• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:02
Tommie12 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:12:
[...]

En als het zo goed is, waarom zegt Elon dan zelf dat die HW3 niet volstaan voor FSD?
Dat ging, als ik mij goed herinner, alleen over de unsupervised versie van FSD.

• Odysseus1985
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:40
gwg schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:01:
[...]

Moest je nog een keer betalen of kon je het overzetten?
Heb een tweede keer betaald. Dubbel en dwars waard. Al bijna 7000km op FSD gereden en wil niet meer terug. Dit is de slechtste versie die we hiervan zullen krijgen. Ben heel benieuwd waar we over een jaar of drie staan met FSD en ook wat de concurrentie gaat doen.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-07 11:39

SeatRider

Hips don't lie

Ik vond FSD 14.2.2.6 wel een leuke aanleiding om het weer eens een maandje te proberen. Er waren geen grote verbeteringen aangekondigd, maar was toch benieuwd hoe het voorsorteren nu ging. Niet beter, dus. Op een rit van 45 minuten moest ik 4x ingrijpen, 3x voor verkeerd voorsorteren, en 1x omdat ie het fietslicht voor groen aanzag en dus op het punt stond om door rood te knallen.

Wat zijn jullie ervaringen in het donker? Ik reed zaterdagavond weg met invallende duisternis, maar zodra het donker was bleef hij klagen dat ik voor me moet kijken. Na 2x een rood scherm werd FSD uitgeschakeld en heb ik dus een strike. Dit voelt oneerlijk.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Pa-Oel
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-07 10:15
SeatRider schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 07:20:
Ik vond FSD 14.2.2.6 wel een leuke aanleiding om het weer eens een maandje te proberen. Er waren geen grote verbeteringen aangekondigd, maar was toch benieuwd hoe het voorsorteren nu ging. Niet beter, dus. Op een rit van 45 minuten moest ik 4x ingrijpen, 3x voor verkeerd voorsorteren, en 1x omdat ie het fietslicht voor groen aanzag en dus op het punt stond om door rood te knallen.

Wat zijn jullie ervaringen in het donker? Ik reed zaterdagavond weg met invallende duisternis, maar zodra het donker was bleef hij klagen dat ik voor me moet kijken. Na 2x een rood scherm werd FSD uitgeschakeld en heb ik dus een strike. Dit voelt oneerlijk.
Als het een foutieve "strike" is en je spreekt dit in als "feedback", dan wordt hij niet meegeteld in mijn ervaring. Ik vind het rijden met een zonnebril nog steeds irritant. Hij is dan zo kritisch op je hoofdpositie en schiet vaker in een rood scherm. Qua verkeerslichten is hij eerder te voorzichtig bij groen licht, dan moet ik zelf gas bijgeven. Voorsorteren klopt. Dit kan echt nog beter - vaak zijn het van die punten waarbij je weet dat je nu het beste links (of rechts) kunt voorsorteren om de route / rotonde verderop logischer te volgen. Nu is het alsof hij iedere keer voor de eerste keer de verkeerssituatie ziet en daar op acteert. Volgt prima de verkeersregels, maar handig is het niet.

• A_ve_D
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 24-07 11:53
Mijn vertrouwen in FSD heeft een flinke deuk opgelopen. Afgelopen vrijdag werd ik met 130 bijna een vangrail ingestuurd zonder enige aanleiding.

Hoe kan ik hier een filmpje uploaden?

Ook meerdere malen een rood kruis geprobeerd te negeren dus steeds moeten ingrijpen.
A_ve_D schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:18:
Mijn vertrouwen in FSD heeft een flinke deuk opgelopen. Afgelopen vrijdag werd ik met 130 bijna een vangrail ingestuurd zonder enige aanleiding.

Als je een Google account hebt via http://studio.youtube.com en dan de link delen
Met Sentry-Six Studio kun je meerdere camera's tot 1 filmpje maken

[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 30-06-2026 09:37 ]

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07 13:19

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Ondertussen heb ook ik wat meer ervaring met FSD en met de Model 3 zelf. Ik vind het een uiterst pedante auto: Ik word echt schijt-gestoord van de bings, de bongs en de priep-priep-prieps, oh God die priep-priep-prieps! Die continue concurrentie om mijn aandacht is uitermate afleidend: Deze oplossing is erger dan het probleem dat het moet oplossen. Inmiddels hebben de priep-priep-prieps alle betekenis verloren en zijn ze alleen nog maar uitermate irritant. Onze Volvo had ook een forward collision warning system, en dat heb ik in de 7 jaar dat we die auto hadden misschien 2 keer gehoord. En dan heb ik het nog niet eens over de click van de richtingaanwijzer: 5 knippers om van baan te wisselen is echt ruim voldoende. De industriestandaard van 3 is wat krap, maar 18 is echt niet nodig.

En als je het zo beu bent dat je FSD dan maar uitzet, begint hij met snelheidswaarschuwingen, die je dan ook weer moet uitzetten. Als het een apart luidsprekertje was geweest, was het rond deze tijd al verwijderd. En dan is er nog het vermoeiend zeurende geluid als je achteruit rijdt: Om depressief van de worden.

Dan FSD: FSD is een gadget, een party trick. Het is zeer indrukwekkend, maar desondanks niet echt geschikt voor dagelijks gebruik. Ik ben gek op gadgets, en ik ben og steeds blij dat ik het gekocht heb, maar als je dat niet bent, en het een stuk gereedschap voor je is, wordt je teleurgesteld. Ten eerste is ‘Supervised’ een onmogelijke opgave: Je wordt geacht op te letten, en daar wordt streng op gecontroleerd, maar je neemt niet deel aan het proces. Niet veel mensen houden het lang vol op te letten zonder zelf wat te doen of er wat van te moeten leren. En als je het wel volhoudt, is het ook nog eens sadistisch: Je ziet het FSD continu fouten maken die je zelf niet gemaakt had: Op onhandig gekozen momenten van baan wisselen, inhalen met nog geen 1 km/u snelheidsverschil. Of juist niet inhalen, ondanks dat je een auto voor je nadert die 20 km/u onder het maximum rijdt. Brutaal richting aangeven. Gisterenochtend in de spits naar Rotterdam was ik continu in gevecht met het systeem: Het zet je gewoon voor schut.

Het goede nieuws is wel dat ik nog niet met de rem in heb hoeven grijpen. Wel met het gaspedaal, toen hij voor een vogel in de berm vol in de ankers ging en ik een auto achter me had, en dat zag er ook niet charmant uit. Sommige stukken rijdt ik met continu mijn voet op het gas, maar ook daar begint hij over te zeuren. Daarnaast gaat de auto oscilleren als je dat doet: Met ±2 Hz versnellen en vertragen. Soms slingert hij erbij. Om wagenziek van te worden.

Het systeem is nog lang niet volwassen, of zelfs ook maar geschikt voor praktisch gebruik. En natuurlijk gaat het allemaal beter worden, maar ik kan me niet voorstellen dat je er na het een maand gratis geprobeerd te hebben €99 per maand voor gaat betalen. Dat is het (nog) niet waard.

• A_ve_D
MindBender schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:54:
Ondertussen heb ook ik wat meer ervaring met FSD en met de Model 3 zelf. Ik vind het een uiterst pedante auto: Ik word echt schijt-gestoord van de bings, de bongs en de priep-priep-prieps, oh God die priep-priep-prieps! Die continue concurrentie om mijn aandacht is uitermate afleidend: Deze oplossing is erger dan het probleem dat het moet oplossen. Inmiddels hebben de priep-priep-prieps alle betekenis verloren en zijn ze alleen nog maar uitermate irritant. Onze Volvo had ook een forward collision warning system, en dat heb ik in de 7 jaar dat we die auto hadden misschien 2 keer gehoord. En dan heb ik het nog niet eens over de click van de richtingaanwijzer: 5 knippers om van baan te wisselen is echt ruim voldoende. De industriestandaard van 3 is wat krap, maar 18 is echt niet nodig.

En als je het zo beu bent dat je FSD dan maar uitzet, begint hij met snelheidswaarschuwingen, die je dan ook weer moet uitzetten. Als het een apart luidsprekertje was geweest, was het rond deze tijd al verwijderd. En dan is er nog het vermoeiend zeurende geluid als je achteruit rijdt: Om depressief van de worden.

Dan FSD: FSD is een gadget, een party trick. Het is zeer indrukwekkend, maar desondanks niet echt geschikt voor dagelijks gebruik. Ik ben gek op gadgets, en ik ben og steeds blij dat ik het gekocht heb, maar als je dat niet bent, en het een stuk gereedschap voor je is, wordt je teleurgesteld. Ten eerste is ‘Supervised’ een onmogelijke opgave: Je wordt geacht op te letten, en daar wordt streng op gecontroleerd, maar je neemt niet deel aan het proces. Niet veel mensen houden het lang vol op te letten zonder zelf wat te doen of er wat van te moeten leren. En als je het wel volhoudt, is het ook nog eens sadistisch: Je ziet het FSD continu fouten maken die je zelf niet gemaakt had: Op onhandig gekozen momenten van baan wisselen, inhalen met nog geen 1 km/u snelheidsverschil. Of juist niet inhalen, ondanks dat je een auto voor je nadert die 20 km/u onder het maximum rijdt. Brutaal richting aangeven. Gisterenochtend in de spits naar Rotterdam was ik continu in gevecht met het systeem: Het zet je gewoon voor schut.

Het goede nieuws is wel dat ik nog niet met de rem in heb hoeven grijpen. Wel met het gaspedaal, toen hij voor een vogel in de berm vol in de ankers ging en ik een auto achter me had, en dat zag er ook niet charmant uit. Sommige stukken rijdt ik met continu mijn voet op het gas, maar ook daar begint hij over te zeuren. Daarnaast gaat de auto oscilleren als je dat doet: Met ±2 Hz versnellen en vertragen. Soms slingert hij erbij. Om wagenziek van te worden.

Het systeem is nog lang niet volwassen, of zelfs ook maar geschikt voor praktisch gebruik. En natuurlijk gaat het allemaal beter worden, maar ik kan me niet voorstellen dat je er na het een maand gratis geprobeerd te hebben €99 per maand voor gaat betalen. Dat is het (nog) niet waard.
Schakel JOE mode in voor zachtere piepjes en richting aanwijzers. Dat scheel al een hoop.

• A_ve_D
pdidi schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:35:
[...]

Als je een Google account hebt via http://studio.youtube.com en dan de link delen
Met Sentry-Six Studio kun je meerdere camera's tot 1 filmpje maken
.

[ Voor 6% gewijzigd door A_ve_D op 30-06-2026 10:00 ]

• gwg
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 26-07 10:04

gwg

@MindBender Helemaal gelijk, vooral het systeem dat je moet opletten is uiterst irritant.

[ Voor 98% gewijzigd door gwg op 30-06-2026 10:12 ]

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

A_ve_D schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:57:
[...]

Schakel JOE mode in voor zachtere piepjes en richting aanwijzers. Dat scheel al een hoop.
Oh, God; Is het zonder JOE mode dan nòg erger?! Want dat heb ik al sinds oplevering ingeschakeld staan.

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:53
gwg schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:03:
@MindBender Helemaal gelijk, vooral het systeem dat je moet opletten is uiterst irritant. Ik ben al aan het kijken of ik iets kan vinden om de inboard camera to tricken dat hij altijd denkt dat je gewoon aan het opletten bent. In China gebruiken ze hoofden van poppetjes ophangen voor de camera, in het verleden hebben mensen uitgeknipte foto's gebruikt. Misschien is een klein schermpje met een filmopname van jezelf wel een goede oplossing.

https://x.com/StonkKing4/status/2071014008862437604

Ik weet overigens niet of dit toegestaan hier, waarschijnlijk niet dus mocht het niet toegestaan zijn dan haal ik dit weg. Overigens is dit niet perse de schuld van Tesla, maar moeten fabrikanten elk jaar weer nieuwe uiterst irritante dingen toevoegen in auto's onder het mom van veiligheid van de EU. Weer zo'n mooi schoolvoorbeeld van de nutteloosheid van de EU. Maar goed, dat is een andere discussie.
Oei @gwg, je hebt het zelf waarschijnlijk niet door, maar mensen zoals jij zijn nou precies de oorzaak dat het systeem zo streng is, en blijkbaar (als het te omzeilen is) nog niet streng genoeg. Het systeem is door de RDW gekeurd als een hulpsysteem, terwijl jij het probeert te gebruiken als de bestuurder van de auto. En nee, je kunt me niet vertellen dat je nog steeds goed aan het opletten bent als je ondertussen hele andere dingen aan het doen bent. Daar is de mens simpelweg niet toe in staat.

Gelukkig lossen dit soort Chinese poppetjes vanzelf het probleem op. Door het gebruik, en het niet meer opletten van jou, gaat het vanzelf mis. Staat er over een paar dagen in de krant dat FSD(Supervised) het eerste grote ongeluk heeft veroorzaakt en is Elon de eerste die gaat tweeten dat de gebruiker moedwillig het systeem had omzeilt.

• gwg

gwg

Chielp schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:16:
[...]

Oei @gwg, je hebt het zelf waarschijnlijk niet door, maar mensen zoals jij zijn nou precies de oorzaak dat het systeem zo streng is, en blijkbaar (als het te omzeilen is) nog niet streng genoeg. Het systeem is door de RDW gekeurd als een hulpsysteem, terwijl jij het probeert te gebruiken als de bestuurder van de auto. En nee, je kunt me niet vertellen dat je nog steeds goed aan het opletten bent als je ondertussen hele andere dingen aan het doen bent. Daar is de mens simpelweg niet toe in staat.

Gelukkig lossen dit soort Chinese poppetjes vanzelf het probleem op. Door het gebruik, en het niet meer opletten van jou, gaat het vanzelf mis. Staat er over een paar dagen in de krant dat FSD(Supervised) het eerste grote ongeluk heeft veroorzaakt en is Elon de eerste die gaat tweeten dat de gebruiker moedwillig het systeem had omzeilt.
De enige reden is voor mij om de waarschuwingen die ik krijg terwijl ik aan het opletten ben te omzeilen.

Je denkt echt dat met de huidige implementatie ik ga slapen? Of op mijn telefoon ga zitten?

Sorry hoor maar als ik suicidaal ben zijn er wel makkelijkere manieren om mezelf van kant te maken. Daar hoef ik geen auto van 50k voor te kopen 😂

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-07 13:56
gwg schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:19:
[...]

De enige reden is voor mij om de waarschuwingen die ik krijg terwijl ik aan het opletten ben te omzeilen.

Je denkt echt dat met de huidige implementatie ik ga slapen? Of op mijn telefoon ga zitten?

Sorry hoor maar als ik suicidaal ben zijn er wel makkelijkere manieren om mezelf van kant te maken. Daar hoef ik geen auto van 50k voor te kopen 😂
In dit geval ben ik het met je eens. Ik heb zelf ook al even rondgekeken wat de opties daarvoor zijn, want de huidige implementatie laat je niet eens even over je schouder kijken of de bocht doorkijken, dan wordt hij boos.

Overigens kan je met een zonnebril op en je hoofd vooruit gewoon je ogen dicht doen en potentieel in slaap vallen. Die neiging krijg ik ook steeds meer omdat mee kijken in het verkeer vaakl een waarschuwing geeft.

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

gwg schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:19:
[...]

Misschien is dit wat voor je:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/51oKfiXo6tL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg
MindBender schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:33:
[...]

[Afbeelding]
Wel goed dat Tesla bezig is bestuurders een permanente ban te geven voor FSD bij misbruik, zelfs als je het hebt aangeschaft

• gwg

gwg

MindBender schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:33:
[...]

[Afbeelding]
Probleem is dat zelfs vooruit kijken soms gewoon niet wordt herkend als oplettend.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:54
pdidi schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:48:
[...]

Wel goed dat Tesla bezig is bestuurders een permanente ban te geven voor FSD bij misbruik, zelfs als je het hebt aangeschaft
Ik hoop dat ze dan ook de 99€ pm op pauze zetten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:36

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

gwg schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:56:
[...]

Probleem is dat zelfs vooruit kijken soms gewoon niet wordt herkend als oplettend.
Twee weken terug, kwam ik om 4:00 s'nachts terug van het vliegveld. Een lange dag achter de rug, te weinig slaap. Ik keek uit naar de ontzorgde rit met FSD, want dit zijn echt de scenario's waar de meerwaarde er is en er een significant voordeel is voor de verkeersveiligheid.

Maar nee, na twee strikes met "let op de weg" meldingen TERWIJL ik aan het opletten was ben ik maar manueel verder gereden. Lekker veilig, compleet gestoord 8)7

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

A_ve_D schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:18:

Ook meerdere malen een rood kruis geprobeerd te negeren dus steeds moeten ingrijpen.
Hier schrik ik wel van, was er helemaal geen aanleiding, ik ben benieuwd naar de beelden.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:25
revolution-nl schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:06:
[...]

Hier schrik ik wel van, was er helemaal geen aanleiding, ik ben benieuwd naar de beelden.
Ben ook benieuwd , de enig keer dat hij bij mij wat onverwacht de vluchtstrook op reed was toen er een ambulance met sirenes aankwam

• karel_G_1981
Is vandaag niet die vergadering van het technische committee ? Dan krijgen we de komende dagen wellicht weer wat meer hints hoe het ervoor staat met de algehele eu goedkeuring.
Tommie12 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:00:
[...]

Ik hoop dat ze dan ook de 99€ pm op pauze zetten.
Yep

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:28
revolution-nl schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:05:
[...]

Twee weken terug, kwam ik om 4:00 s'nachts terug van het vliegveld. Een lange dag achter de rug, te weinig slaap. Ik keek uit naar de ontzorgde rit met FSD, want dit zijn echt de scenario's waar de meerwaarde er is en er een significant voordeel is voor de verkeersveiligheid.

Maar nee, na twee strikes met "let op de weg" meldingen TERWIJL ik aan het opletten was ben ik maar manueel verder gereden. Lekker veilig, compleet gestoord 8)7
ik had zondag terug naar huis van castricum naar Gouda het zelfde was overdag maar kreeg op de A4 steeds in een fractie van een Sec de melding kijk voor je wat ik gewoon doe maar hij dus niet goed registreerde normaal heb ik weinig last van het DMS systeem maar nu was die irritant en kreeg uiteindelijk een rood stuur.

Heb ook bestloten het volgende maand niet te verlengen ook al is het maar 49 euro ik wacht wel weer op een goede update en neem het dan wel weer een maandje.

verder mogen ze van mij Summon er uit slopen is toch onbruikbaar en dan de prijs verlagen.

PSN: FreakGIB

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

[...]

Dat zal ze veel rechtszaken opleveren en ik denk niet dat een rechter snel meegaat in het wederrechtelijk ontnemen van reeds aangeschafte diensten. Niet in de minste plaats omdat de detectie van misbruik uiterst faalbaar is. Ze zullen echt wel wat bewijsmateriaal moeten verzamelen voordat een rechter het terecht vindt dat ze je 7k5€ afhandig maken.

Het lijkt me dan ook verstandig dat je telemetrie voor zo ver mogelijk uitschakelt: Het verzamelen van al die data is namelijk niet in jouw belang. Ik had het allemaal aan staan, omdat ik er te goeder trouw van uitging dat het gebruikt zou worden om het systeem te verbeteren. Maar als mijn auto wordt ingezet om bewijsmateriaal tegen mij te verzamelen is dat gewoon kwaadaardig.

• gwg

gwg

MindBender schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:23:
[...]

Dat zal ze veel rechtszaken opleveren en ik denk niet dat een rechter snel meegaat in het wederrechtelijk ontnemen van reeds aangeschafte diensten. Niet in de minste plaats omdat de detectie van misbruik uiterst faalbaar is. Ze zullen echt wel wat bewijsmateriaal moeten verzamelen voordat een rechter het terecht vindt dat ze je 7k5€ afhandig maken.

Het lijkt me dan ook verstandig dat je telemetrie voor zo ver mogelijk uitschakelt: Het verzamelen van al die data is namelijk niet in jouw belang. Ik had het allemaal aan staan, omdat ik er te goeder trouw van uitging dat het gebruikt zou worden om het systeem te verbeteren. Maar als mijn auto wordt ingezet om bewijsmateriaal tegen mij te verzamelen is dat gewoon kwaadaardig.
Ik zet altijd alles uit. Wat voor service ik ook gebruik. Zoals je zegt, tegenwoordig zijn bedrijven niet meer goede trouw helaas. Overigens zijn de gelinkte voorwaarden Amerikaans, in Europa ben je wel wat beter beschermd in die zin.

[ Voor 4% gewijzigd door gwg op 30-06-2026 11:27 ]

• Tommie12
En in welk van die 10 documenten van x pagina's opgesteld door amerikaanse advokaten en vertaald door AI moet ik gaan zoeken?

Ik vind de strikes die ik af en toe eens krijg bij Autosteer al kwalijk. Een systeem dat niet doet wat het belooft gaat mij effe op mijn vingers tikken. Vertrouwen is laag, heel laag.

• Peanudt
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Tesla heeft 5,5 weken nodig gehad om de auto te bouwen en ben nu 5 al weken aan het wachten om FSD te kunnen gebruiken …..

Begrijp van Tesla dat het 4 tot 8 weken kan duren voordat je mee gaat doen in de normale software uitrol. Welke software versies hoger dan 2026.14.x bevatten de NL specifieke FSD functies?

Model Y Premium RWD, HW4, 2026.14.100 sinds 28 mei.

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-07 10:16
Peanudt schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:50:
Tesla heeft 5,5 weken nodig gehad om de auto te bouwen en ben nu 5 al weken aan het wachten om FSD te kunnen gebruiken …..

Begrijp van Tesla dat het 4 tot 8 weken kan duren voordat je mee gaat doen in de normale software uitrol. Welke software versies hoger dan 2026.14.x bevatten de NL specifieke FSD functies?

Die van mij 30-04 opgehaald, uiteindelijk had ik half juni pas FSD.

Maar niet erg tevreden over, constant heen en weer gewiebel op een kaarsrechte weg

Tesla Model Y Juniper AWD (2026)

Tommie12 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:34:
[...]

En in welk van die 10 documenten van x pagina's opgesteld door amerikaanse advokaten en vertaald door AI moet ik gaan zoeken?

Ik vind de strikes die ik af en toe eens krijg bij Autosteer al kwalijk. Een systeem dat niet doet wat het belooft gaat mij effe op mijn vingers tikken. Vertrouwen is laag, heel laag.
Voel me een beetje een helpdesk medewerker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_XXsb6VpdRafMFx6-31_Dw1kG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kVqEY6K0G1wZGdKertrAmrp5.jpg?f=fotoalbum_large
Benieuwd naar je volgende klaag-post

• Tommie12
pdidi schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:04:
[...]

Voel me een beetje een helpdesk medewerker
[Afbeelding]
Benieuwd naar je volgende klaag-post
Dat is niet wat ik bedoel...

Stel dat ik op 1 Juli een FSD abo neem, en op 10 Juli heb ik een paar strikes zodat het systeem me 1 week er uit gooit, moet ik dan voor die week betalen, of wordt mijn abo met een week verlengd?

Tommie12 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:32:
[...]

Dat is niet wat ik bedoel...

Stel dat ik op 1 Juli een FSD abo neem, en op 10 Juli heb ik een paar strikes zodat het systeem me 1 week er uit gooit, moet ik dan voor die week betalen, of wordt mijn abo met een week verlengd?
Betalen. Hierboven werd gemeld dat indien je een strike onbedoeld hebt gekregen dit kunt melden, maar neem aan dat dat alleen werkt als je telemetry data deelt om dat dan aan te tonen

[ Voor 19% gewijzigd door pdidi op 30-06-2026 12:43 ]

• gwg

gwg

Ik kreeg de nieuwe update na 3 dagen uit mijn hoofd. Nadat ik de tesla had opgehaald.

• A_ve_D
revolution-nl schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:06:
[...]

Ik deel ze graag, als iemand ze voor mij online kan zetten dan kan ik ze naar diegene mailen.

Dus voor degene die het kan, stuur mij even een pb met mailadres, dan mail ik hem.

[ Voor 4% gewijzigd door A_ve_D op 30-06-2026 12:57 ]

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:41

Duurde bij mij 6 weken voordat ik van de standaard fabrieks-update af was, het komt vanzelf een keer

• Peanudt
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Blik1984 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:01:
[...]

Duurde bij mij 6 weken voordat ik van de standaard fabrieks-update af was, het komt vanzelf een keer
Wat ik me vooral afvraag is of mijn volgende update ook daadwerkelijk FSD actief maakt? Is elke update straks goed of moet ik wachten op een specifieke versie met NL FSD versie. Vandaar de vraag welke softwareversies de NL FSD versie hebben.

Daarnaast vind ik het een grote domper dat ik FSD niet meteen kan gebruiken. Met een FSD transfer vanuit mijn vorige auto zag ik al voor me dat ik vanaf het moment van ophalen nooit meer zelf hoefde te rijden.

Dat een normale update tot 2 maanden kan duren is niet erg, maar een auto kopen en dan maanden moet wachten op de USP (waar je veel geld voor neerlegt) is niet de ervaring waar ik op gehoopt had.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:28
Model Y Premium RWD, HW4, 2026.8.300 sinds 15 mei.

I feel your pain. Heb een service request ingeschoten (denk ik) met de vraag wanneer ik de update krijg maar nog niets gehoord.

• karel_G_1981
[...]

Ben ik het niet mee eens, dan moeten ze je geld ook teruggeven.
gwg schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:24:
[...]

Ik zet altijd alles uit. Wat voor service ik ook gebruik. Zoals je zegt, tegenwoordig zijn bedrijven niet meer goede trouw helaas. Overigens zijn de gelinkte voorwaarden Amerikaans, in Europa ben je wel wat beter beschermd in die zin.
Zo lang je je interieurcamera aan hebt staan, ben je de sjaak. DMS en bijbehorende beeldherkenning werkt in de auto zonder verbinding of data sharing met Tesla. Wen er maar aan, vanaf morgen moeten alle nieuwe auto's van ADDW zijn voorzien

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:46

Begrijp van Tesla dat het 4 tot 8 weken kan duren voordat je mee gaat doen in de normale software uitrol.
Dat klopt, daar kan je helaas niks aan doen. Is inderdaad een vrij vervelend en irritant proces zo.
Bij mij duurde het zo'n 5 weken voor ik van de fabrieksbranch af was. Kan elk moment zover zijn dus :P
Welke software versies hoger dan 2026.14.x bevatten de NL specifieke FSD functies?
2026.14.3 (die ga je denk ik niet meer krijgen)
2026.17.5 (die heeft eigenlijk iedereen met FSD nu)

Je zit dus niet in het probleem waarin een paar weken geleden een paar Tweakers zaten, dat ze een 'nieuwere' fabrieksbranch hadden dan de FSD-branch voor Nederland, waardoor er geen update kwam.
gwg schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:37:
[...]

Ik kreeg de nieuwe update na 3 dagen uit mijn hoofd. Nadat ik de tesla had opgehaald.
Op een splinternieuw voertuig? Dat lijkt me vrij onmogelijk.
Op occasions of demovoertuigen kan dat wel.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:08
Richh schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:45:
[...]

Dat klopt, daar kan je helaas niks aan doen. Is inderdaad een vrij vervelend en irritant proces zo.
Bij mij duurde het zo'n 5 weken voor ik van de fabrieksbranch af was. Kan elk moment zover zijn dus :P

[...]

[...]

Eind november m'n huidige M3 opgehaald met een reguliere versie terwijl deze pas een week ervoor was gelost in Zeebrugge. Het kan dus wel.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:08
A_ve_D schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:57:
[...]

En een commander voor de snelheidswaarschuwingen. Hoor ze al 2 jaar niet meer. 8)

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:41
gjcvro schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:16:
[...]

En een commander voor de snelheidswaarschuwingen. Hoor ze al 2 jaar niet meer. 8)
Een duur grapje voor enkel de snelheidswaarschuwingen.

• gjcvro
RigolleM schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:26:
[...]

Een duur grapje voor enkel de snelheidswaarschuwingen.
Op 45k voor de hele auto? Niet echt.

• Richh
Laat de Zweden het niet zien :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1kpW5NcC1K9lG3EUQ3foCRAzdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i71XZRGoZZrOqO7sX4ogb2dv.jpg?f=fotoalbum_large

ik rijd nu al een hele tijd met +10% en ja dan kan dit idd gebeuren. 111 kan onmogelijk kloppen, maargoed daar is de correctie voor natuurlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Richh op 30-06-2026 19:47 ]

• gwg

gwg

pdidi schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:41:
[...]

Zo lang je je interieurcamera aan hebt staan, ben je de sjaak. DMS en bijbehorende beeldherkenning werkt in de auto zonder verbinding of data sharing met Tesla. Wen er maar aan, vanaf morgen moeten alle nieuwe auto's van ADDW zijn voorzien
Naar mijn weten geldt dit allemaal niet met terugwerkende kracht. Koop jij morgen een nieuwe auto dan moet het voorzien zijn van de nieuwste regels, maar auto's die eerder zijn gekocht hoeven dat niet.
[...]

Toch is het zo. Splinternieuw. Tenminste dat mag ik hopen. Heb wel het FSD pakket direct aangeschaft, misschien hielp dat. In ieder geval ik heb het toch echt na 3 dagen gekregen. Zaterdag de auto opgehaald en dinsdag avond kon ik de update installeren, dat weet ik nog goed omdat ik die woensdag daarop een rit door heel Nederland moest doen, en dat heb ik toen met FSD kunnen doen.
gjcvro schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:16:
[...]

Kan je met die commander ook bijv. alle dingen die telkens opnieuw worden aangezet zoals waarschuwing bij overschrijden van lijnen ook automatisch uitzetten?

[ Voor 13% gewijzigd door gwg op 30-06-2026 20:07 ]

• Fire69
  • Laatst online: 23:18
[...]

De mijne werd met gewone software geleverd en ik kreeg pas na 3 updates een factory-software 8)7
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/53ytIEo.png
gwg schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:04:
[...]

Naar mijn weten geldt dit allemaal niet met terugwerkende kracht. Koop jij morgen een nieuwe auto dan moet het voorzien zijn van de nieuwste regels, maar auto's die eerder zijn gekocht hoeven dat niet.
Klopt, maar dat schreef ik ook

• gwg

gwg

pdidi schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:14:
[...]

Klopt, maar dat schreef ik ook
Inderdaad ja. Verkeerd gelezen. Excusez moi!

Wat ik me wel bedenk. Ik kan mij voorstellen dat autofabrikanten niet voor elk nieuw jaar een aparte software maken. Dus dan voegen ze het gemakshalve maar gewoon aan alle auto's toe? Of werkt dat niet zo?

[ Voor 35% gewijzigd door gwg op 30-06-2026 20:28 ]

• gjcvro
gwg schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:04:
[...]

[...]

Toch is het zo. Splinternieuw. Tenminste dat mag ik hopen. Heb wel het FSD pakket direct aangeschaft, misschien hielp dat. In ieder geval ik heb het toch echt na 3 dagen gekregen. Zaterdag de auto opgehaald en dinsdag avond kon ik de update installeren, dat weet ik nog goed omdat ik die woensdag daarop een rit door heel Nederland moest doen, en dat heb ik toen met FSD kunnen doen.

[...]

Kan je met die commander ook bijv. alle dingen die telkens opnieuw worden aangezet zoals waarschuwing bij overschrijden van lijnen ook automatisch uitzetten?
Je kunt op hun website goed zien wat je aan en uit kunt zetten, eea is afhankelijk van je model. Ik heb het eenmalig ingesteld en heb bijna geen piepjes meer, maar voor de resterende wordt je vanzelf doof dus ik heb nu geen idee meer wat er standaard piept en wat niet.
karel_G_1981 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:41:
[...]

In NLD rij ik ongeveer 90% op fsd dan gebruik ik de knoppen alleen om fsd een andere route te laten nemen als dat nodig is, juist dan zijn de knoppen handiger dan een stalk, ik denk dat de knoppen er ook zijn gekomen met fsd in gedachte.
Even in het FSD topic: lukt het jou om met de knipperlichten een andere afslag op een rotonde te nemen als je een route hebt gepland? Bij mij negeert FSD het volledig, ondanks dat het knipperlicht aan blijft staan (wat terecht tot grote onvrede leidt bij overige weggebruikers die denken dat ik de rotonde ga verlaten)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

pdidi schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:48:
[...]

Even in het FSD topic: lukt het jou om met de knipperlichten een andere afslag op een rotonde te nemen als je een route hebt gepland? Bij mij negeert FSD het volledig, ondanks dat het knipperlicht aan blijft staan (wat terecht tot grote onvrede leidt bij overige weggebruikers die denken dat ik de rotonde ga verlaten)
Bij mij soms wel, soms niet, is echt heel willekeurig.

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-07 12:00
Robberino schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:02:
FSD reedt bij mij echt altijd te traag. Bleef steken op 78-79 op een 80 weg, 48 waar je 50 mag, etc. Moest constant gas bij.

Nu heb ik vandaag eindelijk een servicebeurt gehad met schoonmaak van het glas bij de cameras. Nu rijdt hij wel prima door. Trekt nu door naar een paar km boven de limiet. Voor mij echt prima zo. Heb op de terugrit geen gas bij hoeven geven.

Mocht je problemen hebben met snelheid, check dan even of je geen melding hebt gekregen voor een schoonmaakbeurt bij service.
Gisteren is de schoonmaakbeurt geweest. Gelijk, als verrassing, had de auto ook maar ervoor gezorgd dat er nog een foutcode bij was gezet: internal short in ap4 car computer.
Een simpele reiniging werd dus een beurt van 6 uur wachten, aangezien ze de computer gelijk ook maar gingen vervangen. Mijn auto is van eind 24, en toen had ik wel gelezen dat ze problemen ermee hadden, maar nooit iets van gemerkt.

Wat mij nu opvalt:
- het naar het midden rijden is niet verbeterd, de auto blijft de middelste streep toch het fijnst vinden :-(
- ik zie plotseling dat de buitenste lijnen nu meestal geel worden getoond, dat was voorheen nooit. Is er door de vervanging een setting aangepast (ik kan m niet vinden) of toch een teken dat de oude computer gebreken had?
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/B2W3kZWH/20260701-055325.jpg

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-07 10:16
Die gele lijnen heb ik volgens mij niet hoor..

Tesla Model Y Juniper AWD (2026)

• A_ve_D
Hier het linkje naar de video, link is 2 dagen geldig:

https://streamable.com/cmlanh

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Peanudt schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:18:
Daarnaast vind ik het een grote domper dat ik FSD niet meteen kan gebruiken. Met een FSD transfer vanuit mijn vorige auto zag ik al voor me dat ik vanaf het moment van ophalen nooit meer zelf hoefde te rijden.
Tja, dat is het, hè? Je hebt er weken naar uitgekeken, je hebt het iedereen verteld en je verwacht dat het er gewoon op zit en dan blijkt dat bij wegrijden niet het geval. Je auto heeft waarschijnlijk zichzelf van de boot gereden, maar jij mag het niet gebruiken.

Ik wilde het op Moederdag mijn ouders laten zien, want die zijn op leeftijd, het het zou hun wereld vergroten, maar wat een indrukwekkend demo moest zijn, werd een indrukwekkende teleurstelling. Ook niet goed voor Tesla. Vroeger zetten ze er voor aflevering eerste de laatste nieuwe update op, maar dat is al weer even geleden.

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:39

Sandyman538

SandstorM [148839]

A_ve_D schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:07:

Mijn vermoeden is dat hij de donkere plekken onder het viaduct als een obstakel inschat en daar omheen rijdt. Het is even schrikken maar ik durf met vrij grote zekerheid wel te zeggen dat hij nooit de vangrail in gereden was. Ik heb hetzelfde een keer meegemaakt dat hij een vrij forse beschadiging in het wegdek ging ontwijken (hier toen ook gedeeld), waarbij hij ook met 1 band over de doorgetrokken streep ging aan de linkerkant, maar snel daarna weer normaal in de rijbaan zat. Daar schrok ik toen ook van, daar is nog enige tweaking nodig van het FSD systeem.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• A_ve_D
Sandyman538 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:42:
[...]

Mijn vermoeden is dat hij de donkere plekken onder het viaduct als een obstakel inschat en daar omheen rijdt. Het is even schrikken maar ik durf met vrij grote zekerheid wel te zeggen dat hij nooit de vangrail in gereden was. Ik heb hetzelfde een keer meegemaakt dat hij een vrij forse beschadiging in het wegdek ging ontwijken (hier toen ook gedeeld), waarbij hij ook met 1 band over de doorgetrokken streep ging aan de linkerkant, maar snel daarna weer normaal in de rijbaan zat. Daar schrok ik toen ook van, daar is nog enige tweaking nodig van het FSD systeem.
Voor mijn gevoel maakte hij geen aanstalten om weer terug te sturen, daarom heb ik ingegrepen.

Op het filmpje ziet het er minder ernstig uit, maar met 130 zo richting de vangrail gestuurd worden voelt niet prettig.

• Chielp
Sandyman538 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:42:
[...]

Goh wat is Lidar dan toch een handig systeem.

• FreakGIB
A_ve_D schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:07:
[...]

Voor mijn gevoel maakte hij geen aanstalten om weer terug te sturen, daarom heb ik ingegrepen.

Op het filmpje ziet het er minder ernstig uit, maar met 130 zo richting de vangrail gestuurd worden voelt niet prettig.
je bent wel een stevige rijder 129 net 1 km onder de max voor FSD toen je het overnam ging je over de 130 en later naar rechts zonder knipperlicht zat je toevallig niet gas bij te geven op het moment dat hij die beweging maakte zomaar een vraag?

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:39

Sandyman538

SandstorM [148839]

A_ve_D schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:07:
[...]

Zoals gezegd, ik heb dit zelf ook meegemaakt op de snelweg en het voelt en is gewoon niet prettig en niet wenselijk. Het gaat dan allemaal ook zo snel. Als je alleen al een waarschuwing zou krijgen dat hij iets probeert te ontwijken (voordat hij gaat sturen) zou wel prettig zijn.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

A_ve_D schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:07:

Jammer dat je de zij/achter camera's niet hebt. Kwam die Range Rover misschien te ver naar links?

• A_ve_D
FreakGIB schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:12:
[...]

je bent wel een stevige rijder 129 net 1 km onder de max voor FSD toen je het overnam ging je over de 130 en later naar rechts zonder knipperlicht zat je toevallig niet gas bij te geven op het moment dat hij die beweging maakte zomaar een vraag?
Stevige rijder? Ik rij hier gewoon de maximum toegestane snelheid. Verder zet ik gewoon mijn knipperlicht aan wanneer ik naar rechts ga, en geef ik gas bij van 122 naar 131.

Heb het filmpje met andere cameraposities teruggekeken, en de Range rover blijft gewoon netjes binnen zijn eigen baan, dus dat kan het ook niet zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door A_ve_D op 01-07-2026 11:05 ]

• FreakGIB
A_ve_D schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:00:
[...]

Stevige rijder? Ik rij hier gewoon de maximum toegestane snelheid. Verder zet ik gewoon mijn knipperlicht aan wanneer ik naar rechts ga, en geef ik gas bij van 122 naar 131.

Heb het filmpje met andere cameraposities teruggekeken, en de Range rover blijft gewoon netjes binnen zijn eigen baan, dus dat kan het ook niet zijn.
Sorry zag idd knipperlicht naar rechts.

Voor wie nog nooit in Antwerpen is geweest (zoals de bestuurder) een lange video met veel bijzondere situaties. Voor de Belgen: moet je hier nu stoppen voor de tram of niet? Je zit op een voorrangsweg, maar de tram heeft zo te zien geen haaientanden

[ Voor 45% gewijzigd door pdidi op 01-07-2026 11:51 ]

• TLHA
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 20:29
pdidi schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:13:
Voor wie nog nooit in Antwerpen is geweest (zoals de bestuurder) een lange video met veel bijzondere situaties. Voor de Belgen: moet je hier nu stoppen voor de tram of niet? Je zit op een voorrangsweg, maar de tram heeft zo te zien geen haaientanden
[YouTube: I tested FSD in busy Antwerp city center 🇧🇪]
In België heeft een tram (quasi) altijd voorrang.

• JeroenV_
cacofant schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 07:39:
Die gele lijnen heb ik volgens mij niet hoor..
Ik had ze ook niet, daarom valt het nu juist zo op. Hier nog 2 foto's
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/whzJbLR4/20260701-060805.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/MDnCscYR/20260701-061251.jpg
JeroenV_ schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:35:
[...]

[Afbeelding] [Afbeelding]
Heb je wel nog steeds SW versie 2026.17.5 met FSD v14.2.2.6? Wat staat er in de settings over de versie van je AI Hardware? Er gingen ooit geruchten rond dat er al 4.5 versies waren gesignaleerd, maar dat is later ontkent als foute labelling

[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 01-07-2026 14:33 ]

• Richh
Chielp schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:11:
[...]

Goh wat is Lidar dan toch een handig systeem.
Lidar is niet in staat tot het zien van de belijning.

@Sandyman538 Mijn inschatting is toch echt dat 't meer met belijning te maken heeft, of met pothole detection oid. En dus niet met een "obstakel" die een camera vanaf een bewegende positie onjuist zou inschatten.

Sowieso @Chielp: meerdere cameraframes uit verschillende standpunten, laat staan vanuit bewegend perspectief, zijn prima in staat tot het opbouwen van een 3D mapping die afdoende is voor rijden op de openbare weg. Sowieso: als de schaduw van de viaduct voor een 'obstakel' zou zorgen, hoezo zou FSD dan denken dat je ietsje verder naar links op de viaduct er wel door kan? Als er een obstakel zou zijn, zou FSD een remactie doen en gaan piepen, dat is hier niet gebeurd.

Lidar is geen heilige graal, ondanks dat dit vaak in commentsecties genoemd wordt door mensen die in feite maar weinig op de hoogte zijn.

• Richh
JeroenV_ schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:35:
[...]

[Afbeelding] [Afbeelding]
Dit is wel gek hoor, nog niet eerder gezien dit ook.

Volgens mij kan FSD, in ieder geval buiten de EU, gele lijnen rechtstreeks tonen als het detecteert dat de lijnen ook echt geel zijn, bijvoorbeeld bij wergwerkzaamheden. Het zou een input probleem kunnen zijn (zijn je camerabeelden ook meer geel? :P)...
Alternatief is de lane keeping die ook voor gele lijnen kan zorgen. Maar dat is ook weer gek omdat ze zelfs helemaal op de naastgelegen rijbaan staan :P

In de USA zijn er wel video's waarin gele lijnen gevisualiseerd zijn... maar in de EU heb ik het zelf nog nooit gezien.

Ik ben ook erg nieuwsgierig naar de FSD hard- en softwareversies.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 01-07-2026 14:34 ]

• JeroenV_
Alstu
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PvGCW0kB/20260701-141449.jpg

Gewoon dus versie 4 HW (staat ook bij details) en de bekende software versies.
Camerabeelden zijn verder niet extra geel ofzo. Lane keeping is blauw of rood, net ook nog even getest.
Maar het is dus zowel binnen als buiten de bebouwde kom, of fsd nu aan of uit staat.

• JeroenV_
Vanmorgen overigens even teruggeschakeld naar TACC om te kijken of het daar ook was, maar nee, dan zijn er geen gele lijnen. Het komt wel gelijk weer terug als ik naar FSD schakel.

• FreakGIB
Ik heb nu sinds een tijdje last van mijn rechterknie en begin me af te vragen of rijden met FSD misschien de oorzaak is.

Vooral op de snelweg merk ik dat ik mijn rechterbeen nergens echt comfortabel kan laten rusten. Daardoor trek ik mijn voet vaak wat naar me toe, waardoor mijn knie constant meer gebogen is. Ook het steeds licht omhoog houden van je voet om niet onbewust het gaspedaal in te drukken, zou best extra spanning op de spieren kunnen geven.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Verder heb ik inmiddels ruim 6.000 km met FSD gereden (1 maand betaald voor €49 en daarna 1 maand gratis).

Voor mij is de conclusie dat ik het abonnement voorlopig niet ga nemen.

De grootste reden is de veel te strenge DMS. Daarnaast sorteert de auto nog steeds veel te vaak verkeerd voor. Daardoor moet je regelmatig ingrijpen, bijvoorbeeld zelf alvast de richtingaanwijzer aanzetten om hem sneller naar links of rechts te laten gaan, of in sommige gevallen FSD zelfs uitschakelen omdat je anders gewoon je afslag mist.

Verder rijdt het systeem echt heel goed en ik ben onder de indruk van wat het al kan. Maar deze punten moeten wat mij betreft echt verbeterd worden voordat ik ervoor wil betalen.

• Chielp
Richh schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:25:
[...]

Lidar is niet in staat tot het zien van de belijning.

@Sandyman538 Mijn inschatting is toch echt dat 't meer met belijning te maken heeft, of met pothole detection oid. En dus niet met een "obstakel" die een camera vanaf een bewegende positie onjuist zou inschatten.

Sowieso @Chielp: meerdere cameraframes uit verschillende standpunten, laat staan vanuit bewegend perspectief, zijn prima in staat tot het opbouwen van een 3D mapping die afdoende is voor rijden op de openbare weg. Sowieso: als de schaduw van de viaduct voor een 'obstakel' zou zorgen, hoezo zou FSD dan denken dat je ietsje verder naar links op de viaduct er wel door kan? Als er een obstakel zou zijn, zou FSD een remactie doen en gaan piepen, dat is hier niet gebeurd.

Lidar is geen heilige graal, ondanks dat dit vaak in commentsecties genoemd wordt door mensen die in feite maar weinig op de hoogte zijn.
Mij lijkt het dat de auto ineens denkt dat de weg gewoon rechtdoor gaat. En wel op het punt dat waar schaduw van de poot van het viaduct stopt en overgaat in fel licht door de weerspiegeling. Misschien dat dit als een witte lijn werd gezien?

Met Lidar had je gewoon een 3d map gehad en had daar dus een pilaar gestaan en was dit niet gebeurd. Dat wil idd niet zeggen dat vision niet een goed systeem is, het heeft alleen ook nadelen en dat is dat de interpretatie van "wat zie ik en hoe maak ik hier een 3d beeld van" dus af en toe niet klopt.

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 23:24
FreakGIB schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:45:
Ik heb nu sinds een tijdje last van mijn rechterknie en begin me af te vragen of rijden met FSD misschien de oorzaak is.

Vooral op de snelweg merk ik dat ik mijn rechterbeen nergens echt comfortabel kan laten rusten. Daardoor trek ik mijn voet vaak wat naar me toe, waardoor mijn knie constant meer gebogen is. Ook het steeds licht omhoog houden van je voet om niet onbewust het gaspedaal in te drukken, zou best extra spanning op de spieren kunnen geven.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Verder heb ik inmiddels ruim 6.000 km met FSD gereden (1 maand betaald voor €49 en daarna 1 maand gratis).

Voor mij is de conclusie dat ik het abonnement voorlopig niet ga nemen.

De grootste reden is de veel te strenge DMS. Daarnaast sorteert de auto nog steeds veel te vaak verkeerd voor. Daardoor moet je regelmatig ingrijpen, bijvoorbeeld zelf alvast de richtingaanwijzer aanzetten om hem sneller naar links of rechts te laten gaan, of in sommige gevallen FSD zelfs uitschakelen omdat je anders gewoon je afslag mist.

Verder rijdt het systeem echt heel goed en ik ben onder de indruk van wat het al kan. Maar deze punten moeten wat mij betreft echt verbeterd worden voordat ik ervoor wil betalen.
Snap ik. Heb zelf ook al paar keer afslag gemist omdat hij dacht nog even naar links te gaan om een vrachtwagen voorbij te steken terwijl ik 400m verder echt wel afslag naar rechts moet hebben. En dan geraakt hij er niet meer tussen natuurlijk.

Verder rijdt hij echt als een slak, voelt wat suf om tegen 20 door centrum te rijden waar je 30 mag of aan 50 waar 70 toegelaten is. Ik ga het wel houden, alleen al voor snelwegen en files waar het heel relaxed rijdt. Maar gebruik het ook daarbuiten veel, moet alleen voortdurend zelf gas bijgeven om op snelheid te blijven. :)
De MVWG - Working Group on Motor Vehicles (technische/expertwerkgroep waar voorbereidende discussies voor TCMV-stemming plaats vinden) heeft gisteren het aangepaste DCAS fasering sheet gepresenteerd gekregen van GROW/JRC (de beleidsmaker) waarin het volgende was toegevoegd en houdt dus al rekening met het gaan uitvoeren van Artikel 40 (wat in werking gaat treden als FSDs via Artikel 39 wordt goedgekeurd):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uonrXboGifFI8A39ktORkLgc7ew=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PAe06R947KVVIEeBJkKcj9RV.png?f=user_large
En dat lopende zaken vwb ADAS on hold zijn gezet (want goedkeuring FSDs zet het hele DCAS traject op z'n kop/in versnelling)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ej8OUfREPYov7NDovBVBT0_nFgA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LtmK8z7K8OioG5GVwG6Qmetd.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door pdidi op 02-07-2026 12:45 ]

Jarus20 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:08:
[...]

Snap ik. Heb zelf ook al paar keer afslag gemist omdat hij dacht nog even naar links te gaan om een vrachtwagen voorbij te steken terwijl ik 400m verder echt wel afslag naar rechts moet hebben. En dan geraakt hij er niet meer tussen natuurlijk.

Verder rijdt hij echt als een slak, voelt wat suf om tegen 20 door centrum te rijden waar je 30 mag of aan 50 waar 70 toegelaten is. Ik ga het wel houden, alleen al voor snelwegen en files waar het heel relaxed rijdt. Maar gebruik het ook daarbuiten veel, moet alleen voortdurend zelf gas bijgeven om op snelheid te blijven. :)
Wat is je Speed Offset en Contextuele max Snelheid instelling? 5% en Aan rijdt bij mij bijna altijd de toegestane snelheid of iets daarboven

• karel_G_1981
[...]

De speed profiles moeten er echt in komen wil je veel mensen over de streep trekken om te betalen. Erg jammer dat die in de Europese versie nu niet zitten , vooral wat assertiever de auto in een gat zetten , of kansen benutten dat is nog wel een manco met deze slak mode. Bij drukte wijfelt de auto teveel nu.

• Fire69
karel_G_1981 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:42:
[...]

De speed profiles moeten er echt in komen wil je veel mensen over de streep trekken om te betalen. Erg jammer dat die in de Europese versie nu niet zitten , vooral wat assertiever de auto in een gat zetten , of kansen benutten dat is nog wel een manco met deze slak mode. Bij drukte wijfelt de auto teveel nu.
Ik zie nochtans veel Amerikanen klagen over de speed profiles. Je hebt geen enkele controle over je snelheid meer.
Daarnet nog een post op reddit gezet. Standard profile, in een 25mph zone, FSD doet 37.
Dat moet je in Europe echt niet doen of je bent direct je rijbewijs kwijt.

• edhollan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:04
[...]

Het missen van de afslag ligt volgens mij aan de kaart die Tesla gebruikt. De afslag melding zou bij een goed navigatie systeem, vóór de uitvoegstrook moeten zijn. 100 meter er na, geeft je al minder tijd. En als het druk is kom je er niet meer tussen.

• karel_G_1981
Fire69 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:04:
[...]

Ik zie nochtans veel Amerikanen klagen over de speed profiles. Je hebt geen enkele controle over je snelheid meer.
Daarnet nog een post op reddit gezet. Standard profile, in een 25mph zone, FSD doet 37.
Dat moet je in Europe echt niet doen of je bent direct je rijbewijs kwijt.
Combinatie van speed profiles en speed offset zou dan ideaal zijn. Ik zou graag zien dat fsd wat assertiever is met invoegen of passeren, vooral in druk verkeer . Is de overdreven voorzichtigheid vaak reden voor ingrijpen.

Verder als extra zou ik graag zien dat hij toetert als mensen voor je treuzelen bij een verkeerslicht (als extra optie die je aan of uit kunt zetten)

• gjcvro
karel_G_1981 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:43:
[...]

Combinatie van speed profiles en speed offset zou dan ideaal zijn. Ik zou graag zien dat fsd wat assertiever is met invoegen of passeren, vooral in druk verkeer . Is de overdreven voorzichtigheid vaak reden voor ingrijpen.

Verder als extra zou ik graag zien dat hij toetert als mensen voor je treuzelen bij een verkeerslicht (als extra optie die je aan of uit kunt zetten)
dat laatste alsjeblieft niet zeg.

• Myrdhin
[...]
Wettelijk gezien mag dat niet dus die optie zal er nooit komen. Als je de verkeerde agent treft kost je het iets van EUR 190,-

[ Voor 7% gewijzigd door Myrdhin op 02-07-2026 18:52 ]

[...]

Combinatie van speed profiles en speed offset zou dan ideaal zijn.
Dat hebben ze in Australië gekregen met v14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eiAHjt7nM4gnrbGs2g3IIdRxyg4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rG7pfrkleM0ehvb4ZDisudp5.png?f=user_large

• Myrdhin
pdidi schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 18:54:
[...]

[Afbeelding]
Als je het filmpje bekijkt zetten ze die offset van 5 naar 0% in het begin en de auto blijft nog steeds harder dan de toegestande limiet rijden (regelmatig boven de 60 in de 60 zone). In NL gaat de auto nooit harder dan de offset, hooguit als context aware aan staat is mijn ervaring. Die speed limit instelling gaat waarschijnlijk alleen over de signalering en het ziet ernaar uit dat FSD er niets mee doet.

[ Voor 20% gewijzigd door Myrdhin op 02-07-2026 19:06 ]

• karel_G_1981
[...]

[Afbeelding]
dat zou echt perfect zijn bij ons ook!

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:45
Iemand die weet of de veiligheidsfuncties in AI3 auto's nu ook zijn gebaseerd op de V14 Lite FSD-stack? Zoals rijstrookverlatingswaarschuwing, botsingswaarschuwingen, bescherming bij het openen van portieren, etc?

Ontspan.

• karel_G_1981
gjcvro schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 18:34:
[...]

dat laatste alsjeblieft niet zeg.
Ik toeter vrij vaak in dat soort situaties. Misschien heeft het ermee te maken dat ik in het verleden ook veel in verschillende landen oa in het midden oosten heb rondgereden. Toeteren wordt dan een tweede natuur. Ik zie het ook niet als iets agressiefs maar meer als een friendly reminder. Wist niet eens dat dit niet mocht in Nederland.

• gwg

gwg

karel_G_1981 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:20:
[...]

Ik toeter vrij vaak in dat soort situaties. Misschien heeft het ermee te maken dat ik in het verleden ook veel in verschillende landen oa in het midden oosten heb rondgereden. Toeteren wordt dan een tweede natuur. Ik zie het ook niet als iets agressiefs maar meer als een friendly reminder. Wist niet eens dat dit niet mocht in Nederland.
Ik snap ook niet zo goed wat er mis mee is, ik zie soms mensen ellenlang voor een groen stoplicht staan omdat ze naar alle waarschijnlijkheid op hun telefoon zitten te kutten (wat overigens gewoon legaal is voor een stoplicht, het blijven stilstaan voor groen uiteraard niet)

Ik vind de notificatie bij een groen licht wat tesla geeft aan jouw, de bestuurder, ook een geniale toevoeging. Een klein toetertje, al is het maar een 0.1s lang toetertje is echt niet storend en kan de flow van het verkeer zeker wel bevorderen.

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:35
gwg schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:29:
Een klein toetertje, al is het maar een 0.1s lang toetertje is echt niet storend en kan de flow van het verkeer zeker wel bevorderen.
Maar het mag niet. En zal het dus ook niet komen. Gelukkig maar.

• gjcvro
[...]

Ik snap ook niet zo goed wat er mis mee is, ik zie soms mensen ellenlang voor een groen stoplicht staan omdat ze naar alle waarschijnlijkheid op hun telefoon zitten te kutten (wat overigens gewoon legaal is voor een stoplicht, het blijven stilstaan voor groen uiteraard niet)

Ik vind de notificatie bij een groen licht wat tesla geeft aan jouw, de bestuurder, ook een geniale toevoeging. Een klein toetertje, al is het maar een 0.1s lang toetertje is echt niet storend en kan de flow van het verkeer zeker wel bevorderen.
Je kunt een keer de verkeerde treffen en die komt je dan even vriendelijk doch dringend vertellen dat hij er niet van gediend is.

• karel_G_1981
gjcvro schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:33:
[...]

Je kunt een keer de verkeerde treffen en die komt je dan even vriendelijk doch dringend vertellen dat hij er niet van gediend is.
Haha , lijkt me wel vergezocht. Meestal krijg je een bedankje en niet meer dan dat, heb er aardig wat op de usb stick staan omdat er een opname gemaakt wordt na gebruikt van de toeter. 😋

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i40utEyoVyZ4k6160eH5fWxNI94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkSHj4JZYocyVmB0xn6zTkkB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door karel_G_1981 op 02-07-2026 20:50 ]

• gwg

gwg

gjcvro schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:33:
[...]

Ik krijg alleen maar handjes van excuses. In welke kansenparels wijken kom jij? 😂
stefxx schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:31:
[...]

Maar het mag niet. En zal het dus ook niet komen. Gelukkig maar.
En dus zal ik het handmatig blijven doen. Je mag elkaar best helpen in het verkeer.

[ Voor 29% gewijzigd door gwg op 02-07-2026 20:57 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:03
karel_G_1981 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:43:[...]Combinatie van speed profiles en speed offset zou dan ideaal zijn. Ik zou graag zien dat fsd wat assertiever is met invoegen of passeren, vooral in druk verkeer . Is de overdreven voorzichtigheid vaak reden voor ingrijpen.
Ik zou graag zien dat het haastige, drukke verkeer wat normaler en rustiger zou rijden. Dan is de reden tot ingrijpen verdwenen. O ja, toeteren bij een stoplicht is feitcode R419 (onnodig signalen afgeven), kost je €190.....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• karel_G_1981
Yaksa schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:00:
[...]

Ik zou graag zien dat het haastige, drukke verkeer wat normaler en rustiger zou rijden. Dan is de reden tot ingrijpen verdwenen. O ja, toeteren bij een stoplicht is feitcode R419 (onnodig signalen afgeven), kost je €190.....
Als iemand niet gaat rijden bij groen is toeteren niet onnodig

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:03
karel_G_1981 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:16:[...]Als iemand niet gaat rijden bij groen is toeteren niet onnodig
Het mag niet

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Fire69
[...]

[Afbeelding]
Volgens mij hebben ze die offset in de US ook nog maar werkt die niet (met FSD althans, met AP waarschijnlijk wel)
[...]
In België mag het niet:
https://www.politie.be/53...e/2025-05/gsm-gebruik.pdf

• Richh
Je bedoelt dat achterliggende Tesla's met FSD, de voorliggende Tesla met FSD gaat informeren dat het toch echt groen is en dat het veilig is om te gaan? :+

Een betere wereld begint bij jezelf, laat FSDs eerst zelf maar goed stoplichten herkennen ;) Bij een 'gekke' stoplichtsituatie heb ik altijd voetje boven het stroompedaal omdat ik weet dat het twijfelt als het naastgelegen stoplicht nog rood is, ookal is die voor een andere rijbaan. Zelfs als het naastgelegen busbaanstoplicht nog rood is. FSD is hier ook nog nooit gaan rijden nadat de spoorwegovergang weer open is en de rode lampen zijn gedoofd (en ik het eerste voertuig in de rij ben).

Stoplichten zijn echt irritatiefactor #1 voor FSD voor mij en imho de belangrijkste hurdle om verder dan lv2 te komen.

• gjcvro
gwg schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:56:
[...]

Ik krijg alleen maar handjes van excuses. In welke kansenparels wijken kom jij? 😂
Vervent kijker van dashcam filmpjes compilaties. En in de 35 jaar autorijden toch echt wel een paar randdebielen tegengekomen op diverse plekken in nl.

• karel_G_1981
gjcvro schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 23:50:
[...]

Vervent kijker van dashcam filmpjes compilaties. En in de 35 jaar autorijden toch echt wel een paar randdebielen tegengekomen op diverse plekken in nl.
Waymo taxi’s toeteren wel , zelfs naar elkaar. Lijkt me juist vrij sentient en menselijk als fsd ook zou toeteren. Maargoed ik hou er nu over op 😉 YouTube: San Francisco Residents Furious: Waymo Driverless Cars Honk Non-Stop All Night, Disturbing Neighbors
Pagina: 1 ... 102 ... 110 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.