heel blij dat hij niet zo paranoïde is met de handen (zoals je op die eerste demo Filmpjes zag met die handen open op een cm van het stuur, dat had ik echt verschrikkelijk gevonden als dat had gemoeten .. maar als je al te nonchelant bent zegt hij er wel iets van. Vind het eerder te streng dan te soepel met de ogen en van de handen prima.

• m00
  • Laatst online: 21:21

m00

In Amerika klagen ze dat FSD juist te hard rijdt, dus dit zal wel een RDW dingetje zijn.

• nry
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:23

nry

Mijn ervaring is anders. Ik zie dat de auto zich altijd aan de snelheidslimiet houdt. Hij remt meestal iets meer af bij verkeersdrempels dan ik, maar houdt over het algemeen de snelheid aan.

Is de contextuele maximumsnelheid ingeschakeld? Je kunt deze optie proberen om te zien of het verschil maakt als deze is uitgeschakeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-xkD-CFi4ImYHu7XPW1d3Pp5cA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bZxVP9Hfr3O2dqBjCzqeznng.png?f=fotoalbum_large

• karel_G_1981
  • Nu online
Vind het self wel meevallen , nog geen 130 wegen geprobeerd dan , maar hij rijdt bij mij 83 op een 80 weg en 105 op een 100 weg bij mij , wellicht iets met je settings ? Mag soms wel Wat vlotter idd maar voor mij is het prima en intelligent genoeg voor mn dagelijkse ritjes .

• GarageGoblin
karel_G_1981 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:20:
[...]
nou nee vind hem vrij streng . Even opzij kijken of op het scherm en je hebt al een waarschuwing. Ben wel heel blij dat hij niet zo paranoïde is met de handen (zoals je op die eerste demo Filmpjes zag met die handen open op een cm van het stuur, dat had ik echt verschrikkelijk gevonden als dat had gemoeten .. maar als je al te nonchelant bent zegt hij er wel iets van. Vind het eerder te streng dan te soepel met de ogen en van de handen prima.
Ik vermoed dat hij strenger is bij lange mensen dan bij korte mensen.

Als je hoger zit, kijk je extremer omlaag wanneer je naar het scherm staart. Waardoor het eerder lijkt of je slaapt of naar de vloer staart.

Of dit echt zo is... geen idee.
Ik ben groot en stoor mij soms ook aan de meldingen, tegelijkertijd had ik het 100x erger verwacht en ben ik er alsnog heel blij mee

Daarnaast merk ik dat het op "gevaarlijkere" plekken meer eisen zijn dan op de rustige plekken.

[ Voor 4% gewijzigd door GarageGoblin op 14-04-2026 21:26 ]

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
nry schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:23:
[...]

Mijn ervaring is anders. Ik zie dat de auto zich altijd aan de snelheidslimiet houdt. Hij remt meestal iets meer af bij verkeersdrempels dan ik, maar houdt over het algemeen de snelheid aan.

Is de contextuele maximumsnelheid ingeschakeld? Je kunt deze optie proberen om te zien of het verschil maakt als deze is uitgeschakeld.

[Afbeelding]
Ik heb niet het gevoel dat die setting wat veranderd.
Flinke stukken met hem zowel aan en uit en het veranderd niet veel met die max snelheid.

• Massri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

Massri

Vraag gerust!

Goedendag,

De RDW heeft FSD Supervised alleen goedgekeurd voor voertuigen met Hardware 4. Uw voertuig draait op Hardware 3 en komt daarom momenteel niet in aanmerking voor FSD Supervised, maar alleen voor FSD Capability.

FSD Capability omvat de volgende functies:

- Active Safety Features

- Autosteer

- Traffic-Aware Cruise Control (TACC)

- Auto Lane Change

- Navigate on Self Driving

- Dumb Summon

- Autopark

- Actually Smart Summon

- Traffic and Stop Sign Control (*beta)

Het is op dit moment onbekend of en wanneer voertuigen met Hardware 3 in Nederland alsnog in aanmerking zullen komen voor FSD Supervised. Dit betekent niet dat uw voertuig FSD Supervised niet kan uitvoeren. In de Verenigde Staten hebben HW3 voertuigen bijvoorbeeld wel de Supervised functie. Er is momenteel gewoonweg geen goedkeuring hiervoor in Nederland.

De software van Tesla verschilt per land, regio, enz. Hetzelfde geldt voor FSD. Het feit dat HW4 hier in Nederland is goedgekeurd, is al een grote prestatie. Tesla werkt elke dag hard om dit uit te breiden en verder te ontwikkelen, en dat omvat ook de ontwikkeling van HW3. Voertuigen met HW3 ontvangen tot op heden nog steeds software updates met nieuwe functies.

Hopelijk geeft dit meer duidelijkheid. Bedankt.

Met vriendelijke groet / Kind regards,

Moreno

Support Advisor | EMEA
Dit is de mail die ik gekregen heb op mijn vraag/verzoek om duidelijkheid en een oplossing omtrent FSD op HW3.

• aataias
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:40
Zelfde ervaring helaas. Is gewoon niet te doen, rijd 42-46 waar je 50 mag. Al wat verschillende settings geprobeerd, maar merk nog niet veel verschil. Straks nog maar eens een rondje doen met wat andere settings.

• karel_G_1981
  • Nu online
aataias schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:30:
[...]

Zelfde ervaring helaas. Is gewoon niet te doen, rijd 42-46 waar je 50 mag. Al wat verschillende settings geprobeerd, maar merk nog niet veel verschil. Straks nog maar eens een rondje doen met wat andere settings.
Wel goed voor je range , hij rijdt echt extreem zuinig 🤣Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCMYZTqJybsuwEMn45TibFoR36g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oaxOV3sRN8kAtF6z83pD6NDa.jpg?f=user_large

• Giosko777
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 22:06
Ik wacht op een nieuwe avondwave. Zijn we al begonnen? 🙈

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:46

duderuud

Sliden is koel

Zo te zien niet. Bij mij iig niet 😂

Motor-Forum.nl

• kolibrie23
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:24
Giosko777 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:45:
Ik wacht op een nieuwe avondwave. Zijn we al begonnen? 🙈
Ik heb een goed gevoel dat ik morgen vrolijk wakker ga worden! ;)

• Giosko777
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 22:06
kolibrie23 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:49:
[...]

Ik voel me net een kleinkind, ben zowel ongeduldig als onredelijk. Het kan prima over een paar weken maar nee van mij moet het NU! 😬

• kolibrie23
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:24
Giosko777 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:53:
[...]

Ik voel me net een kleinkind, ben zowel ongeduldig als onredelijk. Het kan prima over een paar weken maar nee van mij moet het NU! 😬
Herkenbaar! Ik heb m’n Tesla app al vaak lopen refreshen, de batterij van mn M3 is zeker al twee procentpunt gedaald doordat ik hem steeds uit slaapstand haal. Maar gek genoeg is deze fase met spanning wel de leukste!🤭

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Qoon3x schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:42:
Dan maar eens een rondje rijden met hele gezin op mijn eigen profiel.
Natuurlijk zijn er nog wat verbeterpuntjes.
Twee keer kregen we een onnodige remingreep voor een oranje licht dat nog prima gehaald kon worden.
Er is nog ruimte voor verbetering, maar de basis die er nu ligt is waanzinnig gaaf om mee te maken!
Ik weet niet of je je theorieboekje nog kent maar een geel (oranje genoemd) verkeerslicht betekend stoppen, tenzij je dat redelijkerwijs niet meer kan, als je er al vlakbij (enkele meters) bent. Oranje betekent niet nog even doorgassen voordat het verkeerslicht op rood springt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• two
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

two

Ik heb FSD, en ik ga na deze maand niet verlengen. Het geeft me momenteel eerder meer dan minder werk. Ook weggebruikers om me heen worden er niet blij van. Heb denk ik 5-8km in de bebouwde kom van apeldoorn gereden.

Ik kwam het parkeervak al niet uit waar ik in stond, na 30-45 sec zelf overgenomen. Vervolgens wilde FSD bij groen licht voor de fietser op een kruispunt (met zo’n fietsvak wat voor de autos staat) gaan rijden.

Vervolgens was het erg langzaam, je haalt nooit de maximum snelheid. Ik kwam op 50 wegen tot max 40. Een keer pakte de auto ook een 30 bord op wat parallel lag aan de weg van waar ik reed en begon te remmen. Tijdje later reed ik op een eenrichtingsweg, en de auto had verkeerd voorgesorteerd (links ipv naar rechts). Twijfelt om fouten te herstellen waardoor je het verkeer onnodig ophoudt en ik weer moest ingrijpen.

Ik heb zelfs een keer een soort van phantom brake gehad. Een fietser stak de weg over en stopte op het middenstuk waar ze kunnen stoppen. Liet mij dus voorgaan waar ik ook recht op had. Nadat de fietser stilstond, vond de auto het pas nodig om in te grijpen en best hard op de rem te gaan voor de fietser terwijl daar echt 0.0 aanleiding voor was. En als die aanleiding er wel was, was het al te laat.

Helemaal voor 100 euro vind ik FSD het echt niet waard. Jammer!

Edit: iemand een idee of herroepingsrecht hier voor geldt? Ik snap deze legal speak in het onderstaande document niet helemaal:

https://digitalassets.tes...cription-agreement-nl.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door two op 14-04-2026 22:09 ]

Signature

• Yaksa
  • Nu online
Maar zeg nou 's eerlijk, hoeveel uren was je later thuis door die lage snelheid?
Bovendien, de maximumsnelheid is geen verplichte snelheid, en de auto bekijkt ook de omgeving en past de snelheid daar op aan. En het rijdt waarschijnlijk een stuk relaxter doordat je niet steeds op je snelheidsmeter hoeft te kijken of je misschien te hard rijdt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:07
aataias schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:30:
[...]

Rij nu paar dagen met FSD, en voor de mensen die het te langzaam vinden: even beetje gas bijgeven en de auto blijft op de snelheid die je wil hebben. Dus af en toe een beetje bijgassen en je hebt een prima snelheid. Ik kan me goed voorstellen dat de RDW in het begin in kader van “better safe than sorry” voor deze aanpak kiest.

• JayJavier
kolibrie23 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:49:
[...]

Regel je dat ook voor mij ;) Merk wel in het dashboard dat het % aan het stijgen is.

• Yaksa
  • Nu online
two schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:00:
Een fietser stak de weg over en stopte op het middenstuk waar ze kunnen stoppen. Liet mij dus voorgaan waar ik ook recht op had. Nadat de fietser stilstond, vond de auto het pas nodig om in te grijpen en best hard op de rem te gaan voor de fietser terwijl daar echt 0.0 aanleiding voor was. En als die aanleiding er wel was, was het al te laat.
Reactie van de fietsster: "Vanavond toch zo'n galante man meegemaakt, die wilde mij voorrang geven terwijl ik dat eigenlijk niet had".

• two
  • Nu online

two

Yaksa schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:07:
[...]

Maar zeg nou 's eerlijk, hoeveel uren was je later thuis door die lage snelheid?
Bovendien, de maximumsnelheid is geen verplichte snelheid, en de auto bekijkt ook de omgeving en past de snelheid daar op aan. En het rijdt waarschijnlijk een stuk relaxter doordat je niet steeds op je snelheidsmeter hoeft te kijken of je misschien te hard rijdt.
Ik ben het wel met je eens dat het mij niet uitmaakt, maar we zijn niet alleen in het verkeer, als je ergens een enkele baan hebt, en je max 50 mag rijden, vind ik het ook zo netjes om die snelheid wel proberen te rijden als dat ook veilig kan. Dat ik die paar minuten heb betekent niet dat iedereen die paar minuten heeft toch?

Signature

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
JayJavier schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:11:
[...]

Regel je dat ook voor mij ;) Merk wel in het dashboard dat het % aan het stijgen is.
Ohja? Ik zie nog steeds 19% hier, wat mis ik? Het dashboard toont ook geen historisch percentage, alleen een historisch aantal registraties.

Zou het het versienummer zijn dat je nu hebt dat bepalend is? Ik heb 2026.2.200.1

[ Voor 10% gewijzigd door Gamebuster op 14-04-2026 22:13 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• two
  • Nu online

two

Yaksa schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:11:
[...]

Reactie van de fietsster: "Vanavond toch zo'n galante man meegemaakt, die wilde mij voorrang geven terwijl ik dat eigenlijk niet had".
Ik snap even niet of dit een grapje is, maar om het duidelijk te maken: dit was op een 50 weg waar de fietser absoluut geen voorrang had, met allemaal auto’s achter mij

Signature

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
two schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:11:
[...]

Ik ben het wel met je eens dat het mij niet uitmaakt, maar we zijn niet alleen in het verkeer, als je ergens een enkele baan hebt, en je max 50 mag rijden, vind ik het ook zo netjes om die snelheid wel proberen te rijden als dat ook veilig kan. Dat ik die paar minuten heb betekent niet dat iedereen die paar minuten heeft toch?
Als je je moet haasten om ergens op tijd aan te komen ben je te laat vertrokken :)

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:25
Yaksa schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:59:
[...]

Ik weet niet of je je theorieboekje nog kent maar een geel (oranje genoemd) verkeerslicht betekend stoppen, tenzij je dat redelijkerwijs niet meer kan, als je er al vlakbij (enkele meters) bent. Oranje betekent niet nog even doorgassen voordat het verkeerslicht op rood springt.
Beetje OT, maar helemaal mee eens. Hier in Utrecht stad moet ik mijn kinderen echt heel serieus waarschuwen dat ze niet direct gaan fietsen als hun stoplicht op groen springt, omdat het helaas toch echt wel minstens 1x per week zo is dat iemand nog even flink gas geeft om het oranje mee te pakken en daarmee gewoon veel te snel een kruising over komt waar de fietsers net groen hebben gekregen. Zal ook met de afstelling te maken hebben, maar geloof dat motorrijders hier zelfs een soort seconden-regel voor hebben, waarbij ze een paar seconden wachten voordat ze wegrijden nadat het groen is geworden?

• Qoon3x
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Yaksa schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:59:
[...]

Ja en dat is nou net het probleem, vol in de ankers 2 meter voor het stoplicht als die op oranje springt.

• two
  • Nu online

two

Fire69 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:14:
[...]

Als je je moet haasten om ergens op tijd aan te komen ben je te laat vertrokken :)
Eens :) dit is alleen niet aan FSD om voor een ander te beslissen. Het rijdt nu gewoon niet lekker mee met het verkeer.

Signature

• Yaksa
  • Nu online
two schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:13:
[...]Ik snap even niet of dit een grapje is, maar om het duidelijk te maken: dit was op een 50 weg waar de fietser absoluut geen voorrang had, met allemaal auto’s achter mij
Tsja, we zijn nou eenmaal een fietsland en hebben fietspaden, fietsoversteekplaatsen, fietsstraten (waar de auto te gast is) en alle daarbij horende bijzondere situaties die ze in Amerika niet hebben. Het systeem zal daar wel een keer updates voor krijgen, maar vooralsnog zal je dit soort situaties zelf op moeten lossen. En dat is eigenlijk best wel veilig.

• two
  • Nu online

two

Yaksa schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:18:
[...]

Tsja, we zijn nou eenmaal een fietsland en hebben fietspaden, fietsoversteekplaatsen, fietsstraten (waar de auto te gast is) en alle daarbij horende bijzondere situaties die ze in Amerika niet hebben. Het systeem zal daar wel een keer updates voor krijgen, maar vooralsnog zal je dit soort situaties zelf op moeten lossen. En dat is eigenlijk best wel veilig.
Wat is er veilig aan een auto die plots gaat remmen waar het niet hoort te remmen? Je zegt het zelf in je reactie al, FSD is voor sommige europese situaties nog niet goed genoeg. Dat hoeven we niet goed te praten. En het zal inderdaad vast snel genoeg opgelost worden.

Signature

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Yaksa schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:18:
[...]

De weg wordt veiliger omdat we allemaal dezelfde regels kennen en hanteren. Als er dan iemand tussen zit die ineens zelf andere regels gaat toepassen en zomaar stil gaat staan om voorrang te verlenen aan objecten die geen voorrang hebben om galant te doen of uit onzekerheid geeft dat juist gevaarlijke situaties omdat het onverwacht is.

Sys Specs

• karel_G_1981
  • Nu online
two schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:21:
[...]

Wat is er veilig aan een auto die plots gaat remmen waar het niet hoort te remmen? Je zegt het zelf in je reactie al, FSD is voor sommige europese situaties nog niet goed genoeg. Dat hoeven we niet goed te praten. En het zal inderdaad vast snel genoeg opgelost worden.
Voet bij het gas houden bij potentiële probleemsituaties. Je moet toch opletten en als ik een situatie zie die “spannend” is zorg ik dat ik kan ingrijpen, wat maar zeer zelden nodig is gelukkig. Remmen voor een fietser die geen voorrang heeft is een fout maar wellicht schatte fsd in dat die fietser op het punt stond te gaan rijden ondanks dat die geen voorrang heeft en neemt dan het besluit te remmen (zekere voor het onzekere ). Wat ik ook zie is dat hij vrij snel nu al lijkt te leren al kan ik dat niet bewijzen .. ik meld elke situatief ingreep trouwens braaf tot nu toe … 😋

[ Voor 3% gewijzigd door karel_G_1981 op 14-04-2026 22:28 ]

• Sypheron
  • Nu online
Gamebuster schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:12:
[...]

Ohja? Ik zie nog steeds 19% hier, wat mis ik? Het dashboard toont ook geen historisch percentage, alleen een historisch aantal registraties.

Zou het het versienummer zijn dat je nu hebt dat bepalend is? Ik heb 2026.2.200.1
Dat is een fabrieksversie volgens mij. Je hebt je auto net nieuw verwacht ik?
Meestal duurt het een week tot een paar weken voordat je een "normale" versie aangeboden krijgt. Kan dus zijn dat je iets langer moet wachten.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:29
[...]

Je hebt aan de ene kant de NuJij en zelfs Tweakers commentsectie vol staan met mensen die extreem ongerust zijn of het allemaal wel veilig genoeg is.

En aan de andere kant nu dan de praktijkervaringen dat het niet assertief genoeg is.

De samenleving moet eerst nog even wennen aan het concept. De tweaks gaan echt wel komen :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
Yaksa schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:07:
[...]

We zijn geen 80plussers toch? 50 is 50, geen 40. 30 is geen 23. En 95 is al helemaal geen 130. Ik wil gewoon vlot naar de plek waar ik wezen moet. Rijden moet geen irritatie worden en anderen of mijzelf ophouden. Iedereen heeft altijd al haast, ik heb geen zin in een koevoet achter in mijn nek omdat ik iemand ophoud. Ik ben niet alleen op de wereld en ik ga andere mensen niet zitten irriteren. En ik ben al helemaal geen politieagent die andere gaat zitten wijzen op hun fouten of belerend 71 gaat rijden waar je 80 mag. FSD is gewoon langzaam, te langzaam. Ik ga het niet goed zitten praten omdat het leuk zou zijn. Op deze manier is het niet eens leuk.

Ik snap iedereen die met smart erop zit te wachten, ik was ook ongeduldig, maar ik vind het teleurstellend.

Ik zie iemand hier sloth instelling noemen? Ik zie niks van zoiets, alleen een offset per 5 %. Niks anders.

Ja die contextual nog. Die doet niks.

• Yaksa
  • Nu online
[...]Wat is er veilig aan een auto die plots gaat remmen waar het niet hoort te remmen? Je zegt het zelf in je reactie al, FSD is voor sommige europese situaties nog niet goed genoeg. Dat hoeven we niet goed te praten. En het zal inderdaad vast snel genoeg opgelost worden.
Je kunt je eerder afvragen of de persoon achter je wel voldoende afstand houdt. Want voorrang geven is niet verboden. Sterker nog, er zijn ook situaties waar je ineens (onverwacht) verplicht bent voorrang te geven; bij iemand op krukken of blinden met geleidestok bijvoorbeeld die willen oversteken (ook buiten de bebouwde kom). Autorijden is goed kijken, anticiperen op wat kan gebeuren door je snelheid aan te passen zodat je altijd veilig kunt stoppen.

• two
  • Nu online

two

Yaksa schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:35:
[...]

Je kunt je eerder afvragen of de persoon achter je wel voldoende afstand houdt. Want voorrang geven is niet verboden. Sterker nog, er zijn ook situaties waar je ineens (onverwacht) verplicht bent voorrang te geven; bij iemand op krukken of blinden met geleidestok bijvoorbeeld die willen oversteken (ook buiten de bebouwde kom). Autorijden is goed kijken, anticiperen op wat kan gebeuren door je snelheid aan te passen zodat je altijd veilig kunt stoppen.
Joh, we kunnen heen en weer blijven gaan. Maar ook verzeker je, als jij tijdens je rijexamen daar was gestopt had jij je rijbewijs niet gekregen. Je bent nu in allemaal bochten aan het wringen en uitzonderingen aan het bedenken, maar die waren er niet. Punt.

FSD deed gewoon iets wat fout was. Staat de wereld dan in brand? Nee, was het irritant en compleet onnodig? Ja.

Signature

• Sypheron
  • Nu online
MrDirect schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:32:
[...]
Ik zie iemand hier sloth instelling noemen? Ik zie niks van zoiets, alleen een offset per 5 %. Niks anders.

Ja die contextual nog. Die doet niks.
Die instelling zit er inderdaad in NL niet op.
Contextual heb ik aan staan en leek voor mij wel iets te doen. Op de heenweg naar de supermarkt hield hij netjes 30 aan in een zone met werkzaamheden waar dit gemarkeerd werd door een bord (was eigenlijk 50). Ik reed toen alleen op de weg zonder auto's voor of achter mij.
Op de terugweg reed er een auto voor mij die harder reed dan de officieel toegestane 30. De auto pakte het snelheidslimiet wel op, maar bleef 43 rijden in navolging van de auto voor mij. Ik heb het idee dat dat kwam omdat de auto mee wilde blijven rijden met het verkeer. Kan mij ook vergissen hoor, en heb er nog niet heel veel kilometers ervaring op zitten.

Verder zijn mijn ervaringen dat hij wél netjes de snelheidslimiet rijdt in 30, 50 en 80 zones (en zelfs daarboven met de offset op 5%), maar zoals gezegd, heb er pas een kilometertje of 25 in de mix opzitten.
Ik zie wat gemengde ervaringen hiermee lijkt het, ook in de post van iemand die eerder aangaf dat de auto op het profiel van de vrouw 15 ging rijden. Ik vraag mij af of er bepaalde zaken zijn die mogelijk anders geïnterpreteerd worden door de auto en dat dit ook in jouw geval resulteert in langzamere snelheden dan de max toegestane.

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Sypheron schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:27:
[...]

Dat is een fabrieksversie volgens mij. Je hebt je auto net nieuw verwacht ik?
Meestal duurt het een week tot een paar weken voordat je een "normale" versie aangeboden krijgt. Kan dus zijn dat je iets langer moet wachten.
Ja, ik heb een nieuwe!

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Masterchiev
  • Nu online
Yaksa schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:35:
[...]

Eens maar autorijden is ook verwachtingen. Je verwacht geen voorrang te geven, althans dat doet het verkeer om je heen. We hebben regels en dat is voorrang geven of krijgen volgens de regels.

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Voor diegene die problemen ervaren die anderen niet ervaren..... Zou een reset niet helpen?

• Rivanov
  • Nu online
Duurt ongeveer een maand voordat je in de update cyclus terecht komt.

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Masterchiev schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:45:
[...]

Eens maar autorijden is ook verwachtingen. Je verwacht geen voorrang te geven, althans dat doet het verkeer om je heen. We hebben regels en dat is voorrang geven of krijgen volgens de regels.
De enige juiste benadering is dat je voorrang niet moet nemen maar krijgen.
Ja, maar het werkt niet altijd. Net op een rotonde deed hij een HAHA TOCH NIET! En ging verder met de nav volgen. Het is erg timing gevoelig.
Pagina: 1 ... 36 37 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.