• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:39

Sandyman538

SandstorM [148839]

YakuzA schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:48:
[...]

Mja, als je dat eens aan Elon duidelijk kan maken zou al helpen ;)
FSD wordt al sinds de geboorte gemarket als een autonoom rijdend systeem.

Niet heel raar dat mensen het dan daarop ook afrekenen toch?
Ja dat vind ik dus wel raar. In het filmpje wat ik moest kijken voor gebruik FSD wordt dit heel duidelijk gemaakt, verder bij elke rit die je start wordt je er aan herinnerd dat het een hulp systeem is. Dan vind ik het gek dat je het systeem afgerekend op autonoom rijden ja.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-07 01:23
Grappig deze discussie die begon met de bezwaren van Zweden tegen het feit dat FSD het toeliet dat je sneller gaat rijden dan de maximum snelheid. Terwijl je bij alle automerken die in Zweden al jaren rondrijden met cruise control systemen en auto lane assist systemen, de snelheid gewoon verhoogd kan worden tot ver boven de maximum snelheid. Dat mag daar dus wel. Daar had de VK ook wel iets over kunnen melden.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:03
Mackeessie schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:19:Grappig deze discussie die begon met de bezwaren van Zweden tegen het feit dat FSD het toeliet dat je sneller gaat rijden dan de maximum snelheid. Terwijl je bij alle automerken die in Zweden al jaren rondrijden met cruise control systemen en auto lane assist systemen, de snelheid gewoon verhoogd kan worden tot ver boven de maximum snelheid. Dat mag daar dus wel. Daar had de VK ook wel iets over kunnen melden.
Dat (harder rijden dan de max) mag in Zweden ook niet. En dat weten Zweedse chauffeurs ook want de boetes voor te hard rijden zijn exorbitant hoog, 1km/h te hard: € 130, 36km/h te hard: €355. Rij je nog meer te hard dan raak je je rijbewijs kwijt. Zweden rijden niet zo vaak te hard.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-07 01:23
Yaksa schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:29:
[...]

Dat (harder rijden dan de max) mag in Zweden ook niet. En dat weten Zweedse chauffeurs ook want de boetes voor te hard rijden zijn exorbitant hoog, 1km/h te hard: € 130, 36km/h te hard: €355. Rij je nog meer te hard dan raak je je rijbewijs kwijt. Zweden rijden niet zo vaak te hard.
Maar volgens mij kan je de cruise control wel hoger instellen, uiteraard met het risico van een bon, maar dat geldt ook voor FSD

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:48
Sandyman538 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:53:
[...]

Ja dat vind ik dus wel raar. In het filmpje wat ik moest kijken voor gebruik FSD wordt dit heel duidelijk gemaakt, verder bij elke rit die je start wordt je er aan herinnerd dat het een hulp systeem is. Dan vind ik het gek dat je het systeem afgerekend op autonoom rijden ja.
Noem het dan niet FULL SELF Driving hé.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• fretnn
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:50
karel_G_1981 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:11:
[...]

1 recente ervaring is dat je het niet aan moet zetten als je geen gps signaal hebt. Hij rijdt op zich prima door de wegen maar totaal de verkeerde kant op en wegen die doodlopend zijn etc… krijg je onderstaande melding , zet het dus nog ff uit[Afbeelding]
Rijdt hij dan ook minder gecentreerd in de rijstrook ? Op je foto lijkt het alsof de auto zich niet mooi in het midden van de rijstrook zet.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:25
fretnn schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:58:
[...]

Rijdt hij dan ook minder gecentreerd in de rijstrook ? Op je foto lijkt het alsof de auto zich niet mooi in het midden van de rijstrook zet.
Dit is een landweg , dan rijdt ie altijd al aan de rechterkant , ook afhankelijk van het verkeer. Maakt niets uit dus . Het problematische is echter dat hij doordat de kaarten niet kloppen hele rare beslissingen neemt waar heen te rijden, bv een oprit van een boerderij waarvan hij denkt dat het de doorgaande weg is, dat is knap vervelend. Het soms niet altijd correcte kaartmateriaal/navigatie in het algemeen zorgt bij mij voor de meeste dieebgagements.

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:28
lighting_ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:56:
[...]

Consumenten hebben nu al een probleem met 100 euro per maand. Laat staan 200 euro. Voor brede acceptatie moet het juist goedkoper worden. Anders is het een luxe voor de vermogenden en gaat Tesla niet voor veiligheid voor iedereen. In het algemeen wordt een technisch product/software na verloop van tijd juist goedkoper en beschikbaar voor de massa.
Het zal een golfbeweging zijn. Voor brede acceptatie zal de prijs flink naar beneden moeten. Tesla is nu met dit even alleen. Maar andere auto fabrikanten zullen volgen.

Nara mijn verwachting zal er relatief snel dit soort systemen ook op chinese auto's te vinden zijn.

Dan moet tesla zijn prijs wel drukken.

Maar vervolgens als iedereen er aan is is het net zoals met elke andere abbo dat stapsgewijs de prijs weer omhoog gaat.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

karel_G_1981 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:23:
[...]

Dit is een landweg , dan rijdt ie altijd al aan de rechterkant , ook afhankelijk van het verkeer. Maakt niets uit dus . Het problematische is echter dat hij doordat de kaarten niet kloppen hele rare beslissingen neemt waar heen te rijden, bv een oprit van een boerderij waarvan hij denkt dat het de doorgaande weg is, dat is knap vervelend. Het soms niet altijd correcte kaartmateriaal/navigatie in het algemeen zorgt bij mij voor de meeste dieebgagements.
Heb je na het verwijderen van je USB verlengkabel nog steeds GPS issues?

• nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 16:09
Mackeessie schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:19:
Grappig deze discussie die begon met de bezwaren van Zweden tegen het feit dat FSD het toeliet dat je sneller gaat rijden dan de maximum snelheid. Terwijl je bij alle automerken die in Zweden al jaren rondrijden met cruise control systemen en auto lane assist systemen, de snelheid gewoon verhoogd kan worden tot ver boven de maximum snelheid. Dat mag daar dus wel. Daar had de VK ook wel iets over kunnen melden.
Je hebt gelijk, maar ik hoop niet dat ze in Zweden meelezen; dadelijk gaan ze daar ook moeilijk over doen |:(

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Heb vrij wisselend succes met matrixborden die boven de snelweg hangen, maar vandaag bij 2 matrix borden die opgesteld waren (geen vaste borden maar op zo'n vrachtwagen) op de linkerbaan (al het verkeer moest naar links ivm een ongeluk) waarbij hij beide snelheden (eerst 90 en daarna 70) meteen goed oppakte.

• karel_G_1981
pdidi schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:25:
[...]

Heb je na het verwijderen van je USB verlengkabel nog steeds GPS issues?
Meestal werkt het nu goed en dacht idd dat het volledig was Opgelost ,met het verwijderen van die kabel wat zeker heeft geholpen, maar heel af en toe komt het toch nog voor ,bv als de auto meerdere nachten in de carport heeft gestaan, kwam ik laatst achter , twijfel of ik dit moet melden . Als het niet structureel is is de diagnose ook lastig natuurlijk

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Vanmorgen stond er een rit van 100km op de planning, voornamelijk snelweg. Lekker relaxt had ik gedacht, niet dus :-(
FSD zelf deed het gewoon goed, niks op aan te merken. Maar tegen dat ik terug thuis was had ik twee waarschuwingen te pakken. De ganse weg 'let op de weg' en een paar keer het rode stuur. :(
Allerlei dingen geprobeerd maar de meldingen bleven maar komen, onbegrijpelijk!
Ik heb het vermoeden dat het door mijn bril kwam, maar waarom had ik de voorbije 2 weken dan geen problemen...

• fretnn
Fire69 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:50:
Vanmorgen stond er een rit van 100km op de planning, voornamelijk snelweg. Lekker relaxt had ik gedacht, niet dus :-(
FSD zelf deed het gewoon goed, niks op aan te merken. Maar tegen dat ik terug thuis was had ik twee waarschuwingen te pakken. De ganse weg 'let op de weg' en een paar keer het rode stuur. :(
Ik heb het vermoeden dat het door mijn bril kwam, maar waarom had ik de voorbije 2 weken dan geen problemen...
reflectie door de stand van de zon ? (just guessing)

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:08
2 zonnebrillen in de auto, met 1 continu let op de weg, de ander niet. En de fijnste, je raadt het al..

• Double_Davy
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:55
Toevallig precies hetzelfde gemerkt hier. Sinds een aantal dagen krijg ik ook regelmatig dit soort meldingen met een zonnebril op, terwijl ik de afgelopen 2 weken nergens last van heb gehad. Wanneer ik de zonnebril afzet krijg ik geen meldingen.
Reactiesnelheid FSDs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMnkCYNCpWMbrL08tMknVn2q3fo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LhqCruflTmubRVn6p85KRCKj.jpg?f=fotoalbum_large
Maurice- schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:11:
[...]

2 zonnebrillen in de auto, met 1 continu let op de weg, de ander niet. En de fijnste, je raadt het al..
Misschien de ene wel en de andere niet gepolariseerd?

• gwg
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 10:04

gwg

Heeft iemand hier een oplossing voor het harder rijden dan toegestaan als je bijv. even wilt inhalen?

Ik merkte dat hij direct hysterisch begon te piepen met een rood stuur, wat je ook niet gemakkelijk uit kunt zetten (gevolg een hysterisch kind en een boze vrouw omdat die wakker werden midden in de nacht)

Snap ook niet zo goed waarom die gelijk begint, even inhalen kan toch gewoon? Nou goed ik heb het maar opgelost door eerst FSD uit te schakelen en dan zelf even snel inhalen en dan weer aanzetten.
gwg schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:30:
Heeft iemand hier een oplossing voor het harder rijden dan toegestaan als je bijv. even wilt inhalen?

Ik merkte dat hij direct hysterisch begon te piepen met een rood stuur, wat je ook niet gemakkelijk uit kunt zetten (gevolg een hysterisch kind en een boze vrouw omdat die wakker werden midden in de nacht)

Snap ook niet zo goed waarom die gelijk begint, even inhalen kan toch gewoon? Nou goed ik heb het maar opgelost door eerst FSD uit te schakelen en dan zelf even snel inhalen en dan weer aanzetten.
Vlgs mij krijg je dit alleen als je harder dan 130km/u (120km/u in België) probeert te rijden. Mag helaas niet van EU, dus uitzetten is enige optie

• Fire69
  • Nu online
fretnn schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:58:
[...]

reflectie door de stand van de zon ? (just guessing)
Dacht ik eerst ook, de zon zat door het dak van achter en redelijk laag. Maar het was op de terugweg net hetzelfde :-(
Double_Davy schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:18:
[...]

Toevallig precies hetzelfde gemerkt hier. Sinds een aantal dagen krijg ik ook regelmatig dit soort meldingen met een zonnebril op, terwijl ik de afgelopen 2 weken nergens last van heb gehad. Wanneer ik de zonnebril afzet krijg ik geen meldingen.
Geen zonnebril hier, wel een bril op sterkte die dus de voorbije weken geen probleem gaf.
Ik heb wel even getest zonder bril, het leek beter maar ik kon niet te lang zonder rijden wegens blind als een mol zonder :+

In ieder geval, compleet onbruikbaar zo.

Ik heb via het menu ook even naar het cameravoorbeeld gekeken, daar leek helemaal niks mis mee.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:08
Fire69 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:41:
[...]

Dacht ik eerst ook, de zon zat door het dak van achter en redelijk laag. Maar het was op de terugweg net hetzelfde :-(

[...]

Geen zonnebril hier, wel een bril op sterkte die dus de voorbije weken geen probleem gaf.
Ik heb wel even getest zonder bril, het leek beter maar ik kon niet te lang zonder rijden wegens blind als een mol zonder :+

In ieder geval, compleet onbruikbaar zo.

Ik heb via het menu ook even naar het cameravoorbeeld gekeken, daar leek helemaal niks mis mee.
Ik had zelf het idee dat het te maken had dat je meer je ogen dicht knijpt bij fel licht waardoor het systeem je ogen dicht vind zitten, terwijl jij nog door een paar spleetjes probeert te kijken.

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
Kreeg net de mail "Uw proefperiode voor Full Self-Driving (Supervised) loopt morgen af". Weet iemand of het dan morgen nog werkt of morgen al niet meer?

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:06

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Wat is hier bijzonder aan? Elke moderne auto met enige vorm van crashdetectie maakt noodstops als ze een ongeluk aan zien komen?

Sys Specs

• gjcvro
wouter.N schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:57:
Kreeg net de mail "Uw proefperiode voor Full Self-Driving (Supervised) loopt morgen af". Weet iemand of het dan morgen nog werkt of morgen al niet meer?
Volgens mij ging het bij mij ergens in de ochtend uit.

• Yaksa
gwg schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:30:
Oprechte vraag; wat heeft dat even iets harder rijden je nu opgeleverd?
Je mag wel inhalen, maar de maximum snelheid is wettelijk gezien gewoon de max.
Overschrijdt je die dan wordt het soms oogluikend toegestaan, maar je kunt er ook een boete voor krijgen.
Ik merk door alle commentaren hier dat sommige bestuurders gewoon gewend zijn om af en toe te hard te rijden. FSD staat dat niet toe. Dan kun je twee dingen doen, continue FSD uitschalen en gestrest 1 minuut eerder op de plek van bestemming aankomen of je ontspannen en oplettend laten rijden en relaxt 1 minuut later aankomen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:19

-tom-562

Oliesjeik

Yaksa schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:02:
[...]

Oprechte vraag; wat heeft dat even iets harder rijden je nu opgeleverd?
Je mag wel inhalen, maar de maximum snelheid is wettelijk gezien gewoon de max.
Overschrijdt je die dan wordt het soms oogluikend toegestaan, maar je kunt er ook een boete voor krijgen.
Ik merk door alle commentaren hier dat sommige bestuurders gewoon gewend zijn om af en toe te hard te rijden. FSD staat dat niet toe. Dan kun je twee dingen doen, continue FSD uitschalen en gestrest 1 minuut eerder op de plek van bestemming aankomen of je ontspannen en oplettend laten rijden en relaxt 1 minuut later aankomen.
Hoe doe jij dat dan met je Tesla met FSD? Oh wacht...
Kom op, dat continu belerende vingertje begint vermoeiend te worden

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• Fire69
  • Nu online
gjcvro schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:56:
[...]

Ik had zelf het idee dat het te maken had dat je meer je ogen dicht knijpt bij fel licht waardoor het systeem je ogen dicht vind zitten, terwijl jij nog door een paar spleetjes probeert te kijken.
Goed dat je het zegt want dat had ik dus getest. Met de handen aan het stuur en mijn ogen wijd open. Maakte absoluut geen verschil.
Yaksa schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:02:
[...]
FSD staat dat niet toe.
Hij rijdt hier met 5% offset gezellig 95 waar je 90 mag, dus dat klopt niet.
Op de snelweg wil hij er inderdaad niet over, wat ik dan eigenlijk weer heel vreemd vind...

[ Voor 42% gewijzigd door Fire69 op 26-06-2026 13:06 ]

• gwg

gwg

pdidi schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:41:
[...]

Vlgs mij krijg je dit alleen als je harder dan 130km/u (120km/u in België) probeert te rijden. Mag helaas niet van EU, dus uitzetten is enige optie
Klopt. En duidelijk.

En wat HAAT IK DAT PIEPENDE GELUID VOOR NONSENSE ZOALS DAT.

Voor een potentieel ongeluk, a la, maar wat the hell echt overdreven voor FSD.

• gjcvro
gwg schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:10:
[...]

Klopt. En duidelijk.

Sterkte de komende jaren wat het wordt alleen maar erger, en niet alleen bij Tesla. Het is wetgeving.

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-07 16:14
wouter.N schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:57:
Morgen werkt het nog en de ochtend er na ook, maar vanaf de middag niet meer...
Zo was het bij mij tenminste. De dag erna kon ik nog 's ochtends naar mijn werk rijden met FSD, op de terugweg naar huis werkte FSD niet meer. Heeft waarschijnlijk met andere tijdszones te maken.

• Yaksa
Empie69 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:12:
[...]De dag erna kon ik nog 's ochtends naar mijn werk rijden met FSD, op de terugweg naar huis werkte FSD niet meer. Heeft waarschijnlijk met andere tijdszones te maken.
Klopt, wordt vanuit USA geregeld, die lopen zo'n 8 uur achter op ons.

Danfoss schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:58:
[...]

Wat is hier bijzonder aan? Elke moderne auto met enige vorm van crashdetectie maakt noodstops als ze een ongeluk aan zien komen?
Dit is geen noodstop anders zou je het geluid van AEB horen. Dit is gewoon snel reageren. Voor bestuurders die niet zo snel zouden reageren zou idd het AEB hebben ingegrepen. Dat is ook precies de reden dat in de eerste 2 maanden Nederlandse Tesla's met FSD Supervised 15x minder AEB ingrepen hebben gehad dan Nederlandse Tesla's zonder FSD Supervised

[ Voor 37% gewijzigd door pdidi op 26-06-2026 15:01 ]

Fire69 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:05:

Hij rijdt hier met 5% offset gezellig 95 waar je 90 mag, dus dat klopt niet.
Inderdaad, als je de Speed Offset op 5% hebt staan dan gaat FSDs meestal uitzichelf die snelheid rijden. Bij 10% en hoger niet meer, want dan is het verschil meer dan 3km/u
gwg schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:10:
[...]

Klopt. En duidelijk.

Als FSDs zichzelf gaat uitschakelen en je regeert daar niet op dan wordt de Tesla gestopt, ook op de snelweg. Vandaar dat er wat gepiep komt

• TheDuJa
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:31
Sinds gisteren ook FSD! Werkt super fijn. Weet iemand toevallig wat de optie “uitgebreide FSD-visualisaties” precies doet? Heb het een paar keer aan en uit gehad maar zie geen verschil.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:41
Heeft iemand ervaring met parkeren op eigen oprit? Is dat in te stellen? Iedere keer alsnog naar huis navigeer rijdt die mijn huis voorbij en probeert die te parkeren aan de straat.

overigens werkt autopark nu vrijwel feilloos, 2 keer geprobeerd vandaag en beide keren in 2 keer steken erin en kaarsrecht
Blik1984 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:32:
Heeft iemand ervaring met parkeren op eigen oprit? Is dat in te stellen? Iedere keer alsnog naar huis navigeer rijdt die mijn huis voorbij en probeert die te parkeren aan de straat.

overigens werkt autopark nu vrijwel feilloos, 2 keer geprobeerd vandaag en beide keren in 2 keer steken erin en kaarsrecht
Dan moet je belijning aanbrengen, bv met witte ducttape. Schijnt dat alleen de hoeken markeren al werkt, maar zelf geen ervaring. Zijn veel filmpjes over te vinden

• Tommie12
Dat maak je in Brussel elke dag mee....

Als je de indruk wil geven een beetje neutraal te zijn en je post op X met FSD in je avatar.... dat lukt niet hé.

• gwg

gwg

Ik moest ingrijpen omdat hij bij superchargers precies in het midden van de lijn ging staan. En bij parkeren op de straat ging die volgens mij een auto raken bij fileparkeren, ik heb hem toen ook gestopt.

• gjcvro
gwg schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:13:
[...]

Ik moest ingrijpen omdat hij bij superchargers precies in het midden van de lijn ging staan. En bij parkeren op de straat ging die volgens mij een auto raken bij fileparkeren, ik heb hem toen ook gestopt.
Met de eerste versie lukt het hem om met 10x steken netjes voor de stall te zetten, op een meter afstand. drie plaatsen links en rechts er naast waren leeg, dus heel krap was het niet te noemen. Was niet indrukwekkend, of het moet het aantal keer zinloos steken zijn dat indrukwekkend was ;-)
Tommie12 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:55:
[...]

Dat maak je in Brussel elke dag mee....
Dan zal FSDs het goed gaan doen in Brussel. Benieuwd hoeveel keer minder AEB het daar zal worden

[ Voor 34% gewijzigd door pdidi op 26-06-2026 16:26 ]

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18:47
TheDuJa schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:11:
Sinds gisteren ook FSD! Werkt super fijn. Weet iemand toevallig wat de optie “uitgebreide FSD-visualisaties” precies doet? Heb het een paar keer aan en uit gehad maar zie geen verschil.
Het scherm waarop het verkeer rondom weergegeven wordt staat dan full screen ipv enkel linkerkant van je scherm.

• Fire69
  • Nu online

https://plus.codes/map
Probeer eens om hier de Google+ code van je oprit op te zoeken en deze in te stellen als je Thuis locatie.
Zo rijdt hij bij mij wel de oprit op. Soms althan, het lijkt alsof hij bang is om erop te rijden :P

• fretnn
Fire69 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 17:15:
[...]

Probeer eens om hier de Google+ code van je oprit op te zoeken en deze in te stellen als je Thuis locatie.
Zo rijdt hij bij mij wel de oprit op. Soms althan, het lijkt alsof hij bang is om erop te rijden :P
Hoe doe je dit ?

• HENNESSY
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

HENNESSY

Be water my friend

Op X heeft Elon gezegd dat parkeren op eigen oprit instellen in een toekomstige software update komt. Autopark (waarbij je zelf een parkeerplek op het scherm kiest) werkte al een poos goed, maar uit zichzelf parkeren tijdens FSD werkt voor geen meter sinds dag 1 in Nederland.

• karel_G_1981

Zoals velen al aangaven werkt dat totaal niet , bij mij probeert hij via het fietspad en de tuin van de buren te rijden als ik het probeer. :+

• Fire69
  • Nu online
Op die site naar je adres gaan en klikken waar je oprit is, je krijgt dan een code, bvb WF98+VW
Rotterdam.
In je auto bij het navigeren op Thuis blijven duwen, dan kan je je Thuis locatie opnieuw ingeven.
Je geeft de code (inclusief naam van de stad) in en dan opslaan.
Zo kan je heel specifiek instellen waar hij naartoe moet rijden ipv gewoon straatnaam en nummer.

• karel_G_1981
Ik heb ook heel veel problemen gehad met het DMs. Na de 17.5 update is het sterk verbeterd en werkbaar voor mij , maar nog steeds bij bepaalde licht omstandigheden lastig. Je moet ook leren wat het DMs belangrijk vindt en dan. Is er wel een modus te vinden. Bij mij werkt bv een overzet zonnebril die ik in de auto gebruik icm fel ochtend of avondzon niet. Hoop ook dat het in een volgende iteratie nog iets soepeler wordt.

• fretnn
Fire69 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:53:
[...]

Op die site naar je adres gaan en klikken waar je oprit is, je krijgt dan een code zals WF98+VW
Rotterdam.
In je auto bij het navigeren op Thuis blijven duwen, dan kan je je Thuis locatie opnieuw ingeven.
Zo kan je heel specifiek instellen waar hij naartoe moet rijden ipv gewoon straatnaam en nummer.
Thx. Nu ziet de auto mijn tuinhuis als thuislocatie. Straks eens testen

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:41
Fire69 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 17:15:
[...]

Gaan dit eens uitproberen, thanks!

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Van de week moeten ingrijpen omdat ik het vermoeden had dat hij echt niet ging stoppen voor verkeer wat in een onoverzichtelijke situatie wel van recht kwam. Ik reed over een klein bruggetje en na die brug is er meteen een weg van rechts waar verkeer vandaan kwam waarbij ik het idee had dat hij niet ging stoppen, dus daar ingegrepen. Verder nog meegemaakt dat bij het opdraaien van een oprit naar een snelweg de auto even twijfelde maar toen toch de rechterbaan uitkoos om op te rijden, maar dat was toch echt de vluchtstrook...

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-07 16:14
Fire69 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:53:
[...]

Op die site naar je adres gaan en klikken waar je oprit is, je krijgt dan een code zals WF98+VW
Rotterdam.
Hier werkt het helaas niet. Hij rijdt de oprit straal voorbij... :-(

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Ik heb zojuist ook de pluscode ingevoerd, nu nog FSD krijgen (6 weeks and counting)....

• fretnn
Empie69 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:27:
[...]

Hier werkt het helaas niet. Hij rijdt de oprit straal voorbij... :-(
Hier spijtig genoeg ook niet. Het was het proberen waard !

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Net even paar minuten in de stad geweest, ik hoor sommige mensen klagen dat FSD (supervised) wat te vaak stopt voor voetgangers - ik zag in 5 minuten al twee menselijke bestuurders die gewoon niet voor zebrapad stopten. Geef mij dan maar de vriendelijke versie.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• SirLenncelot
  • Niet online
Daarop voortbordurend, iemand al gemerkt of FSD stopt voor minder validen die over willen steken? In NL wel verplicht, al heb ik hier al eens een verkeersirritatie over gehad omdat ik me aan die regel hield. Ben vooral benieuwd of zo’n situatie herkend wordt.

• Yaksa
SirLenncelot schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:04:
Daarop voortbordurend, iemand al gemerkt of FSD stopt voor minder validen die over willen steken? In NL wel verplicht, al heb ik hier al eens een verkeersirritatie over gehad omdat ik me aan die regel hield. Ben vooral benieuwd of zo’n situatie herkend wordt.
En daar weer op voortbordurend:
Die regel voor minder validen (personen op krukken, met rolator of anderszins slecht bewegend) geldt voor alle geschikte oversteekplaatsen.
Blinden en slechtzienden (met rood/witte stok) moet je altijd en overal voorrang geven.
Het lijkt mij voor het camera herkenningssysteem (de HW4 versie) nogal lastig om dat allemaal foutloos te herkennen. Ik heb zo'n vermoeden dat aan elke voetganger die aanstalten maakt over te steken voorrang gegeven wordt.

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Yaksa schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:14:
[...]

Die regel voor minder validen (personen op krukken, met rolator of anderszins slecht bewegend) geldt voor alle geschikte oversteekplaatsen.
Blinden en slechtzienden (met rood/witte stok) moet je altijd en overal voorrang geven.
Het lijkt mij voor het camera herkenningssysteem (de HW4 versie) nogal lastig om dat allemaal foutloos te herkennen. Ik heb zo'n vermoeden dat aan elke voetganger die aanstalten maakt over te steken voorrang gegeven wordt.
Buiten de bijzondere voetgangers zoals je aangeeft, druk ik het gas in als ze geen voorrang hebben zelfde met fietsers.

• Martien
  • Laatst online: 19:56
Wacht inmiddels al 4 weken sinds de aflevering van mijn Model Y op de FSD-update. Ik zit nog steeds op de fabrieksfirmware (2026.14.100).

Over 3 weken vertrekken we voor 4 weken op vakantie (zonder de auto). Daarom heb ik mijn FSD-abonnement maar geannuleerd. De kans dat de update vóór die tijd nog komt lijkt klein, en €99 betalen om FSD misschien één of twee weken te kunnen gebruiken vind ik het niet waard.

Best jammer dat het op deze manier werkt. De hele hype is er voor mij inmiddels wel een beetje af. Na de zomervakantie kijk ik wel weer verder.

@iMartien

• Card Nox
  • Nu online
@Martien, hier al 6 weken, zit nog op 2026.8.300.

Of de kans dat het voorheen komt 'klein' is weet ik niet, maar het zou inderdaad wel zonde zijn als je een deel van die tijd de auto niet benut uiteraard. Vind ik het rot ja, ben je het ook weer snel vergeten wanneer je het wel hebt..ik wel waarschijnlijk :)
Ik ga over een maandje naar Luxemborg en hoop het toch daarvoor wel te hebben ontvangen....

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

[...]

Masterchiev schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:01:
[...]

Buiten de bijzondere voetgangers zoals je aangeeft, druk ik het gas in als ze geen voorrang hebben zelfde met fietsers.
RVV artikel 49 eerste lid.

Bestuurders moeten blinden, voorzien van een witte stok met één of meer rode ringen, en overigens alle personen die zich moeilijk voortbewegen, voor laten gaan.

Dus ook ouderen/rollators/wandelstokken etc. etc.

US only voor nu, maar het begin is er

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlnpwEu4pBg7OBDf4XCjqvPhOJ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqgJZIXo4dhnyaY5Ot4eoKUg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door pdidi op 29-06-2026 09:09 ]

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-07 23:09
Onlangs bij een Tesla Supercharger een testrit geboekt met een Model Y die daar op de parkeerplaats stond. De eerste 20minuten was ik erg onder de indruk, daarna begon ik mij gruwelijk te vervelen en begon de auto ook steeds te "mekkeren" Viel mij ook op dat bij rechtuit rijden het stuur steeds heen en weer danste, vond ik ook best irritant.

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-07 23:09
pdidi schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:02:

[Afbeelding]
Heb er een hard hoofd in in Europa dat het op AI3 gaat komen.
targaryanwolf schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:16:
[...]

Heb er een hard hoofd in in Europa dat het op AI3 gaat komen.
Dat zal afhangen van de RDW of ze het DMS goed genoeg vinden om mensen die zich gruwelijk vervelen ;) genoeg bij de Supervisor rol kunnen houden. Met name het beperktere zicht van de interieurcamera kan dat gaan beïnvloeden. Er is hier een speciaal HW3 FSD topic voor

[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 29-06-2026 09:23 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:36

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

pdidi schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:02:

[Afbeelding]
Het is toch ongekend dat auto's met 7 jaar oude hardware vandaag de dag nog steeds FSD Supervised-capabilities krijgen. Ik denk dat het merendeel van de auto's die legacyfabrikanten in 2026 produceren, zulke functionaliteit nooit zal krijgen. Tesla doet het gewoon _/-\o_

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Tommie12
revolution-nl schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:26:
[...]

Het is toch ongekend dat auto's met 7 jaar oude hardware vandaag de dag nog steeds FSD Supervised-capabilities krijgen. Ik denk dat het merendeel van de auto's die legacyfabrikanten in 2026 produceren, zulke functionaliteit nooit zal krijgen. Tesla doet het gewoon _/-\o_
Euh.... dat was gewoon de belofte dat HW3 ook FSD zou kunnen (en dan eigenlijk unsupervised).

Het is voor mij ongekend dat een auto verkocht wordt met beloftes die na 3 jaar nog niet ingevuld worden...

Ik zou (smart) summon, rijstrookwissels en navigatie op autostrade moeten hebben met EAP. En dat heb ik niet, en als ik kijk wat er verder aangeboden wordt, dan komt het ook nooit meer.

Legacy autofabrikanten houden in elk geval meer hun beloftes dan Tesla...

Tommie12 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:11:
[...]

Euh.... dat was gewoon de belofte dat HW3 ook FSD zou kunnen (en dan eigenlijk unsupervised).

Het is voor mij ongekend dat een auto verkocht wordt met beloftes die na 3 jaar nog niet ingevuld worden...

Ik zou (smart) summon, rijstrookwissels en navigatie op autostrade moeten hebben met EAP. En dat heb ik niet, en als ik kijk wat er verder aangeboden wordt, dan komt het ook nooit meer.

Dat kan toch ook al lang in de US? Dat de EU in 2019, nadat Tesla die beloftes maakte, "toevallig" vlak voor de uitrol van NoA de UN r79 regels aanpaste zodat Auto Lane Change niet meer mocht voor EAP/NoA/FSD moet je in Brussel zijn. En als je er dan toch langs gaat, vraag ze dan ook wanneer die EU 6 meter restrictie van ASS afgaat

[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 29-06-2026 11:49 ]

• Tommie12
pdidi schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:19:
[...]

Dat kan toch ook al lang in de US? Dat de EU in 2019, nadat Tesla die beloftes maakte, "toevallig" vlak voor de uitrol van NoA de UN r79 regels aanpaste zodat Auto Lane Change niet meer mocht voor EAP/NoA/FSD moet je in Brussel zijn. En als je er dan toch langs gaat, vraag ze dan ook wanneer die EU 6 meter restrictie van ASS afgaat
Altijd weer die excuses....

Als ze niet zeker zijn moeten ze het niet beloven.

Trouwens, mijn auto is van 2023, dus dan kenden ze de regels van 2019 al lang.

Tommie12 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:49:
[...]

Altijd weer die excuses....
Nee, altijd weer het geklaag met het halve verhaal
Als ze niet zeker zijn moeten ze het niet beloven.

Trouwens, mijn auto is van 2023, dus dan kenden ze de regels van 2019 al lang.
Juist, daarom stond daar ook niet in dat er Auto Lane Change in zit. Jij als koper wist dat toch al bij de koop?

• gjcvro
Tommie12 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:11:
[...]

Het is voor mij ongekend dat mensen 7,5k neertellen voor een vage belofte, toch gebeurde het. Wie zijn schuld is het, de dwaas die het belooft of de goedgelovige die het koopt?

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-07 21:32
Vanmorgen de 9000FSD kilometers gepasseerd.

+5% en Contextual max speed aan

DMS lijkt zéér afhankelijk van hoe het licht op je gezicht valt, ene 10 minuten is het top, volgende 10 minuten krijg je een strike voor je bakkes omdat je "niet oplet". (Met name met een zonnebril)

Inhaalgedrag lijkt super prima en voorspelbaar te zijn geworden, maar kan ook komen omdat de wegen rustiger zijn vanwege vakantie.
Incidenteel nog inhalen op een fout moment zodat ik bijna een afslag mis, maar "99%" van de tijd is het top.

TL:DR: het is erg saai geworden haha, ik gebruik het vrijwel overal en altijd.

• Tommie12
pdidi schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:56:
[...]

Nee, altijd weer het geklaag met het halve verhaal

[...]

Juist, daarom stond daar ook niet in dat er Auto Lane Change in zit. Jij als koper wist dat toch al bij de koop?
Maar ook de ‘assistentie’ bij rijvakwissel werkt maar in 50% van de gevallen….

Mar.tin schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:13:
Vanmorgen de 9000FSD kilometers gepasseerd.

+5% en Contextual max speed aan

DMS lijkt zéér afhankelijk van hoe het licht op je gezicht valt, ene 10 minuten is het top, volgende 10 minuten krijg je een strike voor je bakkes omdat je "niet oplet". (Met name met een zonnebril)

Inhaalgedrag lijkt super prima en voorspelbaar te zijn geworden, maar kan ook komen omdat de wegen rustiger zijn vanwege vakantie.
Incidenteel nog inhalen op een fout moment zodat ik bijna een afslag mis, maar "99%" van de tijd is het top.

TL:DR: het is erg saai geworden haha, ik gebruik het vrijwel overal en altijd.
Ja, die 5% is bij mij ook de beste instelling. Daarmee haal je eigenlijk altijd gegarandeerd 5% zonder zelf iets te hoeven doen (het 3km/u magneetje), terwijl als die hoger staat ie juist altijd een toefje gaspedaal nodig heeft

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 29-06-2026 13:20 ]

• Tommie12
gjcvro schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:58:
[...]

Het is voor mij ongekend dat mensen 7,5k neertellen voor een vage belofte, toch gebeurde het. Wie zijn schuld is het, de dwaas die het belooft of de goedgelovige die het koopt?
Ik heb 3800€ extra in mijn budget opgenomen toen, in de hoop dat EAP, dus de rijstrookwissel goed zou werken, en eventueel om later te upgraden naar FSD.

Dat was dus een dikke vergissing...maar geen 7500€ vergissing.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
5mp is best veel hoor. In video vorm (dus meerdere frames met data) kan je qua informatie daar wel uit komen, puur theoretisch gezien.

Praktisch gezien hoef je het verschil helemaal niet te zien. Natuurlijk stopt FSD voor elke voetganger op een onverwachte plek - net zoals het stopt voor overstekende dieren die zich ook niet houden aan oversteekplaatsen.

Als een voertuig op FSD een voetganger aanrijd, dan staan de voorpaginas vol, onafhankelijk of die voetganger überhaupt het recht had om op die positie te lopen. Puur om die reden zal een voetganger altijd voorrang krijgen, onafhankelijk van wat voorrangsregels voorschrijven.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• karel_G_1981
[...]

Je gelooft in Elon of niet . Tesla is voor sommigen ook een beetje een religie en staat voor optimisme en het geloof in een betere wereld.

Ontopic , voor HW 3 is nu fsd 14 lite gelanceerd. Vrees dat we niet hoeven te verwachten dat die snel (of ever) naar Europa komt , maar toch mooi dat deze upgrade er nog is gekomen.

[ Voor 17% gewijzigd door karel_G_1981 op 29-06-2026 14:32 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
https://www.reuters.com/b...-bild-reports-2026-06-28/

Volkswagen heeft besloten te stoppen met de samenwerking met Bosch wat betreft ADAS systemen. Volkswagen heeft geoordeeld dat de kwaliteit van de geleverde rijhulpsystemen niet competitief zijn.

Wellicht geen verrassend besluit; Volkswagen werkt in China samen met XPENG, waar VLA2.0 tot bijzonder veel in staat is. VLA2 is architectureel zeer vergelijkbaar met FSD (e2e AI, vision based). De board van Volkswagen weet zo dat er aanzienlijk meer mogelijk is dan wat Bosch systemen kunnen, nog los van of men ooit FSD zou hebben ervaren.

Het is een vrij impactvolle beslissing. Nog los van dat Bosch en Volkswagen natuurlijk twee langdurige samenwerkende bedrijven zijn... Bosch is een van de sponsors van de ETSC, de lobbyclub die alle keuringsinstanties van Europa heeft geadviseerd om FSD niet goed te keuren.

Het kan ook direct impact hebben op de Duitse stemming rondom FSD. VAG is natuurlijk erg impactvol hier. Als zij zelf ook een techniek als FSD, bijvoorbeeld obv VLA2 naar Europa willen brengen, dan is het interessanter voor Duitsland om voor toelating van FSD te stemmen. Zonder Bosch is die kans aanzienlijk groter.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Tommie12
Richh schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:42:

Volkswagen heeft besloten te stoppen met de samenwerking met Bosch wat betreft ADAS systemen. Volkswagen heeft geoordeeld dat de kwaliteit van de geleverde rijhulpsystemen niet competitief zijn.

Wellicht geen verrassend besluit; Volkswagen werkt in China samen met XPENG, waar VLA2.0 tot bijzonder veel in staat is. VLA2 is architectureel zeer vergelijkbaar met FSD (e2e AI, vision based). De board van Volkswagen weet zo dat er aanzienlijk meer mogelijk is dan wat Bosch systemen kunnen, nog los van of men ooit FSD zou hebben ervaren.

Het is een vrij impactvolle beslissing. Nog los van dat Bosch en Volkswagen natuurlijk twee langdurige samenwerkende bedrijven zijn... Bosch is een van de sponsors van de ETSC, de lobbyclub die alle keuringsinstanties van Europa heeft geadviseerd om FSD niet goed te keuren.

Het kan ook direct impact hebben op de Duitse stemming rondom FSD. VAG is natuurlijk erg impactvol hier. Als zij zelf ook een techniek als FSD, bijvoorbeeld obv VLA2 naar Europa willen brengen, dan is het interessanter voor Duitsland om voor toelating van FSD te stemmen. Zonder Bosch is die kans aanzienlijk groter.
En ZF heeft zijn ADAS afdeling verkocht aan Samsung / Harman Kardon.

De investeringen om tot een werkend systeem te komen zijn te groot en kunnen ze niet blijven financieren. (of ze kunnen het gewoon niet)

• karel_G_1981

Goed nieuws dus eigenlijk kan de voorzichtige conclusie zijn. Als Duitsland “om” is dan zal dat veel helpen. In het laatste commentaar van de KBA was men al niet heel negatief over FSD ,

• Odysseus1985
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:40
[...]

Als ik voor mezelf spreek dan zag ik het meer als een investering in het FSD team om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van FSD. Ik vind het derhalve ook geen enkel probleem dat ik in mijn 2019 M3 nooit FSD gehad heb. Wel super jammer natuurlijk, maar inmiddels heb ik een 2025 MY met FSD.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

karel_G_1981 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:58:
[...]

Goed nieuws dus eigenlijk kan de voorzichtige conclusie zijn. Als Duitsland “om” is dan zal dat veel helpen. In het laatste commentaar van de KBA was men al niet heel negatief over FSD ,
Ik vind het nieuws eigenlijk heel teleurstellend, wij lopen in Europa qua technologie steeds verder achterop, en de ruimte om te innoveren wordt ook steeds beperkter door het politieke klimaat. Wat mij betreft een zeer zorgelijke ontwikkeling.

Het is ook niet te begrijpen dat FSD v14 lite waarschijnlijk niet naar Europa komt door blokkerende regelgeving, men heeft liever dat men rondrijd met een stokoude Autopilot stack die veel minder capabel en gevaarlijk is 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door revolution-nl op 29-06-2026 15:16 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Kwam afgelopen weekend door de Biesbosch, moest daar over een bruggetje met een verbodsbord gewichts boven 60 ton. Dus was een wit bord, rode rand met 60 t erin.
Werd door autopilot herkend als max snelheid, 'ziet' FSD deze wel beter ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• gwg

gwg

Odysseus1985 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:11:
[...]

Als ik voor mezelf spreek dan zag ik het meer als een investering in het FSD team om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van FSD. Ik vind het derhalve ook geen enkel probleem dat ik in mijn 2019 M3 nooit FSD gehad heb. Wel super jammer natuurlijk, maar inmiddels heb ik een 2025 MY met FSD.
Moest je nog een keer betalen of kon je het overzetten?

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online

Jeetje daar gaan je updates met model jaar 2026. Weet je van te voren al dat je een voertuig koopt zonder innovatie.

• karel_G_1981
revolution-nl schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:12:
[...]

Ik vind het nieuws eigenlijk heel teleurstellend, wij lopen in Europa qua technologie steeds verder achterop, en de ruimte om te innoveren wordt ook steeds beperkter door het politieke klimaat. Wat mij betreft een zeer zorgelijke ontwikkeling.

Het is ook niet te begrijpen dat FSD v14 lite waarschijnlijk niet naar Europa komt door blokkerende regelgeving, men heeft liever dat men rondrijd met een stokoude Autopilot stack die veel minder capabel en gevaarlijk is 8)7
Als het helpt de Eu goedkeuring voor fsd rond te krijgen is het goed nieuws denk ik. Mochten de xpeng en nvidea systemen hier uitgerold moeten worden zal dat de ontwikkeling door de concurrentie wel weer een boost geven. Eens dat onze regelgeving volslagen achterhaald is , al een aantal keer besproken , maar ik zou graag zien dat de Amerikaanse methodiek hier wordt toegepast. Helaas blijven we allerlei overbodige instanties (zoals UNECE , etsc )en praatclubjes in stand houden die alleen maar alle innovatie probeert tegen te houden.

• Emiel1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:15
karel_G_1981 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:18:
[...]

Als het helpt de Eu goedkeuring voor fsd rond te krijgen is het goed nieuws denk ik. Mochten de xpeng en nvidea systemen hier uitgerold moeten worden zal dat de ontwikkeling door de concurrentie wel weer een boost geven. Eens dat onze regelgeving volslagen achterhaald is , al een aantal keer besproken , maar ik zou graag zien dat de Amerikaanse methodiek hier wordt toegepast. Helaas blijven we allerlei overbodige instanties (zoals UNECE , etsc )en praatclubjes in stand houden die alleen maar alle innovatie probeert tegen te houden.
https://notanfsdtracker.com/unece-global-ads-regulation-uk-fsd-robotaxi-implications-2026

Dit is toch goed nieuws of lees ik het verkeerd ?

• gjcvro
misschien.. maar:

Tesla currently offers FSD Supervised, a Level 2 system that still requires the driver to remain attentive and ready to intervene. The new UNECE rules do not directly govern Level 2 systems. They focus on fully autonomous driving systems where the vehicle alone is responsible for all aspects of the dynamic driving task.

• AliExpres
  • Registratie: November 2025
  • Niet online
aan het einde van het artikel wordt het als volgt samengevat:

Challenges remain. Manufacturers must still prove that their safety management systems are robust and that real-world performance meets the "competent human driver" benchmark. Regulators must build the technical capacity to audit these systems. Public trust will depend on transparent reporting of incidents and performance data.

Er blijven uitdagingen bestaan. Fabrikanten moeten nog steeds aantonen dat hun veiligheidsmanagementsystemen robuust zijn en dat de prestaties in de praktijk voldoen aan de norm van een "bekwame menselijke bestuurder". Toezichthouders moeten de technische capaciteit opbouwen om deze systemen te controleren. Het publieke vertrouwen zal afhangen van transparante rapportage van incidenten en prestatiegegevens.

[ Voor 21% gewijzigd door AliExpres op 29-06-2026 17:28 ]

Vanaf september kun je als Software Engineer aan de slag met de Robotaxi operation tooling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfQ6ABXkpSZNof6b2EqxwftckfI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wIInmdellB5oEqI1fvzz3am2.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 29-06-2026 18:17 ]

• gjcvro
pdidi schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:10:
[...]

Vanaf september kun je als Software Engineer aan de slag met de Robotaxi operation tooling
[Afbeelding]
Hoe toepasselijk om dat op pagina 404 te zetten..

• Card Nox
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]
Is een stage/afstudeeropdracht 🤗
Card Nox schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:23:
[...]

Is een stage/afstudeeropdracht 🤗
Zodra hij/zij is afgestudeerd kan ie meteen door als er goedkeuring in zicht is
Maar voor FSD Supervised is het echte nieuws natuurlijk dat DCAS Phase 3 is goedgekeurd en per januari 2027 effectief wordt. Dan zie je wat de concurrentie kan gaan bieden als ze het "normale" goedkeuringsproces willen doorlopen ipv Artikel 39 (ter info: wHOR == handen los, SIM == System Initiated Manouevres, zoals Lane Change, Rotondes, etc)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzooi_RMC1l4_xBvPbBtCx0khuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ip1shhlIgzyuCsoOdXNpwGau.jpg?f=fotoalbum_large

Waarbij FSD Supervised dus al op DCAS Phase 4 zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRM8hH1mFPPPu_f8NWwdfkkoZlo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MtZ1LBGsM3sP5Zt6SLnDpz1C.png?f=fotoalbum_large

"Volkswagen plans to source hardware and ​software for ⁠such systems from a new partner, Bild said. A replacement is currently being chosen, with a contract planned by September."

Benieuwd of de aanbieding nog staat

• Tommie12
[...]

[Afbeelding]
En het moet op 6 maand klaar zijn.

• gjcvro
Tommie12 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:05:
[...]

En het moet op 6 maand klaar zijn.
Ja, dat is met de meeste stageopdrachten wel zo..

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Toch wel impressive hoe goed FSD lijkt te werken op 7 jaar oude hardware. Wát een prestatie. Tesla levert gewoon _/-\o_ en Tesla criticasters staan wederom voor l*l :z

Balen voor HW3 eigenaren in NL dat wij met Europese regelgeving opgescheept zitten. Heerlijk die EU O+
https://x.com/blkmdl3/status/2071543758483784123?s=46

https://x.com/blkmdl3/status/2071530272915591391?s=46

[ Voor 37% gewijzigd door revolution-nl op 29-06-2026 20:28 ]

• Tommie12
revolution-nl schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:21:
Toch wel impressive hoe goed FSD lijkt te werken op 7 jaar oude hardware. Wát een prestatie. Tesla levert gewoon _/-\o_ en Tesla criticasters staan wederom voor l*l :z

Balen voor HW3 eigenaren in NL dat wij met Europese regelgeving opgescheept zitten. Heerlijk die EU O+
https://x.com/blkmdl3/status/2071543758483784123?s=46

https://x.com/blkmdl3/status/2071530272915591391?s=46
En als het zo goed is, waarom zegt Elon dan zelf dat die HW3 niet volstaan voor FSD?

Pagina: 1 ... 101 ... 110 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.